soneel DE STEM 'Mijn stem wordt beter, bruiner' Model voor Winnie The Pooh overleden Het slopende, maar ook inspirerende vak van Rob de Nijs Eindelijk serie rond legendarische Koos Tak Boekenweekgeschenk '97 van Renate Dorrestein DE IPATHIEKSTE fORMVAN tOGRAMMA ONDER- BREKENDE iCLAME VINDT 7AGELIJKS IN DE KRANT. A^e Rondom Jean de la Fontaine Orgelconcerten van G.F. Handel Schubert Bekende Nederlanders in tv-reeks H I Xjsr Schoenen uit, voeten hoog. Even een klein half tje alleen met 't krantie. ar het nieuws, de sport, de 'tergronden, maar natuur- ook voor de advertenties, de buis, ach, die mag best p blijven, maar wel zachtjes de achtergrond. Cebuco a\# v\ A7> AOO' Zodra je het grote publiek probeert te behagen, is het zeker afgelopen." Stefan Verwey, cartoonist Gids poor Hons Jacobs Hij doet met ze wat hij wil. Hij vleit ze, hij dwingt ze, hij rockt ze, hij aait ze, hij maakt ze wakker, hij zet ze aan het denken,'hij maakt ze vrolijk, hij verleidt ze. He wil je, ik wil je", zingt hij. Dan zwijgt hij en kijkt uitdagend de zaal in. Rob de Nijs. Zwarte broek, zwart t-shirt zwart leren jack. Een kwajongen van 53. „Met de Lords, was ik hier al. Ik ben een beetje een oude lui. Nou ja, een beetje..." Ja ik wil je, ik wil je"zingen ze terug. De zaa' 's een kolkende zee ïan Malle Babbes. Van tien tot venzestig, van maat 46 tot latje 36. Er is geen verschil. Ze i jjjsen allemaal op dezelfde ®aat' „Ik wil je zo graagzingt zij van zesenzestig terug. „Oh ja". Ên dan heel zacht: „Oh man!" Als de pieken in de versterkers 1 tot rast komen en de zanger al leen achter blijft met zijn micro- bon,piano en bas, gaan ze zitten. Rijper „Mijn stem wordt beter, gelukkig maar. Bruiner. Dat kan alleen als je maar lang zingt. In begin had ik een lichte stem. Goed hoor, maar als ik dat nu hoor vind ik er helemaal niets meer aan. Je stem groeit." Alles is rijper aan hem geworden, zeggen zijn fans. n,piano en bas, gaan ze zitien. „Ik heb veel meegemaakt in mijn Ze zakken diep weg in de stoel leven. Er zijn veel periodes ge- de schouwburg. Alle vijfhon- weest die als een katharsis, als reinigende wedergeboorte, derd vrouwen zijn allemaal al ben met één zanger. I 'Oh de verleiding id hoe heftig liefde is I inde verleiding oiik als 't eind onafwendbaar is'. Hier zijn ze voor gekomen. Het is I ïlaardingen die avond. Maar het had net zo goed Breda kunnen zijn, of Nijmegen of Venlo. Het zijn vooral vrouwen. Haren ge kapt. Verzorgd met een hoog C&A en Claudia Strater-gehalte. taal in de zaal mengen de ims zich tot een boeket en waart er een vleugje samenzwe- ngrond, iets stouts, s praten opgewonden met el- kaar en worden stil als hij begint ïgen. In de duisternis voel je I de intimiteit die ze allemaal heb ben met die man op het toneel: al ben tussen vijfhonderd andere I vrouwen. „Oh ja", zegt hij als ik hem vertel I van die oudere dame die hij tot het intieme 'Ik wil je', had weten I te verleiden. I Bi intimiteit met een zaal. „Ik 1 heb zelf ook dat gevoel." Ontbijt s de dag erna. Hij ziet er vlot lit. Spijkerbroek. Shirt. Laarzen hoge zolen. Rob de Nijs. Het I is middag en hij begint aan zijn ontbijt. „Die intimiteit die je met de mensen in de zaal hebt is het I allerbelangrijkste. In je eerste "es ben je bezig met zoeken, I proeven en proberen er achter te I komen wie het zijn die er van avond zitten. Dan in één keer is heter." I Hij knipt met zijn vingers. „Dan I heb ik het gevoel dat ik precies I kan zingen en zeggen wat ik wil. "at is het leukste van het hele ik. Het is nog leuker dan een I plaat maken. Het is een heerlijk I moment als iedereen zich op zijn ak voelt en zich kan overge- I >on aan de muziek, aan de woor- I Ion. Ik ben erin gegroeid en ik I heb het comfort gehad dat ik erin kon blijven groeien en het vast I ®n houden. Ik realiseer me goed I ïenoeg dat veel artiesten dat niet oen en ook die kans niet krij- |%ia 35 jaar zit hij in het vak. I «Hoe vaak ben ik hier niet ge- I weest?", zegt hij tegen de zaal. een hebben gewerkt. Die maakt ook dat ik beter kan relativeren, maar aan de andere kant kan ik ook veel dieper gaan. Ik hoef niet meer zo nodig te bewijzen. Zeker mezelf niet." Een rebel van over de vijftig? „Ik hoop dat ik dat rebelse voor lopig ook niet kwijt raak. Het is niet zoiets dat je geforceerd moet vasthouden. Als je het gaat zoe ken, zo van ik heb het niet meer, dan is dat fout. Als je het bezit is het heerlijk." Alles wordt alleen maar mooier, zegt hij. „Belinda gaat steeds mooier schrijven. Ze weet meer te schrappen, meer de essentie van dingen te vinden en op te schrij ven. Ons beider leven is door ver schillende stadia gegaan. Nu zijn we heel close, al zijn we niet meer elke dag samen." Lelijk Zijn hele leven is hij geboeid ge weest dooride mooie dingen die er in de wereld gemaakt worden. Maar dat maakt hem ook kwets baar. Wie van mooie dingen houdt, is vaak teleurgesteld door de lelijke dingen die op je af ko men. „Vooral op muziekgebied. Ik heb altijd het gevoel, vooral de laatste tijd, dat het steeds platter wordt en dat dat platte veel succes heeft. En wat men veel hoort, gaat men als normaal beschou wen. Als iedereen roept 'wat een te gekke plaat' bij een plaat die helemaal niet te gek is, dan is het einde zoek. Dat is jammer. Ik probeer juist meer diepte in mijn muziek te stoppen. Veel muzi kanten willen als ze ouder wor den nog hun laatste'slag te slaan, commerciëler worden. Ik heb juist het gevoel dat het steeds compromislozer moet en daar door naar mijn smaak het mooier en indringender moet zijn. Rob de Nijs, de Band, de Zanger en het Meisje is de titel van zijn nieuwe cd met bijna alle teksten van Belinda Meuldijk. De agenda van een artiest. Soundcheck, de verleiding van groupies, backsta ge, de eenzame lange rit terug naar huis. „Een speerpunt en een keerpunt", zo zegt hij. Rob de Nijs: „Ik heb het gevoel, vooral de laatste tijd, dat het steeds platter wordt en dat dat platte veel succes heeft. En wat men veel hoort, gaat men als normaal beschouwen.foto de stem ben steffen Ellende Via de autoradio de ellende van het leven gehoord hebben en dan op het podium staan: Goede avond, Den Bosch.... „Ik trek me die ellende ook aan. Ik heb zelfs een voorstelling moe ten doen op de dag dat ik bij Belinda weg ging. Dan krijg je iets van de clown die moet la chen. Het is raar, maar als je op het podium staat en de rest weet niets van je ellende af, dan is dat heel inspirerend. Hoe kun je hier vanavond in gods naam optreden, denk je bij jezelf. Je wilt je alleen maar bezatten en alles vergeten. Maar na afloop zeggen mensen: ik heb je nog nooit zo indringend horen zingen. Dan weet je dat je een extra dekseltje open kunt maken." Het sloopt hem. „Zeker, maar ik heb nog steeds het lekkere gevoel dat ik wil, Dat ik nog veel cd's te gaan heb. Dat er nog veel mooie dingen komen." Himmelhoch jauchzend, zum To- de betrübt, staat er boven zijn le ven geborduurd. „Dat ben ik. Neem gisteren. Telefoons, afspra ken regelen, praten. Soms heel emotioneel. Ik had me ergens heel erg op verheugd dat niet door ging. Dan zie ik het helemaal niet meer zitten. Ik heb Belinda ge beld. 'Ik denk dat ik er helemaal mee op houd', zei ik tegen haar. Ik maak deze tour af en stop er mee. Dan zit ik heel diep, dan zie ik het helemaal niet meer zitten. Maar ik ken mezelf ook weer zo goed, dat ik zeker weet dat als de voorstelling goed is geweest ik weer zo opgepept ben, dat ik dat andere weer ga relativeren." Kracht Smijten met emoties. Privé en op de bühne. „Het is slopend. Maar ik heb een idool sinds mijn zevende: Chris tus. Dat is mijn kracht, daar praat ik mee. Het is iets dat in me zit. Als ik mijn schietgebedjes doe voor het optreden, dan kijk ik omhoog. Het is een soort wan hoopsgebaar. Wat moet ik ermee? Daar zitten de mensen, kan ik het weer aan? Help me. Het is een krankzinnig vak." Een leven in de schijnwerpers. Ook privé. Zelfs de kleur van het ondergoed van Belinda is een pu bliek bezit. Alleen zijn pincode is nog geheim. „Er is godzijdank toch nog wel wat meer dat ik geheim kan hou den. Het is een kruising tussen proberen ermee om te gaan en ei genlijk er nog steeds niet mee om kunnen gaan. Elke keer als er iets geschreven wordt, word ik weer boos. Wat is dit voor onzin, hoe onwaar is dit? Alles wat mij per soonlijk aangaat, emotioneert mij. Aan de ene kant is het slo pend, maar aan de andere kant gebruik ik het ook weer. Dat is het vak van artiest." Belinda Een schijnwerper, een gezicht, duizend ogen. Duizend oren die luisteren naar woorden van een vrouw, Belinda, die weet wat een vrouw wil horen, maar die alleen De fabeldichter Jean de la Fon taine leefde van 1621-1695. Zijn scheppende leven viel groten deels samen met de regering van de Zonnekoning Louis XIV. Het was de tijd van de grootste en de weelderigste pruiken. De dichter vormde het middelpunt "an de Franse schrijvers en com ponisten, muzikanten en opera zangers - hij zong zelf trouwens Z1in leven lang. Da Fontaine stond met iedereen 111 contact. Zijn bewaard geble ken correspondentie is enorm. Het ligt voor (je hancl dat de ie componisten zijn be- e fabels op muziek zetten: die Wagen er als het ware om. De dichter schreef zijn zoölogi- 1 parabels in soepel en rit misch verlopende verzen. P Virgin Veritas is een cd ver- enen getiteld Jean de la Fon- ®ne. Un portrait musical. De oziek die hier te horen is, da- 2 Uit de iaren tussen 1647 en door componisten als Mi jl Lambert. atc-Antoine Charpentier (de an van de Eurovisiemars), fcan-Baptiste Lully, Pierre auchamps, Jacques Cham- Ln He Chambonnières, njois Couperin en... een - mer van La Fontsine zelf. Jean de la Fontaine Op de cd worden de stukjes mu ziek afgewisseld met gereciteer de fragmenten uit brieven van de schrijver. Ook een operaatje van Charpen tier, Les amours d'Acis et Ga- latée, is opgenomen, op een li bretto van La Fontaine. In totaal bestaat de cd uit 30 stukjes mu ziek. We wor den hier ge confronteerd met een vrolij ke, optimisti sche en onbe kommerde wereld, een wereld vol verhaaltjes en liedjes, van Griekse my thologie, van fabels en klei ne levenswijs heden - het was de verpo zingswereld van de rijken, op het hoogte punt van de absolute mo narchie, hon derd jaar voor de Franse Re volutie. De muziek wordt uitge voerd door het ensmeble La Simphonie du Marais o.l.v. Hu- go Reyne (Virgin Veritas 5 45229 2) HANS ROOSEBOOM De zes orgelconcerten die Georg FOTO VIRGIN Friedrich Handel in de jaren '30 van de 18e eeuw schreef verte genwoordigen de barokmuziek in volle glorie, in volledig vol groeide staat. De stijl van Handels muziek is zo internationaal als maar zijn kan: hij werd geboren diep in Duitsland (Saksen), vertrok op 21-jarige leeftijd voor zijn muzi kale vervolmaking naar het mu- ziekmekka Italië (Rome) en maakte carrière waar het grote geld was: in het burgerlijke, ka pitalistische Engeland. Tussen de politieke en economi sche grootmacht van die tijd - Engeland - en de muzikale vorst van de 18e eeuw - Handel- klik te het direct: enerzijds schreef hij no nonsense muziek, ander zijds kon hij het Britse publiek bij tijd en wijle feilloos een por tie pathos en grandeur voor schotelen die paste bij de status van absolute wereldmacht. Al tijdens zijn verblijf in Rome verblufte Handel het publiek met zijn virtuoze orgelspel. Hij ontdeed het instrument van z'n exclusieve kerkelijke identi teit en herschiep het tot een ve hikel voor tintelfrisse wereldse ideeënrijkdom. In zijn orgelcon certen, geschreven in Engeland, zet deze lijn zich verder door. Ze klinken levensblij, en hier en daar ronduit humoristisch. Met de kerk heeft dit niets meer te maken. In de langzame delen weet Han del overigens vaak diepten te bereiken. Het mooist wat dat be treft is het Adagio waarmee het orgelconcert nr. 3 (in g kleine terts) inzet, met een weergaloos duet van viool en cello. Handel: dat is een grote stijl, zelfbewust, persoonlijk en altijd herken baar. In de ondergavige uitvoe ring toont Bob van Asperen zich een organist met veel Fingerfer- tigkeit. Hij bespeelt een nieuw instrument, gebouwd naar 17e- eeuwse modellen. De stemming van het orgel is 'authentiek', dus voor onze oren altijd een beetje onzuiver. Maar dat stoort zeker niet op deze vlekkeloze produc tie. (Virgin Veritus 5 45174 2) HR Het Forellenkwintet van Franz Schubert komt uitstekend tot zijn recht in de interpretatie door een sterbezetting, die door Sony op de markt is gebracht. Twee van die sterren zijn Yo-Yo Ma op cello en Emanuel Ax aan de vleugel. Dat belooft wat, en inderdaad weet het vijftal vooral raad met de tempi. Van Yo-Yo Ma is be kend dat hij een snelheidsduivel is en hij heeft zijn companen kennelijk meegesleept. Het vijftal neemt het Scherzo - deel 3 van dit Forellenkwintet - vliegensvlug, maar gelukkig kunnen ze het, dus ze vliegen niet uit de bocht. Die voortva- rendheide aanpak geldt voor het hele kwintet. Ax en Ma spelen aansluitend de Arpeggione-sonate, eveneens van Schubert. Niets op aan te merken natuur lijk, al is de muziek zelf nogal aan de brave kant. Emanuel Ax mag aansluitend blijven zitten, want ter afslui ting begeleidt hij Barbara Bon- ney nog in het lied Die Forelle, het lied dat Schubert gebruikte in zijn kwintet en waaraan het zijn naam heeft te danken. (Sony SK 61 984) HR DINSDAG 23 APRIL 1996 DEEL D een man kan vertellen. „Het is een unieke samenwerking tussen Belinda en mij. We hebben samen zoveel meegemaakt. Alles heeft een emotionele lading. 'Van elk woord dat ik opschrijf weet ik precies hoe het uit jouw mond komt', zegt Belinda. En: 'het meest inspirerende vind ik als jij staat te zingen naar de gezichten van die vrouwen te kijken. Ik doe daar vaak zoveel inspiratie op, omdat ik weet wat het doet, hoe het aankomt, dat ik een nieuw lied kan schrijven'." Hij is blij dat hij zover is geko men. „Ik ben gelukkig. In 1967, '68 had ik geen contract, geen werk. Ik woonde in een onbewoonbaar verklaarde woning. Ik was down en out. Ik had de blues. En toch voelde ik me zo springlevend. Ik voel verdriet, dus ik leef. Eigen lijk was het een belangrijke pe riode in mijn leven. Ik zag de be trekkelijkheid in. Maar in mijn achterhoofd dacht ik: wacht maar, ik kom nog wel terug. Ik wist dat zo zeker." Vooroordeel Rob de Nijs. Alsof hij er altijd is geweest. „Ik heb heel veel vroeger. Maar er is gelukkig ook een heden. Het grote publiek loopt achter. Ge middeld pluk je over vijf jaar de vruchten van wat je nu doet. Veel Nederlanders zijn stil blijven staan. Ze denken dat ik nog steeds die zanger van vroeger ben. Ze kennen mij niet. Of ze willen zich niet open stellen en koesteren zich in dat hun voor oordeel, dat is lekker makkelijk, of ze weigeren zich te verdiepen in diepgang. Ik heb omdat ik een heel breed publiek heb mensen met mijn teksten bereikt, die zich daar anders nooit voor zouden zijn gaan interesseren. Ik heb het gevoel dat ik ze mooie dingen meegeef in plaats van die platte." Emoties horen bij de mooiste din gen om mee om te gaan, zegt hij. Vreugde en ook verdriet. „Ook dat helpt mensen. Hij zingt over mijn leven, zeggen ze, hij zingt over de gebeurtenissen in mijn leven. Dat kan troostrijk werken. Dat merk je in de brie ven die ik krijg. 'Open einde' was zo'n lied over het verwerken van het verdriet van een geliefde, die zonder afscheid is doodgegaan. Plotseling door een ongeluk. Dat is het allerergste, zonder laatste woorden. Daar moet je niet aan denken. Belinda heeft dat mooi opge schreven omdat ze het zelf had meegemaakt. Dat liedje is voor mij geschreven, denken mensen en dan helpt het." Ze hebben staan swingen, ze heb ben met vochtige ogen zitten luis teren. Ze hebben zenuwachtig op hun stoel heen en weer gescho ven, ze hebben uitbundig meege zongen. De fans. En ze weten dat ze hem straks zien. Na afloop van de voorstelling als hij in de foyer komt. Dat doet hij al zolang hij optreedt. Rob: „Dat is de basis." Hij is meestal op, kapot. „Maar ze ver wachten dat van me." Rob de Nijs is donderdag 25 april in het Chassé Theater (grote zaal) in Breda Gerard Thoolen als journalist Koos Tak en Olga Zuiderhoek als zijn vrouw Tine foto kippa Door Marcel Frost Hilversum - Het heeft even geduurd, maar nu liggen ze er: ze ven afleveringen van elk 25 minuten over de legendarische Koos Tak, journalist bij De Tijdgeest. Gerard Thoolen vertolkt de rol van Tak, medewerker van het zaterdags bijvoegsel van deze krant. Zijn steun en toeverlaat is Bruinsma, gespeeld door Joop Doderer. Samen brengen zij vele uren door in het café De Drie Fusten, alwaar de maatschappij onder het genot van meerdere kopstoten wordt doorgelicht. De NPS heeft enkele jaren voor bereiding in de reeks De eenzame oorlog van Koos Tak gestoken, voordat vorige zomer daadwer kelijk met de opnames is begon nen. Aanvankelijk stond de serie gepland voor het najaar '95, maar dan zou de reeks af en toe het veld moeten ruimen voor voet balwedstrijden. Verstandige keus om dat niet te doen, want het suc ces van een serie is voor een be langrijk deel afhankelijk van continuïteit. De figuur Tak is jaren geleden ontsproten aan de breinen van Rijk de Gooyer en Eelke de Jong. De verhalen zijn eerst in feuille ton-vorm verschenen in de Haag se Post en later gebundeld in vier boeken. Tak, 'speciale verslagge ver', liegt, bedriegt en verzint dat het een lieve lust is. Zijn manier van werken is de echte vakbroe der een doorn in het oog. Thoolen speelt Tak alsof hij het daadwerkelijk is. Rochelend trekt hij door de straten, meestal met een stevige kegel, in de hand het immer rokende sjekkie. De vunzige Tak valt met jas en al op de bank in slaap, om vervolgens de volgende morgen vanaf die bank rechtstreeks naar zijn werk te gaan. Aldaar wacht hem het zoveelste conflict met hoofdre dacteur Wortelboer. Zo ligt Tak in de aflevering van vanavond met hem in de clinch over een verhaal met als onder werp de watersnood. Onze spe ciale verslaggever heeft het in zijn relaas over de enorme ruimte voor waterrecreatie, in plaats van een intrigerend verhaal over de ellende van de Limburgers. Tot overmaat van ramp neemt hij ook nog per ongeluk Wortelboers kaartjes mee voor het Boekenbal. De zeven delen van Koos Tak worden opgesierd door een heel leger bekende Nederlanders. Zo heeft Tak in de eerste aflevering een aanvaring met Ursul de Geer en zien we verder Connie Palmen en Maarten 't Hart. Later in de reeks onder anderen Sylvia Kris tel, Tom Egbers, Jan Lenferink, Maarten Spanjer, Marjan Berk, Erica Terpstra en Hugo Metsers. 'De eenzame oorlog van Koos Tak', Nederland 3, 21.30 uur Amsterdam (anp) - De schrijfster Renate Dorrestein is ge vraagd het eerstvolgende Boekenweekgeschenk te schrijven. Ze heeft de opdracht aanvaard. De 62e editie van de Boekenweek wordt gehouden van 12 tot en met 22 maart 1997 onder het motto Mijn God. Daarmee wordt de aandacht gevestigd op het religieus gevoel in de letteren. Dat heeft de Stichting Collectie ve Propaganda van het Nederlandse Boek zondagmiddag bekendgemaakt. Renate Dorrestein (1954) heeft twaalf boeken op haar naam staan. Het meest recent zijn Verborgen gebreken, Het hemelse gerecht, Ontaarde moeders en Een sterke man. In 1993 trok ze veel aandacht met Heden ik, waarin ze uitgebreid verslag doet van haar chronische vermoeid heidsziekte ME. In datzelfde jaar kende het maandblad Opzij haar de Annie Romeinprijs toe voor haar hele oeuvre. Dorrestein debuteerde in 1983 met Buitenstaanders. Religie en religieus gevoel zijn volgens de CPNB door de eeuwen heen dominant aanwezig in de literatuur. Voorbeelden van de laatste jaren zijn De ontdekking van de hemel (Harry Mulisch), De Duivelsverzen (Salman Rushdie) en de jongste ro man van Gerard Reve, Het Boek Van Violet En Dood. Londen (rtr) - Christopher Robin Milne, zoon van de auteur van Winnie the Pooh, is op 75-jarige leeftijd overleden, zo meldde de Britse krant The Times. Milne stond model voor het jongetje met het goud-blonde haar wiens speelgoed in de boeken van zijn vader, A.A. Milne, tot leven kwam. Zelf heeft Christopher weinig plezier gehad van deze bekendheid. De aandacht van vader Milne voor zijn zoon beperkte zich tot de boeken- verhalen. In het echte leven kreeg Christopher zijn ouders alleen te zien tijdens de maaltijden. Voor de rest van de tijd was hij aangewe zen op een gouvernante. Christopher verbrak e'en bijna levenlang stilzwijgen over zijn vader in 1974 met de publicatie van het eerste boek uit een serie van drie auto biografische werken. In The enchanted places schreef hij: „Toen ik drie was, was mijn vader drie. Toen ik zes was was hij zes. Hij had mij nodig om de leeftijd van 50 te ontvluchten." i HI E'gMMMfct-XMfe

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19