CDA klaar
voor
val
van paars
'PvdA is bang
voor discussie'
Huis
Amnesty O
Strijd extreem-rechts
en anti's verhardt zichl
Scholen v<
P olderbewi
ondergrom
krijgen hoj
DE STEM
Integratie Molukkers is
na 45 jaar binnen bereilj
Desnoods and<
BINNENLAND
Keuze voor basisstelsel
D66-Kamerlid Schimmel over sociaal stelsel:
vervSingZekeren teg6n b°dem"
Bi
MAANDAG 22 APRIL 1996 jj\
rms
Door Harry Coerver en Carla Joosten
OM BEURTEN vullen ze elkaar aan. Vrolijk lachend, maar
wel op hun tellen passend. Het gaat immers over de sociale ze
kerheid en op dat terrein is het eieren lopen, weten ze bij het
CDA. Het in 1994 opgelopen 'aow-trauma' is nog niet hele
maal verwerkt. De uitspraak destijds dat het CDA de aow niet
zou ontzien bij de bevriezing van de uitkeringen, was een van
de oorzaken van de fikse verkiezingsnederlaag van de chris
ten-democraten.
Ank Bijleveld (34) en Pieter-Jan
Biesheuvel (46), woordvoerders
sociale zekerheid van de CDA-
fractie in de Tweede Kamer, zijn
die slag al lang te boven en spre
ken oppositie-taal alsof ze nooit
anders hebben gedaan. „Als
paars valt, hebben wij in elk ge
val een model voor de toekomsti
ge sociale zekerheid gereed,"
zegt Bijleveld optimistisch. „En
de paarse partijen verschillen
fundamenteel van mening over
de sociale zekerheid," voegt
Biesheuvel er triomfantelijk aan
toe.
Om het sociale stelsel op de lan
ge termijn betaalbaar te houden,
zal er iets moeten veranderen.
Regeringspartijen PvdA, WD en
D66 hebben afgesproken daar
over binnenkort te gaan praten,
maar komen voorlopig niet ver
der dan wat proefballonnen.
Oppositiefractie CDA daarente
gen presenteerde najaar 1995 al
haar notitie Op weg naar een
houdbaar stelsel. Dit voorjaar
volgt de uitwerking ervan. Kern
van dat stelsel is een systeem van
basisuitkeringen dat na invoe
ring moet gaan gelden voor nieu
we gevallen. Het individu, werk
gevers en werknemers krijgen
dan meer verantwoordelijkheid.
Cappuccino
Het CDA-plan lijkt op het cap
puccino-model, zoals geopperd
door enkele vakbonden. Zo pleit
het CDA voor een basisuitkering
(de koffie), een collectieve aan
vulling geregeld door sociale
partners (de melk) en een parti
culiere verzekering als toefje ca
cao.
In tegenstelling tot regerings
partijen WD en D66, die ook
naar dit systeem neigen, spreekt
de CDA-fractie al hardop over
de hoogte van de basisuitkering.
Die zou 70 procent van het mini
mumloon moeten bedragen,
evenals de huidige bijstand. De
fractie wil dan ook af van de
huidige eis dat eerst het eigen
huis 'moet worden opgegeten'
voordat een bijstandsuitkering
wordt verstrekt. Het bezit van
'een gemiddelde koopwoning
wordt dan niet meer afgestraft.
Het cappuccino-model is een
stuk overzichtelijker dan het
huidige systeem. Wie ziek is, ge
dwongen aan de kant staat van
wege arbeidsongeschiktheid of
langdurige werkloosheid krijgt
van de overheid een uitkering.
„De overheid moet voor een
vangnet blijven zorgen," zegt
Bijleveld. „We denken dat hier
voor meer draagvlak in de sa
menleving is dan voor de plan
nen van het paarse kabinet."
Volgens de CDA'ers dreigt er
van het vangnet te weinig over te
blijven door de maatregelen van
de regeringscoalitie. Ze doelen
daarbij op de ingezette terug
tocht van de overheid uit de so-
Ank Bijleveld en Pieter-Jan Biesheuvel spreken oppositietaai alsof ze nooit anders hebben gedaan.
ciale zekerheid. Biesheuvel: „We
vragen ons af of de privatisering
niet te ver doorslaat." En Bijle
veld: „De overheid moet voor
een fatsoenlijke basis zorgen en
zekerheid bieden aan mensen.
En die zekerheid moet voor alle
risico's gelden."
Alleen voor het risico van werk
loosheid maakt het CDA een uit
zondering. De bestaande werk
loosheidswet moet in stand blij
ven. De toegang tot die wet en de
duur ervan zijn de laatste jaren
al flink beperkt. Bovendien zien
de christen-democraten nauwe
lijks mogelijkheden voor een
particuliere verzekering tegen
werkloosheid.
Risico
„Werkloosheid is een onvoor
spelbaar risico. Je weet maar
nooit wanneer een bedrijf failliet
gaat," verduidelijkt Bijleveld.
Aan de aow hoeft in het CDA-
plan voor een nieuw stelsel nau
welijks iets te veranderen. Ster
ker: het huidige pensioensys
teem stond er model voor. Bo
venop de aow van nu kennen we
nu immers ook al bedrijfspen-
sioenen en aanvullende particu
liere pensioenverzekeringen.
Vrezen dat het huidige systeem
van de aow als gevolg van de
vergrijzing onbetaalbaar wordt,
doen de CDA-Kamerleden niet.
Opgetogen verwijzen ze naar de
geruststellende cijfers van het
kabinet, dat zich voorlopig ook
geen zorgen maakt over de be
taalbaarheid van de oudedags
voorziening. De aow-premie zal
weliswaar in de loop der jaren
omhoog moeten, maar die kan
volgens de CDA'ers gecompen
seerd worden met lagere premies
voor andere uitkeringen, die im
mers lager worden na invoering
van het basisstelsel. Pas rond
2015 dreigen er problemen met
de aow. „Dat betekent niet dat je
rustig achterover kunt leunen. Je
moet altijd alert blijven, maar de
aow als systeem kan in onze
ogen overeind blijven. Boven
dien krijg je op den duur een ge
neratie ouderen die altijd een ei
gen inkomen heeft gehad en dus
ook voor eigen aanvullende pen
sioenregelingen heeft kunnen
zorgen," meent Bijleveld.
Bij de kinderbijslag moet het
roer flink om, vinden de chris
ten-democraten. Het huidige ka
binet heeft daar volgens de par
tij 'schandalig veel' öp bezui
nigd. Daardoor komen nu steeds
meer mensen in de knel. De
CDA-fractie wil de kinderbij
slag belangrijk opkrikken door
het bedrag voor het eerste kind
kostendekkend te maken.
Voor de volgende kinderen zou
de kinderbijslag stapsgewijs la
ger moeten worden. Bijleveld:
„Voor het tweede en derde kind
zijn de kosten vaak lager. Het
pyjamaatje van het eerste kind
gaat over naar het tweede, niet
waar?" Biesheuvel: „Alhoewel ik
als vader van oudere kinderen
kan melden dat dit in de praktijk
ook kan tegenvallen."
Minimumloon
De opvattingen van de fractie
van het CDA zouden de komen
de tijd nog wel eens flink kunnen
FOTO WIEBE KIESTRA
veranderen. In CDA-kring leven
immers veel ingrijpender ideeën
over de verbouwing van de so
ciale zekerheid. Zo staat in het
rapport Nieuwe wegen, vaste
waarden, van de Strategische
Beraadsgroep van het CDA, dat
in principe iedereen moet wer
ken of studeren. De overheid
springt pas financieel bij als het
echt niet lukt aan de slag te ko
men of als het werk onvoldoende
oplevert om van te leven.
Het indirecte, maar voor Neder
landse begrippen ingrijpende
gevolg hiervan is, dat het mini
mumloon verdwijnt. En die ope
ratie zal een grote politieke dis
cussie oproepen.
De CDA-fractie in de Tweede
Kamer heeft zich nog niet over
deze plannen uitgesproken. De
twee woordvoerders willen er
hun vingers niet aan branden.
Bijleveld: „Het kan passen in het
basisstelsel, maar zeker weten
doen we dat niet. Cruciaal voor
ons is dat op lange termijn een
sociaal minimum overeind
blijft."
Door Harry Coerver en
Carla Joosten
AL BETOGEND gaat haar
vuist omhoog. Even lijkt het
alsof ze ten strijde wil trek
ken. D66-Kamerlid Arthie
Schimmel - ooit als beleids
medewerkster bij de PTT op
de bres voor verbetering van
de positie van vrouwen - ge
baart om haar argumenten
kracht bij te zetten.
Eenheid smeden in het broze
paarse coaltiefront als het gaat
om de sociale zekerheid, lijkt het
uitgangspunt van de D66-
woordvoerster. „Er moet een on
derzoek komen naar mogelijke
aanpassingen op de lange ter
mijn van het stelsel van sociale
zekerheid."
De 43-jarige politica legt uit: „Je
moet als overheid niet als een
olifant door de porseleinkast van
de samenleving gaan. Het mag
niet meer zo zijn zoals bij de
Ziektewet dat iedereen zich ka
pot schrikt als het wetsvoorstel
voor privatisering er opeens
ligt." Waar regeringsfractie
WD een afwachtende houding
inneemt en coalitiepartner PvdA
mooie wensen voor de toekomst
heeft, pleit de kleinste regerings
partij voor een fundamenteel de
bat over de veranderingen van
het stelsel. Dat debat staat ook
wel op de agenda van het paarse
kabinet, maar totnutoe is het erg
stil aan het Binnenhof.
Adagium
Eerder al riep Schimmel minis
ter Melkert (Sociale Zaken en
Werkgelegenheid) op de SER ad
vies te laten uitbrengen over hoe
het nu verder moet met het stel
sel. Maar Melkert wil daar zijn
handen niet aan branden. Pas op
de plaats maken, dan gebeuren
er ook geen ongelukken, lijkt het
adagium van het paarse kabinet
dat inmiddels veranderingen
doorvoerde in de werkloosheids
wet, de kinderbijslag, de bij
stand, de nabestaandenwet en de
Ziektewet.
„Onderzoek nu het cappuccino
model," zegt Schimmel verwij
zend naar suggesties uit de In
dustriebond FNV, de Voedings
bond FNV en de Abva Kabo. Dat
model gaat ervan uit dat de
overheid uitkeringsgerechtigden
voorziet van een basis (de koffie)
en sociale partners via de cao
voor een aanvulling zorgen op
die basis (de melk) en voor het
toefje cacao een particuliere ver
zekering resteert.
„Wij hebben er nog geen stand
punt over, maar ik zou willen
weten wat de effecten zijn op de
bestaande wetten en wat het be
tekent voor de mensen."
Basisuitkering
Zacht pratend als altijd somt ze
de vragen op waar ze antwoord
op wil: „Welke basisuitkering
moet de overheid garanderen;
hoe lang moet die uitkering du
ren, is die alleen bedoeld voor
werkzoekenden en moet wel of
geen rekening worden gehouden
met iemands eigen vermogen,
bijvoorbeeld een huis, of het in
komen van een eventuele part
ner. En is het mogelijk om via de
cao een aanvullende uitkering te
regelen en missen daardoor niet
te veel mensen de boot, omdat ze
niet onder een cao vallen."
Het cappuccinomodel komt in de
buurt van wat de VVD vandaag
de dag het basisstelsel noemt.
Dat is volgens Schimmel ook de
reden dat de PvdA er het zwijgen
toe doet. „Ik heb het idee dat de
PvdA de discussie niet aan wil,
omdat ze de WD niet de hand
wil geven met betrekking tot het
basisstelsel. En dat terwijl van
uit de vakbeweging dat soort
ideeën worden aangedragen. De
PvdA is gewoon bang voor zo'n
discussie. Ook over het cappuc
cino-model. Dat vind ik jam
mer." -
Pas na 2000 zou een eventueel
nieuw systeem in de sociale ze
kerheid volgens Schimmel kun
nen worden ingevoerd. En dan
nog mag er voor 'de bestaande
gevallen' niets veranderen.
Schimmels pleidooi voor een on
derzoek naar het basisstelsel,
zegt niets over de voorkeur van
haar eigen fractie.
Ze twijfelt over het voorstel van
PvdA-Kamerlid Adelmund om
mensen in de bijstand die geacht
worden werk te zoeken een ww-
vervolguitkering te geven, zodat
ze hun eigen vermogen niet hoe
ven aan te spreken.
„Daar kun je over praten, maar
het is de vraag of het de mensen
niet wat minder actief maakt in
het zoeken naar werk. Je ziet het
nu bij tweeverdieners, van wie er
een werkloos is. Als eenmaal de
bijstand dreigt - waar ook naar
het inkomen van de partner
wordt gekeken - zie je vaak dat
zo iemand toch weer gaat sollici
teren."
Jongere generaties
Grote zorgen heeft Schimmel
over de schamele rechten die de
jongere generaties momenteel
opbouwen als het gaat om socia
le verzekeringen en pensioenen.
Ze vreest dat de solidariteit tus
sen jong en oud op de tocht komt
te staan als er geen maatregelen
worden genomen. Schimmel
doelt op het feit dat jongeren nu
wel fors meebetalen aan de uit
keringen van de huidige aow'ers
en wao'ers. Zelf komen ze pas op
hun drieëndertigste in aanmer
king voor een wao-uitkering.
Wat over dertig of veertig jaar
nog resteert van de aow is onge
wis.
En dan heeft Schimmel het niet
alleen over de vergrijzing en de
dreigende onbetaalbaarheid van
de aow, maar ook over de flexi
bilisering van de arbeidsmarkt.
„Ze rollen van het ene baantje in
het andere en bouwen geen of
maar weinig rechten op. Zo heb
ben ze nauwelijks kans om in de
ww te komen, terwijl ze mis
schien al jaren hebben gewerkt.
Arthie Schimmel: „Je moet als overheid niet als een olifant door de porseleinkast van de samen
leving gaan." FOTO WIEBE KIESTRA
Schimmel bepleit het afsluiten
van een maatschappelijk con
tract dat de-aow, voor iedereen
garandeert.
'Rijkere' ouderen zullen daar
voor in de ogen van D66 een of
fer moeten brengen.
„Ouderen met flink aanvullende
pensioenen moeten premie gaan
betalen. Dat is voor die mensen
natuurlijk vervelend. Ze hebben
er voor gespaard, dat is waar,
maar daar staat tegenover dat ze
de pensioenpremie en andere
spaargelden voor de oude dag
van de belasting hebben kunnen
aftrekken." Het 'offer' van de
aow'ers met een stevig aanvul
lend pensioen maakt inmiddels
ook deel uit van het aow-alter-
natiêf van de PvdA.
Schimmel denkt de solidariteit
tussen de generaties op deze wij
ze in stand te houden. Maar dan
nog hapert er volgens haar een
en ander met de solidariteit tus
sen jong en oud en tussen wer
kers en niet-werkers.
„Je kunt je toch al langzamer
hand gaan afvragen of we nu
geen insiders-solidariteit hebben
van werknemers die het voor el
kaar goed regelen, terwijl de
outsiders, mensen in de uitke
ring en jongeren, steeds minder
rechten hebben. Daarom moeten
we nu gaan streven naar een
nieuwe solidariteit tussen out-
en insiders en jong en oud."
Vught (anp) - Alles wijst erop dat 45 jaar na de verpikJ
komst van ongeveer 12.500 Molukkers naar Nederland, ded/
de generatie de eerste zal zijn die volledig integreert in de Nd
derlandse samenleving. Voorwaarde is wel dat de Molukkers d
gelegenheid krijgen een volwaardige positie te verwerven
dat ze niet opnieuw te maken krijgen met een hoge werkw
heid.
Dat schrijft drs. H. Smeets, direc
teur van het Moluks Historisch
Museum in Utrecht, in het boek
'Molukkers in Vught'. Op 21
maart was het 45 jaar geleden dat
de eerste Molukse militairen en
hun gezinnen in Nederland voet
aan wal zetten.
De overheid bracht ongeveer
drieduizend van hen onder in Lu
netten, een voormalig concentra
tiekamp in Vught. Het woonoord
bestaat nog steeds, zij het dat de
huidige bewoners zijn gehuisvest
in nieuwe, speciaal voor hen ge
bouwde woningen. De geschiede
nis van de Molukkers in Vught is
jarenlang gekenmerkt door moei
zame strijd en discussies over het
behoud van het kamp.
Smeets gaat in zijn boek uitge
breid in op die huisvestingspro
blematiek. Verder besteedt hij
ook uitvoerig aandacht aan het
dagelijkse leven in Lunetten, het
onderwijs, de werkgelegenheid,
het welzijnswerk en de contacten
met de buitenwereld.
Hoewel de woonomstandigheden
van de Molukkers decennia lang
de gemoederen hebben bezigge
houden, heeft vooral het ontslag
uit de militaire dienst voor de
meesten van hen het integratie
proces ernstig vertraagd, aldus
Smeets.
Het merendeel van de Molukkers
maakte deel uit van het Konink
lijk Nederlands-Indisch Leger.
Terwijl de schepen waarmee ze
naar Nederland kwamen in 1951
nog op zee waren, besloot de re
gering dat ze meteen na aan
komst zouden worden gedemili
tariseerd.
Het ambtenarengerecht ver
klaarde het ontslag weliswaar
nietig, maar de Centrale Ra,
van Beroep achtte dat recht J
lege niet bevoegd omdaarovei
oordelen. Daardoor ontstond
patstelling: de regering Wde
nadruk op de rechtmatigheid,,
het ontslag en de Molukkers
ven er op hameren dat dit m
door een rechter was vastgeste
Die opvatting zou tientallen
ren hun doen en laten bepalen
Dat leidde volgens Smeets de ee:
ste 25 jaar tot een isolement va
de Molukkers, waarbij denadni
kwam te liggen op de verschille
tussen de voormalige KNIL-milï
tairen en hun gezinnen enerzijds
en de Nederlanders anderzijds
en het als frustrerend ervaren]
verleden. De auteur plaatst da;
meteen een kanttekening bij.
Het isolement heeft de Molukkers!
ook geholpen die periode door te]
komen. „Het is nog maar
vraag of de meesten van hen in
vidueel de schok van de oversl,
naar een volstrekt andere wereld
gecombineerd met het ontslag,
boven zouden zijn gekomen."
De toekomst van het huidig
woonoord is volgens hem roos-
kleurig. „Jong en oud woneni
elkaar. Er is een wachtlijst vo..
vrijkomende woningen. Lunetten]
is zeker geen aflopende
verwacht hij.
Hoewel in het woonoord i
gemengde huwelijken ook Neder'!
landers wonen, denkt Smeets niet]
dat de integratie zover e
dat er zich ook complete Neder-]
landse gezinnen zullen vestigen.
Ter gelegenheid van de presenta
tie van het boek is in cultureel]
centrum De Speeldoos in Vught
tot en met 5 mei een tentoonstel-]
ling te zien over Lunetten.
Een hele rij van dit soort tips
voor het plegen van aanslagen is
vermeld in de laatste uitgave van
het NS - Nieuwsbulletin. NS
staat in dit geval voor nationaal-
socialistisch. Het blad vindt gre
tig aftrek onder extreem-rechtse
militanten, afkomstig van groe
peringen als CP'86, CD of van
ANS, het Aktiefront Nationale
Socialisten.
Hun doelwitten zijn met name le
den van GroenLinks en in het al
gemeen anti-fascisten. Die zijn
de afgelopen maanden regelma
tig de dupe van allerlei bedrei
gingen uit extreem-rechtse hoek.
Het lijkt er voorlopig niet op dat
daaraan een einde komt, gezien
de verharding die bij extreem
rechts gaande is.
Molotovcocktails
De meest bedreigende actie tot
nu toe vond plaats in Spijkenisse.
Onder de auto van GroenLinks-
raadslid C. van Overbeeke waren
twee molotovcocktails geplaatst.
Die ontploften wel maar brach
ten slechts geringe schade toe.
De politie houdt er rekening mee
dat de aanslag het werk is van
extreem-rechtse militanten. Het
raadslid had zich flink afgezet te
gen extreem-rechts en de CP'86-
vertegenwoordiger in de gemeen
te raad van Spijkenisse in het bij
zonder.
Ook belaagt extreem-rechts Paul
Kraaijer, lid van de steunfractie
GroenLinks in Zwolle en woord
voerder van Anti-Fascistische
Aktie (AFA). Na publicatie van
zijn adres in de Revolutionaire
Nationalist, het partijblad van
NVP/CP'86, heeft hij vorig najaar
diverse bedreigingen gehad, zo
wel telefonisch als per post. Ook
is er brand gesticht in het trap
penhuis van zijn flat.
De eigen inlichtingendienst van
CP'86, ODIN, geeft ook via Inter
net gegevens door met adressen
en persoonlijke gegevens van zo
wel GroenLinksers als anti-fas
cisten. In het blad Revolutionaire
Nationalist van de partij staan
adressen en worden nog meer
brochures aangekondigd met
persoonlijke gegevens van
Groenlinksere en anti's.
Verdeeld
Aan anti-fascistische kant is de
stemming verdeeld. Er is een
kleine groep die harder optreden
wil tegen extreem-rechts. Die
legt een eventueel demonstratie
verbod naast zich neer of wapent
zich met helmen, slag- of steek
wapens om voorbereid te zijn op
een confrontatie met de tegen
stander.
In februari vorig jaar nam de po
litie in Rotterdam bij anti-recht
se demonstranten een stevig arse
naal aan spuitbussen, kettingen,
|van onze correspondente O
Lieuzen - De werkgroep A
o0St-Zeeuws-Vlaanderen van G
Amnesty International onder- ev
'teunt de actie tegen de dood- all
straf die door Amnesty ter ge- f1
leeenheid van de Olympische
Spelen gevoerd wordt.
n1
J' oJ
In juli en augustus worden de dl
Den Haag (anp) - „Bij het fabriceren, bij het experimenteren en I
bij de aktie zelf handschoenen dragen. Vervolgens vernietigen." I
„Denk aan bandensporen en aan het achterblijven van klonten!
aarde van de plaats van het misdrijf aan het voertuig." „Wiel
een bepaalde springstof of wapen niet voor de volle honderd!
procent beheerst, brengt zichzelf en anderen ermee om, voordat]
hij de vijand er schade mee kan toebrengen."
ploertendoders en soortgelijk ge-1
reedschap in beslag. De tuin van
de Overijsselse CD-kringvoorzit-1
ter De Jong moest het onlangs!
ontgelden tijdens de toegestasfl
CD/CP-demonstratie in Zwolle.
Ook circuleren onder
adressen van extreem-re
kopstukken. Maar de lijn vanl
AFA is de afgelopen jaren om'Al
strijd zo breed mogelijk te trek-r
ken', met andere woorden; poli-I
tieke partijen en organisaties vanl
allochtonen samen tegen racisme.
GroenLinks huldigt de st
juist niet in te gaan op provoca-
ties. „Het eerste doel van ex-I
treem-rechts is voortdurend tó|
zoeken van publiciteit,"
seert partijvoorzitter A. Harre-1
wijn. „Hun belang is de tegen-I
stellingen tussen links en rechts
aan te scherpen. Wij moeten er j
dus voor zorgen niet te re
zoals in hun straatje zou p
De meeste anti's zijn daar w|
gens Harrewijn ook mee I
„Ik zie him strategie de Ie
tijd veranderen. Niet per se teil
tegendemonstratie houden wanj
neer extreem-rechts over straal I
gaat. Niet de confrontatie n#l
het verzet tegen hen breder orga-1
niseren: andere partijen erbij be-1
trekken en tegenideeën naar W'J
ten brengen." L
GroenLinks is wel van plan
feller van zich af te bijten. Harre I
wijn: „We willen er meer w® I
van maken omdat de bedreig®'!
gen aanhouden. We hebben wjl
serieuze bedreigingen of uiting' I
van geweld steeds aangifte f I
daan bij de politie. De mee-"""™
die zaken hebben we ook r
geven aan het Ministerie van 8®' I
nenlandse Zaken, lees deBiw® I
landse Veiligheidsdienst." I
Een woordvoerder van het Bi® J
terie bevestigt dat de BV1
is met onderzoek. Ook de Cent l
le Recherche Informatie®»'!
CRI is op de hoogte van dei®j
den ten en verzamelt aUe ®,L
matie die bij de korpsen bes
is.
Daarnaast heeft GroenLinks®! I
advocatenkantoor ingescba
om juridisch doortastender
kunnen optreden. Ook
groepje van GroenLinkS'8 I
meenteraadsleden en juriste'
zig te onderzoeken of justitie
meer handgrepen kan M»,
voor een effectiever vervo
beleid. u.t
Dat groepje stimuleertook I
delijker beleid binnen de V0» I
ging van Nederlandse Geme I
(VNG). De VNG heeft nog "J
welijks standpunten ontwi
tegenover de activiteiten va
treem-rechtse groepering®
Nederland. Wat doet een s
meenteraad, hoe kan het ge
tebestuur optreden tegen p j
caties, enzovoort.
*In het kader van het vijftienjafl
Van onze correspondent
Terneuzen - De besturen van
voor voortgezet onderwijs in Zé
Vlaanderen zijn voor het beho|
het voortgezet speciaal onc£
(VSO).
J. van Nierop was gisteren tijdens;
nie ter gelegenheid van het vijftl
bestaan redelijk optimistisch. „1
houd van deze vorm van onderwil
Van
onze verslaggever
"1st Zeeuws-Vlamingen diel
Seen aardgas ligt en een onderg:
f bruiken, worden straks op fö
amelijk voldoen aan de bepalif
bdergrondse Tanks, kortweg 1
Wie nog een ondergrondse tank
Lu K.moet dat voor 1 iu"
u hij de gemeente, de tank
keuren, rond de tank een
grondonderzoek laten uitvoeren
mm k°stbare zaak, want volgens
^•eu-ambtenaar R. van Dam-
het Pan de §emeente Hulst zal
ieder1 neerkomen dat zowat
koDe^erVfen nieuwe tank moet
OlelHt meeste tanks zijn na-
iaar we' 20 vijfentwintig
Beer en voldoen dus niet
yn. aan de eisen."
aanfa)18 Van Damme valt het
bruik en dat n°g een 111 Se"
in de t, .]n,de ondergrondse tank
'ijk er Hggen vermoede-
Hulst .dn de gemeente
lflUlst schat ik het op zo'n 25
I fen tuj Zeeuws-Vlaande-
geveer d?t 'e dan met on-
150 tanks redelijk in de