Safari praat verder met Hill's Meer winst met minder reizigers Voorschotrente weer verlaagd ABN Amro staat nog klaar voor Fokker Nedlloyd Road Cargo 'oorverdovend' 'v-spots in EK-finale 'aar hoogste bieder België koppelt lonen aan die in buurlanden ïga-Beauty onheidssalon heidsspecialiste ON GARANT Pijpfitters umentfitters ficaat lassers :We bankwerkers oten monteurs erker werkplaats an machinisten ijn Verhagen BV j^J pESTEM ECONOMIE A7 Beter resultaat NS in '95 DELICATESSENZAAK NS gaat zelf hard rijden op HSL-tracé Werkloosheid iets gedaald jdrïjf ATDüdókBÏ mini graafmachines) jrkers en straatmakers mm ECONOMIE KORT Peugeot ziet winst gehalveerd Rocks telt 1,3 miljoen deelnemers Terpstra wil dat zijn bond zich opheft Akkoord over IMF-krediet Oekraïne Rusland legt invoer voeding aan banden Van Weezendonk wil geen publicatie Weinig animo voor actie bij Phibps Oss VRIJDAG 19 APRIL 1996 )AG 19 APRIL 1996_A6 (Of 0 0 If 0 0 0 0 0 Oe A Y* Y V* i8 4 A >0 VA VA VA VA 156 'A VA 89 VA 81 35 VA 57 51 00 VA VA 5 A VA 0'/, VA 2A IVi 6'/. 42 51 VA O5/. 110 8Vi 24 18 rite„-Leur - De Etten-Leurse S-s opnieuw een overbrug- Icrediet van enkele mil- 0 gekregen. Inat stelt het in surseance van be ll verkerende Etten-Leurse IS in staat om de komende ISen door te blijven draaien In IJtussentijd zal verder onder- Ihandeld moeten worden over een Ifiame van Safari door Hill's. Me is de situatie voor Safan Lieenognej hetzelfde alsen- le weken geleden toen Hill's ch bij bewindvoerder Kamp- aanmeldde als kandidaat-ko- ■JTvoor de in moeilijkheden ge lote diervoederproducent, ■loch is er volgens directeur M. Draaijer van Safari wel degelijk vooruitgang geboekt. Dat de on derhandelingen langer gaan du ren dan was gehoopt, komt om dat Safari en Hill's het aanvan kelijk niet eens konden worden over de manier waarop de fabriek op het Etten-Leurse industrieter rein Zwartenberg moet worden voortgezet als de Amerikanen het er voor het zeggen krijgen. Draaijer: „Dat heeft vooral te maken met de achtergrond van Hill's. Hill's is een dochter van het Colgate-concern. Dat is zeer merkgericht. Wij zijn juist gespe cialiseerd in het produceren van huismerken. Dat staat in feite haaks op de bedrijfspolicy van Colgate, daarom heeft Hill's er veel moeite mee dat wij per se door willen gaan met onze huis merken. Hill's had het liefst al leen haar eigen merk gemaakt, maar dat was voor ons weer on aanvaardbaar. Dan zou er veel te weinig werk overgebleven zijn." Het afgelopen weekeinde heeft Draaijer een beetje blufpoker ge speeld door met andere kandi daat-kopers te gaan praten. Dat heeft in zoverre gewerkt dat Hil l's akkoord is gegaan met de voorwaarde van Safari dat de productie van huismerken in Et- ten-Leur gegarandeerd blijft. Het is echter nog maar een prin cipe-akkoord, handtekeningen zijn nog niet gezet. Er wordt vol gens Draaijer nog onderhandeld over een aantal details, boven dien wil Hill's meer tijd voor on derzoek. Draaijer: „Hill's wil met name zekerheid dat ze achteraf niet ge confronteerd wordt met nare er fenissen uit het verleden. Daar zijn ze heel secuur op. Dat heeft, denk ik, ook te maken met de Amerikaanse opvattingen over aansprakelijkheid. Hill's wil ab soluut gevrijwaard blijven van aansprakelijkheid voor zaken die in het verleden zijn gepasseerd. Daarom laten ze zelfs een bodem onderzoek op het terrein doen om zeker te weten dat ze niet achter af een rekening voor de kosten van bodemsanering of zoiets krij gen." Zekerheid dat het principe- akoord tussen Hill's en Safari ook een echt akkoord wordt kan Draaijer niet geven. „Ik ben al leen wel vol goede moed." Mocht de overname doorgaan dan verwacht Draaijer dat de ge volgen voor het personeel be perkt blijven. „Vast staat wel dat er mensen zullen moeten af vloeien, maar minder dan het aantal van vierendertig (van de honderddertig in totaal, red.) waar we op rekenden toen we nog uitgingen van reorganisatie met behoud van zelfstandigheid." Het is ook nog steeds mogelijk dat Safari failliet wordt ver klaard, maar dat zal dan een technisch faillissement met door start zijn. In dat geval blijven de schuldeisers met de gebakken pe ren zitten, maar volgens distr- tictsbestuurder J. Janmaat van de Industriebond FNV is dat minder erg dan een totaal faillis sement, waarbij ook al het perso neel op straat komt te staan. Of faillissement wordt aange vraagd hangt vooral af van het uiteindelijke bod van Hill's op Safari, dat over enkele weken wordt verwacht. Als dat toerei kend is om alle schulden af te los sen, is een faillissement overbo dig. A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan /bieden f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend Wan onze redactie economie ^Amsterdam - De Nederlandse Spoorwegen hebben vorig jaar 18 miljoen gulden winst behaald, bijna 25 procent meer dan de 'winst van 76 miljoen over 1994. De verkoop van enkele reizen ien retours nam toe. Het aantal reizigerskilometers daalde van lli,5 miljard naar 14 miljard. Oorzaak is de ingeperkte vervoer- i'ogelijkheid van de studentenkaart. 77,50 782 5,20 5,00 70,00 664 3,50 a 3,50 185,00 660 4,50 7,30 190,00 1358 1,00 2,20 195,00 1149 1,00 1,80 b 190,00 983 4,90 6,30 170,00 713 1,00 1,10 b 20,00 1744 7,80 7,40 25,00 1084 4,70 4,50 25,00 873 2,20 2,40 420,00 799 126,50 a 124,50 460,00 989 86,20 84,50 470,00 997 76,40 74,40 480,00 656 66,00 b 64,50 a 510,00 1432 36,00 34,50 515,00 1627 31,00 29,50 545,00 2047 2,70 1,50 550,00 1062 0,80 0,30 545,00 899 4,80 4,20 550,00 1162 3,30 2,90 550,00 2216 14,90 13,50 535,00 786 0,20 0,20 540,00 2220 0,60 0,50 545,00 1989 1,70 2,20 b 550,00 697 4,80 6,00 510,00 1016 1,10 1,20 535,00 1010 6.00 a 6,40 a 540,00 665 8,40 9,00 65,00 1021 0,10 0,30 65,00 1038 2,50 3,50 120,00 1019 2,60 2,00 130,00 720 1,40 1,30 120,00 2629 17,70 18,00 120,00 2527 14,70 14,50 b 60,00 1216 3,00 3,60 240,00 770 5,50 a 2,20 240,00 879 7,70 6,00 250,00 1285 3,40 2,70 245,00 817 1,40 3,20 b 60,00 4516 1,10 1,10 62,50 664 0,20 0,20 60,00 1169 4,00 4,20 b 60,00 5418 0,40 0,20 62,50 733 1,90 1,90 840,00 1695 7,80 9,30 850,00 912 1,50 2,20 830,00 1081 14,00 b 16,00 870,00 1100 1,80 2,00 230,00 1081 1,00 1,80 1.00 28 00 704 1,60 - Jan Timmer, tot 1 oktober hoog- bij Philips, wordt vol- gend jaar juni voorzitter van de Baad van Commissarissen van de 5. De winst van de Nederlandse ISpoorwegen zal de komende ja- j flink moeten toenemen n het gewenste rendement van jl) procent over het geïnvesteerd vermogen te halen in 2000. |Met de huidige 3 procent is er nog ige weg te gaan, vandaar dat een beursgang nog helemaal |aiet aan de orde is. „Dat is nog edelijk ver van ons bed. Boven- ft de rijksoverheid daar Is eigenaar ook een stem in," al- |d«s bestuursvoorzitter R. den teten gisteren bij de presentatie i de jaarcijfers over 1995. Al- n NS Stations en NS Vastgoed ehalen nu het vereiste rende- hent. finds vorig jaar juli is de NS zelf- Commerciële activitei- en, waarvan reizigersvervoer de oornaamste is, zijn onderge bracht in de NS Groep NV die vo rig jaar op een haar na 5 miljard «zet behaalde en een bedrijfs- t van 250 miljoen. Deze ctiviteiten worden tot 1998 in tomende mate financieel on- lersteund door de rijksoverheid, die vorig jaar 120 miljoen gulden 'jdroeg. e taalactiviteiten worden be eld door de overheid en zijn 4818 SH Breda. Tel. 076-5143359. n voor ons te verbouwen lijke schoonheidssalon in opbouw standig kan runnen, net winkelwerkzaamheden. i en aktiviteit van DE GASTRONOOM.| iriftelijk met pasfoto te richten aan oornoemnd adres. teurs voor montage van all. kozijns1!j '6-5712540 na 19.00U. 0162-45/3 nt, Wieringenstraat 52 Breda. OEP B.V. heeft i.v.m. langdurige voor de volgende functies: t te zijn van het certificaat bereid zijn om direct met deze vens ruime ervaring te bezitte uncties. Amsterdam - Zodra de Ho- 9 gesnelheidslijn, die Parijs - via Brussel - met Amsterdam verbindt, een feit is gaat de NS dit traject zelf ook ge- «ruiken voor snellere verbin- dingen. I De verbinding Amsterdam- tterdam kan daardoor "orden teruggebracht tot 35 toiuten (nu 1 uur en 4 minu ien). De NS gaat er nog teds van uit dat de HSL- J Jjn via Rotterdam, Amster- m naar Schiphol loopt en de variant 'Den Haag' toen spel blijft. De snelle 1" toudt pas na de eeuw wisseling aangelegd. lnaf 1998 gaat de NS op sommige baanvakken de I jnelheid opvoeren naar 160 meter per uur. Daartoe Weten eerst de nodige voor- worden getroffen. l^eidHo"kSeret°P" niet winstgevend. Daartoe beho ren NS Railinfrabeheer, Railned en NS Verkeersleiding. Deze be drijven torsen 2,5 tot 3 miljard van de rentedragende schulden van de oude NS, tweemaal zoveel als de schulden van de commer ciële poot. Inclusief de taakacti- viteiten bedroeg de omzet van de NS vorig jaar 5,6 miljard gulden. „Financieel staat het bedrijf nu op eigen benen, zij het dat die nog wat extra vet en spiermassa no dig hebben," aldus Den Besten. „Het zijn wel magere beentjes waar we op staan," waarschuwde financieel NS-topman L. Schou ten. Niettemin was het resultaat vorig jaar zodanig dat de NS voor het eerst in zijn bestaan vennoot schapsbelasting moet afdragen. Ofschoon Den Besten meent dat de weg naar structurele winstger vendheid 'is bevestigd', stelt hij tegelijkertijd vast dat 'we er nog lang niet zijn'. De komende vijf jaar investeert de NS 4,5 miljard in nieuwe en verbeterde infra structuur en de vaak bekritiseer de dienstverlening. Betere kaartverkoop leidde ertoe dat de vervoersopbrengst met 200 miljoen gulden toenam tot 2,09 miljard, ondanks de tariefstijging van 2,9 procent. Ook dit jaar stelt de NS weer zelf de tarieven vast. Ze stijgen ge middeld 1,5 procent. Grote con tracten, de OV-jaarkaart voor studenten en de overeenkomst met defensie, droegen evenens bij aan de het betere resultaat. NS Cargo NS Cargo boekte in '95, voor het eerst sinds jaren, een positief be drijfsresultaat van 8 miljoen, me de dankzij een groeiend volume, met name in het containervervoer dat dankzij nieuwe shuttle-ver- bindingen met 20 procent groei de. De komende twee jaar vervallen zeshonderd van de zestienhon derd arbeidsplaatsen bij Cargo. Om die reden is in de jaarresulta ten '95 een voorziening van 80 miljoen getroffen. Philips-topman Timmer treedt 1 januari toe tot de Raad van Com missarissen van de NS. In juni neemt hij het voorzitterschap over van statutair aftredende E. Verloop. Timmer, die over enkele maan den zijn werkzaamheden bij Phi lips beëindigt, wordt niet alleen commissaris bij de onderneming die hij verlaat en de NS. Hij wordt tevens president-commis saris van het nieuwe sportkanaal en gaat commissariaten bekleden bij de ING Groep en de Kon. Ned. Petroleum Mij (Shell). Nedlloyd Road Cargo op industrieterrein Moerdijk heeft zich bij de officiële opening nadrukkelijk gepresenteerd. Het anders zo rustige terrein werd een baaierd van geluid, die zijn weerga niet kent, ook niet in de wereld van het goederenvervoer. Minister A. Jorritsma verrichtte de operiingshandeling. Ze had de Voorburg (anp) - Het aan tal geregistreerde werklo zen is in het eerste kwar taal van dit jaar 469.000, of wel tienduizend meer dan het voorgaande kwar taal. Maar gecorrigeerd voor seizoensinvloeden daalde de werkloosheid met tienduizend, aldus het Centraal Brueau voor de Statistiek (CBS). De werkloosheid daalde in de eerste helft van vorig jaar voortdurend, maar in de tweede helft leek die daling te haperen. Nu spreekt het CBS opnieuw over een da- ling.Het aantal geregis treerde werklozen is nu on geveer dertigduizend minder dan een jaar eerder. In de vier grote steden was in het eerste kwartaal van dit jaar 12 procent van de beroepsbe volking werkloos, 5 procent meer dan in het hele land. Van onze redactie economie Amsterdam - De Nederlandsche Bank (DNB) heeft de voorschotrente - de rente die de ban ken bij DNB moeten betalen - met ingang van vandaag met een half procent verlaagd tot 2 procent. Dit belangrijkste tarief voor de geld markt daalt daarmee opnieuw tot een histo risch ongekend niveau. Het is de tweede renteverlaging dit jaar. In decem ber 1991 stond het tarief nog op 9,25 procent. DNB volgt met zijn nieuwe rentestap de Duitse Bundesbank. Die kondigde gisteren aan het discon to te verlagen van 3 procent tot 2,5 procent. De vo rige renteverlaging deed DNB op eigen houtje. Toen liet de Bundesbank haar tarieven ongemoeid. Het Internationale Monetaire Fonds riep woensdag de Bundesbank op de rente in Duitsland te verlagen om de economische groei in Europa een kans te ge ven. Via de koppeling van veel Europese valuta's binnen het Europees Monetair Stelsel (EMS) heeft een Duitse renteverlaging onmiddellijk haar uit straling over de grens heen. In Nederland vormt de voorschotrente het bodem niveau van het geldmarkttarief. Het is de rente voor de belangrijkste vorm van kredietverlening: de voorschotten en de rekeningen-courant van han delsbanken bij de centrale bank. De president van de Duitse Bundesbank Hans Tiet- meyer heeft gisteren nadrukkelijk verklaard dat de i aan: n t.a.v. De heer C. Dogge, BN Roosendaal. vraagt met spoed Inl. tel. 076-5931796/5933900^, I-, riool en kabelwerken a1276. rstraat 19, telefoon 0161-4 'anP) - Wanneer het Nederlandse voetbalelftal de fi- an het Europees Kampioenschap haalt, worden de tv-re- Pederverk "ht" °m <^6 we(^strii^ Per °ph>0(t aan de hoogste ï^Nederlands elftal de t k: dan zal het huidige re- a worden verdubbeld, geboekt tijdens het WK lra 199/ in de VS. Het O. n bedroeg toen gulden per dertig secon- '-vpiliJ5 Oneven van de 450 D„if a'n vasigesteld op het ff* Per halve minuut blok voor de eerste helft, F- De 99.900 gulden in het eerste en tweede rustblok en 85.200 gulden in het blok na de wedstrijd. Tijdens het EK, dat van 8 tot en met 30 juni wordt gehouden, wordt in drie weken tijd een flink aantal wedstrijden uitgezonden. De prijzen hierbij van 30 secon den-spots in de rust variëren van 20.100 tot 69.000 in de finale, tenzij Nederland daarin speelt. Van onze redactie economie Amsterdam - Hoeveel risico moet of mag een bank nemen? Bestuursvoorzitter mr. Jan Kalff van ABN Amro wilde gisteren het 'misverstand' wegnemen dat minister Wijers zou vinden dat de Nederland se financiële instellingen - met het oog op de val van Fokker - te weinig risico wil len nemen. De bank haalde de stenoversla gen van het Tweede Kamer-debat van maandag er bij. Wijers heeft daar afgelopen maandag gezegd: „Ik stel vast dat het een institu tioneel probleem van de Neder landse economie is dat er onvol doende financiële instellingen zijn die een actieve rol willen ver vullen in dit soort hoog-riskante industriële investeringen. Het is ook geen verwijt aan de mensen die nu verantwoordelijkheid dra gen bij de handelsbanken, maar het is een institutioneel gemis." Kalff greep de toelichting op het jaarverslag gisteren aan om de eventuele klacht van risicomij dend gedrag te verwerpen. „Met 300 miljard gulden aan uit staande kredieten hebben we een van de grootste portefeuilles ter wereld. Niemand kan zeggen dat wij terughoudend zijn." Als het om de financiering van een door start van Fokker gaat, staat ABN Amro klaar om iets te doen. Mits er een serieuze strategische in dustriële partner is. Maar Fokker onder de arm ne men zonder het zicht op een ge schikte industriële partner en met grote vraagtekens ten aan zien van het rendement, kan een bank zich in de ogen van Kalff niet veroorloven. „We werken niet met ons eigen geld. Mensen zouden het ons niet in dank afnemen als we zouden groeien met riskante kredieten waar grote stroppen uitrollen. Niemand kan het ons kwalijk ne men dat we dat zorgvuldig doen." ABN Amro was een van de ban ken die de door oud-bankier Langman en ex-Stork-topman Sickinghe belegde besprekingen bijwoonde op 6 maart in Den Haag en 23 maart in Utrecht over een eventuele doorstart van Fok ker. „De banken vonden bij die gele genheden het financiële plaatje op zich interessant. Daarmee viel op de korte termijn een positief resultaat te halen, maar waar veel vreemd en eigen vermogen voor nodig was," zei M. de Jong, lid van de raad van bestuur van ABN Amro. In dat plaatje was ook de lease-financiering meege nomen, aldus De Jong. Zo'n 70 procent van de productie van Fokker zou alleen maar via lease constructies in de markt gezet kunnen worden. Dan gaat het om 900 miljoen gulden per jaar, be cijferde de bankier. „Oftewel voor twee jaar 1,8 miljard om te financieren." Daar is wel een in dustriële partner voor nodig. Waarom die zich nog niet heeft gemeld, weet ook De Jong niet. Er ligt volgens hem een prachtige know how, met name van de Fok ker 100 en 70. „Een partner krijgt die kennis op een presenteerblaadje, De kosten van de productie zijn door het faillissement zo laag en de voor waarden zo aantrekkelijk." Eerder zei hij het jammer te vin den dat 'een land als Nederland, met zo'n spaaroverschot, met zo veel rijke financiële instellingen, geen industriebankachtige tradi tie kent, waarbij meer risico's worden genomen'. Fokker zit nu even in de wacht kamer. Er zijn 350 werknemers bezig met het afbouwen van vijf tien toestellen. Over enkele maanden kan het definitief ge daan zijn met de vliegtuigbouw in Nederland. Door Bert Schampers Brussel - Na een periode waarin de lonen bevroren waren, mo gen de salarissen in België weer stijgen, zij het slechts op het niveau van de buurlanden. Regering en sociale partners heb ben hierover gisteren overeen stemming bereikt. Het akkoord voorziet verder in-30.000 nieuwe banen. De Belgische premier De- haene wil bovendien tegen het begin van volgende eeuw de werkloosheid halveren. Het 'Toekomstcontract voor de Werkgelegenheid' in België is tot stand gekomen na een aantal overlegrondes met de sociale partners. De lonen en sociale lasten in Bel gië moeten gelijke tred houden met die van de drie belangrijkste handelspartners Frankrijk, Duitsland en Nederland. De au tomatische prijscompensatie, die België nog hanteert, blijft over eind. De sociale partners gaan er mee akkoord dat de overheid nauw blijft toezien op de loon ontwikkeling. Maar de regering-Dehaene en de sociale partners willen ook banen scheppen. In bedrijven waar nu nog 40 uur wordt gewerkt, moet binnen twee jaar een werkweek van 39 uur worden ingevoerd. Voor 30.000 jonge werklozen ko men er stageplaatsen. Naar het voorbeeld van Neder land wil België deeltijd-arbeid gaan stimuleren. De ambitie is immers om via herverdeling van arbeid begin volgende eeuw dé werkloosheid te halveren. Ruim 500.000 Belgen zitten momenteel zonder werk. Concrete plannen om dat te be reiken zijn er nog niet. De Bel gische premier Dehaene onder streepte gisteren dat zijn regering op de eerste plaats de voorwaar den wil scheppen. Werkgelegenheid creëren kan volgens hem enkel als de vakbon den en bedrijven meewerken. Zij hebben zich bereid verklaard dat in ruil voor loonmatiging ook te doen. reuzensleutel op een kunstig dashbord nog niet omgedraaid of het starten van zware diesels kwam door manshoge luidsprekers zeer versterkt de zaal met genodigden binnen. Vanaf de vestiging in Moerdijk stuurt Nedlloyd Road Cargo vijfhonderd eigen vracht wagens en nog eens vijfhonderd charters heel Europa door. FOTO RUBEN SCHIPPER renteverlaging in Duitsland 'géén politieke geste' is. Zijn bank heeft tot de verrassend forse verlaging besloten vanwege de gunstige inflatie-ontwikkeling en de daarbij behorende stabiele prijsontwikkeling in de Bondsrepubliek, aldus Tietmeyer, De Bundesbank is in haar beleid volstrekt auto noom, en onafhankelijk van de politiek in Bonn. De bank laat dat ook regelmatig merken. Politieke druk om iets wel of niet te doen werkt doorgaans averechts. Vandaar dat de regering-Kohl hooguit voorzichtige wensen uitspreekt als het gaat om de geldpolitiek van de Bundesbank. De Duitse regering, de regeringspartijen en het bedrijfsleven hebben gisterem unaniem positief op de langver wachte rentedaling gereageerd. Volgens de minis ter van Financiën, Theo Waigel (CSU) is de rente verlaging een duidelijke steun voor het streven van de coalitie-regering om de economische groei in Duitsland te stimuleren. Zijn collega van Economi sche Zaken, Günter Rexrodt (FDP), vindt dat met de afgekondigde renteverlaging de onlangs afgeslo ten bescheiden cao's worden gehonoreerd. Overi gens heeft zijn mipisterie de groeiprognoses voor de Duitse economie - tot nu toe geschat op 1,5 procent - naar beneden gecorrigeerd. Over 1996 zou nu met minder dan 1 procent groei worden gerekend. De politieke oppositie en de vakbonden tonen zich ver baasd dat de Bundesbank en niet de regering de eerste concrete signalen tot conjuncturele verbete ring en steun heeft gegeven. Aan de andere kant legde Kalff omstandig uit dat ABN Amro de risico's van bijvoorbeeld deriva ten absoluut in de hand heeft. De handel in de ingewikkelde, afge leide producten van opties, aan delen en valuta neemt sterk toe bij ABN Amro. De meest recente acquisities (gis teren meldde de bank de overna me van het Griekse effectenbe drijf Axias) werken de groei in de hand van de inkomsten uit han del en provisies, in navolging van buitenlandse collega's waar ABN Amro zich aan wil spiegelen. Te vreden zag Kalff dat de inkom sten uit financiële transacties in 1995 stegen met bijna 300 mil joen tot 731 miljoen gulden. De resultaten uit derivaten gingen omhoog van 42 tot 226 miljoen, Door de opening deze week van een dealingroom in Londen ver dubbelt de capaciteit voor de handel in derivaten. Nu al liggen de uitstaande bedra gen met bijna 1500 miljard gul den op bijna driemaal het balans totaal. Kalff geeft toe dat het immense getallen zijn, maar stelt dat de bank daarbij maar echte risico's loopt over 7,5 miljard, ruim 2 procent van het totaal aan kre dietrisico's uitstaande bedrag. a ti Parijs - Peugeot heeft de stagnatie op de Europese automarkt en de koersschommelingen vorig jaar moeten bezuren. Het Franse autoconcern zag zijn winst gehalveerd worden. Het resultaat kwam uit op 557 miljoen gulden. Topman Jacques Calvet ziet het ook voor 1996 en daarna somber in. Hij hekelde de 'ondraaglijke' koersfluctuaties en de regelgeving in Europa die ondernemingen op steeds hogere kosten jagen. In zijn eigen land dreigt volgens Calvet het effect van de overheidssteun aan de automobielsector te worden ondermijnd door plannen zoals een campagne tegen dieselmotoren. De Peugeot-baas heeft het ook niet begrepen op de volgens hem inflexibele Franse arbeidsmarkt. Houten - Het spaarprogramma Rocks van Super, Texaco en Me gapool telt in een half jaar tijd inmiddels 1,3 miljoen deelnemers. De supermarkten onder de naam Super hebben nu een deelname percentage van 80 procent. Van de Texaco-klanten spaart 90 pro cent Rocks-zegels, terwijl de oude Texaco-zegels door 70 procent van de klanten werd gespaard. Een steekproef onder dertig Texa- co-ondernemers wijst uit dat het overgrote deel in de afgelopen zes maanden meer omzet had dan in de vergelijkbare periode vo rig jaar. En dat terwijl er in strenge winters juist minder wordt gereden. Amsterdam - Voorzitter D. Terpstra van de Industrie- en Voe dingsbond CNV wil dat zijn bond over vijf jaar niet meer bestaat. Dan hoopt hij dat het dan een eenheid vormt met de vier andere christelijke marktbonden. Dit zei hij gistermiddag na afloop van een symposium over 100 jaar Industrie- en Voedingsbond CNV. Volgens Terpstra ligt in deze bundeling de mogelijkheid voor de christelijke vakbeweging om een volwaardige plek in de Neder landse arbeidsverhoudingen te behouden. De voorzitter sluit een fusie met de collega-bond van het FNV uit. Volgens Terpstra heeft de christelijke vakbeweging veel zelfvertrouwen gewonnen na de afgeketste fusie met de FNV in de jaren zeventig. Binnen zijn bond leeft nu sterk het idee vast te houden aan de christelijke identiteit. Washington - Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft een principe-akkoord met Oekraïne bereikt over een krediet van 900 miljoen dollar tot het eind van dit jaar. Dat heeft IMF-topman Camdessus gisteren bekendgemaakt op een persconferentie in Washington. De onderhandelingen verliepen moeizaam. Eerder deze maand waren er berichten dat het IMF had besloten de financiële steun aan Oekraïne op te schorten wegens onvrede over het begrotings beleid van het land. Dat was volgens Camdessus echter niet het geval. Het afgelopen steunprogramma was volgens Camdessus een succes. „De inflatie in Oekraïne is vorig jaar gehalveerd, er hebben belangrijke economische hervormingen plaatsgevonden en de vermindering van de productie is afgeremd." De nieuwe overeenkomst moet zorgen voor een verdere daling van de inflatie en ombuiging van de productievermindering naar groei. Moskou - Rusland gaat de invoer van voedingsproducten aan banden leggen. De regering in Moskou werkt aan een systeem dat de import van etenswaren aan een maximum bindt. Vice-premier Aleksandr Zaverjoecha heeft dat gisteren gezegd. Rusland is voor Nederlandse exporteurs van voedingsmiddelen de laatste jaren een belangrijke markt geworden. De Russische president Boris Jeltsin heeft het quotasysteem per decreet verordonneerd. Dat systeem is bedoeld om Russische pro ducenten te beschermen tegen buitenlandse concurrenten. De nieuwe regels worden 1 juli van kracht.Volgens Zavejoecha is de maatregel gericht op de pluimveesector. „De aanzienlijke groei van de Amerikaanse pluimveeproductie gaat ten koste van onze eigen zaken. Dat is een abnormale situatie," aldus de vice-pre mier. Ook de invoer van melk en vlees zal worden beperkt. Amsterdam - L. van Weezendonk, de man die publiekelijk kritiek spuide op de teakwoodpolissen van Ohra, wil via een kort geding een publicatie over hemzelf voorkomen. Onderwerp van het arti kel is de rol van Van Weezendonk in de teakhout-wereld. Dat heeft hoofdredacteur P. van Engen van de Bonaventura-uitgave Money gisteren meegedeeld. Money, een blad over financiële aangelegenheden voor particulie ren, wil een achtergrondverhaal publiceren over de 'ambivalente rol' van Van Weezendonk in de houtbeleggingen. Van Weezen donk uitte voor de Reclame Code Commissie en in het tv-pro- gramma Nova kritiek op de teakwoodpolissen van onder meer verzekeringsmaatschappij Ohra. Hij noemde de beloofde rende menten van 14 procent op deze beleggingen absoluut onmogelijk. Van Weezendonk is ex-adviseur van Flor-Y-Fauna, de teakwood- plantage waar Ohra zaken mee doet. De bosbouwer heeft in het verleden gewerkt aan zijn eigen Safewood. Oss - De actiebereidheid onder de werknemers van Philips Light ning in Oss is niet optimaal. Dat bleek gistermiddag tijdens de eerste officiële poortactie van de Industriebond FNV in het kader van het voor deze bond mislukte cao-overleg. Van de ongeveer driehonderd aanwezige werknemers kwamen er na een rondgang van FNV-bestuurders door het bedrijf een klei ne tweehonderd naar buiten. Later voegde zich daar nog een aan tal mensen uit de middagploeg bij. De vestiging in Oss telt in totaal duizend personeelsleden. Meer dan de helft daarvan werkt in ploegendienst en heeft al een werk week van 35 uur of minder. Eerder deze week bereikte Philips met de Unie en de Vereniging van Hoger Philips Personeel een principe-akkoord over een nieu we cao met een looptijd van twee jaar. Daarin is ondermeer een loonsverhoging van 6 procent opgenomen. Philips weigert te pra ten over de invoering van een gemiddeld 36-urige werkweek, de belangrijkste eis van de Industriebonden FNV en CNV. Daarom waren deze bonden in de laatste fase niet meer betrokken bij de onderhandelingen over een nieuwe cao.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7