Safari praat verder met Hill's
Meer winst
met minder
reizigers
Voorschotrente weer verlaagd
ABN Amro staat nog klaar voor Fokker
Nedlloyd Road Cargo 'oorverdovend'
'v-spots in EK-finale
'aar hoogste bieder
België koppelt lonen
aan die in buurlanden
ïga-Beauty
onheidssalon
heidsspecialiste
ON GARANT
Pijpfitters
umentfitters
ficaat lassers
:We bankwerkers
oten monteurs
erker werkplaats
an machinisten
ijn Verhagen BV
j^J
pESTEM
ECONOMIE
A7
Beter resultaat NS in '95
DELICATESSENZAAK
NS gaat zelf
hard rijden
op HSL-tracé
Werkloosheid
iets gedaald
jdrïjf ATDüdókBÏ
mini graafmachines)
jrkers en straatmakers
mm
ECONOMIE KORT
Peugeot ziet winst gehalveerd
Rocks telt 1,3 miljoen deelnemers
Terpstra wil dat zijn bond zich opheft
Akkoord over IMF-krediet Oekraïne
Rusland legt invoer voeding aan banden
Van Weezendonk wil geen publicatie
Weinig animo voor actie bij Phibps Oss
VRIJDAG 19 APRIL 1996
)AG
19 APRIL 1996_A6
(Of
0
0
If
0
0
0
0
0
Oe
A
Y*
Y
V*
i8
4
A
>0
VA
VA
VA
VA
156
'A
VA
89
VA
81
35
VA
57
51
00
VA
VA
5 A
VA
0'/,
VA
2A
IVi
6'/.
42
51
VA
O5/.
110
8Vi
24
18
rite„-Leur - De Etten-Leurse
S-s opnieuw een overbrug-
Icrediet van enkele mil-
0 gekregen.
Inat stelt het in surseance van be
ll verkerende Etten-Leurse
IS in staat om de komende
ISen door te blijven draaien In
IJtussentijd zal verder onder-
Ihandeld moeten worden over een
Ifiame van Safari door Hill's.
Me is de situatie voor Safan
Lieenognej hetzelfde alsen-
le weken geleden toen Hill's
ch bij bewindvoerder Kamp-
aanmeldde als kandidaat-ko-
■JTvoor de in moeilijkheden ge
lote diervoederproducent,
■loch is er volgens directeur M.
Draaijer van Safari wel degelijk
vooruitgang geboekt. Dat de on
derhandelingen langer gaan du
ren dan was gehoopt, komt om
dat Safari en Hill's het aanvan
kelijk niet eens konden worden
over de manier waarop de fabriek
op het Etten-Leurse industrieter
rein Zwartenberg moet worden
voortgezet als de Amerikanen het
er voor het zeggen krijgen.
Draaijer: „Dat heeft vooral te
maken met de achtergrond van
Hill's. Hill's is een dochter van
het Colgate-concern. Dat is zeer
merkgericht. Wij zijn juist gespe
cialiseerd in het produceren van
huismerken. Dat staat in feite
haaks op de bedrijfspolicy van
Colgate, daarom heeft Hill's er
veel moeite mee dat wij per se
door willen gaan met onze huis
merken. Hill's had het liefst al
leen haar eigen merk gemaakt,
maar dat was voor ons weer on
aanvaardbaar. Dan zou er veel te
weinig werk overgebleven zijn."
Het afgelopen weekeinde heeft
Draaijer een beetje blufpoker ge
speeld door met andere kandi
daat-kopers te gaan praten. Dat
heeft in zoverre gewerkt dat Hil
l's akkoord is gegaan met de
voorwaarde van Safari dat de
productie van huismerken in Et-
ten-Leur gegarandeerd blijft.
Het is echter nog maar een prin
cipe-akkoord, handtekeningen
zijn nog niet gezet. Er wordt vol
gens Draaijer nog onderhandeld
over een aantal details, boven
dien wil Hill's meer tijd voor on
derzoek.
Draaijer: „Hill's wil met name
zekerheid dat ze achteraf niet ge
confronteerd wordt met nare er
fenissen uit het verleden. Daar
zijn ze heel secuur op. Dat heeft,
denk ik, ook te maken met de
Amerikaanse opvattingen over
aansprakelijkheid. Hill's wil ab
soluut gevrijwaard blijven van
aansprakelijkheid voor zaken die
in het verleden zijn gepasseerd.
Daarom laten ze zelfs een bodem
onderzoek op het terrein doen om
zeker te weten dat ze niet achter
af een rekening voor de kosten
van bodemsanering of zoiets krij
gen." Zekerheid dat het principe-
akoord tussen Hill's en Safari
ook een echt akkoord wordt kan
Draaijer niet geven. „Ik ben al
leen wel vol goede moed."
Mocht de overname doorgaan
dan verwacht Draaijer dat de ge
volgen voor het personeel be
perkt blijven. „Vast staat wel dat
er mensen zullen moeten af
vloeien, maar minder dan het
aantal van vierendertig (van de
honderddertig in totaal, red.)
waar we op rekenden toen we nog
uitgingen van reorganisatie met
behoud van zelfstandigheid."
Het is ook nog steeds mogelijk
dat Safari failliet wordt ver
klaard, maar dat zal dan een
technisch faillissement met door
start zijn. In dat geval blijven de
schuldeisers met de gebakken pe
ren zitten, maar volgens distr-
tictsbestuurder J. Janmaat van
de Industriebond FNV is dat
minder erg dan een totaal faillis
sement, waarbij ook al het perso
neel op straat komt te staan.
Of faillissement wordt aange
vraagd hangt vooral af van het
uiteindelijke bod van Hill's op
Safari, dat over enkele weken
wordt verwacht. Als dat toerei
kend is om alle schulden af te los
sen, is een faillissement overbo
dig.
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
d ex dividend
e gedaan /bieden
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
Wan onze redactie economie
^Amsterdam - De Nederlandse Spoorwegen hebben vorig jaar
18 miljoen gulden winst behaald, bijna 25 procent meer dan de
'winst van 76 miljoen over 1994. De verkoop van enkele reizen
ien retours nam toe. Het aantal reizigerskilometers daalde van
lli,5 miljard naar 14 miljard. Oorzaak is de ingeperkte vervoer-
i'ogelijkheid van de studentenkaart.
77,50
782
5,20
5,00
70,00
664
3,50 a
3,50
185,00
660
4,50
7,30
190,00
1358
1,00
2,20
195,00
1149
1,00
1,80 b
190,00
983
4,90
6,30
170,00
713
1,00
1,10 b
20,00
1744
7,80
7,40
25,00
1084
4,70
4,50
25,00
873
2,20
2,40
420,00
799
126,50 a
124,50
460,00
989
86,20
84,50
470,00
997
76,40
74,40
480,00
656
66,00 b
64,50 a
510,00
1432
36,00
34,50
515,00
1627
31,00
29,50
545,00
2047
2,70
1,50
550,00
1062
0,80
0,30
545,00
899
4,80
4,20
550,00
1162
3,30
2,90
550,00
2216
14,90
13,50
535,00
786
0,20
0,20
540,00
2220
0,60
0,50
545,00
1989
1,70
2,20 b
550,00
697
4,80
6,00
510,00
1016
1,10
1,20
535,00
1010
6.00 a
6,40 a
540,00
665
8,40
9,00
65,00
1021
0,10
0,30
65,00
1038
2,50
3,50
120,00
1019
2,60
2,00
130,00
720
1,40
1,30
120,00
2629
17,70
18,00
120,00
2527
14,70
14,50 b
60,00
1216
3,00
3,60
240,00
770
5,50 a
2,20
240,00
879
7,70
6,00
250,00
1285
3,40
2,70
245,00
817
1,40
3,20 b
60,00
4516
1,10
1,10
62,50
664
0,20
0,20
60,00
1169
4,00
4,20 b
60,00
5418
0,40
0,20
62,50
733
1,90
1,90
840,00
1695
7,80
9,30
850,00
912
1,50
2,20
830,00
1081
14,00 b
16,00
870,00
1100
1,80
2,00
230,00
1081
1,00
1,80
1.00
28 00
704
1,60 -
Jan Timmer, tot 1 oktober hoog-
bij Philips, wordt vol-
gend jaar juni voorzitter van de
Baad van Commissarissen van de
5. De winst van de Nederlandse
ISpoorwegen zal de komende ja-
j flink moeten toenemen
n het gewenste rendement van
jl) procent over het geïnvesteerd
vermogen te halen in 2000.
|Met de huidige 3 procent is er nog
ige weg te gaan, vandaar
dat een beursgang nog helemaal
|aiet aan de orde is. „Dat is nog
edelijk ver van ons bed. Boven-
ft de rijksoverheid daar
Is eigenaar ook een stem in," al-
|d«s bestuursvoorzitter R. den
teten gisteren bij de presentatie
i de jaarcijfers over 1995. Al-
n NS Stations en NS Vastgoed
ehalen nu het vereiste rende-
hent.
finds vorig jaar juli is de NS zelf-
Commerciële activitei-
en, waarvan reizigersvervoer de
oornaamste is, zijn onderge
bracht in de NS Groep NV die vo
rig jaar op een haar na 5 miljard
«zet behaalde en een bedrijfs-
t van 250 miljoen. Deze
ctiviteiten worden tot 1998 in
tomende mate financieel on-
lersteund door de rijksoverheid,
die vorig jaar 120 miljoen gulden
'jdroeg.
e taalactiviteiten worden be
eld door de overheid en zijn
4818 SH Breda. Tel. 076-5143359.
n voor ons te verbouwen
lijke schoonheidssalon in opbouw
standig kan runnen,
net winkelwerkzaamheden. i
en aktiviteit van DE GASTRONOOM.|
iriftelijk met pasfoto te richten aan
oornoemnd adres.
teurs voor montage van all. kozijns1!j
'6-5712540 na 19.00U. 0162-45/3
nt, Wieringenstraat 52 Breda.
OEP B.V. heeft i.v.m. langdurige
voor de volgende functies:
t te zijn van het certificaat
bereid zijn om direct met deze
vens ruime ervaring te bezitte
uncties.
Amsterdam - Zodra de Ho-
9 gesnelheidslijn, die Parijs -
via Brussel - met Amsterdam
verbindt, een feit is gaat de
NS dit traject zelf ook ge-
«ruiken voor snellere verbin-
dingen.
I De verbinding Amsterdam-
tterdam kan daardoor
"orden teruggebracht tot 35
toiuten (nu 1 uur en 4 minu
ien). De NS gaat er nog
teds van uit dat de HSL-
J Jjn via Rotterdam, Amster-
m naar Schiphol loopt en
de variant 'Den Haag'
toen spel blijft. De snelle
1" toudt pas na de eeuw
wisseling aangelegd.
lnaf 1998 gaat de NS op
sommige baanvakken de
I jnelheid opvoeren naar 160
meter per uur. Daartoe
Weten eerst de nodige voor-
worden getroffen.
l^eidHo"kSeret°P"
niet winstgevend. Daartoe beho
ren NS Railinfrabeheer, Railned
en NS Verkeersleiding. Deze be
drijven torsen 2,5 tot 3 miljard
van de rentedragende schulden
van de oude NS, tweemaal zoveel
als de schulden van de commer
ciële poot. Inclusief de taakacti-
viteiten bedroeg de omzet van de
NS vorig jaar 5,6 miljard gulden.
„Financieel staat het bedrijf nu
op eigen benen, zij het dat die nog
wat extra vet en spiermassa no
dig hebben," aldus Den Besten.
„Het zijn wel magere beentjes
waar we op staan," waarschuwde
financieel NS-topman L. Schou
ten. Niettemin was het resultaat
vorig jaar zodanig dat de NS voor
het eerst in zijn bestaan vennoot
schapsbelasting moet afdragen.
Ofschoon Den Besten meent dat
de weg naar structurele winstger
vendheid 'is bevestigd', stelt hij
tegelijkertijd vast dat 'we er nog
lang niet zijn'. De komende vijf
jaar investeert de NS 4,5 miljard
in nieuwe en verbeterde infra
structuur en de vaak bekritiseer
de dienstverlening.
Betere kaartverkoop leidde ertoe
dat de vervoersopbrengst met 200
miljoen gulden toenam tot 2,09
miljard, ondanks de tariefstijging
van 2,9 procent.
Ook dit jaar stelt de NS weer zelf
de tarieven vast. Ze stijgen ge
middeld 1,5 procent. Grote con
tracten, de OV-jaarkaart voor
studenten en de overeenkomst
met defensie, droegen evenens bij
aan de het betere resultaat.
NS Cargo
NS Cargo boekte in '95, voor het
eerst sinds jaren, een positief be
drijfsresultaat van 8 miljoen, me
de dankzij een groeiend volume,
met name in het containervervoer
dat dankzij nieuwe shuttle-ver-
bindingen met 20 procent groei
de.
De komende twee jaar vervallen
zeshonderd van de zestienhon
derd arbeidsplaatsen bij Cargo.
Om die reden is in de jaarresulta
ten '95 een voorziening van 80
miljoen getroffen.
Philips-topman Timmer treedt 1
januari toe tot de Raad van Com
missarissen van de NS. In juni
neemt hij het voorzitterschap
over van statutair aftredende E.
Verloop.
Timmer, die over enkele maan
den zijn werkzaamheden bij Phi
lips beëindigt, wordt niet alleen
commissaris bij de onderneming
die hij verlaat en de NS. Hij
wordt tevens president-commis
saris van het nieuwe sportkanaal
en gaat commissariaten bekleden
bij de ING Groep en de Kon. Ned.
Petroleum Mij (Shell).
Nedlloyd Road Cargo op industrieterrein Moerdijk heeft zich bij
de officiële opening nadrukkelijk gepresenteerd. Het anders zo
rustige terrein werd een baaierd van geluid, die zijn weerga niet
kent, ook niet in de wereld van het goederenvervoer.
Minister A. Jorritsma verrichtte de operiingshandeling. Ze had de
Voorburg (anp) - Het aan
tal geregistreerde werklo
zen is in het eerste kwar
taal van dit jaar 469.000,
of wel tienduizend meer
dan het voorgaande kwar
taal. Maar gecorrigeerd
voor seizoensinvloeden
daalde de werkloosheid
met tienduizend, aldus
het Centraal Brueau voor
de Statistiek (CBS).
De werkloosheid daalde in
de eerste helft van vorig jaar
voortdurend, maar in de
tweede helft leek die daling
te haperen. Nu spreekt het
CBS opnieuw over een da-
ling.Het aantal geregis
treerde werklozen is nu on
geveer dertigduizend minder
dan een jaar eerder. In de
vier grote steden was in het
eerste kwartaal van dit jaar
12 procent van de beroepsbe
volking werkloos, 5 procent
meer dan in het hele land.
Van onze redactie economie
Amsterdam - De Nederlandsche Bank (DNB)
heeft de voorschotrente - de rente die de ban
ken bij DNB moeten betalen - met ingang van
vandaag met een half procent verlaagd tot 2
procent. Dit belangrijkste tarief voor de geld
markt daalt daarmee opnieuw tot een histo
risch ongekend niveau.
Het is de tweede renteverlaging dit jaar. In decem
ber 1991 stond het tarief nog op 9,25 procent.
DNB volgt met zijn nieuwe rentestap de Duitse
Bundesbank. Die kondigde gisteren aan het discon
to te verlagen van 3 procent tot 2,5 procent. De vo
rige renteverlaging deed DNB op eigen houtje. Toen
liet de Bundesbank haar tarieven ongemoeid.
Het Internationale Monetaire Fonds riep woensdag
de Bundesbank op de rente in Duitsland te verlagen
om de economische groei in Europa een kans te ge
ven. Via de koppeling van veel Europese valuta's
binnen het Europees Monetair Stelsel (EMS) heeft
een Duitse renteverlaging onmiddellijk haar uit
straling over de grens heen.
In Nederland vormt de voorschotrente het bodem
niveau van het geldmarkttarief. Het is de rente voor
de belangrijkste vorm van kredietverlening: de
voorschotten en de rekeningen-courant van han
delsbanken bij de centrale bank.
De president van de Duitse Bundesbank Hans Tiet-
meyer heeft gisteren nadrukkelijk verklaard dat de
i aan:
n t.a.v. De heer C. Dogge,
BN Roosendaal.
vraagt met spoed
Inl. tel. 076-5931796/5933900^,
I-, riool en kabelwerken a1276.
rstraat 19, telefoon 0161-4
'anP) - Wanneer het Nederlandse voetbalelftal de fi-
an het Europees Kampioenschap haalt, worden de tv-re-
Pederverk "ht" °m <^6 we(^strii^ Per °ph>0(t aan de hoogste
ï^Nederlands elftal de
t k: dan zal het huidige re-
a worden verdubbeld,
geboekt tijdens het WK
lra 199/ in de VS. Het
O. n bedroeg toen
gulden per dertig secon-
'-vpiliJ5 Oneven van de
450 D„if a'n vasigesteld op
het ff* Per halve minuut
blok voor de eerste helft,
F- De
99.900 gulden in het eerste en
tweede rustblok en 85.200 gulden
in het blok na de wedstrijd.
Tijdens het EK, dat van 8 tot en
met 30 juni wordt gehouden,
wordt in drie weken tijd een flink
aantal wedstrijden uitgezonden.
De prijzen hierbij van 30 secon
den-spots in de rust variëren van
20.100 tot 69.000 in de finale,
tenzij Nederland daarin speelt.
Van onze redactie economie
Amsterdam - Hoeveel risico
moet of mag een bank nemen?
Bestuursvoorzitter mr. Jan
Kalff van ABN Amro wilde
gisteren het 'misverstand'
wegnemen dat minister Wijers
zou vinden dat de Nederland
se financiële instellingen -
met het oog op de val van
Fokker - te weinig risico wil
len nemen.
De bank haalde de stenoversla
gen van het Tweede Kamer-debat
van maandag er bij. Wijers heeft
daar afgelopen maandag gezegd:
„Ik stel vast dat het een institu
tioneel probleem van de Neder
landse economie is dat er onvol
doende financiële instellingen
zijn die een actieve rol willen ver
vullen in dit soort hoog-riskante
industriële investeringen. Het is
ook geen verwijt aan de mensen
die nu verantwoordelijkheid dra
gen bij de handelsbanken, maar
het is een institutioneel gemis."
Kalff greep de toelichting op het
jaarverslag gisteren aan om de
eventuele klacht van risicomij
dend gedrag te verwerpen.
„Met 300 miljard gulden aan uit
staande kredieten hebben we een
van de grootste portefeuilles ter
wereld. Niemand kan zeggen dat
wij terughoudend zijn." Als het
om de financiering van een door
start van Fokker gaat, staat ABN
Amro klaar om iets te doen. Mits
er een serieuze strategische in
dustriële partner is.
Maar Fokker onder de arm ne
men zonder het zicht op een ge
schikte industriële partner en
met grote vraagtekens ten aan
zien van het rendement, kan een
bank zich in de ogen van Kalff
niet veroorloven.
„We werken niet met ons eigen
geld. Mensen zouden het ons niet
in dank afnemen als we zouden
groeien met riskante kredieten
waar grote stroppen uitrollen.
Niemand kan het ons kwalijk ne
men dat we dat zorgvuldig doen."
ABN Amro was een van de ban
ken die de door oud-bankier
Langman en ex-Stork-topman
Sickinghe belegde besprekingen
bijwoonde op 6 maart in Den
Haag en 23 maart in Utrecht over
een eventuele doorstart van Fok
ker.
„De banken vonden bij die gele
genheden het financiële plaatje
op zich interessant. Daarmee viel
op de korte termijn een positief
resultaat te halen, maar waar
veel vreemd en eigen vermogen
voor nodig was," zei M. de Jong,
lid van de raad van bestuur van
ABN Amro. In dat plaatje was
ook de lease-financiering meege
nomen, aldus De Jong. Zo'n 70
procent van de productie van
Fokker zou alleen maar via lease
constructies in de markt gezet
kunnen worden. Dan gaat het om
900 miljoen gulden per jaar, be
cijferde de bankier. „Oftewel
voor twee jaar 1,8 miljard om te
financieren." Daar is wel een in
dustriële partner voor nodig.
Waarom die zich nog niet heeft
gemeld, weet ook De Jong niet.
Er ligt volgens hem een prachtige
know how, met name van de Fok
ker 100 en 70.
„Een partner krijgt die kennis op
een presenteerblaadje, De kosten
van de productie zijn door het
faillissement zo laag en de voor
waarden zo aantrekkelijk."
Eerder zei hij het jammer te vin
den dat 'een land als Nederland,
met zo'n spaaroverschot, met zo
veel rijke financiële instellingen,
geen industriebankachtige tradi
tie kent, waarbij meer risico's
worden genomen'.
Fokker zit nu even in de wacht
kamer. Er zijn 350 werknemers
bezig met het afbouwen van vijf
tien toestellen. Over enkele
maanden kan het definitief ge
daan zijn met de vliegtuigbouw
in Nederland.
Door Bert Schampers
Brussel - Na een periode waarin de lonen bevroren waren, mo
gen de salarissen in België weer stijgen, zij het slechts op het
niveau van de buurlanden.
Regering en sociale partners heb
ben hierover gisteren overeen
stemming bereikt. Het akkoord
voorziet verder in-30.000 nieuwe
banen. De Belgische premier De-
haene wil bovendien tegen het
begin van volgende eeuw de
werkloosheid halveren.
Het 'Toekomstcontract voor de
Werkgelegenheid' in België is tot
stand gekomen na een aantal
overlegrondes met de sociale
partners.
De lonen en sociale lasten in Bel
gië moeten gelijke tred houden
met die van de drie belangrijkste
handelspartners Frankrijk,
Duitsland en Nederland. De au
tomatische prijscompensatie, die
België nog hanteert, blijft over
eind. De sociale partners gaan er
mee akkoord dat de overheid
nauw blijft toezien op de loon
ontwikkeling.
Maar de regering-Dehaene en de
sociale partners willen ook banen
scheppen. In bedrijven waar nu
nog 40 uur wordt gewerkt, moet
binnen twee jaar een werkweek
van 39 uur worden ingevoerd.
Voor 30.000 jonge werklozen ko
men er stageplaatsen.
Naar het voorbeeld van Neder
land wil België deeltijd-arbeid
gaan stimuleren. De ambitie is
immers om via herverdeling van
arbeid begin volgende eeuw dé
werkloosheid te halveren. Ruim
500.000 Belgen zitten momenteel
zonder werk.
Concrete plannen om dat te be
reiken zijn er nog niet. De Bel
gische premier Dehaene onder
streepte gisteren dat zijn regering
op de eerste plaats de voorwaar
den wil scheppen.
Werkgelegenheid creëren kan
volgens hem enkel als de vakbon
den en bedrijven meewerken. Zij
hebben zich bereid verklaard dat
in ruil voor loonmatiging ook te
doen.
reuzensleutel op een kunstig dashbord nog niet omgedraaid of het
starten van zware diesels kwam door manshoge luidsprekers zeer
versterkt de zaal met genodigden binnen. Vanaf de vestiging in
Moerdijk stuurt Nedlloyd Road Cargo vijfhonderd eigen vracht
wagens en nog eens vijfhonderd charters heel Europa door.
FOTO RUBEN SCHIPPER
renteverlaging in Duitsland 'géén politieke geste' is.
Zijn bank heeft tot de verrassend forse verlaging
besloten vanwege de gunstige inflatie-ontwikkeling
en de daarbij behorende stabiele prijsontwikkeling
in de Bondsrepubliek, aldus Tietmeyer,
De Bundesbank is in haar beleid volstrekt auto
noom, en onafhankelijk van de politiek in Bonn. De
bank laat dat ook regelmatig merken.
Politieke druk om iets wel of niet te doen werkt
doorgaans averechts. Vandaar dat de regering-Kohl
hooguit voorzichtige wensen uitspreekt als het gaat
om de geldpolitiek van de Bundesbank. De Duitse
regering, de regeringspartijen en het bedrijfsleven
hebben gisterem unaniem positief op de langver
wachte rentedaling gereageerd. Volgens de minis
ter van Financiën, Theo Waigel (CSU) is de rente
verlaging een duidelijke steun voor het streven van
de coalitie-regering om de economische groei in
Duitsland te stimuleren. Zijn collega van Economi
sche Zaken, Günter Rexrodt (FDP), vindt dat met
de afgekondigde renteverlaging de onlangs afgeslo
ten bescheiden cao's worden gehonoreerd. Overi
gens heeft zijn mipisterie de groeiprognoses voor de
Duitse economie - tot nu toe geschat op 1,5 procent
- naar beneden gecorrigeerd. Over 1996 zou nu met
minder dan 1 procent groei worden gerekend. De
politieke oppositie en de vakbonden tonen zich ver
baasd dat de Bundesbank en niet de regering de
eerste concrete signalen tot conjuncturele verbete
ring en steun heeft gegeven.
Aan de andere kant legde Kalff
omstandig uit dat ABN Amro de
risico's van bijvoorbeeld deriva
ten absoluut in de hand heeft. De
handel in de ingewikkelde, afge
leide producten van opties, aan
delen en valuta neemt sterk toe
bij ABN Amro.
De meest recente acquisities (gis
teren meldde de bank de overna
me van het Griekse effectenbe
drijf Axias) werken de groei in de
hand van de inkomsten uit han
del en provisies, in navolging van
buitenlandse collega's waar ABN
Amro zich aan wil spiegelen. Te
vreden zag Kalff dat de inkom
sten uit financiële transacties in
1995 stegen met bijna 300 mil
joen tot 731 miljoen gulden. De
resultaten uit derivaten gingen
omhoog van 42 tot 226 miljoen,
Door de opening deze week van
een dealingroom in Londen ver
dubbelt de capaciteit voor de
handel in derivaten.
Nu al liggen de uitstaande bedra
gen met bijna 1500 miljard gul
den op bijna driemaal het balans
totaal.
Kalff geeft toe dat het immense
getallen zijn, maar stelt dat de
bank daarbij maar echte risico's
loopt over 7,5 miljard, ruim 2
procent van het totaal aan kre
dietrisico's uitstaande bedrag.
a ti
Parijs - Peugeot heeft de stagnatie op de Europese automarkt en
de koersschommelingen vorig jaar moeten bezuren. Het Franse
autoconcern zag zijn winst gehalveerd worden. Het resultaat
kwam uit op 557 miljoen gulden. Topman Jacques Calvet ziet het
ook voor 1996 en daarna somber in. Hij hekelde de 'ondraaglijke'
koersfluctuaties en de regelgeving in Europa die ondernemingen
op steeds hogere kosten jagen. In zijn eigen land dreigt volgens
Calvet het effect van de overheidssteun aan de automobielsector
te worden ondermijnd door plannen zoals een campagne tegen
dieselmotoren. De Peugeot-baas heeft het ook niet begrepen op de
volgens hem inflexibele Franse arbeidsmarkt.
Houten - Het spaarprogramma Rocks van Super, Texaco en Me
gapool telt in een half jaar tijd inmiddels 1,3 miljoen deelnemers.
De supermarkten onder de naam Super hebben nu een deelname
percentage van 80 procent. Van de Texaco-klanten spaart 90 pro
cent Rocks-zegels, terwijl de oude Texaco-zegels door 70 procent
van de klanten werd gespaard. Een steekproef onder dertig Texa-
co-ondernemers wijst uit dat het overgrote deel in de afgelopen
zes maanden meer omzet had dan in de vergelijkbare periode vo
rig jaar. En dat terwijl er in strenge winters juist minder wordt
gereden.
Amsterdam - Voorzitter D. Terpstra van de Industrie- en Voe
dingsbond CNV wil dat zijn bond over vijf jaar niet meer bestaat.
Dan hoopt hij dat het dan een eenheid vormt met de vier andere
christelijke marktbonden. Dit zei hij gistermiddag na afloop van
een symposium over 100 jaar Industrie- en Voedingsbond CNV.
Volgens Terpstra ligt in deze bundeling de mogelijkheid voor de
christelijke vakbeweging om een volwaardige plek in de Neder
landse arbeidsverhoudingen te behouden. De voorzitter sluit een
fusie met de collega-bond van het FNV uit. Volgens Terpstra heeft
de christelijke vakbeweging veel zelfvertrouwen gewonnen na de
afgeketste fusie met de FNV in de jaren zeventig. Binnen zijn
bond leeft nu sterk het idee vast te houden aan de christelijke
identiteit.
Washington - Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft een
principe-akkoord met Oekraïne bereikt over een krediet van 900
miljoen dollar tot het eind van dit jaar. Dat heeft IMF-topman
Camdessus gisteren bekendgemaakt op een persconferentie in
Washington.
De onderhandelingen verliepen moeizaam. Eerder deze maand
waren er berichten dat het IMF had besloten de financiële steun
aan Oekraïne op te schorten wegens onvrede over het begrotings
beleid van het land. Dat was volgens Camdessus echter niet het
geval. Het afgelopen steunprogramma was volgens Camdessus
een succes. „De inflatie in Oekraïne is vorig jaar gehalveerd, er
hebben belangrijke economische hervormingen plaatsgevonden
en de vermindering van de productie is afgeremd."
De nieuwe overeenkomst moet zorgen voor een verdere daling van
de inflatie en ombuiging van de productievermindering naar
groei.
Moskou - Rusland gaat de invoer van voedingsproducten aan
banden leggen. De regering in Moskou werkt aan een systeem dat
de import van etenswaren aan een maximum bindt. Vice-premier
Aleksandr Zaverjoecha heeft dat gisteren gezegd. Rusland is voor
Nederlandse exporteurs van voedingsmiddelen de laatste jaren
een belangrijke markt geworden.
De Russische president Boris Jeltsin heeft het quotasysteem per
decreet verordonneerd. Dat systeem is bedoeld om Russische pro
ducenten te beschermen tegen buitenlandse concurrenten. De
nieuwe regels worden 1 juli van kracht.Volgens Zavejoecha is de
maatregel gericht op de pluimveesector. „De aanzienlijke groei
van de Amerikaanse pluimveeproductie gaat ten koste van onze
eigen zaken. Dat is een abnormale situatie," aldus de vice-pre
mier. Ook de invoer van melk en vlees zal worden beperkt.
Amsterdam - L. van Weezendonk, de man die publiekelijk kritiek
spuide op de teakwoodpolissen van Ohra, wil via een kort geding
een publicatie over hemzelf voorkomen. Onderwerp van het arti
kel is de rol van Van Weezendonk in de teakhout-wereld. Dat
heeft hoofdredacteur P. van Engen van de Bonaventura-uitgave
Money gisteren meegedeeld.
Money, een blad over financiële aangelegenheden voor particulie
ren, wil een achtergrondverhaal publiceren over de 'ambivalente
rol' van Van Weezendonk in de houtbeleggingen. Van Weezen
donk uitte voor de Reclame Code Commissie en in het tv-pro-
gramma Nova kritiek op de teakwoodpolissen van onder meer
verzekeringsmaatschappij Ohra. Hij noemde de beloofde rende
menten van 14 procent op deze beleggingen absoluut onmogelijk.
Van Weezendonk is ex-adviseur van Flor-Y-Fauna, de teakwood-
plantage waar Ohra zaken mee doet. De bosbouwer heeft in het
verleden gewerkt aan zijn eigen Safewood.
Oss - De actiebereidheid onder de werknemers van Philips Light
ning in Oss is niet optimaal. Dat bleek gistermiddag tijdens de
eerste officiële poortactie van de Industriebond FNV in het kader
van het voor deze bond mislukte cao-overleg.
Van de ongeveer driehonderd aanwezige werknemers kwamen er
na een rondgang van FNV-bestuurders door het bedrijf een klei
ne tweehonderd naar buiten. Later voegde zich daar nog een aan
tal mensen uit de middagploeg bij.
De vestiging in Oss telt in totaal duizend personeelsleden. Meer
dan de helft daarvan werkt in ploegendienst en heeft al een werk
week van 35 uur of minder.
Eerder deze week bereikte Philips met de Unie en de Vereniging
van Hoger Philips Personeel een principe-akkoord over een nieu
we cao met een looptijd van twee jaar. Daarin is ondermeer een
loonsverhoging van 6 procent opgenomen. Philips weigert te pra
ten over de invoering van een gemiddeld 36-urige werkweek, de
belangrijkste eis van de Industriebonden FNV en CNV. Daarom
waren deze bonden in de laatste fase niet meer betrokken bij de
onderhandelingen over een nieuwe cao.