DE STEM Gents gidsje werd wereldwijde bestseller Binnen- en buitenkunst op Soil Ceiling Kinderfilmfestival in negen zalen Turrells 'Panorama in de duinen' in Kijkduin] Breytenbach centraal op 27e Poetry International Chailly dirigeert avond gratis in Concertgebouw Snoecks-almanak begon in 1782 als kalender met heiligenfeesten Vroeger I j? The Cosby Show, comedy I 000 Journaal/Weeroverzicht I 200 Emergency Room, serie Tango-orkest „Ik moet een typetje doen om arbeids vreugde te hebben." Bavo Galama, tv-maker Gids PBSTKM VRIJDAG 19 APRIL 1996 DEEL D wvrnmÊmmmm Ieder najaar liggen er he le stapels van in de boek handel. De nieuwe Snoecks, het tijdschrift dat er uitziet als een boek, met artikelen op het gebied van literatuur, beeldende kunst, fotogra fie, design en mode. „Kortom, over alles wat het leven aangenaam maakt", zegt hoofdredac teur Philip van Ootegem. Aan de moderne vormge ving is het niet meer te zien, maar de huidige Snoecks hebben een lan ge voorgeschiedenis. Ze zijn voortgekomen uit een minuscuul almanakje dat al in 1782 voor het eerst verscheen in Gent. Daar is, in de openbare bibliotheek, een tentoon stelling te zien over Snoecks. Door Ronald Verstraten „Geachte Heer Serge. Ik ben tamelijk platzak van mijn reis teruggekomen. Zou het moge lijk zijn mijn honorarium zo spoedig mogelijk over te ma ken?" Met dit briefje stuurde Simon Vinkenoog in augustus 1969 de drukproeven terug van een bij drage die hij voor Snoecks had geschreven. De Gentse uitgever Serge Snoeck was het jaar ervoor met zijn almanak 'de Nederlandse grens over getrokken' en dat was hier niet onopgemerkt gebleven. De Vlamingen kregen gezelschap van Nederlanders. Die wilden wel, zoals ook uit een latere nieuwjaarskaart van Jan Cremer blijkt: „Al nagedacht over even tuele bijdrage? Foto's of schilde rijen?" Toch was het met enige schroom dat Snoecks zich in op de Neder landse markt had gestort. „In het begin hadden ze schrik om er voor uit te komen dat Snoecks van Bel gische afkomst was. Ze waren bang voor de Nederlandse kritiek. Dat ze ons belachelijk zouden maken", vertelt de huidige Bel gische hoofdredacteur Philip van Ootegem. De angst bleek onge grond, want Snoecks is al jaren een onverbiddelijke bestseller. De oorsprong van de almanak 1 De omslagen van de Snoecks geven de sfeer van de tijd weer. voert terug naar de achttiende eeuw. Jozef Snoeck (1787-1838) kwam als berooide jongeman uit het Pajottenland naar Gent om zijn geluk te beproeven. Hij open de er een herberg, handelde in schilderijen, werd vervolgens boekhandelaar en nam tenslotte een uitgeverij over, die onder meer een kleine almanak uitgaf. „Eigenlijk was het niet meer dan een kalender met vermelding van heiligenfeesten. Er werd een ver haaltje en soms een grapje in op genomen", aldus Van Ootegem. Leurders Jozef bleef de almanakjes uitge ven en om ze te onderscheiden van andere soortgelijke uitgaven, gaven de Gentenaars er de naam Snoecks Almanach aan. De boek jes werden van huis tot huis en van hoeve tot hoeve verkocht door zogenaamde leurders. Van Ootegem: „Voor veel Vlaamse ge zinnen was het tot het begin van deze eeuw de enige literatuur die ze in huis hadden." De uitgave is steeds in handen ge- Portret van Jozef Snoeck (1787-1838), de stichter van Snoeck-Ducaju. bleven van de familie, in casu uit geverij Snoeck Ducaju en Zn. Zes generaties na Jozef vond de eerste verandering plaats. Nand Snoeck (1899-1937) stond in de jaren twintig aan het roer. Hij begon verhalen te schrijven voor de al manak en bracht in 1925, naast de kleine, een uitgebreide Groote Snoeck's Almanak uit. Zijn zus Yvonne (1897-1994) ging in de oorlogsjaren nog een stapje verder. Naast de almanaks begon zij een literaire reeks, de Blauwe Snoeckjesen gaf daarin werk uit van bekende Vlaamse schrijvers als Gerard Walschap, Ernest Claes en Felix Timmermans. Her man Teirlinck en Johan Daisne publiceerden niet alleen in de reeks, maar waren er ook ander zijds bij betrokken. Teirlinck ver zorgde de vormgeving en Daisne, destijds bibliothecaris van de openbare bibliotheek in Gent, was jarenland adviseur van de Snoecks-redaetie. v, - t'nan tori' Toen de eveneens Vlaamse uitge- verij Jlanteau na de oorlpg begon met uitgeven van de Vlaamse lite ratuur, stopte Yvonne Snoeck met de blauwe boekjes. Wel nam zij van toen af aan werk van Vlaamse schrijvers op in de jaar lijkse grote almanak. Ze legde daarmee in feite de basis voor de huidige Snoecks, al bleef het tot eind jaren zestig beperkt tot lite ratuur. Serge Snoeck, inmiddels tweeën zeventig - net zo oud als de editie van de grote almanak die nu kort weg Snoecks heet - maakte het boek tot een trendsetter. Hij nam fotografie, mode, film, architec- FOTO WIM KOOYMAN tuur, podiumkunsten en bijdra gen van Nederlands schrijvers op. In 1969 verscheen de eerste uitga ve volgens die nieuwe formule, in Vlaanderen en in Nederland. Sinds die tijd ook heeft Snoecks zowel een Nederlandse als een Belgische hoofdredacteur. Jaar lijks is er een oplage van 150.000 a 160.000 exemplaren en daarmee vormt het - na Mulisch' De Aan slag - het best verkochte boek in het Nederlands taalgebied, inclu sief Zuid-Afrika en de Neder landse Antillen. Voor ruim de helft zijn de Vlamingen, voor de rest de Nederlandse kopers ver antwoordelijk. Kritisch Intussen is er ook een Franstalige editie bijgekomen, die Scop heet en een eigen redacteur heeft in Spa. „Nogniet zo'n succes", geeft Van Ootegem toe. „Jaarlijks wor den er zo'n 50.000 gedistribueerd, maar er zijn altijd wel wat re tours. Er zit ook een groot ver schil tussen wat wij doen en wat de Fransen willen. Vooral journa listiek wijkt het erg af. Fransen willen alles 'mooi' en 'lief'. Wij, zowel de Nederlanders als de Vla mingen, zijn veel kritischer inge steld." Ook de kleine almanak bestaat nog steeds. Eveneens in omvang gegroeid, wordt hij alleen in Vlaanderen uitgegeven, in een op lage van 35.000. Het is, naast de Enkhuizer Almanak in Neder land en de Almanac de Liège in Wallonië, de laatste in zijn soort. De kalenders die vroeger door de uitgever zelf werden berekend en opgesteld, worden tegenwoordig gemaakt door de Koninklijke Sterrenwacht van België. Aan de succesformule van Snoecks wordt uiteraard niet ge tornd. „Wel sleutelen we momen teel wat aan de fotografie. Daarin zijn we op zoek naar vernieu wing", vertelt Van Ootegem. Die fotografie, vaak gekenmerkt door artistiek semi-bloot, heeft onmis kenbaar bijgedragen aan het suc ces. Waarom zou anders een Amerikaan, die geen letter Ne derlands leest, het boek telkens opnieuw kopen. Equipe Ruimere belangstelling dan die van die ene Amerikaan, komt weer uit Rusland. Er zijn onder handelingen gaande over een Russische editie. Ook in Hong- Kong zou er belangstelling zijn. De sterkte zit hem volgens Van Ootegem in het volgstrekt eigen karakter. „We hebben altijd ge werkt met een vrij kleine equipe. En we hebben nooit veel aange kocht. Vijfennegentig procent van de in Snoecks opgenomen bijdra gen zijn van onszelf, óf speciaal in opdracht voor ons gemaakt." De lijst van medewerkers is in drukwekkend. Vitrines met oude Snoecks, waarvan de omslagen aardig de sfeer van de tijd weer geven, worden geflankeerd door panelen met daarop bekende huistekenaars, -schrijvers en -fo tografen. David Levine en Tomi Ungerer met de tekenpen, Peter Ustinov, Henry Miller en John Fowles met de schrijfpen en Gun nar Larsen en Michel Comte met de lens.. Op de tentoonstelling zijn ook voorbeelden te zien van de reisre portages die in de loop der jaren in het boek hebben gestaan. „Er is geen werelddeel waar Snoecks nog niet is geweest", zegt een pa neel. En: „Sinds 1968 is in woord en beeld bericht over alle zonden en deugden van de wereld." Van daar de titel van de expositie, Een Ooggetuigenverslag. Te zien in de Stedelijke Openbare Bibliotheek Gent aan het Zuid (Graaf van Vlaanderenplein 40). Tot 30 april, tijdens openingsuren van de bibliotheek. Lezen is plaatsvervangend leven. Wie zijn ongelukkige jeugd met uitroeiend geweld wil vergeten zonder risico op twintig jaar wa ter en brood, wie het avontuur van het hooggebergte zoekt, maar geen middelen heeft voor een ex peditie op Bever-niveau of wie zich wil verliezen in een grote liefde en tegelijk de handen vrij wil hou den voor een kortstondig herdersuurtje, die trekt zich terug in de luwte van schemerlamp en avondfauteuil en reist zonder paspoort en inentin gen af naar verre streken, diepe krochten der ziel, verleden en grote verlangens. Lezen is ervaring voor wie niet in de gelegenheid is mee te maken. Vandaar dat Zuid-Afrika nu terugkeert op de Nederlandse markt. Ja renlang was het onmogelijk, of minstens onfatsoenlijk, om naar Kaap stad, Durban of Johannesburg te gaan. Toch bleven we geïnteresseerd. De achterstand wordt nu ingehaald door literatuur. Henk van Woerden, Emma Huismans, Riana Scheepers en Marila van der Vijver doen het goed onder vaderlandse uitgevers. De een beschrijft de problemen van de vreemde immigrant aan de Kaap, de andere de schok der confrontatie met Europa, een volgende de hachelijke interne raciale verhoudingen en weer een ander de persoonlijke consequenties van een jarenlange burgeroorlog. Alles wat indertijd slechts mondjesmaat en gefilterd de censuur der apartheid wist te omzeilen, komt nu beschikbaar. En het is herkenbaar, zeker voor wie in de hoogtijdagen van het ANC jong was in Europa. Een gat in de geschiedenis, zelfs van een persoonlijke, wordt gedicht. Wie nu vijftig is herinnert zich hoe meer dan dertig jaar geleden het dagblad Trouw en de stamverwante collega in Zuid-Afrika Die Burger pagina's uitwisselden om wederzijds te informeren. In de vergeefse hoop te overtuigen en het noodlot te voorkomen. Wat daarna gebeurde, is slechts bekend van journaals en actiegroepen. Naar wat het betekende in individuele levens, kon slechts gegist wor den. Wie wist hier dat Afrikaanse studentes zich ten behoeve van het vaderland en de stabiliteit van hun vriendjes dienstplichtige officieren voor weken lieten insluiten in de kampementen van het oorlogsvoeren de grensleger om als hygiënische wip te dienen? Riana Scheepers laat in 'De heidendochters juichen' zien wat zoiets voor een avontuurlijk georiënteerd en opstandig meisje inhield. Zuid-Afrika was afgesneden van de rest der wereld. Wat elders plaats vond in de jaren zestig, bereikte Kaap de Goede Hoop pas tien jaar la ter. Marita van der Vijver, eerder al geruchtmakend met haar hilarische 'Ik zoek een domme man', beschrijft die tijd. En dan wordt lezen van haar 'Meisjes worden groot' ineens herbeleven. Ontluikende seksuali teit, de eerste joint, de aanschaf van condooms bij een achteraf apo theek, opstandigheid, Bob Dylan, de oorlog in Angola, een verlate jeugdrevolte en rouw zijn de ingrediënten. Een meeslepende identifica tie, op de manier van de iets oudere die niet terugwil naar vroeger, maar die wel melancholisch verlangt naar een tijd waarin nog veel toe komst was. Alles leek te kunnen, herinnert hij zich; optimisme heerste, hoe vaak er tttssentijds ook verloren werd. Hij weet nu echter beter. Het verlies is de continuïteit. En ook dat leert de roman onnadrukkelijk. Een boek dat zo'n gevoel veroorzaakt, maakt een tijdmachine overbo dig. Van onze kunstredactie Breda - Zestien beeldend kunstenaars zijn met 32 werken vertegenwoordigd op de manifestatie Soil Ceiling. De locatie is een oude boerderij (1794) buiten Breda, plus tuin en boomgaard rond die boerde rij. Ieder van de 16 deelnemende kunste naars heeft twee bijdragen geleverd: één beeld of installatie buiten en één binnen. De opdracht aan de 16 uitverkorenen luidde: gebruik in de tuin een stuk grond (soil) van een vierkante meter, en in de boerderij een vier kante meter plafond-oppervlak (ceiling). Die vierkante meter was bindend, maar men was bijvoorbeeld in verticale richting vrij om een stalactiet of een stalagmiet te realiseren. Buiten betekent dat: omhoog of de grond in, allemaal mogelijk. Een gat in de grond of de hemel in. Binnen is zijn wat meer grenzen: het plafond is drie meter hoog en alles moet han gen. Het gaat om 32 ruimtelijke werken, maar orga nisator (en bewoonster) Birgitt van Bracht heeft gezorgd voor een diversiteit van discipli nes en kunstenaars. De deelnemers zijn Wim Bieuwinga, Birgitt van Bracht, Johan Claassen, Karin van Dam, Ruud Dijkers, Pieter Engels, José Heerkens, Couzijn van Leeuwen, Han Muller, Y. Né, Vinh Phuong, Carola Popma, Roberto Ruggiu, Kees Verbeek, Melanie de Vroom en Franka Wolke. Vanaf september 1995 hebben de kunstenaars over hun bijdrage kunnen nadenken en in de De tentoonstelling Soil Ceiling speelt zich voor de helft afin drie ruimten van een his torische boerderij buiten Breda foto cor viveen eerste drie maanden van 1996 hebben zij hun werk kunnen realiseren. De boerderij plus buitenhof is gelegen aan de Achter Emer 9, in een door oprukkende bedrij venterreinen geschonden agrarisch en natuur gebied ten noorden van Breda, niet ver van de rivier de Mark bij de Moerlakenbrug, De tentoonstelling wordt zondag geopend en is iedere week toegankelijk van donderdag tot en met zondag, 12.00-17.00 uur. (t/m 2 juni) Breyten Breytenbach, hier met Adriaan van Dis op een vori ge editie van Poetry International foto an: Rotterdam (anp) - Het dichtersfestival Poetry Internationa! I wijdt dit jaar zijn vertaalproject aan de poëzie van Breyten Breytenbach. Collega's van de Zuid-Afrikaanse dichter uit de hele wereld zullen tijdens festivalweek enkele van Brey- j tenbachs gedichten in hun eigen taal herdichten. De 27e editie van Poetry Inter national heeft van 14 tot en met 22 juni plaats in de Rotter damse Doelen. Het is de laatste keer dat Martin Mooij het festi val heeft georganiseerd. Hij neemt na 27 jaar afscheid als directeur en maakt plaats voor Tatjana Daan. De deelnemerslijst bestaat dit jaar opnieuw uit een mengeling van bekende en nieuwe namen. Al eerder namen dichters als Homero Aridjis (Mexico), Rita Dove (VS), Tahar Ben Jelloun (Marokko), Péter Kantor (Hon garije), Alexander Koesjner (Rusland), Micahei Krüger (Duitsland), Adrian Mitchell (Engeland), Les Murray (Au stralië) en Waldo Rojas (Chili) deel. Daartegenover staan nieuwe namen als Takashi Arima pan), Moshe Dor en JitzhakLa-1 or (Israël), Zein Elabedein Fouad (Egypte), Gelacio Giul-J, lermo (Filipijnen), Kajetan Ke vie (Slovenië), Salman Masalh II (Palestina) en Lo Ch'ing (Tai- wan). Tot de Nederlandstalige dichters, die tijdens Poetry op treden, horen Jo Govaerts, Luc Ij Gruwez, Neeltje Maria Min, Peter Nijmeijer, Theo Verhaar |j en Peter Verhelst. Een aantal dichters werkt mee I aan een herdenkingsprogram ma voor de Russische dichter I Joseph Brodsky, die dit jaar op 55-jarige leeftijd is overleden. Hij heeft vanaf 1974 aan 1 festival meegewerkt, ook r adviseur voor Russische poëzie. |i Turrell is gefascineerd door het licht aan de Hollandse kust. Met zijn openbare kunstwerk wil hij de bezoeker de veranderingen in kleur en intensiteit van het na tuurlijke licht in het duingebied zo intens mogelijk laten beleven, aldus opdrachtgever Stroom/Haags Centrum voor beeldende kunst, dat zich vooral met kunst in de openbare ruimte bezighoudt. Daartoe laat Turrell van een be staande duinkom bij de Machiel Vrijenhoeklaan een ovaalvorm van 30 bij 37,5 meter en vier me ter hoog maken. In het midden komt een natuurstenen bank, waarop men achterover kan lig gen. Zo kan men het effect erva ren dat Turreil Celestial Vaulting noemt: de hemel lijkt zich als een koepel te welven. De ovaalvorm versterkt het idee dat het uit spansel op de rand van de duin- kom rust. Turrell (1943) werkt al jaren aan het project. Zijn fascinatie voor het licht aan de Hollandse kust begon in 1976, toen hij een ten toonstelling in het Amsterdamse Stedelijk Museum had. Vier jaar geleden was hij in Den Haag voor een congres over landschapsar chitectuur. Hij maakte toen een Amsterdam (anp) - Om de grote zaal zaal van het Amsterdaij Concertgebouw zaterdagavond vol te krijgen is besloten! concert van het Asko-ensemble gratis te maken. Het con® maakt deel uit van een mini-festival rond Riccardo Chailly, chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest. Tijdens het wekelijkse gratis lunchpauzeconcert deelde Chail- Van onze filmredactie Nederlandse kinderfilms zijn (ook in het buitenland) suc cesvoller dan Hollandse speelfilms voor volwassenen. De afgelopen jaren sleepten films als Mijn vader woont in Rio, Het Zakmens en De Tas jesdief diverse prijzen in de wacht op buitenlandse festi vals en tijdens Cinekid in Amsterdam. Daarom heeft de Vereniging van Brabantse Filmtheaters voor de meiva kantie (28 april tot en met 5 mei) een kinderfilmfestival, Made in Holland, georgani seerd. Overigens komen daarin ook speelfilms van de laatste twin tig jaar aan bod en een geva rieerd programma van korte animatiefilms. Negen Brabantse filmtheaters doen er aan mee. Chassé Cine ma presenteert vijf oudere en meer recente Nederlandse jeugdfilms, waaronder het suc cesvolle De Tasjesdief met Oli vier Tuinier. Ook Filmtheater Oosterhout (Martijn en de magiër, 3 mei) en Filmhuis Roosendaal (De Tas jesdief, 1 mei) doen mee aan Made in Holland. Fideï et Arti in Oudenbosch heeft drie films geprogram meerd: Peter en de vliegende autobus, (28 april), Pinkeltje, 30 april om 10.45 uur) en Mijn va der woont in Rio van Ben Som- bogaart (3 mei). Chassé Cinema Breda draait vanaf zondag 28 april iedere middag om 14.15 uur een andere film, te begin nen met Martijn en de Magiër van Karst van der Meulen, over een jongen en diens warme band met zijn opa. Van dezelf de, succesvolle regisseur is Peter en de vliegende autobus, over een jongetje dat door een verkeersongeluk in een rolstoel terecht komt. (29 april). Op woensdagmiddag 1 mei staan er korte animatiefilmpjes op het programma, ondermeer Een banaan die zijn schil kwijt was. De Tasjesdief van Maria Peters over een jochie (Olivier Tuinier) dat door twee jongens gedwongen wordt om oude da mes te bestelen, draait op 2 mei. Op 3 mei volgt nog Dik Trom weet raad van Henk van der Linden, een andere belangrijke Nederlandse jeugdfilmer. Een programma met een korte filmbeschrijving, datum en tijd is gratis verkrijgbaar bij de filmtheaters. ly, die het Asko-ensemble zal rigeren, aan de 1500 aanwez. een brief uit die hen rec'1'^ twee gratis kaarten voorliet cert van zaterdag. Tot dari er slechts 200 van de 2000 ten verkocht. De directie van het Conce 6 bouworkest besloot daarop optreden van het Asko-. met werk van Sto( Varèse en Dallapiccola gra maken. Op die manier kan groter publiek kennis mate deze muziek, aldus een w voerder van het Concertge orkest. Mensen die al een kaartje gulden hadden, krijgen- terug. Ook publiek z°nneW| of kaartje kan gratis NEDERLAND 1 16.00 Journaal 116 05 Goeiemiddag! |.{52 Mores leren, kwis I 7 20 Spreekkamer, medisch magazine misdaadse-j Den Haag (anp) - Den Haag krijgt er een panorama bij. In Kijk duin is begonnen met de aanleg van een landschapswerk vande| Amerikaanse kunstenaar James Turrell, het Panorama in i' duinen. In september moet het klaar zijn. SpreeKKamer, rneoiscn ma' i, 47 The Cosby Show, comedy I Murder, She Wrote, misd 1 rie HOO Weg van de snelweg: Neder-5 I land: West Brabant 1 ,928 Wie van de drie?, spelletje I 030 Fasten Seatbelts, spelletje I ,.'29 Brandpunt, actualiteitenrubriek I n 49 Ik hou van jou, reportage-serie 17122 Een Hollander in Parijs: Herman van Veen in Olympia (tot 00.12) NEDERLAND 2 IO0 Koekeloere (tot 09.15) 10930 Wat 'n vondst! (tot 09.45) Nieuws uit de natuur (tot 10.20)1 110.30 Ferhalen fan in museum: Ver zetsmuseum (tot 10.50) 1,100 Schooltv-weekjournaal I ii 30 Mentor magazine 1-5J0 Kids for Animals, reportage-se-| rie over het werk van de jeugdaf deling van de dierenbescherming 116.29 Captain Scarlet, poppenserie 116.57 Mega Top 50 11729 2Vandaag, actualiteiten met om 17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en vanaf 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws ge volgd door het weer 118.58 Gordon, muziekspecial 1 1933 Radar, consumentenrubriek 20 06 Allemaal familie 120.59 Liberg zappt zichzelf, hoogte-l punten uit shows van top-enter-I tainer Hans Liberg 121.44 TV Show met Ivo Niehe 122.45 Studio Sport 1 23.25 'Geldgebrek is de grootste handicap', uitzending ten be hoeve van het Nationaal Fonds| Sport Gehandicapten 1 23.30 Journaal NEDERLAND 3 107.00 Journaal 107.07 Klokhuis 1 07.22 Socutera 1 07.29 Ontbijt-TV met elk half uur NOS-I Journaal, 8.10 N05-Sportjournaal| en 7.45 en 8.16 Weer Journaal |{9.05 PP: Uitzending GroenLinks Kook tv 109.29 Kruispunt 109.54 De katechismus van de katho-| lieke kerk 110.04 Omgaan met stress 110.34 Feminisme en wetenschap: Hetl juridische vakgebied onder de! loep genomen door professor] Jenny Goldschmidt 111.06 Goeiemiddag! 11.59 MiddagEditie, actueel magazine met om 12.00 NOS-JournaalX 12.15 Den Haag, 12.30 NOS-| Sportjournaal en 12.45 Weer 113.00 Journaal 13.08 Oppassen!!! (13.35 Sonja op zaterdag plan voor een landschapskunst-1 werk voor de stad. Licht en ruimte zijn het materi-l aal voor Turrells werk. Hij ill vooral geïnteresseerd in de psv-f chologische voorwaarden die tal rol spelen bij de waarnemiijl Sinds 1972 is hij al bezig metRe-l den Crater, zijn levenswerk in der woestijn bij Sedona in de Amen-J kaanse staat Arizona. Dr bouwt hij in de krater van f uitgedoofde vulkaan een obs vatorium waar de bezoeker 'ski ren' kan ondergaan door het ver-| anderende licht van zon, i sterren. Als het project in Kijkduin klaarl is moet de begroeiing zich w«| herstellen, zodat het kunstwet, zich als vanzelfsprekend in 1' landschap voegt. Het Tango-orkest Ana Maria Conrado speelt vanavond is De Bussel in Oosterhout, en niet zoals eerder gemeld ffl Etten-Leur. Aanvang 20.1' BELGIË FRANS 1 12.45 Nieuws 13.05 Cartes sur table 13.20 !e retour d'Arsène Lupin, misdaadserie 14.15 Dompter les volcans, documentaire 15.15 Autant savoir, consumentenmagazi-j ne 16.40 Spellbinder, serie 16.35 Neigh- taurs, serie 17.00 La bande a Carlos, maga-! ®e 17.30 Chips, politieserie 18.30 Régions ijoir 18.50 Cartes sur table, magazine 19.10 ILequotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10. Bon week-end 20.50 Pas trés catholique, hanse film-komedie uit 1994 van Tonie «shall met Anémone, Roland Bertin enl jregoire Colin 22.35 De la roulotte au grat- je-ciel, documentaire over het Theatre Na-J pal 23.35 Laatste nieuws BELGIË FRANS 2 P10 F°ot mondial, magazine 16.35 Par- n!' golfmagazine 17.30 Champion's 96, futosportmagazine 18.00 lei Bla-bla 18.55 neighbours, soap 19.30 Nieuws 20.00 F>m arrière: Wielrennen, Luik-Basten! en-Luik 21.35 Hardlopen, verslag Wal'- 7vanu" Luik 22.00 Nieuws 22.30 Les pnts du stade, portret Bob Beamon 22.40 C, voi, voetbalmagazine 22.50 Top motorsportmagazine (tot 23.15) DUITSLAND 1 P Morgenmagazin 09.00 Tagesschau ml I s' soap 09-45 Tele-Gym 10.0C 10,03 "Zwegen zur Kunst] L 1 Hunder Meisterwerke 11.OC 111 sn h 11,04 Scheibenwischer, cabaret lm i, Goldene 1-Fernsehlotterie 12.35 J,au 12-55 Presseschau 13.00 Ta-; Wirtviw T3,05 Mittagsmagazin 13.49 |4mu- Jelegramm 1400 Tagesschau lo»t 1°, „!tpersönlich-Portret Jan Fedder, TL,*» Vorhang auf-Film abi: Di| letTrÏÏ l6s Karel Zemap. 2-delige por- 214 w JSche regisseur Karei Zeman. Deel Li" °a™n Prasil, speelfilm 16.00 Ta! Rterunhi-u Ro"e "ückwarts, interactie-f 9™ik op tv-programma's van het af-!' nanajir, 16,30 A'kedissimo! Ciulinaiif «s 17,00 Tagesschau 17.10 Brisant 117,59 T 1';40 Regionale informati loten» guesschau-Te|egramm 17.55 Verl Is1844Verie 18,25 (S) Marienhof, s. fi'sicht Rla«ageSSchau"Telegramm 18'5 fenram» üt amusement met de verboq pB-li T»„ ij25 Herzblatt, datingshovs K»9fChau 20,15 Stara '96. live gak) an de Duitse aids-stichting mei >ns nil3!1 onder andere Cher, Pur, Scorj .OÓEvri,,,^!!? B°ys en Foul's Garden kht aUi Bonn f2'30 Ta9estllemen-Met Be treden» J c uultse a|ds-stichi >ns, R,ZnonderandereCher,Pur,Scor| Ml alfilmnnli'r6'1 sport 39-05 Masquerade! iedv n?,!5, Nachtmagazin 00.55 Lenny ""«y01 m, «»!- gazm00,55LennV Nelfilm KJ JTM.CVOperation Heartbeat! Bent j Kuttner 2 x klingeln, amuse "J" m iat rond tnr„ iisraivomuaei hun pB"extra met w jW?° 03,25 ohne Fil !llbantl (tot 0425) Und d'e Leopardenl Duitsland ESMRMMNHNRhHHI

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 22