DE STEM
Gents gidsje werd wereldwijde bestseller
Binnen- en buitenkunst op Soil Ceiling
Kinderfilmfestival in negen zalen
Turrells 'Panorama in
de duinen' in Kijkduin]
Breytenbach centraal op
27e Poetry International
Chailly dirigeert avond
gratis in Concertgebouw
Snoecks-almanak begon in 1782 als kalender met heiligenfeesten
Vroeger
I j? The Cosby Show, comedy
I 000 Journaal/Weeroverzicht
I 200 Emergency Room, serie
Tango-orkest
„Ik moet een typetje doen om arbeids
vreugde te hebben."
Bavo Galama, tv-maker
Gids
PBSTKM
VRIJDAG 19 APRIL 1996 DEEL D
wvrnmÊmmmm
Ieder najaar liggen er he
le stapels van in de boek
handel. De nieuwe
Snoecks, het tijdschrift
dat er uitziet als een
boek, met artikelen op
het gebied van literatuur,
beeldende kunst, fotogra
fie, design en mode.
„Kortom, over alles wat
het leven aangenaam
maakt", zegt hoofdredac
teur Philip van Ootegem.
Aan de moderne vormge
ving is het niet meer te
zien, maar de huidige
Snoecks hebben een lan
ge voorgeschiedenis. Ze
zijn voortgekomen uit
een minuscuul almanakje
dat al in 1782 voor het
eerst verscheen in Gent.
Daar is, in de openbare
bibliotheek, een tentoon
stelling te zien over
Snoecks.
Door Ronald Verstraten
„Geachte Heer Serge. Ik ben
tamelijk platzak van mijn reis
teruggekomen. Zou het moge
lijk zijn mijn honorarium zo
spoedig mogelijk over te ma
ken?"
Met dit briefje stuurde Simon
Vinkenoog in augustus 1969 de
drukproeven terug van een bij
drage die hij voor Snoecks had
geschreven. De Gentse uitgever
Serge Snoeck was het jaar ervoor
met zijn almanak 'de Nederlandse
grens over getrokken' en dat was
hier niet onopgemerkt gebleven.
De Vlamingen kregen gezelschap
van Nederlanders. Die wilden
wel, zoals ook uit een latere
nieuwjaarskaart van Jan Cremer
blijkt: „Al nagedacht over even
tuele bijdrage? Foto's of schilde
rijen?"
Toch was het met enige schroom
dat Snoecks zich in op de Neder
landse markt had gestort. „In het
begin hadden ze schrik om er voor
uit te komen dat Snoecks van Bel
gische afkomst was. Ze waren
bang voor de Nederlandse kritiek.
Dat ze ons belachelijk zouden
maken", vertelt de huidige Bel
gische hoofdredacteur Philip van
Ootegem. De angst bleek onge
grond, want Snoecks is al jaren
een onverbiddelijke bestseller.
De oorsprong van de almanak
1 De omslagen van de Snoecks geven de sfeer van de tijd weer.
voert terug naar de achttiende
eeuw. Jozef Snoeck (1787-1838)
kwam als berooide jongeman uit
het Pajottenland naar Gent om
zijn geluk te beproeven. Hij open
de er een herberg, handelde in
schilderijen, werd vervolgens
boekhandelaar en nam tenslotte
een uitgeverij over, die onder
meer een kleine almanak uitgaf.
„Eigenlijk was het niet meer dan
een kalender met vermelding van
heiligenfeesten. Er werd een ver
haaltje en soms een grapje in op
genomen", aldus Van Ootegem.
Leurders
Jozef bleef de almanakjes uitge
ven en om ze te onderscheiden
van andere soortgelijke uitgaven,
gaven de Gentenaars er de naam
Snoecks Almanach aan. De boek
jes werden van huis tot huis en
van hoeve tot hoeve verkocht
door zogenaamde leurders. Van
Ootegem: „Voor veel Vlaamse ge
zinnen was het tot het begin van
deze eeuw de enige literatuur die
ze in huis hadden."
De uitgave is steeds in handen ge-
Portret van Jozef Snoeck
(1787-1838), de stichter van
Snoeck-Ducaju.
bleven van de familie, in casu uit
geverij Snoeck Ducaju en Zn. Zes
generaties na Jozef vond de eerste
verandering plaats. Nand Snoeck
(1899-1937) stond in de jaren
twintig aan het roer. Hij begon
verhalen te schrijven voor de al
manak en bracht in 1925, naast de
kleine, een uitgebreide Groote
Snoeck's Almanak uit.
Zijn zus Yvonne (1897-1994) ging
in de oorlogsjaren nog een stapje
verder. Naast de almanaks begon
zij een literaire reeks, de Blauwe
Snoeckjesen gaf daarin werk uit
van bekende Vlaamse schrijvers
als Gerard Walschap, Ernest
Claes en Felix Timmermans. Her
man Teirlinck en Johan Daisne
publiceerden niet alleen in de
reeks, maar waren er ook ander
zijds bij betrokken. Teirlinck ver
zorgde de vormgeving en Daisne,
destijds bibliothecaris van de
openbare bibliotheek in Gent,
was jarenland adviseur van de
Snoecks-redaetie.
v, - t'nan tori'
Toen de eveneens Vlaamse uitge-
verij Jlanteau na de oorlpg begon
met uitgeven van de Vlaamse lite
ratuur, stopte Yvonne Snoeck
met de blauwe boekjes. Wel nam
zij van toen af aan werk van
Vlaamse schrijvers op in de jaar
lijkse grote almanak. Ze legde
daarmee in feite de basis voor de
huidige Snoecks, al bleef het tot
eind jaren zestig beperkt tot lite
ratuur.
Serge Snoeck, inmiddels tweeën
zeventig - net zo oud als de editie
van de grote almanak die nu kort
weg Snoecks heet - maakte het
boek tot een trendsetter. Hij nam
fotografie, mode, film, architec-
FOTO WIM KOOYMAN
tuur, podiumkunsten en bijdra
gen van Nederlands schrijvers op.
In 1969 verscheen de eerste uitga
ve volgens die nieuwe formule, in
Vlaanderen en in Nederland.
Sinds die tijd ook heeft Snoecks
zowel een Nederlandse als een
Belgische hoofdredacteur. Jaar
lijks is er een oplage van 150.000
a 160.000 exemplaren en daarmee
vormt het - na Mulisch' De Aan
slag - het best verkochte boek in
het Nederlands taalgebied, inclu
sief Zuid-Afrika en de Neder
landse Antillen. Voor ruim de
helft zijn de Vlamingen, voor de
rest de Nederlandse kopers ver
antwoordelijk.
Kritisch
Intussen is er ook een Franstalige
editie bijgekomen, die Scop heet
en een eigen redacteur heeft in
Spa. „Nogniet zo'n succes", geeft
Van Ootegem toe. „Jaarlijks wor
den er zo'n 50.000 gedistribueerd,
maar er zijn altijd wel wat re
tours. Er zit ook een groot ver
schil tussen wat wij doen en wat
de Fransen willen. Vooral journa
listiek wijkt het erg af. Fransen
willen alles 'mooi' en 'lief'. Wij,
zowel de Nederlanders als de Vla
mingen, zijn veel kritischer inge
steld."
Ook de kleine almanak bestaat
nog steeds. Eveneens in omvang
gegroeid, wordt hij alleen in
Vlaanderen uitgegeven, in een op
lage van 35.000. Het is, naast de
Enkhuizer Almanak in Neder
land en de Almanac de Liège in
Wallonië, de laatste in zijn soort.
De kalenders die vroeger door de
uitgever zelf werden berekend en
opgesteld, worden tegenwoordig
gemaakt door de Koninklijke
Sterrenwacht van België.
Aan de succesformule van
Snoecks wordt uiteraard niet ge
tornd. „Wel sleutelen we momen
teel wat aan de fotografie. Daarin
zijn we op zoek naar vernieu
wing", vertelt Van Ootegem. Die
fotografie, vaak gekenmerkt door
artistiek semi-bloot, heeft onmis
kenbaar bijgedragen aan het suc
ces. Waarom zou anders een
Amerikaan, die geen letter Ne
derlands leest, het boek telkens
opnieuw kopen.
Equipe
Ruimere belangstelling dan die
van die ene Amerikaan, komt
weer uit Rusland. Er zijn onder
handelingen gaande over een
Russische editie. Ook in Hong-
Kong zou er belangstelling zijn.
De sterkte zit hem volgens Van
Ootegem in het volgstrekt eigen
karakter. „We hebben altijd ge
werkt met een vrij kleine equipe.
En we hebben nooit veel aange
kocht. Vijfennegentig procent van
de in Snoecks opgenomen bijdra
gen zijn van onszelf, óf speciaal in
opdracht voor ons gemaakt."
De lijst van medewerkers is in
drukwekkend. Vitrines met oude
Snoecks, waarvan de omslagen
aardig de sfeer van de tijd weer
geven, worden geflankeerd door
panelen met daarop bekende
huistekenaars, -schrijvers en -fo
tografen. David Levine en Tomi
Ungerer met de tekenpen, Peter
Ustinov, Henry Miller en John
Fowles met de schrijfpen en Gun
nar Larsen en Michel Comte met
de lens..
Op de tentoonstelling zijn ook
voorbeelden te zien van de reisre
portages die in de loop der jaren
in het boek hebben gestaan. „Er is
geen werelddeel waar Snoecks
nog niet is geweest", zegt een pa
neel. En: „Sinds 1968 is in woord
en beeld bericht over alle zonden
en deugden van de wereld." Van
daar de titel van de expositie, Een
Ooggetuigenverslag.
Te zien in de Stedelijke Openbare
Bibliotheek Gent aan het Zuid
(Graaf van Vlaanderenplein 40).
Tot 30 april, tijdens openingsuren
van de bibliotheek.
Lezen is plaatsvervangend leven.
Wie zijn ongelukkige jeugd met
uitroeiend geweld wil vergeten
zonder risico op twintig jaar wa
ter en brood, wie het avontuur
van het hooggebergte zoekt, maar
geen middelen heeft voor een ex
peditie op Bever-niveau of wie
zich wil verliezen in een grote liefde en tegelijk de handen vrij wil hou
den voor een kortstondig herdersuurtje, die trekt zich terug in de luwte
van schemerlamp en avondfauteuil en reist zonder paspoort en inentin
gen af naar verre streken, diepe krochten der ziel, verleden en grote
verlangens.
Lezen is ervaring voor wie niet in de gelegenheid is mee te maken.
Vandaar dat Zuid-Afrika nu terugkeert op de Nederlandse markt. Ja
renlang was het onmogelijk, of minstens onfatsoenlijk, om naar Kaap
stad, Durban of Johannesburg te gaan. Toch bleven we geïnteresseerd.
De achterstand wordt nu ingehaald door literatuur.
Henk van Woerden, Emma Huismans, Riana Scheepers en Marila van
der Vijver doen het goed onder vaderlandse uitgevers. De een beschrijft
de problemen van de vreemde immigrant aan de Kaap, de andere de
schok der confrontatie met Europa, een volgende de hachelijke interne
raciale verhoudingen en weer een ander de persoonlijke consequenties
van een jarenlange burgeroorlog.
Alles wat indertijd slechts mondjesmaat en gefilterd de censuur der
apartheid wist te omzeilen, komt nu beschikbaar. En het is herkenbaar,
zeker voor wie in de hoogtijdagen van het ANC jong was in Europa.
Een gat in de geschiedenis, zelfs van een persoonlijke, wordt gedicht.
Wie nu vijftig is herinnert zich hoe meer dan dertig jaar geleden het
dagblad Trouw en de stamverwante collega in Zuid-Afrika Die Burger
pagina's uitwisselden om wederzijds te informeren. In de vergeefse
hoop te overtuigen en het noodlot te voorkomen.
Wat daarna gebeurde, is slechts bekend van journaals en actiegroepen.
Naar wat het betekende in individuele levens, kon slechts gegist wor
den. Wie wist hier dat Afrikaanse studentes zich ten behoeve van het
vaderland en de stabiliteit van hun vriendjes dienstplichtige officieren
voor weken lieten insluiten in de kampementen van het oorlogsvoeren
de grensleger om als hygiënische wip te dienen? Riana Scheepers laat
in 'De heidendochters juichen' zien wat zoiets voor een avontuurlijk
georiënteerd en opstandig meisje inhield.
Zuid-Afrika was afgesneden van de rest der wereld. Wat elders plaats
vond in de jaren zestig, bereikte Kaap de Goede Hoop pas tien jaar la
ter. Marita van der Vijver, eerder al geruchtmakend met haar hilarische
'Ik zoek een domme man', beschrijft die tijd. En dan wordt lezen van
haar 'Meisjes worden groot' ineens herbeleven. Ontluikende seksuali
teit, de eerste joint, de aanschaf van condooms bij een achteraf apo
theek, opstandigheid, Bob Dylan, de oorlog in Angola, een verlate
jeugdrevolte en rouw zijn de ingrediënten. Een meeslepende identifica
tie, op de manier van de iets oudere die niet terugwil naar vroeger,
maar die wel melancholisch verlangt naar een tijd waarin nog veel toe
komst was. Alles leek te kunnen, herinnert hij zich; optimisme heerste,
hoe vaak er tttssentijds ook verloren werd. Hij weet nu echter beter. Het
verlies is de continuïteit. En ook dat leert de roman onnadrukkelijk.
Een boek dat zo'n gevoel veroorzaakt, maakt een tijdmachine overbo
dig.
Van onze kunstredactie
Breda - Zestien beeldend kunstenaars
zijn met 32 werken vertegenwoordigd op
de manifestatie Soil Ceiling. De locatie
is een oude boerderij (1794) buiten Breda,
plus tuin en boomgaard rond die boerde
rij. Ieder van de 16 deelnemende kunste
naars heeft twee bijdragen geleverd: één
beeld of installatie buiten en één binnen.
De opdracht aan de 16 uitverkorenen luidde:
gebruik in de tuin een stuk grond (soil) van een
vierkante meter, en in de boerderij een vier
kante meter plafond-oppervlak (ceiling).
Die vierkante meter was bindend, maar men
was bijvoorbeeld in verticale richting vrij om
een stalactiet of een stalagmiet te realiseren.
Buiten betekent dat: omhoog of de grond in,
allemaal mogelijk. Een gat in de grond of de
hemel in. Binnen is zijn wat meer grenzen: het
plafond is drie meter hoog en alles moet han
gen.
Het gaat om 32 ruimtelijke werken, maar orga
nisator (en bewoonster) Birgitt van Bracht
heeft gezorgd voor een diversiteit van discipli
nes en kunstenaars.
De deelnemers zijn Wim Bieuwinga, Birgitt
van Bracht, Johan Claassen, Karin van Dam,
Ruud Dijkers, Pieter Engels, José Heerkens,
Couzijn van Leeuwen, Han Muller, Y. Né, Vinh
Phuong, Carola Popma, Roberto Ruggiu, Kees
Verbeek, Melanie de Vroom en Franka Wolke.
Vanaf september 1995 hebben de kunstenaars
over hun bijdrage kunnen nadenken en in de
De tentoonstelling Soil Ceiling speelt zich voor de helft afin drie ruimten van een his
torische boerderij buiten Breda foto cor viveen
eerste drie maanden van 1996 hebben zij hun
werk kunnen realiseren.
De boerderij plus buitenhof is gelegen aan de
Achter Emer 9, in een door oprukkende bedrij
venterreinen geschonden agrarisch en natuur
gebied ten noorden van Breda, niet ver van de
rivier de Mark bij de Moerlakenbrug,
De tentoonstelling wordt zondag geopend en is
iedere week toegankelijk van donderdag tot en
met zondag, 12.00-17.00 uur. (t/m 2 juni)
Breyten Breytenbach, hier met Adriaan van Dis op een vori
ge editie van Poetry International foto an:
Rotterdam (anp) - Het dichtersfestival Poetry Internationa! I
wijdt dit jaar zijn vertaalproject aan de poëzie van Breyten
Breytenbach. Collega's van de Zuid-Afrikaanse dichter uit
de hele wereld zullen tijdens festivalweek enkele van Brey- j
tenbachs gedichten in hun eigen taal herdichten.
De 27e editie van Poetry Inter
national heeft van 14 tot en
met 22 juni plaats in de Rotter
damse Doelen. Het is de laatste
keer dat Martin Mooij het festi
val heeft georganiseerd. Hij
neemt na 27 jaar afscheid als
directeur en maakt plaats voor
Tatjana Daan.
De deelnemerslijst bestaat dit
jaar opnieuw uit een mengeling
van bekende en nieuwe namen.
Al eerder namen dichters als
Homero Aridjis (Mexico), Rita
Dove (VS), Tahar Ben Jelloun
(Marokko), Péter Kantor (Hon
garije), Alexander Koesjner
(Rusland), Micahei Krüger
(Duitsland), Adrian Mitchell
(Engeland), Les Murray (Au
stralië) en Waldo Rojas (Chili)
deel.
Daartegenover staan nieuwe
namen als Takashi Arima
pan), Moshe Dor en JitzhakLa-1
or (Israël), Zein Elabedein
Fouad (Egypte), Gelacio Giul-J,
lermo (Filipijnen), Kajetan Ke
vie (Slovenië), Salman Masalh II
(Palestina) en Lo Ch'ing (Tai-
wan). Tot de Nederlandstalige
dichters, die tijdens Poetry op
treden, horen Jo Govaerts, Luc Ij
Gruwez, Neeltje Maria Min,
Peter Nijmeijer, Theo Verhaar |j
en Peter Verhelst.
Een aantal dichters werkt mee I
aan een herdenkingsprogram
ma voor de Russische dichter I
Joseph Brodsky, die dit jaar op
55-jarige leeftijd is overleden.
Hij heeft vanaf 1974 aan 1
festival meegewerkt, ook r
adviseur voor Russische poëzie. |i
Turrell is gefascineerd door het
licht aan de Hollandse kust. Met
zijn openbare kunstwerk wil hij
de bezoeker de veranderingen in
kleur en intensiteit van het na
tuurlijke licht in het duingebied
zo intens mogelijk laten beleven,
aldus opdrachtgever
Stroom/Haags Centrum voor
beeldende kunst, dat zich vooral
met kunst in de openbare ruimte
bezighoudt.
Daartoe laat Turrell van een be
staande duinkom bij de Machiel
Vrijenhoeklaan een ovaalvorm
van 30 bij 37,5 meter en vier me
ter hoog maken. In het midden
komt een natuurstenen bank,
waarop men achterover kan lig
gen. Zo kan men het effect erva
ren dat Turreil Celestial Vaulting
noemt: de hemel lijkt zich als een
koepel te welven. De ovaalvorm
versterkt het idee dat het uit
spansel op de rand van de duin-
kom rust.
Turrell (1943) werkt al jaren aan
het project. Zijn fascinatie voor
het licht aan de Hollandse kust
begon in 1976, toen hij een ten
toonstelling in het Amsterdamse
Stedelijk Museum had. Vier jaar
geleden was hij in Den Haag voor
een congres over landschapsar
chitectuur. Hij maakte toen een
Amsterdam (anp) - Om de grote zaal zaal van het Amsterdaij
Concertgebouw zaterdagavond vol te krijgen is besloten!
concert van het Asko-ensemble gratis te maken. Het con®
maakt deel uit van een mini-festival rond Riccardo Chailly,
chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest.
Tijdens het wekelijkse gratis
lunchpauzeconcert deelde Chail-
Van onze filmredactie
Nederlandse kinderfilms zijn
(ook in het buitenland) suc
cesvoller dan Hollandse
speelfilms voor volwassenen.
De afgelopen jaren sleepten
films als Mijn vader woont in
Rio, Het Zakmens en De Tas
jesdief diverse prijzen in de
wacht op buitenlandse festi
vals en tijdens Cinekid in
Amsterdam. Daarom heeft de
Vereniging van Brabantse
Filmtheaters voor de meiva
kantie (28 april tot en met 5
mei) een kinderfilmfestival,
Made in Holland, georgani
seerd.
Overigens komen daarin ook
speelfilms van de laatste twin
tig jaar aan bod en een geva
rieerd programma van korte
animatiefilms.
Negen Brabantse filmtheaters
doen er aan mee. Chassé Cine
ma presenteert vijf oudere en
meer recente Nederlandse
jeugdfilms, waaronder het suc
cesvolle De Tasjesdief met Oli
vier Tuinier.
Ook Filmtheater Oosterhout
(Martijn en de magiër, 3 mei) en
Filmhuis Roosendaal (De Tas
jesdief, 1 mei) doen mee aan
Made in Holland.
Fideï et Arti in Oudenbosch
heeft drie films geprogram
meerd: Peter en de vliegende
autobus, (28 april), Pinkeltje, 30
april om 10.45 uur) en Mijn va
der woont in Rio van Ben Som-
bogaart (3 mei). Chassé Cinema
Breda draait vanaf zondag 28
april iedere middag om 14.15
uur een andere film, te begin
nen met Martijn en de Magiër
van Karst van der Meulen, over
een jongen en diens warme
band met zijn opa. Van dezelf
de, succesvolle regisseur is
Peter en de vliegende autobus,
over een jongetje dat door een
verkeersongeluk in een rolstoel
terecht komt. (29 april).
Op woensdagmiddag 1 mei
staan er korte animatiefilmpjes
op het programma, ondermeer
Een banaan die zijn schil kwijt
was. De Tasjesdief van Maria
Peters over een jochie (Olivier
Tuinier) dat door twee jongens
gedwongen wordt om oude da
mes te bestelen, draait op 2 mei.
Op 3 mei volgt nog Dik Trom
weet raad van Henk van der
Linden, een andere belangrijke
Nederlandse jeugdfilmer.
Een programma met een korte
filmbeschrijving, datum en tijd
is gratis verkrijgbaar bij de
filmtheaters.
ly, die het Asko-ensemble zal
rigeren, aan de 1500 aanwez.
een brief uit die hen rec'1'^
twee gratis kaarten voorliet
cert van zaterdag. Tot dari
er slechts 200 van de 2000
ten verkocht.
De directie van het Conce 6
bouworkest besloot daarop
optreden van het Asko-.
met werk van Sto(
Varèse en Dallapiccola gra
maken. Op die manier kan
groter publiek kennis mate
deze muziek, aldus een w
voerder van het Concertge
orkest.
Mensen die al een kaartje
gulden hadden, krijgen-
terug. Ook publiek z°nneW|
of kaartje kan gratis
NEDERLAND 1
16.00 Journaal
116 05 Goeiemiddag!
|.{52 Mores leren, kwis
I 7 20 Spreekkamer, medisch magazine
misdaadse-j
Den Haag (anp) - Den Haag krijgt er een panorama bij. In Kijk
duin is begonnen met de aanleg van een landschapswerk vande|
Amerikaanse kunstenaar James Turrell, het Panorama in i'
duinen. In september moet het klaar zijn.
SpreeKKamer, rneoiscn ma'
i, 47 The Cosby Show, comedy
I Murder, She Wrote, misd
1 rie
HOO Weg van de snelweg: Neder-5
I land: West Brabant
1 ,928 Wie van de drie?, spelletje
I 030 Fasten Seatbelts, spelletje
I ,.'29 Brandpunt, actualiteitenrubriek
I n 49 Ik hou van jou, reportage-serie
17122 Een Hollander in Parijs: Herman
van Veen in Olympia (tot 00.12)
NEDERLAND 2
IO0 Koekeloere (tot 09.15)
10930 Wat 'n vondst! (tot 09.45)
Nieuws uit de natuur (tot 10.20)1
110.30 Ferhalen fan in museum: Ver
zetsmuseum (tot 10.50)
1,100 Schooltv-weekjournaal
I ii 30 Mentor magazine
1-5J0 Kids for Animals, reportage-se-|
rie over het werk van de jeugdaf
deling van de dierenbescherming
116.29 Captain Scarlet, poppenserie
116.57 Mega Top 50
11729 2Vandaag, actualiteiten met om
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43
Sportjournaal en vanaf 18.51
Hoofdpunten uit het nieuws ge
volgd door het weer
118.58 Gordon, muziekspecial
1 1933 Radar, consumentenrubriek
20 06 Allemaal familie
120.59 Liberg zappt zichzelf, hoogte-l
punten uit shows van top-enter-I
tainer Hans Liberg
121.44 TV Show met Ivo Niehe
122.45 Studio Sport
1 23.25 'Geldgebrek is de grootste
handicap', uitzending ten be
hoeve van het Nationaal Fonds|
Sport Gehandicapten
1 23.30 Journaal
NEDERLAND 3
107.00 Journaal
107.07 Klokhuis
1 07.22 Socutera
1 07.29 Ontbijt-TV met elk half uur NOS-I
Journaal, 8.10 N05-Sportjournaal|
en 7.45 en 8.16 Weer
Journaal
|{9.05 PP: Uitzending GroenLinks
Kook tv
109.29 Kruispunt
109.54 De katechismus van de katho-|
lieke kerk
110.04 Omgaan met stress
110.34 Feminisme en wetenschap: Hetl
juridische vakgebied onder de!
loep genomen door professor]
Jenny Goldschmidt
111.06 Goeiemiddag!
11.59 MiddagEditie, actueel magazine
met om 12.00 NOS-JournaalX
12.15 Den Haag, 12.30 NOS-|
Sportjournaal en 12.45 Weer
113.00 Journaal
13.08 Oppassen!!!
(13.35 Sonja op zaterdag
plan voor een landschapskunst-1
werk voor de stad.
Licht en ruimte zijn het materi-l
aal voor Turrells werk. Hij ill
vooral geïnteresseerd in de psv-f
chologische voorwaarden die tal
rol spelen bij de waarnemiijl
Sinds 1972 is hij al bezig metRe-l
den Crater, zijn levenswerk in der
woestijn bij Sedona in de Amen-J
kaanse staat Arizona. Dr
bouwt hij in de krater van f
uitgedoofde vulkaan een obs
vatorium waar de bezoeker 'ski
ren' kan ondergaan door het ver-|
anderende licht van zon, i
sterren.
Als het project in Kijkduin klaarl
is moet de begroeiing zich w«|
herstellen, zodat het kunstwet,
zich als vanzelfsprekend in 1'
landschap voegt.
Het Tango-orkest Ana Maria
Conrado speelt vanavond is
De Bussel in Oosterhout, en
niet zoals eerder gemeld ffl
Etten-Leur. Aanvang 20.1'
BELGIË FRANS 1
12.45 Nieuws 13.05 Cartes sur table 13.20
!e retour d'Arsène Lupin, misdaadserie
14.15 Dompter les volcans, documentaire
15.15 Autant savoir, consumentenmagazi-j
ne 16.40 Spellbinder, serie 16.35 Neigh-
taurs, serie 17.00 La bande a Carlos, maga-!
®e 17.30 Chips, politieserie 18.30 Régions
ijoir 18.50 Cartes sur table, magazine 19.10
ILequotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10.
Bon week-end 20.50 Pas trés catholique,
hanse film-komedie uit 1994 van Tonie
«shall met Anémone, Roland Bertin enl
jregoire Colin 22.35 De la roulotte au grat-
je-ciel, documentaire over het Theatre Na-J
pal 23.35 Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
P10 F°ot mondial, magazine 16.35 Par-
n!' golfmagazine 17.30 Champion's 96,
futosportmagazine 18.00 lei Bla-bla 18.55
neighbours, soap 19.30 Nieuws 20.00
F>m arrière: Wielrennen, Luik-Basten!
en-Luik 21.35 Hardlopen, verslag Wal'-
7vanu" Luik 22.00 Nieuws 22.30 Les
pnts du stade, portret Bob Beamon 22.40
C, voi, voetbalmagazine 22.50 Top
motorsportmagazine (tot 23.15)
DUITSLAND 1
P Morgenmagazin 09.00 Tagesschau
ml I s' soap 09-45 Tele-Gym 10.0C
10,03 "Zwegen zur Kunst]
L 1 Hunder Meisterwerke 11.OC
111 sn h 11,04 Scheibenwischer, cabaret
lm i, Goldene 1-Fernsehlotterie 12.35
J,au 12-55 Presseschau 13.00 Ta-;
Wirtviw T3,05 Mittagsmagazin 13.49
|4mu- Jelegramm 1400 Tagesschau
lo»t 1°, „!tpersönlich-Portret Jan Fedder,
TL,*» Vorhang auf-Film abi: Di|
letTrÏÏ l6s Karel Zemap. 2-delige por-
214 w JSche regisseur Karei Zeman. Deel
Li" °a™n Prasil, speelfilm 16.00 Ta!
Rterunhi-u Ro"e "ückwarts, interactie-f
9™ik op tv-programma's van het af-!'
nanajir, 16,30 A'kedissimo! Ciulinaiif
«s 17,00 Tagesschau 17.10 Brisant
117,59 T 1';40 Regionale informati
loten» guesschau-Te|egramm 17.55 Verl
Is1844Verie 18,25 (S) Marienhof, s.
fi'sicht Rla«ageSSchau"Telegramm 18'5
fenram» üt amusement met de verboq
pB-li T»„ ij25 Herzblatt, datingshovs
K»9fChau 20,15 Stara '96. live gak)
an de Duitse aids-stichting mei
>ns nil3!1 onder andere Cher, Pur, Scorj
.OÓEvri,,,^!!? B°ys en Foul's Garden
kht aUi Bonn f2'30 Ta9estllemen-Met Be
treden» J c uultse a|ds-stichi
>ns, R,ZnonderandereCher,Pur,Scor|
Ml
alfilmnnli'r6'1 sport 39-05 Masquerade!
iedv n?,!5, Nachtmagazin 00.55 Lenny
""«y01 m, «»!- gazm00,55LennV
Nelfilm KJ JTM.CVOperation Heartbeat!
Bent j Kuttner 2 x klingeln, amuse
"J" m iat rond tnr„ iisraivomuaei
hun pB"extra met w jW?° 03,25 ohne Fil
!llbantl (tot 0425) Und d'e Leopardenl
Duitsland
ESMRMMNHNRhHHI