:ur
roet B.V.
NIEUW
GOED
,VO 4601.81
CA
Ruige natuur en stugge mensen op contrastrijk Frans eiland
Autojacht via Internet
Het witte goud
SURPLUS
E3
37.500.-
VOLVO
EET WIJZER
41 IDESTEM
Terneuzen
ENDIJK AUTO'S
ERNEUZEN B.V.
Ajaccio
Verrassingen
mm
REIZEN KORT
Eerste Solovakantiebeurs
Goedkope pas voor Karinthië
Boeien als last minutes
Tessin te paard
fege op dezelfde datum een
Jchting omvattende, vergun-
|de inrichting verleend aan
I te Sluiskil, kadastraal be-
Izen, sectie K, nummers 1030
jidere relevante stukken lig.
II juni 1996 iedere werkdag
I en van 13.30 tot 16.30 uur
|ouw van de sector Stads.
(sectie Milieu), Herengracht
Ijkheid de stukken gedurende
|en kantooruren in te zien. U
■st een telefonische afspraak
L75 458).
niet gewijzigd ten opzichte
aandacht dat tot I juni 1996
de Afdeling Bestuursrecht
en State voor.
ankomstig artikel 3,24 en 3.25
wet bestuursrecht bedenkin-
lend tegen de ontwerpen van
pbruik hebben gemaakt van de
uit te brengen over de ont
sluiten;
nkingen hebben tegen wijzigin-
ïmen van de besluiten ten op
werpen zijn aangebracht;
ende, die aantoont dat hij re-
I staat is geweest overeenkom-
ermelde artikel bedenkingen in
|epschrift dient gericht en ge-
jaan de afdeling bestuursrecht-
Id van State, Postbus 20019,
|age.
i op het volgende;
worden van kracht na afloop
Iet-mijn. tenzij tijdig beroep is in-
toepassing van artikel 36 van de
|d van State, juncto artikel 8.81
ne wet bestuursrecht een ver-
laan tot het treffen van een voor-
[ngi
leen voorlopige voorziening dient
In de voorzitter van de afdeling
Waak van de Raad van State;
phikkingen worden niet van kracht
Jat op het verzoek als bedoeld
I der 2 is beslist.
VRIJDAG 19 APRIL 1996
Terneuzen, 19 april I996.
•gemeester en Wethouders
erneuzen,
s, Burgemeester,
jwer. drs. R.C.E. Barbé.
en en Audi zoekt:
ïkhouding en de financiële
Inheden zoals grootboek en
kening. Bovendien adviseert
g van de automatisering en
V waar mogelijk verbeterin-
i en enkele jaren ervaring in
niet vreemd.
groei is gebaseerd, verwacn-
zijn vakgebied gestalte kan
33 jaar.
lagen na verschijnen van dit
530 AD Terneuzen.
aug. 1995,10.000 km. Kleur:
metallic, getint glas, centrale
i/ergr., stuurbekrachtiging,
velours bekleding.
aarmanweg 49 Tel. 0115-697455
mMet kogels doorzeefde verkeersborden vertellen op Corsica een
kam verhaal: dat van een ruige macho-cultuur en van de gespan-
Ln verstandhouding met Frankrijk.
Vestingen en uitkijktorens zijn op Corsica stille getuigen van
vele invasies. De citadel van het authentieke plaatsje Corte is in
1420 gebouwd op last van Vincentello d'Istria, onderkoning van
Aragon. foto's johan van grinsven
Altijd in het blikveld, de vlag van Corsica. Te zien op handdoe
ken, T-shirts, winkelpuien of als graffiti op muren gespoten.
Corsica koestert identiteit
ilorsica is in veel opzich-
:n een verrassend
iland. De natuur is er
.nig, de mensen stug.
Tradities worden er in ere
(gehouden. Napoléon
Bonaparte is de Verloren
Koon van Eer. En Corsica
Joelt zich vooral géén
Frankrijk.
jor Johan van Grinsven
lïr staan zeven mannen voor het
feltaar van de bescheiden kerk
nSartène in het zuiden van het
eiland Corsica. Eén kale,
zanger en zes zwart-
medezangers in zwarte
Iroeken en zwarte halflange
Jeren jassen, de meesten met
toppels op hun kaken. Hun trek-
|en ontberen devotie en het ver-
naledijde vooroordeel komt te
gemakkelijk; ze ogen als figuran-
in Francis Ford Coppola's
mische maffia-epos The Godfa-
tter.
flaar dit is Corsica en niet Sicilië
het is nog vroeg in de avond
Is de schaarse verlichting van de
i een dozijn mannen en
touwen valt. Zij zitten op kaars-
kerkstoelen en luisteren
talloos terwijl de mannen
bpeteren. Ze zingen eeuwenoude
kerkelijke en volkse liederen. De
jntroering over de zuiverheid en
f e eenvoud van de broze liederen
s zoveel echter dan, bijvoor-
wld, bij het aanhoren van de
eelbejubelde Wiener Sangerk-
aben.
fier slaan zeven mannen, jonge
tannen nog en toch al diepge
worteld in hun geboortegrond,
Ti brug tussen verleden en
den. Met hun soms eeuwen-
(rtde, wonderschone gezangen
o zij de ziel bloot van Cor
ps. Of ze nu God loven of het
|W zingen van de bakker die
Tplijks het brood bakt, ze ver-
flffl boven alles van hun trots
orsicaan te zijn. Ze behoren tot
,f lokale, maar internationaal
pende L'ecole de chant van
'rténe die onder leiding staat
directeur, dirigent en zanger
San-Paul Poletti. De uitverko-
o 'eden van de school treden
'e malen per jaar op in Corsica
vet daarbuiten.
n de kerk, boven naast het
I, hangt als een schijnbaar
eloos detail een bovenmaats
n kruis. Het is het kruis dat
gebruikt in de processie
Latenaceiu waar Sartène ook
jWnd om is. Op Goede Vrijdag
e™ boeteling, wiens identi-
geneim wordt gehouden, in
ept] en met een rode kap over
hoofd, het 32 kilogram
gende kruis op de schouder,
Fde kruisweg af. De
l^wjst voor deze anonieme
|m mg "een grote eer-
■I n ver voorbij het jaar
.Corsica is in alles een
4 van tradities.
De keizerlijke stad Ajaccio telt twee havens. De oude is vooral de thuishaven voor lokale vissers; in de nieuwe ligt het speelgoed van
welgestelden.
Het Franse eiland, dat ongeveer
250.000 zielen telt, ligt twaalf
kilometer boven het Italiaanse
Sardinië. Het meest bergachtige
eiland in de Middellandse Zee
ligt ook dichter bij Italië (83 kilo
meter) dan bij het Franse vaste
land, dat 170 kilometer ver weg
is. De uitersten van het eiland
liggen in de lengte 183 kilometer
uiteen en in de breedte 83 kilo
meter. Vanwege het strategische
belang werd Corsica vele malen
overmeesterd, door Iberiërs,
Etrusken, Romeinen, Saracenen,
Aragonezen en Genuezen. Die
invasies en overheersingen lieten
natuurlijk hun sporen na, dat is
nog altijd te zien aan bijvoor
beeld oude vestingen, citadels, de
vele uitkijktorens langs de 1.047
kilometer kustlijn en de architec
tuur op het eiland.
Corsica heeft allerhande beziens
waardigheden, zonder dit aantal
meteen te overdrijven. Neem bij
voorbeeld de hoofdstad van het
eiland; Ajaccio. Twee drukke
winkelstraten, enkele musea, een
paar pleinen, een oude en een
nieuwe haven. Alles is op men
senmaat, ook het inwoneraantal
van de stad: 65.000 mensen. Die
er alles aan doen om Ajaccio
grootsteedse allure te geven; files
kruipen door de belangrijkste
straten, automobilisten parkeren
schots en scheef en dubbel of
driedubbel als het nodig is. En
dat is het al gauw. Ajaccio is de
grote stad voor veel Corsicanen,
zoals Parijs dat is voor het Franse
vasteland. Maar voor elke bui
tenstaander is Ajaccio niet veel
meer dan een plattelandsstadje.
Als ergens met verve de connectie
met Napoléon Bonaparte breed
uitgemeten wordt, dan is het hier.
Krijgshaftige standbeelden bij de
vleet, zijn geboortehuis is er te
vinden, een aan hem gewijde zaal
in het stadhuis (waar onder meer
zijn dodenmasker te vinden is),
het houdt niet op. Hij wou hier, in
zijn geboortegrond, begraven
worden, zo leert een tekst in de
kathedraal van de stad. Dezelfde
kathedraal waar Napoléon als
tweejarige werd gedoopt. Hoewel
hij in de stad alom aanwezig is,
hoor je al snel ook een ander
geluid over de Verloren Zoon van
Eer: 'Napoleon vetrok hier als
zevenjarige en nadien heeft hij
niets meer betekend voor Cor
sica'. Extra onverteerbaar dit
'verraad' omdat de Corsicanen
juist zo hechten aan de cfan-
gedachte.
Na de keizerlijke stad Ajaccio is
Bastia de tweede stad van het
altijd groene eiland. Johnny Rep
voetbalde er ooit en met succes.
In Bastia vinden ze die van Ajac
cio hoogmoediger, meer gericht
op uiterlijk vertoon en achten ze
zichzelf gastvrijer. Wat biedt
Corsica nog meer? Drukbezochte
kustplaatsen als Calvi in het
noorden en Bonifacio in het zui
den. De universiteitsstad Corte in
het hart van het eiland, authen
tiek en door de studentenbevol
king toch ook springlevend. En er
zijn stranden, fotogenieke vis
sersplaatsjes, grillige rotsforma
ties, een nooit eentonig land
schap, bochtige bergweggetjes en
een weelderige natuur die
geschapen lijkt te zijn voor wan
delaars of fietsers van een taai
slag. De bergen, de bossen en
zeker ook de maquis, het dichte
struikgewas, geven Corsica haar
ruige uiterlijk waar haar bevol
king zo goed bij past.
En dan zijn er nog de kleine berg
dorpen. Een romanticus zegt
daar al gauw over dat de tijd er
stil lijkt te staan. Bejaarde man
nen op een muurtje, of aan de
toog van een dorpscafeetje. Wat
ze doen? 'Kijken naar het ouder
worden van de stenen', zeggen ze
op Corsica.
Maar die bezienswaardigheden -
opgenomen in elke reisgids - zijn
maar een deel van wat het Franse
eiland te bieden heeft. Want wat
zeggen ze over hart en ziel van
een samenleving? Wie Corsica wil
doorgronden, stuit op vele ver
rassingen. Dat heeft de 37-jarige
Sylvia Beumer uit Heerlen wel
ervaren. Zij woont sinds 1984 op
Corsica; met man en - sinds
enkele jaren - met twee kinderen.
„Bijna iedereen heeft hier een
televisie, dus de hele wereld komt
aan huis. Maar evengoed ben ik
in plaatsjes geweest in het bin
nenland, gehuchten met een
hoog- en een laaggelegen deel,
waar mensen wonen van rond de
zestig die nog nooit buiten hun
eigen territorium geweest zijn.
Nog niet eens van boven- naar
het benedendorp gegaan zijn. Net
zoals er genoeg jongere mensen
zijn, dertigers en veertigers, die
nog nooit het eiland afgeweest
zijn. Dat is niet alleen een cen
tenkwestie, ze hebben er ook
geen behoefte aan."
Corsica is erg op zichzelf, naar
binnengekeerd. „Zelfs een Frans
man wordt hier als buitenlander
beschouwd," vertelt Beumer. Dat
ze op een eiland wonen waar de
welvaart niet echt wil doorbre
ken, draagt nog altijd bij aan het
gevoel van af- en uitzondering
dat veel Corsicanen hebben.
De bevolking leeft er vooral van
het toerisme en van de sociale
dienst. Er is wat landbouw en een
beetje industrie. Maar te weinig.
Het gaat slecht met de lokale eco
nomie, de overheid creëert geen
banen meer en tot overmaat van
ramp gaat het de laatste jaren
ook minder met het toerisme. De
Franse regering presenteerde
onlangs dan ook plannen om van
het eiland een belastingvrije zone
te maken. Ook al om de naar
onafhankelijkheid strevende
groeperingen de wind uit de zei
len te nemen. Het valt waar
schijnlijk niet meteen op, maar
de verkeersborden op Corsica
vertellen een verhaal. De meeste
bevatten gaten, kleine ronde,
alsof ze met een schot hagel zijn
doorboord. Of vingerdikke gaten
alsof ze met een potenter kaliber
kogel zijn geperforeerd. En dat
zijn ze ook.
Sylvia Beumer: „Iedere Corsi-
caan heeft een wapen. Zoals in
Nederland met oudjaar vuurwerk
afgeschoten wordt, zo knallen ze
er hier met hun geweren op los."
Maar het is maar een deel van het
verhaal. Want de verkeersbor
den, dat is ook de Franse staat.
En de Franse staat, dat is een
geliefd doelwit hier.
Een buitenstaander als zijzelf is,
kan zich op Corsica maar beter
niet met politiek bemoeien, vindt
Beumer. Niet omdat het katho
lieke Corsica een uitgesproken
macho-cultuur kent, maar omdat
het op politiek vlak licht-ont-
vlambaar is. Bomaanslagen,
moordpartijen, ieder jaar weer
('maar nooit gericht tegen toeris
ten', haast iedereen zich te zeg
gen). Drie onafhankelijkheidsbe
wegingen stoken altijd weer het
vuur op; ook al vallen ze volgens
ingewijden steeds meer in elkaar
bestrijdende splintergroepen uit
een en worden hun banden met
de onderwereld steeds manifes
ter. Toch kunnen deze 'patriot
ten' de rede op het eiland niet
overschreeuwen. Neem pater
Verplaneke, een beminnelijke
witte pater uit Brugge die al 26
jaar medepastoor is van de
kathedraal van Ajaccio. Ook hij
vindt het streven naar onafhan
kelijkheid irreëel. „Corsica is
financieel volkomen afhankelijk
van Frankrijk, maar daar hebben
die heethoofden geen boodschap
aan."
Sylvia Beumer heeft nog een
andere opvatting: „Onder het
mom van de onafhankelijkheids
strijd gebeuren de gekste dingen.
Dat het belastingkantoor werd
opgeblazen en het de overheid
lange tijd kostte om alle gegevens
weer op orde te krijgen, kwam
heel wat mensen heel goed uit.
Als ze hier de Franse regering een
poot uit kunnen draaien, doen ze
dat met liefde en plezier."
Corsica biedt mogelijkheden voor
actieve vakanties, strandvakanties
en rondreizen. Het accommodatie
aanbod varieert, van campings
(ongeveer 175) tot meersterren-
hotels. Het eiland ligt op zo'n twee
uur vliegen van Amsterdam.
Corsica is in de brochures van een
handvol Nederlandse reisorganisa
ties te vinden: Arke is de meest
ambitieuze, het heeft onlangs een
apart Corsica-programma uitge
bracht. Hiervoor verzorgt Transavia
van 28 april tot eind september de
chartervluchten. Andere bekende
aanbieders zijn Island World (Ren-
taCasa) en Frantour. Air Holland
combineert chartervluchten op Cor
sica met Sardinië. Deze maand is een
hogesnelheidsveerboot in de vaart
genomen die de overtocht met het
Franse en Italiaanse vasteland in tijd
gehalveerd heeft.
Een prijsvoorbeeld: een verzorgde
vliegreis met appartement begint bij
675 gulden per persoon (Arke). In
zijn algemeenheid kan gesteld wor
den dat Corsica ter plekke geen
goedkope vakantiebestemming is.
Informatie over Corsica: Maison de
la France, Prinsengracht 670, 1017
KX Amsterdam.
Door Marijke Prins
Asperges zijn al heel lang als groente bekend. Uit een bijna 5000
jaar oud Egyptisch graf is een uitgehakte afbeelding van een bun
deltje asperges bekend. De Grieken en Romeinen snoepten er ook
van. De Romeinen aten ze, wit en groen, graag met een vinaig
rette. Dat deden ze kortgekookt, zoals blijkt uit een overgeleverde
uitspraak van keizer Augustus: 'Men moet over het oplossen van
een probleem niet langer doen dan de tijd die nodig is om asper
ges te koken.'
Asperges in een schelp
200 gram schoongemaakte asperges
15 gram boter
75 gram dun gesneden champignons
10 gram geraspte Zwitserse kaas
Bechamel-saus
15 gram boter
15 gram bloem
1 dl room
1 dl kooknat van asperges
1 sjalotje
4 eetlepels verse kervel (indien voorradig) of peterselie
peper uit de molen
nootmuskaat
Gebruik voor dit recept St.-Jacodsschelpen of kleine ovenvaste
schaaltjes.
Maak de asperges schoon en kook ze in 15 minuten beetgaar. Snij
de asperges in kleine stukjes van 2 centimeter lang.
Maak vervolgens de bechamelsaus. Roer 1 dl room en een gelijk
deel kooknat door elkaar. Smelt het klontje boter in de pan en
laat het vet uitbruisen zonder dat het verkleurt. Strooi de bloe-
merover en laat het meel in een paar minuten, onder voortdurend
roeren, garen. Giet er het asperge-roomvocht bij en klop flink met
de een garde, zodat de saus niet klontert. Roer dan het fijngesne
den sjalotje erdoor. Laat de saus even doorpruttelen en meng de
kervel (of peterselie) erdoor.
Schep in het midden van de schelpen een lepeltje bechamelsaus.
Verdeel hierover de stukjes asperges en plakjes champignons en
dek het geheel af met wat saus. Strooi over ieder schaaltje wat
Zwitserse kaas (lekker pittig).
Verwarm de oven voor op 225 graden en zet de schelpen boven in
de oven, totdat de kaas begint te borrelen. Als je een gril hebt,
gebruik die dan.
Soep voor de volgende dag
Wanneer je meer asperges hebt gekocht dan nodig, kun je die ver
werken in een heerlijke soep. Bewaar de schillen van de asperges
en kook die samen met een grofgesneden winterppen in 25 gaar.
Maal schillen en peen fijn in een keukenmachine en druk de pulp
door een zeef. Zorg dat je ongeveer een liter nat hebt. Maak een
bechamelsaus volgens het recept hierboven en meng het kooknat
erdoorheen. Snij door de soep nog een 100 gram dungesneden
champignons en wat overgebleven asperges en laat het geheel nog
tien minuutjes koken.
De eerste landelijke Solovakantiebeurs wordt morgen in Amers
foort gehouden. De beurs is speciaal bedoeld voor alleenstaande
vakantiegangers. De organisatie van de beurs is in handen van de
Vereniging Vakantie Partners (WP) en het tijdschrift Uniek, dat
zich dè gids voor de alleenstaande in Nederland noemt. Het is de
bedoeling van beide om deze beurs jaarlijks terug te laten keren.
Volgens de organisatie groeit het aantal alleenstaande reizigers
ieder jaar. Dat heeft als resultaat dat reisorganisatie deze klanten
steeds serieuzer gaan nemen en hun aanbod er beter op afstem
men. Daardoor is er inmiddels een breed, passend vakantie-aan
bod te boeken, van avontuurlijk kamperen in Nederland tot een
zonvakantie in een eersteklas hotel in een ver buitenland.
De Solovakantiebeurs wordt gehouden van 10.30 tot 17.30 uur in
Congrescentrum De Eenhorn (vlakbij het station), Koningin Wil-
helmina 33 in Amersfoort. Toegang kost 7,50 gulden, kinderen tot
14 jaar mogen gratis naar binnen.
Vervoer met schepen, treinen, bussen en bergliften kan deze
zomer in Karinthië worden betaald met de 'Karnten Card', een
chipkaart voor toeristen. Ze kost goed veertig gulden voor vol
wassenen en de helft voor kinderen (tot zes jaar gratis) en ze geldt
tussen 24 mei en 29 september.
De Oostenrijkse deelstaat Karinthië, in de zomer populair bij
Nederlanders mede vanwege het goede weer en de snel opwar
mende meren, introduceert de kaart voor het eerste jaar. Behalve
voor openbaar vervoer, geldt ze ook voor de toegang tot vele
attracties zoals musea, druipsteengrotten en zwemparadijzen.
Tweehonderd gulden voordeel per gezin achten de uitgevende
toeristische instanties een reële winstverwachting voor de aan-
schaffer.
In een volgend seizoen denkt men de Karnten Card te kunnen uit
breiden tot betaalmiddel voor toeristen, met een chipsysteem net
als bij telefoonkaarten.
Voor de kaart vraagt de uitgevende Karntner Tourismus Gesel-
lschaft een statiegeld van dertig Schillingen, maar men denkt dat
weinig kaarten worden ingeleverd vanwege de populairiteit van
chipkaarten bij verzamelaars.
Informatie: Oostenrijks Toeristenburo, telefoon 020-6129682.
Veerdienstmaatschappij Scandinavian Seaways komt met wat de
onderneming zelf noemt een variant op de last minute-reizen. Bij
Scandinavian Seaways zijn ze 'boeien' gedoopt. In een speciale
'Boeienfolder' staan drie- tot negendaagse arrangementen die met'
korting worden aangeboden. De actieperiode loopt tot en met 29
juni. De havens die deze maatschappij aandoet zijn het Noord-
Engelse Newcastle en Kristiansand in Noorwegen. De folder is
gratis verkrijgbaar bij de reisbureaus. Echte last minutes zijn de
'boeien' natuurlijk niet, want de reizen kunnen ruim tevoren wor
den geboekt.
Te paard Ticino of Tessin, het Italiaanstalige stukje Zwitserland,
Ieren kennen. Dat is de opzet van de zesdaagse Alpentrekking van
het Maggiadal via het Bedrettodal naar het Bleniodal. Tijdens de
rijtocht worden vooral oude muildierpaden gevolgd. Begin- en
eindpunt van de tocht is het plaatsje Bignasco. Informatie geeft;
Ente Turistico Vallemaggia, 00-41-91-7531885.
|°°rRien van der Steen
•"tof uurtje zoeken naar een
it 11 toternet mondt al snel
»i twee uur. Zodat het idee
■Leen bezoekje aan een
SïeJmmder tijdrovend
inla De responsetijden
Wen e^e simpele vraagjes
it z.°maar dertig minuten,
et de te mnken te hebben
M er wel garen bij
Jefef ®:ote merken hebben
Jffm^steerdineenmeb-
1,1; internet. Opel brengt,
WlfrFM?1 I" beeld Met
i is i"i Mike. And
nh^"ne fr°m the recep-
datde Internetter toch een
beetje het idee krijgt met mensen
van doen te hebben, net als in een
echte garage. Nederlandse infor
matie is ook bij Opel wat te veel
gevraagd. In Engels of Frans en
spoedig in Spaans en Italiaans
wordt een overzicht geboden van
de historie van de onderneming.
Met veel plaatjes.
Bij Chrysler hebben ze er nog niet
veel van gemaakt. De digitale
informatie blijft beperkt tot
mededelingen als 'Binnenkort
volgt meer informatie over onze
bedrijfsauto's'. Technische gege
vens van verschillende modellen
zijn er wei, net als de aanbieding
om een afspraak te maken voor
een proefrit. Chrysler somt een
deaierlijst op en heeft wervende
reclameteksten om toch vooral
een brochure te bestellen. Tsja.
terwijl je toch zou mogen ver
wachten dat het scherm toch net
zo goed of beter de informatie kan
geven die ook al op papier staat.
Fiat 'zat' als een van de eersten op
het Internet. Al meteen na de Ita
liaanse introductie van de model
len Bravo en Brava. Het scherm
biedt rij-impressies van de auto's
en citaten van een aantal klanten.
Eentje daarvan: 'Fiat, ga zo door,
zowel met Internet als met auto's'.
Grappig is,dat de Internetgebrui
ker zelf in kan tikken wat hij of zij
vond van een proefrit in de nieuwe
Fiat-modellen. Want: 'Wilt u na
het maken van een proefrit uw
bevindingen mailen?
Bij Peugeot vragen ze een post
code in te tikken, waarop naam en
adres van de dichtsbijzijnde
dealer in beeld verschijnt. Leuke
beeldjes ook bij Peugeot en infor
matie over de rijke historie van de
onderneming. Specificaties en uit
rustingsniveaus van de auto kun
nen naar de harde schijf van de
eigen computer worden geko
pieerd. De kijker kan z'n eigen
testrapport samenstellen en via e-
mail een proefrit aanvragen. The
Peugeot 'Saga' biedt net als enkele
andere merken wel mooie beelden
en Nederlandse specificaties,
maar geen prijzen.
„Toch hebben we er verbijste
rende resultaten mee," zegt Rob
Appels van Peugeot Nederland in
Utrecht. „Toen we na de introduc
tie van de 406 in oktober op Inter
net verschenen zijn daaruit 50.000
contacten met klanten voortge
vloeid. Met als resultaat honder
den proefritten en tientallen ver
kopen." Mazda noemt op haar
website wel prijzen, maar dat
merk beperkt zich dan ook tot het
weergeven van de teksten uit bro
chures. Die wat beter bijgehouden
zouden mogen worden: eind
maart stonden er aanbiedingen
die golden vanaf 14 maart aan
staande...
Wanneer je echt op zoek bent naar
informatie over nieuwe auto's,
lijkt een telefoontje naar enkele
dealers minder tijdrovend dan een
zoektocht via het Internet. Want
het systeem hangt om de haver
klap stil, wachtend op ruimte in
de telefoonkabel. Volkswagen had
absoluut geen zin om op het
scherm te verschijnen. Bij drie
pogingen sloeg de beeldopbouw
telkens op slot. En het zoekwoord
Ford leidde naar van alles behalve
het automerk. Wel naar Cindy
Crawford en zelfs een ontblote
Claudia Schiffer. Maar wat die
met Mondeo's of Escorts te maken
heeft? Wie op het Internet op zoek
gaat naar auto's zal er aardigheid
in moeten hebben uren achter het
scherm te zitten. Want het kost
enorm veel tijd. De merken zelf
zullen er ook nog veel aan moeten
doen. Beseffen dat ook. Peugeot is
juist gestart met de Pinguïnpro
motie via het Internet, de aanbie
ding van goedkope airco in de 406.
Op 9 mei start de nieuwe 106-sife
en de voorbereidingen om het
totale gamma via het Internet te
communiceren zijn in volle gang.
Voorlopig lijkt het gebruikte cir
cuit een grotere kans te hebben
dan de handel in nieuw. Want er
moet toch toekomst zitten in de
finder voor tweedehands auto's,
die het Internet nu al biedt.
Als Nederland de mogelijkheden
daarvan ontdekt, zou de gebruikte
handel per Internet wel eens een
grote vlucht kunnen nemen. En
wie een aperte hekel heeft aan het
luisteren naar snelle verkoop
praatjes, zou zich daartegen tevo
ren kunnen wapenen. Door goed
te kijken wat de concurrentie te
bieden heeft. Via het Internet mis
schien?