IDESTEM
Bedrijf eist rectificatie boek De Breed Partners
Moerdijk biedt Nedlloyd ruimte
1995?
S
Melle-dochter wil deel OZF
Rinnooy Kan hekelt Melkert
;oo
Beperkt treinverkeer
Concentratie moet rendement Nedlloyd Road Cargo opdrijven
NBIEDING
ECONOMIE
A7
250 STUKS
OP
IVOORRAAD
fèst-Brabant
■Van der Stee
onder vuur bij
BolsWessanen
I Dat heeft de Vereniging van Ef
fectenbezitters (VEB) woensdag
op de vergadering van
Jaandeelhouders van het kwakke-
■lende bedrijf. Van der Stee zei
lvorig jaar nog dat het prima ging
|met BolsWessanen en wist vol-
i dus niet 'hoe het be
drijf er werkelijk voor stond'
|Cp de vergadering bleek dat
BolsWessanen het voorlopig
eeft verbruid bij zijn eigen ach-
ïrban. Aanleiding voor de kriti
eke noten zijn de winstdaling
lvorig jaar en de voorspelling dat
■dit jaar nog geen verbetering is te
■verwachten. Menige aandeelhou
der pleitte gisteren voor verkoop
i de drankendivisie, waarna
|een profijtelijke samenwerking
net CSM in het verschiet zou lig-
Jgea.
Bedrijfssparen
heel populair
Nederlanders
weten weg met
plastic geld
Commentaar op Philips-cao valt verkeerd
ECONOMIE KORT
'Economische groei Nederland 1,7%'
Benzine morgen 1 cent goedkoper
Richtlijn voor verpakkingen
Eindhoven Airport trekt meer passagiers
Supermarkt verdringt speciaalzaak
Utrecht CS - Amersfoort
Utrecht CS - Baarn
Utrecht CS - Hilversum
zondag 28 april t/m zondag 5 mei
DONDERDAG 18 APRIL 1996
l„„.nze rechtbankverslaggever
Etfo - 'Welk bedrijf haalt het jaar
15' Die prikkelende vraag siert de
I van het recente boek 'Fire on
W firms on fire' van het manage-
'5'adviesbureau De Breed Part
jes in Breda. In het boek is bere-
I nd hoe zo'n vijfentwintighonderd
forlandse bedrijven er voor staan
1 hun faillissementskans
geding vorderde B.V. Holding-
iii P B Nederland uit Wee
zaken omdat De Breed Part-
directe rectificatie van het testresul-
Volgens P B geeft de test over
I taai een volkomen verkeerde voorstel-
«van
ners verkeerde gegevens heeft losgelaten
op het rekenkundig Z-model.
De computer heeft berekend dat P B
een dikke kans heeft binnen vijf jaar
failliet te gaan, tenminste vijftig procent.
In de branche waar de onderzoekers P
B hebben ingedeeld scoren zesennegen
tig van de honderd bedrijven beter. De
Breed Partners heeft voor haar test de
financiële jaarstukken uit de handelsre
gisters van de Kamers van Koophandel
gelicht. In het geval van P B waren dat
de cijfers over 1994.
Raadsman mr. G. Kemperink betoogde
dat de dochter in 1995 op een omzet van
71 miljoen gulden een winst heeft ge
maakt van 6,5 miljoen gulden. Samen
met de andere werkmaatschappij van
L'Oréal in Nederland bedroeg de winst
23 miljoen gulden op een omzet van 222
miljoen. L'Oréal boekte mondiaal in
1994 een winst van circa een miljard gul
den.
De onderzoekers hebben ten onrechte
aangenomen dat P B een zelfstandig
bedrijf is, betoogde raadsman mr. G.
Kemperink. In werkelijkheid is het een
van de ongeveer driehonderd dochters
van de Franse moeder L'Oréal S.A. De
letters P B staan voor Parfums
Beautés. De winst van elke dochter
wordt na belasting als dividend uitge
keerd aan de moeder. Die kan met dat
geld andere bedrijven opkopen.
Kemperink betoogde dat directeur J.
Jansen van P B de eerste mailing over
de test van 8 januari jongstleden niet
heeft ontvangen. Pas vijf weken later
vernam hij ervan. Het resultaat voor zijn
bedrijf stond in de brief van 8 februari al
vast.
Door omstandigheden kon er pas 7
maart gereageerd worden met het ver
zoek welke rekenmethode was gebruikt.
Uit de directe reactie bleek dat alleen die
dag nog wijzigingen aangebracht kon
den worden. De volgende dag zou het
boek in druk gaan. „We hebben geen
reeële kans op een reactie gehad. Geen
sprake van hoor en wederhoor. Men wil
de nog wel discussiëren, maar weigerde
op voorhand het resultaat aan te pas
sen," aldus de advocaat. Hij ziet het boek
als 'een negatieve benadering' en de on
dertitel als 'suggestief'.
Mr. N. Sinjorgo betoogde dat Breed
Partners niets onrechtmatigs gedaan
heeft. Alle bedrijven zijn begin januari
geïnformeerd. Kennelijk is bij diverse
bedrijven gedacht dat het om reclame
materiaal ging en is de brief weggegooid.
De bedrijven kregen alle gelegenheid de
ingevoerde gegevens te toetsen en zono
dig te corrigeren.
Testen staat vrij. P B wist dat het de
bedoeling was het boek 1 maart uit te
brengen. Door niet direct na de brief van
begin februari te reageren, heeft P B
de publicatie van de eventuele onjuiste
test aan zichzelf te wijten. Zij wees er
ook op dat het voorwoord van 'Fire on
firms' de resultaten in een juiste relati
vering zet en de nodige kanttekeningen
zet bij de resultaten. Het gaat puur om
berekeningen, niet om interpretaties of
adviezen. Vonnis 24 april.
of
of
|ien
sik
i in
Is te
ltse
2238 F: (0115)563033
ZITMAAIER
10 PK B en S motor
elektrisch gestart
koplamp
grasopvangbak met
2 zakken
6 versnellingen
fngelooflijk lage prijs van
rw
sn met 8 t/m 18 PK motor.
f demonstratie.
len, tel. 078-6763322 j
$5-54 44 69
ppern.
Zijn raam herinnert hem aan de
■Door Willem Reijn
„...dijk - „Als we met elke auto per rit driehonderd ki-
Io'meer weten te vervoeren, dan komt er al twee procent
Leer geld binnen. En dat geld gaat linea recta naar je net-
|o-winst."
JDirecteur Leo Peskens heeft hoge harde realiteit van alle dag. Het
■verwachtingen van de voordelen venster is gegoten in de vorm van
a de nieuwe uitvalsbasis van een patrijspoort. Het tekent de
edlloyd Road Cargo op Moer- verbondenheid met het zeevaren-
ijk, die minister Jorritsma van de moederbedrijf Nedlloyd, dat
en Waterstaat vandaag een rendement van tien procent
eist. En recht door het venster
kijkt Peskens op de grote klant
Shell, die behalve kwaliteit voor
al ook de beste marktprijs wenst.
Op Moerdijk voegt Nedlloyd
Road Cargo de zes operaties van
Oss, Venlo, Roosendaal, Amster
dam en Rotterdam (tweemaal)
samen. Peskens' eerste taak is de
verschillende culturen van de be
drijven samen te smelten tot één
slagvaardige nieuwe organisatie.
Het eerste signaal dat dat lukt,
was er tijdens de verhuizing: „In
het weekeinde moest de grote
verhuizing zijn geregeld en op
zondagmiddag was letterlijk ie
dereen er om zijn bureau in te
ruimen."
Vanaf Moerdijk stuurt NRC vijf
honderd eigen wagens en nog
eens vijfhonderd charters heel
Europa door. Een staf van twee
honderd mensen zorgt voor de
planning, het onderhoud van de
getrokken eenheden en de admi
nistratie.
Moerdijk is daarbij hoofdkantoor
voor de activiteiten van NRC in
de Benelux, Frankrijk, Engeland,
Duitsland, Italië, Zweden, Noor
wegen en de Verenigde Staten.
Totaal werken duizend mensen
onder NRC Moerdijk.
Leeg rijden
Het belang van de verhuizing
naar Moerdijk is voor Brabant
dan ook niet gering. Volgens cij
fers van de provincie zal op lan
gere termijn NRC goed zijn voor
tien procent van de werkgelegen
heid in de transportsector in
West-Brabant.
De investering in Moerdijk be
draagt voor NRC circa 25 miljoen
gulden. Binnen een jaar wil Pes
kens de eerste vruchten plukken
van de compleet nieuwe operatie.
„Het grootste probleem van het
wegvervoer is het leeg rijden.
Omdat we nu vanaf één locatie
rijden, moeten we in staat zijn de
beladingsgraad op te voeren."
'Efficiency en profiteren van
schaalvoordelen' luidt het motto
van de Moerdijkse operatie. „De
mensen zeiden dat zij al samen
werkten. Maar dat kwam er op
neer dat om half vijf de ene met
de andere vestiging belde met de
vraag of ze nog wat lading over
hadden. Maar dat is geen samen
werken: dat is het doorgeven van
je probleem. Nu zitten we samen
op één plaats en dat betekent dat
ontsnappen niet meer mogelijk
is."
Tot voor kort, zegt Peskens, was
het mogelijk dat in Hamburg
twee wagens van Nedlloyd samen
losten: de een twaalf en de ander
dertien ton. Dat kan dus ook één
auto doen. Van dit soort voorde
len moet Nedlloyd Road Cargo
volop profiteren. „Als we daar in
slagen, hoeven we bijvoorbeeld
minder charters in te huren."
Het bedrijf moet de kosten stevig
drukken, want de vervoerstarie-
ven zijn slecht, vindt Peskens.
„Die liggen drie tot vijf procent
onder een gezond niveau. Het
(anp) - Oud-mi-
■nister Fons van der Stee mag
luie! terugkeren als voorzitter
[van de raad van commissari-
Isen van BolsWessanen.
|Voor veel aandeelhouders is de
osie van Eols en Wessanen drie
|jaar geleden uitgelopen op een
mikt huwelijk van twee goud-
lande bedrijven. „De verant-
oordelijken voor de fusie zou-
lien hun conclusies moeten trek-
itai, maarze blijven comfortabel
lophet pliche zitten", aldus een
laandeelhoader. Van der Stee ging
jniet in op de rechtstreekse aan
vallen op zijn persoon.
.antiek was er ook op de 'zeer
Jblinkende gouden handdrukken',
■die het bedrijf vorig jaar 7,2 mil-
ljom gulden hebben gekost. Dat
lïy nnnt, vonden de aan
houders, want oud-bestuurs-
ratte: R. Schipper was toch
opgestapt en een hoge af-
wpsom zou dus niet nodig zijn
fewest. Het antwoord van Van
F °'ee dat in de top van het ge
faseerde bedrijf een 'onwerkbare
L was ontstaan, kon de
Wen maar moeilijk over-
I500 aanwezigen waren
I ™nmjr §erust op hun rende-
I M de komende jaren. „Ik raad
'erkoop de drankensector
'Jens met CSM praten", al-
001 van de aandeelhouders.
•I ""nstmarge op de dranken is
E®® van 9,3 procent in
ut 6 procent vorig jaar. Be-
Cj®°orzitter A. Zondervan
gisteren nog eens duide-
511 BolsWessanen in zijn
J^ndivisie alleen met de
I»,e m»ken verder wil.
L'°P van drankendivisie
P' Jij echter niet uit.
Leo Peskens: 'Met achtentwintig vakantiedagen, zeven atv-dagen en vijf tijd-voor-tijd-dagen kun
nen we het ons niet permitteren de wagens stil te laten staan'. foto de stem/ben steffen
lijkt erop dat ze zich nu redelijk
stabiliseren." Met de voordelen
van de schaalvergroting kan
Nedlloyd Road Cargo de prijsero-
sie compenseren.
Bij het opdrijven van de efficien
cy gaan traditionele heilige huis
jes uit het wegvervoer op de hel
ling. De eigen wagen, bijvoor
beeld. „Met achtentwintig va
kantiedagen, zeven atv-dagen en
vijf tijd-voor-tijd-dagen kunnen
we het ons niet permitteren de
wagens stil te laten staan."
Stukjes omrijden moet ook tot
het verleden behoren. „Want re
ken maar uit: als vijfhonderd
units elke week vijftig kilometer
privé omrijden, kost dat een aar
dige som. Daar willen we dan
graag met de chauffeur over kun
nen praten."
Tien procent
Een eenvoudige trekker met huif-
oplegger vergt een investering
van 220.000 gulden, een gespe
cialiseerde tankwagen het dub
bele. Dat kapitaal moet dus zo
veel mogelijk de baan op om de
revenuen te genereren die moeder
Nedlloyd verwacht: een rende
ment van tien procent.
Vorig jaar kwam NRC nog niet in
de buurt van deze doelstelling.
Het bedrijf zat in de rode cijfers,
zo valt af te leiden uit de woorden
van Peskens. Hij verstrekt geen
financiële cijfers, maar zegt wel
dat 1995 'geen goed jaar was'.
„Het ingevoerde Eurovignet kost
2800 gulden. Dat moet je maar
terug zien te verdienen als de
markt flauw is."
Want de markt lag er niet best
bij. „We rijden veel voor de grote
chemische bedrijven als Dow en
Shell. Door het cyclisch kafakter
van die industrie, hadden we in
de tweede helft van het jaar min
der te vervoeren."
Ondanks deze omstandigheden
ziet Peskens de doelstelling van
tien procent rendement wel dege
lijk als haalbaar. Er valt geld te
verdienen in het pure wegtrans
port, zoals NRC dat bedrijft. De
schaalvoordelen zullen zich eerst
gaan bewijzen.
NRC is verder bezig met de voor
bereiding van een grote investe
ring in digitaal data-verkeer met
het complete eigen wagenpark,
waardoor de aansturing kan ver
beteren. „Wij kijken dat een
beetje af van de Verenigde Sta
ten, want daar liggen ze een mijl
op ons voor." Eind dit jaar moet
een beslissing over de investering
vallen.
Concurrentie
De concurrentie blijft zwaar, al
hoewel de gevreesde competitie
uit de mediterrane lage-lonen-
landen NRC geen parten speelt.
Peskens vindt dat de vervoersbe
drijven meer zouden moeten sa
menwerken om de problemen van
het leegrijden te tackelen.
Hij kijkt voorzichtig naar zijn
buurmannen Den Hartog en Gen
tenaar, die net als NRC uit de
Randstad op Moerdijk zijn neer
gestreken. Op korte termijn ver
wacht hij nog niet veel. „De be
drijfstak is op het vlak van sa
menwerking bepaald niet vol
wassen."
NRC wil door het overnemen van
delen van het werk van de verla
der de relatie met de klant ver
sterken. Er ontstaat meer gelijk
waardigheid, waar normaliter de
verlader alleen kijkt naar de
laagste prijs.
Naast het fraaie gebouw van
Nedlloyd Road Cargo verrijzen
nieuwe klanten. BASF en Shell
zullen zeer waarschijnlijk een
miljard gulden op Moerdijk in
vesteren en de joint-venture
Montell van Montedison en Shell
steekt tweehonderd miljoen in
een nieuwe fabriek.
Interessant, vindt Peskens. Maar
of de belangrijke vervoerder voor
Shell ook bij deze plants aan de
slag kan, moet worden afge
wacht. „Het hangt ervan af wie
de logistiek regelt in zo'n joint
venture. Bij Montell zorgt Monte
dison ervoor. En die nemen toch
weer hun eigen klanten mee."
Voorburg (anp) - De nieuwe
bedrijfsspaarregelingen mo
gen zich in een grote belang
stelling verheugen.
Uit cijfers van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek (CBS)
blijkt dat in 1995 bij banken 0,8
miljoen nieuwe regelingen wer
den afgesloten. Sinds de invoe
ring van de Wet bedrijfsspaarre
gelingen in 1994 zijn bij banken
in totaal 2,7 miljoen bedrijfs
spaarregelingen afgesloten.
Sparen via de werkgever heeft in
1995 geleid tot een totale inleg
van 4,5 miljard gulden. Bijna 0,9
miljard werd tussentijds opgeno
men, terwijl aan rente 200 mil
joen werd bijgeschreven. Het to
tale tegoed op bedrijfsspaarrege
lingen is hierdoor gestegen van
2,3 miljard gulden eind 1994 naar
6,1 miljard gulden eind 1995. Van
alle regelingen was de spaarloon
regeling het meest in trek. Hier
aan nemen ruim 1,7 miljoen
werknemers deel.
Minister Melkert van sociale za
ken en werkgelegenheid vindt de
spaarloonregelingen te duur en
haalde zich onlangs de woede van
de Kamer op de hals door te plei
ten voor beperking van de fiscale
faciliteiten van de'spaarloonre
geling.
Waterloo (anp) - Vakantie
vierende Nederlanders maken
volop gebruik van hun bank-
of giropas en credit card.
Bijna negen van de tien Ne
derlandse toeristen betaalt
met plastic geld. Daarmee zijn
ze koploper.
De negen miljoen buitenlandse
transacties door Nederlanders in
1995 waren goed voor ruim 2 mil
jard gulden.
Dit blijkt uit een recent onder
zoek naar het betaalgedrag van
Nederlandse vakantiegangers, in
opdracht van Europay Interna
tional uit het Belgische Waterloo.
Deze organisatie van Europese
banken is marktleider op het ge
bied van betaalprodukten en -
diensten.
Uit onderzoek in acht landen
blijkt dat de helft van de onder
vraagden zich ongemakkelijk
voelt wanneer hij of zij meer dan
600 gulden aan contant geld bij
zich heeft in het buitenland. Voor
drie kwart is plastic geld dan ook
'de ideale oplossing', omdat het
veiliger is dan cash. Slechts 22
procent meent dat het betalings
verkeer van invloed is op het va-
kantieplezier.
Het gebruik van geldautomaten
in Europa zit in de lift. Vorig jaar
steeg het aantal transacties met
38 procent tot 39,5 miljoen. Euro
pay International verwacht dat
het vertrouwen in plastic geld zal
groeien en het totale bedrag dat
zal worden opgenomen uit geld
automaten dan wel met bank- of
giropas wordt betaald in 1997 zal
uitkomen op 259 miljard gulden.
a- Van Melle-dochter Verduijn in Bres-
wil de suikerwerkactiviteiten (inclusief
Personeelsleden) van de Oosterhoutse
feu/6! Fabriek (OZF) overnemen. Dit
an gisteren bekendgemaakt.
Band .;_Waegere Jamin-fabriek) kondigde vorige
lem- j suikerwerk- en (een deel van) de cho-
a en 2i uU?ie in Oosterhout te gaan beëindigin-
aiines §aan concentreren op bakwerk, ijs,
:je rgiJ1 ™scu't' Als gevolg van die nieuwe stra-
n 117 van de 311 werknemers hun baan
sinds 1986 behorende tot het Bredase Van
^-concern
produceert drups (zuurtjes, sal-
miakballen), lolly's, kauwbonbons en winegums.
Het is de bedoeling de winegum-productie van Ver
duijn en OZF samen te voegen in Oosterhout, waar
het Breskense bedrijf ruimte zal huren bij OZF.
Daar zullen ook de achttien personeelsleden die
Verduijn over wil nemen, aan het werk kunnen.
De productie van drups en toffees wordt overge
bracht naar Breskens. Dit heeft verder geen gevol
gen voor de werkgelegenheid daar. Bij Verduijn
werken 132 mensen.
Met de overname van de suikerwerkactiviteiten van
OZF - naast de werknemers gaat het om machines,
handelsbestanden en knowhow - kan de Van Melle-
dochter haar capacitiet uitbreiden. Bovendien ver
wacht Verduijn door uitbreiding van het assorti
ment haar positie in de markt voor gietproducten en
drups te kunnen versterken. De overname moet tot
stand komen per 1 juni aanstaande.
Brummen (anp) - De kritiek
van minister Melkert (Sociale
Zaken) op het cao-akkoord
dat dinsdag bij Philips is af
gesloten, is werkgeversvoor
man A. Rinnooy Kan in het
verkeerde keelgat geschoten.
„De minister gaat zijn boekje
ver te buiten in zijn commen
taar op de Philips-cao", aldus
de voorzitter van de vereni
ging VNO-NCW gisteren.
De werkgeversorganisatie wijst
erop dat het zeer ongebruikelijk
is dat een minister zich bemoeit
met cao's. „Er is in de Nederland
se arbeidsverhoudingen al sedert
jaren sprake van een verantwoor
delijkheidsverdeling tussen over
heid en bedrijfsleven als het gaat
om de totstandkoming van cao's.
De overheid pleegt zich sinds
1982 afzijdig te houden. Het is
erg onverstandig van de minister
als partijdig commentator te
gaan optreden bij individuele
cao's," stelt Rinnooy Kan.
Melkert zei dinsdag dat de Phi
lips-cao 'het algemeen belang
niet dient'. Philips sloot met twee
van de vier vakbonden een cao
zonder kortere werkweek, maar
waarin het salaris in twee jaar
wel 6 procent stijgt. Rinnooy Kan
stelde dat de cao wel degelijk
goed is voor de werkgelegenheid.
Een 36-urige werkweek zou een
kostenstijging van minimaal 5
procent betekend hebben en dus
verlies van banen. Hij wees ook
op de afspraak dat er zestienhon
derd kansarme werkzoekenden
werkervaring kunnen opdoen.
Washington - Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) verwacht
dat de economische groei in Nederland dit jaar uitkomt op 1,7
procent, om in 1997 aan te trekken tot 2,7 procent.
Dit staat te lezen in het halfjaarlijkse IMF-rapport over de we
reldeconomie. Voor Nederland zit het fonds daarmee lager dan de
2 procent groei die directeur Don van het Centraal Planbureau
(CPB) begin deze maand voorspelde. Voor volgend jaar verwacht
te Don een groei van 2,5 procent, maar dan moest dit jaar alles
meezitten. In zijn ramingen van oktober ging het IMF voor Neder
land nog uit van een groei van 2,4 procent.Het werkloosheidsper
centage, dat de afgelopen jaren gestaag is afgenomen, zal verder
dalen van 8,2 procent dit jaar tot 7,9 procent in 1997.
Den Haag - De prijs van autobrandstof gaat iets omlaag. Shell
verlaagt de adviesprijzen voor benzine en diesel met ingang van
morgen met een cent. Euro Loodvrij kost dan 2,02 gulden, Super
plus loodvrij komt op 2,07 gulden en een liter diesel gaat 1,414
gulden kosten. De prijs van gelode superbenzine blijft ongewij
zigd 2,20 gulden.
Den Haag - Minister De Boer van Milieubeheer gaat door met de
invoering van een Europese richtlijn voor verpakkingen. Zij er
kent dat het de administratieve lasten van bedrijven zwaarder
maakt, maar zegt uit juridische en strategische overwegingen niet
anders te kunnen. Wegens de lastenverzwaring stemt de WD er
niet mee in.
Dit bleek gisteren tijdens de commissievergadering over de Ne
derlandse invoering van een Europese richtlijn die moet zorgen
dat er minder verpakkingsmateriaal op de afvalberg komt.
Eindhoven - In het eerste kwartaal van dit jaar hebben 52.601
passagiers gebruikgemaakt van Eindhoven Airport. Dat is een
toename van 13 procent vergeleken met het eerste kwartaal van
1995.
Van de elf geregelde lijndiensten op Europese en binnenlandse
bestemmingen maakten 47.084 mensen gebruik. Dit is een toena
me van 10 procent ten opzichte van het eerste kwartaal 1995. Het
gaat onder meer om lijndiensten op Amsterdam, Parijs, Londen
en Ziirich.
Den Bosch (anp) - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel
verwacht dat de supermarkt binnen afzienbare tijd de rol van de
speciaalzaak volledig zal overnemen. Sommige supermarkten
verkopen al 80 procent van de groente en het fruit, 70 procent van
het vlees en 65 procent van het brood. Dit blijkt uit een woensdag
in Den Bosch bekendgemaakt onderzoek van het bureau Marke-
tresponse.
Als bovengenoemde cijfers landelijk gemeengoed worden, bete
kent dat een daling van 30 tot 50 procent van de omzet van de spe
ciaalzaken. Momenteel koopt de consument in de supermarkt al
bijna 60 procent van het groente en fruit, 54 procent van het vers
vlees en 44 procent van het brood.
Bovendien staan veel supermarkten op het punt om verse voor
verpakte vis te gaan verkopen.
(ADVERTENTIE)
NS werkt in hoog tempo aan een beter spoorwegnet. Bij
Utrecht CS en Utrecht Overvecht liggen vele kilometers
nieuw spoor, wissels en viaducten klaar om in gebruik
te worden genomen. Gedurende 8 dagen wordt het
treinverkeer beperkt en soms volledig stilgelegd om de
bouwers de ruimte te geven. Vanaf 6 mei is dan weer
een knelpunt in het Nederlandse spoorwegnet opgelost.
Operatie Utrecht-Noordoost.
Zo hebben we de aanpassing van de dienstregeling
gedurende deze 8 dagen genoemd. We trekken alle
registers open om onze klanten met zo min mogelijk
hinder toch op hun bestemming te brengen.
Onvermijdelijk is dat de reis in bepaalde gevallen wel
langer duurt.
Reist u per stoptrein van Utrecht naar Amersfoort,
Baarn of Hilversum v.v.7
Dan moet u 8 dagen lang rekening houden met andere
vertrek- en aankomsttijden. Soms rijden er bussen in
plaats van treinen. De reis duurt altijd wat langer dan
gebruikelijk.
Reist u per Intercity van Rotterdam, Den Haag,
Leiden of Utrecht naar Amersfoort, Zwolle,
Groningen, Leeuwarden, Deventer of Enschede v.v.7
Dan kunt u de hinder beperken door over een andere
route te reizen. Dat kan zowel met treinen uit het
spoorboekje als met extra Intercity's die u om het werk
traject heen leiden. Voor die omweg hoeft u vanzelf
sprekend niet extra te betalen. Afhankelijk van de route
die u neemt bent u 15 tot 45 minuten langer onderweg.
Reist u op de trajecten Enschede/Zutphen,
Zutphen-Arnhem of Arnhem-Nijmegen?
Dan moet u rekening houden met wijzigingen van
vertrek- en aankomsttijden en soms een extra overstap.
Meer informatie?
Wilt u meer informatie over deze werkzaamheden?
Haal dan nu de folder op het station of bel ov Reis
informatie 06-9292 (50ct/ min.). In de week van de werk
zaamheden is aktuele informatie te vinden op Teletekst
pagina's 751 en 754. Voor een reisadvies op maat kunt u
dan ook terecht bij onze lokettisten en conducteurs.
Een beter spoorwegnet. We gaan ervoor,