Leonard Frank bouwt aan nieuw ensemble Guido Geelen Op de vrije vleugels van lichtzinnigheid :htiging. f Geld-Bingo ^GeidBingo Geld Bingo Spiegels van het bestaan Brautigam speelt nieuw pianoconcert Loevendie Beelden in Tongerlohuys Josephine van der Ark IN BEELD J^IdESTEM GROTE GIDS D3 A Uitaaanswijzer I'm de tragikomedie Een tgiri op het land van de Russi- e toneelschrijver Iwan Toer- jjeff (1818-1883) heeft Leo- lard Frank lang over de casting l-edacht. Voor hoofdrolspeels- IfcrMarleen Stoltz, die het perso- LteNatalja inhoud moet geven, Keelt hij zelfs een auditie gehou- Ijji. Of zij en andere acteurs als lOlai Malmberg, Hans Leendertse ld Reinout Bussemaker voor de ■toneelgroep worden uitverkoren Ihangt van een aantal factoren af. li ben aan het investeren," lukt Frank op. „Er zitten wel liisico's in." Naast een aantal ac- lltiirs die in Een maand op het liiid spelen, wil Frank ook Arn- Ituse acteurs als Margreet ■Blanken en Jan van Eijndthoven lij de groep hebben. Toergenjew in de versnelling bij Theater van het Oosten Nationale Toneel speelt Coward igen, oor- te verwij- DONDERDAG 18 APRIL 1996 15 juli 1996. I tails. Hij vertelt |inruilwaarde die i. Graag tot ziens jgtdijk 54 - Tel. 076-5712000 B.V. - Scherpdeel 20 - Tel. 0165; BBEKX - Pr. Reinierstaat 3 - ELBEDRIJF ANDREAE B.V. -U' ■riwldoBroersma it Theater van het Oosten is al 1 met de voorbereidingen 'het opstarten van een nieu- L toneelgroep- Dezemoet, wan- •Orr Agenl3 Qproep/Reunjj iicapt wo- 45 oezw. lingen aam- n, br. r ad- on- U /elop imer te riet jt te RIVM OST!) wenst /an de het Uzelf eerde r GETUIGEN gezocht van de aanrijding op 15 nov- 95 P het Stationsplein bi| Hote de Blauwe Vogel in Berge" op Zoom om ±14.30 met name de bestuuitwarte stopte achter de zwart Opel. 0166-692759. |l~l Rinao/Kiênën^Ol Iedere donderdag aanv. 20.00u. Zaal t Pleintje, Glinge. zatd. 20/4 in Café Lamsoren Lamswaara aanv. 20u. Zond. 21/4 Rest. Rhodos Hulst aanv. 13.30u. -het Kunstenplan 1997-2000 «at lopen, volgens het beleids- van het Arnhemse Theater j de plaats komen van de be ende toneelvoorziening. ■l/onard Frank, de artistiek lei- irvan het Theater van het Oos- js als regisseur van de l >liwste productie Een maand het land al met acteurs voor ■de toneelgroep in de weer „Ik |L pet mensen bezig. Ik kijk ILik er mee werk en wat ze la- jen. Dat is investeren. En als L staatssecretaris en de politiek «nee akkoord gaan, komt er- js daaruit een nieuwe toneel- iLepzegt Frank. „Ik ben aan l'et bouwen aan een nieuw en- Lble." acteurs |let opzet heeft Leonard Frank I* het nieuwe stuk jonge ac- n. Behalve dat hij zo t ze aan acteertalent lin huis hebben en om dat waar |:odig bij te schaven vindt hij een Ijonge rolbezetting goed bij zijn |iisieop het stuk passen. Met zo'n 'i denkt hij de relaties en wikkelingen wat meer nadruk kunnen geven. „Om het pro- Item dat er ligt schrijnender te |miken en het gaat er meer door sn," meent hij. lliJeti maand op het land wordt |lnt verhaal verteld van Natalja, (temet haar man Arcadi op een 1 woont. Zij heeft voor Ihaar zoontje de privé-onderwij- JierBeljajew aangetrokken. Haar ■onderdrukte passie en verlan- lps projecteert ze op hem. Na- lalja vermoedt dat haar pleeg- |dochter Wera ook op Beljajew I verliefd is. Ze weet er geen raad Iw. Wera trekt zich uit de onge lede strijd terug. Ze heeft het onderspit gedolven. Natalja's lieieldis ingestort. IZt is verantwoordelijk voor de |catastrofe die ze heeft veroor- t. Nee, er vallen geen doden, |stilt Frank gerust, maar aan het i is er een andere samenle- g dan ervoor. Mensen zijn ge- |talst en vertrekken en Natal- la's leven wordt heel anders. Ze Inlijft achter met haar schoon- en haar man. En de Olaf Malmberg als Beljajew en Maike Meijer als Wera in 'Een maand op het land'. FOTO DO VISSER pleegdochter trouwt met de rijke buurman. Leonard Frank was niet van plan er een brave reconstructie van te maken. Hij wilde er zijn visie op theater in kwijt en is enorm in Karei van het Reve's vertaling uit 1957 aan het schrappen ge weest. „Als je de Russologie er uit haalt, dan kun je er wat mee. Van het Reve's versie is niet ver ouderd. We hebben er wel een jonge slavist bij gehaald. Maar ik weet niet of Van het Reve z'n ei gen vertaling nog zou herken- Frank wil laten zien wat er zich in de personages afspeelt en hoe het met groepje gaat. Een aantal heeft hij anders benadrukt en dat wijkt af van het oorspronkelijke stuk. En Olaf Malmberg laat hij als Beljajew op de saz voor Mai ke Meijer als Wera spelen. Verbeelding „Ik heb er een theatrale verbeel ding van proberen te maken, meer dan dat het van de realiteit is, zoals bij Toergenjew. Ik heb er theater van willen maken," legt de regisseur uit. Vijftig scènes zijn er in gebleven en daardoor is er volgens Frank een ander ritme ontstaan. Lange episodes zijn in- gekort of heftiger gemaakt. „We zoeken naar een heel ander soort dynamiek," merkt Frank op. Er zitten nog wel lange dialogen in, maar die worden door snelle epi sodes afgewisseld. Wanneer het naar een hoogtepunt gaat, met een lange, uitgerekte climax, laat de regisseur er een versnelde af wikkeling op volgen. Hoewel Een maand op het land Franks eerste stuk van een Rus sische schrijver is, heeft hij al langer iets met Toergenjew. Hij vindt Toergenjew, die wel de voorloper van Tsjechov wordt genoemd, een fantastisch schrij ver. Hij heeft er veel meer mee op dan met Tsjechov, in wiens stukken van alles en iedereen voorbij komt. Een maand op het land is een deel van de samenleving, waarin de - volgens Frank ka rakterloze - mensen zo geïso leerd leven en waarin niets be langrijks gebeurt, zodat er wel allerlei affaires moeten ontstaan. „Alleen innerlijk gebeurt er van Tel. h de beelden van Guido Geelen lijkt niks meer onmogelijk. Ge perforeerde gaskachels en stof fers, een boekenplank als Moemenvaas, doorzakkende te levisietoestellen, urinoirs als ra deloze insecten spartelend tegen de wand en een grote muur van opgestapelde voorwerpen die ei genlijk niks met elkaar te maken '•ebben. Wat heet? Guido Geelen trekt de meest banale dingen over de grens van hun eigen be tekenis en kneedt hun vorm tot uitermate plastisch beeld waarin de dingen een nieuw le ven beginnen met een nieuwe betekenis. Monumentaal aan het begin van tentoonstelling in De Pont staat een muur van een beeld uit 'W dat tot de vaste collectie fehoort. Het markeert het begin 'at een overzicht dat zich links rechts in de afzondering van o witte museumruimtes af- jeelt. Het beeld treft van verre o°r de zuivere, rode kleur van 'klei waarin Guido Geelen torn, 1961), eigenlijk heel uerwets, de beelden heeft ge bakken. jjst beeld is een stapeling in ""•Jig opzicht. Allereerst Het beeld bestaat uit voorwerpen die ons voorkomen: gitaar, auto vaas fruit, gereedschap, n> beesten, fototoestel en - rel meer. En al die dingen t °p elkaar gezet tot een muur mm ger reikt dan de men" |;;u ^aar de stapeling 1 vernuftiger. Al die losse p®2iin verdeeld over vijf he- j. twee halve rechthoekige Dje reusachtige bakstenen. Z1la in verspringend ver- selaarT manier van de met- OnV een muur geworden, van de betekenissen is er DediÜÜ S00I!t staPeling sprake. Pen niPj1 z''n triviale voorwer- j: 11 de menselijke huishou- bi fl»7 ■81e' behulp van mailen fenV; „Z1]n uitgevoerd. De din- baar voldoende herken- ,hun eigen. zen. Voor ons een herkennings punt. Maar in deze context heb ben ze die oude functie en daar mee ook die betekenis verloren. Guido Geelen heeft de oude din gen in een nieuw verband bijeen gebracht, ze een andere functie en een nieuwe betekenis be zorgd. Trouwens ook een andere vorm: elk ding is geplet, verbogen of, als was het van zachte bijenwas, uiteengezakt. Een geval van me tamorfose. En het totaal heeft de allure aangenomen van een beeld, niet in het minst doordat alle dingen dezelfde kleur heb ben gekregen en daarmee in be tekenis naar elkaar toe zijn ge kropen. De rode kleur van ge bakken klei. Guido Geelen speelt een helder en doorzichtig spel met vormen en betekenissen die hij tot een nieuwe en onorthodoxe verbin ding brengt. De gedaanteveran dering wordt een verdubbeling. Ook uit 1993 zijn de bloemen- beelden. Een wat vadsig, door zakkend televisietoestel op twee boomstammetjes en daarboven op een nest takshondjes. Langs alle kanten steken er smalle gla zen vazen uit die drager zijn van verse bloemen. Iets soortgelijks voert hij uit met een plank met uitzakte boeken aan de wand en een hond en een vogel op de vloer. De vormen blijven ondanks de subtiele deformaties herken baar, maar de oude betekenissen worden verruild voor nieuwe: bloemenvaas en, niet te verge ten, sculptuur. Want al die in grepen en handelingen bedoelen vooral beeld te zijn: een auto noom beeld vrij in de ruimte en los op de grond of aan de wand. Zelfs waar sommige objecten zo als de versneden en van verf druipende wasmachines op een houten pallet zijn gezet, ervaar je die niet als een sokkel maar als deel van het beeld. Hier is ook te zien het beeld Uri noirs uit 1994 dat vorig jaar aan wezig was in de buitenlucht in Park Wolfslaar, Breda. Guido T Beeld van Guido Geelen, te zien in Tilburg FOTO JANNES LINDERS Geelen heeft twee oude pisbak ken, ditmaal niet van klei maar van brons, omgekeerd op elkaar gemonteerd en tegen de wand gehangen. Langs alle kanten ste ken er lange pijpen uit, Goudse tabakspijpen die hier niks meer met roken van doen hebben maar meer de poten en voel sprieten van een geweldig insect lijken dat reddeloos spartelt in deze witte museumruimte. Het spel van combinatie en ver vorming, verdubbeling van bete kenis, voert hij verder op door de consolebeelden uit 1994 en 1995 te beplakken met transfers: plakplaatjes van pastorale land schappen die wij zonder enige aarzeling tot kitsch benoemen. Het zijn wederom beelden van klei in de gedaante van een con sole met fruit, planken, flessen, boeken en zo meer. In ieder geval geven die oogstrelende plaatjes een schitterend en complex aan zien aan dingen die in handen van Guido Geelen geen gewone dingen meer zijn. Een wasmachine omtoveren tot een meerduidig beeld, dat is het werk van een kunstenaar. Recente beelden van Guido Gee len in De Pont, Wilhelminapark 1, Tilburg, tot 1 juli. Alleen op maandag gesloten. Op de mooie tentoonstelling over het portret in de kunst van nu zien we twee kunstenaars wier werk aanleiding geeft tot verge lijking met werk van kunste naars die er niet zijn. Maar naar wie de gedachten onvermijdelijk uitgaan. De tekeningen van de jonge Rosemin Hendriks tonen zekere overeenkomst (maar nog groter verschil) met die van Wouter van Riessen. Van heel andere aard is de ver gelijking die zich opdringt tus sen de geschilderde portretten van Carola Bessaso en het werk van Mariene Dumas. Het deert niet dat noch het werk van Du mas, noch dat van Van Riessen hier feitelijk aanwezig is. Als werk daar aanleiding toe geeft, is vergelijking toegestaan. Niks bestaat tenslotte zonder op zijn minst te lijken op iets anders. De schitterende tekeningen van Rosemin Hendriks lijken op het eerste gezicht familie te zijn van die van Wouter van Riessen die de afgelopen maand hier op de zelfde plek, de oude sigarenfa briek van Willem II in Den Bosch, enkele van zijn potlood tekeningen en schilderijen heeft getoond. Om die potloodteke ningen gaat het nu. Zowel bij Hendriks als bij Van Riessen, twee jonge interessante kunste naars, zien we portretten die heel frontaal op het verder lege blad zijn gezet. Met een potlood dat heel zuiver die ene juiste lijn vindt waar de kunstenaar naar zoekt. Wat niet goed is, wordt weggegumd maar nooit hele maal. De sporen van het werk, de sporen van het zoeken dus, mogen nog even gezien worden. Ze maken de tekening alleen maar spannender. Beiden beperken ze zich tot hoofdlijnen waarmee ze meer dan genoeg kunnen vertellen over de psychologie van de gete kende figuur. En daar begint het verschil en wordt de vergelijking pas echt interessant. Met dezelf de middelen en stijl en binnen Door Frits de Coninck eenzelfde motief roepen ze vol strekt andere belevingen op. De knellende leegte bij Van Riessen, de tekenaar van de eenzelvige fi guur, is bij Hendriks een portret dat opgeblazen is, naar vorm en naar betekenis. Elk deel van de fysionomie trekt apart de aan dacht en is een eiland in het ge heel. De ogen, de neus, de mond, elk deel trekt de aandacht van de kijker naar binnen. Op subtiele manier ontstaat er een commu nicatie tussen portret en kijker. Carola Bessaso, net afgestudeerd aan de Rietveldacademie kiest een spoor dat onvermijdelijk naar Mariene Dumas voert. Een zelfde losse schilderstijl, hetzelf de verenkelde portret, het kleine formaat en zelfs de manier van presentatie: in serie en los aan de muur bevestigd. Maar bij Bessa so kijken de portretten niet doordringend, de blijk snijdt niet door de ziel van de kijker. Dat ongemakkelijke gevoel dat een portret van Dumas geeft, ontbreekt hier. Bij Bessaso be wegen de portretten zich aan de oppervlakte en wordt de bele ving onvoldoende op gang ge bracht om het idee op te roepen van een spiegel van het gemoed dat een portret zou moeten zijn. De vergelijking met Dumas is natuurlijk niet helemaal terecht. Want ver doorgevoerd leidt die tot een kansloze positie voor ie mand die net begint. Maar, een echt talent zou zichzelf ervoor moeten behoeden zich zo ver stikkend dicht tegen een reputa tie als die van Mariene Dumas aan te schurken. 'Mirrors of Mind/Time' in Artis, Boschveldweg 471, Den Bosch. Tot 29 april, open do t/m zo van 1 tot 5 uur. Amsterdam - Amsterdamse Schouwburg. Het Nationale Toneel speelt 'Design for li ving' van Noël Coward. Regie: Ger Thijs. Met: Gijs Scholten van Aschat, Peter Blok, Jac queline Blom; Marthe-Geke Bracht, Han Kerckhoffs en Laurens Spoor. Gezien op 15 apri. Op 1 mei in De Kring in Roosendaal, 31 mei en 1 juni in Chassé Theater in Breda. Door Ton Verbeeten Hoe bevrijdend moet de voor stelling van Design for living in 1932 in New York voor Noël Coward zijn geweest. Hij had het stuk voor zichzelf geschre ven, speelde de rol van de suc cesvolle toneelschrijver Leo, maar waar het echt om ging: hij kon zichzelf er in kwijt. In veel opzichten was hij de mo tor van het drietal - een vrouw en twee mannen - dat uiteindelijk op de vrije vleu gels van de lichtzinnigheid de benepen moraal van zijn tijd ontvlucht. Een ménage a trois was zijn ideale manier van le ven of minstens de methode bij uitstek om zijn homosek sualiteit naar de eisen van zijn tijd op een aangename manier te verhullen. Bovendien, Design for living was en is waanzinnig witty, een geestige komedie over vier turbulente jaren uit het leven van drie goed gebekte en well to do mensen. En Het Natio nale Toneel maakt er anno 1996 een feest van. Ze zijn jong, artistiek, gek op elkaar en voorzien van een fikse dosis geldingsdrang. In Parijs, onder de hanenbalken, wonen Gilda (Jacqueline Blom) en schilder Otto (Peter Blok) samen. De suggestie is die van een hartstochtelijke vechtrelatie. Otto is even naar Marseille als Leo (Gijs Schol ten van Aschat) langs komt om zijn eerste succes als to neelschrijver te vieren. Het onvermijdelijke gebeurt. Leo slaapt met Gilda. En dat le vert de volgende morgen een even heftige als komische confrontatie op met Otto. In een Londense hotelsuite en in een New-Yorks penthouse herhalen zich deze gebeurte nissen in wisselende constel laties: Gilda en Leo, Gilda en Ernst (Han Kerckhoffs). Elk krijgt vrij van de relatie om het in de wereld van kunst en chic te maken. En dan komt dat daverende laatste bedrijf, waarin het drietal uitbundig voor elkaar kiest. Uitbundig is overigens de hele voorstelling. Als Gilda haar twee geliefden in de Londense hotelsuite heeft achtergelaten, raken de heren op de vroege morgen gruwelijk dronken en dat is weer een prachtig ex cuus voor groteske wederzijd se liefdesverklaringen. En met de kater drinkt ook het besef door dat ze niet anders willen dan met zijn tweetjes Gilda. Met name Gijs Scholten van Aschat is fenomenaal in zijn woeste afwijzing van elke wellevendheid. Het drietal is uiteraard buitengewoon ego centrisch. Personeel en pas santen - vertolkt door Han Kerckhoffs, Marthe-Geke Bracht en vertaler Laurens Spoor - worden daar, zij het op hilarische wijze, slachtof fer van. Zelden is een op zich al uitste kende komedie met zoveel schittering en glans gespeeld als deze Design for living. alles," merkt Leonard Frank op. „Hoe die mensen overleven, dat fascineert me." De amoureuze verwikkelingen in het stuk waren voor Leonard Frank geen aanleiding om er een eigentijds soft porno-stuk van te maken. „Er wordt wel fysieker geopereerd dan Toergenjew heeft gedacht," stelt hij. Frank laat het beperkt tot een aai, een zoen of 'pakken'. 'Een maand op het land' van het Theater van het Oosten is op 8 mei te zien in Chassé Theater in Breda Theo Loevendie Van onze kunstredactie Amsterdam - Wie schrijft er anno 1996 nog een pianoconcert? Het antwoord is: Theo Loevendie. Morgen gaat zijn Concert voor piano en orkest in het Amster damse Concertgebouw in pre mière. Een mooiere première kan een Nederlandse componist zich niet wensen: de solist is Ronald Brau tigam, het Concertgebouworkest staat onder leiding van Riccardo Chailly. Bovendien staat Loevendie's pia noconcert in het programma in geklemd tussen twee klassiekers: La mer van Debussy en Le sacre du printemps van Stravinsky. Dat zijn twee componisten waar voor Loevendie naar eigen zeg gen grote eerbied heeft. Het pianoconcert kent vier delen: Lento, Vivo, Molto Tranquillo en Tempo Rigido. Het eindigt in een 'ritme-orgie', zegt de componist FOTO ANP in Preludium, het tijdschrift van het Concertgebouworkest. De ge daante die het Pianoconcert heeft aangenomen vloeit mede voort uit zijn 'vroegere jazz-bezighe- den', denkt Loevendie. Verder noemt hij de 'speelse toets' die zijn werk gemeen heeft met het pianoconcert van Ravel. Verder was Mozart 'een goed voorbeeld'. Samenvattend meent Loevendie: „Het concert heeft zeker geen complexe zetting, het is geen Bach of Rachmaninov. Er heeft me maar één muziek voor ogen gestaan: Afrika. De slagwerksec tie raast in hoog tempo door en is op Afrikaanse polyritmiek geba seerd." Maar, zegt Loevendie, 'onbewust speelt er ongetwijfeld meer mee. Ik heb me in de con certliteratuur verdiept vanaf Haydn.' Op zondag 21 april wordt het concert in het Concertgebouw herhaald. Aanstaande zondag, 21 april, wordt in het Tongerlohuys te Roosendaal, Molenstraat 2, de zomerexpositie geopend onder het motto beelden in beeld. Te zien is werk van Adriaan See- len (steen), Barbara de Clerq (brons), Dick Fluitsma (hout), Henk de Jong (hout/steen), Hen- ny van der Meer (staal), Jeanine Theunissen (brons) en Kas Stuart (keramiek/glas). Geopend di/zo 14-17 uur. (t/m 29 juli) Aquarellen van Josephine van der Ark zijn vanaf zondag 21 april te zien in café-restaurant De Boschwachter, Huisdreef 4 (Mastbos) in Breda. Zij exposeer de eerder in Rijsbergen, Prinsen beek, Breda, Nieuwegein en Gro ningen. De opening is zondagmiddag tus sen 14 en 17 uur. De Boschwach ter is op dinsdag gesloten, (t/m 31 mei).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25