DE STEM Een Egyptenaar op glad ijs Adel Salem als buitenlandse held in toneelstuk 'De Elfstedentocht' 'Laloesmooie dans van d.d. De Stilte Annet Malherbe leuk in stuk Houtappels SCHIJF jnËSTEM Miljoen voor film van Frans Weisz 'Boeddha's Siam' trok 125.000 bezoekers Liederen van Michail Glinka Een uitgewogen Jevgeni Kissin ÉS Goedemiddag' I man van Veen J-nn journaal/Weeroverzicht I (tot 23.17) 'Aspergetijd' kostelijke tragi-komedie 111.00 „Alle goede presentatoren zijn onzeker en daar is niets mis mee" Frits Löhnen, mental coach bij Endemol Gic^s m?iipn?iiHH Door Marjan Mes De uit Egypte afkomstige acteur en theatermaker Adel Salem (29) voelt zich na tien jaar Nederland al een echte Amsterdammer. Maar integratie vindt hij nog altijd een dubieus begrip. „De Nederlandse politiek stigmatiseert buitenlan ders door ze met z'n allen in de zelfde wijk te proppen. In Ameri ka ben je na een jaar of vier een echte Amerikaan, maar in Neder land lijk je wel altijd een buiten lander te moeten blijven. Ik erger me aan die hokjesgeest, maar het is ook een goed thema voor een leuk programma." In zijn humoristische toneelmonoloog De Elfstedentocht drijft Adel Salem de inte- gratiedrang van een buitenlander zover op de spits dat hij de man laat meedoen aan dit Friese evenement. In zijn fantasie ziet deze werkloze buitenlander het al helemaal voor zich: winnaar worden van De Elfstedentocht om helemaal als Ne derlander geaccepteerd te worden. Het toppunt van integratie: een Holland se schaatsheld te zijn. Evert van Bentum als rolmodel voor de allochtoon. Alle technieken heeft de man uit zijn hoofd geleerd, maar na vier kilometer rijdt hij in een wak, wordt ziek en zit thuis ter wijl hij woedend op de radio het verslag van de schaatstocht beluistert. Zijn gas en licht worden afgesloten en langzaam wordt hij een beetje gek. „Ik breng mijn stuk bewust met een vro lijke uitstraling. Het betreft een gevoelig onderwerp dat je het best lichtvoetig kunt houden, want anders haakt het pu bliek af. Het is dramatisch genoeg maar niet zwaar beladen. Hollandse schlagers als Lekker bakkie koffie van Rita Corita zitten er ook in, want ik word begeleid door een accordeonist. Samen zitten we in een echte Hollandse huiskamer stampvol gezellige schemerlampen, want gezellig moet het natuurlijk wel zijn in dit land." Samen met regisseur/tekstschrijver Peter Zuurveld heeft Salem langdurig research gepleegd over de schaatstocht langs Dokkum, Bolsward, Hindelopen, Sneek en de overige zeven steden. „In het Eerste Friese Schaatsmuseum in Hinde lopen heb ik me er over verbaasd hoeveel die mannen voor de overwinning over hadden." Held „Als ik ook zo'n held kan worden dan word ik net als Gullit en Rijkaard niet gediscrimineerd, denkt mijn personage, maar als hij de Elfmerentocht ter voor bereiding rijd, schrikt hij van zijn eigen fantasie." Speciaal voor zijn programma heeft Sa lem leren schaatsen, omdat hij wilde we- De uit Egypte afkomstige acteur Adel Salem laat zijn personage 'De Elfste dentocht' rijden in de gelijknamige voorstelling. Donderdag is hij in de kleine Chassé-zaal in de serie 'Nieuwe Theatermakers'. foto leoni ravestein Amsterdam (anp) - Het Neder lands Fonds voor de Film heeft een bijdrage van 980.000 gulden verstrekt voor de speelfilm 'Een vrouw van het Noorden' van Frans Weisz. De film is gebaseerd op de novelle 'Aan de weg der vreugde' van Louis Couperus. De vrouwelijke hoofdrol wordt ge speeld door Johanna ter Steege. Het fonds verleende een bijdrage van 724.706 gulden voor de ver wezenlijking van 'AU Stars', een lange speelfilm van Jean van de Velde. De cast voor deze film be staat onder meer uit Anthonie Kamerling, Danny de Munck en Victor Löw. Amsterdam (anp) - De tentoon stelling 'De Boeddha's van Siam' in de Nieuwe Kerk te Amsterdam heeft 125.000 bezoekers getrok ken. De Thaise kunstschatten uit de musea en tempels waren vier maanden te zien. De expositie sloot maandag. Jan Fontein, samensteller van de tentoonstelling, is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. Fontein was onder meer directeur van het Museum of Fine Arts in Boston. Na zijn pensione ring stelde de Azië-kenner eerder de tentoonstellingen 'Het godde lijke gezicht van Indonesië' en 'China's verre verleden' samen. Michael Glinka leefde van 1803 tot 1857. Hij geldt als de vader van de Russische muziek. Daar mee wordt bedoeld dat hij aan het begin staat van de eigen Russische kunstmuziek. Vóór Glinka bestond er natuurlijk de Russische volksmuziek en de onvergelijkelijke traditie van kerkelijke koormuziek. Maar op profaan gebied werd de dienst uitgemaakt door Italiaanse gastdirigenten en componisten, die Italiaanse opera's schreven. Na Glinka was de weg vrijge maakt voor de reeks grote na men: Mussorgski, Tchaikovski, Rimski-Korsakov, Glazunov, Borodin, Rachmaninov, Skria- bin, Strawinsky, Prokofiev, Shostakovich, voorwaar een in drukwekkende stoet. Tchaiko vski zei over Glinka's symfoni sche werk Kamarinskaya (1848) dat dit de gehele Russische symfonische muziek bevatte 'gelijk de eikel de gehele eik in zich draagt'. De naam Michael Glinka moge beroemd zijn geworden door zijn opera's Een leven voor de tsaar en Ruslan en Ludmilla, maar wat weet je verder van de ze man? Zijn muzikale taal blijkt West-Europees te zijn. Dat bewijzen zijn liederen, waarvan de Russiche bas Sergei Leiferkus en de pianist Semjon Skigin er negentien op een cd hebben samengebracht. Glinka's muzikale taal kwam niet uit de lucht vallen. De com ponist bracht aan het begin van de jaren '30 drie jaren in Italië door en aansluitend in 1833 een half jaar in Berlijn. Hij kon dus MUZIEKRECENSIES zijn voordeel doen met het Itali aans belcanto en de Duitse ro mantiek, hetgeen in combinatie met zijn slavische gevoelsach- tergrond tot een fraai resultaat moest leiden. Glinka's liederen zijn met volop romantische zwier geschreven, en zeer aangenaam om naar te luisteren - al is de tekst in het Russisch gezongen. Glinka be kleedde een bestuursfunctie die hem veel tijd liet om deel te ne men aan het culturele leven van Sint-Petersburg, de meest wes terse stad van Rusland. De cyclus Afscheid van Sint Pe tersburg (12 liederen) schreef Glinka in 1840. Dat is hetzelfde jaar waarin Robert Schumann zijn liederen-uitbarsting schreef. Met die Schumann-lie- deren zijn die van Glinka stilis tisch enigszins vergelijkbaar, hoewel ze eigenlijk al een beetje verder gaan. Bovendien doet de vergelijking met Schumann niet helemaal recht aan Glinka, want sommi ge liederen leunen meer aan te gen de Franse melodische tradi tie, die zou uitmonden in de lie deren van bijvoorbeeld Duparc. Kortom: een buitengewoon in teressante cd, gebracht door de grote stem van Rusland van dit moment: Leiferkus. (Conifer Classics/BMG 75606-51264-2) HANS ROOSEBOOM Voor het gemiddelde wonder kind blijkt het bijna niet te doen om in zijn latere carrière het imponerende aanvangspeil vast te houden. Het is ook een onmenselijke opgave om een le ven lang aan de extreem hoge verwachtingen te blijven vol doen die het wonderkind bij het publiek kweekt. Het is slechts weinige van deze artistieke buitenbeentjes gege ven hun uiteindelijke fysieke volwassenheid vergezeld te doen gaan van een vergelijkba re artistieke volgroeiing. Jevge ni Kissin blijkt tot deze catego rie te behoren. Hij bewijst zijn pianistisch grootmeesterschap op een cd met twee werken uit het hoog- romantische repertoire. De Etu des d'exécution transcendente van Franz Liszt bevatten de meest ijzingwekkende bladzij den uit de pianoliteratuur. De onvoorstelbare watervallen en fonteinen van noten worden verklaard door titels als Sneeuwjacht en Wilde jacht. Jevgeni Kissin laat uit deze no- tenwarrelingem feilloos die stralende melodielijnen oplich ten waardoor er geen sprake is van de pianistische chaos die andere pianisten soms van deze Jevgeni Kissin Etudes maken. Alleen een hele grote weet uit deze partituur daadwerkelijk muziek te ma ken. Niet voor niets is Kissin het eindproduct van een Russi sche pianoschool van meer dan honderd jaar, de logische opvol ger van grootheden als Richter en Gilels. Dat Evgeni Kissin, nog steeds geen 25 jaar oud, tot een afge wogen en bezonken wijze van spelen geraakt is, laat hij hele maal horen in het andere werk op deze cd, Schumanns Fanta sie opus 17. Het sluitstuk van dit werk, met de aanduiding Langsam getragen: durchweg leise zu halten, wordt onder Kissins handen tot een toon beeld van eeuwige rust. (RCA Victor Red Seal/BMG 09026 68262 2) HR c oraqons of Komodo, natuurfilm DINSDAG 16 APRIL 1996 DEEL DI ae the Cosby Show, comedy - Ein Helm fürTiere, serie „no Kruispunt I Twee reizigers, zes liedjes van Her- I in Charlotte Sophie Bentinck, serie 1123 Televizier, actualiteitenrubriek 1,158 Rondom Tien ■ut Reporter, actuele documentaire NEDERLAND 2 ten hoe het voelt op 'glad ijs'. Met zijn programma heeft hij in november ook een toernee gemaakt langs de elf Friese steden. „Dat was een hele belevenis omdat het publiek daar heel andere dingen in de voorstelling waardeerde dan in andere delen van het land. Een Hollander die in Friesland schaatst wordt daar al als een buitenlander beschouwd, maar een echte buitenlander; dat is natuurlijk wel iets bijzonder gewaagds." „We logeerden twee weken in een Friese boerderij tijdens die toernee en dat heeft me ervan bewust gemaakt dat ik inmid dels echt van Amsterdam ben gaan hou den. De eerste week vond ik die rust en stüte heerlijk, maar de tweede week kreeg ik heimwee naar huis. Toen ik op de terugweg het bord Amsterdam zag, kreeg ik een echt geluksgevoel." Grijs „Heimwee naar Egypte, vooral naar de zon en de warmte, blijven ook altijd be staan, maar dat is iets wat iedereen hier mist. Iedereen wordt ziek en depressief van dat grijze weer. Maar als je besloten hebt om hier te wonen dan moet je niet meer zeuren en kankeren." Eigenlijk wilde Adel Salem, economie student in Cairo uit familietraditie, voor een theateropleiding naar Engeland. Maar onderweg bleef hij steken in Am sterdam. De taalbarrière deed hem be sluiten om Nederlands te gaan studeren aan de Vrije Universiteit en mime aan de theaterschool. In zijn land kon hij als kunstenaar niet vrij zijn, omdat serieus theater daar maar voor een heel kleine, welgestelde élite bestemd is en over- heidscensuur het vrije kunstenaarschap vrijwel onmogelijk maakt. Vrij „Ik leef hier vrij en doe waar ik zin in heb, hoewel de cultuurpolitiek in Am sterdam steeds grimmiger wordt. Mijn subsidieaanvraag voor het volgende sei zoen is wel positief beoordeeld, maar er is geen geld meer bij de gemeente, terwijl ik met mijn groep De Sphinx nu juist landelijk begin te opereren. Ik word zo wel gedwongen om mijn premières in an dere steden te houden, wat triest is voor ■het multi-culturele» theater in de hoofd stad." 'Grappig veelzeggend' en 'subtiel, inne mend spel van Adel Salem', zo beoor deelde de kritiek de voorstelling De Elf stedentocht van toneelgroep De Sphinx. Het is geen aanklacht tegen een volk dat zich zo graag als tolerant op de borst slaat, wel geeft het programma een soms absurd, soms realistisch, soms humoris tisch beeld van hoe het als allochtoon moet zijn om in Nederland te willen sla gen. Salem: „Ik spaar ook de buitenlanders niet. Surinamers discrimineren Marok kanen omdat ze zich meer Nederlanders voelen. Marokkanen discrimeren op hun beurt Egyptenaren en Antillianen vin den Turken maar niks." 'De Elfstedentocht' van Adel Salem door toneelgroep De Sphinx is op donderdag 18 april in het Chassé Theater in Breda, 23 en 24 april in Schijndel. Artistieke durf van dynamisch danstheater 'De Stilte'. foto david rozemeïy Breda - Chassé Theater. Pre mière van 'Laloes', choreogra fie van Jack Timmermans door d.d. De Stilte. Uitgevoerd door Gertien Bergstra, Nana van Moergestel, Femke Somerwil en Wijnand Karei. Gezien op zondag 14 april. Door Marjan Mes De Bredase choreograaf Jack Timmermans en diens eigen professionele d(ynamisch) d(anstheater) De Stilte heb ben tijdens de première van hun tweede dansstuk voor kinderen opnieuw laten zien over inventiviteit, artistieke durf en technisch kunnen te beschikken. Laloes (Het Licht) bleek een vrij wel abstracte choreografie vol bijzondere verrassingen in de bewegingstaal, die misschien nog meer aan volwassenen dan aan jonge kinderen was besteed. Maar net als de vorige jeugd voorstelling (Kleine meiden, groot gevaar) zal Laloes toch vooral voor lagere scholen overal in het land worden uitgevoerd. Menselijke maar ook dierlijke wezens leken het, die zich tijdens een 'reis' door ruimte en tijd, over de aarde en in de oceaan be wogen; in losse fragmenten die veel sfëër en soms een aansteke lijke ritmische ondersteuning kregen van een al even verras sende geluidsband met allerlei soorten wereldmuziek, uiteenlo pende soorten westerse (pop)mu- ziek en suggestieve geluiden. De openingsscène in het half duister suggereerde meteen al buitengewoon expressief een soort reis door het water, met bijzondere, gestileerde zwem- roeibewegingen, waarbij eentrt» plotseling op de grond een m. selijke 'roeiboot' vormde. Later in de zestig minuten durend choreografie kwamen die eli menten weer erg mooi terug. Zweven, zwemmen, kruiper springen over een aarde en door een universum, die alleen be staansrecht hebben door bi licht; dat alles werd meer associ atief dan letterlijk opgeroepen door vaak opvallend originele bewegingspatronen. Soms wei door het viertal jonge danse mooi synchroon en dynamisch abstracte danskunst eer bewe zen. Maar ook was er de verove rende ontdekkingslust vu springerige duetten en grillij soli. Op andere momenten wani er verstilde beelden die naar ge heimzinnige dierlijke figure! verwezen, bestaande uit twe met elkaar verstrengelde dan sers. Het licht, dat leven mogelijk maakt, was aanwezig in de vom van twee staande halogeenlai pen, waarmee alleen wel wat al te technisch werd omgesprongen en in andere kleine lichtbronnen. Zo was er een meisje dat als een soort vuurvogel met lichtjes het hoofd een jongeman betover de. De dansers van De Stilte hebben sterk aan kracht gewonnen he 14.01 laatste jaar. Zij waren expressie gekleed in onder meer grappij groenige pakjes waarvan mouwen overgingen in 'wanten' Hun Laloes zal menigeen vet wonderen, hoewel het tieniveau en de ernst van he stuk mij voor kinderen wel er| groot leken, ondanks de kleine grapjes. Roosendaal - De Kring. 'Aan het eind van de aspergetijd' van Frank Houtappels door Hummelinck Stuurman Thea terbureau. Regie: Mette Bou- huijs. Gespeeld door Nettie Blanken, Annet Malherbe, Marjena Moll en Olga Zuider- hoek. Gezien op zaterdag 13 april. Op 2 mei in Breda, 11 mei in Oosterhout, 23 mei in Tilburg. Door Marjan Mes Vier actrices (waarvan drie comédienne) die volkomen aan elkaar zijn gewaagd in een grappige Nederlandse tragi-komedie; dat is smullen zonder dat je je hoeft te storen aan het feit dat het stuk, Aan het eind van de aspergetijd, niet zo erg veel om het lijf heeft. Het spel duurt slechts vijf kwar tier, maar in die korte tijd wordt een kostelijk portret geschilderd van drie Limburgse zusters in een kapsalon, die onder invloed van heel veel alcohol oud zeer weten weg te werken. Debutant Frank Houtappels won er in 1994 het Festival van het Onge speelde Stuk mee en vond in re gisseuse Mette Bouhuijs een ide ale vormgeefster van zijn vlot geschreven komedie, die zonder die prijs wellicht nooit gespeeld zou zijn. De kleine familiegeschiedenis is gesitueerd in de Limburgse kap salon van Aggie, mooi tragi-ko- misch gedoseerd door Olga Zui- derhoek, die door haar man is verlaten voor een jonge meid. Voor dochter Sophie (een gevoe lige Marjena Moll), die haar in de kapsalon assisteert, is ze niet bepaald een loyale werkgeefster. De deftige Kitty (Nettie Blan ken, heel geestig nerveus) laat zich wekelijks door haar een dure damescoiffure aanme ten. Ze is de echtgenote van de huis arts in het dorp, die in de lie» blijkbaar tekortschiet (vandaar de nervositeit van zijn echtgeno te) en daarvoor een verborgen reden heeft. Door de onverwachte komst# zus Francien (Annet MalherM een jolige, onconventionele trice uit Amsterdam die aan weinig succesvolle vertolM van Hanny Schaft een krai nige, oranjerode haardos overgehouden, wordt de w® reden van dit verborgen h""' lijksleed onthuld. Kittys blijkt regelmatig bij Francien» Amsterdam te overnac» maar het door Kitty overspel werd niet met dreven, hoewel de dames daarover eerst wel flink de m tel uitvegen. De jonge Sophie is tot haar ders verbijstering verlieM een Pool, die in het dorp is asperges te steken. De luch tige tante spoort haar me I aan om haar liefde te voS Maar nadat de drie zusters 0 het bedwelmende genot vang te glazen jenever elkaar n vensleed hebben toevertw maakt de bezorgde motsu goureus een einde aan de van haar dochter. Olga Zuiderhoek speelt 0 verbiddelijke m° 5 «alle»' even heel erg mooi. Up leuk in deze bescheiden, rake komedie is het op van de corpulente, maar t van ue uuipuicnuv, - Annet Malherbe (uit de fi."» Alex van Warmerdam - frouw Jannie uit de tv-se biteuren crediteuren), ,t. de, ook in de liefde, nie Jjj(( slaagde actrice een creatie maakt, die nog a- lijk is bovendien. 110.30 13.59 16.10 11.02 17.29 19.29 19.57 Beestenboerderij (tot 09.10) Wat 'n vondst! (tot 09.45) II,, Mik Loreland (tot 10.20) Ferhalen fan in museum: Ver zetsmuseum Schrijvers over het geloof: Maar ten Biesheuvel (tot 11.25) Het vragenuurtje in de Tweede Kamer The Waltons, serie Danger Bay, jeugdserie 2Vandaag, actualiteiten met om 17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en vanaf 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws ge volgd door het weer Fernando - moederziel alleen, documentaire Ik weet het beter, spelletje Overal en nergens, portret acteur Gavin McLeod, kapitein Stubing uit de tv-serie 'Loveboat' Christy, serie Vrouw-zijn, magazine Praise, samenzang voor en door jongeren Wereld van verschil, bijbelstudie Peter, korte sketches PP: Uitzending Unie 55+ Internet in de praktijk. Afl. 3 Journaal Middernacht klassiek: Werken van Mozart en Schubert, uitge voerd door The Romantic Trio (tot 00.03) NEDERLAND 3 Journaal Klokhuis Socutera Ontbijt-tv, actueel magazine met elk half uur NOS-Journaal, 8.10 NOS-Sportjournaal en 7.45 en 8.16 Weer Journaal PP: Uitzending RPF Kook tv Vrouw-zijn Gospelclip Como dice. Spaans voor beginners Hier en Nu Goeiemiddag! MiddagEditie met om 12.00 NOS- Journaal, 12.15 Den Haag, 12.30 Sportjournaal en 12.45 Weer Journaal Opsporing verzocht Het zonnetje in huis Late voorstelling Dierenmanieren Yoy.-Tejong Journaal Noorderlicht populair-weten- 13.25 Mon dernier rève sera pour vous, se rie 15,20 Spellbinder, serie 16.40 Neigh bours, soap 17.00 La bande a Carlos, maga zine 17,30 Life goes on, serie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur table, magazine 19.10 Le quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10 Génies en herbe, spelletje 21.10 Pulsations, gezondheidsmagazine 22.10 Frangoise et tesiens, cultureel magazine 22.50 Laatste nieuws I 16.00 Zoom arrière: Wielrennen, terugblik wielerklassieker De Waalse Pijl 17.30 Racing 96, autosportmagazine 18.00 lei Bla-bla, kindermagazine 18.55 Neighbours, soap 19.30 Nieuws 20.00 Les géants du stade: "ienne Gailly 20.05 Champion's 96, auto- sportmagazine 20.35 Les géants du stade: ™in Mimoun 20.40 Les géants du stade: me Puttemans 20.55 Voetbal: halve fina- e "EFA-Cup, Barcelona-Bayern München. Aansl.; Nieuws 23.15 Cheval passion, paar- rasportmagazine (tot 23.45) DUITSLAND 1 Son! Morgenmagazin, ontbijttelevisia T ,00 Tagesschau 09-03 Dallas, soap 09.45 ™-Gym 10°0 Tagesschau 10.03 Ausland- 1 Wal 10.45 Info Gesundheit 11.00 Ta whau 11.04 Musik liegt in der Luft 12.5! sseschau 13.00 Tagesschau 13.05 Mit I4rma9az'n 13,45 Wirtschafts-Telegramn •m» Tagesschau 14.03 Rehmsen, talk 5 Ta9esschau 15.03 Juliane f ea, talkshow 15.55 Jürgen Fliege ant si,.^ 16,00 Tagesschau 16.03 Fliege, talig 2 Ta9«schau 17.10 Brisant, bou, ripui,c9az'ne 17-55 Verbotene Liebe, se SilHoh Marienh°f. serie 18.54 Sterne dd eiusno'r TlJ0'00 Ta9®sschau 20.15 Au ÜD mVi^ misdaadserie 21.05 Sketcl GkZ! Berben en Diether Krebs 21-3' "e 22 05°i?Tair"WetenschaPPelijk magaz' "•05 nallervorden's Spott-Light, satir talk*„ 4fhemen 23.00 Boulevard Bl| ÏÏ^34'°°E"en, comedy 00.25 Nacl 00-45 Torch 5ong, speelfilm Duitsland 2 Mei?i«Uï?land 11345 Da»! Dalli, spe 1W r'u cean Girl' jeugdserie 14.5 magazineïïïSf*1".14,40 Sport"Szen Wickie ,,J: L°g°, jeugdjournaal 15.1 serie 15n'e startan Manner, tekenfilr serie 15,50TheF^ingDoctor ^ndmaL Menge Leben'serie 17-1 falken^, met Heute 17-55 Forstha Friends „.fll19'00 He"te 19.25 G Kollo 21 on 2 ,15 Das ist ihr Leben: Rei 21.45 Heute P0,itiek ma9aZ' portret J 1 5 37'- reportage-serf imitator Divi c oemde Marilyn Monri torD'*i Evans 22.45 Ein Fall für Zvs

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 18