DE STEM
Mazda meldt 'overname' door Ford
Belas ti
Veilingen schuiven 'klok' naar de achtergrond
Tweederde bedrijven heeft last van criminaliteit
Leipziger Messe geopend
Outplacement
en Loopbaanbegeleiding
McDonnell Douglas werkt
ook aan vierhonderd-zitter
Shell Moerdijk: in 1995
geen verzuim-ongevallen
PESTEM
Amerikaanse autoproducent voert belang in de Japanse branchegenoot op tot 33 procent
Libertel verlaagt
kosten bellen
Verkoop nieuwe
personenauto 's
stijgt bescheiden
Bondsleden in grootmetaal
willen vooral meer loon
KANTOORUNITS
TE HUUR
ECONOMIE KORT!
Benzineprijs opnieuw omhoog
Duitse Mannesmann verdubbelt winst
Roto Smeets De Boer verbetert winst
Texas Instruments in mineur
Dochter Alanheri vraagt uitstel aan
Kritiek op industriebonden bij Philips
VAN EDE PARTNERS
toonaangevend in
Prof. dr. Rob vai
'elastingwaeTtenmet fundamenteel n«
Economie
ZATERDAG 13 APRIL 1996 j\(j I
Orar
Hilversum (anp) - Twee derde
van de Nederlandse bedrijven
heeft de afgelopen vijf jaar
last gehad van criminaliteit.
Het varieert van fraude en
diefstal tot bedrijfsspionage
en het betalen van steekpen
ningen. Dit heeft KRO Brand
punt gisteravond gemeld.
De actualiteitenrubriek baseert
zich op een onderzoek onder 496
ondernemingen, uitgevoerd door
bureau Inter/View in opdracht
van accountantskantoor Coopers
en Lybrand.
De helft van de ondernemingen
zegt bestolen te zijn door mensen
van buiten. Bij 14 procent ont
vreemdden de eigen werknemers
spullen. Zakenrelaties frauderen
bij 13 procent van de onderne
mingen en bij 12 procent frau
deert het eigen personeel.
Werken met steekpenningen is in
Nederland al redelijk ingebur
gerd. Ruim een derde van de be
drijven zegt er mee in aanraking
te zijn geweest. In de bouw zegt
20 procent van de ondernemin
gen zelf wel eens steekpenningen
te moeten betalen om opdrachten
binnen te kunnen halen.
Een derde van de bedrijven be
vestigt de vraag, of zij wel eens
met georganiseerde criminaliteit
in aaraking zijn geweest. Vier
procent heeft last van bedrijfs
spionage.
Directeur Van Os van de FENEX,
de organisatie van Nederlandse
exporteurs, zegt in het program
ma dat fraudes deze sector in
1994 voor 1,3 miljard troffen. Het
ging dan om fraude met douane
papieren, accijnzen en heffingen.
Werkgevers voorman A. Rinnooy
Kan van VNO-NCW noemt de
uitkomst schokkend. Volgens
hem staan ondernemingen ten
onrechte nonchalant tegenover
criminaliteit. „Bedrijven hebben
geen idee welk risico ze feitelijk
lopen. Ze denken nog steeds dat
het hun linker en rechterbuur
man kan overkomen, maar hen in
ieder geval niet."
Rinnooy Kan stelt dat bedrijven
zelf meer moeten doen om crimi
naliteit te voorkomen. Hij vindt
dat ondernemeingen in ieder ge
val aangifte moeten doen.
Uit de enquête blijkt dat minder
dan de helft dat doet. Als ze hun
eigen werknemers betrappen,
volgt in 30 procent van de geval
len de gang naar het politiebu
reau.
„De politie kan er toch niets aan
doen," redeneert 53 procent van
de ondernemers.
Hiroshima (rtr/dpa/afp/ap) - De Amerikaanse autoproducent
Ford voert zijn belang in de Japanse branchegenoot Mazda Mo
tor op van ongeveer 25 tot 33,4 procent.
Hoewel met het nieuwe percenta
ge niet van een regelrechte over
name kan worden gesproken, ko
men de maatregelen er toch op
neer dat de Amerikaanse firma
het bij Mazda voor het zeggen
krijgt.
Dat heeft het in financiële moei
lijkheden verkerende Mazda gis
teren bekendgemaakt. De trans
actie gaat gepaard met een ver
groting van het aandelenkapitaal
met 144,1 miljoen aandelen, goed
voor een waarde van ongeveer
813 miljoen gulden. Ford krijgt
de nieuwe aandelen die medio
mei worden uitgegeven.
Door deze transactie krijgt Ford
een nog grotere greep op de gang
van zaken bij Mazda. In de trans
actie is ook meegenomen dat de
voorzitter van de raad van be
stuur van Mazda, de Japanner
Yoshihiro Wada, per 1 juni op
stapt. Hij wordt opgevolgd door
Henry D.G. Wallace, momenteel
vice-voorzitter. Wada wordt
voorzitter van de raad van com
missarissen. Wallace vertegen
woordigt Ford binnen het Japan
se concern. Het is voor het eerst
dat een buitenlander een Japanse
autoproducent gaat leiden.
Mazda kan de ontwikkelingen in
de auto-industrie zelfstandig niet
meer volgen. Door de samenwer
king kunnen de ondernemingen
de strategie beter op elkaar af
stemmen en grotere efficiency
bereiken.
Bovendien kan het Japanse con
cern zijn uitgaven voor onder
zoek en ontwerp van nieuwe mo
dellen meer en meer doorschui
ven. Ook kan Ford zijn invloed
aanwenden om de prijzen te ver
lagen die de toeleveranciers van
Mazda hanteren. Wel is het de
bedoeling dat Mazda zijn identi
teit behoudt, aldus de Japanse
onderneming.
Valkenburg - De kosten voor mo
biel telefoneren via Libertel gaan
vanaf vandaag omlaag.
Het bedrijf biedt een compleet
pakket aan voor 49,95 gulden per
maand, als antwoord op het on
langs gelanceerde Hi-abonne-
ment van concurrent PTT-Tele-
com.
Algemeen directeur J. de Wit van
Libertel maakte gisteren bekend
meer duidelijkheid te willen
scheppen voor de consument en
de concurrentiestrijd aan te
scherpen. Het nieuwe Libertel-
pakket bevat een GSM-telefoon-
toestel, en abonnement voor
piek- en daluren en tien minuten
gratis bellen.
PTT-Telecom maakt reclame met
het goedkope Hi-abonnement dat
25 gulden per maand kost voor
daluren. Een toestel kost echter
bijna vierhonderd gulden. Verder
rekent PTT aansluitkosten: 109
gulden. Dat doet Libertel niet.
„De versterking van de nu aange
kondigde relatie betekent een
voortzetting van de zakelijke be
trekkingen tussen de twee con
cerns sinds de jaren zestig en van
de steeds nauwere samenwerking
tussen beide sinds Ford in 1979
een belang nam in Mazda. Het
streven is binnen de branche de
grootste groep ter wereld te wor
den," aldus een mededeling van
de Japanse autofabrikant.
Mazda is de op vier na grootste
autoproducent van Japan. Het
concern telt 26.000 werknemers.
De relaties met Ford bestaan al
sinds 1979. Mazda heeft al enige
jaren te kampen met tegenvallen
de verkopen in binnen- en bui
tenland. Zijn export loopt terug
door onder meer de sterke positie
van de yen. Verkocht de autofa
brikant in 1990 nog 1,4 miljoen
auto's, in 1995 was waren dat er
770.000.
Het autoconcern heeft over het
op 31 maart geëindigde boekjaar
1996 nog geen cijfers gepubli
ceerd, maar verwacht geen winst
te hebben gemaakt. In het voor
gaande boekjaar leed Mazda een
verlies van 35,49 miljard yen (551
miljoen gulden). In 1993/94 keek
het concern tegen een negatief
saldo aan van 44,12'miljard yen.
Amsterdam (anp) - De ver
koop van nieuwe personen
auto's is in de eerste drie
maanden van dit jaar iets om
hoog gegaan. In totaal werden
155.000 vierwielers verkocht
tegenover 152.369 wagens in
dezelfde periode van vorig
jaar.
Dat is een groei van bijna 2 pro
cent, meldt Rai. Negatieve uit
zondering was Volvo dat last had
van een verouderd wagenpark.
Volvo behoorde in het eerste
kwartaal tot een van de sterkste
dalers in een vriendelijke auto
markt. Het aantal verkochte Vol
vo's zakte liefst 33 procent tot
4525 eenheden. Vooral de oudere
en binnenkort te vervangen 400-
serie, die bij Nedcar van de band
rolt, maakte een sterke duikeling
ten opzichte van het eerste kwar
taal in 1995.
De 400 vond in de eerste drie
maanden van dit jaar slechts
2522 kopers tegenover 4018 in
het jaar ervoor.
Sterkste stijger was de Koreaan
se autoproducent Daewoo dat
sinds kort op de markt opereert.
Het aantal verkochte wagens
steeg van 58 naar 1936. Ook Ford
lag goed in de markt en schoof
sterk omhoog. Er werden 16.832
Fords verkocht tegenover 12.407
in dezelfde periode van het jaar
ervoor. Opel daalde iets van
23.082 naar 22.988.
De Duitse bondspresident Roman Herzog (links) praat met Livia
Klausova, de vrouw van de Tsjechische premier Vaclac Klaus tij
dens de openingsceremonie van de Leipziger Messe. Deze grote
beurs wordt jaarlijks bezocht door duizenden belangstellenden uit
binnen- en buitenland. foto epa
Zeer moeilijke besprekingen verwacht
Amsterdam (anp) - De leden van de Industriebond FNV in
de metaal- en elektrotechnische industrie (metalektro of
grootmetaal) hebben de inzet van de bond bij de komende
CAO-onderhandelingen goedgekeurd.
Zij maakten de kanttekening
dat een loonsverhoging van 3
procent het minimum is, aldus
een woordvoerder van de bond.
Uit de voorstellenbrief die don
derdag aan de werkgeversvere
niging FME-CWM is gestuurd,
blijkt dat de inzet van de bond
vrijwel ongewijzigd is na de
raadpleging van de leden. De
industriebond, de grootste
bond in de sector, wenst de
werkweek te verkorten tot 36
uur. Daarnaast wordt een
loonsverhoging van 3 procent
voorgesteld. Uit de vergaderin
gen, die door zo'n zesduizend
leden zijn bezocht, blijkt voor
al de loonsverhoging een hard
punt te zijn voor de achterban.
De CAO-onderhandelingen be
loven uiterst moeilijk te wor
den. In de aanloop naar de ge
sprekken, die begin mei van
start gaan, hebben beide par
tijen de hakken in het zand ge
zet. De werkgevers willen geen
36-urige werkweek, terwijl dit
voor de vakbonden juist een
principieel punt is.
Een ander strijdpunt is de
loondoorbetaling bij ziekte. De
werkgevers in de metalektro
hebben er nooit een geheim van
gemaakt dat ze willen snijden
in de huidige regeling, die in
houdt dat een zieke werknemer
100 procent loondoorbetaling
krijgt. De vakbonden willen dit
systeem overeind houden. Ver
der zijn partijen het oneens
over de toekomst van de vut.
Amsterdam (anp) - De Amerikaanse vliegtuigbouwer McDon
nell Douglas is van plan een toestel met vierhonderd zitplaat
sen te bouwen en gaat daarmee in de slag met zijn landgenoot
Boeing en diens 747-400.
Dit toestel is het enige dat zoveel
passagiers kan vervoeren. De
plannen zijn donderdag onthuld
door directeur Michael Sears van
Douglas Aircraft, de commerciële
tak van het bedrijf, zo meldt de
Britse Financial Times vrijdag.
Het nieuwe toestel krijgt de romp
van de MD-11 met 300 zitplaat
sen, verwacht Sears. De vleugels
worden nieuw ontworpen. „Er is
behoefte aan een grotere broer
voor de MD-11. Binnen ongeveer
zes maanden bepalen we wat we
precies gaan doen met die grote
broer."
Naast Boeing heeft ook de Euro
pese vliegtuigbouwcombinatie
Airbus een toestel van dat for
maat (de A330), maar dat kan
maximaal 335 personen herber
gen. Airbus zint al op een toestel
voor 550 passagiers en ook
Boeing verwacht voor het einde
van dit jaar te beginnen met de
bouw van de 747-600X, een ver
grote versie van de 747-400, die
meer dan 500 passagiers kan ver
voeren.
Een veel gestelde vraag in het
vliegtuigbouwwereldje is hoe
lang McDonnell Douglas zijn ac
tiviteiten in de civiele vliegtuig
bouw - de op twee na grootste ter
wereld - zal volhouden. Begin vo
rig jaar gingen geruchten dat 's
werelds grootste fabrikant van
militaire toestellen de produktie
van de MD-11 zou stopzetten. 'In
1995 voerde het concern ook fu
siebesprekingen met Boeing. Die
strandden.
(ADVERTENTIES)
Vanaf 16 m!, incl. secretariaatservice
Lucema, St. Josephstraat 65-67,
Bergen op Zoom
Taminiau Business k
B 1 Service
1^^ I 0164-248542
Tilburg - Eindhoven - Rotterdam -
Amsterdam - Antwerpen - Mechelen
Van onze verslaggever
Moerdijk - Vorig jaar vonden er voor het eerst in de g
schiedenis van Shell Moerdijk gedurende een vol kalender- II
jaar geen ongevallen plaats die tot verzuim leidden. Dit
was zowel het geval bij de eigen Shell-werknemers als bij
het daar werkend aannemerspersoneel.
Ook het aantal lichte ongeval
len (die niet tot ziekteverzuim
leidden) liep terug: van dertien
in 1994 tot tien in 1995. Dit
staat in het jaarverslag 1995
van Shell Nederland Chemie,
vestiging Moerdijk.
Het ziekteverzuim onder de
Shell-werknemers kwam vorig
jaar - 'ondanks de griepepide
mie van januari 1995' - even
eens op een historisch laag ni
veau van 2,3 procent. 'Het ac
tuele ziekteverzuim is momen
teel zo laag, dat het zeer dicht
het nominale (=het theoretische
minimum) ziekteverzuim gena
derd is', schrijft Shell in het
jaarverslag.
Ook bedrijfseconomisch gezien
blikt Shell Moerdijk tevreden i
terug op 1995.
Het rendement op het geïnve.
teerd vermogen was ruim twee
keer zo hoog dan in 1994. Voor-1
al in de eerste drie kwarta
werden goede resultaten
boekt.
De investeringen van Shell
Moerdijk verdubbelden vc
jaar ten opzichte van IS
Voor dit jaar is weer een ver. I]
dubbeling van de investerings- i
bedragen voorzien.
Bij Shell Moerdijk werkten per
1 januari van dit jaar 670 men-
sen (onder wie slechts 35 vrou
wen). Een jaar eerder had hel
bedrijf nog 690 mensen iu||
dienst.
Rotterdam - De prijs van benzine gaat opnieuw omhoog. Dead-1
viesprijzen bij de witte pompen stijgen vandaag met twee centper
liter; bij Shell gaat de prijsstijging maandag in.
Dat betekent dat een liter loodvrije benzine 2,03 gaat I
Superbenzine zonder lood gaat naar 2,08 per liter en een liter
gewone superbenzine stijgt tot 2,20. Zowel de Novok (de vrije
benzinehandelaren) als marktleider Shell hebben I
seerd.
Frankfurt - Het Duitse machinebouw- en telecommunicatie!»1'
cern Mannesman heeft zijn winst over 1995 meer dan verdubbeld.
Verdiende de onderneming in 1994 netto nog 340 miljoen mark,Lu
1995 was dat 701 miljoen. Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoe- j
fening ging met 52 procent omhoog tot 911 miljoen mark.
Hilversum - De drukkerijgroep Roto Smeets De Boer heeft de nel- j
towinst vorig jaar opgevoerd tot 14,3 miljoen gulden,
met 10,2 miljoen gulden een jaar eerder. Over de toekomst durft I
het bedrijf zich nog niet echt uit te laten: 'een verdere groei vande j|
winst per aandeel behoort tot de mogelijkheden'.
Met de huidige reorganisaties denkt het bedrijf de kosten niet [I
verder te kunnen reduceren. Een verdere verbetering van het re
sultaat zal vooral van de markt moeten komen, ook al is er voor j
rotatief drukwerk volgens het bedrijf nog steeds sprake van e
overaanbod.
New York - De Amerikaanse halfgeleider- en elektronicaprodu-1
cent Texas Instruments heeft in de eerste drie maanden van dit
jaar flink te lijden gehad onder de daling van de chipprijzen.
het eerste kwartaal boekte het concern 163 miljoen dollar winst, I
29 procent minder dan de 230 miljoen dollar in dezelfde periode
van 1995.
Amsterdam/Baarn - Cacao- en koffiehandelaar G.W.L. Kersten! j
Co uit Baarn heeft uitstel van betaling aangevraagd. Eige
Alanheri, die 70 procent van de aandelen in handen heeft, 1
geen last van de dreigende ondergang. Vorig jaar had Alanheri ai 1
een voorziening getroffen van 1,7 miljoen voor de verlieslijden-
de dochter.
Het haalde Kersten Co bovendien uit de boeken. Bij de noodlij-1
dende dochter werken acht handelaars.
Alanheri wilde al enige tijd af van de handelaar uit Baarn. 1
sten draaide met verlies mede door tegenvallers bij de handel met
cacao. De warme zomer in 1995 liet de vraag naar cacao dalenW I
een minimum. Chocoladefabrikanten kwamen immers niet vat j
hun repen af.
Ook in 1994 zorgde de warme zomer voor problemen bij dej
Baarnse vestiging. In dat jaar boekte Kersten Co deson
een positief resultaat.
Eindhoven - De Unie en de Vereniging van Hoger Philips PeM'l
neel VHPP zijn hevig teleurgesteld over het besluit van de Indus-1
triebonden FNV en CNV om uit het CAO-overleg bij Philips te
stappen.
Volgens bestuurders van de twee vakorganisaties die nog w
het elektronicaconcern in gesprek zijn, was de door Philips a
geboden studie een hele goede mogelijkheid om uit de i
rond de invoering van een 36-urige werkweek te komen.
Na het afhaken van de industriebonden zijn de Unie en c'
doorgegaan met het overleg over een nieuwe collectieve a.
overeenkomst voor de ongeveer 44.000 werknemers. Dat gespt"!
heeft geduurd tot in de nacht van donderdag op vrijdag. Parti)®
treffen elkaar maandag opnieuw.
Van onze redactie economie
Utrecht - De dagen van de
good old veilingklok voor de
verkoop van groenten en
fruit in Nederland zijn ge
teld. Weliswaar is er nog een
bescheiden rol weggelegd
voor dit beproefde prijsvor-
mende instrument, straks
wordt het leeuwendeel van
de producten verkocht op ba
sis van prijzen die wekelijks
worden vastgesteld.
„Want een afnemer kan niet le
ven met een prijs die elke vijf
minuten wijzigt door de klok,"
zegt directeur Willem van der
Mee van de Verenigde Tuin
bouwveiling Nederland (VTN).
Als de circa vijftienduizend le
den van veertien groente- en
fruitveilingen op 30 mei er hun
zegen aan geven is de mammoet
fusie in veilingland een feit. De
instemming van de leden is het
sluitstuk van een verbluffend
kort traject van een zeer ver
snipperd naar een gebundeld
afzetkanaal.
Vorige herfst nog lag er slechts
een fusieplan van zes veilingen
in Zuid-West Nederland, maar
medio november was duidelijk
dat, wil Nederland op tuin
bouwgebied nog iets bereiken,
een maximale krachtenbunde
ling onontkoombaar is.
Onder leiding van boer/hoogle
raar Cees Veerman is in no-time
een fusieplan voor veertien vei
lingen, met een gezamenlijke
omzet van ƒ3,8 miljard en in to
taal 1600 werknemers, opgezet.
De betrokken besturen gingen
afgelopen maandag met de fusie
akkoord, vakbonden en onder
nemingsraden werden woens
dagavond ingelicht en eind mei
is het beslissende woord aan de
telers.
VTN, dat over drie weken tege
lijk met zijn bedrijfsplan een
nieuwe, commerciëlere naam
krijgt, kan op 1 januari 1997 uit
de startblokken. De start van
VTN betekent het einde van het
Centraal Bureau Tuinbouwvei
lingen (CBT).
Het beeld dat van de vaderland
se tuinbouw bestaat is groter
dan de werkelijkheid.
„We hebben 8 a 9 procent van de
Europese markt, 20 procent van
de Duitse; dat was ooit 25 pro
cent en 10 procent van de Engel
se markt. Dus als je alle veilin
gen bij elkaar telt hebt je een re
latief kleine positie. Maar we
zijn wel een belangrijke speler,"
aldus Van der Mee.
Omzetverlies, dalende winsten
en sterke concurrentie van
Spanje en Marokko op de be
langrijke exportmarkten nopen
tot een andere aanpak. Krach
tenbundeling wordt mede inge
geven door het feit dat de super
markten aan de inkoopkant al
lang hun allianties gesmeed heb
ben. „We komen nog maar bij 22
voordeuren," zegt Van der Mee.
„Versnipperd kun je nooit wat
bereiken."
Integratie van de keten, van
'grond tot mond', moet het hui
dige systeem van losse, onder
ling slecht passende schakels
vervangen. Van der Mee: „VTN
wordt de regisseur van die ke
ten." Telers blijven weliswaar
zelfstandige ondernemers maar
zullen moeten produceren wat
de markt vraagt. Van lage prij
zen hoeft Nederland het niet te
hebben. 'Toegevoegde waarde'
wordt het toverwoord: betere
kwaliteit, kleur, smaak, verpak
king, sneller geleverd. „Eén pro
cent meer toegevoegde waarde is
gelijk aan ƒ40 miljoen," aldus
Van der Mee.
De mammoetfusie heeft niet ge
leid tot totale eenheid in veiling-
land. De fruitveiling Geldermal-
sen blijft zelfstandig uit angst
dat het 'fruit' ondergeschikt,
wordt aan tomaten en paprika's.
De ZON-veiling in Grubben-
vorst (groente, fruit, bloemen)
heeft bedenktijd gevraagd en de
veilingen Zetten, St. Annaland,
Katwijk, Wijk bij Duurstede,
Bunnik, en Friesland willen de
kat eerst uit de boom kijken.
PERSOONLIJKE ONTWIKKELING EN INZETBAARHEID
Voor nadere informatie:
Van Ede Partners Eindhoven, Parklaan 50, tel. 040 245 72 20
Contactpersoon: ir W.H.M. van Lange
Amsterdam, Arnhem, Eindhoven, Enschede, Groningen, Den Haag, Haarlem, Maastricht, Rotterdam, Zeist.
Zwitf
wee
uit d
Door Corné Luyken
I Breda - Het Belgische
Palmbier wordt een
schaars genotsmiddel in de
Oranjeboom-cafés. Inter
brew, het moederbedrijf
van 'de Bredase Oranje-
I boom-brouwerij, weigert
j nog langer om het populai-
I re Palm-bier op te nemen in
i de contracten met de cafés
die financieel afhankelijk
zijn van de Bredase bier
brouwerij. Als alternatief
levert Interbrew het Lieve-
bier.
bel
giq
ge<
we
nall
hel
w(f
kei
biu
J.
Pa
ha|
I Interbrew levert bier aan cafés in
I heel het land. De grootste dek
king heeft de brouwerij in Breda
en omstreken, zo'n tachtig pro-
Icent. De brouwer wil het Bel-
I gische Palm-bier vervangen door
I het Nederlandse merk Lieve. Dit
om hun marktaandeel in de am
berkleurige bieren te vergroten.
Volgens hun contract mogen de
Oranjeboom-cafés zonder toe-
jstemming van de brouwerij geen
Palm meer verkopen.
In september werd het contract
I tussen de zelfstandige Belgische
Palm-brouwerij en Oranjeboom
opengebroken, omdat laatstge
noemde was overgenomen door
nterbrew. Beide partijen kwa-
Imen echter niet tot een nieuwe
I overeenkomst waarna Interbrew
I in plaats van Palm het Lieve-bier
ntroduceerde.
IVolgens J, Laurijssen, voorlichter
van de Oranjeboombrouwerij,
lag je de belasting ontwijker
ml, vindt prof-.dr. Rob van Bi
Eergisteren hield hij zijn orat:
•hoogleraar op het gebied van
jbruiksbelastingen. „Als een b]
[adviseur een constructie bedeT
iet betalen van dubbele belas
-'oorkomen, treedt hij niet op
loef, maar meer als Robin Hq
Door Mick Salet
..Rechtvaardige belasting moet je beta I
rechtvaardige belasting mag je lans
ontwijken."
rof.dr. Rob van Brederode, 41 jaar,
'rood met belastingen. Vier dagen in
jelastingadviseur bij Price Waterhous
,e week 's hij hoogleraar fiscale eco'
■.rasmus Universiteit in Rotterdam.
ïonderdag zijn eerste echte rede als
[astingen en ethiek.
'a, "'ï1^ dat er meer aandacht moet L
tekin het belastingrecht. Is die er r
i "voldoende. De belasting wordt te
?n instrument voor politiek beleiq
wft K Sting om het milieu te helpeii
"lasting om mensen met een 1
heIPen- °at kan allemaal, i
'f,g °f "et juist is. Is het heffen van
L L ,middel om die politieke dc.
:ichti Jn het de belasting niet vrei
te woi ls een ethische kant waar1,-
laTt aandacht voor is. I
Somt ook omdat ér in de Tweede
ks nog fiscale deskundigheid zit.ï
t scale deskundige, Willem Ven
itaatssecreians van financiën. Er
leeft is dat de overheid de d
!n ak f1 f1 rechtvaardige belas»
laarriU® dan vraagt of alle belas!
'Geeft S' zeg steeds minder,
erf u eens een voorbeeld.
'iaarWait'ie,Van Kok' Het is een c
ister ra wel duidelijk wat ik t|
lehatw "nanciën had Wim Kokl
iet em £°dlg' Wat deed hÜ? De
Nest 1,^ verhogen. Door
fdalen vnn^ ?urige S"**. de al
Poelen mo een algemeen financieel
*)aardoorrtSe Hnietuals een recbtvaari
Nuurliik belastingmoraal vl
Pa"t de ntoÜifr- j1 tegen om belas:
fen- Maar a i moet nou eenmaal
fijn.» lasten moeten wel
W°raaTval rW °'ffe vraagtekens hij
l0lndat do f®de Kamerleden. Wa<
ran finanni?ari6?,entsleden met de sj
Pvergoedins h n afSesProken d;
fdiadeloosstfl'v 26 Zelf trouwen.<
F°ch meter, !ng noemen, belastir
Poet belasting maten? Elke j
l'^'s ze hot afen over zo'n verg
^meohIuu?J0uden krijgen,
Eteweeke&ben?Z'
pding zelfhh\gaat
het gaat me om de vrJ
gaat me niet om die