DE STEM Mazda meldt 'overname' door Ford Belas ti Veilingen schuiven 'klok' naar de achtergrond Tweederde bedrijven heeft last van criminaliteit Leipziger Messe geopend Outplacement en Loopbaanbegeleiding McDonnell Douglas werkt ook aan vierhonderd-zitter Shell Moerdijk: in 1995 geen verzuim-ongevallen PESTEM Amerikaanse autoproducent voert belang in de Japanse branchegenoot op tot 33 procent Libertel verlaagt kosten bellen Verkoop nieuwe personenauto 's stijgt bescheiden Bondsleden in grootmetaal willen vooral meer loon KANTOORUNITS TE HUUR ECONOMIE KORT! Benzineprijs opnieuw omhoog Duitse Mannesmann verdubbelt winst Roto Smeets De Boer verbetert winst Texas Instruments in mineur Dochter Alanheri vraagt uitstel aan Kritiek op industriebonden bij Philips VAN EDE PARTNERS toonaangevend in Prof. dr. Rob vai 'elastingwaeTtenmet fundamenteel n« Economie ZATERDAG 13 APRIL 1996 j\(j I Orar Hilversum (anp) - Twee derde van de Nederlandse bedrijven heeft de afgelopen vijf jaar last gehad van criminaliteit. Het varieert van fraude en diefstal tot bedrijfsspionage en het betalen van steekpen ningen. Dit heeft KRO Brand punt gisteravond gemeld. De actualiteitenrubriek baseert zich op een onderzoek onder 496 ondernemingen, uitgevoerd door bureau Inter/View in opdracht van accountantskantoor Coopers en Lybrand. De helft van de ondernemingen zegt bestolen te zijn door mensen van buiten. Bij 14 procent ont vreemdden de eigen werknemers spullen. Zakenrelaties frauderen bij 13 procent van de onderne mingen en bij 12 procent frau deert het eigen personeel. Werken met steekpenningen is in Nederland al redelijk ingebur gerd. Ruim een derde van de be drijven zegt er mee in aanraking te zijn geweest. In de bouw zegt 20 procent van de ondernemin gen zelf wel eens steekpenningen te moeten betalen om opdrachten binnen te kunnen halen. Een derde van de bedrijven be vestigt de vraag, of zij wel eens met georganiseerde criminaliteit in aaraking zijn geweest. Vier procent heeft last van bedrijfs spionage. Directeur Van Os van de FENEX, de organisatie van Nederlandse exporteurs, zegt in het program ma dat fraudes deze sector in 1994 voor 1,3 miljard troffen. Het ging dan om fraude met douane papieren, accijnzen en heffingen. Werkgevers voorman A. Rinnooy Kan van VNO-NCW noemt de uitkomst schokkend. Volgens hem staan ondernemingen ten onrechte nonchalant tegenover criminaliteit. „Bedrijven hebben geen idee welk risico ze feitelijk lopen. Ze denken nog steeds dat het hun linker en rechterbuur man kan overkomen, maar hen in ieder geval niet." Rinnooy Kan stelt dat bedrijven zelf meer moeten doen om crimi naliteit te voorkomen. Hij vindt dat ondernemeingen in ieder ge val aangifte moeten doen. Uit de enquête blijkt dat minder dan de helft dat doet. Als ze hun eigen werknemers betrappen, volgt in 30 procent van de geval len de gang naar het politiebu reau. „De politie kan er toch niets aan doen," redeneert 53 procent van de ondernemers. Hiroshima (rtr/dpa/afp/ap) - De Amerikaanse autoproducent Ford voert zijn belang in de Japanse branchegenoot Mazda Mo tor op van ongeveer 25 tot 33,4 procent. Hoewel met het nieuwe percenta ge niet van een regelrechte over name kan worden gesproken, ko men de maatregelen er toch op neer dat de Amerikaanse firma het bij Mazda voor het zeggen krijgt. Dat heeft het in financiële moei lijkheden verkerende Mazda gis teren bekendgemaakt. De trans actie gaat gepaard met een ver groting van het aandelenkapitaal met 144,1 miljoen aandelen, goed voor een waarde van ongeveer 813 miljoen gulden. Ford krijgt de nieuwe aandelen die medio mei worden uitgegeven. Door deze transactie krijgt Ford een nog grotere greep op de gang van zaken bij Mazda. In de trans actie is ook meegenomen dat de voorzitter van de raad van be stuur van Mazda, de Japanner Yoshihiro Wada, per 1 juni op stapt. Hij wordt opgevolgd door Henry D.G. Wallace, momenteel vice-voorzitter. Wada wordt voorzitter van de raad van com missarissen. Wallace vertegen woordigt Ford binnen het Japan se concern. Het is voor het eerst dat een buitenlander een Japanse autoproducent gaat leiden. Mazda kan de ontwikkelingen in de auto-industrie zelfstandig niet meer volgen. Door de samenwer king kunnen de ondernemingen de strategie beter op elkaar af stemmen en grotere efficiency bereiken. Bovendien kan het Japanse con cern zijn uitgaven voor onder zoek en ontwerp van nieuwe mo dellen meer en meer doorschui ven. Ook kan Ford zijn invloed aanwenden om de prijzen te ver lagen die de toeleveranciers van Mazda hanteren. Wel is het de bedoeling dat Mazda zijn identi teit behoudt, aldus de Japanse onderneming. Valkenburg - De kosten voor mo biel telefoneren via Libertel gaan vanaf vandaag omlaag. Het bedrijf biedt een compleet pakket aan voor 49,95 gulden per maand, als antwoord op het on langs gelanceerde Hi-abonne- ment van concurrent PTT-Tele- com. Algemeen directeur J. de Wit van Libertel maakte gisteren bekend meer duidelijkheid te willen scheppen voor de consument en de concurrentiestrijd aan te scherpen. Het nieuwe Libertel- pakket bevat een GSM-telefoon- toestel, en abonnement voor piek- en daluren en tien minuten gratis bellen. PTT-Telecom maakt reclame met het goedkope Hi-abonnement dat 25 gulden per maand kost voor daluren. Een toestel kost echter bijna vierhonderd gulden. Verder rekent PTT aansluitkosten: 109 gulden. Dat doet Libertel niet. „De versterking van de nu aange kondigde relatie betekent een voortzetting van de zakelijke be trekkingen tussen de twee con cerns sinds de jaren zestig en van de steeds nauwere samenwerking tussen beide sinds Ford in 1979 een belang nam in Mazda. Het streven is binnen de branche de grootste groep ter wereld te wor den," aldus een mededeling van de Japanse autofabrikant. Mazda is de op vier na grootste autoproducent van Japan. Het concern telt 26.000 werknemers. De relaties met Ford bestaan al sinds 1979. Mazda heeft al enige jaren te kampen met tegenvallen de verkopen in binnen- en bui tenland. Zijn export loopt terug door onder meer de sterke positie van de yen. Verkocht de autofa brikant in 1990 nog 1,4 miljoen auto's, in 1995 was waren dat er 770.000. Het autoconcern heeft over het op 31 maart geëindigde boekjaar 1996 nog geen cijfers gepubli ceerd, maar verwacht geen winst te hebben gemaakt. In het voor gaande boekjaar leed Mazda een verlies van 35,49 miljard yen (551 miljoen gulden). In 1993/94 keek het concern tegen een negatief saldo aan van 44,12'miljard yen. Amsterdam (anp) - De ver koop van nieuwe personen auto's is in de eerste drie maanden van dit jaar iets om hoog gegaan. In totaal werden 155.000 vierwielers verkocht tegenover 152.369 wagens in dezelfde periode van vorig jaar. Dat is een groei van bijna 2 pro cent, meldt Rai. Negatieve uit zondering was Volvo dat last had van een verouderd wagenpark. Volvo behoorde in het eerste kwartaal tot een van de sterkste dalers in een vriendelijke auto markt. Het aantal verkochte Vol vo's zakte liefst 33 procent tot 4525 eenheden. Vooral de oudere en binnenkort te vervangen 400- serie, die bij Nedcar van de band rolt, maakte een sterke duikeling ten opzichte van het eerste kwar taal in 1995. De 400 vond in de eerste drie maanden van dit jaar slechts 2522 kopers tegenover 4018 in het jaar ervoor. Sterkste stijger was de Koreaan se autoproducent Daewoo dat sinds kort op de markt opereert. Het aantal verkochte wagens steeg van 58 naar 1936. Ook Ford lag goed in de markt en schoof sterk omhoog. Er werden 16.832 Fords verkocht tegenover 12.407 in dezelfde periode van het jaar ervoor. Opel daalde iets van 23.082 naar 22.988. De Duitse bondspresident Roman Herzog (links) praat met Livia Klausova, de vrouw van de Tsjechische premier Vaclac Klaus tij dens de openingsceremonie van de Leipziger Messe. Deze grote beurs wordt jaarlijks bezocht door duizenden belangstellenden uit binnen- en buitenland. foto epa Zeer moeilijke besprekingen verwacht Amsterdam (anp) - De leden van de Industriebond FNV in de metaal- en elektrotechnische industrie (metalektro of grootmetaal) hebben de inzet van de bond bij de komende CAO-onderhandelingen goedgekeurd. Zij maakten de kanttekening dat een loonsverhoging van 3 procent het minimum is, aldus een woordvoerder van de bond. Uit de voorstellenbrief die don derdag aan de werkgeversvere niging FME-CWM is gestuurd, blijkt dat de inzet van de bond vrijwel ongewijzigd is na de raadpleging van de leden. De industriebond, de grootste bond in de sector, wenst de werkweek te verkorten tot 36 uur. Daarnaast wordt een loonsverhoging van 3 procent voorgesteld. Uit de vergaderin gen, die door zo'n zesduizend leden zijn bezocht, blijkt voor al de loonsverhoging een hard punt te zijn voor de achterban. De CAO-onderhandelingen be loven uiterst moeilijk te wor den. In de aanloop naar de ge sprekken, die begin mei van start gaan, hebben beide par tijen de hakken in het zand ge zet. De werkgevers willen geen 36-urige werkweek, terwijl dit voor de vakbonden juist een principieel punt is. Een ander strijdpunt is de loondoorbetaling bij ziekte. De werkgevers in de metalektro hebben er nooit een geheim van gemaakt dat ze willen snijden in de huidige regeling, die in houdt dat een zieke werknemer 100 procent loondoorbetaling krijgt. De vakbonden willen dit systeem overeind houden. Ver der zijn partijen het oneens over de toekomst van de vut. Amsterdam (anp) - De Amerikaanse vliegtuigbouwer McDon nell Douglas is van plan een toestel met vierhonderd zitplaat sen te bouwen en gaat daarmee in de slag met zijn landgenoot Boeing en diens 747-400. Dit toestel is het enige dat zoveel passagiers kan vervoeren. De plannen zijn donderdag onthuld door directeur Michael Sears van Douglas Aircraft, de commerciële tak van het bedrijf, zo meldt de Britse Financial Times vrijdag. Het nieuwe toestel krijgt de romp van de MD-11 met 300 zitplaat sen, verwacht Sears. De vleugels worden nieuw ontworpen. „Er is behoefte aan een grotere broer voor de MD-11. Binnen ongeveer zes maanden bepalen we wat we precies gaan doen met die grote broer." Naast Boeing heeft ook de Euro pese vliegtuigbouwcombinatie Airbus een toestel van dat for maat (de A330), maar dat kan maximaal 335 personen herber gen. Airbus zint al op een toestel voor 550 passagiers en ook Boeing verwacht voor het einde van dit jaar te beginnen met de bouw van de 747-600X, een ver grote versie van de 747-400, die meer dan 500 passagiers kan ver voeren. Een veel gestelde vraag in het vliegtuigbouwwereldje is hoe lang McDonnell Douglas zijn ac tiviteiten in de civiele vliegtuig bouw - de op twee na grootste ter wereld - zal volhouden. Begin vo rig jaar gingen geruchten dat 's werelds grootste fabrikant van militaire toestellen de produktie van de MD-11 zou stopzetten. 'In 1995 voerde het concern ook fu siebesprekingen met Boeing. Die strandden. (ADVERTENTIES) Vanaf 16 m!, incl. secretariaatservice Lucema, St. Josephstraat 65-67, Bergen op Zoom Taminiau Business k B 1 Service 1^^ I 0164-248542 Tilburg - Eindhoven - Rotterdam - Amsterdam - Antwerpen - Mechelen Van onze verslaggever Moerdijk - Vorig jaar vonden er voor het eerst in de g schiedenis van Shell Moerdijk gedurende een vol kalender- II jaar geen ongevallen plaats die tot verzuim leidden. Dit was zowel het geval bij de eigen Shell-werknemers als bij het daar werkend aannemerspersoneel. Ook het aantal lichte ongeval len (die niet tot ziekteverzuim leidden) liep terug: van dertien in 1994 tot tien in 1995. Dit staat in het jaarverslag 1995 van Shell Nederland Chemie, vestiging Moerdijk. Het ziekteverzuim onder de Shell-werknemers kwam vorig jaar - 'ondanks de griepepide mie van januari 1995' - even eens op een historisch laag ni veau van 2,3 procent. 'Het ac tuele ziekteverzuim is momen teel zo laag, dat het zeer dicht het nominale (=het theoretische minimum) ziekteverzuim gena derd is', schrijft Shell in het jaarverslag. Ook bedrijfseconomisch gezien blikt Shell Moerdijk tevreden i terug op 1995. Het rendement op het geïnve. teerd vermogen was ruim twee keer zo hoog dan in 1994. Voor-1 al in de eerste drie kwarta werden goede resultaten boekt. De investeringen van Shell Moerdijk verdubbelden vc jaar ten opzichte van IS Voor dit jaar is weer een ver. I] dubbeling van de investerings- i bedragen voorzien. Bij Shell Moerdijk werkten per 1 januari van dit jaar 670 men- sen (onder wie slechts 35 vrou wen). Een jaar eerder had hel bedrijf nog 690 mensen iu|| dienst. Rotterdam - De prijs van benzine gaat opnieuw omhoog. Dead-1 viesprijzen bij de witte pompen stijgen vandaag met twee centper liter; bij Shell gaat de prijsstijging maandag in. Dat betekent dat een liter loodvrije benzine 2,03 gaat I Superbenzine zonder lood gaat naar 2,08 per liter en een liter gewone superbenzine stijgt tot 2,20. Zowel de Novok (de vrije benzinehandelaren) als marktleider Shell hebben I seerd. Frankfurt - Het Duitse machinebouw- en telecommunicatie!»1' cern Mannesman heeft zijn winst over 1995 meer dan verdubbeld. Verdiende de onderneming in 1994 netto nog 340 miljoen mark,Lu 1995 was dat 701 miljoen. Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoe- j fening ging met 52 procent omhoog tot 911 miljoen mark. Hilversum - De drukkerijgroep Roto Smeets De Boer heeft de nel- j towinst vorig jaar opgevoerd tot 14,3 miljoen gulden, met 10,2 miljoen gulden een jaar eerder. Over de toekomst durft I het bedrijf zich nog niet echt uit te laten: 'een verdere groei vande j| winst per aandeel behoort tot de mogelijkheden'. Met de huidige reorganisaties denkt het bedrijf de kosten niet [I verder te kunnen reduceren. Een verdere verbetering van het re sultaat zal vooral van de markt moeten komen, ook al is er voor j rotatief drukwerk volgens het bedrijf nog steeds sprake van e overaanbod. New York - De Amerikaanse halfgeleider- en elektronicaprodu-1 cent Texas Instruments heeft in de eerste drie maanden van dit jaar flink te lijden gehad onder de daling van de chipprijzen. het eerste kwartaal boekte het concern 163 miljoen dollar winst, I 29 procent minder dan de 230 miljoen dollar in dezelfde periode van 1995. Amsterdam/Baarn - Cacao- en koffiehandelaar G.W.L. Kersten! j Co uit Baarn heeft uitstel van betaling aangevraagd. Eige Alanheri, die 70 procent van de aandelen in handen heeft, 1 geen last van de dreigende ondergang. Vorig jaar had Alanheri ai 1 een voorziening getroffen van 1,7 miljoen voor de verlieslijden- de dochter. Het haalde Kersten Co bovendien uit de boeken. Bij de noodlij-1 dende dochter werken acht handelaars. Alanheri wilde al enige tijd af van de handelaar uit Baarn. 1 sten draaide met verlies mede door tegenvallers bij de handel met cacao. De warme zomer in 1995 liet de vraag naar cacao dalenW I een minimum. Chocoladefabrikanten kwamen immers niet vat j hun repen af. Ook in 1994 zorgde de warme zomer voor problemen bij dej Baarnse vestiging. In dat jaar boekte Kersten Co deson een positief resultaat. Eindhoven - De Unie en de Vereniging van Hoger Philips PeM'l neel VHPP zijn hevig teleurgesteld over het besluit van de Indus-1 triebonden FNV en CNV om uit het CAO-overleg bij Philips te stappen. Volgens bestuurders van de twee vakorganisaties die nog w het elektronicaconcern in gesprek zijn, was de door Philips a geboden studie een hele goede mogelijkheid om uit de i rond de invoering van een 36-urige werkweek te komen. Na het afhaken van de industriebonden zijn de Unie en c' doorgegaan met het overleg over een nieuwe collectieve a. overeenkomst voor de ongeveer 44.000 werknemers. Dat gespt"! heeft geduurd tot in de nacht van donderdag op vrijdag. Parti)® treffen elkaar maandag opnieuw. Van onze redactie economie Utrecht - De dagen van de good old veilingklok voor de verkoop van groenten en fruit in Nederland zijn ge teld. Weliswaar is er nog een bescheiden rol weggelegd voor dit beproefde prijsvor- mende instrument, straks wordt het leeuwendeel van de producten verkocht op ba sis van prijzen die wekelijks worden vastgesteld. „Want een afnemer kan niet le ven met een prijs die elke vijf minuten wijzigt door de klok," zegt directeur Willem van der Mee van de Verenigde Tuin bouwveiling Nederland (VTN). Als de circa vijftienduizend le den van veertien groente- en fruitveilingen op 30 mei er hun zegen aan geven is de mammoet fusie in veilingland een feit. De instemming van de leden is het sluitstuk van een verbluffend kort traject van een zeer ver snipperd naar een gebundeld afzetkanaal. Vorige herfst nog lag er slechts een fusieplan van zes veilingen in Zuid-West Nederland, maar medio november was duidelijk dat, wil Nederland op tuin bouwgebied nog iets bereiken, een maximale krachtenbunde ling onontkoombaar is. Onder leiding van boer/hoogle raar Cees Veerman is in no-time een fusieplan voor veertien vei lingen, met een gezamenlijke omzet van ƒ3,8 miljard en in to taal 1600 werknemers, opgezet. De betrokken besturen gingen afgelopen maandag met de fusie akkoord, vakbonden en onder nemingsraden werden woens dagavond ingelicht en eind mei is het beslissende woord aan de telers. VTN, dat over drie weken tege lijk met zijn bedrijfsplan een nieuwe, commerciëlere naam krijgt, kan op 1 januari 1997 uit de startblokken. De start van VTN betekent het einde van het Centraal Bureau Tuinbouwvei lingen (CBT). Het beeld dat van de vaderland se tuinbouw bestaat is groter dan de werkelijkheid. „We hebben 8 a 9 procent van de Europese markt, 20 procent van de Duitse; dat was ooit 25 pro cent en 10 procent van de Engel se markt. Dus als je alle veilin gen bij elkaar telt hebt je een re latief kleine positie. Maar we zijn wel een belangrijke speler," aldus Van der Mee. Omzetverlies, dalende winsten en sterke concurrentie van Spanje en Marokko op de be langrijke exportmarkten nopen tot een andere aanpak. Krach tenbundeling wordt mede inge geven door het feit dat de super markten aan de inkoopkant al lang hun allianties gesmeed heb ben. „We komen nog maar bij 22 voordeuren," zegt Van der Mee. „Versnipperd kun je nooit wat bereiken." Integratie van de keten, van 'grond tot mond', moet het hui dige systeem van losse, onder ling slecht passende schakels vervangen. Van der Mee: „VTN wordt de regisseur van die ke ten." Telers blijven weliswaar zelfstandige ondernemers maar zullen moeten produceren wat de markt vraagt. Van lage prij zen hoeft Nederland het niet te hebben. 'Toegevoegde waarde' wordt het toverwoord: betere kwaliteit, kleur, smaak, verpak king, sneller geleverd. „Eén pro cent meer toegevoegde waarde is gelijk aan ƒ40 miljoen," aldus Van der Mee. De mammoetfusie heeft niet ge leid tot totale eenheid in veiling- land. De fruitveiling Geldermal- sen blijft zelfstandig uit angst dat het 'fruit' ondergeschikt, wordt aan tomaten en paprika's. De ZON-veiling in Grubben- vorst (groente, fruit, bloemen) heeft bedenktijd gevraagd en de veilingen Zetten, St. Annaland, Katwijk, Wijk bij Duurstede, Bunnik, en Friesland willen de kat eerst uit de boom kijken. PERSOONLIJKE ONTWIKKELING EN INZETBAARHEID Voor nadere informatie: Van Ede Partners Eindhoven, Parklaan 50, tel. 040 245 72 20 Contactpersoon: ir W.H.M. van Lange Amsterdam, Arnhem, Eindhoven, Enschede, Groningen, Den Haag, Haarlem, Maastricht, Rotterdam, Zeist. Zwitf wee uit d Door Corné Luyken I Breda - Het Belgische Palmbier wordt een schaars genotsmiddel in de Oranjeboom-cafés. Inter brew, het moederbedrijf van 'de Bredase Oranje- I boom-brouwerij, weigert j nog langer om het populai- I re Palm-bier op te nemen in i de contracten met de cafés die financieel afhankelijk zijn van de Bredase bier brouwerij. Als alternatief levert Interbrew het Lieve- bier. bel giq ge< we nall hel w(f kei biu J. Pa ha| I Interbrew levert bier aan cafés in I heel het land. De grootste dek king heeft de brouwerij in Breda en omstreken, zo'n tachtig pro- Icent. De brouwer wil het Bel- I gische Palm-bier vervangen door I het Nederlandse merk Lieve. Dit om hun marktaandeel in de am berkleurige bieren te vergroten. Volgens hun contract mogen de Oranjeboom-cafés zonder toe- jstemming van de brouwerij geen Palm meer verkopen. In september werd het contract I tussen de zelfstandige Belgische Palm-brouwerij en Oranjeboom opengebroken, omdat laatstge noemde was overgenomen door nterbrew. Beide partijen kwa- Imen echter niet tot een nieuwe I overeenkomst waarna Interbrew I in plaats van Palm het Lieve-bier ntroduceerde. IVolgens J, Laurijssen, voorlichter van de Oranjeboombrouwerij, lag je de belasting ontwijker ml, vindt prof-.dr. Rob van Bi Eergisteren hield hij zijn orat: •hoogleraar op het gebied van jbruiksbelastingen. „Als een b] [adviseur een constructie bedeT iet betalen van dubbele belas -'oorkomen, treedt hij niet op loef, maar meer als Robin Hq Door Mick Salet ..Rechtvaardige belasting moet je beta I rechtvaardige belasting mag je lans ontwijken." rof.dr. Rob van Brederode, 41 jaar, 'rood met belastingen. Vier dagen in jelastingadviseur bij Price Waterhous ,e week 's hij hoogleraar fiscale eco' ■.rasmus Universiteit in Rotterdam. ïonderdag zijn eerste echte rede als [astingen en ethiek. 'a, "'ï1^ dat er meer aandacht moet L tekin het belastingrecht. Is die er r i "voldoende. De belasting wordt te ?n instrument voor politiek beleiq wft K Sting om het milieu te helpeii "lasting om mensen met een 1 heIPen- °at kan allemaal, i 'f,g °f "et juist is. Is het heffen van L L ,middel om die politieke dc. :ichti Jn het de belasting niet vrei te woi ls een ethische kant waar1,- laTt aandacht voor is. I Somt ook omdat ér in de Tweede ks nog fiscale deskundigheid zit.ï t scale deskundige, Willem Ven itaatssecreians van financiën. Er leeft is dat de overheid de d !n ak f1 f1 rechtvaardige belas» laarriU® dan vraagt of alle belas! 'Geeft S' zeg steeds minder, erf u eens een voorbeeld. 'iaarWait'ie,Van Kok' Het is een c ister ra wel duidelijk wat ik t| lehatw "nanciën had Wim Kokl iet em £°dlg' Wat deed hÜ? De Nest 1,^ verhogen. Door fdalen vnn^ ?urige S"**. de al Poelen mo een algemeen financieel *)aardoorrtSe Hnietuals een recbtvaari Nuurliik belastingmoraal vl Pa"t de ntoÜifr- j1 tegen om belas: fen- Maar a i moet nou eenmaal fijn.» lasten moeten wel W°raaTval rW °'ffe vraagtekens hij l0lndat do f®de Kamerleden. Wa< ran finanni?ari6?,entsleden met de sj Pvergoedins h n afSesProken d; fdiadeloosstfl'v 26 Zelf trouwen.< F°ch meter, !ng noemen, belastir Poet belasting maten? Elke j l'^'s ze hot afen over zo'n verg ^meohIuu?J0uden krijgen, Eteweeke&ben?Z' pding zelfhh\gaat het gaat me om de vrJ gaat me niet om die

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 6