Meer werk
kan zonder
lagere lasten
Rode
ontvlj
Liberi
06.0I
Endemol ontslaat financiële topman Diejie
Vrom boos over beschuldiging in WBL-zaak
Duivesteijns probleem is het paarse kabinet
'Hartchirurgen De
Klokkenberg werken
als in een fabriek'
Tommei wist aanvankelijk
niets van affaire rond WBL
Netelenbos voorziet geen
nieuwe verzuilingsgolf
Geld of taboe
Bolkestein wil alle lagere
inkomens in ziekenfonds
DE STEM
BINNENLAND
Kok laat gunstige cijfers zien
Koerswijziging
DE STEM
COMMENTAAR
Nederland erkent
'nieuw' Joegoslavië
PE STEM
Cholera uitgebra
1 0%* O
huid
b o I eg r
ZATERDAG 13 APRIL 1996 J\^
Hilversum (anp) - Joop van
den Ende, John de Mol en Wil
lem van Kooten, de eigenaren
van televisieproducent Ende-
mol, hebben Hans van Diejie
per 30 juni ontslagen als lid
van de Raad van Bestuur. Te
vens is hij met onmiddellijke
ingang op non-actief gezet.
Van Diejie, pas één jaar gele
den toegetreden tot de Raad
van Bestuur als financiële
man, heeft volgens de aan
deelhouders 'niet de juiste
bloedgroep'.
Van Diejie (42) vindt het ontslag
onrechtmatig. Hij noemt de maat
regel grievend en denigrerend en
vreest bovendien voor aantasting
van zijn eer en goede naam. De
manager eist in kort geding zijn
baan terug plus doorbetaling van
het salaris - ruim 42.000 gulden
per maand - met emolumenten tot
de dienstbetrekking rechtmatig is
beëindigd.
Van Diejie kan slechts gissen naar
de reden van de maatregel. Een
gesprek met Van den Ende en De
Mol, beiden eveneens bestuurslid
van Endemol, bracht daarover
'geen opheldering. Volgens de dag
vaarding gaven beide televisie
bonzen als reden dat zijn achter
grond zo verschillend was en zijn
kwaliteiten buiten het bedrijf be
ter tot hun recht zouden komen.
Een woordvoerder van Endemol
wilde het woord ontslag gisteren
niet in de mond nemen. „Partijen
zijn uit elkaar gegaan." Het mo
tief daarvoor laat hij in het mid
den. „Zolang de zaak onder de
rechter is, onthouden wij ons van
commentaar."
Van Diejie was voor hij toetrad tot
de Raad van Bestuur van Endemol
vennoot bij het accountantskan
toor KPMG in Hilversum. In die
hoedanigheid controleerde hij
sinds 1985 onder meer de boeken
van John de Mol Produkties en la
ter die van Endemol, Ook trad hij
in 1993 op als adviseur van De
Mol bij de fusiebesprekingen met
Van den Ende.
Van Diejie is volgens de dagvaar
ding vooral verbolgen over de wij
ze waarop hij is ontslagen. Op 29
februari werd hij daarover voor
het eerst ingelicht. Een maand la
ter deden de aandeelhouders hem
een mondeling voorstel tot beëin
diging van het arbeidscontract.
Met de voorgestelde afvloeiingsre
geling ging hij echter niet ak
koord. Nog diezelfde avond ont
ving hij een uitnodiging voor een
bijzondere aandeelhoudersverga
dering daags daarna, ondertekend
door Endemol-commissaris mr. J.
van Veggel. Maar Van Diejie was
die datum verhinderd. Een ver
zoek om uitstel werd echter niet
gehonoreerd. Tijdens die bijeen
komst stemden de aandeelhouders
in met het ontslagvoorstel. Ook
stelden zij hem tot 30 juni op non-
actief.
Van Diejie noemt die gang van za
ken onrechtmatig. Schorsing
stond volgens hem niet op de
agenda. Bovendien heeft hij zich
niet tegen de maatregel kunnen
verweren. Eén en ander is in de
ogen van de ontslagen Endemol-
bestuurder strijdig met de wet en
de statuten van de holding.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Ook zonder verlaging van lasten voor burgers en
bedrijven kan de groei van de werkgelegenheid de komende ja
ren op schema blijven. Het aantal banen in Nederland groeide
de afgelopen jaren boven het Europees gemiddelde en er zijn
geen tekenen dat dit gaat stagneren.
Dat zei een tevreden premier Kok
gistermiddag na afloop van de
ministerraad, waarin het kabinet
voor het eerst sprak over de be
groting voor volgend jaar. „De
cijfers van de afgelopen vijf jaar
zijn gunstig, maar dat mag geen
reden voor zelfingenomenheid
zijn," aldus de premier.
Uit cijfers van de Centraal Eco
nomische Commissie - topambte
naren van onder andere Finan
ciën, Economische Zaken en het
Centraal Planbureau - blijkt dat
de werkgelegenheid in Neder
land gemiddeld 1,1 procent per
jaar groeide sinds 1990, terwijl
de Europese landen samen uitko
men op een daling van 0,6 pro
cent. Ook op het vlak van het
overheidstekort 'scoort' Neder
land goed.
Premier Kok denkt dat aan een
kleine verhoging van de lasten in
1997 niet te ontkomen zal zijn.
„Als we de lasten toch willen ver
lagen, moeten we elders bezuini
gen en dat heeft ook nadelen voor
de werkgelegenheid," aldus Kok.
Pas in de loop van dit jaar zal het
kabinet .hekijken of er eventueel
toch lastenverlaging kan komen
in 1997, maar dat hangt dan af
van de verwachtingen omtrent de
groei van de economie. Die groei
zal volgens het CPB in 1997 uit
komen op 2,5 procent, terwijl de
economie dit jaar een beetje ach
terblijft.
Over de 'kaderbrief' van minister
Zalm (Financiën) sprak het kabi
net gisteren pas in een eerste ron
de. Kok bestreed dat er al enig
zicht is op eventuele extra uitga
ven voor politie en justitie. Mi
nister Dijkstal (Binnenlandse
Zaken) wil, zoals hij al enkele ja
ren vraagt, zesduizend extra
agenten aan het politiebestand
toevoegen. Eind 1994 kwam
Dijkstal ook al met de wens om
zesduizend agenten extra op te
leiden. Maar de capaciteit van de
opleiding laat zo'n aantal hele
maal niet toe, zeggen deskundi
gen.
Kok zei gisteren dat het veel te
vroeg is over aantallen politie
agenten te praten. „Ook over
aantallen cellen hebben we het
nog niet. We zullen wel iets
extra's doen voor de rechtshand
having, maar er bestaan ook nog
claims van andere ministers die
serieus te .nemen zijn," zei Kok-
De premier doelde daarmee op de
extra uitgaven in de volksge
zondheid en bij onderwijs.
Tommei heeft dat achter geslo
ten deuren verklaard voor de
parlementaire commissie die het
WBL-debacle onderzoekt.
„Tommei heeft gezegd nooit een
dossier te hebben ontvangen
over WBL," aldus commissielid
Versnel. „Hij zei bovendien dat
hij zelf zijn ambtenaren nadruk
kelijk heeft gevraagd of er in dit
dossier nog lijken in de kast la
gen." In het 'overdrachtsdossier'
dat Tommei kreeg van zijn voor
ganger Heerma (CDA) is even
min melding gemaakt van de
WBL-zaak.
Dat Tommei niet direct is geïn
formeerd door zijn ambtenaren
is opmerkelijk. Het dossier is po
litiek gevoelig. Tommei kwam al
vrij snel na zijn aantreden in
grote problemen toen hij, vol
gens de Tweede Kamer, niet
Dat zei staatssecretaris Netelen
bos (Onderwijs) gisteren bij de
presentatie van een akkoord over
het in 1992 gestarte project 'Weer
Samen Naar School'. Het ak
koord is de definitieve uitwer
king van afspraken uit 1995.
Het project richt zich op de sa
menwerking tussen gewone scho
len en speciale scholen: scholen
voor moeilijk lerende kinderen,
lom-scholen (leer- en opvoe
dingsmoeilijkheden) en iobk-
scholen (in hun ontwikkeling be
dreigde kleuters).
Doel van de samenwerking is zo
veel mogelijk leerlingen in het re
guliere basisonderwijs op te van
gen.
Volgens Netelenbos en de Tweede
Kamer zitten er veel te veel leer
lingen in het speciaal onderwijs.
De scholen in één verband krij-
Vrorn heeft niet ingegrepen toen in '94 uit een inspectierapport bleek dat het bij WBL faliekant misliep. Directeur-generaal L. Kok
(rechts), de hoogste ambtenaar op het departement, kon de parlementaire onderzoekscommissie gisteren niet van het tegendeel overtui
gen. Een schoolklas op excursie keek toe. foto anp
Van onze verslaggevers
Den Haag - Staatssecretaris Tommei (D66, Volkshuisvesting) is
bij zijn aantreden door zijn ambtelijke top aanvankelijk hele
maal niet geïnformeerd over de problemen bij de stichting Wo-
ningbeheer Limburg (WBL). Hij heeft zijn ambtenaren boven
dien herhaaldelijk moeten vragen om dossiers.
slagvaardig genoeg optrad in de
zaak. Naar aanleiding daarvan
is de parlementaire commissie
ingesteld.
Topambtenaar Kokhuis verde
digde gisteren de gang van zaken
voor de parlementaire commis
sie. „Zo heb ik het van Tommei
niet begrepen. Hij zei bij een be
spreking met de directie Volks
huisvesting: 'Zijn er daar - bij
WBL - nog lijken in de kast?'.
Toen heb ik gezegd; er zijn fi
nanciële risico's, het is ook wel
een heikel dossier."
Kokhuis bestrijdt bovendien dat
zijn politieke baas het WBL-
dossier onthouden is. „Hij heeft
het dossier wel gehad." Dat
WBL ontbrak bij de overdracht
is volgens Kokhuis te verklaren
omdat de WBL-zaak 'geen
hoofdzaak' is.
Door Jeroen den Blijker en Gerda Rijpkema
IN DE koffiekamer van de Tweede Ka
mer staat een topambtenaar van Vrom.
Hij is boos. Wat gisterochtend in de krant
stond over zijn ministerie klopt natuur
lijk niet. „Hoe komen jullie erbij dat wij
hebben geschrapt in de concepttekst van
het inspectierapport over WBL?," bitst
hij de journalisten toe.
Het ministerie is in rep en roer door de belas
tende verklaring die daags tevoren is afgelegd
door een eigen ambtenaar voor de parlemen
taire commissie die de teloorgang van de
stichting Woningbeheer Limburg (WBL) on
derzoekt. Inspecteur Hordijk verklaarde dat
twee superieuren passages schrapten in zijn
oorspronkelijke inspectierapport over het rei
len en zeilen van de WBL.
Niet zonder toeval waren dat passages die
Vrom slecht uitkomen. Het ministerie onder
leiding van de vorige staatssecretaris Heerma
(CDA) heeft keihard onderhandeld om, voor
een appel en een ei, bevrijd te raken van een
lastig probleem: de technisch failliete corpo
ratie SBDI. Voor de sanering daarvan draaide
uiteindelijk het WBL-bestuur op.
Of het WBL-bestuur de uiterst gecompliceer
de sanering wel aan kon, is voor Vrom tijdens
de onderhandelingen geen overweging ge
weest. Evenmin speelde het belang van de
volkshuisvesting een rol.
Gisteren deed Vrom er alles aan dat beeld bij
te schaven. De officiële lezing is nu dat Hor
dijk en zijn collega 'volledig eigener bewe
ging' hun stuk hebben 'geobjectiveerd'. Niks
dwang, niks druk, wordt verzekerd. Zelfs de
hoogste ambtenaar voor de Volkshuisvesting,
directeur-generaal Kokhuis mengde zich met
deze boodschap in de koffiekamerdiscussie.
Terwijl hij daar vooral kwam om een beetje
bij te komen van zijn langdurige 'verhoor'
door de parlementaire commissie. Hij valt
zijn collega bij. „Schrappen in de tekst hoéf
de niet. Want inspectierapporten blijven ge
woonlijk intem."
Hij loopt echter snel weg zodra hem een we
dervraag wordt gesteld. Waarom was het, ge
zien dat interne, vertrouwelijke gebruik,
überhaupt nodig om de tekst 'te objective
ren'? Ook Kokhuis' collega staat met de mond
vol tanden. Hij zucht. Zo ook de directeur
voorlichting van het ministerie. Maar, zo
geeft die direct toe, „Ik weet weinig van de
zaak."
Feit is dat de verklaring die Kokhuis gisteren
aflegde voor de commissie naadloos aansluit
op het beeld wat Hordijk daags tevoren had
geschetst. Het ministerie heeft slim inge
speeld op de expansiedrang van de woning
corporaties HBL en Het Zuiden en de ambi
ties van locale koninkjes in volkshuisves-
tingsland als Schepers en Van Goethem. Zo is
Vrom voor 12,6 miljoen gulden verlost van het
lastige SBDI. Zonder de hulp van HBL en Het
Zuiden had dat het ministerie zeker honderd
miljoen gekost.
Kokhuis hierover: „Het Rijk heeft gekeken
naar de financiën van de belastingbetaler en
de financiën van Volkshuisvesting." En, over
Van Goethem en Schepers: „In onderhande
lingen krijg je nooit wat je verdient, maar
slechts wat je onderhandelt."
Tegelijkertijd heeft Kokhuis er echter geen
enkel probleem mee om de schuld voor het
WBL-debacle vooral neer te leggen bij die
zelfde Schepers en Van Goethem. „Na de fu
sie tot WBL is de moeilijkheidsgraad voor het
bestuur gestegen. Ieder mens kan het overko
men dat men zijn top bereikt. Achteraf was de
fusie een maatje te groot."
Deze conclusie stond voor Kokhuis al eind
1993 vast, toen de eerste, voorlopige resulta
ten van het inspectieonderzoek bij Vrom be
kend werden. Ingrijpen van rijkszijde is ech
ter niet echt overwogen. Kokhuis, veront
schuldigend: „Daarvoor bestonden te weinig
juridische mogelijkheden."
Sinds enkele jaren geldt een nieuwe wet
waardoor het rijk minder directe invloed
meer heeft op corporaties. „We hebben medio
1994 wel overwogen om naar de rechter te
stappen om het bestuur weg te krijgen."
Maar, zo taxeerde Vrom, de zaak zou daar
kansloos zijn onder andere omdat WBL-voor-
zitter Schepers het zinkende schip net had
verlaten. Hoewel zijn opvolger Aarts voor
Vrom een onbekende was, wilde het ministe
rie hem wel een kansje geven. Ook Aarts zou
er niet in slagen de zaak te saneren.
Een nieuwe, uitgelezen gelegenheid om van
het bestuur verlost te raken, liet Vrom echter
onbenut. Op 14 augustus 1994 verklaarde het
WBL-bestuur geen gat meer in de malaise te
zien. Het wilde plaats maken voor een inte
rim-manager. De gemeenten die op WBL toe
zicht hielden, verzochten ambtenaren van
VROM daaraan mee te werken.
Kokhuis hierover: „Van onze zijde is ver
klaard dat de gemeenten hierover de staatsse
cretaris een briefje zouden moeten schrijven.
Dat briefje is nooit ontvangen." Het ministe
rie evenwel, heeft de gemeenten nimmer her
innerd aan dat briefje. Kokhuis, verontschul
digend: „Maar ik hoorde pas acht maanden
later van deze zaak."
Den Haag (anp) - De samenwerking tussen scholen voor spe
ciaal onderwijs en reguliere basisscholen wordt niet bedreigd
door een nieuwe verzuilingsgolf. Bijzondere scholen die een sa
menwerkingsverband met elkaar willen vormen, moeten bewij
zen dat zij om goede redenen 'al iets met elkaar hadden'.
gen met elkaar een budget van de
overheid.
De drie regeringsfracties (PvdA,
VVD en D66) vreesden dat bij
zondere scholen uit dezelfde zuil
het project zouden aangrijpen om
met elkaar in één samenwer
kingsverband te gaan zitten, ook
al zouden zij een groot gebied be
strijken. Het gevolg zou dan zijn
dat kinderen lange reistijden
moeten maken.
Netelenbos, de ouders, de school
besturen en de vakbonden heb
ben in hun akkoord echter afge
sproken dat bijzondere scholen
moeten kunnen aantonen dat zij
goede redenen hebben om met el
kaar samen te werken, als zij ver
uit elkaar liggen. Een voorbeeld
van zo'n terecht verband noemde
Netelenbos de reformatorische
scholen.
Door Jeroen den Blijker en Carla
Joosten
MAANDAG IS het weer zo
ver. Opnieuw wacht staatsse
cretaris Dick Tommei (D66,
Volkshuisvesting) een zwaar
debat. Andermaal zal hij een
overgrote meerderheid in de
Tweede Kamer tegenover
zich vinden, die aanzienlijk
meer geld voor de huursubsi
die wil.
Sinds zijn aantreden anderhalf
jaar geleden ligt Tommei met
grote regelmaat onder vuur. In
D66-kring wordt dat vooral ge
weten aan PvdA-Kamerlid Adri
Duivesteijn.
„Hij zit als een fret achter de ko
nijnen aan," mopperde D66-lei-
der Hans van Mierlo vorige
maand nog en wendde zich
hoogstpersoonlijk tot premier
Kok en PvdA-fractieleider Wal
lage. Ondankse de kamerbrede
kritiek over Tommels visieloze
beleid had Van Mierlo de schul
dige al snel gevonden: Duiveste
ijn, die op de man zou spelen.
„Zijn toon overschrijdt vaak de
maximumsnelheid.
Zo op het oog lijkt Van Mierlo
het gelijk te hebben. Het was im
mers Duivesteijn die begin dit
jaar als eerste opmerkte dat de
volkshuisvesting kampt met 'een
gezagscrisis'. Duivesteijn nam in
de Kamer weliswaar afstand van
zijn uitspraak om de goede vrede
in de coalitie te bewaren, maar
hij staat er 'materieel' nog steeds
achter.
Maar de D66-leider gaat er wel
aan voorbij dat de kritiek die
Duivesteijn als eerste ventileer
de inmiddels Kamerbreed
klinkt. Zelfs Tommels partijge
noot in de Tweede Kamer, Hans
Jeekel, liet de aanvallen op Tom
mei tijdens het laatste debat on
weersproken. Jeekel wist ook
wel dat het een onbegonnen zaak
zou zijn om Tammel uit de wind
te houden.
Het komt D66 goed uit Duiveste
ijn aansprakelijk te stellen. Hij
heeft de schijn tegen. Het voor
malige straatjochie uit de Haag
se Schilderswijk spreekt over de
volkshuisvesting op een toon die
niet past in de verzakelijkte sfeer
die ex-staatssecretaris Heerma
heeft nagelaten. De PvdA'er gaat
er prat op, geheel in strijd met de
mores aan het Binnenhof, te zeg
gen waar het op staat,
Hij, oud-wethouder volkshuis
vesting van Den Haag, kan zich
nog druk maken over de woon
lasten van de laagste inkomens
en zet het beeld neer van een
partij die opkomt voor de laagst
betaalden. Duivestijn bruist bo
vendien van de ideeën, heeft pit
tige meningen en daagt Tommei
in debatten voortdurend uit.
Duivesteijns heeft lak aan het
regeerakkoord en plust er voor
de volkshuisvesting graag wat
geld bij. Zijn plannen voor de
huursubsidie kosten de schatkist
jaarlijks enkele honderden mil
joenen extra. Dat het financie
ringstekort dan wat minder snel
naar beneden kan, neemt hij op
de koop toe. „Je kan de mensen
toch niet vijftig procent van hun
inkomen laten verwonen?"
Hij was bovendien de eerste die
wees op het gevaar van het ont-
Dick Tommei heeft het an
dermaal moeilijk met de ver
dediging van zijn volkshuis
vestingsbeleid.
foto de stem/johan van gurp
staan van getto's en is een van de
gangmakers van het parlemen
taire onderzoek dat - zeer tegen
de zin van Tommei - is begonnen
naar Woningbeheer Limburg.
Het PvdA-Kamerlid toont zich
daarmee een politicus zoals D66,
ooit begonnen als de partij van
de politieke vernieuwing, eigen
lijk zou moeten koesteren. Dua
lisme in de politiek - het onaf
hankelijk opereren van Tweede
Kamer tegenover het kabinet - is
toch waar Democraten voor zeg
gen te staan?
Speelt Duivesteijn dan in het ge
heel niet op de persoon Tommei?
Ook dat is onjuist. De PvdA'er
was voor zijn Kamerlidmaat
schap voorzitter van de kritische
Woonbond, die opkomt voor de
huurders. Na jaren vruchteloos
gedram, schuwt Duivesteijn het
spektakel niet.
Hij neemt Tommei op de korrel
om de aandacht van het kabinet
te trekken. Zolang het kabinet
dit niet begrijpt, blijft Tommei
de hete adem van Duivesteijn in
zijn nek houden.
Dat de staatssecretaris inmid
dels bijval heeft gekregen, vooral
van de woningcorporaties, is be
grijpelijk. Zij moeten niks heb
ben van Duivesteijn, die immers
een eind wil maken aan de macht
die Tommei de corporaties, in
navolging van zijn voorganger
Heerma, heeft toegeschoven.
Duivesteijn wil vooral de huur
ders macht geven.
Dat zou een radicale koerswijzi
ging vereisen, maar dat is niet
haalbaar. De jarenlange discus
sie over de nieuwe ordening in de
volkshuisvesting is vorig jaar net
- mét steun van de PvdA - afge
rond.
Ook Duivesteijns wens om de
huursubsidie substantieel op te
trekken lijkt onvervulbaar. Sim
pelweg omdat het paarse kabinet
andere prioriteiten heeft, zoals
extra geld voor politie en justi
tie.
Daar komt bij dat het devies van
de PvdA-bewindslieden in het
kabinet vooral lijkt: laat Duives
teijn het sociale gezicht van de
partij maar uitdragen, als ons
dat maar geen geld kost. Zolang
dat zo blijft, hoeft het konijntje
Tommei de fret Duivesteijn niet
te vrezen.
VEILIGHEID IS links noch rechts. Toch heeft het
orde- en tuchtgevoel het thema jarenlang kunnen opeisen?^
ciaal-democraten spraken er tot aan de vorige verkiezing
nauwelijks over. Wie pleitte voor meer blauw op straat, be-
wees daarmee zijn rechtse mentaliteit.
De Partij van de Arbeid ontdekte laat dat niet alleen de bezit-
tersklasse van bovenmodaal te lijden had van criminaliteit
Ook haar achterban werd geconfronteerd met bedreiging/
braak en geweld. Lijsttrekker Kok beloofde daarom priorii
voor de veiligheid op straat.
Veel heeft hij daar zelf nog niet aan gedaan. Het is VVD-minis-
ter Dijkstal die het punt steeds weer op de agenda zet.
In het regeerakkoord is afgesproken dat de politie er vierdui
zend agenten bij krijgt. Een forse concessie van de VVD, diein-
gezet had op tienduizend. Geld voor meer bleek er niet te zijn
De Tweede Kamer heeft onlangs per motie het kabinet opge
roepen te zorgen voor nog meer blauw op straat. Aanleid»
voor vice-premier Dijkstal om zijn pleidooi voor veel meer dar
de al afgesproken vierduizend extra agenten te herhalen.
Eerste minister Kok reageert obligaat en ouderwets sociaal-de-
mocratisch op het betoog van zijn collega. Hij onderschrijft de
argumenten voor een beter veiligheidsbeleid en zal daarom bij
de eerste besprekingen over de begroting van volgend jaar het
onderwerp nadrukkelijk op de agenda zetten, maar vindt Dijk-
stals opmerkingen tegelijkertijd 'gratuit'. Waar het geld van
daan moet komen, zegt Dijkstal immers niet.
Onhandig, en misschien zelfs dom, van de PvdA-voormanen
kabinetschef. Het gevoel van onveiligheid is zo groot-enze
ker in de achterban van de PvdA - dat er iets aan gedaan moei
worden. En niet alleen uit angst dat de kiezers anders bij extre
me partijen terecht zullen komen.
Koks doorgaans aansprekende zuinige mentaliteit miskent hei
probleem. Hij heeft het vertrouwen van kiezers en volksverte
genwoordigers gekregen. Die verwachten van hem dat hij hun
angsten serieus neemt. Als de kiezer de keus heeft tussen defi
nanciële normen van Brussel en de veiligheid thuis en op
straat, weet ieder wat de uitslag zal zijn.
Premier Kok moet zich daardoor laten leiden. Niet door hetso-
ciaal-democratische taboe om over criminaliteit en veiligheid
te spreken.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
De Bredase hartchirurgen ope
reren 'in principe alles', aldus de
inspectie; zelfs patiënten die
door de Academische ziekenhui
zen geweigerd worden, wat vol
gens de inspectie de omgekeerde
wereld is.
Het METI-rapport portretteert
het Thoraxcentrum als een pro
ductie-eenheid, waar alles in het
teken staat van het opereren
zelf. Ook de zorg voor en na de
operatie is volledig onderge
schikt gemaakt aan deze wel
haast fabrieksmatige aanpak.
Tijd voor patiëntenbesprekingen
en gestructureerd overleg met
collega's van de eigen en aanpa
lende disciplines gunnen de (pa-
ra)medici zich amper. Dat ge
beurt 'terloops' en 'ad hoc' of
blijft soms gewoon achterwege.
Hetzelfde euvel geldt de noodza
kelijke procedures rond regis
tratie en evaluatie, terwijl de
briljante Bredase hartchirurgen
ook in het opstellen en volgen
van protocollen zwakke broe
ders blijken.
Dat kan zo niet langer, vindt de
inspectie. Als er niet heel snel
heel veel verbetert, is de hart-
longkliniek - waar sinds twee
maanden al geen longoperaties
meer mogen worden verricht-
binnenkort verouderd. De hart-
chirurgie ontwikkelt zich name
lijk razendsnel, terwijl de pa
tiëntenzorg als gevolg van de
vergrijzing steeds gecompliceer
der wordt.
De situatie is evenwel niet zo
alarmerend dat de inspectie zich
tot prompte sluiting van het
Thoraxcentrum genoodzaakt
zag. Desgevraagd verklaart In
specteur M. Westerouen van
Meeteren onder de thoraxmedici
een grote veranderingsgezind
heid bespeurd te hebben. „Bo
vendien levert De Klokkenberg
nu nog wel verantwoorde zorg.
Het Thoraxcentrum - momen
teel ook gewikkeld in een be
stuurlijk conflict met de B
van Toezicht en de directie
De Klokkenberg - grijpt die
kans ook.
Prof. A. Dunning, de (extern)
medisch adviseur van het Tho
raxcentrum kreeg gistermiddag
de medische thorax-staf ach
zich in de stellingname dat
'met het METI-rapport heel goed
te leven valt'. Volgens Dunning
kunnen de door de inspectie ver
langde hervormingen binnen de
gestelde -tijd van vier
doorgevoerd zijn.
„Daarmee is zelfs al een
gemaakt," verklaarde tijdelijk
directeur L. Markensteijn van
het Thoraxcentrum gistermid
dag. Markensteijn, eind januari
door de Raad van Toezicht inge
huurd als interim-manager,
schortte vorige week uit protest
zijn werkzaamheden tijdelijk op,
omdat zijn opdrachtgevers hem
te weinig armslag gaven. Giste
ren hebben de Raad en de mana
ger elkaar hervonden.
Markensteijn (directielid van
Bureau Berenschot) is voor een
periode van minimaal drie ei
maximaal zes maanden benoemd
tot directeur van het Thoraxcen
trum. Binnen die termijn is de
beoogde fusie van het Thorax
centrum en een algemeen zie
kenhuis in Breda in kannen en
kruiken," garandeert Marken
steijn, die met nadruk vermeldt
dat de or van De Klokkenberg
zich nog over zijn benoeming
moet uitspreken.
De tijdelijk thoraxdirecte®
spreekt bovendien van een
'doorbraak' in het maandenlan
ge conflict tussen bestuurderset
medici van De Klokkenberg.
Den Haag (anp) - Het ziekenfonds moet veranderen van een
verzekering voor werknemers in een verzekering voor lag®
inkomens. Op die manier kunnen werknemers die dat kun®11
betalen overgaan naar een kostendekkende particuliere verze
kering en kleine zelfstandigen die heel weinig verdienen, profi
teren van de lagere ziekenfondspremies.
Dat zei WD-fractievoorzitter F. dere regeringsfracties in
Bolkestein gisteren in Zeist tij- Tweede Kamer en minister Bo»
dens het symposium 'Hoe gezond
zijn ziekenhuizen?'. Zo kunnen
de oplopende kosten van de ge
zondheidszorg volgens hem beter
in de hand worden gehouden.
Of zijn idee kans van slagen
heeft, valt te betwijfelen. De an-
Den Haag - Nederland erkent de
Federale Republiek Joegoslavië.
Het kabinet heeft besloten am
bassadeurs uit te wisselen met de
Federale Republiek, die bestaat
uit Servië en Montenegro.
De Europese Unie bepaalde eind
januari klein-Joegoslavië pas te
erkennen als dat op zijn beurt de
voormalige Joegoslavische repu
bliek Macedonië erkende. Dat ge
beurde maandag. Daarna norma
liseerden verschillende Europese
landen hun betrekkingen al. De
toekomst hangt onder meer af
van de naleving van het akkoord
van Dayton.
van Volksgezondheid heten
een eerder idee van werkgeve
voorzitter Rinnooy Kan w®
geen 'armoefonds' te willen-
Bolkestein signaleert dat
steeds meer afbreuk wordi'6
daan aan het werknemers®»
ter van het ziekenfonds. W
bijstandsmoeders en
kenden zitten sinds de Wet*
Otterloo ook bejaarden o
een zekere inkomensgrens w
fonds
Kleine zelfstandigen met
laag inkomen, zijn ec"'erv((i
steeds aangewezen op de
duurdere particuliere verz
ring. Bolkestein vindt aai
consequent, zeker niet o
veel meer verdienende we
mers (tot ongeveer 60 0'U 8
den) wel in het ziekenfonds»^
gen blijven. ..f.g
Voor de lange termijn pW
opnieuw voor het afschaü
de ziekenfondsen. ba
de plaats moet een verpl»^.
sisverzekering tegen tu
ten komen voor iedereen.
r.x
Washington (afp) - De Amerika;
autoriteiten zijn van plan de re:
aan te scherpen na het neersto|
van een zevenjarig meisje, dat in
penmotorige Cessna de Verem
Staten had willen overvliegen om
record te vestigen. Doel van de m;
regelen is een herhaling te voor
{nen van een dergelijk incident.
David Hinson, voorzitter van de fede
«rranisatie die toezicht uitoefent op
burgerluchtverkeer (FAA), gaf gist.
opdracht om nieuwe regels uit te vaai
gen die verbieden dat niet-pdoten de
{turing van vliegtuigen ter hand ner
Monrovia/Den Haag (dpa/afp/ai]
situatie in Liberia heeft het Inter
besloten zich terug te trekken. Oo|
verwante organisaties kondigden
weg te halen uit het door een bu
Afrikaanse land.
De laatste 78 plaatselijke mede
werkers van het Rode Kruis zoch
ten gisteren een veilig heenko
men. De overgebleven vijf inter
nationale hulpverleners proberen
zo snel mogelijk de hoofdstad
Monrovia te verlaten, waar zij in
de Amerikaanse ambassade hun
toevlucht zochten. Onder de bui
tenlanders bevinden zich geen
Nederlanders.
Een dergelijk besluit tot volledige
terugtrekking komt niet vaak
voor, aldus een woordvoerster
van het Nederlandse Rode Kruis.
Maar zij verklaart de stap met de
onwerkbaar geworden situatie in
het land. De Tevens van de mede
werkers lopen direct gevaar, de
kantoren van het Rode Kruis zijn
geplunderd en hulpverleners wa-
ïen gedwongen hun geld af te ge
ven. De organisatie spreekt over
Een grote warboel.
Ook van de VN en de aanverwan
te hulporganisaties WHO (ge
wondheid), Unicef (kinderen) en
UNHCR (vluchtelingen) zijn tal
rijke eigendommen en hulpgoe
deren gestolen. De VN-waarne-
mersmissie raakte acht auto's
kwijt.
Tegelijk met het vertrek van de
internationale organisaties werd
bekend, dat in een kamp in Mon
rovia, waar duizenden rebellen
Van de Krahn-stam sinds een
week zeshonderd personen gijze
len, cholera is uitgebroken. Een
Liberiaanse verpleger maakte
melding van minstens twaalf do
den.
Volgens de hulpverlener zijn de
waterputten in het belangrijkste
militaire kamp van de stad uitge
put, waardoor geen drinkwater
meer beschikbaar is. Hij waar
schuwt voor nog veel meer slacht
offers omdat er geen medicamen
ten zijn.
jn het kamp verschansten zich in
totaal twintigduizend personen,
hoofdzakelijk Krahn-strijders en
hun familieleden. Het zogeheten
Barclay Training Center, een
ode kazerne van het Liberiaanse
leger, was ook gisteren weer doel
wit van aanvallen door troepen
1
l