Meer werk kan zonder lagere lasten Rode ontvlj Liberi 06.0I Endemol ontslaat financiële topman Diejie Vrom boos over beschuldiging in WBL-zaak Duivesteijns probleem is het paarse kabinet 'Hartchirurgen De Klokkenberg werken als in een fabriek' Tommei wist aanvankelijk niets van affaire rond WBL Netelenbos voorziet geen nieuwe verzuilingsgolf Geld of taboe Bolkestein wil alle lagere inkomens in ziekenfonds DE STEM BINNENLAND Kok laat gunstige cijfers zien Koerswijziging DE STEM COMMENTAAR Nederland erkent 'nieuw' Joegoslavië PE STEM Cholera uitgebra 1 0%* O huid b o I eg r ZATERDAG 13 APRIL 1996 J\^ Hilversum (anp) - Joop van den Ende, John de Mol en Wil lem van Kooten, de eigenaren van televisieproducent Ende- mol, hebben Hans van Diejie per 30 juni ontslagen als lid van de Raad van Bestuur. Te vens is hij met onmiddellijke ingang op non-actief gezet. Van Diejie, pas één jaar gele den toegetreden tot de Raad van Bestuur als financiële man, heeft volgens de aan deelhouders 'niet de juiste bloedgroep'. Van Diejie (42) vindt het ontslag onrechtmatig. Hij noemt de maat regel grievend en denigrerend en vreest bovendien voor aantasting van zijn eer en goede naam. De manager eist in kort geding zijn baan terug plus doorbetaling van het salaris - ruim 42.000 gulden per maand - met emolumenten tot de dienstbetrekking rechtmatig is beëindigd. Van Diejie kan slechts gissen naar de reden van de maatregel. Een gesprek met Van den Ende en De Mol, beiden eveneens bestuurslid van Endemol, bracht daarover 'geen opheldering. Volgens de dag vaarding gaven beide televisie bonzen als reden dat zijn achter grond zo verschillend was en zijn kwaliteiten buiten het bedrijf be ter tot hun recht zouden komen. Een woordvoerder van Endemol wilde het woord ontslag gisteren niet in de mond nemen. „Partijen zijn uit elkaar gegaan." Het mo tief daarvoor laat hij in het mid den. „Zolang de zaak onder de rechter is, onthouden wij ons van commentaar." Van Diejie was voor hij toetrad tot de Raad van Bestuur van Endemol vennoot bij het accountantskan toor KPMG in Hilversum. In die hoedanigheid controleerde hij sinds 1985 onder meer de boeken van John de Mol Produkties en la ter die van Endemol, Ook trad hij in 1993 op als adviseur van De Mol bij de fusiebesprekingen met Van den Ende. Van Diejie is volgens de dagvaar ding vooral verbolgen over de wij ze waarop hij is ontslagen. Op 29 februari werd hij daarover voor het eerst ingelicht. Een maand la ter deden de aandeelhouders hem een mondeling voorstel tot beëin diging van het arbeidscontract. Met de voorgestelde afvloeiingsre geling ging hij echter niet ak koord. Nog diezelfde avond ont ving hij een uitnodiging voor een bijzondere aandeelhoudersverga dering daags daarna, ondertekend door Endemol-commissaris mr. J. van Veggel. Maar Van Diejie was die datum verhinderd. Een ver zoek om uitstel werd echter niet gehonoreerd. Tijdens die bijeen komst stemden de aandeelhouders in met het ontslagvoorstel. Ook stelden zij hem tot 30 juni op non- actief. Van Diejie noemt die gang van za ken onrechtmatig. Schorsing stond volgens hem niet op de agenda. Bovendien heeft hij zich niet tegen de maatregel kunnen verweren. Eén en ander is in de ogen van de ontslagen Endemol- bestuurder strijdig met de wet en de statuten van de holding. Van onze Haagse redactie Den Haag - Ook zonder verlaging van lasten voor burgers en bedrijven kan de groei van de werkgelegenheid de komende ja ren op schema blijven. Het aantal banen in Nederland groeide de afgelopen jaren boven het Europees gemiddelde en er zijn geen tekenen dat dit gaat stagneren. Dat zei een tevreden premier Kok gistermiddag na afloop van de ministerraad, waarin het kabinet voor het eerst sprak over de be groting voor volgend jaar. „De cijfers van de afgelopen vijf jaar zijn gunstig, maar dat mag geen reden voor zelfingenomenheid zijn," aldus de premier. Uit cijfers van de Centraal Eco nomische Commissie - topambte naren van onder andere Finan ciën, Economische Zaken en het Centraal Planbureau - blijkt dat de werkgelegenheid in Neder land gemiddeld 1,1 procent per jaar groeide sinds 1990, terwijl de Europese landen samen uitko men op een daling van 0,6 pro cent. Ook op het vlak van het overheidstekort 'scoort' Neder land goed. Premier Kok denkt dat aan een kleine verhoging van de lasten in 1997 niet te ontkomen zal zijn. „Als we de lasten toch willen ver lagen, moeten we elders bezuini gen en dat heeft ook nadelen voor de werkgelegenheid," aldus Kok. Pas in de loop van dit jaar zal het kabinet .hekijken of er eventueel toch lastenverlaging kan komen in 1997, maar dat hangt dan af van de verwachtingen omtrent de groei van de economie. Die groei zal volgens het CPB in 1997 uit komen op 2,5 procent, terwijl de economie dit jaar een beetje ach terblijft. Over de 'kaderbrief' van minister Zalm (Financiën) sprak het kabi net gisteren pas in een eerste ron de. Kok bestreed dat er al enig zicht is op eventuele extra uitga ven voor politie en justitie. Mi nister Dijkstal (Binnenlandse Zaken) wil, zoals hij al enkele ja ren vraagt, zesduizend extra agenten aan het politiebestand toevoegen. Eind 1994 kwam Dijkstal ook al met de wens om zesduizend agenten extra op te leiden. Maar de capaciteit van de opleiding laat zo'n aantal hele maal niet toe, zeggen deskundi gen. Kok zei gisteren dat het veel te vroeg is over aantallen politie agenten te praten. „Ook over aantallen cellen hebben we het nog niet. We zullen wel iets extra's doen voor de rechtshand having, maar er bestaan ook nog claims van andere ministers die serieus te .nemen zijn," zei Kok- De premier doelde daarmee op de extra uitgaven in de volksge zondheid en bij onderwijs. Tommei heeft dat achter geslo ten deuren verklaard voor de parlementaire commissie die het WBL-debacle onderzoekt. „Tommei heeft gezegd nooit een dossier te hebben ontvangen over WBL," aldus commissielid Versnel. „Hij zei bovendien dat hij zelf zijn ambtenaren nadruk kelijk heeft gevraagd of er in dit dossier nog lijken in de kast la gen." In het 'overdrachtsdossier' dat Tommei kreeg van zijn voor ganger Heerma (CDA) is even min melding gemaakt van de WBL-zaak. Dat Tommei niet direct is geïn formeerd door zijn ambtenaren is opmerkelijk. Het dossier is po litiek gevoelig. Tommei kwam al vrij snel na zijn aantreden in grote problemen toen hij, vol gens de Tweede Kamer, niet Dat zei staatssecretaris Netelen bos (Onderwijs) gisteren bij de presentatie van een akkoord over het in 1992 gestarte project 'Weer Samen Naar School'. Het ak koord is de definitieve uitwer king van afspraken uit 1995. Het project richt zich op de sa menwerking tussen gewone scho len en speciale scholen: scholen voor moeilijk lerende kinderen, lom-scholen (leer- en opvoe dingsmoeilijkheden) en iobk- scholen (in hun ontwikkeling be dreigde kleuters). Doel van de samenwerking is zo veel mogelijk leerlingen in het re guliere basisonderwijs op te van gen. Volgens Netelenbos en de Tweede Kamer zitten er veel te veel leer lingen in het speciaal onderwijs. De scholen in één verband krij- Vrorn heeft niet ingegrepen toen in '94 uit een inspectierapport bleek dat het bij WBL faliekant misliep. Directeur-generaal L. Kok (rechts), de hoogste ambtenaar op het departement, kon de parlementaire onderzoekscommissie gisteren niet van het tegendeel overtui gen. Een schoolklas op excursie keek toe. foto anp Van onze verslaggevers Den Haag - Staatssecretaris Tommei (D66, Volkshuisvesting) is bij zijn aantreden door zijn ambtelijke top aanvankelijk hele maal niet geïnformeerd over de problemen bij de stichting Wo- ningbeheer Limburg (WBL). Hij heeft zijn ambtenaren boven dien herhaaldelijk moeten vragen om dossiers. slagvaardig genoeg optrad in de zaak. Naar aanleiding daarvan is de parlementaire commissie ingesteld. Topambtenaar Kokhuis verde digde gisteren de gang van zaken voor de parlementaire commis sie. „Zo heb ik het van Tommei niet begrepen. Hij zei bij een be spreking met de directie Volks huisvesting: 'Zijn er daar - bij WBL - nog lijken in de kast?'. Toen heb ik gezegd; er zijn fi nanciële risico's, het is ook wel een heikel dossier." Kokhuis bestrijdt bovendien dat zijn politieke baas het WBL- dossier onthouden is. „Hij heeft het dossier wel gehad." Dat WBL ontbrak bij de overdracht is volgens Kokhuis te verklaren omdat de WBL-zaak 'geen hoofdzaak' is. Door Jeroen den Blijker en Gerda Rijpkema IN DE koffiekamer van de Tweede Ka mer staat een topambtenaar van Vrom. Hij is boos. Wat gisterochtend in de krant stond over zijn ministerie klopt natuur lijk niet. „Hoe komen jullie erbij dat wij hebben geschrapt in de concepttekst van het inspectierapport over WBL?," bitst hij de journalisten toe. Het ministerie is in rep en roer door de belas tende verklaring die daags tevoren is afgelegd door een eigen ambtenaar voor de parlemen taire commissie die de teloorgang van de stichting Woningbeheer Limburg (WBL) on derzoekt. Inspecteur Hordijk verklaarde dat twee superieuren passages schrapten in zijn oorspronkelijke inspectierapport over het rei len en zeilen van de WBL. Niet zonder toeval waren dat passages die Vrom slecht uitkomen. Het ministerie onder leiding van de vorige staatssecretaris Heerma (CDA) heeft keihard onderhandeld om, voor een appel en een ei, bevrijd te raken van een lastig probleem: de technisch failliete corpo ratie SBDI. Voor de sanering daarvan draaide uiteindelijk het WBL-bestuur op. Of het WBL-bestuur de uiterst gecompliceer de sanering wel aan kon, is voor Vrom tijdens de onderhandelingen geen overweging ge weest. Evenmin speelde het belang van de volkshuisvesting een rol. Gisteren deed Vrom er alles aan dat beeld bij te schaven. De officiële lezing is nu dat Hor dijk en zijn collega 'volledig eigener bewe ging' hun stuk hebben 'geobjectiveerd'. Niks dwang, niks druk, wordt verzekerd. Zelfs de hoogste ambtenaar voor de Volkshuisvesting, directeur-generaal Kokhuis mengde zich met deze boodschap in de koffiekamerdiscussie. Terwijl hij daar vooral kwam om een beetje bij te komen van zijn langdurige 'verhoor' door de parlementaire commissie. Hij valt zijn collega bij. „Schrappen in de tekst hoéf de niet. Want inspectierapporten blijven ge woonlijk intem." Hij loopt echter snel weg zodra hem een we dervraag wordt gesteld. Waarom was het, ge zien dat interne, vertrouwelijke gebruik, überhaupt nodig om de tekst 'te objective ren'? Ook Kokhuis' collega staat met de mond vol tanden. Hij zucht. Zo ook de directeur voorlichting van het ministerie. Maar, zo geeft die direct toe, „Ik weet weinig van de zaak." Feit is dat de verklaring die Kokhuis gisteren aflegde voor de commissie naadloos aansluit op het beeld wat Hordijk daags tevoren had geschetst. Het ministerie heeft slim inge speeld op de expansiedrang van de woning corporaties HBL en Het Zuiden en de ambi ties van locale koninkjes in volkshuisves- tingsland als Schepers en Van Goethem. Zo is Vrom voor 12,6 miljoen gulden verlost van het lastige SBDI. Zonder de hulp van HBL en Het Zuiden had dat het ministerie zeker honderd miljoen gekost. Kokhuis hierover: „Het Rijk heeft gekeken naar de financiën van de belastingbetaler en de financiën van Volkshuisvesting." En, over Van Goethem en Schepers: „In onderhande lingen krijg je nooit wat je verdient, maar slechts wat je onderhandelt." Tegelijkertijd heeft Kokhuis er echter geen enkel probleem mee om de schuld voor het WBL-debacle vooral neer te leggen bij die zelfde Schepers en Van Goethem. „Na de fu sie tot WBL is de moeilijkheidsgraad voor het bestuur gestegen. Ieder mens kan het overko men dat men zijn top bereikt. Achteraf was de fusie een maatje te groot." Deze conclusie stond voor Kokhuis al eind 1993 vast, toen de eerste, voorlopige resulta ten van het inspectieonderzoek bij Vrom be kend werden. Ingrijpen van rijkszijde is ech ter niet echt overwogen. Kokhuis, veront schuldigend: „Daarvoor bestonden te weinig juridische mogelijkheden." Sinds enkele jaren geldt een nieuwe wet waardoor het rijk minder directe invloed meer heeft op corporaties. „We hebben medio 1994 wel overwogen om naar de rechter te stappen om het bestuur weg te krijgen." Maar, zo taxeerde Vrom, de zaak zou daar kansloos zijn onder andere omdat WBL-voor- zitter Schepers het zinkende schip net had verlaten. Hoewel zijn opvolger Aarts voor Vrom een onbekende was, wilde het ministe rie hem wel een kansje geven. Ook Aarts zou er niet in slagen de zaak te saneren. Een nieuwe, uitgelezen gelegenheid om van het bestuur verlost te raken, liet Vrom echter onbenut. Op 14 augustus 1994 verklaarde het WBL-bestuur geen gat meer in de malaise te zien. Het wilde plaats maken voor een inte rim-manager. De gemeenten die op WBL toe zicht hielden, verzochten ambtenaren van VROM daaraan mee te werken. Kokhuis hierover: „Van onze zijde is ver klaard dat de gemeenten hierover de staatsse cretaris een briefje zouden moeten schrijven. Dat briefje is nooit ontvangen." Het ministe rie evenwel, heeft de gemeenten nimmer her innerd aan dat briefje. Kokhuis, verontschul digend: „Maar ik hoorde pas acht maanden later van deze zaak." Den Haag (anp) - De samenwerking tussen scholen voor spe ciaal onderwijs en reguliere basisscholen wordt niet bedreigd door een nieuwe verzuilingsgolf. Bijzondere scholen die een sa menwerkingsverband met elkaar willen vormen, moeten bewij zen dat zij om goede redenen 'al iets met elkaar hadden'. gen met elkaar een budget van de overheid. De drie regeringsfracties (PvdA, VVD en D66) vreesden dat bij zondere scholen uit dezelfde zuil het project zouden aangrijpen om met elkaar in één samenwer kingsverband te gaan zitten, ook al zouden zij een groot gebied be strijken. Het gevolg zou dan zijn dat kinderen lange reistijden moeten maken. Netelenbos, de ouders, de school besturen en de vakbonden heb ben in hun akkoord echter afge sproken dat bijzondere scholen moeten kunnen aantonen dat zij goede redenen hebben om met el kaar samen te werken, als zij ver uit elkaar liggen. Een voorbeeld van zo'n terecht verband noemde Netelenbos de reformatorische scholen. Door Jeroen den Blijker en Carla Joosten MAANDAG IS het weer zo ver. Opnieuw wacht staatsse cretaris Dick Tommei (D66, Volkshuisvesting) een zwaar debat. Andermaal zal hij een overgrote meerderheid in de Tweede Kamer tegenover zich vinden, die aanzienlijk meer geld voor de huursubsi die wil. Sinds zijn aantreden anderhalf jaar geleden ligt Tommei met grote regelmaat onder vuur. In D66-kring wordt dat vooral ge weten aan PvdA-Kamerlid Adri Duivesteijn. „Hij zit als een fret achter de ko nijnen aan," mopperde D66-lei- der Hans van Mierlo vorige maand nog en wendde zich hoogstpersoonlijk tot premier Kok en PvdA-fractieleider Wal lage. Ondankse de kamerbrede kritiek over Tommels visieloze beleid had Van Mierlo de schul dige al snel gevonden: Duiveste ijn, die op de man zou spelen. „Zijn toon overschrijdt vaak de maximumsnelheid. Zo op het oog lijkt Van Mierlo het gelijk te hebben. Het was im mers Duivesteijn die begin dit jaar als eerste opmerkte dat de volkshuisvesting kampt met 'een gezagscrisis'. Duivesteijn nam in de Kamer weliswaar afstand van zijn uitspraak om de goede vrede in de coalitie te bewaren, maar hij staat er 'materieel' nog steeds achter. Maar de D66-leider gaat er wel aan voorbij dat de kritiek die Duivesteijn als eerste ventileer de inmiddels Kamerbreed klinkt. Zelfs Tommels partijge noot in de Tweede Kamer, Hans Jeekel, liet de aanvallen op Tom mei tijdens het laatste debat on weersproken. Jeekel wist ook wel dat het een onbegonnen zaak zou zijn om Tammel uit de wind te houden. Het komt D66 goed uit Duiveste ijn aansprakelijk te stellen. Hij heeft de schijn tegen. Het voor malige straatjochie uit de Haag se Schilderswijk spreekt over de volkshuisvesting op een toon die niet past in de verzakelijkte sfeer die ex-staatssecretaris Heerma heeft nagelaten. De PvdA'er gaat er prat op, geheel in strijd met de mores aan het Binnenhof, te zeg gen waar het op staat, Hij, oud-wethouder volkshuis vesting van Den Haag, kan zich nog druk maken over de woon lasten van de laagste inkomens en zet het beeld neer van een partij die opkomt voor de laagst betaalden. Duivestijn bruist bo vendien van de ideeën, heeft pit tige meningen en daagt Tommei in debatten voortdurend uit. Duivesteijns heeft lak aan het regeerakkoord en plust er voor de volkshuisvesting graag wat geld bij. Zijn plannen voor de huursubsidie kosten de schatkist jaarlijks enkele honderden mil joenen extra. Dat het financie ringstekort dan wat minder snel naar beneden kan, neemt hij op de koop toe. „Je kan de mensen toch niet vijftig procent van hun inkomen laten verwonen?" Hij was bovendien de eerste die wees op het gevaar van het ont- Dick Tommei heeft het an dermaal moeilijk met de ver dediging van zijn volkshuis vestingsbeleid. foto de stem/johan van gurp staan van getto's en is een van de gangmakers van het parlemen taire onderzoek dat - zeer tegen de zin van Tommei - is begonnen naar Woningbeheer Limburg. Het PvdA-Kamerlid toont zich daarmee een politicus zoals D66, ooit begonnen als de partij van de politieke vernieuwing, eigen lijk zou moeten koesteren. Dua lisme in de politiek - het onaf hankelijk opereren van Tweede Kamer tegenover het kabinet - is toch waar Democraten voor zeg gen te staan? Speelt Duivesteijn dan in het ge heel niet op de persoon Tommei? Ook dat is onjuist. De PvdA'er was voor zijn Kamerlidmaat schap voorzitter van de kritische Woonbond, die opkomt voor de huurders. Na jaren vruchteloos gedram, schuwt Duivesteijn het spektakel niet. Hij neemt Tommei op de korrel om de aandacht van het kabinet te trekken. Zolang het kabinet dit niet begrijpt, blijft Tommei de hete adem van Duivesteijn in zijn nek houden. Dat de staatssecretaris inmid dels bijval heeft gekregen, vooral van de woningcorporaties, is be grijpelijk. Zij moeten niks heb ben van Duivesteijn, die immers een eind wil maken aan de macht die Tommei de corporaties, in navolging van zijn voorganger Heerma, heeft toegeschoven. Duivesteijn wil vooral de huur ders macht geven. Dat zou een radicale koerswijzi ging vereisen, maar dat is niet haalbaar. De jarenlange discus sie over de nieuwe ordening in de volkshuisvesting is vorig jaar net - mét steun van de PvdA - afge rond. Ook Duivesteijns wens om de huursubsidie substantieel op te trekken lijkt onvervulbaar. Sim pelweg omdat het paarse kabinet andere prioriteiten heeft, zoals extra geld voor politie en justi tie. Daar komt bij dat het devies van de PvdA-bewindslieden in het kabinet vooral lijkt: laat Duives teijn het sociale gezicht van de partij maar uitdragen, als ons dat maar geen geld kost. Zolang dat zo blijft, hoeft het konijntje Tommei de fret Duivesteijn niet te vrezen. VEILIGHEID IS links noch rechts. Toch heeft het orde- en tuchtgevoel het thema jarenlang kunnen opeisen?^ ciaal-democraten spraken er tot aan de vorige verkiezing nauwelijks over. Wie pleitte voor meer blauw op straat, be- wees daarmee zijn rechtse mentaliteit. De Partij van de Arbeid ontdekte laat dat niet alleen de bezit- tersklasse van bovenmodaal te lijden had van criminaliteit Ook haar achterban werd geconfronteerd met bedreiging/ braak en geweld. Lijsttrekker Kok beloofde daarom priorii voor de veiligheid op straat. Veel heeft hij daar zelf nog niet aan gedaan. Het is VVD-minis- ter Dijkstal die het punt steeds weer op de agenda zet. In het regeerakkoord is afgesproken dat de politie er vierdui zend agenten bij krijgt. Een forse concessie van de VVD, diein- gezet had op tienduizend. Geld voor meer bleek er niet te zijn De Tweede Kamer heeft onlangs per motie het kabinet opge roepen te zorgen voor nog meer blauw op straat. Aanleid» voor vice-premier Dijkstal om zijn pleidooi voor veel meer dar de al afgesproken vierduizend extra agenten te herhalen. Eerste minister Kok reageert obligaat en ouderwets sociaal-de- mocratisch op het betoog van zijn collega. Hij onderschrijft de argumenten voor een beter veiligheidsbeleid en zal daarom bij de eerste besprekingen over de begroting van volgend jaar het onderwerp nadrukkelijk op de agenda zetten, maar vindt Dijk- stals opmerkingen tegelijkertijd 'gratuit'. Waar het geld van daan moet komen, zegt Dijkstal immers niet. Onhandig, en misschien zelfs dom, van de PvdA-voormanen kabinetschef. Het gevoel van onveiligheid is zo groot-enze ker in de achterban van de PvdA - dat er iets aan gedaan moei worden. En niet alleen uit angst dat de kiezers anders bij extre me partijen terecht zullen komen. Koks doorgaans aansprekende zuinige mentaliteit miskent hei probleem. Hij heeft het vertrouwen van kiezers en volksverte genwoordigers gekregen. Die verwachten van hem dat hij hun angsten serieus neemt. Als de kiezer de keus heeft tussen defi nanciële normen van Brussel en de veiligheid thuis en op straat, weet ieder wat de uitslag zal zijn. Premier Kok moet zich daardoor laten leiden. Niet door hetso- ciaal-democratische taboe om over criminaliteit en veiligheid te spreken. VERVOLG VAN VOORPAGINA De Bredase hartchirurgen ope reren 'in principe alles', aldus de inspectie; zelfs patiënten die door de Academische ziekenhui zen geweigerd worden, wat vol gens de inspectie de omgekeerde wereld is. Het METI-rapport portretteert het Thoraxcentrum als een pro ductie-eenheid, waar alles in het teken staat van het opereren zelf. Ook de zorg voor en na de operatie is volledig onderge schikt gemaakt aan deze wel haast fabrieksmatige aanpak. Tijd voor patiëntenbesprekingen en gestructureerd overleg met collega's van de eigen en aanpa lende disciplines gunnen de (pa- ra)medici zich amper. Dat ge beurt 'terloops' en 'ad hoc' of blijft soms gewoon achterwege. Hetzelfde euvel geldt de noodza kelijke procedures rond regis tratie en evaluatie, terwijl de briljante Bredase hartchirurgen ook in het opstellen en volgen van protocollen zwakke broe ders blijken. Dat kan zo niet langer, vindt de inspectie. Als er niet heel snel heel veel verbetert, is de hart- longkliniek - waar sinds twee maanden al geen longoperaties meer mogen worden verricht- binnenkort verouderd. De hart- chirurgie ontwikkelt zich name lijk razendsnel, terwijl de pa tiëntenzorg als gevolg van de vergrijzing steeds gecompliceer der wordt. De situatie is evenwel niet zo alarmerend dat de inspectie zich tot prompte sluiting van het Thoraxcentrum genoodzaakt zag. Desgevraagd verklaart In specteur M. Westerouen van Meeteren onder de thoraxmedici een grote veranderingsgezind heid bespeurd te hebben. „Bo vendien levert De Klokkenberg nu nog wel verantwoorde zorg. Het Thoraxcentrum - momen teel ook gewikkeld in een be stuurlijk conflict met de B van Toezicht en de directie De Klokkenberg - grijpt die kans ook. Prof. A. Dunning, de (extern) medisch adviseur van het Tho raxcentrum kreeg gistermiddag de medische thorax-staf ach zich in de stellingname dat 'met het METI-rapport heel goed te leven valt'. Volgens Dunning kunnen de door de inspectie ver langde hervormingen binnen de gestelde -tijd van vier doorgevoerd zijn. „Daarmee is zelfs al een gemaakt," verklaarde tijdelijk directeur L. Markensteijn van het Thoraxcentrum gistermid dag. Markensteijn, eind januari door de Raad van Toezicht inge huurd als interim-manager, schortte vorige week uit protest zijn werkzaamheden tijdelijk op, omdat zijn opdrachtgevers hem te weinig armslag gaven. Giste ren hebben de Raad en de mana ger elkaar hervonden. Markensteijn (directielid van Bureau Berenschot) is voor een periode van minimaal drie ei maximaal zes maanden benoemd tot directeur van het Thoraxcen trum. Binnen die termijn is de beoogde fusie van het Thorax centrum en een algemeen zie kenhuis in Breda in kannen en kruiken," garandeert Marken steijn, die met nadruk vermeldt dat de or van De Klokkenberg zich nog over zijn benoeming moet uitspreken. De tijdelijk thoraxdirecte® spreekt bovendien van een 'doorbraak' in het maandenlan ge conflict tussen bestuurderset medici van De Klokkenberg. Den Haag (anp) - Het ziekenfonds moet veranderen van een verzekering voor werknemers in een verzekering voor lag® inkomens. Op die manier kunnen werknemers die dat kun®11 betalen overgaan naar een kostendekkende particuliere verze kering en kleine zelfstandigen die heel weinig verdienen, profi teren van de lagere ziekenfondspremies. Dat zei WD-fractievoorzitter F. dere regeringsfracties in Bolkestein gisteren in Zeist tij- Tweede Kamer en minister Bo» dens het symposium 'Hoe gezond zijn ziekenhuizen?'. Zo kunnen de oplopende kosten van de ge zondheidszorg volgens hem beter in de hand worden gehouden. Of zijn idee kans van slagen heeft, valt te betwijfelen. De an- Den Haag - Nederland erkent de Federale Republiek Joegoslavië. Het kabinet heeft besloten am bassadeurs uit te wisselen met de Federale Republiek, die bestaat uit Servië en Montenegro. De Europese Unie bepaalde eind januari klein-Joegoslavië pas te erkennen als dat op zijn beurt de voormalige Joegoslavische repu bliek Macedonië erkende. Dat ge beurde maandag. Daarna norma liseerden verschillende Europese landen hun betrekkingen al. De toekomst hangt onder meer af van de naleving van het akkoord van Dayton. van Volksgezondheid heten een eerder idee van werkgeve voorzitter Rinnooy Kan w® geen 'armoefonds' te willen- Bolkestein signaleert dat steeds meer afbreuk wordi'6 daan aan het werknemers®» ter van het ziekenfonds. W bijstandsmoeders en kenden zitten sinds de Wet* Otterloo ook bejaarden o een zekere inkomensgrens w fonds Kleine zelfstandigen met laag inkomen, zijn ec"'erv((i steeds aangewezen op de duurdere particuliere verz ring. Bolkestein vindt aai consequent, zeker niet o veel meer verdienende we mers (tot ongeveer 60 0'U 8 den) wel in het ziekenfonds»^ gen blijven. ..f.g Voor de lange termijn pW opnieuw voor het afschaü de ziekenfondsen. ba de plaats moet een verpl»^. sisverzekering tegen tu ten komen voor iedereen. r.x Washington (afp) - De Amerika; autoriteiten zijn van plan de re: aan te scherpen na het neersto| van een zevenjarig meisje, dat in penmotorige Cessna de Verem Staten had willen overvliegen om record te vestigen. Doel van de m; regelen is een herhaling te voor {nen van een dergelijk incident. David Hinson, voorzitter van de fede «rranisatie die toezicht uitoefent op burgerluchtverkeer (FAA), gaf gist. opdracht om nieuwe regels uit te vaai gen die verbieden dat niet-pdoten de {turing van vliegtuigen ter hand ner Monrovia/Den Haag (dpa/afp/ai] situatie in Liberia heeft het Inter besloten zich terug te trekken. Oo| verwante organisaties kondigden weg te halen uit het door een bu Afrikaanse land. De laatste 78 plaatselijke mede werkers van het Rode Kruis zoch ten gisteren een veilig heenko men. De overgebleven vijf inter nationale hulpverleners proberen zo snel mogelijk de hoofdstad Monrovia te verlaten, waar zij in de Amerikaanse ambassade hun toevlucht zochten. Onder de bui tenlanders bevinden zich geen Nederlanders. Een dergelijk besluit tot volledige terugtrekking komt niet vaak voor, aldus een woordvoerster van het Nederlandse Rode Kruis. Maar zij verklaart de stap met de onwerkbaar geworden situatie in het land. De Tevens van de mede werkers lopen direct gevaar, de kantoren van het Rode Kruis zijn geplunderd en hulpverleners wa- ïen gedwongen hun geld af te ge ven. De organisatie spreekt over Een grote warboel. Ook van de VN en de aanverwan te hulporganisaties WHO (ge wondheid), Unicef (kinderen) en UNHCR (vluchtelingen) zijn tal rijke eigendommen en hulpgoe deren gestolen. De VN-waarne- mersmissie raakte acht auto's kwijt. Tegelijk met het vertrek van de internationale organisaties werd bekend, dat in een kamp in Mon rovia, waar duizenden rebellen Van de Krahn-stam sinds een week zeshonderd personen gijze len, cholera is uitgebroken. Een Liberiaanse verpleger maakte melding van minstens twaalf do den. Volgens de hulpverlener zijn de waterputten in het belangrijkste militaire kamp van de stad uitge put, waardoor geen drinkwater meer beschikbaar is. Hij waar schuwt voor nog veel meer slacht offers omdat er geen medicamen ten zijn. jn het kamp verschansten zich in totaal twintigduizend personen, hoofdzakelijk Krahn-strijders en hun familieleden. Het zogeheten Barclay Training Center, een ode kazerne van het Liberiaanse leger, was ook gisteren weer doel wit van aanvallen door troepen 1 l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 4