Weekend E4 Is Mohammed Abdul Kareem, alias Henkie Tof, een zwarte leider of een 'gevaarlijke gek'? 1? JTIEWONINGEN rrangementen tgburo niette vervelen, lier 30 ha, Arde'che 0g gTEM ZATERDAG 13 APRIL 1996 14 IbuwgalowténtêT iTENT Hij wordt wel de nieuwe zwarte leider in ons land genoemd. De Maar ook heet hij een zwarte racist, 'zwarte Janmaat'. Surinaamse voorlieden vrezen zijn zuigkracht op kansarme jongeren. Anderen negeren hem zo omzichtig dat het gaat opval len. Sommigen veroordelen zijn islamitische opvattingen als 'idi oot'. Weer anderen zeggen dat hij nog steeds de vroegere crimi nele Henkie is. Zelf werkt Mohammed Abdul Kareem, alias Henry Willem Fernand (46) stug door aan zijn plannen om cellen van zijn Dutch Nation of Islam in diverse steden te vestigen. Er zijn er hoven, Arnhem, Utrecht, Gro ningen, Rotterdam en Amster dam. En aan de 'Grote Mars van de Eenheid'; „Een reusachtige mars van 200.000 zwarte men sen richting Den Haag, om daar terug te halen wat ons historisch is afgepakt." •Wie en wat is die Mohammed Kareem? Wat bedoelt hij met het 'opruimen van de Uncle Toms' onder de Surinamers? Idiotie Waardering Allahs werk Schieten Plaats maken WE- KI ZRG \N JE- TE-LÊVRC>ESTEjLO AJolUS in DLNEMARKEN HAD 1996 VAN EUROPA. ■met extra exposities - |ten etc. etc. e keus - hotels - appartementen 1 ^kantieparken. fet en/of HOTEL-informat|ei dwolda HSlsrfS10 bor kinderen en gezinnen. 'Blanken hoeven voor mij niet bang te zijn' Jeuterbad. Kanovaren. I, Speeltuin. [snackbar, waar u afha It gezellige middelpunt van I 1 receptie. VEKEN STAAN 1 WFEKI llZOEN. 1 pgen en boulen. TEN TENTEN. AAN BIJ NED. LEIDING I 48281 fax: OO-33.759483901 Berg, Ardeche. - VALRAS PLAGE Icampings bij zandstranden I ZUR 077 - 3549178. bartementen, gites, villa's VEMBAD EN/OF TENNIS >2112208. 1PEERVAKAI\1TIES~ sta-)caravans en chalets Nederl. begeleiding oge korting. [178-6414562 lid SGR. l-homes in Vendee, Loire, Irijs, Vogezen en Jura. Ben! Tel. 055- 5051071. SEJOUR EN FRANCE. Vak.l huizen, gïtes, vak.parkenail mobilhomes. Aantrekkelijke] prijzen. Gratis gii 026-3257800. Lid SGR. DORDOGNE t.h. pr. vrij c boerenhuizen, v.a. 650,-1 p.w. in hoogseiz. Agencel Blees. 072-5336196. ZUID-BOURGOGNE, idyl. I maconnais huisje 4 pers. f v.a. ƒ450,- p.w., gastvrouw,tel.0481 -461484 I en 0033-85332644. PARIJS in apr.. mei, juni, 31 dg v.a./ 175, 4 dg v.a./ 2241 PAR/DISNEY,inkl.entr.3 dgl 239,-,4 dg 339,- ink!:l bus,hotel,L/O, exo. Inl.l ADW 0314-363162 (SGR). G0LF-/WINDSURF- en strandvakanties, 10 dgn. I v.a. 368,- incl. busreis camping. De beste Europese vakantiesteks voor jongeren vind je bij FUNTIME. Bel voor gratis brochure 073 - 5 999 8'° Vak.huisjes t.h. bij Ned.faml op heerlijk plekje in 1e| TARN. Inl; 0488-481512 T.h. Zuid-Fr. MIDD.ZEE sta-J car's op strandcamping,| zwemb., winkel, sp Info: 0413-272724 v.a. Tulip Select 040-2467646 STACARAVANS, in bung.tenten t.h.op z& zwembad, Brochure: STACAR- Provence, Dröme, Fluiken, villa's, panwj DRÓME-VAK. 026^35191981 MIDD.ZEE: app. met ponton, strand, tieisai natuur. Tel: 077-3518285_ NORMANDIE/Bretagne Languedoc woningen ei bung, parkjes. Interzon-vM 024-3241064 Gr. gids.J Huur luxe stacaravans el bungalowtenten op fi campings. Gratis VACANSOLEIL. Telk. 488888. SGR/ANVR- ST.TROPEZ en PR°VENmCJ nieuwe stacar/fam. na Fr zwb. va./ 249 0598-3246» Perfect Holidays (SGnj_j ZORGELOZE Frankrijkvfi kantie. Bungalowtenten stacar. v.a. 29,- p/n- 91 1 Ilea Holiday 0546-574°Ib- LANGUEDOC, huizen aan de Middel1. en achterland. Al p/w. Gratis gids, t Vak. 024-3973555_T_-r. Greensites vol.ing. T „gl fijne campings.Juli va 1 p.d.p.tent. 0499-48888 J Cóte d'Azur FREJU® op 4-ANWB camP. 8.3 luxe stacar s oP 10 1 eigen perc. v a. 3J in voorseiz. tot zs/ j week gratis' PARIJS: 3 dgn kwalrt,J busreis htl ST.TROPEZ t.h. stacar. wc/do op strand. 0478-5^5751 Brochure: Kant en klaar kahJPg^j r\aiu onze compleet bungalowtenten mooiste plekjes Comfortabel en be •"••"TENTSETTER^jjJ op camp. Z-FrT70236345Z»J T.h.: comf np. Z-Fi strand. Tel.: 070; r.... Z.Frankrijk, 035-6941857_ DORDOGNE bungp W camp. v-®'Lo.3636611- v.a. 5 mei. 043 vertegenwoordiger van de gevreesde, extremistische zwarte Amerikaan Louis Farrakhan. volgens hem al in Tilburg, Eind- c» Door Rinze Brandsma V] en magere, kleine man op een Ij piepkleine bovenwoning in het I grijze Amsterdamse Betondorp bij het oude Ajax-stadion. Op de voordeur een «je met H.W.Fernand, Organisatie en Ma- I Mgement Advies. De bel doet het niet. In de I ®ur zit een nieuw slot. «De politie heeft hier ingebroken toen ik matst een tijdje in Groningen zat om een dis- I wssieavond van jongeren voor te bereiden. Rirn t mii 24 uur Per da§ an de gaten, de F i'i -' "aarom? Omdat ik ze te vaag ben. I p8™ zwart mannetje dat van een uitke- m j j en vo* P^annen zit- Ze stuitten op ie- a, hier in huis was. Volgens mij wilden mer dope achterlaten om mij te kunnen op- I bang v*'en 66^hdstermicrofoontje. Ze zijn rofessor Kareem zegt veel financiële steun krijgen van Surinaams-Nederlandse on- g'?em8rs en winkeliers. „De mensen zijn nn 0p,e2 e iongen. Ik kan altijd een beroep Natf Rarrakhan heeft gezegd dat de dsr,011^ ?am geen Se^d mag aannemen van l a» JT-denk dat we wel steun van een U'slamitische tanden zullen krijgen." I W reem met zÜn Dutch Nation of Is land radicale Islamieten waar de Neder- e jnachthebbers beducht voor zijn? (BVni Binnenlandse Veiligheidsdienst I waarin0"? taar in ziJn jaarverslag voor milieu '®e toename van radicale isla- iiistisch "iet zo i lespeuren: „Wel extre- maar nog niet echt serieus en nog „Ik zal toch niet zo gek zijn dat ik op tv zeg plaats maken. ke uitlatingen van hun Amerikaanse voorman Farrakhan over Joden en vrouwen. Het is wel een signaal van onrust onder de jonge zwarte gemeenschap in ons land." „Een gevaarlijke gek, die we maar niet al te serieus moeten nemen," zegt de Hagenaar A. Maddoe aanvankelijk van Kareem en zijn op vattingen. Maddoe is voorzitter van de Suri naamse moslim-koepelorganisaties IMO, van de Nederlandse Moslim Omroep en van de Is lamitische Raad Nederland. „Ik maak mij wel zorgen over zijn groeiende aanhang, vooral onder onze jongeren," Maddoe's organisaties zijn begonnen zich te gen Kareem en zijn Nation of Islam teweer te stellen. Zij waarschuwen de jongeren. „Ik vind hem gevaarlijk, ja. Hij heeft een goede ingang bij ex-gedetineerden, bij randgroep jongeren, in cafés. Daar houdt hij zijn preken en neemt mensen mee die behoefte hebben aan aandacht. Ik denk dat hij veel jongeren meekrijgt die willen meewerken aan zijn plannen." Hij ziet een voedingsbodem 'waar in een nu nog klein en onschuldig pluisje zich kan ontwikkelen tot een kanker.' Een gesprek met minister Sorgdrager van Justitie - op haar verzoek, met andere mos lim-voorlieden, met als aanleiding de recente beschuldigingen over de verwevenheid van moskeeën in de hasjhandel - sterkte onlangs Maddoe in zijn zorg over Kareem en zijn be weging. „Ik sta niet achter zijn uitlatingen, zoals dat de islam ten opzichte van andere geloven zal overwinnen. Al heb je dat in gedachten, dan kan je dat in de Nederlandse samenleving niet uitspreken. Zijn uitspraken geven juist recht se groeperingen voedsel tot tegenacties. Je hebt rekening te houden met mensen die in de Islam een gevaar zien, hem horen en zeggen: zie je wel?" dat ik mensen wil liquideren? Ik bedoelde het zoals mijn mama in Paramaribo altijd zei als ik rotzooi gemaakt had: de kamer opruimen, FOTO'S THEO VAN ZWAM Hij ziet in Kareem iemand die meer door emotie en enthousiasme wordt geleid dan door verstand. „Van deze idiotie zijn wij niet gediend. Hij kan zijn uitspraken niet onder- I OnrW,'6 f oePeringen is zorgwekkend'? W°nS van instituten voor etnische tenrai j zeggen dat de BVD de activitei- ,01st n- Farrakhan-aanhangers in ons land BuL, woordv°erder van het Landelijk inKarwm01 Racisraebestrijding (LBR) zegt taarliiF 6 j ZI'n Dutch Nation of Islam ge- ketendenzenteb ,-h- STA.^RGEL£S. Te§ ÜncleT^ j doen.stoere uitspraken over LFrankrijk, -1 j._ ms die fout zijn en die op een of an- mer uit de weg gerujmcj moeten wor- orstelen zich uit onder verwerpelij- opd .WK.*"! „Ze toeteren op straat naar me: hee, zwarte Janmaat, zeggen ze dan. Dat doet mij pijn. Ik ben geen racist." bouwen met wat de Profeet heeft gezegd. Wij zien ook de waarden van andere geloven." Maddoe wil Kareem niet afdoen als 'die ge vaarlijke gek die in de woestijn staat te roe pen'. „Tot voor kort hadden wij het standpunt dat we Kareem niet teveel aandacht moesten geven, liefst negeren. Maar we moeten oppas sen dat zijn club geen achterkamer-organisa tie wordt, onttrokken aan het gezichtsveld. We moeten voorkomen dat het straks uit groeit tot een soort atoombom." Toch zijn niet alle Surinaamse en/of islamiti sche voorlieden zo beducht voor Mohammed Kareem. Zegsman Kassiem van de (Suri naamse) World Islamic Mission, zelf wonend in Amsterdam-Zuidoost waar Kareems Na tion of Islam groeiende aanhang vindt, wordt boos over de vraag van mogelijke bedreiging. „Black Moslims, dreiging: dat zijn kwetsende termen, gebruikt door blanken en christenen. Het is een goede zaak dat die man bezig is voor de islam. Als hij jongeren aan zich bindt en ze van de straat houdt, dan draag ik hem en de zijnen een warm hart toe." Directeur Bakboord van het Surinaamse jon gerencentrum Kwakoe in de Bijlmer signa leert een groeiende groep Afro-Surinamers in Zuidoost die zich bekeren tot de Islam. „Het lijkt er ook op dat zij over grote sommen geld kunnen beschikken." In Kwakoe zijn sinds vorig jaar regelmatig discussie-avonden waar Kareem met zijn Farrakhan-preken te gast was. Volgens Bak boord gaat het daarbij om de boodschap, niet om de boodschapper. Hij spreekt met waar dering en begrip over de controversiële op vattingen. „Zo gevaarlijk vind ik Kareem niet. Je moet dwars door die omstreden uitspraken heen le zen. Het gaat er om dat ook in Nederland zwarte mensen kritisch naar hun eigen positie moeten kijken en zich realiseren dat ze in het verdomhoekje zitten. Zwarte mensen moeten voor zichzelf gaan zorgen en niet op hulp van anderen blijven wachten." Het Amsterdamse gemeenteraadslid Leo Ba- lai (PvdA), van Surinaamse afkomst, tevens medewerker van het LBR, denkt dat Kareems aanhang niet overschat moet worden. Even min als zijn vermeend anti-semitische en ra cistische opvattingen. „Zelf heb ik hem daar niet op kunnen betrappen. Ik zie hem niet als racistisch gevaar. Hij loopt veel in de Bijlmer, preekt en praat met mensen. Ik volg wel of het niet uit de hand loopt. Daar zijn geen aanwij zingen voor. Wij kunnen beter met hem in ge sprek blijven en hem niet verketteren en iso leren." Bij de Stichting Landelijke Federatie van Welzijnsorganisaties voor Surinamers zeggen ze onwillig Kareem 'alleen uit de verte te ken nen'. Directeur drs.H.Roseval wil liever niet ingaan op Kareems uitlatingen. „Geen voed sel geven aan discussie over die club." Wat vindt hij van de aankondiging van Ka reem in een tv-uitzending om te zijner tijd af te rekenen met de 'Uncle Toms, de zwarte Su rinaamse verraders die heulen met de blan ken, de zwarte leiders en de welzijnsinstellin- gen die voor ons moesten opkomen maar ge faald hebben.,.we houden ze in de gaten, we hebben een zwarte lijst en we gaan ze verban nen, opruimen'? Voelt Roseval zich daar per soonlijk door bedreigd? „Ik wil niet leven met intimiderende dreige menten. We leven in een democratische sa menleving. Er zijn betere dingen te bedenken voor de jongeren dan dit soort destructieve opvattingen. En ik heb liever zogenaamde Uncle Toms die wel wat doen dan mensen die maar wat roepen en niets bereiken." Kareem/Fernand laat zich graag de term 'zwarte leider' aanleunen. Tevreden glimla chend: „Je wordt als leider geboren." Maar, zo vermant hij zich snel, 'het is Allahs werk.' Mensen die hem zien als bedreiging, hebben iets te verbergen en knoeien zelf, zegt hij. „Ik ben een oprecht mens. De Nation of Islam maakt de Surinaamse jeugd in Nederland wakker. Ik ben bezig de moraal op te vijzelen waar de ouderen hebben gefaald." Zijn nederige woonkamer is hoofdkantoor en tempel, de wierook geurt zwaar. Al vijftien jaar is hij Black Moslim, zegt hij. De geeste lijk leider heeft eigenlijk zijn gebeds-, rust en vastendag en loopt in een witte kamerjas, terwijl hij fluks de Koran opengeslagen op een lessenaartje legt. Dit is zijn laatste inter view, zegt hij: zijn agenda staat 'boordevol' afspraken voor discussieavonden en spreek beurten, sinds hij door Pieter Jan Hagens, vo rig jaar oktober, in een tv-uitzending voor Veronica stevig aangepakt werd en zich tot drastische uitspraken liet verleiden. En bo vendien schrijft hij aan zijn autobiografie - hij laat een lijvig manuscript zien. De Black Muslim-boodschap van Farrakhan en van Kareem vindt veel weerklank, knikt hij. „Vierduizend al, de meesten willen tot de islam bekeerd worden. Ook Marokkaanse jongeren, ook Surinamers van Javaanse en Hindoestaanse afkomst." Hij is bezig, in verband met zijn uitkering, van zijn werk voor de Dutch Nation of Islam een erkend project te maken. Hij laat organi satie-schema's zien van cellen in alle steden, ministeries, wereldlijke en geestelijke leiding. En een keurtroep van militante jongens, de 'Garden Angels'. Hij geeft openlijk zijn criminele verleden toe. Hij heeft langdurig in de gevangenis gezeten. „Een keer vier jaar. Ik heb een paar keer men sen met een mes verwond en met een vuurwa pen geschoten. Omdat ik zelf bedreigd werd. Ze wilden me bang maken - nou, dan leer ik ze manieren. Dat was toen ik jong was. Ik ben vanaf de jaren tachtig niet meer in de fout ge gaan, ik wil dat verleden afsluiten." In kringen van Surinamers in het Arnhemse Spijkerkwartier - waar hij in de jaren zeven tig en tachtig een eethuisje had - heeft hij als Henkie Tof nog altijd faam. Als 'die kleine, driftige man die altijd ruzie had.' Daar zeg gen ze niet te geloven in zijn bekering. Tot in Suriname zou hij nog steeds bekend staan als een 'big crook', een dikke boef, actief in een netwerk dat verweven is met de drugshandel. Kareem/Henkie Tof zou een dubbelgezicht hebben, een dekmantel voor cocaïne en heroï ne. „Indianenverhalen," zegt Kareem. „Ik heb nooit heroïne verkocht, ik ben ook nooit pooi er geweest. Ik heb nooit gedeald, meneer. Ik kwam juist op voor de junks. Ik heb zelf al leen wat hasj gerookt. Van Henkie Tof kun nen ze zeggen: die heeft vaak met een pistool geschoten, met een mes gestoken, mensen ver wond, maar in drugs gehandeld? Nooit!" Toch werd hij tot voor kort vaak met een pis tool gesignaleerd. Bij de huiszoeking heeft de politie dat meegenomen, zegt hij. „Ik heb al tijd een wapen gehad. Dat hoorde erbij, weet je. Ik moest daarvan afkicken. Maar die oude Henkie Tof is nu verbannen. Daarvoor is de koran in de plaats gekomen." Kareem blijkt een fascinerend verteller. Voor alle uitlatingen van zijn voorman Farrakhan en van zichzelf heeft hij onschuldige verkla ringen. „Ze toeteren op straat naar me: hee, zwarte Janmaat, zeggen ze dan. Dat doet mij pijn. Ik ben geen racist. Ik weet toch wat ze met de jo den gedaan hebben. Mijn moeder is joods. Mijn ouders zijn joden. Wat Farrakhan over vrouwen, blanken en joden heeft gezegd, dat is Amerika. Wij zitten hier." Maar wat bedoelde Kareem met zijn gerucht makende uitspraak van het 'opruimen' van foute Surinamers? „Ik zal toch niet zo gek zijn dat ik op tv zeg dat ik mensen wil liquideren? Ik bedoelde het zoals mijn mama in Parama ribo altijd zei als ik rotzooi gemaakt had: de kamer opruimen, plaats maken." Hij laat de serieuze remigratieplannen voor verslaafde Surinaamse druggebruikers zien van het project Langa Blo, de Lange Weg. Zelfvoorzienende dorpjes bij Jodensavanna, Apoera en Satillon met boerderijen. „Met een miljoen de man moet het lukken." Op zijn boekenplanken staan lange rijen foto lijstjes, met zichzelf in militant kostuum en opvallend veel beeldschone jonge vrouwen. Hij wijst: dochters, die als model modeshows lopen, zijn huidige vriendin Amanda, ex- vrouwen. „Ik heb vroeger veel vrouwen ge had, veel blanke vrouwen ook. Ik had de schoonste van de schoonste. Dat veel mensen moeite met me hebben komt ook door jaloe zie. Ik heb kinderen met blanke vrouwen ge had. Daarom ook kan ik geen racist zijn. Wie dat denkt is gestoord. Blanke mensen hoeven voor mij niet bang te zijn." Maar wat betekent zijn uitspraak van 'we ko men terughalen wat ons is afgepakt' dan? „Nou, dat miljoen voor die boot en het remi gratieproject. Dat bedoel ik, chef." Hij wordt vaak verkeerd begrepen, terwijl hij het goed bedoelt. „Toen ik acht jaar was leefde ik in Paramaribo in een zwart getto. Wij hadden geen tennisbanen, geen voetbalvelden, niet eens een voetbal. Ik ben toen een bal gaan ste len bij rijke mensen aan de overkant. Konden wij voetballen. Ik was dus toen al sociaal be zig."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21