Weekend E4
Is Mohammed Abdul Kareem, alias Henkie Tof, een zwarte leider of een 'gevaarlijke gek'?
1?
JTIEWONINGEN
rrangementen
tgburo
niette vervelen,
lier 30 ha, Arde'che
0g gTEM ZATERDAG 13 APRIL 1996 14
IbuwgalowténtêT
iTENT
Hij wordt wel de nieuwe zwarte
leider in ons land genoemd. De
Maar ook heet hij een zwarte
racist, 'zwarte Janmaat'.
Surinaamse voorlieden vrezen
zijn zuigkracht op kansarme
jongeren. Anderen negeren hem
zo omzichtig dat het gaat opval
len. Sommigen veroordelen zijn
islamitische opvattingen als 'idi
oot'. Weer anderen zeggen dat
hij nog steeds de vroegere crimi
nele Henkie is.
Zelf werkt Mohammed Abdul
Kareem, alias Henry Willem
Fernand (46) stug door aan zijn
plannen om cellen van zijn
Dutch Nation of Islam in diverse
steden te vestigen. Er zijn er
hoven, Arnhem, Utrecht, Gro
ningen, Rotterdam en Amster
dam. En aan de 'Grote Mars van
de Eenheid'; „Een reusachtige
mars van 200.000 zwarte men
sen richting Den Haag, om daar
terug te halen wat ons historisch
is afgepakt."
•Wie en wat is die Mohammed
Kareem? Wat bedoelt hij met het
'opruimen van de Uncle Toms'
onder de Surinamers?
Idiotie
Waardering
Allahs werk
Schieten
Plaats maken
WE- KI ZRG \N JE- TE-LÊVRC>ESTEjLO AJolUS
in DLNEMARKEN
HAD 1996 VAN EUROPA.
■met extra exposities -
|ten etc. etc.
e keus - hotels - appartementen 1
^kantieparken.
fet en/of HOTEL-informat|ei
dwolda HSlsrfS10
bor kinderen en gezinnen.
'Blanken hoeven
voor mij niet bang te zijn'
Jeuterbad. Kanovaren.
I, Speeltuin.
[snackbar, waar u afha
It gezellige middelpunt van I
1 receptie.
VEKEN STAAN 1 WFEKI
llZOEN. 1
pgen en boulen.
TEN TENTEN.
AAN BIJ NED. LEIDING I
48281 fax: OO-33.759483901
Berg, Ardeche.
- VALRAS PLAGE
Icampings bij zandstranden I
ZUR 077 - 3549178.
bartementen, gites, villa's
VEMBAD EN/OF TENNIS
>2112208.
1PEERVAKAI\1TIES~
sta-)caravans en chalets
Nederl. begeleiding
oge korting.
[178-6414562 lid SGR.
l-homes in Vendee, Loire,
Irijs, Vogezen en Jura.
Ben! Tel. 055- 5051071.
SEJOUR EN FRANCE. Vak.l
huizen, gïtes, vak.parkenail
mobilhomes. Aantrekkelijke]
prijzen. Gratis gii
026-3257800. Lid SGR.
DORDOGNE t.h. pr. vrij c
boerenhuizen, v.a. 650,-1
p.w. in hoogseiz. Agencel
Blees. 072-5336196.
ZUID-BOURGOGNE, idyl. I
maconnais huisje 4 pers. f
v.a. ƒ450,- p.w.,
gastvrouw,tel.0481 -461484 I
en 0033-85332644.
PARIJS in apr.. mei, juni, 31
dg v.a./ 175, 4 dg v.a./ 2241
PAR/DISNEY,inkl.entr.3 dgl
239,-,4 dg 339,- ink!:l
bus,hotel,L/O, exo. Inl.l
ADW 0314-363162 (SGR).
G0LF-/WINDSURF-
en strandvakanties, 10 dgn. I
v.a. 368,- incl. busreis
camping. De beste
Europese vakantiesteks
voor jongeren vind je bij
FUNTIME. Bel voor gratis
brochure 073 - 5 999 8'°
Vak.huisjes t.h. bij Ned.faml
op heerlijk plekje in 1e|
TARN. Inl; 0488-481512
T.h. Zuid-Fr. MIDD.ZEE sta-J
car's op strandcamping,|
zwemb., winkel, sp
Info: 0413-272724
v.a.
Tulip Select
040-2467646
STACARAVANS, in
bung.tenten t.h.op z&
zwembad,
Brochure:
STACAR-
Provence, Dröme,
Fluiken, villa's, panwj
DRÓME-VAK. 026^35191981
MIDD.ZEE: app.
met ponton, strand, tieisai
natuur. Tel: 077-3518285_
NORMANDIE/Bretagne
Languedoc woningen ei
bung, parkjes. Interzon-vM
024-3241064 Gr. gids.J
Huur luxe stacaravans el
bungalowtenten op fi
campings. Gratis
VACANSOLEIL. Telk.
488888. SGR/ANVR-
ST.TROPEZ en PR°VENmCJ
nieuwe stacar/fam. na Fr
zwb. va./ 249 0598-3246»
Perfect Holidays (SGnj_j
ZORGELOZE Frankrijkvfi
kantie. Bungalowtenten
stacar. v.a. 29,- p/n- 91 1
Ilea Holiday 0546-574°Ib-
LANGUEDOC,
huizen aan de Middel1.
en achterland. Al
p/w. Gratis gids, t
Vak. 024-3973555_T_-r.
Greensites vol.ing. T „gl
fijne campings.Juli va 1
p.d.p.tent. 0499-48888 J
Cóte d'Azur FREJU®
op 4-ANWB camP.
8.3 luxe stacar s oP 10 1
eigen perc. v a. 3J
in voorseiz. tot zs/ j
week gratis'
PARIJS: 3 dgn kwalrt,J
busreis htl
ST.TROPEZ t.h.
stacar. wc/do op
strand. 0478-5^5751
Brochure:
Kant en klaar kahJPg^j
r\aiu
onze compleet
bungalowtenten
mooiste plekjes
Comfortabel en be
•"••"TENTSETTER^jjJ
op
camp. Z-FrT70236345Z»J
T.h.: comf
np. Z-Fi
strand. Tel.: 070;
r....
Z.Frankrijk,
035-6941857_
DORDOGNE bungp W
camp. v-®'Lo.3636611-
v.a. 5 mei. 043
vertegenwoordiger van de
gevreesde, extremistische zwarte
Amerikaan Louis Farrakhan.
volgens hem al in Tilburg, Eind-
c»
Door Rinze Brandsma
V] en magere, kleine man op een
Ij piepkleine bovenwoning in het
I grijze Amsterdamse Betondorp bij
het oude Ajax-stadion. Op de voordeur een
«je met H.W.Fernand, Organisatie en Ma-
I Mgement Advies. De bel doet het niet. In de
I ®ur zit een nieuw slot.
«De politie heeft hier ingebroken toen ik
matst een tijdje in Groningen zat om een dis-
I wssieavond van jongeren voor te bereiden.
Rirn t mii 24 uur Per da§ an de gaten, de
F i'i -' "aarom? Omdat ik ze te vaag ben.
I p8™ zwart mannetje dat van een uitke-
m j j en vo* P^annen zit- Ze stuitten op ie-
a, hier in huis was. Volgens mij wilden
mer dope achterlaten om mij te kunnen op-
I bang v*'en 66^hdstermicrofoontje. Ze zijn
rofessor Kareem zegt veel financiële steun
krijgen van Surinaams-Nederlandse on-
g'?em8rs en winkeliers. „De mensen zijn
nn 0p,e2 e iongen. Ik kan altijd een beroep
Natf Rarrakhan heeft gezegd dat de
dsr,011^ ?am geen Se^d mag aannemen van
l a» JT-denk dat we wel steun van een
U'slamitische tanden zullen krijgen."
I W reem met zÜn Dutch Nation of Is
land radicale Islamieten waar de Neder-
e jnachthebbers beducht voor zijn?
(BVni Binnenlandse Veiligheidsdienst
I waarin0"? taar in ziJn jaarverslag voor
milieu '®e toename van radicale isla-
iiistisch
"iet zo i
lespeuren: „Wel extre-
maar nog niet echt serieus en nog
„Ik zal toch niet zo gek zijn dat ik op tv zeg
plaats maken.
ke uitlatingen van hun Amerikaanse voorman
Farrakhan over Joden en vrouwen. Het is wel
een signaal van onrust onder de jonge zwarte
gemeenschap in ons land."
„Een gevaarlijke gek, die we maar niet al te
serieus moeten nemen," zegt de Hagenaar A.
Maddoe aanvankelijk van Kareem en zijn op
vattingen. Maddoe is voorzitter van de Suri
naamse moslim-koepelorganisaties IMO, van
de Nederlandse Moslim Omroep en van de Is
lamitische Raad Nederland. „Ik maak mij wel
zorgen over zijn groeiende aanhang, vooral
onder onze jongeren,"
Maddoe's organisaties zijn begonnen zich te
gen Kareem en zijn Nation of Islam teweer te
stellen. Zij waarschuwen de jongeren. „Ik
vind hem gevaarlijk, ja. Hij heeft een goede
ingang bij ex-gedetineerden, bij randgroep
jongeren, in cafés. Daar houdt hij zijn preken
en neemt mensen mee die behoefte hebben
aan aandacht. Ik denk dat hij veel jongeren
meekrijgt die willen meewerken aan zijn
plannen." Hij ziet een voedingsbodem 'waar
in een nu nog klein en onschuldig pluisje zich
kan ontwikkelen tot een kanker.'
Een gesprek met minister Sorgdrager van
Justitie - op haar verzoek, met andere mos
lim-voorlieden, met als aanleiding de recente
beschuldigingen over de verwevenheid van
moskeeën in de hasjhandel - sterkte onlangs
Maddoe in zijn zorg over Kareem en zijn be
weging.
„Ik sta niet achter zijn uitlatingen, zoals dat
de islam ten opzichte van andere geloven zal
overwinnen. Al heb je dat in gedachten, dan
kan je dat in de Nederlandse samenleving niet
uitspreken. Zijn uitspraken geven juist recht
se groeperingen voedsel tot tegenacties. Je
hebt rekening te houden met mensen die in de
Islam een gevaar zien, hem horen en zeggen:
zie je wel?"
dat ik mensen wil liquideren? Ik bedoelde het zoals mijn mama in Paramaribo altijd zei als ik rotzooi gemaakt had: de kamer opruimen,
FOTO'S THEO VAN ZWAM
Hij ziet in Kareem iemand die meer door
emotie en enthousiasme wordt geleid dan
door verstand. „Van deze idiotie zijn wij niet
gediend. Hij kan zijn uitspraken niet onder-
I OnrW,'6 f oePeringen is zorgwekkend'?
W°nS van instituten voor etnische
tenrai j zeggen dat de BVD de activitei-
,01st n- Farrakhan-aanhangers in ons land
BuL, woordv°erder van het Landelijk
inKarwm01 Racisraebestrijding (LBR) zegt
taarliiF 6 j ZI'n Dutch Nation of Islam ge-
ketendenzenteb
,-h- STA.^RGEL£S. Te§ ÜncleT^ j doen.stoere uitspraken over
LFrankrijk, -1 j._ ms die fout zijn en die op een of an-
mer uit de weg gerujmcj moeten wor-
orstelen zich uit onder verwerpelij-
opd
.WK.*"!
„Ze toeteren op straat naar me: hee,
zwarte Janmaat, zeggen ze dan. Dat doet
mij pijn. Ik ben geen racist."
bouwen met wat de Profeet heeft gezegd. Wij
zien ook de waarden van andere geloven."
Maddoe wil Kareem niet afdoen als 'die ge
vaarlijke gek die in de woestijn staat te roe
pen'. „Tot voor kort hadden wij het standpunt
dat we Kareem niet teveel aandacht moesten
geven, liefst negeren. Maar we moeten oppas
sen dat zijn club geen achterkamer-organisa
tie wordt, onttrokken aan het gezichtsveld.
We moeten voorkomen dat het straks uit
groeit tot een soort atoombom."
Toch zijn niet alle Surinaamse en/of islamiti
sche voorlieden zo beducht voor Mohammed
Kareem. Zegsman Kassiem van de (Suri
naamse) World Islamic Mission, zelf wonend
in Amsterdam-Zuidoost waar Kareems Na
tion of Islam groeiende aanhang vindt, wordt
boos over de vraag van mogelijke bedreiging.
„Black Moslims, dreiging: dat zijn kwetsende
termen, gebruikt door blanken en christenen.
Het is een goede zaak dat die man bezig is
voor de islam. Als hij jongeren aan zich bindt
en ze van de straat houdt, dan draag ik hem
en de zijnen een warm hart toe."
Directeur Bakboord van het Surinaamse jon
gerencentrum Kwakoe in de Bijlmer signa
leert een groeiende groep Afro-Surinamers in
Zuidoost die zich bekeren tot de Islam. „Het
lijkt er ook op dat zij over grote sommen geld
kunnen beschikken."
In Kwakoe zijn sinds vorig jaar regelmatig
discussie-avonden waar Kareem met zijn
Farrakhan-preken te gast was. Volgens Bak
boord gaat het daarbij om de boodschap, niet
om de boodschapper. Hij spreekt met waar
dering en begrip over de controversiële op
vattingen.
„Zo gevaarlijk vind ik Kareem niet. Je moet
dwars door die omstreden uitspraken heen le
zen. Het gaat er om dat ook in Nederland
zwarte mensen kritisch naar hun eigen positie
moeten kijken en zich realiseren dat ze in het
verdomhoekje zitten. Zwarte mensen moeten
voor zichzelf gaan zorgen en niet op hulp van
anderen blijven wachten."
Het Amsterdamse gemeenteraadslid Leo Ba-
lai (PvdA), van Surinaamse afkomst, tevens
medewerker van het LBR, denkt dat Kareems
aanhang niet overschat moet worden. Even
min als zijn vermeend anti-semitische en ra
cistische opvattingen. „Zelf heb ik hem daar
niet op kunnen betrappen. Ik zie hem niet als
racistisch gevaar. Hij loopt veel in de Bijlmer,
preekt en praat met mensen. Ik volg wel of het
niet uit de hand loopt. Daar zijn geen aanwij
zingen voor. Wij kunnen beter met hem in ge
sprek blijven en hem niet verketteren en iso
leren."
Bij de Stichting Landelijke Federatie van
Welzijnsorganisaties voor Surinamers zeggen
ze onwillig Kareem 'alleen uit de verte te ken
nen'. Directeur drs.H.Roseval wil liever niet
ingaan op Kareems uitlatingen. „Geen voed
sel geven aan discussie over die club."
Wat vindt hij van de aankondiging van Ka
reem in een tv-uitzending om te zijner tijd af
te rekenen met de 'Uncle Toms, de zwarte Su
rinaamse verraders die heulen met de blan
ken, de zwarte leiders en de welzijnsinstellin-
gen die voor ons moesten opkomen maar ge
faald hebben.,.we houden ze in de gaten, we
hebben een zwarte lijst en we gaan ze verban
nen, opruimen'? Voelt Roseval zich daar per
soonlijk door bedreigd?
„Ik wil niet leven met intimiderende dreige
menten. We leven in een democratische sa
menleving. Er zijn betere dingen te bedenken
voor de jongeren dan dit soort destructieve
opvattingen. En ik heb liever zogenaamde
Uncle Toms die wel wat doen dan mensen die
maar wat roepen en niets bereiken."
Kareem/Fernand laat zich graag de term
'zwarte leider' aanleunen. Tevreden glimla
chend: „Je wordt als leider geboren." Maar,
zo vermant hij zich snel, 'het is Allahs werk.'
Mensen die hem zien als bedreiging, hebben
iets te verbergen en knoeien zelf, zegt hij. „Ik
ben een oprecht mens. De Nation of Islam
maakt de Surinaamse jeugd in Nederland
wakker. Ik ben bezig de moraal op te vijzelen
waar de ouderen hebben gefaald."
Zijn nederige woonkamer is hoofdkantoor en
tempel, de wierook geurt zwaar. Al vijftien
jaar is hij Black Moslim, zegt hij. De geeste
lijk leider heeft eigenlijk zijn gebeds-, rust
en vastendag en loopt in een witte kamerjas,
terwijl hij fluks de Koran opengeslagen op
een lessenaartje legt. Dit is zijn laatste inter
view, zegt hij: zijn agenda staat 'boordevol'
afspraken voor discussieavonden en spreek
beurten, sinds hij door Pieter Jan Hagens, vo
rig jaar oktober, in een tv-uitzending voor
Veronica stevig aangepakt werd en zich tot
drastische uitspraken liet verleiden. En bo
vendien schrijft hij aan zijn autobiografie -
hij laat een lijvig manuscript zien.
De Black Muslim-boodschap van Farrakhan
en van Kareem vindt veel weerklank, knikt
hij. „Vierduizend al, de meesten willen tot de
islam bekeerd worden. Ook Marokkaanse
jongeren, ook Surinamers van Javaanse en
Hindoestaanse afkomst."
Hij is bezig, in verband met zijn uitkering,
van zijn werk voor de Dutch Nation of Islam
een erkend project te maken. Hij laat organi
satie-schema's zien van cellen in alle steden,
ministeries, wereldlijke en geestelijke leiding.
En een keurtroep van militante jongens, de
'Garden Angels'.
Hij geeft openlijk zijn criminele verleden toe.
Hij heeft langdurig in de gevangenis gezeten.
„Een keer vier jaar. Ik heb een paar keer men
sen met een mes verwond en met een vuurwa
pen geschoten. Omdat ik zelf bedreigd werd.
Ze wilden me bang maken - nou, dan leer ik
ze manieren. Dat was toen ik jong was. Ik ben
vanaf de jaren tachtig niet meer in de fout ge
gaan, ik wil dat verleden afsluiten."
In kringen van Surinamers in het Arnhemse
Spijkerkwartier - waar hij in de jaren zeven
tig en tachtig een eethuisje had - heeft hij als
Henkie Tof nog altijd faam. Als 'die kleine,
driftige man die altijd ruzie had.' Daar zeg
gen ze niet te geloven in zijn bekering. Tot in
Suriname zou hij nog steeds bekend staan als
een 'big crook', een dikke boef, actief in een
netwerk dat verweven is met de drugshandel.
Kareem/Henkie Tof zou een dubbelgezicht
hebben, een dekmantel voor cocaïne en heroï
ne.
„Indianenverhalen," zegt Kareem. „Ik heb
nooit heroïne verkocht, ik ben ook nooit pooi
er geweest. Ik heb nooit gedeald, meneer. Ik
kwam juist op voor de junks. Ik heb zelf al
leen wat hasj gerookt. Van Henkie Tof kun
nen ze zeggen: die heeft vaak met een pistool
geschoten, met een mes gestoken, mensen ver
wond, maar in drugs gehandeld? Nooit!"
Toch werd hij tot voor kort vaak met een pis
tool gesignaleerd. Bij de huiszoeking heeft de
politie dat meegenomen, zegt hij. „Ik heb al
tijd een wapen gehad. Dat hoorde erbij, weet
je. Ik moest daarvan afkicken. Maar die oude
Henkie Tof is nu verbannen. Daarvoor is de
koran in de plaats gekomen."
Kareem blijkt een fascinerend verteller. Voor
alle uitlatingen van zijn voorman Farrakhan
en van zichzelf heeft hij onschuldige verkla
ringen.
„Ze toeteren op straat naar me: hee, zwarte
Janmaat, zeggen ze dan. Dat doet mij pijn. Ik
ben geen racist. Ik weet toch wat ze met de jo
den gedaan hebben. Mijn moeder is joods.
Mijn ouders zijn joden. Wat Farrakhan over
vrouwen, blanken en joden heeft gezegd, dat
is Amerika. Wij zitten hier."
Maar wat bedoelde Kareem met zijn gerucht
makende uitspraak van het 'opruimen' van
foute Surinamers? „Ik zal toch niet zo gek zijn
dat ik op tv zeg dat ik mensen wil liquideren?
Ik bedoelde het zoals mijn mama in Parama
ribo altijd zei als ik rotzooi gemaakt had: de
kamer opruimen, plaats maken."
Hij laat de serieuze remigratieplannen voor
verslaafde Surinaamse druggebruikers zien
van het project Langa Blo, de Lange Weg.
Zelfvoorzienende dorpjes bij Jodensavanna,
Apoera en Satillon met boerderijen. „Met een
miljoen de man moet het lukken."
Op zijn boekenplanken staan lange rijen foto
lijstjes, met zichzelf in militant kostuum en
opvallend veel beeldschone jonge vrouwen.
Hij wijst: dochters, die als model modeshows
lopen, zijn huidige vriendin Amanda, ex-
vrouwen. „Ik heb vroeger veel vrouwen ge
had, veel blanke vrouwen ook. Ik had de
schoonste van de schoonste. Dat veel mensen
moeite met me hebben komt ook door jaloe
zie. Ik heb kinderen met blanke vrouwen ge
had. Daarom ook kan ik geen racist zijn. Wie
dat denkt is gestoord. Blanke mensen hoeven
voor mij niet bang te zijn."
Maar wat betekent zijn uitspraak van 'we ko
men terughalen wat ons is afgepakt' dan?
„Nou, dat miljoen voor die boot en het remi
gratieproject. Dat bedoel ik, chef." Hij wordt
vaak verkeerd begrepen, terwijl hij het goed
bedoelt. „Toen ik acht jaar was leefde ik in
Paramaribo in een zwart getto. Wij hadden
geen tennisbanen, geen voetbalvelden, niet
eens een voetbal. Ik ben toen een bal gaan ste
len bij rijke mensen aan de overkant. Konden
wij voetballen. Ik was dus toen al sociaal be
zig."