Weekend Vijftig jaar op zoek naar pech 17 De Wegenwacht is een garage, een politie-auto en een eerste-hulppost tegelijk Indiase Het trauma van Aalten DE STEM Het begon allemaal met zeven mannen op een motorfiets met zijspan. De Wegenwacht. Kerels met petten op en ballonbroeken aan. Ze wisten alles van carbu rateurs, vette bougies ën verde lerkappen. Lekke radiateur? Hop, een paardevijg aangelengd met water erin, en de bruine brij hield de zaak lang genoeg dicht om thuis te komen. Een kapotte V-snaar verving de redder in nood door veters of een oude nylonkous. Vijftig jaar later is de werkelijkheid, zo ervoer ver slaggever Joop van der Pol, opgevouwen in een volgepakte VW. Er is geen vrouw die zoveel! mensen in opperste zwijgze heid zo diep in de ogen hee^ gekeken. Moeder Meera (3i jonge Indiase, woont in het dorpje Thalheim, ten zuide| Keulen. Spirituele heilzoel uit de hele wereld stromen om zich te laven aan haar delijke licht.' Een persoonl impressie van een bezoek het fenomeen. °P afspraak ZATERDAG 13 APRIL 1996 I DB STEM Mannummer 505 verhelpt code 401 Door Dirk Vellenga Hij ziet eruit als een gewone, gemiddelde man. Glad geschoren, goed gekamd, gestreken over hemd. Hij staat voor het raam met de handen in de zakken, rustig, peinzend. Maar als je goed kijkt, zie je dat het niet goed zit met hem. Zijn ogen branden, inwendig loeit hij. Hij staat achter het glas en probeert niet te den ken. De straat is buitenland voor hem, verboden gebied. Vooral de mensen met een boodschap pentas jagen hem de stuipen op het lijf. Ook als er een onschuldige rol beschuit uitsteekt, weet hij bijna zeker dat ergens onderin een bloederi ge zak van'de slager zit. En dat idee snijdt hem door zijn eigen vlees. Zijn handen zijn diep weggestoken, hij houdt ze zorgvuldig uit het licht. Er zit bloed aan. Nie mand zou het zien, maar hij weet het, hij voelt het in zijn poriën, zelfs aan zijn trouwring. Hij ziet er heel normaal uit, ja. Maar hij is een se rial killer. Reizen doet hij helemaal niet meer. Het groen van het platteland is onverdraaglijk. De aanblik van een dier in de wei zou hem weer voor een paar weken totaal van streek maken. Alles zou terugkomen in zijn hoofd. De doodskreten van onschuldigen, vallende lichamen, de laatste stuiptrekkingen. In het begin ging hij nog wel eens naar de praat groep. Je hart luchten, luisteren naar mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en dat met begrijpende begeleiding. „Ik kan wel honderd keer zeggen dat ik het niet geweten heb," zei iemand in de kring. „Maar ik heb het wél ge daan. Ik blijf schuldig." De anderen knikten zwijgend. „Kamp Aalten. Als je dat zegt, weten de men sen al genoeg," bromde een ander na een lan ge stilte. Ik was in Kamp Aalten en ik stond aan de verkeerde kant." De gespreksleider ver schoof zijn stoel en zei: „Momentje. Ik wil even de gedachten verplaatsen. Hoe kijken jullie aan tegen een slachting waar niemand over spreekt? Dagelijks worden er runderen omge bracht. En wij verdelen de lijken onder elkaar." De groep zuchtte en haalde de schouders op. „Dat'kan wel zo zijn, maar ons geweten neemt er geen genoegen mee," zei de een. „Die cijfers blijven," snoof de volgende. „Tweeduizend do den per dag. Vierenzestigduizend slachtoffers in totaal. Dat vlakje niet uit." Nadat er gehuild was, bracht de deskundige be geleider in het midden dat er nog veel ergere dingen gebeuren met koeien, kalveren, schapen en paarden. Denk bijvoorbeeld eens aan de aan leg van die snelle spoorlijn dwars door het groe ne hart van Holland. Boerderijen worden platge walst, het sappige gras wordt omgekeerd en het vee gaat in de wagons richting Aalten of een ander vernietigingskamp. „Jullie hebben het heel humaan gedaan," zei de beroepsprater en liet zijn blik rond gaan. „Het HSL-virus slaat heel wat wreder toe bij mens en dier. En opnieuw testen zal in dit geval echt niet helpen. Die trein is nu eenmaal in beweging. Denk daar eens over na voor we beginnen aan de volgende sessie." Er waren mensen in de groep die een stukje troost meenden te ervaren, maar hij ging direct naar huis, nog steeds met de handen in de zak ken, en besloot nooit meer de straat op te gaan. De gespreksleider heette De Boer en de man van het Produktschap voor Vee en Vlees heette Smak, hoe konden ze dan van hem verwachten dat hij zomaar die vreselijke beelden uit zijn hoofd kon bannen? Steeds weer kwam de her innering terug. Was hij dan te gevoelig, trok hij het zich te veel aan? Hij had het toch ook al moeilijk gehad met die gele betaalpassen die in de oren van die beesten geniet moesten wor den? Later kwam er ook nog een brief van een ande re hulpverlener. In Amerika hadden ze veel erva ring met dit soort nazorg. Geestelijk beschadig de oorlogsveteranen kregen een intensieve the rapie om de massamoorden verteerbaar te krij gen. Hij spoelde het papier door. Hij gaat zitten achter een bord met twee aard appelen en een stronkje bloemkool. De betraan de ogen van honderden onschuldig afgeslachte kalveren volgen hem, de Beul van de Achter hoek. Door Joop vari der Pol „Zij kijkt me aan. Een onverklaarb Wat ben ik 'n lül!" Ongelovig staart de man naar zijn glim mende BMW. Hij lacht als een boer met kiespijn. „Superbenzine tanken in plaats van diesel... Stom stom stom!" Hoofd schuddend stapt hij het tankstation binnen om te bellen dat hij later komt. „Kan ik nóg een keer gaan vertellen wat een lui ik ben." De wegenwacht zit op zijn knieën bij het vul- klepje van de auto. Met een slangetje, een elektrisch pompje en een jerrycan probeert hij de vergissing ongedaan te maken. Roche lend zuigt het pompje benzine, maar vooral ook lucht uit de diepe ingewanden van de au to. Prut-prut-prut doet het pompje. Een kwartier verstrijkt. De ene na de andere auto stopt bij het station. Prut-prut-prut. Mensen tanken, rekenen af en verdwijnen weer. Drie kwartier. „Eerst zat er bij zo'n BMW een warteltje onder de motor kap, daar kon je woon een slangetje op aan sluiten," zegt de wegenwacht, „dat ging veel sneller. Maar ja, dan verandert de fabriek weer iets en dan gaat het ineens niet meer." Prut-prut-prut. Onafgebroken schuiven op de N65 auto's voorbij. Na ruim een uur is het ge duld van de wegenwacht op. „U mag hem weer vol gaan gooien," zegt hij tegen de man, terwijl hij twee jerrycans vol waardeloze brandstof dichtschroeft. „Met diesel." Zeep Kees Valk (30) bergt zijn gereedschap op in de gele Volkswagen Golf. Staand onder de ach terklep veegt hij met zijn vingers door een potje garagezeep. Hij kneedt de zeep in zijn handen tot een vui le pap, tikt tegen een tuimelschakelaartje en spoelt af met een straal water uit een slange tje. „Sommige collega's hebben dit systeem pje vóór onder de motorkap zitten. Het slan getje een paar keer rond de radiateur ge draaid. Krijg je warm water, da's lekker in de winter." Valk heeft het kattenbakje van zijn auto volgeperst met gereedschap en hulpmateri aal. In dit kubiek metertje ANWB zijn een ij zerhandel, een garagemagazijn, een politie auto en een eerste-hulppost samengebald. Van pleisters en zekeringen via bougies en verdelerkappen tot een koevoet en een vrachtwagenkrik. Er is eigenlijk maar één gaatje waar niks zit - daar moet straks de contactsleutel in. Met dit wonder op wielen en een stevige por tie vindingrijkheid is Valk dagelijks op pad. Hij kan langs elke willekeurige vangrail schroeven, lassen, solderen, krikken, knijpen, pompen, breken, slijpen, slepen, boren en re animeren. Hij is eerste monteur, werkte jarenlang in au togarages en volgde de interne opleiding van de ANWB. Sinds vier jaar maakt hij deel uit van het gele korps: 745 wegenwachters die dag en nacht op zoek zijn naar alles wat rij den wil maar niet kan, of wel rijden kan, maar niet wil. Terwijl de BMW-man opgelucht zijn reis ver volgt, neemt Valk plaats achter het stuur van zijn Golf. „Ach, wat heet stom. Verkeerd tan ken komt in Nederland tien, vijftien keer per dag voor. Onder onze nieuwe wegenwacht busjes hangen speciale tanks om de foute brandstof op te vangen." Codes Via de MCS, het mobiele communicatiesys teem, meldt mannummer 505 aan de centra list dat incident 302 is afgehandeld. Voor de het kattenbakje van een Wegenwacht-auto is volgeperst met gereedschap en hulpmateriaal. Van pleisters en zekeringen via bougies en verdelerkappen tot een koevoet en wagenkrik. statistieken noteert Valk een code 401. „Ver keerde brandstof. Ze zijn bij de ANWB nogal dol op afkortingen." Een nieuwe oproep van dg. meldkamer via de MCS maakt haarfijn duidelijk wat 505 be doelt. Op het communicatieschermpje ver schijnt een enorme letterbrij: 303/TOYO/GR/NJ43JL en daarna: 4 48 B5/41 204, gevolgd door: A5S 32,1 Til>Ehv 15.51 en dan nog WWW/JT2WOJN AFGESLAGEN. Kees vertaalt: „Dit is het 303e pechgeval van daag. Er staat een grijze Toyota - niet groen, want dat is GN - met kenteken NJ-43-JL bij hectometerpaal 32,1 langs de A58 in de rich ting Eindhoven. Dat is om 15.51 uur gemeld. Als ik niet weet waar ik moet zijn, kijk ik in wegenboek 4, op bladzijde 48, vakje B5 ge bied 41. Het staat namelijk nogal slordig wanneer je als wegenwacht mensen de weg moet vragen. De melding kwam via praatpaal Ü0"4. De bestuurder is lid van ANWB en We genwacht, heeft betaald, heeft dit jaar nog recht op tweemaal wegslepen, maar niet op woonplaatsservice. Hij kan krediet krijgen, heeft geen recht op vervangend vervoer en..." Wacht, niks zeggen: zijn motor is afgeslagen? Kees: „Precies." Droog Bosschenaar Valk valt onder district Zuid, groep Breda. Vandaag patrouilleert hij op het stuk N65 tussen Den Bosch en Tilburg en de aanliggende gemeenten. Per jaar rijdt hij 40.000 kilometer. Toch wordt de Golf niet af geschreven voordat de teller op zo'n drieën eenhalve ton staat. „Deze types gaan er gelei delijk uit. Het worden allemaal stationcars en bestelbussen. Zo'n bus lijkt me wel fijn: je kan veel meer spullen meenemen en lekker binnen staan om droog je regenpak aan te hij sen." Op de snelweg naar de kapotte Toyota, schieten Valk klaarblijkelijk ineens de veilig heidstrainingen te binnen. Hij wordt streng: „Als we zo meteen ter plek ke zijn dit fluorescerend vest aantrekken, uit stappen en achter de vangrail blijven. De au to plaats ik achter het pech-geval, als buffer voor eventueel achteropkomend verkeer. De Prins Bernhard, erevoorzitter van de ANWB, neemt dinsdag 15 april bij het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag een historisch de- filé van oude en nieuwe voertuigen van de Wegenwacht af. Het vormt een van de feeste lijkheden rond het vijftigjarig bestaan van de Wegenwacht. Het Nederlandse wagenpark stelde na de oor log nog niet veel voor, maar de zeven wegen wachten van het eerste uur hadden niettemin hun handen vol. In de eerste anderhalf jaar kregen 33.000 pechvogels - 'gevallen' in het jargon - bijstand. En dat op een totaal van 30.000 auto's. Het krakkemikkige Nederland se wagenpark kampte met lekke banden, kra kende rollagers, kokende motoren en zwij gende accu's. Op dit moment heeft de ANWB 745 voertui gen op de baan, voor het merendeel bestuurd door mannen. Twee vrouwen toeren ook da gelijks met hun gele Golf langs de wegen, op zoek naar pech. De hulp was kort na de oor log nog gratis, maar sinds de jaren vijftig moet de automobilist lid worden om hulp te krijgen. Drie miljoen In 1951 waren 250.000 Nederlanders lid van de Wegenwacht. In 1970 zijn het er een mil joen, tien jaar later twee miljoen. De ANWB gaat ervan uit dat nog voor de eeuwwisseling drie miljoen menser. in Nederland lid zullen zijn van de Wegenwacht. Want pech en panne zijn van alle tijden: vorig jaar verleende de Wegenwacht hulp aan 828.000 pechvogels. De Wegenwacht is door de ANWB nageaapt van de Engelsen, die voor de Tweede Wereld oorlog al hulppatrouilles op gele motoren de weg op stuurden. In 1946 sprokkelde de ANWB enkele tientallen Harley-Davidsons van het oorlogstype Liberator bij elkaar en liet daarvoor zijspannen maken. Rijdende ge reedschapsbakken waren het. De wegen wachten droegen een streng geel, later groen uniform. Sinds een jaar of vier is deze outfit vervangen door een comfortabele blauwe garderobe voor alle weertypen. De praatpaal langs de autosnelwegen dateert van 1960. Toen werd de eerste straatmobilo foon langs de weg Rotterdam-Den Haag ge plaatst. In 1970 werd besloten een praatpa- lennet aan te leggen. Nu staan er in Neder land 2800. Het Nederlands Openluchtmuseum in Arn hem heeft tot 27 oktober van dit jaar een ex positie over 50 jaar Wegenwacht. Het Nederlandse wagenpark stelde na de oorlog nog niet veel voor, maar de zeven wegenwachten van het eerste uur hadden niettemin hun handen vol. foto anws eigen veiligheid staat voorop. Eén oog voo het werk, één oog voor jezelf, zeggen wei tijd." Bij hectometerpaal 32,1 blijkt het mee te vallen. Het is een ongevaarlijke pa keerplaats, en Valk heeft de Toyota in vijf* nuten gefikst. Een simpele 469: vacuümslang. De tevreden eigenaar n dwijnt op de A58 met het toepasselijk maf zine van de wegenwacht Pech Gehad en? waardebon voor gratis koffie bij nald's - „da's zo'n actie hè. Vinden de mens leuk en die lui verkopen weer een burgertje. „Soms zie je iemand die met stukken staatl lemaal in paniek raken. Compleet hulpel» Dan is zo iemand gestresst en krijg je ven lende reacties. Ik probeer toch altijd vrie» lijk te blijven, want van ruzie krijg je als maar maagpijn. Sociale vaardigheden leeij in de opleiding natuurlijk ook. Maar ik één keer iemand laten staan, bij de grensow gang Hazeldonk: hij eiste dit, en ik moest dj maar hij was geen Wegenwachtlid en dat ook onder geen beding worden. Te» hij stond te schelden en te kankerenl"" vertrokken." Vee De verre voorlopers van Valk waren pioai" op zware motoren, die karresporen i sneeuwjachten trotseerden om wrakke vel» kels weer vlot te krijgen. Gele Rijders, Pechbestrijders!, was toen de strijdkreet. Wanneer een boerend 1W-- soms zijn weiland niet kon bereiken, voenif de koene ridders zijn vee bij. En als df weer eens in hinderlaag lag voor sw overtreders, dan waarschuwden zij tegen® snellende leden met een subtiel handge» De prioriteiten liggen nu anders, maar nop tijd kruipt het gele bloed waar het niet JS' kan. „Vorig jaar hebben we samen 800.000 mensen weer op weg geholpen ook daarbuiten ben je in alle opzM dienstbaar. Je raapt een kapotte uitlaat11 de weg, je waarschuwt het verkeer voor loslopende hond, of als het plotseling g» wordt. Een trimmer die ik in de wegberm liggen, bleek onwel geworden. Ik heb hern^ gepakt tegen de kou en een ambulance waarschuwd." In de stad wacht de besti®^ van een rode Opel Kadett. Hij is bloen® heeft haast, maar de auto weigert diens .t vakkundig en nauwgezet deduceren ene neren, stelt Valk vast dat de benzinepomp ren heeft. Met een omleiding monteertni] hulppomp, maar het trucje werkt niet U genwacht besluit de auto naar een gaijo^ laten slepen. „Kost niets, daar betaa man immers zijn lidmaatschapsgeld voo Misverstanden De coderings-drang der ANWB leid' wele® tot misverstanden. Zoals toen op he schermpje onder Valks dashboard de ROLS verschenen. nt(j „Kijk, dacht ik, die peperdure aut0® dus toch kapot. Stond er een rolstoel lekke band. De code kent maar viel u Nou, die bestuurder heb ik ook op weg 8 pen. Alles waar wielen onder p 1 maar." „Behalve die ene vent wet c Die kwam stomdronken uit een Chin,jal taurant gerold. Een band hing aaneveI1 aan de velg van zijn auto. Of ik maar wieltje wilde verwisselen. In plaats heb ik de politie gebeld. Ik zek®f„ latte i® pad helpen zodat-ie straks met zijl sens mijn collega van de vl"" blaast. Nee, die is gek." Door Bavo Hofstee T en jonge oosterse vrouw| J gezicht dat ik niet snel ten. Haar donkere ogerj een onpeilbare diepte. Op haar voori kent zich een flinke rode stip af, als oog. L Ze zou 'het goddelijke licht' hebben om deze 'kracht' door te geven aaa die er behoefte aan hebben. Ze steil oén lijn met Jezus, Maria en Boe| noemt zich Moeder Meera, is afkoi India en woont in Duitsland, in een gons onder Keulen. Ze ontvangt hj bezoekers uit de hele wereld tegelijl huis. 1 Zo geeft haar boodschap door met la en hult zich verder in een diep st| tijdens de uren durende séances s/ geen enkel woord. Alles bij elkaar I duizenden gelovigen heeft ze - ied ijk - diep in de ogen gekeken. 2j postmoderne wereld van spirituell kers een fenomeen, og nooit had ik iets over haar gJ an opeens zie ik binnen een week c en haar portret en hoor en lees ik o «üjke verhalen over haar. Alsof hö che volgorde van gebeurtenissen menhang vertonen. Ik vertoon n go gedrag bij het aanhoren van getuigenissen, maar in dit geval nieuwsgierigheid het. l^aihet nummer van het Moed Omaarlaat 'n kaar woonplaats t J? a belangstelling uit alle winl top astralië> de Verenigde Staten nicpk"1 Soade banen te leiden ml mer t.een a Praak worden gemaakl dp k an i maanden duren, vooif ken ,Url,bent' Nuben ik al over eel Eenrip ®- Ik mag op twee aclf aan heb 6n komen' als ik da^ Jen uT' 6en plukie vaalwitte hl niet v ï'i ondersch®idt zich og3 het he^n alle,andere onopvallends steldel"rtlachüge Westerwald. Hl heim o T0r'totdat Meera's lil 1/r "lglng schijnen, gerV1 M®era> inmiddels 35 jaar 1 Weerd w Jke Moeder, zo] eerd- Na een kort verblijf in Can

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 18