m IUTO-SHOW Exclusief verzendhuis levert eiland, farao-bed of kunst-brandkast Hebbedingen voor de superrijken w De 'grand cru' onder de aardappels «sösswSr WWë Aftellen naar 2000 Zuivelzotheid om geld Ganz normal!: wat en hoe met Nederlanders SURPLUS E2 'Brussel' beschermt de herkomst van de Opperdoezer Ronde bestem VRIJDAG 12 APRIL 1996 (sb^t#S HHti lNWB gekeurd, antie N.A.P. uwj. Merk bouw]. i '95 Opel Astra 1.7 D'92 Vm '95 '94 Opel Calibra'91 t/m '95 .'88 Opel GT'71 '92 Opel Kadett Combo D'86-DO i '94 Opel Kadett 1.7Dear'90-'91 '92 Opel Omega Stat.car 16V'94 '94 Opel Omega TD '88 Opel Tigra'95 t/m '96 '95 Opel Vectra GLS'90 t/m'95 '99 Peugeot 106'94 t/m'96 .•■'94 Peugeot 205'86 t/m'93 |1-'92 Peugeot 306 '93 t/m'94 lm [92 Peugeot 309 D'9' F 90 Peugeot 309 '87 t/m 92 F [j® Peugeot 405 GLD |m "J Peugeot 605 GLi'90 Vm 92 Pm ,5? Porsche 924'77 t/m 82 L,°4 Porsche 944 ,f„ P1" Renault 11 .„',55 Renault 9'85 t/m 89 li" w Renault 19'90 "m Renault 21 GTX'«8 Wn S3 Renault 21 Nevada It/m ia, Renault 25 GTS'85 t/m 86 ll7> 94 Renault 5W» jum 'ai Renault Clio'91tfm.,Q f;m •Qc Renault Tralie pers.bus Vt/m '95 Renault Satrane'92 f, |t/m 'ge Renault Twingo'93 t/m P'95 Rover 6201 '94 Rover 820 Turbo It/m'94 SeatIb.za'94t/m, lt/m'94 Seat };(88-;91 SeatTm D I t/m 93 Suzuki Swift I t/m'93 Suzuki Vitarayu^ t/m '93 Toyota Carina XLi- - I .'91 Toyota Celica GTi90 t/m '93 Toyota Corolla'84 t/m'95 1 t/m'93 Toyota Starlet j t/m '93 Toyota Lite AceZ S t/m'91 Volvo FL 164 87»* t/m '93 Volvo 34087 t/m '87 Volvo 440 GL t/m '94 VW Golf86 W» t/m '94 VW Jetta87 W 91 '96 VW Passat Slat90 tfm,» t/m '94 VW Pick-Up TD 2 t/m '93 VW LT 2,8 D91 t/m 86 Automaten 16 1/m 92 Audi 100 CD '84-90 BMW 524 TD I .55 Ford Escort I;;, Honda Civic 17 ^2 '93 '86 I ,2; Mercedes 250 1 Mercedes 300 E .«j )l/m 96 |u]erce(jes 300 TD '87 Nissan Micra .'84 t/m "92 I t/m '93 .'91 Peugeot 605 SV 3.0 t/m'95 Renault Cli0' .Bt/m™ Renault Safran«- t/m 96 T l/m '95 vojvo 340 I ring zonder eigen geld j/Leasing Hoge inru' 6 - Made - Tel. 0162-68331$, Wat doen de steenhagel- I rijken met hun geld? Ze 'bestellen bij tijd en wijle wat exclusieve hebbedin- j gen uit de catalogus van DanVille in Düsseldorf. [Dit'postorderbedrijf I voor gefortuneerden' le- I vert uiteenlopende zaken I als een butler-pop op wa- I re grootte, een kunststof sportwagen of een be woonbaar eiland. Geld I moetrollen. Te.a.b. Door Hans Bos i gouden bed voor een hond it hem te ver. Dat kun je niet 1 maken, met zo veel ellende op de wereld. Een polohemd met gou den knopen kan weer wél. En een I bouten hemelbed van welgeteld 2,3 miljoen vormt ook geen pro- I bleem. I Er is acht jaar gewerkt aan de 100 onderdelen en het 'farao- I bed' is elektrisch uitschuifbaar van twee-naar zespersoons. Met een druk op de knop vouwt een van de zestien lotusbloemen zich uit tot een ontbijttafel. Klei ne bijkomstigheid: de slaapka mer moet wel een meter of zes boog zijn .„Het is al verkocht aan een Turkse klant. Wat heet duur? Je kunt er goedkoop reclame mee maken. Verhuur het in een hotel per nacht en je hebt het er in een I jaar uit. Stel het ten toon in Las I Vegas en iedereen komt er tegen betaling naar kijken," zegtHeiko Poerz, directeur van DanVille In ternational Trading GmbH in de chique ElisabethstraBe te Düssel- 1 dori.DanVille is het postorderbe drijf voor de allerrijksten ter we- reld. Jaarlijks krijgen slechts 10.000 van hen de exclusieve ca talogus/videopresentatie toege stuurd met de 'hebbedingen' voor j hen die alles al bezitten. Daarvan wonen er duizend in de BRD en 0 in Nederland. De rest van de klantenkring bevindt zich in de VS, de Arabische landen en het Verre Oosten. Geld. is geen garan tie voor geluk, maar het is wel een aardige bijkomstigheid. Bezit van het 'slijk der aarde' noodt doorgaans tot gebruik. Een rijke Amerikaan zet zijn banksal do zonder schroom op zijn visite kaartje; een gefortuneerde Aziaat of Arabier loopt eveneens met een gerust hart te koop met zijn verworven bezit. Het publiekelijk uitstallen van rijkdom wordt echter in Europa als 'not done' beschouwd. „In Azië dwingt een rijkaard respect af, in Europa valt hem alleen jaloezie ten deel," oordeelt Poerz. Dromen Opmerkelijk is de belangstelling die de 'armen' in binnen- en bui tenland aan de dag leggen voor DanVille. Dagelijks sturen Z.I I i hon- >gi naar 1 Poerz en dertig werkne. mers ruim derd catalogi belangstellenden. Let wel: tegen beta ling van DM 69,- voor de goedkopere 1 editie of DM 99,- voor het ingenaaide exem plaar. „Alle mensen willen dro- V men. De nog-niet-zo-rijken i willen maar al te graag weten hoe de allerrijksten leven," zegt Poerz. DanVille floreert bij de gratie van exclusiviteit. Poerz stroopt daarvoor de hele wereld af, maar heeft ook vijftien zogehe ten 'trendscouts' in dienst, die dag en nacht speuren naar nieu we ontwikkelingen. Poerz: „Het gaat om uitzonder lijke spullen voor klanten die al les al hebben. Een liefdeslied voor je echtgenote zingen in duet met Pavarotti of Mick Jagger in het Metropolitan in New York? Geen probleem. Na afloop leve ren we er de cd bij. Uiteindelijk is alles maakbaar en is het alleen een kwestie van geld of het nu om een snelcurus Black Jack gaat (2950 mark) of een zijden laken- set (7500 mark)." De spullen in Poerz' catalogus zijn elders niet, of alleen met de grootste moeite, te krijgen. Om in het DanVille-boekwerkje te ko men, dient een leverancier ook nog eens dik veertig mille per pa gina neer te tellen. Belangstelling? Daar gaan we dan. De 'Zeus' is het vlaggeschip van DanVille's promotieboek. Een superjacht met de hoogste mast ter wereld, het grootste stuurwiel, de zwaarste kiel en ga zo maar door. Het is uitgerust met jacuzzi, tweepersoons duik boot en een voor de Amerikaanse marine ontwikkeld anti-walvis systeem. Het droomschip is ei gendom van een puissant rijke Engelsman die een nog groter en fraaier uitgevoerd schip wil bouwen. Vraagprijs: 35 miljoen mark. Bij wijze van uitzondering kan het schip vöör de koop worden be zichtigd. De attaché koffertjes vormen een geliefkoosde aan koop voor de ge slaagde zaken man. Het duur ste exemplaar (6250 mark) heeft 24-ka- raats ver gulde pro- De Wiesman Roadster MF is een kunststof sportwagen op aluminium carosserie met zescylinder BMW M3-motor. De auto moet krap 150.000 mark opbrengen. fielen; de platte delen bestaan uit platina computerprints. Desge wenst leverbaar in vuurvaste of kogelvrije versie,, of uitgevoerd als minibar. De walnoten zaken- koffers 'Milano' zijn wat minder opzichtig. Ze gaan de deur uit voor prijzen die liggen tussen 2900 en 5000 mark. Meer geïnte resseerd in horloges? De 18-ka- raats Laco kost 'slechts' vijf mil le, maar daar zijn er dan ook vijf honderd van in omloop. De unie ke Patek Philippe uit 1918 gaat weg voor 18.500, de platina Car- tier 1910 voor 160.000 mark. De Franse firma wil het klokje graag opnemen in het bedrijfsmuseum, maar vindt de prijs vooralsnog te hoog. Toe aan een nieuw bu reau? Overweeg de aanschaf van de indrukwekkende en elektronisch afsluitbare 'Executive F. De prijs be draagt dik een half mil joen. Met een druk op de knop komt lang zaam een huisbar/si- garenhumi- dor/videosys- teem naar boven. Daar hoort na tuurlijk een super hebbeding bij: de artistiek vormge geven brandkas ten van Bikel. De prijs ligt, afhanke lijk van de maat, tussen 8000 en 21.500 mark. Wat hebben we nog meer in de aanbie ding? Houten mo delauto's van dik twintig mille, een De platina Cartier 1910 van 160.000 mark. 'echte' kopie op oud hout van de Mona Lisa voor zestig (desge wenst wordt het gezicht van de door u aanbedene afgebeeld), golfclubs gegoten uit de schroe ven van het wereldberoemde cruiseschip Queen Eliabeth 2 en een zeer fraaie Wiesman Road ster MF. Dit is een kunststof sportwagen op aluminium caros serie met zescylinder BMW M3- motor. De auto moet krap 150.000 mark opbrengen en trekt gagarandeerd zo veel bekijks dat de bestuurder herhaaldelijk op straat wordt aangesproken. DanVille biedt nog een ander uit zonderlijk voertuig aan: een elek trisch aangedreven cabriolet in kevlar met een maximumsnel heid van 185 kilometer per uur. Helaas kost ook deze auto 150.000 mark. Opmerkelijk zijn de kleerhangers die DanVille ver koopt voor prijzen tussen 800 en 1900 mark. Poerz: „Ais je een jas koopt voor één of twee ton past daar toch geen plastic kleerhan ger bij? Dit is bovendien een slim ontworpen hanger waarbij je de jas niet hoeft aan te raken." Wie wél bedienend personeel wil hebben, maar niet de bijbehoren de sores, doet een keuze uit de poppen op ware grootte van kun stenaar Chris Selly, De 'nanny' kost 9500, de kok 11.500 en de butler 12.500 mark. Eigen eiland En dan hebben we nog de eiland jes. Wat wat is een echte rijkaard nu zonder eigen eiland? Covey Is land onder de rook van het Cana- des Halifax gaat van de hand voor één miljoen; Tago Mago bij Ibiza moet zes miljoen opbren gen. Maar dat is dan ook voorzien van luxe stulp. Poerz: „In de ca talogus staan slechts twee voor beelden. We kunnen al kamer- grote eilandjes leveren voor 10.000 mark. Die lopen met vloed echter wél onder water, haha. We leveren voor 600 mark een bij passende overlevingskoffer. Zeer geschikt cadeau van onderge schikten voor hun overspannen chef..." „Ik verdien hier goed aan, maar doe dit werk niet alleen voor de centen. Ik zit in feite mijn jon gensdromen uit te leven op koste van de klanten. Waarvan een groeiend aandeel overigens af komstig is uit de voormalige Sov jet Unie. Moskou en St. Peters burg tellen inmiddels al zo'n 150.000 dollar-miljonairs. Mafia? Best mogelijk. Ik heb mijn klan ten niet voor het uitzoeken." De echte liefhebbers wachten met spanning op de nieuwe cata logus die in oktober van dit jaar uitkomt. Daarin is meer plaats ingeruimd voor kinderen van rij ke ouders. Die kunnen voor hun kroost binnenkort originele lede ren Sioux-teepee's aanschaffen. Of een Lego-bouwdoos met het ouderlijk huis. Poerz ziet ook veel in de verkoop van privé-brouwe- rijen, die overal op de wereld ge makkelijk te installeren moeten zijn. Eén keer per maand komt een (Duitse) brouwmeester langs om de apparatuur in te stellen en de vaatjes af te vullen. Zeer deca dent is de snel stijgende belang stelling voor het door Poerz uit gedachte feest op oudejaars avond 1999. Dit moet al cirkelend rond de aardbol in een space shuttle plaatsvinden. De Nasa wil, afhankelijk van het weer op die datum, best meewer ken. Er zijn alleen nog problemen met het garanderen van de veilig heid. Het is niet gemakkelijk om er een reisverzekering voor af te sluiten. Prijs n.o.t.k. Bintje, Bildtstar, Nicola, Santé en Eigenheimer. Met elkaar beslaan deze top vijf van de aardap pelrassen 70 procent van de Nederlandse vers- Markt, in de huishou ding, de restaurants. To taal consumeert Neder land jaarlijks zo'n 800,000 ton. Een heel I aparte pieper - met een marktaandeel van nog I geen viertiende procent - is de Opperdoezer Ronde. I Iedereen kent zijn naam, maar slechts weinigen eten hem en dan alleen als tractatie. De succes- i v°He upgrading van een simpele knol van de j Westfriese zavelgronden. I !°or Albert Eikenaar KR is 6en §eelwitvlezige, iets on- Selmatig gevormde, ovaal ron- mepogige knol, met een laag jTi?ehalte' Hardgekookt t(tt hij door de kenners in een sommetje gesmolten boter gedipt D j SeSeten: de Opperdoezer nde, Nederlands meest exclu- pfle en °°k kostbaarste aardap- groeit in de hoog gelegen lich- zavelgrond rondom het West ern!! °lPje Opperdoes. Over j a®d zijn de primeurs van Z?^aire delicatesse er pas. Pab»!en de eerste dagen goud, Pakweg vier tientjes per kilo. INFORMATIE SURPLUS «WW»reageren kan ook. hoe? daarvoor is: 2rn'^actieSurplus< £3"9.48°° MB Breda, '"wedactie: Wim van Leest Maar er zijn pieperfanaten die dat er graag voor over hebben, zó lekker vinden ze die Opperdoe zer. Een maand geleden kwam hij al in het nieuws nog voor hij werd gepoot. De Europese Commissie in Brussel zette hem op een - voorlopige - lijst van 318 levens middelen die een beschermde oorsprongsbenaming verdienen. De landbouwministers van de Europese Unie moeten deze Brusselse selectie - uit 1700 aan- meldigen - overigens in een later stadium goedkeuren. De Opperdoezer Ronde zit ge bakken. Hij voldoet aan alle voorwaarden voor het begeerde BOB-predikaat. Nederland neemt als agrarische grootmacht met slechts drie producten een ondergeschikte positie bij de Brusselse keuze in. Behalve de Opperdoezer Ronde staan er twee regionale Noord-Hollandse ka zen met specifieke eigenschappen op de lijst, net als de Griekse Feta. Bescherming Matthijs Kee, bestuurslid van de coöperatieve pootaardappelteelt- vereniging 'De Opperdoezer Ron de' legt uit waarom zijn club er juist als die kippen bij was om wél een Brusselse bescherming aan te vragen. „Deze registratie zorgt er voor dat de Opperdoezer Ronde alleen hier in dit ene ge bied en nergens anders binnen de EU geteeld mag worden. Op grond van de Brusselse spelregels kunnen we nu laten optreden te gen boeren die hun goedkope pla giaat-aardappels duur onder on ze naam verkopen. Dat zijn nep pers die de markt bederven," al dus Kee. Hij en zijn veertig collega's hiel den van zulke namaak een bittere nasmaak over. Veel geld voor ju ridische procedures of formali- Matthijs Kee, bestuurslid van de coöperatieve pootaardappelteeltvereniging 'De Opperdoezer Ron de': „Deze registratie zorgt er voor dat de Opperdoezer Ronde alleen hier in dit ene gebied en nergens anders binnen de EU geteeld mag worden.foto fotopersburo dijkstra teiten hadden ze niet voor be strijding van de piraten. „Als po litieagenten moesten we zelf op pad om de boosdoeners in Gro ningen en Zeeland te vinden." Voor de Algemene Inspectie dienst bleek het economisch on gemak van een handjevol Opper doezer telers te minuscuul om het probleem werkelijk aan te pak ken. „Brussel biedt ons uit komst." Kee toont zich er content over dat zijn kostelijke lekkernij voor imi tatie wordt behoed. Er is echter iets anders dat hem pijnlijk dwars zit: de prijs. „Wij moeten hard ploeteren om een beetje te verdienen. Rooien, sorteren, ge beurt ambachtelijk, met de hand. Het tere velletje van de knol mag niet beschadigd worden. Die zorg kost tijd en geld. Weliswaar le vert een kilo op de veiling 50 pro cent meer op dan de gemiddelde pieper maar in de winkel en op de markt liggen ze dan te pronken voor drie, vier, vijf gulden per kg. Ze vragen soms maar wat. Wij mogen blij zijn met acht, negen dubbeltjes. De handel gaat dus met de marges strijken. De con sument en wij betalen het gelag." Verboden Toch blijven de Opperdoezer- tuinders hun oogst (ongeveer vier miljoen kilo per jaar) uitsluitend via de veilingklok aanbieden. Rechtstreekse verkoop aan bij voorbeeld restaurants of super marktketens is nadrukkelijk ver boden. Voorzitter Jan Visser van de te lersvereniging: „Als we het an ders aanpakken om daardoor zelf een hogere afzetprijs te halen, gaat de mééropbrengst direct weer op aan de kosten van een ei gen organisatie voor distributie en marketing. In principe schie ten we daar niets mee op. Boven dien moeten we eventueel met el kaar in concurrentie. Zoiets loopt uit op chaos en naijver. Nu vor men we een eenheid." Niettemin is het bestuur in on derhandeling met veiling en eni ge daar inkopende grootafnemers (De Boer, Albert Heijn, Edah) om in de toekomst binnen het sys teem prijstechnisch 'iets te doen'. Kee: „Het is toch zuur wanneer je Door Lout Donders Je kunt er je klok op gelijkzet- ten. De eeuwwisseling komt er aan en de hele westerse mens heid zal allerlei meer of minder orginele dingen bedenken om daar bij aan te haken. Er worden volop feesten ge pland. Er zijn al hotels en res taurants met speciale arrange menten en diners die volge boekt zijn. Vriendenkringen zijn aan het sparen voor hèt feest van de eeuw. Vliegtuigen zullen de tijdzones afvliegen om de feestende passagiers al toastend een serie eeuwwisse lingen achter elkaar te laten beleven. Er is een plan om vie rentwintig symfonie-orkesten ieder vanuit een eigen tijdzone synchroon -met tv verbonden - met elkaar te laten musiceren. Het meest oostelijk liggende strandje in Nieuw Zeeland, waar de eerste zonnestralen van het nieuwe millennium zullen schijnen, is al volge boekt. Kodak heeft plannen om alle mensen op aarde om klok slag middernacht een flitsfoto te laten maken en de beweging van die flits-zee over de we reldbol vanuit een satelliet vast te leggen. De Britse regering wil 4,5 miljard gulden stoppen in 'blijvende gedenktekens die het geloof in de toekomst sym boliseren'. Let maar op: er zul len auto's komen in een eenma lige 2000-uitvoering, de schap pen van de boekenwinkels zul len bijna bezwijken onder de terug- en vooruitblikboeken, mode-ontwerpers en andere designers zullen op de retro- toer gaan. De winkels zullen te klein zijn: videobanden, cd- roms, speciale T-shirts, kalen ders....noem maar op. Een van die produkten is het TerugTik-Horloge, dat komen de maand in de winkel komt te liggen. Behalve dat het klokje aangeeft hoe laat het vandaag is, telt het electronisch de se conden af tot 1/1/2000. Dat ge beurt in uren, minuten en se conden. Het horloge wordt op de markt gebracht door de Ne derlandse onderneming The Third Millennium Challenge die er de wereld mee hoopt te veroveren. Van de 149 gulden die het horloge kost, gaat een gedeelte naar de Stichting Co- dename Future. Die organi seert elk jaar een wedstrijd waarbij jongeren projecten kunnen bedenken die in hun ogen de wereld mooier, schoner of beter maken. Lisa Vos van The Third Millen nium: „Van elk horloge stop pen we een tientje in de 'Mille- nium-pot'. Wij verwachten dat daar straks, met rente-op-rente een paar miljoen in zit. Dat potje is bedoeld om meteen als 2000 begint een serie projecten te starten die een positieve in vloed op de toekomst van de wereld zullen hebben. Eind 1999 zullen jongeren via de Stichting Codename Future een aantal projecten uitkiezen die dan worden uitgevoerd. Opdat de wereld groener, eer lijker en mooier wordt en als het kan zonder oorlogen." ziet dat juist de tussenschakels die geen meerwaarde leveren van jouw inspanningen profiteren." Met zeer bescheiden financiële middelen (een reclamebudget van 15.000) hebben Visser, Kee en hun collega's de Opperdoezer Ronde in een grijze massamarkt tot een grand era-aardappel we ten te verheffen. Heel Nederland kent hem maar hij wordt slechts bij wijze van tractatie gegeten. Zelfs bij de culinaire elite staat hij niet elke dag vers dampend op tafel. Kas Pure liefhebbers met een kelder slaan een bescheiden mudje in om de winter door te komen. Het Opperdoezer-seizoen loopt im mers slechts van april tot septem ber. Eerst komt hij - heel duur - uit de kas, dan van onder plastic beschutte 'velden', later - in juli - uit de volle grond. Kee: „Pas sinds 1980 doen we aan promotie." De voortreffelijke smaak was er toen al, maar de grote vraag niet. De Opperdoezer boeren bespeelden als ware mar keteers de publiciteit, lieten top koks experimenteren en dat le verde het beoogde resultaat op: de omzet nam toe. „Vijftien jaar geleden beliep onze produktie 1,7 miljoën kilogram. Vorig jaar za ten we op meer dan het dubbele. Zonder kapitale campagnes. We gingen letterlijk van mond tot mond." Langzaam raken de telers aan hun limiet. Op is op. Er valt hoogstens wat te spelen met ver lenging van de oogst in combina tie met de pootcyclus. Veel rek bestaat er in dat opzicht niet meer. De beschikbare oppervlak te - 160 hectaren - ligt hoe dan ook vast. „Allemaal weten we precies op welke akkers tussen de plaatselijke slootjes, kanalen en dijken we de enige echte Opper doezer mogen verbouwen. De plattegronden met alle nauwkeu rig omschreven coördinaten zijn in Brussel gedeponeerd." Gro ningen en Zeeland hebben het nakijken. door Ruurd Hielkema Al enige tijd waart er een nieuwe bacterie door de Nederlandse zuivelschappen. Lactobacillus acidophilus Gilliland is haar naam, en ze doet wel. Zeggen ze. Die ze zijn strategen en product ontwikkelaars bij grote zuivel concerns. Mensen die zich, gezien de recente introducties van pro ducten als Fysiq en Actimel, wel haast dodelijk ongerust moeten maken over het cholesterolgehal te van de gemiddelde Nederlan der. Toegegeven: meer dan de helft van de bevolking heeft volgens de medische wetenschap last van een licht verhoogd cholesterolge halte. Let wel: 'licht'. En een te hoog cholesterolgehalte verhoogt inderdaad het risico op hart- en vaatziekten, in Nederland doods oorzaak nummer één. Let wel: 'verhoogt'. Te veel en te vet eten is een van de factoren in dit pro ces, maar stress, roken en alcohol spelen een minstens even belang rijke rol. De belangrijkste remedie tegen een te hoge cholesterolspiegel is inmiddels wel duidelijk: minder en minder vet eten, minder stres sen, meer bewegen en minderen dan wel stoppen met tabak en al cohol. Alhoewel, dagelijks een borreltje of glaasje wijn schijnt voor je hart juist weer goed te zijn. Dan toch maar aan de yoghurt met Lactobacilli acidophili Gilli land? Ik weet het nog niet zo. Of eigenlijk toch wel, want het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn. Laten we aannemen dat het niet de roeping van de zuivelbaron- nen is om ons gezonder te maken. Daarvoor hebben ze te lang en te graag volvette zuivelprodukten (denk aan toetjes!) op de markt gebracht die ons cholesterolge halte tot ver boven het wereld wijde gemiddelde deed uitstijgen. Waarom nu dan toch producten in de supermarkt die 'passen in een cholesterolverlagende voe ding', of 'die helpen de choleste rolspiegel te laten dalen'? Waarschijnlijk omdat de consu ment de wenselijkheid daarvan in onderzoek heeft aangegeven. Inderdaad blijkt uit recente gege vens dat circa de helft van de Ne derlanders dit soort toevoegingen aan voeding als nuttig ervaart. Nuttig, omdat hij zijn geweten wil sussen en zijn uitspattingen wil goedmaken. Omdat hij ken nelijk een rijksdaalder over heeft voor een halve liter yoghurt van de Gillilandse berg, waar die Gil- lilandse mensen met hun Gilli landse kinderen wonen. Let wel: een rijksdaalder per halve liter, dat is omgerekend vier a vijf keer zo veel als betaald moet worden voor een liter gewone magere yoghurt. Laten we hopen dat diezelfde consument zich realiseert dat je deze nieuwe producten bijna da gelijks moet gebruiken, willen ze hun heilzame werk doen. Hun werk? Wetenschappelijk onder zoek heeft aangetoond dat na drie weken dagelijks gebruik van zo'n yoghurt het cholesterolge halte met een kleine vijf procent daalt. Nergens staat in hoeverre die lijn de weken daarna doorge trokken wordt, nergens staat ook in hoeverre die daling van 4,5 procent het risico van hart- en vaatziekten al vermindert. Het verhaaltje draait dus toch om geld. Ergens, verdekt in een arti kel in een levensmiddelenvak blad, vond ik de navolgende zin: 'Het relatief hoge prijsniveau (van deze producten) zorgt voor een rendementsverbetering voor de zuivelcategorie, waarin prijs- druk heeft geresulteerd in tegen vallende marges.' In gewone mensentaal: 't is pe perduur, maar ze vreten het en zo kunnen wij weer wat verdienen. Tot op heden argwaant en mop pert alleen Unilever over de ge zondheidsclaims van Fysiq en Actimel. Maar uit de mond \van een fabrikant klinkt zo'n protest, hoe goed bedoeld ook, altijd wat verdacht. De Consumentenbond beraadt zich nog, maar overweegt wel stappen wegens overtreding van de Warenwet. Daarin staat immers dat fabri kanten in hun reclame geen toe spelingen mogen maken op angstgevoelens van de consument voor het krijgen van bepaalde ziekten, hart- en vaatziekten in dit geval. Laten we hopen dat de bond eni ge daadkracht ten toon spreidt. En laten we er naar streven om wat minder vet te eten, en minder te stressen, te roken en te drin ken. Hoewel: van leven ga je toch echt dood. Drs. Ruurd Hielkema is,onder zoeksdirecteur van het markton derzoeksbureau Trendbox. Door Wim Doesborgh Nederlanders houden er niet van als u zo maar om half zes bij hen op de stoep staat. Een vriendelij ke Nederlander zal zeggen: „Het is bijna zes uur, we eten nu. Wilt u intussen een kopje koffie?" On gastvrij? Welnee, maar alleen zeer goede vrienden kunnen on aangekondigd tegen etenstijd binnenvallen en aanschuiven. Het is een van de 99 tips die Hans Kaldenbach heeft gebundeld in zijn boekje Ganz normal!, waarin Duitsers wordt geadviseerd in hun omgang met de westerburen. Terwijl onlangs op een conferen tie in Delft de beeldvorming over Duitsland bij Nederlanders werd bijgesteld, probeert Kaldenbach (organisator van cursussen over interculturele thema's in Utrecht) de Duitsers de eigenaar digheden van Nederlanders uit te leggen. Zoals het gebruik van de handen. In menig buitenland zullen men sen nimmer de hand waarmee ze op het toilet hun achterste reini gen ook gebruiken om te eten, of de hand waarmee ze zich wassen gebruiken voor het gebed. Neder landers, waarschuwt Kaldenbach de Duitsers, maken dat onder scheid niet. Ook moet men in Duitsland niet opkijken dat Nederlanders niet zo enthousiast lijken. Een kwestie van taalgebruik. Een goede film heet 'niet slecht', ie mand met een fantastische job zegt 'niet te mogen klagen', 't Is maar dat de Duitsers met hun grossartiges, wunderbares super taalgevoel het even weten. Hans Kaldenbach - Ganz Normal!, uitgeverij Promotheus, prijs f 14,90.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23