Vier wielen op z'n Italiaans De winkel voor alle standen Wezenlijk is er aan de Hema in 70 jaar tijd weinig veranderd Bravo Nieuwe ideeën voor een middenklasser op autosalon in Turijn VRIJDAG 12 APRIL 1996 DEEL Bertone maakt van de Bravo een vierwielaangedreven terrein wagen met een soort van patrijspoorten onderin de portieren. Giugiaro, meesterontwerper van Italdesign, ziet de Fiat Bravo als een combinatie van een kleine ruimteauto en een slanke coupé. De Auto van het Jaar 1996, Fiat Bravo (foto) en Brava, stond model voor een aantal beroemde ontwerpers, die hun ideeën in design centrum Turijn laten zien. De Brava zoals Boneschi die ziet is ruim uit zijn krachten ge groeid: met name geschikt voor gebruik in ontwikkelingslanden. De jeugdige ontwerper Fioravanti is gecharmeerd van een agres sieve coupé, die op geen enkele wijze meer als een Bravo te herken nen is. is een bedenksel eitjes, een beha, kerstballen? Waar gaat hij heen voor een wc- borstel, een barbecue, kaas, een fietsband of een kop koffie met een stuk taart? Waar laat hij zijn filmpjes ontwikkelen en afdruk ken? Waar haalt hij een warme halve rookworst? De Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij bestaat zeventig jaar. De doelgroep - al bestond het woord nog niet - werd in 1926 omschreven als 'de Neder landse familie'. De artikelen kostten een dubbeltje, een kwartje of een veelvoud daar van. Vandaar: eenheidsprijzen. De klant wist waar hij aan toe was: een eenvoudige overzichte lijke winkel met weinig opsmuk voor de dagelijkse boodschap pen. Mét lunchroom. Zeventig jaar later is dat nog steeds zo. De Hema is er voor ie dereen, al bestaat de grootste groep klanten uit vrouwen tus sen de 25 en de 50, met een gezin. Alleen het assortiment is aan de „Design moet," zegt Goud. „Want bij ons heb je als regel keus uit één." Dat werkt wel zo snel en wat er ook van de Hema gezegd kan worden, het staat vast dat de spullen goed zijn. De reiswekker gaat al vijftien jaar mee op vakantie en andere rei zen. In een kast staat een lamp uit 1970 die het nog goed doet en alleen niet meer in de woning van nu past. De Hema heeft de oorspronkelij ke formule dus altijd vastgehou den. Ook in de jaren zestig en ze ventig toen de cash carry-za- ken als paddestoelen uit de grond schoten. Door de merken af te schaffen en strak vast te houden aan een goede prijs/kwaliteitsverhou ding wist de Hema de concurren tie te weerstaan. „Anders zouden we een discounter zijn gewor den," zegt Goud. „Iedereen is onze concurrent," zegt hij. „Blokker, Zeeman, Hunkemöl- ler; die zijn gespecialiseerd. Maar ook V&D en de Bijenkorf. Zaken die écht met de Hema zijn te vergelijken, bestaan niet. Marks Spencer komt nog het meest in de buurt met vaste lage prijzen en 'het ontbreken van merken." En dat was een mensenleven ge leden ook het voorbeeld. De Hema - onderdeel van het Bij enkorf-concern - heeft tachtig ei gen grote winkels, 26 kleine win kels (zonder rookworst...) en 126 aangesloten franchise-zaken (die voor eigen risico ondernemen maar naam en assortiment van de Hema voeren). In België zijn sinds een jaar of acht drie Hema's te vinden. Heel veel mensen wer ken er in part-time functies. Om gerekend naar complete banen heeft de Hema 6500 mensen in dienst. De rookworst, het vleesgeworden symbool van de Hema. foto marc bolsius De Hema bestaat zeven tig jaar. Jong en oud, rijk en arm doet er bood schappen. De Hema hoort niet bij een bepaal de maatschappelijk klas se, een merkwaardig ver schijnsel in een samenle ving barstensvol doel groepen en trends. Ver klaring: de Hema is nog steeds de Hollandsche Eenheidsprijzen Maat schappij. foor Nico Koolsbergen nieuwe tijd aangepast. Audio cassettes en kwartshorloges be stonden in 1926 niet. Maar de klant van nu zou de eerste win kel uit 1926 nog onmiddellijk als Hema herkennen. Alleen de prij zen zouden verbazing wekken; daarvoor doet de Hema het te genwoordig niet meer. De winkels zijn niet vast inge deeld, toch weet iedereen er de weg. Het enige streven is: kle ding rechts van de ingang, 'harde waren' links. Voedsel - alles, be halve groenten - is vaak achterin te vinden. De rookworst - het re cept is van de Hema zelf - da teert uit de jaren dertig en zit daar in de buurt. Op het hoofd kantoor van het concern in Am sterdam haalt C.Goud de oudste winkelfoto te voorschijn die hij heeft kunnen vinden. Begin ja ren dertig gemaakt. Je kijkt en weet: dit is de Hema. De Hema was de Nederlandse variant van de 'penny-shop'. Het uitgangspunt was: vaste lage prijzen. De Amerikanen betaal den met nickles en dimes, de Britten met penny's, de Neder landers met dubbeltjes en kwartjes. Marks Spencer, ge start rond 1900, was het grote voorbeeld. „We verkochten van alles voor 25 of 50 cent. Kousen, schrijfwaren, snoep, handschoe nen. We waren een 'variety shop'", zegt Goud, die commer cieel adviseur van de Hema-di- rectie is. Eenheidsprijzen heb ben een nadeel: „Soms verlies je er een paar cent op doordat je prijzen afrondt. Maar dat wordt bij andere artikelen wel weer ge compenseerd." Bediening was er ook in 1926 niet. „Eigenlijk moet de klant het zelf uitzoeken," zegt Goud. „We verkopen spullen waar ie dereen ervaring mee heeft. Men-' sen kunnen ze zelf beoordelen en hebben geen advies nodig." Kijk rond in een willekeurige Hema en je ziet het: de klanten pakken dingen op, voelen eraan - vaak ontbreekt een verpakking -, leg gen iets terug. „Je kunt wat met je handen." Aan merken doet de Hema niet meer. „Als er al er gens een merk op staat dan is dat van ons. Zoals Miss Helen bij cosmetica. We hebben eigen sti listen, eigen kwaliteitsonderzoek en laten spullen maken op basis van onze eigen specificaties. Dan is het overbodig daar nog iets op te zetten als Allure of Reactor. Dus staat er steeds meer gewoon Hema op," zegt Goud. Waar de spullen vandaan ko men, is een goed bewaard ge heim. De dubbele koffiezetter lijkt verdacht veel op een Krups. Zou AEG of Bosch iets weten van de boormachines? Komen die lampen van Massive? „Tex tiel kan je helemaal naar je eigen ideeën laten produceren," zegt Goud. „Met elektrische appara ten is dat wat moeilijker." Een nieuw element van de laat ste jaren is opvallende vormge ving. De fluitketel -le Lapin- van de Hema is beroemd. De wc- borstel wordt dat zeker ook. aw koopt de Nederlander Postpapierhandschoenen, sok- ®i snoep, gloeilampen, paas-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21