ïlegenheid t DE STEM Geweld lijkt oplossing voor alles' Lente 'Religieuze' Euro 7 moet geld verdienen Teleac sluit contract met midden- en kleinbedrijf Arnhems museum krijgt vijf Hynckes-werken 6Beste van Nederland' via schotel naar buitenland Lieve pa T.B. [irger gefeliciteerd! r Victor en Leny Abraham en Saar. Anouk Aimee Canada overweegt ook Nederland maatregelen tegen gewelddadige televisie De chip tegen geweld Buenos Aires Entführung Giya Kancheli 1996 ber, daarvan geloven wij geentw Inkant is eigenlijk maar zacht fondaii Iben je weieens knorrig, lel je ons allen met veel zorg. pderen, schoon- en kleinkinderen I |et gisteren of vandaag noment van bezinning liefde is onmetelijk tie brengt vreugde en teldzaam, maar intens ik zonder jou niet mij zonder mij niet jij DINSDAG 9 APRIL Ifonsina in Baarle Hertog, Leonievan I Ié Raats in Zundert, Ronald Broekajtl in Rijen lalt! Ilanon, Iskia. im at! y* ja, het is echt waar. Deze tweeling Samen 100 jaar. Van harte gefeliciteerd Joke, Miranda, Robert, Johan, Danielle, Tommie, Marian en xxx van Stephanie. wordt 6 jaar H.G. van Opa, Oma, en papa v.d. Brink. -V bïi 3* hoogte verstelbare veiligheidsgordels 950,-. Opel Credit. Uw partner in ificatiewijzigingen voorbehouden- Wil zijn niet de dorpskapel van Tiet- jerksteradeel" S. v.d. Berg, voorlichter Concertgebouworkest Gids orGerritGroeneveld en Hans Rube Lidend, vloekend en tierend vliegen op het schoolplein jon- iPower Rangers elkaar in de haren, zoals enkele jaren terug lulletjes het A-Team naspeelden. Het woord fuck is in Neder ig net z0 ingeburgerd als in de getto's van New York. En de Iders ze doen vrolijk mee. „Ze leveren hun kinderen gekleed [vreemde pakjes af bij de opname van alweer de een of ande- dwaze show." Burny Bos, Nederlands meest gelauwerde nderprogramma-maker kan er met zijn pet niet bij. discussie woedt al jaren. Lft geweld op tv inderdaad ef- kop de tere kinderziel? Kinde- n die op het schoolplein woeste ratetrappen uitdelen aan leef- dgenoten. Een eigentijds en thtstreeks gevolg van geweld- toe tv-series als Power Ran-. jj 0f js geweld onder kinderen t alle tijden? Om met een RTL- [ordvoerder te spreken: „Wij Iden vroeger toch ook Ivanhoe |an geweld op tv worden kinde niet crimineel", zegt [Hans Beentjes, communica- svetenschapper aan de Katho de Universiteit Nijmegen. Voor week aan de KUN ging frken, deed hij in Leiden tien i onderzoek naar 'kind en me- l', promoveerde op een proef- irift over kijkgedrag van kin- ben en het effect op lezen. Zijn lriclusie: „Kinderen nemen wel gelijk denkbeelden en acties 1 tv over. Op korte en op lange- Itermijn zijn de gevolgen scha- Jijk." iet onmiddellijke effect van se- s als Power Rangers zie je op |t schoolplein, meent Beentjes, i vliegen horizontaal op hun bgenootjes af. Kinderen be- jnen te geloven dat ze met essief gedrag alles voor elkaar Rgen." effecten op lange termijn zijn I mogelijk nog ernstiger, is zijn rtuiging. „Het denken, de hele van kinderen ten aan- i van geweld verandert. Kin- ren raken afgestompt, gaan het fcruik van geweld goedkeuren. Kt diverse onderzoeken blijkt 1 kijken naar dit soort pro- na's zogenaamde middel late effecten heeft: niet-crimi- 1 geweld zoals schelden, du- stompen. Op sommige kin- ren is die invloed groter dan op klere. Groepen die van zichzelf [agressief gedrag, vertonen, zijn dan kinderen waar in 1 gezin geen geweld voorkomt. Bk tussen jongens en meisjes [staat een verschil, hoewel isjes wel degelijk vatbaar blossing fcge kinderen zijn over het al- Ven nauwelijks in staat de tóen te relativeren die ze op tv pi. Het medium dringt keihard h belevingswereld binnen, (et Beentjes. „In gewelddadige Bes worden ook nooit de gevol- P van een karateslag in beeld Rracht. Kinderen zien niet wat werkelijk gebeurt als iemand Tdt doodgeschoten. Geweld is [tv de eenvoudige oplossing falie problemen. Het loont al- pders zouden samen met hun I~® die programma's moe- P bekijken en hen dan wijzen I® gevolgen als je in het echte fffl zoiets doet. Als je iemand |zi]n neus slaat, dan breekt die rf m°et die ander naar het (tenuis. Als je iemand dood- F", wie blijven er dan achter? K dat zomaar?" [Weid in Telekids, bij Kinder- F m Teieteens, en de invloed rtvan op kinderen; de serie Po- F Bangers en andere geweld- F8e tekenfilms hebben de dis- r "eer doen oplaaien. Zo- L2,™ dat het Commissariaat F® Media beperkende maat- I en heeft afgekondigd met P» verbonden boetes die oplopen tot een halve j «stitie-minister Winnie S ager piekert zeer serieus 'ie uivoering van de in Ame rika bedachte violence-chipin de tv ingebouwde elektronica die ervoor zorgt dat er een zwart scherm verschijnt zodra er ge weld is op de buis. Want de Amerikanen weten al lang dat het tomeloze geweld op de buis de kinderzieltjes kan schaden. En nog eerder onder nam Canada stappen. Twee mil joen handtekeningen van veront ruste Canadese ouders waren be gin vorig jaar voldoende een ex periment te beginnen met de v- chip. „Aan zo'n chip en decoder wor den volgens mij een schijnzeker heid toegekend", gelooft Been tjes. „Niet iedereen heeft zo'n ding in huis, dus kinderen kun nen altijd wel ergens naar die programma's gaan kijken. En wat gebeurt er met al die series die via de satelliet worden uitge zonden? Ook blijven er andere manieren om geweldsfilms in huis te halen, denk maar eens aan de video's. Je zult als ouders en onderwijzers toch vooral zelf kinderen moeten leren met ge weld om te gaan." Walging De tv-periode van Pipo, Swieber- tje en Ja Zuster Nee Zuster heeft Nederland al geruime tijd terug afgesloten. Dure series waar de omroepen - niet alleen de com merciële maar ook sommige pu blieke stations - kennelijk weinig heil meer in zien. Het maken van eigen programma's is relatief duur en past niet in de strijd om de (kleine) kijker. Tv-maken is, vooral na de komst van de de commerciële concurrentie, een budgetkwestie. In Amerika koop je voor een paar centen series waar kinderen zogezegd een moord voor doen. Waarom dan moeilijk gedaan? Programmamaker Burny Bos, vaak geroemd vanwege zijn schitterende kinder-tv voor Avro en VPRO, walgt van de goedkope rommel die op de RTL-zenders en sommige publieke netten te zien is. „Het is stuitend dat volwasse nen op deze manier kinderen ex ploiteren." Kinderen vinden knokfilms soms leuk om te zien, erkent hij. „He laas is het zo dat geweld een groot publiek trekt, ook een kinderpubliek, maar die behoefte hoef je niet te bevredigen." Hij gaat geweld als verschijnsel in de samenleving in zijn programma's niet uit de weg. „Het grote ver schil is dat bij mij geweld nooit een oplossing van problemen kan zijn." „De invloed van series als Power Rangers op kinderen van vier of vijf jaar is maximaal. Dan kun je wel zeggen dat het niet voor ze bestemd is, maar het komt op een open net. Dat soort dingen op een open net uitzenden is hetzelfde als het aan volwassenen aanbie den van een sadomasochistische seksfilm op prime-time. Als we samen vinden dat ook dat moet kunnen, dan heb ik verder geen weerwoord." Bos zelf maakt programma's als Ko de boswachter-show, Mijn va der woont in Rio, Theo en Thea, Dag juf, tot morgen en verzorgde voor de VPRO-jeugd-tv jarenlang de hele zondagochtend. Leuke, educatieve en soms stoute pro gramma's. „Daar blijf ik gewoon mee doorgaan, Avro, KRO op Ne derland 1 zijn heel goed bezig. NPS, Vara en VPRO op 3 ook." Volgend jaar januari komt de Avro met de familieserie Mijn Franse tante Gazeuze, die hij de- Burny Bos (Ko de Boswachter): „Als wij onderkennen dat de tv de tweede, derde en in sommige ge zinnen zelfs de eerste opvoeder is van onze kinderen, dan zul je ook geld moeten geven om de kwali teit van die opvoeding te verbeteren.foto dijkstra ze maand gaat opnemen in Praag. „Een komische serie, waarin door de ogen van een kind naar onze zogenaamde beschaafde samen leving wordt gekeken." Hij zou graag een speciaal kinde- rnet in het leven roepen. „Voor een miljoen gulden per week maak je ruim tien uur schitte rende en verantwoorde tv voor kinderen. Dat is helemaal niet duur, want is het precies het be drag, negentigduizend gulden per uur, dat de omroepen nu ook van de overheid krijgen." Geld „De RTL's en Kindernet hebben gewoon geen geld over voor de jeugd. Het enige wat ze willen is geld verdienen en hoge kijkcij fers. Kijk naar al die bedrijven die er duizenden guldens voor over hebben om rond die series dertig seconden reclame te ko pen. Als lieflijke series een hit zouden zijn, dan zenden de RTL's die uit." Hij betwijfelt of het een goede zaak is indien de overheid regule rend gaat optreden. „De overheid zou prioriteiten moeten stellen. Als wij onderkennen dat de tv de tweede, derde en in sommige ge zinnen zelfs de eerste opvoeder is van onze kinderen, dan zul je ook geld moeten geven om de kwali teit van die opvoeding te verbete ren." Meer geld voor goede tv, in plaats van proberen nog meer sport op de buis te krijgen, zegt Bos. „Een wedstrijd van Ajax kost de omroepen meer dan een goed kinderprogramma. Kinder- tv is de sluitpost, en daar wordt nu nog meer geld weggehaald omdat er nog meer sport bij de publieke zenders moet komen." Deskundigen die zich op een pro fessionele wijze met de kwestie bezighouden, zijn vrijwel eensge zind: geweld op tv is slecht voor kinderen. Het uitstorten van grof geschut met de meest vreselijke vechtpartijen doet vooral de ca tegorie kinderen tot een jaar of tien geen goed. Een schone taak voor de ouders om de aan/uit-knop op verant woorde wijze te benutten? De ene ouder laat het kind onbelemmerd naar het kastje turen, en de ande re grijpt in of zorgt voor een 'ver antwoorde' dosering. Een gemid deld gezin ergens in Brabant, met drie kinderen in de leeftijden van vijf, acht en dertien jaar, reageert als volgt: „Wij hebben drie jon gens. De twee jongsten zijn dol op geweld-series. Power Rangers en het A-Team bijvoorbeeld. Het liefst zouden we hebben dat ze sommige programma's helemaal niet zouden zien. Maar dat kun je niet maken. Op school wordt heel veel over dit soort series gespro ken en je kinderen moeten wel mee kunnen doen met de verha len. Anders breng je ze in een uit zonderingspositie. Tegen onze kinderen zeggen we dat ze beperkt mogen kijken. Bij voorbeeld twee afleveringen per week. Het ene kind is trou wens gevoeliger voor geweld op tv dan het andere. En zodra de kinderen naar de basisschool De Nederlandse politiek pie kert serieus over de invoe ring van de zogenoemde vio- lence-ehip, of geweld-chip. Een wat afmeting betreft klein stukje elektronica dat in het tv-toestel wordt ge bouwd. Deze chip zorgt voor een zwart beeldscherm wan neer een programma al te veel geweld bevat. De chip in het televisietoe stel is op een bepaald niveau ingeschakeld. Dat kan met een simpel knopje via de af standsbediening. De pro gramma's die door het kabel station worden uitgezonden, stralen moeten vooraf een signaal uitzenden naar de violence-chip. Die leest dit en vergelijkt de code met de informatie die de ouders er in hebben gebracht. Als dat signaal niet overeen komt, wordt het betreffende programma vanzelf geblok keerd door het zwarte scherm. In Canada is mo menteel een proef gaande onder honderdvijftig fami lies. De test vertoont nog wel wat hiaten. Niet alle televi siekanalen verzenden de be nodigde signalen. Maar die aanloopproblemen zijn over komelijk. De ouders zijn over het algemeen zeer te spreken over de werking en het ge bruik van de anti-geweld- chip. Ook de Europese Commissie bestudeert nu de wenselijk heid en haalbaarheid. Mocht de chip er komen, dan zal het in ieder geval nog wel enkele jaren duren gaan neemt de invloed van de op voeders af en die van het school plein toe." Beentjes: „Als een kind naar ge weld op tv mag kijken dan moet je als ouder ook weten wat er in die series gebeurt. Soms wekken die programma's sterke angstge voelens bij kleine kinderen op." Bos: „In het onderwijs is door wetgeving het slaan door onder wijzers uitgebannen. Vreemd ge noeg staan we tegenwoordig wel toe dat het emotionele niveau van onze kinderen omlaag getrokken wordt door slechte tv-program- ma's." F" A-Team foto anp Een trio bestaande uit bando neon, piano en gestreken con trabas blijkt voldoende te zijn om een heel tango-orkest te sug gereren. Verrassenderwijs is de pianist in dit trio de befaamde Daniel Barenboim. Het blijkt dat deze gearriveerde diri gent/pianist heimwee had naar de stad waar hij in 1942 werd geboren, Buenos Aires, en voor al naar de muziek van zijn jeugd. In 1951 emigreerde hij met zijn ouders naar Israel. „De eerste negen jaren van mijn leven woonde ik in Argentinië en alleen in Argentinië," schrijft Barenboim. „De rest van de we reld was heel ver weg. Mijn hart was Argentijns. Het idee van een kosmpolitisch leven of van in ternationaal denken was nog niet ontwaakt. De lucht die ik inademde was Buenos Aires, de taal die ik sprak was het Spaan se porteiio en het ritme waarop mijn ziel danste was de tango. Bijna een halve later ben ik te ruggekeerd naar mijn Buenos Aires querido (mijn geliefde Bu enos Aires)." Natuurlijk is Barenboim een enigszins 'brave' tangopianist, een klassieke muzicus die ge wend is zich aan de tekst te hou den en keurig speelt wat er staat, zonder geïmproviseerde afwijkingen. Maar het resultaat is niettemin van grote muzikale schoonheid. De cd bevat een aantal composities van Astor Piazzolla, de man die de tango klassiek heeft gemaakt, en ook van de 'serieuze' Argentijnse componist Alberto Ginastera. (Teldec 0630-13474-2) HANS ROOSEBOOM De opname die Nikolaus Har- noncourt gemaakt heeft van Mozarts Die Entführung aus dem Serail biedt al direct een verrassing in de instrumentatie: de toeters en bellen, piccilo's, triangels en roffelende trommen Giya Kancheli waarmee Mozart een Turkse, oosterse sfeer wil oproepen. Harnoncourt maakt hiervan iets angstaanjagends, in plaats van de vriendelijke couleur locale die eerdere interpreten erin heb ben willen zien. Harnoncourt denkt altijd diep na voordat hij ergens aan be gint, ook hier. In het begeleiden de boekje wordt nogal wat ophef gemaakt over de aan 'tragedie' grenzende aspecten van de Entführung, toch een niet al te zware opera. Dat Harnoncourt in dit vermeend 'onschuldig lichtgewicht entertainment' een 'meesterwerk van oneindig psy chologisch inzicht' ziet, gaat wellicht wat ver. Beide om schrijvingen, de twee uiteinden van de boordelingslijn, zijn wat overdreven. Waarom zou Mo zarts Entführung méér moeten zijn dan een aaneenschakeling van verrukkelijke muziek, bij elkaar gehouden door een slap verhaaltje. Veel opera's zijn niet meer dan dat, en daar is niets te gen. Mozart schreef Die Entfüh rung in 1781, op een cruciaal punt in zijn leven én in de mu ziekgeschiedenis. Hij was 25 jaar en had na een felle botsing ontslag genomen bij de aartsbis schop van Salzburg. Voor het foto theodor levin eerst in de geschiedenis besloot een componist om zich nooit meer aan een broodheer te bin den. Mozart vertrok naar de grote stad Wenen en vestigde zich daar als freelance kunste naar. Hij wilde dus indruk ma ken op het Weense operapu- bliek. En dat heeft geleid tot spetterende aria's als Martern aller Arten, Frisch zum Kampfe, Welche Wonne, het duet Vivat Bacchus, het kwartet Ach Bel- monte. Daarnaast introduceerde Mozart nieuwigheden als de ge heel pizzicato, a la mandoline, begeleide romance In Mohren- land gefangen, en het veaudevil- le-slot Wer so viel Huid verges sen kann in de vorm van een en semble waaruit de solisten één voor één naar voren treden om een couplet te zingen. En hoe zou het toch komen dat gesproken dialogen in Duitse opera's in alle gevallen identiek klinken? Waarschijnlijk leren operazangers deze spreekstijl tijdens hun opleiding. (Teldec 0630-10025-2) HR De Vierde Symfonie van de Ge orgische componist begint met klokgelui. De ondertitel van het werk luidt dan ook In memoria di Michelangelo. Het is muziek waar weinig voortgang inzit. „Wanneer iemand een kerk, sy nagoge of moskee binnengaat," aldus Kancheli in het beleiden- de boekje, „en er is op dat mo ment geen dienst aan de gang, dan heerst er toch een speciaal soort stilte. Er klinkt daar altijd iets, maar ik weet nooit precies wat ik hoor. Ik heb de wens om die stilte om te zetten in muziek, zodat het klinkt als muziek maar tegelijkertijd wordt erva ren als stilte." De cd bevat naaast de Vierde ook de Vijfde Symfonie van Kancheli, ook al een in memoriam, dit maal Ter nagedachtenis van de ouders van de componist. In beide ge vallen gaat het om ééndelige werken met een extreem laag tempo. De contrasten die Kancheli aanbrengt liggen niet op het gebied van het tempo, maar van de dynamiek: af en toe een uitbarsting. Kancheli's mu ziek bevat elementen van de mi nimal music. Heeft hij eenmaal een vondst dan geeft hij die niet snel uit handen, maar buit het I materiaal matenlang uit. Het valt niet echt mee, maar voor liefhebbers van 'het hogere' en van geheimzinnige effecten is Kancheli, althans in deze twee symfonieën, de moeite van het beluisteren denkelijk wel waard. (Elektra Nonesuch 9 79290-2). HR DINSDAG 9 APRIL 1996 DEEL D Hilversum (anp) - Een tulp had hij al, nu bezit Robert Schuller een heus televisiestation. Twee jaar geleden werd een oranje tulp naar de Amerikaanse tv-dominee vernoemd, sinds vorige week heeft hij alle aandelen van Euro 7, een commerciële zen der die zwaar in de rode cijfers zit en bovendien onaangenaam werd verrast door de nieuwe zender Sport7. Crystal Cathedral Ministries, het bedrijf van Schuller, heeft de 'aandelen van de in juni 1994 ge starte themazender van de bank gekocht. CCM, een onderneming met 400 werknemers, was al voor 30 procent eigenaar van het sta tion. De overname van CCM be tekende het einde van de inbreng van Joop Post, de oprichter en eerste eigenaar van het station dat zich graag afficheert als het eerste commerciële tv-station van Nederland. Dat laatste be treft de anciënniteit. „De wegen van Post en CCM hebben zich ge scheiden", stelde algemeen direc teur H. van Greevenbroek vast. Wat de zender, die overdag uit zendt en met een kabelpenetratie van 83 procent goed wordt ver spreid, gaat brengen, is onduide lijk. Enige dagen na de overname verwezen Van Greevenbroek en commercieel directeur H. van der Vliet naar een programmapre sentatie over zes weken. Euro 7 moet bekender en commerciëler worden en meer bieden voor kin- deren. Wel wist de directie te vertellen dat Euro 7 geen religieus station wordt. Het Hour of Power, dat Euro 7 op zondag uitzendt, is af komstig uit de televisiekerk van dominee Schuller. Met dit pro gramma brengt CCM het evange lie tot in Kazachstan. H 1 et uur van Schuller wordt mondi aal bekeken door 20 miljoen mensen. „Het past in het mediaplan van CCM om een aandeel in een zen der te nemen", liet mr. F. van Hees, Schullers vertegenwoordi ger in Nederland weten. Het is overigens voor het eerst dat CCM volledig eigenaar van een zender wordt. Van Hees wilde niet zeg gen hoeveel CCM in de zender in vesteert. Euro 7 krijgt drie jaar de tijd om winst te gaan maken. „Het budget is flexibel." Van Greevenbroek, organisatie- advieur, heeft veel vertrouwen in CCM dat over veertig jaar erva ring op het gebied van televisie maken beeschikt. In de Verenigde Staten behoort Schullers CCM, die wordt gefinancierd uit dona ties, tot de kleinere religieuze tv- bedrijven. In anderhalf jaar heeft Euro 7 enige tientallen miljoenen gulden gekost. Aandeelhouder CCM be hoorde tot de schuldeisers. De themazender, die programma's over natuur en milieu, gezond heid en vrije tijd uitzendt, kreeg nauwelijks inkomsten uit recla me. Kijkers waren er ook weinig. Het streven is nu gericht op een kijkdichtheid van twee procent. De zender zocht al geruime tijd investeerders in binnen- en bui tenland. Volgens een plan van adviseur R. Meijer zou een Ne derlands consortium de zender voor 30 miljoen gulden moeten overnemen. CCM voelde daar niets voor. De naam van Meijer wordt bij Euro 7 niet graag meer genoemd. Van Hees: „Meijer heeft getracht het station te ver werven. Hij is teleurgesteld. We zetten een streep onder het verle den." Schuller, een Nederlandse boe renzoon die zich in de jaren vijf tig in de Verenigde Staten vestig de, zal de ontwikkeling van zijn station op afstand volgen. Hij komt slechts sporadisch in Ne derland. Alleen voor echt belang rijke zaken, zoals de verspreiding van het Woord in zijn land van herkomst. En die keer dat er een tulp naar hem werd vernoemd. Een tuintulp die lang meegaat, oordeelde de kweker destijds. In 1991 was Schuller ook even in Nederland. Hij werd er getroffen door een hersenbloeding. „Dat heeft mijn leven veranderd", zei hij later „Ik heb de grootste pres tatie van mijn leven geleverd. Ik heb gevochten met de dood en ge wonnen." Utrecht (anp) - Teleac gaat zich met een aantal cursussen rich ten op het midden- en kleinbedrijf. Daartoe heeft de educatie ve omroep een contract getekend met het Instituut voor Mid den- en Kleinbedrijf Nederland (IMK) alsmede ABN/AMRIO en KPMG. Het gaat om zes cursussen in de komende drie jaar. Teleac wil duurzaam samenwerken met de sector, die naar de omroep verwacht een belangrijke bijdrage kan leveren aan de groei van de werkgelegenheid. Uit onderzoek blijkt dat het midden- en kleinbe drijf te kampen heeft' met toenemende internationale concurrentie, kortere levertijden en strengere eisen van klanten. De cursussen moe ten de ondernemers helpen beter opgewassen te zijn tegen de zwaar der geworden taak. Het eerste project uit de serie is de cursus Een ei gen onderneming, die op 14 mei start. Arnhem (anp) - Het Museum voor Moderne Kunst Arnhem heeft uit de nalatenschap van het echtpaar Huijsmans-Evers vijf schilderijen van Raoul Hynckes (1893-1973) gekregen. Het museum bezit een belangrijke collectie schilderijen van Ma gisch Realisten en tijdgenoten. Het echtpaar besloot daarom dat de vijf werken van Hynckes in hun bezit na hun dood naar het Arnhemse museum moesten. Dat had al tien schilderijen van Hynckes in zijn collectie. De vijf schilderijen zijn La Béte noire 1 (1940), Nature morte a la bou- teille et deux bols (1939), La rue du village a la porte blue (jaren '60) en tweemaal Maisons et vil lage (jaren '60). Met het legaat 1 heeft het museum nu vijftien schilderijen uit verschillende pe rioden van Hynckes' leven in be zit. Het beschouwt La béte noire als een topstuk uit diens oeuvre. Dat schilderij is nu in het mu seum te zien. De andere nieuw verworven werken worden in het najaar tentoongesteld. Hilversum (anp) - Vanaf 1 mei start een proef, waarbij Neder landers elders in Europa met een schotelantenne programma's van de Nederlandse publieke omroep kunnen ontvangen. Tij dens deze experimentele fase, die zeker drie maanden gaat du ren, zullen dagelijks tussen 17.00 en 19.00 uur via de satelliet programma's worden uitgezonden. De Wereldomroep praat al geruime tijd met de NOS over een geza menlijke opzet van wat BVN wordt genoemd, wat staat voor het Bes te van Nederland. Die gesprekken blijven doorgaan. De Wereldom roep heeft echter nu de kans dagelijks twee uur ruimte op de een sta- telliet te huren en wilde met het oog op het naderende vakantieseizoen niet langer wachten met een proef. Die gaat gepaard met een uitvoerig onderzoek. De NOS gaat intussen ook door met het onderzoek naar de mogelijkheden voor de nieuwe zender. Tijdens de proef is het de bedoeling de uitzending de starten met een speciaal gemaakt nieuwsprogramma. Voorts zullen program ma's worden gebracht die een dag eerder bij de publieke omroep te zien waren. Volgens de Wereldomroep wonen er tenminste 175.000 Nederlanders in het buitenland met een schotelantenne. Daarnaast zouden de pro gramma's opgevangen kunnen worden door hotels, appartementen complexen en campings.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 9