ïlegenheid
t
DE STEM
Geweld lijkt oplossing voor alles'
Lente
'Religieuze' Euro 7
moet geld verdienen
Teleac sluit contract met
midden- en kleinbedrijf
Arnhems museum krijgt
vijf Hynckes-werken
6Beste van Nederland' via
schotel naar buitenland
Lieve pa
T.B.
[irger gefeliciteerd!
r
Victor en Leny
Abraham en Saar.
Anouk Aimee
Canada overweegt ook Nederland maatregelen tegen gewelddadige televisie
De chip
tegen
geweld
Buenos Aires
Entführung
Giya Kancheli
1996
ber, daarvan geloven wij geentw
Inkant is eigenlijk maar zacht fondaii
Iben je weieens knorrig,
lel je ons allen met veel zorg.
pderen, schoon- en kleinkinderen I
|et gisteren of vandaag
noment van bezinning
liefde is onmetelijk
tie brengt vreugde en
teldzaam, maar intens
ik zonder jou niet mij
zonder mij niet jij
DINSDAG 9 APRIL
Ifonsina in Baarle Hertog, Leonievan I
Ié Raats in Zundert, Ronald Broekajtl
in Rijen
lalt!
Ilanon,
Iskia.
im
at!
y*
ja, het is echt waar.
Deze tweeling
Samen 100 jaar.
Van harte gefeliciteerd
Joke, Miranda, Robert,
Johan, Danielle, Tommie,
Marian en
xxx van Stephanie.
wordt 6 jaar
H.G. van Opa, Oma,
en papa v.d. Brink.
-V bïi
3*
hoogte verstelbare veiligheidsgordels
950,-. Opel Credit. Uw partner in
ificatiewijzigingen voorbehouden-
Wil zijn niet de dorpskapel van Tiet-
jerksteradeel"
S. v.d. Berg, voorlichter
Concertgebouworkest
Gids
orGerritGroeneveld en Hans Rube
Lidend, vloekend en tierend vliegen op het schoolplein jon-
iPower Rangers elkaar in de haren, zoals enkele jaren terug
lulletjes het A-Team naspeelden. Het woord fuck is in Neder
ig net z0 ingeburgerd als in de getto's van New York. En de
Iders ze doen vrolijk mee. „Ze leveren hun kinderen gekleed
[vreemde pakjes af bij de opname van alweer de een of ande-
dwaze show." Burny Bos, Nederlands meest gelauwerde
nderprogramma-maker kan er met zijn pet niet bij.
discussie woedt al jaren.
Lft geweld op tv inderdaad ef-
kop de tere kinderziel? Kinde-
n die op het schoolplein woeste
ratetrappen uitdelen aan leef-
dgenoten. Een eigentijds en
thtstreeks gevolg van geweld-
toe tv-series als Power Ran-.
jj 0f js geweld onder kinderen
t alle tijden? Om met een RTL-
[ordvoerder te spreken: „Wij
Iden vroeger toch ook Ivanhoe
|an geweld op tv worden kinde
niet crimineel", zegt
[Hans Beentjes, communica-
svetenschapper aan de Katho
de Universiteit Nijmegen. Voor
week aan de KUN ging
frken, deed hij in Leiden tien
i onderzoek naar 'kind en me-
l', promoveerde op een proef-
irift over kijkgedrag van kin-
ben en het effect op lezen. Zijn
lriclusie: „Kinderen nemen wel
gelijk denkbeelden en acties
1 tv over. Op korte en op lange-
Itermijn zijn de gevolgen scha-
Jijk."
iet onmiddellijke effect van se-
s als Power Rangers zie je op
|t schoolplein, meent Beentjes,
i vliegen horizontaal op hun
bgenootjes af. Kinderen be-
jnen te geloven dat ze met
essief gedrag alles voor elkaar
Rgen."
effecten op lange termijn zijn
I mogelijk nog ernstiger, is zijn
rtuiging. „Het denken, de hele
van kinderen ten aan-
i van geweld verandert. Kin-
ren raken afgestompt, gaan het
fcruik van geweld goedkeuren.
Kt diverse onderzoeken blijkt
1 kijken naar dit soort pro-
na's zogenaamde middel
late effecten heeft: niet-crimi-
1 geweld zoals schelden, du-
stompen. Op sommige kin-
ren is die invloed groter dan op
klere. Groepen die van zichzelf
[agressief gedrag, vertonen, zijn
dan kinderen waar in
1 gezin geen geweld voorkomt.
Bk tussen jongens en meisjes
[staat een verschil, hoewel
isjes wel degelijk vatbaar
blossing
fcge kinderen zijn over het al-
Ven nauwelijks in staat de
tóen te relativeren die ze op tv
pi. Het medium dringt keihard
h belevingswereld binnen,
(et Beentjes. „In gewelddadige
Bes worden ook nooit de gevol-
P van een karateslag in beeld
Rracht. Kinderen zien niet wat
werkelijk gebeurt als iemand
Tdt doodgeschoten. Geweld is
[tv de eenvoudige oplossing
falie problemen. Het loont al-
pders zouden samen met hun
I~® die programma's moe-
P bekijken en hen dan wijzen
I® gevolgen als je in het echte
fffl zoiets doet. Als je iemand
|zi]n neus slaat, dan breekt die
rf m°et die ander naar het
(tenuis. Als je iemand dood-
F", wie blijven er dan achter?
K dat zomaar?"
[Weid in Telekids, bij Kinder-
F m Teieteens, en de invloed
rtvan op kinderen; de serie Po-
F Bangers en andere geweld-
F8e tekenfilms hebben de dis-
r "eer doen oplaaien. Zo-
L2,™ dat het Commissariaat
F® Media beperkende maat-
I en heeft afgekondigd met
P» verbonden boetes die
oplopen tot een halve
j «stitie-minister Winnie
S ager piekert zeer serieus
'ie uivoering van de in Ame
rika bedachte violence-chipin
de tv ingebouwde elektronica die
ervoor zorgt dat er een zwart
scherm verschijnt zodra er ge
weld is op de buis.
Want de Amerikanen weten al
lang dat het tomeloze geweld op
de buis de kinderzieltjes kan
schaden. En nog eerder onder
nam Canada stappen. Twee mil
joen handtekeningen van veront
ruste Canadese ouders waren be
gin vorig jaar voldoende een ex
periment te beginnen met de v-
chip.
„Aan zo'n chip en decoder wor
den volgens mij een schijnzeker
heid toegekend", gelooft Been
tjes. „Niet iedereen heeft zo'n
ding in huis, dus kinderen kun
nen altijd wel ergens naar die
programma's gaan kijken. En
wat gebeurt er met al die series
die via de satelliet worden uitge
zonden? Ook blijven er andere
manieren om geweldsfilms in
huis te halen, denk maar eens aan
de video's. Je zult als ouders en
onderwijzers toch vooral zelf
kinderen moeten leren met ge
weld om te gaan."
Walging
De tv-periode van Pipo, Swieber-
tje en Ja Zuster Nee Zuster heeft
Nederland al geruime tijd terug
afgesloten. Dure series waar de
omroepen - niet alleen de com
merciële maar ook sommige pu
blieke stations - kennelijk weinig
heil meer in zien. Het maken van
eigen programma's is relatief
duur en past niet in de strijd om
de (kleine) kijker. Tv-maken is,
vooral na de komst van de de
commerciële concurrentie, een
budgetkwestie. In Amerika koop
je voor een paar centen series
waar kinderen zogezegd een
moord voor doen. Waarom dan
moeilijk gedaan?
Programmamaker Burny Bos,
vaak geroemd vanwege zijn
schitterende kinder-tv voor Avro
en VPRO, walgt van de goedkope
rommel die op de RTL-zenders en
sommige publieke netten te zien
is. „Het is stuitend dat volwasse
nen op deze manier kinderen ex
ploiteren."
Kinderen vinden knokfilms soms
leuk om te zien, erkent hij. „He
laas is het zo dat geweld een
groot publiek trekt, ook een
kinderpubliek, maar die behoefte
hoef je niet te bevredigen." Hij
gaat geweld als verschijnsel in de
samenleving in zijn programma's
niet uit de weg. „Het grote ver
schil is dat bij mij geweld nooit
een oplossing van problemen kan
zijn."
„De invloed van series als Power
Rangers op kinderen van vier of
vijf jaar is maximaal. Dan kun je
wel zeggen dat het niet voor ze
bestemd is, maar het komt op een
open net. Dat soort dingen op een
open net uitzenden is hetzelfde
als het aan volwassenen aanbie
den van een sadomasochistische
seksfilm op prime-time. Als we
samen vinden dat ook dat moet
kunnen, dan heb ik verder geen
weerwoord."
Bos zelf maakt programma's als
Ko de boswachter-show, Mijn va
der woont in Rio, Theo en Thea,
Dag juf, tot morgen en verzorgde
voor de VPRO-jeugd-tv jarenlang
de hele zondagochtend. Leuke,
educatieve en soms stoute pro
gramma's. „Daar blijf ik gewoon
mee doorgaan, Avro, KRO op Ne
derland 1 zijn heel goed bezig.
NPS, Vara en VPRO op 3 ook."
Volgend jaar januari komt de
Avro met de familieserie Mijn
Franse tante Gazeuze, die hij de-
Burny Bos (Ko de Boswachter): „Als wij onderkennen dat de tv de tweede, derde en in sommige ge
zinnen zelfs de eerste opvoeder is van onze kinderen, dan zul je ook geld moeten geven om de kwali
teit van die opvoeding te verbeteren.foto dijkstra
ze maand gaat opnemen in Praag.
„Een komische serie, waarin door
de ogen van een kind naar onze
zogenaamde beschaafde samen
leving wordt gekeken."
Hij zou graag een speciaal kinde-
rnet in het leven roepen. „Voor
een miljoen gulden per week
maak je ruim tien uur schitte
rende en verantwoorde tv voor
kinderen. Dat is helemaal niet
duur, want is het precies het be
drag, negentigduizend gulden per
uur, dat de omroepen nu ook van
de overheid krijgen."
Geld
„De RTL's en Kindernet hebben
gewoon geen geld over voor de
jeugd. Het enige wat ze willen is
geld verdienen en hoge kijkcij
fers. Kijk naar al die bedrijven
die er duizenden guldens voor
over hebben om rond die series
dertig seconden reclame te ko
pen. Als lieflijke series een hit
zouden zijn, dan zenden de RTL's
die uit."
Hij betwijfelt of het een goede
zaak is indien de overheid regule
rend gaat optreden. „De overheid
zou prioriteiten moeten stellen.
Als wij onderkennen dat de tv de
tweede, derde en in sommige ge
zinnen zelfs de eerste opvoeder is
van onze kinderen, dan zul je ook
geld moeten geven om de kwali
teit van die opvoeding te verbete
ren." Meer geld voor goede tv, in
plaats van proberen nog meer
sport op de buis te krijgen, zegt
Bos. „Een wedstrijd van Ajax
kost de omroepen meer dan een
goed kinderprogramma. Kinder-
tv is de sluitpost, en daar wordt
nu nog meer geld weggehaald
omdat er nog meer sport bij de
publieke zenders moet komen."
Deskundigen die zich op een pro
fessionele wijze met de kwestie
bezighouden, zijn vrijwel eensge
zind: geweld op tv is slecht voor
kinderen. Het uitstorten van grof
geschut met de meest vreselijke
vechtpartijen doet vooral de ca
tegorie kinderen tot een jaar of
tien geen goed.
Een schone taak voor de ouders
om de aan/uit-knop op verant
woorde wijze te benutten? De ene
ouder laat het kind onbelemmerd
naar het kastje turen, en de ande
re grijpt in of zorgt voor een 'ver
antwoorde' dosering. Een gemid
deld gezin ergens in Brabant, met
drie kinderen in de leeftijden van
vijf, acht en dertien jaar, reageert
als volgt: „Wij hebben drie jon
gens. De twee jongsten zijn dol op
geweld-series. Power Rangers en
het A-Team bijvoorbeeld. Het
liefst zouden we hebben dat ze
sommige programma's helemaal
niet zouden zien. Maar dat kun je
niet maken. Op school wordt heel
veel over dit soort series gespro
ken en je kinderen moeten wel
mee kunnen doen met de verha
len. Anders breng je ze in een uit
zonderingspositie.
Tegen onze kinderen zeggen we
dat ze beperkt mogen kijken.
Bij voorbeeld twee afleveringen
per week. Het ene kind is trou
wens gevoeliger voor geweld op
tv dan het andere. En zodra de
kinderen naar de basisschool
De Nederlandse politiek pie
kert serieus over de invoe
ring van de zogenoemde vio-
lence-ehip, of geweld-chip.
Een wat afmeting betreft
klein stukje elektronica dat
in het tv-toestel wordt ge
bouwd. Deze chip zorgt voor
een zwart beeldscherm wan
neer een programma al te
veel geweld bevat.
De chip in het televisietoe
stel is op een bepaald niveau
ingeschakeld. Dat kan met
een simpel knopje via de af
standsbediening. De pro
gramma's die door het kabel
station worden uitgezonden,
stralen moeten vooraf een
signaal uitzenden naar de
violence-chip. Die leest dit
en vergelijkt de code met de
informatie die de ouders er
in hebben gebracht.
Als dat signaal niet overeen
komt, wordt het betreffende
programma vanzelf geblok
keerd door het zwarte
scherm. In Canada is mo
menteel een proef gaande
onder honderdvijftig fami
lies. De test vertoont nog wel
wat hiaten. Niet alle televi
siekanalen verzenden de be
nodigde signalen. Maar die
aanloopproblemen zijn over
komelijk. De ouders zijn over
het algemeen zeer te spreken
over de werking en het ge
bruik van de anti-geweld-
chip.
Ook de Europese Commissie
bestudeert nu de wenselijk
heid en haalbaarheid. Mocht
de chip er komen, dan zal het
in ieder geval nog wel enkele
jaren duren
gaan neemt de invloed van de op
voeders af en die van het school
plein toe."
Beentjes: „Als een kind naar ge
weld op tv mag kijken dan moet
je als ouder ook weten wat er in
die series gebeurt. Soms wekken
die programma's sterke angstge
voelens bij kleine kinderen op."
Bos: „In het onderwijs is door
wetgeving het slaan door onder
wijzers uitgebannen. Vreemd ge
noeg staan we tegenwoordig wel
toe dat het emotionele niveau van
onze kinderen omlaag getrokken
wordt door slechte tv-program-
ma's."
F" A-Team
foto anp
Een trio bestaande uit bando
neon, piano en gestreken con
trabas blijkt voldoende te zijn
om een heel tango-orkest te sug
gereren. Verrassenderwijs is de
pianist in dit trio de befaamde
Daniel Barenboim. Het blijkt
dat deze gearriveerde diri
gent/pianist heimwee had naar
de stad waar hij in 1942 werd
geboren, Buenos Aires, en voor
al naar de muziek van zijn
jeugd. In 1951 emigreerde hij
met zijn ouders naar Israel.
„De eerste negen jaren van mijn
leven woonde ik in Argentinië
en alleen in Argentinië," schrijft
Barenboim. „De rest van de we
reld was heel ver weg. Mijn hart
was Argentijns. Het idee van een
kosmpolitisch leven of van in
ternationaal denken was nog
niet ontwaakt. De lucht die ik
inademde was Buenos Aires, de
taal die ik sprak was het Spaan
se porteiio en het ritme waarop
mijn ziel danste was de tango.
Bijna een halve later ben ik te
ruggekeerd naar mijn Buenos
Aires querido (mijn geliefde Bu
enos Aires)."
Natuurlijk is Barenboim een
enigszins 'brave' tangopianist,
een klassieke muzicus die ge
wend is zich aan de tekst te hou
den en keurig speelt wat er
staat, zonder geïmproviseerde
afwijkingen. Maar het resultaat
is niettemin van grote muzikale
schoonheid. De cd bevat een
aantal composities van Astor
Piazzolla, de man die de tango
klassiek heeft gemaakt, en ook
van de 'serieuze' Argentijnse
componist Alberto Ginastera.
(Teldec 0630-13474-2)
HANS ROOSEBOOM
De opname die Nikolaus Har-
noncourt gemaakt heeft van
Mozarts Die Entführung aus
dem Serail biedt al direct een
verrassing in de instrumentatie:
de toeters en bellen, piccilo's,
triangels en roffelende trommen
Giya Kancheli
waarmee Mozart een Turkse,
oosterse sfeer wil oproepen.
Harnoncourt maakt hiervan iets
angstaanjagends, in plaats van
de vriendelijke couleur locale
die eerdere interpreten erin heb
ben willen zien.
Harnoncourt denkt altijd diep
na voordat hij ergens aan be
gint, ook hier. In het begeleiden
de boekje wordt nogal wat ophef
gemaakt over de aan 'tragedie'
grenzende aspecten van de
Entführung, toch een niet al te
zware opera. Dat Harnoncourt
in dit vermeend 'onschuldig
lichtgewicht entertainment' een
'meesterwerk van oneindig psy
chologisch inzicht' ziet, gaat
wellicht wat ver. Beide om
schrijvingen, de twee uiteinden
van de boordelingslijn, zijn wat
overdreven. Waarom zou Mo
zarts Entführung méér moeten
zijn dan een aaneenschakeling
van verrukkelijke muziek, bij
elkaar gehouden door een slap
verhaaltje. Veel opera's zijn niet
meer dan dat, en daar is niets te
gen. Mozart schreef Die Entfüh
rung in 1781, op een cruciaal
punt in zijn leven én in de mu
ziekgeschiedenis. Hij was 25
jaar en had na een felle botsing
ontslag genomen bij de aartsbis
schop van Salzburg. Voor het
foto theodor levin
eerst in de geschiedenis besloot
een componist om zich nooit
meer aan een broodheer te bin
den. Mozart vertrok naar de
grote stad Wenen en vestigde
zich daar als freelance kunste
naar. Hij wilde dus indruk ma
ken op het Weense operapu-
bliek. En dat heeft geleid tot
spetterende aria's als Martern
aller Arten, Frisch zum Kampfe,
Welche Wonne, het duet Vivat
Bacchus, het kwartet Ach Bel-
monte. Daarnaast introduceerde
Mozart nieuwigheden als de ge
heel pizzicato, a la mandoline,
begeleide romance In Mohren-
land gefangen, en het veaudevil-
le-slot Wer so viel Huid verges
sen kann in de vorm van een en
semble waaruit de solisten één
voor één naar voren treden om
een couplet te zingen.
En hoe zou het toch komen dat
gesproken dialogen in Duitse
opera's in alle gevallen identiek
klinken? Waarschijnlijk leren
operazangers deze spreekstijl
tijdens hun opleiding. (Teldec
0630-10025-2)
HR
De Vierde Symfonie van de Ge
orgische componist begint met
klokgelui. De ondertitel van het
werk luidt dan ook In memoria
di Michelangelo. Het is muziek
waar weinig voortgang inzit.
„Wanneer iemand een kerk, sy
nagoge of moskee binnengaat,"
aldus Kancheli in het beleiden-
de boekje, „en er is op dat mo
ment geen dienst aan de gang,
dan heerst er toch een speciaal
soort stilte. Er klinkt daar altijd
iets, maar ik weet nooit precies
wat ik hoor. Ik heb de wens om
die stilte om te zetten in muziek,
zodat het klinkt als muziek
maar tegelijkertijd wordt erva
ren als stilte." De cd bevat
naaast de Vierde ook de Vijfde
Symfonie van Kancheli, ook al
een in memoriam, dit maal Ter
nagedachtenis van de ouders
van de componist. In beide ge
vallen gaat het om ééndelige
werken met een extreem laag
tempo. De contrasten die
Kancheli aanbrengt liggen niet
op het gebied van het tempo,
maar van de dynamiek: af en toe
een uitbarsting. Kancheli's mu
ziek bevat elementen van de mi
nimal music. Heeft hij eenmaal
een vondst dan geeft hij die niet
snel uit handen, maar buit het I
materiaal matenlang uit. Het
valt niet echt mee, maar voor
liefhebbers van 'het hogere' en
van geheimzinnige effecten is
Kancheli, althans in deze twee
symfonieën, de moeite van het
beluisteren denkelijk wel
waard. (Elektra Nonesuch 9
79290-2). HR
DINSDAG 9 APRIL 1996 DEEL D
Hilversum (anp) - Een tulp had hij al, nu bezit Robert Schuller
een heus televisiestation. Twee jaar geleden werd een oranje
tulp naar de Amerikaanse tv-dominee vernoemd, sinds vorige
week heeft hij alle aandelen van Euro 7, een commerciële zen
der die zwaar in de rode cijfers zit en bovendien onaangenaam
werd verrast door de nieuwe zender Sport7.
Crystal Cathedral Ministries, het
bedrijf van Schuller, heeft de
'aandelen van de in juni 1994 ge
starte themazender van de bank
gekocht. CCM, een onderneming
met 400 werknemers, was al voor
30 procent eigenaar van het sta
tion. De overname van CCM be
tekende het einde van de inbreng
van Joop Post, de oprichter en
eerste eigenaar van het station
dat zich graag afficheert als het
eerste commerciële tv-station
van Nederland. Dat laatste be
treft de anciënniteit. „De wegen
van Post en CCM hebben zich ge
scheiden", stelde algemeen direc
teur H. van Greevenbroek vast.
Wat de zender, die overdag uit
zendt en met een kabelpenetratie
van 83 procent goed wordt ver
spreid, gaat brengen, is onduide
lijk. Enige dagen na de overname
verwezen Van Greevenbroek en
commercieel directeur H. van der
Vliet naar een programmapre
sentatie over zes weken. Euro 7
moet bekender en commerciëler
worden en meer bieden voor kin-
deren.
Wel wist de directie te vertellen
dat Euro 7 geen religieus station
wordt. Het Hour of Power, dat
Euro 7 op zondag uitzendt, is af
komstig uit de televisiekerk van
dominee Schuller. Met dit pro
gramma brengt CCM het evange
lie tot in Kazachstan. H
1 et uur van Schuller wordt mondi
aal bekeken door 20 miljoen
mensen.
„Het past in het mediaplan van
CCM om een aandeel in een zen
der te nemen", liet mr. F. van
Hees, Schullers vertegenwoordi
ger in Nederland weten. Het is
overigens voor het eerst dat CCM
volledig eigenaar van een zender
wordt. Van Hees wilde niet zeg
gen hoeveel CCM in de zender in
vesteert. Euro 7 krijgt drie jaar
de tijd om winst te gaan maken.
„Het budget is flexibel."
Van Greevenbroek, organisatie-
advieur, heeft veel vertrouwen in
CCM dat over veertig jaar erva
ring op het gebied van televisie
maken beeschikt. In de Verenigde
Staten behoort Schullers CCM,
die wordt gefinancierd uit dona
ties, tot de kleinere religieuze tv-
bedrijven.
In anderhalf jaar heeft Euro 7
enige tientallen miljoenen gulden
gekost. Aandeelhouder CCM be
hoorde tot de schuldeisers. De
themazender, die programma's
over natuur en milieu, gezond
heid en vrije tijd uitzendt, kreeg
nauwelijks inkomsten uit recla
me. Kijkers waren er ook weinig.
Het streven is nu gericht op een
kijkdichtheid van twee procent.
De zender zocht al geruime tijd
investeerders in binnen- en bui
tenland. Volgens een plan van
adviseur R. Meijer zou een Ne
derlands consortium de zender
voor 30 miljoen gulden moeten
overnemen. CCM voelde daar
niets voor. De naam van Meijer
wordt bij Euro 7 niet graag meer
genoemd. Van Hees: „Meijer
heeft getracht het station te ver
werven. Hij is teleurgesteld. We
zetten een streep onder het verle
den."
Schuller, een Nederlandse boe
renzoon die zich in de jaren vijf
tig in de Verenigde Staten vestig
de, zal de ontwikkeling van zijn
station op afstand volgen. Hij
komt slechts sporadisch in Ne
derland. Alleen voor echt belang
rijke zaken, zoals de verspreiding
van het Woord in zijn land van
herkomst. En die keer dat er een
tulp naar hem werd vernoemd.
Een tuintulp die lang meegaat,
oordeelde de kweker destijds. In
1991 was Schuller ook even in
Nederland. Hij werd er getroffen
door een hersenbloeding. „Dat
heeft mijn leven veranderd", zei
hij later „Ik heb de grootste pres
tatie van mijn leven geleverd. Ik
heb gevochten met de dood en ge
wonnen."
Utrecht (anp) - Teleac gaat zich met een aantal cursussen rich
ten op het midden- en kleinbedrijf. Daartoe heeft de educatie
ve omroep een contract getekend met het Instituut voor Mid
den- en Kleinbedrijf Nederland (IMK) alsmede ABN/AMRIO
en KPMG. Het gaat om zes cursussen in de komende drie jaar.
Teleac wil duurzaam samenwerken met de sector, die naar de omroep
verwacht een belangrijke bijdrage kan leveren aan de groei van de
werkgelegenheid. Uit onderzoek blijkt dat het midden- en kleinbe
drijf te kampen heeft' met toenemende internationale concurrentie,
kortere levertijden en strengere eisen van klanten. De cursussen moe
ten de ondernemers helpen beter opgewassen te zijn tegen de zwaar
der geworden taak. Het eerste project uit de serie is de cursus Een ei
gen onderneming, die op 14 mei start.
Arnhem (anp) - Het Museum voor Moderne Kunst Arnhem
heeft uit de nalatenschap van het echtpaar Huijsmans-Evers
vijf schilderijen van Raoul Hynckes (1893-1973) gekregen. Het
museum bezit een belangrijke collectie schilderijen van Ma
gisch Realisten en tijdgenoten. Het echtpaar besloot daarom
dat de vijf werken van Hynckes in hun bezit na hun dood naar
het Arnhemse museum moesten.
Dat had al tien schilderijen van
Hynckes in zijn collectie. De vijf
schilderijen zijn La Béte noire
1 (1940), Nature morte a la bou-
teille et deux bols (1939), La rue
du village a la porte blue (jaren
'60) en tweemaal Maisons et vil
lage (jaren '60). Met het legaat
1 heeft het museum nu vijftien
schilderijen uit verschillende pe
rioden van Hynckes' leven in be
zit. Het beschouwt La béte noire
als een topstuk uit diens oeuvre.
Dat schilderij is nu in het mu
seum te zien.
De andere nieuw verworven
werken worden in het najaar
tentoongesteld.
Hilversum (anp) - Vanaf 1 mei start een proef, waarbij Neder
landers elders in Europa met een schotelantenne programma's
van de Nederlandse publieke omroep kunnen ontvangen. Tij
dens deze experimentele fase, die zeker drie maanden gaat du
ren, zullen dagelijks tussen 17.00 en 19.00 uur via de satelliet
programma's worden uitgezonden.
De Wereldomroep praat al geruime tijd met de NOS over een geza
menlijke opzet van wat BVN wordt genoemd, wat staat voor het Bes
te van Nederland. Die gesprekken blijven doorgaan. De Wereldom
roep heeft echter nu de kans dagelijks twee uur ruimte op de een sta-
telliet te huren en wilde met het oog op het naderende vakantieseizoen
niet langer wachten met een proef.
Die gaat gepaard met een uitvoerig onderzoek. De NOS gaat intussen
ook door met het onderzoek naar de mogelijkheden voor de nieuwe
zender. Tijdens de proef is het de bedoeling de uitzending de starten
met een speciaal gemaakt nieuwsprogramma. Voorts zullen program
ma's worden gebracht die een dag eerder bij de publieke omroep te
zien waren.
Volgens de Wereldomroep wonen er tenminste 175.000 Nederlanders
in het buitenland met een schotelantenne. Daarnaast zouden de pro
gramma's opgevangen kunnen worden door hotels, appartementen
complexen en campings.