La Cérémonie' van Chabrol: twee vriendinnen en hun haat
'Broken Arrow':
snelle actie met
John Travolta
Stilte en dynamiek
bij Jeyasingh Dance
'Toy Story' traktatie voor jong en oud
schouwende visie
p Matthaus Passion
UITGIDS
D4
ageren in België
fl0gen 'Antonia' zien
Christopher
geeve terug
ju de bioscoop
hhouden Huys
vordt herbouwd
|lan Duijn directeur
ichouwburg Arnhem
'Heavy': het
leven in een
wegrestaurant
THEATER
Ook in de bioscoop
ngSTEM
DONDERDAG 4 APRIL 1996
eiken, blank gepati-
gekleurd eiken en...
itend kwaliteit
ERG 6. 076-5877755
Lssel (anp) - Belgische jonge-
onder zestien jaar mogen de
L i een Oscar bekroonde Neder-
rfilm Antonia bekijken,
fctheeft de beroepskamer van
ministerie van Justitie vol-
de Belgische krant De Stan-
anJssie maakte een besluit
je filmkeuring ongedaan,
jüde de film van Marleen
Mis onder meer wegens zijn
[gallige sfeer en de com-
i van het verhaal slechts
1 personen boven zestien jaar
jaten De Belgische distribu-
i!r Pauline Pictures was daarte-
k in beroep gegaan.
L fork (ap) - 'Superman'
'hristopher Beeve, die vorig jaar
jjud raakte toen hij van zijn
bard viel, keert terug in de bio-
oop-als de stem van de nobele
(toning Arthur.
Ie filmster, die smds het ongeluk
nei vorig jaar van zijn nek tot
i tenen verlamd is en hard
kerkt aan zijn revalidatie, werkt
it aan de tekenfilm The Quest
f Cameiot (De Zoektocht naar
die door Warner Bros
(üdt uitgebracht. „Hij was una-
j de eerste keuze voor de rol
koning Arthur," aldus Max
toward, de baas van Warner
„Chris' stem zal precies de
iiste'energie, kracht en warmte
ig Arthur brengen." De
Jpnamen van de stem van Reeve
i deze zomer in New York
korden gemaakt.
nsterdam (anp) - Het Neder-
Scheepvaartmuseum in
sterdam gaat het Behouden
buys op ware grootte herbouwen.
|et onderkomen waarin Willem
rentsz en zijn mannen 400 jaar
kleden de winter op Nova Zem-
L overleefden, wordt opgetrok-
to op het binnenplein van het
puseum. Op 24 mei wordt met de
pouw begonnen.
lp het ogenblik worden alle teke-
i van het Behouden Huys
jondig bestudeerd om de replica
precies mogelijk te maken. De
Konstructie wordt de grote blik-
van een tentoonstelling
iverde legendarische overwinte-
ing. Van oktober dit jaar tot april
jaar zijn er in het
Scheepvaartmuseum ook spullen
[e zien die de bemanning destijds
eelt achtergelaten. Het gaat om
[ondsten die zijn gedaan tijdens
litie van 1871 en tijdens
Ie speurtocht van vorig jaar.
a (anp) - Freek van Duijn,
huidige algemeen directeur
JO-theater in Rotterdam,
Itordt de nieuwe directeur van de
Schouwburg in Arnhem. Hij be
riep 1 september in zijn nieu-
k baan, maar zal zich voor die
jijd ai bezighouden met de fusie
i Schouwburg en Musis Sa-
b in die stad en het oprichten
a de daarvoor benodigde nieu
we organisatie.
Door Marjan Mes
Haat tegen de welgestelde familie waar
van zij afhankelijk zijn, drijft twee
vriendinnen tot een rigoureuze gewelds
daad in de psychologische thriller La Cé
rémonie. Het verhaal, aangenaam zorg
vuldig en sfeerrijk in beeld gebracht, is
net als Sister my sister geïnspireerd door
De Meiden van Jean Genet, maar is ster
ker geregisseerd dan deze film van Nan
cy Meckler.
De maker is dan ook niemand minder
dan Claude Chabrol, de thans 66-jarige
Franse cineast, die als een van de gang
makers van de nouvelle vague geldt,
maar die vooral naam maakte met
boeiende psychologische thrillers als Les
noces rouges en Les fantömes du chapel-
lier. Genadeloze ontledingen van de
frustraties en huichelarij van burgers ujt
de betere kringen.
La Cérémonie is weliswaar gebaseerd op
de Engelse bestseller A judgement in sto
ne van Ruth Rendell, maar is door en
door Frans van sfeer en speelt zich af in
een majestueus landhuis op het Franse
platteland, dat wordt bewoond door een
rijke, gecultiveerde familie. De man
(Jean-Claude Pascal) is een conservatie
ve industrieel met een hartstocht voor
klassieke muziek, de vrouw (Jacqueline
Bisset) een verwende galeriehoudster, de
dochter een kritische maar aardige stu
dente en dan is er ook nog een zoon, een
meegaande puber. Behalve de dochter
heeft niemand veel belangstelling voor
Sophie, de huishoudelijke hulp (Sandri-
ne Bonnaire), die mevrouw om haar le
ventje te veraangenamen in huis heeft
gehaald. Sophie is een gesloten schepsel
dat in haar conversatie meestal niet ver
der komt dpn 'ik weet het niet'. Maar dat
er iets broeit achter de onbuigzame en
onaantrekkelijke fagade van deze nieu
we dienstbode laat zich snel raden.
De autistische manier waarop zij, een
zaam op haar kamertje, steeds weer met
een geobsedeerde blik naar onbenullige
tv-programma's kijkt, krijgt iets van-
griezelig ritueel. Het heeft te maken met
een voor de familie zorgvuldig bewaard
geheim. Sophies gestoorde gedrag ont
spoort pas echt door haar vriendschap
met de brutale Jeanne (Isabelle Hup-
pert), de bediende van het plaatselijke
postkantoor.
De in zichzelf gekeerde Sophie wordt
volledig ingepalmd door haar nieuwe
vriendin, met wie ze een latent erotische
passie lijkt te delen, maar hun verwant
schap schuilt eerder in het feit dat ze al
lebei betrokken waren bij een dodelijk
'ongeluk' van een familielid.
Het uiteindelijke drama krijgt een schit-
texende aanzet op de avond dat de fami-
üe in avondkleding (alweer zo'n ritueel)
een tv-uitzending van de opera Don Gio
vanni volgt en de twee meiden boven hun
onderdrukte instincten loslaten op het
meubilair van de echtelijke slaapkamer.
De gewelddaad die er op volgt, komt
voor de toeschouwer niettemin als een
tamelijk koude douche.
De haat van het tweetal tegen Sophies
werkgevers wordt namelijk niet echt ge
motiveerd. Dat La Cérémonie toch in
druk maakt, komt vooral door Sandrine
Bonnaire, die met haar onbewogen uiter
lijk, onmodieuze kleding'en kapsel een
contactgestoord, onderdrukt schepsel
neerzet dat niets voor haar werkgevers
kan voelen.
'La Cérémonie' van Claude Chabrol draait
in Chassé Cinema Breda.
Van onze filmredactie
John Woo had in Hong Kong een
hele reputatie als actiefilmer toen
hij enkele jaren geleden zwichtte
voor de Hollywood-dollars. Woo
maakte een teleurstellend debuut
mef Hard Target met Jean-Clau
de van Damme in de hoofdrol.
De oosterse actie-virtuoos pro
beert het nu opnieuw met Broken
Arrow, een film waarin geen rus
tig moment voorkomt, hetgeen
niet hoeft te verbazen omdat het
scenario is geschreven door Gra
ham Yost, die ook tekende voor
Speed.
Deakins (John Travolta) en Hale
(Christian Slater) zijn testpiloten
en vrienden. Tijdens een nachte
lijk vluchtje over het onherberg
zame Utah dropt Deakins tot ver
bazing van Hale twee kemraket-
ten in de woestijn. Hij wil de ra
ketten terugverkopen aan de VS
om later zonder geldzorgen au
to's te kunnen ontwerpen.
Hale voelt niets voor de misdadi
ge plannen van zijn voormalige
vriend. Samen met het leuke
woestijnmeisje Terry neemt hij
het op tegen de bende van Deak-
De titel Broken Arrow is ont
leend aan een militair codewoord
voor het zoek raken van kemra-
ketten, maar herinnert ook aan
de western waar de film sterk aan
doet denken.
Het is dat John Travolta geen
hoed draagt, anders zou hij zo
voor een cowboy door kunnen
gaan. Hij portretteert een wel erg
onverstoorbare boef, die pas uit
zijn doen raakt als zijn pakje si
garetten leeg is. Christian Slater
speelt de goede jager, die zijn
vroegere vriend met geweer en
vuist op andere gedachten wil
brengen.
Regisseur John Woo zit meteen
vanaf het begin al op de hoge
snelheidslijn en dendert steeds
harder voort. Hij laat een kemra-
ket ondergronds ontploffen,
blaast treinen op en lijkt hard op
weg de bewoonde wereld te ver
anderen in één groot Death Val
ley. Wie van actie om de actie
houdt zit met Broken Arrow
goed.
'Broken Arrow' van John Woo
draait in Grand in Breda, Roxy 1
en 2 in Bergen op Zoom, De Ko
ning van Engeland in Hulst.
»John Travolta in 'Broken Arrow'.
FOTO COLUMBIA
Scène uit de kostelijke animatiefilm 'Toy Story', de eerste Dis-
ney-productie die geheel met de computer werd vervaardigd.
FOTO BUENA VISTA
Door Jos Kessels
Toy Story van de Walt Disney-
maatschappij is de eerste volledig
met computers gemaakte anima
tie-film. Het klinkt niet erg veel
belovend, maar het tegendeel
blijkt waar. Het is een bijzonder
leuke film, die in de VS niet zon
derreden bijna tweehonderd mil
joen dollar opbracht en ook we
reldwijd zeer hoog scoort.
Hoofdpersoon is de cowboy-trek
pop Woody, de leider van het
speelgoed van het jongetje Andy
en tevens diens lievelingsspeeltje.
Ais Andy jarig is, krijgt hij een
echte Buzz Lightyear cadeau; een
hypermoderne, electronische ac
tiepop, die zijn nieuwe favoriet
wordt.
Cowboy Woody is jaloers op de
nieuwe aanwinst, die het ook bij
de andere speelgoedbeesten goed
doet. Hij voelt zich in de steek ge
laten en probeert van de Buzz-
pop af te komen, maar per onge
luk belanden hij en Buzz in han
den van een sadistisch buurjon
getje, dat er genoegen in schept
speelgoed te laten ontploffen.
Toy Story is niet alleen knap ge
maakt, hij vertelt ook een intelli
gent en mooi verhaal. Het ligt
voor de hand dat Woody en Buzz
vrienden worden, maar de ma
nier waarop dat gaat, getuigt van
meer diepgang dan je in een der
gelijke film verwacht. Ze worden
gedwongen hun eigen fouten en
machteloosheid onder ogen te
zien, voordat ze hun eigenwaarde
hervinden. Dat thema is heel
fraai in de film verwerkt. Naar
het einde toe wordt het verhaal
steeds beter en de climax is gran
dioos gevonden.
Technisch is Toy Story een mira
kel. De film bezit een totaal eigen
sfeer en realiteit en is gehuld in
prachtige kleuren. De speeltjes
bewegen zich soepel en de ma
kers hebben een grote inventivi
teit aan de dag gelegd bij het be
denken ervan.
Voor de Amerikaanse versie zijn
de stemmen gebruikt van Tom
Hanks als Woody en Tim Allen
als Buzz, met liedjes van Randy
Newman. In de Nederlandse ver
sie, die volgens ingewijden wat
minder humoristisch is, zijn Gijs
Scholten van Aschat als Woody
en Coen van Vrijberghe-de Co-
ningh als Buzz te horen, terwijl
Huub van der Lubbe de liedjes
zingt. Toy Story is een verrukkel
ijke traktatie voor jong en oud.
I 'Toy Story' (Amerikaanse en Ne
derlandstalige versie) draait in
Casino 1 en 4 in Breda, Centraal 1
in Geertruidenberg, City in Roos
endaal, Cinemactueel in Bergen
op Zoom, Roxy 1 en 2 in Bergen
op Zoom, De Koning van Enge
land in Hulst.
Van onze filmredactie
De film Heavy van James
Mangold is gesitueerd in een
Amerikaans wegrestaurant.
Hoofdpersoon is de lijvige
Victor, de zoon van de oude
eigenares van het restau
rant. Zijn leven beperkt zich
tot het maken van pizza's en
het ontbijt voor zijn moeder,
bij wie hij woont.
Twee gebeurtenissen zullen
Victors leven danig versto
ren. In het restaurant komt
een jong en aantrekkelijk
meisje serveren en zijn moe
der sterft. Victor kan de
dood van zijn moeder niet
verwerken en wordt door het
meisje onbedoeld herinnerd
aan de leegte in zijn leven.
Het meisje woont samen met
een vriend, die haar bot be
handelt en haar doet twijfe
len over hun relatie. In het
restaurant werkt ook nog
een oudere serveerster (een
goede rol van zangeres De
borah Harry), die zich zon
der plezier aan de mannen
geeft.
Heavy is een gevoelig en
franjeloos portret van de ve
le geledingen van eenzaam
heid, bij personeel en klan
dizie.
De titel van de film slaat zo
wel op het gewicht van Vic
tor als op de last die hij moet
dragen.
Heavy is echter geen zware
zit. De film tovert de film
zaal om in een Amerikaans
wegrestaurant, waar de kij
ker vergast wordt op een
eenvoudig doch voedzaam
levensmenu, opgedist met
veel aangename country-
muziek, die hetzelfde ver
haal vertelt.
'Heavy' van James Mangold
draait in Chassé Cinema
Breda.
Breda - Martinuskerk (Prin-
cenhage). Door Bach Colle
gium Breda, jongens van het
öacramentskoor, Barokorkest
Horilegium Musicum en solis
ten o.l.v. Geert van den Dun-
gen. Gehoord op 2 april, ook op
_jaPril in Oudenbosch.
l00r Frans Baljeu
Verband met de restauratie
de Grote Kerk vond de
i H,uitvoering van Bachs
«widw Passion in Breda
aats 'n de Martinuskerk in
ducenhage. Door het opti
ci gebruiken van de be
ware plaats was de ruim-
vol dat de mogelijkheid
«Persoonlijke meditatie be-
«ttierd werd. Het onont-
nbare kuchen verdwijnt
"e Martinuskerk niet in de
delven.
°°r het klankbeeld van de Bre-
i Fusion had een
,0°k de nodige conse-
J^Het geheel klonk nogal
j,j' P de verstaanbaarheid
de solisten had dit een posi-
avloed. In de meer massa-
«Mrpassages zullen velen
'l»leffect van de ruimtelij-
(;öbevnandeGroteKerk
ÏÏvfmf d°oraichtigheid van de
e gedeelten was de
et tn„"\ec'lter weer positief en
!„°°f,.had genoeg in huis om
WAkheden Jn deze kriti-
etbiri ende ruimte te pare-
'ei,liad m"! ?eer* van den Dun-
met het Bach Collegium
namelijk weer gezorgd
verzorgde uitvoering.
In deze interpretatie geen 'frat
sen' a la René Jacobs. Wel nam
Van den Dungen in sommige
aria's ook redelijk snelle tempi,
maar dit leidde nooit tot hinder
lijke gejaagdheid. De Bredase
Passion klonk als een beschou
wende vertelling waarin je veel
zelf kunt invullen. Er was geen
loodzware smart, de vaak lichte
totaalklank had eerder een
troostrijk karakter.
Het koor beschikte over mooie
homogene kleuren, was wend
baar en wist ook met de soms ge
wenste massaliteit smaakvol om
te gaan.
In de mooi 'doorademende' ko
ralen werd een rijk scala aan
emoties geëtaleerd.
Tenor Frank Fritschy wist de
dragende kracht die van de ver
tellende evangelist dient uit te
gaan tot het laatst overtuigend
op te brengen. Mare Meersman
wist als Christus-bas niet op ge
lijke hoogte te komen; zijn soms
snelle vibrato werkte weieens ir
riterend.
Veel indruk maakte sopraan
Hieke Meppelink. Helder en in
alle registers mooi gelijkmatig
klonken haar aria's.
Het Barokorkest Florilegium
Musicum begeleidde dienend
met hun fraaie wat omfloerste
klankbeeld, dat helaas ook nu
weer niet geheel vrij was van de
tonaties.
De beschouwende benadering
die de rustige leidende Van den
Dungen had opgebouwd, dwong
zoveel piëteit voor het gegeven
af dat dit jaar in Breda geen
slotapplaus opklonk.
Vanavond treedt in
het Bredase Chassé
Theater de Shoba-
na Jeyasingh Dance
Company op. Het
gezelschap van de
ze Engels-Indiase
choreografe werd
enkele jaren gele
den in ons land
geïntroduceerd
door het Spring-
dance Festival voor
moderne dans.
Geïnspireerd door de klassieke In
diase dans brengt het een meng
vorm van oosterse en westerse
danskunst.
Volgens de krant The Independent
on Sunday is Jeyasingh een van de
briljantste dansontwerpers van
Engeland.
De voorstelling Raid die ze in ons
land presenteert, bestaat uit twee
delen: Making of Maps en Raid.
De eerste is geïnspireerd door de
Mappa Mundi, een middeleeuwse
wereldkaart met historische en
mythische plaatsen.
Nederlands Danstheater 3
komt zaterdagavond naar het
Chassé Theater in Breda met vier
stukken die onder meer door Hans
van Manen op het lijf zijn geschre
ven van de oudere dansers van
NDT3. Deze groep, bestaande uit
Sabine Kupferberg, Jeanne Solan,
Gary Chryst en Gérard Lemaitre,
brengt bij voorkeur producties
waarin hun levenservaring wordt
benut.
Uitgevoerd worden: So Sorry van
Paul Lightfoot, Again and again
and again van Nacho Duato, The
old man and me van Hans van
Manen bij muziek van J.J. Cale en
Strawinsky en
The dinner par
ty van de Ame
rikaanse cho
reografe Jenni
fer Muller. Van
Manen maakte
voor Kupfer
berg en Lemai
tre een even te
der als geestig
duet, waarin
deze twee oude
re sterren van
weleer prachtig tot hun recht ko
men.
Cabaret Basterd geeft zater
dagavond een voorstelling in de
kleine Chassé-zaal in Breda van
het uitstekende programma Com
plex. Onno Innemee en Robert
Spaapen spelen de klassieke te
genstelling tussen de grote serieu
ze man en de kleine grapjas voor
treffelijk uit. Op sommige mo
menten draagt de grote Spaapen
de kleine Innemee zelfs letterlijk
op de rug in dit programma waar
in treurigheid en vroljkheid sa
mengaan.
De Trust geeft op woensdag 10
april in het Bredase Chassé Thea
ter de Nederlandse première van
Dantons Dood van Georg Büch-
ner. Onder regie van Theu Boer-
mans is het een naturalistisch
zwaar aangezette vertoning met
veel seks, eten en drinken. Peter
Tuinman speelt Danton, voorman
van de Franse Revolutie.
Choreograaf Pieter de Ruiter
presenteert op 10 april in de klei
ne Chassé-zaal in Breda de pre
mière van een nieuw dansstuk:
Ellen Vogel (rechts) en Edda Barends in de voorstelling 'Drie
grote vrouwen' van Edward Albee. Op 10 april in De Nobelaer in
Etten-Leur. foto leo van velzen
Glas in Lood. De Ruiters naam is
sinds Springdance 1992 snel be
kend geworden, vanwege het dy-
namisch-rauwe Eisen Nerz. Gin
gen zijn eerdere werken over men
sen in een verloederde maat
schappij, in het nieuwe stuk kiest
hij voor de broze liefdesrelatie
tussen mensen in wisselende om
standigheden, waarbij gedacht
kan worden aan Scola's film Una
giomata particolare. In Glas zijn
het drie vrouwen die vanuit een
sterke persoonlijkheid een relatie
ontwikkelen. In Lood ontlenen in
dividuen hun identiteit aan de
groep, waarbij dwangmatigheid
en gebrek aan communicatie
hoogtij vieren.
Lenette van Dongen treedt van
avond op in De Kring in Roosend
aal met haar expressieve pro
gramma Nee, nee en nog eens nee!
Ze zingt prachtig en gebruikt gro
tesk opgeblazen situaties om aan
te tonen dat vrouwen hun gevan
genschap vaak vrijwillig onder
gaan. Alles in zeer snel tempo en
uiterst grappig.
Jasperina de Jong en Lieuwe
Visser geven morgenavond in De
Kring in Roosendaal een voorstel
ling van de musical Lang leve de
opera van Ivo de Wijs. Prachtig
van (zang)kwaliteit.
Velvets Schwarzes Theater,
voorheen uit Praag, brengt op
maandag 8 april in De Kring in
Roosendaal het muizkale sprookje
Rusalka, de kleine zeemeermin.
Het gezelschap is vermaard om
zijn magische enscèneringen van
'zwart theater', waarbij de pop
penspelers zelf onzichtbaar zijn
omdat ze in zwart fluweel gehuld
gaan. Door een sprookjesachtige
belichting krijgen de poppen een
buitengewone expressiviteit.
Diederik van Vleuten en Arie
van der Wulp presenteren op 10
april in de Roosendaalse Kring
schouwburg hun cabaretpro
gramma De moed der wanhoop.
Ze spelen twee broers in een leeg
restaurant die komische herinne
ringen ophalen aan hun schooltijd
en hun suffe dorp.
Theater De Korre speelt op 9
april in De Bussel in Oosterhout
Een maan voor de misdeelden van
Eugene O'Neill. Een prikkelende
eigentijdse benadering van een fa
miliedrama over Ierse immigran
ten in Amerika in de jaren twintig,
waarin de doem van het verleden
en een armzalige afkomst nood
lottig het familieleven blijven be
palen.
Jeroen van Merwijk 'legt het
nog een keer uit', morgenavond in
De Nobelaer in Etten-Leur. Een
sterk programma van een anti-ca
baretier, die nurks, chagrijnig en
wereldmoe commentaar levert op
alles wat hem niet bevalt. Een
unieke kleinkunstenaar die be
weert met dit programma af
scheid te nemen.
Ellen Vogel, Edda Barends en
Caroline Almekinders spelen
prachtige rollen in Drie grote
vrouwen, een absurdistisch en
vaak wrang episodenstuk van
Edward Albee over het menselijk
tekort dat relaties tot een gruwel
kan maken. Vogel is schitterend
als een bejaarde vrouw die terug
kijkt op haar ogenschijnlijk ge
slaagde verleden. De twee andere
actrices spelen deze vrouw in an
dere stadia van haar leven. Op 10
april in De Nobelaer in Etten-
Leur.
Jeugdkomedie Amsterdam
brengt de familiemusical Bons
van Ivo de Wijs en Joop Stokker-
mans met Pasen in het Chassé
Theater in Breda, op 8 april om
14.30 uur. Bons is een 13-jarige
felle meid die vriendschap sluit
met een toneelspeelster van wie zij
ook de carrière nog redt. Het spel-
plezier spat af van deze kostelijke
produktie.
Herman van Veen staat vanaf
10 april vier avonden in de grote
zaal van het Bredase Chassé
Theater met de show, waarmee hij
de laatste vijf jaar in het buiten
land veel succes had. Meer dan
een papieren pruik en een rode
neus heeft hij niet nodig om magie
in de zaal te brengen. Een beperkt
aantal kaarten is nog beschikbaar.
In Copycat van Jon Amiel houdt een
seriemoordenaar San Francisco in zijn
greep. Holly Hunter is als rechercheur
belast met het onderzoek en ontdekt
samen met psychologe Sigourney
Weaver dat de man beruchte voorgan
gers imiteert. Ziet er fraai klassiek grie
zelachtig uit, maar het einde is zwak en
ongeloofwaardig. (Mignon in Bre'da,
Roxy 2 in Bergen op Zoom)
Oscar-winnares Susan Sarandon staat
als non in Dead man walking van Tim
Robbins een ter dood veroordeelde tie
nermoordenaar (Sean Penn) geestelijk
bij in de laatste dagen van zijn leven.
Gaandeweg groeit er een band, maar
de pathetiek druipt er op den duur wel
af. (Cinésol 2 in Breda)
Sense and Sensibility van de Taiwa-
nees-Amerikaanse regisseur Ang Lee is
een verfilming van het gelijknamige
boek van Jane Austen uit 1811. Emma
Thompson en Kate Winslet spelen de
twee zusjes Dashwood, die verliefd
worden op de verkeerde mannen (o.a.
Hugh Grant) in deze fraai gekostu
meerde komedie over de strijd tussen
gevoel en verstand. Vermakelijk maar
vlak. (Cinesol 3 in Breda)
John Travolta, Gene Hackman en Dan
ny DeVito spelen de hoofdrollen in de
komedie Get Shorty, waarin de louche
kanten van Hollywood verrassend leuk
op de hak worden genomen. De film
komt uit dezelfde hoek als Pulp Fiction,
maar is wat minder sterk. (Casino 1 en 2
in Breda en De Koning van Engeland in.
Hulst)
Alex van Warmerdam, bekend van 'Ab
el' en 'De Noorderlingen', filmde weer
een heel aparte wereld in zijn zwarte
komedie De Jurk. Een fleurig zomerja
ponnetje zaait ongeluk en verderf bij
wie het aantrekt. De fraai gekozen
kleurige locaties, het statische karak
ter, de slapstick-humor en de wezenlo
ze dialogen herinneren aan een strip
verhaal. (Chassé Cinema in Breda)
Money Train van Joseph Ruben is een
formulefilm, waarin de zwarte John
(Wesley Snipes) en de blanke Charlie
(Woody Harrelson) als broers door het
leven gaan en een simpel boeven-avon
tuur beleven als bewakers van een
geldtrein. (Mignon in Breda, Cinemac
tueel in Bergen op Zoom, City in Roos
endaal en De Koning van Engeland in
Hulst)
Robert de Niro speelt in Casino van
Martin Scorsese een indrukwekkende
rol als een keiharde bedrijfsleider van
een maffia-casino in Las Vegas, die zijn
hart verliest aan een onbetrouwbare
gokprinses (Sharon Stone) en dan de
vernieling ingaat. (Cinésol 1 in Breda,
City in Roosendaal, De Koning van En
geland in Hulst)
Jumanji is een woest avonturenver
haal vol aanstormende oerwoudbees
ten en overstromingen, met een dolle
Robin Williams. (Casino 3 in Breda, City
in Roosendaal, Centraal 2 in Geertrui
denberg, Cinemactueel in Bergen op
Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst)
Komiek Jim Carrey dolt er onnozel op
los als dierendetective in Ace Ventura:
when nature calls. (Mignon in Breda,
City in Roosendaal, Cinemactueel in
Bergen op Zoom, De Koning van Enge
land in Hulst)
Clueless van Amy Heckering geeft een
leuk beeld van verwende tieners in het
mondaine Beverly Hills, met Alicia Sil-
verstone als het populairste meisje van
de school. (De Koning van Engeland in
Hulst)
Heat van Michael Mann is een boeien
de misdaadthriller met Robert de Niro
als een gewelddadige crimineel en Al
Pacino als rechercheur. (Casino 2 in Bre
da, De Koning van Engeland in Hulst)
Het met Oscars bekroonde diersprookje
Babe, een buitengewone big blijft
nog in Cinésol 1 in Breda, Cinemactueel
in Bergen op Zoom en De Koning van
Engeland in Hulst.
Antonia, het anarchistische vrouwen
sprookje van Marleen Gorris, net be
kroond met een Oscar voor de beste
buitenlandse film, draait in Chassé Ci
nema in Breda, Cinemactueel in Bergen
op Zoom en woensdag 10 april in City
Roosendaal (Filmclub Cinema Paradi-
so). Met Willeke van Ammelrooy als de
oermoeder van drie generaties begaaf
de en onafhankelijke vrouwen in een
nogal onwezenlijk, Vlaams-achtig
dorp.
Chassé Cinema Breda draait maandag 8
april de vermaarde filmklassieker La
dolce vita van Federico Fellini uit
1960. Met Marcello Mastroianni als
schandaaljournalist en Anita Ekberg als
Zweedse schone (in de Trevi-fontein) in
dure en artistieke Romeinse kringen.
De Boefjes, de Amerikaanse jeugdfilm
van Penelope Spheris vol katteicwaad
uithalende kinderen, draait nog in
Cinésol 2 in Breda en City in Roosend
aal. Gebaseerd op de oude kinderfilms
uit de jaren twintig, 'Little Rascals'.
Filmclub Cinema Paradiso draait maan
dag in Cinemactueel Bergen op Zoom
Roma, Citta aperta van Roberto Ros-
selini, de klassieke speelfilm van het
neo-realisme uit 1945, opgenomen tus
sen de puinhopen van het juist bevrijd
de Rome.
Met Anna Magnani als de vriendin van
een door de Gestapo gezocht verzets
strijder.
Maandag in City in Roosendaal: Les en-
fants du paradis, de schitterende
klassieker van Marcel Carné uit 1944
over ongelukkige liefdes en jaloezie in
Parijse theaterkringen anno 1828.