La Cérémonie' van Chabrol: twee vriendinnen en hun haat 'Broken Arrow': snelle actie met John Travolta Stilte en dynamiek bij Jeyasingh Dance 'Toy Story' traktatie voor jong en oud schouwende visie p Matthaus Passion UITGIDS D4 ageren in België fl0gen 'Antonia' zien Christopher geeve terug ju de bioscoop hhouden Huys vordt herbouwd |lan Duijn directeur ichouwburg Arnhem 'Heavy': het leven in een wegrestaurant THEATER Ook in de bioscoop ngSTEM DONDERDAG 4 APRIL 1996 eiken, blank gepati- gekleurd eiken en... itend kwaliteit ERG 6. 076-5877755 Lssel (anp) - Belgische jonge- onder zestien jaar mogen de L i een Oscar bekroonde Neder- rfilm Antonia bekijken, fctheeft de beroepskamer van ministerie van Justitie vol- de Belgische krant De Stan- anJssie maakte een besluit je filmkeuring ongedaan, jüde de film van Marleen Mis onder meer wegens zijn [gallige sfeer en de com- i van het verhaal slechts 1 personen boven zestien jaar jaten De Belgische distribu- i!r Pauline Pictures was daarte- k in beroep gegaan. L fork (ap) - 'Superman' 'hristopher Beeve, die vorig jaar jjud raakte toen hij van zijn bard viel, keert terug in de bio- oop-als de stem van de nobele (toning Arthur. Ie filmster, die smds het ongeluk nei vorig jaar van zijn nek tot i tenen verlamd is en hard kerkt aan zijn revalidatie, werkt it aan de tekenfilm The Quest f Cameiot (De Zoektocht naar die door Warner Bros (üdt uitgebracht. „Hij was una- j de eerste keuze voor de rol koning Arthur," aldus Max toward, de baas van Warner „Chris' stem zal precies de iiste'energie, kracht en warmte ig Arthur brengen." De Jpnamen van de stem van Reeve i deze zomer in New York korden gemaakt. nsterdam (anp) - Het Neder- Scheepvaartmuseum in sterdam gaat het Behouden buys op ware grootte herbouwen. |et onderkomen waarin Willem rentsz en zijn mannen 400 jaar kleden de winter op Nova Zem- L overleefden, wordt opgetrok- to op het binnenplein van het puseum. Op 24 mei wordt met de pouw begonnen. lp het ogenblik worden alle teke- i van het Behouden Huys jondig bestudeerd om de replica precies mogelijk te maken. De Konstructie wordt de grote blik- van een tentoonstelling iverde legendarische overwinte- ing. Van oktober dit jaar tot april jaar zijn er in het Scheepvaartmuseum ook spullen [e zien die de bemanning destijds eelt achtergelaten. Het gaat om [ondsten die zijn gedaan tijdens litie van 1871 en tijdens Ie speurtocht van vorig jaar. a (anp) - Freek van Duijn, huidige algemeen directeur JO-theater in Rotterdam, Itordt de nieuwe directeur van de Schouwburg in Arnhem. Hij be riep 1 september in zijn nieu- k baan, maar zal zich voor die jijd ai bezighouden met de fusie i Schouwburg en Musis Sa- b in die stad en het oprichten a de daarvoor benodigde nieu we organisatie. Door Marjan Mes Haat tegen de welgestelde familie waar van zij afhankelijk zijn, drijft twee vriendinnen tot een rigoureuze gewelds daad in de psychologische thriller La Cé rémonie. Het verhaal, aangenaam zorg vuldig en sfeerrijk in beeld gebracht, is net als Sister my sister geïnspireerd door De Meiden van Jean Genet, maar is ster ker geregisseerd dan deze film van Nan cy Meckler. De maker is dan ook niemand minder dan Claude Chabrol, de thans 66-jarige Franse cineast, die als een van de gang makers van de nouvelle vague geldt, maar die vooral naam maakte met boeiende psychologische thrillers als Les noces rouges en Les fantömes du chapel- lier. Genadeloze ontledingen van de frustraties en huichelarij van burgers ujt de betere kringen. La Cérémonie is weliswaar gebaseerd op de Engelse bestseller A judgement in sto ne van Ruth Rendell, maar is door en door Frans van sfeer en speelt zich af in een majestueus landhuis op het Franse platteland, dat wordt bewoond door een rijke, gecultiveerde familie. De man (Jean-Claude Pascal) is een conservatie ve industrieel met een hartstocht voor klassieke muziek, de vrouw (Jacqueline Bisset) een verwende galeriehoudster, de dochter een kritische maar aardige stu dente en dan is er ook nog een zoon, een meegaande puber. Behalve de dochter heeft niemand veel belangstelling voor Sophie, de huishoudelijke hulp (Sandri- ne Bonnaire), die mevrouw om haar le ventje te veraangenamen in huis heeft gehaald. Sophie is een gesloten schepsel dat in haar conversatie meestal niet ver der komt dpn 'ik weet het niet'. Maar dat er iets broeit achter de onbuigzame en onaantrekkelijke fagade van deze nieu we dienstbode laat zich snel raden. De autistische manier waarop zij, een zaam op haar kamertje, steeds weer met een geobsedeerde blik naar onbenullige tv-programma's kijkt, krijgt iets van- griezelig ritueel. Het heeft te maken met een voor de familie zorgvuldig bewaard geheim. Sophies gestoorde gedrag ont spoort pas echt door haar vriendschap met de brutale Jeanne (Isabelle Hup- pert), de bediende van het plaatselijke postkantoor. De in zichzelf gekeerde Sophie wordt volledig ingepalmd door haar nieuwe vriendin, met wie ze een latent erotische passie lijkt te delen, maar hun verwant schap schuilt eerder in het feit dat ze al lebei betrokken waren bij een dodelijk 'ongeluk' van een familielid. Het uiteindelijke drama krijgt een schit- texende aanzet op de avond dat de fami- üe in avondkleding (alweer zo'n ritueel) een tv-uitzending van de opera Don Gio vanni volgt en de twee meiden boven hun onderdrukte instincten loslaten op het meubilair van de echtelijke slaapkamer. De gewelddaad die er op volgt, komt voor de toeschouwer niettemin als een tamelijk koude douche. De haat van het tweetal tegen Sophies werkgevers wordt namelijk niet echt ge motiveerd. Dat La Cérémonie toch in druk maakt, komt vooral door Sandrine Bonnaire, die met haar onbewogen uiter lijk, onmodieuze kleding'en kapsel een contactgestoord, onderdrukt schepsel neerzet dat niets voor haar werkgevers kan voelen. 'La Cérémonie' van Claude Chabrol draait in Chassé Cinema Breda. Van onze filmredactie John Woo had in Hong Kong een hele reputatie als actiefilmer toen hij enkele jaren geleden zwichtte voor de Hollywood-dollars. Woo maakte een teleurstellend debuut mef Hard Target met Jean-Clau de van Damme in de hoofdrol. De oosterse actie-virtuoos pro beert het nu opnieuw met Broken Arrow, een film waarin geen rus tig moment voorkomt, hetgeen niet hoeft te verbazen omdat het scenario is geschreven door Gra ham Yost, die ook tekende voor Speed. Deakins (John Travolta) en Hale (Christian Slater) zijn testpiloten en vrienden. Tijdens een nachte lijk vluchtje over het onherberg zame Utah dropt Deakins tot ver bazing van Hale twee kemraket- ten in de woestijn. Hij wil de ra ketten terugverkopen aan de VS om later zonder geldzorgen au to's te kunnen ontwerpen. Hale voelt niets voor de misdadi ge plannen van zijn voormalige vriend. Samen met het leuke woestijnmeisje Terry neemt hij het op tegen de bende van Deak- De titel Broken Arrow is ont leend aan een militair codewoord voor het zoek raken van kemra- ketten, maar herinnert ook aan de western waar de film sterk aan doet denken. Het is dat John Travolta geen hoed draagt, anders zou hij zo voor een cowboy door kunnen gaan. Hij portretteert een wel erg onverstoorbare boef, die pas uit zijn doen raakt als zijn pakje si garetten leeg is. Christian Slater speelt de goede jager, die zijn vroegere vriend met geweer en vuist op andere gedachten wil brengen. Regisseur John Woo zit meteen vanaf het begin al op de hoge snelheidslijn en dendert steeds harder voort. Hij laat een kemra- ket ondergronds ontploffen, blaast treinen op en lijkt hard op weg de bewoonde wereld te ver anderen in één groot Death Val ley. Wie van actie om de actie houdt zit met Broken Arrow goed. 'Broken Arrow' van John Woo draait in Grand in Breda, Roxy 1 en 2 in Bergen op Zoom, De Ko ning van Engeland in Hulst. »John Travolta in 'Broken Arrow'. FOTO COLUMBIA Scène uit de kostelijke animatiefilm 'Toy Story', de eerste Dis- ney-productie die geheel met de computer werd vervaardigd. FOTO BUENA VISTA Door Jos Kessels Toy Story van de Walt Disney- maatschappij is de eerste volledig met computers gemaakte anima tie-film. Het klinkt niet erg veel belovend, maar het tegendeel blijkt waar. Het is een bijzonder leuke film, die in de VS niet zon derreden bijna tweehonderd mil joen dollar opbracht en ook we reldwijd zeer hoog scoort. Hoofdpersoon is de cowboy-trek pop Woody, de leider van het speelgoed van het jongetje Andy en tevens diens lievelingsspeeltje. Ais Andy jarig is, krijgt hij een echte Buzz Lightyear cadeau; een hypermoderne, electronische ac tiepop, die zijn nieuwe favoriet wordt. Cowboy Woody is jaloers op de nieuwe aanwinst, die het ook bij de andere speelgoedbeesten goed doet. Hij voelt zich in de steek ge laten en probeert van de Buzz- pop af te komen, maar per onge luk belanden hij en Buzz in han den van een sadistisch buurjon getje, dat er genoegen in schept speelgoed te laten ontploffen. Toy Story is niet alleen knap ge maakt, hij vertelt ook een intelli gent en mooi verhaal. Het ligt voor de hand dat Woody en Buzz vrienden worden, maar de ma nier waarop dat gaat, getuigt van meer diepgang dan je in een der gelijke film verwacht. Ze worden gedwongen hun eigen fouten en machteloosheid onder ogen te zien, voordat ze hun eigenwaarde hervinden. Dat thema is heel fraai in de film verwerkt. Naar het einde toe wordt het verhaal steeds beter en de climax is gran dioos gevonden. Technisch is Toy Story een mira kel. De film bezit een totaal eigen sfeer en realiteit en is gehuld in prachtige kleuren. De speeltjes bewegen zich soepel en de ma kers hebben een grote inventivi teit aan de dag gelegd bij het be denken ervan. Voor de Amerikaanse versie zijn de stemmen gebruikt van Tom Hanks als Woody en Tim Allen als Buzz, met liedjes van Randy Newman. In de Nederlandse ver sie, die volgens ingewijden wat minder humoristisch is, zijn Gijs Scholten van Aschat als Woody en Coen van Vrijberghe-de Co- ningh als Buzz te horen, terwijl Huub van der Lubbe de liedjes zingt. Toy Story is een verrukkel ijke traktatie voor jong en oud. I 'Toy Story' (Amerikaanse en Ne derlandstalige versie) draait in Casino 1 en 4 in Breda, Centraal 1 in Geertruidenberg, City in Roos endaal, Cinemactueel in Bergen op Zoom, Roxy 1 en 2 in Bergen op Zoom, De Koning van Enge land in Hulst. Van onze filmredactie De film Heavy van James Mangold is gesitueerd in een Amerikaans wegrestaurant. Hoofdpersoon is de lijvige Victor, de zoon van de oude eigenares van het restau rant. Zijn leven beperkt zich tot het maken van pizza's en het ontbijt voor zijn moeder, bij wie hij woont. Twee gebeurtenissen zullen Victors leven danig versto ren. In het restaurant komt een jong en aantrekkelijk meisje serveren en zijn moe der sterft. Victor kan de dood van zijn moeder niet verwerken en wordt door het meisje onbedoeld herinnerd aan de leegte in zijn leven. Het meisje woont samen met een vriend, die haar bot be handelt en haar doet twijfe len over hun relatie. In het restaurant werkt ook nog een oudere serveerster (een goede rol van zangeres De borah Harry), die zich zon der plezier aan de mannen geeft. Heavy is een gevoelig en franjeloos portret van de ve le geledingen van eenzaam heid, bij personeel en klan dizie. De titel van de film slaat zo wel op het gewicht van Vic tor als op de last die hij moet dragen. Heavy is echter geen zware zit. De film tovert de film zaal om in een Amerikaans wegrestaurant, waar de kij ker vergast wordt op een eenvoudig doch voedzaam levensmenu, opgedist met veel aangename country- muziek, die hetzelfde ver haal vertelt. 'Heavy' van James Mangold draait in Chassé Cinema Breda. Breda - Martinuskerk (Prin- cenhage). Door Bach Colle gium Breda, jongens van het öacramentskoor, Barokorkest Horilegium Musicum en solis ten o.l.v. Geert van den Dun- gen. Gehoord op 2 april, ook op _jaPril in Oudenbosch. l00r Frans Baljeu Verband met de restauratie de Grote Kerk vond de i H,uitvoering van Bachs «widw Passion in Breda aats 'n de Martinuskerk in ducenhage. Door het opti ci gebruiken van de be ware plaats was de ruim- vol dat de mogelijkheid «Persoonlijke meditatie be- «ttierd werd. Het onont- nbare kuchen verdwijnt "e Martinuskerk niet in de delven. °°r het klankbeeld van de Bre- i Fusion had een ,0°k de nodige conse- J^Het geheel klonk nogal j,j' P de verstaanbaarheid de solisten had dit een posi- avloed. In de meer massa- «Mrpassages zullen velen 'l»leffect van de ruimtelij- (;öbevnandeGroteKerk ÏÏvfmf d°oraichtigheid van de e gedeelten was de et tn„"\ec'lter weer positief en !„°°f,.had genoeg in huis om WAkheden Jn deze kriti- etbiri ende ruimte te pare- 'ei,liad m"! ?eer* van den Dun- met het Bach Collegium namelijk weer gezorgd verzorgde uitvoering. In deze interpretatie geen 'frat sen' a la René Jacobs. Wel nam Van den Dungen in sommige aria's ook redelijk snelle tempi, maar dit leidde nooit tot hinder lijke gejaagdheid. De Bredase Passion klonk als een beschou wende vertelling waarin je veel zelf kunt invullen. Er was geen loodzware smart, de vaak lichte totaalklank had eerder een troostrijk karakter. Het koor beschikte over mooie homogene kleuren, was wend baar en wist ook met de soms ge wenste massaliteit smaakvol om te gaan. In de mooi 'doorademende' ko ralen werd een rijk scala aan emoties geëtaleerd. Tenor Frank Fritschy wist de dragende kracht die van de ver tellende evangelist dient uit te gaan tot het laatst overtuigend op te brengen. Mare Meersman wist als Christus-bas niet op ge lijke hoogte te komen; zijn soms snelle vibrato werkte weieens ir riterend. Veel indruk maakte sopraan Hieke Meppelink. Helder en in alle registers mooi gelijkmatig klonken haar aria's. Het Barokorkest Florilegium Musicum begeleidde dienend met hun fraaie wat omfloerste klankbeeld, dat helaas ook nu weer niet geheel vrij was van de tonaties. De beschouwende benadering die de rustige leidende Van den Dungen had opgebouwd, dwong zoveel piëteit voor het gegeven af dat dit jaar in Breda geen slotapplaus opklonk. Vanavond treedt in het Bredase Chassé Theater de Shoba- na Jeyasingh Dance Company op. Het gezelschap van de ze Engels-Indiase choreografe werd enkele jaren gele den in ons land geïntroduceerd door het Spring- dance Festival voor moderne dans. Geïnspireerd door de klassieke In diase dans brengt het een meng vorm van oosterse en westerse danskunst. Volgens de krant The Independent on Sunday is Jeyasingh een van de briljantste dansontwerpers van Engeland. De voorstelling Raid die ze in ons land presenteert, bestaat uit twee delen: Making of Maps en Raid. De eerste is geïnspireerd door de Mappa Mundi, een middeleeuwse wereldkaart met historische en mythische plaatsen. Nederlands Danstheater 3 komt zaterdagavond naar het Chassé Theater in Breda met vier stukken die onder meer door Hans van Manen op het lijf zijn geschre ven van de oudere dansers van NDT3. Deze groep, bestaande uit Sabine Kupferberg, Jeanne Solan, Gary Chryst en Gérard Lemaitre, brengt bij voorkeur producties waarin hun levenservaring wordt benut. Uitgevoerd worden: So Sorry van Paul Lightfoot, Again and again and again van Nacho Duato, The old man and me van Hans van Manen bij muziek van J.J. Cale en Strawinsky en The dinner par ty van de Ame rikaanse cho reografe Jenni fer Muller. Van Manen maakte voor Kupfer berg en Lemai tre een even te der als geestig duet, waarin deze twee oude re sterren van weleer prachtig tot hun recht ko men. Cabaret Basterd geeft zater dagavond een voorstelling in de kleine Chassé-zaal in Breda van het uitstekende programma Com plex. Onno Innemee en Robert Spaapen spelen de klassieke te genstelling tussen de grote serieu ze man en de kleine grapjas voor treffelijk uit. Op sommige mo menten draagt de grote Spaapen de kleine Innemee zelfs letterlijk op de rug in dit programma waar in treurigheid en vroljkheid sa mengaan. De Trust geeft op woensdag 10 april in het Bredase Chassé Thea ter de Nederlandse première van Dantons Dood van Georg Büch- ner. Onder regie van Theu Boer- mans is het een naturalistisch zwaar aangezette vertoning met veel seks, eten en drinken. Peter Tuinman speelt Danton, voorman van de Franse Revolutie. Choreograaf Pieter de Ruiter presenteert op 10 april in de klei ne Chassé-zaal in Breda de pre mière van een nieuw dansstuk: Ellen Vogel (rechts) en Edda Barends in de voorstelling 'Drie grote vrouwen' van Edward Albee. Op 10 april in De Nobelaer in Etten-Leur. foto leo van velzen Glas in Lood. De Ruiters naam is sinds Springdance 1992 snel be kend geworden, vanwege het dy- namisch-rauwe Eisen Nerz. Gin gen zijn eerdere werken over men sen in een verloederde maat schappij, in het nieuwe stuk kiest hij voor de broze liefdesrelatie tussen mensen in wisselende om standigheden, waarbij gedacht kan worden aan Scola's film Una giomata particolare. In Glas zijn het drie vrouwen die vanuit een sterke persoonlijkheid een relatie ontwikkelen. In Lood ontlenen in dividuen hun identiteit aan de groep, waarbij dwangmatigheid en gebrek aan communicatie hoogtij vieren. Lenette van Dongen treedt van avond op in De Kring in Roosend aal met haar expressieve pro gramma Nee, nee en nog eens nee! Ze zingt prachtig en gebruikt gro tesk opgeblazen situaties om aan te tonen dat vrouwen hun gevan genschap vaak vrijwillig onder gaan. Alles in zeer snel tempo en uiterst grappig. Jasperina de Jong en Lieuwe Visser geven morgenavond in De Kring in Roosendaal een voorstel ling van de musical Lang leve de opera van Ivo de Wijs. Prachtig van (zang)kwaliteit. Velvets Schwarzes Theater, voorheen uit Praag, brengt op maandag 8 april in De Kring in Roosendaal het muizkale sprookje Rusalka, de kleine zeemeermin. Het gezelschap is vermaard om zijn magische enscèneringen van 'zwart theater', waarbij de pop penspelers zelf onzichtbaar zijn omdat ze in zwart fluweel gehuld gaan. Door een sprookjesachtige belichting krijgen de poppen een buitengewone expressiviteit. Diederik van Vleuten en Arie van der Wulp presenteren op 10 april in de Roosendaalse Kring schouwburg hun cabaretpro gramma De moed der wanhoop. Ze spelen twee broers in een leeg restaurant die komische herinne ringen ophalen aan hun schooltijd en hun suffe dorp. Theater De Korre speelt op 9 april in De Bussel in Oosterhout Een maan voor de misdeelden van Eugene O'Neill. Een prikkelende eigentijdse benadering van een fa miliedrama over Ierse immigran ten in Amerika in de jaren twintig, waarin de doem van het verleden en een armzalige afkomst nood lottig het familieleven blijven be palen. Jeroen van Merwijk 'legt het nog een keer uit', morgenavond in De Nobelaer in Etten-Leur. Een sterk programma van een anti-ca baretier, die nurks, chagrijnig en wereldmoe commentaar levert op alles wat hem niet bevalt. Een unieke kleinkunstenaar die be weert met dit programma af scheid te nemen. Ellen Vogel, Edda Barends en Caroline Almekinders spelen prachtige rollen in Drie grote vrouwen, een absurdistisch en vaak wrang episodenstuk van Edward Albee over het menselijk tekort dat relaties tot een gruwel kan maken. Vogel is schitterend als een bejaarde vrouw die terug kijkt op haar ogenschijnlijk ge slaagde verleden. De twee andere actrices spelen deze vrouw in an dere stadia van haar leven. Op 10 april in De Nobelaer in Etten- Leur. Jeugdkomedie Amsterdam brengt de familiemusical Bons van Ivo de Wijs en Joop Stokker- mans met Pasen in het Chassé Theater in Breda, op 8 april om 14.30 uur. Bons is een 13-jarige felle meid die vriendschap sluit met een toneelspeelster van wie zij ook de carrière nog redt. Het spel- plezier spat af van deze kostelijke produktie. Herman van Veen staat vanaf 10 april vier avonden in de grote zaal van het Bredase Chassé Theater met de show, waarmee hij de laatste vijf jaar in het buiten land veel succes had. Meer dan een papieren pruik en een rode neus heeft hij niet nodig om magie in de zaal te brengen. Een beperkt aantal kaarten is nog beschikbaar. In Copycat van Jon Amiel houdt een seriemoordenaar San Francisco in zijn greep. Holly Hunter is als rechercheur belast met het onderzoek en ontdekt samen met psychologe Sigourney Weaver dat de man beruchte voorgan gers imiteert. Ziet er fraai klassiek grie zelachtig uit, maar het einde is zwak en ongeloofwaardig. (Mignon in Bre'da, Roxy 2 in Bergen op Zoom) Oscar-winnares Susan Sarandon staat als non in Dead man walking van Tim Robbins een ter dood veroordeelde tie nermoordenaar (Sean Penn) geestelijk bij in de laatste dagen van zijn leven. Gaandeweg groeit er een band, maar de pathetiek druipt er op den duur wel af. (Cinésol 2 in Breda) Sense and Sensibility van de Taiwa- nees-Amerikaanse regisseur Ang Lee is een verfilming van het gelijknamige boek van Jane Austen uit 1811. Emma Thompson en Kate Winslet spelen de twee zusjes Dashwood, die verliefd worden op de verkeerde mannen (o.a. Hugh Grant) in deze fraai gekostu meerde komedie over de strijd tussen gevoel en verstand. Vermakelijk maar vlak. (Cinesol 3 in Breda) John Travolta, Gene Hackman en Dan ny DeVito spelen de hoofdrollen in de komedie Get Shorty, waarin de louche kanten van Hollywood verrassend leuk op de hak worden genomen. De film komt uit dezelfde hoek als Pulp Fiction, maar is wat minder sterk. (Casino 1 en 2 in Breda en De Koning van Engeland in. Hulst) Alex van Warmerdam, bekend van 'Ab el' en 'De Noorderlingen', filmde weer een heel aparte wereld in zijn zwarte komedie De Jurk. Een fleurig zomerja ponnetje zaait ongeluk en verderf bij wie het aantrekt. De fraai gekozen kleurige locaties, het statische karak ter, de slapstick-humor en de wezenlo ze dialogen herinneren aan een strip verhaal. (Chassé Cinema in Breda) Money Train van Joseph Ruben is een formulefilm, waarin de zwarte John (Wesley Snipes) en de blanke Charlie (Woody Harrelson) als broers door het leven gaan en een simpel boeven-avon tuur beleven als bewakers van een geldtrein. (Mignon in Breda, Cinemac tueel in Bergen op Zoom, City in Roos endaal en De Koning van Engeland in Hulst) Robert de Niro speelt in Casino van Martin Scorsese een indrukwekkende rol als een keiharde bedrijfsleider van een maffia-casino in Las Vegas, die zijn hart verliest aan een onbetrouwbare gokprinses (Sharon Stone) en dan de vernieling ingaat. (Cinésol 1 in Breda, City in Roosendaal, De Koning van En geland in Hulst) Jumanji is een woest avonturenver haal vol aanstormende oerwoudbees ten en overstromingen, met een dolle Robin Williams. (Casino 3 in Breda, City in Roosendaal, Centraal 2 in Geertrui denberg, Cinemactueel in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) Komiek Jim Carrey dolt er onnozel op los als dierendetective in Ace Ventura: when nature calls. (Mignon in Breda, City in Roosendaal, Cinemactueel in Bergen op Zoom, De Koning van Enge land in Hulst) Clueless van Amy Heckering geeft een leuk beeld van verwende tieners in het mondaine Beverly Hills, met Alicia Sil- verstone als het populairste meisje van de school. (De Koning van Engeland in Hulst) Heat van Michael Mann is een boeien de misdaadthriller met Robert de Niro als een gewelddadige crimineel en Al Pacino als rechercheur. (Casino 2 in Bre da, De Koning van Engeland in Hulst) Het met Oscars bekroonde diersprookje Babe, een buitengewone big blijft nog in Cinésol 1 in Breda, Cinemactueel in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Antonia, het anarchistische vrouwen sprookje van Marleen Gorris, net be kroond met een Oscar voor de beste buitenlandse film, draait in Chassé Ci nema in Breda, Cinemactueel in Bergen op Zoom en woensdag 10 april in City Roosendaal (Filmclub Cinema Paradi- so). Met Willeke van Ammelrooy als de oermoeder van drie generaties begaaf de en onafhankelijke vrouwen in een nogal onwezenlijk, Vlaams-achtig dorp. Chassé Cinema Breda draait maandag 8 april de vermaarde filmklassieker La dolce vita van Federico Fellini uit 1960. Met Marcello Mastroianni als schandaaljournalist en Anita Ekberg als Zweedse schone (in de Trevi-fontein) in dure en artistieke Romeinse kringen. De Boefjes, de Amerikaanse jeugdfilm van Penelope Spheris vol katteicwaad uithalende kinderen, draait nog in Cinésol 2 in Breda en City in Roosend aal. Gebaseerd op de oude kinderfilms uit de jaren twintig, 'Little Rascals'. Filmclub Cinema Paradiso draait maan dag in Cinemactueel Bergen op Zoom Roma, Citta aperta van Roberto Ros- selini, de klassieke speelfilm van het neo-realisme uit 1945, opgenomen tus sen de puinhopen van het juist bevrijd de Rome. Met Anna Magnani als de vriendin van een door de Gestapo gezocht verzets strijder. Maandag in City in Roosendaal: Les en- fants du paradis, de schitterende klassieker van Marcel Carné uit 1944 over ongelukkige liefdes en jaloezie in Parijse theaterkringen anno 1828.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 27