Van uren klappen word je moe Monumentaal beeld van Franse Matthaus Passion minder verrassend Indien nodig leveren speciale bureaus publiek voor de tv-shows Brahms Schuberts Octet Klaas van Beeck De Trust met Dantons Dood Nieuwe visie is wel mooi PE STEM Dichter Bellezza (51) overledfj „Mijn vrouw weet, dat ik heel goed zou zyn in het met draad en naald stoppen van sokken" K. van de Meulevoort, chirurg »Een avondje uit bij Henny Wat is een show zonder applaus? De honger naar publiek van de televisie studio's in Aalsmeer en Hilversum is onstilbaar. Gelukkig staat televisie kijkend Nederland te po pelen om een keertje op de tribune te mogen zit ten. Drie uur lang klap pen bij Ron, André of Henny. „Het is gewoon een oergezellig avondje uit." Door Noud Köper Als de mensen publiek zien op televisie willen ze zelf ook, vertelt een woordvoerster van RTL. „Bij voorbeeld voor het sportprogram ma De Ballen hebben we de eerste keer allerlei voetbalverenigingen uitgenodigd. Daarna kwamen de reacties vanzelf. Bij Barend Van Dorp zit elke week dezelfde groep van vijftig mensen, die vin den het zó leuk. En bij Tineke en de Paranormale Wereld moet men zelfs entree betalen." Ze moet er zelf om grinneken. De shows van Ron, Henny, en André trekken moeiteloos volle tribunes. Voor minder populaire en nog onbekende shows en voor programma's die 's middags wor den opgenomen, is het wel eens moeilijk om alle stoelen vol te krijgen. Bejaardentehuizen, sportclubs en personeelsvereni gingen worden bestookt met op roepen om een dagje als publiek te fungeren. Met oproepen op Te letekst, mailings of een promo op de televisie door de presentator zelf proberen de producenten Ne derland naar de studio te lokken. Maandagavond, Joop van den En- de Studio's, Aalsmeer. Plaatsne men op een stoel op de tribune van Ron's Honeymoon Quiz kost vijftien gulden. De kaarten die nen tussen half zeven en kwart FOTO HENNY MILTENBURG voor zeven te worden afgehaald, zo heeft Joop van den Ende Pro ductions van te voren meege deeld. Dat betekent anderhalf uur wachten want de show begint pas om acht uur. In de drukke foyer kijken vijfhonderdzesenzestig gasten ongeduldig naar de geslo ten deuren richting studio. Twee beveiligingsbeambten houden het geheel op een afstandje in de ga ten. „Wat wij aan het beveiligen zijn? Wij zorgen ervoor dat ieder een een kaartje heeft en in de ont vangstruimte blijft. Dat ze niet de studio invliegen of ineens in de kleedkamer zitten. Besodemieterd Vanuit alle windstreken is het pu bliek op z'n paasbest naar Aals meer getrokken. Een groep van veertig mensen is uit Groningen gekomen. Ze kennen elkaar van de jaarlijkse vakantie op camping Strandheem in Opende. „Van middag hebben we met z'n allen lekker gegeten in een restaurant, daarna zijn we met een bus naar Aalsmeer vertrokken. Lekker een avondje Honeymoonen." Ze hebben er zin in. Net als de ze ven uitgelaten 'moeders van school' uit Barneveld. „We komen om te kijken hoe je besodemieterd wordt", zegt één van hen grijn zend. „Hoeveel er in zo'n opname geknipt wordt en of de artiest in het echt tegenvalt", vult haar buurvrouw aan. Ze vinden Ron wel een leuke vent maar Henny is de leukste. Dan klinkt het verlossende woord uit de speaker. Eerst mag de aan hang van de bruidsparen naar binnen („Degenen met de roze kaarten die bij Jeroen en Brigitta horen" - gejuich, spandoeken omhoog). Daarna is het gewone publiek met de gele kaarten aan de beurt. Betrokken Inmiddels bestaan er diverse bu reaus die zich gespecialiseerd hebben in het leveren van pu- ...ofbij Ron bliek. Castingbureau Hebbes in Hilversum heeft een bestand van zo'n 2000 mensen op wie een be roep gedaan kan worden. „De mensen in het publiek zijn enorm betrokken bij de show", zegt Wouter K, directeur van Hebbes. „Zoals onlangs bij de Miss Mille- cam-show. We hadden het pu bliek gevraagd om in galakleding te komen. Dat doet iedereen dan. Hij weet wel waarom de mensen zo hun best doen en blijven ko men. „Het is gewoon een oerge zellig avondje uit, vergelijkbaar met de bioscoop of het theater." Het creëren van een oergezellige tribune is de taak van de pu blieksbegeleider. Gaston Starre- veld verzorgt de publieksopwar- ming voor veel Van den Ende producties. Inderdaad, dé Gaston, met misschien wel de bekendste stem van Nederland. Hij kondigt de prijzen en kandidaten aan bij krakers als Uhhh... vergeet je Tandeborstel niet, Rad van For tuin en Ron's Honeymoon Quiz - „Jaaa Ron, we hebben weer een faaantaaaastische hoofdprijs! Stemming Daarnaast moet Starreveld het publiek in de juiste stemming brengen. Een moeilijke baan? „Welnee. Natuurlijk moet je vijf honderd yuppen anders aanpak ken dan een zaal vol Wehkamp- vrouwen, maar mij maakt het niet uit. Binnen dertig seconden zie ik wat voor vlees ik in de kuip heb." Het ligt er ook aan hoe de presen tator het wil, legt Starreveld uit. „Rolf Wouters wil altijd een hef tig publiek hebben, een zootje. Ron Brandsteder is meer een huisvriend, dan moet het wat be deesder." Voor Gaston is het allemaal geen probleem. Tijdens de decorwisse- ...ofbij André lingen struint hij door het publiek en maakt een dolletje met een man of vrouw die er leuk bijzit, of juist met iemand die heel chagrij nig kijkt. „Er zitten vaak een hoop mannen die mee moeten van hun vrouw. Daarom geef ik tus sen de bedrijven door wat techni sche details en achtergrondinfor matie. Dat vinden ze prachtig!" Oefenen Bij Ron's Honeymoon Quiz is Gaston er deze keer niet, wel kon digt zijn van te voren opgenomen stem de prijzen aan. In de studio vangt invaller Michel Rahn het publiek op. Net als Gaston is Ra hn in dienst bij Van van Ende als publieksopwarmer, normaal voor shows als de Postcode Loterij en Sterrengeheimen. Met vlotte babbel houdt Rahn tussen de opname door het pu bliek bezig. Hij geeft aan wanneer er geklapt moet worden en vertelt wat men allemaal niet mag doen. Niet flitsen want dan branden de camera's door, zaktelefoons uit zetten, niet zwaaien naar de ca mera. Iedereen komt een keer in beeld, belooft Rahn. „En nog één tip: niet in je neus zitten als de ca mera op je gericht staat." Zijn grappen hebben succes, de tribu ne ligt dubbel. Dan: applaus oefenen. Op Rahns teken moet het losbarsten en als hij zijn armen spreidt weer lang zaam uitsterven. Na drie keer gaat het goed. Daarna wordt het Engelen-lied ingestudeerd.. De muziek schalt uit de luidsprekers, de tekst staat op een groot bord. Iedereen zingt mee, wiegt heen en weer en klapt de maat. „Want en gelen bestaan niet, maar een bruidspaar zoals wij.." Kampioen Kampioen tribunezitten is me neer Visser (56) uit Den Helder. De VUT-ter loopt al vijfentwintig jaar systematisch alle program ma's af. Eén a twee keer in de week reist hij af naar Aalsmeer, Nu het Brahmsjaar 1997 al voor zichtig boven de horizon komt uitkijken, begint het hart van menig Brahmsiaan al sneller te kloppen. Al wie van de intelli gente romantiek van Brahms houdt, van zijn warmte en diepte, melodiek en formele schoonheid, zal volgend jaar ruim aan zijn trekken komen. Johannes Brahms stierf in 1897, op 63-jarige leeftijd, met achter lating van zijn mooie, afgewogen en veelzijdige oeuvre. Hij was de laatste der werkelijk klassieke componisten. Na zijn dood kon de twintigste eeuw beginnen. Aan het einde van die eeuw zal zijn honderste sterfdag wereld wijd herdacht worden, of liever: gevierd. Immers, het is toch een feest dat al die muziek bestaat. In Brahms culmineerde een tra ditie van een paar eeuwen, wel licht de mooiste en kostbaarste traditie die de wereldgeschiede nis te bieden heeft: de traditie van de Europese kunstmuziek. Brahms was de ideale combinatie van gevoel en verstand, paarde wetenschappelijke aanleg aan artistieke creativiteit. Hij was een studiehoofd, die de resulta ten van zijn studie gebruikte als de grote kunstenaar die hij was, en die hij omzette in de prachtig ste werken. Tot de mooiste wer ken van Brahms (maar ja, daar toe hoort bijna alles wat hij schreef) behoren zeker zijn drie vioolsonates. Het beproefde duo Mare Neikrug (piano) en Pinchas Zukerman (viool) heeft ze op één cd samengebracht. Hun twintig jarig innig partnerschap leidt tot de juiste mate van intimiteit die deze muziek nodig heeft. Vooral ook de rustige tempi maken het luisteren naar deze' Brahms-so- nates tot een rustgevend warm bad voor de opgejaagde mensen ziel. (RCA Victor Red Seal 09026 61697 2) HANS ROOSEBOOM De arme Franz Schubert was 26 jaar oud toen hij de zodadelijk volgende smartelijke regelen schreef. Op een leeftijd waarop men tegenwoordig in de bloei van zijn jeugd is, aan het begin van het werkelijk leven, voelde Schubert zich een afgeschreven oud mannetje. „Ik voel me de ongelukkigste, el lendigste mens ter wereld. Denk maar aan mij als iemand wiens gezondheid nooit meer goed komt. Iemand wiens schitterende verwachtingen op niets zijn uit- Franz Schubert FOTO SONY gelopen, aan wie het geluk van liefde en vriendschap niets dan de hoogste smart biedt. Elke nacht hoop ik dat ik de morgen niet haal, en iedere morgen brengt alleen maar de ellende van de vorige dag. Zonder vreug de en vrienden breng ik mijn da gen door." Schuberts enige levensgeluk was de muziek, maar die bron stond al twee maanden droog. Schu bert had een paar jaar tevoren syfilis opgelopen en die brak hem nu op. Midden in de ellende kreeg hij echter een opdracht van graaf Ferdinand Troyer, een ver woed amateurklarinettist. Uit die opdracht resulteerde Schub erts Octet (Oktett), een stuk dat tintelt van levensblijheid en opti misme. Zonnige aspecten had Schubert zeker in zijn karakter, maar het leven zat hem nu een maal zo tegen dat hij zijn geluk slechts in de muziek opkon. Schuberts composities zijn dro men van leven, van het leven zo als het zou moeten zijn. Schubert schreef zijn onweer staanbare Octet (duur: precies een uur) voor de bezetting: klari net, fagot, hoorn, twee violen, altviool, cello en contrabas. De jongste cd-registratie is door de gecombineerde ensembles Moz- zafiato (blazers) en l'Archibudel- li (strijkers). Van het gezelschap maken deel uit Vera Beths, An- ner Bylsma en Jürgen Kussmaul, dus kwaliteit verzekerd. (Sony SK 66 264) HR Willem Vogt, oprichter van de AVRO en eerste omroepbons, was een lastig heer. Sprekers zocht hij zelf uit en van musici bepaalde hij wie, wat en vooral hoe ze mochten spelen. In 1932 engageerde hij de Ramblers, maar omdat hun muziek in zijn oren te luid klonk werd het con tract snel beëindigd. Bij de con currerende Vara zou de band de populairste van Nederland wor den. Hiervan geschrokken liet de om- roepdirecteur Eddy Meenk een orkest formeren, maar na enige tijd ontsloeg hij de leider om een futiliteit. Hetzelfde overkwam opvolger Hans Mossel. In augus tus 1938 was Klaas van Beeck aan de beurt. Zijn Avro-dansor- kest hield het vol tot in de oorlog. Van Beeck was een uitstekend muzikant, die veel instrumenten bespeelde maar vooral naam heeft gemaakt als de eerste pro fessionele arrangeur in Neder land, waarbij hij de methode- Chavé hanteerde. Van zijn or kest, zoals dat tussen december 1938 en juli 1940 speelde, is een aantal opnamen voor eigen ge bruik teruggevonden, waarvan het Nederlands Jazz Archief 26 nummers, lang niet altijd pure jazz overigens, vastlegde op cd. Interessant is wat samensteller Herman Openneer in zijn toe lichting vaststelt: tot het uitbre ken van de oorlog moest het or kest vooral Engelse dansmuziek spelen, daarna kreeg ook het re pertoire uit het nog neutrale Amerika een kans. Dat Klaas van Beeck de mogelijkheid gretig aangreep is goed te horen. Hoe wel de leider vooral een totale klankkleur nastreefde, komen de orkestleden ook solistisch beter tot hun recht. Bij die orkestleden zaten er veel die later elders naam maakten, zoals Ferry Ba- rendse, Dick Willebrandts, Willy Schobben en Kees van Dorsser. De Tilburgse zanger Lammy van den Hout is vier keer te horen. Op de cd komt ook In the Mood voor, opgenomen in maart 1940, de eerste maal dat dit nummer in Nederland is vastgelegd. (NJA 9502) FO DINSDAG 2 APRIL 1996 deelDI Hilversum, Baarn of Amsterdam en bezoekt als het even kan meer dere opnames op een dag. Het is niet zo dat meneer Visser graag op televisie komt. Hij hoeft ook niet met de presentator op de foto. „Het is m'n hobby. Ik houd van de sfeer, de hele entourage. Ik ontmoet er andere mensen die ook vaker op de tribune zitten." Zijn voorkeur gaat uit naar de wat kleinere producties, dat massale vindt hij eigenlijk maar niets. Naar Ron's Honeymoon Quiz is hij nog nooit geweest. „Róóóhons Honeymoon Quiz!!!" De show is in volle gang. Routi neus werkt Ron Brandsteder zijn programma af. Camera's zoeven heen en weer, de zorgvuldig geïn strueerde bruidsparen doen pre cies wat er van hen verlangd wordt. Het publiek volgt de aan wijzingen van applausmeester Rahn nauwkeurig op en klapt geestdriftig op zijn commando. Eigenlijk is het zicht vanaf de tri bune niet al te best. Alles is echter goed te volgen op de monitoren. Soepkom Terwijl de gigantische soepkom, waar één van de bruidegommen in moet vallen, op een luchtkus sen het decor wordt binnengere den, kondigt Rahn aan dat er nog wat applausshots nodig zijn. „Even een lekker applaus." De spandoeken mogen omhoog en ie dereen moet hard joelen. Tot slot wordt nog één keer het Engelen bestaan niet ingezet en dan is de show afgelopen. „Wilt u zo vriendelijk zijn vlot aan die kant te vertrekken, en tot ziens", zegt Rahn. Het publiek begeeft zich richting uitgang. Na drie uur klappen is iedereen onvermin derd enthousiast, hoogstens wat vermoeid. „Ik vind het zo leuk om dit een keer mee te maken", zegt een mevrouw. „Dat we achter de schermen kunnen kijken en zien hoeveel glitter en glamour ze in zo'n show stoppen. Dan geniet ik er thuis straks nog meer van." Brussel - Koninklijke Vlaamse Schouwburg. De Trust met 'Dantons Dood' (1835). Tekst: Georg Büchner (1813-1837). Regie: Theo Boermans. Spel: Peter Tuinman, Sylvia Poorta, Bert Geurkink, Jappe Claes, Jan Pauwels, Bert André, en anderen. Première gezien op 27 maart. Op woensdag 10 april in Chassé Theater Breda, 15 april Stadsschouwburg Til burg, 23 april De Kring Roosendaal. Door Ton Verbeeten De revolutie vreet haar eigen kinderen op. In Dantons Dood van Georg Büchner is de 'funda mentalist' Robespierre daarvoor persoonlijk verantwoordelijk. Hij is dé hogepriester van de guillotine, de hoeder van de ter reur die de deugdzaamheid van het volk hoog moet houden. Jap pe Claes speelt hem bij De Trust als een even steile als ijdele man. Met zijn frêle gestalte is hij de volmaakte tegenhanger van de robuuste Danton. De tegenstelling gaat verder. Danton is op het eerste oog een royale levensgenieter, maar hij kent de twijfel en is in staat tot relativering. In de verhouding Robespierre en Danton wordt de politieke tegenstelling een per soonlijke, ook al staan ze bij Büchner nooit werkelijk tegen over elkaar. Peter Tuinman speelt Danton overigens niet genuanceerd. Hij staat als een bonk op het speel vlak of beent (met behulp van een kruk, Peter Tuinman brak tijdens de repetities een voet), de hele ruimte voor zich opeisend, Aardenburg/St.Baafskerk Matthaus Passion van J.S. Bach. Door het koor en barok- orkest van de Nederlandse Bach Vereniging, koorschool van de St. Bavo Haarlem en de solisten: Gerd Türk (tenor, evangelist), Gregory Reinhart (bas, Christus), Maria Chris tina Kiehr (sopraan), Bernar- da Fink (alt), Mark Tucker (tenor) en Geert Smits (bas). Muzikale leiding: René Ja cobs.Gehoord op zaterdag 30 maart. Nog te horen op 3 april (Enschede) en 4, 5 en 6 april (Naarden). Door Jeanette Vergouwen De 43e uitvoering van de Matt haus Passion van Bach in Aar denburg was minder verrassend als die van de voorgaande jaren. De Nederlandse Bachvereniging probeert in de jaarlijkse uitvoe ringen de variatie te bereiken door steeds een andere dirigent uit te nodigen. Afwisseling is prima, maar het mag geen gefor ceerde worden. In 1990 verrastte René Jacobs met een nadrukkelijke onder streping van de dramatiek en hij voerde ook de luit als Basso Con tinuo instrument in. Hij paste de tempi aan aan de rhetoriek van de barokopera en zag de koralen als 'rustpunten' in het werk. De fermate werd door hem geres pecteerd en ingevuld als een lan ge rust en niet als een muzikale ademhaling. Zes jaar later verwacht je dan een uitdieping van deze visie. De snelle tempi van de aria's in het eerste deel deden vermoeden dat Jacobs een record wilde vesti gen, De tempi waren overrompe lend. In de Buss und Reu aria van de alt drupten de tranen daardoor in een staccatotempo en de dubbele appogiatura van de sopraan aria Blute nur kreeg zo een wel heel aparte invulling. De dramatiek werd gediend in de felle koren, maar wat mij per soonlijk hinderde in de uitvoe ring was het ontbreken van ho mogeniteit. Daarvoor was het gebruik van de fermates in de koralen te wisselvallig en con trasteerden de snelle tempi van de aria's in het eerste deel te va met de juist zeer langzaam j brachte aria's in het tweede da Wel leverde dit enkele heel merkelijke momenten op. kwam het koor Lass ihm km gen als een striemende veroordel ling over na een innige liefdevol le vertolking van de sopraanaol Aus Liebe. Dergelijke contrast! verhogen de dramatische spa kracht. De visie werd echter nie| consequent toegepast en door ontbrak de homogenit Hierdoor werden in de uitvo ring onder Jacobs delen vol vej voering, afgewisseld door adei benemende vrij virtuose pa ges én irriterende, tergend laai zame momenten. De vondst om het solistenkwai| tet het tweede couplet van overbekende koraal O Ha voll Blut und Wunden te zingen was effectief. Het vel sterken van de Basso Continu" met luit en clavecimbel is ver digbaar, maar het ging wel tl koste van bijvoorbeeld de obj gate begeleiding van de in de basaria Komm sAGA® Kreuz. Het orkestspel was helder en instrumentale soli mooi, hoe» er enkele intonatieproblemen t horen waren. De beide kon zongen subliem en overtuig®] (zoals altijd) door een goede® tie en een bezielde vertolk" De solistencast vormde ge echte eenheid. Gerd Türk schikt over een goede teel en brengt de evangelistenpa met overtuiging, doorvoeld nooit geforceerd. De Christusrol kreeg een zware en niet altijd zuivere: vulling en het solistenkwaf presteerde wisselvallig- De' met een te groot vibrato, de- der met een nasale of scheg klankkleur. De dubbelkorige finale schitterend gebracht. Het k®raI ter: de zekerheid in de vre®_ rusten welke de doodss overstijgt, kwam goed over. muzikale rust van dit slot» had ik graag doorgetrokken I zien in de totale uitvoering. rond. Zijn overtuigingskraJ ontleent hij eerder aan zijn stil dan aan welgekozen woordJ Naturel is hij goed, maar Danton grient wordt Tium lamentabel. Zo zijn er in deze voorstellinj die een warreling laat zien (I speelstijlen, veel dingen die bJ sen. Hevige naturalistische vej beelding, monumentale vorm», ving en breed spel overvleugeld kleine symbolische details en bi relativerende en commentary rende spel van bijvoorbeeld Be André als de schilder David t Gonny Gaakeer als de w (meisje uit het volk dat zichaïl bijvoorbeeld kunstenaar heckf Marion. Jan Pauwels speelt een itidrul wekkende Barère. Jacob Denti roept innig mededogen op alsj jonge revolutionair, een kj nog, die moet sterven. Khaldot Elmecky imponeert als de uit elkaar spattende, maar ij'j blijvende lijkbleke St. Just, zou je door kunnen gaan, mst| het zijn allemaal terzijdes. De voorstelling is zonder imposant. Bijna alles is zo g als de levensechte guillotine| maar het is een veeg teken date bij de net nog niet huivering! wekkende executie van Da: in de zaal gegiecheld wordt, eindelijk blijft het allemaal bui tenkant. Elk conflict wordt i illustratieve middelen gespei niets verinnerlijkt. Deze Dm] tons Dood is de triomf vani vorm, van de monumentale vej beelding die de dingen grote maakt dan ze zijn, maar die gee kern raakt. «22.36 NEDERLAND 1 16.00 Journaal 1605 Goeiemiddag! Crtfl Het beste uit De week 725 (ZW) Laurel Hardy, si 52 The Cosby Show I «ij EinHeimfürTiere,serie ,9 05 Studio RKK, actualiteite en samenleving 19 31 Alle kinderen de deur 2900 Journaal 2930 Charlotte Sophie Benti 2124 Televizier I }2 01 Rondom tien, praatpr Seksueel misbruik door of huisarts Dokumentaire: Ham, meisjes in het Ethiopisc Hamar (slot) „319 Nachtgedachten: De n 23.24) NEDERLAND 2 99 00 Kernpunt III (tot 09.20) 1000 Ik, Mik Loreland (tot 10 L.1030 Bisteboat(tot 10.40) 11.00 Schrijvers over het ge 1: Willem Elsschot-Het (tot 11.25) 13,59 Het vragenuurtje, re verslag uit de Tweede K 15.00) t 16.10 The Waltons, serie 17.02 Danger Bay, jeugdserie [-47.29 2 Vandaag, actualite 17.30 en 18.00 Journr 9t, Sportjournaal en 18.51 k ten uit het nieuws Deze is voor jou, doei voor jongeren (slot) v 19.31 Ik weet het beter, spelld 19.59 De Amerikaanse pra ju natuurdocumentaire 20.50 Johannes Passion, Oratil :s' Bach, uitgevoerd door Collegium Vocale Gent e Isn kest Anima Eterna o.l.v. J merseel met solisten s22.33 De gouden kans! Doei over buitenlandse werkl werkers in België 22.55 (PP): CDA j„22.58 Internet in de praktijk. weg naar het net 23.30 Journaal 23.35 De verandering, gespre 00.05) NEDERLAND 3 07.00 Journaal 07.07 Klokhuis 07.29 Ontbijt-tv met elk half naai en 8.10 NOS-Sportjo 09.00 Journaal 09.05 (PP): D66 09.08 Kook tv 09.30 Vrouw-zijn 09.55 Gospelclip 10.00 Como dice, Spaans voor 10.30 Hier en nu 11.06 Goeiemiddag! 1-11.59 MiddagEditie met 12.00 'U 12.15 Den Haag en 12 Sportjournaal 13.00 Journaal 13.07 Blik op de weg BELGIË FRANS 1 h'~ - 14.55 Vacaturebank 15.10 L'écra Débat 16.35 Neighbours, soap bande a Carlos, magazine 17.25 On, soap 18.30 Regions soir 18. sur table, magazine 19.10 Le quo sports 19.30 Nieuws 20.10 Génies spelletje 21.10 Les arts en liberté, 22.10 Frangoise et les siens, cultur zine 22.50 Nieuws 23.20 La pensé ■te (tot 23.30) Rome (ap) - De Italiaanse dichter Dario Bellezza is zondag op 51-1 ge leeftijd in een ziekenhuis is zijn woonplaats Rome overledenaa»J gevolgen van AIDS. Dat heeft het Italiaanse persbureau ANSA! meld. Bellezza schreef ook fictie en toneelstukken, maar was in de e plaats dichter. Voor zijn poezie won hij in 1976 de Viareggiopnf lezza was bezig een boek te schrijven over zijn ziekte. De in 1975 vermoorde filmregisseur Pier Paolo Pasolini noemde lezza, die een groot bewonderaar van hem was, na het verschijn! zijn eerste bundel in 1971 „de beste dichter van een nieuwe ge tie". De dood vormde een belangrijk thema in het werk van Bellezza. zette hij zich erin af tegen maatschappelijke conventies. BELGIË FRANS 2 17.30 Tour du monde en 8 jours 'Bla-bla, kinderprogramma 19J 1 bours, soap 19.30 Nieuws 19.45 ■•du stade. Portret sporter: Robei Walle 19.55 Voetbal halve finale live 21.50 Champion's 96, autosp zine 22.15 Nieuws 22.40 Le jeu Aansl.: Agenda vert 22.45 Chevz Paardesportmagazine 23.10 Tour de en 8 jours (tot 23.40) DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin 09.00 T '■«•03 Dallas, soap 09.45 Tele-G Tagesschau 10.03 auslandsjournal i !0Gesundheit 11.00 Tagessch mblich eingeschenkt, muziek 1? n 12,55 Pressesctlau 13-00 T, "■05 Mittagsmagazin 13.45 W 'elegramm 14.00 Tagesschau 14. talkshow 15.00 Tagessch, "liane Andrea, talkshow 15.! ™ege antwortet 16.00 Tagessch ™ege. Talkshow met actuele then agesschau 17.10 Brisant, magaz Regionale informatie 17.50 Tages egramrn 17.55 Verbotene Lie 8-« (S) Marienhof, serie 1 9esschau-Telegramm 18.54 St Mens, serie 20.00 Tagesschau 2f tro™, misdaadserie 21.05 Fam «cker comedy 21.35 Globus, waarschuwing voor een onverwa 27mt22'05 Ha,|ervorden's S| Ta9esthemen 23.00 Boule alkshow 24.00 Sport Extra. IJshoc *<K) u'e'finale plaV-°ff,sam 011? nun a9azin 00-50 HlerJ -15 (ZW) The Fountainhead, spi DUITSLAND 2 09 03 ^,or9enmagazin 09.00 Tl Banrtl ufnflebermet Die Bamt 1100 T 'SSe Wolke Caroli". 1 schel 9eSSchau 1104 Fröhlil 1 sesrhL ]P,U2iek 12.35 Umschau 12 Cr,3;00 Tagesscha" "-05 i Si345 Dalli Dalli' sPel4 '«agsecke uïn fie 14,38 Thec ieunrti 0 5port-Szene 15.i Manfc'ri1SWickieundd1 1545 ho t 1540 Gesun' 16 35 j The Flying Doc endman?- Menge Leben-seria 1 "amagazin 17.45 Moment Mal, V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 20