Van uren klappen word je moe
Monumentaal beeld
van Franse
Matthaus Passion
minder verrassend
Indien nodig leveren speciale bureaus publiek voor de tv-shows
Brahms
Schuberts
Octet
Klaas van Beeck
De Trust met Dantons Dood
Nieuwe visie is wel mooi
PE STEM
Dichter Bellezza (51) overledfj
„Mijn vrouw weet, dat ik heel goed
zou zyn in het met draad en naald
stoppen van sokken"
K. van de Meulevoort, chirurg
»Een avondje uit bij Henny
Wat is een show zonder
applaus? De honger naar
publiek van de televisie
studio's in Aalsmeer en
Hilversum is onstilbaar.
Gelukkig staat televisie
kijkend Nederland te po
pelen om een keertje op
de tribune te mogen zit
ten. Drie uur lang klap
pen bij Ron, André of
Henny. „Het is gewoon
een oergezellig avondje
uit."
Door Noud Köper
Als de mensen publiek zien op
televisie willen ze zelf ook, vertelt
een woordvoerster van RTL. „Bij
voorbeeld voor het sportprogram
ma De Ballen hebben we de eerste
keer allerlei voetbalverenigingen
uitgenodigd. Daarna kwamen de
reacties vanzelf. Bij Barend
Van Dorp zit elke week dezelfde
groep van vijftig mensen, die vin
den het zó leuk. En bij Tineke en
de Paranormale Wereld moet men
zelfs entree betalen." Ze moet er
zelf om grinneken.
De shows van Ron, Henny, en
André trekken moeiteloos volle
tribunes. Voor minder populaire
en nog onbekende shows en voor
programma's die 's middags wor
den opgenomen, is het wel eens
moeilijk om alle stoelen vol te
krijgen. Bejaardentehuizen,
sportclubs en personeelsvereni
gingen worden bestookt met op
roepen om een dagje als publiek
te fungeren. Met oproepen op Te
letekst, mailings of een promo op
de televisie door de presentator
zelf proberen de producenten Ne
derland naar de studio te lokken.
Maandagavond, Joop van den En-
de Studio's, Aalsmeer. Plaatsne
men op een stoel op de tribune
van Ron's Honeymoon Quiz kost
vijftien gulden. De kaarten die
nen tussen half zeven en kwart
FOTO HENNY MILTENBURG
voor zeven te worden afgehaald,
zo heeft Joop van den Ende Pro
ductions van te voren meege
deeld. Dat betekent anderhalf uur
wachten want de show begint pas
om acht uur. In de drukke foyer
kijken vijfhonderdzesenzestig
gasten ongeduldig naar de geslo
ten deuren richting studio. Twee
beveiligingsbeambten houden het
geheel op een afstandje in de ga
ten. „Wat wij aan het beveiligen
zijn? Wij zorgen ervoor dat ieder
een een kaartje heeft en in de ont
vangstruimte blijft. Dat ze niet de
studio invliegen of ineens in de
kleedkamer zitten.
Besodemieterd
Vanuit alle windstreken is het pu
bliek op z'n paasbest naar Aals
meer getrokken. Een groep van
veertig mensen is uit Groningen
gekomen. Ze kennen elkaar van
de jaarlijkse vakantie op camping
Strandheem in Opende. „Van
middag hebben we met z'n allen
lekker gegeten in een restaurant,
daarna zijn we met een bus naar
Aalsmeer vertrokken. Lekker een
avondje Honeymoonen."
Ze hebben er zin in. Net als de ze
ven uitgelaten 'moeders van
school' uit Barneveld. „We komen
om te kijken hoe je besodemieterd
wordt", zegt één van hen grijn
zend. „Hoeveel er in zo'n opname
geknipt wordt en of de artiest in
het echt tegenvalt", vult haar
buurvrouw aan. Ze vinden Ron
wel een leuke vent maar Henny is
de leukste.
Dan klinkt het verlossende woord
uit de speaker. Eerst mag de aan
hang van de bruidsparen naar
binnen („Degenen met de roze
kaarten die bij Jeroen en Brigitta
horen" - gejuich, spandoeken
omhoog). Daarna is het gewone
publiek met de gele kaarten aan
de beurt.
Betrokken
Inmiddels bestaan er diverse bu
reaus die zich gespecialiseerd
hebben in het leveren van pu-
...ofbij Ron
bliek. Castingbureau Hebbes in
Hilversum heeft een bestand van
zo'n 2000 mensen op wie een be
roep gedaan kan worden. „De
mensen in het publiek zijn enorm
betrokken bij de show", zegt
Wouter K, directeur van Hebbes.
„Zoals onlangs bij de Miss Mille-
cam-show. We hadden het pu
bliek gevraagd om in galakleding
te komen. Dat doet iedereen dan.
Hij weet wel waarom de mensen
zo hun best doen en blijven ko
men. „Het is gewoon een oerge
zellig avondje uit, vergelijkbaar
met de bioscoop of het theater."
Het creëren van een oergezellige
tribune is de taak van de pu
blieksbegeleider. Gaston Starre-
veld verzorgt de publieksopwar-
ming voor veel Van den Ende
producties. Inderdaad, dé Gaston,
met misschien wel de bekendste
stem van Nederland. Hij kondigt
de prijzen en kandidaten aan bij
krakers als Uhhh... vergeet je
Tandeborstel niet, Rad van For
tuin en Ron's Honeymoon Quiz -
„Jaaa Ron, we hebben weer een
faaantaaaastische hoofdprijs!
Stemming
Daarnaast moet Starreveld het
publiek in de juiste stemming
brengen. Een moeilijke baan?
„Welnee. Natuurlijk moet je vijf
honderd yuppen anders aanpak
ken dan een zaal vol Wehkamp-
vrouwen, maar mij maakt het niet
uit. Binnen dertig seconden zie ik
wat voor vlees ik in de kuip heb."
Het ligt er ook aan hoe de presen
tator het wil, legt Starreveld uit.
„Rolf Wouters wil altijd een hef
tig publiek hebben, een zootje.
Ron Brandsteder is meer een
huisvriend, dan moet het wat be
deesder."
Voor Gaston is het allemaal geen
probleem. Tijdens de decorwisse-
...ofbij André
lingen struint hij door het publiek
en maakt een dolletje met een
man of vrouw die er leuk bijzit, of
juist met iemand die heel chagrij
nig kijkt. „Er zitten vaak een
hoop mannen die mee moeten van
hun vrouw. Daarom geef ik tus
sen de bedrijven door wat techni
sche details en achtergrondinfor
matie. Dat vinden ze prachtig!"
Oefenen
Bij Ron's Honeymoon Quiz is
Gaston er deze keer niet, wel kon
digt zijn van te voren opgenomen
stem de prijzen aan. In de studio
vangt invaller Michel Rahn het
publiek op. Net als Gaston is Ra
hn in dienst bij Van van Ende als
publieksopwarmer, normaal voor
shows als de Postcode Loterij en
Sterrengeheimen.
Met vlotte babbel houdt Rahn
tussen de opname door het pu
bliek bezig. Hij geeft aan wanneer
er geklapt moet worden en vertelt
wat men allemaal niet mag doen.
Niet flitsen want dan branden de
camera's door, zaktelefoons uit
zetten, niet zwaaien naar de ca
mera. Iedereen komt een keer in
beeld, belooft Rahn. „En nog één
tip: niet in je neus zitten als de ca
mera op je gericht staat." Zijn
grappen hebben succes, de tribu
ne ligt dubbel.
Dan: applaus oefenen. Op Rahns
teken moet het losbarsten en als
hij zijn armen spreidt weer lang
zaam uitsterven. Na drie keer
gaat het goed. Daarna wordt het
Engelen-lied ingestudeerd.. De
muziek schalt uit de luidsprekers,
de tekst staat op een groot bord.
Iedereen zingt mee, wiegt heen en
weer en klapt de maat. „Want en
gelen bestaan niet, maar een
bruidspaar zoals wij.."
Kampioen
Kampioen tribunezitten is me
neer Visser (56) uit Den Helder.
De VUT-ter loopt al vijfentwintig
jaar systematisch alle program
ma's af. Eén a twee keer in de
week reist hij af naar Aalsmeer,
Nu het Brahmsjaar 1997 al voor
zichtig boven de horizon komt
uitkijken, begint het hart van
menig Brahmsiaan al sneller te
kloppen. Al wie van de intelli
gente romantiek van Brahms
houdt, van zijn warmte en diepte,
melodiek en formele schoonheid,
zal volgend jaar ruim aan zijn
trekken komen.
Johannes Brahms stierf in 1897,
op 63-jarige leeftijd, met achter
lating van zijn mooie, afgewogen
en veelzijdige oeuvre. Hij was de
laatste der werkelijk klassieke
componisten. Na zijn dood kon
de twintigste eeuw beginnen.
Aan het einde van die eeuw zal
zijn honderste sterfdag wereld
wijd herdacht worden, of liever:
gevierd. Immers, het is toch een
feest dat al die muziek bestaat.
In Brahms culmineerde een tra
ditie van een paar eeuwen, wel
licht de mooiste en kostbaarste
traditie die de wereldgeschiede
nis te bieden heeft: de traditie
van de Europese kunstmuziek.
Brahms was de ideale combinatie
van gevoel en verstand, paarde
wetenschappelijke aanleg aan
artistieke creativiteit. Hij was
een studiehoofd, die de resulta
ten van zijn studie gebruikte als
de grote kunstenaar die hij was,
en die hij omzette in de prachtig
ste werken. Tot de mooiste wer
ken van Brahms (maar ja, daar
toe hoort bijna alles wat hij
schreef) behoren zeker zijn drie
vioolsonates. Het beproefde duo
Mare Neikrug (piano) en Pinchas
Zukerman (viool) heeft ze op één
cd samengebracht. Hun twintig
jarig innig partnerschap leidt tot
de juiste mate van intimiteit die
deze muziek nodig heeft. Vooral
ook de rustige tempi maken het
luisteren naar deze' Brahms-so-
nates tot een rustgevend warm
bad voor de opgejaagde mensen
ziel. (RCA Victor Red Seal 09026
61697 2)
HANS ROOSEBOOM
De arme Franz Schubert was 26
jaar oud toen hij de zodadelijk
volgende smartelijke regelen
schreef. Op een leeftijd waarop
men tegenwoordig in de bloei
van zijn jeugd is, aan het begin
van het werkelijk leven, voelde
Schubert zich een afgeschreven
oud mannetje.
„Ik voel me de ongelukkigste, el
lendigste mens ter wereld. Denk
maar aan mij als iemand wiens
gezondheid nooit meer goed
komt. Iemand wiens schitterende
verwachtingen op niets zijn uit-
Franz Schubert
FOTO SONY
gelopen, aan wie het geluk van
liefde en vriendschap niets dan
de hoogste smart biedt. Elke
nacht hoop ik dat ik de morgen
niet haal, en iedere morgen
brengt alleen maar de ellende
van de vorige dag. Zonder vreug
de en vrienden breng ik mijn da
gen door."
Schuberts enige levensgeluk was
de muziek, maar die bron stond
al twee maanden droog. Schu
bert had een paar jaar tevoren
syfilis opgelopen en die brak hem
nu op. Midden in de ellende
kreeg hij echter een opdracht van
graaf Ferdinand Troyer, een ver
woed amateurklarinettist. Uit
die opdracht resulteerde Schub
erts Octet (Oktett), een stuk dat
tintelt van levensblijheid en opti
misme. Zonnige aspecten had
Schubert zeker in zijn karakter,
maar het leven zat hem nu een
maal zo tegen dat hij zijn geluk
slechts in de muziek opkon.
Schuberts composities zijn dro
men van leven, van het leven zo
als het zou moeten zijn.
Schubert schreef zijn onweer
staanbare Octet (duur: precies
een uur) voor de bezetting: klari
net, fagot, hoorn, twee violen,
altviool, cello en contrabas. De
jongste cd-registratie is door de
gecombineerde ensembles Moz-
zafiato (blazers) en l'Archibudel-
li (strijkers). Van het gezelschap
maken deel uit Vera Beths, An-
ner Bylsma en Jürgen Kussmaul,
dus kwaliteit verzekerd. (Sony
SK 66 264)
HR
Willem Vogt, oprichter van de
AVRO en eerste omroepbons,
was een lastig heer. Sprekers
zocht hij zelf uit en van musici
bepaalde hij wie, wat en vooral
hoe ze mochten spelen. In 1932
engageerde hij de Ramblers,
maar omdat hun muziek in zijn
oren te luid klonk werd het con
tract snel beëindigd. Bij de con
currerende Vara zou de band de
populairste van Nederland wor
den.
Hiervan geschrokken liet de om-
roepdirecteur Eddy Meenk een
orkest formeren, maar na enige
tijd ontsloeg hij de leider om een
futiliteit. Hetzelfde overkwam
opvolger Hans Mossel. In augus
tus 1938 was Klaas van Beeck
aan de beurt. Zijn Avro-dansor-
kest hield het vol tot in de oorlog.
Van Beeck was een uitstekend
muzikant, die veel instrumenten
bespeelde maar vooral naam
heeft gemaakt als de eerste pro
fessionele arrangeur in Neder
land, waarbij hij de methode-
Chavé hanteerde. Van zijn or
kest, zoals dat tussen december
1938 en juli 1940 speelde, is een
aantal opnamen voor eigen ge
bruik teruggevonden, waarvan
het Nederlands Jazz Archief 26
nummers, lang niet altijd pure
jazz overigens, vastlegde op cd.
Interessant is wat samensteller
Herman Openneer in zijn toe
lichting vaststelt: tot het uitbre
ken van de oorlog moest het or
kest vooral Engelse dansmuziek
spelen, daarna kreeg ook het re
pertoire uit het nog neutrale
Amerika een kans. Dat Klaas van
Beeck de mogelijkheid gretig
aangreep is goed te horen. Hoe
wel de leider vooral een totale
klankkleur nastreefde, komen de
orkestleden ook solistisch beter
tot hun recht. Bij die orkestleden
zaten er veel die later elders
naam maakten, zoals Ferry Ba-
rendse, Dick Willebrandts, Willy
Schobben en Kees van Dorsser.
De Tilburgse zanger Lammy van
den Hout is vier keer te horen. Op
de cd komt ook In the Mood voor,
opgenomen in maart 1940, de
eerste maal dat dit nummer in
Nederland is vastgelegd. (NJA
9502)
FO
DINSDAG 2 APRIL 1996
deelDI
Hilversum, Baarn of Amsterdam
en bezoekt als het even kan meer
dere opnames op een dag.
Het is niet zo dat meneer Visser
graag op televisie komt. Hij hoeft
ook niet met de presentator op de
foto. „Het is m'n hobby. Ik houd
van de sfeer, de hele entourage. Ik
ontmoet er andere mensen die ook
vaker op de tribune zitten." Zijn
voorkeur gaat uit naar de wat
kleinere producties, dat massale
vindt hij eigenlijk maar niets.
Naar Ron's Honeymoon Quiz is
hij nog nooit geweest.
„Róóóhons Honeymoon Quiz!!!"
De show is in volle gang. Routi
neus werkt Ron Brandsteder zijn
programma af. Camera's zoeven
heen en weer, de zorgvuldig geïn
strueerde bruidsparen doen pre
cies wat er van hen verlangd
wordt. Het publiek volgt de aan
wijzingen van applausmeester
Rahn nauwkeurig op en klapt
geestdriftig op zijn commando.
Eigenlijk is het zicht vanaf de tri
bune niet al te best. Alles is echter
goed te volgen op de monitoren.
Soepkom
Terwijl de gigantische soepkom,
waar één van de bruidegommen
in moet vallen, op een luchtkus
sen het decor wordt binnengere
den, kondigt Rahn aan dat er nog
wat applausshots nodig zijn.
„Even een lekker applaus." De
spandoeken mogen omhoog en ie
dereen moet hard joelen.
Tot slot wordt nog één keer het
Engelen bestaan niet ingezet en
dan is de show afgelopen. „Wilt u
zo vriendelijk zijn vlot aan die
kant te vertrekken, en tot ziens",
zegt Rahn. Het publiek begeeft
zich richting uitgang. Na drie uur
klappen is iedereen onvermin
derd enthousiast, hoogstens wat
vermoeid. „Ik vind het zo leuk om
dit een keer mee te maken", zegt
een mevrouw. „Dat we achter de
schermen kunnen kijken en zien
hoeveel glitter en glamour ze in
zo'n show stoppen. Dan geniet ik
er thuis straks nog meer van."
Brussel - Koninklijke Vlaamse
Schouwburg. De Trust met
'Dantons Dood' (1835). Tekst:
Georg Büchner (1813-1837).
Regie: Theo Boermans. Spel:
Peter Tuinman, Sylvia Poorta,
Bert Geurkink, Jappe Claes,
Jan Pauwels, Bert André, en
anderen. Première gezien op 27
maart. Op woensdag 10 april
in Chassé Theater Breda, 15
april Stadsschouwburg Til
burg, 23 april De Kring
Roosendaal.
Door Ton Verbeeten
De revolutie vreet haar eigen
kinderen op. In Dantons Dood
van Georg Büchner is de 'funda
mentalist' Robespierre daarvoor
persoonlijk verantwoordelijk.
Hij is dé hogepriester van de
guillotine, de hoeder van de ter
reur die de deugdzaamheid van
het volk hoog moet houden. Jap
pe Claes speelt hem bij De Trust
als een even steile als ijdele man.
Met zijn frêle gestalte is hij de
volmaakte tegenhanger van de
robuuste Danton.
De tegenstelling gaat verder.
Danton is op het eerste oog een
royale levensgenieter, maar hij
kent de twijfel en is in staat tot
relativering. In de verhouding
Robespierre en Danton wordt de
politieke tegenstelling een per
soonlijke, ook al staan ze bij
Büchner nooit werkelijk tegen
over elkaar.
Peter Tuinman speelt Danton
overigens niet genuanceerd. Hij
staat als een bonk op het speel
vlak of beent (met behulp van
een kruk, Peter Tuinman brak
tijdens de repetities een voet), de
hele ruimte voor zich opeisend,
Aardenburg/St.Baafskerk
Matthaus Passion van J.S.
Bach. Door het koor en barok-
orkest van de Nederlandse
Bach Vereniging, koorschool
van de St. Bavo Haarlem en de
solisten: Gerd Türk (tenor,
evangelist), Gregory Reinhart
(bas, Christus), Maria Chris
tina Kiehr (sopraan), Bernar-
da Fink (alt), Mark Tucker
(tenor) en Geert Smits (bas).
Muzikale leiding: René Ja
cobs.Gehoord op zaterdag 30
maart. Nog te horen op 3 april
(Enschede) en 4, 5 en 6 april
(Naarden).
Door Jeanette Vergouwen
De 43e uitvoering van de Matt
haus Passion van Bach in Aar
denburg was minder verrassend
als die van de voorgaande jaren.
De Nederlandse Bachvereniging
probeert in de jaarlijkse uitvoe
ringen de variatie te bereiken
door steeds een andere dirigent
uit te nodigen. Afwisseling is
prima, maar het mag geen gefor
ceerde worden.
In 1990 verrastte René Jacobs
met een nadrukkelijke onder
streping van de dramatiek en hij
voerde ook de luit als Basso Con
tinuo instrument in. Hij paste de
tempi aan aan de rhetoriek van
de barokopera en zag de koralen
als 'rustpunten' in het werk. De
fermate werd door hem geres
pecteerd en ingevuld als een lan
ge rust en niet als een muzikale
ademhaling.
Zes jaar later verwacht je dan
een uitdieping van deze visie. De
snelle tempi van de aria's in het
eerste deel deden vermoeden dat
Jacobs een record wilde vesti
gen, De tempi waren overrompe
lend. In de Buss und Reu aria
van de alt drupten de tranen
daardoor in een staccatotempo
en de dubbele appogiatura van
de sopraan aria Blute nur kreeg
zo een wel heel aparte invulling.
De dramatiek werd gediend in
de felle koren, maar wat mij per
soonlijk hinderde in de uitvoe
ring was het ontbreken van ho
mogeniteit. Daarvoor was het
gebruik van de fermates in de
koralen te wisselvallig en con
trasteerden de snelle tempi van
de aria's in het eerste deel te va
met de juist zeer langzaam j
brachte aria's in het tweede da
Wel leverde dit enkele heel
merkelijke momenten op.
kwam het koor Lass ihm km
gen als een striemende veroordel
ling over na een innige liefdevol
le vertolking van de sopraanaol
Aus Liebe. Dergelijke contrast!
verhogen de dramatische spa
kracht. De visie werd echter nie|
consequent toegepast en
door ontbrak de homogenit
Hierdoor werden in de uitvo
ring onder Jacobs delen vol vej
voering, afgewisseld door adei
benemende vrij virtuose pa
ges én irriterende, tergend laai
zame momenten.
De vondst om het solistenkwai|
tet het tweede couplet van
overbekende koraal O Ha
voll Blut und Wunden te
zingen was effectief. Het vel
sterken van de Basso Continu"
met luit en clavecimbel is ver
digbaar, maar het ging wel tl
koste van bijvoorbeeld de obj
gate begeleiding van de
in de basaria Komm sAGA®
Kreuz.
Het orkestspel was helder en
instrumentale soli mooi, hoe»
er enkele intonatieproblemen t
horen waren. De beide kon
zongen subliem en overtuig®]
(zoals altijd) door een goede®
tie en een bezielde vertolk"
De solistencast vormde ge
echte eenheid. Gerd Türk
schikt over een goede teel
en brengt de evangelistenpa
met overtuiging, doorvoeld
nooit geforceerd.
De Christusrol kreeg een
zware en niet altijd zuivere:
vulling en het solistenkwaf
presteerde wisselvallig- De'
met een te groot vibrato, de-
der met een nasale of scheg
klankkleur.
De dubbelkorige finale
schitterend gebracht. Het k®raI
ter: de zekerheid in de vre®_
rusten welke de doodss
overstijgt, kwam goed over.
muzikale rust van dit slot»
had ik graag doorgetrokken I
zien in de totale uitvoering.
rond. Zijn overtuigingskraJ
ontleent hij eerder aan zijn stil
dan aan welgekozen woordJ
Naturel is hij goed, maar
Danton grient wordt Tium
lamentabel.
Zo zijn er in deze voorstellinj
die een warreling laat zien (I
speelstijlen, veel dingen die bJ
sen. Hevige naturalistische vej
beelding, monumentale vorm»,
ving en breed spel overvleugeld
kleine symbolische details en bi
relativerende en commentary
rende spel van bijvoorbeeld Be
André als de schilder David t
Gonny Gaakeer als de w
(meisje uit het volk dat zichaïl
bijvoorbeeld kunstenaar heckf
Marion.
Jan Pauwels speelt een itidrul
wekkende Barère. Jacob Denti
roept innig mededogen op alsj
jonge revolutionair, een kj
nog, die moet sterven. Khaldot
Elmecky imponeert als de
uit elkaar spattende, maar ij'j
blijvende lijkbleke St. Just,
zou je door kunnen gaan, mst|
het zijn allemaal terzijdes.
De voorstelling is zonder
imposant. Bijna alles is zo g
als de levensechte guillotine|
maar het is een veeg teken date
bij de net nog niet huivering!
wekkende executie van Da:
in de zaal gegiecheld wordt,
eindelijk blijft het allemaal bui
tenkant. Elk conflict wordt i
illustratieve middelen gespei
niets verinnerlijkt. Deze Dm]
tons Dood is de triomf vani
vorm, van de monumentale vej
beelding die de dingen grote
maakt dan ze zijn, maar die gee
kern raakt.
«22.36
NEDERLAND 1
16.00 Journaal
1605 Goeiemiddag!
Crtfl Het beste uit De week
725 (ZW) Laurel Hardy, si
52 The Cosby Show
I «ij EinHeimfürTiere,serie
,9 05 Studio RKK, actualiteite
en samenleving
19 31 Alle kinderen de deur
2900 Journaal
2930 Charlotte Sophie Benti
2124 Televizier
I }2 01 Rondom tien, praatpr
Seksueel misbruik door
of huisarts
Dokumentaire: Ham,
meisjes in het Ethiopisc
Hamar (slot)
„319 Nachtgedachten: De n
23.24)
NEDERLAND 2
99 00 Kernpunt III (tot 09.20)
1000 Ik, Mik Loreland (tot 10
L.1030 Bisteboat(tot 10.40)
11.00 Schrijvers over het ge
1: Willem Elsschot-Het
(tot 11.25)
13,59 Het vragenuurtje, re
verslag uit de Tweede K
15.00)
t 16.10 The Waltons, serie
17.02 Danger Bay, jeugdserie
[-47.29 2 Vandaag, actualite
17.30 en 18.00 Journr
9t, Sportjournaal en 18.51 k
ten uit het nieuws
Deze is voor jou, doei
voor jongeren (slot)
v 19.31 Ik weet het beter, spelld
19.59 De Amerikaanse pra
ju natuurdocumentaire
20.50 Johannes Passion, Oratil
:s' Bach, uitgevoerd door
Collegium Vocale Gent e
Isn kest Anima Eterna o.l.v. J
merseel met solisten
s22.33 De gouden kans! Doei
over buitenlandse werkl
werkers in België
22.55 (PP): CDA
j„22.58 Internet in de praktijk.
weg naar het net
23.30 Journaal
23.35 De verandering, gespre
00.05)
NEDERLAND 3
07.00
Journaal
07.07
Klokhuis
07.29
Ontbijt-tv met elk half
naai en 8.10 NOS-Sportjo
09.00
Journaal
09.05
(PP): D66
09.08
Kook tv
09.30
Vrouw-zijn
09.55
Gospelclip
10.00
Como dice, Spaans voor
10.30
Hier en nu
11.06
Goeiemiddag!
1-11.59
MiddagEditie met 12.00
'U
12.15 Den Haag en 12
Sportjournaal
13.00
Journaal
13.07
Blik op de weg
BELGIË FRANS 1
h'~ -
14.55 Vacaturebank 15.10 L'écra
Débat 16.35 Neighbours, soap
bande a Carlos, magazine 17.25
On, soap 18.30 Regions soir 18.
sur table, magazine 19.10 Le quo
sports 19.30 Nieuws 20.10 Génies
spelletje 21.10 Les arts en liberté,
22.10 Frangoise et les siens, cultur
zine 22.50 Nieuws 23.20 La pensé
■te (tot 23.30)
Rome (ap) - De Italiaanse dichter Dario Bellezza is zondag op 51-1
ge leeftijd in een ziekenhuis is zijn woonplaats Rome overledenaa»J
gevolgen van AIDS. Dat heeft het Italiaanse persbureau ANSA!
meld.
Bellezza schreef ook fictie en toneelstukken, maar was in de e
plaats dichter. Voor zijn poezie won hij in 1976 de Viareggiopnf
lezza was bezig een boek te schrijven over zijn ziekte.
De in 1975 vermoorde filmregisseur Pier Paolo Pasolini noemde
lezza, die een groot bewonderaar van hem was, na het verschijn!
zijn eerste bundel in 1971 „de beste dichter van een nieuwe ge
tie".
De dood vormde een belangrijk thema in het werk van Bellezza.
zette hij zich erin af tegen maatschappelijke conventies.
BELGIË FRANS 2
17.30 Tour du monde en 8 jours
'Bla-bla, kinderprogramma 19J
1 bours, soap 19.30 Nieuws 19.45
■•du stade. Portret sporter: Robei
Walle 19.55 Voetbal halve finale
live 21.50 Champion's 96, autosp
zine 22.15 Nieuws 22.40 Le jeu
Aansl.: Agenda vert 22.45 Chevz
Paardesportmagazine 23.10 Tour
de en 8 jours (tot 23.40)
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin 09.00 T
'■«•03 Dallas, soap 09.45 Tele-G
Tagesschau 10.03 auslandsjournal
i !0Gesundheit 11.00 Tagessch
mblich eingeschenkt, muziek 1?
n 12,55 Pressesctlau 13-00 T,
"■05 Mittagsmagazin 13.45 W
'elegramm 14.00 Tagesschau 14.
talkshow 15.00 Tagessch,
"liane Andrea, talkshow 15.!
™ege antwortet 16.00 Tagessch
™ege. Talkshow met actuele then
agesschau 17.10 Brisant, magaz
Regionale informatie 17.50 Tages
egramrn 17.55 Verbotene Lie
8-« (S) Marienhof, serie 1
9esschau-Telegramm 18.54 St
Mens, serie 20.00 Tagesschau 2f
tro™, misdaadserie 21.05 Fam
«cker comedy 21.35 Globus,
waarschuwing voor een onverwa
27mt22'05 Ha,|ervorden's S|
Ta9esthemen 23.00 Boule
alkshow 24.00 Sport Extra. IJshoc
*<K) u'e'finale plaV-°ff,sam
011? nun a9azin 00-50 HlerJ
-15 (ZW) The Fountainhead, spi
DUITSLAND 2
09 03 ^,or9enmagazin 09.00 Tl
Banrtl ufnflebermet Die Bamt
1100 T 'SSe Wolke Caroli". 1
schel 9eSSchau 1104 Fröhlil
1 sesrhL ]P,U2iek 12.35 Umschau 12
Cr,3;00 Tagesscha" "-05
i Si345 Dalli Dalli' sPel4
'«agsecke uïn fie 14,38 Thec
ieunrti 0 5port-Szene 15.i
Manfc'ri1SWickieundd1
1545 ho t 1540 Gesun'
16 35 j The Flying Doc
endman?- Menge Leben-seria 1
"amagazin 17.45 Moment Mal,
V