Barbra Streisand: 'Ik ben één brok talent'
DE STEM
'Je leert meer van wanhoop'
Regisseur Mike Figgis van succesfilm 'Leaving Las Vegas'':
Opera over moordenaar
van Willem van Oranje
Boek over zingende, acterende en regisserende perfectioniste
MMMMHM
belgië frans 1
Door Marcel Linssen
„Sommigen hebben het niet,
geen greintje. Ik wel, ik ben
één brok talent." Het is een
van die hooghartige uitspra
ken van Barbra Streisand, aan
het begin van haar carrière.
Uitlatingen die volgens de
Amerikaanse schrijver James
Spada - auteur van de biogra
fie Barbra Streisand, mijn le
ven - toe te schrijven zijn aan
de onzekerheid van de film
en platendiva.
Voor Streisand zou het dé manier
zijn om haar twijfels te verbergen
voor de buitenwereld. Hiermee
en met het perfectionisme dat ze
in elke productie van zichzelf en
anderen eiste.
Vooral hierdoor kwam ze over als
een kreng, een betweter die als
22-jarige al regisseurs en acteurs
de gordijnen in joeg met haar on
gevraagde en opdringerige advie
zen.
Knorpot Walter Matthau, Bar-
bra's tegenspeler in haar tweede
Hollywood-musicalfilm Hello
Dolly was een van hen. Toen St
reisand tijdens de eerste de beste
repetitie tekstveranderingen
voorstelde, barstte de bom bij
Matthau.
Woedend riep hij dat ze net
kwam kijken en niet moest den
ken ervaren filmacteurs haar wil
op te kunnen leggen.
Het was een van de vele botsin
gen in haar beginperiode met ac
teurs, regisseurs en producers.
Zoals een van hen stelt: „Barbra
kon met hele onschuldige vragen
en opmerkingen als 'zou het niet
zo kunnen?' een scène helemaal
naar haar hand zetten. Als ze had
gekund, had ze bepaald van
waaraf en wanneer welke actrice
op moest komen."
Amy Irving, in 1982 Barbra's te
genspeelster in Yentl, had heel
andere ervaringen. Ze merkte op
dat het een genot was Barbra als
regisseur te hebben.
„Als ze regisseert neemt ze nie
mand werk uit handen als ze sug
gesties doet. Het probleem voor
Barbra is haar mond te houden
15.25 Vacaturebank 15.40 Grand
daarna heel wat affaires geha: tent: Femmes-machines 16.40
De 'verhoudingen' die niet uil ours, soap 17.05 La bande a Carlos
sluitend op geruchten stoelenz; azine 17.35 Die Schwarzwaldklinik,
die met de Canadese prens||48.30 Regions soir 18.50 Cartes sur'
Pierre Trudeau, met de Amerffnagazine 19.10 Le quotidien des
kaanse kapper en later BarbE»9.30 Nieuws 20.10 L'écran témoii
als actrice wanneer ze het beter
weet dan de regisseur."
Dips
Spada schildert Barbra Streisand
als een vrouw die onzeker is over
elke nieuwe stap die ze zet, die
als ze eenmaal enthousiast ge
worden is zich voor tweehonderd
procent inzet, en die alles wat ze
aanraakt lijkt te veranderen in
goud. Dat laatste is niet geheel
bezijden de waarheid. Zo onge
veer elke denkbare film- en mu
ziekprijs prijkt in Streisands
prijzenkast in Malibu.
Toch heeft ook zij haar dips ge
had. Na een explosieve start van
haar zang- en theatercarrière,
begin jaren zestig, moest Strei
sand in de snel veranderende mu
ziekwereld knokken om haar
plaats te behouden. En terwijl
haar eerste drie films - Funny
Girl (1968), Hello Dolly (1969) en
On A Clear Day You Can See Fo
rever (1970) - nog echte musical-
klassiekers waren, zag ze zich ge
noodzaakt over te schakelen op
meer eigentijds werk, zoals in
The Owl and The Pussycat, ook
uit 1970.
Het was de eerste film waarin ze
geen noot zong en warin ze vloek
te als een ketter. Sterker nog,
Barbra was de eerste Hollywood-
ster van naam die de woorden
fuck off gebruikte op het grote
filmdoek. Én ze ging uit de kle
ren, zij het dat deze vrijage op de
montagetafel alsnog op een veto
van de alom aanwezige Streisand
stuitte. Afspraak was dat het ma
teriaal vernietigd zou worden,
maar natuurlijk gebeurde dat
niet. Jaren later dook via een ran
zig circuit deze blote bórsten-
scène met Barbra op in diverse
bladen.
Perfect
Die opnamen van het verblijf tus
sen de lakens met George Segal
Barbra Streisand
maken duidelijk wat voor een
perfectioniste Barbra is. Ze ha
merde er tot op het laatste mo
ment op dat ze het nut van de scè
ne niet inzag. Een vrijpartij met
blote borsten paste gewoon niet
in The Owl, vond ze. Pas na uren
praten ging ze door de knieën.
Toen het er volgens de regisseur
in één keer draaien goed opstond
en hij deze nachtmerrie voor St
reisand wilde beëindigen, ver
baasde La Grand Dame iedereen
door te vragen om een tweede ta
ke.
Barbra Streisand doet niets half
en verwacht, eist, ook van ande
ren dat ze zich volledig inzetten
voor 'haar' product. Want wat ze
ook maakt - of het nu een Strei-
sand-album is, de toneel- of de
film-versie van de musical Funny
Girl, of de films A Star is Born of
Yentl - goed is voor Barbra niet
goed genoeg. „Ik sta niet hier om
goed werk te leveren, het moet
perfect zijn, hoor je me, perfect.
Óf je vertelt me hoe ik dat moet
doen, óf je zegt niets", moet ze op
haar 21e woedend Funny Girl-
producer Ray Stark hebben toe
gebeten. Hij had Barbra's onte
foto columbia
vredenheid over haar eigen spel
willen sussen door te zeggen dat
het best goed ging.
Genot
Al van kindsaf aan kent Strei
sand de drang om op te treden.
Wanneer ze als elfjarige voor het
eerst voor een publiek staat - tij
dens een vakantiekamp - is Bar
bra verloren. Ze proeft het ap
plaus en wil meer. En hoewel
haar stiefvader Louis Kind zich
fel afzet tegen alles wat met amu
sement te maken heeft, laat Bar
bra zich noch door hem noch
door haar moeder iets in de weg
leggen. Ze is vastbesloten het le
ven in een van de armoedigste de
len van Brooklyn te ontvluchten,
de wijde wereld in te trekken en
een ster te worden.
In eerste instantie focust ze zich
op het theater. Als vijftienjarige
sluit Barbara - pas later veran
dert ze haar naam in Barbra -
zich aan bij het Cherry Lane
Theatre. Toneelcoach Allen Mil
ler wil eerst niets weten van het
slungelig ogende joodse meisje,
dat lijkt te lijden aan een soort
aangeboren stunteligheid en le
lijkheid. Vooral die neus! Aange
spoord door zijn vrouw besluit
Miller meer aandacht te besteden
aan Barbra, en gaandeweg raakt
hij onder de indruk van haar
amateuristische maar toch heel
pure toneelspel. Overigens niet
alleen daarvan.
„Ik had nog nooit zo'n leergierige
jonge vrouw ontmoet. Ze slorpte
letterlijk alle kennis op die ze kon
vergaren. En het maakte niets uit
of dat nou ging over toneel of
over armoede of wereldpolitiek",
laat James Spada Miller vertel
len.
Contract
Omdat toneelrollen niet voor het
oprapen liggen, brengt een be
vriend acteur haar op het idee te
gaan zingen. Een auditie in een
homokroeg, The Lions, is haar
eerste wapenfeit; ze krijgt een
contract en de kroegbaas doet
een maand lang goede zaken. Ook
verandert ze haar naam. De mid
delste a wordt uit Barbara ge
streept 'omdat die letter toch ner
gens voor dient'.
Het is het begin van een tocht
langs nachtclubs door de hele
Verenigde Staten. Het begin van
een triomftournee die twee jaar
later uitmondt in de geboorte van
een nieuwe Broadway-ster. Haar
vertolking van de rol van Miss
Marmelstein in de musical I Can
Get It For Your Wholesale levert
haar tijdens de première een drie
minuten durend applaus op.
Sindsdien lijkt er niet echt een
einde te komen aan haar succes.
Eendje
Barbra Streisand is inmiddels
uitgegroeid tot zo'n groot Ameri
kaans symbool dat niemand meer
om haar heen kan. Frappant ei
genlijk als je bedenkt dat het
krijgen van een platen- en toneel
contract dertig jaar geleden de
grootste problemen opleverde.
Het werd wel niet in haar gezicht
gezegd, maar 'de bazen' vonden
Barbra een lelijk eendje. Met
haar prachtige stem kon ze mis
schien succes hebben in een
nachtclub, maar een platenar-
tieste moet er goed uitzien, an
ders verkoopt ze niet. Een mis
vatting zoals bleek na het uit
brengen van het eerste Streisand-
album.
Die eerste elpee, The Barbra St
reisand Album, 1963, werd een
bestseller en leverde haar Gram
my Awards op; twee jaar later
kreeg ze een Emmy voor haar
eerste tv-special My name is Bar
bra. In 1969 kreeg ze een Oscar
als beste actrice voor haar rol in
Funny Girl en in 1977 een Oscar
voor de beste titelsong Evergreen
in de film A Star is Born.
Privé
In totaal heeft Streisand in vijf
tien films gespeeld, waarvan ze er
twee ook regisseerde, en vijftig
platen gemaakt. Die bezigheden
leverden haar twee Oscars, tien
Golden Globes, acht Grammy's
en een bijna ontelbare hoeveel
heid gouden en platina platen op.
Een succesvolle carrière zou je
kunnen zeggen.
Privé ging het minder van een lei
en dakje. Ze is getrouwd geweest
met acteur Elliot Gould, en heeft
privé-producer Jon Peters en
chard Baskin. Maar in zijn b(
noemt Spada nog veel meer
men: Ryan O'Neal, Don Jol
Omar Shariff, Robert Redfoi
Kris Kristofferson en George'
zenby. Een deel ervan klopt
getwijfeld, maar de roddel]
zou geen roddelpers heten
sommige verhalen niet w<
aangedikt.
Manco
Duizenden
pis du gag, Franse komedie uit 198
Elaude Zidi met Michel Serrault,
Jugnot en Thierry Lhermite 21.50 L'
jémoin: Débat, discussie n.a.v. de hie
fertoonde film 23.15 Nieuws 23.40
|3.50 La pensée et les hommes (tot 2
BELGIË FRANS 2
B7.30 Top motos, motorsportmac
8.00 lei Bla-bla 18.55 Neighbours"
9.25 Paardenkoersen 19.30 l\
0.00 lavas, culturele agenda 20.05
interviews hebb 8as', 2-delige documentaire over
Spada en zijn medewerkers -hiedenis van het Midden-Oosten,
houden om al het materiaal bi '•os Alice, cultureel magazine
een te krijgen dat in het vijfhoo isuws 22.20 Javas 22.30 Le jeu de
derd pagina's tellende boekf 2,35 L'hebdo, actualiteiten 23.0
propt is. Met zijn zoektocht® !nsae socialiste 23.30 PME partei
details en nog meer details bei lrsus (tot 24.00)
Spada een boek geproduceei
dat overloopt van de feitjes. B duitsland 1
leest, maar prettig is anders.
Het grote manco is dat Spada» ^3® Morgenmagazin 09.00 Tage:
puttend en uitvoerig het leve ®.03 ML Mona Lisa, vrouwenmat
van Barbra Steisand beschnjl Rückenschule mit dem grossei
zonder haar te hebben gesprok! -ritendgymnastiek 10.00 Tages
Haar uitspraken komen uit int». V3 Weltspiegel 10.45 Recht in De
views. a"au* Fall-Jedem sein Recht!
Een deel van het boek gaat i®9esschau 11,04 Wetten, dass? spi
vendien op aan anecdotes enf» "resseschau 13.00 Tagesschau
halen die deels ontsproten m"» a9smagazin 13.45 Wirtschaft'
ten zijn aan Spada's fantasie,».mm14,00 Tagesschau 14.03 Reh
een poging de werkelijkheid V s"aw 15.00 Tagesschau 15.03
benaderen en de feiten smeuij» n"res, talkshow 15.55 Jürgen
te kunnen opdissen. Opvalle®l|,w°rtet 16.00 Tagesschau 16.03
ook hoeveel mensen uit Barbs! s ow 1?.00 Tagesschau 17.10 E
|9-anz'"e 17-40 Regionale infoi»
•M Tagesschau-Telegramm 17.5!
Ir !",6.1!!66' serie 1825 <S' Mar*
Eiiak L Ta9esschau-Telegramm
■Mbach, serie 20.00 Tagesschau
EnnIIOnen ins Jierreich: zeeolil
lri«,P0rt: München 21.40 Mosel
I; "•30 lagesthemen 23.00 Tato
,ene 00-30 Nachtmagazin 00.50
Wy-cydus: That Yankee Doodle C
'uret van de in 1986 overleden ex-
yster en filmster James Cagney
kntmagazin (tot 02.10)
jeugd ineens weten te verte
dat ze toen al zagen dat
schichtige meisje voorbestf
was om een grote ster te wordi
Niet dat fans van Barbra Sf
sand hiervan wakker zullen
gen. Voor hen is het adembi
mende lectuur. Zij hebben 1
Barbra Streisand, mijn level»
boek in handen dat vol
amusante verhalen over hun
Nu maar afwachten op
punten de autobiografie van
bra zal afwijken, als die al
verschijnt.
I James Spada: 'Barbra StreW
mijn leven'. ISBN 90-325-0"
prijs 49,50
MM
- ^JMfrt iH-~
14.15
Duitsland 2
■30 Morgenmagazin 09.00 Tage
J/!n,enfiebermetDie Bambus-
Snsoó .ilm' Die Geschichte v<
fcarii 'nzejjn unc* ihrem treuen
letten h*9 -) 11-00 Ta9esschau
EuV„aSS?Lspelletie "-SS Press.
113.45 niK PP 13,05 Mitta9sm
Dalli Dalli, spelletje
"I
3 ids
Door Jos Kessels
Het is misschien een ongebruikelijke route, voor een in
terview naar een Rotterdamse slijter gaan, maar in het
geval van Mike Figgis is het ook weer niet zo vreemd. Hij
is namelijk de maker van Leaving Las Vegas, waarin een
man zich dood wil drinken.
„A small present for one hell of a
movie", zo presenteer ik hem de
fles jonge jenever. De Brit kent
het spul en dat verbaast me niets.
De meestal in het zwart geklede
Figgis met zijn ruwe krulhaardos
is een drinker, dat zie je van een
afstand al.
Hij is evenwel ook een begena
digd musicus en cineast, die films
op zijn naam heeft als Stormy
Monday, Internal Affairs, Mr. Jo
nes en The Browning Version. In
Hollywood heeft hij de naam las
tig te zijn, omdat hij de nodige
ruzies had met filmbazen, ruzies
die hij altijd verloor. Maar er is
ook respect, zeker nu Leaving
Las Vegas zo succesvol is en
hoofdrolspeler Nicolas Cage een
Golden Globe en een Oscarople-
verde.
„Ik merk dat ze in Hollywood
geen raad met me weten. Ze vin
den me een koppige, sombere
man, maar tegelijkertijd zijn ze
door me gefascineerd. Ik zal je
een voorbeeld geven. Ik had Eli
sabeth Shue gecast als hoertje in
Leaving Las Vegas. Dat kwam
Kevin Costner ter ore, die bezig
was met de voorbereidingen van
Waterworld. Die zei: 'Als Figgis
iets in haar ziet, moet ze wel wat
kunnen'. Hij wilde haar vervol
gens hebben voor de vrouwelijke
hoofdrol. Ik zette haar voor het
blok: of Waterworld of Leaving
Las Vegas. Binnen vijf minuten
had ze haar keuze gemaakt".
Leaving Las Vegas is gebaseerd
op het gelijknamige boek van Jo
hn O'Brien, die zich vlak voor de
opnamen begonnen, werkelijk
dooddronk. Figgis: „Ik heb hem
nooit ontmoet. De contacten zijn
steeds via derden gelopen. Hij
vond het prima dat ik het boek
verfilmde, maar wilde er verder
niets mee te maken hebben.
Schrijvers zien niet graag dat een
ander met hun werk stoeit. Daar
heb ik alle begrip voor".
Puur
Figgis las het boek tijdens de op
namen van Mr. Jones. „Ik was
meteen verkocht. Het is ook zo'n
mooi romantisch verhaal. Een
man die dood wil en dan verliefd
wordt op een meisje. Wat ik be
langrijk vond, is een pure ver
houding te tonen in een vuile we
reld. Sera is een hoer, maar seks
met haar klanten doet haar niets.
Voor haar is de verhouding met
de drinker Ben alles, terwijl ze
samen geen seks kunnen hebben,
vanwege de gesteldheid van Ben.
Er zit een scène in de film waarin
je hoopt dat het gaat gebeuren,
omdat het misschien een omme-
Filmer Mike Figgis: „Godard zei ooit, dat je geen seks kunt laten zien zonder pornografisch te worden. Dat ben ik met hem eens. Je
moet alles laten zien, of niets. Ik word er zelf ongemakkelijk van, als kijker." foto dijkstra
Nicolas Cage met fles in de film 'Leaving Las Vegas'.
foto archief de stem
keer in Bens leven zou kunnen
betekenen".
De Brit houdt niet van seks in
films. „Godard zei ooit, dat je
geen seks kunt laten zien zonder
pornografisch te worden. Dat ben
ik met hem eens. Je moet alles la
ten zien, of niets. Ik word er zelf
ongemakkelijk van, als kijker.
Seks is heel lang taboe geweest in
de cinema, maar sinds de zestiger
jaren is dat taboe doorbroken.
Was de seks daarna eerst nog
confronterend, nu is het een com
merciële lokker. Mijn film gaat
daar bewust niet in mee".
Cage
De bijdrage en overgave van Ni-'
colas Cage in Leaving Las Vegas
is bijzonder. „Cage was een risi
co, maar de hele film is gebauwd
op risico's. Waarom Nicolas Cage
niet, dacht ik. Ik belde hem op en
hij zei meteen ja. Ik zei: 'Wacht
even. Jij vraagt vijf miljoen voor
een film en het budget van Lea
ving Las Vegas is in totaal drie
miljoen'. 'Geld is geen probleem',
antwoordde Cage. Hetzelfde met
Sting, die een goeie vriend van
me is. Hij gaf me zomaar voor
niets drie liedjes, die in één mid
dag opgenomen werden. Dat gaf
me enorm zelfvertrouwen, deze
blijken van waardering".
In de persmap staat dat Nicolas
Cage een 'drinking coach' heeft
gehad. „Dat klopt. Het was een
vriend van Francis Coppola, de
oom van Nicolas Cage. Die vriend
is een schrijver die al heel lang
aan de drank is. De man maakt
daar zelf geen probleem meer
van. Hij was zeer goed op de
hoogte van de fysieke reacties op
zwaar alcoholgebruik. Maar ik
heb ook advies gevraagd aan Al-
bert Finney, die in Under the vol
cano speelt. Ik vind dat nog
steeds de beste rol uit de filmge
schiedenis. Naar aanleiding van
die film benaderde ik Finney ook
voor The Browning Version. Ik
beschouwde het als eer met hem
te mogen werken en hij is een
vriend geworden. In feite zijn al
mijn films vriendenfilms. Mijn
mensen beginnen als getalenteer
de vreemden en worden vrienden.
Daarom zit ook Bob Rafelson
kort in de film, wiens Five easy
pieces een van mijn lievelings
films is".
Teleurstellingen
In een interview met Figgis in een
filmblad staat als kop 'King of
pain'. Dit naar aanleiding van de
MAANDAG 1 APRIL 1996 jf\|
Voorstellingen in Delft
Delft (anp) - „Balthasar Gerards was zo bezeten van de gedacl
te dat hij voor zijn geloof en voor zijn volk Willem van Oranj
moest ombrengen, dat je hem kunt vergelijken met Yigal An;
en de moord op Rabin. Gerards en Amir waren ook beiden L
reid de prijs te betalen. Ze ondergingen hun lot met een glij
lach om de lippen."
teleurstellingen en vernederingen
die Figgis in Hollywood te verdu
ren heeft gekregen. Vooral bij Mr.
Jones, toen Figgis gedwongen
werd het personage van Gere
luchtiger te maken. „Ik heb dat
tijdschrift gelezen. Het is een
sympathiek stuk. Dat er zo'n kop
boven staat vind ik niet erg. Jour
nalisten willen aandacht trekken
met hun stuk. Ik merk dat de
mensen mij altijd opgewekter
vinden dan ze naar aanleiding
van mijn films verwachten. Maar
natuurlijk heb ik een donkere
kant en daar ligt mijn interesse,
ook bij anderen. Je leert meer van
je eigen wanhoop en zwaktes dan
van je kracht".
Even later loopt Figgis parman
tig door de gang van het Hilton-
hotel, op weg naar zijn kamer. De
fles zal geen lang leven hebben.
Dit zegt de bariton Frans Fise
lier. Hij is op het ogenblik dage
lijks bezig met Balthasar Ger
ards, de man die op 10 juli 1584
in het Prinsenhof in Delft Willem
van Oranje doodschoot, de Vader
des Vaderlands en tot op heden
het symbool van het Nederlandse
onafhankelijke denken. Fiselier
(36) zingt de rol van Gerards in
een opera over deze zestiende-
eeuwse schandebrok. De premiè
re is op 15 april in theater De
Veste in Delft.
De opera heet Frangois Guyon.
Dat was de naam die Gerards ge
bruikte om, zogenaamd als zoon
van een vermoorde Hugenoot, in
de buurt van Willem van Oranje
te komen. De opera is een initia
tief van studenten van de Techni
sche Universiteit in Delft, de stad
die dit jaar het 750-jarig bestaan
viert. De studenten wilden ook
een duit in de feestzak doen en
richtten de Delftsche Opera
Compagnie op, die nu met profes
sionele krachten Frangois Guyon
op de planken gaat brengen: met
twaalf solisten, een koor en een
orkest.
Frans Fiselier geniet met volle
teugen van de voorbereidingen en
het vooruitzicht op de voorstel
lingen, hoewel hij op het ogenblik
ook her en der in het land een to
taal andere rol moet zingen: die
van Christus in de Mattheüs Pas
sion. „Ja, dat is telkens even om
schakelen. Christus moet toch
nobel zijn, en warm."
Plannen
„De opera Frangois Guyon gaat
over de laatste maanden van
Oranje, gezien door de ogen van
Balthasar Gerards. Ik heb een
paar boeken gelezen om erachter
te komen, wat voor man Gerards
was. Hij was zes jaar voor de
moord al met de plannen ervoor
bezig. Toen plantte hij al een dolk
in een stuk hout en zei: ik wou
dat dit het hart van Willem van
Oranje was. Ik had altijd de in
druk dat hij maar een huurmoor
denaar was, maar dat is dus ab
soluut niet zo. Het waren echt re
ligieuze overwegingen. Hij wist
ook dat er na de aanslag vrijwel
geen ontsnappen aan was, net als
Amir."
„Gerards' karakter was dus niet
alleen maar boosaardig, het was
bijzonder complex. Hij was van
DE STEM
NEDERLAND 1
22.52
23.35
24.00
09.30
10.00
10.30
16.04
16.32
17.00
17.29
9.04
19.32
goede komaf, heel intelligent,.,
studeerde zelfs rechten, maar t
gewoon de tik: die Willem
Oranje moet uit de weg want 4
verkwanselt het katholieke g
loof. Gerards wist iedereen d
hij nodig had voor zijn karretje
spannen. Zo kon hij ook in r
buurt van de prins komen. As
de andere kant was hij een e#.
ling. We hebben een scène dat
in een herberg komt, waar
wedstrijd bierdrinken is.
heeft dan absoluut geen contai
met de andere gasten en zit
zijn eentje met een glas wijn."
Vrouwen
Librettist Ruud van Megen voeg
de verder, al of niet historis
verantwoord, onhandigheid
vrouwen aan de figuur Balthas
Gerards toe. Fiselier: „Volga
het verhaal kende hij maar tui
typen: de madonna-achtige end
hoer. Toen hij voor de mooie El
se zwichtte, voelde hij zich daai
na weer vreselijk zondig."
Zondig voelde hij zich echte
geenszins over de moord. Hij wis
voor zichzelf, net als Amir, 4
hij het juiste gedaan had. ft
verbijsterende rust ondergingl
zijn terechtstelling: „Die loogi
niet om. Met gloeiende tange
werd zijn hand afgezet, daam
werden er met diezelfde tange
overal happen vlees uit zij
lichaam genomen. Vervolgei
werden alle ledematen afgehak
kreeg hij zijn hart in zijn gezicl
gegooid en werd hij onthoofd
Het hoofd werd op een spiets ten
toongesteld."
Van die wreedheden is in
voorstelling niets te zien. „Ball
hasar vertelt erover, als het wai
vanuit de hemel. Dan vraagt li
of God hem wil opnemen." Oi
de moord op Willem van Orai
wordt niet uitgebeeld. „Die is a
leen te horen. Zoiets uitbeeldt
wordt al gauw een beetje plat.
Librettist ruud van Me;
schreef de opera samen met Ka
Olthuis. De regie is van Jeha
Francois Boucher. De muzika! 13.40
leiding is in handen van Dai
Admiraal. Palle Fuhr Jörgense
zingt Willem van Oranje.
Op 12 april is er een proefvooi
stelling in theater De Veste
Delft. Na de première op 15 ap
zijn er nog acht voorstelling!
daar.
NEDERLAND 2
Verhalen uit de bijbel (tot 0
Huisje Boompje Beestje
10.20)
Duurzame ontwikkeling
10.50)
Der kleine Feigling, jeugdfili
White Fang, jeugdserie
De troon van Koning Kun:
bit
2 Vandaag, actualiteiten
17.30 en 18.00 Journaal,
Sportjournaal en 18.51 Hoofc
ten uit het nieuws
Hoe is het mogelijk, magazii
Dr. Quinn: Medicine Womai
15.34
16.00
16.05
16.51
17.21
17.48
18.14
19.00
19.30
20.00
20.30
20.58
21.28
21.59
Weg van de snelweg: Malo
ka
journaal
Goeiemiddag!
Het beste uit De week van
Zo vader, zo zoon, spelletje
The Cosby Show
Blue Heelers, serie
Spreekkamer
Waku Waku, spelletje
journaal
Blik op de weg, verkeersma
ne met de verborgen camera
Zo vader zo zoon, spelletje.
Ingrid Haringa
Hier en nu, actualiteiten
Tussen kunst en kitsch, corr
tie
Dokument: Voor altijd zwlj
Portret van de 26-jarige Simon
vey die niet kon en niet wilde
zen tussen zijn seksuele voor
en zijn geloofsovertuiging
Cheers, comedy
Miniatuur: Bahia Tahzib
00.05)
rie
Streekziekenhuis Dokkum,
cumentaire
Studio Sport
De rivier, documentaire
Het elfde uur, talkshow
Voedselschaarste voor de
hond, documentaire
Journaal
Fitariek, programma in het
bisch (tot 00.06)
NEDERLAND 3
13.00
Journaal
Klokhuis
Ontbijt-tv met elk half uur
naai en 8.10 Sportjournaal
Journaal
(PP): RPF
Kook tv
Studio Sport
De week van
MiddagEditie met Journaal,
Den Haag en 12.30 NOS-Spori
naai
Journaal
Kassa
Kookgek. Aansl.: Passie
tuinen
Studio Sport
Karei
Jules Unlimited
Journaal