*Het zijn
die over
de
de
volwassenen
grens gaan'
Stsf
MS SI
IS
The Treble Spankers
doen het voor de eer
KUNSTSTUKJES
3
S
S-Iff* ft
r
O
O
O
O
O
O
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
a
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1) Guus Meeuwis Vag
ant - Per spoor
2) Captain Jack -
Captain Jack
3) Backstreet boys -
lil never break your heart
4) 3T -
Anything
6) Robert Miles -
Children
16) Linda, Roos Jessica -
Alles of niets
14) Charly Lownoise
Mental Theo - Smile
10) Kadoc -
The nighttrain
12) Dune-
Rainbowto the stars
13) One Two Trio -
Juffrouw Toos
8) 2 Brothers on the 4th
floor - Fairytales
5) Fluitsma van Tijn -
15 Miljoen mensen
17) Frans Bauer-
Julio medley
15) Joan Osborne -
One of us
7) Take that -
How deep is your love
9) Marco Borsato -
Ik leef niet meer voor jou
11)Simone &Paul
-Zonder jou
20) Tina Turner -
Whatever you want
18) Celine Dion -
Failling into you
28) Fool's garden -
Levhan tree
27) The Beatles -
Real love
DJ Paul Elstak -
The promised land
30) Gusto -
Disco's sevenge
25) 2 Unlimited -
Jump for joy
19) Boyzone -
Father and son
22) Everything but the girl
- Missing
-) 2 Pac feat dr. Dré -
California love
29) Snap -
Flame
32) Radioheat -
Street spirit
39) Oasis -
Don't look back in anger
23) Party Animals - Have
you ever been mellow
26) LL Cool J -
Hey lover
25) Backstreet Boys -
We've got it goin on
Queen -
You don't fool me
24) Babylon Zoo -
Spacemen
34) Mariah Carey -
Open arms
31) Judith Ansems-
If you can't give me love
42) Tactactoe -
Ich find dich scheiBe
André van Duin 8> Kla-
zien uit Zalk-Jas aan,
40) Guus Meeuwis Vag
ant - Het is een nacht
36) Critical Mass -
Burnin love
-) David Bowie/Pet shop
boys - Hallo spaceboy
44) Sting - Let your soul be
your pilot
46) Tony di Bart -
Turn your love around
48) Lipstick -
Queen of the rhythm
35) Sepultura
Roots Bloody roots
45) De Nachraove - Sjeng
nog'net aon de geng
Lionel Richie -
Don't wanna loose you
33) Gigi D'Agostino -
Sweetly
-) Rob Janssen -
Terschelling
©Stichting Megatop 50
eindredactie Paul Vertinden
Reacties: Vind je jezelf heel interessant
heb je een goed idee of wil je gewoon je
gal spuwen?
Schrijf of bef naar; Ragazzi,
Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Telefoon: 076-S312379
ju J" 3 <T> 3
(IJ N N S?fD
CD fD J
fD 0^2 N >73 ^2
3.- 3
cd
CD N
3 3 8 a S &1.S
O 2 3 P 3
c/3 sr o
0 5 2
3 Iff
.era 2 cd crq 2
2- 2 w
U S
3 pf "S S a a.
3 ,2 s n cl So*
a.-a S bj ro
ro 5 re 3 -a S
1 3 3 f 4 h-
3- 03 o o p
sr S «3: -1 cr B
>-t H aT PT,_,.
I's
3"ïjj5b
3 iras awtf
1*0. SfSSSSl
i 3 a- H x - era
i 3 (v so 03 a-
J? TO J7 CD CD 3
O P-
zz
of
D* 5 V 3
CL 03 F-+>
or - a Ef.
Sïs-oa
S s-ë S.S
3 5 Q-(d w
R fD T «-
D t3 M K
ag
w-s S- S
3 r. s s-
- 9-
n? QTQ ora
o CD 3-2^
<1 CD c
0) CD f C M *3*
03 2 N t+ D-
3 O- CD 3' CD
os
DJ». 'If'COn03Hr+
^gSsSsS-o-
dS s1' as
g.g-Rg-3
03 J5- 03
N3 05 3
M. N e-f e-3
en
2s t-r P
H.*q" W
«- a St
iTTS
gdS g
o
a-3
sf a a
ft fP M p.
era 5" S
22WÏ
3 3 2 era
5" CD
2 CD
sr s
2. 3
3 2
S-p-3
CD 03
X* Q
era P
d a- re
3
2 tn
3 O
cd a
Pffo'3
3 w- g re
S to B
S* ST M CO
Ö-" ffi <t> tv
g-S-g §1:S
O O 3 td^ N O
p» O D- 03 3-
o- ï*r 2 c* 3 1/3
J—* 3 cr m
g 8 ro- sl
Door Muriel Boll
Breeduit stond het in de kranten: leerlingen sek
sueel misbruikt door leraar. Daarna verschenen
steeds meer berichten over leraren die hun han
den niet konden thuishouden. Het deksel was
van de beerput, leerlingen die soms jarenlang
geheim hadden gehouden wat hun was overko
men, kwamen met hun verhaal naar buiten.
Hoe kun je daar zo lang je mond over houden?
Dat snappen Judith Cohen (17) en Joost Franken
(18, allebei Stedelijk Gymnasium Breda) ook
niet. Het zou hun beslist niet gebeuren, daar zijn
ze van overtuigd.
„Als een leraar dreigt met lage cijfers en je staat
er al niet zo best voor, kom je misschien toch zo
klem zitten datje inderdaad je mond houdt,"
denkt Judith.
Joost: „In je pubertijd bent, vind je het moeilijk
om je te uiten. En je weet al helemaal niet hoe
je met seksuele gevoelens om moet gaan. Het
kan ook zijn dat je aan jezelf gaat twijfelen en
denkt dat je het hebt uitgelokt. Dan hou je ook
je mond waarschijnlijk."
Het kan je zelfs aangepraat worden als je maar
vaak genoeg hoort 'je gaat teveel uit, kleed je
wat minder uitdagend,' enzovoort, denkt Judith.
Als je ouders zo praten, kom je thuis niet makke
lijk op de proppen met een verhaal over seksu
ele intimidatie.
Tegenwoordig hebben de meeste scholen een
vertrouwenspersoon, vaak een leraar, waar je
met dergelijke problemen terecht kunt. De een
zal het prettig vinden om erover te praten met
iemand die je kent, een ander schaamt zich mis
schien zo dat hij liever naar iemand gaat niet zo
bekend is. Daarom hebben meer en meer scho
len ook een vertrouwenspersoon van buiten de
school, een jeugdarts bijvoorbeeld of een psy
choloog.
Willem Maassen van den Brink van de Begelei
dingsdienst voor het Onderwijs vindt dat alle
scholen zo'n opvang moeten hebben en daar
spant hij zich voor in. „Er moeten kanalen zijn
waar jongeren zaken als seksuele intimidatie
kunnen melden. Dreiging, met cijfers of met 'an
ders pak ik je broertje' of wat dan ook, is voor
jongeren inderdaad de meest voorkomende re-
den om te zwijgen. Vaak hebben ze wel een
subtiel signaal gegeven dat er iets aan de hand
is. Als niemand daarop ingaat, zullen ze het niet
gauw weer proberen."
Esther Verwey is vertrouwenspersoon en jeugd
arts op een middelbare school. „Slachtoffers ge
ven nooit zelf aanleiding," zegt ze met nadruk.
„Het zijn altijd volwassenen die de grens over
schrijden. Voor jongeren is die grens nog niet
duidelijk, ze proberen juist te verkennen waar
die voor hen ligt. Als ze het gevoel hebben dat
het over de grens gaat, is dat ook dé grens. Om
dat ze niet kinderachtig gevonden willen wor
den, gaan ze toch gauw te ver. Het blijft eeuwig
tobben over wat jouw grens is. Niemand hoeft
zich schuldig te voelen als hij is misbruikt, ook al
heb je die speciale aandacht in het begin mis
schien zelfs even prettig gevonden."
Noeni de Morreen (17) en Yvette Verlegh (16, al
lebei van het OLV Lyceum in Breda) kunnen zich
ook moeilijk voorstellen datje iets ergs als sek
sueel misbruik zolang kunt opkroppen.
Yvette: „Gaat het om een leraar die een kennis
van je ouders is, zoals in Rijssen, dan zullen die
dat moeilijk geloven. In de privésfeer wordt dan
zoveel overhoop gehaald dat ik me kan voorstel
len dat je wel drie keer nadenkt voor je je mond
opendoet en op een gegeven moment ben je
dan voorbij het punt waarop je het had kunnen
zeggen."
Noeni: „Misschien wil je het niet van jezelf gelo
ven en stop je het weg. Komt iemand met een
verhaal waarin je iets herkent, dan kan alles in
één klap naar boven komen. Waarschijnlijk gooi
je het eruit omdat je niet wil dat het maar door
blijft gaan. Zelf kan ik me het niet voorstellen, ik
zou het altijd vertellen."
„Het helpt als je weet wat je rechten en plichten
en die van de leraar zijn!", zegt Joran Rouppe
van der Voort (18, ook van het OLV). „Op mijn
vorige school hadden we eèn leerlingenstatuut,
dat moest je binnen veertien dagen uitje kop
kennen, maar het werkt goed. Deze school heeft
niet zo'n statuut geloof ik, maar de sfeer is hier
heel persoonlijk, als je ergens mee zit, stap je
makkelijk op een leraar af. En anders schrijf je
het op. Vorig jaar heb ik een moeilijke tijd ge-
had door omstandigheden waar niemand iets
aan kon doen. Had niets te maken met misbruik,
hoor. Mijn hoofd zat emotioneel vol, daardoor
ging het slecht op school, ik kreeg ruzie met
mijn ouders. Toen het eruit was, ging het weer
goed. Praat of schrijf het op, je iaat leven toch
niet in de soep lopen. Zo'n leraar moet gewoon
weg!".
Michiel van der Laan (18, Florijncollege Breda)
vraagt zich af hoe zoiets in de praktijk gaat. Dat
jongens het uitlokken of onbewust denken dat
je seks, net als wiskunde, van een oudere zou
moet leren, gaat er bij hem niet in. Ook al zegt
een seksuoloog dat. De anderen geloven dat
ook niet. Het gaat van de leraar uit, die weet
precies wie hij eruit moet pikken, wie zijn mond
zal houden. Een leraar kan beweren dat een
leerling fantaseert en labiel is, hij wordt toch al
tijd eerder geloofd.
Geen van de scholieren vind het vreemd dat juist
jongens hun mond houden. Die praten moeilij
ker over gevoelens, bovendien moeten jongens
altijd een beetje stoer en macho zijn, en dan ver
tel je niet zo gauw dat je misbruikt bent.
Carin van der Heyden, coördinatrice bij de
Kindertelefoon, weet uit de praktijk dat dat in
derdaad zo is.
„Een misbruikte jongen denkt van zichzelf 'wat
ben ik een slappeling dat me dat overkomt'.
Maar hij is toch ook maar een gewone jongen?
Praat erover, dat lucht op. Je moet je gedachten
ordenen, nadenken over een volgende stap en
dan kun je weer verder."
Carin vindt het goed dat de berichten over mis
bruik door leraren naar buiten zijn gekomen. Ze
hoopt dat die verhalen niet met een dooddoe
ner als 'het gaat wel weer over' worden afge
daan. Wij nemen de slachtoffers serieus, beter
wij één keer gefopt, dan dat één jongere in de
kou blijft staan."
Moet iedereen nu zo reageren als die leraar die
in een interview zei dat hij geen arm meer durft
te leggen om een leerling die het moeilijk
heeft? „Wat een onzin," zegt Michiel. „Je voelt
toch direkt met welke intentie iemand dat doet,
en als je het niet wil, zeg je dat. Stom als je het
niet doet."
Webber is jarig, dus doet de
lezer een verse lading babes
kado. Bij het tweejarig be
staan ook de uitslag van een
softdrug-enquête. Een joint
blijkt te zorgen voor: ontspan
ning, intense beleving, slappe
lach, geprikkelde fantasie
en/of een vreetkick. Logische,
want voorspelbare opsom
ming. De cijfers zijn verrassen
der: 39 procent denkt niet ver
slaafd te kunnen raken, terwijl
toch de helft regelmatig naar
de blow grijpt. Nog aardiger:
maar liefst 17 procent rookt
uit eigen teelt. Verder weten
de meeste ouders niets van
jongliefs drugspraktijken.
Reacties van lezers: „Ik denk
wel dat ik in geestelijke zin
verslaafd ben. Ook al zou de
dokter me aanraden te stop
pen, ik ga door. Wat mij irri
teert, is dat sommigen raar te
gen blowers,aankijken: aan de
buitenkant zie je niet of ie
mand blowt (Tako)." „Ik ben
een tijdje aan de space-cake
geweest. Voor de lol, om je
goed te voelen. Maar sinds
een maand doe ik het niet
meer. Ik heb het nu wel ge
zien (Danny)." De algemene
conclusie lijkt: „France, eat
your heart out."
Voor wie Webber inmiddels
achterhaald vindt, ligt vanaf
deze maand Blah Blah Blah
in de schappen, het officiële
MTV-magazine. Het klinkt wat
tegenstrijdig: de muziekzen
der die symbool is voor alles
wat zappt, begint een blad.
Papier! Lezen! Een opmerkelij
ke stap, hoewel MTV bekend
staat als moraalridder. Het sta
tion vertoont immers vele
spotjes over wat jongeren
moeten doen en laten. Vorig
jaar spoorde het zelfs aan tot
het lezen van boeken (de
'books feed your mind'-cam-
pagne).
Voorlopig kent Blah Blah Blah
alleen een Engelstalige versie,
maar als de verkoopcijfers
meevallen, zit er een kansje in,
dat we over een paar jaar ook
Nederlands Blah-en. De redac
tie introduceert het blad als
the perfect magazine for the
next millenium. Zonder websi
te, want de makers zeggen lie
ver in de echte wereld te le
ven, dan in een virtuele te sur
fen.
De opmaak doet volledig recht
aan het MTV-imago en gaat
zelfs verder. Waar je op tv
soms duizelt, komt het tijd
schrift compleet geschift over.
Nauwelijks leesbaar, maar ver
frissend, dat wel. Verhalen
over nieuwe muziek, skaten,
kleding (Diesel) en zoiets als li
festyle. Dus of het inhoudelijk
een gat vult blijft nog even de
vraag.
Twijfel je erover of je de laat
ste Flair wilt lezen en heb je
daar moeite mee? Doe het
dan vooral wel, want het psy-
cho-artikel behandelt de
vraag: 'Help, hoe moet ik kie
zen?'. Kiezen is misschien wel
het moeilijkste dat er is en
toch valt er niet aan te ontko
men, stelt Flair. Een grote keu
ze maken betekent ook nooit
zullen weten hoe je leven er
uit zou zien ais je die andere
keuze had gemaakt. Als, als,
als. Als je niet beslist, wordt er
voor je beslist en als dat ver
keerd uitpakt ben je slachtof
fer van je eigen bestuiteloos
heid. Daarom zegt de psycho
loge: zorg voor voldoende in
formatie over de alternatieven
en voor voldoende zelfver
trouwen. Maar wat mij betreft
mag je daar best aan twijfe
len.
Michiel van den Broek
Door Marjolein Rotsteeg
OVER GEBREK aan aandacht hebben
The Treble Spankers geen klagen. Ra
dio, tv, tijdschriften en kranten ver
dringen zich na de release van hun cd
Hasheeda. Naast Nederland hebben
ook België, Frankrijk, Duitsland, Spanje
en Amerika belangstelling.
Vooralsnog merken de bandleden daar
weinig van in hun portemonnee. Maar
dat zal hun speelplezier niet vergallen.
Van vrijwel elke nood weten ze name
lijk een deugd te maken... Marcel
Kruup verzorgde ooit met zijn ene
band, The Treble Spankers, het voor-
prograam van zijn belangrijkste band,
De Kliek. „We vaagden De Kliek zo van
het podium", vertelt hij. „Al heel snel
werd duidelijk dat er wat aan de hand
was met de Spankers." Na een jaar
jeugdhonken kregen ze zeshonderd
gulden aan budget voor een album,
Araban.
De muziek van The Treble Spankers
wordt vaak omschreven als surf. Met
name de single Red hot navigator
heeft wat weg van Dick Dale, maar
ook Shadows-invloeden weerklinken.
„Als ze beter geïnformeerd waren,
zouden ze ook de Nederlandse instru
mentale groep ZZ The Maskers noe
men," aldus Marcel. „De vergelijking
met The Shadows vind ik overigens he
lemaal niet erg. Ik zou willen dat wij
net zoveel platen verkochten als zij
met Apache."
„Ik vind het een eer te worden verge
leken met Hank B. Marvin", vult solo
gitarist/componist Phantom Frankie
hem aan. „Ik hoop alleen dat wij de
muziek van The Shadows op een hoger
plan kunnen tillen door ermee te expe
rimenteren."
Door hun vaste voor- en naprogram-
ma, dj-duo The Easy Aloha's (waarmee
ze de afgelopen week in Breda optra
den), worden de Spankers vaak op de
easy tune-hoop gegooid. „Er zijn raak
vlakken, maar wij gaan niet zo idiotig
gekleed als je nu in de easy tune-bewe
ging ziet", vertelt Frankie.
Marcel: „Hebben we ons net bevrijd uit
het surfhok, komen we weer in het
easy tune-hok. Onze muziek is gewoon
een multi-culturele smeltkroes. Alles is
mogelijk en we schuwen niks." Dat
blijkt uit de diverse invloeden uit de
wereldmuziek. Dat maakt van Hashee
da een muzikale reis rond de wereld.
Neem alleen al de songtitels. Hasheeda
is een Indische meisjesnaam, Jaa-Rabbi
is Arabisch voor Onze Lieve Heer, Me
Jirévis betekent in het Grieks 'jij zoekt
naar mij', Toenggoe Mati is Indone
sisch voor 'wachten op de dood', Sami-
ra was de grote liefde van de Marok
kaanse zanger Abdellatif.
Treble Spankers: „Hebben we ons bevrijd uit het surfhok, komen we in.het
easy tune-hok.foto polydor
„Om liedjes te kunnen schrijven heb ik
inspiratie nodig," vertelt Phantom
Frankie. „Ik luister naar alles wat los en
vast zit en laat me inspireren door een
sfeer of een mooie toonladder. Als je
het antropologisch gaat ontleden, zit
ten er soms wel vier verschillende in
vloeden in één liedje."
Vanwaar de keuze voor instrumentale
muziek
„Zangers waren in onze vorige bands
altijd de rotte plekken in de appel, zo
wel in muzikaal opzicht als qua instel
ling. Een beetje neuken konden ze
wel, maar zingen was er niet bij. Ab
dellatif is de eerste jongen die ik goed
vind zingen. Michel van Dijk (o.a. ex-
Alquin, ex-Ekseption) ook. Maar hém
krijg je niet meer zo gek dat hij jeugd
honken afgaat." En daar staan The
Treble Spankers vaak. De band staat
hoog genoteerd in de lijst van bands
met de meeste live-optredens.
Opvallend is het zeer gemengde pu
bliek dat ze trekken; van vijftienjarige
skaters tot peno-pauzisten van 50+. „Ik
denk dat de elementen waardoor de
mensen voor ons door de knieën gaan
zijn: het positieve karakter, de preten
tieloze uitstraling en de nonchalance,
terwiji we wel heel goed spelen," ver
klaart Marcel.
Naast eigen repertoire spelen de Span
kers een uitgebreid assortiment aan
covers. Van Popcorn en Henry Manci-
ni's A shot in the darktot OMD's Enola
Gay en Girls Talk van Dave Edmunds.
„Vaak oude liefdes van ons", aldus
Marcel. Na het Noorderslag festival be
gin dit jaar, zijn The Treble Spankers
(de hoge tonen meppers) niet meer
weg te slaan uit de vaderlandse media.
„Maar we trekken geen duizend men
sen per optreden en worden op straat
niet achtervolgd." zegt Phantom Fran
kie. „Het lijkt of het allemaal nog moet
loskomen." Marcel gaat verder: „Voor
mij hoeft het niet vol te zijn. We zijn
immers gewend om voor lege zalen te
spelen. Je ziet dat al die aandacht ei
genlijk niks uitmaakt."
Kunnen ze leven van de muziek
„Misschien over een tijdje", zegt Mar
cel. „Onze manager en onze boeker le
ven wel van ons. Het enige dat wij zelf
tot op heden krijgen is de eer. En dat is
al heel wat."
Concerten: 2/4 Café Uitstad, Tilburg;
11/5 De Botte Hommel, Bergen op
Zoom; 25/5 Toonzaal, Oosterhout; 26/5
Pinkpop, Landgraaf; 7/6 't Beest, Goes.
De Oosterhoutse Liese-Lotte van Geel (15) speelt toneej bij H19 in haar woonplaats. Ze doet dit om
'van mijn faalangst af te komen'. Ze werd vorig jaar 'meegesleept door een vriendin' en vindt het nu
zo leuk dat ze verder wil gaan bij een toneelgroep. Haar beroep wil ze er echter niet van maken;
haar ambities gaan eerder uit naar een baan bij Greenpeace of Artsen 7«"<for Grenzen.
N
73
a
o
LU
O
to
to
<T>
tv o
O
ig
Q)
"2 T3
0_ fü
CL fD
fl)
n>
iS
3
cr
fD
cd
3
m arcs
rt>
t*T
cr
<T>
n>
03
<T>
3
O
2
w
e-t-
(T>
P-
P
co CTQ
O
«-+-
co
<J
p
co
c-+-
o
(13
CTQ
R"
tr
fD
«r+-
CD
cr
(D
P
P
P-
CD
P
P
P
P
<T>v
P
f—
- P
UI
e
O
O
co
p-
fD
P-
N
CD
P
CO
p
p
cr
03
p
P-
CD
O"
a-
fD
P
crq
fD
3
p
p
PT
CSl
fD
P
CO
<D
C/a
03^
P
s-
fD
►3
H-h,
P>
cr
fD
P
5"
cs
N
fD
=3
^3
ro
fD
fD
P
CO
3
CL
fD
c-+-
fD
P
i-l
CL
CL
fD
cr
P
F—1
fD
fD
PT
P
O-
CO
p-
fD
s*
CTQ
co
r-t-
O
fD
3.
co
p-
fD
P+
03
<r-t~
fD
O
P-
fD
OTP
fD
<J
fD
P
fD
3
05
2
P
05
<D
fD
"O
N
fD
3
P
fD
cr
r~*
cr
o
P
S
SC
P-
O
cm
fD
w
CL
e-+"
O
3
fD
fD
w
Hts
CL
O
F-«
<s
05
co
c3-
fD
i-3
td
CS
►3
05
cr
O"
fD
fD
P
5
ctq
CO
O
fD
tl
P
CO
a-
F-"-
fD
N
cm
8
n cm
fD
»-s
CL
p
cm
fD
p
p
p
O
fD
co
«-+-