*Het zijn die over de de volwassenen grens gaan' Stsf MS SI IS The Treble Spankers doen het voor de eer KUNSTSTUKJES 3 S S-Iff* ft r O O O O O O 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 a 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1) Guus Meeuwis Vag ant - Per spoor 2) Captain Jack - Captain Jack 3) Backstreet boys - lil never break your heart 4) 3T - Anything 6) Robert Miles - Children 16) Linda, Roos Jessica - Alles of niets 14) Charly Lownoise Mental Theo - Smile 10) Kadoc - The nighttrain 12) Dune- Rainbowto the stars 13) One Two Trio - Juffrouw Toos 8) 2 Brothers on the 4th floor - Fairytales 5) Fluitsma van Tijn - 15 Miljoen mensen 17) Frans Bauer- Julio medley 15) Joan Osborne - One of us 7) Take that - How deep is your love 9) Marco Borsato - Ik leef niet meer voor jou 11)Simone &Paul -Zonder jou 20) Tina Turner - Whatever you want 18) Celine Dion - Failling into you 28) Fool's garden - Levhan tree 27) The Beatles - Real love DJ Paul Elstak - The promised land 30) Gusto - Disco's sevenge 25) 2 Unlimited - Jump for joy 19) Boyzone - Father and son 22) Everything but the girl - Missing -) 2 Pac feat dr. Dré - California love 29) Snap - Flame 32) Radioheat - Street spirit 39) Oasis - Don't look back in anger 23) Party Animals - Have you ever been mellow 26) LL Cool J - Hey lover 25) Backstreet Boys - We've got it goin on Queen - You don't fool me 24) Babylon Zoo - Spacemen 34) Mariah Carey - Open arms 31) Judith Ansems- If you can't give me love 42) Tactactoe - Ich find dich scheiBe André van Duin 8> Kla- zien uit Zalk-Jas aan, 40) Guus Meeuwis Vag ant - Het is een nacht 36) Critical Mass - Burnin love -) David Bowie/Pet shop boys - Hallo spaceboy 44) Sting - Let your soul be your pilot 46) Tony di Bart - Turn your love around 48) Lipstick - Queen of the rhythm 35) Sepultura Roots Bloody roots 45) De Nachraove - Sjeng nog'net aon de geng Lionel Richie - Don't wanna loose you 33) Gigi D'Agostino - Sweetly -) Rob Janssen - Terschelling ©Stichting Megatop 50 eindredactie Paul Vertinden Reacties: Vind je jezelf heel interessant heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of bef naar; Ragazzi, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Telefoon: 076-S312379 ju J" 3 <T> 3 (IJ N N S?fD CD fD J fD 0^2 N >73 ^2 3.- 3 cd CD N 3 3 8 a S &1.S O 2 3 P 3 c/3 sr o 0 5 2 3 Iff .era 2 cd crq 2 2- 2 w U S 3 pf "S S a a. 3 ,2 s n cl So* a.-a S bj ro ro 5 re 3 -a S 1 3 3 f 4 h- 3- 03 o o p sr S «3: -1 cr B >-t H aT PT,_,. I's 3"ïjj5b 3 iras awtf 1*0. SfSSSSl i 3 a- H x - era i 3 (v so 03 a- J? TO J7 CD CD 3 O P- zz of D* 5 V 3 CL 03 F-+> or - a Ef. Sïs-oa S s-ë S.S 3 5 Q-(d w R fD T «- D t3 M K ag w-s S- S 3 r. s s- - 9- n? QTQ ora o CD 3-2^ <1 CD c 0) CD f C M *3* 03 2 N t+ D- 3 O- CD 3' CD os DJ». 'If'COn03Hr+ ^gSsSsS-o- dS s1' as g.g-Rg-3 03 J5- 03 N3 05 3 M. N e-f e-3 en 2s t-r P H.*q" W «- a St iTTS gdS g o a-3 sf a a ft fP M p. era 5" S 22WÏ 3 3 2 era 5" CD 2 CD sr s 2. 3 3 2 S-p-3 CD 03 X* Q era P d a- re 3 2 tn 3 O cd a Pffo'3 3 w- g re S to B S* ST M CO Ö-" ffi <t> tv g-S-g §1:S O O 3 td^ N O p» O D- 03 3- o- ï*r 2 c* 3 1/3 J—* 3 cr m g 8 ro- sl Door Muriel Boll Breeduit stond het in de kranten: leerlingen sek sueel misbruikt door leraar. Daarna verschenen steeds meer berichten over leraren die hun han den niet konden thuishouden. Het deksel was van de beerput, leerlingen die soms jarenlang geheim hadden gehouden wat hun was overko men, kwamen met hun verhaal naar buiten. Hoe kun je daar zo lang je mond over houden? Dat snappen Judith Cohen (17) en Joost Franken (18, allebei Stedelijk Gymnasium Breda) ook niet. Het zou hun beslist niet gebeuren, daar zijn ze van overtuigd. „Als een leraar dreigt met lage cijfers en je staat er al niet zo best voor, kom je misschien toch zo klem zitten datje inderdaad je mond houdt," denkt Judith. Joost: „In je pubertijd bent, vind je het moeilijk om je te uiten. En je weet al helemaal niet hoe je met seksuele gevoelens om moet gaan. Het kan ook zijn dat je aan jezelf gaat twijfelen en denkt dat je het hebt uitgelokt. Dan hou je ook je mond waarschijnlijk." Het kan je zelfs aangepraat worden als je maar vaak genoeg hoort 'je gaat teveel uit, kleed je wat minder uitdagend,' enzovoort, denkt Judith. Als je ouders zo praten, kom je thuis niet makke lijk op de proppen met een verhaal over seksu ele intimidatie. Tegenwoordig hebben de meeste scholen een vertrouwenspersoon, vaak een leraar, waar je met dergelijke problemen terecht kunt. De een zal het prettig vinden om erover te praten met iemand die je kent, een ander schaamt zich mis schien zo dat hij liever naar iemand gaat niet zo bekend is. Daarom hebben meer en meer scho len ook een vertrouwenspersoon van buiten de school, een jeugdarts bijvoorbeeld of een psy choloog. Willem Maassen van den Brink van de Begelei dingsdienst voor het Onderwijs vindt dat alle scholen zo'n opvang moeten hebben en daar spant hij zich voor in. „Er moeten kanalen zijn waar jongeren zaken als seksuele intimidatie kunnen melden. Dreiging, met cijfers of met 'an ders pak ik je broertje' of wat dan ook, is voor jongeren inderdaad de meest voorkomende re- den om te zwijgen. Vaak hebben ze wel een subtiel signaal gegeven dat er iets aan de hand is. Als niemand daarop ingaat, zullen ze het niet gauw weer proberen." Esther Verwey is vertrouwenspersoon en jeugd arts op een middelbare school. „Slachtoffers ge ven nooit zelf aanleiding," zegt ze met nadruk. „Het zijn altijd volwassenen die de grens over schrijden. Voor jongeren is die grens nog niet duidelijk, ze proberen juist te verkennen waar die voor hen ligt. Als ze het gevoel hebben dat het over de grens gaat, is dat ook dé grens. Om dat ze niet kinderachtig gevonden willen wor den, gaan ze toch gauw te ver. Het blijft eeuwig tobben over wat jouw grens is. Niemand hoeft zich schuldig te voelen als hij is misbruikt, ook al heb je die speciale aandacht in het begin mis schien zelfs even prettig gevonden." Noeni de Morreen (17) en Yvette Verlegh (16, al lebei van het OLV Lyceum in Breda) kunnen zich ook moeilijk voorstellen datje iets ergs als sek sueel misbruik zolang kunt opkroppen. Yvette: „Gaat het om een leraar die een kennis van je ouders is, zoals in Rijssen, dan zullen die dat moeilijk geloven. In de privésfeer wordt dan zoveel overhoop gehaald dat ik me kan voorstel len dat je wel drie keer nadenkt voor je je mond opendoet en op een gegeven moment ben je dan voorbij het punt waarop je het had kunnen zeggen." Noeni: „Misschien wil je het niet van jezelf gelo ven en stop je het weg. Komt iemand met een verhaal waarin je iets herkent, dan kan alles in één klap naar boven komen. Waarschijnlijk gooi je het eruit omdat je niet wil dat het maar door blijft gaan. Zelf kan ik me het niet voorstellen, ik zou het altijd vertellen." „Het helpt als je weet wat je rechten en plichten en die van de leraar zijn!", zegt Joran Rouppe van der Voort (18, ook van het OLV). „Op mijn vorige school hadden we eèn leerlingenstatuut, dat moest je binnen veertien dagen uitje kop kennen, maar het werkt goed. Deze school heeft niet zo'n statuut geloof ik, maar de sfeer is hier heel persoonlijk, als je ergens mee zit, stap je makkelijk op een leraar af. En anders schrijf je het op. Vorig jaar heb ik een moeilijke tijd ge- had door omstandigheden waar niemand iets aan kon doen. Had niets te maken met misbruik, hoor. Mijn hoofd zat emotioneel vol, daardoor ging het slecht op school, ik kreeg ruzie met mijn ouders. Toen het eruit was, ging het weer goed. Praat of schrijf het op, je iaat leven toch niet in de soep lopen. Zo'n leraar moet gewoon weg!". Michiel van der Laan (18, Florijncollege Breda) vraagt zich af hoe zoiets in de praktijk gaat. Dat jongens het uitlokken of onbewust denken dat je seks, net als wiskunde, van een oudere zou moet leren, gaat er bij hem niet in. Ook al zegt een seksuoloog dat. De anderen geloven dat ook niet. Het gaat van de leraar uit, die weet precies wie hij eruit moet pikken, wie zijn mond zal houden. Een leraar kan beweren dat een leerling fantaseert en labiel is, hij wordt toch al tijd eerder geloofd. Geen van de scholieren vind het vreemd dat juist jongens hun mond houden. Die praten moeilij ker over gevoelens, bovendien moeten jongens altijd een beetje stoer en macho zijn, en dan ver tel je niet zo gauw dat je misbruikt bent. Carin van der Heyden, coördinatrice bij de Kindertelefoon, weet uit de praktijk dat dat in derdaad zo is. „Een misbruikte jongen denkt van zichzelf 'wat ben ik een slappeling dat me dat overkomt'. Maar hij is toch ook maar een gewone jongen? Praat erover, dat lucht op. Je moet je gedachten ordenen, nadenken over een volgende stap en dan kun je weer verder." Carin vindt het goed dat de berichten over mis bruik door leraren naar buiten zijn gekomen. Ze hoopt dat die verhalen niet met een dooddoe ner als 'het gaat wel weer over' worden afge daan. Wij nemen de slachtoffers serieus, beter wij één keer gefopt, dan dat één jongere in de kou blijft staan." Moet iedereen nu zo reageren als die leraar die in een interview zei dat hij geen arm meer durft te leggen om een leerling die het moeilijk heeft? „Wat een onzin," zegt Michiel. „Je voelt toch direkt met welke intentie iemand dat doet, en als je het niet wil, zeg je dat. Stom als je het niet doet." Webber is jarig, dus doet de lezer een verse lading babes kado. Bij het tweejarig be staan ook de uitslag van een softdrug-enquête. Een joint blijkt te zorgen voor: ontspan ning, intense beleving, slappe lach, geprikkelde fantasie en/of een vreetkick. Logische, want voorspelbare opsom ming. De cijfers zijn verrassen der: 39 procent denkt niet ver slaafd te kunnen raken, terwijl toch de helft regelmatig naar de blow grijpt. Nog aardiger: maar liefst 17 procent rookt uit eigen teelt. Verder weten de meeste ouders niets van jongliefs drugspraktijken. Reacties van lezers: „Ik denk wel dat ik in geestelijke zin verslaafd ben. Ook al zou de dokter me aanraden te stop pen, ik ga door. Wat mij irri teert, is dat sommigen raar te gen blowers,aankijken: aan de buitenkant zie je niet of ie mand blowt (Tako)." „Ik ben een tijdje aan de space-cake geweest. Voor de lol, om je goed te voelen. Maar sinds een maand doe ik het niet meer. Ik heb het nu wel ge zien (Danny)." De algemene conclusie lijkt: „France, eat your heart out." Voor wie Webber inmiddels achterhaald vindt, ligt vanaf deze maand Blah Blah Blah in de schappen, het officiële MTV-magazine. Het klinkt wat tegenstrijdig: de muziekzen der die symbool is voor alles wat zappt, begint een blad. Papier! Lezen! Een opmerkelij ke stap, hoewel MTV bekend staat als moraalridder. Het sta tion vertoont immers vele spotjes over wat jongeren moeten doen en laten. Vorig jaar spoorde het zelfs aan tot het lezen van boeken (de 'books feed your mind'-cam- pagne). Voorlopig kent Blah Blah Blah alleen een Engelstalige versie, maar als de verkoopcijfers meevallen, zit er een kansje in, dat we over een paar jaar ook Nederlands Blah-en. De redac tie introduceert het blad als the perfect magazine for the next millenium. Zonder websi te, want de makers zeggen lie ver in de echte wereld te le ven, dan in een virtuele te sur fen. De opmaak doet volledig recht aan het MTV-imago en gaat zelfs verder. Waar je op tv soms duizelt, komt het tijd schrift compleet geschift over. Nauwelijks leesbaar, maar ver frissend, dat wel. Verhalen over nieuwe muziek, skaten, kleding (Diesel) en zoiets als li festyle. Dus of het inhoudelijk een gat vult blijft nog even de vraag. Twijfel je erover of je de laat ste Flair wilt lezen en heb je daar moeite mee? Doe het dan vooral wel, want het psy- cho-artikel behandelt de vraag: 'Help, hoe moet ik kie zen?'. Kiezen is misschien wel het moeilijkste dat er is en toch valt er niet aan te ontko men, stelt Flair. Een grote keu ze maken betekent ook nooit zullen weten hoe je leven er uit zou zien ais je die andere keuze had gemaakt. Als, als, als. Als je niet beslist, wordt er voor je beslist en als dat ver keerd uitpakt ben je slachtof fer van je eigen bestuiteloos heid. Daarom zegt de psycho loge: zorg voor voldoende in formatie over de alternatieven en voor voldoende zelfver trouwen. Maar wat mij betreft mag je daar best aan twijfe len. Michiel van den Broek Door Marjolein Rotsteeg OVER GEBREK aan aandacht hebben The Treble Spankers geen klagen. Ra dio, tv, tijdschriften en kranten ver dringen zich na de release van hun cd Hasheeda. Naast Nederland hebben ook België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Amerika belangstelling. Vooralsnog merken de bandleden daar weinig van in hun portemonnee. Maar dat zal hun speelplezier niet vergallen. Van vrijwel elke nood weten ze name lijk een deugd te maken... Marcel Kruup verzorgde ooit met zijn ene band, The Treble Spankers, het voor- prograam van zijn belangrijkste band, De Kliek. „We vaagden De Kliek zo van het podium", vertelt hij. „Al heel snel werd duidelijk dat er wat aan de hand was met de Spankers." Na een jaar jeugdhonken kregen ze zeshonderd gulden aan budget voor een album, Araban. De muziek van The Treble Spankers wordt vaak omschreven als surf. Met name de single Red hot navigator heeft wat weg van Dick Dale, maar ook Shadows-invloeden weerklinken. „Als ze beter geïnformeerd waren, zouden ze ook de Nederlandse instru mentale groep ZZ The Maskers noe men," aldus Marcel. „De vergelijking met The Shadows vind ik overigens he lemaal niet erg. Ik zou willen dat wij net zoveel platen verkochten als zij met Apache." „Ik vind het een eer te worden verge leken met Hank B. Marvin", vult solo gitarist/componist Phantom Frankie hem aan. „Ik hoop alleen dat wij de muziek van The Shadows op een hoger plan kunnen tillen door ermee te expe rimenteren." Door hun vaste voor- en naprogram- ma, dj-duo The Easy Aloha's (waarmee ze de afgelopen week in Breda optra den), worden de Spankers vaak op de easy tune-hoop gegooid. „Er zijn raak vlakken, maar wij gaan niet zo idiotig gekleed als je nu in de easy tune-bewe ging ziet", vertelt Frankie. Marcel: „Hebben we ons net bevrijd uit het surfhok, komen we weer in het easy tune-hok. Onze muziek is gewoon een multi-culturele smeltkroes. Alles is mogelijk en we schuwen niks." Dat blijkt uit de diverse invloeden uit de wereldmuziek. Dat maakt van Hashee da een muzikale reis rond de wereld. Neem alleen al de songtitels. Hasheeda is een Indische meisjesnaam, Jaa-Rabbi is Arabisch voor Onze Lieve Heer, Me Jirévis betekent in het Grieks 'jij zoekt naar mij', Toenggoe Mati is Indone sisch voor 'wachten op de dood', Sami- ra was de grote liefde van de Marok kaanse zanger Abdellatif. Treble Spankers: „Hebben we ons bevrijd uit het surfhok, komen we in.het easy tune-hok.foto polydor „Om liedjes te kunnen schrijven heb ik inspiratie nodig," vertelt Phantom Frankie. „Ik luister naar alles wat los en vast zit en laat me inspireren door een sfeer of een mooie toonladder. Als je het antropologisch gaat ontleden, zit ten er soms wel vier verschillende in vloeden in één liedje." Vanwaar de keuze voor instrumentale muziek „Zangers waren in onze vorige bands altijd de rotte plekken in de appel, zo wel in muzikaal opzicht als qua instel ling. Een beetje neuken konden ze wel, maar zingen was er niet bij. Ab dellatif is de eerste jongen die ik goed vind zingen. Michel van Dijk (o.a. ex- Alquin, ex-Ekseption) ook. Maar hém krijg je niet meer zo gek dat hij jeugd honken afgaat." En daar staan The Treble Spankers vaak. De band staat hoog genoteerd in de lijst van bands met de meeste live-optredens. Opvallend is het zeer gemengde pu bliek dat ze trekken; van vijftienjarige skaters tot peno-pauzisten van 50+. „Ik denk dat de elementen waardoor de mensen voor ons door de knieën gaan zijn: het positieve karakter, de preten tieloze uitstraling en de nonchalance, terwiji we wel heel goed spelen," ver klaart Marcel. Naast eigen repertoire spelen de Span kers een uitgebreid assortiment aan covers. Van Popcorn en Henry Manci- ni's A shot in the darktot OMD's Enola Gay en Girls Talk van Dave Edmunds. „Vaak oude liefdes van ons", aldus Marcel. Na het Noorderslag festival be gin dit jaar, zijn The Treble Spankers (de hoge tonen meppers) niet meer weg te slaan uit de vaderlandse media. „Maar we trekken geen duizend men sen per optreden en worden op straat niet achtervolgd." zegt Phantom Fran kie. „Het lijkt of het allemaal nog moet loskomen." Marcel gaat verder: „Voor mij hoeft het niet vol te zijn. We zijn immers gewend om voor lege zalen te spelen. Je ziet dat al die aandacht ei genlijk niks uitmaakt." Kunnen ze leven van de muziek „Misschien over een tijdje", zegt Mar cel. „Onze manager en onze boeker le ven wel van ons. Het enige dat wij zelf tot op heden krijgen is de eer. En dat is al heel wat." Concerten: 2/4 Café Uitstad, Tilburg; 11/5 De Botte Hommel, Bergen op Zoom; 25/5 Toonzaal, Oosterhout; 26/5 Pinkpop, Landgraaf; 7/6 't Beest, Goes. De Oosterhoutse Liese-Lotte van Geel (15) speelt toneej bij H19 in haar woonplaats. Ze doet dit om 'van mijn faalangst af te komen'. Ze werd vorig jaar 'meegesleept door een vriendin' en vindt het nu zo leuk dat ze verder wil gaan bij een toneelgroep. Haar beroep wil ze er echter niet van maken; haar ambities gaan eerder uit naar een baan bij Greenpeace of Artsen 7«"<for Grenzen. N 73 a o LU O to to <T> tv o O ig Q) "2 T3 0_ fü CL fD fl) n> iS 3 cr fD cd 3 m arcs rt> t*T cr <T> n> 03 <T> 3 O 2 w e-t- (T> P- P co CTQ O «-+- co <J p co c-+- o (13 CTQ R" tr fD «r+- CD cr (D P P P- CD P P P P <T>v P f— - P UI e O O co p- fD P- N CD P CO p p cr 03 p P- CD O" a- fD P crq fD 3 p p PT CSl fD P CO <D C/a 03^ P s- fD ►3 H-h, P> cr fD P 5" cs N fD =3 ^3 ro fD fD P CO 3 CL fD c-+- fD P i-l CL CL fD cr P F—1 fD fD PT P O- CO p- fD s* CTQ co r-t- O fD 3. co p- fD P+ 03 <r-t~ fD O P- fD OTP fD <J fD P fD 3 05 2 P 05 <D fD "O N fD 3 P fD cr r~* cr o P S SC P- O cm fD w CL e-+" O 3 fD fD w Hts CL O F-« <s 05 co c3- fD i-3 td CS ►3 05 cr O" fD fD P 5 ctq CO O fD tl P CO a- F-"- fD N cm 8 n cm fD »-s CL p cm fD p p p O fD co «-+-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 40