DE STEM ZATERDAG 30 MAART 1996 DEEL D Deelder was, Deelder is, Deelder blijft Daphne Deckers: de lusten en lasten van schoonheid 'Zolang ik geen tien kilometer ga hardlopen, verkeer ik in uitstekende vorm Phil Collins niet langer lid van popgroep Genesis A A The Treble Spankers I J i 'Filmpje' al op twaalf miljoen Wereldomroep beter te ontvangen |r-- a doen het voor de eer ji^C ZSf ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA -05 X^fy/Dne i Londen (dpa) - Phil Collins neemt na meer dan 20 jaar afscheid van de Britse rockgroep Genesis. Zijn platenmaatschappij Vir gin zei in Londen dat de 45-jarige multimiljonair zich 'volledig op zijn solocarrière wil richten'. Collins was drummer bij Genesis en nam na het abrupte vertrek van Peter Gabriel in 1975 de zang bij de band voor zijn rekening. Het laatste grote album van de groep, We can't dance, was een kaskraker. Naast zijn werk bij Genesis had Collins al sinds medio de jaren tachtig enorm succes als solo-ar tiest. Meer dan 20 singles bereikten de top van bijna alle hitparades. Niet slecht voor een drummer die begon bij de obscure jazzrock- formatie Brand X. „Na bijna 25 jaar bij Genesis wil ik in mijn muzikale leven een nieuwe richting inslaan", zei Col lins in een verklaring. Den Haag (anp) - Filmpje, het filmdebuut van Paul de Leeuw, heeft aan recettes al twaalf mil joen gulden opgeleverd. Dat blijkt uit cijfers die het Ameri kaanse film- en televisietijd schrift Variety heeft gepubli ceerd. De kosten van Filmpje, die eind vorig jaar in première ging, be droegen zes miljoen gulden. Uit Variety blijkt ook dat Zusje al meer dan één miljoen heeft op gebracht. Zusje, een low-budget productie, was de grote verrassing van het Nederlandse Filmfestival in Utrecht. Hij zal zich vooral met filmmu ziek, jazz-projecten en zijn solo carrière bezighouden. Collins begon de jaarlijkse tour nees te inspannend te vinden, al dus mensen uit zijn omgeving. De rockster scheidde in 1994 van zijn echtgenote Jill. Sindsdien woont hij met de 23- jarige Zwitserse Orianne Cevey in een plaatsje in Zwitserland. Van onze rtv-reactie Hilversum - De radiopro gramma's van de Wereld omroep zijn vanaf zon dagavond vooral in West- Europa beter te ontvan gen. De Wereldomroep verruilt een zender in Ka liningrad voor een Luxemburgse. „We doen vooral chauffeurs en schippers een groot ple zier met de nieuwe frequen tie, 1440 kHz", verwacht di recteur L. Bouwens. „En voor de Nederlanders die in Frankrijk vakantievieren, is het ideaal om 's avonds na het eten een uurtje Neder land via de middengolf mee te pikken." De Wereldom roep is elke dag tussen 21.30 en 00.25 uur in de lucht. Hij zou het bijzonder vreemd vinden als zijn talkshow bij Veronica niet met dertien afleveringen verlengd wordt. Want al heet de laatste geplande aflevering 'Deelder Nokt', ze zijn voorlopig nog niet van hem af. Jules Deelder amuseert zich nog dagelijks te pletter. Door Jos Straathof In café De Jonge Haan in Hilversum bestelt Deelder, messcherp gekleed in driedelig zwart, een gin-tonic. Mis prijzend kijkt hij in het glas. „Doet er nog maar een ginnetje bij." Het handje is slap, de stem minnetjes als hij zich met een zacht Jules voorstelt. De wen sen van de fotograaf bij de zwarte Ci troen CX Gti, sinds jaar en dag-de Deeldermobiel, heeft hij reeds lijd zaam ondergaan. Justus Anton Deelder (51), tv-persoon- lijkheid, theatermaker en dichter, maar ook Rotterdammer, oorlogskind, jazzfanaat, Sparta-fan, podiumkun stenaar, vader van Ari, hardrijder, boksliefhebber, volksjongen, dandy en humorist, moet nog op dreef komen. Maar dat zal niet lang duren. De omgeving van de mens is de mede mens stelde Deelder ooit in een van zijn 'euforismen'. Die warme constate ring ligt ten grondslag aan zijn talk show, die elke vrijdagavond bij Vero nica wordt uitgezonden. „Iedereen is het centrum van zijn eigen wereld. Die werelden lopen een beetje door elkaar heen en op die basis kun je met elkaar praten. Ja toch?" We moeten vooral niet te veel diepzin nigs verwachten van zijn praatpro gramma, waarin Deelder bekende en minder bekende mensen uitnodigt om met hem van gedachten te wisselen over een speciaal thema. De shows hebben pakkende titels als Deelder Vlamt (onder meer drie 'spetters' en hardrijden met Jan Lammers), Deelder Scoort (natuurlijk het glorieuze Spar- ta-verleden) en Deelder Vangt (over poen in de breedste zin des woords). „Ik ben geen journalist. Ik ben er echt niet op uit om mensen te beschadigen of kritisch door te zagen. Het kan ge woon alle kanten opgaan bij zo'n ge sprek. Ik heb geen vragen van tevoren, ik zie wel welke kant het opgaat. Dat is toch altijd zo in een gesprek?" De opnamen zijn in het legendarische Parkzicht in Rotterdam; waar anders? Er wordt voor elke aflevering ongeveer anderhalf uur opgenomen, waarvan vijftig minuten tot een uur worden uit gezonden. Deelder zit zelf in de eind redactie. „Maar voor mij is het in de eerste plaats bedoeld voor die mensen die daar in de zaal zitten. Je denkt er absoluut niet aan dat er nog mensen naar zullen kijken thuis. Het is toch een soort van optreden." De kijker staan nog vijf afleveringen te wachten: Deelder Gokt, Deelder Bokst, Deelder Hoog, Deelder Laag en Deelder Nokt. Deelder mikt op een vervolg van nog eens dertien afleverin gen. „Dat horen we binnenkort. Ik zou het erg vreemd vinden als ze er niet mee verder zouden gaan. Het moet toch ook bij de heren van Veronica doorgedrongen'zijn dat hier sprake is van een programma dat niet zo mak kelijk met iets anders vergeleken kan worden." Met 'het tv-wereldje' heeft hij weinig te maken. „Dat bevalt mij prima. An ders zou ik hier moeten gaan wonen..." Zijn blik laat geen misverstand be staan over de onmogelijkheid daarvan. Zelf kijkt de Rotterdammer bijna nooit naar televisie. „De televisie, da's toch verschrikkelijk hè. Het peil ka chelt wel achteruit. Het is overal het zelfde." Bovendien, waar zou hij de tijd vandaag moeten halen? „De gave van het woord; dat is iets waar mensen nóóit op uitgekeken raken." Dus gaat het schrijven gewoon door, net als zijn succesvolle theatershow Deelder Leeft waarmee hij tot eind mei door het land trekt. „Ik werk hard, ik heb het druk. Maar ik zie het niet zo als werk. Werk ver bind ik met iets doen waar je geen zin in hebt." En er zijn weinig dingen die Deelder doet als hij er geen zin in heeft. Sinds hij zijn - 'overigens goed verzorgde' - lokken afknipte omdat er zelfs agenten met lang haar in het straatbeeld verschenen en hij zijn zwarte spijkerpak voor Italiaanse kos tuums verruilde, gaat hij zijn eigen weg, 'bijzonder ontoegankelijk' als hij is voor opmerkingen van buitenstaan ders. twintig jaar zal het toch wel bekeken zijn. En wat is nu twintig jaar: „Als je erop terugkijkt, blijkt het in een scheet voorbijgegaan te zijn. Da's nu al zo." Bovendien mag hij dan wel van plan zijn héél oud te worden, hij kan zich goed voorstellen 'dat je op een gegeven moment de tol moet betalen voor een leven waarin je nooit iets hebt gela ten'. Jules Deelder: „De televisie, da's toch verschrikkelijk hè. Het peil kachelt wel achteruit. Het is overal hetzelfde. Toch streelt het hem wel enigszins dat de waardering voor zijn werk in lite raire kringen de laatste jaren is toege nomen. „Er is sprake van enige kente ring, ja. Ze hebben er lang over ge daan, maar ik ben blij voor die gasten dat er nu een paar zijn die het licht hebben gezien." Ze komen een beetje achter de belangstelling van het grote publiek aan, vindt Deelder, terwijl hij de citroen in zijn gin-tonic uiterst zorgvuldig fijnstampt. Het is wel leuk, die erkenning als dich ter. Want dichter, dat is hij sinds hij op zijn twaalfde zijn eerste regels produ ceerde: Hoort! Men werpt 1 atoombom. Daarom is hij ook blij dat hij de talk show 'Deelder Dicht' heeft gedaan. „Met dalende kijkcijfers, maar dat maakt me geen reet uit. Hij was mooi." Zijn gasten, zoals Hans Verhagen, Neeltje Maria Min en Tsjêbbe Hettin- ga, dat zijn toch 'authentieke talenten, die met hun eigen stem hun eigen weg gaan'. De geestdrift slaat toe bij Deel der: „Zo hoort het toch! Tsjêbbe, die Friese gozer, dat was toch net jazz. Die blies een solo daar! Je begreep er niets van, van dat Fries. Maar door de taal barrière heen hoor je dat het niet niks is wat die gozer daar deed." Te pletter 'Deelder Nokt' heet de laatste tv-show. Jules produceert een voorzichtige glimlach en waarschuwt voor misver standen. „In deze aflevering zal duide lijk gemaakt worden dat 'Deelder Nokt' zuiver in figuurlijke zin moet worden opgepakt. Ze zijn voorlopig nog niet van me af." Deelder was, Deelder is en Deelder blijft. „Abso luut." Ja, natuurlijk wordt ook hij ouder. He den zeven-len-veertigl'k Krijg nou/toch iets/fanatieks dichtte hij reeds in 1991. Maar nog steeds amu seert hij zich 'elke dag te pletter' in dit leven. „Je wordt toch alleen maar wij zer?" Zo is Deelders waardering voor het publiek de laatste jaren toegeno men. „Ik heb ontdekt dat het publiek je vijand niet is, ik kan een potje bre ken bij de mensen." De fout die hij in 1991 maakte met zijn Trio Me Reet, toen zijn manager Vallentgoed na een uiterst schamel optreden van een paar moppen en wat slecht gespeelde jazz in plat Leids de verbijsterde zaal in Os dorp verzocht 'op te rotten', zal niet foto fred steenman meer voorkomen. „Die mensen die daar zitten, komen voor jou, je moet de aandacht vast weten te houden." Van lichamelijke gevolgen van het ouder worden heeft hij, ondanks zijn intensieve levenswijze, geen last. „Ik probeer ook niet tien kilometer te gaan hardlopen. Als ik dat zou doen, zou ik ook..." Zwaar hijgend hangt hij vooro ver. Maar hij heeft nooit hardgelopen, dus mist hij het niks. En zolang hij zich niet 'de tering' gaat lopen, ver keert hij in uitstekende vorm. Toch blijft het een vreemd idee, dat ouder worden. Als jazz-fanaat had Deelder best de bebop-tijd bewust willen meemaken, maar dan was hij nou de pijp uit geweest. Nu is hij in de oorlog, in de hongerwinter geboren, en 'da's ook wel weer mooi'. Maar met Meneer Heel ver over de helft is hij dus al, 'een krankzinnige gedachte'. „Op een gege ven moment zegt er iemand ineens me neer tegen je. Daar ben ik nog steeds niet 'aan gewend. Geen u voor mij. Ik denk ook nooit over mannen en vrou wen, maar nog steeds over jongens en meisjes." Hij is ergens altijd een kind gebleven, beseft Deelder, terwijl hij nauwkeurig met een tandenstoker zijn gebit be werkt. Dat heeft zijn voordelen in zijn omgang met dochter Ari. „Daar gaat het prima mee, dank u. Ze is elf nu en gaat de puberteit in. Ik verheug me op alles wat me nog te wachten staat. Ze zal van mij weinig last hebben. Als ze me om raad komt vragen, dan zal ik die geven voorzover ik daartoe in staat ben. Maar ik zal haar ook duidelijk maken dat ze een eigen leven heeft en dat ze zelf moet kiezen. Lieve Ari, wees niet bang. De wereld is rond en dat istie al lang. Zo is het toch?" Zijn dochter veranderde zijn leven wel, maar niet zijn manier van leven. „Daar valt weinig aan te veranderen. On the road is on the road. Ik heb naast mijn werk niet nog een privé-le- ven, ik trek geen deur achter me dicht." Nieuwsgierig blijven, daar gaat het om. „Als ik, zijnde de halve eeuw te hebben volgemaakt, een boodschap voor de jongere generatie heb, is het dat wel. Om alle dingen die je steeds weer ziet in een ander licht te bekij ken, zoals nog niemand het zag. Op een beweeglijk standpunt staat men het sterkst. Die euforismen van mij zijn niet slecht hoor." Flexibel blijven, nieuwsgierig zijn; hij heeft zijn zwartlederen autohand schoenen al opgepakt om weg te gaan als zijn blik valt op de fruitautomaat in De Jonge Haan. „Doe mij voor een geeltje knaken. Toch eens kijken of ik dat ding vandaag niet leeg kan krij gen." Daphne Deckers: „Je wordt in de tv-wereld sneller aangenomen als je mooi bent. Dat is een voordeel. Nadeel is, dat je drie keer zo hard moet werken om je te bewijzen tegenover je tv- collega's.foto ray christian een lagere schoonheids-coëfficiënt: mooie vrou wen worden geplaagd door een knagende onzeker heid over hun uiterlijk. Zelfs het Amerikaanse me- gamodel Cindy Crawford gaat gebukt onder een breekbaar ego. Daphne: „Als ze een show moet lo pen, kleedt ze zich achter de coulissen in een ver scholen hoekje razendsnel om. Ze vindt namelijk dat ze dikke billen heeft." Hersenloos Nog het meest frustrerend in de ogen van Daphne is dat menigeen in de buitenwereld een mooi model als een hersenloos popje pleegt te zien. Onzin, vindt ze. „Het is een zelfstandig beroep. Jij bepaalt je prijs, je markt, je fotograaf. Je moet jezelf zien te redden bij een opdracht op een onvindbare locatie in New York. Je spreekt vier tot zes talen. Kortom, je moet alles goed op een rijtje hebben staan." Nu maakt ze voor Veronica tv-programma's. Voor het onderdeel Student Moment in het jongerenpro gramma Trexx doet ze bijna alles zelf: redactie werk, presentatie, montage. „Je wordt in de tv-we- reld sneller aangenomen als je mooi bent. Dat is een voordeel. Nadeel is, dat je drie keer zo hard moet werken om je te bewijzen tegenover je tv-col- lega's. Ik maakte een computerprogramma voor Veronica. In de winkel waar we een opname maak ten, dachten ze dat ik het aan- en uitknopje niet kon vinden. Ik schreef een boek. Negen van de tien journalisten vroegen me: 'Heb je dat zélf geschre ven?' Zie je, zo word ik ertoe gedreven om mezelf te bewijzen." Daphne is geboren en groeide op in het dorpje Per singen bij Nijmegen, maar haar vader en moeder kwamen uit Miburg. Haar ouders huldigden het principe: thuis spreken we dialect, op straat en op school leren de kinderen wel Nederlands. Relatie Terug naar de pijn van schoonheid, een pijn die in het modellenbestaan zelfs je liefdesleven kan ver zieken. Daphne: „Geen enkel supermodel heeft een behoorlijke relatie." Dat komt volgens haar door de aard van het beroep, dat veel onbegrip bij de buitenwacht oproept. Je bent vaak dagenlang weg, je hebt bijvoorbeeld een fotosessie op een idyllisch eilandje in de tropen, in zwoele sferen, wellicht met stuitend mooie mannelijke modellen. In het wereldje volkomen normaal, maar het vriendje thuis verpietert bij de centrale verwarming. De on zekerheid slaat toe, de jaloezie sluipt binnen. Hij vraagt: „Wat doen jullie daar eigenlijk 's avonds?" Het huwelijk van Daphne liep destijds door zo'n situatie op de klippen. Veel mannen die op zoek zijn naar een relatie laten zich bij voorbaat afschrikken door de heilige stra lenkrans, de ongenaakbare glamour die modellen omgeeft. Er zijn echter ook mannen die hen puur als jachttrofee zien'. „Die vinden 't wel leuk om met een knap kipje rond te lopen. Maar ze ruilen je net zo makkelijk in voor een ander knap kipje." Een vriendje krijgen en houden is problematisch, maar vriendinnen maken al helemaal. Vrouwen hebben er geen trek in om in de slagschaduw te staan van een adembenemende schoonheid. „Het is bovendien niet leuk om met een model te winkelen: haar staat alles, haar past alles èn, ze kan het beta len." Nou ja, betalen? Dat is soms ook al niet no dig. Zo kan ze bij clubs gratis binnenkomen. In Maastricht maakte ze iets dergelijks mee: „Ik kocht een zilveren fotolijstje voor Richard. Zei de winkelier 'Zet je er een foto van jezelf in voor Ri chard? Dan doe ik wat van de prijs af.' Erg aardig, daar niet van. Maar mijn broek zakt er toch van af: dit soort dingen blijft me verbazen! De naam van haar geliefde is gevallen. Richard Krajicek, de Nederlandse toptennisser met wie ze een lat-relatie heeft. Een 'sensatie-relatie', zegt ze. Richard woont immers in Monaco, zij in Amster dam en ze hebben allebei een druk bezet en reizend bestaan. Dat betekent dus agenda's trekken en naar een gaatje speuren wanneer ze toe zijn aan een rendez-vous. Onnavolgbaar agendagegoochel leidde ooit tot een memorabel half uurtje dat ze voor elkaar konden vinden op het station van het Canadese Montreal. Wellicht onbegrijpelijk voor The Bold The Beautiful-zwijmelaars onder ons is dat hun ro mantisch avondjes in Monaco culinair niet worden ingevuld met zalm, oesters en kreeft, maar met an- dijviestampot, Richards lievelingsgerecht. Reden waarom Daphne altijd andijvie en instant-aardap pelpuree in haar koffer pakt wanneer ze naar Mo naco gaat. Hun liefde is de roddelpers natuurlijk niet ontgaan. Lacherig: „Ik bel Richard wel eens op. 'Ik lees in de Privé dat we uit elkaar zijn. Weet jij hoe dat zit?"' Ze peinst er vooralsnog niet over om bij hem in te trekken en zich aan zijn zijde te voegen. „Er zijn veel tennisvrouwen die niets liever doen dan de he le dag in design-kleding langs de baan te zitten. Dan is het ook nog eens de trend onder de camera mensen om af en toe op die vrouwen in te zoomen. Kun je nog niét eens neuspeuteren. Niets voor mij. Ik wil van mijn leven iets maken. Ik heb jaren voor mijn loopbaan gevochten en die offer ik niet op aan zijn carrière. Ik heb geen man nodig die 's avonds op de bank neerploft en roept: 'Waar is mijn wijf?' Trouwens, Richard moet zich volledig concentreren op zijn-sport. Hij heeft niets aan een vrouw die 's avonds in de hotelkamer in haute- couturekleding op hem zit te wachten." Door Will Gerritsen Ze is mooi in het 'echt', maar niet zo bedwel mend mooi als op de talloze platen die mode fotografen -met dank aan de make-up-ar- tiesten- van haar hebben gemaakt. Daphne Deckers (27) doet daar niet moeilijk over. „Ik ben niet stuitend knap", erkent ze ruiterlijk. „Cindy Crawford is pas mooi. Tien keer zo mooi als ik. Daar wü je gewoon niet naast gaan zitten." De fotografen zeurden Daphne dagelijks aan de kop over haar grote oren, haar grote tanden, haar dikke kuiten en over haar 'corpulentie' in algeme ne zin. Niet uitzonderlijk. Genadeloze kritiek op het uiterlijk van beeldschone modellen is usance in dit wereldje, waar het streven naar perfectionisme verpletterend is. Voor Daphne was het geen ramp. Je kunt bij een fotosessie zelfs de grootste flappers camoufleren door ze botweg met tape aan je hoofd vast te plakken. De lusten en de lasten van schoonheid, daar gaat 't over. Met de lusten kwam ze al in aanraking, toen ze als tweede-jaars studente heao-communicatie en part-time fotomodel voor een dilemma werd ge plaatst. Ofwel twee weken blokken voor een tenta men, óf in die tijd een shampoo-commercial maken °P een paradijselijk droomeiland, gevolgd door een modereportage in een luxueus ski-oord. En dat alles voor een alleszins acceptabel honorarium. Daphne: „Je verdient op den duur meer dan de mi nister-president." Ze koos voor een modellencar- hère en bereikte de top. In haar boek Mijn leven vis fotomodel doet ze uitgebreid verslag daarvan. Onmatig Het fraaie plaatje heeft echter ook zijn prijs. De opdrachtgever zit bijvoorbeeld niet te wachten op een peperduur badpakmodel bij wie een onmatig verbruik van broodjes shoarma zich heeft gemani festeerd in een figuur met rondingen op ongewens te plekken. „In de tijd dat ik model was, at ik 's ochtends muesli, 's middags een salade en 's avonds gestoomde vis en wat gestoomde groenten. Daar word je dus niet blijer van. Anderzijds is het je werk: als je bij de Hema werkt, moet je een geel schortje dragen of zo. Nou, een model moet letten °P de lijn." En hoe zuur het moge klinken voor vrouwen met

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 31