Ver muziektheater komt heel dichtbij
Ruim 40 concerten
op 15 locaties
in West-Brabant
Matthaus Passion blijft publiekstrekker
'Mystiek lichaam9: het
groteske van het vlees
D4
Berlioz
Nationale Toneel speelt Frans Kellendonk
Nederlandse Bachvereniging verwacht 13.000 bezoekers
DESTEM
GROTE GIDS
festival brengt exotische voorstellingen met boventiteling
Oud
VRIJDAG 29 MAART 1996
Van onze verslaggever
Breda - Het Muziekfestival West-Brabant, dat van 12 tot en
met 29 juni 1996 voor de derde maal plaats vindt, weet zich
gesteund door een grote draagkracht. Dat bleek gisteren bij
de presentatie van het festival-programma.
Het muziekfestival wordt van
alle kanten financieel ge
steund: door de gemeenten
Breda, Bergen op Zoom, Oos
terhout en Roosendaal, door de
provincie Noord-Brabant en
het Anjerfonds, en in ruime
mate door het bedrijfsleven.
Het Muziekfestival West-Bra
bant mag dus ingeburgerd he
ten.
Dit jaar is het evenement goed
voor 42 concerten in vier ste
den (plus één uitstapje naar
Eindhoven), op 15 podia en lo
caties, waaronder het park
Valkenberg en de open lucht
van de Grote Markt in Breda.
Het Muziekfestival West-Bra
bant denkt zelf na het Holland
Festival het grootste muziek
festival van Nederland te zijn.
Profileert het festival zich tus
sen de andere festivals? Het
Holland Festival is grotendeels
eigentijds, verder is er het Fes
tival Oude Muziek, het Festival
Nieuwe Muziek, het Jazzfesti
val Breda, etc.
Structuur
„Nee", zegt Alex Vermeulen,
die samen met André Telder-
man het festival organiseert.
„We willen met het Muziekfes
tival West-Brabant niet één
richting uit, maar juist een zo
groot mogelijke diversiteit be
waren. We brengen wel struc
tuur aan, we bemoeien ons met
de programmering.
Tijdens de twee vorige festivals
contracteerden we muzikanten
en lieten we de programmering
bijna geheel aan hen over. Dat
leidde tot een hoog Mozart- en
Beethovengehalte. We hebben
dat doorbroken door zelf te
kiezen voor een aantal invul
lingen. Bijvoorbeeld een Stra
vinsky-concert, het Requiem
van Berlioz en de concerten
van Het Brabants Orkest."
Een van de klappers van het
muziekfestival moet de uitvoe
ring worden van het Requiem
(Grande Messe des Morts) van
Hector Berlioz, een van de
grootste werken aller tijden,
wat betreft het aantal uitvoe
renden. Het orkest bestaat uit
220 instrumenten (een normaal
symfonie-orkest telt er onge
veer 90), terwijl er een koor
wordt voorbereid van 300 zan
gers.
Zangers en instrumentalisten
worden uit de hele provincie
opgetrommeld, en binnenkort
beginnen de eerste repetities
voor dit mega-project. Het Re
quiem zal tijdens het Muziek
festival West-Brabant vier
maal worden uitgevoerd: in de
St. Jansbasiliek te Oosterhout,
in de Gertrudiskerk in Bergen
op Zoom, in De Beurs in Eind
hoven en in het Chassé Theater
in Breda.
Stravinsky
Trots is het Festival ook op de
Stravinsky-avond, die twee
maal wordt gegeven. Achter
eenvolgens klinken op één
avond Les Noces, Le Sacre du
Printemps, l'Histoire du soldat
en het Ebony-concerto, alle
maal met gebruikmaking van
een kwartet van vier vleugels.
Nieuw zijn twee concerten in
de openlucht: pianist Ronald
Brautigam verzorgt, uiteraard
als het niet regent, het aller
eerste concert van het festival
in park Valkenberg te Breda,
op woensdag 12 juni. Toegang
gratis. En Het Brabants Orkest
geeft, eveneens bij mooi weer,
een concert op de Grote Markt,
onder de toren.
In toenemende mate organi
seert het Muziekfestival West-
Brabant ook niet-muzikale,
maar wel culturele evenemen
ten rond het festival.
Zo is er in de Chassé Cinema
een soort filmfestival over het
thema 'film en muziek', com
pleet met filmvertoningen en
lezingen.
In De Beyerd wordt een ten
toonstelling van hedendaagse
kunst georganiseerd.
Dit en nog veel meer is te vin
den in de speciale krant die de
zer dagen huis aan huis in
West-Brabant wordt bezorgd,
in een oplage van 400.000 dui
zend.
Den Haag - Theater aan het
Spui. Het Nationale Toneel
speelt 'Mystiek lichaam'.
Tekst: Frans Kellendonk
(1951-1990). Bewerking: Johan
Doesburg en Ariane Schluter.
Regie: Johan Doesburg. Met
Hans Croiset, Ariane Schluter,
Jeroen Willems, Menno van
Beekum, Hylke van Sprundel,
Mijs Heesen en Esgo Heil. Op 2
en 3 april in het Chassé Thea
ter in Breda.
Door Ton Verbeeten
Het staat buiten kijf dat het
een hachelijke onderneming is
een roman tot theater te be
werken. Dat geldt temeer voor
de grote moralistische roman
vol paradoxen Mystiek
lichaam van Frans Kellen
donk (1951-1990). Huiverig
ging ik naar de première, op
gewonden en verheugd reed ik
terug naar huis. De bewerkers
hebben gekozen voor de tekst
en voor een bescheiden ver
beelding. Vooral hebben zij
gekozen voor een verheviging
van de tekst. Het spel wordt
een groteske zonder ironie,
een beklemmende tragikome
die.
Het eerste beeld is Prul, de bitte
re koosnaam van A.W. Gijselhart
voor zijn dochter Magda, gezeten
op het reuzenhek voor de hoeve
De Doornenhof. Prul is weer
thuis en Broer, die Leendert heet,
zal weldra volgen. Prul is zwan
ger en dat verbindt Gijselhart,
Leendert en Magda op ongelijke
wijze met elkaar, zodat het ze
uiteindelijk uit elkaar slaat.
Bijna vormen zij het ideaal van
de oude Gijselhart: 'Het gezin
heb ik maar overgeslagen, zo
goed en kwaad als het ging, en nu
op mijn oude dag heb ik een fa
milie gesticht, van ineens drie ge
neraties Een heilige familie
noem ik zoiets'. Gijselhart, de
vrek en mensenhater, herstelt op
eigen houtje oude waarden.
Maar zijn dochter legt er zich niet
bij neer. Tegen Liliane zegt ze:
'Welke man is ooit bij machte ge
weest om iets zo absoluut en on
weerlegbaars en boven alle kri
tiek verhevens als een kind uit
zichzelf te scheppen?'
Ze weet zich met haar zoon Vic
tor, een pop met een ouwelijk ge
zicht die ze achteloos met zich
meezeult, superieur en onkwets
baar.
Daar zit de crux voor Leendert.
Waar mannen zich moeten behel
pen met een surrogaat - kunst of
geld en eigenlijk kunst die geld
wordt -, kunnen vrouwen zich
verlaten op de natuur. De ge
schiedenis wordt voor Leendert
gepersonifieerd in de geschiede
nis van het vlees, het concrete ge-"
boren worden van het vlees. En
die geschiedenis verdraagt geen
deviant gedrag.
Leendert is homoseksueel en pro
beert te ontsnappen aan de ter
reur van de geschiedenis en het
gezin in de liefde om de liefde.
Dat brengt hem de confrontatie
met aids - hij drinkt de pus van
zijn ten dode opgeschreven
vriend als was het de wijn tijdens
de communie in de heilige mis -
en met de dood.
Jeroen Willems brengt de tirades
van Leendert, ontleend aan het
magistrale tweede deel van de ro
man, De moederkerkop sublie
me wijze. Neurotisch geaffec
teerd, wanhopig gedreven. Zijn
stem drijft weg, aarzelt, om dan
weer met verhevigde kracht uit te
schieten. Zijn lijf knikt en buigt,
zijn benen draaien in elkaar, zijn
schouders schokken, zonder dat
het ooit een parodie van nichte
righeid wordt. Fenomenaal.
Hans Croiset speelt in het begin
wat aarzelend de oude mensen
hater Gijselhart, maar eenmaal
op dreef groeit hij naar de hoogte
van zijn tegenspeler.
Ariane Schluter - waarom trekt
ze toch steeds weer andere jurk
jes aan? - buit de tegenstellingen
tussen haar en haar vader en
Broer, die uitgedrukt worden in
vrolijke onbekommerdheid, ta
melijk oppervlakkig uit. In haar
taalgebruik heerst het 'randstad
dialect'.
De overige rollen zijn korte
steunpunten in het spel en wor
den heel adequaat vertolkt. Ik zit
alleen met Menno van Beekum in
de rol van Bruno Pechman, de
joodse vader van Victor. Hij
brengt wel ironie in het geding en
dat maakt hem karikaturaal.
Maar ja, het zou ook eens een
keer allemaal heel goed zijn!
ma staan, waaronder deze van
twee jonge Nederlandse vocalis
ten. Als men de curricula vitae
van de solisten naleest is duide
lijk dat de meesten ervaring
hebben met het zingen van ba-
rokopera's en dat ze hebben sa
mengewerkt met bovengenoem
de dirigenten.
Passie
Qerd Türk werkt al lang samen
met René Jacobs. Hij nam deel
aan belangrijke festivals Oude
Muziek en doceert zang in Hei
delberg. Als evangelist in pas
sionen heeft hij een reputatie
opgebouwd.
De Christuspartij wordt ver
tolkt door de Amerikaanse bas
Gregory Reinhart. Naast opera--
rollen (van Monteverdi tot én
met Wagner) vertolkt hij soli in
hedendaagse werken. Sopraan
Maria Christina Kiehr en alt
Bernarda Fink zijn afkomstig
uit Argentinië. Beiden werden
gedreven door hun passie voor
oude muziek, op verantwoorde
wijze uitgevoerd, en zij kwamen
daarom naar Europa om bij de
authentiekelingen verder te stu
deren. Een carrière met speciale
opnames bleef dan ook niet uit.
Tenor Marcel Reijans studeerde
aan het Sweelinck conservato
rium in Amsterdam en maakte
deel uit van het Amsterdam Ba
roque Choir van Ton Koopman
en het Collegium Vocale van
Herreweghe.
De jonge tenor heeft nu resoluut
gekozen voor een solo-carrière.
Dat geldt ook voor bas Geert
Smits die van het Brabants
Conservatorium overschakelde
naar het Sweelinckconservato-
rium en zich vooral toelegt op
de opera, het lied en het oratori
um.
De uitvoeringen van de Mat
thaus Passion in Naarden zijn
volledig uitverkocht, in de Singel
Antwerpen zijn er nog enkele
plaatsen en in Aardenburg zijn
er nog in rang II beperkt en rang
III ruim plaatsen beschikbaar.
Leerlingen van de muziekscho
len krijgen een fikse reductie. De
toegangskaarten (60 en 35 gul
den) kunnen besteld worden bij
D. de Pooter, telefoon 0117-
492574.
Door Jeanette Vergouwen
Aardenburg/Naarden - Voor
de Nederlandse Bachvereni
ging is woensdag de drukste
periode van het jaar begon
nen. Binnen twee weken
wordt een negental uitvoe
ringen verzorgd van Bachs
Matthaus Passion. In totaal
worden op de concerten in
Nederland en Antwerpen
13.000 bezoekers verwacht.
De Nederlandse Bachvereniging
geeft al sinds 1922 elk jaar vier
uitvoeringen in de Grote Kerk
van Naarden. Later zijn daar de
concerten buiten Naarden bij
gekomen, maar het evenement
houdt het etiket De Bachpassie
van Naarden. Begin jaren tach
tig werd de première bijna jaar
lijks verzorgd in Aardenburg. In
1996 vond deze te Rotterdam in
De Doelen plaats en is er ook
een buitenlands optreden in de
Singel in Antwerpen (vrijdag
29/3 om 20.00 uur). De bijna
traditionele uitvoeringen in
Naarden, Utrecht en Enschede
worden tussen 31 maart en 6
april afgewerkt. In Aardenburg
treden solisten, koor en barok-
orkest van de Nederlandse
Bachvereniging en de jongens
van de Koorschool St. Bavo
Haarlem zaterdag 30 maart om
14.00 uur op onder leiding van
René Jacobs.
De uitvoeringen van de Neder
landse Bachvereniging, die elk
jaar worden voorbereid door Jos
van Veldhoven, hebben de afge
lopen jaren wisselende leiding
gekend. Vele beroemde dirigen
ten verleenden hun medewer
king: Gustav Leonhardt, Ton
Koopman, Philippe Herreweg
he, Ivan Fisher, Jos van Immer-
seel en René Jacobs. Deze wisse
lende leiding, elke dirigent heeft
immers zijn eigen interpretatie,
heeft ertoe bijgedragen dat de
traditie levendig en vernieu
wend bleef. De ene dirigent
heeft veel aandacht voor de
tekst en kiest voor een gedragen
interpretatie, de ander bena
drukt meer de dramatiek van de
compositie. Ivan Fisher experi-
De Naardense uitvoering van de Matthaus Passion in 1995,
o.l.v. Gustav Leonhardt foto pauljoosten
menteerde met het theatrale
aspect en Jos van Veldhoven on
derstreepte op bijzondere wijze
de dubbelkorigheid in het werk.
Contratenor
René Jacobs was al vele malen
te gast bij de Nederlandse Bach
vereniging, meestal als dirigent
(1990 de Matthaus), maar ook
als contratenor. Hij kwam al op
jonge leeftijd in contact met de
oude muziek en de authentieke
uitvoeringspractijken. Hij is een
specialist in het uitvoeren van
muziek uit de renaissance en de
barok. Hij zorgde de afgelopen
jaren voor enkele spraakmaken
de barok-operaproducties. Ja
cobs is de musicus die de dra
matiek extra onderstreept en
een Matthaus onder zijn leiding
kan op zijn zachtst uitgedrukt
boeiend genoemd worden.
Het wereldje van de oude mu
ziek is klein. Als men namen
noemt als Harnoncourt, Leon
hardt, Kuijken, Herreweghe en
Jacobs komen vanzelf de namen
van de orkesten en koren waar
zij mee samenwerken: Concen-
tus Musicus, La Petite Bande,
Collegium Vocale, Scola Canto
rum en de Nederlandse Bach
vereniging.
Typisch is dat elke dirigent ook
put uit een betrekkelijk kleine
groep solisten. Begrijpelijk
want er zijn geen massa's gespe
cialiseerde solisten. Des te op
vallender is dat dit jaar vele
nieuwe namen op het program-
poor Wiel Beijer
Nooit in TalPeh een Sezixi gezien,
e lyrische Taiwanese opera? Of in
het Indiase toeristenoord Madras bij
oeroe Vempati Chinna Satyam ge-
Ln van een modern gespeeld klas-
rek stuk uit Kuchipudi? Ooit in Se-
(U] geweest om p'ansori-zangeres
Yun-Cho Park de 'Chun Hyang Ga
o'ansori', het aangrijpende Koreaan-
volksverhaal over twee geliefden,
te horen zingen? Of op Java bij vorst
paku Buwono XII in Surakarta in
jijn paleis genoten van de hofdansen
van de Kraton, begeleid door de om
floerste klanken van een gamelanor-
kest?
Kwam het er nog niet van? Geen nood, u
kunt deze spannende en exotische voor
stellingen binnenkort allemaal beleven
tijdens het Wereld Muziektheater Festi
val Dat brengt het verre héél dichtbij.
Ook de eigenaardige maar boeiende mu
ziek en de minimale Bugaku-tempeldan-
senuit Japan. Of het heel expressieve en
humoristische volkstheater van de Tibe
taanse opera. En opwindende opera uit
ie West-Afrikaanse Mandingo-cultuur,
waarmee regisseur Souleymane Koly
morrelt aan de grenzen van 'de traditie
wan zijn volk.
'Afgezien van incidentele voorstellingen
gebeurt er in de grote zalen in Nederland
ieinig op het gebied van niet-westerse
podiumkunsten. Dat moest maar eens
veranderen, vonden Huib Haringhuizen
'en Louis Helmer. „Er was weieens iets
op het Holland Festival. Maar daar bleef
het meestal bij. Terwijl er toch elders op
deze wereld zoveel prachtigs te zien is",
vertelt Haringhuizen. Samen met Hel
mer richtte hij de stichting Muziekthea
ter Festival.
Ze zochten contact met het Tropeninsti
tuut in Amsterdam en grote Nederlandse
theaters, zoals het Chassé Theater in
Breda. Toen die enthousiast bleken over
het plan om een festival op te zetten voor
een breed publiek én - minstens zo be
langrijk - bereid waren vooraf geld te in
vesteren, begonnen beiden in hun idee te
geloven. En toen eerste contacten met
loodsen en sponsors recht gaven tot nog
meer optimisme, besloten ze de stoute
schoenen aan te trekken en een Wereld
Muziektheater Festival te organiseren.
Vandaag gaat het in De Doelen in Rot
terdam van start met de wereldpremière
van de opera Het Epos van Segou door
theatergroep Koteba d'Abidjan uit
Ivoorkust. Deze voorstelling is dinsdag 2
april te zien in Breda.
„Het verre gaat er steeds meer vanaf.
Door het maken van verre reizen en door
de moderne communicatiemiddelen. De
wereld wordt snel kleiner en er is zoveel
prachtigs te zien, waarin steeds meer
mensen geïnteresseerd raken", vertelt de
Verzamelen is een vak. Of het
jomflippo'sbiervieltjes of old ti
mers gaat, het is niet alleen de
Ioeveelheid die telt. De kwaliteit,
ie zeldzaamheid is zeker zo be
langrijk. Liever drie nergens an
jers te vinden nummers in een
ollectie dan honderd doorsnee.
ter een kleine vitrine van
hoogwaardigheid dan een huis als een volgestouwde uitdragerij,
roorzo'n verzameling is kennis nodig. En wie niet zoveel bezit dat
hij zijn dagen in ledigheid kan slijten en dus al zijn vrije tijd met stu
ik en speurwerk vullen kan, heeft deskundige aanbrengers nodig. In
hit boekenvak zijn dat de antiquaren; kenners spreken het uit als an-
hkwaren en weten dat er een wereld van niveauverschil bestaat tussen
fntiquaren, tweede hands boekhandelaren en ramsjverkopers.
Antiquaren zijn georganiseerd. Hun vereniging, een select gezelschap
On wetenschappelijk, commercieel en financieel kaliber, bestaat zes-
Hiaat en heeft haar geschiedenis laten vastleggen door Nop Maas en
W. Kuyper in een kloek boek 'Offeren aan Mercurius en Minerva'
De Buitenkant, Amsterdam), daarmee de geldzak en de veron-
«irstelde hogere waarden in een titel vangend,
gerenommeerde namen als Vaikema Blouw, Schumacher, Nico en
ju Israël, Knuf De Graaf, Emmering, Hagen en Ans van Pagé-Se-
van Antiquariaat Brabant zijn geïnterviewd. Sterke verhalen over
Iotdkope vondsten, inkoopreizen langs vergane glorie van kastelen
r kloosters, veilinghandigheidjes, vooroorlogse onuitputtelijke voor
dien, Fingerspitzengefuhl, collegialiteit en armoede,
pot een aanbieder zich rot schrok van de hoge prijs die de antiquaar
'oor zijn stapeltje drukwerk over had en daarom besloot ook nog
'tn ander te raadplegen. Die het natuurlijk vervolgens kocht. Hoe
'en volgende klant, toen de taxatie wederom boven verwachting uit-
,le'. van mening veranderde. Want zoveel waardevols kon hij toch
par beter bewaren.
jhoe een beroemde Londense collega hemel en aarde bewoog om
'tn b,oek dat door een te laag gequalificeerde medewerker foutief ge-
p™ was weer opnieuw in handen te krijgen. De winst die het tripje
onaen alleen al door deze snelle koop en verkoop opleverde werd
eschreven met drie nullen. Over verliezen van eenzelfde omvang
fort men minder.
ver klanten die zich strategisch bij het raam opstelden om de wer
kteksten van de belendende hoeren niet te hoeven missen. Over
m!ne winkeldiefstallen, de boekenvoorkeuren en koersen van
°f over hoe zaken te doen met oosterlingen.
«ar nog veel boeiender dan de petite histoire zijn de impliciet be-
teven veranderingen in het vak. Bestond het antiquariaat tot voor
ntiental jaren in hoofdzaak bij de gratie van institutionele kopers -
ten-maar vooral buitenlandse bibliotheken die niet alleen zeldza-
werken uit vroegere eeuwen zochten, maar soms zonder veel mis-
ar een hele aanbiedingscatalogus of zelfs een hele collectie of bibli-
'MCCIC C"*—
overnamen - nu hebben die instellingen nauwelijks nog bud-
v en' Antiquaren moeten het nu van particuliere verzamelaars heb-
Ookh u Z'in m°dcgevoelig.
ae handelaar blijkt veranderd. Was het antiquariaat in de voor-
h °Sse jaren in hoofdzaak een joodse nering, na de oorlog werd het
fa jfpfeen, toevl"cht voor door de bezetting of anderszins in hun stu-
tet e r ^"V-intellectuelen. Daarna werden het mislukte leraren
klam' voor en PaP'er die een tweede carrière zochten in
tlaPP„lf'a,r'aat' van dat s00rt Z'in er nu veelte veel, de spoeling
tietm me en ^eren wordt daardoor dun.
jUur °"le °f zeldzame oude boek is door al deze ontwikkelingen
O'iT'/Z Jon8eren lezen nauwelijks nog, dus de klantenkring
'oble kleiner. En vrouwen die het vanwege het schone geen
UtT:'Zen °m een weelc gehakt te moeten voorzetten vanwege
den '"«"dgelopen liefhebberij van vader, zijn zeldzaam gewor
pen en d an"^uariaat waar studenten met een uurtje over binnenlie
ten kouiiZ i eveneens vriie hoogleraar troffen die een kopje en
misrnJ met ziin vriend de speurneus, haalt geen volgende
ie velaar dag.
enthousiaste Haringhuizen bij de pre
sentatie van het programma in het Tro
peninstituut in Amsterdam.
Dramatiek
De stichting wilde een festival dat niet
alleen fraaie dans, fascinerende muziek
en prachtige kostuums biedt. Haringhui
zen en Helmer wilden ook dat het pu
bliek de inhoud van het verhaal, de emo
ties, de humor, de dramatiek en de sym
bolen van dichtbij kunnen meemaken en
begrijpen. Een festival dat een mooi
beeld geeft van de verscheidenheid én de
overeenkomsten in het wereld muziek
theater. „Goed en kwaad, lief en leed,
macht en onmacht, het zijn universele
thema's, die je overal ter wereld terug
vindt", zegt Haringhuizen in het uitvoe
rige programmablad.
Om alle voorstellingen voor het publiek
begrijpelijk te maken is behalve voor
toelichtingen op papier ook gezorgd voor
boventiteling in de zalen tijdens de voor
stellingen.
Traditie
Het festival heeft niet de pretentie een
compleet overzicht te geven van het we
reldmuziektheater. Voor het eerste festi
val hebben de organisatoren zich uitslui
tend gericht op Azië en Afrika. In die
werelddelen is het authentieke op tradi
tie gebaseerde muziektheater diep ver
ankerd én rijk geschakeerd. Met name
Aziatische landen hebben op het gebied
van traditionele podiumkunsten een
naam. „We hebben ons ook georiënteerd
op de Arabische wereld en Latijns-Ame-
rika, maar hebben daar geen echt mu
ziektheater gevonden. Misschien een
volgende keer wel", zegt Haringhuizen.
De organisatoren spreken van 'buitenge
woon rijke, levendige voorstellingen,
met sterke wortels in de eigen cultuur'.
Bekend is dat Aziatische theatertradities
er vaak eeuwen over deden om de perfec
tie van nu te bereiken. Enkele produkties
lieten bewust moderne invloeden los op
traditioneel muziektheater. Trots zijn
Haringhuizen en Helmer op de wereld
première van de voorstelling uit Ivoor
kust. Ségou, de toorn van de wildernis.
Eigentijds muziektheater speciaal voor
dit festival gemaakt, met muziek, dans,
thema en verhaal die hun roots hebben
in de West-Afrikaanse Mandingo-cul-
tuur.Haringhuizen en Helmer kochten
geen kat in de zak, maar zagen de mees
te produkties vooraf zelf. Zij spreken
van enthousiaste reacties in het buiten
land op het initiatief. Op Taiwan moes
ten zij een speciale persconferentie hou
den over het Wereld Muziektheater Fes
tival. De ministeries van cultuur en bui
tenlandse zaken sponsoren zelfs de reis
kosten en de honoraria van de Ho Lo
Taiwanese Opera Troupe. Alle kosten
van al de andere gezelschappen betaalt
de Nederlandse organisatie. Dankzij
sponsors en fondsen.
Het Chassé Theater in Breda brengt de
volgende voorstellingen in het kader van
het Wereld Muziektheater Festival: Het
Epos van Segou door het ensemble Kote
ba op 2 april, Hofdansen van de Kraton
door het Indonesische Ensemble van de
Kraton Surakarta Hadiningrat op 18 april,
Chun Hyang Ga p'ansori door de Zuidko-
reaanse Yun-Cho Park op 24 april en Het
Valse Vonnis door de Ho Lo Taiwanese
Opera Troupe op 1 juni.
Acteurs maken zich op voor opera op straat in Taiwan. De Ho Lo Taiwanese Opera Troupe komt op 1 juni naar Breda.
foto wereld muziektheater