DE STEM
Je kijkt
in Maastricht
en je koopt in Breda
jrisiiEuws kort
res tegen
in aar ZVA
Overzicht Arthur Spronken
in museum Beelden aan Zee
el historie
0p Kunst- en
Antiekbeurs
in Turfschip
Bredase prijs naar de nazaten
van kunstenaars rond 1900
ont klasse
iterk voor Zeeland
i Zeeland-jeugd
landen
ORT agenda
STANDEN
AG 29 MAART 1996 C2
provinciale zaalvoetbal is De
an de titel werd de klasse noe-
van Biezentrappers te winnen
bezoek bij Lagoon wonnen de
■e Ridder verloor. Bij Zuidwest
net 5-2 de boot in. Dit duel was
ptreden in deze klasse. Volgend
sgionale zaalvoetbal.
7-2 - Na 2-1 halverwege door
e voor De Cocq werd het na de
illen van John Alleman, waarna
en Mario de Vreeze voor 6-1
tje (7-1) meepikte. Biezentrap-
In dit doelpuntrijke duel was
Inde formatie. Arno Zwegers en
"eer. Micheld'Olieslagerskwam
pt één rake inzet. De winst werd
jïR/KISS 7-2 - Tot de pauze kon
i de Wolf stand houden. Na een
7-2. Voor de Terneuzenaren
ongens tot 15 jaar van de gecom-
i Gouda was te sterk voor de se-
i een eenzijdig duel moest Zee-
begen nemen. Rotterdam/Gouda
moment kon Michiel Vink van
aanzien geven door 2-1 te sco-
3-1 en na rust liep de thuisploeg
'rkere en snellere voorhoede van
lil in de oefenwedstrijd tussen dat
ïctie jongens tot 12 jaar. De iets
Dij rust met 2-0 voor en bouwde
vijf minuten van de tweede helft
le Zeeland via Corné Schilperoort
liep daarna uit naar 6-1 voordat
|ze keer uit een strafschop, tegen
en van Zeeuws-Vlaamse biljart-
|de in het vijfde Jacobs-toernooi
het groot biljart drongen Dion
udt (De Smickel Hulst) en Etiën-
,te (HGL/KOT'86 Sas van Gent)
iin biljart plaatsten Rob en Robin
Dion Bergmans, John Quick (De
T'86) zich vóór de tweede ronde,
bezette toernooi, waarvoor maar
tuit geheel Nederland en ook Bel-
maart en 3 en 5 april.
(mannen eerste klasse Zeeland),
sporthal Baskenburg Vlissingen,
aanvang 21.00 uur.
VOLLEYBAL
Vrijdag 29 maart, district: De Kik-
kers-Scheldesport (promotieklas
se mannen), sportzaal Aarden
burg, aanvang 21.00 uur.
Vierde divisie: Dauwendaele Bl-
Oostburg BI 1-1, Goes Bl-Terneu-
zense Boys BI 2-2, Krabbendijke Bl-
Vlissingen BI 4-3.
Groep B2: Kloetinge Bl-Bruse Boys
BI 4-5.
Groep B3: Lewedorpse Boys Bl-Jong
Ambon BI 2-4, Kapelle Bl-Yerseke
BI 3-6.
Groep B4: Arnemuiden Bl-Dauwen-
daele B2 5-2, RCS B2-Heinkenszand
BI 2-1.
Groep B5; Hontenisse Bl-HW'24 BI
3-2, Koewacht Bl-Spui BI 0-8.
Groep B6: Aardenburg Bl-Philippi-
ne BI 2-0, Cadzand Bl-Breskens BI
5-4.
Groep B7: Kloetinge B2-Wissenker-
ke BI 9-0, Zierikzee B2-Wemeldmge
BI 2-2.
Groep B8: Serooskerke Bl-Coli]ns-
plaatse Boys BI Coiijnsplaatse Boys
BI niet opgekomen, Oostkapelle Bi-
DFSB13-1. 0
Groep BIO: GPC B2-Zeeland Sport
BI 0-12, RCS B3-Walcheren B2 7-3.
Groep Bil: Sluis Bl-Terneuzen Bi
6-2, Hoofdplaat Bl-Terneuzense
Boys B2 2-1, Zaamslag Bl-Sluiskil
BI 2-1.
Groep B12: AZW Bl-Axel BI 3-1
C-JUNIOREN
Hoofdklasse: Goes Cl-Middelburg
Cl 1-1, Zierikzee Cl-Terneuzense
Boys Cl 0-1, Terneuzen Cl-R^
2-3.
finciale zaalvoetbalbeker ontmoet
r van het rayon Hulst de winnaar
aalvoetbal. ZVH Morres kwaim-
BVS met 6-3 te verslaan.
MEENTE 3-2 - Gevreesd werd
dat deze 'finale' geen spanne
partij zou worden, omda
gastheer te sterk zou blijken,
liep anders dan gedacht,
meente, met veel routine
ploeg, gaf meer dan voortret J
partij. Voor deze ploeg scoorde»
Tonny Hendrikse en Jos
bert. Het winnende trio tre®£
in deze als spannend aange
te partij werd gema.a, ^„van
Frank van Drongelen, Man
Dijk en Eric Dey. 7u«
ZVH MORRES-BVS 6-3 - Z
Morres nam na amper vijl
ten spelen een 3-0-voorsP«
Die snelle start bleek d°°rsglt
vend. BVS kon die klorf
meer overbruggen en g
boot in. Cees de Putter sco
0 en 2-0 waarna Fabian
en opnieuw Cees de Put
?rs
pr.
tl-
let
Ik
te-
iij-
E-
schoten.
Manuel van
GoethemoSen
1 via
de Evert Verwer de el
6-3
Grote Gids
T
VRIJDAG 29 MAART 1996 DEEL
poor Dirk Vellenga
ip 31 juli 1667 was Breda
ven wereldnieuws. Toen wer
den in deze stad na maanden
(an onderhandelingen hand
tekeningen gezet onder een
document dat een einde
naakte aan de tweede oorlog
tussen Engeland en de Neder
landen. Admiraal Michiel de
ter had in juni de Engel-
J[U in een wurggreep geno-
men(Chatham!) en de Neder-
n in een goede positie
pndcht. Wij stonden Nieuw-
tmsterdam af en kregen Suri
name. In de Oost werd het Ne
derlandse gezag volledig
erkend.
Schilderijen, gravures, pennin-
en versierde gebruiksvoor
werpen brachten dit nieuws naar
luiten, zodat de feestvreugde
ach over het hele land kon ver-
len. De beelden en de tek-
i'ten functioneerden als informa-
iie-media en er zat natuurlijk ook
iets in van merchandising. Kun-
ars en ambachtslieden wil
den wel een centje meeverdienen
unde Vrede van Breda, die ove-
ligens werd gevolgd door nog
oorlogen met Londen en de
langzame onttakeling van de Ne
derlandse wereldmacht,
fouter Muiier (1641-1673) was
iréén van, hij was een zilversmid
net gevoel voor actualiteit. Hij
een penning met op de
voorkant een vrije impressie van
"i met de vestingmuur, de
Grote Kerk, een paar extra torens
en vier schepen in een breed uit-
'len stadsgracht. In de rand
loopt de volgende tekst rond: 'Het
ui Bredaas kasteel door Mullers
rond en werk, vertoont van bin-
Itn een gewenste vreede kerk'.
Op de achterkant van de penning
beeldde Wouter Muller Het Schip
Staat ai met volle zeilen en
trots wapperende wimpels, en de
randinscriptie: 'Hier zeilt het vre-
ie schip op 't zilver in de zee, met
Miide wimpels van een vier ge
hoopte vree'.
Terug
penning keert dit weekend
na ruim drie eeuwen van om-
wervingen terug in Breda. Hij is
«bewonderen op de Nederland-
Kunst- en Antiekbeurs, die
vanaf morgen tot en met 8 april
wordt gehouden in Het Turf-
ïMp. Margriet Verbeek-Schut-
«laar, antiquair in Gouda, biedt
de Bredase penning aan.
h de Beschrijving der Neder-
bndsc/ie historipenningen van
Gerard van Loon wordt de munt
inderdaad genoemd. Maar een
'super-uniek' exemplaar is het
niet volgens Jeroen Grosfeld, di-
Wteur van het Breda's "Museum.
zijn veel meer van dit soort
penningen in omloop, ze duiken
regelmatig op," aldus Grosfeld.
-De waarde hangt verder af van
materiaal en de staat waarin
penning verkeert. Wij zullen
in ieder geval niet kopen. In
®s museum hebben we een reeks
penningen die ter gelegenheid
van de Vrede van Breda zijn ge-
'"'m. Die collectie is na een
verzamelen nu wel afge-
Mnd."
glorietijd van de Vrede van
f™7 zal niet direct terugkeren,
Jaar toch doet Breda de komen-
J dagen met de 30e Kunst- en
™tiekbeurs een poging de aan
hebt te trekken van kunsthan-
De voorkant
van de penning die
in 1667 werd geslagen
ter gelegenheid van de Vre
de van Breda met een blik op de
vesting Breda.
De kunsthistorische prijs van de Bredase Antiekbeurs, De vuurslag, is gisteren door prof.dr. Henk van
Os, directeur van het Rijksmuseum in Amsterdam, uitgereikt aan de Stichting Schone Kunsten Rond
1900. Deze stichting bekommert zich om de erfenissen van kunstenaars die rond de eeuwwisseling actief
waren en organiseert projecten rond deze kunstenaars.
De prijs bestaat uit een zilveren vuurslag (naar een voorwerp waarmee ooit vonken uit een vuur
steen werden geslagen) en een bedrag van 25.000 gulden. De Vuurslag is voor tweede maal
uitgereikt, vorig jaar ging de prijs naar dr. C. Jörg in Groningen, die het geld besteed
de aan aanvullend onderzoek naar de handel van de Verenigde Oostindische Com
pagnie in Japans lakwerk.
De Stichting Schone Kunsten is in 1964 opgericht door de nazaten van kun
stenaars die na de oorlog in de vergetelheid dreigden te raken. „De kin
deren kenden elkaar wel een beetje, omdat de kunstenaars onderling
contact hadden gehad. Ze staken de koppen bij elkaar en dachten in
eerste instantie aan een eigen museum om de diverse erfenissen on
der één dak te brengen", aldus collectie-beheerder Hey. „In het
begin van de jaren zeventig kreeg het Drents Museum in Assen
een nieuw pand en had ruimte in de aanbieding. De nazaten
hadden juist op dat moment ruimte nodig. Het klikte onmid
dellijk tussen het museum en de nazaten."
In het Drents Museum zijn nu 30 tot 40.000 objecten onder
gebracht, waaronder veel documentatiemateriaal dat in
kasten wordt bewaard. Het Drents Museum wordt op dit
moment verbouwd om de bijzondere collectie goed te kun
nen tonen. De Stichting is in zekere zin een familie-be
drijf. Voorzitter G. Heuff is 'slechts' heel in de verte fami
lie van een 1900-kunstenaar. Maar de penningmeester is
een kleinzoon van Simon Moulijn en in bestuur zit klein
dochter van C.A. Lion Cachet.
Het geld dat bij de prijs hoort, wordt gebruikt voor expo
sities en publicaties rond G.W. Dysselhof (1866-1924) en
G. Rueter (1875-1966), die al in voorbereiding waren. De
exposities zullen plaatsvinden in het Drents Museum,
maar men streeft ernaar ook andere musea te interesséren.
De Stichting Schone Kunsten Rond 1900 heeft in de afgelo
pen jaren monografieën uitgebracht van Willem van Konij
nenburg, Chris Lebeau, Simon Moulijn en Lambertus Zijl. In
de collectie van de stichting bevindt zich ook werk van oa. Jan
Sluijters, Jan Toorop, Antoon Derkinderen, Jan Heijse, Willem
Witsen en R.N. Roland Holst.
De achterkant van de penning met het Schip van Staat.
delaren, musea, media en kijkers
die zich al dan niet een stuk an
tiek kunnen veroorloven.
Hugo van Wezel, voorzitter van
de organiserende stichting, bena
drukt dat Breda zich in de beur
zenwereld een eigen positie heeft
verworven. „Breda heeft de naam
een koopbeurs te zijn. Ze zeggen
wel eens: je gaat kijken in Maast
richt, maar je koopt in Breda. In
Breda is voor elk wat wils, van
een paar honderd gulden tot en
kele tonnen. Gemiddeld is de om
zet in Breda wat hoger dan op de
andere beurzen in Nederland.
Trend
De antiekhandel is de laatste tijd
vrij stabiel, meent Van Wezel. De
toeschouwers lijken in de loop
der jaren gretiger te worden.
„Vorig jaar liep het bezoekerstal
tegen de 20.000. Nu worden dat
er misschien een paar duizend
meer," zegt hij. „De interesse in
antiek groeit, dat is een duidelij
ke trend. We hebben vorig jaar de
prijs de Vuurslag ingesteld om
die belangstelling te stimuleren.
Het publiek leert er wat van. Zo
heeft de beurs ook een beetje een
opvoedkundige functie."
De concurrentie lijkt groot in het
antiekcircuit, maar Van Wezel
ontkent dat. „Nee, helemaal niet.
TEFAF in Maastricht is een in
ternationale beurs met museale
kwaliteit. Daar wordt bijvoor
beeld een collier aangeboden
voor vijf miljoen dollar. Breda is
een puur nationale beurs, met een
hele grote variatie in prijs. PAN
in Amsterdam is wel vergelijk
baar met Breda, 60 tot 70 procent
van de handelaren vind je op bei
de beurzen. Het verschil is geo
grafisch en verder zijn wij de eni
ge grote voorjaarsbeurs in ons
Het schilderij van L.J. Kleijn dat de bloemenmarkt in Breda zou
moeten verbeelden, maar waarschijnlijk in een andere plaats is
gemaakt. foto fred weegenaar
land. Onze beurs heeft de naam
gezellig en toegankelijk te zijn.
Die familie-achtige sfeer hoort
erbij."
Over het soort bezoekers zegt
Hugo van Wezel: „Ze zijn in ieder
geval antiekminnend, van zeer
welstandig tot eenvoudig. Een
behoorlijk percentage koopt,
durf ik te stellen. Je hebt beurzen
waar je vriendjes met een glas
champagne in de hand in je stand
rondhangen, maar in Breda zeg
gen ze veel eerder; ik kom zo te
rug, want ik heb verderop iets
heel moois gezien!
In Het Turfschip zijn 62 stand
houders ondergebracht. Er zijn
drie nieuwe deelnemers toegela
ten en zij voegen oude grafiek,
Japanse prenten, internationele
meesters uit deze eeuw, middel
eeuwse handschriften en incuna
belen (boekwerken uit de aller
eerste periode van de drukkunst)
toe aan het totale aanbod.
„De beurs zit absoluut vol," zegt
Van Wezel. „We hebben zelfs al
een beetje moeten inschikken.
Dat heeft te maken met de be
schikbare ruimte, maar ook met
overzichtelijkheid. Ik ben net op
de beurs in Düsseldorf geweest,
waar meer dan honderd deelne
mers warén. Dat is voor het pu
bliek echt te veel. In Breda hou
den we het op rond de zestig. Het
gevolg is wel dat er ondertussen
een behoorlijke wachtlijst is ont
staan."
De Bredase stichting werkt met
strenge toelatingscriteria. „Col
lecties moeten niveau hebben, ze
moeten exposabel zijn, tentoon-
stellingswaardig dus. Het be
stuur en een commissie beoordeT
len dat niveau en als bepaalde
onderdelen van een collectie niet
kunnen, dan wordt dat gezegd.
Dat komt inderdaad wel voor.
Het kan zijn dat zo'n standhou
der de mededeling krijgt dat hij
het volgende jaar niet zeker is
van een plaats. Over het geheel
genomen, gebeurt het niet zo
vaak. Bij de antiquairs is bij
voorbaat al duidelijk aan welke
eisen ze moeten voldoen om zich
in Breda te mogen tonen. Of hun
aanbod tentoonstellingswaardig
is."
Spannend
Daarnaast worden herkomst en
authenticiteit grondig onder
zocht en wel op een heel span
nend moment, vlak voor de ope
ning.
Van
Wezel:
Dat beleid
hebben we de laatste
drie jaar verstevigd. Een in
terne commissie van" standhou
ders en een externe commissie
van conservators en museumme
dewerkers werken nu samen bij
de controle. Het gebeurt als ie
dereen zich heeft geïnstalleerd,
dus dat kan pas op het laatste
moment. Er wordt regelmatig een
object afgekeurd, dat gaat trou
wens zo op elke beurs. Je hebt elk
jaar bepaalde twijfelgevallen.
Soms is het restauratiegedeelte
niet goed en kan het item zo niet
gepresenteerd worden. Een ob
ject moet grotendeels van smet
ten vrij zijn. Omdat er veel rom
mel verkocht wordt in het alge
meen, moet er heel goed gekeken
worden."
Sluipen de controleurs over de
beursvloer met dikke naslagwer
ken onder de arm? „Nee, het zijn
deskundigen met parate kennis.
Er zijn kerels bij die zelf ontzet
tend veel gerestaureerd hebben.
Ze liggen soms onder de meubels,
er ontgaat ze echt niets. Anderen
hebben al duizenden schilderijen
gekeurd en die zien in één oogop
slag of een doek tentoonstellings
waardig is, om dat woord nog
maar een keer te gebruiken. Ze
hebben geen boeken nodig. Zo'n
man als Christiaan Jörg, die vorig
jaar de prijs heeft gewonnen,
keurt het porselein; nou, hem
hoef je echt niks te vertellen."
Catalogus
Dit jaar wordt er voor het eerst
een fraaie, gebonden catalogus
overhandigd aan eenieder die
twintig gulden entree betaalt.
Dat zou er op kunnen wijzen dat
er steeds meer geld omgaat in de
wereld van kunst- en antiek.
„Je moet de antiekbeurs zien als
een groot bedrijf met baten en
lasten. Er moet heel voorzichtig
gemanoeuvreerd worden. De om
zet is niet te voorspellen, die is
zeer grillig," zegt Van Wezel zui
nig. „Deze gratis catalogus is
éénmalig, met een jubileum moet
je iets extra's doen. Het is moge-
Kruisvoetkabinet van eikenhout,
gemaakt rond 1700, met een hoogte
van 1.82 meter. foto rob mostert
lijk geworden door wat te schui
ven met de gelden. We zijn een
stichting, we maken geen winst,
maar we gaan wel uit van een
kleine reserve. Dat werkt bij een
bedrijf ook zo."
Hugo van Wezel komt uit een ge
slacht "van juweliers en is zelf na
mens de firma Simons in Den
Haag en Amsterdam ook stand
houder op de beurs. „Ik ben ook
gescreend, jazeker, niemand van
het bestuur wordt bevoordeeld,"
zegt hij. Of hij thuis ook tussen
het antiek zit? „Ik heb zilver, ui
teraard, en schilderijen. Maar ik
loop echt niet uit de pas hoor.
Niks buitensporigs."
Gravures
Margriet Verbeek etaleert in Het
Turfschip naast de penning van
de Vrede van Breda een zilveren
koffie- en theeservies dat in 1776
is gemaakt door de Bredase zil
versmid Adrianus van Beugen.
Zeven grote gravures over het be
leg van Breda door het leger van
Philips IV, gedrukt door Plantijn
Moretus in Antwerpen in 1629,
zijn op de Bredase beurs ook zeer
op hun plaats.
Een interessante terugkeer naar
de plaats van herkomst lijkt ook
het schilderij van L.J. Kleijn
(1817-1897) te maken. Het
doek zou een bloemenmarkt
in Breda verbeelden en op de
achtergrond zou de Grote
Kerk te zien zijn. Het is in
derdaad een prachtig, helder
schilderij met een knappe
compositie, maar enige over
eenkomst met het centrum
van Breda is helaas niet te
ontdekken.
Opvallend is de grote roemer
(24 cm) van sodaglas, uit het
midden van de 17e eeuw,
diamantgegraveerd met het
wapen van prins Willem II of
prins Willem UI. Op het
drinkgedeelte staan de wa
pens van zeventien gewesten,
van Friesland en Groningen
tot Namen en Artois.
Omzet
Over het totale resultaat van
de Bredase beurs valt weinig
te zeggen. Wat een handelaar in
de paasweek omzet in Breda,
houdt hij zelf en een optelsom
van alle verkopen wordt niet ge
maakt. Onder de antiquairs die
dit jaar een goede slag hopen te
slaan, bevinden zich Kunsthan
del 't Geelhuys uit Oosterhout
(schilderijen), M.H. Schreurs uit
Breda (antieke uurwerken), 't
Fraulahofje in Antwerpen en de
firma A. Koekkoek, gevestigd in
Londen.
De catalogus toont haarscherp de
prachtigste sieraden, ikonen, ta
fels en kasten, maar een van de
advertenties achterin drukt 'de
aspirant-koper nog net even met
de neus op de werkelijkheid.
Naast de cursussen die Jan Pieter
Glerum aanbiedt en de wervende -
teksten voor beurzen in Bazel,
Brasschaat, Knokke en Brugge
biedt de Bewakingsdienst
Nieuw-Ginneken diensten aan op
het gebied van surveillance, be
waking en alarmnavolging. An
tiek kost iets meer dan het prijs
kaartje aangeeft.
30e Nederlandse Kunst- en An
tiekbeurs Breda in Het Turfschip
in Breda, van 30 maart tot en met
8 april. Open: dagelijks 14-22 uur,
zaterdag, zondag, Goede Vrijdag,
paaszaterdag enbeide paasdagen
11-18 uur.
Van onze verslaggever
Het museum Beelden aan Zee is de
ideale locatie voor de overzichtsten
toonstelling van Arthur Spronken.
™er gelegenheid van zijn 65e ver
jaardag toont het Scheveningse mu
seum 150 werken van de Limburgse
beeldhouwer.
Heelden aan Zee is de ideale locatie
voor elke beeldententoonstelling, en
!s dan ook speciaal voor die bestem
ming ontworpen door architect Wim
Quist. Het initiatief kwam van het
verzamelaarsechtpaar Scholten, ter
huisvesting van hun particuliere
collectie beelden.
Het museum Beelden aan Zee be
staat nu anderhalf jaar. Je moet er
even naar zoeken, want het ligt half
mgegraven in de Scheveningse dui-
h®, op een steenworp afstand van
het Kurhaus. Maar ben je eenmaal
tonnen dan wacht je een reeks ver
rassingen.
Heelden aan Zee mag met recht een
vorstelijke locatie genoemd worden.
1 en eerste is daar het riante uitzicht
op de Noordzee en het bijbehorende,
voor de kunst immer gunstige, licht.
Ten tweede is het museum vorstelijk
gelegen, in letterlijke zin. Want
Beelden aan Zee is feitelijk in twee
waaiers om het neoclassicistische
paviljoen heengebouwd dat koning
Willem I in 1826 voor zijn ziekelijke
gemalin Wilhelmina liet bouwen op
het Scheveningse duin.
Daarmee is de relatie met het ko
ningshuis nog niet uitgeput. Want
de huidige exposant, Arthur Spron
ken, mag zich verheugen in regel
matig bezoek van koningin Beatrix
aan zijn etalier in het Zuidlimburg
se Beek. Ons staatshoofd is zoals be
kend zelf een verwoed beeldhouwer.
Het is de enige bezigheid waar zij,
naast haar verplichtingen als
staatshoofd, tijd voor vrijmaakt.
Vandaar haar belangstelling voor
grootmeester Arthur Spronken en in
zijn kielzog voor meester-gieter Pie
Sijen, al dertig jaar de vaste en on
misbare partner van Arthur Spron
ken.
De goede relaties tussen Spronken,
het collectionneurs-echtpaar Theo
en Lida Scholten en het koninklijk
gezin hebben geleid tot een opmer
kelijke opdracht: vijf gebeeldhouw
de koppen, van koningin Beatrix,
prins Claus en hun drie zonen, in
een cirkel geplaatst, op ruim twee
meter hoge zuilen. Eerder deze week
is de beeldengroep door koningin en
prins zelf onthuld. Ze blijven perm-
nanent tentoongesteld in Beelden
aan Zee, en wel buiten-, want een be
langrijk deel van de collectie ver
blijft dag en nacht in weer en wind.
Architect Quist heeft voor een unie
ke buitenlocatie van patio's en ter
rassen gezorgd, met elkaar verbon
den door licht hellende en draaiende
wandelpaden, waar (alweer) het uit
zicht op de zee bijdraagt aan het bij
zondere karakter van deze plek.
Arthur Spronken, die na Charlotte
van Pallandt de tweede kunstenaar
is die de eer te beurt valt om in deze
prachtige entourage te exposeren, is
de beeldhouwer van het grote ge
baar, van de getemde energie, van
kracht en beweging. Steeds op
nieuw geeft hij vorm aan zijn be
langrijkste thema, het paard, sym
bool van kracht, vitaliteit en
schoonheid. De fascinatie voor
paarden schijnt te stammen van
Spronkens bet-overgrootvader, de
Russische kozak Sproinkin, die met
de terugtrekkende legers van Napo
leon meekwam en zich in het Lim
burgse Neerbeek vestigde.
In het Scheveningse museum zijn
werken uit alle perioden van de car
rière van Spronken te zien, in brons,
steen, hout en tegenwoordig ook in
kunststof - in dat laatstgenoemde
materiaal is naar verluidt ook ko
ningin Beatrix geïnteresseerd). In
totaal zijn 150 beeldhouwwerken te
zien, alsmede een aantal tekenin
gen, die ook onmiddellijk als Spron
kens herkenbaar zijn. Naast paar
den zijn geboetseerde portretten de
tweede specialiteit van "Spronken,
robuuste koppen, zoals die van de
Finse componist Jean Sibelius. En
daarmee is de link met Finland ge
legd: Spronkens tweede vaderland.
Hij heeft er atelier, waar hij ieder
jaar een maand of langer aan het
werk is.
Tentoonstelling Arthur Spronken.
Museum Beelden aan Zee, Boule-
vard/Harteveltstraat, Scheveningen
(200 m ten Z van Kurhaus. Geopend
alle dagen behalve maandag, van
11.00 tot 17.00 uur.
Gebeeldhouwd portret van de koningin