EU moet imeer werk scheppen' BO0O 1995 11996 'Gratis lunch op werk voortaan belastbaar' Randstad pareert SER-kritiek flexibel werk Imk ECONOMIE lSSIE. lEuropese vakbonden: Bombardier eiste miljarden en stopzetting F 70 en F ÏOO I Volgens Bombardier waren deze |in de jaren tachtig ontwikkelde I toestellen verouderd en te duur, zelfs na een grondige financiële I sanering van Fokker door een ■faillissement. Dit blijkt uit de |brief van minister Wijers van [Economische Zaken aan de [Tweede Kamer. Bombardier wil- [deover vijf jaar een geheel nieuw [programma van 80- en 125-zit- [ters op de markt brengen. De I enorme ontwikkelingskredieten ■hiervoor - dergelijke toestellen posten zeker twee miljard om te I bedenken - zouden voor rekening [komen van de Nederlandse staat. |0ok moest de overheid de verlie- [ffii in de tussenliggende vijf jaar |voor haar rekening nemen, even- i onder meer de aankoopsom Ivan de activa. De Canadezen |»aten bovendien niet geïnteres seerd in de F 50 (en het militaire zusje de F 60) in verband met regelrechte concurrentie met een le'gen toestel. Bombardier heeft [®n ook nooit een concreet bod gedaan. Maar het kan volgens de ECONOMIE KORT Robeco maant tot pas op de plaats Toch strafzaak in Vie d'Or-zaak IMF leent 10 miljard dollar aan Rusland Benzine en diesel twee cent duurder Schaderegeling voor boeren afgerond Ticketloos vliegen in verschiet WD tegen verhoging Oostenrijkse tol Philips investeert in chipsfabriek Vakbonden bij Philips steeds verder uit eikaar Handel met Vietnam verloopt nog stroef Peper wil topinstituut logistiek in Rotterdam DONDERDAG 28 MAART 1996 i 28 MAART 1996 A6 Aardappeltermijnmarkt Amsterdam - In Bintje 50mm leverinn april '96 werden 177 contracten ver handeld tegen f 24,10-23,50, voor leve ring mei '96 werden 85 contracten ver handeld tegen f 26,50-25,50, voor leve ring juni '96 werden 198 contracten verhandeld tegen f 28,00-27,00, voor Ie vering april '97 werden 16 contracten verhandeld tegen f 23,40-23,30. De stemming voor de leveringen '96 was prijshoudend, en voor de levering '97 eveneens prijshoudend. Top 10 Dalers Atag Holding eert 0TRA Nedlloyd Groep Nutricia div'96 Nutricia Ver Bedr. c ARTU Biologicals c. Aalberts Industries Multihouse Amsterdam Rubber Vilenzo Intern. Top 10 Stijgers Dorp Groep Sarakreek Holding Norit NEDAP Gouda Vuurvast eert Randstad Holding Grooth.gebouwen eert Moolen Hold. Hoek's Mach.&Zuurst Content Beheer 9,64 30,70 7,14 1,50 7,11 21,10 6,01 97,00 5,98 133,00 5,81 91.00 5,63 90,00 5,19 73,00 5,14 116,50 4,73 50,90 A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a. laten b bieden c ex claim d ex dividend gedaan/bieden f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 80,00 634 1.70 2,00 82,50 646 0,60 0,80 77,50 630 4,00 4,20 82,50 595 1,50 1,80 77,50 1163 4,50 4,80 80,00 1565 3,30 3,30 80,00 485 1,00 0,80 80,00 1004 3,30 a 2,90 20,00 561 6,20 6,30 515,00 1820 13,50 16,00 530,00 2123 4,40 5,40 535,00 479 2,60 3,50 a 490,00 5078 0,30 0,10 510,00 2684 1,50 1,00 515,00 4864 2,10 1,50 520,00 575 3,40 2,60 530,00 2323 8,00 6,00 65,00 1034 0,20 0,30 115,00 887 3,40 3,80 120,00 2072 1,40 1,60 115,00 918 4,80 5,10 120,00 513, 2,70 3,00 115,00 547 5,90 6,10 60,00 1257 0,50 0,50 55,00 1083 0,60 0,50 170,00 698 3,20 a 2,40 140,00 609 1,30 2,00 b 240,00 510 1,20 1,60 230,00 1678 1,90 1,50 230,00 60,00 1364 7,10 6,30 1609 1,30 1,30 62,50 2114 0,60 b 0,70 a 65,00 617 0,30 0,30 60,00 824 3,60 b 3,80 62,50 3020 2,60 b 2,80 65,00 2760 1,80 1,90 70,00 60,00 1082 0,80 0,90 527 5,10 5,20 70,00 1356 2,00 2,00 57,50 60,00 617 1,40 a 1.10 669 2,50 a 2,20 65,00 829 6,50 6,00 55,00 1172 2,30 1,90 60,00 501 5,40 5,10 850,00 2142 3,60 4,10 870,00 2130 1,20 1,40 820,00 2573 7,30 6,00 220,00 776 11,50 12,20 220,00 723 14,30 b 14,60 520 14,20 15,10 oor een proefrit die zal de juiste keuze heeft 1.950,-. 3rava v.a. f 29.300,-- ingsbijdrage. [ERWEG 4, TEL. 076-5222533 iHEIDSWEG 3, TEL. 076 - 503708» rRAAT 2, TEL. 0165-312516 WEG51A, TEL. 0115-694564 ITEN 1, TEL. 076-5972303 pen naag (aI1P) Bedrijven die "personeel tussen de middag belegde broodjes, koffie, I fee en melk ter beschikking stel- I keren loon in natura uit ■waarover loonbelasting moet ''"dit" standpunt stelt de Hoge nd zich in een gisteren gewezen I nest De betrokken belastingin- i pecteur vindt deze uitspraak 'belangrijk, omdat men onder verwijzing naar recente jurispru dentie op alle mogelijke manieren onder de bijtelling probeert uit te komen. Bijvoorbeeld door de samenstelling van de maaltijdbe standdelen te wijzigen of met de stelling dat het eten tussen het werk door wordt genutigd, zoals bij restaurantpersoneel." Bedrij- ven die veelvuldig lunchvergade ringen organiseren voor het mid den- en topkader zijn dus vanaf nu de klos. Er zijn tamelijk recen te arresten waarin 'tussendoor tjes' in de vorm van 'patat met kroketten' niet als 'koffiemaal tijd' in de zin van de wet zijn aan gemerkt. Tussendoortjes - zoals een ijsje bij warm weer - zijn gra tis en onbelast. Ook 'onbeduidend voordeel' blijft buiten de heffing. Maar twee of drie broodjes per dag plus gratis drinken - ook al koopt het bedrijf broodjes en beleg goedkoop in en smeert en belegt het die in eigen keuken - tikt al gauw aan, meent de inspecteur. Dat er geen sprake zou zijn van een belaste 'koffiem aaltijd' spreekt de belastingrech ter tegen met een verwijzing naar Van Dale, die lunch vrijwel syno niem verklaart met een 'lichte' koffiemaaltijd. Dat de broodjes in de Amsterdamse groothandel die het betrof in de showroom zijn genuttigd tijdens het werk maakt verder niet uit. Het was lunchtijd. En verder wil de rechter zich niet buigen over verschillen in eetlust tussen stafleden onderling, zo blijkt uit het broodjesarrest. I Den Haag (anp) - Het Europees Verbond van Vakverenigingen IjEW) stelt voor een commissie werkgelegenheid bij de Europe- I «eUnie in het leven te roepen, die alle Europese maatregelen op ■hun effect op de werkgelegenheid beoordeelt. I Deze commissie zou dezelfde sta lles moeten krijgen als de mone- e commissie, die erop let of .„„opese regels sporen met die |w de Economische en Monetai- I re Unie. Dat stelde EW-voorzit- rE. Gabaglio gisteren. werknemerslobby doet zijn I uiterste best om de Intergouver nementele Conferentie te beïn- I (loeden, die komend weekeinde 1 begint in Turijn. De conferentie |s beslissend voor de toekomst van de EU. De vakbeweging ver- lïijt de EU al jaren een gebrek n aandacht voor werkgelegen- id. ilgens FNV-bestuurder I. van lien Burg neemt de monetaire I tommissie te vaak beslissingen lie haaks staan op het bevorde ren van werkgelegenheid. Neder land kan vanwege Europese regels geen lager btw-tarief invoeren voor arbeidsintensief werk. Werkgelegenheid voor bij voorbeeld schoenmakers zou veel baat hebben bij zo'n laag tarief. De FNV wil dat meevallers op de Europese landbouwbegroting omgezet worden in investeringen. Diekunnen de economie een duwtje in de rug geven en zo de werkgelegenheid stimuleren. Om dit mogelijk te maken moet de Europese Commissie ruimere bevoegdheden krijgen. Nu krij gen de lidstaten zo'n meevaller automatisch terug. FNV, CNV, MHP, en AVC hebben aan staats secretaris Patijn gevraagd zich hier sterk voor te maken. Patijn gaat namens Nederland naar de conferentie. iDen Haag (anp) - De Canadese vliegtuigbouwer Bombardier ■eiste bij de overname van Fokker een financiële bijdrage van de {Nederlandse overheid van 'enige miljarden'. Bovendien had Ideze onderneming plannen om de bouw van de F 70 en F 100 tuitte faseren', hetgeen wil zeggen dat alleen bestelde orders zouden worden afgemaakt. FOTO ANP Algemeen-directeur Goldschmeding: „Als je over flexibele arbeid praat, moetje beschikken over de juiste cijfers." bewindsman waar zij dat de Canadezen moesten afhaken omdat een levensvatbaar bedrijfsplan een te zwaar beslag zou leggen op de financiële slag kracht en de managementcapaci teit van Bombardier (omzet 5,2 miljard dollar ofwel 8,6 miljard gulden). Fokker was mogelijk een 'maatje te groot', aldus Wijers. Bombardier zegt van een bod te hebben afgezien omdat er gedeel telijk sprake zou zijn van een overlapping van twee productie lijnen. Met name de F 50 en de F 70 droegen weinig bij aan de vloot die de Canadese vliegtuig bouwer zelf te koop aanbiedt, zo zei vice-president verkoop en marketing Peter Edwards van Bombardier tijdens een lucht vaartconferentie in Brussel. Waarom Bombardier dit niet eer der had kunnen bedenken, maar intensieve studie heeft gemaakt van Fokkers boeken en over de overname heeft onderhandeld, maakte Edwards niet geheel dui delijk. Diemen (anp) - Randstad, met een marktaandeel van 40 procent veruit de grootste uitzendorganisatie in Neder land, hekelt het onderzoek van de Soci aal-Economische Raad naar flexibele arbeid. „Het is verrassend om te consta teren dat de SER-economen meegaan in het creëren van een soort flex-gekte," zei directielid F. van Haasteren van Randstad gisteren tijdens de presentatie van het jaarverslag. De Commissie Economische Deskundigen van de SER presenteerde dinsdag een rap port, waarin werd gewaarschuwd voor een te flexibele arbeidsmarkt. De opkomst van bij voorbeeld oproep- en uitzendkrachten kan voor de economie averechtse gevolgen hebben, omdat de vereiste investeringen in scholing van werknemers achterwege blij ven bij flexibele arbeidskrachten. Een toename van de flexibilisering kan vol gens de CED ook leiden tot meer criminali teit en de vorming van getto's. Daarbij ver weest de commissie naar de Verenigde Sta ten. De stevige taal van de SER-commissie bracht de Randstad-top, die de resultaten gisterochtend alleen nog maar uit de krant had vernomen, enigszins in verlegenheid. Hoewel het bedrijf zelf jaar na jaar hoge winst- en omzetgroei laat zien, valt het eigenlijk wel mee met de opkomst van de flexibiliteit in Nederland, luidde het ver weer. Zo steeg het aantal uitzendkrachten als per centage van de totale werkgelegenheid tus sen 1987 en 1994 met 0,6 procent tot 2,4 pro cent. „Maar in de twee jaar daarvoor liep het juist terug met een half procent," zei bestuursvoorzitter F. Goldschmeding. Maar dat Amerika zo'n flexibel land is, zoals de SER-economen suggereren, valt volgens Goldschmeding-ook nog maar te bezien. In de Verenigde Staten wisselt iemand gemiddeld zes keer in zijn arbeids- zaam leven van baan. In Nederland gebeurt dat negen keer. „Als je over flexibele arbeid praat, moet je beschikken over de juiste cijfers," aldus Goldschmeding. En Van Haasteren voegde daaraan toe: „Je zou mogen verwachten dat de econo men bij de SER weten hoe de cijfers in elkaar zitten." De Randstad-top zag bovendien 'niets nieuws' in de bezorgdheid over de dreigende tweedeling in de samenleving, waarbij vaak werkloze niet- of laaggeschoolden buiten spel komen te staan. Van Haasteren erkende dit probleem, maar zag juist voor bedrijven als Randstad een belangrijke taak wegge legd. „Wij zijn bezig sociale cohesie te creë ren." In dat verband wees Van Haasteren op de scholingsbijdrage van 20 miljoen, die de bedrijfstak jaarlijks fourneert. Ook bieden uitzendbureaus volgens hem meer mogelijk heden om de vaak moeilijke afstemming tussen vraag en aanbod, op de arbeidsmarkt te verbeteren. Verwachtingen Randstad heeft goede verwachtingen voor 1996. De omzet en winst zullen dit jaar 'een heel stuk' uitkomen boven de 10 procent groei, die voor de markten waarop Randstad actief is, wordt verwacht. Vorig jaar boekte Randstad een nettowinst van 163,3 miljoen gulden op een omzet van 4,7 miljard. Goldschmeding baseerde zich hierbij op de goede start in het eerste kwartaal. De groei in de uitzendmarkt is na een kleine dip in de tweede helft van 1995 weer op een goed niveau uitgekomen. Dit jaar kan Randstad echter niet profiteren van betere marges of kostenbesparingen. De hogere winst zal in 1996 namelijk volledig uit de eveneens hogere omzet moeten komen. Het aantal medewerkers van Rand stad-vestigingen neemt naar verwachting met zeven- a achthonderd toe tot bijna zes duizend. Rotterdam - Robeco Groep maant aandelenbeleggers die gezien de huidige rentestijging voorzichtig willen zijn, tot een pas op de plaats of tot verkoop van aandelen. Kortlopende fiscaal gunstige obligatiefondsen kunnen een tijdelijke parkeerplaats zijn. Zo luidt het advies van bestuursvoorzitter P. Korteweg van de Robe co Groep die zelf bijna 75 miljard beheert. Gisteren presenteerde hij de resultaten van de groep. Den Bosch - Ex-Vie d'Or manager J. Stevens wordt te zijner tijd door het Openbaar Ministerie voor de rechter gesleept wegens valsheid in geschrifte. Stevens heeft geweigerd het schikkings voorstel van Justitie te accepteren. Hij vindt dat hij onschuldig is. Dit heeft het Openbaar Ministerie gisteren bevestigd. Dat betekent dat er toch nog een strafzaak zal komen in de Vie d'Or-zaak. De andere betrokkenen, ex-bestuursvoorzitter Frans Maes en G. van Santen, hebben het voorstel om strafvervolging af te kopen enige tijd geleden wel geaccepteerd. Wel tekenden ze aan dat ze niet schuldig waren, ondanks de acceptatie van de schik king. Maes betaalde een ton, Van Santen 25.000 gulden. Stevens zou 5000 gulden moeten betalen. Washington - De grote lening aan Rusland waarvoor het Interna tionale Monetaire Fonds (IMF) groen licht heeft gegeven is erop gericht een wederopstanding van het communisme te voorkomen, heeft het fonds toegegeven. Het bedrag, 10,2 miljard dollar, is het op een na grootste dat het fonds ooit aan een land heeft toegekend. „Dit is een ambitieus programma dat Rusland zal helpen vrije markten op te bouwen en de vruchten te plukken van de hervormingen, mits de daarvoor benodigde macro-economische en structurele hervormingsmaat regelen worden doorgevoerd," zei de Amerikaanse Minister van Financiën Rubin in een reactie. Rotterdam - De prijzen van benzine en diesel gaan morgen met twee cent per liter omhoog. De prijsverhoging is het gevolg van ontwikkelingen op de internationale productenmarkt. Dit heeft Shell meegedeeld. De adviesprijzen per liter worden 2,17 gulden voor gelode super- benzine, 2,00 gulden voor euro loodvrij, 2,05 gulden voor super loodvrij en 1,44 voor autogasolie. Den Haag - De schadevergoeding aan de boeren en tuinders, die begin vorig jaar werden gedupeerd door de (dreigende) water snood, is vrijwel volledig afgerond. Het eigen risico van de agra riërs is beperkt tot gemiddeld vijf procent van de schade. Het financieel nadeel kan hooguit zijn opgelopen tot vijfduizend gul den per boer of tuinder. Dit maken LTO-Nederland, de federatie van land- en tuinbouworganisaties, en de Stichting Fonds Water snood 1995 Land- en Tuinbouw vandaag officieel bekend. De watersnood heeft in totaal voor 95 miljoen gulden schade aange richt in de land- en tuinbouw. In totaal hebben zo'n vierduizend agrariërs schade geleden. Amstelveen - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa ziet een grote toekomst weggelegd voor het ticketloos vliegen met een kaart ter grootte van een credit card, die passagiers sneller op weg moet helpen. Lufthansa eist de primeur op om als eerste luchtvaartmaatschap pij ter wereld met zo'n kaart te werken. Tot eind dit jaar zal aan zo'n 360.000 'veelvliegers' van Lufthansa een chipcard worden uitgereikt. Als de kaart aanslaat, kunnen ook 'gewone' passagiers er een aanvragen. Fusch - Oostenrijk dient de recente verdubbeling van zijn tolta rieven onmiddellijk ongedaan te maken. Verder mag de voor vol gend jaar aangekondigde verhoging van de tol op Oostenrijkse wegen niet doorgaan. Daarvoor pleit VVD-Europarlementerariër Florus Wijsenbeek in een resolutie, die hij gisteren heeft inge- diend in het Europees parlement. Oostenrijk verdubbelde begin dit jaar over de hele linie zijn tolta rieven. In sommige gevallen, bijvoorbeeld voor zware vrachtwa gens in de nachturen, ging de heffing echter met zo'n 500 procent omhoog. Daarmee is een passage over de Brennerpas bijna onbe taalbaar geworden voor veelal Nederlandse transporteurs. Nijmegen - Philips gaat nog eens ruim 800 miljoen gulden inves teren in zijn chipsfabriek in Nijmegen. De investering schept werk voor honderden mensen binnen en buiten het elektronica concern. Doug Dunn, directievoorzitter van de divisie Halfgeleiders, maakte dat gisteren bekend in Nijmegen. De investering komt bovenop het bedrag van 500 miljoen dat Philips in augustus 1994 besloot te steken in de uitbreiding van de chipsfabriek in Nijme gen. De uitvoering daarvan is bijna afgerond. In totaal levert de uitbreiding van de produktiecapaciteit in de periode 1995-1997 bij Philips 1150 nieuwe banen op. Indirect scheppen de investeringen in dezelfde periode werk voor nog eens 880 mensen in Nederland. De wat lagere groeicijfers van de chips- markt - een van de redenen die Philips-president Jan Timmer eerder deze week gaf voor de negatieve bijstelling van de winst prognose - zijn voor divisie-topman Dunn geen reden tot zorg. Eindhoven (anp) - De industriebonden van FNV „De Unie snapt niet waar het om gaat," aldus J. Eindhoven (anp) - De industriebonden van FNV en CNV zijn kwaad op De Unie. Deze laatste bond overweegt de eis voor een 36-urige werkweek bij Philips te laten vallen. De VHPP deed dat al eer der. Dan komen de twee industriebonden alleen te staan. Het concern wil alleen maar over een nieuwe cao onderhandelen als de bonden hun eis voor een gemiddeld 36-urige werkweek van tafel halen. In een laatste poging proberen de bonden Philips tot een nieuw gesprek te verleiden waarin ook over de 36 uur gesproken kan worden. Als Philips dit weigert, gaan de bonden hun leden raadplegen. Volgens bestuurder A. Verhoeven van De Unie is het cao-overleg nu een 'prestige kwestie'. Philips is fel gekant tegen een kortere werkweek, terwijl van vakbondszijde zo hoog van de toren is geblazen over de 36 uur, dat de bonden nauwelijks nog terug kunnen. „De Unie snapt niet waar het om gaat," aldus CNV bestuurder R. van Splunderen. „Het gaat om het principe van onderhandelin gen." Volgens hem dicteert Philips de agenda. Met de stap van De Unie geeft deze bond daar aan toe. Hij verwijt de bond 'draaikonterig gedrag'. Onderhandelaar T. Hagen van de Industriebond FNV vreest niet dat Philips nu een cao afsluit met De Unie en de VHPP. Philips kent twee cao's. Een is voor het hoger personeel. Daar heeft de VHPP een sterke positie. De andere is voor lager perso neel. Daar zijn de twee industriebonden het sterkst en is De Unie de kleinste partij. In een brief aan het concern proberen de bonden Philips te paaien met voorbeelden van flexibili teit waar het concern iets aan heeft. In ruil hier voor willen de bonden een kortere werkweek. Vanaf 31 maart vertrekt Air UK drie maal daags vanaf Rotterdam Airport naar Londen Stansted. U vliegt met onze comfortabele jetservice en de eerste vlucht vertrekt al om 7.25 uur. Ter kennis making biedt Air UK u de komende maanden vele gratis extra's. Air UK brengt u zonder onnodig oponthoud, dus stress- vrij» naar het ruim opgezette, ultramoderne Londen Stansted. Daar stapt u over in de super snelle Skytrain, die er voor zorgt dat u ruim schoots vóór negen uur in hartje Londen arriveert. Dankzij de hechte samen werking met de KLM- Northwest Alliance, pro- noTTBBDA fiteert u ook bij Air UK van het Flying Dutchman-program- ma. Vraag uw reisbureau naar onze ideale vluchttijden of bel rechtstreeks Air UK: (020) 648 71 02. Rotterdam Airport Londen Stansted 18.40 uur Efficiently yours Door Marie-Claire Aarts Hanoi - Nederland promoot zich in het buitenland graag als het handelsland bij uitstek, maar in de praktijk is het met die illustere Hollandse ondernemingsgeest niet zo best gesteld. Dat bleek deze week tijdens 'de Nederlandse week' in Vietnam die vandaag in Ho Chi Minh Stad wordt afgesloten. Een lawine van bloemen en opbeurende speeches kon niet verdoeze len dat onze handelsinspanningen in deze Zuidoost-Aziatische groeimarkt ver achter blijven bij onze investeringen. In een poging om de weinig indrukwekkende handelsstromen tussen Nederland en Viet nam in een stroomversnelling te brengen, brachten Staatssecretaris van Buitenlandse Handel Anneke van Dok-van Weele en een delegatie van vijfentwintig bedrijven, een zevendaags bezoek aan Vietnam. Gelijktijdig vonden in Hanoi een tweedaags seminar over waterbehandeling en een Nederlandse han delsbeurs plaats, die door vijftig Nederlandse bedrijven werd bijgewoond. Van Dok noemde communicatiestoornissen en de 'niet-bindendheid van contracten' in Vietnam als de grootste probleemgebieden in de handelsrelatie, en uitte daarnaast de hoop dat de onderlinge handel wat gelijkmatiger zal worden verdeeld. „Handel tussen Vietnam en Nederland," zei zij tijdens een diner dat dinsdag in Hanoi aan het gastland werd aan geboden, „moet voordeel voor beide landen opleveren." Dat is echter nog lang niet het geval. Onder linge handel is tussen 1990 en 1994 weliswaar met 620 procent toegenomen van 34,5 tot 213,6 miljoen gulden, maar vooralsnog heb ben vooral Vietnamese bedrijven daarvan geprofiteerd. Nederlandse export naar Viet nam bedroeg in 1994 slechts 49 miljoen gul den, terwijl er in datzelfde jaar voor 164 mil joen gulden aan Vietnamese goederen onze kant uit kwam. De scheve verhouding wordt dramatischer als men Vietnams uitdijende handelstekort in aanmerking neemt. Dat liep vorig jaar op tot 3,6 miljard gulden, omdat het land in feite aan bijna alles behoefte heeft. Qua investeringen doet Nederland het beter: met vijfentwintig projecten met een totale waarde van 570 miljoen gulden is ons land momenteel de veertiende investeerder in Vietnam. Vooral grote projecten van Heine- ken, Shell en Friesland Foods droegen hiertoe bij. Zij waren reeds vanaf het begin van Viet nams doi moi open-deur-politiek in het land actief. Fokker „Ons exportpakket sluit niet helemaal aan bij wat Vietnam nu nodig heeft," zegt Jan-Jaap Folmer, directeur van het handelsbevorde- ringskantoor Holland Trade Bridge in Ho Chi Minh Stad. „Ze willen hier voornamelijk kapitaalgoederen, dus het niveau van de han delsstromen stijgt wel snel, maar is relatief nog laag. "Helaas staat de levering van een exportproduct waar Vietnam wel op zit te wachten - twee Fokker-70 vliegtuigen, waar voor al 700 miljoen dollar aan vooruitbetaling is neergeteld - momenteel op de helling. Viet nam is nog steeds geïnteresseerd in de toestel len, maar volgens Van Dok moet de regering nog beslissen of levering alsnog mogelijk zal zijn.Vietnam importeert momenteel vooral zuivelproducten (29 procent), kapitaalgoede ren (25 procent) en farmaceutische producten (11 procent) uit Nederland. Schoenen (37 pro cent) en kleding (25 procent) vormen de belangrijkste Vietnamese exportgoederen voor de Nederlandse markt. Mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven liggen vooral op het gebied van waterwerken, milieu en land- bouwtechnologie. De handelsbeurs trok tussen de vier- en vijf duizend Vietnamese bezoekers, maar diverse standhouders klaagden over tegenvallende resultaten. „Er is niets concreets uitgeko men," verzuchtte een van hen. „We zijn niet naar Vietnam gekomen om folders en pennen uit te delen aan scholieren." „Voor het midden- en kleinbedrijf is Vietnam een lastig land," legt Folmer uit. „Alles kost te veel tijd, inspanningen en geld. Je hebt hier al snel een miljoen aan opstartkosten, alleen al om voor een jaar lang een kantoor aan te houden kost een half miljoen, en business in Vietnam krijg je niet in een jaar van de grond. Van Vietnamese agenten moet je niet te veel verwachten, want die nemen zonder blikken of blozen ook producten van de concurrenten in hun pakket op." Achterstand Diverse aanwezige bedrijven wezen op de vertragende werking van de Nederlandse exportfinanciering. „Alle nadruk wordt in Nederland gelegd op Ontwikkelings-Rele- vante-Export-Transacties," zegt Cas Aarts, export-manager voor opleidingsapparatuur van TNW Export uit Waalwijk. „Iedereen zit te azen op hetzelfde potje, om vervolgens te kunnen doorstoten naar het volgende potje. Ondertussen krijgen onze concurrenten in De Europese Unie en Japan directe exportsubsi dies, waar ze in Nederland heel moeilijk over doen. Wij moeten eerst kunnen aantonen dat onze concurrenten steun krijgen, maar tegen de tijd hebben we al een achterstand opgelo pen." Van Dok ondertekende een memorandum of understanding voor de gedeeltelijk financie ring van een haalbaarheidsstudie van Rail plan voor de bouw van een spoorwegverbin ding door het Alkmaarse NMA Railway Sig naling. Ook heeft de Nederlandse regering fondsen toegezegd voor de bouw van een brug, een haalbaarheidsonderzoek voor een baggerproject in Noord-Vietnam en een pro ject dat de busdienst in Ho Chi Minh Stad moet klaarstomen voor de 21e eeuw. In aanwezigheid van de staatssecretaris beze gelden IHC Holland en het Vietnamese Minis terie van Transport op dinsdag de verkoop van een baggerschip. Rotterdam (anp) - Burge meester Peper van Rotterdam vindt dat in de Maasstad een technologisch topinstituut moet komen op het terrein van logistiek en transport. Dit logistiek kenniscentrum voor toegepast wetenschap pelijk onderzoek moet vol- gens Peper komen op de plaats waar de kennis van universiteiten, bedrijven en overheden het beste valt te bundelen. Dat is volgens hem Rotterdam. De burgemeester zei dat gisteren tijdens het jaarlijkse havencongres in de Maasstad. Peper legde daar mee een claim op een van de drie tot vijf topinstituten die het kabinet in deze regeerpe riode wil oprichten. Het nieu we centrum voor logistiek en transport moet er volgens hem voor zorgen dat vraag en aanbod van kennis beter op elkaar worden afgestemd. De Rotterdamse onderne mersvereniging SVZ is in overleg met de Erasmus Uni versiteit en de Technische Universiteit Delft bezig een voorstel te maken. Het kabi net wil voor 1 mei voorstellen voor het oprichten van topin stituten in huis hebben. Wij ers verwacht dat het bedrijfs leven stevig in de buidel tast voor het oprichten van derge lijke instituten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7