EU moet
imeer werk
scheppen'
BO0O
1995
11996
'Gratis lunch op werk voortaan belastbaar'
Randstad pareert SER-kritiek flexibel werk
Imk
ECONOMIE
lSSIE.
lEuropese vakbonden:
Bombardier eiste miljarden
en stopzetting F 70 en F ÏOO
I Volgens Bombardier waren deze
|in de jaren tachtig ontwikkelde
I toestellen verouderd en te duur,
zelfs na een grondige financiële
I sanering van Fokker door een
■faillissement. Dit blijkt uit de
|brief van minister Wijers van
[Economische Zaken aan de
[Tweede Kamer. Bombardier wil-
[deover vijf jaar een geheel nieuw
[programma van 80- en 125-zit-
[ters op de markt brengen. De
I enorme ontwikkelingskredieten
■hiervoor - dergelijke toestellen
posten zeker twee miljard om te
I bedenken - zouden voor rekening
[komen van de Nederlandse staat.
|0ok moest de overheid de verlie-
[ffii in de tussenliggende vijf jaar
|voor haar rekening nemen, even-
i onder meer de aankoopsom
Ivan de activa. De Canadezen
|»aten bovendien niet geïnteres
seerd in de F 50 (en het militaire
zusje de F 60) in verband met
regelrechte concurrentie met een
le'gen toestel. Bombardier heeft
[®n ook nooit een concreet bod
gedaan. Maar het kan volgens de
ECONOMIE KORT
Robeco maant tot pas op de plaats
Toch strafzaak in Vie d'Or-zaak
IMF leent 10 miljard dollar aan Rusland
Benzine en diesel twee cent duurder
Schaderegeling voor boeren afgerond
Ticketloos vliegen in verschiet
WD tegen verhoging Oostenrijkse tol
Philips investeert in chipsfabriek
Vakbonden bij Philips steeds verder uit eikaar Handel met Vietnam verloopt nog stroef
Peper wil
topinstituut
logistiek in
Rotterdam
DONDERDAG 28 MAART 1996
i 28 MAART 1996 A6
Aardappeltermijnmarkt
Amsterdam - In Bintje 50mm leverinn
april '96 werden 177 contracten ver
handeld tegen f 24,10-23,50, voor leve
ring mei '96 werden 85 contracten ver
handeld tegen f 26,50-25,50, voor leve
ring juni '96 werden 198 contracten
verhandeld tegen f 28,00-27,00, voor Ie
vering april '97 werden 16 contracten
verhandeld tegen f 23,40-23,30. De
stemming voor de leveringen '96 was
prijshoudend, en voor de levering '97
eveneens prijshoudend.
Top 10 Dalers
Atag Holding eert
0TRA
Nedlloyd Groep
Nutricia div'96
Nutricia Ver Bedr. c
ARTU Biologicals c.
Aalberts Industries
Multihouse
Amsterdam Rubber
Vilenzo Intern.
Top 10 Stijgers
Dorp Groep
Sarakreek Holding
Norit
NEDAP
Gouda Vuurvast eert
Randstad Holding
Grooth.gebouwen eert
Moolen Hold.
Hoek's Mach.&Zuurst
Content Beheer
9,64
30,70
7,14
1,50
7,11
21,10
6,01
97,00
5,98
133,00
5,81
91.00
5,63
90,00
5,19
73,00
5,14
116,50
4,73
50,90
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a. laten
b bieden
c ex claim
d ex dividend
gedaan/bieden
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
80,00
634
1.70
2,00
82,50
646
0,60
0,80
77,50
630
4,00
4,20
82,50
595
1,50
1,80
77,50
1163
4,50
4,80
80,00
1565
3,30
3,30
80,00
485
1,00
0,80
80,00
1004
3,30 a
2,90
20,00
561
6,20
6,30
515,00
1820
13,50
16,00
530,00
2123
4,40
5,40
535,00
479
2,60
3,50 a
490,00
5078
0,30
0,10
510,00
2684
1,50
1,00
515,00
4864
2,10
1,50
520,00
575
3,40
2,60
530,00
2323
8,00
6,00
65,00
1034
0,20
0,30
115,00
887
3,40
3,80
120,00
2072
1,40
1,60
115,00
918
4,80
5,10
120,00
513,
2,70
3,00
115,00
547
5,90
6,10
60,00
1257
0,50
0,50
55,00
1083
0,60
0,50
170,00
698
3,20 a
2,40
140,00
609
1,30
2,00 b
240,00
510
1,20
1,60
230,00
1678
1,90
1,50
230,00
60,00
1364
7,10
6,30
1609
1,30
1,30
62,50
2114
0,60 b
0,70 a
65,00
617
0,30
0,30
60,00
824
3,60 b
3,80
62,50
3020
2,60 b
2,80
65,00
2760
1,80
1,90
70,00
60,00
1082
0,80
0,90
527
5,10
5,20
70,00
1356
2,00
2,00
57,50
60,00
617
1,40 a
1.10
669
2,50 a
2,20
65,00
829
6,50
6,00
55,00
1172
2,30
1,90
60,00
501
5,40
5,10
850,00
2142
3,60
4,10
870,00
2130
1,20
1,40
820,00
2573
7,30
6,00
220,00
776
11,50
12,20
220,00
723
14,30 b
14,60
520
14,20
15,10
oor een proefrit die zal
de juiste keuze heeft
1.950,-.
3rava v.a. f 29.300,--
ingsbijdrage.
[ERWEG 4, TEL. 076-5222533
iHEIDSWEG 3, TEL. 076 - 503708»
rRAAT 2, TEL. 0165-312516
WEG51A, TEL. 0115-694564
ITEN 1, TEL. 076-5972303
pen naag (aI1P) Bedrijven die
"personeel tussen de middag
belegde broodjes, koffie,
I fee en melk ter beschikking stel-
I keren loon in natura uit
■waarover loonbelasting moet
''"dit" standpunt stelt de Hoge
nd zich in een gisteren gewezen
I nest De betrokken belastingin-
i pecteur vindt deze uitspraak
'belangrijk, omdat men onder
verwijzing naar recente jurispru
dentie op alle mogelijke manieren
onder de bijtelling probeert uit te
komen. Bijvoorbeeld door de
samenstelling van de maaltijdbe
standdelen te wijzigen of met de
stelling dat het eten tussen het
werk door wordt genutigd, zoals
bij restaurantpersoneel." Bedrij-
ven die veelvuldig lunchvergade
ringen organiseren voor het mid
den- en topkader zijn dus vanaf
nu de klos. Er zijn tamelijk recen
te arresten waarin 'tussendoor
tjes' in de vorm van 'patat met
kroketten' niet als 'koffiemaal
tijd' in de zin van de wet zijn aan
gemerkt. Tussendoortjes - zoals
een ijsje bij warm weer - zijn gra
tis en onbelast. Ook 'onbeduidend
voordeel' blijft buiten de heffing.
Maar twee of drie broodjes per
dag plus gratis drinken - ook al
koopt het bedrijf broodjes en
beleg goedkoop in en smeert en
belegt het die in eigen keuken -
tikt al gauw aan, meent de
inspecteur. Dat er geen sprake
zou zijn van een belaste 'koffiem
aaltijd' spreekt de belastingrech
ter tegen met een verwijzing naar
Van Dale, die lunch vrijwel syno
niem verklaart met een 'lichte'
koffiemaaltijd. Dat de broodjes in
de Amsterdamse groothandel die
het betrof in de showroom zijn
genuttigd tijdens het werk maakt
verder niet uit. Het was lunchtijd.
En verder wil de rechter zich niet
buigen over verschillen in eetlust
tussen stafleden onderling, zo
blijkt uit het broodjesarrest.
I Den Haag (anp) - Het Europees Verbond van Vakverenigingen
IjEW) stelt voor een commissie werkgelegenheid bij de Europe-
I «eUnie in het leven te roepen, die alle Europese maatregelen op
■hun effect op de werkgelegenheid beoordeelt.
I Deze commissie zou dezelfde sta
lles moeten krijgen als de mone-
e commissie, die erop let of
.„„opese regels sporen met die
|w de Economische en Monetai-
I re Unie. Dat stelde EW-voorzit-
rE. Gabaglio gisteren.
werknemerslobby doet zijn
I uiterste best om de Intergouver
nementele Conferentie te beïn-
I (loeden, die komend weekeinde
1 begint in Turijn. De conferentie
|s beslissend voor de toekomst
van de EU. De vakbeweging ver-
lïijt de EU al jaren een gebrek
n aandacht voor werkgelegen-
id.
ilgens FNV-bestuurder I. van
lien Burg neemt de monetaire
I tommissie te vaak beslissingen
lie haaks staan op het bevorde
ren van werkgelegenheid. Neder
land kan vanwege Europese
regels geen lager btw-tarief
invoeren voor arbeidsintensief
werk. Werkgelegenheid voor bij
voorbeeld schoenmakers zou veel
baat hebben bij zo'n laag tarief.
De FNV wil dat meevallers op de
Europese landbouwbegroting
omgezet worden in investeringen.
Diekunnen de economie een
duwtje in de rug geven en zo de
werkgelegenheid stimuleren. Om
dit mogelijk te maken moet de
Europese Commissie ruimere
bevoegdheden krijgen. Nu krij
gen de lidstaten zo'n meevaller
automatisch terug. FNV, CNV,
MHP, en AVC hebben aan staats
secretaris Patijn gevraagd zich
hier sterk voor te maken. Patijn
gaat namens Nederland naar de
conferentie.
iDen Haag (anp) - De Canadese vliegtuigbouwer Bombardier
■eiste bij de overname van Fokker een financiële bijdrage van de
{Nederlandse overheid van 'enige miljarden'. Bovendien had
Ideze onderneming plannen om de bouw van de F 70 en F 100
tuitte faseren', hetgeen wil zeggen dat alleen bestelde orders
zouden worden afgemaakt.
FOTO ANP
Algemeen-directeur Goldschmeding: „Als je over flexibele arbeid praat, moetje beschikken over de juiste cijfers."
bewindsman waar zij dat de
Canadezen moesten afhaken
omdat een levensvatbaar
bedrijfsplan een te zwaar beslag
zou leggen op de financiële slag
kracht en de managementcapaci
teit van Bombardier (omzet 5,2
miljard dollar ofwel 8,6 miljard
gulden). Fokker was mogelijk een
'maatje te groot', aldus Wijers.
Bombardier zegt van een bod te
hebben afgezien omdat er gedeel
telijk sprake zou zijn van een
overlapping van twee productie
lijnen. Met name de F 50 en de F
70 droegen weinig bij aan de
vloot die de Canadese vliegtuig
bouwer zelf te koop aanbiedt, zo
zei vice-president verkoop en
marketing Peter Edwards van
Bombardier tijdens een lucht
vaartconferentie in Brussel.
Waarom Bombardier dit niet eer
der had kunnen bedenken, maar
intensieve studie heeft gemaakt
van Fokkers boeken en over de
overname heeft onderhandeld,
maakte Edwards niet geheel dui
delijk.
Diemen (anp) - Randstad, met een
marktaandeel van 40 procent veruit de
grootste uitzendorganisatie in Neder
land, hekelt het onderzoek van de Soci
aal-Economische Raad naar flexibele
arbeid. „Het is verrassend om te consta
teren dat de SER-economen meegaan in
het creëren van een soort flex-gekte,"
zei directielid F. van Haasteren van
Randstad gisteren tijdens de presentatie
van het jaarverslag.
De Commissie Economische Deskundigen
van de SER presenteerde dinsdag een rap
port, waarin werd gewaarschuwd voor een
te flexibele arbeidsmarkt. De opkomst van
bij voorbeeld oproep- en uitzendkrachten
kan voor de economie averechtse gevolgen
hebben, omdat de vereiste investeringen in
scholing van werknemers achterwege blij
ven bij flexibele arbeidskrachten.
Een toename van de flexibilisering kan vol
gens de CED ook leiden tot meer criminali
teit en de vorming van getto's. Daarbij ver
weest de commissie naar de Verenigde Sta
ten.
De stevige taal van de SER-commissie
bracht de Randstad-top, die de resultaten
gisterochtend alleen nog maar uit de krant
had vernomen, enigszins in verlegenheid.
Hoewel het bedrijf zelf jaar na jaar hoge
winst- en omzetgroei laat zien, valt het
eigenlijk wel mee met de opkomst van de
flexibiliteit in Nederland, luidde het ver
weer.
Zo steeg het aantal uitzendkrachten als per
centage van de totale werkgelegenheid tus
sen 1987 en 1994 met 0,6 procent tot 2,4 pro
cent. „Maar in de twee jaar daarvoor liep
het juist terug met een half procent," zei
bestuursvoorzitter F. Goldschmeding.
Maar dat Amerika zo'n flexibel land is,
zoals de SER-economen suggereren, valt
volgens Goldschmeding-ook nog maar te
bezien. In de Verenigde Staten wisselt
iemand gemiddeld zes keer in zijn arbeids-
zaam leven van baan. In Nederland gebeurt
dat negen keer.
„Als je over flexibele arbeid praat, moet je
beschikken over de juiste cijfers," aldus
Goldschmeding. En Van Haasteren voegde
daaraan toe:
„Je zou mogen verwachten dat de econo
men bij de SER weten hoe de cijfers in
elkaar zitten."
De Randstad-top zag bovendien 'niets
nieuws' in de bezorgdheid over de dreigende
tweedeling in de samenleving, waarbij vaak
werkloze niet- of laaggeschoolden buiten
spel komen te staan. Van Haasteren erkende
dit probleem, maar zag juist voor bedrijven
als Randstad een belangrijke taak wegge
legd. „Wij zijn bezig sociale cohesie te creë
ren."
In dat verband wees Van Haasteren op de
scholingsbijdrage van 20 miljoen, die de
bedrijfstak jaarlijks fourneert. Ook bieden
uitzendbureaus volgens hem meer mogelijk
heden om de vaak moeilijke afstemming
tussen vraag en aanbod, op de arbeidsmarkt
te verbeteren.
Verwachtingen
Randstad heeft goede verwachtingen voor
1996. De omzet en winst zullen dit jaar 'een
heel stuk' uitkomen boven de 10 procent
groei, die voor de markten waarop Randstad
actief is, wordt verwacht. Vorig jaar boekte
Randstad een nettowinst van 163,3 miljoen
gulden op een omzet van 4,7 miljard.
Goldschmeding baseerde zich hierbij op de
goede start in het eerste kwartaal. De groei
in de uitzendmarkt is na een kleine dip in de
tweede helft van 1995 weer op een goed
niveau uitgekomen.
Dit jaar kan Randstad echter niet profiteren
van betere marges of kostenbesparingen. De
hogere winst zal in 1996 namelijk volledig
uit de eveneens hogere omzet moeten
komen. Het aantal medewerkers van Rand
stad-vestigingen neemt naar verwachting
met zeven- a achthonderd toe tot bijna zes
duizend.
Rotterdam - Robeco Groep maant aandelenbeleggers die gezien
de huidige rentestijging voorzichtig willen zijn, tot een pas op de
plaats of tot verkoop van aandelen. Kortlopende fiscaal gunstige
obligatiefondsen kunnen een tijdelijke parkeerplaats zijn. Zo
luidt het advies van bestuursvoorzitter P. Korteweg van de Robe
co Groep die zelf bijna 75 miljard beheert. Gisteren presenteerde
hij de resultaten van de groep.
Den Bosch - Ex-Vie d'Or manager J. Stevens wordt te zijner tijd
door het Openbaar Ministerie voor de rechter gesleept wegens
valsheid in geschrifte. Stevens heeft geweigerd het schikkings
voorstel van Justitie te accepteren. Hij vindt dat hij onschuldig is.
Dit heeft het Openbaar Ministerie gisteren bevestigd.
Dat betekent dat er toch nog een strafzaak zal komen in de Vie
d'Or-zaak. De andere betrokkenen, ex-bestuursvoorzitter Frans
Maes en G. van Santen, hebben het voorstel om strafvervolging af
te kopen enige tijd geleden wel geaccepteerd. Wel tekenden ze aan
dat ze niet schuldig waren, ondanks de acceptatie van de schik
king. Maes betaalde een ton, Van Santen 25.000 gulden. Stevens
zou 5000 gulden moeten betalen.
Washington - De grote lening aan Rusland waarvoor het Interna
tionale Monetaire Fonds (IMF) groen licht heeft gegeven is erop
gericht een wederopstanding van het communisme te voorkomen,
heeft het fonds toegegeven.
Het bedrag, 10,2 miljard dollar, is het op een na grootste dat het
fonds ooit aan een land heeft toegekend. „Dit is een ambitieus
programma dat Rusland zal helpen vrije markten op te bouwen en
de vruchten te plukken van de hervormingen, mits de daarvoor
benodigde macro-economische en structurele hervormingsmaat
regelen worden doorgevoerd," zei de Amerikaanse Minister van
Financiën Rubin in een reactie.
Rotterdam - De prijzen van benzine en diesel gaan morgen met
twee cent per liter omhoog. De prijsverhoging is het gevolg van
ontwikkelingen op de internationale productenmarkt. Dit heeft
Shell meegedeeld.
De adviesprijzen per liter worden 2,17 gulden voor gelode super-
benzine, 2,00 gulden voor euro loodvrij, 2,05 gulden voor super
loodvrij en 1,44 voor autogasolie.
Den Haag - De schadevergoeding aan de boeren en tuinders, die
begin vorig jaar werden gedupeerd door de (dreigende) water
snood, is vrijwel volledig afgerond. Het eigen risico van de agra
riërs is beperkt tot gemiddeld vijf procent van de schade. Het
financieel nadeel kan hooguit zijn opgelopen tot vijfduizend gul
den per boer of tuinder. Dit maken LTO-Nederland, de federatie
van land- en tuinbouworganisaties, en de Stichting Fonds Water
snood 1995 Land- en Tuinbouw vandaag officieel bekend. De
watersnood heeft in totaal voor 95 miljoen gulden schade aange
richt in de land- en tuinbouw. In totaal hebben zo'n vierduizend
agrariërs schade geleden.
Amstelveen - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa ziet
een grote toekomst weggelegd voor het ticketloos vliegen met een
kaart ter grootte van een credit card, die passagiers sneller op weg
moet helpen.
Lufthansa eist de primeur op om als eerste luchtvaartmaatschap
pij ter wereld met zo'n kaart te werken.
Tot eind dit jaar zal aan zo'n 360.000 'veelvliegers' van Lufthansa
een chipcard worden uitgereikt. Als de kaart aanslaat, kunnen
ook 'gewone' passagiers er een aanvragen.
Fusch - Oostenrijk dient de recente verdubbeling van zijn tolta
rieven onmiddellijk ongedaan te maken. Verder mag de voor vol
gend jaar aangekondigde verhoging van de tol op Oostenrijkse
wegen niet doorgaan. Daarvoor pleit VVD-Europarlementerariër
Florus Wijsenbeek in een resolutie, die hij gisteren heeft inge-
diend in het Europees parlement.
Oostenrijk verdubbelde begin dit jaar over de hele linie zijn tolta
rieven. In sommige gevallen, bijvoorbeeld voor zware vrachtwa
gens in de nachturen, ging de heffing echter met zo'n 500 procent
omhoog. Daarmee is een passage over de Brennerpas bijna onbe
taalbaar geworden voor veelal Nederlandse transporteurs.
Nijmegen - Philips gaat nog eens ruim 800 miljoen gulden inves
teren in zijn chipsfabriek in Nijmegen. De investering schept
werk voor honderden mensen binnen en buiten het elektronica
concern.
Doug Dunn, directievoorzitter van de divisie Halfgeleiders,
maakte dat gisteren bekend in Nijmegen. De investering komt
bovenop het bedrag van 500 miljoen dat Philips in augustus 1994
besloot te steken in de uitbreiding van de chipsfabriek in Nijme
gen. De uitvoering daarvan is bijna afgerond.
In totaal levert de uitbreiding van de produktiecapaciteit in de
periode 1995-1997 bij Philips 1150 nieuwe banen op. Indirect
scheppen de investeringen in dezelfde periode werk voor nog eens
880 mensen in Nederland. De wat lagere groeicijfers van de chips-
markt - een van de redenen die Philips-president Jan Timmer
eerder deze week gaf voor de negatieve bijstelling van de winst
prognose - zijn voor divisie-topman Dunn geen reden tot zorg.
Eindhoven (anp) - De industriebonden van FNV „De Unie snapt niet waar het om gaat," aldus J.
Eindhoven (anp) - De industriebonden van FNV
en CNV zijn kwaad op De Unie. Deze laatste bond
overweegt de eis voor een 36-urige werkweek bij
Philips te laten vallen. De VHPP deed dat al eer
der. Dan komen de twee industriebonden alleen
te staan.
Het concern wil alleen maar over een nieuwe cao
onderhandelen als de bonden hun eis voor een
gemiddeld 36-urige werkweek van tafel halen. In
een laatste poging proberen de bonden Philips tot
een nieuw gesprek te verleiden waarin ook over
de 36 uur gesproken kan worden.
Als Philips dit weigert, gaan de bonden hun leden
raadplegen. Volgens bestuurder A. Verhoeven
van De Unie is het cao-overleg nu een 'prestige
kwestie'. Philips is fel gekant tegen een kortere
werkweek, terwijl van vakbondszijde zo hoog van
de toren is geblazen over de 36 uur, dat de bonden
nauwelijks nog terug kunnen.
„De Unie snapt niet waar het om gaat," aldus
CNV bestuurder R. van Splunderen.
„Het gaat om het principe van onderhandelin
gen." Volgens hem dicteert Philips de agenda.
Met de stap van De Unie geeft deze bond daar aan
toe.
Hij verwijt de bond 'draaikonterig gedrag'.
Onderhandelaar T. Hagen van de Industriebond
FNV vreest niet dat Philips nu een cao afsluit met
De Unie en de VHPP. Philips kent twee cao's. Een
is voor het hoger personeel. Daar heeft de VHPP
een sterke positie. De andere is voor lager perso
neel.
Daar zijn de twee industriebonden het sterkst en
is De Unie de kleinste partij.
In een brief aan het concern proberen de bonden
Philips te paaien met voorbeelden van flexibili
teit waar het concern iets aan heeft. In ruil hier
voor willen de bonden een kortere werkweek.
Vanaf 31 maart vertrekt Air UK drie maal daags
vanaf Rotterdam Airport naar Londen Stansted. U
vliegt met onze comfortabele jetservice en de eerste
vlucht vertrekt al om
7.25 uur. Ter kennis
making biedt Air UK
u de komende maanden vele gratis extra's. Air UK
brengt u zonder onnodig oponthoud, dus stress-
vrij» naar het ruim opgezette, ultramoderne
Londen Stansted. Daar stapt u over in de super
snelle Skytrain, die er voor zorgt dat u ruim
schoots vóór negen uur in hartje Londen arriveert.
Dankzij de hechte samen
werking met de KLM-
Northwest Alliance, pro-
noTTBBDA fiteert u ook bij Air UK
van het Flying Dutchman-program-
ma. Vraag uw reisbureau naar onze
ideale vluchttijden of bel rechtstreeks
Air UK: (020) 648 71 02.
Rotterdam
Airport
Londen
Stansted
18.40 uur
Efficiently yours
Door Marie-Claire Aarts
Hanoi - Nederland promoot zich in het
buitenland graag als het handelsland bij
uitstek, maar in de praktijk is het met die
illustere Hollandse ondernemingsgeest
niet zo best gesteld. Dat bleek deze week
tijdens 'de Nederlandse week' in Vietnam
die vandaag in Ho Chi Minh Stad wordt
afgesloten. Een lawine van bloemen en
opbeurende speeches kon niet verdoeze
len dat onze handelsinspanningen in
deze Zuidoost-Aziatische groeimarkt ver
achter blijven bij onze investeringen.
In een poging om de weinig indrukwekkende
handelsstromen tussen Nederland en Viet
nam in een stroomversnelling te brengen,
brachten Staatssecretaris van Buitenlandse
Handel Anneke van Dok-van Weele en een
delegatie van vijfentwintig bedrijven, een
zevendaags bezoek aan Vietnam. Gelijktijdig
vonden in Hanoi een tweedaags seminar over
waterbehandeling en een Nederlandse han
delsbeurs plaats, die door vijftig Nederlandse
bedrijven werd bijgewoond.
Van Dok noemde communicatiestoornissen
en de 'niet-bindendheid van contracten' in
Vietnam als de grootste probleemgebieden in
de handelsrelatie, en uitte daarnaast de hoop
dat de onderlinge handel wat gelijkmatiger
zal worden verdeeld. „Handel tussen Vietnam
en Nederland," zei zij tijdens een diner dat
dinsdag in Hanoi aan het gastland werd aan
geboden, „moet voordeel voor beide landen
opleveren."
Dat is echter nog lang niet het geval. Onder
linge handel is tussen 1990 en 1994 weliswaar
met 620 procent toegenomen van 34,5 tot
213,6 miljoen gulden, maar vooralsnog heb
ben vooral Vietnamese bedrijven daarvan
geprofiteerd. Nederlandse export naar Viet
nam bedroeg in 1994 slechts 49 miljoen gul
den, terwijl er in datzelfde jaar voor 164 mil
joen gulden aan Vietnamese goederen onze
kant uit kwam.
De scheve verhouding wordt dramatischer als
men Vietnams uitdijende handelstekort in
aanmerking neemt. Dat liep vorig jaar op tot
3,6 miljard gulden, omdat het land in feite
aan bijna alles behoefte heeft.
Qua investeringen doet Nederland het beter:
met vijfentwintig projecten met een totale
waarde van 570 miljoen gulden is ons land
momenteel de veertiende investeerder in
Vietnam. Vooral grote projecten van Heine-
ken, Shell en Friesland Foods droegen hiertoe
bij. Zij waren reeds vanaf het begin van Viet
nams doi moi open-deur-politiek in het land
actief.
Fokker
„Ons exportpakket sluit niet helemaal aan bij
wat Vietnam nu nodig heeft," zegt Jan-Jaap
Folmer, directeur van het handelsbevorde-
ringskantoor Holland Trade Bridge in Ho Chi
Minh Stad. „Ze willen hier voornamelijk
kapitaalgoederen, dus het niveau van de han
delsstromen stijgt wel snel, maar is relatief
nog laag. "Helaas staat de levering van een
exportproduct waar Vietnam wel op zit te
wachten - twee Fokker-70 vliegtuigen, waar
voor al 700 miljoen dollar aan vooruitbetaling
is neergeteld - momenteel op de helling. Viet
nam is nog steeds geïnteresseerd in de toestel
len, maar volgens Van Dok moet de regering
nog beslissen of levering alsnog mogelijk zal
zijn.Vietnam importeert momenteel vooral
zuivelproducten (29 procent), kapitaalgoede
ren (25 procent) en farmaceutische producten
(11 procent) uit Nederland. Schoenen (37 pro
cent) en kleding (25 procent) vormen de
belangrijkste Vietnamese exportgoederen
voor de Nederlandse markt. Mogelijkheden
voor Nederlandse bedrijven liggen vooral op
het gebied van waterwerken, milieu en land-
bouwtechnologie.
De handelsbeurs trok tussen de vier- en vijf
duizend Vietnamese bezoekers, maar diverse
standhouders klaagden over tegenvallende
resultaten. „Er is niets concreets uitgeko
men," verzuchtte een van hen. „We zijn niet
naar Vietnam gekomen om folders en pennen
uit te delen aan scholieren."
„Voor het midden- en kleinbedrijf is Vietnam
een lastig land," legt Folmer uit. „Alles kost
te veel tijd, inspanningen en geld. Je hebt hier
al snel een miljoen aan opstartkosten, alleen
al om voor een jaar lang een kantoor aan te
houden kost een half miljoen, en business in
Vietnam krijg je niet in een jaar van de grond.
Van Vietnamese agenten moet je niet te veel
verwachten, want die nemen zonder blikken
of blozen ook producten van de concurrenten
in hun pakket op."
Achterstand
Diverse aanwezige bedrijven wezen op de
vertragende werking van de Nederlandse
exportfinanciering. „Alle nadruk wordt in
Nederland gelegd op Ontwikkelings-Rele-
vante-Export-Transacties," zegt Cas Aarts,
export-manager voor opleidingsapparatuur
van TNW Export uit Waalwijk. „Iedereen zit
te azen op hetzelfde potje, om vervolgens te
kunnen doorstoten naar het volgende potje.
Ondertussen krijgen onze concurrenten in De
Europese Unie en Japan directe exportsubsi
dies, waar ze in Nederland heel moeilijk over
doen. Wij moeten eerst kunnen aantonen dat
onze concurrenten steun krijgen, maar tegen
de tijd hebben we al een achterstand opgelo
pen."
Van Dok ondertekende een memorandum of
understanding voor de gedeeltelijk financie
ring van een haalbaarheidsstudie van Rail
plan voor de bouw van een spoorwegverbin
ding door het Alkmaarse NMA Railway Sig
naling. Ook heeft de Nederlandse regering
fondsen toegezegd voor de bouw van een
brug, een haalbaarheidsonderzoek voor een
baggerproject in Noord-Vietnam en een pro
ject dat de busdienst in Ho Chi Minh Stad
moet klaarstomen voor de 21e eeuw.
In aanwezigheid van de staatssecretaris beze
gelden IHC Holland en het Vietnamese Minis
terie van Transport op dinsdag de verkoop
van een baggerschip.
Rotterdam (anp) - Burge
meester Peper van Rotterdam
vindt dat in de Maasstad een
technologisch topinstituut
moet komen op het terrein
van logistiek en transport.
Dit logistiek kenniscentrum
voor toegepast wetenschap
pelijk onderzoek moet vol-
gens Peper komen op de
plaats waar de kennis van
universiteiten, bedrijven en
overheden het beste valt te
bundelen. Dat is volgens hem
Rotterdam. De burgemeester
zei dat gisteren tijdens het
jaarlijkse havencongres in de
Maasstad. Peper legde daar
mee een claim op een van de
drie tot vijf topinstituten die
het kabinet in deze regeerpe
riode wil oprichten. Het nieu
we centrum voor logistiek en
transport moet er volgens
hem voor zorgen dat vraag en
aanbod van kennis beter op
elkaar worden afgestemd.
De Rotterdamse onderne
mersvereniging SVZ is in
overleg met de Erasmus Uni
versiteit en de Technische
Universiteit Delft bezig een
voorstel te maken. Het kabi
net wil voor 1 mei voorstellen
voor het oprichten van topin
stituten in huis hebben. Wij
ers verwacht dat het bedrijfs
leven stevig in de buidel tast
voor het oprichten van derge
lijke instituten.