DE STEM Alcoholtest verplicht na aanrijding Als inspraak leidt tot ongefundeerde uitspraak T VOSKE Uitslaande brand legt woning in de as 6 Inspraak natuur plan ontbeerde enige logica4' OWSEN/. Zeeuws-Vlaanderen wil vóór 1 juni massaal motor leren rijden Dronken Belg twee keer kort na elkaar gepakt Colkctlo Babyrfieubel paradijs Breda Analyse Pol van de Vijver Ridder Orde van Oranje Nassau Wij zijn weer geopend na een grote verbouwing (a carte restaurant W.f. Kennedy" 3-GANGEN MENU )nbekende eigent iich maanden lang lakantiewoning toe [Teletaxi [genomineerd voor prijs valashnikov verkt niet aan demonstratie Nieuw middel om veiligheid op Zeeuws-Vlaamse wegen te bevorderen kincterktGdiria bimie/TU SPORT U vindt bij ons de nieuwe collectie O'NEILL OXBOW BODY GLOVE TENSON etc. etc. ART 1996 Restaurant BIER K AA 1STRAAT 8 HULST rt TEL. 0114-31 34 44 Reeds meer dan 25 jaar het adres voor uw Lunch en Diner, in een warme Hollandse sfeer. enzakenlunch t avondje dineren ezellig partijtje tot 35 personen reserveren n vleesspecialiteiten s diner-geschenkenbonnen verkrijgbar In januari en februari voor 2 pers. SPECIALITEIT VISPANNETJE SCAMH zowel uitgebreide als klei" kaart - r aS - menu Esplanade a - .jij. zakenlunches en klems P tjes tot circa 30 person k 's middags koffie rW'Ljj diverse PANNEKOEK^ Philipsplein L PHILIPPINE tel. 0115-491720 Openingstijden: H'oe"sf/fï zondag van 12.00-~-- Zeeland ■Oproep KLeurrijk Terneuzen: 'Hang [de vlag halfstok' |van onze verslaggever Terneuzen - De stuurgroep 'Kleurrijk Terneuzen roept bewoners, instellingen en bedrijven van de Schelde- «stad op om aanstaande za- I terdag de vlag halfstok te hangen. Dit in verband met de aangekondigde demon- J stratie van het extreem rechtse Anti Kapitalistisch IKomité (AKK). I De stuurgroep wil op die manier aantonen dat Groot Terneuzen afstand neemt ,an de denkbeelden van de -AKK.'1 Organisaties zoals de I AKK en de personen die me- Inen dat ze met intimidatie (de maatschappij naar hun [hand kunnen zetten, bedrei- :n de de democratie. Ook Inu weer is het moment aan- j gebroken om een duidelijk isignaal af te geven', zo laat I de stuurgroep in een persbe- lricht weten. ■an onze verslaggever «ieuwvliet - Zonder dat hij er Lts van afwist, is de vakantie- toning aan de Schorrebloem Mieuwvliet van een man uit [rommenie sedert eind vorig laar gebruikt als onderkomen i een onbekende. 1 die tijd was de eigenaar niet |aeer ,in zijn vakantiehuis ge- Eest. joen hij een van de afgelopen da len een kijkje nam, bleek dat de toning een tijdlang was ge mikt. Het huis maakte een sme- ige indruk. De man uit Kromme nie vermiste niets, maar trof zelfs ingen aan die niet in zijn onder- lomen thuishoorden zoals ma- rassen en ander beddengoed. Sok was er in de afgelopen win- |er enorm veel gas gebruikt en (en aanzienlijke hoeveelheid wa fer. |)e eigenaar was al een jaar lang i sleutel van de vakantiewo- j kwijt. De politie vermoedt kt degene die er al die tijd in [eelt gewoond gebruik heeft ge laakt van die sleutel. Van onze verslaggever IGoes - De Zeeuwse teletaxi Ivoor gehandicapten is geno mineerd voor de OV Plus 'rijs 96. Die prijs is ingesteld door de i stichting Mobiliteitsprijs en is een initiatief van de Ge handicaptenraad. Op 10 mei wordt de prijs uitgereikt door minister Jorritsma van (Verkeer en Waterstaat. De prijs wil initiatieven stimu leren die de mobiliteit van 'gehandicapten verbeteren. I De teletaxi uit de Ooster- schelderegio voldoet daar kennelijk aan. Dit inititatief (van de Zeeuwse Stichting I voor Gehandicaptenbeleid is I een vervoersdienst met taxi- I busjes die zich uitstrekt tot (alle Zeeuwse eilanden en een I groot gebied daarbuiten. (De dienst sluit ook aan op andere vervoersdiensten in Nederland. In totaal zijn er jacht genomineerden voor de [Prijs. (an onze verslaggever ■«neuzen - Jongerencentrum Talashnikov uit Terneuzen is IDsoluut niet bezig een demon- fratie voor te bereiden als ant- foord op de betoging die de pchts-extremistische splinter- jf°spering Anti Kapitalistisch fomitee (AKK) komende zater- 5 in de Scheldestad wil hou- n. poor de verschillende menin- P die er heersen onder bezoe ken medewerkers van Kalas- f ov is het onmogelijk een op- PeP tot tegendemonstratie te fen' kat waarnemend secre- Els René Mobach weten na- ïtf* B- bestuur van de stich- talashnikov. ,7' bestuur is van mening dat f een persoonlijke zaak is of i nSe j willen demonstreren en Knri2»6 eventueel willen doen, fcp! er yanuit Kalashnikov fw initiatieven in deze richting plooid worden." Van onze verslaggever Terneuzen - In Zeeuws-Vlaanderen is een ware run op motorrijbewijzen aan de gang. Veel mensen die hun rijbewijs-A willen halen, willen voor 1 juni examen doen, omdat dan de wet verandert en de voor waarden zwaarder worden. Zo is het voor bezitters van een autorijbe wijs na die datum niet meer mogelijk om het theorie-examen over te slaan. En dat vooral, is voor velen de reden om zo snel mogelijk het begeerde papiertje te halen. Bij Rijschool De Kraker in Terneuzen is dit duidelijk merkbaar. „Ja, het is een sneeuwbaleffect, mensen vertellen het te gen elkaar. Er is duidelijk meer vraag en wij spelen er op in door in een kortere pe riode meer lessen te geven zodat de nor male doorlooptijd van acht weken wordt bekort. Zo zijn de'cursisten toch op tijd klaar, als ze slagen tenminste," zegt een woordvoerder. Rijschool De, Kraker lest met zeven motoren. Er is meer vraag, en elders in het land, in Noord-Holland en Utrecht, zijn er zelfs wachttijden voor cursisten. Dat is in het rustiger Zeeuws-Vlaanderen nog niet het geval. De motorrijdersvereniging KNMV en de sectororganisatie Bovag hebben in middels al gewaarschuwd voor wildgroei in spoedcursussen, als rijschoolhouders proberen een graantje mee te pikken van de toegenomen vraag en het daarbij min der nauw nemen met de kwaliteit van de opleidingen. Volgens de KNMV is 25 tot 32 uur praktijkles een vereiste om goed en veilig motor te kunnen rijden. De geraad pleegde rijscholen in Zeeuws-Vlaanderen onderschrijven dat. Rijschool De Kraker bekort de tijd, maar intensiveert de lestij den. Verkeersschool Peter uit Hulst werkt zelfs met een door de KNMV goedgekeur de compact-rijopleiding, waarmee in vier dagen het rijbewijs kan worden gehaald. Proeven hebben uitgewezen dat de sla- gingskans groter is en de rijvaardigheid eveneens. „Die opleiding is een succes omdat er inderdaad veel meer vraag is," aldus de directie van de verkeersschool. „Die 1 juni hangt zwaar boven het hoofd van velen, maar velen weten ook niet pre cies wat er alllemaal verandert. Zo weten sommigen bijvoorbeeld niet dat alle exa mens die zijn aangevraagd voor 1 juni vol gens het oude systeem worden afgehan deld, ook al doe je na 1 juni examen." Niet alleen wordt het theorie-examen in gevoerd voor degenen die al een autorij bewijs hebben, ook wordt onderscheid ge maakt tussen lichte (tot 35 kW) en zware motoren. Maar dat vinden de meeste cur sisten nog niet zo'n probleem. Dat theo rie-examen wel. Duidelijk meer vraag, constateert ook Rij school Kees Foks uit Aardenburg. „Ja, de mensen willen hun rijbewijs toch voor die veranderingen komen. Het is natuurlijk ook een hele opgave om het theorie-exa men over te doen, ais .je dat al hebt ge haald." Als gevolg van een uitslaande brand is de woning aan de Em- mabaan 40 in Koewacht in de nacht van dinsdag op woensdag geheel uitgebrand. De oorzaak is nog niet bekend. De melding van de uitslaande brand in het vrij staande huis bereikte de brand weer omstreeks 1.00 uur. Iets meer dan vijf minuten later was de Koewachtse brandweer ter plaatse. De brandweerlieden konden echter niets doen om de woning van de ondergang te redden. In verband met instor tingsgevaar trok de brandweer de voorgevel omver. Het sein brand-meester klonk twee uur na de melding van de brand. Ten tijde van de brand was niemand thuis. De eigenaar van het huis en de bewoonster waren beiden verzekerd. De schade wordt ge raamd op ruwweg twee ton. foto wim kooyman Van onze verslaggever Hulst - Een dronken Belgische automobilist is gisteren twee keer binnen korte tijd door agenten van de Zeeuws-Vlaamse politie aangehouden. (ADVERTENTIE) De 33-jarige man was dusdanig onder invloed van alcohol dat hij op de Van der Maelstedeweg bij na de slotgracht inreed. Fortuin lijk genoeg bleef hij met zijn voertuig hangen in de berm, waar hij de auto niet meer voor- of achteruit kreeg. De ademanalyse wees 640 microgram alcohol uit, goed voor een rijverbod van ze ven uur en een proces-verbaal. Omdat de man toch naar huis moest, bestelde hij op het politie bureau een taxi. Waarschijnlijk heeft hij gedacht dat de politie ondertussen wel zou gaan slapen. Want hij liet de taxi stoppen bij zijn auto en ondernam andermaal pogingen om met die auto naar huis te rijden. Tot zijn verbazing werd hij voor de tweede maal op gepakt en naar het bureau ver voerd. Daar kreeg hij voor de tweede keer een proces-verbaal. „Hoe de man thuis is geraakt, is niet bekend. In elk geval niet in zijn eigen auto," zegt de politie woordvoerder. o.a. BABY MINI PETIT BOY CHEVIGNON •MINI MAN «MINI MEXX* JEAN-BOURGET Maten 50t/m 104 A^Schoenen t/m maat24 Door Harold de Puysseleijr Terneuzen - Na elke aanrij ding met behoorlijke materië le schade (of erger) op de Zeeuws-Vlaamse wegen neemt de politie voortaan de verkeersdeelnemers die bij dat ongeluk betrokken zijn standaard een alcoholtest af. Deze nieuwe aanpak staat in het beleidsplan 1996 van de politie in het district Zeeuws-Vlaanderen. Het gaat niet alleen om verkeer songelukken waarbij slachtoffers lichamelijk letsel oplopen. Ook bij flinke blikschade kijkt de Zeeuws-Vlaamse politie of de be trokken bestuurders te veel ge dronken hebben. De maatregel is volgens commis saris F. Goudswaard van de Zeeuws-Vlaamse politie ingege ven door onderzoeken van de Stichting Wetenschappelijk On derzoek Verkeersveiligheid. Studies door deze instantie heb ben uitgewezen dat bij aanrijdin gen in het verkeer vaak alcoholge bruik bij de bestuurders in het spel is. „Alcohol is een van de gro te vijanden in het verkeer," vult politiewoordvoerder H. Kramer de mededeling van Goudswaard aan. Beide politiefunctionarissen verwachten dat van het afnemen van de blaastest bij elke aanrij ding waarbij behoorlijke materië le schade ontstaat een preventief effect uitgaat. „Je verhoogt de pakkans. Mensen krijgen het ge voel dat ze op moeten passen met het gebruik van alcohol als ze het verkeer nog in moeten." Op het gebied van de verhoging van de verkeersveiligheid op de Zeeuws-Vlaamse wegen is het te rugdringen van de combinatie al cohol/verkeer een van de speer punten. Binnen het Integraal Ge richt Verkeers Toezicht (1GVT) in Zeeuws-Vlaanderen is afgespro ken dat in hetzelfde kader dit jaar tien grootschalige alcoholcontro les worden gehouden. Andere speerpunten van het IGVT zijn snelheid, gordelgebruik en verlichting. De planning is dit jaar 250 snelheidscontroles te houden en daarbij 18.000 bekeuringen uit te schrijven. Verder denkt de poli tie aan 600 processen-verbaal voor het niet dragen van de auto gordel en de helft van dat aantal voor foutief of niet voeren van verlichting. De genoemde streef cijfers zijn geen spectaculair nieu we aantallen. Ze zijn gebaseerd op de ervaringen van het afgelopen jaar en totstandgekomen in over leg met de officier van justitie, die verkeersveiligheid in portefeuille heeft. Terneuzen - 'Er is geen maat schappelijk draagvlak. Ofwel, er zijn niet genoeg mensen vóór. En daarom kunnen we er beter maar niet aan beginnen.' Met dat gemakzuchtige argu ment hamerde gedeputeerde J. van Zwieten, voorzitter van het Bestuurlijk Overleg Wester- schelde, deze week de ontpol- deringsplannen af. Hij bracht het Salomonsoordeel met een vanzelfsprekenheid alsof het in Zeeland de nor maalste zaak van de wereld is dat bestuurders zich laten lei den door de stem van het volk. Alsof het wel of niet aanwezig zijn van een maatschappelijk draagvlak hier doorslaggevend zou of moet zijn. „We hebben ons zo dicht mogelijk bij het Volksempfinden aangesloten. Dit soort democratische proces sen werkt toch wel," zei hij er nog bij. Het klinkt allemaal heel sympa thiek en overtuigend. Maar deze wijze van besluitvorming is in Zeeland, in Nederland zelfs, zeer ongebruikelijk. Het maat schappelijk draagvlak voor de aanleg van een vaste oeverver binding over de Westerschelde, om maar een voorbeeld te noe men, is nooit zo geweest dat het de huidige fanatieke inzet van bestuurlijk Zeeland rechtvaar digt. Door Frank Deij En hoe groot zou het maat schappelijk draagvlak zijn ge weest voor de sluiting van zes bejaardenoorden in Zeeland.? En waar was het maatschappe lijk draagvlak voor de sloop van drie buurtschappen in de Ka naalzone? Het zal bejaarden en bewoners van de buurtschappen pijn doen te zien hoeveel gewicht be stuurlijk Zeeland opeens aan de meningen van het kiezersvolk geeft. Er is veel kritiek geweest op de manier waarop de in spraak over het natuurherstel- plan voor de Westerschelde is gepresenteerd. Terecht. Voor zitter Van Zwieten geeft dat zelf ook toe. De burger is over vallen met een manier van wer ken die, op zijn zachtst gezegd, wat meer begeleiding verdien de. Het moet wennen geweest zijn om opeens als een volwassen gesprekspartner beschouwd te worden. Niet iedereen kan die verantwoordelijkheid aan. Gebruikelijk is, zeker bij maat schappelijke vraagstukken met verstrekkende gevolgen, dat be stuurders eerst voor zichzelf een afweging maken om vervol gens de politiek en de burgerij daarmee te confronteren. En zo richting te geven aan de discus sie, opdat niet allerlei oneigen lijke en emotionele argumenten de boventoon gaan voeren. Be stuurders worden er ook voor betaald om helderheid te bren gen in gecompliceerde en on doorzichtige besluitvormings- Van Zwieten ...naïef... foto archief de stem processen. Dat is niet gebeurd. In dit ene specifieke geval is ge kozen voor een verkapt referen dum waarbij de burgers, zonder handleiding van de door hen ge kozen volksvertegenwoordi gers, het zelf maar moesten uit zoeken. En daarbij is de fout gemaakt om de zaak zo voor te spiegelen alsof in Zeeland alle dijken doorgebroken zouden worden. Het is naïef en voorspelbaar om de Zeeuwen, met de waters noodramp van 1953 nog op het netvlies, op deze manier een oordeel te vragen over het na- tuurherstelplan voor de Wester schelde. Het is net alsof je de Neder landse bevolking vraagt hoe zij denkt over een belastingverho ging van tien procent. De ontpolderingsplannen zijn dinsdag voorlopig, want de Tweede Kamer heeft het laatste woord, afgeschoten. Tot grote vreugde van de boeren, die ook al niet gewend zijn dat er naar ze geluisterd wordt. Tot groot verdriet van de Zeeuwse Milieu Federatie, die de natuur als groot verliezer ziet. Er is geluis terd naar het hart van het volk. Maar daarmee is niet gezegd dat het gezonde verstand heeft gezegevierd. DONDERDAG 28 MAART 1996 DEEL I Pol van de Vijver zingt samen met zijn vrouw het Wilhelmus nadat hij' geridderd is. foto wim kooym'an Van onze verslaggever IJzendijke - Dierenarts Pol van de Vijver is sedert gister middag Ridder in de Orde van Oranje Nassau. In het Streekmuseum te IJzen dijke speldde burgemeester J. Kruize van Oostburg hem de versierselen op die bij deze ko ninklijke onderscheiding be horen. Van de Vijver krijgt de onder scheiding voor zijn uitgebrei de staat van dienst. Want be halve in zijn vak -dierenarts in IJzendijke en wijde omgeving- was Van de Vijver actief op ve lerlei vlak. Zo was hij onder meer voorzit ter van de commissie van be heer van het Streekmuseum en in die functie was hij betrok ken bij de organisatie van de jaarlijkse Folkloristische dag. Die beleeft dit jaar met de 25e aflevering een jubileum en Van de Vijver treedt er met zijn enthousiaste stemgeluid telkens op als speaker. De dierenarts organiseerde zestien jaar lang de interna tionale keuringen van het trekpaard. De organisatie van de Jumping Zeeuws-Vlaande ren deed diverse malen een be roep op Van de Vijver om tij dens het toernooi als dieren arts te fungeren. Zijn grote regionale bekend heid dankt Pol van de Vijver aan de enquête die hij in 1981 organiseerde om de mening van Zeeuws-Vlamingen ovef de oeververbinding over de Westerschelde te peilen. (ADVERTENTIE) Oude Kerkstraat 13 Sluis 0117-461655 Van onze verslaggever Oostburg - De inspraak op het Herstelplan Natuur Wester schelde is niet de meest heldere procedure geweest. Het heeft aan enige logica ontbroken. Burgemeester J. Kruize van Oostburg reageert met deze uit spraak op het nieuws van gede puteerde Van Zwieten dat ont- poldering voorlopig van de baan is en dat het natuurherstel in de Westerschelde blijft beperkt tot enige ingrepen zonder dat de po litiek daar formeel een zegje over kon doen. H. Lippens (CDA) kaartte giste ren de kwestie aan tijdens de vergadering van de raadscom missie Planologie. „Het is zeer vreemd dat het plan op basis van alleen inspraak is afgeblazen. Het was dus bestuurlijk niet mo gelijk standpunten in te nemen." Ook J. Provoost (WD) - is niet echt gelukkig met de gang van zaken. „Emotie voerde de boventoon. Een zakelijke beoordeling werd ondergesneeuwd. Kruize maakte gisteren duide lijk het met deze woorden eens te zijn. Hij bood de gemeenteraad vorige week nog de gelegenheid tijdens de eerstkomende raads vergadering uitgebreid op het plan in te gaan. Tevens zou er ook nog een inspraakavond zijn voor raads- en statenleden. Deze avond is inmiddels afgeblazen. „Maar eerst nadat er met data was geschoven. Eerst begin april, toen medio april, later eind april en nu helemaal niet meer. Dat heeft de procedure er niet helderder op gemaakt." Het heeft volgens Kruize ook weinig zin tijdens de volgende raadsvergadering over het plan te praten. „Waar moeten we dan over praten. Kijk, ik kreeg het zeer vertrouwelijke stuk met het standpunt van het dagelijks be stuur van het Bestuurlijk Over leg Westerschelde afgelopen maandag. De dag erop kwam Van Zwieten met het standpunt naar buiten. De politiek staat door deze gang van zaken waarschijnlijk bui tenspel. Afwachten is nu het pa rool. Afwachten hoe het alge meen bestuur beslist en hoe de minister uiteindelijk met het ad vies omgaat." Kruize hoopt dat andere discus sies over plannen genuanceerder gevoerd gaan worden. Hij vindt het formeel onjuist dat alleen op basis van de inspraak is beslist. „Als we overal referenda over moeten gaan houden weten we zeker dat er helemaal niets meer gebeurt."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15