DE STEM 6Net of er niks op mijn visitekaartje staat' Een wereld van vuistbijlen en pijlpunten Siciliaanse barok dooi verwaarlozing in puin Nederlandse kunstenaars gaan Duitse grens over DE STEM Thom Hoffman laat de hoop op een Europese filmcarrière varen Fantasy auteur Peter Schaap gefascineerd door de prehistorie Ontwerpers sluiten de rijen nederland 1 nederland 2 nederland 3 belgië frans 1 belgië frans 2 duitsland 1 i '5.30 Morgenmagazin 09.00 Heute Duitsland „Sommige heel mooie violen hebben al zo'n uitgesproken persoonlijkheid dat ie de jouwe overdondert. Daniel Rowland, violist Gids WBÊk Door Maarten van de Rakt Het is een mooi plaatje. Het Filipijn- se riviertje de Rapids kabbelt aan zijn voeten voort. De bedachtzame stem van Thom Hoffman komt er net bovenuit. Een kettingzaag of opflad- derende kraai verstoort zijn gedach- tengang soms. Achter hem de kam pong die nog een keer in vlammen opgaat, aan de overkant het lege kampement Lengkoedjoe. Een pontje dat in het ongerede is geraakt en spe lende kinderen completeren het tro pische decor. „Tien jaar geleden had Bram van Erkel, met wie ik de tv-serie Het Wassende Wa ter heb gedaan, het al met mij over dit project", steekt Hoffman van wal. „Toen zei ik al dat ik graag mee wilde doen. Niet omdat ik in elke tv-serie wil stap pen, maar omdat mijn grootvader in de olie werkzaam was in Indonesië. Hij werkte bij de BPM op Sumatra. Mijn va der is er ook geboren, dus ik heb de Indi sche sfeer van huis uit meegekregen. Af finiteit ermee kreeg ik alleen al door het interieur van mijn grootmoeder. En ook door de verhalen die we hoorden en door de tv-serie De Stille Kracht." Op de Filipijnen vertoeft Hoffman maandenlang voor opnames van de NCRV-reeks In Naam der Koningin. De ze serie, die de Atjeh-oorlog als bron neemt, vertelt het verhaal van twee man nen. Rik Vierkens, de luitenant die is overgeplaatst naar een Indische uithoek en Moree, de geoloog op zoek naar olie. Frappant is de overeenkomst met Hoff- mans opa. „Ik zou oorspronkelijk Vier kens spelen. Maar zo is het iets spannen der. Vierkens worstelt enorm met zich zelf. In Het Wassende Water was ik ook zo'n binnenvetter. Iemand die moeilijk met zijn emoties naar buiten komt. Dat zou dan een beetje een herhaling zijn. Moree daarentegen gaat totaal zijn eigen gang. Dolt iedereen met grapjes, mani pulaties en snijdende opmerkingen. De rol heeft me heel veel plezier gegeven." Klaarstomen In de aanloop naar zijn rol verslond Hof fman een hoop boeken en films. Zo kleurde hij 'de blinde vlek in de geschie denis' in. „Als je begint over de politio nele acties, krijg je alle veteranen over je heen. Dus laten we dan ook maar niks zeggen over de Atjeh-oorlog. En die is toch behoorlijk smerig geweest", ver klaart de acteur de onbekendheid met de historie. „Ik heb een boek met foto's van uitge moorde kampen. Dan zie je 531 doden, opgestapeld. Het lijkt wel een Duits ver nietigingskamp. De Nederlandse be schaving heeft zich daar van haar aller slechtste kant laten zien. Het statement is duidelijk. Dat mag nooit meer voorko men. Maar daar maak je nog geen dra maserie mee. Wel met de individuele le vens van vijf, zes karakters en hoe de oorlog en de beslissingen in Den Haag invloed hebben op hen." „Ook zag ik een indrukwekkende film over een plantage. Dan zie je de inlan ders als makke schapen naar het werk geleid. Hoe een man in een wit pak een Thom Hoffman op de Filipijnen: „Ik zal toch ooit eens aan een gezin moeten beginnen. redevoering houdt voor 250 zeg maar slaven of plantage-arbeiders. Die hele attitude van zo'n man, die arrogantie, die kennen wij niet meer in 1996." „Je probeert altijd reëel de emoties laten overkomen. Dat kan alleen maar door zonder leugen en zonder bedrog de scène echt te ondergaan alsof het de realiteit is. En dat bereik je door jezelf klaar te sto men, door er echt alles over te weten. Het kan nooit genoeg zijn. Waardoor het niet meer een spelletje is ergens op de Filipij nen. Maar je hebt echt het gevoel in de rimboe van Noord-Sumatra te staan." Even is hij afgeleid, als hij naar de over kant wijst: „Kijk, een grote kraai." Hof fman zegt zichzelf meer te beschouwen als een harde werker dan een talentvolle acteur. „Ik ben geen ras-acteur. Maar daar zit ik niet zo mee. Dat heeft het ef fect dat ik niet lui ben en altijd goed mijn huiswerk maak." In 1984 liet hij zich in een interview ont vallen de Europese acteurstop binnen tien jaar te willen bereiken. Hij kijkt verrast op en steekt zijn hand uit. „Op dat citaat heb ik heel lang gewacht. Ik moet je feliciteren, je bent de eerste." „Maar inderdaad, het is niet echt gelukt. Hoewel ik nu op een lijstje sta bij een grote goede bekende Engelse regisseur voor een film in Marokko. Op die lijstjes heb ik al zo vaak gestaan. Die illusie heb ik een beetje laten varen. Het is erg moeilijk om in de top door te dringen als je geen film hebt die in Europa of in de VS een grote hit is. Het is mijn pech dat ik de hoge golf van mijn loopbaan heb bereikt, terwijl de Nederlandse film op een absoluut dieptepunt lag. Ik was ze ven jaar te laat. Nu is het net of er niks op je visitekaartje staat." De moed opgeven, daar wil Hoffman niks van weten. Hij stort zich op andere dingen, zoals regisseren en fotograferen. Schreef het script voor Noord, een film over de opkomst en ondergang van een Amsterdamse jeugdbende. Als de finan ciën rondkomen, hoopt Hoffman in de zomer te gaan draaien. Voor enkele bladen maakt de acteur fo to-portretten. Van bekende mensen, schrijvers of voetballers. Zo belandt Hoffman met zijn prenten elke maand in Webber. Ook verscheen zijn zwart-witte werk al eens in HP/De Tijd, Humo, Trouw en NRC. Terwijl hij de titels op somt, tuurt hij in het water: „Hé, daar drijft een schoentje voorbij." Vulkaan Hoffman speelde mee in een stuk of 25 films. Daaronder De Vierde Man, Zoe ken naar Eileen, De Kassière, De Avon den en Eline Vere. Op verzoek overziet hij zijn filmloopbaan. Pikt er de rode draad uit. „De ambitie is minder geworden. Ik denk dat ik een steeds betere smaak heb gekregen. Gevolg is dat je minder ge vraagd wordt. Die prijs wil ik er best voor betalen. Eigenlijk doe ik alleen maar dingen waar ik veel zin in heb. En ik hoef me niet in te laten met mensen waar ik weinig in zie. Ik kan lekker kri tisch blijven, ook op mijn eigen werk. Soms bega je een blunder. Mijn rol in Wildgroei was een totale mislukking. Je mikt nu eenmaal soms mis. Niemand kan alles spelen. Robert de Niro laat in een rol ook weieens zien dat hij hem beter niet had kunnen aannemen." „Naarmate je ouder wordt, leer je jezelf en het leven steeds meer kennen. En je leert emoties te onderscheiden. Als je jong bent, zo'n vulkaan van ambities, ken je vrij weinig nuances. Maar je kijkt om je heen, leest, en al die informatie stapelt zich op. Dat maakt je als acteur beter." „Je hoeft een bepaalde emotie niet per se zelf ervaren te hebben. Zoeken naar Ei- leen is een goed voorbeeld. De vrouw van wie ik erg veel hield, overleed. Toen een paar jaar later in mijn directe omgeving iemand stierf, merkte ik dat ik op dezelf de manier reageerde als ik in de film ge speeld had. Tijdens het rouwen dacht ik: goh, helemaal niet zo slecht gespeeld." Acteren is in de ogen van Hoffman een beetje zelfhypnose, niet eenvoudigweg en knopje omdraaien. „Je kunt het niet zomaar ophoesten. Ik heb voor een moei lijke scène een aanloop nodig van twee, drie dagen. Tweeduizend keer de tekst FOTO NCRV doornemen, 's avonds erover nadenken, een wandelingetje maken. Een scène moet als een wortel naar binnen groeien en en als-ie ook wortel kan schieten, dan wordt de scène als het ware een bloem. Dan komt het vanzelf uit je mond, je ogen, uit je handen." De vogels kwetteren onverstoorbaar ver der, de kettingzaag verstomt, het water stroomt. „Als je maar niet moet plassen, als je die cassette terughoort", grapt Hoffman. Kindjes „Mijn leven is de laatste tien jaar heel constant. Ik denk dat het zo zal blijven. Met verre reizen. Een of twee keer per jaar een film, of zo'n tv-serie", voorziet de 38-jarige acteur. „Vroeger moest je, als je veertig was, een auto hebben en een huis. En moest je je kindjes naar school brengen en dat soort dingen. Tegenwoordig ligt dat allemaal veel anders. Maar ik zal toch ooit eens aan een gezin moeten beginnen, eigen lijk", zegt-ie met een sombere blik. „An ders krijg je kinderen op de vijftigste. Ben je zeventig, dan zijn die jongens en meisjes twintig. Dat is wel een erg groot gat." „Ik heb veel plezier in wat ik doe. Dat is het belangrijkste. Daardoor kun je kwa liteit blijven brengen. Zodra je met te genzin dingen gaat doen in dit soort in tuïtieve beroepen, houdt het op." Door Jürgen Snoeren Samen met de in 1990 overle den Wim Gij sen werd Peter Schaap gezien als de enige Ne derlandse auteur die fantasy van hoog niveau schreef. Met zijn vorige roman Ogen van Ivoor leek de in 1946 in Gro ningen geboren auteur de weg van de prehistorie te hebben ingeslagen. Het onlangs ver schenen Het teken van het Steppepaard sluit hier naad loos op aan. Het lijkt erop als of Neerlands enige fantasys- chrijver van niveau definitief van stijl is veranderd. Peter Schaap is een man met een duidelijk zichtbare fascinatie voor de prehistorie. Een pijlpunt hangt aan een kettinkje om zijn hals en voor hem op het salontafeltje ligt een kleine steen, vrijwel ovaal van vorm, die duidelijk de sporen van bewerking draagt. Hij toont een zelfgemaakte pijlpunt, die zeer klein is en bijzonder fijn van structuur. Zijn ogen gaan schitte ren. "Dit doet niemand in Neder land mij na", zegt hij niet zonder trots. "Het scheppen van dergelij ke fijne werktuigen moet iets van magie gehad hebben". De prehistorie en de stenen werk tuigen uit die periode. Hij praat erover met een gedrevenheid die kenmerkend lijkt voor alles wat hij doet. In een grijs verleden stapte hij over van het beroep van onderwijzer naar dat van muzi kant en zong vier LP's vol. Even veel succes had hij als schrijver van kinderboeken. In 1987 debu teerde hij als fantasyschrijver met De Schrijvenaar van Thyll en ont ving er al een jaar later een inter nationale prijs voor. Daarna kwa men er met de regelmaat van de klok fantasyromans uit en zijn be kendheid in Nederland bleef groeien. Totdat in 1994 Ogen van Ivoor, een prehistorische roman die geheel in tegenstelling leek met zijn eerder werk. Schaap zelf ziet het niet als een breuk in zijn werk. „Ogen van Ivoor is geen be wuste stijlverandering. Het kwam gewoon voort uit mijn eigen be hoefte. Het moet wel leven voor me, anders kan ik niet schrijven. Als ik lees wil ik tempo, wens ik meegesleept te worden. Ik had veel interesse in die tijd en het was in die periode dat ik De stam van de holebeer van Jean Auel las. Ik was vooral geïnteresseerd in het zo plotseling verdwijnen van de Neanderthaler, die plaats maakte voor de moderne mens. Dit was de periode van de geboorte van de kunst. Bij mijn weten was daar nog nooit over geschreven. In Het teken van het Steppepaard gaat het om het ontdekken van de ab stractie van de kunst. Mythologie Centraal in de belevingswereld van de prehistorische mens staat de geest van de overledene, die tij delijk verblijft in een geestenwe reld waar een sjamaan hen nog kan waarnemen, verder gaan naar de droomwereld, van waaruit ze weer op de wereld geboren kun nen worden. De sjamanen spelen een cruciale rol in de bemiddeling tussen geesten en mensen. De angst voor deze vrije en ongebon den geesten beheerst het hele da gelijkse leven. De overeenkomst met de indianen is meer dan toevallig. „Logisch. De indianen stammen af van de eerste mens. Ze hebben zich alleen anders ontwikkeld dan wij, maar er zijn zeker overeenkomsten. Je kunt dan niet om die clichés van grottekeningen en dansen heen. Dat was nu eenmaal zo. Dat moet een functie gehad hebben. Ik heb wel een beetje geprobeerd van de overeenkomsten met de indianen af te komen. De droomwereld heb ik van de Australische Aborigi nals, maar heb die wel aange past." Schaap is er uitstekend in ge slaagd de verschillende mytholo gieën en de op de geestenwereld gebaseerde magie van de sjama nen te integreren in de belevings wereld van zijn personages. Daar mee creëert Schaap een natuurlijk verloop van het verhaal, waarbij het gebrek aan echte actie goedge maakt wordt door op intrigerende wijze in het verhaal verweven scheppingsverhalen. Deze verha len worden voortdurend in allerlei variaties herhaald en zijn aange bracht om de oerherinneringen aan de ijstijd levend te houden. "In die tijd is de mens bijna uitge storven. Daar moet iets van zijn blijven hangen. De scheppings verhalen zijn erop gemaakt om te verklaren dat sommige werktui gen die in onze tijd zijn gevonden gewoon te groot waren om ge bruikt te worden. Die moeten wel een rituele functie gehad hebben en dat alleen al impliceert een ab stract denken. De verhalen zijn zo geschreven dat in ieder verhaal iets zit wat niet zo is. Iets wat niet is dat het lijkt. De verhalen zijn ook bewust zo geplaatst. Het is te vergelijken met liedjes schrijven. Er zit een zekere ritmiek in, vol herhalingen." Soberheid Schaaps weergave van de pre historie blijft echter toch een prehistorische wereld van de fantasyschrijver. De dagelijkse strijd om het bestaan is gebed in een epische strijd tegen het kwaad, in de vorm van de Geest van de Winter. Iedereen, goed of kwaad, is onderworpen aan de wil van de hogere machten, terwijl de hoofdpersoon krach ten blijkt te bezitten die het goede uiteindelijk laat over winnen. „Voor mij blijft het fantasy", beaamt Schaap. „Er zijn tovenaars, die gewoon magie gebruiken. Alleen kun je wat de sjamanen doen niet vergelijken met de tovenaars in mijn eerder werk. Daarnaast is de gebruikelijke Middeleeuwse setting vervangen door een pre historische." Maar er is wel dege lijk een verschil in stijl te bespeu ren tussen Het teken van het Step pepaard en zijn eerdere fantas tische werk. In vergelijking met bijvoorbeeld Jean Auels rijke stijl, vol uitweidingen en details over dieren- en plantenwereld, is Schaaps stijl opvallend sober. „Het leven wat ze leiden is sober der, dus is ook hun belevingswe reld soberder. Er zijn minder mensen en de enige bebouwing bestaat uit af en toe een groepje hutten. Je wordt dus vanzelf ge dwongen het decor sober te hou- Peter Schaap den, om het een integraal deel van de karakters uit te laten maken. Daarom heb ik ook niet teveel aandacht besteed aan de planten en kruidenwereld, maar meer de nadruk gelegd op de steenbewer king." Deze soberheid is juist het ele ment dat Het teken van het Step pepaard onderscheidt van zowel gewone fantasy als romans die zich afspelen in de prehistorie, waarbij de rijkdom aan verhalen ervoor zorgt dat het niet gaat ver velen. Het is een soberheid die zo wel voorkomt uit Schaap's per- FOTO DIJKSTRA soonlijke interesse voor de wereld van vuistbijlen en pijlpunten als zijn afkeer van de bombast die bij auteurs die over de prehistorie vaak terugkeert, zoals bij Jean' Auel, die haar boeken steevast vergezeld laat gaan van een uitge breide bibliografie. „Ik hoef toch ook niet al mijn bronnen te ver melden. Dat je je goed inleest is toch logisch? Om dat dan allemaal te vermelden is alleen maar dik doenerij." Peter Schaap: 'Het teken van het Steppepaard'. Uitg. Meulenhoff, prijs 39,90. MAANDAG 25 MAART 1996 Düsseldorf (anp) - Noordrijn-Westfalen zet van april tot jufl I de Nederlandse cultuur centraal. Tijdens een manifestatie I onder de titel Dialoog cultuur - NL in NRW, die zich in ne. I gentien steden in de Duitse deelstaat afspeelt, staan Neder lands theater, dans, pop/rock-, jazz- en klassieke muziek, film, literatuur en beeldende kunst in de schijnwerpers. Het Noordrijn-Westfaalse mi nisterie voor Cultuur en het Ne derlandse ministerie van OCW zijn de initiatiefnemers. Vol gend jaar of in 1998 presenteert Noordrijn-Westfalen zich cul tureel in Nederland. Nederlan ders kennen de Noordrijn- Westfaalse cultuur niet of nau welijks. De geografische nabij heid leidde juist tot een grote afstand omdat het zo dichtbij is dat het niet interessant genoeg lijkt, zo wordt bij OCW opge merkt. De steden die dit voorjaar mee doen zijn Aken, Bochum, Bonn, Dortmund, Düsseldorf, Duis burg, Gelsenkirchen, Hagen, Hamm, Keulen, Krefeld, Mön- chengladbach, Mülheim, Mün- ster, Neuss, Recklingshausen, Unna en de Kreis Siegen-Witt- genstein. Een aantal van deze plaatsen past de manifestatie in in culturele activiteiten die zij elk jaar hebben, zoals de Bon ner Sommer. Niet alleen zullen Nederlandse kunstenaars daar optreden, maar er zijn ook ver scheidene projecten waarbij Nederlandse en Duitse kunste naars samenwerken. Aan Dialoog cultuur werkt een reeks van gezelschappen mee, zoals het Grif Theater, Vikto- ria, Warner Consorten, Het Nationale Ballet, het Neder lands Dans Theater 2 en Scapi- no. In een danscompetitie zul len zeven jonge Nederlandseen I Noodrijn-Westfaalse choreo grafen zich in Gelsenkirchen met een ballet van twaalf minu- ten met elkaar meten. In Dortmund wordt van 12 mei tot 21 juli een overzichtsten toonstelling gewijd aan archi-1 tect en ontwerper Gerrit Riet- veld. In dezelfde stad wordt on der de titel hARTware een ex-1 positie en een tweedaags sym. posium (8-9 juni) gewijd aar. Nederlandse mediakunst. Hei filmprogramma van de mani-1 festatie overspant de boog v 1958 (Dorp aan de Rivier ran Fons Rademakers) tot nu. De nadruk ligt op de recente Ne derlandse productie met iilm als Antonia van Marleen Ga ris, Zusje van Robert Jan West-1 dijk en Tot Ziens van He Honigmann. Andere regisseurc I van wie films worden vertoond zijn onder anderen Dick Maa, Jos Stelling en Ben Verbong. Op het gebied van literatuur I houden acht Nederlande schrij vers lezingen en voordrachten. Niet alleen de in Duitsland be kende auteurs als Harry Mn- lisch en Margriet de Moor, ook I de als jonge schrijvers omschre ven A.F.Th, van der Heijden, Tessa de Loo, Anna Enquist, Anja Meulenbelt, Joke van Leeuwen, Leon de Winter en Marion Bloem verlenen mede-1| werking. Door Aart Heering Rome - Een van de mooiste barokke kerken van Italië, defc thedraal van het Zuidsiciliaanse stadje Noto, is vrijwel totaal) vernietigd als gevolg van jarenlange verwaarlozing. "Vongej week stortte het koepelgewelf van het wereldberoemde boni- werk in, nadat de structuur door weken van regenval was om dermijnd. Al jarenlang hadden deskundigen gewezen op de) gevaren die het monument liep, vooral nadat Noto in II door een zware aardbeving was getroffen. Het gewestelijk be-I stuur van Sicilië heeft echter nooit gebruik gemaakt van® fondsen die voor het herstel beschikbaar waren. Het ruim 20.000 inwoners tellende Noto is in 1990 door de Unesco uitgeroepen tot 'Europese hoofd stad van de Barok'. Nadat in 1693 een aardbeving het hele stadje had verwoest, werd het in korte tijd weer opgebouwd door een groep van de meest vermaarde architec ten van dat moment, onder wie de Nederlander in Spaanse dienst Carlos de Grunenbergh. Op last van het zeer katholieke Spaanse bestuur kreeg het nieuwe Noto maar liefst 32 kerken waarvan de nu verwoeste Dom het meest in drukwekkend was. Alles werd opgetrokken in de plaatselijk gedolven witte tuf steen, die het stadje in de helle zo merzon een magnifiek aanzien gaf. Dit zachte gesteente laat zich gemakkelijk vormen, maar is te vens poreus, zodat het gemakke lijk dreigt te verkruimelen. Daar om hebben de monumenten van Noto regelmatig onderhoud no dig, maar dat heeft vrijwel nooit plaatsgevonden. In de afgelopen eeuw is het oude pronkjuweel daarom steeds verder verfletst, verlaten en verloederd. In december 1990 werd Zuidoost- Sicilië weer getroffen door een aardbeving die ook in Noto zware schade aanrichtte. De kathedraal bleef staan, maar er vormden zich scheuren in de wanden en de koe pel, waardoor regenwater naar binnen gutste. Om de dom voor instorting te behoeden, stelde de Italiaanse regering in 1991 vijf miljoen gulden ter beschikking, waar tot op de huidige dag niets mee is gedaan. In totaal werd door Rome ruim vier miljard gulden vrijgemaakt voor de wederopbouw van het ge troffen gebied. Als gevolg van bu reaucratische procedures, compe tentietwisten en ruzies over de verdeling is daarvan nu nog maar honderd miljoen gebruikt, terwijl honderden monumenten met in storting worden bedreigd en dui zenden mensen nog altijd in ba rakken wonen. De centrale regering kan daar niets aan doen omdat Sicilië als autonoom gewest een eigen parle ment heeft, dat onafhankelijk van Rome beslist over het financieel en cultureel beleid. Het Siciliaanse parlement, waar van meer dan de helft van de leden onder proces staat wegens corrup tie en banden met de mafia, is ech ter niet direct een schoolvoorbeeld van slagvaardig en doorziekt! bestuur. De ondergang van de kaf thedraal van Noto is daarvoorhel| zoveelste bewijs. De leider van linkse oppositie op het eiland, S| no Consiglio, heeft daarom i' landsregering verzocht om de Si ciliaanse volksvertegenwoorigi"" onder curatele te stellen en zelf wederopbouw te leiden. De dca| kan daarmee echter niet worden gered. Volgens de Italiaanse minister^ cultuur Antonio Paoiucci is vernieling zo radicaal -1 facade van de kerk staat nogowf eind - dat van herstel geenspri kan zijn. Kort na het Venetian theater La Fenice, dat eind jan» ri door brand werd ver heeft Italië daarmee weer eend tureel juweel verloren. En mee wordt een cynisch advies de Londense Times van enkel" ren geleden weer actueel: Be: Italië voordat de Italianen het t gronde richten. Amsterdam (anp) - D®| beroepsverenigingen ontwerpers fus< Daardoor ontstaat de Be-1 roepsorganisatie Ned®- landse Ontwerpers (BW waarin grafisch, industri eel en ruimtelijk ontwe'- pers en ontwerpt"®'®) zijn verenigd. Prof. dir. Wim Crou*M vormgever en voormalig I recteur van Museum Ml mans Van Beuningen,w®I voorzitter van de BN0- Huisman wordt direc! van het bureau, dat in sterdam zetelt. De nieuwe organisatie 2500 leden en is daarmee'- van de grootste ontwerp verenigingen binnen Eur r DeBNO zorgt voor pW» van het Nederlands ont® t belangenbehartigingen vice. Ook dient de ken vereniging als platfon" het uitwisselen van idees kennis. (dl 16.00 Journaal ,606 Goeienuddag! 653 De week van, gesprekken 718 (ZW) Charlie Chaplin, slapst i737 The Cosby Show ,8.03 Boggle, spelletje ,8 31 (ZW) laurel Hardy, slapst ,900 Spreekkamer, medisch mag, ,930 WakuWaku, spelletje 2000 Journaal 2030 Blik op de weg, verkeersma met de verborgen camera 20 58 Zo vader zo zoon, spelletje Judith Bosch 21.26 Hier en nu 2,59 Tussen kunst en kitsch 22 52 Dokument: Steunpunt, doe taire over ANWB-steunp Innsbruck (2) 2332 Cheers, comedy 23.57 Miniatuur: Herman Vei priester, parlementariër en (tot 00.03) 09.30 Verhalen uit de bijbel (tot l 1000 Huisje boompje beestje 10.20) 1030 Duurzame ontwikkeling 10.50) 1 11.30 in the Picture (tot 12.00) 16.02 Little Women, tekenfilm 1631 White Fang, jeugdserie 17.00 De troon van Koning Kuns 17.29 2 Vandaag, actualiteiten mei en 18.00 Journaal, 18.43 Spo naai en 18.51 Hoofdpunten i nieuws 19.03 Hoe is het mogelijk, magazjl 19.32 Dr. Quinn: Medicine Worn, rie 20.20 Streekziekenhuis Dokkum,| mentaire 20.50 Studio Sport 21.30 De rivier, 8-delige documd over het leven langs de IJsse| 1 21.58 Het elfde uur, talkshow 22.56 Kites Kings of Hong Kon| tuurdocumentaire 23.25 (PP): WD 23.30 Journaal 23.36 Fitariek: Zohra uit Algerijd 00.06) 107.00 Journaal I 07.07 Klokhuis 07.24 Verhalenverteller 07.29 Ontbijt-tv met elk half uur| naal en 8.10 NOS-Sportjo 09.00 Journaal I 09.05 (PP): AOV Kooktv 1 09.29 Studio Sport 11.05 De week van 11.31 Boggle 11.59 MiddagEditie met Jou 12.15 Den Haag en 12.30 Sportjournaal 113.00 Journaal 13.08 Kassa 113.40 Kookgek. Aansl.: Passie vo nen 114.05 Studio Sport 114.50 Karel 115.31 Jules Unlimited 16.00 Journaal 15.35 Le non-conformiste, portret L Liebman 16.40 Neighbours, serie 17. bande a Carlos, magazine 17.35 Schwarzwaldklinik, serie 18.30 Régior 18.50 Cartes sur table, magazine 19. quotidien des sports 19.30 Nieuws Jersey Girls, Amerikaanse film-komeo- 1392 van David Burton Morris met Gertz, Dylan McDermott en Sheryl Lee. pi discussie. Thema: Italian en in f1 23.15 Laatste nieuws 23.40 Javas, cub agenda 23.50 Le coeur et I'esprit, katl magazine (tot 24.00) iI'P Top motos, motorsportmag 18.00 lei Bla-bla, kindermagazine 'Neighbours, soap 19.30 Nieuws 20.C pes, culturele agenda 20.10 Jersey Amerikaanse film-komedie uit 1992 v; Burton Morris met Jami Gertz, Dyla Jermott en Sheryl Lee 21.45 La crist, oevallerysthal, documentaire 22.00 N Javas 22.35 L'hebdo, actual* magazine 23.00 Reflets du libéralisme «eke uitzending (tot 23.30) ■pnen-Fieber met Die Bambus.Bijrer K Senfilm: The e°y and ^e Pi T I"1,11'00 Heute Sport 11) n unstr'iden: showrijden wir; I mot u sseschau 1300 Mittagsma I mL rte 1345 Wirtschafts-Teleg- IC',Larchau 1403 Rehmsen, I AnH Tagesschau 15.03 Julia Zre?lIalkshow 15'55 Jürgen Flieg lleI6-00 Tagesschau 16.03 Fliege I qazL «°2 Jagesschau 17'10 Brisan' I film Verbotene Liebe, serie I oil t 0f'serie 18-M Wildbach, I San rv 9esschau 20.15 Abenteuer I Part nn^00 en San D'ego Wild t 1 brürt Report' maga2ine 21.40 F tort Dnlit"6 22,30 Ta9esthemen 23.C W'^eneO^ONachtmagazin! „^ab|e-cyclus: Too Hot to Hi rafilm 02.35 Nachtmagazin I |if™e,cUi?land 1 ".45 Dalli DalliJ Them r u an Gid' jeugdserie hndemr! agsecke 14'40 Löwem iaalicic1amrna 13-®3 Logo, jeugr Penfflm is«ie und die starken Ma genberu Heute 15'50 Umer< serip n'nn"6 30-33 Jede Menge I l17-50 De'r AltpAb8njmaJ9azin met 119.25 t! misdaadserie 19.00 I 121°° AusLÜerben Niemals Aus' I 'otter's w f- 2145 Heute 124.00 H^.t rUtter and Bone' sPe lNaehtexDrp!e^acht' Met filmtiPs 1 press: Mttelalter'in Manhatt

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 8