Bredaas model wordt nog
niet herkend 01
f na
(D
0
0)
0
■o
UI
O
Volume walkman staat
weer eens ter discussie
f
I
£3
i -
tlrlS
I I
jlf I ~U
~o
al®
K's Choice vindt optreden
in Nederland xheel plezant'
Kunststukjes
II 8 9
2
If
I-i
r
us
joy
ZD
O
O '1) Guus Meeuwis
Vagant - Per spoor
O B) Captain Jack - Captain
Jack
O 4) Backstreet Boys - I'll ne
ver break your heart
O 8) ST - Anything
O 2) Fluitsma van Tijn -15
miljoen mensen
O 8) Robert Miles - Children
O 7) Take That - How deep is
your love
O 5) 2 Brothers on the 4th
floor - Fairytales
O 9) Marco Borsato - Ik leef
niet meer voor jou
(17) Kadoc - The nighttrain
(10) Kle nsma De Leeuw -
Zonder jou
(21) Dune-Rainbow to the
stars
(19) One two trio-Juffrouw
Toos
-) C. Lownoise Mental
Theo-Your smile
(23) Joan Osborne - One of
-) Linda, Roos Jessica -
Alles of niets
(26) Frans Bauer - Julio med-
ley
(20) Celine Dion - Failling in-
to you
(13) Boyzone - Father and
son
(30) Tina Turner-Whatever
you want
(12)2 Unlimited-Jump for
(22) Everthing but the girl -
Missing
(11) Party Animals-Have
you ever been mellow
(14) Babylon Zoo-
Spaceman
(15) Backstreet Boys - we've
got it goin on
(16) LL Cool J-Hey lover
(40) The Beatles - Real love
(45) Foo's garden - Levhan
tree
(31)Snap-Flame
(39) Gus o - Disco's sevenge
(29) Jud th Ansems - If you
can't give me love
(44) Radiohead - Street spirit
(25) Gig D'Agostino -
Sweetiy
(18) Mariah Carey - Open
arms
(38) Sepultura - Roots
bloody roots
(24) Critical Mass - Burnin
love
(27) Linda, Roos Jessica -
Ademnood
(34) W. Houston 8t Cece
Winans - Count on me
(47) Oasis - Don't look back
in anger
(49) Meeuws Vagant - Het
is een nacht (levensecht)
(35) De Kast - Eeri teken van
leven
(-) Tactactoe - Ich find dich
scheiBe
(37) Me My - Baby boy
(46) Sting - Let your soul be
your pilot
(50) De Nachraove - Sjeng
nog 'net aon de geng
(-) Tony di Bart-Turn your
love around
(28) Mariah Carey Boyz II
Men - One sweet day
(-) Lipstick - Queen of the
rhythm
(32) Luniz -1 got 5 on it
(42) Pater Moeskroen - Laat
maar waaien
Eindredactie: Paul Verlinden
Reacties: Vind je jezelf heel interessant
heb je een goed idee-of wil je gewoon je
gal spüwen?
Schrijf of bel naar: Ragazzi,
frl' V.4.
Melanie Koremans blijft nuchter onder alle aandacht.
FOTO ARYAN JANSEN
Door Michiel van den Broek
Bijna vijftien jaar nadat hij op de
markt kwam, haalt de walkman weer
eens de voorpagina. Het Franse parle
ment besloot namelijk een volume
beperking van de apparaten in te stel
len. In onze Tweede Kamer klinken
nu dezelfde geluiden. Maar moeten
we niet gewoon zelf bepalen of we
onze oren de vernieling in helpen?
Gabberend op een houseparty of dui
kend vanaf een rockpodium komt de
wet misschien wat achterhaald over.
Decibellen jagen je daar in groepjes
van vele tientallen langs de oren. De
vergelijking met een opgewonden
straaljager (goed voor 140 Db.) gaat
bij diverse Kuipconcerten behoorlijk
op. Toch is het risico op gehoorbe-
schadiging de reden voor het Franse
besluit. Volgens de regering zijn doof
heidsverschijnselen onder jongeren
schrikbarend gestegen.
In Nederland lijden zo'n 25.000 jonge
ren aan een gebrekkig gehoor. Daar
om zou de Hoorstichting graag zien
dat 80 decibel al de bovengrens is.
Dergelijke voorstellen vinden maar
weinig sympathie bij de jeugd. Op het
Bredase centraal station klitten wat
scooters samen. ..Een joke zeker".
showt hij de ingebouwde boxen in
zijn helm. Een verrassend harde beat
verlaat het hoofddeksel, maar het
groepje verrekt geen spier. Dagelijkse
praktijk, zo blijkt als ook Arjen en
Koos hun geluidsinstallatie aanslinge
ren.
Aan een paar geïrriteerde blikken van
voorbijgangers valt af te lezen dat de
meningen toch verdeeld zijn, „Tering-
herrie", plaatst Karin direct. Zeker, zij
heeft een walkman, maar 'die hoeft
toch niet zo debiel hard'. Een maxi
mum-volume vindt ze evenwel over
bodig. „Het blijft je eigen keuze of je
je oren verpest."
Buschauffeurs weten ook alles van
walkmanleed. Niet voor niets hangen
bij de deur posters die erop hameren
toch vooral een acceptabel geluidsni
veau te hanteren. Daarbij ligt de na
druk op de overlast voor mede-reizi
gers.
Vervelend, maar als je je met walk
man zelf in het verkeer begeeft, gel
den andere normen. „Dan vorm je
een gevaar voor anderen", meldt een
woordvoerder van Sony, uitvinder van
de walkman. Hij houdt een pleidooi
voor de manier waarop zijn bedrijf
Op onze apparaten zit een schakelaar
die 85, 95 of meer decibel toestaat. In
de handleiding adviseren we stand 1
of 2. Maar omdat sommige, zelf op
genomen, tapes zo'n slechte kwaliteit
hebben, is ook een derde stand nood
zakelijk." Zo roept Sony de gebruikers
op het gezond verstand te gebruiken.
„Auto's kunnen ook veel harder dan
je doorgaans rijdt."
Concurrent Philips wil niet veel zeg
gen over het Franse besluit. Een
woordvoerder wil wel kwijt dat het
volume een verantwoordelijkheid van
de consument is. Mochten er wettelij
ke maatregelen komen, dan ziet Phi
lips wel verder.
De Nederlandse overheid is nog niet
toe aan zogenaamde 'meningsvor
ming'. Het ministerie van Volksge
zondheid heeft wat onderzoek ge
daan naar harde vuurwerkknallen en
naar omstandigheden in fabrieken,
maar de walkman, daar is het nog
niet aan toe. Natuurlijk bestaan er al
lang algemene veiligheidsbepalingen,
'waarin staat vermeld dat apparaten
niet gevaarlijk voor consumenten mo
gen zijn. Hoewel een kleine rechtse
partij wel wat ziet in een volumebe-
Door Martijn de Meulder
Ze is vijftien jaar oud en nu al fotomo
del. Melanie Koremans uit Breda won
onlangs de landelijke Yes-modellen-
wedstrijd. Ze mag zich nu de trotse
drager van de titel 'Covergirl 1996'
noemen.
Het novembernummer van het mei
denblad Yes was voor Melanie het be
gin van haar omzwervingen in de we
reld van 'glitter en glamour'. Lachend
vertelt ze: „Een vriendin van mij had
de oproep gelezen en vroeg 'waarom
die je niet mee?' Ik heb me toen voor
de grap ingeschreven. In januari werd
ik plotseling opgeroepen voor een re
portagedag in de Utrechtse jaar
beurs."
De uitnodiging voor 'Utrecht' was al
heel bijzonder. Melanie was samen
met 21 andere meiden uit 1250 aan
meldingen gekozen. Allemaal werden
ze voor een grote modereportage in
Yes op de foto gezet. Naast die repor
tage spraken alle deelnemers met een
jury van Yes-redacteuren en mensen
uit de modellenwereld. Het duurde
daarna nog een maand voordat de
jury het besluit nam; het zou Mela
nie worden, zij was de mooiste van
allemaal.
Het was inmiddels half februari,
maar vanaf toen ging alles heel
snel. „Ik ging naar een fotostudio
in Amsterdam voor een speciale
reportage. Ze fotografeerden me
daartussen mijn hobby's. Saxo
foon spelen, jazzballet, uitgaan
en winkelen. Dat was best eng.
In Utrecht ging ik met twee an
dere meiden op de foto maar nu
moest ik helemaal alleen. Alle
mensen werkten voor mij en
dat was wel wat vreemd. Een
beetje onwerkelijk."
Ze werkte die dag van tien uur
's ochtends tot zes uur in de
avond. Tientallen keren klik
ten de camera's voor haar.
Melanie's haar en make-up
werden telkens veranderd,
maar het eindresultaat was
prachtig. Als een echte diva
sierde ze twee weken gele
den de Yes-cover, samen
met haar saxofoon. Het
meidenblad drukte de hele
modereportage af. Vijf
bladzijden lang, paginabreed, straalde
ze de lezer tegemoet.
Ze heeft inmiddels een contract gekre
gen bij een groot Amsterdams model
lenbureau. Op dit moment wordt daar
een presentatiemap voor haar ge
maakt. Als die map klaar is kunnen
opdrachtgevers haar via dat bureau
'boeken'.
Melanie blijft onder al die aandacht
heel nuchter. Zittend op de huiska-
merbank in Breda drinkt ze voorzich
tig uit een kop thee. Haar antwoorden
zijn bescheiden.
Haar uiterlijk is belangrijk. Maar over
dreven aandacht schenkt ze er niet
aan. „Als ik uitga maak ik me wel op,
maar door de week valt het wel mee.
Ik hoef niet echt aan de lijn te doen.
Soms denk ik wel eens bij mezelf 'ik
moet wat minder gaan snoepen' maar
meestal is dat niet nodig."
Na de vraag wat ze zelf eigenlijk van
haar uiterlijk vindt, blijft het even stil.
Aarzelend: „Volgens mij is niemand
echt tevreden over zijn uiterlijk. Ik ben
ook niet helemaal tevreden. Wil je
precies weten waar ik niet zo blij mee
ben? Dat vertel ik je niet!"
Heeft ze overigens een vriendje? „Op
dit moment niet nee, misschien in de
toekomst. Van overdreven aandacht
nadat ik in de Yes stond merk ik trou
wens niet zo veel. Vrienden en beken
den weten het wel, maar op straat
word ik nog niet herkend."
Melanie wil graag verder met het mo
dellenwerk. „Dat lijkt me wel leuk.
Maar belangrijkste blijft natuurlijk
mijn school. Ik zit in de vierde van het
VWO en dat wil ik gewoon afmaken.
Ik weet ook niet hoe het gaat lopen.
Dat hangt van het aantal opdrachten
af." Rond haar mond speelt een veel
betekenend glimlachje. Ze ziet het
zitten, zo'n carrière in de glitter
ÉhS L
/fOl
So I 01
O a
B a
o 5?
cl -e
V
NB*
fd
co
co H
O
3-H
tl
3
a
cd
dj
dj
O
cd
3
CD
0) 2.
n>
O
ju
n>
(Q
O-o
=3
O Q.'
CD M
e- 1x3
N
s ai
?C®
O 3.
/e-s-s
«O
O
03 2
2+ Q-
8 -L® sS
■n coca a CD
Q. ^CD CD ("7"}
g-o^vx- yy
o 7T"=;
"O w
W i
i CD
£13
CD
CD O I
I en
CD
O
O S w
INI
w
O
zr
0)
£D
j-J
cd
CD
Q-
NJ
O
=J
Z3
CD
CO
3- 3
5
-8 1=5
<D 1
1 ST
N* 3
N v'
cd o
TÜ) z
zr N
O (0 w
cd^ca cd
(do" cd q-
q. o a> cd
0) CL
SSi-i
PO
03-
S? 3
03 SD
?"0
Q.
S.
CO DJ
§§2: CD
^2: CD
OlPt
r "IA
CD
O
O
X3
CD
CD
a
The Smashing Pumpkins komen
naar Nederland, dus zien weer
wat artikelen over hen het dag
licht. Nieuwe Revu sprak de
band die vol spanning wacht op
de uitwerking van Mellon Collie
And The Infinite Sadness. Deze
dubbel-cd zal immers bepalen of
ze doodstoten naar de grote
stadions, danwel op het huidige
Ahoy'-niveau blijven dobberen.
Niet dat leading man Billy Cor-
gan de geldzucht heeft gekre
gen, artistieke roem is hem meer
dan lief. „Ik sta op het podium
en moet de hele wereld vertel
len wat ik vind en wat ik voel.
Alleen al daarom moet ik mezelf
inprenten dat wat ik zeg be
langrijk is."
Muzikaal gezien schurken de
Pumpkins nog dichter tegen
rock 'n' roll aan. Corgan spuugt
op modieuse namaak post-Nir-
vana, op de bandjes die MTV
vullen. „Bands die eigenlijk niets
meer doen dan een versimpeling
maken van de Smashing Pumpk
ins-sound, hebben nu rijen hits."
Hij vertelt graag het verhaal van
de Levi's commercial. De Pumpk
ins werd gevraagd de muziek te
verzorgen. Toen zij weigerden
huurde het bedrijf een band in
die, jawel, de bijna-hit Today na
deed en daar zelf mee scoorde.
Waarom zou het een naam
moeten hebben? Psychologe
Sanderijn van der Doef weet dat
mensen graag in hokjes denken.
Maar als vriendinnen 'opeens'
met elkaar liggen te vrijen, is
dat meestal een veel voorko
mend experiment. Yes laat My-
rthe aan het woord. Haar ver
haal zal herkenbaar zijn; zij en
haar beste vriendin slapen nogal
eens bij elkaar omdat het han
dig is in het weekend en derge
lijke, Praten over jongens hoort
vanzelfsprekend daarbij en juist
die opwinding leidde tot wat
strelen over en weer. Totdat ze
plotseling iagen te zoenen en
beiden geen woord meer durf
den zeggen. Natuurlijk een
hoop schaamte de volgende da
gen, want eigenlijk vielen ze op
jongens en dat wisten ze maar
al te goed. De psychologe ziet
het als een ontedekkingsreis.
„Schuldgevoelens zijn helemaal
niet nodig. Het is logisch datje
een beetje verward bent, zeker
als je dat vrijen ook erg fijn
vond. Maar het hoeft niet te be
tekenen dat je lesbisch bent. Je
zit in een experimenteerfase, en
dit kan er een onderdeel van
zijn."
Op de golven van de seventies-
hype beleeft John Travolta de
ene come-back na de andere.
Zijn heupbewegingen en arm-
zwiepers vinden weer gretig af
trek op feesten en partijen.
Waar blousen met langere kra
gen dan mouwen weer mogen,
of zelfs moeten, staat Travolta
op een nieuw voetstuk.
Cosmopolitan mocht met zes
internationale schrijfgenoten
aanschuiven bij Johnny, want de
publiciteitskermis rond de film
Get Shorty draait op volle toe
ren.
Regisseur Quentin Tarantino
sleepte Travolta uit het circuit
van platte kassuccessen als Look
who's talking en tilde hem op
tot het Pulp f/ct/on-niveau. Te
genwoordig adviseert hij de
filmster zelfs bij het uitzoeken
van geschikte films. Want inder
daad, na de magere jaren tach
tig, Blow Out, Staying Alive)
kan Travolta zomaar scripts wei
geren. Tegen Get Shorty zei hij
twee keer nee, tot men hem ver
zekerde dat de dialogen net zo
flitsend zouden worden als in
het boek. Dat is tenslotte zijn
handelsmerk. Naast de typische
loopjes natuurlijk.
Michiel van den Broek
<ri CL
LJ- n
CD 2 O
®"8
CT "O LQ
cu 2
dj dj 5
5' <4 O
ca -
3. o' 3 O 2.
cd
cd 'fq- ay.
•d ca n-
dj q-
dj cd a
2 "2.
2 0) ca
(q dj cd
2.3
a dj
2 ca o
O S
cD®
o" cd c/j
I
I'S.®
5 S ff
cd 2 cd
^12. sr
BT 2
n ca a
c 2
cd cd
[P CD 3
cd 5
2.
03
cd 2
§23
fir®
c/> =-• ui.
cd ,3 cd
Ui CD
W Q.g
cd c/j o
3- 2 2-
cd je-
a a. cd
W CD 2
a. cd 0
cd a tt
CO
Is a
7T<
Is- f
Q_ CQ E.
dj j*
ca c=:
o. o
O O 2
Q--Ö
2 dj
q. dj
co
5*8 i
2. w 3
DJ C 3
dj
cd
w cd
CL 2
OT W
lö
cd cd
3 a>
a. 3
s cd
2 S
3 CQ
m
CL O
dj "d
O 2 5?
a®
cd cd c
Q O CD 2!
co cd cd.
i?.
9:8.3
o a
dj ■o
cd 7c
2 cd
a cd
dj o cd
3^
"9 8?®
a
M o1 2 s
o
5" Jr. 3-
!<8
0) o
Door Marjolein Rotsteeg
Met The great subconscious club brak
de Belgische band The Choice in eigen
land door. Ook Engeland, Amerika en
de rest van Europa spitsten de oren.
De band rond Sarah en Gert Bettens
tourde in het buitenland met Morphi
ne, Bryan Adams en The Indigo Girls.
Dan verschijnt Paradise in me onder
de naam K's Choice. Het vele live spe
len is eraan af te horen; de band
klinkt stukken hechter dan op de
voorganger. Van Sarah's uiterlijk is
nèt even meer werk gemaakt, wat
haar uitstraling ten goede komt. De
cd is snel goud in België. De single
Not an addict haalt ook de Nederland
se hitlijsten. Handelsmerk van K's
Choice muziek zijn pakkende liedjes
met inhoud, een bij vlagen gespierd
gitaargeluid en de wonderschone, tik
je hese stem van Sarah.
De reden van de naamsverandering
zit 'm in het feit dat er meerdere
bandjes zijn die The Choice heten. „In
Nederlaand eentje en in Amerika al
twee, waarvan er een op het label van
Ice Cube zit", vertelt Sarah, voormali
ge studente fotografie (23). „Dat is
niet het soort mensen waarmee je
problemen wilt krijgen. Juridische
problemen hebben we vermeden door
onze naam te veranderen. We moes
ten redelijk snel een nieuwe naam
vinden. Een paar dagen hebben we
zitten brainstormen over wat we voor
of achter Choice konden zetten. Uit
eindelijk kwam iemand met K's Choice
op de proppen. Het klonk oké, zeker
met de uitleg erbij." De K komt van
Joseph K, de weinig fortuinlijke
hoofdpersoon uit het boek Het proces
van Franz Kafka. „Een ongelooflijk
goed boek. Het personage had overi
gens niet veel te kiezen."
Is dat symbolische voor jullie?
„Zo heb ik het nog niet bekeken."
Het nummer My record company is
een cynische uithaal naar de platen
maatschappij in Amerika. „Onlangs
hebben we weer gemerkt dat ik reden
had dat nummer te schrijven. Amerika
heeft eind januari laten weten dat ze
onze plaat niet uitbrengen. Daar ko
men ze na een halfjaar mee. Heel
jammer. Als ze ons dat meteen had
den verteld, hadden we al die tijd
kunnen benutten om een andere pla-
tenmatenschappij te zoeken. Ze heb
ben ons een fax gestuurd met de me
dedeling dat er 'niet echt een single
op staat'. Onze vorige cd is er wel uit
gekomen. Het was een fantastische
ervaring om door Amerika te touren.
Ik keek er echt naar uit om dat nog
een keer te doen. Maar ja, niks aan te
doen."
Nog lang niet alle hoop is verloren,
want met hun recente succes moeten
er toch andere deuren open kunnen
gaan. Als het via een omweg toch
lukt, is de voldoening des te groter.
„Dat denk ik ook," beaamt Sarah. „En
stel dat we over tien jaar groot zijn in
Amerika. Dan hoop ik iemand tegen
te komen die nu zegt dat er geen sin
gle in zat. Anderzijds heb ik noch
Amerika noch Engeland nodig om be
vestigd te krijgen dat wij een goede
cd hebben gemaakt. Dat is niet arro
gant bedoeld."
Sarah schreef Not an addict naar aan
leiding van een interview voor een
Frans aids-preventieblad. De journalis
te was zelf sero-positief. „Zij vroeg me
of wij drugs gebruikten. Ik antwoord
de van niet. Ik hoop dat ik altijd van
uit mezelf een manier vind om de juis
te sfeer op te roepen om nummers te
schrijven en dat ik daar geen midde
len voor nodig heb. De journaliste was
heel blij met mijn antwoord. Ze heeft
mij aan het denken gezet. Ik besefte
dat wij in het muziekwereldje een van
de weinigen zijn die geen drugs ge
bruiken. Ooit heb ik eens een paar
trekjes van een jointje genomen, maar
ik heb er alleen maar heel lang van
moeten lachen."
Sarah en Gert hebben ieder een eigen
manier van schrijven. Not an addict is
een typische Sarah-nummer, White ki
te fauna een echte Gert-song. Dad is
ook echt een nummer van mij. Ik denk
niet dat Gert zich ooit zo letterlijk
bloot zal geven. Hij vertelt altijd wel
iets over zichzelf in zijn nummers,
u-vjoiroooiroMo
0 W O S O) ro /n
r~ 7s
1
Q- U>
CT Q
8 §i
S DJ CL
3-
5
TC
K's Choice
veel poëtischer dan ik, gebruikt meer
moeilijke woorden en beelden. Ik ben
vrij direct. Maar er zijn natuurlijk uit
zonderingen die de regel bevestigen."
Hoewel Nederland en België vele
overeenkomsten hebben, heerst er
een ander muziekklimaat. Dat ver
baasde Sarah ten tijde van The great
subconscious club. „Je spreekt dezelf
de taal, dan zul je ook wel dezelfde
groepen leuk vinden, dacht ik. Maar
dat bleek helemaal niet het geval. Het
Nederlandse publiek is ook heel an
ders, om eerlijk te zijn vind ik het nu
plezanter. We worden op een onge
looflijk warme manier verwelkomd. In
Nederland krijg ik altijd het gevoel
dat we een grote internationale
FOTO DOUBLEKT MUSIC
groep zijn. Dat is voor ons nieuw. Nog
geen jaar geleden had je Britpop en
Seattle-rock en nu heb je in Nederland
al Belgenpop. Zelf heb ik niet het ge
voel dat we deel uitmaken van een
groep, want ik ken al die mensen niet.
Ik moet wel zeggen dat dEus de weg
heeft geëffend."
De biografie die Paradis in me verge
zelt rept niet meer over Sarah's ont
dekker: Rocco Granata, zanger met
hoog kitschgehalte, bekend van de
hits Marina en Zomersproetjes. Sarah
lacht. „Ik ben hem heel dankbaar. Hij
was de eerste die echt in mij geloofde
en heeft ons in contact gebracht met
mensen met wie we nog steeds wer
ken. Dat zal ik nooit vergeten."
FOTO
ARYAN
JANSEN
'Een mooi instrument met karakter', zo omschrijft Cécile
Dekkers (17) uit Oudenbosch de viool. Zè speelt al zes jaar
viool aan de muziekschool in haar woonplaats. Iedere dag
oefent ze zeker een half uur. Ze treedt regelmatig op met
het (muziek)school-orkest. Later zou ze graag in een ama
teurorkest spelen.
p /f>
£-^"DTi
ro O a
W O
c
5"
cd
M-.23 a
af n
m (D
"O -h N
P 3"
-L ro
|s®3|
3 2 dj c
c cd
CD r- -«
.-^J-vjr\D-£.CO4^O0COCDCD
NI
m
73
D
'h