DE STEM
'Volgens mij lachen ze zich rot om de mens'
lil#
ifïT1
lil" /A
Raymond van het Groenewoud en De Minister van Landsverdediging
JU!
!i|l tl
►Ail
iffi'i
ii
w
taf
Ik hou van
Hollanders
Julia Samuël leert de
kijker omgaan met geld
Filmnet heeft rechten
van Milaan - San Remo
1 Hï'
'.p v IP
«J* t' 7jë
r&MnSP
Walkman staat weer
eens ter discussie
I Alles is bijzonder bij deze man.
I Die zit in een enveloppe met als
I afzender Ministerie Van Lands-
I jenlediging. Op de uitnodigings-
I jaart staat een prachtig wapen,
npl
mm
4 HS
Richard Biggs uit sf-serie 'Babyion 5' gelooft in buitenaardse wezens
ar/m
-i. SM
ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - 05
Gids
"7
ZATERDAG 23 MAART 1996 DEEL
'Ik heb weinig beheersing'
LD
£0
I ooor Tom Smeets
gen bijzonder mens, dat is hij. En z'n bijeenkomsten ver-
ijienen hetzelfde predikaat. Raymond van het Groene
woud. De aanleiding om hem op te zoeken is het verschij
nen van zijn nieuwe cd, Ik ben God niet getiteld. Een bij
zondere titel, uiteraard.
Het begint al met de uitnodiging.
(en kroon bovenop en een ereme-
[e onderaan, net onder de
_t 'eendracht maakt macht'.
I Alleen het portret in het hart
I klopt niet. Je zou op z'n minst de
[Belgische koning verwachten.
Maar het is een man die z'n hand
I voor z'n ogen slaat, als een ge-
baar van vertwijfeling. Dat kan
dus geen minister zijn, dat moet
I Raymond van het Groenewoud
P
mm
ii
lilliü
fi,
iflïllltt
tafels
UllÜP
pp
De uitnodiging: Zijne excellentie
De Minister Van Landsverdedi
ging heeft de eer en het genoegen
5 uit te nodigen op de officiële
Ivoorstelling van zijn cd Ik ben
God niet. De plechtigheid vindt
s in de foyer van het Bourla
;er aan de Komedieplaats in
Antwerpen.
i, er staat ook nog bij dat de
Iplechtigheid 'om 10h30' stipt be-
gint. Op dat tijdstip zijn alle bui-
I lendeuren van het theater echter
[nog gesloten. Een groot aantal
sen loopt zenuwachtig op en
neer, maar geen deur gaat open.
I Alles is bijzonder bij deze man,
dat zei ik al.
Podiumbeest
Het korreltje zout waarmee je het
I Vlaamse begrip 'stipt' moet ne
pen is ongeveer drie kwartier.
I Eindelijk komt als eerste een re-
r van de BRT aan het
een man die een uitvoerig
tv-portret van Raymond heeft
t dat de BRT inmiddels
[onder de titel Je moest eens we-
itahoegelukkig ik was heeft uit
gezonden. Raymonds eigen titel
l de BRT kennelijk een tik-
I keltje te ver. De regisseur spreekt
Iintussen vol bewondering van 'de
I geniale entertainer en kunste-
anaar'. En ook 'een bijzonder
ij mens dat niemand onberoerd kan
[laten'. Nu hoort u het ook eens
[van een ander.
[De man is niet de enige Vlaming
Een van de liedjes op 'Ik ben
God niet', de nieuwe cd van
Haymond van het Groene
woud, heet 'Ik hou van Hol
landers'. De tekst daarvan is
'aldus:
'Je zien er keurig uit, mis
schien wat lang
Mooie stemmen, vol subtiele
klank
be vrouwen hebben iets ele
gants
"Zo leuk en typisch voor dit
.Md
Zachte ogen, verfijnde sma
ken
Zwoele stemmen, die door
an neuzen kwaken
hou van Hollanders
ik hou van Holland
Hun cafés sluiten op tijd
out is pas gezelligheid
[Hun bitterballen
wie doet hun dat na
01 vergeet ook niet hun huza
rensla
Ze hebben gelijk...
te hebben gelijk...
moet kunnen... niks
alles moet kunnen... ja toch!
Ze hebben gelijk
piepen rood aan
Snebben gelijk
e" daar komt het op aan.
jo het theater brengt Ray-
ond een ietwat hardere ver-
couPiet Mdt
e zien er keurig uit
pSyhien wat lang
hang6 voeten' bloemetjes be-
genUWen bebben bolle wan-
6en melkblis 8e~
[•karri!tanden: S™6 kaken
I zen in °^en' d*e boor hun neu-
j,'® kwaken.
die overloopt van bewondering
voor Raymond. Neem de journa
list Peter Cnop: „Niemand in de
ze contreien rockt zo luidkeels
vanuit de dieperik der darmen."
Hij brengt ook Raymonds be
ruchte volksbals in herinnering.
„Raymond was daar een groots
podiumbeest." Raymond van het
Groenewoud is voor hem de Vel
vet Underground in de Lage
Landen.
Je zou bijna gaan denken dat
Raymond in Vlaanderen echt een
god is. Ik vraag het hem, nadat
nog enkele toespraken voorbij
zijn en hij een even intiem als im
ponerend optreden heeft ver
zorgd. Want laten we niet verge
ten dat het bovenal zijn muziek is
die bijzonder genoemd kan wor-
den. Zijn antwoord is verrassend,
net zoals de rest van het gesprek,
al is hij niet altijd even makkelijk
te volgen. Opnieuw blijkt: Ray
mond is een bijzonder mens.
Originele woede
In Vlaanderen ben je onmisken
baar een god, probeer ik. Maar
hij heeft geen zin grapjes over
deze titel te maken. „Het is maar
een klein liedje", begint hij ern
stig. „Maar dat is geboren uit
frustratie in het privéleven. In
het leven van innig samen zijn.
Alles koek en ei, rozegeur en ma
neschijn en dan weer zo'n dag
waarop dat stuk slaat, met de
bijbehorende wanhopige woede.
Dat heeft geleid tot zo'n liedje.
De platenmaatschappij heeft ge
meend m'n langspeel-cd onder
die titel te laten scheepgaan. Ik
vind het oké, omdat het zo'n
makkelijk hanteerbare kreet is."
Inmiddels zit hij er wat meer ont
spannen bij. „Ik vond het wel ko
miek om in de maanden nadat ik
het lied had geschreven af en toe
een bekend figuur diezelfde kreet
te zien slaken, waaronder Louis
van Gaal."
De minder vrolijke achtergrond
van zijn liedje heeft het voordeel
dat er veel ruimte tot interpreta
tie is, meent hij. Daarom heeft hij
een single uitgebracht met maar
liefst vijf verschillende muzikale
versies van Ik ben God niet, die
onderling muzikaal sterk
schillend zijn. Raymond: „Daar
in komt dat nog eens tot uiting.
De ene keer wordt het met de ori
ginele woede gebracht, een ande
re keer wordt het verwarrender
gebracht,, vanwege de luchtig
heid waarmee het gesteld is. Dat
is, achteraf, eigenlijk mijn gepre
fereerde versie."
Toch is het niet deze versie die
uiteindelijk op de cd is beland.
Daarop staat de Afrikaans getin
te versie. Is het privé-probleem
overigens weer goed gekomen,
probeer ik voorzichtig. Hij bromt
binnensmonds iets van 'o ja' en
zegt dan breed grijnzend: „Geen
paniek mensen, geen paniek."
Spontane inval
Plotseling realiseer ik me dat ik
hem eigenlijk met excellentie
moet aanspreken. Want inmid
dels is me duidelijk geworden dat
Zijne Excellentie De Minister
Van Landsverdediging niemand
minder dan Raymond zelf is.
Hij legt uit: „Er loopt een thea
tershow in Vlaanderen en over
aan paar maanden zal die in Ne
derland worden opgestart. Dat is
een opvolger van de eerste thea
tershow die de Minister van
Ruimtelijke Ordening heette. De
ze tweede theatershow is getiteld
De Minister Van Landsverdedi
ging. Om tegemoet te komen aan
de titel heb ik ook een aantal mi
nuutjes gespendeerd in de pre
sentatie van de theatershow om
min of meer verkleed als opper
bevelhebber een kleine toespraak
te doen naar het publiek toe.
Maar er is geen enkele verwijzing
naar een levend aanwezige mi
nister."
Is er een diepere betekenis? „Het
procédé van een theatershow is
gewoon dat er een titel voor moet
zijn. Wat mij betreft is het ge
woon: we treden op in het thea
ter. Maar er moet per se een titel
zijn. Bij de eerste show had ik ge
woon een spontane inval. In
plaats van te gaan zitten prakki
seren. Ik ben dol op die spontane
invallen. Vooral als ik ze zelf
nauwelijks begrijp. Als ze maar
een beetje klinken. En klinken
doen ze, vind ik. Een diepere
achtergrond is er eigenlijk niet,
zeker niet."
ver- Raymond van het Groenewoud: „Ik ben dol op die spontane invallen. Vooral als ik ze zelf nauwe
lijks begrijp.
Of toch? Want even later zegt hij:
„Mijn verbeelding laat me toe er
van alles bij te bedenken. In het
geval van de ruimtelijke orde
ning: muziek is zo wie zo ruimte
lijke ordening. Arrangementen
erin, een spanningsboog ook. En
in m'n privéleven vertoon ik ook
trekjes die je kunt situeren in het
licht van ruimtelijke ordening.
Een tafel die absoluut moet vrij
zijn, enzovoort, enzovoort."
Hoe zit het met z'n huidige mi
nisterie? „Bij landsverdediging
kan ik er bijsleuren, wat ik trou
wens ook doe, dat er een aspect is
van onze satellietfunctie cultu-
reel-economisch ten opzichte van
wat er in de Verenigde Staten ge
beurt. En dat is dan mooi meege
nomen in zo'n speech van een mi
nister die stelt dat België België
is enzovoort. Dat is niet alleen
maar ironisch. Het is een mooie
mengeling. Ik houd wel van die
cocktails, waarbij de luiste
raar/kijker niet meer kan plaat
sen wat er genoemd is en wat
niet."
Ik vraag hem zelf zijn nieuwe cd
te typeren. Raymond, aarzelend:
„Ik houd van de definitie van een
vriend, deeltijd-journalist, die
zei dat het een funky plaat was in
de brede betekenis van het
woord. Je moet er inderdaad de
brede betekenis bij halen. Ik aso-
cieer zelf funk met het oer-type
van James Brown of Prince.
Maar wat wel klopt is dat er heel
FOTO MICHIEL HENDRYCKX
veel basis komt van mijn zeer ge
waardeerde ritmesectie, die pa
tronen legt waarop het prettig
vertoeven is. Als ik daarna begin
te zingen of niet, er is al iets."
Hij is inmiddels enthousiast ge
worden. „Dat vind ik het mooie
aan dit project. Dat ik er ook
hoorbaar niet alleen voor sta.
Voor de rest kan ik alleen maar
bevestigen wat mijn supporters
zeggen: dat het geniale teksten
zijn." Hij schiet hartelijk in de
lach. Hij put zich vervolgens uit
in complimenten aan het adres
van zijn begeleidingsgroep. Die
luistert naar de intrigerende
naam De Straffe Mannen. „Het
betekent veel voor me dat zulke
goeie muzikanten bereid zijn sa
men met mij te werken. In mijn
ogen - en ik heb goeie ogen - zijn
het goeie muzikanten."
Straffe Mannen
Wat betekent de naam Straffe
Mannen eigenlijk? „Straf wordt
zeker in het Antwerps gebruikt,
maar is moeilijk vertaalbaar.
Sterk in zijn letterlijkheid. Ster
ke mannen. Sterk heeft ook meer
betekenissen dan alleen maar de
man die de honderd kilo kan op
heffen. Een sterk verhaal. In die
zin, zo werkt straf ongeveer."
Hoe onderscheidt deze cd zich
van de vorigen? Het antwoord
komt opnieuw vol aarzeling uit
zijn mond. „Het is volwassener,
zei iemand. En dat vind ik een
mooi compliment. Hij zei het op
een manier en op een moment die
niet de negatieve zin van volwas
sen zijn benadrukken. Niet het
idee van een beetje vegeteren en
dommelen, maar gewoon vol
groeid. Dat kan zich wellicht nog
verder voltrekken. Maar het is
gewoon leuk om te horen en zelf
te voelen dat er een graad van
volwassenheid is bereikt. Het
beste wat je kan meemaken bij
het klimmen der jaren. Het
kwam me niet vreemd voor dat
men zo uit de hoek kwam."
Heeft hij daar bewust naar ge
streefd? „Nee, dat weer niet. Je
ploetert gewoon maar verder in
het leven. Ik kende m'n leven
voornamelijk als een aaneenslui
ting van telkens één dag. De ogen
gaan min of meer open en dan
hoop ik van die dag dat ik er 's
avonds bij het slapen gaan een
prettig gevoel aan overhoud. Ei
genlijk leef ik op dat systeem.
Daarom is het voor mij ook een
verwarrende vraag als men mij
vraagt 'wat zijn de plannen?'
Plannen zijn eigenlijk maar ge
volgen van wat ik heb gemaakt.
Een theatertournee is een plan
dat ik zelf nauwelijks opvat. Ik
rol van het ene in het andere. Ik
zet me er niet tegen af, maar het
wordt toch min of meer rond mij
heen opgezet. Maar wel met mijn
medeweten. Ik zit niet altijd zo
alert om dan te kunnen bepalen
of mij dit wel zint of niet."
Genieten
Als hij 's avonds zijn ogen dicht
doet, is dat dan doorgaans met
een plezierig gevoel? „Vaak wel,
vaak ook een woede over dat ik
het weer verpest heb. Maar daar
wil ik de mensen eigenlijk niet
mee lastig vallen. Ik heb weinig
beheersing. Onder meer in het
consumeren. Als ik daar weer
over de schreef ben gegaan komt
er vaak pok een moment van
feestelijkheid bij, maar de kater
werkt tegen mij. Ik ben niet voor
die kater."
Na een korte stilte: „Ik heb meer
plezier van mijn pak werk of het
andere genotsmiddel, het vrijen.
Ik sta er altijd van te kijken: wer
ken en vrijen is genieten, al is de
aanzet naar werken geen genie
ten. Dat is altijd meer van 'God,
het moet nu eenmaal...' Ik zal
geen workaholic worden, denk
ik. Hoewel, je kunt het niet in
schatten. Misschien ben ik allang
een workaholic zonder dat ik het
besef. Om te beginnen draag ik
die materie waar ik mee bezig
ben altijd mee."
Door Marcel Frost
„Wij willen de kijkers beter
leren deelnemen aan het fi
nanciële verkeer, laten leren
van fouten van anderen",
vertelt David Schaling, pro
ducent van het nieuwe zes
delige Veronica-programma
Geld ligt op straat. Dat was
een van de meest tijdro
vende onderdelen voor de
programmamakers. Mensen
die grote verliezen hebben
geleden, lopen daar immers
in het algemeen niet mee te
koop.
In elke aflevering staat één
thema centraal, bijvoorbeeld
huwelijk of samenwonen, be
lastingen of geboorte. Verder
zijn er verschillende rubrie
ken: een reeks over personen
die hun ledematen verzekeren,
of mensen die miljoenen heb
ben verdiend dan wel ver
speeld. In de eerste aflevering
komt een timmerman aan het
woord, die zijn vingers verze
kerd hééft. Na een ongeluk
met een zaag moest de man in
een ziekenhuis geopereerd
worden.
De schade bedroeg voor hem
32.000 gulden, omdat hij geen
verzekering tegen ziektekos
ten had. Een verzekeraar wil
de de timmerman vervolgens
wel een polis verkopen, onder
de voorwaarde dat er een
wachttijd van een jaar aan
vooraf ging. Een ongeluk komt
zelden alleen, het gevolg was
wederom opname in het zie
kenhuis. Het jaar was nog niet
verstreken: kosten 15.000 gul
den. Vervolgens vertelt het
slachtoffer dat hij zich inmid
dels uitgebreid verzekerd
heeft. Tegen welke kosten, of
in welke vorm wordt niet dui
delijk.
Vrijheid
Het idee voor het programma
is afkomstig van H. Folkers,
algemeen directeur van de Fi
nanciële Raadgevers Associa
tie. „De eerste ingeving kreeg
ik bij het kijken naar de TV-
Dokter, informatief, maar niet
interactief. De kijkers van
Geld ligt op straat kunnen na
uitzending met hun vragen bij
ons terecht. Wij geven dan ob
jectief onze kijk op de kwestie.
Julia Samuël
FOTO VERONICA
De commerciële kant van de
zaak begint voor ons te lopen
als uiteindelijk de cliënt er
voor kiest om met FRA in zee
te gaan."
Veronica kondigt Geld ligt op
straat aan met de mededeling
dat het 'op luchtige en toegan
kelijke wijze financiële raad
'geeft'. Het is de vraag of de
kijker er echt iets van opsteekt
zonder naar de telefoon te
moeten grijpen.
Presentatrice Julia Samuël:
„Natuurlijk moet er hier en
daar nog wat worden bijge
schaafd, maar ik denk niet dat
het oppervlakkig is. Wat de rol
van FRA betreft: de redactie
heeft absolute vrijheid. Dat
was bij mij een van de voor
waarden."
Leerzaam
Samuël zegt zich in de diverse
onderwerpen te hebben vast
gebeten. „Wat research betreft
is dit veel leuker om te doen
dan bijvoorbeeld Vivenda TV.
Trouwens ook heel leerzaam,
pas door deze reeks ben ik bij
voorbeeld gaan beseffen dat ik
een pensioen moet opbouwen
voor later."
„Ik word namelijk honderd,
moet je weten. Als ik straks op
mijn vijfenvijftigste wil stop
pen met werken, moet ik het
die andere 45 jaar ook zien uit
te zingen", zegt Samuël, schiet
in de lach en steekt nog een si
garet op.
I 'Geld ligt op straat',
Veronica, 17.35 uur
zondag.
Hilversum (anp) - Voor de rechtstreekse televisiereportage van
de ouverture van het wielerseizoen, is dit jaar een decoder no
dig. FilmNet zendt vandaag de eerste wereldbekerwedstrijd
van het jaar, Milaan-San Remo, uit. De NOS-tv brengt slechts
een samenvatting.
Met ingang van dit seizoen heeft
FilmNet het recht verworven een
aantal grote wedstrijden recht
streeks uit te zenden. Dat zijn de
Leeds Classic, de Ronde van
Zürich, San Sebastian-San Se
bastian en de Ronde van Lom-
bardije. Een aantal andere klas
siekers blijft bij de NOS: de
Ronde van Vlaanderen, Parijs-
Roubaix, Luik-Bastenaken-
Luik en de Amstel Gold Race. De
Tour de France, het hoogtepunt
van het wielerseizoen, zal dage
lijks bij de NOS te zien zijn.
Dit jaar zijn de tv-rechten voor
de wereldbekercyclus voor het
eerst verdeeld. Bij het verwerven
van uitzendrechten werken
FilmNet en NOS al langer sa
men. Met de Holland Media
Groep (RTL en Veronica) sloten
beide organisaties een strategi
sche alliantie om de voetbal
rechten van de KNVB te kopen.
Een consortium, met de voetbal
bond als andeelhouder, bood
echter meer en won die strijd.
Door Anja van den Akker
In een uiterste poging oorlog in het
heelal te voorkomen, reist het ruim-'
teschip Babyion 5 van de ene plek
naar de andere. Aan boord onder
anderen de arts Stephen Franklin,
gespeeld door de Amerikaanse ac
teur Richard Biggs.
Babylon 5 scoort buiten Amerika beter
dan in het land zelf. „Misschien omdat
de science-fiction-markt hier meer ver
zadigd is", gist Biggs. „De vragen: wat
als... en stel dat... prikkelen kennelijk de
fantasie. Misschien is zo'n verhaal over
de toekomst voor sommigen wel een
mooie gelegenheid om aan de realiteit te
ontsnappen. Een onbewuste poging iets
beters te zoeken."
Hoewel Babyion 5 zich over tweehon
derd jaar afspeelt, vindt hij de reeks niet
idealistisch. „Dat is wat mij erin aan
trekt. Alles wat in Babyion 5 gebeurt,
zou zich nu ook kunnen afspelen. Neem
deze stad, Los Angeles, raciaal verdeeld.
Denk aan de rellen van een paar jaar ge
leden, aan de affaire O.J. Simpson. Dat
zal over tweehonderd jaar niet veel an
ders zijn."
„In feite zit het slechte in ons allemaal.
Als er onderweg een ongeluk gebeurt,
rijdt iedereen langzamer. Je wilt het ei
genlijk niet zien, maar je voelt je er wel
toe aangetrokken. Hetzelfde geldt voor
al die talkshows, waar we met z'n allen
naar kijken. Daarom zal een serie over
louter brave dingen niet boeien. Baby-
Ion 5 is de laatste hoop voor vrede, maar
het lukt niet zo."
Geen fan
Een echte sf-fan is Biggs niet, geeft hij
toe. Maar hij is wèl helemaal gek op
Twilight Zone. „Laat me dertig secon
den van een aflevering zien en ik weet
om welke episode het gaat, wie erin
meespelen, het thema, de dialogen, al
les."
Waarom hij dan toch ja zei tegen deze
rol? „Simpel, omdat ik een baan zocht.
Ik speelde theater in New York, deed
mee aan de soap Days of our Lives (in
ons land te zien bij SBS6), ging naar Los
Angeles en bleef hier hangen. Sindsdien
word ik, gek genoeg, vaak gevraagd
voor de rol van dokter. Of advocaat. In
het theater krijg ik meestal de instabie
le karakters. De gek, de moordenaar, de
verkrachter. Ik prefereer klassiek thea
ter, Molière bijvoorbeeld vind ik prach-,
tig. Dat ritme van zijn teksten... Maar
hier in Los Angeles kun je niet goed ver
dienen met theater. Vandaar Babyion
51"
Fanatiek
Science-fiction-fans zijn nogal fana
tiek, zo heeft hij geleerd op de zogeheten
sci-fi-conventies die hij bezocht. „Ze
gedragen zich intellectueel, stellen vra
gen over bepaalde episodes, pluizen tek
sten uit. De liefhebbers van soaps reage
ren meer emotioneel. Zij raken je aan,
zeggen: oh en ah. Maar voor beide groe
pen geldt: ze zijn zeer loyaal."
Het gemiddelde sf-verhaal is tamelijk
gecompliceerd, beaamt hij. Evenals de
taal die wordt gebezigd. Een greep uit
het Babyion 5-jargon: antiagathic (een
stof die het verouderingsproces stopt),
Battle of Nu'Shok (oorlog tussen Cen
tauri's), Cobra Bay (dat gedeelte in het
ruimteschip waar de Starfury-gevechts-
vliegtuigen worden gelanceerd) en brain
wipe (verwijdering van het menselijk
geheugen en de persoonlijkheid).
Biggs: „Ik speel al zowat 10 jaar dok-
tersrollen, dus ingewikkelde medische
termen heb ik me inmiddels wel eigen
gemaakt. Maar die technische termen....
Soms zie ik een 18-lettergrepig woord in
mijn tekst staan. Zitten de anderen te
lachen: 'Dat kan-ie vast niet zeggen'.
Maar als je te maken hebt met buiten
aardse wezens die niet bestaan, heb je
automatisch vandoen met een bijpas
sende technologie plus de daarbij beho
rende terminologie. Ik verzeker dat het
moeilijk is om woorden te onthouden,
waarvan je de betekenis niet precies
kent. Bij een soap kun je improviseren.
Hier nooit. De regisseur heeft een be
paalde uitspraak van de termen in zijn
hoofd en zo moet het gebeuren. En dat
terwijl geen mens op de wereld het kan
controleren."
Metamorfose
Biggs is blij dat hij voor de serie geen ui-
teriijke metamorfose hoeft te onder
gaan. „Sommigen zitten hier al om vier
uur in de ochtend, moeten 2!4 uur bij de
make-up doorbrengen en lopen vervol
gens noodgedwongen de hele dag zo
rond. Ik kom 20 minuten van tevoren
aan en ik kan beginnen. Dat heeft ook
weer nadelen, omdat het publiek je op
straat herkent. Dat hebben die anderen
weer niet. Herkenning is niet zo erg, het
hangt ervan af wanneer. Als ik net een
hamburger in mijn mond wil steken en
er komt iemand op me af: 'Bent u niet,
die of die?' is dat niet zo aangenaam.
1 t tll'v
Hit»»"1
M»t
«til»
•tcatlf
Richard Biggs: „In feite zit het slech
te in ons allemaal."
Maar soms is het ook gewoon prettig om
erkenning te krijgen."
Richard Biggs gelooft persoonlijk dat
zich buiten de mens nog andere levende
wezens in het heelal bevinden. „Het zou
arrogant zijn om te veronderstellen dat
wij de enige intelligente levende wezens
zijn. Maar ik denk dat de mens nog niet
het punt van ontwikkeling heeft be
reikt, waarover die anderen zich zorgen
maken. Volgens mij lachen ze zich rot
om ons."
'Babyion 5', zaterdag, RTL5, 19.00 uur
«I
i