DE STEM 'Volgens mij lachen ze zich rot om de mens' lil# ifïT1 lil" /A Raymond van het Groenewoud en De Minister van Landsverdediging JU! !i|l tl ►Ail iffi'i ii w taf Ik hou van Hollanders Julia Samuël leert de kijker omgaan met geld Filmnet heeft rechten van Milaan - San Remo 1 Hï' '.p v IP «J* t' 7jë r&MnSP Walkman staat weer eens ter discussie I Alles is bijzonder bij deze man. I Die zit in een enveloppe met als I afzender Ministerie Van Lands- I jenlediging. Op de uitnodigings- I jaart staat een prachtig wapen, npl mm 4 HS Richard Biggs uit sf-serie 'Babyion 5' gelooft in buitenaardse wezens ar/m -i. SM ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - 05 Gids "7 ZATERDAG 23 MAART 1996 DEEL 'Ik heb weinig beheersing' LD £0 I ooor Tom Smeets gen bijzonder mens, dat is hij. En z'n bijeenkomsten ver- ijienen hetzelfde predikaat. Raymond van het Groene woud. De aanleiding om hem op te zoeken is het verschij nen van zijn nieuwe cd, Ik ben God niet getiteld. Een bij zondere titel, uiteraard. Het begint al met de uitnodiging. (en kroon bovenop en een ereme- [e onderaan, net onder de _t 'eendracht maakt macht'. I Alleen het portret in het hart I klopt niet. Je zou op z'n minst de [Belgische koning verwachten. Maar het is een man die z'n hand I voor z'n ogen slaat, als een ge- baar van vertwijfeling. Dat kan dus geen minister zijn, dat moet I Raymond van het Groenewoud P mm ii lilliü fi, iflïllltt tafels UllÜP pp De uitnodiging: Zijne excellentie De Minister Van Landsverdedi ging heeft de eer en het genoegen 5 uit te nodigen op de officiële Ivoorstelling van zijn cd Ik ben God niet. De plechtigheid vindt s in de foyer van het Bourla ;er aan de Komedieplaats in Antwerpen. i, er staat ook nog bij dat de Iplechtigheid 'om 10h30' stipt be- gint. Op dat tijdstip zijn alle bui- I lendeuren van het theater echter [nog gesloten. Een groot aantal sen loopt zenuwachtig op en neer, maar geen deur gaat open. I Alles is bijzonder bij deze man, dat zei ik al. Podiumbeest Het korreltje zout waarmee je het I Vlaamse begrip 'stipt' moet ne pen is ongeveer drie kwartier. I Eindelijk komt als eerste een re- r van de BRT aan het een man die een uitvoerig tv-portret van Raymond heeft t dat de BRT inmiddels [onder de titel Je moest eens we- itahoegelukkig ik was heeft uit gezonden. Raymonds eigen titel l de BRT kennelijk een tik- I keltje te ver. De regisseur spreekt Iintussen vol bewondering van 'de I geniale entertainer en kunste- anaar'. En ook 'een bijzonder ij mens dat niemand onberoerd kan [laten'. Nu hoort u het ook eens [van een ander. [De man is niet de enige Vlaming Een van de liedjes op 'Ik ben God niet', de nieuwe cd van Haymond van het Groene woud, heet 'Ik hou van Hol landers'. De tekst daarvan is 'aldus: 'Je zien er keurig uit, mis schien wat lang Mooie stemmen, vol subtiele klank be vrouwen hebben iets ele gants "Zo leuk en typisch voor dit .Md Zachte ogen, verfijnde sma ken Zwoele stemmen, die door an neuzen kwaken hou van Hollanders ik hou van Holland Hun cafés sluiten op tijd out is pas gezelligheid [Hun bitterballen wie doet hun dat na 01 vergeet ook niet hun huza rensla Ze hebben gelijk... te hebben gelijk... moet kunnen... niks alles moet kunnen... ja toch! Ze hebben gelijk piepen rood aan Snebben gelijk e" daar komt het op aan. jo het theater brengt Ray- ond een ietwat hardere ver- couPiet Mdt e zien er keurig uit pSyhien wat lang hang6 voeten' bloemetjes be- genUWen bebben bolle wan- 6en melkblis 8e~ [•karri!tanden: S™6 kaken I zen in °^en' d*e boor hun neu- j,'® kwaken. die overloopt van bewondering voor Raymond. Neem de journa list Peter Cnop: „Niemand in de ze contreien rockt zo luidkeels vanuit de dieperik der darmen." Hij brengt ook Raymonds be ruchte volksbals in herinnering. „Raymond was daar een groots podiumbeest." Raymond van het Groenewoud is voor hem de Vel vet Underground in de Lage Landen. Je zou bijna gaan denken dat Raymond in Vlaanderen echt een god is. Ik vraag het hem, nadat nog enkele toespraken voorbij zijn en hij een even intiem als im ponerend optreden heeft ver zorgd. Want laten we niet verge ten dat het bovenal zijn muziek is die bijzonder genoemd kan wor- den. Zijn antwoord is verrassend, net zoals de rest van het gesprek, al is hij niet altijd even makkelijk te volgen. Opnieuw blijkt: Ray mond is een bijzonder mens. Originele woede In Vlaanderen ben je onmisken baar een god, probeer ik. Maar hij heeft geen zin grapjes over deze titel te maken. „Het is maar een klein liedje", begint hij ern stig. „Maar dat is geboren uit frustratie in het privéleven. In het leven van innig samen zijn. Alles koek en ei, rozegeur en ma neschijn en dan weer zo'n dag waarop dat stuk slaat, met de bijbehorende wanhopige woede. Dat heeft geleid tot zo'n liedje. De platenmaatschappij heeft ge meend m'n langspeel-cd onder die titel te laten scheepgaan. Ik vind het oké, omdat het zo'n makkelijk hanteerbare kreet is." Inmiddels zit hij er wat meer ont spannen bij. „Ik vond het wel ko miek om in de maanden nadat ik het lied had geschreven af en toe een bekend figuur diezelfde kreet te zien slaken, waaronder Louis van Gaal." De minder vrolijke achtergrond van zijn liedje heeft het voordeel dat er veel ruimte tot interpreta tie is, meent hij. Daarom heeft hij een single uitgebracht met maar liefst vijf verschillende muzikale versies van Ik ben God niet, die onderling muzikaal sterk schillend zijn. Raymond: „Daar in komt dat nog eens tot uiting. De ene keer wordt het met de ori ginele woede gebracht, een ande re keer wordt het verwarrender gebracht,, vanwege de luchtig heid waarmee het gesteld is. Dat is, achteraf, eigenlijk mijn gepre fereerde versie." Toch is het niet deze versie die uiteindelijk op de cd is beland. Daarop staat de Afrikaans getin te versie. Is het privé-probleem overigens weer goed gekomen, probeer ik voorzichtig. Hij bromt binnensmonds iets van 'o ja' en zegt dan breed grijnzend: „Geen paniek mensen, geen paniek." Spontane inval Plotseling realiseer ik me dat ik hem eigenlijk met excellentie moet aanspreken. Want inmid dels is me duidelijk geworden dat Zijne Excellentie De Minister Van Landsverdediging niemand minder dan Raymond zelf is. Hij legt uit: „Er loopt een thea tershow in Vlaanderen en over aan paar maanden zal die in Ne derland worden opgestart. Dat is een opvolger van de eerste thea tershow die de Minister van Ruimtelijke Ordening heette. De ze tweede theatershow is getiteld De Minister Van Landsverdedi ging. Om tegemoet te komen aan de titel heb ik ook een aantal mi nuutjes gespendeerd in de pre sentatie van de theatershow om min of meer verkleed als opper bevelhebber een kleine toespraak te doen naar het publiek toe. Maar er is geen enkele verwijzing naar een levend aanwezige mi nister." Is er een diepere betekenis? „Het procédé van een theatershow is gewoon dat er een titel voor moet zijn. Wat mij betreft is het ge woon: we treden op in het thea ter. Maar er moet per se een titel zijn. Bij de eerste show had ik ge woon een spontane inval. In plaats van te gaan zitten prakki seren. Ik ben dol op die spontane invallen. Vooral als ik ze zelf nauwelijks begrijp. Als ze maar een beetje klinken. En klinken doen ze, vind ik. Een diepere achtergrond is er eigenlijk niet, zeker niet." ver- Raymond van het Groenewoud: „Ik ben dol op die spontane invallen. Vooral als ik ze zelf nauwe lijks begrijp. Of toch? Want even later zegt hij: „Mijn verbeelding laat me toe er van alles bij te bedenken. In het geval van de ruimtelijke orde ning: muziek is zo wie zo ruimte lijke ordening. Arrangementen erin, een spanningsboog ook. En in m'n privéleven vertoon ik ook trekjes die je kunt situeren in het licht van ruimtelijke ordening. Een tafel die absoluut moet vrij zijn, enzovoort, enzovoort." Hoe zit het met z'n huidige mi nisterie? „Bij landsverdediging kan ik er bijsleuren, wat ik trou wens ook doe, dat er een aspect is van onze satellietfunctie cultu- reel-economisch ten opzichte van wat er in de Verenigde Staten ge beurt. En dat is dan mooi meege nomen in zo'n speech van een mi nister die stelt dat België België is enzovoort. Dat is niet alleen maar ironisch. Het is een mooie mengeling. Ik houd wel van die cocktails, waarbij de luiste raar/kijker niet meer kan plaat sen wat er genoemd is en wat niet." Ik vraag hem zelf zijn nieuwe cd te typeren. Raymond, aarzelend: „Ik houd van de definitie van een vriend, deeltijd-journalist, die zei dat het een funky plaat was in de brede betekenis van het woord. Je moet er inderdaad de brede betekenis bij halen. Ik aso- cieer zelf funk met het oer-type van James Brown of Prince. Maar wat wel klopt is dat er heel FOTO MICHIEL HENDRYCKX veel basis komt van mijn zeer ge waardeerde ritmesectie, die pa tronen legt waarop het prettig vertoeven is. Als ik daarna begin te zingen of niet, er is al iets." Hij is inmiddels enthousiast ge worden. „Dat vind ik het mooie aan dit project. Dat ik er ook hoorbaar niet alleen voor sta. Voor de rest kan ik alleen maar bevestigen wat mijn supporters zeggen: dat het geniale teksten zijn." Hij schiet hartelijk in de lach. Hij put zich vervolgens uit in complimenten aan het adres van zijn begeleidingsgroep. Die luistert naar de intrigerende naam De Straffe Mannen. „Het betekent veel voor me dat zulke goeie muzikanten bereid zijn sa men met mij te werken. In mijn ogen - en ik heb goeie ogen - zijn het goeie muzikanten." Straffe Mannen Wat betekent de naam Straffe Mannen eigenlijk? „Straf wordt zeker in het Antwerps gebruikt, maar is moeilijk vertaalbaar. Sterk in zijn letterlijkheid. Ster ke mannen. Sterk heeft ook meer betekenissen dan alleen maar de man die de honderd kilo kan op heffen. Een sterk verhaal. In die zin, zo werkt straf ongeveer." Hoe onderscheidt deze cd zich van de vorigen? Het antwoord komt opnieuw vol aarzeling uit zijn mond. „Het is volwassener, zei iemand. En dat vind ik een mooi compliment. Hij zei het op een manier en op een moment die niet de negatieve zin van volwas sen zijn benadrukken. Niet het idee van een beetje vegeteren en dommelen, maar gewoon vol groeid. Dat kan zich wellicht nog verder voltrekken. Maar het is gewoon leuk om te horen en zelf te voelen dat er een graad van volwassenheid is bereikt. Het beste wat je kan meemaken bij het klimmen der jaren. Het kwam me niet vreemd voor dat men zo uit de hoek kwam." Heeft hij daar bewust naar ge streefd? „Nee, dat weer niet. Je ploetert gewoon maar verder in het leven. Ik kende m'n leven voornamelijk als een aaneenslui ting van telkens één dag. De ogen gaan min of meer open en dan hoop ik van die dag dat ik er 's avonds bij het slapen gaan een prettig gevoel aan overhoud. Ei genlijk leef ik op dat systeem. Daarom is het voor mij ook een verwarrende vraag als men mij vraagt 'wat zijn de plannen?' Plannen zijn eigenlijk maar ge volgen van wat ik heb gemaakt. Een theatertournee is een plan dat ik zelf nauwelijks opvat. Ik rol van het ene in het andere. Ik zet me er niet tegen af, maar het wordt toch min of meer rond mij heen opgezet. Maar wel met mijn medeweten. Ik zit niet altijd zo alert om dan te kunnen bepalen of mij dit wel zint of niet." Genieten Als hij 's avonds zijn ogen dicht doet, is dat dan doorgaans met een plezierig gevoel? „Vaak wel, vaak ook een woede over dat ik het weer verpest heb. Maar daar wil ik de mensen eigenlijk niet mee lastig vallen. Ik heb weinig beheersing. Onder meer in het consumeren. Als ik daar weer over de schreef ben gegaan komt er vaak pok een moment van feestelijkheid bij, maar de kater werkt tegen mij. Ik ben niet voor die kater." Na een korte stilte: „Ik heb meer plezier van mijn pak werk of het andere genotsmiddel, het vrijen. Ik sta er altijd van te kijken: wer ken en vrijen is genieten, al is de aanzet naar werken geen genie ten. Dat is altijd meer van 'God, het moet nu eenmaal...' Ik zal geen workaholic worden, denk ik. Hoewel, je kunt het niet in schatten. Misschien ben ik allang een workaholic zonder dat ik het besef. Om te beginnen draag ik die materie waar ik mee bezig ben altijd mee." Door Marcel Frost „Wij willen de kijkers beter leren deelnemen aan het fi nanciële verkeer, laten leren van fouten van anderen", vertelt David Schaling, pro ducent van het nieuwe zes delige Veronica-programma Geld ligt op straat. Dat was een van de meest tijdro vende onderdelen voor de programmamakers. Mensen die grote verliezen hebben geleden, lopen daar immers in het algemeen niet mee te koop. In elke aflevering staat één thema centraal, bijvoorbeeld huwelijk of samenwonen, be lastingen of geboorte. Verder zijn er verschillende rubrie ken: een reeks over personen die hun ledematen verzekeren, of mensen die miljoenen heb ben verdiend dan wel ver speeld. In de eerste aflevering komt een timmerman aan het woord, die zijn vingers verze kerd hééft. Na een ongeluk met een zaag moest de man in een ziekenhuis geopereerd worden. De schade bedroeg voor hem 32.000 gulden, omdat hij geen verzekering tegen ziektekos ten had. Een verzekeraar wil de de timmerman vervolgens wel een polis verkopen, onder de voorwaarde dat er een wachttijd van een jaar aan vooraf ging. Een ongeluk komt zelden alleen, het gevolg was wederom opname in het zie kenhuis. Het jaar was nog niet verstreken: kosten 15.000 gul den. Vervolgens vertelt het slachtoffer dat hij zich inmid dels uitgebreid verzekerd heeft. Tegen welke kosten, of in welke vorm wordt niet dui delijk. Vrijheid Het idee voor het programma is afkomstig van H. Folkers, algemeen directeur van de Fi nanciële Raadgevers Associa tie. „De eerste ingeving kreeg ik bij het kijken naar de TV- Dokter, informatief, maar niet interactief. De kijkers van Geld ligt op straat kunnen na uitzending met hun vragen bij ons terecht. Wij geven dan ob jectief onze kijk op de kwestie. Julia Samuël FOTO VERONICA De commerciële kant van de zaak begint voor ons te lopen als uiteindelijk de cliënt er voor kiest om met FRA in zee te gaan." Veronica kondigt Geld ligt op straat aan met de mededeling dat het 'op luchtige en toegan kelijke wijze financiële raad 'geeft'. Het is de vraag of de kijker er echt iets van opsteekt zonder naar de telefoon te moeten grijpen. Presentatrice Julia Samuël: „Natuurlijk moet er hier en daar nog wat worden bijge schaafd, maar ik denk niet dat het oppervlakkig is. Wat de rol van FRA betreft: de redactie heeft absolute vrijheid. Dat was bij mij een van de voor waarden." Leerzaam Samuël zegt zich in de diverse onderwerpen te hebben vast gebeten. „Wat research betreft is dit veel leuker om te doen dan bijvoorbeeld Vivenda TV. Trouwens ook heel leerzaam, pas door deze reeks ben ik bij voorbeeld gaan beseffen dat ik een pensioen moet opbouwen voor later." „Ik word namelijk honderd, moet je weten. Als ik straks op mijn vijfenvijftigste wil stop pen met werken, moet ik het die andere 45 jaar ook zien uit te zingen", zegt Samuël, schiet in de lach en steekt nog een si garet op. I 'Geld ligt op straat', Veronica, 17.35 uur zondag. Hilversum (anp) - Voor de rechtstreekse televisiereportage van de ouverture van het wielerseizoen, is dit jaar een decoder no dig. FilmNet zendt vandaag de eerste wereldbekerwedstrijd van het jaar, Milaan-San Remo, uit. De NOS-tv brengt slechts een samenvatting. Met ingang van dit seizoen heeft FilmNet het recht verworven een aantal grote wedstrijden recht streeks uit te zenden. Dat zijn de Leeds Classic, de Ronde van Zürich, San Sebastian-San Se bastian en de Ronde van Lom- bardije. Een aantal andere klas siekers blijft bij de NOS: de Ronde van Vlaanderen, Parijs- Roubaix, Luik-Bastenaken- Luik en de Amstel Gold Race. De Tour de France, het hoogtepunt van het wielerseizoen, zal dage lijks bij de NOS te zien zijn. Dit jaar zijn de tv-rechten voor de wereldbekercyclus voor het eerst verdeeld. Bij het verwerven van uitzendrechten werken FilmNet en NOS al langer sa men. Met de Holland Media Groep (RTL en Veronica) sloten beide organisaties een strategi sche alliantie om de voetbal rechten van de KNVB te kopen. Een consortium, met de voetbal bond als andeelhouder, bood echter meer en won die strijd. Door Anja van den Akker In een uiterste poging oorlog in het heelal te voorkomen, reist het ruim-' teschip Babyion 5 van de ene plek naar de andere. Aan boord onder anderen de arts Stephen Franklin, gespeeld door de Amerikaanse ac teur Richard Biggs. Babylon 5 scoort buiten Amerika beter dan in het land zelf. „Misschien omdat de science-fiction-markt hier meer ver zadigd is", gist Biggs. „De vragen: wat als... en stel dat... prikkelen kennelijk de fantasie. Misschien is zo'n verhaal over de toekomst voor sommigen wel een mooie gelegenheid om aan de realiteit te ontsnappen. Een onbewuste poging iets beters te zoeken." Hoewel Babyion 5 zich over tweehon derd jaar afspeelt, vindt hij de reeks niet idealistisch. „Dat is wat mij erin aan trekt. Alles wat in Babyion 5 gebeurt, zou zich nu ook kunnen afspelen. Neem deze stad, Los Angeles, raciaal verdeeld. Denk aan de rellen van een paar jaar ge leden, aan de affaire O.J. Simpson. Dat zal over tweehonderd jaar niet veel an ders zijn." „In feite zit het slechte in ons allemaal. Als er onderweg een ongeluk gebeurt, rijdt iedereen langzamer. Je wilt het ei genlijk niet zien, maar je voelt je er wel toe aangetrokken. Hetzelfde geldt voor al die talkshows, waar we met z'n allen naar kijken. Daarom zal een serie over louter brave dingen niet boeien. Baby- Ion 5 is de laatste hoop voor vrede, maar het lukt niet zo." Geen fan Een echte sf-fan is Biggs niet, geeft hij toe. Maar hij is wèl helemaal gek op Twilight Zone. „Laat me dertig secon den van een aflevering zien en ik weet om welke episode het gaat, wie erin meespelen, het thema, de dialogen, al les." Waarom hij dan toch ja zei tegen deze rol? „Simpel, omdat ik een baan zocht. Ik speelde theater in New York, deed mee aan de soap Days of our Lives (in ons land te zien bij SBS6), ging naar Los Angeles en bleef hier hangen. Sindsdien word ik, gek genoeg, vaak gevraagd voor de rol van dokter. Of advocaat. In het theater krijg ik meestal de instabie le karakters. De gek, de moordenaar, de verkrachter. Ik prefereer klassiek thea ter, Molière bijvoorbeeld vind ik prach-, tig. Dat ritme van zijn teksten... Maar hier in Los Angeles kun je niet goed ver dienen met theater. Vandaar Babyion 51" Fanatiek Science-fiction-fans zijn nogal fana tiek, zo heeft hij geleerd op de zogeheten sci-fi-conventies die hij bezocht. „Ze gedragen zich intellectueel, stellen vra gen over bepaalde episodes, pluizen tek sten uit. De liefhebbers van soaps reage ren meer emotioneel. Zij raken je aan, zeggen: oh en ah. Maar voor beide groe pen geldt: ze zijn zeer loyaal." Het gemiddelde sf-verhaal is tamelijk gecompliceerd, beaamt hij. Evenals de taal die wordt gebezigd. Een greep uit het Babyion 5-jargon: antiagathic (een stof die het verouderingsproces stopt), Battle of Nu'Shok (oorlog tussen Cen tauri's), Cobra Bay (dat gedeelte in het ruimteschip waar de Starfury-gevechts- vliegtuigen worden gelanceerd) en brain wipe (verwijdering van het menselijk geheugen en de persoonlijkheid). Biggs: „Ik speel al zowat 10 jaar dok- tersrollen, dus ingewikkelde medische termen heb ik me inmiddels wel eigen gemaakt. Maar die technische termen.... Soms zie ik een 18-lettergrepig woord in mijn tekst staan. Zitten de anderen te lachen: 'Dat kan-ie vast niet zeggen'. Maar als je te maken hebt met buiten aardse wezens die niet bestaan, heb je automatisch vandoen met een bijpas sende technologie plus de daarbij beho rende terminologie. Ik verzeker dat het moeilijk is om woorden te onthouden, waarvan je de betekenis niet precies kent. Bij een soap kun je improviseren. Hier nooit. De regisseur heeft een be paalde uitspraak van de termen in zijn hoofd en zo moet het gebeuren. En dat terwijl geen mens op de wereld het kan controleren." Metamorfose Biggs is blij dat hij voor de serie geen ui- teriijke metamorfose hoeft te onder gaan. „Sommigen zitten hier al om vier uur in de ochtend, moeten 2!4 uur bij de make-up doorbrengen en lopen vervol gens noodgedwongen de hele dag zo rond. Ik kom 20 minuten van tevoren aan en ik kan beginnen. Dat heeft ook weer nadelen, omdat het publiek je op straat herkent. Dat hebben die anderen weer niet. Herkenning is niet zo erg, het hangt ervan af wanneer. Als ik net een hamburger in mijn mond wil steken en er komt iemand op me af: 'Bent u niet, die of die?' is dat niet zo aangenaam. 1 t tll'v Hit»»"1 M»t «til» •tcatlf Richard Biggs: „In feite zit het slech te in ons allemaal." Maar soms is het ook gewoon prettig om erkenning te krijgen." Richard Biggs gelooft persoonlijk dat zich buiten de mens nog andere levende wezens in het heelal bevinden. „Het zou arrogant zijn om te veronderstellen dat wij de enige intelligente levende wezens zijn. Maar ik denk dat de mens nog niet het punt van ontwikkeling heeft be reikt, waarover die anderen zich zorgen maken. Volgens mij lachen ze zich rot om ons." 'Babyion 5', zaterdag, RTL5, 19.00 uur «I i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 41