Weekend
Bambino belandde na elf records op circuit van Zandvoort op autokerkhof
4
<ER 50%
E7
Heeg (Fri.)
1EEGERMEER te
OPVALLEND
SOLVAY
"Reizen en Recreatie'
iHallen
[Pronkstuk
Tegengif
'We konden beloftes
om te leveren
gewoon niet nakomen'
'Rijdend ei alleen
nog te zien in Autotron
en bij verzamelaars'
Minderwaardig
Verpleegtehuis
a g b I a d D e
-ilülburg,
ORT
vak. in
'olen/
and/
Mali.
'2000
De rubriek
Reizen en Recreatie
biedt u veel aantrekken
vakantiemogelijkhedefl
Elke zaterdag in deze kra
RT
1/10 voor beg. en gev. volwas,»
Ie weken: Varende Zeilschool fin
riesland); Senioren; KinderoS
in. Met of zonder onze uitsteH
0515-442363 (Dagelijks J
tor/zeil-
motor-
:r. (tev.
IDVAST
farende
Vlarker-
r/week-
I. 0299
5.
ijuitzeil
rsailers.
verhuur
U kunt
adverteren in
de rubriek "Reizen
en Recreatie"
Elke zaterdag in
deze krant! Meer
informatie:
Postbus 430 5201AK
Den Bosch.
Tel: 073-6125225
Fax: 073-6157283
ORT
IEDING:
Polen,
otel VP,
inch en
in Po-
<;omst in
39,- p.p.
lart en 5
90, tel.
op
ins
de
in-
s
ig-
i
iet
u
tde
3Qi-
ita-
deze
a.s.,
B80
Soivay Dupftar is onderdeel van
de sector Gezondheidszorg
van tiet Soivay concern.
Soivay Duphar is een fauna*
ceutisch-chemisch bedrijf dat
zich richt op geneesmiddelen
en vaccins voor mens en dier,
voornamelijk op basis van
eigen research en ontwikkeling.
Hieraan werken zo'n 600
van de ongeveer 2.000 mede
werkers in Nederland. Verder
houdt Soivay Duphar zich bezig
met farmaceutische tussen-
produkten en vitamines.
Soivay in Nederland: SoW
Chemie, Soivay Interox, Soivay
Draka, Boekelo Foliën, Top-
decor, Plavina Benelux, Soivay
Duphar, Soivay Pharma,
Soivay Duphar Animal Health
Benelux, Vemedia.
SOLVAY iDUPHARB
ZATERDAG 23 MAART 1996
De vergeten dwerg uit Veghel
De Rubriek
staat elke zaterdag in deze
krant en bereikt ca
2 miljoen lezers.
Dat mag u niet missen'
Inl.: Tel.: 073-6125225
Fax: 073-6157283
|Dit is het verhaal van de Bambi-
een auto die records op
IZandvoort vestigde, aandacht
trok op de RAI van 1957, maar al
[snelop het kerkhof belandde. Op
lenkele exemplaren na. Nee, de
Bambino kwam niet uit Italië,
[maar uit Nederland, was Made
[in Veghel.
lüoorTwan van den Brand
De fabrieksarbeiders keken ge
amuseerd toe. Terwijl zij hun bo
terhamtrommel leegden, wilde
Albronda de blits maken. Hij
I topte het gaspedaal van zijn witte Mercedes
Iter in. De motor loeide, de banden piepten en
|deauto raakte in de slip.
i, moet Sybrand Jan Albronda - Sieb voor
Islechts sommigen - hebben gedacht. Als een
leraren coureur corrigeerde hij. Dankzij zijn
I stuurmanskunst werd de Mercedes weer een
I gehoorzame vierwieler.
■De mannen in de overalls, die even pauzeer-
I ien buiten de Alweco-fabriek in Veghel, glim
lachten. Albronda jr. was een jongen met bra-
Ivoiire, vooraan in de twintig. Een dandy, een
Irijkeluiszoon. „Maar ook een aardige gast die
■sigaretten uitdeelde," halen oud-werknemers
Ikiimeringen op uit de jaren '50, toen auto-
Ibezit de luxe van een enkeling was.
■Ce mannen sloten hun broodtrommel. Die
ISieb. De zoon van de directeur reed in een
■heuse Mercedes Sport. Ze rukten hun ogen los
|v» de rijkdom, die lui in de overalls, en stap-
Itenweer de fabriek in. Het werk wachtte. Ze
Isieutelden verder aan 'hun' karretje dat - na
|de Spijker - de eerste Nederlandse personen-
liuto moest worden: de Bambino.
■Maar ondanks elf nationale records op het cir-
|ciiit van Zandvoort (een ronde met vliegende
t in 70,2 kilometer per uur op 29 april
i) en een opvallende presentatie van de
|sportuitvoering op de RAI van 1957 belandde
'i auto bij het schroot. Slechts een enkel
■exemplaar haalde de weg. De Bambino, Made
Weghel, maar ondertussen bijkans vergeten.
|De fabriek staat er nog steeds, aan de Zuid-
I Willemsvaart en langs de weg Den Bosch-Hel-
pond. Enkele hallen met halfronde daken,
een soort kroon. Ze zijn vandaag de
:it van het Cehave-concern.
Henk Albronda, vader van waaghals Sieb, be-
ltrok de fabriek in '48. Het constructiebedrijf
Alweco behoorde tot zijn imperium. Albronda
p bezat een reeks van bedrijven, verspreid
ever het land, van Den Haag tot Veghel, van
ISliedrecht tot Emmen. Hij deed in van alles en
peg wat, variërend van stofzuigers tot trans
portbanden. „Een harde, keiharde zaken-
|mn," zeggen zijn oud-werknemers.
jaren '50 verwierf Albronda met zijn
'damse handelsmaatschappij Hostaco
le verkooprechten voor de Fulda SI, een
automobiel op drie wielen. De dwerg-
Wo (ook wel autoscooter) zou in Veghel wor-
I fa geassembleerd en in Nederland onder de
Bambino 200 de wee op worden ge
stuurd.
paar veel kwam daar niet van terecht omdat
leFulda-fabrieken al snel failliet gingen. Al-
l'ronda evenwel wilde doorzetten en ontwik-
Ie een eigen Bambino, de sportuitvoering.
bij deze auto ging het aanvankelijk om
dnewieler. Maar de zakenman speelde
"°t in op de wens van het grote publiek en
pMzag de Bambino Sport van een tweede
I achterwiel.
N Hostaco van de Bambino 200 nog enkele
«derden geïmporteerde exemplaren aan de
|S te brengen, de sportuitvoering zou nooit
verschijnen. Wel op de RAI.
van Verkeer en Waterstaat Algera
Izich op de 28e februari 1957 vol interes-
I st uf ®ambano Sport, een van de pronk-
ukken van de 38e RAI-tentoonstelling van
-'tsen, scooters en motoren. Onder het
iv»l °°g van Albronda sr. en Hostaco's
I 'koopleider Van Ammerongen bekeek en
'astte de bewinds-
a" riri zichtbaar ge-
*§en de auto van ei-
et kielzog van Al-
„_a 'r°k de Bambino
massale belang-
Dat maakte de
Ifaljk Courant dui"
ItÜÜ ^ben urenlang
'Hoe?SWande'd maar
Caen zonder sjovenistisch te zijn vaststel-
8atl e§bel met zijn nieuwe product de
tijds p rstp>" aldus de krant in de taal des
ly «Wij zijn van Amsterdam naar Veg
er» mej gen voi(jaan ggyoe^ dat Veg
hel met zijn technisch kunnen op de goede
weg is, waarbij zeker veel te danken is aan on
ze bloeiende ambachtsschool, die door onze
burgemeester steeds zo warm wordt aanbevo
len."
Ook de Maasbode was lyrisch. „Een verras
send wagentje, dit melkblanke van het sterke
fiberglas (een glasvezel met kunsthars) ge
maakte sportkarretje, dat associaties opwekt
met de meest dure en luxueuze Amerikaanse
sportwagens."
Op de RAI was ook Tjeu van den Tillaart aan
wezig, als een van Alweco's handigste werk
nemers nauw betrokken bij de vervaardiging
van de auto. „Er bestond een enorme belang
stelling voor de Bambino. De orders vlogen de
deur uit. Vooral vrouwen wilden hem graag
hebben. Maar we konden onze beloftes om te
leveren gewoon niet nakomen." Dat was een
van de redenen waarom het fout liep. „Spijtig,
heel spijtig," aldus de 76-jarige Van den Til
laart, die nog in Veghel woont.
Albronda hield in zijn topjaren bijna 200
mensen aan het werk bij Alweco. Slechts
een klein deel. daarvan was betrokken
bij de assemblage van de Bambino
200 of de ontwikkeling van de Bam
bino Sport.
In de mengerij, waar met hars en
glaswol een polyester
carrosserie werd ge
maakt, werkten een
paar man. Ze stonden
in een afgesloten ruim
te, vanwege de schade
lijke stoffen die vrijkwa
men. „We moesten elke dag
een liter melk drinken als een soort
tegengif. Daar werd nauwkeurig op
toegezien," vertelt Boxtelaar Gerard
van den Brand (53), die een paar weken
doorbeet in de mengerij. „Het was een gran
dioos stinkend boeltje. Ik kreeg uitslag; vlek
ken en bultjes. Verschillende mensen hielden
het maar even uit en gingen daarna weer naar
een ander deel van de fabriek."
„Inderdaad, sommige mensen konden er niet
tegen," beaamt Adriaan Bimbergen, 73 nu en
toen voorwerker fijnbankwerkerij. „Als de
deur van de mengerij openging, ontsnapte de
stank ook naar de
rest van de fabriek."
Udenaar Bimbergen
rekent af met de my
the (die bij sommige
werknemers nog
leeft) dat de Bambi
no in stilte, in een
atmosfeer van ge
heimzinnigheid is
ontwikkeld, onder
meer omdat de con
currentie op de loer zou liggen. Ten dele ten
minste.
„Slechts een van de constructeurs, de tweede
van de drie die we gekend hebben, wilde in
derdaad in het geheim werken. Hij bouwde
een onderstel met motor en liet dat onder een
groot zeildoek wegbrengen. In Vlaardingen
zou daar de carrosserie op gebouwd worden.
Ik herinner me nog dat hij naderhand op
merkte: 'Het geheim is nu weg'. Wat er uitein
delijk van geworden
is, weet ik niet
De Bambino Sport,
de cabriolet met een
polyester carrosserie
en een 1 cilinder
JLO-motor (200cc),
lijkt van de aardbo
dem verdwenen. Het
spoor loopt dood bij
een veiling in Em
men, medio april
1961 waar een deel van de boedel van de NV
Alweco onder de hamer is gegaan.
„De spanning liep vrijdagmiddag op toen de
makelaars S.I. Troostwijk en Arnold Troost
wijk bij catalogusnummer 4823 kwamen: een
Bambino vierwielige sportauto. Na een inzet
van 500 gulden liep het bod voor deze wagen
op tot 1150 gulden," berichtte de Volkskrant
op 17 april. De koper van de auto, die op
de markt gebracht zou worden voor
een kleine 3500 gulden, wilde ano
niem blijven.
Van de Bambino's 200 die door Hos-
taco in Nederland zijn verkocht,
heeft slechts een handvol exem
plaren de tand des
tijds doorstaan. In
het Autotron in Ros
malen staat een fraai
exemplaar. Door het
land verspreid zijn er ook
nog enkele in particulier be
zit. De ledenlijst van de Nederlandse
Dwergautoclub (DWAC) telt slechts
een paar Bambino-bezitters.
Het driewielige karretje, vanwege zijn vorm
ook wel 'het rijdend ei' genoemd, had een hou
ten chassis, een lichtmetalen carrosserie en
een 1 cilinder JLO-motor (200cc). De ver
koopprijs lag indertijd onder de 3000 gulden.
„Met een enkele handgreep kan de zitbank
worden veranderd in een comfortabele slaap
bank voor twee volwassenen," prees motor
handel A.J. Duimelaar uit Breda in de jaren
'50 in een advertentie een bijzonderheid van
de Bambino 200 aan.
Voor Alweco was het sprookje van de Bambi
no voorbij in '58. Autobezit was nog wel een
luxe (90 procent van de personenwagens
stond in die dagen op naam van een bedrijf),
maar de markt bleek sterk in beweging. De
driewieler werd langzaam maar zeker als
minderwaardig beschouwd, de prijs lag te
dicht bij die van de 'echte' buitenlandse auto's
als Fiat en Volkswagen en de markt van twee
dehands modellen groeide.
Alweco was te laat met zijn vierwieler om de
kansen te laten keren. Het bedrijf kon boven
dien zijn beloftes niet nakomen. En, ook dat
nog. de 1 cilinder JLO-motor (die een garantie
voldeed niet aan de te
stellen eisen. De 200
cc JLO motor bleek
eenvoudig niet in staat
om het wagentje in de
derde versnelling (de
hoogste-red.) de mini
maal gewenste snel
heid te geven," kwam
de Veghelse Courant
in 1961 terug op de
'sjovinistische' verhalen van enkele jaren eer
der.
Tjeu van den Tillaart was toen reeds vertrok
ken bij Alweco. In zijn vrije uurtjes had hij in
de fabriek onderdelen bij elkaar gezocht en
een scooter in elkaar geknutseld. Met toe
stemming van Albronda. Op die tweewieler
tufte hij naar Eindhoven voor een succesvolle
sollicitatie bij Philips. „Je verlaat het zinken
de schip, zei de jonge Albronda tegen mij. Hij
had gelijk," aldus Van den Tillaart.
Adriaan Bimbergen behoorde tot het kwartet
dat de fabriekspoorten in '58 sloot. „Er was
geen werk meer. Het was op, over en uit. Jam
mer, heel jammer. Anders zou ik kunnen ver
tellen dat ik aan de eerste Nederlandse auto
had gewerkt. We hebben er voor gezweet,
maar het is niet gelukt." Ook Bimbergen ver
trok naar Philips.
Gerard van den Brand was al weg, op zoek
naar ander werk.
En, hoe navrant, DAF begon in '58 wel met de
serieproductie van zijn eerste variomatics.
De man die het sprookje leven inblies, ver
blijft vandaag de dag in een verpleegtehuis in
Zwijndrecht. Sinds een auto-ongeluk twaalf
jaar geleden is Henk Albronda aan een rol
stoel gekluisterd. Hij manoeuvreert daar han
dig mee door de gangen van het tehuis Swin-
hove.
„Nee," zegt Albronda sr., „ik heb nooit in de
Bambino gereden. Een Mercedes leek me pret
tiger." De keiharde zakenman van toen is een
vriendelijk oudje geworden. Hij is bijna 88 nu
en zijn geheugen laat hem nog wel eens in de
steek. Maar: „Beginnen met de productie van
een auto lag in die tijd gewoon in de lijn van
de verwachtingen. Het is mislukt omdat we de
auto geen vaart konden geven."
Zoon Sybrand ziet hij nooit meer. Sieb de
waaghals, Sieb die hoogstpersoonlijk in de
Bambino kroop om records te rijden op het
circuit van Zandvoort en die met Tjeu van den
Tillaart het karretje uitprobeerde in het Veg
helse, vol gas natuurlijk.
Hij verpatste pa's fortuin, botste ook met al
lerlei instanties. „Hij heeft de boel een beetje
opgelicht," aldus Albronda sr.
Sybrand Jan Albronda lijkt net als de Bambi
no Sport spoorloos en afgeschreven.
*Een van de spaarzame Bambino's 200 in perfecte staat. De XG-43-01 van Ton Mensink
uit Odoorn. Deze 'dwerg' stamt uit '57. f inzet) Interieur van de Bambino. De zitting kon
'met een simpele ingreep in een comfortabele slaapbank worden veranderd'.
FOTO BERT WIERINGA
TE"!" op GtFÏAKP 2DDRA tK JA 2ECï
cïoo I 3J) 'AA IN