Weekend Bambino belandde na elf records op circuit van Zandvoort op autokerkhof 4 <ER 50% E7 Heeg (Fri.) 1EEGERMEER te OPVALLEND SOLVAY "Reizen en Recreatie' iHallen [Pronkstuk Tegengif 'We konden beloftes om te leveren gewoon niet nakomen' 'Rijdend ei alleen nog te zien in Autotron en bij verzamelaars' Minderwaardig Verpleegtehuis a g b I a d D e -ilülburg, ORT vak. in 'olen/ and/ Mali. '2000 De rubriek Reizen en Recreatie biedt u veel aantrekken vakantiemogelijkhedefl Elke zaterdag in deze kra RT 1/10 voor beg. en gev. volwas,» Ie weken: Varende Zeilschool fin riesland); Senioren; KinderoS in. Met of zonder onze uitsteH 0515-442363 (Dagelijks J tor/zeil- motor- :r. (tev. IDVAST farende Vlarker- r/week- I. 0299 5. ijuitzeil rsailers. verhuur U kunt adverteren in de rubriek "Reizen en Recreatie" Elke zaterdag in deze krant! Meer informatie: Postbus 430 5201AK Den Bosch. Tel: 073-6125225 Fax: 073-6157283 ORT IEDING: Polen, otel VP, inch en in Po- <;omst in 39,- p.p. lart en 5 90, tel. op ins de in- s ig- i iet u tde 3Qi- ita- deze a.s., B80 Soivay Dupftar is onderdeel van de sector Gezondheidszorg van tiet Soivay concern. Soivay Duphar is een fauna* ceutisch-chemisch bedrijf dat zich richt op geneesmiddelen en vaccins voor mens en dier, voornamelijk op basis van eigen research en ontwikkeling. Hieraan werken zo'n 600 van de ongeveer 2.000 mede werkers in Nederland. Verder houdt Soivay Duphar zich bezig met farmaceutische tussen- produkten en vitamines. Soivay in Nederland: SoW Chemie, Soivay Interox, Soivay Draka, Boekelo Foliën, Top- decor, Plavina Benelux, Soivay Duphar, Soivay Pharma, Soivay Duphar Animal Health Benelux, Vemedia. SOLVAY iDUPHARB ZATERDAG 23 MAART 1996 De vergeten dwerg uit Veghel De Rubriek staat elke zaterdag in deze krant en bereikt ca 2 miljoen lezers. Dat mag u niet missen' Inl.: Tel.: 073-6125225 Fax: 073-6157283 |Dit is het verhaal van de Bambi- een auto die records op IZandvoort vestigde, aandacht trok op de RAI van 1957, maar al [snelop het kerkhof belandde. Op lenkele exemplaren na. Nee, de Bambino kwam niet uit Italië, [maar uit Nederland, was Made [in Veghel. lüoorTwan van den Brand De fabrieksarbeiders keken ge amuseerd toe. Terwijl zij hun bo terhamtrommel leegden, wilde Albronda de blits maken. Hij I topte het gaspedaal van zijn witte Mercedes Iter in. De motor loeide, de banden piepten en |deauto raakte in de slip. i, moet Sybrand Jan Albronda - Sieb voor Islechts sommigen - hebben gedacht. Als een leraren coureur corrigeerde hij. Dankzij zijn I stuurmanskunst werd de Mercedes weer een I gehoorzame vierwieler. ■De mannen in de overalls, die even pauzeer- I ien buiten de Alweco-fabriek in Veghel, glim lachten. Albronda jr. was een jongen met bra- Ivoiire, vooraan in de twintig. Een dandy, een Irijkeluiszoon. „Maar ook een aardige gast die ■sigaretten uitdeelde," halen oud-werknemers Ikiimeringen op uit de jaren '50, toen auto- Ibezit de luxe van een enkeling was. ■Ce mannen sloten hun broodtrommel. Die ISieb. De zoon van de directeur reed in een ■heuse Mercedes Sport. Ze rukten hun ogen los |v» de rijkdom, die lui in de overalls, en stap- Itenweer de fabriek in. Het werk wachtte. Ze Isieutelden verder aan 'hun' karretje dat - na |de Spijker - de eerste Nederlandse personen- liuto moest worden: de Bambino. ■Maar ondanks elf nationale records op het cir- |ciiit van Zandvoort (een ronde met vliegende t in 70,2 kilometer per uur op 29 april i) en een opvallende presentatie van de |sportuitvoering op de RAI van 1957 belandde 'i auto bij het schroot. Slechts een enkel ■exemplaar haalde de weg. De Bambino, Made Weghel, maar ondertussen bijkans vergeten. |De fabriek staat er nog steeds, aan de Zuid- I Willemsvaart en langs de weg Den Bosch-Hel- pond. Enkele hallen met halfronde daken, een soort kroon. Ze zijn vandaag de :it van het Cehave-concern. Henk Albronda, vader van waaghals Sieb, be- ltrok de fabriek in '48. Het constructiebedrijf Alweco behoorde tot zijn imperium. Albronda p bezat een reeks van bedrijven, verspreid ever het land, van Den Haag tot Veghel, van ISliedrecht tot Emmen. Hij deed in van alles en peg wat, variërend van stofzuigers tot trans portbanden. „Een harde, keiharde zaken- |mn," zeggen zijn oud-werknemers. jaren '50 verwierf Albronda met zijn 'damse handelsmaatschappij Hostaco le verkooprechten voor de Fulda SI, een automobiel op drie wielen. De dwerg- Wo (ook wel autoscooter) zou in Veghel wor- I fa geassembleerd en in Nederland onder de Bambino 200 de wee op worden ge stuurd. paar veel kwam daar niet van terecht omdat leFulda-fabrieken al snel failliet gingen. Al- l'ronda evenwel wilde doorzetten en ontwik- Ie een eigen Bambino, de sportuitvoering. bij deze auto ging het aanvankelijk om dnewieler. Maar de zakenman speelde "°t in op de wens van het grote publiek en pMzag de Bambino Sport van een tweede I achterwiel. N Hostaco van de Bambino 200 nog enkele «derden geïmporteerde exemplaren aan de |S te brengen, de sportuitvoering zou nooit verschijnen. Wel op de RAI. van Verkeer en Waterstaat Algera Izich op de 28e februari 1957 vol interes- I st uf ®ambano Sport, een van de pronk- ukken van de 38e RAI-tentoonstelling van -'tsen, scooters en motoren. Onder het iv»l °°g van Albronda sr. en Hostaco's I 'koopleider Van Ammerongen bekeek en 'astte de bewinds- a" riri zichtbaar ge- *§en de auto van ei- et kielzog van Al- „_a 'r°k de Bambino massale belang- Dat maakte de Ifaljk Courant dui" ItÜÜ ^ben urenlang 'Hoe?SWande'd maar Caen zonder sjovenistisch te zijn vaststel- 8atl e§bel met zijn nieuwe product de tijds p rstp>" aldus de krant in de taal des ly «Wij zijn van Amsterdam naar Veg er» mej gen voi(jaan ggyoe^ dat Veg hel met zijn technisch kunnen op de goede weg is, waarbij zeker veel te danken is aan on ze bloeiende ambachtsschool, die door onze burgemeester steeds zo warm wordt aanbevo len." Ook de Maasbode was lyrisch. „Een verras send wagentje, dit melkblanke van het sterke fiberglas (een glasvezel met kunsthars) ge maakte sportkarretje, dat associaties opwekt met de meest dure en luxueuze Amerikaanse sportwagens." Op de RAI was ook Tjeu van den Tillaart aan wezig, als een van Alweco's handigste werk nemers nauw betrokken bij de vervaardiging van de auto. „Er bestond een enorme belang stelling voor de Bambino. De orders vlogen de deur uit. Vooral vrouwen wilden hem graag hebben. Maar we konden onze beloftes om te leveren gewoon niet nakomen." Dat was een van de redenen waarom het fout liep. „Spijtig, heel spijtig," aldus de 76-jarige Van den Til laart, die nog in Veghel woont. Albronda hield in zijn topjaren bijna 200 mensen aan het werk bij Alweco. Slechts een klein deel. daarvan was betrokken bij de assemblage van de Bambino 200 of de ontwikkeling van de Bam bino Sport. In de mengerij, waar met hars en glaswol een polyester carrosserie werd ge maakt, werkten een paar man. Ze stonden in een afgesloten ruim te, vanwege de schade lijke stoffen die vrijkwa men. „We moesten elke dag een liter melk drinken als een soort tegengif. Daar werd nauwkeurig op toegezien," vertelt Boxtelaar Gerard van den Brand (53), die een paar weken doorbeet in de mengerij. „Het was een gran dioos stinkend boeltje. Ik kreeg uitslag; vlek ken en bultjes. Verschillende mensen hielden het maar even uit en gingen daarna weer naar een ander deel van de fabriek." „Inderdaad, sommige mensen konden er niet tegen," beaamt Adriaan Bimbergen, 73 nu en toen voorwerker fijnbankwerkerij. „Als de deur van de mengerij openging, ontsnapte de stank ook naar de rest van de fabriek." Udenaar Bimbergen rekent af met de my the (die bij sommige werknemers nog leeft) dat de Bambi no in stilte, in een atmosfeer van ge heimzinnigheid is ontwikkeld, onder meer omdat de con currentie op de loer zou liggen. Ten dele ten minste. „Slechts een van de constructeurs, de tweede van de drie die we gekend hebben, wilde in derdaad in het geheim werken. Hij bouwde een onderstel met motor en liet dat onder een groot zeildoek wegbrengen. In Vlaardingen zou daar de carrosserie op gebouwd worden. Ik herinner me nog dat hij naderhand op merkte: 'Het geheim is nu weg'. Wat er uitein delijk van geworden is, weet ik niet De Bambino Sport, de cabriolet met een polyester carrosserie en een 1 cilinder JLO-motor (200cc), lijkt van de aardbo dem verdwenen. Het spoor loopt dood bij een veiling in Em men, medio april 1961 waar een deel van de boedel van de NV Alweco onder de hamer is gegaan. „De spanning liep vrijdagmiddag op toen de makelaars S.I. Troostwijk en Arnold Troost wijk bij catalogusnummer 4823 kwamen: een Bambino vierwielige sportauto. Na een inzet van 500 gulden liep het bod voor deze wagen op tot 1150 gulden," berichtte de Volkskrant op 17 april. De koper van de auto, die op de markt gebracht zou worden voor een kleine 3500 gulden, wilde ano niem blijven. Van de Bambino's 200 die door Hos- taco in Nederland zijn verkocht, heeft slechts een handvol exem plaren de tand des tijds doorstaan. In het Autotron in Ros malen staat een fraai exemplaar. Door het land verspreid zijn er ook nog enkele in particulier be zit. De ledenlijst van de Nederlandse Dwergautoclub (DWAC) telt slechts een paar Bambino-bezitters. Het driewielige karretje, vanwege zijn vorm ook wel 'het rijdend ei' genoemd, had een hou ten chassis, een lichtmetalen carrosserie en een 1 cilinder JLO-motor (200cc). De ver koopprijs lag indertijd onder de 3000 gulden. „Met een enkele handgreep kan de zitbank worden veranderd in een comfortabele slaap bank voor twee volwassenen," prees motor handel A.J. Duimelaar uit Breda in de jaren '50 in een advertentie een bijzonderheid van de Bambino 200 aan. Voor Alweco was het sprookje van de Bambi no voorbij in '58. Autobezit was nog wel een luxe (90 procent van de personenwagens stond in die dagen op naam van een bedrijf), maar de markt bleek sterk in beweging. De driewieler werd langzaam maar zeker als minderwaardig beschouwd, de prijs lag te dicht bij die van de 'echte' buitenlandse auto's als Fiat en Volkswagen en de markt van twee dehands modellen groeide. Alweco was te laat met zijn vierwieler om de kansen te laten keren. Het bedrijf kon boven dien zijn beloftes niet nakomen. En, ook dat nog. de 1 cilinder JLO-motor (die een garantie voldeed niet aan de te stellen eisen. De 200 cc JLO motor bleek eenvoudig niet in staat om het wagentje in de derde versnelling (de hoogste-red.) de mini maal gewenste snel heid te geven," kwam de Veghelse Courant in 1961 terug op de 'sjovinistische' verhalen van enkele jaren eer der. Tjeu van den Tillaart was toen reeds vertrok ken bij Alweco. In zijn vrije uurtjes had hij in de fabriek onderdelen bij elkaar gezocht en een scooter in elkaar geknutseld. Met toe stemming van Albronda. Op die tweewieler tufte hij naar Eindhoven voor een succesvolle sollicitatie bij Philips. „Je verlaat het zinken de schip, zei de jonge Albronda tegen mij. Hij had gelijk," aldus Van den Tillaart. Adriaan Bimbergen behoorde tot het kwartet dat de fabriekspoorten in '58 sloot. „Er was geen werk meer. Het was op, over en uit. Jam mer, heel jammer. Anders zou ik kunnen ver tellen dat ik aan de eerste Nederlandse auto had gewerkt. We hebben er voor gezweet, maar het is niet gelukt." Ook Bimbergen ver trok naar Philips. Gerard van den Brand was al weg, op zoek naar ander werk. En, hoe navrant, DAF begon in '58 wel met de serieproductie van zijn eerste variomatics. De man die het sprookje leven inblies, ver blijft vandaag de dag in een verpleegtehuis in Zwijndrecht. Sinds een auto-ongeluk twaalf jaar geleden is Henk Albronda aan een rol stoel gekluisterd. Hij manoeuvreert daar han dig mee door de gangen van het tehuis Swin- hove. „Nee," zegt Albronda sr., „ik heb nooit in de Bambino gereden. Een Mercedes leek me pret tiger." De keiharde zakenman van toen is een vriendelijk oudje geworden. Hij is bijna 88 nu en zijn geheugen laat hem nog wel eens in de steek. Maar: „Beginnen met de productie van een auto lag in die tijd gewoon in de lijn van de verwachtingen. Het is mislukt omdat we de auto geen vaart konden geven." Zoon Sybrand ziet hij nooit meer. Sieb de waaghals, Sieb die hoogstpersoonlijk in de Bambino kroop om records te rijden op het circuit van Zandvoort en die met Tjeu van den Tillaart het karretje uitprobeerde in het Veg helse, vol gas natuurlijk. Hij verpatste pa's fortuin, botste ook met al lerlei instanties. „Hij heeft de boel een beetje opgelicht," aldus Albronda sr. Sybrand Jan Albronda lijkt net als de Bambi no Sport spoorloos en afgeschreven. *Een van de spaarzame Bambino's 200 in perfecte staat. De XG-43-01 van Ton Mensink uit Odoorn. Deze 'dwerg' stamt uit '57. f inzet) Interieur van de Bambino. De zitting kon 'met een simpele ingreep in een comfortabele slaapbank worden veranderd'. FOTO BERT WIERINGA TE"!" op GtFÏAKP 2DDRA tK JA 2ECï cïoo I 3J) 'AA IN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 33