[BREKENDE 'Niet alles ot relativeren' Je bent er nooit mee klaar t Conny Janssen en het dierlijke in de mens Hoofdrol voor Steven van Watermeulen in Caligula' van Zuidelijk Toneel Brussels kunstenfestival MS®»S' voortaan om de twee jaar Frans Liszt Concours: recordaantal deelnemers OESTEM GROTE GIDS D4 1 :hts f 390,-- ïchts f 990,-- voordeel tot 3.500,-. jergte TOSCANE I Door Peter van Vlerken Lieven van Watermeulen is laat I »or zijn interview-afspraak Lit regisseur Ivo van Hove wil I en scène uit Caligula nog eens I «tra doornemen. Het is het laat- I te stuk van Het Zuidelijk To- I lel van dit seizoen dat volgende Leekvrijdag in première gaat in I je Stadsschouwburg in Eindho- I Hij spreekt met de snelheid van nand die druk is, bladert in „,n tekstboek dat vol staat met I geschreven aantekeningen, pro- I beert zijn gedachten en gevoe- I lens rondom Caligula in woorden lie vatten, gebaart met zijn han- den. „Theater is niet gemakkeT lijk uit te leggen." Muziek blijft meestercellist Anner Bijlsma (62) boeien Deelname aan Songfestival vanavond bekend >96 VRIJDAG 22 MAART 1996 i\ ,jpI •IH -wil •^1 ?9dl •wij ■lil A M tcort fcèated Edition W&goö, %maf f $990-, fety Pack tijdelijk ;sagier en hoofdsteunen* achter. 'oordeel f 1.390,-. esta", Escort en Mondeo agons voor de s van 4-/5-deurs. .'1971 iM ngingen voorbehouden. Acties gelden tot ir de exacte voorwaarden bij de Ford Dealer TERNEUZEN Axelsestraat 165 Tel. 0115-613857 ST. JANSTEEN Hemelstraat 20 Tel. 0114-313041 MOLENWATER 4510 AA BresKens 0117-383230 Cebucof, !/- VP incl. 869,-. (SZ 118) ities/KRAS s 073- i naar ons dijk 12a nar I 10-daagse re sP*lf. touringcar. H°4®' ursies: pension mei. e* sie„a. O.a. Florence, P'fi 1 'ik wist het even niet meer. Het Lis alsof ik zelf depressief werd Ivan die rol. Ik durfde me niets Leer te permitteren." Toneel- I spelen gaat niet van leien dakje. I Er zijn altijd van die kleine cri- I is," Dit keer zeker: Caligula is I 'stevens eerste echte hoofdrol bij Let Zuidelijk Toneel. IAlles lijkt dezer dagen in elkaar ie grijpen: de filosofie van het absurdisme die schrijver Albert Camus legde in zijn stuk over de Bomeinse keizer; de invulling die Steven aan zijn rol wil geven; het chaotische leven dat hij leidt als I acteur en - al zou hij niet zonder bet theater kunnen - zijn verlan- a naar een ankerplaats in dit Landen verbreken Ifaj vertelt van de warmte en de charme van zijn geordende jeugd liiSint-Laureins, een klein dorp [in Oost-Vlaanderen. Van het zwemmen in de kreken, iedere j in bad, 's avonds samen film kijken. Van de slag die het [voor zijn ouders was toen hij zei [dat hij naar de toneelschool in Antwerpen wilde. Hij herkent er iets in van Caligula die rigoureus banden verbrak. „Ik word 1 erg aangetrokken door ie- mand die het aandurft voor één t te kiezen, met alle conse- quenties vandien." „In iedereen zit wel iets van Ca- Toen ik het stuk voor het I eerst las, dacht ik dat hij een ge- luie was en dat Camus via hem [zijnfilosofie wilde verkondigen. J Maar later wist ik dat de schrij- |ver juist op de gevaren daarvan I wilde wijzen. J,Caligula wordt plotseling ge- I confronteerd met de dood van [zijn geliefde. Hij spreekt dan mooie woorden in zijn eerste mo- og: 'Wie, die vroeger alle van de wereld in zijn han- |to hield, kan nu met lege han den leven.' Hij hakt met een bijl [heel zijn verleden aan stukken, t in een roes het leven bloot- i tot op het bot en blijkt aan het eind zelf een lege huls." De acteur kent in zijn omgeving mensen die seropositief bleken te zijn. „Dat was voor hen een enorme schok, maar de andere kant van de medaille was een re lativerende houding ten opzichte van het leven. Het heeft allemaal niet zoveel belang. Mensen wor den veel eerlijker. Ze hebben geen angst meer. Caligula zegt: 'De enige die vrij is in dit leven is de terdoodveroordeelde, omdat alles hem onverschillig laat, be halve de slag die zijn bloed in het rond Iaat spatten."' Nutteloos Caligula breekt met de illusies, wil absolute eenzaamheid. Alles komt hem even nutteloos voor. Het maakt niet uit of je haat of liefhebt. Er is geen verschil tus sen goed en kwaad. „Op de plaats van zijn hart gaan alleen nog maar schaduwen van harts tocht tekeer." Steven kan zich goed voorstellen hoe iemand zich na een verloren liefde in een au- todestructief mechanisme stort. „Waar Caligula in de fout gaat, is als hij vanuit zijn machtsposi tie zijn hele omgeving zijn visie wil opleggen. Hij gaat alleen maar uit van zijn eigen ego. Dan wordt hij een monster." Hij ver telt dat hij zich heeft verdiept in de levenswijze van het boeddhis me. „Wat Caligula niet wist en de boeddhisten wel, is dat een mens maar een blaadje is aan een boom, en dat die boom in een bos staat en het bos in de wereld. Dat de mens, kortom, maar een on derdeeltje van het leven." Een van de bijfiguren zegt: 'Cali gula dwingt tot nadenken'. „Dat doet het stuk absoluut. Ik denk dat we allemaal haten in de ander, waar we niet in het reine zijn met onzelf. Maar Caligula vroeg zich dat soort dingen niet af, omdat hij alleen met zijn ei gen ego bezig was. Hij wist niet dat je geen geluk in het leven kunt ontwikkelen als je alleen maar aan jezelf denkt. „Er is een hele mooie scène waarin ik samenspeel met Che- rea en als een worm in een appel in hem wil kruipen, omdat hij een stukje van mijzelf heeft. Cherea zegt dat dat klopt, maar ook dat je niet gelukkig kunt zijn zoals Caligula leeft. Hier worden twee levensopvattingen met el kaar geconfronteerd die het voor de toeschouwer zeer boeiend ma ken." Caligula pleegt een moord in het stuk. En aan het eind sleurt hij zijn vrouw mee in zijn vernieti gingsdrift. Volgens Steven van Watermeulen draait het bij Ca mus niet om de gruweldaden van tleeg schrikt af. Een pagina met winig letters, omkaderd door wit, blijft liggen in de boekhandel. Of er moet de naam |Jbvieof Min op staan. Gedich- tingaan niet, hoewel ieder ooit wl eens een versje heeft geschre- |wi. '.ie is moeilijk, niet toegankelijk, een uiting van de diepste emotie en I mrdoor beter niet voor vreemde ogen bestemd. Een inkijk in de ziel j Mu eenmaal beschamend, want de kijker voelt zich een voyeur. En I «i de geboden blik dan nog verhuld is in jargon van fraai en ontoe- l'tkelijk, filtert de markt zich automatisch tot een handjevol van ken- ■ners. I '""Ijzingwekkend is dat leeg en lyrisch het elders beter doet. In opera I Voorbeeld. Generaties lang was opera vol, druk en dramatisch. Een Podium, onbeloopbaar door decors en requisieten. Koren die zich ver- "ongen om zichtbaar te blijven binnen de lijst. En een volume om een "piterrane marktplaats te overschreeuwen. De operapodia werden <"w" steeds groter. Onafzienbaar ver gesitueerde achterdoeken, zij- ™enm de kassa en een hoogte als voor een eredienst. Elk ruim- «'Ik concept, ieder denkbare omvang werd mogelijk. ■"nu staan die podia leeg. Een zetstuk, een streepje slimme belichting een enkele zanger die niet meer dan een stipje is tegen een ver weg- jnabstract aangeduide horizon. I reusachtige Amsterdamse muziektheater is er de profeet I Hij kiest zijn repertoire bijbehorend. Vroege opera's zonder veel 1 """He en met een introvert drama. Geen massascènes of van uitzin- 1 Sc emoties overlopende duetten. Woede, teleurstelling, wrok en in een enkele persoon en die vecht in hoofdzaak met zich- Kje uitingsvorm is lyrisch. L2?) zit!en vo' b'i Monteverdi's L'Incoronazione di Poppea I ét m met omdat het werk nieuw is. Leonhardt is al decennia gele- I fl" V00rSeSuan met het herontdekken van het vroege, kale operawerk. 1 rt.[0ors.'?hing nu is zelfs een reprise van die van een paar jaar her. - a -omt van een dik dozijn barokspeciatisten, het volume jfJ"1 een doorzonkamer met op de buren berekend cd-geluid. De L'15 eerder die van een met spanning opgesierd recital in een Ton Pmanskerk dan die van de Scala. Toch zit er in het gemiddelde tien kie en b'i de doorsnee lyrische liederenavonden nog geen ^Procent van de rijen belangstellenden voor de operakassa, war e'ST"blse opera ma8 poëzie ineens. De Nationale Reisopera is balt T zLelfde weS opgegaan. Ook daar geen echt orkest meer in de "oj'iw' het kleine clubje Amsterdamse Bachsolisten. Het toneel is de ah V°ller' wan'hel modc,ie provinciepubliek waar de Reisopera Hokïï,"nemten,en aan moet sliJten 's n°S niet Scheel toe aart een Pieter tonn 'i'Jeroen Henneman-beeld als decor. Christoph Wilibald ouder J ,?rfeo ed Euridice ('7Ö2>, minder dan een kwart eeuw tan Mozarts Figaro, is echter een volledig gezongen gedichten- Steven van Watermeulen: „Je ontdekt steeds weer verschillende facetten in jezelf, omdat je verschil lende rollen moet spelen.foto jurriaan balke de keizer. Om zijn filosofie uit te leggen koos hij de figuur van Ca ligula vanwege de theatrale mo gelijkheden. „Maar het stuk ont leent toch zijn drama aan de tekst. Ondanks al het moorden laat Camus Caligula zeggen dat er te veel doden om hem heen zijn, dat de wereld leegloopt. Aan het eind blijkt hij toch een mens, geen machine." De les die Camus wil leren, blijkt voor Ste ven van Watermeulen nog het best uit een essay dat de Frans- Algerijnse schrijver gelijktijdig met Caligula schreef. In De My the van Sisyphus analyseert hij de bekende figuur die een steen een berg ops jouwt die steeds weer naar beneden rolt. „Je mag niet alles kapot relativeren, je moet aanvaarden dat het leven onverklaarbaar is en tegelijker tijd mag je de revolte tegen het leven niet verliezen." De schrij ver vindt het, de acteur vindt het met hem. Camus zei ook dat een acteur een absurde mens is. „Toen ik dat las, kon ik me ook daarin terug vinden. Je ontdekt steeds weer verschillende facetten in jezelf, omdat je verschillende rollen moet spelen." Steven speelde zijn eerste rol op zijn twaalfde: die van Jezus in het passiespel dat elk jaar in zijn dorp werd opgevoerd. „Ik voelde instinctmatig dat toneelspelen iets voor mij was. Mensen ont roeren of laten lachen, en de er kenning die je daarvoor kreeg." Later op de toneelschool kreeg hij les van Dora van der Groen. Hij moest het métier onder de knie krijgen, want theater is niet alleen maar gevoelens laten op borrelen. „Je moet het vijftig keer opnieuw kunnen laten ge beuren. Ik wist op een gegeven moment van geen hout planken meer te maken. Het was in die vier jaar een enorme strijd om weer boven te komen." Van de rol van Jezus naar die van Caligula, dat is nogal een verschil. „Fantastisch toch? Het is totaal het tegenovergestelde." Ivo van Hove maakt heftig, fy siek toneel. Zijn er grenzen aan wat je wilt spelen? „Het geweld is soms echt, zoals in Splendid's. En ik hoor mijn moeder wel zeggen: dat naakt, zou je dat wel doen? Maar voor mij is het geen punt. Ik heb ver trouwen in de regisseur en hij heeft vertrouwen in mij." Op de vraag waar, op zijn 28e jaar, zijn ambities liggen, komt een dubbelantwoord. Grote rol len wil hij, want als hij maar een enkele keer het toneel op mag om een paar zinnen te zeggen, gaat hij zich vervelen en begint hij de totale machinerie van het thea ter te zien, waarin een carrière van belang is en zaken spelen als jaloezie. „Maar ik moet daarbuiten ook iets vinden dat het leven de moeite waard maakt. Ik loop nu al wat jaren mee in het theater en zweef niet meer total loss rond, zoals toen ik op school zat. Maar soms vraag ik me af: Waar om doe ik dit? Waarom geen job nemen waarbij je om vijf uur thuiskomt? Tegelijkertijd weet ik dat ik zo niet zou kunnen le- I 'Caligula' door Het Zuidelijk To neel. Met Steven van Watermeu len, Katelijne Damen, Mark Riet man, Bart Siegers, Ramsey Nasr en Henk van Ulsen. Te zien in de Stadsschouwburg in Eindhoven op 27 en 28 maart (try-outs) en 29 maart (première). Op 2 april in De Kring in Roosendaal, op 21 mei in De Maagd in Bergen op Zoom en op 8 juni in het Cnassé Theater in Breda. U j O"' O P"so vasthoudendheid en desillusie. Alles slechts voor een ndwkwekkend gepresenteerd door Linda Maguireeen mez- lite mT a!s 0rfeLlsdie anderhalfuur vrijwel in haar eentje de span- 0pet ae schoonheid van haar emoties vasthoudt. v«" Czin het niet meer. Het is een getoonzette bundel éé'neen T erg' Gemoedsbewe8in8en> wanhoop en verlangen bopJ', u"ende ziel. In gedrukte vorm hooguit goed voor duizend de"elim s °Pera,on<!el Plots populair. Misschien een bewijs voor 'zo v0, Is,f"' he< avant garde-gevoel opera ontdekt heeft, want dat zit K'"luperk dat het zich in een ander ik herkent. Door Max Steenberghe De overwinning is groter dan de musicus. „Het concert is niet geslaagd als ze zeggen: 'wat heeft u prachtig gespeeld'. Nee, het is pas geslaagd als ze mij vergeten, als alleen de muziek overblijft. Als ze zeggen: 'wat een machtige muziekstukken waren dat'. Dan ben ik tevreden, dan is mijn kunstje gedaan." Anner Bijlsma (62) is musicus in hart en nie ren. De cellist moet onderhand tegen de tweehonderd platen hebben uitgebracht. En speelt nemen maanden per jaar, veelal in het buitenland. Een interview-afspraak kan met moeite worden gemaakt, want de ene week is het New York, de andere Mexico, de derde Milaan en het weekeinde zit hij weer in Brus sel. Noodgedwongen wordt het een telefo nisch gesprek, wat erg jammer is omdat Bijlsma's markante hoofd zich laat lezen als een boeiend boek, en omdat hij gewoon is zijn instrument ter hand te nemen om zijn woor den te verklanken en interviews zo uitlopen in privé-concerten. Een ontmoeting zit er niet in. Maar goed ook misschien, want als we bellen blijkt hij de af spraak glad vergeten. Maar hij schikt zich even makkelijk in zijn lot, trekt een stoel bij het praatijzer en babbelt er meteen lustig op los. De kinderen zijn op vakantie of winkelen met vrouw Vera (Beths), dus het kan even. Rustige momenten kan hij koesteren. Nee, die gebruikt hij niet om te spelen, maar om te luisteren, zo verbetert hij, al blijkt hij er het zelfde mee te bedoelen. „Een echt musicus speelt niet. Spelen is bezig zijn met jezelf. Muziek maken is luisteren naar hetgeen uit je handen, uit je instrument komt. Als je een concert geeft, ben je voor-luisteraar. Je gaat voor in het luisteren." „Muziek is een taal, een wereld apart. Vele soorten muziek, zoals klassiek, modern, pop of inheems, zijn niet anders dan verschillen de dialecten van die ene taal. Het een is niet minder dan het ander. Allen spreken ze de taal van de muziek. Een taal waarnaar hoofdzakelijk geluisterd moet worden om hem te kunnen spreken, te kunnen verstaan." „Muziek blijft boeien. Nooit ben je ermee klaar. Nooit zul je het instrument beheersen, behalve wanneer je zo onzeker van jezelf bent dat je een ander wordt. Ik bedoel de leerling-musici, die hun studie afsluiten als ze net zo klinken als hun meester. De toon, de vingerzetting, alles is een kopie van het grote voorbeeld, maar iets eigen zit er niet in. En Anner Bijlsma dat is zonde. De ware leermeester laat zich zelf vergeten." Hij zucht: „Waar ik me ook zo aan erger is dat mannetje dat laatst op de radio riep: ik ben altijd honderd procent. Soms ben ik ach tennegentig, maar dat hoort het publiek niet, dat merkt alleen ikzelf. Onzin, niemand is al tijd honderd procent. En dat hoeft ook niet. Het zou van concerten maar saaie vertonin gen maken. Een concert moet een avontuur blijven, mag geen imitatie zijn van een plaat. Het mooiste is als zich tijdens het concert iets nieuws openbaart, als je opeens een inval krijgt om iets anders aan te pakken. Dat is het grote avontuur." „Nee, ook stukken zul je nooit helemaal be heersen. Sommige bijna, sommige stukken worden hele goede vrienden die je door en door kent, je komt langs passages waarbij je je herinnert: goh, hier had ik vroeger zo'n problemen mee. Maar nooit zal het helemaal af zijn. Ze zijn ook zo verdomd knap ge maakt, er kan zo ontzettend veel in een stuk zitten dat op papier nog geen velletje lang is. Neem nou de Bach-suites, ik speel ze al jaren en jaren en jaren. Dat gaat me inmiddels re delijk goed af. Maar toch... laatst deed zich eindelijk een gelegenheid voor: tussen Kerst en nieuwjaar waren Vera en de kinderen lan gere tijd weg en kon ik eindelijk het manu script van die suites eens pakken en er gede gen naar kijken. En prompt vond ik een paar dingen vwaarvan ik me achteraf afvraag waarom ik ze nooit heb gezien: zo moet dat gespeeld worden. Ik wilde dat ik je het kon laten horen. Prachtig." „Ja, je blijft altijd aan een stuk sleutelen. Nee, dat is geen kommaneuken, dat gaat niet om details. Want als ik deze ene noot hier nu meer nadruk geef, dan moet dat straks als hij terugkomt weer, waardoor het accent opeens anders valt, het tempo verandert en voor je het weet, weet je niet eens meer waar je ein digt. Dat kan enorm spannend zijn. Daarom wacht ik met het aanpakken van die Bach- suites totdat ik meerdere dagen de tijd zal hebben. Want als je zo'n stuk de middag voor een uitvoering uit elkaar zou rukken, dan zou je diezelfde avond weieens met je mond vol tanden kunnen staan." Brussel (anp) - Het Brussels kun- stenFESTIVALdesArts veran dert van ritme. Na de derde edi tie, die van 9 mei tot 1 juni plaatsheeft en in omvang weer vergelijkbaar is met de eerste af levering van 1994, wordt het fes tival tweejaarlijks. Wel is de toe komst van het festival in ieder geval tot en met 2000 veiligge steld. De directie van het kunstenfes tijn, Frie Leysen en Guido Min ne, wilde vanaf het begin een jaarlijkse frequentie om de doel stelling van het festival te berei ken: bruggen bouwen tussen de Vlaamse en Waalse Gemeen schappen en de nieuwsgierigheid prikkelen voor wat uit het bui tenland komt. Vorig jaar al moest echter hard worden gevochten om het festival op de been te hou- Hilversum (anp) - Maxine en Franklin Brown krijgen van avond te horen of zij mogen deel nemen aan het Eurovisie Song festival. In Genève zullen zeven aspirant-deelnemers worden uit geloot. Aan het Eurovisie Songfestival, dat op 18 mei in Oslo wordt ge houden, kunnen 23 landen mee doen. Alleen Noorwegen, dat het festival vorig jaar won, is zeker van een plaats. Vöor de overige 22 plaatsen hebben zich 29 lan den gemeld. De winnaars van het nationale songfestival (met het liedje The First Time) kijken vanavond in de TV show van Ivo Niehe (Ne derland 2, 21.20 uur) naar de be kendmaking. Omdat de laatste jaren een groot aantal 'nieuwe' Europese landen wil meedoen en de uitzending niet langer dan drie uur mag duren, voelt de EBU (European Broadcasting Union) zich gedwongen tot een vorm van selectie. den. Nu kwamen de organisato ren voor de keuze óf jaarlijks een klein festival óf tweejaarlijks een festival dat vergelijkbaar is met de eerste editie. Het derde kunstenFESTIVAL- desArts werkt met een budget van omgerekend 4,8 miljoen gul den, waarvan er 2,8 miljoen wor den besteed aan de voorstellin gen en evenementen. Het pro gramma vermeldt zeventien pro- dukties, waarvan negen premiè res, die in veertien verschillende theaterzalen en andere locaties in Brussel worden uitgevoerd. Leysen en Minne hebben dit jaar meer nog dan in de twee vorige afleveringen in het programma 'een koppige klemtoon op het in dividuele' willen leggen. De Ne derlandse bijdrage bestaat uit een solo-dansvoorstelling van re gisseur Jan Ritsema en de pre mière van de opera A king, riding van Klaas de Vries. Ritsema's voorstelling gaat onder de titel Quatuor pour le Fin du Temps, naar het gelijknamige kwartet van Olivier Messiaen. Zoals eerder is gebeurd komt het Faust-thema weer aan de orde, nu in de theater- en poppenvoor- stelling Faustus in Africa van de Zuid-Afrikaanse Handspring Puppet Company. Christoph Marthaler regisseert niet alleen A king, riding, maar ook de voor stelling Stunde Null oder die Kunst des Servierens van het Schauspielhaus Hamburg. De Belgische Marianne Pousseur maakt zoals de componist voor schreef een keuze uit de Song Books van John Cage. Uit China maakt Zhang Yuan een theater voorstelling onder de titel Dong Gong, Xi Gong. De Belgische bijdrage bestaat naast die van Pousseur uit een theaterbewerking door Guy Cas- siers van Hiroshima mon Amour van Marguérite Duras, een con cert en installatie onder de titel randomJimy door Trudo Engels George van Dam en de theater voorstelling Venus Mars door La Dea. Utrecht (anp) - Voor het vierde Internationaal Frans Liszt Pia noconcours, dat zich van 27 april tot en met 11 mei afspeelt in het Utrechtse muziekcentrum Vre- denburg, hebben zich het record aantal van 59 kandidaten uit 20 landen aangemeld. Opvallend is dat de Nederlandse deelname be perkt is tot twee jonge pianisten. Tijdens de vorige editie in 1992 waren er nog 29 deelnemers. Aan het concours kunnen pianis ten tot en met 30 jaar meedoen. De gemiddelde leeftijd ligt dit jaar op ruim 25 jaar. De Neder landse deelnemers zijn Jeroen Bal (23) en Freek Haverkate (30). Het concours wordt eens in de drie jaar gehouden. Dit jaar is het vier jaar geleden, omdat de wed strijd vorig jaar zou zijn samen gevallen met het Koningin Eliza beth Concours voor piano in Brussel. De competitie bestaat uit twee voorrondes, een halve finale en een finale. De laatste is dit jaar voor het eerst beperkt tot drie kandidaten. Bij vorige edities waren er zes finalisten, maar vol gens de organisatie kunnen de nummers 4, 5 en 6 niet echt als winnaars worden beschouwd en bleken zij dat zelf niet als zoda nig te voelen. Dans 'Frames per second' maakt indruk Helmond - 't Speelhuis. Conny Janssen Danst... met 'Frames per second'. Choreografie: Conny Janssen, muziek: J.S. Bach, Pierre Akendengué en Yens Yens. Nog te zien: mor gen in het Chassé Theater in Breda. Door Rinus van der Heijden De Rotterdamse choreografe Conny Janssen heeft in korte tijd opgang gemaakt in de we reld van de moderne dans. Tot nu toe maakte zij drie seizoe nen lang een dansproduktie en die werden zo goed ontvan gen, dat zij zich definitief nes telde tussen de top van voor aanstaande Nederlandse cho reografen. Nu brengt ze haar vierde produk- tie Frames per second. De cho reografie bestaat uit twee delen, Portraits en Landscape, die zo wel afzonderlijk als samen kun nen worden bekeken. Hiermee breekt Conny Janssen met haar traditie om elk programma uit drie choreografieën te laten be staan. Portraits maakte zij voor vier dansers, die al vanaf het begin aan haar gezelschap Conny Jans sen Danst zijn verbonden. Na overleg met ieder van hen afzon derlijk en daarbij rekening hou dend met hun wensen en capaci teiten, ging de choreografe aan de slag. Als resultaat kwamen er vier soli uit de bus, die Conny Janssen vervolgens verwerkte in een reeks duetten en kwartetten, met daartussendoor geweven de bewuste soli. Kan Portraits worden gezien als een huldeblijk aan haar vier dan sers, in Landscape laat Conny Janssen haar emoties los en neemt zij afstand. Acht dansers zijn er nodig om sferen en beel den neer te zetten, die soms her halingen zijn uit Portraits. Daar mee toont Conny Janssen haar grote klasse: zij is als een textiel- kunstenares, die haar stof zelf weeft, dezelfde lappen meerma len gebruikt en die eigenzinnig aan elkaar naait. Het zijn echter niet alleen de danselementen die in Landscape opnieuw opduiken. Ook de mu ziek van Bach, de Cellosuites 1 t/m 5 komen terug. Waar in Por traits al een begin werd gemaakt met bijzonder lichamelijke bewe gingspatronen, waarin de gebo gen rug van een danser het lichaam van een ander torst, waarin een danser een danseres bijna dierlijk besnuffelt, waarin een lichaam de zwaartekracht kennelijk niet meer kan verdra gen en telkens ter aarde stort, waarin een danser zoiets natuur lijks als lopen onder de loep neemt, daar breken al deze facet ten in Landscape met kracht aan de oppervlakte. Conny Janssen haalt in dit twee de deel het dierlijke in de mens nadrukkelijk naar boven. Lig gende dansers die zich oprichten als oplettende luipaarden, op de borst trommelende mensapen, mannen als lastdieren, het krijgt allemaal nadruk in een choreo grafie, waarin de sfeer niet meer uitsluitend wordt bepaald door Bach, maar ook door elektronisch gevormde en vervormde 'oer woudgeluiden'. Wie ooit kennis maakte met de muziek van Bach, kent de ge laagdheid van zijn niet aflatende notenstromen. Zet die maar eens om in dans. Conny Janssen heeft zich dat kennelijk als opdracht gesteld in Frames per second. Harmonie en vloeiende bewegin gen zet zij af tegen bijna tegenna tuurlijke complexiteit, die de danserslichamen echter prachtig weten te ondervangen. Frames per second is daarmee weer een typisch Conny Janssen- produkt geworden, dat als een eenzame boom staat op de prairie van de Nederlandse moderne dans. r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19