IdE stem 'Hef lichaam moet goed te zien Russen in Antwerpen: van Peter tot Catharina Choreograaf Ted Brandsen brengt nieuw ballet met Introdans jllEUWS kort •zande koi Terneuzen Magrette Vlissingen 1GV in Axel lorres >e Honte 1 STANDEN KNAU toegenomen 22 MAART 1996 C2 kaan zaterdag 23 maart de 1 kan worden gekozen uit een op een rondje met een leng. en 13.800 meter. Alle afstan- j bar 'De Klaroen' waar men as- en kleedaccommodatie is inisse. Na afloop is er een ver- tie is in handen van de Bleiiko r van SV Aloy. lf houdt zaterdag 11 mei voor overbekende zaalvoetbaltoer- Ihal 't Zwaantje te Terneuzen. Tie toernooi begint die dag om J afgelopen. iipke, Gemeente, 't Keldertje, irunchtime, Bliek, Qutility, De ■uitenlust. Tussen de wedstrij- Jd geleverd om de Gerrie Müh- ingst met de bal kan jongleren dtrofee mee naar huis nemen, rofee wordt om 16.15 uur die iioren die geïnteresseerd zijn in jch opgeven bij Jan de Wolf. Terneuzen houdt donderdag 2 ng in sportkantine Tacq van Deze vergadering begint om f Axel worden zondag 24 maart paarden gehouden, iianege Magrette: „Tijdens deze iepunten worden gereden. Het ■strijden van de Federatie. Dit ■ng Zeeuws-Vlaanderen, zowel nog aanmelden voor zondag." laterdag 23 maart met de Boule- van de KNAU afgesloten. Vorig lonzales deze wegwedstrijd over Vrdt de Zeeuwse top weer in het vard langs de kust richting Dis- ïwaarts via de Boulevard weer in handen van Kim Reynierse j. Eerstgenoemde is al een aantal at. Heeren doet zaterdag wellicht :srecord waarvoor een extra pre- 1 staat er naast de 20 ook een 10 ^ide wedstrijden, die open staan gaan om 15.30 uur van start. De Ichtingswedstrijden. Hun eerste in worden ingeschreven bij Tren- irk waar ook de start- en finishs- |ica als organisator. Axel worden zaterdag 23 maart Idstrijden gehouden voor meisjes I ien vanaf 14 jaar van het gewest :derlands Christelijk Gymnastiek bekend worden welke vereniging j geëindigd is en de wisselbeker in itrijd in Axel begint om 11.15 uur lopen zijn. Er nemen zo'n 90 turn- In zevental verenigingen. derby in het Zeeuws-Vlaamse lei- rovinciale zaalvoetbal. De mannen ist met 3-4 van ZVH Morres. Deze opende de score via Michel d'Olie- eer op rij scoorde. Harry Riemens r voor twee treffers. In de slotfase 1 Arno Z wegers maakte er 2-4 van j Uden wordt zaterdag 23 maart de finale gehouden. Voor deze finale Inde in de twaalf zwemkringen van leven snelste ploegen uitgenodigd en De Stormvogel, de winnaar van start alsmede de ploeg van Schel- ïelste vier overgebleven ploegen is ogramma is totaal anders dan in de kkelijk verrassingen kunnen voor- De Honte in het zwembad te Hulst :wemploegen die uitkomen in de :t Zuid. Grot 5 Gids 3 ïal VRIJDAG 22 MAART 1996 DEEL r De Vlaanderen Sas van Gent.aa"' vang 18.15 uur. Savok-De Sten (promotieklasse mannen), sp i g hal De Vlaanderen Sas van Ge» d aanvang 18.15 uur. Savok 2- :- waarts (eerste klasse mannenf ie sporthal De Vlaanderen Sas ■- Gent, aanvang 16.15 uur. I - TENNIS Zondag 24 maart, Zeeuwse indoorcompetitie- Hulster Ambacht 1-ML (mixed eerste klasse), uur ert Hulst, aanvang 14-üu ste Goes 1-MLTC 3 («"«LpeUe, klasse), Racketcentrum F aanvang 09.00 uur. /mixed De Schelde 1-MLTC 1 «Jg» eerste klasse), jacket Ani. Kapelle, aanvang 15.00 u mo 1-Hulster Ambacht lt"n. nen eerste klasse), Kaca trum Temeuzen, aanvang^, uur. SJEF 1-Sluiskil 2 (ma tweede klasse), Bacl^®£ Terneuzen, aanvang H uu Door Camiel Hamans j get is Peter de Grote-tijd. Niet jlleen in Rusland, waar elke I presidentskandidaat zich een allure,van vergelijkbaar staats manschap, nationalisme en nij verheidsgezindheid tracht aan I ie meten, maar vooral daarbui- I 'ten. Moest Nederland het tot nu toe doen met een te Rotterdam ge- L presenteerd historisch Rus- Isisch beeld van de Tsaar aller Tsaren, nu de archieven en de pots voor vreemde ogen open- ian zijn, konden een aantal __j Peter de Grote en zijn I Pruisische schoonkleindochter I Catharina de Grote géïmpor- en verloren gewaande Hollandse collecties bijna let- boven water gebracht I worden. Een gouden koets, l. schilderijen, juwelen, meubels, tekeningen, rariteiten, servie zen, anatomische preparaten, n, meubels en serviezen l'worden komende winter in twee massale exposities te Am- sterdam vertoond. Rembrandt, I Lievens, Hals, Rubens, Maria Sybilla Merian en Steen komen I ervoor naar Nederland. I Maar daar blijft het niet bij. Er l is meer interessants voor een I Nederlands publiek te melden fover Rusland dan het bezoek tsaar Peter de Grote aan Zaandam waar hij de scheeps- I timmerkunst spioneerde, het [huwelijk van tsarendochter t Paulowna met de latere Willem II of de angst- galoppade van be schonken Don-Kozakken die i het zoveelste bevrijdings- I avondje elkaar op kerstavond 11813 met ontblote sabel over de I Amsterdamse grachten achter- I na zaten. J Daartoe is een Stichting Inte- Cultuur in het leven ge lroepen die zich bezig houdt [met uitwisseling van kennis en I ervaring op cultureel gebied [tassen Rusland en de Benelux. I De stichting treedt nu voor het [voetlicht met een expositie in I het Antwerpse Hessenhuis, Het I Kabinet van de Tsaar, waarop Ivoor het eerst sedert de Parijse wereldtentoonstelling van 1867 [een overzicht geboden wordt [van de Russische wereldlijke f schilderkunst van Peter de 1 Grote tot 1870, de periode van lie eerste voorzichtige demo- I cratiseringen onder Alexander Het is meteen de laatste ter. Een groot deel van de col- I lectie komt uit de onlangs her- Tretjakov Galerij te i, die de werken in haar I vaste opstelling wil opnemen. [Momenten 1 en eindpunt van de ten- zijn natuurlijke Imomenten. Peter de Grote 111672—172 5) wilde zijn indo- I rate, van de wereld afgekeerde omvormen tot een moder- I®, machtige natie. Daarvoor 1 hij op zijn manier de grenzen open. Hij ging, incog nito, op expeditie, nam op de terugtocht handwerkslieden en kunstenaars mee, benoemde West-Europese gevolmachtig den die kunst- en wetenschaps collecties voor hem moesten opkopen en zond jonge getal enteerden naar de cultuur- en machtcentra van zijn tijd om daar op de bijdetijdse wijze op geleid te worden. Zo kwamen de Nederlandse graveurs-tekenaars Adriaan Schoonebeek en Pieter Pickae- rt te Moskou. De jonge schilder Ivan Nikitin werd met een streng gereglementeerde op dracht naar Italië gestuurd en zijn collega Andrej Matvejev kreeg een beurs voor Amster dam en Antwerpen. Ze keken daar de kunst af en introdu ceerden die vervolgens in hun .eigen land. Matvejev kreeg bij voorbeeld na terugkeer de lei ding over de decoraties in de nieuwe paleizen en kerken. Machtsbelust Catharina de Grote (1729- 1796) heeft niet alleen haar bij naam met haar schoöngrootva- der gemeen. Ze was even machtsbelust, wreed en ver nieuwingsgezind. Ze zette de opkooppraktijken van haar grote voorganger voort, corres pondeerde met elke Franse schrijver-filosoof van naam en probeerde hen tot een verblijf aan haar hof over te halen. Vol taire is er voor een Petersburgs wintertje op ingegaan. Diderot strandde op weg naar het oos ten te Berlijn. Catharina beperkte zich in haar moderniseringsstreven niet tot politiek en wijsbegeer te. De door haar voorgangster Elisabeth in 1757 opgerichte Academie voor Schone Kun sten werd gereorganiseerd. Een opleidingsinternaat werd toe gevoegd en de nieuwe doelstel ling werd het 'vermeerderen van het heldhaftig vuur en de liefde voor het vaderland'. In Anton Losenko, leider van de afdeling historieschilders en voormalig beursaal te Parijs en Rome vond zij het ideale voor beeld. Zijn classistische nadruk op staat, vaderland, geschiedenis en deugdzaamheid heeft de Russische schilderkunst decen nia lang beïnvloed. Weliswaar ontstond er in de jaren van de Dekabristenopstand (1825) enige romantische ruimte, het primaat van de Academie bleef in feite onaangetast tot in de periode van tsaar-bevrijder Alexander H, die in 1861 bij voorbeeld het lijfeigenschap afschafte, de moderne tijd weer toegang kreeg tot Rusland. 'Het Kabinet van de Tsaar', tot 26 mei in het Hessenhuis, Falconrui 53 Antwerpen. Ope ningstijden 10.00—16.45 uur. Gesloten op maandag en 1 en 16 mei. Toegangsprijs: BF 100. Catalogus BF 980 h van de KNAU Zeeland houdt jkse algemene vergadering- 1915 uur sson' in Kapelle waar men om t een lichte groei zien. Overig®?*" kkee met 72 leden zich bij watI it jaar met 1941 leden afge»cThen voriê I de jaar. Slechts twee clubs he gj ten en wel De Wielingen (P czag' ie clubs bleef op hetzelfde pe> dubs f16' I mbestand bij de tien Zeeuws 13), i winst en verlies): AV'56 43 .^„291 port 321 (min 9), Dynamo W' ^21 139 (plus 17), Scheldesport 43v i (J2 Wielingen 202 (plus 35), Avtl de Grote's onechte dochter Elizabeth Grigorjevna geportretteerd door Vladimir Loekitsj Borovikovs- Catherina had een dozijn minnaars en een aantal zelfs toen ze de verweduwde tsarenkroon al jaren droeg, waren het gevolg. Door Ido Broersma In zijn jongere jaren had hij nooit gedacht dat hij dan ser zou worden. En het leek er helemaal niet op dat die carrière door een free-lance baan als choreograaf zou worden gevolgd. Ted Brandsen, nu midden der tig, kreeg na de middelbare school een beurs om in de Verenigde Staten te stude ren. Een vriendin sleepte hem daar mee naar een dansvoorstelling. „Toen kwam ik voor het eerst met dans in aanraking", zegt de choreograaf, die met zeven dansers van Introdans zijn nieuwe ballet in Nederland op de planken brengt. Bij zijn studiepakket in Amerika hoorde ook acteren. Een docent zag wel wat in hem en tipte hem dat hij er een dansopleiding kon gaan volgen. Ted Brandsen ging liever terug naar Nederland en deed auditie bij de Scapino Dansacademie in Amsterdam. Hij doorliep de opleiding. In 1981 begon hij - achteraf tot zijn verbazing - direct maar bij Het Nationale Ballet. Hij was op auditie geweest bij Rudi van Dantzig en bleef bij de laatste twee over. Maar Van Dantzig wist nog niet wie van de twee het zou worden. Intussen had Brand sen al contacten met het Israël Ballet, maar hij had niet zo veel zin om naar Israël te gaan. Twee dagen na de eindvoorstelling van de dansacademie kwam er een te lefoontje dat hij naar Het Natio nale Ballet kon gaan. ,,'t Was direct ratsj boem, er in", herinnert Ted Brandsen zich. „In de klas had Rudi het niet zo zien zitten met mij. Maar hij had me gezien in Subtarrians van Ed Wubbe, een ballet op muziek van David Bowie. Daar vond hij me wel goed in. The sleeping beauty was het eerste stuk waar ik bij Het Nationale Ballet in danste." Klassiek Het bepaalde tien jaar lang Brandsens keuze voor het klas sieke werk, terwijl hij eerder veel meer interesse had voor modern werk. Hij dacht ook dat hij geen man was yoor klassiek ballet. Maar toen hij eenmaal bij Het Nationale Ballet zat vond hij het leuk om balletten van Rudi van Dantzig en Toer van Schaijk te dansen. „Het was een erg leuke groep om mee te werken. En voordat je het wist was je tien jaar verder." In 1991 verliet Ted Brandsen Het Nationale Ballet en werd hij free- lancechoreograaf. Hij ging weer in de Verenigde Staten rondkij ken. Voor Het Nationale Ballet maakte hij gelijk Four sections en er volgden er meer. Zijn laatste choreografie voor Het Nationale Ballet was Bach moves, een stuk voor tien dansers op een klavier- concert van Bach, dat eind vorig jaar in première ging. Het was een klassiek stuk, met meisjes op spitzen. Met zijn modernere werk, zoals Triumvirate op mu ziek van John Cage, dat hij voor dansgroep Reflex maakte, vestig de hij eveneens de ogen op zich. Buitenland In de tussentijd was Ted Brand sen ook nog in het buitenland in de weer. Hij maakte balletten voor gezelschappen in Kroatië, Turkije, Frankrijk en Israël. Hij kan niet zeggen welk van zijn balletten hij het beste vindt. „Elk stuk kan wat goeds hebben, of iets minder goeds. Maar elk stuk is voor mij een stap verder ge weest in mijn ontwikkeling als choreograaf", zegt hij beschei den. De choreografie van de ope ra Symposion van Peter Schat en Gerrit Komrij kwam ook uit Brandsens koker. Zijn balletten leidden er toe dat hij een steeds meer gevraagd cho reograaf werd. Brandsen viel in de prijzen. In 1992 werd hem de Perspectiefprijs toegekend als jong scheppend theaterkunste naar. Die prijs bracht hem op nieuw in de Verenigde Staten. Dat uitstapje leidde niet direct tot nieuwe dingen. „Het staat leuk op je c.v. en de mensen zijn eerder geneigd naar werk van je te kijken. De prijs geeft een bete re naamsbekendheid", merkt Ted Brandsen op. Ballanchine Zijn ballet Crossing the border, dat hij voor Het Nationale Ballet maakte, bracht hem volgens een dagblad-recensent op hetzelfde niveau als Martha Graham en George Balanchine. En van zijn Shoulder to shoulder, voor Na tionaal Fonds, werd gezegd dat hij een heldere, mathematisch sa mengestelde, bijna klassieke cho reografie had gemaakt. Ted Brandsen was met collega- balletmakers in de weer om te komen tot de oprichting van een fonds voor de choreografie. Met behulp van dat fonds zouden ge talenteerde choreografen de mo gelijkheid moeten krijgen om een bepaalde periode hun danskunst verder te ontwikkelen, zonder de dwang dat dit tot een voorstelling moet leiden. Brandsen denkt dat het fonds, in ongeveer dezelfde opzet als bijvoorbeeld het fonds voor de scheppende toonkunst, er komt. „Die mensen moeten altijd maar door en hebben nooit een adempauze", zegt hij wat afstan delijk. Suggestief Bij het horen van de muziek van de Engelse Gavin Bryars in zijn String quartet no. 2 uit 1990 zie je de dansfiguren en. het partner- werk van de zeven dansers van het Arnhemse dansgezelschap In trodans al voor je. Een ontroe rend ballet? Het is suggestieve, hedendaagse muziek van de in 1943 geboren componist. Het luistert heel an ders dan een strijkkwartet van bijvoorbeeld Bartök. In het begin worden verwachtingen gewekt. De strijkers van het Balanescu Quartet - waarvan de bezetting bestaat uit eerste, tweede en alt viool en cello - bepalen de hoge tonen. Het tempo is langzaam. Opeens gaat het wat zwaarder en sneller. De muziek wordt een beetje treurig. Dan zijn er weer opwekkende, hoopvolle tonen en op de achter grond zijn een soort aanhouden de new age-klanken te horen. Prachtige muziek voor de roman ticus. „Ik wilde hier wat mee", zegt Ted Brandsen. „Ik kende werk van deze componist en ik kwam dit stuk vrij toevallig tegen. Ik had er een idee over welke richting ik hier mee op wilde. Ik houd ervan om hedendaagse muziek voor mijn balletten te gebruiken, maar er is ook veel waar ik niets mee kan, waar ik geen dans bij kan bedenken. Dat kon ik hierbij wel, iets extra's. Dit is lyrische mu ziek, met een beetje een melan cholieke ondertoon." Het nieuwe ballet van Brandsen is dan ook lyrisch. „Het is niet verhalend in de zin van een anek dote" vindt hij er zelf van. Over de inhoud wil hij verder niet veel kwijt. „Ik vind dat je dans moet onder gaan. En ik vind ook dat ik van tevoren niet moet zeggen wat het is, dat het publiek dat naar het stuk kijkt niet zegt: 'vind ik het nu wel zo?'. Het is moeilijk in woorden uit te leggen waar het om gaat". Ted Brandsen laat lie ver de danstaal voor zich spre ken. „Hoe meer je hebt gezien en kennis hebt opgedaan, des te meer kun je je er voor openstel len. Dat is bij muziek ook zo." Naamloos Een titel voor zijn nieuwe werk had Ted Brandsen nog niet. En kele dagen voor de première in Schouwburg Arnhem was zijn ballet, dat hij voor het nieuwe programma 3 van Introdans heeft gemaakt en ingestudeerd, nog naamloos. Hij had er eerst wel één, Transit, maar zo heette het ballet al dat Graham Lustig voor het Intro- dans-repertoire had gemaakt. Een ballet zonder titel, of zoiets als Untitled, leek Brandsen ook niet handig. Hij verwachtte dat hij voor de première nog wel een naam kon bedenken. „Ach", zegt Brandsen, „bij een eerdere choreografie wist ik ge lijk de titel. Vaak groeit zoiets pas als je een stuk maakt, 't Is net als met de geboorte van een kind je. Eerst heb je dan ook geen naam." Verwantschap Ted Brandsen, wiens choreogra fisch werk verwantschap ver toont met de grote vernieuwers van de klassieke ballettechniek als George Balanchine, Hans van Manen en William Forsythe, koos zeven dansers van Introdans voor zijn ballet uit. Hij heeft zijn bal let speciaal op Introdans en hen afgestemd. Tijdens de repetities is het volgens hem sterk gegroeid. Ted Brandsen heeft de indruk dat zijn tien jaar bij Het Nationale Ballet zeker bij het nieuwe dans stuk meespeelt. „Maar dit is min- Ted Brandsen: „Elke keer als je als choreograaf weer met een groep dansers bent, ga je met je billen bloot. Met vertrouwen van beide kanten kun je iets nieuws creëren. FOTO JOHN VOERMAN der klassiek dan bij Het Nationa le Ballet. Het is ook niet neo klassiek. Het is vrijer in bewegin gen, aardser, met dingen uit de Graham-techniek, met een mo derne achtergrond." Drie vrouwen, Shirley Raben- berg, Diane Matla en Annemarie van der Meulen, en vier mannen, Mike van Loon, Detlev Alexan der, Lauro Marcenaro en Robin van Zutphen, dansen het stuk. „Ik wilde de kwaliteiten van deze mensen gebruiken en ik denk dat ik daarin ben geslaagd. Ik ben er heel tevreden over zoals we héb ben gewerkt. Er was een goede communicatie tijdens het creatie ve proces. Dat stelt je ook in staat andere, nieuwe dingen te probe ren. Elke keer als je als choreo graaf weer met een groep dansers bent, ga je met je billen bloot. Met vertrouwen van beide kanten kun je iets nieuws creëren", merkt Ted Brandsen op. Pittig De choreograaf vindt dat het stuk in het midden erg pittig voor de dansers is. „Het is zwaar om te doen. Juist omdat er veel oyer- gangen van krachtig en dyna misch naar heel zacht in voorko men." Zoals vaak bij modern ballet moet de belichting het belang rijkste decor-effect geven. Brandsen heeft gekozen voor een simpel, open toneelbeeld. De kos tuums zijn van zijn vaste ontwer per, Franfois-Noël Cherpien, die danser is bij Het Nationale Bal let. Elke danser heeft vooor de verscheidenheid zijn eigen kleur kostuum, met nauwsluitende vormen, want, vindt Brandsen, 'het lichaam moet goed te zien zijn.' De dansers treden echt op als groep. „Iedereen vertelt z'n deel van 't verhaal. In principe is iedereen hierin belangrijk. Het kan ook niet met één minder wor den uitgevoerd. Iedereen moet er zijn." Programma 3 van Introdans be staat uit 'De onzichtbare steden' van Gian Franco Paoluzzi, het nieuwe ballet van Ted Brandsen en 'Reguiem' van Ton Wiggers. Tijdens de tournee wordt 'Re guiem' af en toe omgewisseld door 'Scheidslijn', eveneens een ballet van Ton Wiggers. Op 28 maart in De Nobelaer in Etten- Leur en op 6 mei in het Chassé Theater in Breda Chassé.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15