Onrust aan het graf van Fokker negatief?? 1336 Vacatures voor ex-werknemers van Fokker KLM is hard toe aan nieuwe partner Kitpetbiiaangepaste Van Meilê wil markt van lolly's veroveren 'Slachterijen houden zich niet aan afspraak' Dienstenbond vreest ontduiken winkeltijdenwet iwoordigers m/v 0 Pijpfitters rumentfitters ificaat lassers ctie bankwerkers goten monteurs 6Overnames meestal teleurstellend' A6 DESTEM ECONOMIE I wordt, aan te scherpen. De Kakbond vreest dat gemeenten l e nieuwe wet gaan ontdui- I en door zichzelf ten onrechte luit te roepen tot toenstische Geruchten over eventueel alsnog een doorstart worden tegengesproken Juro-biljetten Mcenbaar f°or blinden Fri-Jado gaat fusie aan met Belluno Wereldklasse in woonkeukens ICÖNOMIÈ KORT KNP BT koopt belang papiergroep Catering-cao ongewijzigd verïeiigd Ontslagen bij Spillefs Foods Meerderheid Fran&eh voor etiro Europa wil arbeid niet hoger belasten Vleescoöperatie l)iimeco van start 21 MAART 1996 april d te- we r- jen rden 10,00- n 17 23,70. was leens Wall Street 19/03 allied signal 56'/, amer.brands 43'/, amer.tel.tel 61 amoco corp 73'/, asarco ine. 35 baan company 61'/, bethl. steel 13s/, boeing co 88 burlington sfe 85'/, can.pacific 20s/, chevron 57 chiquita 15 chrysler 63'/, citicorp 78s/, cons.edison 31s/, digit.equipm. 67'/, dupont nemours 84% dow chemical 89% eastman kodak 74% exxon corp 82 ford motor 33% gen. electric 77% gen. motors 54% goodyear 52% hewlett-pack. 101% int. bus.mach. 121% itt industries 26 kim airlines 34% kpn 41% mcdonnell 94% merckco. 62 mobil oil 115 omega financ. 31% philips 41 royal dutch 142% sears roebuck 51 texacoinc. 85 travelers 64% united techn. 114% westinghouse 19% whitman corp 23 woolworth 15% 20/03 56'/, 44'/, 61/ IV/ 34'/, 61'/ 13'/, 87'/, 84'/, - 20'/,1 55 lSit 62s/, m 31'/. 56 83'/ M 73'/, 80'/ 33 77'/, 53'/ 52'/, 97/ 117 26V, 35'/. 41 95'/, DONDERDAG 21 MAART 1996 A7 - -in i Den 40/ m 51'/ 84'/. 63 116'/, 19'/, A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan /bieden f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 82,50 376 0,70 0,60 72,50 382 7,60 7,40 77,50 573 3,80 3,70 82,50 80,00 460 446 1,50 3,10 1,40 3,00 82,50 370 2,10 2,00 85,00 1053 2,80 2,80 14,50 864 9,80 9,80 25,00 957 1,20 1,30 520,00 660 11,50 11,10 525,00 915 8,40 8,00 530,00 731 6,00 5,30 535,00 479 4,00 3,50 500,00 802 29,80 a 28,50 540,00 797 7,70 7,00 500,00 943 1,20 1,00 510,00 1144 2,30 2,00 515,00 655 3,40 3,10 520,00 810 4,60 4,60 525,00 535 6,50 6,40 50,00 382 2,10 a 2,20 60,00 409 3,60 b 3,90 65,00 540 0,90 a 0,90 70,00 350 11,00 a 10,30 110,00 396 5,80 a 5,90 115,00 876 2,70 2,70 120,00 364 1,00 1,00 120,00 1231 2,10 2,10 110,00 525 3,00 2,90 55,00 1167 2,90 4,40 60,00 1713 0,70 1,40 60,00 1047 2,20 3,10 60,00 517 2,80 3,80 45,00 622 0,90 1,20 60,00 500 0,60 a 0,60 30,00 679 7,40 a 6,90 30,00 430 0,60 0,60 35,00 440 1,90 1,90 40,00 539 4,70 a 4,70 160,00 405 7,00 8,90 230,00 500 6,40 5,70 215,00 656 0,60 a 0,30 b 220,00 756 0,50 0,60 65,00 509 2,80 2,40 67,50 1119 1,50 1,30 70,00 700 0,80 0,60 1,90 65,00 1977 1,80 850,00 736 10,00 8,80 2,00 880,00 662 2,50 a 24,00 750 0,40 a 0,40 Iia»» (anP) nipnstenbond doet een drin- beroep op de Tweede I folter om de nieuwe winkel- I «fdenwet, die dinsdag werd genomen door de Eerste Kanier en op 1 juni van kracht De nieuwe winkeltijdenwet be paalt dat een gemeente kan be sluiten om de winkels toe te staan op zondag open te gaan, maar niet meer dan twaalf zondagen per jaar. Er is een uitzondering voor toeristische gemeenten. Daar mag men op meer zondagen open zijn. Bestuurder L. Voormeulen van de FNV Dienstenbond vreest dat veel gemeenten hiertoe over gaan en dat heel Nederland zichzelf 'uitroept tot toeristisch gebied. Zo kan men voorkomen dat de inwo ners in andere gemeenten gaan winkelen. Voor toeristische gemeenten was al een uitzondering gemaakt in de oude winkeltijdenwet. Daar door kan de constructie van 'toe- rische gemeente' al sinds septem ber 1994 worden toegepast, maar dat is niet op grote schaal ge beurd. Uit onderzoek, dat Re search voor Beleid in de voorbije weken uitvoerde in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, blijkt dat veel gemeenten ook nu helemaal niet van plan zijn om gebruik te maken, van de verruiming in de wet. Vijfentwintig procent zegt hele maal niet van plan te zijn de win kels toestemming te geven op zondag open te zijn. De oude wet stelde het maximum op acht koopzondagen en zestig procent wil niet boven het oude aantal gaan zitten. Tien procent geeft aan negen tot twaalf zondagen te willen toestaan. Slechts vijf pro cent van de gemeenten zegt zich te bezinnen op mogelijkheden om nog verder te gaan en dat zou kunnen betekenen dat ze de con structie van toeristische gemeen te overwegen. Voormeulen vreest dat na Am sterdam ook andere grote ge meenten, zoals Rotterdam, Utrecht en Den Haag, zullen overgaan tot een 'toeristisch' re gime. Bovendien steekt het hem dat vooruitlopend op de nieuwe wet de naleving van de bestaande wet niet meer gecontroleerd wordt. Van onze verslaggever ■Amsterdam - Het blijft onrus- L aan het graf van Fokker, heeds weer komen berichten Inaar buiten dat de overledene y herrijzen als een Phoenix hit zijn as. Maar een Fokker- Iwoordvoerder bezweert dat er hen enkele concrete aanlei ding is om te veronderstellen Idat een doorstart een reële ■mogelijkheid is. |De bewindvoerders moesten vo- ]nge week vrijdag het faillisse- st van Fokker aanvragen. Ze- Iven weken van intensieve studie l«n besprekingen met verscheide ne geïnteresseerde partijen lever- Idengeen enkel resultaat op. I.Nu gebeurt hetzelfde als toen Ir in surseance/gingen: er bewe- Igen zich eep hoop mensen en be- lirijvenrond Fokker om te kijken ■wat van hun gading is," zegt Iwoofdvoerder L. Steijn. „Maar er ■ismets concreets aan de gang. Er lligtgeen plan, er ligt geen bod. Ik op geen enkele wijze de in- _1 wekken dat er ook maar een sprankje hoop is. Want dat is er lieten het zou bij de mensen die [net ontslagen zijn ten onrechte jenige verwachtingen kunnen gekken." De Fokker-woordvoerder zegt iat zich mensen en bedrijven met 'allerlei wilde ideeën' melden. I,En natuurlijk kijken de bewind voerders naar alle mogelijkheden le hen bereiken." Hij spreekt Jiet nadruk tegen dat de bewind voerders aan enig bedrijf een 1-line van vrijdag hebben -an Amerikaans Topklasse produkt oofdkantoor in regio Breda en voo te openen kantoren in regio Zoom en 's-Hertogenbosch: oetaalde job lastige baas ollega's Ier doorgroeimogelijkheden et representatief lui, en wilt volgend jaar pas jersaaie job jkt vertegenwoordigen. an kunnen wij U helaas nietbelpBj zoek naar een snelle, u onmiddellijk vrij bent, en in be el dan op werkdagen tussen nu. naar afdeling personeelszaken, el.nr.: 0162-519787. 10EP B.V. een bedrijf met ruim 300 >t, die in tal van bedrijfstakken i.v.m. langdurige projecten olgende functies: it swagelok certificaat :it te zijn van het cert'fica^tHo7e 1 bereid zijn om direct met a evens ruime ervaring te bezi functies. jn aan: en t.a.v. De heer C. Dogge' 3 BN Roosendaal. tijdens kantooruren. if/commerc. medewerk(sf)^ro sstaat uit: diverse werkzaarnhe .- en verkoop; telefoon-beha opmaken en offertes uitwewe kennis van PC's, Windows l'arlCi iteresse in de automatiseriny illiciteren t/m uiterlijk wo. Z' 44255' ngestr. 9, 4542 AE Hoek O oP Ex-werknemers van Fokker schrijven zich in bij een speciaal arbeidsbureau bij het NS-station Amsterdam-Sloterdijk. foto Als bedrijven nog iets zouden "en, moeten ze heel snel zijn," P. van Bers, districtsbe- ihiurder van de Industriebond IV. „Het bedrijf valt nu snel uit jfaar. Mensen solliciteren over- n over een week is het fysiek tevoon al niet meer mogelijk om per te gaan, omdat je de des- e mensen al kwijt bent." [oils bekend heeft meteen na het Issement het Koreaanse usung zich gemeld als zijnde Jtinteresseerd in delen van Fok- Itr. Volgens Van Bers zouden zo- lel Samsung als het Chinese Ivicnog kijken naar mogelijkhe id om de vliegtuigbouw voort te Ptten. „Maar dat is allemaal ïfflterdun. We mogen daar geen joop uit putten." ft Zweedse vliegtuigbouwer ptab, onderdeel van het Saab- pnia-concern, is ook genoemd P mogelijke overname-kandi- M' Maar volgens de Fokker- poordvoerder zijn er geen con- pen gaande. De bewindvoer- ftrs inventariseren momenteel Tp welke wijze zij verder moeten |aan. r"' is de bedoeling om Fokker lotion, dat bestaat uit onder- pnleveranciers, een after-sa- J®-organisatie en een onder- Nsbedrijf, als één geheel bij jwiwe investeerders onder te Fengen. „Als een bedrijf alleen [•langstelling toont voor een deel P Fokker Aviation, bijvoor- PWa voor de onderhoudsdochter r o, staat het dus achteraan in ■rij." •o Haag (anp) - President dr. LTenberg van De Neder- S®e Bank zet zich bij het pe ts overleg met zijn collega's *e centrale banken in ij,. nc*en en slechtzienden die ft 2gewezen °P °°k voor hen T bare Europese bankbiljet- President heeft tijdens dat Amsterdam (anp) - Tot nu toe zijn 1336 vacatures binnenge komen voor ex-werknemers van Fokker. De toestroom is een reactie van ondernemers op een gezamenlijke adver tentie van het arbeidsbureau en van de uitzendbureaus Randstad en Start. Een woordvoerder van het ar beidsbureau zegt tevreden te zijn over de hoeveelheid vacatures. Het arbeidsbureau in Amsterdam is gistermorgen begonnen met de inschrijving van tussen de 3300 en 3500 ex-Fokker-werknemers. In een speciaal ingericht kantoor bij NS-station Amsterdam- Sloterdijk verzorgen twintig con sulenten dagelijks de inschrijving van ongeveer tweehonderd Fok- kerianen. Een dag eerder was de inschrij ving van het ontslagen personeel uit de vestiging Papendrecht aangevangen. Voor gedeeltelijk arbeidsonge schikte Fokker-werknemers wor den extra inspanningen verricht. De afdelingen Arbeidsintegratie van het GAK organiseren Voor deze mensen - het zijn er naar schatting 300 - aparte voorlich tingsbijeenkomsten. De afdelin gen Arbeidsintegratie zijn gespe cialiseerd in het aan werk helpen van gedeeltelijk gehandicapten. Bij de vacatures die werkgevers bij het arbeidsbureau en de twee uitzendbureaus hebben aange meld, gaat het voor een deel om tijdelijke banen. Het zijn meestal technische functies bij kleine en middelgrote ondernemingen. Zo wel maandag als dinsdag stroom den de telefoontjes binnen bij het arbeidsbureau van ondernemin gen met een vacature. De meeste vacatures kwamen binnen bij het Amsterdamse ar beidsbureau, waar de teller op 545 staat. In de regio Den Haag kwamen 70 aanmeldingen binnen en in de regio Rijnmond, waar de Fokker-vestiging in Papendrecht onder valt, zijn 350 vacatures aangemeld. Bij Start kwamen 241 'Fokker-vacatures' binnen en bij Randstad 130. Het arbeidsbureau in West-Bra bant houdt ook rekening met een toestroom van ontslagen Fokker medewerkers. De Fokker-bedrij ven uit Woensdrecht zijn welis waar buiten het faillissement ge bleven, maar het arbeidsbureau voorziet daar wel enkele honder den ontslagen door reorganisa ties. »elri0rfechtzienden. die naar louniir S voorl)eeld in de zeven IT® vaa de nieuwe euro fii-M rverschülen kunnen Ito hin tegenstelling tot Pilar in! Amerikaanse §2 (groen). L* kunnen de verschillende Lu s'van vijf tot en met dui- Win» °t erkennen aan de on- gto leende lengtematen, ■jk f;; reedte lijkt een derge- T1 tertin°ni!ersc'1eid vooralsnog IS!5016 bezw«en te stei lte brePrit0oPeS! landen zitten op sortoo n' Meer zouden ietaant,r" en Metaalmachines F'and imT11'111 Eur°Pa is Ne- Van onze verslaggever Etten-Leur - Fri-Jado in Et- ten-Leur en Belluno/Bel Ser vice in Nieuwendijk zijn gefu seerd. Beide bedrijven houden een eigen directie, een eigen markt en een eigen klanten kring. Wel worden de produc ten van elkaar verkocht. Zo wel Fri-Jado als Belluno/Bel Service houdt zich bezig met fabricage en verkoop van koelapparaten. „We vullen elkaar aan en door el- kaars producten op de markt te brengen, kunnen we groeien," zegt E. Bos, algemeen directeur van Fri-Jado. Bij Fri-Jado werken 450 mensen. Er wordt dit jaar een omzet van 115 miljoen gulden verwacht. Belluno/Bel Service heeft dertig medewerkers en een omzet van tien miljoen gulden. Belluno/Bel Service richt zich op levering van koeltechnische ap paraten aan tankshops, zieken- huiswinkels, perron-kiosken, zelfbedieningsrestaurants en koeltechniek voor ziekenhuizen. „Belluno/Bel Service heeft een proefopstelling op het NS-station in Utrecht," aldus Bos. „De ge koelde hap onderweg is in op mars. We gaan dezelfde kant op als Amerika, waar gekoelde waar overal is te verkrijgen." Mocht het project in Utrecht aan slaan, dan verwacht Bos ook op stations elders in het land grote en kleine koeleenheden te kun nen leveren. Fri-Jado is specialist in units voor het bewaren, presenteren en bereiden van levensmiddelen. Bos: „Onze producten staan bij slagers, poeliers en in super markten." Volgens Bos heeft Belluno/Bel Service twintig procent van de Nederlandse markt in handen in de categorie pompstations. Fri- jado's koelapparaten staan bij dertig procent van de supermark ten en haar grills bezetten twin tig procent van de wereldmarkt. (advertentie) Amsterdam (anp) - Bij hun groeiplannen rich ten Europese en Amerikaanse bedrijven zich veel te sterk op overnames. Ook Nederlandse ondernemingen realiseren zich onvoldoende dat de resultaten daarvan meestal te leurstellend zijn. Ondernemers kunnen beter een voorbeeld nemen aan hun Japanse collega's. Die in vesteren in autonome groei door vernieuwing van hun machinepark en innovatie van hun produkten. Dat schrijft de econoom H. Schenk, hoogleraar in- Door Willem Reijn Amsterdam - De KLM groeit in Europa niet snel genoeg. Het marktaandeel is het laat ste jaar op zeven procent blij ven hangen, waar topman Pieter Bouw op eigen kracht naar tien procent wil door groeien. Dat baart de onderneming zor gen. Want tot nog toe dacht KLM de tijd te hebben voor het vinden van een Europese partner, omdat de autonome groei haar voorlopig zou redden. Dat zou de KLM ove rigens niet alleen presteren. Bouw gaat uit van de KLM Groep: het gezamenlijk aandeel van KLM, Transavia, Martinair, het Britse Air UK en het Duitse Eurowings, terwijl kleinere vor men van samenwerking lopen met Air Exel, Austrian Airlines, Cyprus Airways en Tyrolean Air ways. Het stagneren van de groei is ech ter een tegenvaller. Niet voor de KLM-voorlichting overigens. Die zegt dat de groei van het markt aandeel niet stagneert, om in één adem een fractioneel lager aan deel te noemen dan Bouw een jaar terug. Bouw had het over 'ruim zeven procent', de woord voerder nu over 'zeven procent'. Maar het marktaandeel had bin nen drie jaar naar tien procent moeten groeien. De druk om een partner te vin den, neemt daardoor toe. Al en kele maanden gaan er geruchten de ronde dat KLM in gesprek is met andere Europese maatschap pijen over een strategische samenwerking. KLM heeft al twee majeure po gingen achter de rug om tot een Europese alliantie te komen. Maar eerst liepen besprekingen met British Airways vast op een verdeling van de macht. En ver volgens bleken bestaande allian ties met Amerikaanse maat schappijen een sta-in-de-weg voor een welslagen van de Alca- zar-alliantie met Austrian Airli nes, SAS en Swissair. Opmerkingen van Bouw afgelo pen zomer dat hij een voorkeur heeft voor British Airways van wege de bedrijfs-culturele en fi nanciële gelijkenis van de bedrij ven, hebben de geruchtvorming in de hand gewerkt over bespre kingen tussen de Britten en KLM. Het beeld werd nog eens ver sterkt door de uitlating van Bouw, dat hij niet uitsloot een andere Amerikaanse partner te zoeken vanwege de ruzies met het management/aandeelhouders van partner NorthWest. KLM zou van NorthWest af willen, om dat de Amerikanen eerdere af spraken voor het vergroten van de zeggenschap van KLM in NorthWest hebben geblokkeerd. Door samenwerking met British Airways zou een alternatieve partner meteen klaar staan: USAir. Maar aan die constructie kleven nogal wat bezwaren. In tegenstelling tot het weer flink renderende NorthWest kampt USAir met flinke verliezen. Ook British Airways is met USAir minder gelukkig. Daarom wordt bezien of American Airlines, groot en winstgevend, geen bete re partner zou vormen. Complicerend zijn echter de fric ties tussen de Amerikaanse en Britse overheid. Amerika wil meer landingsrechten op het overbezette Heathrow en weigert British Airways een grotere toe gang tot Amerikaanse vliegvel den. KLM heeft dankzij de alliantie met NorthWest als eerste en (nog) enige totale vrijheid gekregen in de Verenigde Staten. Daardoor is de KLM de afgelopen jaren sterk gegroeid en heet de samenwer king tussen KLM en NorthWest de enige geslaagde transatlan tische alliantie in de luchtvaart. Die voorsprong opgeven door zich aan British Airways te ver binden, zou de marktpositie van KLM geheel onderuit halen. De besprekingen tussen British Airways en KLM zouden op deze problematiek zijn vastgelopen. Met American Airlines zouden de besprekingen wel vlot verlopen. Het Spaanse Iberia zou een ge schikte kandidaat zijn om het trio te completeren. Bouw zei eerder een partner te zoeken uit een land met een zwakke munt en met een netwerk dat comple menterend is ten opzichte van de KLM. De naam Iberia sprak hij niet tegen: de peseta is zwak en Iberia is sterk in het Zuidameri- kaanse continent. Een probleem was wel de verlies-situatie. Maar Iberia heeft Brussel plechtig be loofd om flink te saneren als te genprestatie voor massieve staat- steun. De Wall Street Journal maakt Breda (anp) - Eindelijk ié er een product voor de echte fan. Snoepfabrikant Van Mêile in Breda verrijkt de markt met een 'Fantasy Ball Potvér Ranger'. Deze doorschijnende lol ly met kauwgombal waarop de Power Rangers staan, moet Van Melle een topplaats bezorgen op de lollymarkt. Daar naast introduceert Van Melle hög Chupa Chups lolly's, Me lody Pops (eetbare fluitjes) en pen Pops, een pen met een lolly erin. Van Melle hoopt met deze Mem- we producten de bovenkant van de lollymarkt te veroVérèif.' Volgens de Bredase fabrikaïft bestaat er immers nog geen A-> merk-lolly. Het is een aantrekkelijke markt, zo verklaart de fatti- kant likkebaardend. Necterlan- ders likken steeds meer löïlyjs weg. In 1992 versnoepten Wé 5800 ton zuurtjes eh lolly's. Vo rig jaar liep de consumptiè op tot 7000 ton. Van Melle hoopt jaarlijks ruim 75 miljoen Chu pa Chups te slijten. Dat móet kunnen, zo denkt men in Bre da, want Duitsers eten gemid deld zes Chupa Chups pet per soon per jaar en Spanjaarden 4,5. Chupa Chups, verkrijgbaar in de Smaken aardbeien-slag room, cherry cola, choco-vanil- le, cappuccino, banaan-choco, citroen en zwarte bessen, gaan al iiï meer dan 125 landen over de toonbank. "Om de zoete pro ducten een opvallende plaats binneh de toch al overvolle Winkel te geVen, is er flink ge sleuteld aan de presentatie. De Chupa Chups zltteft bijvoor beeld in een blik met koeiên- motief, tetwijl de Melody Pops in eeh display staan met daar op een fluitende, 'coole' pape gaai met zonnebril. dustriebeleid aan de Katholieke Universiteit Bra bant, in het economenblad ESB. Schenk kiest een mooi moment voor zijn prikkelen de stelling. Veel bedrijven presenteren hun toe komstverwachtingen in hun jaarstukken op ambiti euze overnameplannen. Volgens Schenk laten bestuurders van grote onder nemingen zich nogal eens verleiden tot overnames, louter en alleen als reactie op acquisities van con currenten. Ondernemers investeren aldus meer in overnames dan economisch verantwoord is. melding van vergevorderd over leg tussen American Airlines en Iberia over het gezamenlijk uit voeren van vluchten. Het bericht past in de legpuzzel van de moge lijke Europese en transatlan tische allianties. Ondertussen doen in Nederland de vliegers concessies om de Eu ropese vluchten zoveel mogelijk bij de KLM binnenshuis te hou den. KLM dreigde met het uitbe steden van vluchten naar goed kopere partners als Air UK en Eurowings. De vliegers zijn nu bereid om de Fokkers 100 onder de vlag van Cityhopper te laten opereren. Enerzijds kost dat inkomen, an derzijds wensen de piloten dan wel dat Cityhopper onder de KLM-cao komt te vallen, waar door de vliegers meer promotie kansen maken. Ook zijn zij be reid af te zien van een eerder af gesproken loonsverhoging. KLM hult zich ondertussen in stilzwijgen. De maatschappij ontkent eenvoudigweg met enige maatschappij in Europa concreet in gesprek te zijn over een strate gische samenwerking. „Maar dat kan natuurlijk binnen drie maan den anders zijn. Of binnen een jaar." Wat dat betreft maakt het bedrijf zijn predikaat 'Koninklijke' wel waar: de Rijksvoorlichtings dienst is ook immer de laatste om te bevestigen dat een prins of prinses een partner heeft gevon den. De beurs heeft minder scru pules.' die waardeerde KLM van wege de geruchten gisteren twee gulden hoger op 59 gulden. Apeldoorn - KNP BÏ (papiet, grafische systemen) hëeft, zoals verwacht, opnieuw een belaftg in Gelderse Papiergroep verwor ven. Het gaat om een 30-próéentsbelang, waarop het concern al een optie had. KNP BT had al 40 procent van de aandelen van de papiergroep in handen, Almere - Door de catèring-cao één jaar bijna ongewijzigd te ver lengen, hopen bonden ên werkgevers gezamenlijk de strucurele problemen in de bedrijfstak aan te pakken. De Hoéecabönd FNV overlegt nu met zijn kadefledeft of dit eeh goede weg is. De Indus trie- en Voedingsbond CNV stemt al in met deze foute. Over veer tien dagen praten de partijën vérder. In de catering Werkeh 13.500 mensen, van wie 75 ptöcent ih deeltijd. Putten - Spillers Foods in hef Gelderse Putten ontslaat Vólgende week 46 werknemers. Dit ia het gevolg van de al ih oktober aan gekondigde sluiting van dit productiebedrijf van honden- én kat tenvoer. Spillers Foods is ohdérdeel van de Britse Dalgety PLC. De sluiting van 'Putten' is bedoeld om de overcapaciteit op dé Eu ropese markt te verminderen. ïn vakbondskringen gèht men er van uit dat ook het petföod-productiebedrijf in Ètten-Leuf zal worden aangepakt. Daar werken 100 man. Parijs - Een meerderheid vétn de Franse bevolking voelt wél voor de euro, de toekomstige muhteenhdd van de Europese Uniè. Uit een opiniepeiling blijkt dat 64 procent van de Fran9éh hereid zijn hun franken om te ruilen voor euro's. Daarmee denken ze heel an ders dan de Britten. Èen paaf jfegèn gelden werd eöi étïquête ge publiceerd waaruit blijkt dat maar 23 procent van dé Britse be volking voor de euro is. Van de Fransen is 30 procent tégen, van de Britten 66 procent. Brussel - Om een toeneming Van de werkloosheid i'ft de Europese Unie te voorkomen, rriag de belasting op arbeid de kómeh'dfe jaren niet verder stijgen. Óm de lagere opbrengsten als gevolg daarvan te compenseren, moeten de vijftien lidstaten een minimaal belas tingtarief invoeren. Dat kan tegelijkertijd dé concurrentie op fis caal gebied tussen verschillende landen bestrijden. Belastinghar monisatie is dringend nodig, concludeerde gisteren Europees commissaris Mario Motlti (Interfie Markt). Öm investeringen en kapitaal aan te trekkën-, hebben de vijftien EU-lahden elkaar de afgelopen jaren flink beconcurreerd met steeds lagere tarieven voor vermogensbelasting, tetwijl de loónhéffingen stegen. Als de ze opgaande lijn zich voortzet, wordt arbeid te duur en stijgt de werkloosheid, vreest Motlti. II ÉT» te ikl'1 i rj-. rjjii .1, I|,«>I m- -. i Étn tf i M Van onze redactie econófnie Boxtel - De varkensslachterij en in Nederland fticrêtèn Zich hou den aan de afspraken dié vorig jaör over sanering zijn gemaakt. Er zijn slachterijen die meélr varkens Slachten dan de Sector on derling is overeengekomen,'/ Daardoor is opnieuw prijsdfuk ontstaan bij de inkoop van var kens. De sanering, waarflodf>2fl procent van de slachthaken is verdwenen, was juist bedogkt om rust aan het prijzenfroflt tó krij gen. Directeur Guus Helmêr vhn! '8 lands grootste slachter Dütóéisó vindt de een nieuwe saherir.gé- ronde voorlopig niet nöödzakë- lijk. „Laten ze zich eerst,, maar eens houden aan de afsprakeit" Helmer wil niet zeggeft welke 'kikkers uit de kruiwagett sprin gen'. 1 JNw Dumeco zegt nauwelijks hinder van de heropende 'jacht op het slachtvarken' te ondervöident omdat het vers vlees nog tegen goede prijzen kan wordén afgë- zet. Dumeco zet vijf procent van zijn volume (550.000 ton per jast) af in Japan en Korea éli onttrekt zich daarmee deels aan de Over bezette Europese markt voor vérs vlees. Vanaf 1 mei Wil Dufnêco spare ribs gaan afzetten op de procent de grootste van Neder land en de op één na grootste van Europa is. Tr'ouWe loden van de Coöperatie Dutïleco otïtvangen een jaarlijks (achteraf) vast te 'stellen co-mafcefs'vergoèding als beloning voor hUn bijdrage aan kostenverlaging. De boeren moe ten daii wel hun jaarlijkse kwan tum slachtvarkens afleveren op het moment dat Dumeco daarom vraagt. De eerste co-mafcersvergoeding, mogelijk dankzij forse inkrim ping Can de buitendienst van Du- fheco, besparing op vrachtkosten en afgenomen organisatiekosten, zal bögin volgend jaar worden vastgesteld, pe vergoeding is af hankelijk Véti de resultaten van Dumeco. In slechte jaren wordt "niets uitgekeerd. De Coöperatie Dumeco is voorlo pig, dankzij inbreng van het Coveco-ledenkapitaal voor 15 procent (f 15 miljoen) aandeel houder van Dumèco bv, waarin naast Gupa (II procent) de NCB Tilburg en Cebeco Handelsraad Amerikaanse markt. Helmer kondigde dat gisteren participeren. Met inbreng van het aan tijdens de officiële presente- kapitaal van de öud-Èncebeleden tie van de Coöperatie DünïéCó, stijgt de belang van de Coöpera- met bijna 17.000 leden/véehOU ders de grootste primaire coöpe ratie van Nederland. De vorming van de nieuwe coöperatie vlöélt' voort uit de fusie Van de vérlfès- gevende coöperatieve slachter ijen Coveco en Cehave-Ëncebè, vorig jaar juli, samen met de par ticuliere (winstgevende) slachter ij Gupa van de gebroeders Guus en Paul Helmer. De nieuwe Coöperatie Dumeco levert 80 procent van de slacht dieren voor de onderneming dié met een marktaandeel van 39 tie Dumeco naar 34 procent. Door uitbetaling van de co-ma- kersvergö'eding in (Cêrfiticatén van) aandelen kén de coöperatie zich op den duur een meerder heid in de onderneming verwer- NCB en Cebeco Handelsraad zullen hun belang in dat geval verminderen. De certificaten zijn onder ledên verhandelbaar en worden ingeval van overlijden of het bereiken van de pensioenge rechtigde leeftijd tegen nominale wéarde door Dumeco bv overge nomen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7