Onrust aan het graf van Fokker
negatief??
1336 Vacatures voor ex-werknemers van Fokker
KLM is hard toe aan nieuwe partner
Kitpetbiiaangepaste
Van Meilê wil markt
van lolly's veroveren
'Slachterijen houden
zich niet aan afspraak'
Dienstenbond vreest ontduiken winkeltijdenwet
iwoordigers m/v
0 Pijpfitters
rumentfitters
ificaat lassers
ctie bankwerkers
goten monteurs
6Overnames meestal teleurstellend'
A6
DESTEM
ECONOMIE
I wordt, aan te scherpen. De
Kakbond vreest dat gemeenten
l e nieuwe wet gaan ontdui-
I en door zichzelf ten onrechte
luit te roepen tot toenstische
Geruchten over eventueel alsnog een doorstart worden tegengesproken
Juro-biljetten
Mcenbaar
f°or blinden
Fri-Jado gaat
fusie aan
met Belluno
Wereldklasse
in woonkeukens
ICÖNOMIÈ KORT
KNP BT koopt belang papiergroep
Catering-cao ongewijzigd verïeiigd
Ontslagen bij Spillefs Foods
Meerderheid Fran&eh voor etiro
Europa wil arbeid niet hoger belasten
Vleescoöperatie l)iimeco van start
21 MAART 1996
april
d te-
we r-
jen
rden
10,00-
n 17
23,70.
was
leens
Wall Street
19/03
allied signal
56'/,
amer.brands
43'/,
amer.tel.tel
61
amoco corp
73'/,
asarco ine.
35
baan company
61'/,
bethl. steel
13s/,
boeing co
88
burlington sfe
85'/,
can.pacific
20s/,
chevron
57
chiquita
15
chrysler
63'/,
citicorp
78s/,
cons.edison
31s/,
digit.equipm.
67'/,
dupont nemours
84%
dow chemical
89%
eastman kodak
74%
exxon corp
82
ford motor
33%
gen. electric
77%
gen. motors
54%
goodyear
52%
hewlett-pack.
101%
int. bus.mach.
121%
itt industries
26
kim airlines
34%
kpn
41%
mcdonnell
94%
merckco.
62
mobil oil
115
omega financ.
31%
philips
41
royal dutch
142%
sears roebuck
51
texacoinc.
85
travelers
64%
united techn.
114%
westinghouse
19%
whitman corp
23
woolworth
15%
20/03
56'/,
44'/,
61/
IV/
34'/,
61'/
13'/,
87'/,
84'/, -
20'/,1
55
lSit
62s/,
m
31'/.
56
83'/
M
73'/,
80'/
33
77'/,
53'/
52'/,
97/
117
26V,
35'/.
41
95'/,
DONDERDAG 21 MAART 1996 A7
- -in i
Den
40/
m
51'/
84'/.
63
116'/,
19'/,
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
d ex dividend
e gedaan /bieden
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
82,50
376
0,70
0,60
72,50
382
7,60
7,40
77,50
573
3,80
3,70
82,50
80,00
460
446
1,50
3,10
1,40
3,00
82,50
370
2,10
2,00
85,00
1053
2,80
2,80
14,50
864
9,80
9,80
25,00
957
1,20
1,30
520,00
660
11,50
11,10
525,00
915
8,40
8,00
530,00
731
6,00
5,30
535,00
479
4,00
3,50
500,00
802
29,80 a
28,50
540,00
797
7,70
7,00
500,00
943
1,20
1,00
510,00
1144
2,30
2,00
515,00
655
3,40
3,10
520,00
810
4,60
4,60
525,00
535
6,50
6,40
50,00
382
2,10 a
2,20
60,00
409
3,60 b
3,90
65,00
540
0,90 a
0,90
70,00
350
11,00 a
10,30
110,00
396
5,80 a
5,90
115,00
876
2,70
2,70
120,00
364
1,00
1,00
120,00
1231
2,10
2,10
110,00
525
3,00
2,90
55,00
1167
2,90
4,40
60,00
1713
0,70
1,40
60,00
1047
2,20
3,10
60,00
517
2,80
3,80
45,00
622
0,90
1,20
60,00
500
0,60 a
0,60
30,00
679
7,40 a
6,90
30,00
430
0,60
0,60
35,00
440
1,90
1,90
40,00
539
4,70 a
4,70
160,00
405
7,00
8,90
230,00
500
6,40
5,70
215,00
656
0,60 a
0,30 b
220,00
756
0,50
0,60
65,00
509
2,80
2,40
67,50
1119
1,50
1,30
70,00
700
0,80
0,60
1,90
65,00
1977
1,80
850,00
736
10,00
8,80
2,00
880,00
662
2,50 a
24,00
750
0,40 a
0,40
Iia»» (anP)
nipnstenbond doet een drin-
beroep op de Tweede
I folter om de nieuwe winkel-
I «fdenwet, die dinsdag werd
genomen door de Eerste
Kanier en op 1 juni van kracht
De nieuwe winkeltijdenwet be
paalt dat een gemeente kan be
sluiten om de winkels toe te staan
op zondag open te gaan, maar
niet meer dan twaalf zondagen
per jaar. Er is een uitzondering
voor toeristische gemeenten.
Daar mag men op meer zondagen
open zijn.
Bestuurder L. Voormeulen van de
FNV Dienstenbond vreest dat
veel gemeenten hiertoe over gaan
en dat heel Nederland zichzelf
'uitroept tot toeristisch gebied. Zo
kan men voorkomen dat de inwo
ners in andere gemeenten gaan
winkelen.
Voor toeristische gemeenten was
al een uitzondering gemaakt in
de oude winkeltijdenwet. Daar
door kan de constructie van 'toe-
rische gemeente' al sinds septem
ber 1994 worden toegepast, maar
dat is niet op grote schaal ge
beurd. Uit onderzoek, dat Re
search voor Beleid in de voorbije
weken uitvoerde in opdracht van
het ministerie van Economische
Zaken, blijkt dat veel gemeenten
ook nu helemaal niet van plan
zijn om gebruik te maken, van de
verruiming in de wet.
Vijfentwintig procent zegt hele
maal niet van plan te zijn de win
kels toestemming te geven op
zondag open te zijn. De oude wet
stelde het maximum op acht
koopzondagen en zestig procent
wil niet boven het oude aantal
gaan zitten. Tien procent geeft
aan negen tot twaalf zondagen te
willen toestaan. Slechts vijf pro
cent van de gemeenten zegt zich
te bezinnen op mogelijkheden om
nog verder te gaan en dat zou
kunnen betekenen dat ze de con
structie van toeristische gemeen
te overwegen.
Voormeulen vreest dat na Am
sterdam ook andere grote ge
meenten, zoals Rotterdam,
Utrecht en Den Haag, zullen
overgaan tot een 'toeristisch' re
gime. Bovendien steekt het hem
dat vooruitlopend op de nieuwe
wet de naleving van de bestaande
wet niet meer gecontroleerd
wordt.
Van onze verslaggever
■Amsterdam - Het blijft onrus-
L aan het graf van Fokker,
heeds weer komen berichten
Inaar buiten dat de overledene
y herrijzen als een Phoenix
hit zijn as. Maar een Fokker-
Iwoordvoerder bezweert dat er
hen enkele concrete aanlei
ding is om te veronderstellen
Idat een doorstart een reële
■mogelijkheid is.
|De bewindvoerders moesten vo-
]nge week vrijdag het faillisse-
st van Fokker aanvragen. Ze-
Iven weken van intensieve studie
l«n besprekingen met verscheide
ne geïnteresseerde partijen lever-
Idengeen enkel resultaat op.
I.Nu gebeurt hetzelfde als toen
Ir in surseance/gingen: er bewe-
Igen zich eep hoop mensen en be-
lirijvenrond Fokker om te kijken
■wat van hun gading is," zegt
Iwoofdvoerder L. Steijn. „Maar er
■ismets concreets aan de gang. Er
lligtgeen plan, er ligt geen bod. Ik
op geen enkele wijze de in-
_1 wekken dat er ook maar een
sprankje hoop is. Want dat is er
lieten het zou bij de mensen die
[net ontslagen zijn ten onrechte
jenige verwachtingen kunnen
gekken."
De Fokker-woordvoerder zegt
iat zich mensen en bedrijven met
'allerlei wilde ideeën' melden.
I,En natuurlijk kijken de bewind
voerders naar alle mogelijkheden
le hen bereiken." Hij spreekt
Jiet nadruk tegen dat de bewind
voerders aan enig bedrijf een
1-line van vrijdag hebben
-an Amerikaans Topklasse produkt
oofdkantoor in regio Breda en voo
te openen kantoren in regio
Zoom en 's-Hertogenbosch:
oetaalde job
lastige baas
ollega's
Ier doorgroeimogelijkheden
et representatief
lui, en wilt volgend jaar pas
jersaaie job
jkt vertegenwoordigen.
an kunnen wij U helaas nietbelpBj
zoek naar een snelle,
u onmiddellijk vrij bent, en in be
el dan op werkdagen tussen nu.
naar afdeling personeelszaken,
el.nr.: 0162-519787.
10EP B.V. een bedrijf met ruim 300
>t, die in tal van bedrijfstakken
i.v.m. langdurige projecten
olgende functies:
it swagelok certificaat
:it te zijn van het cert'fica^tHo7e
1 bereid zijn om direct met a
evens ruime ervaring te bezi
functies.
jn aan:
en t.a.v. De heer C. Dogge'
3 BN Roosendaal.
tijdens kantooruren.
if/commerc. medewerk(sf)^ro
sstaat uit: diverse werkzaarnhe
.- en verkoop; telefoon-beha
opmaken en offertes uitwewe
kennis van PC's, Windows l'arlCi
iteresse in de automatiseriny
illiciteren t/m uiterlijk wo. Z' 44255'
ngestr. 9, 4542 AE Hoek O
oP
Ex-werknemers van Fokker schrijven zich in bij een speciaal arbeidsbureau bij het NS-station Amsterdam-Sloterdijk. foto
Als bedrijven nog iets zouden
"en, moeten ze heel snel zijn,"
P. van Bers, districtsbe-
ihiurder van de Industriebond
IV. „Het bedrijf valt nu snel uit
jfaar. Mensen solliciteren over-
n over een week is het fysiek
tevoon al niet meer mogelijk om
per te gaan, omdat je de des-
e mensen al kwijt bent."
[oils bekend heeft meteen na het
Issement het Koreaanse
usung zich gemeld als zijnde
Jtinteresseerd in delen van Fok-
Itr. Volgens Van Bers zouden zo-
lel Samsung als het Chinese
Ivicnog kijken naar mogelijkhe
id om de vliegtuigbouw voort te
Ptten. „Maar dat is allemaal
ïfflterdun. We mogen daar geen
joop uit putten."
ft Zweedse vliegtuigbouwer
ptab, onderdeel van het Saab-
pnia-concern, is ook genoemd
P mogelijke overname-kandi-
M' Maar volgens de Fokker-
poordvoerder zijn er geen con-
pen gaande. De bewindvoer-
ftrs inventariseren momenteel
Tp welke wijze zij verder moeten
|aan.
r"' is de bedoeling om Fokker
lotion, dat bestaat uit onder-
pnleveranciers, een after-sa-
J®-organisatie en een onder-
Nsbedrijf, als één geheel bij
jwiwe investeerders onder te
Fengen. „Als een bedrijf alleen
[•langstelling toont voor een deel
P Fokker Aviation, bijvoor-
PWa voor de onderhoudsdochter
r o, staat het dus achteraan in
■rij."
•o Haag (anp) - President dr.
LTenberg van De Neder-
S®e Bank zet zich bij het pe
ts overleg met zijn collega's
*e centrale banken in
ij,. nc*en en slechtzienden die
ft 2gewezen °P °°k voor hen
T bare Europese bankbiljet-
President heeft tijdens dat
Amsterdam (anp) - Tot nu toe
zijn 1336 vacatures binnenge
komen voor ex-werknemers
van Fokker. De toestroom is
een reactie van ondernemers
op een gezamenlijke adver
tentie van het arbeidsbureau
en van de uitzendbureaus
Randstad en Start.
Een woordvoerder van het ar
beidsbureau zegt tevreden te zijn
over de hoeveelheid vacatures.
Het arbeidsbureau in Amsterdam
is gistermorgen begonnen met de
inschrijving van tussen de 3300
en 3500 ex-Fokker-werknemers.
In een speciaal ingericht kantoor
bij NS-station Amsterdam-
Sloterdijk verzorgen twintig con
sulenten dagelijks de inschrijving
van ongeveer tweehonderd Fok-
kerianen.
Een dag eerder was de inschrij
ving van het ontslagen personeel
uit de vestiging Papendrecht
aangevangen.
Voor gedeeltelijk arbeidsonge
schikte Fokker-werknemers wor
den extra inspanningen verricht.
De afdelingen Arbeidsintegratie
van het GAK organiseren Voor
deze mensen - het zijn er naar
schatting 300 - aparte voorlich
tingsbijeenkomsten. De afdelin
gen Arbeidsintegratie zijn gespe
cialiseerd in het aan werk helpen
van gedeeltelijk gehandicapten.
Bij de vacatures die werkgevers
bij het arbeidsbureau en de twee
uitzendbureaus hebben aange
meld, gaat het voor een deel om
tijdelijke banen. Het zijn meestal
technische functies bij kleine en
middelgrote ondernemingen. Zo
wel maandag als dinsdag stroom
den de telefoontjes binnen bij het
arbeidsbureau van ondernemin
gen met een vacature.
De meeste vacatures kwamen
binnen bij het Amsterdamse ar
beidsbureau, waar de teller op
545 staat. In de regio Den Haag
kwamen 70 aanmeldingen binnen
en in de regio Rijnmond, waar de
Fokker-vestiging in Papendrecht
onder valt, zijn 350 vacatures
aangemeld. Bij Start kwamen
241 'Fokker-vacatures' binnen en
bij Randstad 130.
Het arbeidsbureau in West-Bra
bant houdt ook rekening met een
toestroom van ontslagen Fokker
medewerkers. De Fokker-bedrij
ven uit Woensdrecht zijn welis
waar buiten het faillissement ge
bleven, maar het arbeidsbureau
voorziet daar wel enkele honder
den ontslagen door reorganisa
ties.
»elri0rfechtzienden. die naar
louniir S voorl)eeld in de zeven
IT® vaa de nieuwe euro
fii-M rverschülen kunnen
Ito hin tegenstelling tot
Pilar in! Amerikaanse
§2 (groen).
L* kunnen de verschillende
Lu s'van vijf tot en met dui-
Win» °t erkennen aan de on-
gto leende lengtematen,
■jk f;; reedte lijkt een derge-
T1 tertin°ni!ersc'1eid vooralsnog
IS!5016 bezw«en te stei
lte brePrit0oPeS! landen zitten op
sortoo n' Meer zouden
ietaant,r" en Metaalmachines
F'and imT11'111 Eur°Pa is Ne-
Van onze verslaggever
Etten-Leur - Fri-Jado in Et-
ten-Leur en Belluno/Bel Ser
vice in Nieuwendijk zijn gefu
seerd. Beide bedrijven houden
een eigen directie, een eigen
markt en een eigen klanten
kring. Wel worden de produc
ten van elkaar verkocht. Zo
wel Fri-Jado als Belluno/Bel
Service houdt zich bezig met
fabricage en verkoop van
koelapparaten.
„We vullen elkaar aan en door el-
kaars producten op de markt te
brengen, kunnen we groeien,"
zegt E. Bos, algemeen directeur
van Fri-Jado.
Bij Fri-Jado werken 450 mensen.
Er wordt dit jaar een omzet van
115 miljoen gulden verwacht.
Belluno/Bel Service heeft dertig
medewerkers en een omzet van
tien miljoen gulden.
Belluno/Bel Service richt zich op
levering van koeltechnische ap
paraten aan tankshops, zieken-
huiswinkels, perron-kiosken,
zelfbedieningsrestaurants en
koeltechniek voor ziekenhuizen.
„Belluno/Bel Service heeft een
proefopstelling op het NS-station
in Utrecht," aldus Bos. „De ge
koelde hap onderweg is in op
mars. We gaan dezelfde kant op
als Amerika, waar gekoelde waar
overal is te verkrijgen."
Mocht het project in Utrecht aan
slaan, dan verwacht Bos ook op
stations elders in het land grote
en kleine koeleenheden te kun
nen leveren.
Fri-Jado is specialist in units
voor het bewaren, presenteren en
bereiden van levensmiddelen.
Bos: „Onze producten staan bij
slagers, poeliers en in super
markten."
Volgens Bos heeft Belluno/Bel
Service twintig procent van de
Nederlandse markt in handen in
de categorie pompstations. Fri-
jado's koelapparaten staan bij
dertig procent van de supermark
ten en haar grills bezetten twin
tig procent van de wereldmarkt.
(advertentie)
Amsterdam (anp) - Bij hun groeiplannen rich
ten Europese en Amerikaanse bedrijven zich
veel te sterk op overnames.
Ook Nederlandse ondernemingen realiseren zich
onvoldoende dat de resultaten daarvan meestal te
leurstellend zijn. Ondernemers kunnen beter een
voorbeeld nemen aan hun Japanse collega's. Die in
vesteren in autonome groei door vernieuwing van
hun machinepark en innovatie van hun produkten.
Dat schrijft de econoom H. Schenk, hoogleraar in-
Door Willem Reijn
Amsterdam - De KLM groeit
in Europa niet snel genoeg.
Het marktaandeel is het laat
ste jaar op zeven procent blij
ven hangen, waar topman
Pieter Bouw op eigen kracht
naar tien procent wil door
groeien.
Dat baart de onderneming zor
gen. Want tot nog toe dacht KLM
de tijd te hebben voor het vinden
van een Europese partner, omdat
de autonome groei haar voorlopig
zou redden. Dat zou de KLM ove
rigens niet alleen presteren.
Bouw gaat uit van de KLM
Groep: het gezamenlijk aandeel
van KLM, Transavia, Martinair,
het Britse Air UK en het Duitse
Eurowings, terwijl kleinere vor
men van samenwerking lopen
met Air Exel, Austrian Airlines,
Cyprus Airways en Tyrolean Air
ways.
Het stagneren van de groei is ech
ter een tegenvaller. Niet voor de
KLM-voorlichting overigens. Die
zegt dat de groei van het markt
aandeel niet stagneert, om in één
adem een fractioneel lager aan
deel te noemen dan Bouw een
jaar terug. Bouw had het over
'ruim zeven procent', de woord
voerder nu over 'zeven procent'.
Maar het marktaandeel had bin
nen drie jaar naar tien procent
moeten groeien.
De druk om een partner te vin
den, neemt daardoor toe. Al en
kele maanden gaan er geruchten
de ronde dat KLM in gesprek is
met andere Europese maatschap
pijen over een strategische
samenwerking.
KLM heeft al twee majeure po
gingen achter de rug om tot een
Europese alliantie te komen.
Maar eerst liepen besprekingen
met British Airways vast op een
verdeling van de macht. En ver
volgens bleken bestaande allian
ties met Amerikaanse maat
schappijen een sta-in-de-weg
voor een welslagen van de Alca-
zar-alliantie met Austrian Airli
nes, SAS en Swissair.
Opmerkingen van Bouw afgelo
pen zomer dat hij een voorkeur
heeft voor British Airways van
wege de bedrijfs-culturele en fi
nanciële gelijkenis van de bedrij
ven, hebben de geruchtvorming
in de hand gewerkt over bespre
kingen tussen de Britten en KLM.
Het beeld werd nog eens ver
sterkt door de uitlating van
Bouw, dat hij niet uitsloot een
andere Amerikaanse partner te
zoeken vanwege de ruzies met het
management/aandeelhouders
van partner NorthWest. KLM
zou van NorthWest af willen, om
dat de Amerikanen eerdere af
spraken voor het vergroten van
de zeggenschap van KLM in
NorthWest hebben geblokkeerd.
Door samenwerking met British
Airways zou een alternatieve
partner meteen klaar staan:
USAir. Maar aan die constructie
kleven nogal wat bezwaren. In
tegenstelling tot het weer flink
renderende NorthWest kampt
USAir met flinke verliezen. Ook
British Airways is met USAir
minder gelukkig. Daarom wordt
bezien of American Airlines,
groot en winstgevend, geen bete
re partner zou vormen.
Complicerend zijn echter de fric
ties tussen de Amerikaanse en
Britse overheid. Amerika wil
meer landingsrechten op het
overbezette Heathrow en weigert
British Airways een grotere toe
gang tot Amerikaanse vliegvel
den.
KLM heeft dankzij de alliantie
met NorthWest als eerste en (nog)
enige totale vrijheid gekregen in
de Verenigde Staten. Daardoor is
de KLM de afgelopen jaren sterk
gegroeid en heet de samenwer
king tussen KLM en NorthWest
de enige geslaagde transatlan
tische alliantie in de luchtvaart.
Die voorsprong opgeven door
zich aan British Airways te ver
binden, zou de marktpositie van
KLM geheel onderuit halen.
De besprekingen tussen British
Airways en KLM zouden op deze
problematiek zijn vastgelopen.
Met American Airlines zouden de
besprekingen wel vlot verlopen.
Het Spaanse Iberia zou een ge
schikte kandidaat zijn om het
trio te completeren. Bouw zei
eerder een partner te zoeken uit
een land met een zwakke munt en
met een netwerk dat comple
menterend is ten opzichte van de
KLM. De naam Iberia sprak hij
niet tegen: de peseta is zwak en
Iberia is sterk in het Zuidameri-
kaanse continent. Een probleem
was wel de verlies-situatie. Maar
Iberia heeft Brussel plechtig be
loofd om flink te saneren als te
genprestatie voor massieve staat-
steun.
De Wall Street Journal maakt
Breda (anp) - Eindelijk ié er een product voor de echte fan.
Snoepfabrikant Van Mêile in Breda verrijkt de markt met
een 'Fantasy Ball Potvér Ranger'. Deze doorschijnende lol
ly met kauwgombal waarop de Power Rangers staan, moet
Van Melle een topplaats bezorgen op de lollymarkt. Daar
naast introduceert Van Melle hög Chupa Chups lolly's, Me
lody Pops (eetbare fluitjes) en pen Pops, een pen met een
lolly erin.
Van Melle hoopt met deze Mem-
we producten de bovenkant
van de lollymarkt te veroVérèif.'
Volgens de Bredase fabrikaïft
bestaat er immers nog geen A->
merk-lolly.
Het is een aantrekkelijke
markt, zo verklaart de fatti-
kant likkebaardend. Necterlan-
ders likken steeds meer löïlyjs
weg. In 1992 versnoepten Wé
5800 ton zuurtjes eh lolly's. Vo
rig jaar liep de consumptiè op
tot 7000 ton. Van Melle hoopt
jaarlijks ruim 75 miljoen Chu
pa Chups te slijten. Dat móet
kunnen, zo denkt men in Bre
da, want Duitsers eten gemid
deld zes Chupa Chups pet per
soon per jaar en Spanjaarden
4,5.
Chupa Chups, verkrijgbaar in
de Smaken aardbeien-slag
room, cherry cola, choco-vanil-
le, cappuccino, banaan-choco,
citroen en zwarte bessen, gaan
al iiï meer dan 125 landen over
de toonbank. "Om de zoete pro
ducten een opvallende plaats
binneh de toch al overvolle
Winkel te geVen, is er flink ge
sleuteld aan de presentatie. De
Chupa Chups zltteft bijvoor
beeld in een blik met koeiên-
motief, tetwijl de Melody Pops
in eeh display staan met daar
op een fluitende, 'coole' pape
gaai met zonnebril.
dustriebeleid aan de Katholieke Universiteit Bra
bant, in het economenblad ESB.
Schenk kiest een mooi moment voor zijn prikkelen
de stelling. Veel bedrijven presenteren hun toe
komstverwachtingen in hun jaarstukken op ambiti
euze overnameplannen.
Volgens Schenk laten bestuurders van grote onder
nemingen zich nogal eens verleiden tot overnames,
louter en alleen als reactie op acquisities van con
currenten. Ondernemers investeren aldus meer in
overnames dan economisch verantwoord is.
melding van vergevorderd over
leg tussen American Airlines en
Iberia over het gezamenlijk uit
voeren van vluchten. Het bericht
past in de legpuzzel van de moge
lijke Europese en transatlan
tische allianties.
Ondertussen doen in Nederland
de vliegers concessies om de Eu
ropese vluchten zoveel mogelijk
bij de KLM binnenshuis te hou
den. KLM dreigde met het uitbe
steden van vluchten naar goed
kopere partners als Air UK en
Eurowings. De vliegers zijn nu
bereid om de Fokkers 100 onder
de vlag van Cityhopper te laten
opereren.
Enerzijds kost dat inkomen, an
derzijds wensen de piloten dan
wel dat Cityhopper onder de
KLM-cao komt te vallen, waar
door de vliegers meer promotie
kansen maken. Ook zijn zij be
reid af te zien van een eerder af
gesproken loonsverhoging.
KLM hult zich ondertussen in
stilzwijgen. De maatschappij
ontkent eenvoudigweg met enige
maatschappij in Europa concreet
in gesprek te zijn over een strate
gische samenwerking. „Maar dat
kan natuurlijk binnen drie maan
den anders zijn. Of binnen een
jaar."
Wat dat betreft maakt het bedrijf
zijn predikaat 'Koninklijke' wel
waar: de Rijksvoorlichtings
dienst is ook immer de laatste om
te bevestigen dat een prins of
prinses een partner heeft gevon
den. De beurs heeft minder scru
pules.' die waardeerde KLM van
wege de geruchten gisteren twee
gulden hoger op 59 gulden.
Apeldoorn - KNP BÏ (papiet, grafische systemen) hëeft, zoals
verwacht, opnieuw een belaftg in Gelderse Papiergroep verwor
ven. Het gaat om een 30-próéentsbelang, waarop het concern al
een optie had. KNP BT had al 40 procent van de aandelen van de
papiergroep in handen,
Almere - Door de catèring-cao één jaar bijna ongewijzigd te ver
lengen, hopen bonden ên werkgevers gezamenlijk de strucurele
problemen in de bedrijfstak aan te pakken. De Hoéecabönd FNV
overlegt nu met zijn kadefledeft of dit eeh goede weg is. De Indus
trie- en Voedingsbond CNV stemt al in met deze foute. Over veer
tien dagen praten de partijën vérder. In de catering Werkeh 13.500
mensen, van wie 75 ptöcent ih deeltijd.
Putten - Spillers Foods in hef Gelderse Putten ontslaat Vólgende
week 46 werknemers. Dit ia het gevolg van de al ih oktober aan
gekondigde sluiting van dit productiebedrijf van honden- én kat
tenvoer. Spillers Foods is ohdérdeel van de Britse Dalgety PLC.
De sluiting van 'Putten' is bedoeld om de overcapaciteit op dé Eu
ropese markt te verminderen. ïn vakbondskringen gèht men er
van uit dat ook het petföod-productiebedrijf in Ètten-Leuf zal
worden aangepakt. Daar werken 100 man.
Parijs - Een meerderheid vétn de Franse bevolking voelt wél voor
de euro, de toekomstige muhteenhdd van de Europese Uniè. Uit
een opiniepeiling blijkt dat 64 procent van de Fran9éh hereid zijn
hun franken om te ruilen voor euro's. Daarmee denken ze heel an
ders dan de Britten. Èen paaf jfegèn gelden werd eöi étïquête ge
publiceerd waaruit blijkt dat maar 23 procent van dé Britse be
volking voor de euro is. Van de Fransen is 30 procent tégen, van
de Britten 66 procent.
Brussel - Om een toeneming Van de werkloosheid i'ft de Europese
Unie te voorkomen, rriag de belasting op arbeid de kómeh'dfe jaren
niet verder stijgen. Óm de lagere opbrengsten als gevolg daarvan
te compenseren, moeten de vijftien lidstaten een minimaal belas
tingtarief invoeren. Dat kan tegelijkertijd dé concurrentie op fis
caal gebied tussen verschillende landen bestrijden. Belastinghar
monisatie is dringend nodig, concludeerde gisteren Europees
commissaris Mario Motlti (Interfie Markt). Öm investeringen en
kapitaal aan te trekkën-, hebben de vijftien EU-lahden elkaar de
afgelopen jaren flink beconcurreerd met steeds lagere tarieven
voor vermogensbelasting, tetwijl de loónhéffingen stegen. Als de
ze opgaande lijn zich voortzet, wordt arbeid te duur en stijgt de
werkloosheid, vreest Motlti.
II ÉT» te ikl'1 i rj-. rjjii .1, I|,«>I m- -. i Étn tf i M
Van onze redactie econófnie
Boxtel - De varkensslachterij en in Nederland fticrêtèn Zich hou
den aan de afspraken dié vorig jaör over sanering zijn gemaakt.
Er zijn slachterijen die meélr varkens Slachten dan de Sector on
derling is overeengekomen,'/
Daardoor is opnieuw prijsdfuk
ontstaan bij de inkoop van var
kens. De sanering, waarflodf>2fl
procent van de slachthaken is
verdwenen, was juist bedogkt om
rust aan het prijzenfroflt tó krij
gen.
Directeur Guus Helmêr vhn! '8
lands grootste slachter Dütóéisó
vindt de een nieuwe saherir.gé-
ronde voorlopig niet nöödzakë-
lijk. „Laten ze zich eerst,, maar
eens houden aan de afsprakeit"
Helmer wil niet zeggeft welke
'kikkers uit de kruiwagett sprin
gen'. 1 JNw
Dumeco zegt nauwelijks hinder
van de heropende 'jacht op het
slachtvarken' te ondervöident
omdat het vers vlees nog tegen
goede prijzen kan wordén afgë-
zet. Dumeco zet vijf procent van
zijn volume (550.000 ton per jast)
af in Japan en Korea éli onttrekt
zich daarmee deels aan de Over
bezette Europese markt voor vérs
vlees. Vanaf 1 mei Wil Dufnêco
spare ribs gaan afzetten op de
procent de grootste van Neder
land en de op één na grootste van
Europa is. Tr'ouWe loden van de
Coöperatie Dutïleco otïtvangen
een jaarlijks (achteraf) vast te
'stellen co-mafcefs'vergoèding als
beloning voor hUn bijdrage aan
kostenverlaging. De boeren moe
ten daii wel hun jaarlijkse kwan
tum slachtvarkens afleveren op
het moment dat Dumeco daarom
vraagt.
De eerste co-mafcersvergoeding,
mogelijk dankzij forse inkrim
ping Can de buitendienst van Du-
fheco, besparing op vrachtkosten
en afgenomen organisatiekosten,
zal bögin volgend jaar worden
vastgesteld, pe vergoeding is af
hankelijk Véti de resultaten van
Dumeco. In slechte jaren wordt
"niets uitgekeerd.
De Coöperatie Dumeco is voorlo
pig, dankzij inbreng van het
Coveco-ledenkapitaal voor 15
procent (f 15 miljoen) aandeel
houder van Dumèco bv, waarin
naast Gupa (II procent) de NCB
Tilburg en Cebeco Handelsraad
Amerikaanse markt.
Helmer kondigde dat gisteren participeren. Met inbreng van het
aan tijdens de officiële presente- kapitaal van de öud-Èncebeleden
tie van de Coöperatie DünïéCó, stijgt de belang van de Coöpera-
met bijna 17.000 leden/véehOU
ders de grootste primaire coöpe
ratie van Nederland. De vorming
van de nieuwe coöperatie vlöélt'
voort uit de fusie Van de vérlfès-
gevende coöperatieve slachter
ijen Coveco en Cehave-Ëncebè,
vorig jaar juli, samen met de par
ticuliere (winstgevende) slachter
ij Gupa van de gebroeders Guus
en Paul Helmer.
De nieuwe Coöperatie Dumeco
levert 80 procent van de slacht
dieren voor de onderneming dié
met een marktaandeel van 39
tie Dumeco naar 34 procent.
Door uitbetaling van de co-ma-
kersvergö'eding in (Cêrfiticatén
van) aandelen kén de coöperatie
zich op den duur een meerder
heid in de onderneming verwer-
NCB en Cebeco Handelsraad
zullen hun belang in dat geval
verminderen. De certificaten zijn
onder ledên verhandelbaar en
worden ingeval van overlijden of
het bereiken van de pensioenge
rechtigde leeftijd tegen nominale
wéarde door Dumeco bv overge
nomen.