Theaterdieren kronkelen in studio 8 'Mijn vader zei: typen is voor mietjes' Holland Festival telt veertien wereldpremières André Rieu ziet grote mogelijkheden in VS DE STEM UITGIDS D5 Eerste zes studenten Tilburgse musicalopleiding zijn dolgelukkig Schrijver Pat Conroy en het geluk van een ongelukkige jeugd DËSTEM I fi54 De week van, gesprekken I 719 (ZW) Charlie Chaplin, slapstick nederland 2 nederland 3 belgië frans 1 belgië frans 2 |Se°tjeZlei4Ï5la"d 1 13-45 Dalli Dal DONDERDAG 21 MAART 1996 Door Toine van Berkel Ze worden opgeleid tot zan gers, maar kunnen straks even goed acteren en dansen. Joost, Michel, Debby, Mirjam, Bas en Saskia vormen de eerste lichting van de nieuwe oplei ding muziektheater van het Brabants Conservatorium in Tilburg. „Ons uitgangspunt is niet beroemd worden, maar gewoon regelmatig artistiek bezig zijn," zeggen de musi calsterren in spe. In dansstudio 8 schettert de hip hop door de geluidsboxen. De stu denten muziektheater springen en dansen en kronkelen over de grond. Houden ondertussen hun bewegingen in de gaten via de im mense spiegelwand. Jazzdansle- raar Dick Swamborn, een tanige vent met een blauwe piratendoek op het hoofd, motiveert en corri geert het zwetende zestal. Vooral Michel Driesse moet er stevig aan trekken om het moor dende tempo bij te houden. De 105 kilo die de Heerlenaar mees jouwt, zitten hem ietwat in de weg. En dus gutst het zweet van zijn voorhoofd en is zijn T-shirt drijfnat. Niettemin doet ook Driesse enorm zijn best en straalt het enthousiasme van zijn impo sante lijf. Directeur Marcel Pinkse van het Brabants Conservatorium stoot ons aan. „Het verbaast je mis schien dat we Michel na de audi ties hebben aangenomen, maar ik weet bijna zeker dat hij het redt. Deze jongen hééft het gewoon in zich om het in de musicalwereld te gaan maken. Daar staat een persoonlijkheid, zo'n lekker ex travert menstype dat met zijn he le lijf wil zingen." Drama Zang is het hoofdvak van Michel en zijn vijf medestudenten, daar naast barst hun lesprogramma van onderdelen als dansexpressie, drama, klassiek ballet en muziek- en musicalgeschiedenis. Het Bra bants Conservatorium leidt hen op tot allround vaklieden die str aks moeten kunnen schitteren in producties als Evita, Chess en West Side Story. „Maar ze kunnen ook prima te recht bij André van Duin-shows," vertelt Marcel Pinkse (49) in het even sfeervolle als krakkemikkige conservatoriumgebouw aan de Kempenbaan in Tilburg. Hij er kent dat het lijkt op vloeken in de kerk om in de zo cultureel correc te conservatoriumwereld over Joop van den Ende of André van Duin te praten. Maar Pinkse kan daar volstrekt niet mee zitten. „Conservatoria vormen inder daad nogal behoudende bolwer ken, waar je wél met klassieke zang scoort en niet met jazz of pop. Maar ik vind dat je moet in spelen op eigentijdse ontwikke lingen in het beroepenveld. En als je ziet dat muziektheater in is, Maastricht - De Maastrichtse Strauss-vertolker André I Rieu gaat de komende maanden opnieuw enkele malen naar Amerika om daar zijn muziek te promoten. Zijn eerste bezoek aan dat land is de afgelopen dagen volgens Rieu zelf zo succesvol verlopen, dat mogelijk later dit jaar het hele Straussorkest mee kan om optredens in grote concertzalen te gaan verzorgen. André Rieu verbleef de afgelo pen week in de VS om daar tv- interviews te geven. In Boston konden kijkers rechtstreeks in het tv-programma reageren op een videofilm die van een con cert was opgenomen. Volgens de violist waren die reacties 'overweldigend'. Ook de Ame rikaanse platenmaatschappij en concertpromotors zouden wel brood zien in Rieu's vertol kingen. In ieder geval zijn af spraken gemaakt voor nieuwe bezoeken aan Chicago en de westkust van de Verenigde Staten. Die bezoeken zijn volgens Rieu nodig om het Amerikaanse pu bliek op te warmen. „In Ameri ka hebben ze alleen grote zalen die minstens de afmetingen v Ahoy in Rotterdam hebben I Om die vol te krijgen moej eerst het publiek de muziek le. ren kennen. Anders zijn de fi. nanciële risico's te groot", a], dus Rieu kort na zijn ter uit de VS. Rieu is vol vertrouwen dat n gelijk dit jaar nog het hele or-1 kest overvliegt om concerten te gaan verzorgen. „Het is mij 0p. gevallen hoe enthousiast de Amerikanen zijn, van publiek tot cameramensen. Ik heb i stap gezet naar het avontuur" I Het hele Amerikaanse leven is ook een avontuur. Ik voel daar prima thuis." De studenten muziektheater van het Brabants Conservatorium aan het werk tijdens een repetitie. Van onze kunstredactie Amsterdam - Het muziekdrama A King, Riding... van de Ne-1 derlandse componist Klaas de Vries en de opera Marco Polo van de Chinese componist Tan Dun domineren het Holland Festival 1996, dat wordt georganiseerd van 31 mei tot 30 juni. De twee muziekwerken zijn de belangrijkste premières van een evene ment dat 31 dagen duurt en veertien wereldpremières en der tien Nederlandse premieres telt, verdeeld over de disciplines opera en muziektheater, muziek, toneel, dans en film. moet je daarop inspelen," zegt Pinkse. De vierjarige opleiding muziek theater kwam mede tot stand na gesprekken met mensen van Joop van den Ende Theaterprodukties. Zij gaan ook gastlessen verzorgen en voor stageplaatsen zorgen. Pinkse vertelt dat twee van zijn studenten klassieke zang hebben meegedaan in de populaire pro ductie The Phantom of The Ope ra. „De complete cast van The Phantom heeft een klassieke zangopleiding genoten. We hoor den dat ze bij Van den Ende zéér tevreden waren over hun stem men, maar dat ze deze mensen ontzettend veel hebben moeten bijleren op gebied van dans en drama." Liefde Dat hoeft straks dus niet meer als de eerste Tilburgse 'theaterdieren' de arbeidsmarkt opstromen, zoals Pinkse ze omschrijft. Gedreven mensen die met hun hele lijf kun nen zingen, types zoals Michel Driesse (21) uit Heerlen en Debby Boekema (20) uit Waalwijk. Even uitpuffend na de inspannende jazzdansles vertellen ze in de kan tine van het Brabants Conserva torium over hun opleiding. Die beiden op het lijf geschreven is en hen derhalve dolgelukkig maakt. Michel Driesse speelt al sinds zijn twaalfde toneel en is helemaal ge vallen voor het theater. „Ik kan die liefde niet verklaren. Het zit in je gevoel en je komt er niet meer van af. Je bent ongelukkig in iede re situatie dat je niet met theater bezig kunt zijn. De tijd dat ik de middelbare beroepsopleiding toe risme deed, was ik doodongeluk kig,vertelt Michel. Het theater heeft hem nu zó in de greep dat-ie zelfs zijn koffie uit een Phantom of the Opera-mok drinkt. De liefde voor zang en dans is zijn medestudente Debby Boekema vrijwel letterlijk met de paplepel Ingegoten. Negen maanden jong was de Waalwijkse toen ze door haar moeder werd meegesleept naar de Tilburgse musicaïvereni- ging BOeMS. „Mijn moeder speelde mee in hun stukken en omdat ik enig kind beri, ging ik steeds met haar mee. Ik ben zowat opgegroeid bij BOeMS," vertelt Debby. Op haar zesde zat ze op ballet, ze kreeg pianoles en belandde bij jeugd- operettevereniging De Wolstad in Tilburg. Toen Jos Brinks musical America America op tv kwam, kroop Debby zowat in het televi sietoestel. „Eerst ben ik na het vwo nog een jaar iets verstandigs gaan stude ren. Informatievormgeving aan de Academie voor Beeldende Vor ming," grinnikt Debby. „Maar net als Michel op zijn toeristische op leiding had ik steeds het gevoel dat dat iets tijdelijks was. Dat ge voel heb ik met deze opleiding dus echt niet!" IJdelheid Michel en Debby maken er geen geheim van dat een stevige dosis ijdelheid hen niet vreemd is, dat ze het heerlijk vinden in de schijnwerpers te staan en voor an dere mensen iets moois op de planken te brengen. „Maar be roemd worden is niet ons uit gangspunt. We willen gewoon re gelmatig artistiek bezig zijn. Maar dat mag ook best radio- of televisiewerk zijn of bijvoorbeeld een tekenfilm van een stemmetje voorzien," zeggen ze. Terwijl het duo in de kantine nog wat napraat, neemt zangdocent Edward Hoepelman in kamer 132 Bas Timmers uit Boxtel onder handen. Ook Bas behoort tot de zes studenten muziektheater. Stuk voor stuk worden ze door Hoepelman een half uur apart ge nomen om aan hun zang te wer ken en de daarbij benodigde ademhalingstechnieken. Super- belangrijk voor zangers die straks op het toneel ook hun danskun sten moeten vertonen. „Ziezeeziezeeziejaaaaaaah," zingt Bas aan het begin van de les in allerlei verschillende toon hoogten. Even later schalt het lied High flying, Adored uit de musi cal Evita - over het leven van de Argentijnse kolonelsvrouw Eva Peron - door het lokaal. Uit het frêle lijf van student Bas komt een prachtig stemgeluid dat wordt ondersteund door het pianospel van zijn docent. „Dit is niet gek, beter dan de vori- FOTO RALPH VAN DE LISDONK ge keer. Je bent muzikaal al wel een end, maar technisch nog niet," zegt Hoepelman zuinigjes tegen zijn pupil. Hij corrigeert ge regeld de uitspraak van sommige Engelse woorden en wekt niet écht de indruk tevreden te zijn. Maar dat is voor een belangrijk deel tactiek, vertrouwt Hoepel man ons op fluistertoon toe. „Natuurlijk heeft deze jongen al een indrukwekkende stem. Maar er moet nog zoveel aan geschaafd worden dat het niet goed is als-ie nu al naast zijn schoenen gaat lo pen," zegt de docent. Hoepelman vindt het kicken om met Bas en de andere vijf gedreven studenten te mogen werken. „Soms willen ze drie stukken méér doen dan je ze hebt opgegeven. En moet je ze echt afremmen." Waarna we met zachte drang uit kamer 132 worden verwijderd. Debby Boekema staat al minuten lang te wachten voor haar zangles en docent Hoepelman wil dol graag met haar aan de slag. Om dat er nog zoveel te leren is voor dat ze echt kan schitteren op het toneel. Directeur Jan van Vlijmen maakte dit in Amsterdam bekend. Hij kondigde tevens aan dat hij na het Holland Festival van volgend jaar zijn functie als directeur neerlegt. Op het gebied van muziek springt een Pierre Boulez-retrospectief met veertien composities van deze componist het meest in het oog. Verder wordt tijdens het Holland Festival 1996 het Jaar van de En sembles afgesloten met het project Ensemble Parade. Als belangrijkste toneelwerk wordt Les Danaïdes van Aeschy- los gepresenteerd in een regie van de Roemeen Silviu Purcarete. Voorts wordt de nieuwe Neder lands/Belgische voorstelling HMA geproduceerd, gebaseerd op Hi roshima Mon Amour van Margue rite Duras en gespeeld door Ca therine ten Bruggencate en Her man Gilis, in een regie van Guy Cassiers, De dansprogrammering staat in het teken van choreograaf Willi am Forsythe. Het Nederlands Dans Theater brengt diens Say bye-bye en Het Nationale Ballet de integrale opvoering van Arti fact. Forsythe's eigen gezelschap Ballett Frankfurt komt met Alien Nation en Eidos: Telos. Tijdens de bijeenkomst in An-1 sterdam waarop de programm-1 ring van Holland Festival werd bekend gemaakt, stond tel I beleidsplan 1997-2000 centraal, I de periode waarin het Tweede I Kunstenplan van kracht wordt Vast staat dat na dit jaar muziek een beduidend mindere rol j spelen in het Holland Festival. Dit I jaar zijn er nog 25 concerten, in 1997 nog tien. De overvloede muzikaal aanbod in Amsterdani| leidde tot deze beslissing. Voor muziekdrama als opera blijft I wel veel plaats ingeruimd. Het be-1 leidsplan voor de komende jai rust op drie pijlers: aandacht blij ven houden voor eigent kunst, het festival multi-discipli- nair van opzet houden en l prioriteit geven aan eigen prodult- ties. Het Nederlands Danstheater opent I op 31 mei het Holland Festival met een choreografie van William For- f sythe en wereldpremières van!» I Kylian en Paul Lightfoot. Alle 311 produkties plus 53 films worde» J vanaf dan getoond in Amsterdam j se theaters. Door Rob Ruggenberg Tien jaar na zijn wereldsucces Prins der Getijden, publiceert de Amerikaanse schrijver Pat Conroy (50) een nieuwe roman: Strandmu ziek. Voor enige interviews is hij naar Amsterdam gekomen. Het is een schitterende dag. We wandelen langs de grachten en we hebben veel bekijks want hij ziet er, eerlijk gezegd, nogal vreemd uit. Hij draagt een lange, dure Boss over jas, maar aan de voeten heeft hij afge trapte New Balance hardloopschoe nen. Om de nek een oude sjaal en op de dunne grijze haren staat een rare klei ne baseball-cap met een klep, die net zo rood is als zijn neus en zijn bolle wangen. Moet dat petje echt op?, vraag ik voor zichtig voordat we aan de wandeling beginnen. Een schorre bulderlach. „Te Ameri kaans hè? Nou, ik bén Amerikaan en ik heb hier vreselijk kou gevat." De fletse blauwe ogen schitteren. Hij heeft vast koorts, maar hij laat zich deze fantastische middag in de zon niet afpakken. Vlakbij het huis waar Anne Frank woonde, gaan we op een bankje voor een café zitten. Hij koestert zich in de warmte en zwaait en knipoogt naar elk kind dat voorbij loopt. In zijn nieuwe boek beschrijft hij hoe zijn moeder iedere avond uit Anne Franks dagboek voorleest en daarna tegen haar kinderen zegt: „Ik wil dat dit een gezin wordt dat bereid is joden te ver stoppen." Dat is heel mooi, maar toch haatte je je moeder, tot op haar sterfbed toe. Dan begint hij te vertellen. Zijn leven, zijn verschrikkelijke jeugd. Uur na uur vertelt hij door. Af en toe staat hij geëmotioneerd op; voorbijgangers kij ken hem dan verbaasd aan. Als het te gen de avond koud wordt, gaan we naar binnen, het café in. Hij vertelt over zijn vader die dronk en sloeg en dronk en sloeg en sloeg. Over zijn moeder, dat 'mooie en lieve maar ver raderlijke creatuur', die iedereen be droog, inclusief haar kinderen en die opschepte dat ze ieder huwelijk kapot kon maken. Over zijn gewelddadige, schizofrene broer, van wie iedereen vreesde dat hij nog eens iemand zou vermoorden en die kort geleden de hand aan zichzelf sloeg. En over de boeken die hij over hen schrijft. Want Pat Conroy, een van de bekend ste Amerikaanse schrijvers van dit moment, schrijft uitsluitend en alleen over zijn eigen familie. In al zijn boe ken is sprake van een ongehoord ge welddadige vader, een leugenachtige moeder en een stel volstrekt gestoorde kinderen, en dat alles speelt zich on veranderlijk af op het lage land aan zee in South Carolina, in het diepe, om niet te zeggen achterlijke zuiden van Amerika. „Ik heb een hele slechte jeugd gehad. Maar vergis je niet: geboren worden in een ongelukkig gezin is het mooiste geschenk dat een schrijver kan ont vangen. Ik denk wel eens: hoe onge lukkiger hoe beter." Is dat niet wat overdreven „Nee. Toen ik een jaar of twintig was, wilde ik al schrijver worden. Maar ik las de groten en ik dacht: dat kan ik nooit, ik maak nooit dergelijke avon turen mee. Het enige dat ik heb is mijn familie. En toen ik met die ogen naar mijn vader keek, realiseerde ik me in eens dat de man een oorlogsheld was. Hij heeft in drie oorlogen gevochten. Hij is kolonel-vlieger bij de mariniers en bestuurt vliegtuigen met atoom bommen aan boord. Hij heeft een borst vol decoraties. En hij slaat zijn kinderen lens. Dankzij mijn vader, die tiran, weet ik hoe het is om onder een nazi-regime te leven: angst en nog eens angst. 'Je vader is thuis' - het zijn de verschrikkelijkste woorden uit mijn jeugd." Vuile was Toen in 1976 De grote Santini ver scheen, zijn eerste bestseller, keerde de hele familie zich van hem af. Zijn vader, zijn moeder en zijn vier broers en twee zussen, allen kwamen in het boek voor en geen van hen wilde meer iets met hem te maken hebben, zoveel vuile was hing buiten. Maar een jaar later vroeg zijn moeder echtscheiding aan, na 33 jaar huwe lijk. Aan de rechter overhandigde ze haar zoons roman: 'Hierin kunt u le zen wat voor beest mijn man is en hoe ons gezin daaronder lijdt.' Daarna, in 1980, verscheen Heren der Discipline waarin hij de schreeuwen de en meppende vader opnieuw por tretteerde. En toen zijn moeder vier jaar later aan kanker lag te sterven, zei ze tegen hem: 'Je gaat hier straks zeker ook weer een boek over schrij ven?' Toen hij dat beaamde, begon ze vanuit haar sterfbed toespraken te houden, en wilde ze dat hij die integraal in het boek zou opnemen. Vervolgens eiste ze dat in de film, die ongetwijfeld van dat boek gemaakt ging worden, haar rol door een Oscar-winnares gespeeld zou worden. Zelf vond ze Meryl Streep daarvoor het meest geschikt. Zuster Toen zijn moeder overleed, werkte hij nog aan een andere roman, het boek dat hem later wereldroem zou bren gen: Prins der Getijden. Na de begra fenis sprak zijn zuster Carol hem aan en zei: 'Ik hoor dat je een boek over mij schrijft'. „Ik antwoordde: Dat klopt. Ze zei: 'Dat wil ik niet, ik verbied het je.' Ik zei: Je bent zelf schrijfster, je weet toch dat zoiets niet kunt verbieden. Ze zei: 'Het is mijn leven, daar blijf jij met je fikken af'. Ik zei: Vergeet niet: het is ook mijn leven, jij maakt deel uit van mijn leven." Sindsdien sprak Carol niet meer met hem. In Prins der Getijden werd zij de dichteres Savannah die onder psy chiatrische behandeling is vanwege gruwelijke jeugdervaringen. De ro man werd een bestseller die een half jaar lang in de Amerikaanse top-tien bleef staan. Carol bleef zwijgen - totdat een nieuw familiedrama hen weer nader tot el kaar bracht. In de zomer van 1994 werkte hij aan Strandmuziek, het boek dat onlangs in Nederlandse ver taling verscheen. Op de 30e augustus kreeg hij een telefoontje dat zijn jong ste broer Tom, 33 jaar oud, een einde aan zijn leven had gemaakt door van de 18e verdieping van een gebouw af te springen. Enkele weken eerder had hij hoofd stuk 10 voltooid waarin hij diezelfde broer (in het boek de onberekenbare John Hardin) zelfmoord laat plegen. Hij had zich al zorgen gemaakt hoe Tom zou reageren als hij het boek zou lezen. De schok was zo hevig, dat hij maandenlang geen letter meer op pa pier kon krijgen. „Gruwelijk, alsof ik een voorspellende geest had gehad." Uiteindelijk heeft hij het hoofdstuk met de zelfmoord geschrapt. In het boek blijft de broer nu leven. „Ik lees mijn laatste hoofdstuk nog wel eens over en als Ik dan zie hoe hij praat en doet, krijg ik een goed gevoel. Alsof hij weer bij ons is. Mijn familie is me er ook dankbaar voor. En Carol heeft weer een paar woorden tegen me ge sproken." Het schrijven van Strandmuziek kost te hem negen jaar. Het is het eerste boek sinds zijn wereldsucces Prins der Getijden en dat zette hem onder enor me druk. Elke letter schreef hij, moei zaam, met een pen. „Toen ik als jon gen typeles nam verbood mijn vader dat. Typen is voor meiden en mietjes, zei hij. Een vent bedient alleen de trekker van een geweer. Ik durfde Pat Conroy: „Dankzij mijn vader, die tiran, weet ik hoe het is om onder een nazi-regime te leven: angst entity eens angst. 'Je vader is thuis' - het zijn de verschrikkelijkste woorden uit mijn jeugd.toTODX^ geen typemachine meer aan te raken. Dat gevoel raak ik nooit meer kwijt." Na acht jaar arbeid had hij 2000 pagi na's af en toen belde zijn vertrouwde redactrice van de uitgeverij op en ze zei: Ik heb een idee. Je schrijft over de hoofdpersoon in de derde persoon. Maar het moet over jezelf gaan. Het wordt sterker als je het in de ik-vorm schrijft. Werk het om.' „Ik antwoordde: Als ik je nu ver moord, weet ik zeker dat elke jury mij zou vrijspreken. Maar ik heb het toch gedaan. En uiteindelijk hebben we er ook nog de helft uitgehaald. Die heb echter wel bewaard, voor mijn volgen de boek, over Atlanta, mijn geboorte plaats. Niets gaat verloren." Rome Strandmuziek gaat over een man uit het zuiden van Amerika, die zijn fami lie haat en die na de zelfmoord van zijn joodse vrouw met zijn enig kind, een dochtertje, naar Rome verhuist om het meisje daar fatsoenlijk op te voe den. Als zijn moeder stervende is, ke ren beiden terug. Hij ontdekt de ach tergronden van zijn moeder - en de le zer ontdekt eindelijk ook waarom zijn vrouw een eind aan haar leven maak te. Net als zijn vorige romans is Strand muziek een raamvertelling, waarbin nen zich allerlei gebeurtenissen afspe len die stapje voor stapje het beeld compleet maken. De fictie leunt weer sterk tegen de werkelijkheid aan. De moeder in het boek is zijn eigen moe der. Zijn vader keert terug in de vader van een van zijn jeugdvrienden. Het boek is minder sterk dan Prins der Ge tijden, maar het Conroy munt nog steeds uit in dialogen, in haatzinnen en in koele beschrijvingen van geweld. In het Amsterdamse café luisteren klanten aan de andere tafeltjes ade loos mee als hij vertelt hoe zijnva hem eens zodanig mishandelde dat naar een ziekenhuis moest. ,0>» weg, in de auto, instrueerde der me zin voor zin wat ik de moest vertellen. Hoe ik bij op mijn hoofd was gevallen, en nog een keer was uitgegleden. Ikv de het als verraad, maar zo ging en Op de vraag of hij zelf zijn ™a g wel eens heeft geslagen antwoor snel, te snel misschien: »Nee:. nooit." Hij vervalt in somberzff)J8 - 2ns de aan opgev0 1 Dan zegt hij„Ik voel wel eens deaan, - we» ik leerde niet anders. Mijn hele vechting. Zo ben ik immers c is een gevecht tegen geweld. Mijn leven moet ik denken: nee, nee, niét slaan." Pat Conroy: 'StrandmuziekUitg- SP trum, prijs 59,90 (geb.). NEDERLAND t ,524 Teevee studio 16.00 Journaal |606 Goeiemiddag. „39 The Cosby Show 1805 Boggle, spelletje 8 33 Animated Shakespeare: Hamte g oi Fast Forward, jongerenmagazine 79.30 Filmspot 20.00 Journaal 20 30 Kenmerk, actualiteiten 1112 Een jaar later, portretten van n sen wier kindertijd in WO II viel 2154 Wilde Ganzen II58 Yoy, reportage: Werken in de gle tuinbouw 22 25 Lood verscheurt het hart, portr dichter en journalist James Fentcf 22,56 Salomo (herh, tot 23.26) 1900 Bio-Bits Onderbouw (tot 10.20) 1030 Le café des rêves. Afl. 1 t/m 5 (t 12.10) Stories From my Childho sprookje 16.38 Wonderland met Mr. Bogus Dennis de bengel 12.22 (PP): WD 17.29 2 Vandaag, actualiteiten met 17.3 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjou naai en 18.51 Hoofdpunten uit hij nieuws 19.58 De dierenspoedkliniek, reportag 19.21 Op nieuwe toeren, muziek 2o'o0 Europa Cup II: Feyenoord-Bon sia Mönchengladbach live i 22.24 Deadline, magazine over misdaad 23.03 America's Funniest Home Videc| 23.30 Journaal 23.37 Klassiek vanuit Paleis Het Lo Vier Humoresques voor viool en c kest van Sibelius, uitgevoerd do| het Radio Symfonie Orkest o.l. Arnold Oestman m.m.v Emmy hey, viool (tot 00.15) 07.00 Journaal 07.07 Klokhuis 07.24 Verhalenverteller 0729 Ontbijt-tv met elk half uur Joij naai en 8.10 NOS-Sportjournaal 09.00 Journaal 09.05 (PP): CD Kook tv 109.30 Vrouw zijn 10.00 Spoor 7-tv 10.12 Oog in oog: Mariene 10.37 Reumafilmpje 11.03 De week van 11.31 Boggle 11.59 MiddagEditie met Journaal, 12. Den Haag en 12.30 NOS-Sportjoij naai 113.00 Journaal 13.09 Wie van de drie? 13.37 Hoe is het mogelijk 14.02 Ik weet het beter 14.32 De plantage 15.27 W.E.B. 16.00 Journaal 16,07 Na de oorlog, documentaire 16.56 A Day That Shook the World, d| cumentaire 1707 Cagney Lacey, politieserie 118.00 Villa Achterwerk met Fruitbee: jes; 18.05 Hardop kijken; 18.09 Pii 15.35 Turbulences, magazine 16.3| Neighbours, soap 17.00 La bande a Carlo magazine 17.25 Auf Achse, serie 18.30 R( gions soir 18.50 Cartes sur table, magazin 19.10 Le quotidien des sports 19.3 Nieuws met de special: L'euro et I'empl- 20.40 Sniper, Amerikaanse avonturenfil (it 1992 van Luis Llosa met Tom Berenge lilly Zane en J.T. Walsh 22.20 (ZW) Cinl dub de minuit: Trois couleurs-Blanc, Fran psychologisch drama uit 1993 van Krz/ 4of Kieslowski met Zbigniew Zamachow I Julie Delpy en Janusz Gajos 23.! Nieuws lo'nn F°ot mondial, voetbalmagazir »i ?t'ci Bla"bla' kinderprogramma 19.f Neighbours, soap 19.30 Nieuws met d ,n« 6Uro st I'emploi 20.20 Supergo# j ,45 Les géants du stade: portret Nad Comanecci 20.35 Voetbal. Samenvalt! jen Kwartfinales Champions League 21.3 acin9 '96, motorsportmagazine 22.1 ïf uwrts 22 25 Le jeu des jeux. Aansl.: Age I renTtot 23.30)WK kunStriiden vriJe kür f' Duitsland 1 •5.30 Morgenmagazin 09.00 Tagesschi Dallas' soaP 09.45 Tele-Gym 10.( 'raxisVae i1*!'03 Gesundheitsmagaz Tan» k 'nfo Arbeit und Beruf 11.1 RückwSrt3" 104 Arzte'serie 12-25 Ro' 'kwarts, interactieve terugblik op t lSr"12-5SPress«ehau 13.00 T, I Sport ert Mittagsmagazin 13.< roor n» imet WK kunstrijden vrije ki ne&Anri Ta9esschau 15.03 Juli antwnrto^icn w 15,55 Jür9en Flief' tallrch Tagesschau 16.03 FJieg- 7".00Tagesschau 17.10 Brlsa'r Fienhnf Liebe'serie 18-25 <s>M 20,oT'JerV8-S4 Frar>kenberg, ser! pacun li L 20-15 Sport Extra: Eur' Mönchenaïh ualie Feyenoord-Boruss' 23 00 oh J 22'30 Tagesth' Deutschén L e vertreibung dr Jortaaeo aus der Tschechoslowakei, r Wiser nictrond9ebiedSudete' misdaad,«ni"tbe Heat of the Nigh (ZW) c», 'e 5 Nachtmagazin BB-1 F*tra WK kunrtr°'h Speelfilm 02,25 3p° 05.00) unstnJden, vrije kür heren (tj Duitsland 2 ,4'38 Theo,' r«k Glrl' ieu9dser: •der 3 ,Geburtstagsecke 14.40 1- ^dJ'óS«<?r dejeu9d 15-05 L°9 ke" Manner 11, Wicl<ie und die sta Ül,sere Haoénh i, 15-45 Heute 15-i a9enbecks, serie 16.35 Jede Me

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 30