arré- Filmposters zeggen veel over de tijd IJZEN I€NNC Honderd jaar filmaffiches op tentoonstelling in Kunsthal in Rotterdam Watereten EENS WAT sKERIN PE GEL VAN PE RAPPER. Proef oor dames en heren (uwsalon MES en HEREN Trendbepalend l/ice: ANIMATIC snelle toepassing j-lijke beweging en volume cht en glanzend haar [lijk in model TELEFOON 0114-312770 4532 CG Terneuzen Zuidlandstraat 30 0115-631355 OPENINGSTIJDEN: I maandag gesloten I dinsdag 9.00-11.30/13.00-17.00» woensdag 9.00-11.30/13.00-15 00 uur donderdag: 9.00-11.30/13.00-2000uur vrijdag 9.00-11 30/13.00-18 00 uur zaterdag 9.00-11.30/13.00-16.00» Dorpsstraat 2 - 4505 AP Zuidzande Tel. 0117-453319 A 48 - 4521 AM Biervliet 0115-481819 TORN PLANTSOEN 6 "BURG 0117-455814 ERSENLAAN 18 2PLAAT 0117-348287 SRIHBim les en Keren 4501 CM Oostburg 129 Tel. 0117-452905 GIDS Een reusachtige filmposter van zes bij drie meter van de kaskraker aller tijden- Casa blanca - is maar één van de vele blikvangers van een grote expositie van filmaffiches. Vanaf zaterdag 23 maart in Rotter- dam: Chinatown, een poster van pop-art-paus An dy Warhol, Pant serkruiser Potem- kin, La Dolce Vita en veel meer fraais uit de veelgeroem de collectie van hef Nederlands Filmmuseum. Nu al in dit theater:, het filmaffiche, een papieren ver leider voor een voorstelling met de moderne tover lantaarn. DONDERDAG 21 MAART 1996 DEEL I Filmaffiche van Frederico Fellini's meesterwerk 'La Strada' (1954). fisaloits N VERDUIN 642 0117-381943 Langeweg 39 tburg 4511 GBBreskens DoorJohan van Grinsven „lil bijna elk huis in Nederland hangt wel een filmposter. Het filmaffiche is zo populair omdat het een goedkope wandvulling is. Maar je laat ook in één oogopslag aan iedereen je smaak zien. Bastiaan Anink weet alles van filmaffiches. Hij is beheerder van de affichecollectie van het Neder lands Filmmuseum in Amsterdam. „Een design type met designkleren en designmeubels, heeft natuurlijk geen affiche van een Arnold Schwar zenegger-film aan de muur hangen, maar een ex clusief Pools zwart-witaffiche uit de jaren twin- tig." Anink haalt de neus niet op voor goedkope repro ducties van originele filmaffiches. Maar voor het filmmuseum verzamelt hij het echte werk. Hij weet dat tegenwoordig plakkaten met de vrees inboezemende kop van Boris Karloff zeer in trek zijn bij verzamelaars. Net als Russische en Duitse de signposters uit de jaren twintig. En wie zoekt er niet naar een on beschadigde ori ginele filmposter van de meest ro mantische film al ler tijden: Casa blanca, met Hum phrey Bogart en hgrid Bergman en de eeuwig rondzin- gende slotzin: 'This could be the begin ning of a beautiful friendship'. Hollywood Dat afficheverzame laars vooral jagen op oude posters uit het Oostblok, betekent volgens Anink niet dat alleen deze affiches de moeite waard zijn. «Ook het affiche van Judge Dredd met Syl vester Stallone is inte ressant. Want het zegt iets over de film, over reclame. En zoals affi ches uit de jaren twintig van alles leren over die "jd, zo zegt een poster 'an een Stallone-film veel over de huidige tijd geest. Ook over vijftig zeischap gekregen van 'nieuwe' films als Pulp Fiction. Deze reproducties hebben geen waarde voor ver zamelaars. Zij zoeken originele affiches die ver schenen zijn toen de film uitkwam, in de origine le taal. Maar er zijn uitzonderingen: Russische af fiches van Amerikaanse films uit de jaren twintig bijvoorbeeld. Omdat ze gemaakt zijn door beroemde ontwer pers. Nederland kent maar een handvol echte verzamelaars. Voor de expositie maakt het Film museum onder meer gebruik van de privécollec- tie van de Hilversumse notaris Martijn Le Coul- tre. Die is bijvoorbeeld in het bezit van het enig overgebleven exemplaar van The Jazz Singer, ge maakt door de voor kenners beroemde affiche ontwerper Dolly Rüdemann (1902-1980). van de klassieker Metropolis bijvoorbeeld. Ook een originele Casablanca is gewild, volgens Anink. Net als Gone with the Wind. „Maar die wordt zelden of nooit aangeboden." Toch reiken Amerikaanse filmposters niet ge makkelijk tot recordprijzen. ^Verzamelaars zijn er wat huiverig voor omdat er zoveel van ge maakt zijn en je dus nooit weet hoe exclusief je bezit is. Dat drukt de prijs." De film Pulp Fiction van regisseur Quentin Ta rantino is een geval apart. Een film die - voor Hollywoodbegrippen - met een klein budget werd gemaakt, maar een enorme culthit werd. Een poster van die film kost dan ook een lieve cent. Anink: „Maar de film heeft ook de prijzen jaar nog. Dit genre affi ches staat ook status heeft gekregen, trendbepalend is gewor den, aldus Anink. Affiches verzamelen, conserveren en restaureren is voor het Filmmuseum een miljoenenzaak. Maar iemand met een bescheiden beurs kan ook aan zijn trekken komen. Op beurzen zijn al originele filmposters (voor alle filmaffiches geldt dat ze ge makkelijk na te maken zijn en dat een 'waardelo ze' herdruk moeilijk te herkennen is) te koop voor prijzen van een paar tientjes tot honderd gulden. Vorig jaar september werd voor het eerst sinds lange tijd weer eens een internationale filmbeurs gehouden in Nederland, in Heerlen. Die moet dit jaar in mei een tweede editie krijgen. In Den Bosch wordt deze maand in het Theater aan de Parade een filmbeurs gehouden. Een revival van het filmaffiche? Anink: „Nee hoor. Dit soort eve nementen is en blijft voor een kleine groep mensen". ok echt voor to glitter- en glamour- Weld die Hollywood toch is." Uit de collectie van het Nederlands Filmmuseum js rijkelijk geput voor de filmaffiche-tentoonstel- mg The Reel World die zaterdag in Rotterdam °pent. Door die ambitieuze tentoonstelling zou een ®ens kunnen denken dat het filmaffiche als kostbaar goed wordt beschouwd in Neder- ^aaf dat is niet zo, volgens Anink. I ^rgeüjking met andere landen gaan Neder- sMers minder vaak naar de bioscoop. En dat ge- ek.aanfilmfanatisme is volgens hem ook de re- en dat filmsouvenirs hier niet zo gewild zijn dan bijvoorbeeld Duitsland, Engeland of België. In v brd'Miland zijn in grote steden vele gespecia- filnfjwinkeltjes te vinden met filmmuziek, terT °t0 S' ^maöiches, filmboeken en filmsnuis- l®1-1*1 Nederland zijn deze winkels dun ge- Am» j bekendste zijn al sinds jaar en dag in Scree r ™^en: on en ver Nederlanders kopen hun filmposters meestal in adeau- en kaartenwinkels. Daar is al zeker tlen Jaaf een vast aanbod te vinden van pos- Ho™11 filmsterren als James Dean, Marilyn vulli 6 en ^rrrrphrey Bogart, gaandeweg aange- lone 1 voora' Clint Eastwood, Sylvester Stal- Shai^H o d Schwarzenegger. En nog recenter - Shme en Keanu Reeves. Klassiekers als nanca en Gone with the Wind hebben er ge- Een filmaffiche is zelden kunst, regel matig toegepaste kunst en meestal reclame, vindt B. Anink van het Nederlands Filmmu seum. Een poster uit 1909 voor 'Cinema Pari- sien' in Rotterdam. De fanatiekste verzame laars treffen elkaar in ie der geval twee keer per jaar als in Haarlem een veiling wordt gehouden van affiches. Die verwisse len er van eigenaar voor prijzen tussen de 50 en 30.000 gulden. Anink: „De hoogste biedingen komen meestal van buitenlandse verzamelaars, per tele foon". Toch hebben film affiches door de bank ge nomen een lagere waarde dan theaterposters. „Om dat de meeste niet door grote ontwerpers gemaakt zijn en omdat ze vaak in enorme aantallen geprodu ceerd zijn." Maar de meestgewilde affi- ches zijn wel prijzig; Anink noemt topprijzen van bijna een kwart miljoen gulden. De verzamelelite betaalt dit soort bedragen voor al voor kunstzinnige oude Duitse en Oosteurope- se affiches; posters voor films van Eisenstein of Een van de duurste affiches ter wereld: 'Metropolis', een Duitse film uit 192 6. van andere affiches opgedreven. In het decor van Pulp Fiction zie je veel filmaffiches hangen. Al die posters, zoals Attack of the 50 ft Woman, zijn1 over de hele wereld in prijs omhoog geschoten." Dat kan omdat Tarantino in korte tijd een grote Onder invloed van de eigenzinnige Ame rikaanse regisseur Quentin Tarantino stij gen Amerikaanse filmaffiches uit de jaren vijftig snel in prijs. Affiche van de filmnoir 'Pickup' uit 1951. De affichecollectie van het Nederlands Filmmu seum, waarvan Anink beheerder is, geldt als een van de grootste en veelzijdigste van de wereld. Zo'n 40.000 affiches zijn er in te vinden, waaron der litho's, handgeschilderde geveldoeken, letter- affiches, zeefdrukken en Hollywoodposters. Uit de verzameling, aangevuld met enkele exempla ren uit het Stedelijk Museum en privé-verzame- lingen, is een selectie gemaakt voor de expositie The Reel World. Deze geeft een beeld van een eeuw filmposters. De bezoeker maakt een denk beeldige reis langs vier thema's: Portrettengalle- rij, Vroege jaren, Avant garde-posters en Be roemde dromen. Wat is momenteel écht helemaal in op affiehege- bied? Volgens Anink affiches uit de jaren vijftig en dan niet alleen van de grote films, maar ook van de B- en C-films. „En John Travolta is hele maal terug." Dus het affiche van Saturday Night Fever en Grease mag ook weer van zolder af. 'The Reel World, Honderd jaar filmaffiches 1895- 1995' is van 23 maart tot en met 26 mei te zien in de Kunsthal, Westzeedijk-341 in Rotterdam. Daarna gaat de expositie naar Venlo (museum van Bom mel-Van Dam, van 19 juli tot en met 15 september), vervolgens naar het Filmmuseum in Antwerpen en andere buitenlandse musea. Het fascinerende Stuffed Puppet Theatre speelt van avond Macbeth in Breda. De Amerikaanse musical La Cage aux Folies naar een van oorsprong Frans to neelstuk is morgen en zaterdagavond in Breda te zien. Janke Dekker en Joke de Kruif zin gen in de musical Carmen naar de opera van Bizet. Morgenavond en zaterdag in Roos endaal. De Armeens- Amerikaanse altvio liste Kim Kashkas- hian speelt maan dagavond in Til burg. De Roemeense Staatsopera Cluj- Napoca brengt Ma- dama Butterfly op dinsdag 26 maart in Breda. Het filmaffiche voor 'Tragedie eener Deerne' (circa 1927) is ge maakt door Dolly Rüdermann, volgens kenners een tian de be roemde affichemakers. Zo'n restaurant vind je op heel de wereld niet. Of eigenlijk zijn het twee restaurantjes. Eentje voor rokers en eentje voor niet-ro- kers. Het wonderlijke van dit restaurant in Perkpolder is dat het elk half uur leegloopt, en vervolgens weer volstroomt met klan ten. Het moet er dus wel erg goed zijn-, want welke chef kookt elk half uur voor weer een nieuwe zaal? Een gouden formule. Het is er eigenlijk altijd volle bak, behalve veel later in de avond op door deweekse avonden. Dat zit je te eten naast een man en een paar- dekop. Maar apart is het er altijd. Het gedeelte voor de rokers is meestal gevuld met stoere truckers en babbelzieke handelsreizigers. Daar is het rumoerig en gezellig. In het niet-rokengedeelte zitten bleekgezichten stilletjes te nip pen aan een kopje thee. De rokers vertellen vrachtwagenverhalen en happen in broodjes met ballen gehakt. En dat zijn dan niet van die kinderachtige knikkerballetjes, riee, je koopt hier echte bal len. Uit de jus. Voor een paar gulden en nog wat. Want het is er goedkoop in dit vreemde restaurant. Meer dan drie rijksdaalders voor een maaltijdje met drank plus een verse krant, ben je zelden kwijt. Het assortiment is klein, de menukaart zelfs zeer beperkt, maar aan wat er verkocht wordt liggen jaren van marktonderzoek en ervaring ten grondslag. Hier biedt men de ba sis aan, waarmee je veel reizigers tevreden kunt stellen. Het as sortiment bestaat grofweg uit een broodje bal, broodjes met ham, kaas, ei, kroket, een hot dog, een warm saucijzenbroodje en naast de koffie, thee en andere dranken soep, in de winter voornamelijk erwtensoep, waarover straks meer. Je kunt er wat chocolade kopen of ander snoep, voor onderweg, of tabak. Maar dit is geen wegrestaurant, het is een waterrestaurant, dat is het gekke. Door de ramen zie je zeeschepen varen, meeuwen vliegen, of een zeehond spelen op de Platen van Ossenisse als je erg veel geluk hebt. En ondertussen hap je maar in je broodje van twee gulden en nog wat. En hoe harder het waait, hoe meer dit restaurant gaat schomme len, dat ook. De broodjes kroket zijn in heel Zeeland en ook een stukje daar buiten beroemd. Zeker vroeger. Toen je kroketten nog als croque- tten schreef. Toen werden ze met de hand gemaakt, zei iedereen, en dat proefde je. Vandaag de dag zijn ze nog overheerlijk, het is waarschijnlijk het meest verkochte broodje, dat broodje kroket. Maar echt vermaard is de keuken om haar erwtensoep. Hectoli- ters gaan er door in de winter. Het wordt zonder flauwekul gepre senteerd, in zö'n roestvrijstalen kop waar je altijd je lippen aan brandt. Op verzoek zonder, of met een ferm stuk worst. Hier eet je erwtensoep zoals die moet zijn. Dik, niet te zout, niet al te vet, maar een krachtige soep, met veel body. De bediening is snel, professioneel en vriendelijk, maar de toilet ten zijn een ramp. Die behoren tot de oudste en smerigste van de Zeeuwse horeca. Snel plassen en je neus dichthouden, is het daar. Maar dat vergeet je snel bij zo'n lekkere soep of zo'n kroket. Veel tijd om te eten heb je nooit. Want als het restaurant de veer haven binnenloopt en tegen een Zeeuwse overkant bonkt, is het tijd om van boord te gaan. CM De veerboot tussen Perkpolder en Kruiningen vaart dagelijks op elk half en elk heel uur, in de weekeinden is er een uurs- dienst. - ■t1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25