ntslag dreigt voor 130 man 'okker Aviation gaat veel kleiner van start Nederlanders eten meer chips en minder koekjes Personeel Safari geschokt en verbijsterd Bredase headhunters jagen op Fokkerianen f met de SanerinS die bij Jlleen overname kan Etten-Leurse diervoederfabriek Safari nog redden Milde werkstraffen voor meewerken aan grootschalige EU-fraude Badkamer meubelen Rotterdam verdient de beste vlucht naar Londen: Stansted. ECONOMIE A7 bv bv bv seat B: gerechtelijk van huurders Fokker n \/oikswagénSI n volvq-^I Rasenberg Auto s By bv bv s bv 'Hoogvliegers' Fokker zetten zichzelf in de etalage ECONOMIE KORT Bedrijfswinst MeesPierson licht omhoog Wegvervoerder Vos dreigt met acties Cao-overleg Unilever afgebroken Duitse banken somber over economie Nokia trekt handen af van NKF EU verscherpt verbod op groeihormonen Winst Tuhp 2 miljoen gestegen Firma De Karweien LandtrVeeteel^ Ep-AirlK 1AART 1996 A6 IjESTEM all Street 15/03 Kd signal 56* Br.brands 43* ler.tel.tel 61% loco corp 70% Irco ine. 33% en company 55% Lthl. steel 13% leing co 80 jrlington sfe 83% [n pacific 20% levron 54 kiquita 15% irysler 61% pcorp 77% bns.edison 31% Igitequipm. 64% bpontnemours 81% pw chemical 88% astman kodak 73% xxon corp 79% ird motor 32% 'en. electric 75% en, motors 52% loodyear 51% ewlett-pack. 99 it. bus.mach. 119 t industries 25% lm airlines 34% pn 40% ncdonnell 90 nerek co. 62% nobil oil 112 jmega financ. 31% philips 39 royal dutch 137 sears roebuck 50% texaco inc. 82 travelers 62 united techn. 111 westinghouse 19 whitman corp 23 woolworth 15 Goud onbewerkt 29,700-21,300 bewerkt 22,900 Zilver onbewerkt 255-325 bewerkt 370 18/03 56 43* 61 72* 35 607, 13* 85* 86 20* 57 15* 62 78* 31* 69* 82* 89* 73 81* 33 77 53* 53 103 124* 25* 34* 41* 92 62* 113* 31* 40* 141* 50* 84* 64 111* 19* 23* 16 A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden 1 c exclaim d ex dividend e gedaan /bieden f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend DINSDAG 19 MAART 1996 [jfl0nze verslaggever t.( Nederlanders geven ,!ds meer geld uit aan harti- l versnaperingen (nootjes, L en cocktailsnacks). Dit l ten koste van snoep, "kjes en chocolade, zodat totale uitgaven aan snacks Zoetwaren amper toene- len. «'blijkt uit het jaarlijkse over- jjt van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren (SSZ) in Zeist. Nederlanders besteedden vorig jaar ruim 5,9 miljard gulden aan snacks en zoetwaren. Dit is slechts 0,4 procent meer dan het jaar ervoor. In gewicht gemeten, hapten de Nederlanders vorig jaar 538 miljoen kilo aan versna peringen weg. Dit is ruim 34 kilo per hoofd van de bevolking. Nederlanders geven het meeste geld uit aan biscuit, banket en snijkoek. Deze productgroep was in 1995 goed voor een omzet van ruim 2,6 miljard gulden. Dat is 1,5 procent minder dan het jaar ervoor. Vooral de consumptie van gebak en koekjes liep terug. Doordat er minder chocaladere- pen en candybars werden gege ten, liep ook in de chocolade-sec tor de omzet iets terug, tot ruim 1 miljard gulden. De verkoop van snoepgoed bleef vorig jaar met 1,3 miljard gulden gelijk. Opval lend is dat er ruim 6 procent min der kauwgum werd geconsu meerd. De hartige versnaperingen zijn aan een opmars bezig. Nadat in 1994 al een behoorlijke toename te zien was, stegen de uitgaven vorig jaar weer met ruim 6 pro cent, tot 1,1 miljard gulden. Vooral chips en cocktailsnacks (als Wokkels en Buggies) deden het goed. Dit heeft voor een deel met het 'Flippo-effect' te maken, beaamt een woordvoerder van het SZZ. „Maar ook zonder Flippo's zou er een stijging in deze productgroe pen zijn geweest." Het SZZ raamt het aanbod in Ne derland aan voorverpakte snacks en zoetwaren op 15.000 verschil lende artikelen. Het aanbod wordt verzorgd door circa 280 producenten en impor teurs. Het aandeel van de snacks en zoetwaren in de totale omzet aan voedings- en genotmiddelen be draagt zo'n 10 procent. In de Ne derlandse snacks- en zoetwaren- industrie zijn circa 20.000 men sen werkzaam. Kin onze verslaggever iten-Leur- De situatie bij de Etten-Leurse diervoederfabri- •at Safari (honden- en kattenbrokken) is veel zorgelijker dan Ie directie in eerste instantie wilde doen geloven. Er moet snel akoper worden gevonden die het bedrijf wil overnemen, an us zal bewindvoerder Kamphuizen het faillissement aanvra ten en komen 130 man op straat te staan, tó is in dit geval binnen een banken de "geldkraan hadden ■dagen. „Langer uitstel is on- dichtgedraaid. Daardoor ont- [etjk, daar ontbreekt het geld J," aldus Kamphuizen. {tijdsdruk legt een extra belas- I op de onderhandelingen die amphuizen gisteren al startte et kandidaat-kopers voor de fa- IJiekop het Etten-Leurse indus- {jeterrein Zwartenberg. Volgens imphuizen zijn er enkele gega- n om Safari over te nemen. Heen willen die graag de tijd men om een zorgvuldige beslis- jiijtekunnen nemen, maar mijn leem is dat ik die tijd niet Maar ik kan ze niet dwin- 1 aldus de bewindvoerder, Ir geen voorspelling durft te ailioe groot de kans is dat Sa ri van de ondergang kan wor- 413 2,20 3,00 655 1,20 1,50 428 0,50 0,70 427 13,70 15,00 732 6,50 b 6,00 360 1,00 0,60 373 4,00 3,50 824 1,40 1,40 1200 0,60 0,50 535 110 1,20 401 12,50 17,00 484 9,20 b 13,10 q fin 956 4*60 b 3,0U 7,00 b 1584 3,00 4,80 b 358 11,00 14,40 423 5,70 6,50 b 634 43,40 47,10 4437 1,50 0,80 731 2,40 1,20 558 3,30 1,90 4771 4,50 2,80 a 406 6,50 3,80 2080 8,80 a 5,50 826 2,10 1,50 535 37,60 35,00 431 3,00 3,60 602 2,00 2,20 804 2,40 1,90 550 4,70 5,80 b .00 1137 2,00 2,70 .00 465 3,30 4,20 ,00 360 6,00 5,70 ,00 550 2,40 2,30 .00 554 3,00 2,70 ,00 380 1,40 a 2,00 ,00 500 0,90 a 0,45 ,00 535 8,30 8,3 J 3,00 973 15,30 a 16,10 ,00 935 5,60 6,50 w 1247 1,90 2,60 ,50 1439 1.00 1,40 1,00 957 0,40 0,70 5,00 372 0,10 0,20 3,00 1460 2,20 b 2,70 5,00 603 30,30 31,60 5,00 416 3,00 2,10 0,00 590 8,00 10,30 5,00 384 4,30 b 4,70 0,00 633 2,20 2,50 kri vroeg eind vorige week Ititel van betaling aan, nadat de (ADVERTENTIE) I GECONSIGNEERDE GELDSOMMEN lil de Staatscourant, nr. 41, van I"ftbrmri 1996 is ingevolge de ■Wet op de consignatie van gel- I den een opgave gepubliceerd van immen die in de loop van Ikttjaat 1991 in de consignatie- llu zijn opgenomen en die nog I riet aan de rechthebbenden zijn I «gekeerd. lil de Staatscourant, nr. 38, van |ll februari 1996 is ingevolge Ifde wet een opgave gepu- Ifaerd van geldsommen die in de loop van het jaar 1977 in de ignatiekas zijn opgenomen I ti waarvan het recht op uitkering I inde loop van het jaar 1997 ver- Ifiemplaren van genoemde IStaatscouranten zijn schriftelijk |»f per fax verkrijgbaar bij de I SDU l&ristoffel Plantijnstraat 1 |lil5TZDen Haag. l faxnummer is 070 378 9783. II Ministerie van Financiën stond een acuut liquiditeitspro bleem. Waarom de banken de geldkraan dichtdraaiden, is niet duidelijk. Kamphuizen en de di rectie zeggen het te druk te heb ben om uit te leggen wat er mis is gegaan, districtsbestuurder J. Janmaat van de industriebond FNV kan er alleen maar naar gis sen. Janmaat vermoedt dat het iets te maken heeft met de directiewis seling van eind vorig jaar, waar bij eigenaar/directeur Reineke plaats maakte voor een nieuwe directie. „Wie weet wat er daarna voor lijken uit de kast zijn komen rollen." Maar ook Janmaat vindt de schuldvraag op dit moment minder belangrijk. „Het voor naamste is dat er een koper wordt gevonden die met een schone lei kan beginnen." Met een goed bedrijfsplan moet volgens Janmaat van Safari een rendabel bedrijf te maken zijn. „Aan het product ligt het niet. Dat is goed en er is ook een goede afzetmarkt voor." Over de consequenties van een nieuwe start voor het aantal ba nen bij Safari, wil Janmaat in dit stadium geen uitspraken doen. „Ik kan hooguit hopen dat er geen banen verloren zullen gaan. Als het toch moet, dan het liefst in de top, al was het maar omdat daar waarschijnlijk een paar mensen zitten die best weieens wat eerder hadden kunnen waar schuwen dat het fout liep." Welke kandidaat-kopers in de race zijn, wilde gisteren niemand zeggen. „Ze spreken Engels met een Amerikaans accent," was het enige dat een personeelslid wist te vertellen. FOTO DE STEM/BEN STEFFEN De diervoederfabriek Safari op het industrieterrein Zwartenberg tussen Etten:Leur en Zevenbergen. Van onze verslaggever Etten-Leur - Het personeel van diervoederfabrikant Sa fari uit Etten-Leur heeft gis teren geschokt en met verbijs tering gereageerd op de mede delingen van bewindvoerder Kamphuizen. Voorzitter C. Willemen van de ondernemingsraad vraagt er be grip voor dat ook hij de jobstij ding nog moet verwerken. „We staan perplex. Dit nieuws komt ook voor de ondernemingsraad als een donderslag bij heldere he mel. Niemand van ons heeft het zien aankomen. Er heeft ons ook nooit een signaal bereikt dat het niet goed ging. We werden pas vorige week donderdagavond (de dag voordat de directie surseance van betaling aanvroeg, red.) inge licht," aldus Willemen. Waarom Safari in de problemen is gekomen, is Willemen nog vol strekt onduidelijk. „De bewind-' voerder heeft ons een hele stapel rapporten in het vooruitzicht ge steld. Hopelijk dat we daar iets wijzer van worden. Voor de personeelsbijeenkomst van gistermorgen in de bedrijfs kantine was volgens Willemen ie dere Safari-werknemer op ko men dagen. Zelfs mensen die in de ziektewet zaten, waren, voor zover fysiek in staat, naar de fa briek op het industrieterrein Zwartenberg gekomen. Gewerkt werd er niet. De pro ductie was stilgelegd. Of er van daag weer wel wordt gewerkt, wordt pas vanmorgen besloten. Volgens Willemen was de stem ming op de personeelsbijeen komst 'zeer bedrukt'. Safari is gevestigd in de voorma lige suikerfabriek van Heerma van Voss. Het bedrijf is eigendom van de familie Reineke. De heer Reineke sr. trad eind vorig jaar terug als directeur wegens het bereiken van de pensioengerech tigde leeftijd. Er werkt nog wel een zoon van hem, Lodewijk, als aankomend manager bij het be drijf. Het bedrijf produceert voornamelijk honden- en katten brokken voor huismerken van onder andere Albert Heijn en Edah. Onlangs kwam Safari in het nieuws met de bereiding van de grootste kattenbrok ter wereld. Dat gebeurde in het kader van het TROS-tv-programma Kids for Animals. De uitzending waarin de opna men bij Safari te zien zijn, staat voor vrijdag 19 april geprogram meerd. 50 grijs 50 gon 150 SEAT Ibiza CLX, 10-93, 5- drs., trekh., autoradio, 17.500,-, 0167-566920. Volksw. Golf CL bj 93, Rasenberg Autos BV Terheyden 076-5933150 Volvo 850 GLT 2.5 20V b.j. 93, groenj Terheyden 076-5933150, ÊCHT^ÜNrêRN^^ 440 GL 1.8. 5 Drs. Bj.sep1 '91. Nw.mod. All-v.de aanw. Kleur zwart. Pu' hekl., get.glas cy, ala™ spoiler, part. nO- Nu 12.950,-. .Jel- 3233150940 België. 10* van Etten-Leur. Ned.ken^ it 150 CITYBIKE 26 met 18 vereng Bel- ux 150 T 3.8, erf. st. io, cr. mnd BTW 16913 I.4 13150 (anp) - De Vereni- ivan Effectenbezitters (VEB) °"ïd van Bestuur en fi- i - functionarissen van I «er als getuigen oproepen om n! te k°men waarom eind i Sjaar met de opbrengst van "«te leasevliegtuigen bank- Wen zijn afgelost, ffns VEB-directeur P. de 18 zijn daardoor de obligatie- E Medeschuldeisers be- gl en heeft Fokker zich tin» fe®aalh aan overtre- taUu n8svoorwaarde:n- L»i, einrï voriS jaar uit L ®koP® wie tientallen mil- liiisn^ ens binnengekregen, phe Vries, „Onze advocaat is y.e z.aak aan te zwengelen. p»e ondergang van Daf heeft L, rfie'ijk getuigenverhoor Waatsgevonden." Van onze verslaggever Amsterdam/Breda - Vijftig vacatures, met salarissen van af tachtig mille, heeft de Bre dase Management Investment Group (MIG) in de aanbieding voor Fokker-personeel. „En we hebben al een aardige res pons," zegt directeur F. Krijgsman. Gisteren liet MIG twee reclame auto's rond Schiphol-Oost en het hoofdkantoor van Fokker rijden. „Normaal adverteren we niet," zegt Krijgsman. „Maar in dit ge val kregen we van klanten het verzoek om te kijken of er onder het Fokker-personeel goede men sen te vinden zijn." Op de reclameborden zoekt de MIG procurement managers, die strategische relaties met toeleve ranciers onderhouden, een perso neelsfunctionaris, project-mana gers en een fiscalist. „We hebben een greep uit ons bestand geno men," zegt Krijgsman. „Totaal staan er vijftig vacatures in onze bakken, beginnend vanaf tachtig mille en oplopend tot the sky is the limit." Krijgsman zegt dat er voor goede mensen altijd vacatures zijn. „Bedrijven zijn zelfs bereid om voor goede mensen aparte func ties te creëren, als ze die man of vrouw maar binnen kunnen ha len." De reclame-auto van MIG op Schiphol-Oost. Hij is optimistisch over de kansen voor de mensen van Fokker. „Maar op één voorwaarde: dat ze absoluut goed zijn." MIG is een zelfstandig, klein be drijf, maar daarom nog niet min der ambitieus. De klanten van MIG zijn multinationale topon- dernemingen, zegt Krijgsman. „We hebben een klantenlijst om trots op te zijn." Het is hem echter uit discretie niet toegestaan om daarbij na men te noemen. „We werken zelf daarom ook low profile." Krijgs man werkt voor één bedrijf per branche. „We zijn zeer integer. Dan kun je maar één opdrachtge ver hebben. De rest is jachtter rein om voor hem de goede men sen te kunnen vinden." Amsterdam (anp) - Twintig top-verkopers van Fokker zijn een gezamenlijke actie begonnen om de aandacht van het Nederlandse be drijfsleven te trekken. Ze azen op een 'commerciële kwaliteitsfunctie'. Eén van de initiatiefnemers, Alexander te Kuile, lichtte de actie gisteren toe: „Wij hebben vanuit standplaats Amsterdam overal in de we reld netwerken en relaties opgebouwd, behalve in eigen land. Bovendien zijn we niet alvast gaan solliciteren in af wachting van het faillisse ment. Pas afgelopen vrijdag besloten we zelf de arbeids markt op te gaan." In een advertentie wijzen de twintig - ingenieurs, juris ten, economen en bedrijfs kundigen - op hun verkoop successen. Onder headhun ters, gespecialiseerde bemid delingsbureaus voor hoger personeel, zijn foto's ver spreid. Van onze rechtbankcorrespondent Breda - Drie voormalige chauffeurs van het inmiddels fail liete transportbedrijf De Wit uit Waalwijk zijn gisteren door de Bredase politierechter veroordeeld tot milde werk straffen voor hun aandeel in een omvangrijke EU-fraude- zaak. De 35-jarige C. van G. uit Hals teren, de 51-jarige J.G. en zijn 23-jarige zoon R.G., beiden uit Sint-Willebrord, werden ver oordeeld tot tachtig uur dienst verlening en twee maanden voorwaardelijke gevangenis straf, met een proeftijd van twee jaar. Officier van justitie mr. E. Kiepe had tegen Van G. twee maanden celstraf en veer tig uur dienstverlening geëist. Tegen vader en zoon G. eiste hij vier maanden gevangenisstraf, waarvan twee maanden voor waardelijk, en een boete van 5000 gulden. De strafzaak is een onderdeel van het proces tegen het Waal- wijkse transportbedrijf, dat door samen te werken met de maffia voor 700 miljoen gulden aan invoerrechten, omzetbelas ting en accijnzen heeft ontdo ken. Het gaat om elektronica, textiel en vooral sigaretten, die naar landen buiten de EU had den moeten worden doorge voerd. In werkelijkheid echter kwam het gros van de goederen in Italië terecht. De drie chauffeurs zijn in de periode maart-september 1993 regelmatig, voor wat zij een fooi van duizend gulden per rit noemden, naar Italië afgereisd. Naar eigen zeggen wisten de chauffeurs niet dat ze werkten voor de maffia. Ze werden door het bedrijf benaderd om te rij den op Italië, zonder dat duide lijk werd gemaakt wat nu wer kelijk de bedoeling was. De chauffeurs zouden pas na hun eerste rit onraad hebben gero ken, maar gingen desondanks door met hun werk. Daarbij werd op een handige manier omgegaan met de doua ne-formaliteiten. De aangifte documenten werden door de chauffeurs zelf vervalst om het transport soepeitjes te laten verlopen. Amsterdam - Zakenbank MeesPierson, een dochterbedrijf van ABN Amro, heeft vorig jaar nauwelijks kunnen profiteren van het goede beursklimaat. Het bedrijfsresultaat steeg licht met 1,6 pro cent tot f 182 miljoen. De nettowinst steeg onder meer dank zij de boekwinst op de verkoop van het hypotheekbedrijf met 34 pro cent tot f 250 miljoen, tegen f 187 miljoen in 1994. MeesPierson zag wel een forse groei van het resultaat uit finan ciële transacties: plus 46 procent. Oss - Directeur Wim Vos van het internationale transportbedrijf Harry Vos uit Oss, tevens bestuurslid van de ondernemersorgani satie Koninklijk Nederlands Vervoer, kondigt harde acties aan te gen de plannen van Europees commissaris Kinnock de kosten van het eurovignet fors te verhogen. Vos wil met alle middelen voor komen dat de maatregelen, die een verdrievoudiging van de lasten betekenen, erdoor komen. „Desnoods werpen wij wegblokkades op", aldus Vos. Het bestaande eurovignet voor het gebruik van de snelwegen van ongeveer 2500 gulden per jaar zou volgens de voorstelen 4600 gul den moeten gaan kosten. Daarenboven stelt Kinnock een extra belasting voor filegevoelige regio's voor van ongeveer 3000 gulden per vrachtwagen per jaar. Rotterdam - Unilever volhardt in zijn weigering om te praten over een 36-urige werkweek. De Industriebond FNV en de Indus trie- en Voedingsbond CNV hebben daarom het cao-overleg afge broken. De onderhandelingen gelden voor 4000 van de 9000 werknemers en waren in de vierde ronde. Unilever wil bovendien overleggen over een tweejarige cao met een loonsverhoging van 3,5 procent. De bonden willen een éénja rige cao met afspraken over een 36-urige werkweek voor iedereen en een loonsverhoging van 3 procent. Keulen - De banken in Duitsland zien voorlopig nog geen herstel van de economie. Nadat het bruto binnenlands produkt in het vierde kwartaal van 1995 al met 0,5 procent verminderde ten op zichte van de voorgaande drie maanden, zal er, volgens de ban ken, in het lopende kwartaal een verdere teruggang zijn. Volgens de banken is het hoog tijd dat er een koerswijziging komt in het economische beleid om de werkloosheid terug te dringen. Om de werkloosheid duidelijk te kunnen verminderen, moeten de loonkosten omlaag, aldus de banken. Delft - Het Finse telecommunicatieconcern Nokia verkoopt zijn gehele belang in het Delftse kabelbedrijf NKF. Op grond van de actuele beurskoers (302,80 gulden) vertegenwoordigt het belang een waarde van circa 230 miljoen gulden. Nokia gaat zich verder concentreren op telecommunicatie. Het grootste deel van het Nokia-pakket wordt deze week her plaatst. Het gaat om maximaal 580.000 gewone aandelen, ofwel ongeveer 42 procent van het totaal aantal uitstaande stukken. Brussel - De landbouwministers van de Europese Unie hebben gisteren in Brussel besloten het verbod op groeibevorderende middelen in de veehouderij te verscherpen. Alleen Groot-Brittan- nië toonde zich tegenstander van de nieuwe maatregelen. Het gebruik van groeihormonen in de veehouderij is binnen de Europese Unie al verboden. Het verbod wordt nu uitgebreid naar zogeheten beta-agonisten, zoals clenbuterol en salbutamol. Den Bosch - Tulip Computers heeft vorig jaar 2 miljoen gulden meer nettowinst behaald dan een jaar eerder. Het resultaat is ge stegen van 7,2 miljoen gulden tot 9,2 miljoen. De winst per aan deel kwam uit op 2 gulden. De netto-omzet groeide met 17 pro cent, van 456 miljoen gulden tot 532 miljoen. In de computermarkt, die zich vorig jaar kenmerkte door snelle technologische vernieuwing en toenemende concurrentie, slaagde Tulip er wederom in haar afzet in aantallen computers te doen stijgen met circa 36 procent. De afzet lag daarmee beduidend bo ven de marktgroei die 22 procent was. (ADVERTENTIE) Levering direct van fah^ tegen bodem-P I j Voor meer informal T.k.a. prima weidehooi Eerste snede. Te bevr. 0162-685278- ^«verslaggever feer A*" bet rbeuwe bedrijf Km..j Vlation komen vrijwel zeker ffivnri611 mensen minder te werken ^(ZieuWeek is aangekondigd. Het hl3(i;„ iStand bgt waarschijnlijk ramJ?iaiats van be 2500 waar af- Vird n' n°^ sPrake van was' ^r7\Van Bers van be Industrie- hreest a varige week verrast te zijn ,|M" f164 persbericht Fokker rAviot Pers°neelsbestand van zal rond 2500 bedragen', flange n' |<rwerrassing blijkt van korte [Sins Lv. in beze opgave is geen I 'AS, Elmo en FSP nodig is door het wegvallen van de vliegtuignieuw- bouw als klant. De bonden overlegden gisteren met de nieuwe directeur van Fokker Aviation, E. de Vries, over de plannen voor Fokker Aviation. Volgens een intern lijstje is er een voorlopige verdeling gemaakt, waarbij in totaal 2130 mensen op de loonlijst staan. In Woensdrecht gaat Elmo, fabri kant van energiesystemen in vliegtuigen, met 370 mensen door. Buurman Fokker Aircraft Services, het onderhoudsbedrijf, krijgt een omvang van 660 mensen. Fokker Defense-marketing houdt 17 mensen. In Hoogeveen telt Fokker Special Products straks 340 medewerkers. Deze bedrijven vielen buiten het faillissement. Uit de failliete boedel kunnen volgens het noodscenario bij onderdelenproducent Aerostructures in Papendrecht en Ypen- burg 540 mensen verder. Bij de afdeling Product Support, de after-sales-organisa- tie op Schiphol, mogen 150 mensen aan het werk blijven. Een speciaal bedrijf dat de certificatie in de gaten houdt, telt 53 men sen. Een woordvoerder van Fokker zegt dat het te vroeg is om conclusies te trekken uit de ze cijfers. „Met hoeveel mensen Aviation gaat werken, hangt mede af van de wijze waarop de directies van de werkmaat schappijen vervangend werk voor de ver loren Fokker-orders weten te vinden. Sla gen zij erin om ander werk aan te trekken, dan kan de teruggang in personeel lager uitvallen." Hij wijst erop dat nog niets de finitief is. „De bewindvoerders en Raad van Bestuur hebben tot vrijdag alles gezet op een doorstart van het oude Fokker. Nu inventariseren ze welke maatregelen er verder moeten worden genomen." De woordvoerder zegt dat er nog geen contre- te gesprekken lopen met vertegenwoordi gers van de veertig bedrijven die zich heb ben aangemeld om delen van Fokker over te nemen. Zoals bekend bevinden zich on der die groep bedrijven als Stork, Van Halteren en het Koreaanse Samsung. Op termijn zou Fokker Aviation toch weer in omvang kunnen groeien, omdat volgend jaar behoorlijke pakketten werk voor de Koninklijke Luchtmacht afkomen. Het gaat daarbij om de modernisering van de F16-vloot en compensatie-orders in het kader van de Apache-order. Fokker Avia tion moet binnen enkele jaren groeien naar een omzet van één miljard gulden. Vanaf 31 maart vertrekt Air UK drie maal daags vanaf Rotterdam Airport naar Londen Stansted. U vliegt met onze comfortabele jetservice en de eerste vlucht vertrekt al om 7.25 uur. Ter kennis- Liverpool street making biedt Air UK londen u de komende maanden vele gratis extra's. Air UK brengt u zonder onnodig oponthoud, dus stress vrij, naar het ruim opgezette, ultramoderne Londen Stansted. Daar stapt u over in de super- Rotterdam Airport Londen Stansted snelle Skytrain, die er voor zorgt dat u ruim schoots vóór negen uur in hartje Londen arriveert. - Dankzij de hechte samen werking met de KLM- Northwest Alliance, pro fiteert u ook bij Air UK van het Flying Dutchman-program- ma. Vraag uw reisbureau naar onze ideale vluchttijden of bel rechtstreeks Air UK: (020) 648 71 02. Rotterdam 07.25 uur Efficiently yours

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7