ntslag dreigt voor 130 man
'okker Aviation gaat veel kleiner van start
Nederlanders eten meer chips en minder koekjes
Personeel Safari geschokt en verbijsterd
Bredase headhunters jagen op Fokkerianen
f met de SanerinS die bij
Jlleen overname kan Etten-Leurse diervoederfabriek Safari nog redden
Milde werkstraffen voor
meewerken aan
grootschalige EU-fraude
Badkamer
meubelen
Rotterdam verdient de beste vlucht
naar Londen: Stansted.
ECONOMIE
A7
bv
bv
bv
seat
B: gerechtelijk
van
huurders Fokker
n \/oikswagénSI
n volvq-^I
Rasenberg Auto s By
bv
bv
s bv
'Hoogvliegers'
Fokker zetten
zichzelf
in de etalage
ECONOMIE KORT
Bedrijfswinst MeesPierson licht omhoog
Wegvervoerder Vos dreigt met acties
Cao-overleg Unilever afgebroken
Duitse banken somber over economie
Nokia trekt handen af van NKF
EU verscherpt verbod op groeihormonen
Winst Tuhp 2 miljoen gestegen
Firma De Karweien
LandtrVeeteel^
Ep-AirlK
1AART 1996 A6 IjESTEM
all Street
15/03
Kd signal
56*
Br.brands
43*
ler.tel.tel
61%
loco corp
70%
Irco ine.
33%
en company
55%
Lthl. steel
13%
leing co
80
jrlington sfe
83%
[n pacific
20%
levron
54
kiquita
15%
irysler
61%
pcorp
77%
bns.edison
31%
Igitequipm.
64%
bpontnemours
81%
pw chemical
88%
astman kodak
73%
xxon corp
79%
ird motor
32%
'en. electric
75%
en, motors
52%
loodyear
51%
ewlett-pack.
99
it. bus.mach.
119
t industries
25%
lm airlines
34%
pn
40%
ncdonnell
90
nerek co.
62%
nobil oil
112
jmega financ.
31%
philips
39
royal dutch
137
sears roebuck
50%
texaco inc.
82
travelers
62
united techn.
111
westinghouse
19
whitman corp
23
woolworth
15
Goud
onbewerkt 29,700-21,300
bewerkt 22,900
Zilver
onbewerkt 255-325
bewerkt 370
18/03
56
43*
61
72*
35
607,
13*
85*
86
20*
57
15*
62
78*
31*
69*
82*
89*
73
81*
33
77
53*
53
103
124*
25*
34*
41*
92
62*
113*
31*
40*
141*
50*
84*
64
111*
19*
23*
16
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
1 c exclaim
d ex dividend
e gedaan /bieden
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
DINSDAG 19 MAART 1996
[jfl0nze verslaggever
t.( Nederlanders geven
,!ds meer geld uit aan harti-
l versnaperingen (nootjes,
L en cocktailsnacks). Dit
l ten koste van snoep,
"kjes en chocolade, zodat
totale uitgaven aan snacks
Zoetwaren amper toene-
len.
«'blijkt uit het jaarlijkse over-
jjt van het Studiecentrum
Snacks en Zoetwaren (SSZ) in
Zeist.
Nederlanders besteedden vorig
jaar ruim 5,9 miljard gulden aan
snacks en zoetwaren. Dit is
slechts 0,4 procent meer dan het
jaar ervoor. In gewicht gemeten,
hapten de Nederlanders vorig
jaar 538 miljoen kilo aan versna
peringen weg. Dit is ruim 34 kilo
per hoofd van de bevolking.
Nederlanders geven het meeste
geld uit aan biscuit, banket en
snijkoek. Deze productgroep was
in 1995 goed voor een omzet van
ruim 2,6 miljard gulden. Dat is
1,5 procent minder dan het jaar
ervoor. Vooral de consumptie van
gebak en koekjes liep terug.
Doordat er minder chocaladere-
pen en candybars werden gege
ten, liep ook in de chocolade-sec
tor de omzet iets terug, tot ruim 1
miljard gulden. De verkoop van
snoepgoed bleef vorig jaar met
1,3 miljard gulden gelijk. Opval
lend is dat er ruim 6 procent min
der kauwgum werd geconsu
meerd.
De hartige versnaperingen zijn
aan een opmars bezig. Nadat in
1994 al een behoorlijke toename
te zien was, stegen de uitgaven
vorig jaar weer met ruim 6 pro
cent, tot 1,1 miljard gulden.
Vooral chips en cocktailsnacks
(als Wokkels en Buggies) deden
het goed.
Dit heeft voor een deel met het
'Flippo-effect' te maken, beaamt
een woordvoerder van het SZZ.
„Maar ook zonder Flippo's zou er
een stijging in deze productgroe
pen zijn geweest."
Het SZZ raamt het aanbod in Ne
derland aan voorverpakte snacks
en zoetwaren op 15.000 verschil
lende artikelen.
Het aanbod wordt verzorgd door
circa 280 producenten en impor
teurs.
Het aandeel van de snacks en
zoetwaren in de totale omzet aan
voedings- en genotmiddelen be
draagt zo'n 10 procent. In de Ne
derlandse snacks- en zoetwaren-
industrie zijn circa 20.000 men
sen werkzaam.
Kin onze verslaggever
iten-Leur- De situatie bij de Etten-Leurse diervoederfabri-
•at Safari (honden- en kattenbrokken) is veel zorgelijker dan
Ie directie in eerste instantie wilde doen geloven. Er moet snel
akoper worden gevonden die het bedrijf wil overnemen, an
us zal bewindvoerder Kamphuizen het faillissement aanvra
ten en komen 130 man op straat te staan,
tó is in dit geval binnen een banken de "geldkraan hadden
■dagen. „Langer uitstel is on- dichtgedraaid. Daardoor ont-
[etjk, daar ontbreekt het geld
J," aldus Kamphuizen.
{tijdsdruk legt een extra belas-
I op de onderhandelingen die
amphuizen gisteren al startte
et kandidaat-kopers voor de fa-
IJiekop het Etten-Leurse indus-
{jeterrein Zwartenberg. Volgens
imphuizen zijn er enkele gega-
n om Safari over te nemen.
Heen willen die graag de tijd
men om een zorgvuldige beslis-
jiijtekunnen nemen, maar mijn
leem is dat ik die tijd niet
Maar ik kan ze niet dwin-
1 aldus de bewindvoerder,
Ir geen voorspelling durft te
ailioe groot de kans is dat Sa
ri van de ondergang kan wor-
413
2,20
3,00
655
1,20
1,50
428
0,50
0,70
427
13,70
15,00
732
6,50 b
6,00
360
1,00
0,60
373
4,00
3,50
824
1,40
1,40
1200
0,60
0,50
535
110
1,20
401
12,50
17,00
484
9,20 b
13,10
q fin
956
4*60 b
3,0U
7,00 b
1584
3,00
4,80 b
358
11,00
14,40
423
5,70
6,50 b
634
43,40
47,10
4437
1,50
0,80
731
2,40
1,20
558
3,30
1,90
4771
4,50
2,80 a
406
6,50
3,80
2080
8,80 a
5,50
826
2,10
1,50
535
37,60
35,00
431
3,00
3,60
602
2,00
2,20
804
2,40
1,90
550
4,70
5,80 b
.00
1137
2,00
2,70
.00
465
3,30
4,20
,00
360
6,00
5,70
,00
550
2,40
2,30
.00
554
3,00
2,70
,00
380
1,40 a
2,00
,00
500
0,90 a
0,45
,00
535
8,30
8,3 J
3,00
973
15,30 a
16,10
,00
935
5,60
6,50
w
1247
1,90
2,60
,50
1439
1.00
1,40
1,00
957
0,40
0,70
5,00
372
0,10
0,20
3,00
1460
2,20 b
2,70
5,00
603
30,30
31,60
5,00
416
3,00
2,10
0,00
590
8,00
10,30
5,00
384
4,30 b
4,70
0,00
633
2,20
2,50
kri vroeg eind vorige week
Ititel van betaling aan, nadat de
(ADVERTENTIE)
I GECONSIGNEERDE
GELDSOMMEN
lil de Staatscourant, nr. 41, van
I"ftbrmri 1996 is ingevolge de
■Wet op de consignatie van gel-
I den een opgave gepubliceerd van
immen die in de loop van
Ikttjaat 1991 in de consignatie-
llu zijn opgenomen en die nog
I riet aan de rechthebbenden zijn
I «gekeerd.
lil de Staatscourant, nr. 38, van
|ll februari 1996 is ingevolge
Ifde wet een opgave gepu-
Ifaerd van geldsommen die in
de loop van het jaar 1977 in de
ignatiekas zijn opgenomen
I ti waarvan het recht op uitkering
I inde loop van het jaar 1997 ver-
Ifiemplaren van genoemde
IStaatscouranten zijn schriftelijk
|»f per fax verkrijgbaar bij de
I SDU
l&ristoffel Plantijnstraat 1
|lil5TZDen Haag.
l faxnummer is 070 378 9783.
II Ministerie van Financiën
stond een acuut liquiditeitspro
bleem. Waarom de banken de
geldkraan dichtdraaiden, is niet
duidelijk. Kamphuizen en de di
rectie zeggen het te druk te heb
ben om uit te leggen wat er mis is
gegaan, districtsbestuurder J.
Janmaat van de industriebond
FNV kan er alleen maar naar gis
sen.
Janmaat vermoedt dat het iets te
maken heeft met de directiewis
seling van eind vorig jaar, waar
bij eigenaar/directeur Reineke
plaats maakte voor een nieuwe
directie. „Wie weet wat er daarna
voor lijken uit de kast zijn komen
rollen." Maar ook Janmaat vindt
de schuldvraag op dit moment
minder belangrijk. „Het voor
naamste is dat er een koper wordt
gevonden die met een schone lei
kan beginnen."
Met een goed bedrijfsplan moet
volgens Janmaat van Safari een
rendabel bedrijf te maken zijn.
„Aan het product ligt het niet.
Dat is goed en er is ook een goede
afzetmarkt voor."
Over de consequenties van een
nieuwe start voor het aantal ba
nen bij Safari, wil Janmaat in dit
stadium geen uitspraken doen.
„Ik kan hooguit hopen dat er
geen banen verloren zullen gaan.
Als het toch moet, dan het liefst
in de top, al was het maar omdat
daar waarschijnlijk een paar
mensen zitten die best weieens
wat eerder hadden kunnen waar
schuwen dat het fout liep."
Welke kandidaat-kopers in de
race zijn, wilde gisteren niemand
zeggen. „Ze spreken Engels met
een Amerikaans accent," was het
enige dat een personeelslid wist
te vertellen.
FOTO DE STEM/BEN STEFFEN
De diervoederfabriek Safari op het industrieterrein Zwartenberg tussen Etten:Leur en Zevenbergen.
Van onze verslaggever
Etten-Leur - Het personeel
van diervoederfabrikant Sa
fari uit Etten-Leur heeft gis
teren geschokt en met verbijs
tering gereageerd op de mede
delingen van bewindvoerder
Kamphuizen.
Voorzitter C. Willemen van de
ondernemingsraad vraagt er be
grip voor dat ook hij de jobstij
ding nog moet verwerken. „We
staan perplex. Dit nieuws komt
ook voor de ondernemingsraad
als een donderslag bij heldere he
mel. Niemand van ons heeft het
zien aankomen. Er heeft ons ook
nooit een signaal bereikt dat het
niet goed ging. We werden pas
vorige week donderdagavond (de
dag voordat de directie surseance
van betaling aanvroeg, red.) inge
licht," aldus Willemen.
Waarom Safari in de problemen
is gekomen, is Willemen nog vol
strekt onduidelijk. „De bewind-'
voerder heeft ons een hele stapel
rapporten in het vooruitzicht ge
steld. Hopelijk dat we daar iets
wijzer van worden.
Voor de personeelsbijeenkomst
van gistermorgen in de bedrijfs
kantine was volgens Willemen ie
dere Safari-werknemer op ko
men dagen. Zelfs mensen die in
de ziektewet zaten, waren, voor
zover fysiek in staat, naar de fa
briek op het industrieterrein
Zwartenberg gekomen.
Gewerkt werd er niet. De pro
ductie was stilgelegd. Of er van
daag weer wel wordt gewerkt,
wordt pas vanmorgen besloten.
Volgens Willemen was de stem
ming op de personeelsbijeen
komst 'zeer bedrukt'.
Safari is gevestigd in de voorma
lige suikerfabriek van Heerma
van Voss. Het bedrijf is eigendom
van de familie Reineke. De heer
Reineke sr. trad eind vorig jaar
terug als directeur wegens het
bereiken van de pensioengerech
tigde leeftijd. Er werkt nog wel
een zoon van hem, Lodewijk, als
aankomend manager bij het be
drijf. Het bedrijf produceert
voornamelijk honden- en katten
brokken voor huismerken van
onder andere Albert Heijn en
Edah.
Onlangs kwam Safari in het
nieuws met de bereiding van de
grootste kattenbrok ter wereld.
Dat gebeurde in het kader van
het TROS-tv-programma Kids
for Animals.
De uitzending waarin de opna
men bij Safari te zien zijn, staat
voor vrijdag 19 april geprogram
meerd.
50
grijs
50
gon
150
SEAT Ibiza CLX, 10-93, 5-
drs., trekh., autoradio,
17.500,-, 0167-566920.
Volksw. Golf CL bj 93,
Rasenberg Autos BV
Terheyden 076-5933150
Volvo 850 GLT 2.5 20V
b.j. 93, groenj
Terheyden 076-5933150,
ÊCHT^ÜNrêRN^^
440 GL 1.8. 5 Drs. Bj.sep1
'91. Nw.mod. All-v.de
aanw. Kleur zwart. Pu'
hekl., get.glas cy, ala™
spoiler, part. nO-
Nu 12.950,-. .Jel-
3233150940 België. 10*
van Etten-Leur. Ned.ken^
it
150
CITYBIKE 26 met 18 vereng
Bel-
ux
150
T 3.8,
erf. st.
io, cr.
mnd
BTW
16913
I.4
13150
(anp) - De Vereni-
ivan Effectenbezitters (VEB)
°"ïd van Bestuur en fi-
i - functionarissen van
I «er als getuigen oproepen om
n! te k°men waarom eind
i Sjaar met de opbrengst van
"«te leasevliegtuigen bank-
Wen zijn afgelost,
ffns VEB-directeur P. de
18 zijn daardoor de obligatie-
E Medeschuldeisers be-
gl en heeft Fokker zich
tin» fe®aalh aan overtre-
taUu n8svoorwaarde:n-
L»i, einrï voriS jaar uit
L ®koP® wie tientallen mil-
liiisn^ ens binnengekregen,
phe Vries, „Onze advocaat is
y.e z.aak aan te zwengelen.
p»e ondergang van Daf heeft
L, rfie'ijk getuigenverhoor
Waatsgevonden."
Van onze verslaggever
Amsterdam/Breda - Vijftig
vacatures, met salarissen van
af tachtig mille, heeft de Bre
dase Management Investment
Group (MIG) in de aanbieding
voor Fokker-personeel. „En
we hebben al een aardige res
pons," zegt directeur F.
Krijgsman.
Gisteren liet MIG twee reclame
auto's rond Schiphol-Oost en het
hoofdkantoor van Fokker rijden.
„Normaal adverteren we niet,"
zegt Krijgsman. „Maar in dit ge
val kregen we van klanten het
verzoek om te kijken of er onder
het Fokker-personeel goede men
sen te vinden zijn."
Op de reclameborden zoekt de
MIG procurement managers, die
strategische relaties met toeleve
ranciers onderhouden, een perso
neelsfunctionaris, project-mana
gers en een fiscalist. „We hebben
een greep uit ons bestand geno
men," zegt Krijgsman. „Totaal
staan er vijftig vacatures in onze
bakken, beginnend vanaf tachtig
mille en oplopend tot the sky is
the limit."
Krijgsman zegt dat er voor goede
mensen altijd vacatures zijn.
„Bedrijven zijn zelfs bereid om
voor goede mensen aparte func
ties te creëren, als ze die man of
vrouw maar binnen kunnen ha
len."
De reclame-auto van MIG op Schiphol-Oost.
Hij is optimistisch over de kansen
voor de mensen van Fokker.
„Maar op één voorwaarde: dat ze
absoluut goed zijn."
MIG is een zelfstandig, klein be
drijf, maar daarom nog niet min
der ambitieus. De klanten van
MIG zijn multinationale topon-
dernemingen, zegt Krijgsman.
„We hebben een klantenlijst om
trots op te zijn."
Het is hem echter uit discretie
niet toegestaan om daarbij na
men te noemen. „We werken zelf
daarom ook low profile." Krijgs
man werkt voor één bedrijf per
branche. „We zijn zeer integer.
Dan kun je maar één opdrachtge
ver hebben. De rest is jachtter
rein om voor hem de goede men
sen te kunnen vinden."
Amsterdam (anp) - Twintig
top-verkopers van Fokker
zijn een gezamenlijke actie
begonnen om de aandacht
van het Nederlandse be
drijfsleven te trekken. Ze
azen op een 'commerciële
kwaliteitsfunctie'.
Eén van de initiatiefnemers,
Alexander te Kuile, lichtte
de actie gisteren toe: „Wij
hebben vanuit standplaats
Amsterdam overal in de we
reld netwerken en relaties
opgebouwd, behalve in eigen
land. Bovendien zijn we niet
alvast gaan solliciteren in af
wachting van het faillisse
ment. Pas afgelopen vrijdag
besloten we zelf de arbeids
markt op te gaan."
In een advertentie wijzen de
twintig - ingenieurs, juris
ten, economen en bedrijfs
kundigen - op hun verkoop
successen. Onder headhun
ters, gespecialiseerde bemid
delingsbureaus voor hoger
personeel, zijn foto's ver
spreid.
Van onze rechtbankcorrespondent
Breda - Drie voormalige chauffeurs van het inmiddels fail
liete transportbedrijf De Wit uit Waalwijk zijn gisteren
door de Bredase politierechter veroordeeld tot milde werk
straffen voor hun aandeel in een omvangrijke EU-fraude-
zaak.
De 35-jarige C. van G. uit Hals
teren, de 51-jarige J.G. en zijn
23-jarige zoon R.G., beiden uit
Sint-Willebrord, werden ver
oordeeld tot tachtig uur dienst
verlening en twee maanden
voorwaardelijke gevangenis
straf, met een proeftijd van
twee jaar. Officier van justitie
mr. E. Kiepe had tegen Van G.
twee maanden celstraf en veer
tig uur dienstverlening geëist.
Tegen vader en zoon G. eiste hij
vier maanden gevangenisstraf,
waarvan twee maanden voor
waardelijk, en een boete van
5000 gulden.
De strafzaak is een onderdeel
van het proces tegen het Waal-
wijkse transportbedrijf, dat
door samen te werken met de
maffia voor 700 miljoen gulden
aan invoerrechten, omzetbelas
ting en accijnzen heeft ontdo
ken. Het gaat om elektronica,
textiel en vooral sigaretten, die
naar landen buiten de EU had
den moeten worden doorge
voerd. In werkelijkheid echter
kwam het gros van de goederen
in Italië terecht.
De drie chauffeurs zijn in de
periode maart-september 1993
regelmatig, voor wat zij een
fooi van duizend gulden per rit
noemden, naar Italië afgereisd.
Naar eigen zeggen wisten de
chauffeurs niet dat ze werkten
voor de maffia. Ze werden door
het bedrijf benaderd om te rij
den op Italië, zonder dat duide
lijk werd gemaakt wat nu wer
kelijk de bedoeling was. De
chauffeurs zouden pas na hun
eerste rit onraad hebben gero
ken, maar gingen desondanks
door met hun werk.
Daarbij werd op een handige
manier omgegaan met de doua
ne-formaliteiten. De aangifte
documenten werden door de
chauffeurs zelf vervalst om het
transport soepeitjes te laten
verlopen.
Amsterdam - Zakenbank MeesPierson, een dochterbedrijf van
ABN Amro, heeft vorig jaar nauwelijks kunnen profiteren van het
goede beursklimaat. Het bedrijfsresultaat steeg licht met 1,6 pro
cent tot f 182 miljoen. De nettowinst steeg onder meer dank zij de
boekwinst op de verkoop van het hypotheekbedrijf met 34 pro
cent tot f 250 miljoen, tegen f 187 miljoen in 1994.
MeesPierson zag wel een forse groei van het resultaat uit finan
ciële transacties: plus 46 procent.
Oss - Directeur Wim Vos van het internationale transportbedrijf
Harry Vos uit Oss, tevens bestuurslid van de ondernemersorgani
satie Koninklijk Nederlands Vervoer, kondigt harde acties aan te
gen de plannen van Europees commissaris Kinnock de kosten van
het eurovignet fors te verhogen. Vos wil met alle middelen voor
komen dat de maatregelen, die een verdrievoudiging van de lasten
betekenen, erdoor komen. „Desnoods werpen wij wegblokkades
op", aldus Vos.
Het bestaande eurovignet voor het gebruik van de snelwegen van
ongeveer 2500 gulden per jaar zou volgens de voorstelen 4600 gul
den moeten gaan kosten. Daarenboven stelt Kinnock een extra
belasting voor filegevoelige regio's voor van ongeveer 3000 gulden
per vrachtwagen per jaar.
Rotterdam - Unilever volhardt in zijn weigering om te praten
over een 36-urige werkweek. De Industriebond FNV en de Indus
trie- en Voedingsbond CNV hebben daarom het cao-overleg afge
broken. De onderhandelingen gelden voor 4000 van de 9000
werknemers en waren in de vierde ronde.
Unilever wil bovendien overleggen over een tweejarige cao met
een loonsverhoging van 3,5 procent. De bonden willen een éénja
rige cao met afspraken over een 36-urige werkweek voor iedereen
en een loonsverhoging van 3 procent.
Keulen - De banken in Duitsland zien voorlopig nog geen herstel
van de economie. Nadat het bruto binnenlands produkt in het
vierde kwartaal van 1995 al met 0,5 procent verminderde ten op
zichte van de voorgaande drie maanden, zal er, volgens de ban
ken, in het lopende kwartaal een verdere teruggang zijn.
Volgens de banken is het hoog tijd dat er een koerswijziging komt
in het economische beleid om de werkloosheid terug te dringen.
Om de werkloosheid duidelijk te kunnen verminderen, moeten de
loonkosten omlaag, aldus de banken.
Delft - Het Finse telecommunicatieconcern Nokia verkoopt zijn
gehele belang in het Delftse kabelbedrijf NKF. Op grond van de
actuele beurskoers (302,80 gulden) vertegenwoordigt het belang
een waarde van circa 230 miljoen gulden. Nokia gaat zich verder
concentreren op telecommunicatie.
Het grootste deel van het Nokia-pakket wordt deze week her
plaatst. Het gaat om maximaal 580.000 gewone aandelen, ofwel
ongeveer 42 procent van het totaal aantal uitstaande stukken.
Brussel - De landbouwministers van de Europese Unie hebben
gisteren in Brussel besloten het verbod op groeibevorderende
middelen in de veehouderij te verscherpen. Alleen Groot-Brittan-
nië toonde zich tegenstander van de nieuwe maatregelen.
Het gebruik van groeihormonen in de veehouderij is binnen de
Europese Unie al verboden. Het verbod wordt nu uitgebreid naar
zogeheten beta-agonisten, zoals clenbuterol en salbutamol.
Den Bosch - Tulip Computers heeft vorig jaar 2 miljoen gulden
meer nettowinst behaald dan een jaar eerder. Het resultaat is ge
stegen van 7,2 miljoen gulden tot 9,2 miljoen. De winst per aan
deel kwam uit op 2 gulden. De netto-omzet groeide met 17 pro
cent, van 456 miljoen gulden tot 532 miljoen.
In de computermarkt, die zich vorig jaar kenmerkte door snelle
technologische vernieuwing en toenemende concurrentie, slaagde
Tulip er wederom in haar afzet in aantallen computers te doen
stijgen met circa 36 procent. De afzet lag daarmee beduidend bo
ven de marktgroei die 22 procent was.
(ADVERTENTIE)
Levering direct van fah^
tegen bodem-P I j
Voor meer informal
T.k.a. prima
weidehooi
Eerste snede.
Te bevr. 0162-685278-
^«verslaggever
feer A*" bet rbeuwe bedrijf
Km..j Vlation komen vrijwel zeker
ffivnri611 mensen minder te werken
^(ZieuWeek is aangekondigd. Het
hl3(i;„ iStand bgt waarschijnlijk
ramJ?iaiats van be 2500 waar af-
Vird n' n°^ sPrake van was'
^r7\Van Bers van be Industrie-
hreest a varige week verrast te zijn
,|M" f164 persbericht Fokker
rAviot Pers°neelsbestand van
zal rond 2500 bedragen',
flange n'
|<rwerrassing blijkt van korte
[Sins Lv. in beze opgave is geen
I 'AS, Elmo en FSP nodig is
door het wegvallen van de vliegtuignieuw-
bouw als klant.
De bonden overlegden gisteren met de
nieuwe directeur van Fokker Aviation, E.
de Vries, over de plannen voor Fokker
Aviation. Volgens een intern lijstje is er
een voorlopige verdeling gemaakt, waarbij
in totaal 2130 mensen op de loonlijst
staan. In Woensdrecht gaat Elmo, fabri
kant van energiesystemen in vliegtuigen,
met 370 mensen door. Buurman Fokker
Aircraft Services, het onderhoudsbedrijf,
krijgt een omvang van 660 mensen. Fokker
Defense-marketing houdt 17 mensen. In
Hoogeveen telt Fokker Special Products
straks 340 medewerkers. Deze bedrijven
vielen buiten het faillissement.
Uit de failliete boedel kunnen volgens het
noodscenario bij onderdelenproducent
Aerostructures in Papendrecht en Ypen-
burg 540 mensen verder. Bij de afdeling
Product Support, de after-sales-organisa-
tie op Schiphol, mogen 150 mensen aan het
werk blijven. Een speciaal bedrijf dat de
certificatie in de gaten houdt, telt 53 men
sen.
Een woordvoerder van Fokker zegt dat het
te vroeg is om conclusies te trekken uit de
ze cijfers. „Met hoeveel mensen Aviation
gaat werken, hangt mede af van de wijze
waarop de directies van de werkmaat
schappijen vervangend werk voor de ver
loren Fokker-orders weten te vinden. Sla
gen zij erin om ander werk aan te trekken,
dan kan de teruggang in personeel lager
uitvallen." Hij wijst erop dat nog niets de
finitief is. „De bewindvoerders en Raad
van Bestuur hebben tot vrijdag alles gezet
op een doorstart van het oude Fokker. Nu
inventariseren ze welke maatregelen er
verder moeten worden genomen." De
woordvoerder zegt dat er nog geen contre-
te gesprekken lopen met vertegenwoordi
gers van de veertig bedrijven die zich heb
ben aangemeld om delen van Fokker over
te nemen. Zoals bekend bevinden zich on
der die groep bedrijven als Stork, Van
Halteren en het Koreaanse Samsung.
Op termijn zou Fokker Aviation toch weer
in omvang kunnen groeien, omdat volgend
jaar behoorlijke pakketten werk voor de
Koninklijke Luchtmacht afkomen. Het
gaat daarbij om de modernisering van de
F16-vloot en compensatie-orders in het
kader van de Apache-order. Fokker Avia
tion moet binnen enkele jaren groeien naar
een omzet van één miljard gulden.
Vanaf 31 maart vertrekt Air UK drie maal daags
vanaf Rotterdam Airport naar Londen Stansted. U
vliegt met onze comfortabele jetservice en de eerste
vlucht vertrekt al om
7.25 uur. Ter kennis-
Liverpool street
making biedt Air UK londen
u de komende maanden vele gratis extra's. Air UK
brengt u zonder onnodig oponthoud, dus stress
vrij, naar het ruim opgezette, ultramoderne
Londen Stansted. Daar stapt u over in de super-
Rotterdam
Airport
Londen
Stansted
snelle Skytrain, die er voor zorgt dat u ruim
schoots vóór negen uur in hartje Londen arriveert.
- Dankzij de hechte samen
werking met de KLM-
Northwest Alliance, pro
fiteert u ook bij Air UK
van het Flying Dutchman-program-
ma. Vraag uw reisbureau naar onze
ideale vluchttijden of bel rechtstreeks
Air UK: (020) 648 71 02.
Rotterdam
07.25 uur
Efficiently yours