DE STEM 'Tommy' opnieuw ontdekt Joop van den Ende bezit Europese rechten van succesvolle musical 1x 5R M. 1 aison du Lin Hoofdrol Liesbeth List in musical 'Eindeloos!' Tien solo-optredens van Toon Hermans op video Gerard van Maasakkers blijft braaf dicht bij huis 'SSHpV* OPEL-0- -a ITSLUITEND VOOR ARTICUL1EREN 3 x plaatsen 2 x betalen I Door Tom Smeets Anne Sofie von Otter Salieri Haydn World Liberty Concert naar Gouden Roos fa Ap I verstelbare veiligheidsgordels I Opel Credit. Uw partner in wewijzigingen voorbehouden. leurdecoratie Vlaslinnen |or maatwerk in tafellinnen niet linnen interieurstoffen 5 KOEWACHT TEL. 0114 -361818 zakelijke ieksadvertenties r6-5.312.313 76-5.312.340 afd. Rubrieksadvertenties i uw tekst 3 x binnen jen ongewijzigd laat tsen hoeft u slechts vertenties te betalen, ar in deze serie een rdag voorkomt, wordt die der geval berekend. Prijs incl. BTW voor plaatsing op zaterdag ariefgroep 1 Tariefgroep 2 Tariefgroep^ 10.05 13.40 20.09 13.40 17.86 ƒ26T9__ 16.74 22.33 ƒ3349,. 20.09 26.79 40.19 23.44 31.26 46.88 26.79 35.72 /53j>8_ ƒ30.14 40.19 6028_ 33.49 44.65 f66Al ondernummer 14.70 d Stuur mij een rekening I800 VB Breda, zegel nodig). Veel muziek is te ingewikkeld, terwijl het simpele juist mooi is." jan Rietman, muzikant-presentator sdÊÊKÊÊË P Gids De liefhebbers van musi cals hebben weer iets om i zich op te verheugen. Tom- m de klassieker van The Wjio is omgetoverd tot mu- |sjcal. Het kan weliswaar i 'nog lang duren voordat we jn Nederland mogen mee genieten, maar Tommy d komt er aan. Daar staat joop van den Ende borg 8 voor. Dankzij de even suc- I cesvolle als productieve joop is Tommy er inmid- dels al, maar je moet er ivoor naar Londen. I Londen mag als eerste genieten van Tommy als musical. Terecht I natuurlijk, want dat is ook de stad waar Tommy lang geleden I werd geboren. Als Londen is uit- I gekeken komt de rest van Groot 1 Brittannië aan de beurt en pas I daarna het vasteland van Euro- 1 pa. Maar mocht dat allemaal te I iang duren, dan komen er mis- I schien in elk land eigen versies. De beslissing daarover is nog niet Öp naar Londen, dus. Vlak voor het begin van de voorstelling word je er even aan herinnerd dat I jein een stad bent die niet hele- I maal zonder risico's is. De garde- I robe is buiten bedrijf gesteld en or de geluidsinstallatie wordt leefd doch dringend omgeroe- ndat iedereen z'n persoonlijke I bezittingen bij zich moet houden. I Het Shaftesbury Theatre dateert luit 1911 en biedt dus weinig I beenruimte. En dan ook nog met I je jas op schoot... Roek-opera I Het is overigens een theater met I een rijke geschiedenis. Fred Astaire trad er op, maar dat is al j geleden. Edith Piaf, Peter I O'Toole, Anthony Hopkins, Eart- ha Kitt zijn andere grote namen hier op de planken stonden, nd jaren zestig was Hair er te m. De geruchtmakende musi- I cal haalde er bijna tweeduizend voorstellingen. Bijna, want op een gedenkwaardige dag in 1973 I raam een deel van het plafond Baar beneden. risico loopt het theater nu I weer, want Tommy is wat ge- 1 luidssterkte betreft ook niet ge- I ring. Tommy heeft inmiddels een indrukwekkende staat van I dienst. Het was 1968 toen Pete ïownshend, het boegbeeld van de i legendarische pop- Who, aankondigde een I »ck-opera te zullen gaan schrij- I ven, In maart 1969 verscheen het eerste nummer op single, Pinball I irózard. bi mei '69 voerde The Who Tom my voor het eerst helemaal uit. I De belangrijkste song See me, IM me zou een dikke hit worden I maanden lang de hitparade domineren, ook in ons land. Een I jj®Vffling van Toppop zonder I ®ze Who-hit was lange tijd uit laten. In juni 1970 was The I dankzij Tommy de eerste jjWoep die een concert gaf in «et Metropolitain Opera House in New York. Tommy zou nog vele malen op- opduiken. Op het inmid- sls legendarische Woodstock Voorbeeld, maar ook als bal- I etversie (1971). Er kwam een Wonische versie met onder j Jw Rod Stewart en Steve Win- I fii *975 een bioscoop- I mm met Who-zanger Roger Dal- ,y in de titelrol en verder een record sneuvelde opnieuw op de dag na de uitreiking van de Tony Awards. Toen steeg de dagomzet tot een hoogte van $548.569,50. Het is dan ook nauwelijks ver wonderlijk te noemen dat er veel gegadigden waren voor de Euro pese rechten van Tommy. Die race werd gewonnen door de theatergroep van Endemol. Op Duitsland na kan Joop van den Ende elk Europees land met Tommy gaan veroveren. Londen beet het spits af. Het debuut van Joop van den En de in het Londense uitgaansmek- ka West End kan al bijna niet meer stuk. Op een na schreven al le kranten jubelende recensies. En wat nog belangrijker is: de zaal zit elke avond stampvol. Dat zijn belangrijke strohalmen voor Joop en z'n medewerkers, want de concurrentie in Londen is moordend. Zeven jaar Alleen al elk hotel van een beetje omvang heeft een eigen be- spreekbureautje in de hal. De keus uit enige tientallen musicals is heel gewoon. Zoals Oh boy, het verhaal van Buddy Holly. Die show loopt al zeven jaar! Miss Saigon is ook een trekpleister van de eerste orde. Maar daarvoor hoeft niemand meer naar Londen te reizen. Miss Saigon is het vol gende Scheveningse parade paardje van Joop van den Ende. De Nederlandse premièreF is 24 november. Tommy speelt zich af aan het eind van de Tweede Wereldoor log en aan het begin van de jaren zestig. Het verhaal gaat over het leven van de jonge Tommy Wal ker. Z'n moeder leeft in de veron derstelling dat Tommy's vader niet meer uit de oorlog zal terug keren. Als dat toch gebeurt, ver moordt deze de man waarmee ze inmiddels samenwoont. Tommy is daar getuige van en trekt zich na deze traumatische ervaring helemaal in z'n eigen wereldje terug. Hij lijkt volledig doof, stom en blind te zijn. Toch wordt hij plotseling een jeugd held als blijkt dat hij als geen an der de flipperautomaat kan be spelen. Hij is de tovenaar van de flipperkast, de pinball wizard. Dat lied behoort terecht tot de klassiekers uit de popgeschiede nis en zorgt nu voor een dave rende pauzefinale. Veel muziek uit Tommy zal ver trouwd in de oren klinken. Toch is dat nog geen garantie voor suc ces. De muziek kan nog zo sterk zijn, als de enscenering tegenvalt blijft het eindresultaat een te leurstelling. Maar daar is geen sprake van. De musical Tommy is een regelrechte en overrompelen de sensatie. Kippenvel Het begin is al meteen overdon derend. Met in wezen simpele middelen wordt een optimaal vi sueel effect bewerktstelligd. In luttele minuten wordt de Tweede Wereldoorlog neergezet. Met pro jectie op een doorzichtig voor- scherm, licht- en geluideffecten is het bombardement van Londen voor iedereen herkenbaar, ook voor degenen die er geen herinne ring aan hebben. De volgende scène speelt in een vliegtuig. Parachutisten springen eruit en verdwijnen in een gat in de vloer om op hetzelfde moment aan parachutes vanaf het plafond neer te dalen. Het effect is in drukwekkend. Maar geen tijd om er bij stil te staan en zeker niet om iets complimenteus tegen de buurman te zeggen. De volgende vondsten zou den je in dat geval ge garandeerd ontgaan. Nog sterker. Voor twin tig pence kun je bij je stoel een toneelkijker uit een houdertje halen. Maar daar krijg je de kans niet voor. Je moet volledig bij de les blij ven. Veel meer dan ademloos en gebiolo geerd naar het toneel staren zit er echt niet in. Als een niet te stui ten lawine dendert het spektakel met veel vuurwerk voort. Er is van het begin tot het eind altijd iets te zien. Veel te zien. Het eind is trouwens een schoolvoorbeeld van een kip penvel-apotheose. Attributen komen in razend tem po uit de lucht, sommige ver schijnen uit de toneelvloer: Het zijn allemaal elementen die de dynamiek extra versterken. De technische trucendoos blijft nooit ongebruikt maar wordt voortdu rend ver opengetrokken. Tommy duikelt zelfs door de lucht. Twee staalkabels verlenen hem alle vrijheid. Kim Wilde In totaal staan er 27 acteurs en actrices op het toneel. De rol van DINSDAG 19 MAART 1996 DEEL I Amsterdam (anp) - Liesbeth List speelt de hoofdrol in de nieuwe musical Eindeloos! De productie van Ger Beukenkamp (tekst), Rob Hauser (muziek) en Dick Hauser (regie) gaat in april volgend jaar in première. Producent Bergen heeft dat gisteren bekendge maakt. Liesbeth List, die dit seizoen weer in de theaters staat, speelt de rol van een moeder die in de jaren zeventig zwanger is geworden toen zij met een popbandje de wereld afreisde. Wie van de band leden de vader is van haar dochter weet ze niet. Haar dochter, ge speeld door Lottie Hellingman, gaat jaren later naar hem op zoek. Coen van Vrijberghe de Coningh speelt de rol van alle mogelijke vaders. De 18-jarige Lottie Hellingman speelde in diverse pro ducties van het Nederlands Kindertheater, waaronder Toffe Tom mie Zorgeloos. Dit jaar begon zij een studie geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Coen van Vrijberghe de Coningh speelde de rol van Johnny in de televisieserie Flodder. In Kats Co was hij inspecteur Kats. Ook maakt hij deel uit van de muziek- theatergroep The Shooting Party. Hilversum (anp) - PolyGram Vi deo brengt tien onemanshows van Toon Hermans op video uit. Het vroegste optreden dateert uit 1958, de laatste is uit 1993. Iede re band bevat één show. Een deel van het materiaal is nog nooit op plaat of cd verschenen. De caba retier staat momenteel weer op de planken met een nieuwepro- gramma. De eerste drie programma's zijn op 16 mm film geregistreerd. Ze werden live uitgezonden op televisie en vanaf een monitor met een 16 mm camera opgeno men (elerecording). Een techni cus heeft de opnamen gerestau reerd en geschikt gemaakt voor video. De eerste vier banden liggen van af 11 april in de winkel. Te zien zijn de shows uit 1958 met liedjes als Mediterranée en Een ballon. De andere dateren uit 1961,1965 en 1967. Die laatste twee werden opgenomen in Carré in Amster dam. De overige banden, met shows uit de periode 1973-1993, komen in het najaar op de markt. Tommy's moeder wordt vertolkt door Kim Wilde. Zij maakt daar mee haar musicaldebuut. De in middels 35-jarige zangeres kreeg bekendheid met pophits als Cam bodia, Four letter word en vooral Kids in America. Ze nam in to taal tien albums op en scoorde in vijftien jaar tijds met 25 singles. De titelrol wordt vertolkt door de negentienjarige Paul Keating. Het afgelopen half jaar werden er met het oog op Tommy open au dities gehouden. Daarop kwamen zevenduizend kandidaten af, waaronder twaalf popsterren. Onder meer leden van Take That, Wet Wet Wet en Bros dongen naar de titelrol. Uit eindelijk werd aan de onbekende Paul Keating, zoon van een Lon dense politieman, de voorkeur gegeven. Hij komt niet uit het vak, al heeft hij toch al enige musicalervaring. Op elfjarige leeftijd speelde hij de rol van Gavroche in Les miséra- bles. Bovendien speelde hij de hoofdrol in de BBC-kinderserie Troublemakers. Maar daarna zat hij zonder werk. Op het moment van zijn auditie werkte hij als vakkenvuller in de plaatselijke supermarkt. Pete Townshend is vol lof over zijn nieuwste Tommy-vertolker. Hij zegt: „We hebben gedurende het auditieproces enige buitenge wone mensen gezien. Maar ik weet zeker dat Paul de juiste man voor deze rol is. We hebben een briljante nieuwe ster ontdekt, daar twijfel ik niet aan." I U ;v, me* onder meer El- I lm t n' Bon W°0(L Eric Clap- Tma Turner en Jack Ni- son. De twintigste verjaar- I VmrVan ommy werd in New nm ®ev'erd met een versie die I »tleuw st°nd van de grote 1 bflien' Zoa's Wol, Patti La- Me en Phil Collins Stampvol Tm.!,UiiS er dan de musical. Pete CTnd Paste waar nodig z'n I Am»aan' Stolpen door de ISaan Des McAnuff. De I J'ere was op 9 juli 1992 in La Californië- In april '93 on R lTmy aan een zegetocht v ni adwaY- Behalve zeer lo- tal rensies ontving de musi- I Wa5.„ ,een reSen aan prijzen, rijf Tony Awards, zeg g de theater-Oscar. In tótaal too»?. mmV 24, veelal zeer - n "gevende onderscheidin- e™ u3®, dat he kaartverkoop #av I1 Tommy het Broad- [fy-r cord kaartverkoop met aarde van $494.897,50. Dit WAT KENNERS en liefhebbers al jaren weten en koesteren, en wat op deze plaats al zeker drie maal in gloedvolle woorden is uitgedragen, dat moet nu kenne lijk ook het grote publiek einde lijk eens weten. De gouden stem van de Zweedse mezzo-sopraan Anne Sofie von Otter wordt de zer dagen tot in de STER-blok- jes op de radio aangeprezen. Als er ooit een publiciteitscampagne op zijn plaats was, dan wel deze. Immers, de mensen mogen best eens weten dat er naast de be kende tenor-schreeuwelijken ook nog een andere manier van zingen bestaat: een intelligente, doordachte en tekstgerichte wij ze van interpreteren. Anne Sofie von Otter brengt al jaren de lief hebbers in verrukking met haar oor- en zielstrelende stem. De nieuwste cd in de rij heet Wings in the Night, bestaande uit 31 romantische liederen van zes Zweedse componisten van rond 1900: Wilhelm Peterson- Berger, Sigurd von Koch, Wil helm Stenhammer, Ture Rangström, Hugo Alfvén en Emil Sjogren. Zweden heeft, met zijn geringe bevolkingsaantal, verhoudings gewijs veel wereldberoemde zangers opgeleverd: Jenny Lind, Jussi Björling, Birgit Nilsson. Klaarblijkelijk is Zweden een land waar veel gezongen wordt. Dat verklaart het grote aantal componisten dat zulke prachtige liederen als op deze cd heeft ge schreven: er was veel vraag naar. Overigens schreef ook de buurman, de Noorse componist Edvard Grieg, een grote hoe veelheid liederen - met een keu ze waaruit Anne Sofie von Otter een paar jaar geleden al verplet terend scoorde. Von Otter staat dus in een rijke Skandinavische vocale traditie. Zij is als het ware het schitte rende sluitstuk van een lange ontwikkeling. Ook deze cd is weer een schot in de roos, mede door de naadloze muzikale sym biose van Von Otter en haar vas te pianist Bengt Forsberg. (DG 449 189-2) HANS ROOSEBOOM ZONDER DE verbinding met Mozart zou de naam Antonio Salieri waarschijnlijk na 1825 vergeten zijn. In dat jaar stierf de componist die de vroegtijdige dood van Mozart op zijn gewe ten zou hebben. Al direct na Salieri's dood werd het moordverhaal gelanceerd door de Russische schrijver Alexander Poesjkin in zijn to neelstuk Mozart en Salieri. Tot en met de film Amadeus van Mi- los Forman is de legende van Sa- lerie als moordenaar blijven be- Mezzo-sopraan Anne Sofie von Otter en pianist Bengt Fors berg FOTO DG staan. Terwijl er historisch nooit iets bewezen is. De naam Antonio Salieri is blij ven bestaan, maar dat geldt niet voor zijn veertig opera's, die de toets der kritiek niet meer kun nen doorstaan. Indertijd scoorde hij er danig mee: al op 24-jarige leeftijd (1774) was hij keizerlijk hofcomponist in Wenen. De komst van het aandachttrekken de genie Mozart naar Wenen, een paar jaar later, betekende voor Salieri de artistieke nek slag. Salieri schreef ook een klein aantal instrumentale werken, waarvan er een paar op een cd zijn gebundeld. Luisterend naar deze pretentieloze muziek hoor je hoe een doorsnee componist, een talentvol vakman, de superi eure en vanzelfsprekende greep op de materie ontbeert die Mo zart bij zijn geboorte was ge schonken. Salieri's muziek is maakwerk, die met hard werk en doorzettingsvermogen tot een goed einde wordt gebracht. Toch valt er best iets te genieten bij Salieri. Het Concert voor pia noforte en orkest eindigt bij voorbeeld met een buitenge woon charmant Tempo di mi- nuetto, vol tintelfrisse 18e- eeuwse delicatessen. Nog veel beter blijkt het Concert voor fluit en hobo te zijn, een uitste kend werk, dat boven het 18e- eeuwse gemid delde staat. (Er ato 0630-12987- 2) HR DRIE CON CERTANTE werken van Jo seph Haydn zijn op een cd sa mengebracht: de twee cellocon certen en de Sinfonia Concert ante. In het onvolprezen Celloconcert in D ontmoeten een rijpe Haydn, rustig voortschrijdend door de beginnende herfst, kalm en re gelmatig ademhalend, maar met de mooiste gedachten en mijme ringen in het hoofd. De uitvoe ring door cellist Frédéric Lodéon en de Bournemouth Sin- In zijn liedjes maakt Van Maasak kers veelal kleine prentjes van het alledaagse leven. Hij bezingt stee vast in Oostbrabantse tongval het vallen van de avond, de goede raad van zijn vader ('ge krijget nie van eiges'), het verhaal van de dorpsgekkin, griep en een echte lijke ruzie op zondagmiddag. Ver der zijn steeds weer terugkerende thema's de liefde (uiteraard), de regen en de zon, de lente, de zomer en feestvieren. Van Maasakkers stapt nauwelijks uit dat toch ietwat bekrompen wereldje. In De foto bezingt hij de ommekeer in het leven van een heroïne-hoertje. En in Bange blanke man heeft hij het over bui tenlanders in ons land. In weer een ander liedje beschrijft hij het verlangen om over de wereld te reizen. Maar hij voegt er tussen de liedjes door gauw aan toe: Het is mooi om te dromen, maar nu weer terug naar de realiteit van alledag. Liever nog is hij namelijk brug wachter in Brabant dan te wande len door de straten van New York. Bij Gerard van Maasakkers dus geen scherpe maatschappijkri tiek, geen politiek en geen cynis me. Het is een en al vriendelijk heid wat de klok slaat. Deze be scheiden levensgenieter droomt af en toe melancholiek weg. Maar dan heb je het wel gehad. Misschien is Gerard van Maasak kers een beetje te veel blijven han gen in het veilige wereldje van zijn jeugd. Misschien is het hem te ver wijten dat hij als volwassene naast al het moois in het leven te weinig oog heeft voor nog meer zaken die misgaan. Maar mis schien is hij ook wel de broodno dige tegenhanger van de steeds grover confronterende cabaretiers en liedjeszangers. Als je als toe schouwer geen prikkelende analy se verwacht van onze leefomge ving (of dat nou wereldwijd is of dicht bij huis), dan moet je zeker naar de integere en muzikaal vak kundige zanger gaan kijken en luisteren. Oudenbosch - Theater Fideï et Arti. 'Gerard van Maasakkers' zingt, door Gerard van Maas akkers en de Vaste Mannen. Gezien op 17 maart. Nog te zien op 29 maart in Breda, 20 april in Geertruidenberg en 24 mei in Roosendaal. Door Theo van Drunen Zijn verschijning is er een van vriendelijke bescheidenheid. Zijn uitstraling is braaf met een heel klein ondeugend knipoogje. Zijn repertoire is niet sensationeel en de themas zijn dicht bij huis ge vonden. Dat is een korte schets van de in Nuenen geboren en in Budel woonachtige Brabantse troubadour Gerard van Maasak kers. Hij trad zondagavond op in een gemoedelijk bezet Fideï et Ar ti in Oudenbosch. Bij binnenkomst in de zaal is er bij veel artiesten al een achtergrond muziekje te horen dat iets ver klapt van wat er die avond volgen gaat. Bij Gerard van Maasakkers hoor je alleen vogeltjes fluiten. Dat tekent meteen het karakter van het programma Gerard van Maasakkers zingt. Gerard van Maasakkers is niet meer en niet minder dan een lied jeszanger, een troubadour pur sang. Hij speelt zelf gitaar en laat zich verder begeleiden door De Vaste Mannen: Hein Mandos op piano en accordeon en Rinus Raaymakers op contrabas; Cor Mutsers speelt gitaar en neemt de percussie hier en daar voor zijn rekening. fonietta o.l.v. Theodor Guschl- bauer houdt zich aan het uitge wogen wandeltempo dat voor dit werk vereist is. Voor de lief hebbers: het eerste deel van dit celloconert bevat een lange, op zienbare cadens geschreven door de cellist Maurice Gen- dron. Groots opgezet is de Sinfonia Concertante voor hobo, fagot, viool, cello en orkest. Haydn schreef dit op het toppunt van zijn carrière, tij dens zijn verblijf in Londen (1792). In Londen had men de rode loper voor de beroemde man uit Wenen uitgelegd: alles wat hij wenste kon geregeld wor den. Zo had hij een enorm symfo nie-orkest tot zijn beschikking, in clusief ruim koper en slagwerk: attri buten waarvan Haydn dankbaar gebruik maakte in de symfo nieën die hij in Londen compo neerde. Ook de Sinfonia Concertante is geschreven voor een mooi volle dig orkest. Vooral in het eerste deel horen we lang uitgesponnen thema's, die in alle rust worden uitgewerkt. (Erato 0630-12985- 2) HR Den Haag (anp) - Het World Li berty Concert in Arnhem, dat vo rig jaar rechtstreeks in 29 landen op tv te zien was, dingt als enige Nederlandse programma mee naar de Gouden Roos van Mont- reux. Op 30 april kiest een jury uit zes programma's de beste inzending. Centrale thema van het concert was de herdenking van vijftig jaar bevrijding van Europa. Be roemde artiesten, zoals Joe Coc ker, Wet Wet Wet, Cyndi Lauper en Alan Parsons verleenden hun medewerking, begeleid door een immense lasershow, water kanonnen en stunts van parachu tisten. De befaamde Amerikaan se nieuwspresentator Walter Cronkite presenteerde het spek takel. De producent overweegt volgend jaar een tweede World Liberty Concert in Jeruzalem.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19