Werknemers murw, triest èn opgelucht DE STEM Kok: alles uit de kast gehaald om Fokker te redden Jje koest Bij toeleveranciers Fokker verdwijnen duizenden banen •ankrijk Ier hard De KUB. Je beste kennis in Brabant. A6 HHIHHflHHflH Op woensdag 10 en donderdag 11 april 1996 openen wij onze deuren. Voor iedereen die een oogje op ons heeft. Of denkt, de KUB is een optie. Een kijkje nemen kan nooit kwaad. Met eigen ogen zien waar anderen over praten. Kiezen is kijken. Eens kijken of we elkaar vinden. Katholieke Universiteit Brabant F okker-aandeel sluit op 45 cent ■H 16 MAART 1996 ■anse bevolking tegen te I mans met een groter ver i. Dat heeft de Assembléè Ig te laten drukken. Het is boodschap die vergeleken worden met die op alcohol sen en pakjes sigaretten" ngdurig en op hard volume Iteren kan gehoorklachten oorzaken'. meeste Franse jongeren - t walkman - moesten giste" i om de nieuwe regel lachen Waanzin. Op mijn walkman feter ik naar harde muziek I als ik een nieuwe nodig heb h koop ik hem wel in het bui Wand." Economie 1 ZATERDAG 16 MAART 1996 INLAND KOrtI ten door Iers weigeren aan het werkte ecialiseerde bedrijven staken /leer dan 300 geldautomaten derneming die de automaten •Ie honderden geldlopers. Zij en en willen dat met onmid- erde koerier meerijdt. In een uit staat dat zo'n derde bege- :ht wordt. tot grote problemen geleid, al' por een lege automaat en zijn |lagen. Ook supermarkten on- j de geldlopers. Ze hebben een Ierlands drugsbeleid tse deelstaat, eist een radicale spolitiek. De liberale houding1 edeverantwoordelijk voor de fegio, zegt de Beierse minister Beckstein. lervatieve bewindsman zich in bewindslieden over het Neder- lek vergadert de Nederlandse het zijn christen-democratische Blijk regeringscommissaris voor Tderlandse beleid bekritiseert, plf miljoen inwoners) vorig jaar i van XTC-pillen. Volgens hem lijn staat in beslag genomen ver- De politiek van Den Haag met] ugs is mislukt, vindt Beckstein. bps krijg je hasj, aan de achter-1 iseum Belgrado de vrouw' van de impressionist uit het Nationale Museum in c uit de lijst en was al uit het ge liets merkte. De museumdirectie llerij uit 1915 waard is. Volgens Je waking van het Nationale Mu it zich over padia, een van de leiders van het Tch gisteren overgegeven aan de Lollipop, gaf zich in Cali over Jombiaanse drugsbestrijding. De herbergt een van de gt Iereld. De 32-jarige Ramirez was I ding van het machtige drugskar-1 es van de zeven leiders werden it Estonia bergen I gezonken veerboot Estonia wor-| .chtoffers geborgen. Een spec an duikers aangeboden, om naar I en van ongeveer 900 omgekomen 1 i. De veerboot ligt voor de zuid-f ran 80 meter. in Europa sinds het eind van d t 1994 912 mensen om het leven, j J>oot onderweg was van Tallinn in I ongeluk gebeurde bij zware itair gewond xlandse korporaal van de vredes- ;middag gewond geraakt door een oordwapen. Hij kreeg een kogel in sntladen van het kanon van Dg onbekende oorzaak vier patro- els raakte de korporaal, die op een riij is overgebracht naar de ver-1 Ie militair maakt deel uit van he 1 dat werkt vanuit Skender Vaku pnderzoekt het incident. Door Rinze Brandsma Schiphol-Oost- Nauwelijks emoties. Een vreemd soort opge luchte vrolijkheid. Een eind aan een maandenlange, voor som migen jarenlange onzekerheid. „En nu solliciteren. Vanmiddag heb ik mijn eerste afspraak al," roept iemand. Tegen tienen druppelen de eer sten van de meer dan vijfduizend ontslagen Fokker-werknemers de poort van de hoofdvestiging op Schiphol-Oost uit. Naar huis, om te verwerken wat ze zojuist in een paar woorden gehoord hebben, de boodschap die ze stuk voor stuk al verwacht hadden: 'Fokker is failliet, het is afgelopen'. Een g - vooral bij de ouderen - staan de tranen in de ogen. Daar gaan ze, voor het laatst de poort uit. Murw, gelaten, maar toch blij dat ze eindelijk zeker heid hebben. De meesten met in a tasje de plant, die ze op him ikplek hadden. Of hun werk- Ischoenen, de ingelijste foto van het gezin, hun radiootje, de pos ters die naast hun bureau hingen, m viertalig technisch woorden- ...ek. Fokker heeft een extra grote j portiers laten aanrukken, Ien dranghekken. Iedereen moet de inhoud van zijn of haar tas of tonen voor hij voorgoed caar huis mag. Een aangrijpend i van een onttakeld bedrijf: |geen snipper bedrijfseigendom i de poort uit, ook niet als souvenir, ook niet als je eraan ge hecht bent na een lang dienstver hand. Opvallend Want verknocht zijn ze allemaal aan Fokker. De trouw en liefde loor de oudste vliegtuigbouwer ter wereld is opvallend. En nog kunnen of willen veel 'Fokkeria- het niet geloven. [Elektrotechnicus L.Bos (42), die meer dan twintig jaar gewerkt keft bij Fokker, vertelt dat hij en a's op de afdeling 'ser vices' elkaar 'tot maandag' ge wenst hebben. Tot maandag? Maar iedereen krijgt toch zater dag de ontslagbrief thuis be zorgd? „Je hebt allemaal een beetje hoop dat je bij de ploeg technici zit die terug mag komen. Onze afdeling zal door blijven draaien voor de afbouw van de laatste kisten en het onderhoud van de bestaande vloot. Het rare is dat de situatie er voor onze afdeling juist heel gunstig uit ziet; we waren winst gevend." Bos zegt dat hij niet eens emotio neel wordt over zijn eigen lot. „Het meest aangrijpend vind ik dat hier straks geen vliegtuigen meer uit de hal komen rollen, na 76 jaar bouwen van fantastische kisten. Het zegt toch genoeg dat er tot gisteravond aan toe, tot het laatste moment keihard is door gewerkt. Er is werk genoeg, de Fokkers blijven gevraagd." Familie Ook zijn vrouw werkt bij Fokker, ze staan nu beiden op straat. Hij gaat eerst bij zijn vader langs, om te praten over het verwachte maar nauwelijks te vatten fail liet. „Voor hem is het haast nog moeilijker dan voor mij. Ik kom uit een echte Fokker-familie. Mijn vader heeft er 40 jaar ge werkt, mijn zus werkte er. Mijn vader deed de motoren. Hij heeft meegewerkt aan de straaljagers, vanaf de Gloster Meteor, de Star- fighter, de F16, de grote Fokkers. Hij heeft in zijn tijd ook regelma tig slechte periodes meegemaakt. Dan zaten ze boutjes te tellen. Maar altijd weer leefde het weer op en ging Fokker verder. Daar- Van onze Haagse redactie Den Haag - „Een sociaal drama van ongekende schaal. Een enorme tragedie voor de mensen en hun gezinnen. Het is wrang en droevig dat het doek valt voor de Nederlandse vliegtuigin dustrie. Je weet dat dat niet meer terugkomt en dat is een blij vend verlies," aldus premier Kok gisteren over het faillissement van Fokker. Voor het laatst de poort uit. Fokker is kapot. om is het voor ons zo ongelooflijk dat het nu is afgelopen." Veel Fokker-werknemers zijn verbitterd over 'Den Haag', over wat zij de falende industrie-poli tiek noemen. F.Janssen (31 en twaalf jaar bij Fokker) van de af deling verspaning: „De regering dringt sommige landen als het ware ontwikkelingshulp op. Je mag het misschien niet zeggen, maar één huilend kind in de Sa hara en daar stromen de miljoe nen. In elk ander land helpt de overheid de vliegtuigindustrie. En hier? Hier mocht Fokker zelf zijn boontjes doppen." Beter Collega Bos is het niet helemaal met hem eens. „Minister Wijers is vanaf het begin heel open en eer- MASSA-ONTSLAGEN EN REORGANISATIES IN NEDERLAND Bij de teloorgang van Fokker verliezen duizenden werknemers hun baan. Een overzicht van geruchtmakende j aankondigingen van massa-ontslagen en j reorganisaties in Nederland vanaf 1983. Philips schrapte in 1989 bij de operatie Centurion wereld wijd meer dan 40.000 banen. In Nederland werd in de loop van 1990 bekend dat zeker 6800 banen zouden verdwijnen. Dit gebeurde echter niet via een massa ontslag in één keer. 1985 1986 I '87 I 1988 "89 I 1990 lijk geweest over de kansen. Hij heeft het beter gespeeld dan des tijds zijn voorganger Andriessen, die heeft ons weggegeven." Geen zwarte-pieten-spel voor hem. „Dasa heeft er ook heel veel geld ingestoken. Ons eigen manage ment heeft er de afgelopen tijd heel hard aan getrokken. Alles loopt intern op rolletjes. Het is een optelsom van problemen. Bij voorbeeld dat Fokker te lang vliegtuigen voor dollars is blijven verkopen. Nu pas hoor je: we moeten in andere valuta afreke nen. Dat besef is veel te laat ge komen." Er zijn collega's die al een visje hebben uitgeworpen richting Boeing, in het Amerikaanse Seattle. Met die mega-vliegtuig bouwer gaat het zo goed, dat de ervaren Fokker-technici er zö aan de slag zouden kunnen. „Maar laten ze zich goed realise ren dat het daar nog veel harder is dan hier. Gaat het daar wat slechter, dan sta je gelijk op straat. Zonder hulp of uitkering." Veel ontslagen Fokker-mensen zijn optimistisch over hun kans op nieuw werk, zolang ze tenmin ste nog niet te oud zijn. Kantoor medewerker Van de Wees trekt alle camera's als hij zich voor de poort posteert met een groot pa pier van het Jobcentre van Fok ker met 'Ondernemers van Ne derland, heeft u vacatures?' Bij Fokker gaat het om kundige, goed opgeleide vaklui: onge schoolde krachten werken er niet. Dat zegt ook F.Janssen. Hij denkt als vaardig allround draai- er/vrezer op korte termijn wel weer nieuw werk te vinden. Mazzel Hij realiseert zich dat hij de poort van Fokker voor het laatst de rug toe moet keren. Hij heeft de por tier een hand gegeven en wenst zijn collega's 'de mazzel en sterk te'. Hij heeft sleutels, pasje en z'n stofjas met embleem van Fokker moeten Opleveren, zijn werk schoenen 'kreeg hij mee. „Die gooi je toch niet weg, dat is me te emo tioneel." De stemming na de aan zegging van het massa-ontslag was gelaten, stil; 'we zagen het toch allang aankomen, hier heb ben we maanden naar toege- leefd'. De mensen van Fokker hebben de afgelopen jaren al zo vaak slecht nieuws van inkrimpingen, sane ringen, dreigend failliet moeten verwerken. „Nee, Fokker-perso neel wordt niet kwaad meer. We hebben elkaar de hand geschud, elkaar het beste gewenst. Ik heb mijn ploegbaas gezegd dat hij een prima kerel was. Ik heb best een brok in m'n keel, hoor. Ik denk dat als ik straks in m'n auto zit, verdwaasd zit te denken van: is het nou écht gedaan? Ik kan het me niet voorstellen, zo'n gewel dig bedrijf, nu afgelopen." Een figuur in het zwart begint de grote lichtbak met het logo van Fokker op het dak af te plakken met een lap zwart plastic waarop staat 'Fokker rouwt'. De kille wind blaast het bijna direct weer weg. Er rijden nog grote trucks de poort uit, naar Fokker-Elmo in Woensdrecht, dat nog levensvat baar is en mag doordraaien. Leeg Toeterend naar elkaar rijden ze weg, het grote parkeerterrein loopt voor het laatst leeg. Het maatschappelijk werk in Amstel veen is begonnen met een telefo nische hulpdienst voor Fokker medewerkers en hun familiele den. Om hen niet in het zwarte gat te laten vallen dat na de eer ste schrik en tranen dit weekein de dreigt. Voor de hele regio rondom Schiphol is het een zwar te dag: zoveel werknemers op straat, het grootste massa-ont slag na de oorlog. Kok zei tot donderdagnacht nog de hoop te hebben gehad dat er 'een deal was te maken met de Koreanen'. Maar toen een duidelijk signaal van die kant uitbleef, was deze afloop onvermijdelijk. Volgens hem heeft het kabinet, met minister Wijers voorop, alles uit de kast gehaald om andere partijen te interesseren voor een overname. „Dat is mislukt. En dan kun je als overheid niet kunstmatig een in dustrie in stand houden waar geen toekomst voor blijkt te be staan." Hij wees erop dat de overheid al vele keren geld in Fokker heeft gepompt. „Het houdt een keer op." Vaag briefje Minister Wijers en zijn adviseurs zaten donderdag de hele nacht op het ministerie van Economische Zaken in een laatste poging Samsung telefonisch over de streep te trekken. Wijers probeerde vrijdagochtend om vier uur nog om Samsungs topman te pakken te krijgen. Dat mislukte. Om zes uur verloor Wijers alle hoop toen er uit Zuid- Korea 'een rijkelijk vaag briefje' arriveerde. Het bood volgens Wijers nog minder hoop dan eer dere faxen. „Ik zou bij God niet weten wat ik meer had kunnen doen," zei de uitgeputte bewindsman gister ochtend nadat hij de Tweede Ka mer had ingelicht. „De bewindvoerders zeiden ook niet meer te weten wat ze van de overheid moesten vragen, Er was nog steeds geen zicht op een op lossing. De desintegratie binnen Fokker ging steeds verder. Het bedrijf was al zeven weken in surseance en de bewindvoerders hebben ook rekening te houden met de schuldeisers." Grens trekken Daarom gelooft Wijers niet dat een week extra Fokker had kun nen redden. Er ontstond gaandeweg steeds meer twijfel of Samsung ooit nog wel een serieus bod zou overwe gen. Volgens de minister was het ka binet bereid zowel geld te steken in de ontwikkeling van nieuwe (ADVERTENTIE) 1993 1994 niet mee bemoeien. „Die twee enorme vliegdekschepen kunfl® alleen maar zorgen voor een es calatie," aldus Chou Li-t'ing,J" Taiwanese zakenman. „Dit blijft een Chinees-Chinese aangelegenheid. Als we oorlog willen, dan zullen we dat ze" wel bepalen. Waarom moet® buitenlanders zich altijd met ons f bemoeien? Willen jullie soms c er oorlog komt? Zijn jullie so^l bang dat een verenigd China e® I bedreiging kan vormen voor fl«| Westen?" vraagt hij zich af. Liang Wenjing, de zakenman ui Xiamen, is nog bozer. „Dit is pure binnenlandse aangelegen heid. Als die Amerikaanse scne- pen binnen onze territoriale wa teren komen, dan zullen we on middellijk terugslaan." Beide mannen spreken de no p uit dat er na de presidentsver kiezingen weer normaal gePr zal worden tussen Beking Taipei. „En als er de ene dag politieke oplossing komt, ben wij de volgende dag oir communicatie," zegt Chou. orlze verslaggevers «erdam - Het faillisse- M van Fokker betekent '«dat alleen dat 5000 werk- >ethl!an de vlie§tuigbou- e ®n baan verliezen; bij de leveranciers van Fokker 'kwijnen.duizenden ba*en 1 Nederland zal de schade ech- p meevallen, menen deskundi- IS®. Fokker-topman Van Schaik TOmde gisteren een aantal van pW arbeidsplaatsen, dat bij de platies van de vliegtuigbouwer *1 verdwijnen. getal wordt ook genoemd por ir. j Kooijman van het Ne- Wands Instituut voor Vlieg- ®6Mtw\kkeling en Ruimtevaart Ij® andere deskundige beaamt |Mier tond de 5000 banen zullen Jpdwijnen bij toeleveranciers. 1 schat zelfs in dat Fokker in binnen- en buitenland goed is voor zo'n 15.000 banen. Het bedrijf Driessen in Wiering- erwerf, dat keukensystemen aan Fokker levert, is een van de gro tere Nederlandse zakenrelaties van Fokker. „Fokker is goed voor 1 procent van onze omzet. Wel zijn er rela tief veel mensen van ons bij be trokken, ongeveer 30. Maar die kunnen we waarschijnlijk her plaatsen binnen het bedrijf." Bij Driessen werken wereldwijd 1200 mensen. Valt het in het Nederlandse be drijfsleven mee met de afhanke lijkheid van Fokker, bij enkele onderzoekscentra zijn de gevol gen veel groter. Zo zal het Natio naal Lucht- en Ruimtevaartlabo ratorium (NLR) zwaar getroffen worden door het wegvallen van Fokker. Een groot deel van het onderzoek dat men daar doet, gebeurt in op- dracht van Fokker. Bij het NLR werken bijna duizend mensen. Het instituut was gisteren niet voor een reactie bereikbaar. Bij het NIVR van Kooijman werkt eenderde van de mensen voor Fokker. In aantallen valt het echter mee; bij het NIVR werken slechts 24 mensen. De grootste klappen vallen bij de toeleveranciers in het buitenland. Zo verklaarde eerder al het Noord-Ierse Short's, dat de vleu gels voor Fokker maakt, dat er 1500 banen zullen vervallen als Fokker failliet gaat. Ook Dasa-dochter Deutsche Air bus (rompenfabrikant) is erg af hankelijk van Fokker. Schattin gen aan banenverlies variëren van 600 tot 1200. Andere buitenlandse bedrijven die aan Fokker een belangrijke klant hebben zijn onder meer het Engelse Rolls Royce (motoren) en Singapore Aerospace (deuren). Vul deze bon in en kom woensdag 10 of donderdag 11 april naar de voorlichtingsdagen van de KUB in TILBURG. I Voorlichtingsdag 10 april 1996 algemene economie bedrijfseconomie fiscale economie econometrie international business bestuurlijke informatiekunde Voorlichtingsdag 11 april 1996 psychologie sociologie wijsbegeerte taal- en cultuurstudies taal, informatie en communicatie nederlands recht europees recht fiscaal recht juridische bestuurswetenschap theologie personeelwetenschappen vrijetijdwetenschappen arbeid en sociale zekerheid beleids- en organisatie wetenschappen Mijn belangstelling gaat in de eeiste plaats uit naar de opleiding: Ik wil ook graag informatie over de opleiding: Ik kom naar de voorlichtingsdag op: woensdag 10 april. O donderdag 11 april. Ik neempersonen extra mee. Ik kom niet naar de voorlichtingsdagen. Naam: m/v Adres: PC woonpl.: _r. Ik zit in 4 VWO/5 VWO/6 VWO/anders: Stuur deze bon in een open envelop zonder postzegel naar: Katholieke Universiteit Brabant, Antwoordnummer 60569 5000 WB Tilburg. Of bel: <fj>013-4662211 vliegtuigen als in de nieuw op te richten lease-maatschappij voor Fokker-toestellen. Bedragen wilde hij gisteren niet noemen. „Maar het ging om een substantiële hoeveelheid geld. We hadden natuurlijk ergens een grens moeten trekken, maar daartoe ben ik niet in staat ge steld, want de onderhandelingen zijn nooit begonnen." Wijers toonde zich teleurgesteld dat Nederlandse banken en pen sioenfondsen niet warm liepen voor een Nederlandse oplossing. Maar van verwijten wil hij niet weten. „Ze hadden goede argumenten. Pensioenfondsen willen geen gro te risico's nemen bij hun beleg gingen. Dat kun je ze nauwelijks kwalijk nemen. En bij banken, zekerde Nederlandse, geldt altijd dat ze eerst een duidelijke onder nemersfiguur willen zien, voor dat ze ergens geld in steken. Wat steeds weer ontbrak, was die par tij waar je je bij wijze van spre ken aan op kunt hangen." Stork kon die partij niet zijn, want het bedrijf is te klein. Tussen hoop en vrees Wijers zei dat hij altijd goede hoop heeft gehad dat er leven voor Fokker was nadat Daimler Benz op 22 januari de geldkraan dichtdraaide. „Je leeft in dit soort processen altijd tussen hoop en vrees. Maar ik heb nooit gedacht dat wordt niks." Zowel kandidaten Bombardier, het Chinese Avic en Samsung hadden ofwel kennis, een grote afzetmarkt of geld te bieden. „Dit is dan ook een hele vervelende trieste en zware dag voor me," zei de bewindsman, die het zijn noodlot noemde dat Fokker nu juist onder zijn ministerschap moet vallen. „Maar misschien kan als ver zachtende omstandigheid gelden dat anders de getallen geleidelijk in de enkele miljarden terecht waren gekomen." De bewindsman riep Nederland se ondernemers gisteren op Fok ker-personeel aan werk te hei pen. De meer dan vijfduizend personeelsleden die ontslag wacht, moeten het doen zonder sociaal plan. Kroonjuweel De overheid gaat de ex-Fokker werknemers wel helpen met scholing en bemiddeling op de arbeidsmarkt. Er komen drie 'job-centres' in de buurt van Fok ker-vestigingen. Daarnaast wordt er 30 miljoen gulden be schikbaar gesteld om zoveel mo gelijk kennis te behouden en on der te brengen bij andere bedrij ven. De fractiespecialisten van PvdA, WD en D66 noemden de afloop 'zeer triest', maar delen Wijers' mening dat Fokker niet meer te redden viel. Alleen de oppositie is zeer kri tisch. CDA-Kamerlid Mateman sprak van een van de zwartste dagen in zijn leven als parlemen tariër. „Het vlaggeschip van de BV Ne derland, ons kroonjuweel, is ons ontstolen." Amsterdam (anp) - Op een prijs houdende aandelenmarkt is gis teren na een korte onderbreking toch weer in het aandeel Fokker gehandeld. Na de aankondiging van het fail lissement eerder op de ochtend kwam er rond half elf weer een koers tot stand. Het aandeel sloot op 45 cent. Dinsdag eindigde Fokker op 1,30 gulden. Handelaren stonden perplex van de koersen. „Het verbaast mij dat ze er nog iets voor geven," aldus één van hen. Het aanbod aan Fokker-stukken was overstelpend en de vraag be perkt. Rond het middaguur gin gen er slechts een kleine 400.000 Fokkers om. Uiteindelijk bleken er aan het einde van de dag toch 2 miljoen stuks van eigenaar te zijn gewisseld. De handel in aandelen Fokker blijft doorgaan totdat de bewind voerders/curatoren een aanvraag indienen om de notering te beëin digen. wÈmBÊw f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7