Weekend Campus bv DESTEM E4 lALGEMEEN Recreatieverhuur ISTERN HOTEL p. De promotie bracht hem ook de kardinaalshoed. Woens dag viert hij zijn 25-jarig bis schopsjubileum. Een gesprek met dr. Adrianus kardinaal Si lookingburo "reizen en Recratie"! )U LANDH0TEL AAN DE MOEZEL Beleidsprogramma Hotel Hesborner Kuckuck "Reizen en Ree Kardinaal Simonis viert zijn 25-jarig bisschopsjubileum 'Ik zou eigenlijk een heilige moeten zijn, maar ik ben het niet' -Xjl ZATERDAG 16 MAART 1996 la d D e D®^HAMPS: mo°ie VriiM 1 vak.huizen voor 2- |s> Info: 0032-84.44 £^n Pe' VAK. CHALETSti~hüuP Belg. en Franse Arde!' Week-end v.a.iqq 9 e' v.a. 299,- Inter-chaS 010-4730319 ohal®l Luxe villa 8-22^7biilDa t.h. we-week, gratis 5 0032/92512486 na 18 u ARDENNENr~Ii^ 6-30 personen. EURor? (SGR) 043-6042600/ W T.h. VAK.WON. kTpariTid zwemb. Ook wandelwS ends/midwk. 077-4670^1 Te huur nieuw ciTu omgeving HOTTON m| 0115-696662. "'I B-.*Th£. v. 4/6/8p. in rustig dorp J bosrijk gebied bij Dltól# zwemb./tuin 043-325Pntto PASEN nog t.h. comTvS won. dichtbij La R0CJ bosr. omq. 075-6289933 'Vrijzinnigheid leidt tot niets' Verhuur luxe stacaravans I 6 persoons 3 slaapkamers! op mooie campings. Grouw Yn 'e Lyte i Emmen Camping Emmen Hardenberg de Klimberg Biddinghuizen Rivièra Pari Heinkenszand(ZI)Stellepla Bel voor folder 0527 - 615215. J ST lERGE OOSTKUST I Van Maerlantstr. 79, B-8370 omfort. Mogelijkheid voorsauni hi gel. 200 m, van het strand, laar open. Tel. 00-32.50.42i»! VAKANTIEWONINGEN \RRANGEMENTEN MET GSKAARTEN LEGOLAND ikosten ons infopakket met PANCENTER-R1BE BYFERIE ERIE'ULFBORG VEMB l*0DDER*DIV. TOURISTBUREAUS S0H0JLANDET*RIM R0M0 1BJERG-DANSK FOLKEFERIE Zijn benoeming werd 25 jaar ge leden door velen onthaald met een storm van protest, door an deren ontvangen met gejuich. Op 20 maart 1971 werd hij tot bisschop van Rotterdam gewijd. In 1983 werd hij gepromoveerd tot aartsbisschop van Utrecht, hetgeen evenmin geruisloos ver- monis. p80 AA Midwolda r 1 P597-552924 (®1 Door Jan Bouwmans de sacramenten nog wel noodzakelijk waren." „Dat binnenwereldlijke godsidee raakte mijns inziens ook het mensbeeld: heeft de mens iets bovennatuurlijks in zich, heeft hij een eeuwigheidsbestemming." Grote zorg De kardinaal heeft er hard aan getrokken. Maar hij moet vaststellen dat de balans wat betreft het aantal praktizerende gelovigen behoorlijk negatief is doorgeslagen. Voor hem een bron van grote zorg. „Als je niet meer wekelijks naar de Kerk gaat, loop je zoveel kans mis om je geloof ook echt te voeden, én aan het Woord van God én aan de gemeenschap. Ik zit mij wel eens af te vra gen of het zo sterk gegroeide individualisme niet mede zo sterk gegroeid is omdat we veel minder samen naar de Kerk gaan. Dan ga je het op je eentje uitzoeken. Dan ga je ook meer gecompartimenteerd leven." Houdt u zichzelf mede verantwoordelijk voor de ontstane toestand „Ik stel me wel de vraag: wat mankeert er aan mij dat ik niet in staat ben om de mensen tot kerkgang te motiveren. En dan nog wetende dat ik daar in praktisch al mijn preken in een of andere vorm op terugkom, omdat het zo belangrijk is. Terwijl ik zie dat het niet gebeurt. Dan denk ik: stel nou voor dat ik een Alles op vakantiegebied in ruenstein/Pfalz T: 00-496392.91 Dir.a. bosrand gelegen, omgevs 'sen. Rest., bierkelder en biertui solarium,kegelb.en tennis.Kamei Ligweide. |w bezoek. Familie Gass. Iv.a. DM 45,- (kind.kort.) Zwembar us, 'ZUR KUPFERKANNE', 56330 7-342, fax: 1877 (wij spreken Ned.' Roermond, tel.: 0475-3-27735. JJfoteftfrossjefiT |t bergstacye nèt over de grens pad Bentheim, (bij Oldenzaal) met zijn heuvel- Jamers met ligbad, toilet, KTV, telefoon en iiuni- ftuna. solarium, bowling, bar en konditorei. |rkeerterrein. nent (3 nachten) DM 255.- p.p. Jijtbuflet en culinair diner. lend- en meerdaagsarrangementen. Vraag 0011 Isarrangement. Hotel Grossfeld. ScholBstraBe fcnd Fax 00-49 5922 4349. §49 5922 828 D) voor prospectus. n/fietsen in Natuurpark Pfalzerwal Iontspannen dagen in een huis n fumihexfeer. Pfalzer keuken. re kamer» „lo/w. lSI)V<l<H'rkie*tel.. kaM-l m'. minibar. Iiulkoii «>f terrus) nnenhot. Aire Hjupïnfle 7. 76848 WilgrAW J Wi. turn. hid,,, f" "■'■s'* rijzinnigheid leidt tot niets." Hij zegt het zeer beslist. Zoals hij er ook vast van overtuigd is dat alleen langs de weg van de heiligheid uit de huidige crisis te geraken is. Waarbij hij ver zucht: „Ik zóu een heilige moeten zijn, maar ben het niet." Het gesprek met kardinaal Simonis heeft plaats in de spreekkamer van het aartsbis schoppelijk paleis aan de Maliebaan in Utrecht. Komende woensdag viert hij zijn 25- jarig bisschopsjubileum, 's Ochtends met een plechtige eucharistieviering in de kathedrale St. Catharinakerk in Utrecht en 's middags inet een receptie in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs. Het heeft de kardinaal in de afgelopen 25 jaar aan publiciteit niet ontbroken. Zijn benoe ming destijds tot bisschop van Rotterdam sloeg in als een bom. Tegenover felle protes ten stonden 64.000 schriftelijke adhesiebetui gingen. Tien jaar geleden werden twee processen legen hem aangespannen wegens uitspraken «ver vrouwen en homoseksuelen. Beide keren werd hij vrijgesproken, maar toch was het e® unicum: een bisschop die voor het gerecht was gedaagd. Het bezoek van de paus in 1985 was ook geen 1 genoegen. Daarbij liet het nadien I Bag eens hele diepe sporen na, onder andere T de vorm van de Acht Mei Beweging. Hij I beeft het mee moeten maken dat twee coile- .pen kort na elkaar, al dan niet ivnjwillig, opstapten. Hij werd er mede op I «gekeken. la. 8d. |2-3 p. pr dag. |R/Lux. HMITT Nittel Ir.Ned. bsel bij |rames, No- jrbouw, ihaard tn.ligw. fitness oderne week tit rest. folder: 1507. riek staat ngen. e krant! ihorn ionk., 2 st.ligg. aparte 1569 VAKANTIE AAN DE LORELEI, inclusief exrn 8 dagen/7 overnachting' in tweepersoons-kam douche/wc, DM 465,- persoon incl. halfpens qrote boottochten, wandeling met sta["p' eten, toegangskaart het poppen- en bere seum, fakkeltocht naar burcht Rheinfels met n derslag en wijn Pr°® tweepersoons-kamer, Wneld.dan ^rsoontcl. halfpensiorO grote boottochten, gangskaart voorr de RhPinfe s en het Puhh en wiji Rheinfels en ZJSESSSêgi douche/wc DMJ2eW persoon en een 9r° ctuS tocht. Boeken °,f Pf0 erha|j: aanvragen bij: 'Win Rheingoldstr.8, Te Oberwesel-Urbar. 608 nn49-6741.1366FaÜ3_ ND OTELIN HETMOOIESAUE iliim nci iwww't A/R/AA-erKe"u km v. Winterberg. ANWB/a^ s)ggrv0|, TER PLEKKE! Vn?ndeiln'ntspanne'! odigen u uit 'n plezierig®_ groot or te brengen! 53 Ka™f,J.an, tJiPj' d, sauna, solariam' ^e^oge kind^j!' ontbijt-saladebuffet. Rog. E _-i0% TM 455,- "'JUBfLEUMAKT 0m- 2, D-59969 Hallenberg/Hes ^984-475 NedspmkJ^5_^ RBERG, 25,-. p. ap- oor gids ■392. 60 DM,-. l^êhure. 87421 (v.a. 14 ui Het heilige was; misschien zouden mijn woorden dan toch veel meer indruk maken. Maar ik ben ook realistisch. We zitten in zo'n diep gaande cultuurcrisis, die je als het ware over spoelt als een vloedgolf. Je moet wel ontzet tend sterk in je schoenen staan om vol te hou den en naar de Kerk te blijven gaan. Ik denk dan met name aan het hele levenspatroon van jongeren. Dat is het grote verschil met de Ver enigde Staten. Daar hoort het erbij om naar de Kerk te gaan, ook voor de jongeren. Daar ben je asociaal als je niet gaat, hier als je wel 'anrJaag zit een opgeruimde en ontspannen kardinaal tegenover me. We gaan even 25 jaar in de tijd. Tegen de achtergrond van optreden op het Pastorale Concilie in Wdwijkerhout kon zijn benoeming tot bis- ™p van Rotterdam moeilijk anders opgevat «den dan als een beleidsprogramma van de «noemende instantie. Heb mijn benoeming destijds niet zozeer e® Programma gezien, maar in het kader l?.~ Pluriformiteit. Als het een programma luk ^an een waar mÜn Hele leven voor Bestaan: het orthodoxe katholieke geloof, is mijn programma geweest vanuit een 'gewortelde waarheidsovertuiging. Maar vanuit een pragmatisch oogpunt. Ik ben kerkhistoricus, maar wat ik vanuit de s weet, is dit: vrijzinnigheid leidt vol ^zinnigheid houdt het een tijdje j. ririschien een paar geslachten en sterft kernelementen van het orthodoxe geloof achtte u toen in gevaar? Sezag. Toen groeide al de opvatting: de mZ'ln men'ng Hebben, de bisschop- Hun mening hebben, maar wij neer een mening en dat staat min of aast elkaar. Daarin zag ik dus een heel gevaar. Daarnaast de moraal van de - n het gewijde ambt. Dat waren dingen danl® a' zeer omstreden werden. Met name 7/et gewijde ambt." lodskÜf Za' °°k de secularisering van het 'obins!Ilp 'n de HmHt. Dat boekje van Voor p „Was in 1963 verschenen, 'Eerlijk God do waarin de transcendentie van ■"gewis/u teit van min meer werd h" 'p!!fj ,voor een binnenwereldlijke God. tot allerlei discussies of bidden en Celibaat Het priesterschap voor de vrouw en het celi baat behoren tot de vaste onderwerpen in vraaggesprekken met de kardinaal. Een van zijn reacties is: kijk naar de kerken die wel vrouwen in het ambt hebben en geen verplicht celibaat; ze hebben het even moeilijk als wij. Maar is dat niet een beetje simplistisch gesteld? „Dat zou het op het eerste gezicht kunnen lij ken. Maar ik geloof het niet. Stel dat de Kerk zou zeggen: we laten de koppeling van pries terschap en celibaat vallen en de vrouw mag in het ambt, zouden we dan tot een dieper contact met het grenzeloze Godsgeheim komen? Zouden we dan werkelijk tot meer gebed komen? En tot een geest van gebed, wat toch de hele geest van Jezus is en van het evangelie. Ik ben bang dat het dan nog erger wordt. Omdat ik op geen enkele manier zie dat een jongere generatie dan vrolijk gaat bidden en naar de Kerk komt. Dat is mijn inschatting." „Als je op kortere termijn kijkt, lijkt een wat lossere opstelling een betere uitgangspositie voor de toekomst. Maar ik vind dat we met het evangelie in de hand altijd moeten denken aan de lange termijn. En op de lange termijn zal het toch altijd weer uitkomen op wat Gods Geest in die tweeduizend jaar aan waarheid in zijn Kerk heeft uitgekristalli seerd. Ook ten aanzien van een, au fond beschouwd, disciplinair vraagstuk als het celibaat van de priester." „In het celibaat zit veel meer Heilige Geest dan geest van mensen. En voor de Christus representatie - hetgeen toch het wezen van het priesterschap is: de persoon van Christus gestalte geven - is de celibataire levenswijze toch een uitermate aangepaste vorm. Als het natuurlijk goed beleefd wordt." Denkt u dan dat de oosterse en de protestant se kerken zich op langere termijn tot het celi baat zullen bekeren? „In de oosterse kerken is in elk geval in de laatste eeuwen een zeer sterke celibatisering aan de gang. Oosterse gehuwde priesters heb ben mij eens verteld dat dit verschillende redenen heeft. Het gebeurt nogal eens in de oosterse orthodoxe kerken dat de gehuwde priester als tweederangs wordt beschouwd. De mensen biechten daar bij voorkeur bij de celibataire priesters. Omdat wij helaas het sacrament van de biecht praktisch kwijt zijn, speelt dat in de celibaatsdiscussie helemaal geen rol meer. Ik ben ervan overtuigd dat, als wij het sacrament van de biecht serieus zou den nemen, een heleboel mensen anders over het celibaat zouden denken. Denkt u dat de onfeilbare uitspraak 'de Kerk is niet bevoegd de vrouw ooit tot het priester ambt toe te laten' bestand zal zijn tegen de tand des tijds? „Natuurlijk is die bestand tegen de tand des tijds, in deze zin dat hij nooit zal worden teruggetrokken of veranderd in de toekomst. Maar dat wil niet zeggen dat het geen grote crisis zal veroorzaken en hier en daar ook veroorzaakt. Maar dat is niet alleen met deze uitspraak geweest. Dat is ook met andere uit spraken geweest. Ik denk dat de uitspraken van Humanae Vitae (zoals het verbod van pil en condoom, jb) ook tegen de tand des tijds bestand zullen zijn en nooit zullen worden teruggetrokken, hoeveel crisissen daarom trent ook ontstaan." Wat is het voor een God, die de helft van de door hem geschapen mensen niet geschikt acht om zijn heil sacramenteel aan mensen door te geven? „Het woord geschikt is hier niet juist. God roept hen niet tot het priesterschap. Dat is wat anders. Hij roept die helft wel tot andere dingen. Priester worden is in eerste instantie geen kwestie van geschiktheid, maar van roe ping. Vergeet niet, er zijn ook een heleboel mannen die zich geroepen achten tot het priesterschap en dat de Kerk moet zeggen: het spijt ons, maar we doen het niet. Ook een heleboel mannen zijn er niet geschikt voor." Maar dat is toch onvergelijkbaar? „Ja, het is onvergelijkbaar. Maar als ik nou eens dit zou zeggen: wat is het voor een God, die de helft van de door hem geschapen men sen niet geschikt acht om kinderen voort te brengen. Dat kan een sofisme lijken. Maar dat is het mijns inziens niet. Wat zeg ik daar mee? Dat God man en vrouw heeft geschapen, volkomen gelijkwaardig, maar niet gelijk. Dat hij taakverdelingen heeft gegeven. En dat man en vrouw elkaar aanvullen. Maar dan komt het tegelijkertijd ook weer neer op de vraag: waarom is God mens geworden in Jezus als man en niet als vrouw? Is dat cul tuurgebonden of heeft dat vanuit God een bedoeling? En dan kan ik niks anders aanwij zen dan: het heeft een bedoeling. Want Jezus is de bruidegom van zijn kerk. En wat is een priester? De sacramentele vertegenwoordiger van hem, de bruidegom. En de bruidegom kan geen bruid zijn en de bruid geen bruidegom." „Dit is een theologische denkwijze, die kan worden aangevallen hoor. Want je hoeft het met mijn theologische argumenten niet eens Kardinaal Simonis: 'Uiteindelijk zullen we er alleen maar uitkomen langs de weg van de heiligheid.' FOTO 'T STICHT te zijn. Maar wat van ons wel wordt gevraagd is dat we ons in gehoorzaamheid aan het geloof hierbij neerleggen, hoe moeilijk dat in onze cultuur ook kan zijn. De gehoorzaam heid van het geloof kan soms een hele zware wissel op ons trekken. Ik geef enkele redenen aan waarom het wellicht voor mensen ook een beetje gemakkelijker wordt om in te zien dat hier hele diepe dingen aan de orde zijn." Schisma's „Waarbij ik nog wel moet zeggen, en dat is een reden van pragmatische aard...weet u wat de paus ontzettend goed weet? Dat het schis ma's in onze Kerk teweeg zou hebben gebracht en dat ten eeuwigen dage zou blij ven doen, als het ambt voor de vrouw zou worden opengesteld. In feite gaat het om de vraag: is Jezus de werkelijke Zoon van God en heeft hij voor de Kerk werkelijk constitu erende dingen gedaan? Ik zeg ja. Als onze Kerk daarvan zou gaan afwijken, gegaran- deeerd dat we dan in onze Kerk ook schisma's krijgen. En dat weet de paus natuurlijk." „De andere kant van de medaille is, dat het van ons erg veel creativiteit en inventiviteit vraagt om de vrouw op haar wijze in de Kerk tot haar recht te laten komen. Daar zijn wij in Nederland goddank hard mee bezig. Men zegt van het aartsbisdom dat het de laatste jaren het vrouwvriendelijkste bisdom van Neder land is. Dat vind ik een aardig compliment. De vrouw als diaken? „Dat zie ik persoonlijk niet zitten. De theolo gen zijn hierover trouwens ook zeer verdeeld. Er is een theologie over het ambt die zegt: het driedelig ambt (diaken, priester, bisschop) is eigenlijk één en ongedeeld. Dan zie ik niet goed in hoe een deel van het ambt wel door een vrouw bekleed zou kunnen worden en een ander deel niet. Dat is mijn theologische opvatting. Maar die geef ik gaarne voor een betere prijs. Allerlei studiecommissies komen er ook historisch niet uit. Want dat er diaco nessen zijn geweest, is heel duidelijk. Maar of dat diaconessen waren in sacramentele zin, is zeer te betwisten." Ingenieur in ruste De geloofscrisis. Daar liggen volgens de kar dinaal ontzettend veel factoren aan ten grondslag. Hij denkt dat de psychologische these 'God is een projectie' het toch bij veel mensen ergens heeft gewonnen. En de gegroeide mondigheid leidt wel tot een hou ding van 'ik ben mezelf tot norm' en dat ver draagt zich niet met een God die ook normen stelt. De 'God is dood'-theologie - je moet leven alsof God niet bestaat - is medeschul dig, want heeft een soort deïsme voortge bracht: mensen geloven nog wel in iets, niet meer in een persoonlijke God. Dan krijg je hooguit nog het idee dat God een soort inge nieur in ruste is. Hij heeft de zaak een keer in elkaar gezet en wacht nou met zijn armen over elkaar af hoe het afloopt. En in de tus sentijd heb je geen last van hem en laat hij ook niet van zich horen." Lente en herfst God laat toch ook bar weinig van zich horen? „Dat is voor de een waar en voor de ander volstrekt onwaar. Jezus zegt: je kent toch de tekenen. Je ziet toch als het lente wordt of herfst. De een weet in alles Gods hand te zien, Gods stem te horen, en de ander is er op de een of andere manier doof en blind voor. Maar de kern van het christelijke geloof is ook: Hij heeft gesproken in Jezus. Jezus is het grote feit. De historische persoon van Jezus Christus. Dat is hét feit, dé openbaring van God." „Dan krijg je allerlei zogenaamde weten schappelijke theorieën - die overigens al zo oud zijn als de weg naar Kralingen - zoals: Jezus hebben ze tot God gemaakt; het is alle maal verbeelding; wat over hem verhaald wordt, heeft met de historie helemaal niks te maken, maar is voortgekomen uit de gelovige gemeente, enzovoort." „Maar God heeft gesproken en spreekt in hem. En spreekt in het fenomeen van zijn Kerk. Dat is voor gelovigen heel zichtbaar. Want als je menselijkerwijze de Kerk beziet, nou... Bisschop Olav Smit die veertig jaar in Rome heeft gewerkt, hield ons als studenten altijd al voor: 'Moet je eens luisteren, wat de Kerk betreft, ik heb zo ontzettend veel men selijkheid en zondigheid en beperktheid in de Kerk gezien en toch is voor mij het geloof in de Kerk ieder jaar gegroeid. Want dat deze Kerk nog bestaat, is een Godswonder!' Dat zeg ik hem van harte na." U bent kardinaal, u geeft leiding. Hoe die cri sis te bezweren? „Op de eerste plaats door nooit te resigneren. Nooit te berusten. Wat mij zelf betreft (ik ben nu 25 jaar bisschop en als Onze Lieve Heer me tijd van leven geeft, moet ik nog 11 jaar door) bid ik om geestelijk elan en geestelijke spankracht. Dat je toch iedere keer weer bestand mag zijn tegen de bekoring van 'het zal mijn tijd wel uitduren'. En dan weten dat op den duur de pogingen gezegend zullen worden. Dat er weer een betere toekomst komt. Alles sal reg kom." „Uiteindelijk zullen we er alleen maar uitko men langs de weg van de heiligheid. De heili gen hebben het charisma om de liefde van God wel te laten zien. In zoverre moet ik altijd naar mezelf kijken. Ja, ik zou eigenlijk heilig moeten zijn, maar ik ben het niet." 'EN PAN NO EEN opTKEPEN VAN VAN PI pOSTKAMEtf VtAT z£. VRECIES <S/VVTPoeN >viPp£ 2ElJE.ve.ft GEHEIM, HO O OEM PUT IK &EN MET zo NIEUWS ólthZlCl Ai-S O

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 41