L .l/nc A y Bij Europrice kun je titels en documenten kopen - - PR-mensen hebben weinig verstand van communicatie' ECONOMIE V'f NS en BritiscH Telecom- willen op tijd tiaar zijn Hollandse handelsgeest ontdekt de Nederwiet INTEURS Van juridische maatregelen is nog geen sj PTT verliest alleenrecht vaste telefonie tor Jan Ligthart illerdam - Rijbewijzen, tweede [spoorten, green cards, acade- titels: alles is te koop bij Lt Rotterdamse bedrijfje Euro- Ece. Vrij ondernemerschap, Lat directeur H. de Wilt zijn „del. En allemaal legaal. Bij §t openbaar ministerie denken daar iets anders over. Maar ji enige juridische of strafrech te maatregelen is tot nu toe es sprake. augustus vorig jaar werden or het CDA Kamervragen jteld over Europrice, met name er de rijbewijzen die het irijf aanbiedt. Minister Sorg- >er beloofde toen een onder- J Het enige dat Justitie daar dover'kwijt wil, is dat het Jderzoek nog steeds loopt, recteur H. de Wilt van Euro pee wacht de stappen van Jus- lie rustig af, zo zegt hij. Maar 1 dekt zich al gedeeltelijk in fcn juridische gevolgen: „Een total zaken keert in de nieuwe fcchure niet terug. Omdat mijn iyocaat me dat geadviseerd lelt. En in een aantal gevallen dat het geen goede handel prof." I Wilt is een vrije jongen met fc onbeteugelde ondernemings- jÜt. Zat vroeger in de detail ed zag vervolgens meer Ijl' in de Duitse loterijen, maar ■bekt tegenwoordig een kamer- I in een prestigieuze kantoor- los in hartje Rotterdam. Al lar vandaan hij kostbare stuk- Ipapier aan de man brengt, fn greep uit de koopwaar: rij k-ijzen 5.000 tot 13.000), Iskaarten 575 tot 2750), tooullage-paspoorten Jl350), academische titels (van ■000 tot 80.000), vaarbewij- 1 (ƒ2500), een adellijke titel paf 20.000) of zelfs een (erikaanse 'greencard' __j materialen en componenten dlngsmlddelen-, farmaceutische r onze bewuste keuze voor liteltsprodukt te leveren tegen I leidingsystemen bij procesinstallaties, tietechniek en TiG-iassen volgens de ;chap te belonen! Ierdere inlichtingen. ILLATION SERVICES lure Xie je interesseert, vóór 31 maart een brief met ulum vitae aan: olfkarton, Afd. Personeelszaken eer Reinder Wijmenga, 14900 AA Oosterhout. jk van het aantal kandidaten kun je itgenodigd voor een of meerdere en. Een psychologisch onderzoek iel uit van de sollicitatie-procedure. ;htingen kun je contact opnemen met n Hartog (hoofd Technische Dienst), 2) 47 51 47, 's avonds: (013) 468 09 v- :.l Golfkarton bv lOUt Directeur H. de Wilt met een deel van zijn papieren handel: 'Ik ben gewoon een vrije ondernemer'. FOTO FRED ERNST betrek mijn handel van (tgelijke bedrijvèn in het bui- land Bonafide bedrijven ir.dat trek ik meestal wel na." namen van die zakenrelaties De Wilt niet kwijt. Voor het rige zegt hij geen bezwaar te pben tegen publiciteit. „In het n kreeg ik nogal eens crimi- |er, aan de deur die een smak I boden voor een 'tweede' spoort. Dat wilde ik niet. arom ben ik bewust in de lliciteit getreden. Sindsdien Ippen die jongens hier geluk- niet meer aan." ii is er volgens justitie het lige aan te merken op de arti- en die De Wilt verkoopt. )ls rijbewijzen. Via buiten spoedcursussen is de Int, weliswaar tegen betaling peen flinke som geld, in wei- 1 een rijbewijs rijker. Dat Edt ook voor de klant die bij rteeld zijn rijbewijs kwijt- kte na het veroorzaken van i ongeval wegens dronken- ffe et staat nog wel in mijn bro- chures, ja. Omdat die al waren gedrukt voordat mijn advocaten zeiden dat ik daar problemen mee kon krijgen. En ik kreeg inderdaad figuren met alcohol problemen binnen. Toen heb ik maar gezegd: sorry, hier doe ik niet meer aan." Exit rijbewijzen dus. Maar ook met de 'camouflage'-paspoorten is justitie niet blij. Vooral omdat deze nep-documenten van niet (meer) bestaande landen als 'Nederlands Guinea', 'Brits Honduras' of 'Rhodesië' er zo echt uitzien. De Wilt: „In mijn brochure staat duidelijk: 'Deze paspoorten worden niet verkocht als reisdocumenten'. Dus de klanten weten dat. En een doua ne-beambte behoort het te weten. Dus wat wil je nou nog meer?" Maar wat is dan het nut van zo'n paspoort? „Nou, het kan je extra veiligheid geven. Zo kun je bij voorbeeld je identiteit verbergen als je slachtoffer bent van een vliegtuigkaping." En zijn er nu veel mensen die slachtoffer van een kaping worden? „Nee, dat niet... Ach, het is gewoon een leuk hebbedingetje." Met overigens één handige bij komstigheid, zo voegt De Wilt eraan toe. „Ik heb van horen zeg gen dat sommige buitenlandse banken dit document als identi ficatiebewijs accepterën. Wat enkele Nederlanders dia zd af en toe eens 'iets weg breh|fert' han dig uit kan komen..." Op één vlak zit De Wilt Vólgens een woordvoerder van het open baar ministerie in -ieder geval fout: de academische titels. „Universitaire titels zijn beschermd. Je mag je dus geen f l i't'lhn doctorandus in de plakstiften nöemen. Dat is bij wet geregeld. De titel professor daarentegen is Weer niet beschermd. Die kan inderdaad 'verkocht' worden. En dan is het maar wat de gek ervoor geeft." En de gek heeft er kennelijk veel voor over. Zo kost een prinsenti- tel volgens De Wilt al snel zo'n half tot heel miljoen. „Omdat daar vrijwel altijd de aankoop van landgoed aan vastzit. Maar kijk eens naarizo'n prins de Lig- nac. Dat soort mensen barsten van het geld en geilen op een titel. Met name in Duitsland zijn ze er verzot op en hebben ze er flink wat geld voor over. Illegaal? Welnee, de meeste titels zijn ere doctoralen die bij buitenlandse universiteiten zijn aangekocht. En dat mag. Kijk maar naar Charles Schwietert." Dat ook verzonnen en dus letter lijk waardeloze titels voor min stens 7.500 gulden over de toon bank gaan, is inderdaad gekken werk, zo beaamt De Wilt. „Die zijn inderdaad veel te duur. Bij de cadeaushop op de hoek koop je dat soort 'documenten' voor een tientje. Los van de juridische achtergrond stop ik met die han del. Daarvoor in de plaats komen niet-bestaande 'lollige' titels die voor een paar tientjes de deur uitgaan." ote bedrijven geven miljoénen guldens uit aan j jaarverslagen. Die worden moe blic relations Slim nf sdpcht hpstppri srplrl? "Rptt.pke er en mooier. Maar is er iemai rote bedrijven geven miljoénen guldens uit aan 'blic relations. Slim of slecht besteed geld? Betteke i Ruler onderzocht het en komt tot de slotsom dat lindepr vaak maar wat aangemodderd wordt. Ze Tmoveerde onlangs op het resultaat van haar studie de Katholieke Universiteit Nijmegen. pMick Salet I'werken weinig professionals lie public relations. De meer- lheid bestaat uit amateurs." J oordeel van Betteke van K 47 jaar, is bikkelhard. De %ste mensen in de pr weten kchien wel een lekker ver- Bpraatje te houden, maar van JBunicatie hebben ze niet ■veel verstand. van Ruler komt tot die ftisie na een onderzoek F zo'n honderd managers en Bewerkers die verantwoorde- Izijn voor de public relations ■bedrijven met meer dan vijf- Ited werknemers. Op de Blaten van die studie is ze komoveerd aan de universi ty Nijmegen. Titel van haar leischrift. Communicatie- Nement in Nederland, f hakker bakt brood, een iFJWft les, maar wat doet communicatiemanager nou lies? is dus de grote vraag. De ®fflücatiemanagers weten zelf ook niet precies. Het is een vrij nieuw begrip. Tot 'hort noemde iedereen het relations, voorlichting of uciteit. Maar nu heet het nnmicatiemanagement." onderzocht, in de litera- en in de praktijk, wat er paal onder communicatie- JPSement wordt verstaan. En 1® ®ie visies gevonden. In de Be visie is het een ambacht. vak bestaat dan uit het ver- I® van persberichten en het F® van folders voor het ïn?' "at er met die informa- ■®surt, doet er niet toe. De ■^er is niet in beeld." i"ee^e b <de ontvan- L e'18 beeld, maar uitslui- Ut|)a®cf. Het gaat dan bij- I,8 om de vraag: hoe le bet publiek als je het je bedrijf wilt verbe- I ln de berde visie is er sprake van tweerichtingsver keer. In deze visie gaat het niet alleen om het naar buiten bren gen van een zo mooi mogelijke boodschap, maar ook om de opi nie van de buitenwereld. Hierbij is het dus praten èn luisteren. En alleen dat vind ik echte commu nicatie." U vindt dat de meeste communi catiemanagers niet echt commu niceren. Ze schrijven misschien perfecte persberichten en weten hun bedrijf aardig te verkopen, maar ze luisteren nauwelijks wat pers en publiek er nou van vin den. Maar waarom noemt u ze amateurs „Omdat hun werk niet weten schappelijk te verantwoorden is. Ze zien communicatie als een richtingsverkeer. Als het alleen gaat om het publiceren, dan zijn het vaak wel professionals. Maar communicatiemanagement is meer dan publiceren en praten alléén. Publiceren alléén is als het schieten met een schot hagel in het wilde weg. Effectieve com municatie vereist dat je vóóraf onderzoekt hoe het publiek denkt en achteraf nagaat was het effect van je publicatie was. Dat gebeurt nu nauwelijks. En dat vind ik dus niet professioneel. Publiceren zonder analyse voor af en evaluatie achteraf is weten schappelijk niet te verantwoor den." Is intuïtie en ervaring niet vol doende? „Dat denken de meeste commu nicatiemanagers. Ze zeggen dat het voldoende is als je het ambacht in de vingers hebt, een goede algemene ontwikkeling èn de juiste persoonlijkheid hebt. De meeste communicatie managers gaan vooral op hun intuïtie en ervaring af. Ze heb ben geen notie van communica tiewetenschap." Moet dat danOm een goede opvoeder te zijn, hoef je geen pedagogische wetenschappen gestudeerd te hebben. Om een goed politicus te zijn, hoef je entad. Dr. Betteke van Ruler: 'Luwe jaarverslagen zijn hi t niet effectief V FOTO ERIK VAN 'T HULLENAAR geen politieke wetenschappen gestudeerd te hebben. Moetje om een goed communicatiemanager te zijn wel communicatieweten schappen gestudeerd hebben? „Ik vergelijk het met de manier waarop een moeder en een dok ter een ziek kind behandelen. Een moeder doet wat haar op basis van ervaring en intuïtie het beste lijkt. Een arts baseert zich op wetenschappelijk verworven inzichten. Als het om een een voudig euvel gaat, een beetje buikpijn, dan lukt het die moe der wel om haar kind te helpen. Maar als het kind echt ziek is, dan lukt dat niet meer. Dan is de wetenschappelijke werkwijze van de arts nodig. Zo is het in de communicatie ook. Wie weten schappelijk gefundeerd te werk gaat heeft meer kans op regelma tig succes en op succes in gecom pliceerde situaties." Kunt u een voorbeeld geven? „Nou, kijk naar alle commotie rond het olieplatform Brent Spar dat Shell in zee wilde dumpen. Shell heeft toen totaal geen feke- ning gehouden met de emotione le reactie van het publifek. Een béétje onderzoek vootaf haö dui delijk gemaakt dat <ie publieke opinie het daar méeilijfc meeiou hebben. Dat vraagt niet zo vrése lijk veel analyse. Daal- hoef je alleen maar de krant vbof te lezen... Dat lijkt mij een duide lijk voorbeeld vdll hoe hét Biet moet." En een voorbeeld V9fi hoe het wel moet? „Ik denk dat bedrijvèn als Aftold en Heineken zeef zofgvuldig analyseren hoe tót publiek denkt. Daarom lukt het' die bedrijven ook zo goed in te spe len op wat er onder de Nederlan ders leeft." Maar zijn ze bij bt die andere bedrijven nou echt z(i don? Vóór een bedrijf een nieüw zoutje op de markt brengt, wordt er van ülles onderzocht. Of,de mensen het lekker vinden, tbétke kleur verpakking het best vérkoopt, wat het effect van de reclame is y en ga zo maar door. Gebeurt dat allemaal niét als het om public relations gaat? „Nee. In zekere zin vind ik dat ook vreemd, maar het is toch echt zo. Het gebeurt nauwelijks. Dat is wel te verklaren. Commu nicatiemanagement is nog maar een jong vak. Het bevindt zich nog in de pioniersfase. Het is pas na de Tweede Wereldoorlog ont staan en is in no time gegroeid tot een vakgebied waarin nu al bijna vijfentwintigduizend men sen in Nederland werken. De eerste mensen in het vak kwamen uit de journalistiek. En in de journalistiek waren ze niet gëwend om doelgericht bezig te zijn. Het gaat journalisten alleen om de publicatie. Het moet goed in de krant. Het moet mooi op tv. Hoe de lezer o£ de televisiekijker reageert? Daar wordt nauwelijks naar geluisterd. Die journalistie ke houding zie je nu nog steeds terug in het communicatie management. Dat zie je bijvoorbeeld aan de jaarverslagen. Die worden mooi er en mooier. Maar is er iemand die onderzocht heeft of het zin heeft? Nee. Eén bedrijf is een paar jaar geleden begonnen er iets moois en creatiefs van te maken. Dat viel op. Andere bedrijven dachten toen: dat wil len wij ook. Dus werd er hon derdduizend gulden op de begro ting uitgetrokken voor een mooi jaarverslag. Zonder na te gaan of het functioneel zou zijn. En is het functioneel? Nee. Het kost de lezer juist steeds meer moeite om de noodzakelijke informatie te vinden. Wat de beleggingsdes kundigen betreft kan het alle maal op twee A4-tjes. Die lezen hooguit een kwartier in een jaar verslag. Dan is het toch zonde van het geld om er een glossy van te maken? Toch wordt dat gedaan. Door communicatie managers die niet nagaan hoe zo'n jaarverslag ontvangen wordt." Wat moet de directeur van een groot bedrijf nou doen met uw kritiek? „Dat hangt er van af wat direc teuren willen. Als ze het genoeg vinden dat er een mooi jaarver slag verschijnt en hun afdeling public relations af en toe weet te bereiken dat het hoofd van de directeur in de krant komt, dan hoeven ze niets te doen. Maar als ze willen dat er echt sprake is van effectief communicatie management, dan moeten ze hun communicatiemanagers maar eens iets laten lezen over de wetenschap van de communica tie." Dan moeten ze volgens u wel goed zoeken, want u vindt de les boekjes over communicatie management niet al te best? „Het is vaak brandhout. En hoe komt dat? Omdat veel van die lesboeken zijn geschreven door mensen die een ambachtelijke visie op het vak hebben. Ze leg gen wèl goed uit hoe je een pers bericht moet opstellen, maar niét hoe je vooraf moet analyseren en achteraf moet evalueren. En als de lesboekjes zo primitief zijn, hoe kun je dan verwachten dat het vak gesofisticeerd wordt?" Betteke van Ruler, 'Communi catiemanagement in Neder land', Bohn, Stafleu, Van Log- hum, Houten, 1996, 72,50 ZATERDAG 1 MAART 1996 C n i il rmVfilyi 11 Van onze redactie economie Utrecht - Telecom 2 tyil op 1 juli 1997 helemaal klaar zijn om de op dat moment geliberaliseerde markt voor telefonie via vaste verbindingen op te gaan. Tot die datum heeft PTT Telecom nog het alleenrecht. Telecom 2 is een gezamenlijke onderneming van de Nederlandse Spoorwegen en British Telecom. Enertel, waarin de grote energie bedrijven met hun kabelonderne- mingen in deelnemen, wil van de minister eveneens een vergun ning voor vaste telefonie. Volgens de Enertel-woordvoerder staan de bij het consortium aangesloten ondernemingen op het punt over het oprichten van eigen telefonie bedrijven te beslissen. Enertel zelf exploiteert de verbindingen tussen de regionale netwerken, de zogeheten 'lange lijnen'. Alternatieven De Tweede Kamer heeft door de goedkeuring van de interimwet telecommunicatievoorzieningen de weg voor vervroegde concur rentie met het vaste net van PTT Telecom vrijgemaakt. De concur rentie kan nu vanaf 1 juli 1997 aantreden, in plaats van per 1 januari 1998 de datum die doof de Europese Unie is vastgesteld. Voor de zomer wil Telecom 2 zijn businessplan op tafel leggen waarin ook duidelijkheid over de tarieven wordt verschaft. Momenteel spreken de NS en Bri tish Telecom met kandidaten die als derde aandeelhouder binnen Telecom 2 kunnen fungerén. „Voorwaarde is dat zij expertise van de Nederlandse markt inbrengen en als eerste gróte externe klant kunnen fungeren", aldus Leering. Telecom 2, beschikt in tegenstel ling tot de in Enertel verenigde bedrijven, niet over huisaanslui tingen via de kabel. Dat is vol gens de woordvoerder geen bezwaar, omdat er voldoende alternatieven zijn. Genoemd worden het huidige vaste llêt van PTT Telecom, het derive mobiele telefonienet (DCS), waarvoor de minister volgend jaar de vergun ning bij veiling verkoopt,.micro- i'.v golfzenders, het Europese digita le glasvezelnet DECT en ook .de kabelaansluitingen. Telecóm 2 praat momenteel met kabelexploitanten over gebruik èhö hifn hiiisaansluitingen, maar tfjtiafcBtaken heeft dat nog niet getèid. Het oV'erlég is opmerkelijk olttdtf NS als aanvankelijke partnerbinhén Enertel ruzie 'kreeg met de kabelexploitanten, dtffvoorZagen dat de Spóörwegen de luStén efl zij de lasten zouden krijgen. NS en British Telecom zeggen niéts te fcien in "twintig regionale telefoonbedrijfjes in Nederland'. Léering: „Wij hebben de stellige overtuiging dat we over betere '[lapieren beschikken, juist ook omdat' We' British Telecom als troefkaéh hebbên. Het speelveld is Stampvol- concurrenten en Ënertel is nóg onze mhiste zorg." Telecom 2 praat ook met onder meer Caséma, eén dochter van KPN Kabel, cTat' circa een kwart van de Nederlands kabel in han- del heeft. Ettértel praat eveneens mét CaSeffia en A2000 (Philips/US West), de exploitant van het Amsterdamse kabelnet over deelnamé in het consortium. Decode* ,-a n VoorMèfonSSïvlii dé (cai)kabel is eeh deedder vèféist. Over de stan daardisatie dühfvan moeten de kabelexploitanten nog overeen stemming Bereiketi. Uniformiteit is nodig vrije toegang tot de net- werkèn te krijgén. Enertel vreest dat A2Ó00 (400.000 aansluitin gen) haar netwerk zelf zoveel mogelijk commercieel wil uitba ten. Be decoders moeten straks in grotè' aantallen in de huishou dens worden geplaatst. „Dat kunhèn We heel snel"Zégt Berin gen tevens woordvoerder van de Rotterdamse kabelexploitant Ëneco. „Maar de vraag is of wij als kabelbedrijf bereid zijn zoveel haast te maken voor telef- dfeie. Jtf zult prioriteiten moeten stellen."- s felecó ,Öéfni antenne aan dé deur Van de klant, tnhar wij gaan ervoor." in f- i fele: cóm 2 hééft wel haast. (iBélnoods spijkeren we een Door Paul Baeten Nijmegen - De onvervalste HollaadSe handelsgeest, nooit te beroerd om de grenzen van de Wet té verkennen, heeft definitief de (thuis)kweek van Nederwiet ontdèkt als nieuw afzetgebied. Waar de klad zit in de tomatenteelt, vinden gerenommeerde leveranciers van kweekbakkèn, stbónWolmatten, groeilampen, irrigatiesystemen, fluisterstille aggregaten, filters en meststof fen een dankbare en groeiende' afzetmarkt in de kweek van geestverruimende grassen. Vooral sinds minister Sorgdrager van Justitie vorig najaar zich liet ontvallen dat ze geen groot pro bleem zag in een tiental Wiet- planten op het balkon, is de vhart erin gekomen. „Na die uitspraak van Winnie lijkt het wel of iedereen een groeilampje wil hebben", zegt een medewerker van het Nij meegse Plantarium, een winkel 'met voor elk budget een comple- die problemen te hebben met jtmgens die dat wel doen', „ik. had er ook nooit mee te mémfeti gehad, maar op een gege ven rtioment staan hier een paar jÖH|ehs in de zaak die een diese laggregaat van me wilden kopen. Die leveren we al jaren aan de scfeéèpsbóuw en vooral voor de luxe jachten is het van belang dat dië, dingen stil zijn. Nou, dat bleék die kwekers ook uitstekend te inrichting voor de binnen- 'Mail pas te komen. Toen ben ik eens"(n keer in zo'n hasjzaakje bihfiengestapt en gevraagd waar dié jongens nou zelf in adverte- rérw>Ze w'ezen me op dit blaadje en ii moet u zeggen dat het de hééfft zet is geweest die ik in jaren heb'igedaan. Ik verkoop nu meer aah de kwekers dan aan de édheepsbpuw." kweek'. Wildgroei Zaken als Plantarium richten zich doelbewust op de liefheb bers van op Hollandse bodem - vaker steenwol - gekweekte marihuana. Dit soort growshops schiet momenteel als paddestoe len uit de grond. Er wordt al gesproken over wildgroei en moordende concurrentie, in de Randstad en ver daarbuiten. Maar ook 'gewone' handelson dernemingen en kweekspecialis- Niêt iedere adverteerder in High- ffj& en .ehkele aanverwante bla- deri'ikömt er even open voor uit dat èr in de wietcultuur goede ten zien brood in alsmaar groei- handel zit. Sommige handelaren ende markt van thuiskweek en - iets aarzelender - in de wiet- teelt op grotere schaal. Op levering aan wietkwékers bestaat geen duidelijk verbod. „Leven en laten leven, zeg ik daarom altijd maar", meent de Amsterdamse handelaar van 'Huboma lm- en Export, Alles óp het Gebied van de Binnenkweek', die 'toch maar' liever anoniem wil blijven. Hij is de derde gene ratie van een geslacht van specia listen op het gebied van kweken onder glas. „Kijk, in de reguliere tuinbouw zit behoorlijk de klad, maar dat wietgebeuren, daar is nog lekkere handel te halen. Ik schat dat er hier in Amsterdam alleen al een paar hectare van dat spul op zol derkamertjes te vinden is. En dié-, gasten zijn allemaal hobbyisten, die blijven maar experimenteren met een lampje zus en een slib- straatje zó. En wij kunnen er mooi al onze kennis over tomaten kwijt." Scheepsbouw Net als Huboma adverteert het Groningse familiebedrijf Jelmèr Valk Aggregaten sinds enige tijd in hèt blad voor de kwekehde blower Highlife. En net als èijn Amsterdamse collega zegt bedrijfsleider F. Jelmer zélf nooit te roken, maar absoluut geeft bediènen zich van autotelefoon nummers en piepers, anderen weten zich plots niet meer te her- infteren dat ze in het blad gead- verSéetÖ hebben. 'Zal de baas wel geflSaïi' hebben.' M&tar steeds vaker ook komen re^iliete toeleveranciers van de traditionele glasteelt er openlijk ygor uit, dat de wietèxplosie een 'ciaïfebfire aanvulling op de inkomsten is. Zeker nu de glas tuinbouw aan belang heeft inge- bo«t: „Het is leuke hahdel waar we verttand vaft hebben, al heb ik liever met de kleine thuiskwe- kef dan met de grote jóngens te maken", zegt een verkoopleider van Blo Nova Meststoffen uit Wxif.een gfjëdé duizend gulden koopt Üe enthousiaste thuiskwe- ker'iéïfll éeij basisset met bakken nT Waarmee ruim- èigen. wiet-behoef te porzien. ;n vierkante meter hoeft de thuisplantage niet in bijlag te nemeh om verzekerd te éijh VEin 'bevredigende aanvoer. „Eén leuke ftieuv.% hobby voor iedereen die weleéns een stickie rookt. Waarom zou je nog naar zo'n koffieshóp gaaft als je het vSb eigéta bëdem kunt halen?", zegt eeh gröwShophouder uit Rotterdam."'„Dit Was nog echt ééns een gbealdee van Winnie." f tl en groeilè éfcHoÓte in i tan Wórden 1 Meer dan

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 27