r MENT ledereen is schuldig en veegt straatje schoon 'V oor ons begint het nu pas echf Analyse ida 076-5428315. ce z-Vous Privé 'Nederland is dumpplaats voor tonnen Duits afval' DE STEM Oil Escort service. Succes lacht Frans Bauer toe Sport Grootste massa-ontslag na WO II Gids Radiomakers hebben lol Simonis viert zilveren jubileum Weekend Hoofdpunten uit Fokker-nieuws privé 99 Breda iïmÊÊ WWf 4 Illll Groei economie Zeeland niet in de pas bij rest Nederland Gasteis college schrijft brief aan minister De Boer Meer nieuws over Fokker op: Onzekerheid in Woensdrecht ONVERWOESTBAA Op zoek naar werk heeft vandaag ruim 250 vacatures. Maak er werk van HOGER ONDERWIJS _ï$9 {'*1 20Q "ftAO iq |dakrail, 7.950.- p.ro. 119. In, v.a. 10.950.- p.m. I64 v.a. 5.950.- p.m. gn .v.a. 11.950.- p.m. 179. v.a. 8.950.- p.m. 134'. lil, 23.950.- p.m. 359. 14.950.- p.m. 224- velgen, .v.a. 13.950.- p.m. 209.- 18.750.- p.m. 281.- bj. '87.v.a. 8.950.- p.m. 134. v.a. 5.950.- p.m. 89- 9.950.- p.m. 149.- 23.950,- p.m. 359,- 5.950.- p.m. 89.. vSa. 12.950.- p.m. 194.. RDE VOOR UW AUTO ooter en caravan in. Iers, v.a. 8.950.- p.m. 134.. 15.950.- p.m. 239- c.v. bj. '90 .13.750.- p.m. 206.- bj. '87 tot '89 .5.950.- p.m. 89.- 9.750.- p.m. 146.- hatchback, v.a. 7.950.- p.m. 119.- c, v.a. 5.950.- p.m. 89.- lurbekr., 16.750.- p.m. 254.- etallic, 5.950.- p.m. 89.- LPG of 12.950.- p.m. 194.- 1 met vele acc. '89v.a. 8.950." p.m. 134.- 15.950.- p.m. 239.- ciale ziekte- en lingsplan. It u helemaal niets. v.a. 6.950.- jurhekr., bj. '89.9.750.- .40.750.- .12.750.- pakrail, 17.950.- v.a. 10.950.- 8.950.- v.a. 9.750.- )j. '90 tot '92 .v.a. 9.950.- :.v„ bj. '91 13.750.- .v.a. 10.950.- 11.950.- .v.a. 12.750.- f89 imen, p.m. 104.- p.m. 146.- p.m. 611,- p.m. 191.- p.m. 269." p.m. 164.- p.m. 134.- p.m. 146.- p.m. 149.- p.m.209- p.m. 164.- p.m. 179.- p.m. 191.- ..23.750.- p.m.356- ..27.950.- p.m. 419.- in onze verwarmde en druk- en zetfouten. rij. 10.00-18.00 uur 30 uur l' id 10.00-21.00 uur open met een zeer tarievenLopende mensen met WAO /oor vrijblijvende 1466. uw financiering en/of 3 e/o bijgewerkt et een 10.000 km beurt 3 afgeleverd met een A58 R'daal-Breda Privé Rosanne Tevens Escort 11 -24 uu 0165-344146 privé gevr. (rouw privé. Escort °ok voor darnes^ MTLfoS6-53U4555- HUGO KENZO GIORGIO ARMANI R.LEZARD HUGO BOSS E.A. MEERSSCHAERT exclusieve mannenmode ,.,.„111111!mil KWIK™'-™" "E I I EIIII"! ™1""1 BOSS ESTEM VANDAAG IN DEZE KRANT Waterreus wil geen polonaise Ronald Waterreus, amateur- drummer, is de minst gepas- seerde keeper in het betaalde 1 oetbai. Het zegt hem weinig. „an enige polonaise rond zijn I „ersoon wil hij helemaal niets Jveten. 'We zijn allemaal maar gewone stervelingen.' DEELB Frans Baüer uit Fijnaart wist als 9-jarige al dat hij zanger wilde worden. Inmiddels is hij 22 en heeft hij zijn zin. Zijn eerste album werd goud, zijn tweede platina en een Zilveren Harp heeft-ie ook al. Het gaat goed met Frans: 'Pa, foto's!' DEELD Tranen Ze hebben veel lol, de jeugdige programmamakers van Lokale Omroepvereniging Oudenbosch. Soms zijn ze zelfs nog na aan het gniffelen als de microfoons weer openstaan en de luisteraars dus mee kunnen genieten. PAGINA D5 Toelating van vrouwen tot het priesterschap zou scheuringen hebben veroorzaakt in de Rooms-Katholieke Kerk. Niet alleen nu, maar ten eeuwigen dage. Kardinaal Simons zegt dat aan de vooravond van zijn zilveren jubileum. DEELE 8 "71031 1"000225" I I I I I ZATERDAG 16 MAART 1996 LOS EXEMPLAAR: MAANDAG T/M VRIJDAG: 2,00 - ZATERDAG: 2,50 INHOUD 6 KATERNEN De Binnenkrant A2 Binnenland A3/A4 Buitenland A5 Economie A6/A7 Beurs A8 Sport deel B Zeeland deel C Gids deel D RTV-programma's D3/D4 Ragazzi D5 Weekendbijlage deel E irf ommm. om val F okker IVan onze verslaggevers IAmsterdam/Den Haag - Op vrijdag 15 maart 1996, 's och tends om zes uur, viel na 77 jaar het doek voor de NV Ko- [ninklijke Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker. Na ze- [ven weken intensief zoeken, bleek geen enkele partij be leid nog geld te steken in de oudste vliegtuigbouwer ter ■wereld. [Van de 7900 werknemers kunnen er 2500 aan de slag bij [het nieuwe Fokker Aviation, dat zich toelegt op onder houden toelevering. Nog eens 300 mensen kunnen bij an- [dere bazen aan het werk. Per saldo volgt een massa-ont- ilag yoor 5100 mensen. Bij toeleveranciers en weten schapsclusters zullen nog eens 5000 banen verdwijnen. blondines en brunettes a in Made. Ma.-vr. 11.00-24.00 u. 388084 (Ook Escort!) -r~ZTÖ4i ;De zichtbaar aangeslagen en ver moeide bestuursvoorzitter Ben |tan Schaik sprak van een 'dra matisch besluit voor onze werk nemers, voor onze toeleveran- en voor heel Nederland'. ^Minister Wijers (Economische IDe Koninklijke Nederland se Vliegtuigenfabriek Fokker, Fokker Aircraft en Fokker Administration zijn gisteren failliet verklaard. Deze bedrij ven hadden sinds 23 februari surseance van betaling. I Alle 5664 werknemers van de failliete bedrijven worden ontslagen. Geld voor een so- I ciaal plan is er niet. j I Fokker gaat verder als Fok- "t Aviation met 2500 men- 1. Hieronder vallen; FAS en Elmo in Woensdrecht, FSP in Hoogeveen en twee activitei ten van het failliete Fokker Aircraft (Product Support op Schiphol en Aerostructures in T Papendrecht). IVan de 5664 ontslagen werknemers krijgen er 950 een "aan aangeboden bij Fokker Aviation. 300 Mensen (beveili- pig, schoonmaak) worden herplaatst buiten Fokker. Los van de 5664 ontslagen j "'i de failliete bedrijven, val lat bij FAS en Elmo in Woens drecht 350 banen weg. Er is «el een sociaal plan. I "Fokker-topman Van Schaik ""1 niet terug in het nieuwe ®r. Fokker Aviation «"rat geleid door bedrijfsad- «seurE. de Vries. "Het nieuwe Fokker (omzet wca 1 miljard gulden) zal ansluiting zoeken bij een in- lustnële partner. □4 (uun Roosendaal'ó'ojnd slank m0||i9- Ellen 38' V RDN.IA 44l0165JKL nwe charm dames 1051 rom. prive-sf. 076 5 ■;M6 fwg en zacht "wel zaterdag als zondag blijft ,.l,'°°9- Naast wolkenvelden int ook de zon bij een zwak- tot matige wind en hele aan- ame lente-temperaturen. •- ,;fi■- M SgfiB W, Jt. - Zaken) noemde het faillissement 'een trieste afloop'. Premier Kok sprak van 'een grote tragedie'. Om 3.30 uur gisterochtend had den de bewindvoerders en Raad van Bestuur hun crisisberaad heropend. Om 5.15 uur kwam de laatste, en naar men hoopte be vrijdende, fax van het Zuidkore- aanse miljardenconcern Sam sung bij Fokker binnen. Maar de brief was nog vager dan de eerste, waarmee de besprekingen zes weken terug begonnen. Minister Wijers trachtte de topman van Samsung nog aan de telefoon te krijgen, maar die wilde hem niet te woord staan. Daarop besloten de bewindvoerders Schimmel- penninck, Leuftink en Deterink alsmede bestuursvoorzitter Van Schaik het doek te laten vallen voor Fokker. Peter van Bers zei namens de vakbonden verbitterd te zijn over de uitkomst: „Dit is een zwarte dag voor Nederland." VERVOLG OP ECONOMIE - A7 Van onze verslaggever Middelburg - De economische groei in Zeeland blijft achter bij die in de rest van Neder land. Alleen in Groningen is de groei nog minder. Dit blijkt uit nieuwe regionale groei prognoses, die gisteren naar de Statencommissie Econo mie zijn gestuurd. Het onderzoeksbureau Nyfer ver wacht dat het Bruto Regionaal Product dit jaar in Zeeland met 2,2 procent zal groeien. Landelijk wordt een groei van 2,7 procent verwacht. Dat is een gemiddelde, want provincies als Utrecht en Noord-Brabant groeien met meer dan 3,5 procent, aldus de progno ses. Reden van het achterblijven van de groei in Zeeland is volgens Nyfer dat de industrie minder snel groeit dan de gehele econo mie. De sterke vertegenwoordiging van de industrie in de Zeeuwse economie vertaalt zich in een ge matigd optimistische groeiprog nose voor Zeeland. Volgens Nyfer heeft Zeeland de meest vluchtige groeicijfers van Nederland en dat ligt ook aan de ruime aanwezigheid en afhanke lijkheid van de industrie. Maar vreemd genoeg, aldus Nyfer,.- komt dat niet direct tot uiting in de groeicijfers van Zeeland: van 1984 tot 1993 lag de jaarlijkse groei bijna 0,? procent boven de Nederlandse $roei. Fokker is failliet. Een werknemer van de vestiging op Schiphol-Oost bedekt het logo met zwart plastic. Rest de schuldvraag. Velen ston den aan het ziekbed van de 77- jarige vliegtuigbouwer Fokker, maar niemand wilde hem de helpende hand toesteken. Gene zing was mogelijk, maar de red dende injectie werd niet toege diend. Een aartsvader van de Nederlandse economie is overle den. De teloorgang van Fokker is een onderzoek waard, zegt Peter van Bers, die zich als bestuurder van de Industriebond FNV al jaren lang bezighoudt met de voort durende tragedie rond Fokker. Zoals hij ook vindt dat er over een jaar een onderzoek moet volgen hoe een overlevend Fok ker er dan voor zou hebben ge staan in een markt met meer verkopen en hogere prijzen. Het volk heeft recht om te weten waar het fout is gegaan met Fokker. De overheid moet 800 miljoen gulden aan leningen af schrijven, terwijl ook nog eens 460 miljoen aan belastingfacili teiten is verleend aan de Rabo bank in de technolease-deal. Maar het is het Mexicaanse sys teem: omdat iedereen mede-ver antwoordelijk is voor de chaos, heeft niemand be lang bij de waar heid. En die is hard. Onder goed keuring van het grootste accoun tantskantoor van Nederland, KPMG, admini streerde Fokker buitenzonwe ringen op vliegtuigen, weet het blad FEM. Oud-topman Erik- Jan Nederkoorn onthulde on langs dat Fokker nog nooit een cent winst heeft gemaakt. Op vallend, omdat onder zijn lei ding wel winstcijfers zijn gepre senteerd. Dat riekt naar mislei ding. Zoals trouwens - heel pi kant - de verkoop van Fokker Door Willem Reijn aan Dasa ook niet helemaal kos jer ruikt aan de Duitsers blijkt in 1993 bewust een failliete boe del te zijn verkocht. De overheid zit tot over zijn oren in deze mis leiding. Volgens Arie van der Zwan, indertijd directeur van de Nederlandse In-; vesteringsbank, heeft de overheid .willens en wetens meegewerkt aan bijschrijven op de lat van de miljar den guldens ontwikkelingskos ten van de Fokkers 50 en 100. Bij de zoveelste opruiming van de creatieve chaos die Fokkers controllers in de boeken hadden aangericht, kwam zo de laatste keer plots 1,3 miljard gulden bo ven water als een voor de bui tenwacht onvermoede last. En dat terwijl de Duitsers al zoveel ongerief uit de boeken hadden moeten verwijderen; voor vele honderden miljoenen marken hadden zij,aan overwaarderin gen uit de boeken geschrapt. Steeds weer kon Fokker zo om de zés maanden in een persbe richt melden dat alles nu op or de was en het bedrijf klaar was om winst te maken. De overheid kon dit alles weten. Tien jaar lang zat een vertegen woordiger van de regering in de Raad van Commissarissen. Die raad is op zich al goed voor een onderzoek. De net afgetreden commissaris Kuilman met na me, de oud-Philips-topman die nog even bestuursvoorzitter van Fokker speelde, is een meester geweest in pappen en nathou den. Saneren van de top? Kuil man was tegen. Saneren van de technische hobby-afdeling? De raad wilde het niet. Alleen het ontslaan van werkvolk was geen probleem. VERVOLG OP ECONOMIE - A7 Van onze verslaggevers Oud en Nieuw Gastel/Roosendaal - 'Ne derland wordt gebruikt als dumpplaats voor met name uit Duitsland afkomstig afval'. Dat schrijft het Gasteis college aan mi lieu-minister De Boer. De bewindsvrouw wordt gevraagd Duitsland te wijzen op de Europese regels, die blijkbaar met voeten worden getreden. Het afval wordt zonder de vereiste papieren naar Neder landse loodsen gebracht. „We hebben dat inderdaad vrij hard gesteld," zegt burgemeester P. Rossou van Oud en Nieuw Gastel. „Want als er niets aan gedaan wordt, zal het probleem alleen maar groter worden. Dat moeten we zien te voorkomen." Volgens Rossou is het transporteren van het afval naar Nederland een winstgevend zaak je. „Voor ongeveer 750 gulden per ton wordt het spul vervoerd. Als het hier dan verbrand kan worden voor 200 tot 250 gulden per ton, houd je aardig wat over." Die winst wordt nog groter als het afval niet verbrand wordt, maar achter blijft in loodsen. Vorige week vrijdag werd dat bij toeval ont dekt in loodsen aan de Roosendaalse Zwaan- hoefstraat en de Gastelse Pietseweg, waar in totaal bijna 5000 ton illegaal afval lag. Door de samenstelling van het afval (orga nisch afval en plastic verpakkingsmateriaal) begon het afval te broeien. De brandweer was zowel in Roosendaal als Oud Gastel maar net op tijd om een milieu ramp te voorkomen. Bij een grote brand was er zoutzuur en chloor vrijgekomen. „Onder het mom van doorvoer naar landen buiten Nederland, komt dat afval de grens over," zegt Rossou. „Achteraf blijkt dat er geen andere bestem ming is. Het afval blijft in Nederland liggen. Omdat er in Duitsland nog niet voldoende verwerkingscapaciteit is, ligt het voor de hand dat die transporten voorlopig door gaan." Sinds kort is Duitsland begonnen met het op halen van gescheiden afval. Er zijn echter on voldoende installaties om het afval te verwer ken. Rossou vermoedt dat de Duitse overheid zich niet al te druk maakt om dit probleem. „En dat kan natuurlijk niet. We hebben toch Europese verordeningen waaraan ook Duits land zich moet houden." Inmiddels is een team van vijftien deskundi gen druk bezig een vinger achter de illegale transporten te krijgen. Vast staat inmiddels dat het afval afkomstig is van twee inzamelbedrijven, uit Düsseldorf en Bad Benthèim. Namen worden nog niet vrijgegeven. Ook niet van firma's in Neder land, omdat het onderzoeksteam zich door een lawine van bv'tjes en transportbedrijven moet werken. Rossou: „Het onderzoek zal nog wel even du ren. Wij hopen wel dat er snel eên einde komt aan die opslag in de loodsen. Want onze brandweer moet nu permanent toezicht hou den. Dat legt.een grote druk op onze midde len. Wij vragen de minister dan ook dat ze er op aandringt dat Duitsland dat afval onmid dellijk terugneemt. Kleintjeskrant BINNENLAND - A4: Stem- commentaar m ECONOMIE - A6: -Fokker-aandeel 45 cent waard -Kok: alles uit de kast gehaald om Fokker te redden -Ook duizenden banen weg bij toeleveranciers -Werknemers murw, triest èn opgelucht ECONOMIE-A7: -Bonden verbitterd -Ontslagbrief vandaag in de bus -Hoop tot het allerlaatste moment Door Romain van Damme Woensdrecht - In Woensdrecht knaagt de onzekerheid nog een maand. „Hoe gek dat ook klinkt, voor ons begint het nu pas echt," bromt een haastige werknemer van het niet failliete Fok ker Aircraft Services (FAS). Hij heeft geen'tijd en geen zin om op het koude parkeerterrein com mentaar te geven. „Ach ja, het duurde en duurde maar en dan krijg je nu nog eens te horen dat er bij ons ook honderden arbeids plaatsen verloren gaan," vergoe lijkt een collega. „Dat is hard aangekomen." Het zijn er wel veel, zegt ook Kees de Wit, voor zitter van de ondernemingsraad van FAS. „Het is nu zaak zo snel mogelijk helderheid te krijgen. Het zullen lange dagen worden. Dat er bij ons 220 banen verdwij nen, wil trouwens niet zeggen dat er ook 220 mensen weg moeten." Een paar weken hebben, ze in Woensdrecht zeker nodig om al les op een rijtje te hebben. „Ik kom net terug uit Amsterdam," zegt Ron Smakman, voorzitter van de ondernemingsraad van Elmo, dat evenals FAS buiten het faillissement is gebleven. „Wat verschrikkelijk allemaal. Je geeft in Amsterdam handjes aan men sen met wie je toch 30 jaar hebt samen gewerkt. Heel triest. Dan heb je even tijd nodig om bij te komen. Maar we moeten verder." „We zijn tot nu toe druk geweest met het collectief. Om dat over eind te houden. Nu dat niet ge lukt is, moeten we aan de slag in Woensdrecht. Echt, ik weet op dit moment nog niet zo veel. In de wandelgangen circuleren allerlei getallen. 130 Man weg bij ons. Ik weet het nog niet. Volgende week zal er meer duidelijkheid zijn." Maar nog niet over namen van mensen die mogen vertrekken, veronderstelt Huijbergenaar Rob Roossens. „Er is ons verteld dat het ongeveer een maand duurt. Afwachten maar. Als je kunt blij ven, kom je wel bij een bedrijf te recht dat een goede toekomst heeft. Maar ja, wie blijft?" Dat konden de directeuren nog niet meedelen aan het personeel, dat gisterochtend om 10.00 uur bij elkaar werd geroepen. Een kwartiertje duurt die bijeen komst. Daarna verdwijnen de di recteuren naar het zoveelste overleg. Nee, geen commentaar. Ze verschuilen zich achter een door Amsterdam opgelegd spreekverbod. „Ze hebben niet zo gek veel ge zegd," wil Roosendaler C. van Nassau wel kwijt. Een half jaar voor zijn zilveren jubileum komt de onheilstijding niet als een gro te verrassing. „Nee, je zag het wel aankomen. Nu wordt het bij ons weer spannend." VERVOLG OP ECONOMIE - A7: Job-centrum Dordt staat klaar (ADVERTENTIES) hoeft niet duur te zijn! SPD - 2 JAAR NIMA A/B - 1 V2 JAAR 076-5250686/5215389 Dit woord is vandaag in het nieuws. Een van de vele. Een krant vol. Nu de daad bij het woord: een echte Parker Roller-pen voor u, met uw woord(en) naar keuze erin gegraveerd, als u een nieuwe abonnee opgeeft. U de pen, de nieuwe abonnee om te beginnen twee weken de krant gratis. Noteer als nieuwe abonnee: Naam: Adres:i Postcode: Plaats: Telefoon (voor controle bezorging):2 De nieuwe abonnee betaalt per: maand autom. incasso31,15 kwartaal autom. incasso...,.../ 91,25 bank/gironrkwartaal acceptgiroƒ93,75 De Parkerpen zenden aan: Naam: ji Adres: Postcode: Plaats: In de pen moet komen.te staan: (max. 15 letters) De pen wordt opgestuurd zodra wij het eerste abonnementsgeld ontvan- gen hebben. Stuur deze bon in een open envelop zonder postzegel naar Dagblad De Stem, Antwoordnummer 112, 4800 VB Breda. DE STEM. DAGBLAD VOOR ZUID WEST-N ED ER LAN D

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 1