0.950,- IoeStem vunoni Ls. 150% TUD De componist is een beetje eenzaam' Ve*baINg Reiziger mag niets merken' F T MEE Ui Veelzijdig musicus Louis Toebosch wordt tachtig jaar Godfried Romans compleet in zeven kloeke delen Unico Glorie (31) nieuwe directeur van Veronica Huishouden van Bloemaert te zien in Utrechts museum GROTE GIDS D4 en een jen in de Medewerking van Schiphol aan 4Fasten Seatbelts' kent grenzen mzet ïditioning en dub- iarde van f 3500,- kilometen: Dit zijn van de Hyundai liddenklasser is jn ire malen geroemd 3 styling. Maar ook jenoeg te genieten, arbeeld de 1.6i GL.S ïmotor, standaard ig, een verstelbare arische ramen voor ale deurvergrende- Dit allemaal voor waarbij u dus ook airconditioning en rijgt. s uw passagiers zit- en genieten dankzij ophanging van een ibel rijgedrag, rgen de veiligheids tieren, kreukelzones en een stalen kooi- lir de hoogst mogelij. ke andere Hyundai- i heeft ook de Lantra lledige fabrieksgaran- yundai durven nu al ele zomer te voor- lai Lantra Air. VRIJDAG 15 MAART 1996 LLEEN VOOR DE HYUNDAI LAN- \AR '96 EN NIET IN COMBINATIE PRIJZEN INCLUSIEF BTW EN BPM, RIJKLAAR MAKEN EN VERWIJDE- ANTRA® IS EEN PRODUKT VAN )MPANY. si LANTRA VANAF F 769.-. E WERELDMERK iat 2 83865 InorJace van de Ven hv grootste Brabantse compo- li t Louis Toebosch, wordt F.andag tachtig jaar. Dat feit Ldt die dag gevierd met kee concerten. Het eerste, iet medewerking van Bram tekman, Maurice Pirenne, C|bert de Klerk en het Kamerkoor van het Brabants «Conservatorium, begint om Ij 15 uur in de Goirkese Kerk Tüburg.' Het tweede is om uur in de aula van het Brabants Conservatorium. Lr treden onder anderen tuis' dochter Moniek en de toren Ad Parnassum en Can nula op. Beide concerten zijn Kratis. „obben schrijvers het toch Skelijk. Bijna iedereen kan Bin wat ze op papier hebben wet. Maar bijna niemand kan Jrniek lezen, zelfs goeie ama- leurmusici vaak niet. En een kerk van een moderne componist lordt meestal ook maar een paar leertijdens een mensenleven uit gevoerd. Dus is de componist een fcetje eenzaam". Louis Toebosch zegt het niet op tonde wijze. Hij stelt vast. Hij Jonstateert dat hij het jammer |uidt dat de compositie voor koor i orkest die hij voor de inwij- Jng van Schouwburg Tilburg in 1(1 schreef, bij de oplevering pa het gerenoveerde gebouw een har jaar geleden, niet opnieuw ■tgevoerd is. Het weerhoudt «em er niet van om door te gaan. Ia bijna tachtigjarige werkt iiomenteel aan zijn 160e opus- liraner, een stuk voor de talent volle alvioliste Edith van Moer- jastel. Op Tweede Paasdag geeft lij een orgelconcert in de Kerk lan het Goirke in Tilburg. gestimuleerd 118 maart 1916 werd Louis oebosch geboren in Maastricht, Mtvader was dirigent, vader j groot muziekliefhebber. „Hij «ft mij gestimuleerd, luisterde jaak als ik aan de piano repeteer- Maar hij was gelukkig niet »'n vader van 'moet je nou eens isteren hoe goed die Louis van s is'. Liever gaf hij een opbou wende maar pittige kritiek", puis was wel een zeer talentvol- ling. Hij mocht naar de erkmuziekschool in Utrecht. Maar ik pakte binnen anderhalf lar mijn biezen. Het was daar Kt een klooster, ik was bang dat f me tegelijk met mijn diploma gere wijdingen zouden leven a het Muzieklyceum in Maast- fcht kwam hij daarna op het pnservatoire Royal de Liège recht. Daar studeerde hij in |J39 af 'avec grand distinction en Jicitations de jury'. In Luik had |j via zijn leraar Charles Hens mis gemaakt met de muziek nMessiaen. Die was in Neder- Louis Toebosch in zijn werkkamer: nog steeds gretig naar nieuw geluid land toen nog volslagen onbe kend. „Charles Hens en Henri Hermans hebben het meest voor mijn muzikale ontwikkeling betekent. Hermans was geen leraar van me, maar hij dirigeer de het Maastichts Symfonie Orkest. Hij programmeerde veel eigentijdse muziek. Ik ging altijd naar de repetities luisteren". Afgestudeerd in Luik zou Louis naar Parijs gaan, waar hij als leerling was geaccepteerd door de grote organist Marcel Duprez. „Wegens de oorlogsdreiging von den mijn ouders het beter om niet naar Frankrijk te verhuizen. Ik ben daar achteraf blij mee geweest, want die Duprez was de koning van het legato en dat is nou net een manier waarop je volgens mij niet met een orgel moet omgaan". Als organist staat Louis Toe bosch juist bekend om zijn door zichtige spel en vooral natuurlijk om zijn improvisaties. „Dat is bij mij altijd vanzelf gegaan, dat 'fantaseren' zoals ze dat vroeger noemden". Sacramentskoor Omdat Parijs niet doorging, solli citeerde Louis op een vacature als organist van de Sacraments kerk in Breda. Hij wist dat zijn overleden voorganger, André Vermeren, daar een prima koor had achtergelaten. Dat bleek te kloppen, maar verder was het aanvankelijk geen rozegeur in Breda. Louis verdiende niet meer dan 600 gulden per jaar voor. Het werd oorlog en toen waren er ook geen optredens en opdrachten meer. „Ik ben daar vijfentwintig jaar geweest. Met het koor ging het goed, maar verder was het in het begin een trieste tijd. Bij aan komst bleek er niet eens een echt orgel in de kerk. Je zult maar organist zijn en je komt op een hammondorgel terecht". Met het koor in Breda voerde Toebosch veel vijftiende en zes tiende eeuwse muziek uit. „Zo leerde ik de polyfonie niet uit boekjes, maar uit de praktijk. Dat heeft op mijn componeren wel enige invloed gehad". Dirigent Onmiddellijk na de oorlog werd Louis Toebosch ook docent theo retische vakken aan wat nu het Brabants Conservatorium heet. Hij dirigeerde het Tilburgs Ste delijk Orkest en speelde met die professionals en amateurs al werk van Ton de Leeuw, Hans Henckemans en Henk Badings. Misschien is dat grote aandeel eigentijdse muziek er een van de redenen van geweest dat Toe bosch geen dirigent werd van Het Brabants Orkest dat in die jaren werd opgericht. Andere oorzaak was een sterke Bossche kongsi die het HBO om allerlei redenen per se in Den Bosch wilde. Toe bosch mocht tweede dirigent worden onder Hein Jordans. „Maar dat deed ik niet. De func tie stelde niks voor, met de romantische voorkeuren van Jor dans zou ik zeker problemen krij gen en daarbij had Jordans de hele oorlog doorgewerkt". Directeur Een tweede negatieve ervaring in Toebosch' muziekearrière was zijn, weliswaar eervol, ontslag als directeur van het Brabants Con servatorium. Van 1965 tot 1973 vervulde hij die functie. Hij introduceerde er de twintigste eeuw in wat heette 'sonore por tretten'. Het eerste jaar al ston den Strawinsky, Messiaen en Hindemith centraal, het tweede Schönberg, Berg en Webern en later onder anderen de Groupe de Six. „Ik vind dat muziekstudenten kennis moeten maken met eigen tijdse muziek, eerst leren en repe teren, dan oordelen. Voor sommi ge zijn de sonore portretten eye- openers geweest". Het directeurschap werd Toe bosch door sommigen niet gemakkelijk gemaakt en het ein digde in een rechtszaak tussen hem en het schoolbestuur. Toe bosch werd in het gelijk gesteld, maar aanvaardde eervol ontslag, omdat er geen wederzijdse ver trouwensrelatie meer was. Als geboren kunstenaar vertaalde hij de onverkwikkelijke affaire in een compositie die hij opdroeg aan zijn vrouw Mayke, Toccana, met als motto mediis in tenebris (temidden van de duisternis). Het is een van de weinige compo sities van Toebosch die te maken hebben met gebeurtenissen in zijn leven. Een ander is een stuk voor viool en piano ter nagedach tenis aan zijn overleden dochter Lidwina, waarin in het midden deel muzikale mijmeringen op haar naam voorkomen. Ook de andere drie kinderen van Louis en Mayke Toebosch zijn meisjes. Twee van hen manifes teerden zich naast hun vader in de kunst, Marleen als blokfluitis- ^Cam/e/Ha 'mans pi boek moet. Al decennia- PJ en voor iedereen. Daarom V voor de zoveelste keer boe tpreek. Zodat elke gealphabi- weerde minstens een maal per Feen kleine somme gelds for een nieuw pakje drukwerk melt. (oefen zijn niet voor schrijvers of lezers. Ze zijn voor wandmeubel L "'P-Pet kan de boekhandel niet schelen wat de consument E wandelgids, een puzzelwoordenboek of een brevier, er l i steeds 'Palmwijn' bij geschonken. Wat voor de producenten en F ande/ telt is of er voldoende omzet gehaald wordt. Die moet P'muleerd worden door de boekenweek. Voor de potentiële lezer is imi met een voor n'els verkregen boekje van weer een stukje JLi behang de voornaamste drijfveer. rn v7f« waarheid verkoopt niet en dus worden de motie- L kirt gaat, zegt de organiserende instelling die krachtens Nederlandse boek dient te propageren, om literatuur. ricidn°^Staan^e en op hetzelfde moment diepzinnige werken, waar Ea j" de lezer 'egekjk mee gebaat zijn. Het ene jaar gedichten, En> J> exotische sfeer van Zuid-Amerika of hel romantische Vhrw7n'g onderweg zijn. |L, etellemaal nieuw. Desnoods via een herdruk opgepoetst, kers Vm 'n verPakking op de toonbank. En omdat de w w de"U '°C'! me' bonnes tegelijk voor de kassa staan, verschijnt |f, ,1.Wefk ook een behoorlijke massa nieuw spul dat niet onder Ttlk" vdt- Neemt de kans op handel toe. toen '{Tl l'eratllur °f eeuwige waarden heeft het in feite weinig van (e inkt H' ki°,0k nauwelijks. Want lang niet alles wat nog nat van Ion ,le l oekhandel binnenvalt, beklijft langer dan tot het droog is. reel h ,enweek voor leesbevordering staan, dan was een leen- Eorie en geWeef'In elke bibliotheek liggen duizenden zich door Vin» „00r!durende waardering bewezen boeken te wachten op peiii mfi: alles genieters. Kilometers cultuur, tonnen diepzinnig- tjanken u"6" Urm leesPteZier staan klaar. Perns vmeT' VerB'lius> Dante, verzamelde werken Multatuli, kaltiidlwk6'bijzondere uitgaven Vondel, Goethe, Racine, Wenst™ an Eeden< Claudel en Austin, al die meester- hntl te ^moffen in de magazijnen. Fr krijgen"n i"1" gestimuleerd. Het gaat om kopen. En daar- fvttbLjZuZtr' Landvreugd en Palmen de reclame-roep dat ze {folio/hek en dan Vestdijk, Streuvels en Du Perron. hoPtZriden gehoond, alles uit het verleden dat niet dage- Wmachine^w ""8eleend w°rdt, verdwijnt naar opkopers en de F"1". fris en 7 moet ook daar plaals gemaakt worden voor pi. InteeenrlLT!., naar de recensie- De boekhandel rouwt er niet deel, het betekent nieuwe handel. Door Marcel Frost „Dynamisch, avontuurlijk en informatief", zo typeert de KRO het nieuwe spelpro- gramma Fasten Seatbelts, dat twee weken geleden van start ging. Daarin loodst presenta tor Frank Rigter de kandida ten in sneltreinvaart langs een boeiend spel van een redelijk niveau. Vanuit regionale vliegvelden worden de kandidaten in elke aflevering naar hoofdlocatie Schiphol gevlogen. „Om op de nationale luchthaven een pro gramma te mogen opnemen, is nogal wat werk nodig geweest", vertelt producent John Wegink. „Belangrijkste voorwaarde is dat de reiziger niets, maar dan ook niets mag merken van onze aan wezigheid. Zo zijn we bijvoor beeld druk in de weer geweest om vijf a zes kilometer kabel in de plafonds weg te werken. Met licht moeten we heel zuinig zijn; dit in tegenstelling tot de tiental len lampen die we in de studio gewend zijn. Op sommige plek ken gebruiken we speciale kleine camera's om niet op te vallen." De KRO heeft ondanks de beper kingen toch nog groot uitgepakt. Zeven camera's, verdeeld over twaalf punten, registreren het verloop op het vliegveld. De regiewagen is verplaatsbaar, om op het laatste moment nog van locatie te kunnen veranderen. De kandidaten zijn ongeveer veertig minuten in de weer op de lucht haven. Via vertrekhal, incheck- balie en douane, blijft uiteinde lijk één koppel over dat meteen Presentator Frank Rigter het vliegtuig instapt. „Ook weer zo'n punt, dit is in strijd met alle wetten die gelden voor de internationale lucht vaart", aldus Wegink. „Volgens de richtlijnen moeten alle passa giers een bepaald aantal uren van te voren bekend zijn. Bij ons pro gramma worden de tickets pas tien minuten voor het instappen foto wilberto van den boogaard ingevuld." Niemandsland Medewerking aan alle kanten, zelfs van hogerhand. Na lang onderhandelen met de Koninklij ke Marechaussee is het de makers gelukt om met het hele team (om en nabij honderd man personeel) vrijelijk te kunnen verkeren tus- Van onze kunstredactie Amsterdam - Niet alleen Erik en Pieter Bas of Pa Pinkelman en Tante Pollewop maakten Godfried Bomans tot een veelgelezen en geliefd schrijver. Toen hij op 22 december 1971 - dit jaar alweer 25 jaar geleden - overleed, liet hij een omvangrijk en ook heel gevarieerd oeuvre na. Heel dat werk zal vanaf augus tus onder de simpele titel Werken in zeven kloeke delen ver schijnen bij De Boekerij in Amsterdam. De Werken van Godfried Bomans werden bezorgd door Annemarie Feilzer en dr. Peter van Zonne veld. Annemarie Feilzer heeft zich vijftien jaar lang bezig gehouden met het bijeenbrengen en ordenen van Bomans' geschriften en ze geldt als een kenner bij uitstek van diens werk. De neerlandicus Peter van Zon neveld is docent aan de universi teit van Leiden en hij zorgt voor een wetenschappelijk verant woorde tekstredactie. Waar mogelijk wordt uitgegaan van oorspronkelijke manuscripten. Het eerste deel bestaat uit Pieter Bas, aangevuld met twee tot nu toe onbekende delen uit de 'memoires van deze minister'. Verder staan in het ongeveer 800 pagina's dikke deel Erik, Een halve eeuw Trappistenleven, de aanzet van een Slavenroman, het Dagboek van Rottumerplaat en de nagelaten dagboeken van 'een gymnasiast', van 'de laatste oor logsjaren' en '1957'. Het tweede deel omvat al of niet gepubliceerde sprookjes, verha len, kinderverhalen en toneel werk. In het derde deel komen de strips en feuilletons met daaron der natuurlijk Pa Pinkelman in oorspronkelijke versie. Het vier de en vijfde deel worden gevuld met een keuze uit de immense hoeveelheid artikelen en schetsen die verschenen in de Volkskrant en Elsevier en waarvan er veel nooit eerder in boekvorm werden uitgebracht. Deel zes besteedt aandacht aan Bomans' radio- en televisiewerk en de boeken die hij naar aanlei ding daarvan schreef, zoals Bomans in triplo, Een Hollander ontdekt Vlaanderen en Van dichtbij gezien. Het zevende en laatste deel bevat naast veel nagelaten reclamewerk en rede voeringen en verspreide tijd schriftartikelen. Ook komt in deel zeven een bibliografie en een persoonsregister. De Werken van Bomans verschij nen onder auspiciën van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde. Het hele project zal drie jaar vergen. De delen kosten 99 per stuk en de hele serie komt bij voorintekening op 643. Ter gelegenheid van het verschij nen van de eerste twee delen in augustus wordt er in het onlangs uitgebreide Teylersmuseum in Haarlem een tentoonstelling over leven en werk van Godfried Bomans ingericht (24 augustus t/m eind oktober). foto jan stads te en Moniek (stem). De laatste, actief als beeldend kunstenaar, heeft ongetwijfeld haar improvi satietalent van haar vader geërfd. Gretig Louis Toebosch geniet terecht algemene erkennning als uitvoe rend musicus, componist en jury lid op internationale concoursen. Hij is kerkelijk en wereldlijk Rid der, in het bezit van de provincie Noord-Brabant en tal van steden. Tot drie jaar geleden was hij lid van de commissie voor de Neder landse Muziekprijs. Een functie die hem wel moet liggen, want als hij enigzins kan zal hij altijd gaan luisteren naar een begin nend solist of naar een program ma met muziek van een nieuwe componist. „Ik wil er altijd bij aanwezig zijn als er muziek gemaakt wordt. Luisteren naar een CD verveelt me snel. Op die dingen wordt nooit een fout gemaakt. Het is zo steriel. Nee, ik moet het kunnen zien. Achter een pilaar zitten is al minder". Toebosch heeft nooit compositie willen onderwijzen, 'omdat ik niet weet hoe dat zou moeten', maar hij geeft graag en uitge breid commentaar aan jonge componisten die hem werk opsturen. Louis Toebosch kan dan tachtig worden, hij blijft even gretig naar nieuw geluid. sen Nederland en niemandsland. De keuze voor Schiphol was snel gemaakt. „Rotterdam-Zestienho ven is ook wel groot, maar mist toch de internationale allure", vindt de producent. Door een aantal onvoorspelbare factoren dat een rol speelt, het weer en de vluchtschema's, is Fasten Seatbelts een risicovolle onderneming. Regisseur Geert Tomlow heeft tientallen alterna tieven voor ais het mis dreigt te gaan. In een 52 jaar oude Dakota heeft een eerste selectieronde plaats. Dit vereiste eveneens aanpassin gen. In de hoedenplanken is spe ciale verlichting aangebracht; het vliegtuigje is in een kleine studio omgetoverd. Met als bijkomend probleem dat alle apparatuur opeens op twaalf volt moet wer ken. „Allemaal zaken waar je rekening mee dient te houden", legt Tomlow uit. Voor de voorbe reidingen van het nieuwe pro gramma, door de makers omschreven als realityshow, zijn ongeveer drie kwart jaar nodig geweest. Fasten Seatbelts wordt opgeno men op de dag van uitzending, de montage heeft dus niet eindeloos de tijd om oneffenheden weg te werken. „Stel dat er een bommel ding komt, dan kan dat het ver loop van de opnamen nogal ver storen. Op Schiphol gebeuren bijna dagelijks dingen die maken dat een bepaald gedeelte tijdelijk wordt afgezet. „Die zaken komen bijna nooit naar buiten via de pers, maar ze gebeuren wel", weet Wegink. 'Fasten Seatbelts', Nederland 1, 20.30 uur Ünico Glorie foto kippa Hilversum (anp) - Unico Glorie (31) is benoemd tot directeur televisie van Veronica. Hij was al sinds 1 september 1995 bij het station radio-directeur. Binnen de Holland Media Groep is hij sindsdien ook directeur van KINK-FM. De omroep heeft dat gisteren bekendgemaakt. Als televisie-directeur volgt hij Joop Daalmeijer op die half februari overstapte naar Filmnet. Glorie begon op zijn veertiende radioprogramma's te maken bij het Amstelveense Radio Klasse in Amsterdam, dat later overging in Wave Amsterdam Powersound (WAPS). Het illegale station zond dag en nacht jongerenradio uit. Een aantal jaren later werd het inmiddels legale station omgedoopt in EXTRA 108, waar Glorie programmalei der werd. In 1986 begon Glorie bij radio Veronica als producer van het pro gramma Curry Van Inkel, later omgedoopt in Stenders Van Inkel. In 1992 stapte hij over naar het commerciële radiostation Sky Radio, maar keerde weer terug als Hoofd Produktie en Redactie van Radio Veronica. Glorie was ook nauw betrokken bij de overname van de commerciële radiozender Holland FM, dat onder zijn leiding overging in HitRadio Veronica. Utrecht (anp) - Bij recente archeologische opgravingen in Utrecht zijn de afwasborstels uit het huishouden van Abraham Bloemaert gevonden. De 17e eeuwse schilder was in zijn tijd minstens zo beroemd als Rembrandt en Vermeer. De voorwer pen zijn te zien op de tentoonstelling Het huis van Bloemaert, die morgen in het Centraal Museum in Utrecht opent. Aanleiding voor de tentoonstel ling is een recente opgraving van het Archeologisch en Bouwhisto risch Centrum (ABC) van de gemeente Utrecht bij de Maria- plaats. Daar werd onder andere het huis van de 17e eeuwse kun stenaar gevonden. Tijdens de opgraving stuitten de archeologen op de beerput van het huis. Uit de put kwamen gebroken pijpjes, maar ook afwasborstels en een houten etensbord (teloor). Ook doken een blokfluit, een tol en een kegelspel van de kinderen van Bloemaert op- Op de tentoonstelling zullen ook alle veertien schilderijen van Bloemaert uit het bezit van het Centraal Museum te zien zijn. Een aantal prenten en tekeningen zal voor het eerst worden geëxpo seerd. Ook is het werk te zien van Bloemaerts zoons, inmiddels het tol- en kegelspel ontgroeid. Bloemaert was een goed betaald schilder. In zijn grote huis ont ving hij onder meer de koningin van Bohemen. Zij gaf hem opdracht haar hondje Babler te schilderen. Ook had hij contacten met het Zweedse hof en met beroemde buitenlandse schilders. Stadshouder Frederik Hendrik liet hem de decoratie van zijn paleis in Honselaarsdijk maken. Het huis van Bloemaert in het Centraal Museum is tot en met 28 april te bezoeken. V f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19