oechst Holland slankt verder af Zomervakanties dit jaar iets goedkoper A6 Belgische geldlopers blokkeren Nationale Bank jeaning Vosters .Alitalia op rand van afgrond )onmaker(s) m/v oopster jlti-Vlaai ïtcafé De Fabel ;ok m/v (bij)verdienste irs Gun0gg^ rk»Cn^ihadêdenvanon" Rotterdam verdient de beste vlucht naar Londen: Stansted. Hoge winsten Duitse chemie-concerns ^U!in ECONOMIE A7 t dkoper dan vong ]aar. In 1995 lagen de prijzen van de ïderlandse tak van Duitse chemiegigant ziet netto-winst met tweederde dalen iation te Breda ie Restaria" ,or1 1 BASF verdubbelt winst, Bayer naar recordhoogte KOP MUNT Dromen Bewindvoerders van Fokker werken aan doemscenario 'Iedere rijke een miljoen voor Fokker' i1 AART 1996 3ESTEM WOENSDAG 13 MAART 1996 fcktober zijn bijna 1 procent J O L lervakanties nog 3 procent [Jer vergeleken met het jaar Jaarvoor. L blijkt gisteren uit cijfers van Centraal Bureau voor de Sta- fik (CBS). De prijsdaling Ut vooral voor rekening van llakanties naar Amerika en tt Nabije Oosten, touringcarva- t ,ies en treinvakanties. Vlieg- Eakanties naar Spanje worden aarentegen iets duurder L vliegvakanties naar Noord- In Midden-Amerika en hetNa tje Oosten (vooral Israël) dalen gemiddeld 4 procent in prijs. Va kantiegangers die voor een verre bestemming kiezen in zuidooste lijke richting, zoals India en In donesië, zijn daarentegen 1 pro cent meer geld kwijt. Ook vliegen naar Spanje, het be langrijkste land voor georgani seerde vakanties, wordt 1 procent duurder. Reizen per trein is deze zomer 3 procent goedkoper, terwijl de touringcar 1,5 procent minder kost. Vooral de reizen naar Groot- Brittannië zijn aantrekkelijker. Dit komt onder meer door de da ling van het Britse pond en de concurrentie tussen de veerboot maatschappijen en de Shuttle, de trein door de Kanaaltunnel. De prijzen van georganiseerde autovakanties binnen Nederland en naar Duitsland en Oostenrijk stijgen voor het zesde achtereen volgende seizoen. Deze keer stijgen de prijzen in deze drie landen met 1,5 procent of meer. Sinds 1990 zijn autova kanties binnen Nederland ruim 30 procent duurder geworden. Dezelfde reizen naar Italië en België/Luxemburg dalen voor de derde keer achtereen in prijs. Bij georganiseerde autovakanties wordt de accommodatie via een touroperator gehuurd. De prijzen voor vakanties per boot dalen met ruim 6 procent. Door deze daling is het gemiddeld prijsni veau komende zomer lager dan in de zomer van 1990. Vooral de cruises in het Caribisch gebied dragen bij aan de voor de consu ment gunstige prijsontwikkeling. Prijsdalingen van meer dan 20 procent vormen geen uitzonde ring. De totale groei van het interna tionale toerisme in de industrie landen is het afgelopen jaar fors afgenomen. Het aantal overnach tingen steeg in 1995 met 2,5 pro cent vergeleken met een toename van 10,9 procent in 1994. Dat is een van de conclusies die de Or ganisatie voor Economische Sa menwerking en Ontwikkeling (OESO) gisteren naar buiten heeft gebracht. Vakantiegangers besteedden in 1995 ongeveer 2,5 procent meer dan in het voor gaande jaar nadat in 1994 de om zet uit toerisme met 3,6 procent was toegenomen. Nederland scoorde zeker niet slecht. De groei van het over nachtingen in ons land nam juist toe. De groei, die twee jaar gele den nog 4,7 procent bedroeg, kwam vorig jaar uit op 8,5 pro cent. Vooral Duitsers, die meer dan de helft van alle vakantie gasten in ons land uitmaken, droegen bij tot deze groei. Ook de bestedingen door buiten landse vakantiegangers lagen in 1995 hoger dan in 1994. Het ni veau van de groei was in 1995 echter met 0,1 minimaal en lag een stuk lager dan het gemiddel de van de OESO-landen. In 1994 kreeg Nederland een verminde ring van de inkomsten van 2,0 procent te verwerken. Voor dit jaar rekent de OESO op een verdere groei van het toeris me in de meeste van de aangeslo ten landen. Goud onbewerkt 20,900-21,500 bewerkt 23,100 Zilver onbewerkt 255-325 bewerkt 370 ,0r Paul Verlinden hissingen/Weert - Hoechst Holland gaat ook dit jaar door met fslanken. Het chemieconcern wil zijn drie bedrijven in Weert - r in totaal ruim 900 mensen werken - afstoten. A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan /bieden f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 1.00 1657 12,00 12,40 a 1,00 474 0,10 a 0,10 1,50 751 0,60 0,60 1.00 861 2,80 4,30 1.00 519 1,40 2,70 p.oo 654 15,70 17,40 1.00 578 1,30 1,00 p.oo 521 4,50 4,50 17,00 500 6,50 b 6,80 b.oo 1948 1,60 b 1,90 [5,00 465 1,10 a 1,10 lo.oo 1348 5,20 5,30 b.oo 513 7,20 6,80 b 10,00 1510 4,10 3,50 3 5,00 3131 1,80 b 1,50 lo.oo 1696 0,80 0,50 lo.oo 465 5,30 5,70 lo.oo 469 5,30 b 6,30 (40,00 1657 4,00 b 5,00 bo.oo 559 0,70 0,30 95,00 460 0,90 0,60 b (oo.oo 5388 1,40 0,80 05,oa 1310 2,20 1,50 10,00 5702 u 4,10' 3,00 b 15,00 1284 7,10 5,80 b 00,00 698 6,00 4,80 05,00 508 7,80 7,00 910,00 578 9,70 9,00 515,00 460 13,00 a 11,00 520,00 473 15,70 14,50 b 110,00 896 2,20 3,10 115,00 484 1,00 1,30 110,00 675 3,30 4,30 67,50 780 1,30 1,70 102,00 585 1,60 1,50. 2,80 - 102,00 656 2,60 240,00 634 2,00 2,20 220,00 448 1,80 1,80 200,00 500 1,80 a 1,10 1,80 a 65,00 1158 1,90 70,00 473 0,60 0,60 70,00 519 2,10 2,20 65,00 544 1,40 0,90 820,00 728 5,50 6,00 a 830,00 1184 2,00 2,20 840,00 1194 0,80 0,60 a 850,00 747 0,20 0,20 810,00 788 3,50 2,20 820,00 783 7,00 6,00 50,00 1150 4,40 5,00 |it verklaarde directeur B. Ne lerveen van Hoechst Holland Ssteren bij de presentatie van de kcijfers in Vlissingen. De Ne- jerlandse tak van de Duitse che- Lgigant zag de netto-winst vo lg jaar met tweederde dalen tot ll miljoen gulden. De omzet liep |et 500 miljoen terug tot 1,05 jiljard gulden. Hoechst Holland Let een grote reorganisatie be- Eg. Diverse bedrijven zijn uit de leèrlandse organisatie gehaald. Te zijn helemaal verkocht, of val- i nu onder de internationale echst Groep. Het Amsterdam- hoofdkantoor is inmiddels ieïntegreerd in de productieloca- fein Vlissingen. Door de reorga- psaties liep het personeelsbe- ind van Hoechst Holland vorig rmet 260 terug tot 2240. oechst Holland wil nu ook van h bedrijven in Weert af omdat te zich met kunststofverwerking j houden. Hoechst Holland Jkent alleen de chemische pro- joctie in Vlissingen (920 werkne- tot de kernactiviteiten. In Jeert heeft Hoechst Holland drie iductievestigingen: Depron, Jespa en Kalle. (plaatmateriaal) en De- wn (polystyreen schuimfolie) 'orden zo goed als zeker hele maal uit het Hoechst-concern ge aaid. „Er zijn gesprekken gaan- je met kandidaat-kopers," aldus iderveen. 1 eerder werd bekend dat Kalle |vc- en a-pet-foliën) onderge- racht wordt in een joint-venture a de Hoechst Groep en Klöck- 1 Penta-Plast. De werkgele- iheid in Weert zal niet in ge- iar komen door de verkoop van Jebedrijven. Ook een ander Lim- idrijf, Nunza (groenteza- fn) in Haelen, is niet zeker van Jjn toekomst bij Hoechst Hol- „De positie van Nunza |rdt bekeken maar de plannen nog niet uitgekristalisseerd," fins Nederveen. |c verkoop van de Weertse acti- jteiten betekent in elk geval dat f omzet van Hoechst Holland «r met 450 miljoen zal dalen tot zo'n 600 miljoen gulden. In 1994 was de onderneming nog goed voor een omzet van 1,5 mil jard gulden. De forse daling van de winst werd door Nederveen gisteren verklaard door de reorganisatie- lasten en door de verkoop van winstgevende activiteiten. Wor den die buiten beschouwing gela ten dan was er vorig jaar sprake van een lichte stijging. Desondanks was Nederveen niet tevreden over het resultaat. „Ge meten naar de normen die we zelf hebben, is het onvoldoende," al dus Nederveen. De onderneming streeft naar een netto-winst die 15 procent van het eigen vermo gen bedraagt. In 1995 was dat slechts 5 procent. De fosfor-productie in Vlissingen en de harde f oliën in Weert lever den vorig jaar aanzienlijk betere resulaten op. Dit jaar zal het re sultaat van fosfor nog meer ver beteren omdat Vlissingen aan Atochem gaat leveren dat de pro ductie van fosfor beëindigd heeft. Het totale resultaat van Depron, Trespa en Nunza was iets beter dan in 1994. Een lagere winst was er bij de producie van de wasmiddelen grondstoffen TAED en al- kaansulfonaat in Vlissingen. De productie van a-pet-foliën in Weert was verliesgevend. Een winstverwachting uitspre ken voor 1996, vond Nederveen moeilijk omdat niet duidelijk is welke dochterondernemingen aan het eind van het jaar nog tot Hoechst Holland zullen horen. Zouden er geen activiteiten ver kocht worden, dan wordt een duidelijke verbetering van het re sultaat verwacht. Nederveen zal op 1 april terug treden als direc teur van Hoechst Holland. Hij wordt opgevolgd door de Vlis- singse vestigingsdirecteur M. Knuttel. Gisteren werd ook be kend dat ruim 10 miljoen gulden geinvesteerd wordt in de uitbrei ding van de DMT-fabriek in Vlis singen. Dit levert 10 nieuwe ba nen op. Stakende Belgische geldlopers blokkeren de ingang van de Nationale Bank in Brusselfoto ep, Brussel (anp) - Stakende geldlopers hebben gisterochtend in Brussel gedu rende drie uur de ingang van de Natio nale Bank van België geblokkeerd. Tijdens de blokkade konden banken geen eigen auto's met contanten uit het pand van de bank laten vertrekken. De stakers beëin digden hun actie na een gesprek met de vi ce-president van de centrale bank. Ruim 1200 geldlopers gingen maandag over tot een 24-uursstaking om meer veiligheids maatregelen af te dwingen. Aanleiding was de dood van een collega na een overval vori ge week woensdag in Charleroi. Het perso neel van de geldkoeriers besloot maandag nacht de staking voort te zetten. De actie van maandag leidde al tot tekorten aan baar geld bij de banken. Eén op de vijf geldautomaten kon niet meer uitbetalen. Bij de bank Gemeentekrediet gold dat maandag zelfs voor de helft van alle automaten. Som mige banken verbonden een limiet aan het bedrag dat klanten aan de balie kunnen op nemen. Het aantal lege geldautomaten nam gisteren licht toe. Om verder tekort aan contanten tegen te gaan, zouden banken volgens de stakers niet-erkende koeriers en de posterijen inzet ten om bij de Nationale Bank geld op te ha len. De stakers blokkeerden daarom 's och tends de toegang tot de centrale bank. De Belgische banken ontkennen dat poste rijen en particuliere koeriers zijn ingezet. Wel is op beperkte schaal gebruik gemaakt van eigen vervoer. Details daarover wilden de banken gisteren, uit veiligheidsoverwe gingen, niet verstrekken. De erkende geldkoeriers eisen dat de werk gevers per transport minimaal drie mensen inzetten. Gemiddeld rijden per geldtransport nu twee koeriers mee. De Belgische minister van Binnenlandse Zaken Vande Lanotte zei maandagavond dat de eis van de bonden om per transport vier mensen in te zetten ook bespreekbaar is. Ook willen de stakers een eind aan de nachttransporten. De moord op de geldloper in Charleroi vond plaats in de nachtelijke uren. nnmiddellijke ingang Jkzaamheden op het perron van. 9.00 uur van 21.00-23.00 uur. in overleg te veranderen, pns kantooruren 040-261095£_ |d vlotte gezellige lime en fulltime. -giaal zijn en klantvriendelijk igen in Breda, Roosendaal en iriftelijke reacties zenden Gracht 20 4791 AL Kluridert spoed: full-time zelfst.werkend com langs op de Visserstnj, lefoon, u bent „Hl,rpn likt over tijd in de avondu natiegesprek. Ir. Werst). oekt me, loge iem. 3 u.p. 0165- b.v. rks Broer zus 2/5jr. pl,.| vrolijke °PPas.~',r>KR J O'hout. OI&MgigSS^ Praktisch en the0^. zeer ervaren MA£ BEHEERDER 33 jrn cert. mag. behee management er oS dreven flexibele en^ tieve werkmeh fe een nieuwe uitdaging 076-5810670^-r-- Jongelu' gevraagd voor gPe -f% opCampin^l^J Gevraagd' medewerker(s^oi. voor restaria ann |5|. jeszaak-Ervanng den. |oor Aart Heering ome - Alitalia zal in de eer- ■e drie maanden van 1996 ien monsterverlies van 300 liljoen gulden lijden. De to- «e schuld komt daarmee boven de vier miljard gul den, meer dan de helft van jdejaaromzet van 7,8 miljard. Het is een last die de Italiaanse ™chtvaartmaatschappij PP de rand van het bankroet "ragt. Managing director Do- fflico Campella heeft dit ver waaid in een vergadering met akbonden, in de hoop om zo ,*e, looneisen te kunnen '«mijden. galias kritieke toestand is r een dori te wijten aan de genomen internationale con- ®faar ziiis tevens het L Van ge iaren van mis- it- ®ement en vrolijk potver- lli!MmaaraSn ook de voorma- tiidracf^k n ?enal° Riverso een kilo t geleverd. L.f° Werd ruim een jaar ge- luit hef om AHtalia L schuldenmoeras te trek- Eeliikaarbl[iktnu verantwoor dt dp °r Sfootste tekort maatsoK=geS<tvan de "on actiJP'1' iis daarom °P a« gezet om plaats te avoor Campella die Alita- lon apt;„{ J' J uaarom op int gnzet om Plaata te ian,ween WPfU1dieAlita" n laatste kans moet lino's jfen ?e'eden was Alita- indreotü" aTuaitlscfle Premier fruikten rm bedrijf ge- przien van bt aanhanSers te Iieve opdracht! A f.s en lucra~ uWAlitalia werd |Öênt werbnrinde,millsteffi- lanniï laditvaart- NvankS ?er wereld, die F" net van nr,ter.n°g door Maatregelen f jectl°nistische g n werd beschermd Buitenlandse maatschappijen mochten geen tickets aanbieden tegen prijzen die beneden die van Alitalia lagen en op binnen landse vluchten had het over heidsbedrijf een officieel mono polie. De deregulering van het inter nationale luchtverkeer en de vrije concurrentie binnen de EG hebben aan die toestand een einde gemaakt. Al een jaar of vijf kan de Itali aanse passagier kiezen tussen speciale aanbiedingen van tal rijke maatschappijen. Met name Lufthansa, British Airways en Swissair hebben nu dagelijkse vluchten op steden als Venetië, Bologna en Napels. Als gevolg daarvan is in Noordoost-Italië tussen 1992 en 1994 het aandeel van Alitalia in het passagiers vervoer gedaald van 29 naar 18 procent. Om te kunnen overleven heeft Alitalia in de afgelopen jaren een drastische vermagerings kuur ondergaan. Sinds 1993 zijn ruim 4000 van de oorspron kelijke 20.000 personeelsleden afgevloeid. Op de lonen van de overige, die overigens nog altijd tot de hoogste van Europa be horen, werden gesnoeid. Enkele onrendabele vluchten werden geschrapt en de tot dan toe los van Alitalia opererende kleine staatsluchtvaartmaat schappijen Alisarda en ATI werden bij het moederbedrijf gevoegd. Maar dat alles was on voldoende om jaarlijkse verlie zen van 200 tot 400 miljoen gul den te vermijden. Bovendien veroorzaakten de bezuinigingen grote onvrede onder het voorheen zo vertroe telde personeel, hetgeen zich uitte in regelmatig terugkeren de stakingen, stiptheidsacties, collectieve ziekteverloven en andere vormen van obstructie die de Italiaanse luchthavens maar al te vaak tot voorportalen van de hel maken en die zeker niet bijdragen tot de verbete ring van de concurrentiepositie van Alitalia. De jongste rel dateert van ruim een maand geleden, toen bleek dat directeur Riverso de piloten in een geheim geheim akkoord een loonsverhoging van gemid deld 30.000 gulden per jaar had toegezegd, om hen van verdere akties af te houden. Het betekende het einde van de carrière van de inmiddels terug getreden Riverso, terwijl zaak waarnemer Campella weigerde om de toezegging te honoreren. Dat leidde (uiteraard) tot sta kingen, maar inmiddels zitten bedrijfsleiding en bonden weer om de tafel om een door Cam pella gepresenteerd reddings plan te bespreken, dat Alitalia in 1998 weer in de zwarte cijfers moet brengen. Dat voorziet in de eerste plaats in een kapitaal injectie van ruim 1,5 miljard gulden. In wezen gaat het daarbij om een verkapte subsidie omdat een miljard daarvan geleverd wordt door de staatholding IRI die houdster is van 90% van de aandelen Alitalia. Verder het afstoten van niet-strategische activiteiten, nog eens 700 vervroegde pensio neringen, nieuwe investeringen (onder meer in de uitbreiding van de Milanese luchthaven Malpensa) en strategische alli anties met andere internationa le maatschappijen. Volgens plan zou Alitalia zo van een strikt ambtelijk bedrijf ge transformeerd moeten worden in een dynamische, op de markt georiënteerde onderneming. Het is de enige kans op overle ving, daarvan zijn langzamer hand ook de bonden overtuigd. (ADVERTENTIE) Vanaf 31 maart vertrekt Air UK drie maal daags vanaf Rotterdam Airport naar Londen Stansted. U vliegt met onze comfortabele jetservice en de eerste vlucht vertrekt al om 7.25 uur. Ter kennis- LivaiiPOOL ithit Londen making biedt Air UK LowD*" 8ta*'?'d u de komende maanden vele gratis extra's. Air UK brengt u zonder onnodig oponthoud, dus stress vrij, naar het ruim opgezette, ultramoderne Londen Stansted. Daar stapt u over in de super snelle Skytrain, die er voor zorgt dat u ruim schoots vóór negen uur in hartje Londen arriveert. r Dankzij de hechte samen werking met de KLM- Northwest Alliance, pro fiteert u ook bij Air UK van het Flying Dutchman-program- ma. Vraag uw reisbureau naar onze ideale vluchttijden of bel rechtstreeks Air UK: (020) 648 71 02. Rotterdam Airport Londen Stansted Rottendam Efficiently yours Leverkusen/Ludwigshafen (anp/dpa) - De twee Duitse chemiegiganten Bayer en BASF mogen niet klagen voer het afgelopen jaar. Terwijl BASF de winst voor belastin gen nagenoeg verdubbelde, bracht Bayer het resultaat voor belastingen naar een recordhoogte. Maar het tempo van de winststij ging liet in de tweede helft van het jaar bij beide concerns een duidelijke vermindering zien ten opzichte van het eerste halfjaar, blijkt uit de gisteren gepubliceer de cijfers. De winst van Bayer klom vorig jaar met 27,1 procent tot bijna 4,2 miljard mark. Het concern boek te een omzetgroei van 2,7 procent tot 44,6 miljard mark. De winst stijging van 1995 is niet onaardig, maar wel een stuk kleiner dan die van bijna 40 procent in 1994. Het nettoresultaat bedroeg vorig jaar 2,4 miljard mark. Dat was 20,3 procent meer dan in 1994. Ook dit percentage is een stuk lager dan van 1994. Toen schoot de nettowinst omhoog met 46,6 pro cent. BASF noteerde vorig jaar een re sultaat voor belastingen van dik 4,1 miljard mark, wat 95,5 pro cent hoger is dan een jaar eerder. De nettowinst schoot met 92,4 procent omhoog tot bijna 2,5 mil jard mark, bij een omzetgroei van 5,9 procent tot meer dan 46,2 mil jard mark. Bayer wil zijn aandeelhouders een dividend betalen van 15 mark per aandeel, het hoogste bedrag dat het concern tot nu toe heeft uitgekeerd. De uitkering over 1994 bedroeg 13 mark. Mijn oudste zoon wil pi loot worden. Hij schijnt daarmee in zijn leeftijdscategorie niet he lemaal alleen te staan. Voor jongens uit de zesde groep van de basisschool is er niets zo fascinerend als vliegen. Daarna gaat het trouwens nooit meer over. De perscon ferentie van Dasa begint met een film over de droom van een jongen om een eigen vlieg tuig te bouwen én als een vogel of vlieger het luchtruim te kie zen. Bijna Wagneriaans aange zet zien we hier hoe de volwas sen bestuurders van miljarden concerns geïnspireerd worden door jeugddromen. Een prachtig filmpje, al was het maar vanwege de zorgvul dige timing: precies op het mo ment dat de droom van Dasa om met Fokker een eigen straalvliegtuig te bouwen in miljarden-verliezen uiteen spat, komen de Duitsers met zo'n promo. Heel fijn, vooral ook omdat de germanen Fok ker heel gründlich al overal hebben weggesneden. Mijn zoon wil dus piloot wor den. Maar hij heeft wel een mooie weg gekozen: eerst gaat hij vliegtuigbouw studeren in Delft en dan kruipt hij achter de stuurknuppel. Omdat het nog even duurt voordat deze loopbaan een aanvang kan ne men, doodt hij de tussentijd met het lezen van alles wat los en vast zit over luchtvaart. Dat geeft soms dramatische momenten in onze toch innige relatie. Na een bezoekje aan Woensdrecht is mij eindelijk geleerd hoe ik een Fokker 50 van een Fokker 27 kan onder scheiden. Vol trots wil ik dat de negen-jarige ingenieur ver tellen, maar dan degradeert hij mij achteloos: „Ja, een 50 heeft zes bladen aan de propellor en een Friendship vier." Duizenden jongetjes hebben zo'n droom. In Roosendaal or ganiseren een paar enthousias te scholieren een complete tentoonstelling over Fokker. De opbrengst gaat naar Houdt Fokker in Lucht. Kijk. Ik weet wel dat al die jo chies niet bij Fokker zouden gaan werken. Sterker nog, dat de meeste van die mannekes straks iets heel anders gaan doen. Toch is Fokker heel be langrijk. Het inspireert kinde ren om belangstelling voor techniek te hebben, al blijken ze later nog zo alpha te zijn. In- Door Willem Reijn derdaad, van a-technisch. De vliegtuigbouw heeft een prach tig positieve uitstraling voor de hele industrie. De industrie is een toch al een ondergeschoven kindje in Ne derland. Een paar sociologisch onderlegde types prediken dat Nederland een natie van domi nees en handelslui is en de re gering hoeft aan industriebe leid niets meer te doen. We willen de vrachtvaarders van Europa blijven, maar aan het overslaan van containers kun je echt geen cent verdienen als je met de inhoud niet iets doet. Bovendien: de wegen raken met die miljoen containers van Rotterdam verstopt. En wat heb je aan dominees als de kerken leeglopen en hun zo nen geen emplooi meer kun nen vinden in het wegbezui- nigde welzijnswerk? Gisteren tijdens de demonstra tie van Fokker-personeel op Schiphol-Oost moest ik aan die dingen denken. Een verbit terd ondernemingsraadslid had me gezegd dat politiek Den Haag staat te glunderen als ze een lint mogen door knippen voor vijftig Melkert- banen, maar dat ze bij Fokker zo vijfduizend banen verloren laten gaan. Even later scheerde een Fok ker 70 in een glijvlucht vlak over ons hoofd. Het toestel fluisterde even toen het weer wat klom en verdween aan de horizon. Ik dacht aan mijn zoontje. Als morgen het doek valt, ver dwijnt na 76 jaar niet alleen een pijler van de Nederlandse industriële historie, maar ook de toekomst van die jochies van negen jaar. Dan moeten al die vaders maar hopen dat hun zoontje een beetje kan voetballen. En anders vrees ik voor een Mel- kert-baan. Tijdens de jaarvergadering op 25 april zal het concern zijn aan deelhouders toestemming vragen voor een splitsing van de aande len in de verhouding 10:1. De no minale waarde van de stukken gaat dan van vijftig naar vijf mark. Gisteren steeg de koers van het aandeel Bayer na de publikatie van de jaarcijfers met 7,70 mark tot 468,50 mark. Ook de aandeelhouders van BASF zitten goed. Het bedrijf uit Ludwigshafen zal tijdens de jaar vergadering van 9 mei een re corddividend voorstellen van 14 mark per aandeel. Dat is 4 mark meer dan over 1994. Het vorige recorddividend, over 1989, bedroeg 13 mark. De beurs koers van BASF steeg gisteren met 8,50 mark tot 376 mark. VERVOLG VAN VOORPAGINA Van Bers pleitte er gisteren voor dat Fokker nog wat extra tijd krijgt als de Koreanen of Chine zen hun interesse in daden willen omzetten. De deadline ligt nu op donderdag, vanaf 23 maart mo gen de schuldeisers hun goederen van het Fokker-terrein afhalen. De bewindvoerders zijn daarom driftig doende met het doemsce nario. Daarbij moet een uitge kleed Fokker van Fokker Special Products in Hoogeveen, Fokker Aircraft Service en Elmo op Woensdrecht uit het failliete Fokker opstaan. Hoeveel werkge legenheid daarbij precies over eind blijft, 'zijn we aan het plus sen en minnen', zegt een woord voerder. Dat aantal hangt af van de om vang van de product support-or ganisatie die aan FAS wordt toe gevoegd. Verder berekenen de bewindvoerders hoeveel van de veertig vliegtuigen die in produc tie zijn genomen, definitief wor den afgebouwd. „De vraag is of het goedkoper is de toestellen af te schrijven of af te bouwen." De ze activiteit kan voor enkele dui zenden mensen tot een half jaar werk opleveren. Een vertegenwoordiging van het personeel van Fokker Schiphol biedt vandaag kamervoorzitter Deetman en minister Wijers een petitie aan. Daarin vragen de werknemers politiek Den Haag eindelijk in beweging te komen om vijfduizend Fokker-banen te redden. COR-voorzitter Bernardus: „In plaats van linten te door te knip pen voor weer eens vijftig Mel- kert-banen, zou Den Haag iets voor Fokker moeten doen met het motto 'werk, werk en nog eens werk'." FNV'er Van Bers: „Paar se politiek zou moeten staan voor sociale, ondernemende politiek. Maar paars blijkt steeds meer de kleur van benauwdheid." Van Schaik toonde zich teleurge steld in de houding van de Neder landse financiële instellingen, die weigeren om geld te steken in Fokker II. „We zijn er niet in ge slaagd om de Nederlandse par tijen, de banken en de overheid, op één lijn te krijgen." Hij stelde dat het BV Nederland scenario op een degelijk busi ness-plan ios gebaseerd. Er zou den 4500 tot 5000 werknemers overblijven. De productie zou een kwart inkrimpen tot 45 vliegtui gen per jaar. De dollar was op 1,62 berekend. Maar de financiers hebben alleen gekeken op welke wijze liet ooit weer fout zou kunnen gaan. „Als de dollar naar 1,50 zou gaan bijvoorbeeld." Enig begrip kon hij nog wel tonen voor een kriti sche benadering: „We hebben niet het beste track record als het om het realiseren van plannen gaat." Hij signaleerde niettemin een Jan Salie-geest. „De banken hebben sterk gelet op de risico's, terwijl ondernemen toch risico's nemen is." CNV-bestuurder Gerard van den Heuvel zei dat de banken vooral vrezen dat Fokker over vijf jaar weer in problemen komt, als dan geen industriële partner is gevon den. Dan zouden miljarden nodig zijn voor de opvolging van de huidige vliegtuiggeneraties. Daarom willen financiële instel lingen dat die partner er is, voor dat zij geld beschikbaar stellen. Terwijl een nieuwe Fokker 70 fluisterstil over de menigte scheerde, wees Van Schaik erop dat met een teloorgang van Fok ker hoogwaardige kennis verlo ren gaat, 'waardoor we straks aan Azië moeten gaan vragen om onze technologie weer op peil te brengen'. Amsterdam (anp) - Zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen roept alle rijke Nederlanders op een miljoen gulden te investeren in een nieuw Fokker. „Het is de beste investeringsmo gelijkheid die zich nog deze eeuw voor gaat doen," zei de RDM-di- recteur gisteren tijdens een on dernemersbijeenkomst in Am sterdam. Van den Nieuwenhuyzen ver wierf in de jaren tachtig naam als ondernemer die slecht draaiende bedrijven weer winstgevend kon maken. Nu kijkt hij verlekkerd naar de mogelijkheden van Fok ker. Het technische faillissement bevrijdt de onderneming in een klap van een miljard aan jaarlijk se kosten, zodat de vliegtuigbou wer via een doorstart volop mo gelijkheden heeft om dit jaar al winstgevend te zijn, aldus de voormalige bedrijvendokter. Van den Nieuwenhuyzen vond het opmerkelijk dat geen enkele grote industriële partner het tot nu toe het aandurft met Fokker. De 'sprokkeloptie' - ofwel de ac tie steek een miljoen in Fokker - kan de impasse doorbreken. Im mers, als binnen twee jaar blijkt dat de vliegtuigbouwer winstge vend is, staan de grote partners en financiers vanzelf wel op de stoep.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7