oechst Holland slankt verder af
Zomervakanties dit jaar iets goedkoper
A6
Belgische geldlopers blokkeren Nationale Bank
jeaning Vosters .Alitalia op rand van afgrond
)onmaker(s) m/v
oopster
jlti-Vlaai
ïtcafé De Fabel
;ok m/v
(bij)verdienste
irs
Gun0gg^
rk»Cn^ihadêdenvanon"
Rotterdam verdient de beste vlucht
naar Londen: Stansted.
Hoge winsten Duitse chemie-concerns
^U!in
ECONOMIE
A7
t dkoper dan vong ]aar. In
1995 lagen de prijzen van de
ïderlandse tak van Duitse chemiegigant ziet netto-winst met tweederde dalen
iation te Breda
ie
Restaria" ,or1 1
BASF verdubbelt winst, Bayer naar recordhoogte
KOP MUNT
Dromen
Bewindvoerders van Fokker
werken aan doemscenario
'Iedere rijke
een miljoen
voor Fokker'
i1 AART 1996
3ESTEM
WOENSDAG 13 MAART 1996
fcktober zijn bijna 1 procent J O L
lervakanties nog 3 procent
[Jer vergeleken met het jaar
Jaarvoor.
L blijkt gisteren uit cijfers van
Centraal Bureau voor de Sta-
fik (CBS). De prijsdaling
Ut vooral voor rekening van
llakanties naar Amerika en
tt Nabije Oosten, touringcarva-
t ,ies en treinvakanties. Vlieg-
Eakanties naar Spanje worden
aarentegen iets duurder
L vliegvakanties naar Noord-
In Midden-Amerika en hetNa
tje Oosten (vooral Israël) dalen
gemiddeld 4 procent in prijs. Va
kantiegangers die voor een verre
bestemming kiezen in zuidooste
lijke richting, zoals India en In
donesië, zijn daarentegen 1 pro
cent meer geld kwijt.
Ook vliegen naar Spanje, het be
langrijkste land voor georgani
seerde vakanties, wordt 1 procent
duurder.
Reizen per trein is deze zomer 3
procent goedkoper, terwijl de
touringcar 1,5 procent minder
kost.
Vooral de reizen naar Groot-
Brittannië zijn aantrekkelijker.
Dit komt onder meer door de da
ling van het Britse pond en de
concurrentie tussen de veerboot
maatschappijen en de Shuttle, de
trein door de Kanaaltunnel.
De prijzen van georganiseerde
autovakanties binnen Nederland
en naar Duitsland en Oostenrijk
stijgen voor het zesde achtereen
volgende seizoen.
Deze keer stijgen de prijzen in
deze drie landen met 1,5 procent
of meer. Sinds 1990 zijn autova
kanties binnen Nederland ruim
30 procent duurder geworden.
Dezelfde reizen naar Italië en
België/Luxemburg dalen voor de
derde keer achtereen in prijs. Bij
georganiseerde autovakanties
wordt de accommodatie via een
touroperator gehuurd. De prijzen
voor vakanties per boot dalen
met ruim 6 procent. Door deze
daling is het gemiddeld prijsni
veau komende zomer lager dan in
de zomer van 1990. Vooral de
cruises in het Caribisch gebied
dragen bij aan de voor de consu
ment gunstige prijsontwikkeling.
Prijsdalingen van meer dan 20
procent vormen geen uitzonde
ring.
De totale groei van het interna
tionale toerisme in de industrie
landen is het afgelopen jaar fors
afgenomen. Het aantal overnach
tingen steeg in 1995 met 2,5 pro
cent vergeleken met een toename
van 10,9 procent in 1994. Dat is
een van de conclusies die de Or
ganisatie voor Economische Sa
menwerking en Ontwikkeling
(OESO) gisteren naar buiten
heeft gebracht. Vakantiegangers
besteedden in 1995 ongeveer 2,5
procent meer dan in het voor
gaande jaar nadat in 1994 de om
zet uit toerisme met 3,6 procent
was toegenomen.
Nederland scoorde zeker niet
slecht. De groei van het over
nachtingen in ons land nam juist
toe. De groei, die twee jaar gele
den nog 4,7 procent bedroeg,
kwam vorig jaar uit op 8,5 pro
cent. Vooral Duitsers, die meer
dan de helft van alle vakantie
gasten in ons land uitmaken,
droegen bij tot deze groei.
Ook de bestedingen door buiten
landse vakantiegangers lagen in
1995 hoger dan in 1994. Het ni
veau van de groei was in 1995
echter met 0,1 minimaal en lag
een stuk lager dan het gemiddel
de van de OESO-landen. In 1994
kreeg Nederland een verminde
ring van de inkomsten van 2,0
procent te verwerken.
Voor dit jaar rekent de OESO op
een verdere groei van het toeris
me in de meeste van de aangeslo
ten landen.
Goud
onbewerkt 20,900-21,500
bewerkt 23,100
Zilver
onbewerkt 255-325
bewerkt 370
,0r Paul Verlinden
hissingen/Weert - Hoechst Holland gaat ook dit jaar door met
fslanken. Het chemieconcern wil zijn drie bedrijven in Weert -
r in totaal ruim 900 mensen werken - afstoten.
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
d ex dividend
e gedaan /bieden
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
1.00
1657
12,00
12,40 a
1,00
474
0,10 a
0,10
1,50
751
0,60
0,60
1.00
861
2,80
4,30
1.00
519
1,40
2,70
p.oo
654
15,70
17,40
1.00
578
1,30
1,00
p.oo
521
4,50
4,50
17,00
500
6,50 b
6,80
b.oo
1948
1,60 b
1,90
[5,00
465
1,10 a
1,10
lo.oo
1348
5,20
5,30
b.oo
513
7,20
6,80 b
10,00
1510
4,10
3,50
3 5,00
3131
1,80 b
1,50
lo.oo
1696
0,80
0,50
lo.oo
465
5,30
5,70
lo.oo
469
5,30 b
6,30
(40,00
1657
4,00 b
5,00
bo.oo
559
0,70
0,30
95,00
460
0,90
0,60 b
(oo.oo
5388
1,40
0,80
05,oa
1310
2,20
1,50
10,00
5702 u
4,10'
3,00 b
15,00
1284
7,10
5,80 b
00,00
698
6,00
4,80
05,00
508
7,80
7,00
910,00
578
9,70
9,00
515,00
460
13,00 a
11,00
520,00
473
15,70
14,50 b
110,00
896
2,20
3,10
115,00
484
1,00
1,30
110,00
675
3,30
4,30
67,50
780
1,30
1,70
102,00
585
1,60
1,50.
2,80 -
102,00
656
2,60
240,00
634
2,00
2,20
220,00
448
1,80
1,80
200,00
500
1,80 a
1,10
1,80 a
65,00
1158
1,90
70,00
473
0,60
0,60
70,00
519
2,10
2,20
65,00
544
1,40
0,90
820,00
728
5,50
6,00 a
830,00
1184
2,00
2,20
840,00
1194
0,80
0,60 a
850,00
747
0,20
0,20
810,00
788
3,50
2,20
820,00
783
7,00
6,00
50,00
1150
4,40
5,00
|it verklaarde directeur B. Ne
lerveen van Hoechst Holland
Ssteren bij de presentatie van de
kcijfers in Vlissingen. De Ne-
jerlandse tak van de Duitse che-
Lgigant zag de netto-winst vo
lg jaar met tweederde dalen tot
ll miljoen gulden. De omzet liep
|et 500 miljoen terug tot 1,05
jiljard gulden. Hoechst Holland
Let een grote reorganisatie be-
Eg. Diverse bedrijven zijn uit de
leèrlandse organisatie gehaald.
Te zijn helemaal verkocht, of val-
i nu onder de internationale
echst Groep. Het Amsterdam-
hoofdkantoor is inmiddels
ieïntegreerd in de productieloca-
fein Vlissingen. Door de reorga-
psaties liep het personeelsbe-
ind van Hoechst Holland vorig
rmet 260 terug tot 2240.
oechst Holland wil nu ook van
h bedrijven in Weert af omdat
te zich met kunststofverwerking
j houden. Hoechst Holland
Jkent alleen de chemische pro-
joctie in Vlissingen (920 werkne-
tot de kernactiviteiten. In
Jeert heeft Hoechst Holland drie
iductievestigingen: Depron,
Jespa en Kalle.
(plaatmateriaal) en De-
wn (polystyreen schuimfolie)
'orden zo goed als zeker hele
maal uit het Hoechst-concern ge
aaid. „Er zijn gesprekken gaan-
je met kandidaat-kopers," aldus
iderveen.
1 eerder werd bekend dat Kalle
|vc- en a-pet-foliën) onderge-
racht wordt in een joint-venture
a de Hoechst Groep en Klöck-
1 Penta-Plast. De werkgele-
iheid in Weert zal niet in ge-
iar komen door de verkoop van
Jebedrijven. Ook een ander Lim-
idrijf, Nunza (groenteza-
fn) in Haelen, is niet zeker van
Jjn toekomst bij Hoechst Hol-
„De positie van Nunza
|rdt bekeken maar de plannen
nog niet uitgekristalisseerd,"
fins Nederveen.
|c verkoop van de Weertse acti-
jteiten betekent in elk geval dat
f omzet van Hoechst Holland
«r met 450 miljoen zal dalen
tot zo'n 600 miljoen gulden. In
1994 was de onderneming nog
goed voor een omzet van 1,5 mil
jard gulden.
De forse daling van de winst
werd door Nederveen gisteren
verklaard door de reorganisatie-
lasten en door de verkoop van
winstgevende activiteiten. Wor
den die buiten beschouwing gela
ten dan was er vorig jaar sprake
van een lichte stijging.
Desondanks was Nederveen niet
tevreden over het resultaat. „Ge
meten naar de normen die we zelf
hebben, is het onvoldoende," al
dus Nederveen. De onderneming
streeft naar een netto-winst die
15 procent van het eigen vermo
gen bedraagt. In 1995 was dat
slechts 5 procent.
De fosfor-productie in Vlissingen
en de harde f oliën in Weert lever
den vorig jaar aanzienlijk betere
resulaten op. Dit jaar zal het re
sultaat van fosfor nog meer ver
beteren omdat Vlissingen aan
Atochem gaat leveren dat de pro
ductie van fosfor beëindigd heeft.
Het totale resultaat van Depron,
Trespa en Nunza was iets beter
dan in 1994.
Een lagere winst was er bij de
producie van de wasmiddelen
grondstoffen TAED en al-
kaansulfonaat in Vlissingen. De
productie van a-pet-foliën in
Weert was verliesgevend.
Een winstverwachting uitspre
ken voor 1996, vond Nederveen
moeilijk omdat niet duidelijk is
welke dochterondernemingen
aan het eind van het jaar nog tot
Hoechst Holland zullen horen.
Zouden er geen activiteiten ver
kocht worden, dan wordt een
duidelijke verbetering van het re
sultaat verwacht. Nederveen zal
op 1 april terug treden als direc
teur van Hoechst Holland. Hij
wordt opgevolgd door de Vlis-
singse vestigingsdirecteur M.
Knuttel. Gisteren werd ook be
kend dat ruim 10 miljoen gulden
geinvesteerd wordt in de uitbrei
ding van de DMT-fabriek in Vlis
singen. Dit levert 10 nieuwe ba
nen op.
Stakende Belgische geldlopers blokkeren de ingang van de Nationale Bank in Brusselfoto ep,
Brussel (anp) - Stakende geldlopers
hebben gisterochtend in Brussel gedu
rende drie uur de ingang van de Natio
nale Bank van België geblokkeerd.
Tijdens de blokkade konden banken geen
eigen auto's met contanten uit het pand van
de bank laten vertrekken. De stakers beëin
digden hun actie na een gesprek met de vi
ce-president van de centrale bank.
Ruim 1200 geldlopers gingen maandag over
tot een 24-uursstaking om meer veiligheids
maatregelen af te dwingen. Aanleiding was
de dood van een collega na een overval vori
ge week woensdag in Charleroi. Het perso
neel van de geldkoeriers besloot maandag
nacht de staking voort te zetten.
De actie van maandag leidde al tot tekorten
aan baar geld bij de banken. Eén op de vijf
geldautomaten kon niet meer uitbetalen. Bij
de bank Gemeentekrediet gold dat maandag
zelfs voor de helft van alle automaten. Som
mige banken verbonden een limiet aan het
bedrag dat klanten aan de balie kunnen op
nemen. Het aantal lege geldautomaten nam
gisteren licht toe.
Om verder tekort aan contanten tegen te
gaan, zouden banken volgens de stakers
niet-erkende koeriers en de posterijen inzet
ten om bij de Nationale Bank geld op te ha
len. De stakers blokkeerden daarom 's och
tends de toegang tot de centrale bank.
De Belgische banken ontkennen dat poste
rijen en particuliere koeriers zijn ingezet.
Wel is op beperkte schaal gebruik gemaakt
van eigen vervoer. Details daarover wilden
de banken gisteren, uit veiligheidsoverwe
gingen, niet verstrekken.
De erkende geldkoeriers eisen dat de werk
gevers per transport minimaal drie mensen
inzetten.
Gemiddeld rijden per geldtransport nu twee
koeriers mee. De Belgische minister van
Binnenlandse Zaken Vande Lanotte zei
maandagavond dat de eis van de bonden om
per transport vier mensen in te zetten ook
bespreekbaar is.
Ook willen de stakers een eind aan de
nachttransporten. De moord op de geldloper
in Charleroi vond plaats in de nachtelijke
uren.
nnmiddellijke ingang
Jkzaamheden op het perron van.
9.00 uur van 21.00-23.00 uur.
in overleg te veranderen,
pns kantooruren 040-261095£_
|d vlotte gezellige
lime en fulltime.
-giaal zijn en klantvriendelijk
igen in Breda, Roosendaal en
iriftelijke reacties zenden
Gracht 20 4791 AL Kluridert
spoed: full-time zelfst.werkend
com langs op de Visserstnj,
lefoon, u bent „Hl,rpn
likt over tijd in de avondu
natiegesprek.
Ir. Werst).
oekt
me,
loge
iem.
3
u.p.
0165-
b.v.
rks
Broer zus 2/5jr. pl,.|
vrolijke °PPas.~',r>KR J
O'hout. OI&MgigSS^
Praktisch en the0^.
zeer ervaren MA£
BEHEERDER 33 jrn
cert. mag. behee
management er oS
dreven flexibele en^
tieve werkmeh fe
een nieuwe uitdaging
076-5810670^-r--
Jongelu'
gevraagd voor gPe -f%
opCampin^l^J
Gevraagd'
medewerker(s^oi.
voor restaria ann |5|.
jeszaak-Ervanng den.
|oor Aart Heering
ome - Alitalia zal in de eer-
■e drie maanden van 1996
ien monsterverlies van 300
liljoen gulden lijden. De to-
«e schuld komt daarmee
boven de vier miljard gul
den, meer dan de helft van
jdejaaromzet van 7,8 miljard.
Het is een last die de Italiaanse
™chtvaartmaatschappij
PP de rand van het bankroet
"ragt. Managing director Do-
fflico Campella heeft dit ver
waaid in een vergadering met
akbonden, in de hoop om zo
,*e, looneisen te kunnen
'«mijden.
galias kritieke toestand is
r een dori te wijten aan de
genomen internationale con-
®faar ziiis tevens het
L Van ge iaren van mis-
it- ®ement en vrolijk potver-
lli!MmaaraSn ook de voorma-
tiidracf^k n ?enal° Riverso een
kilo t geleverd.
L.f° Werd ruim een jaar ge-
luit hef om AHtalia
L schuldenmoeras te trek-
Eeliikaarbl[iktnu verantwoor
dt dp °r Sfootste tekort
maatsoK=geS<tvan de
"on actiJP'1' iis daarom °P
a« gezet om plaats te
avoor Campella die Alita-
lon apt;„{ J' J uaarom op
int gnzet om Plaata te
ian,ween WPfU1dieAlita"
n laatste kans moet
lino's jfen ?e'eden was Alita-
indreotü" aTuaitlscfle Premier
fruikten rm bedrijf ge-
przien van bt aanhanSers te
Iieve opdracht! A f.s en lucra~
uWAlitalia werd
|Öênt werbnrinde,millsteffi-
lanniï laditvaart-
NvankS ?er wereld, die
F" net van nr,ter.n°g door
Maatregelen f jectl°nistische
g n werd beschermd
Buitenlandse maatschappijen
mochten geen tickets aanbieden
tegen prijzen die beneden die
van Alitalia lagen en op binnen
landse vluchten had het over
heidsbedrijf een officieel mono
polie.
De deregulering van het inter
nationale luchtverkeer en de
vrije concurrentie binnen de EG
hebben aan die toestand een
einde gemaakt.
Al een jaar of vijf kan de Itali
aanse passagier kiezen tussen
speciale aanbiedingen van tal
rijke maatschappijen. Met name
Lufthansa, British Airways en
Swissair hebben nu dagelijkse
vluchten op steden als Venetië,
Bologna en Napels. Als gevolg
daarvan is in Noordoost-Italië
tussen 1992 en 1994 het aandeel
van Alitalia in het passagiers
vervoer gedaald van 29 naar 18
procent.
Om te kunnen overleven heeft
Alitalia in de afgelopen jaren
een drastische vermagerings
kuur ondergaan. Sinds 1993
zijn ruim 4000 van de oorspron
kelijke 20.000 personeelsleden
afgevloeid. Op de lonen van de
overige, die overigens nog altijd
tot de hoogste van Europa be
horen, werden gesnoeid.
Enkele onrendabele vluchten
werden geschrapt en de tot dan
toe los van Alitalia opererende
kleine staatsluchtvaartmaat
schappijen Alisarda en ATI
werden bij het moederbedrijf
gevoegd. Maar dat alles was on
voldoende om jaarlijkse verlie
zen van 200 tot 400 miljoen gul
den te vermijden.
Bovendien veroorzaakten de
bezuinigingen grote onvrede
onder het voorheen zo vertroe
telde personeel, hetgeen zich
uitte in regelmatig terugkeren
de stakingen, stiptheidsacties,
collectieve ziekteverloven en
andere vormen van obstructie
die de Italiaanse luchthavens
maar al te vaak tot voorportalen
van de hel maken en die zeker
niet bijdragen tot de verbete
ring van de concurrentiepositie
van Alitalia.
De jongste rel dateert van ruim
een maand geleden, toen bleek
dat directeur Riverso de piloten
in een geheim geheim akkoord
een loonsverhoging van gemid
deld 30.000 gulden per jaar had
toegezegd, om hen van verdere
akties af te houden.
Het betekende het einde van de
carrière van de inmiddels terug
getreden Riverso, terwijl zaak
waarnemer Campella weigerde
om de toezegging te honoreren.
Dat leidde (uiteraard) tot sta
kingen, maar inmiddels zitten
bedrijfsleiding en bonden weer
om de tafel om een door Cam
pella gepresenteerd reddings
plan te bespreken, dat Alitalia
in 1998 weer in de zwarte cijfers
moet brengen. Dat voorziet in
de eerste plaats in een kapitaal
injectie van ruim 1,5 miljard
gulden.
In wezen gaat het daarbij om
een verkapte subsidie omdat
een miljard daarvan geleverd
wordt door de staatholding IRI
die houdster is van 90% van de
aandelen Alitalia.
Verder het afstoten van
niet-strategische activiteiten,
nog eens 700 vervroegde pensio
neringen, nieuwe investeringen
(onder meer in de uitbreiding
van de Milanese luchthaven
Malpensa) en strategische alli
anties met andere internationa
le maatschappijen.
Volgens plan zou Alitalia zo van
een strikt ambtelijk bedrijf ge
transformeerd moeten worden
in een dynamische, op de markt
georiënteerde onderneming.
Het is de enige kans op overle
ving, daarvan zijn langzamer
hand ook de bonden overtuigd.
(ADVERTENTIE)
Vanaf 31 maart vertrekt Air UK drie maal daags
vanaf Rotterdam Airport naar Londen Stansted. U
vliegt met onze comfortabele jetservice en de eerste
vlucht vertrekt al om
7.25 uur. Ter kennis-
LivaiiPOOL ithit Londen
making biedt Air UK LowD*" 8ta*'?'d
u de komende maanden vele gratis extra's. Air UK
brengt u zonder onnodig oponthoud, dus stress
vrij, naar het ruim opgezette, ultramoderne
Londen Stansted. Daar stapt u over in de super
snelle Skytrain, die er voor zorgt dat u ruim
schoots vóór negen uur in hartje Londen arriveert.
r Dankzij de hechte samen
werking met de KLM-
Northwest Alliance, pro
fiteert u ook bij Air UK
van het Flying Dutchman-program-
ma. Vraag uw reisbureau naar onze
ideale vluchttijden of bel rechtstreeks
Air UK: (020) 648 71 02.
Rotterdam
Airport
Londen
Stansted
Rottendam
Efficiently yours
Leverkusen/Ludwigshafen
(anp/dpa) - De twee Duitse
chemiegiganten Bayer en
BASF mogen niet klagen voer
het afgelopen jaar. Terwijl
BASF de winst voor belastin
gen nagenoeg verdubbelde,
bracht Bayer het resultaat
voor belastingen naar een
recordhoogte.
Maar het tempo van de winststij
ging liet in de tweede helft van
het jaar bij beide concerns een
duidelijke vermindering zien ten
opzichte van het eerste halfjaar,
blijkt uit de gisteren gepubliceer
de cijfers.
De winst van Bayer klom vorig
jaar met 27,1 procent tot bijna 4,2
miljard mark. Het concern boek
te een omzetgroei van 2,7 procent
tot 44,6 miljard mark. De winst
stijging van 1995 is niet onaardig,
maar wel een stuk kleiner dan die
van bijna 40 procent in 1994. Het
nettoresultaat bedroeg vorig jaar
2,4 miljard mark. Dat was 20,3
procent meer dan in 1994. Ook
dit percentage is een stuk lager
dan van 1994. Toen schoot de
nettowinst omhoog met 46,6 pro
cent.
BASF noteerde vorig jaar een re
sultaat voor belastingen van dik
4,1 miljard mark, wat 95,5 pro
cent hoger is dan een jaar eerder.
De nettowinst schoot met 92,4
procent omhoog tot bijna 2,5 mil
jard mark, bij een omzetgroei van
5,9 procent tot meer dan 46,2 mil
jard mark.
Bayer wil zijn aandeelhouders
een dividend betalen van 15 mark
per aandeel, het hoogste bedrag
dat het concern tot nu toe heeft
uitgekeerd. De uitkering over
1994 bedroeg 13 mark.
Mijn oudste zoon wil pi
loot worden. Hij
schijnt daarmee in
zijn leeftijdscategorie niet he
lemaal alleen te staan. Voor
jongens uit de zesde groep van
de basisschool is er niets zo
fascinerend als vliegen.
Daarna gaat het trouwens
nooit meer over. De perscon
ferentie van Dasa begint met
een film over de droom van
een jongen om een eigen vlieg
tuig te bouwen én als een vogel
of vlieger het luchtruim te kie
zen. Bijna Wagneriaans aange
zet zien we hier hoe de volwas
sen bestuurders van miljarden
concerns geïnspireerd worden
door jeugddromen.
Een prachtig filmpje, al was
het maar vanwege de zorgvul
dige timing: precies op het mo
ment dat de droom van Dasa
om met Fokker een eigen
straalvliegtuig te bouwen in
miljarden-verliezen uiteen
spat, komen de Duitsers met
zo'n promo. Heel fijn, vooral
ook omdat de germanen Fok
ker heel gründlich al overal
hebben weggesneden.
Mijn zoon wil dus piloot wor
den. Maar hij heeft wel een
mooie weg gekozen: eerst gaat
hij vliegtuigbouw studeren in
Delft en dan kruipt hij achter
de stuurknuppel. Omdat het
nog even duurt voordat deze
loopbaan een aanvang kan ne
men, doodt hij de tussentijd
met het lezen van alles wat los
en vast zit over luchtvaart.
Dat geeft soms dramatische
momenten in onze toch innige
relatie. Na een bezoekje aan
Woensdrecht is mij eindelijk
geleerd hoe ik een Fokker 50
van een Fokker 27 kan onder
scheiden. Vol trots wil ik dat
de negen-jarige ingenieur ver
tellen, maar dan degradeert hij
mij achteloos: „Ja, een 50 heeft
zes bladen aan de propellor en
een Friendship vier."
Duizenden jongetjes hebben
zo'n droom. In Roosendaal or
ganiseren een paar enthousias
te scholieren een complete
tentoonstelling over Fokker.
De opbrengst gaat naar Houdt
Fokker in Lucht.
Kijk. Ik weet wel dat al die jo
chies niet bij Fokker zouden
gaan werken. Sterker nog, dat
de meeste van die mannekes
straks iets heel anders gaan
doen. Toch is Fokker heel be
langrijk. Het inspireert kinde
ren om belangstelling voor
techniek te hebben, al blijken
ze later nog zo alpha te zijn. In-
Door Willem Reijn
derdaad, van a-technisch. De
vliegtuigbouw heeft een prach
tig positieve uitstraling voor de
hele industrie.
De industrie is een toch al een
ondergeschoven kindje in Ne
derland. Een paar sociologisch
onderlegde types prediken dat
Nederland een natie van domi
nees en handelslui is en de re
gering hoeft aan industriebe
leid niets meer te doen. We
willen de vrachtvaarders van
Europa blijven, maar aan het
overslaan van containers kun
je echt geen cent verdienen als
je met de inhoud niet iets doet.
Bovendien: de wegen raken
met die miljoen containers van
Rotterdam verstopt. En wat
heb je aan dominees als de
kerken leeglopen en hun zo
nen geen emplooi meer kun
nen vinden in het wegbezui-
nigde welzijnswerk?
Gisteren tijdens de demonstra
tie van Fokker-personeel op
Schiphol-Oost moest ik aan
die dingen denken. Een verbit
terd ondernemingsraadslid
had me gezegd dat politiek
Den Haag staat te glunderen
als ze een lint mogen door
knippen voor vijftig Melkert-
banen, maar dat ze bij Fokker
zo vijfduizend banen verloren
laten gaan.
Even later scheerde een Fok
ker 70 in een glijvlucht vlak
over ons hoofd. Het toestel
fluisterde even toen het weer
wat klom en verdween aan de
horizon.
Ik dacht aan mijn zoontje. Als
morgen het doek valt, ver
dwijnt na 76 jaar niet alleen
een pijler van de Nederlandse
industriële historie, maar ook
de toekomst van die jochies
van negen jaar.
Dan moeten al die vaders
maar hopen dat hun zoontje
een beetje kan voetballen. En
anders vrees ik voor een Mel-
kert-baan.
Tijdens de jaarvergadering op 25
april zal het concern zijn aan
deelhouders toestemming vragen
voor een splitsing van de aande
len in de verhouding 10:1. De no
minale waarde van de stukken
gaat dan van vijftig naar vijf
mark.
Gisteren steeg de koers van het
aandeel Bayer na de publikatie
van de jaarcijfers met 7,70 mark
tot 468,50 mark.
Ook de aandeelhouders van
BASF zitten goed. Het bedrijf uit
Ludwigshafen zal tijdens de jaar
vergadering van 9 mei een re
corddividend voorstellen van 14
mark per aandeel.
Dat is 4 mark meer dan over
1994.
Het vorige recorddividend, over
1989, bedroeg 13 mark. De beurs
koers van BASF steeg gisteren
met 8,50 mark tot 376 mark.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Van Bers pleitte er gisteren voor
dat Fokker nog wat extra tijd
krijgt als de Koreanen of Chine
zen hun interesse in daden willen
omzetten. De deadline ligt nu op
donderdag, vanaf 23 maart mo
gen de schuldeisers hun goederen
van het Fokker-terrein afhalen.
De bewindvoerders zijn daarom
driftig doende met het doemsce
nario. Daarbij moet een uitge
kleed Fokker van Fokker Special
Products in Hoogeveen, Fokker
Aircraft Service en Elmo op
Woensdrecht uit het failliete
Fokker opstaan. Hoeveel werkge
legenheid daarbij precies over
eind blijft, 'zijn we aan het plus
sen en minnen', zegt een woord
voerder.
Dat aantal hangt af van de om
vang van de product support-or
ganisatie die aan FAS wordt toe
gevoegd. Verder berekenen de
bewindvoerders hoeveel van de
veertig vliegtuigen die in produc
tie zijn genomen, definitief wor
den afgebouwd. „De vraag is of
het goedkoper is de toestellen af
te schrijven of af te bouwen." De
ze activiteit kan voor enkele dui
zenden mensen tot een half jaar
werk opleveren.
Een vertegenwoordiging van het
personeel van Fokker Schiphol
biedt vandaag kamervoorzitter
Deetman en minister Wijers een
petitie aan. Daarin vragen de
werknemers politiek Den Haag
eindelijk in beweging te komen
om vijfduizend Fokker-banen te
redden.
COR-voorzitter Bernardus: „In
plaats van linten te door te knip
pen voor weer eens vijftig Mel-
kert-banen, zou Den Haag iets
voor Fokker moeten doen met het
motto 'werk, werk en nog eens
werk'." FNV'er Van Bers: „Paar
se politiek zou moeten staan voor
sociale, ondernemende politiek.
Maar paars blijkt steeds meer de
kleur van benauwdheid."
Van Schaik toonde zich teleurge
steld in de houding van de Neder
landse financiële instellingen, die
weigeren om geld te steken in
Fokker II. „We zijn er niet in ge
slaagd om de Nederlandse par
tijen, de banken en de overheid,
op één lijn te krijgen."
Hij stelde dat het BV Nederland
scenario op een degelijk busi
ness-plan ios gebaseerd. Er zou
den 4500 tot 5000 werknemers
overblijven. De productie zou een
kwart inkrimpen tot 45 vliegtui
gen per jaar. De dollar was op
1,62 berekend.
Maar de financiers hebben alleen
gekeken op welke wijze liet ooit
weer fout zou kunnen gaan. „Als
de dollar naar 1,50 zou gaan
bijvoorbeeld." Enig begrip kon
hij nog wel tonen voor een kriti
sche benadering: „We hebben
niet het beste track record als het
om het realiseren van plannen
gaat." Hij signaleerde niettemin
een Jan Salie-geest. „De banken
hebben sterk gelet op de risico's,
terwijl ondernemen toch risico's
nemen is."
CNV-bestuurder Gerard van den
Heuvel zei dat de banken vooral
vrezen dat Fokker over vijf jaar
weer in problemen komt, als dan
geen industriële partner is gevon
den. Dan zouden miljarden nodig
zijn voor de opvolging van de
huidige vliegtuiggeneraties.
Daarom willen financiële instel
lingen dat die partner er is, voor
dat zij geld beschikbaar stellen.
Terwijl een nieuwe Fokker 70
fluisterstil over de menigte
scheerde, wees Van Schaik erop
dat met een teloorgang van Fok
ker hoogwaardige kennis verlo
ren gaat, 'waardoor we straks
aan Azië moeten gaan vragen om
onze technologie weer op peil te
brengen'.
Amsterdam (anp) - Zakenman
Joep van den Nieuwenhuyzen
roept alle rijke Nederlanders op
een miljoen gulden te investeren
in een nieuw Fokker.
„Het is de beste investeringsmo
gelijkheid die zich nog deze eeuw
voor gaat doen," zei de RDM-di-
recteur gisteren tijdens een on
dernemersbijeenkomst in Am
sterdam.
Van den Nieuwenhuyzen ver
wierf in de jaren tachtig naam als
ondernemer die slecht draaiende
bedrijven weer winstgevend kon
maken. Nu kijkt hij verlekkerd
naar de mogelijkheden van Fok
ker. Het technische faillissement
bevrijdt de onderneming in een
klap van een miljard aan jaarlijk
se kosten, zodat de vliegtuigbou
wer via een doorstart volop mo
gelijkheden heeft om dit jaar al
winstgevend te zijn, aldus de
voormalige bedrijvendokter.
Van den Nieuwenhuyzen vond
het opmerkelijk dat geen enkele
grote industriële partner het tot
nu toe het aandurft met Fokker.
De 'sprokkeloptie' - ofwel de ac
tie steek een miljoen in Fokker -
kan de impasse doorbreken. Im
mers, als binnen twee jaar blijkt
dat de vliegtuigbouwer winstge
vend is, staan de grote partners
en financiers vanzelf wel op de
stoep.