DE STEM
Omstreden cineast
Peter Watkins
bezoekt St. Joost
'Caligula' van Camus bij Zuidelijk Toneel
Ballet De
e maalstroom
langt
SCHIJF
Torhout-Werchter: twee
maal twee dagen muziek
61e Boekenweek ingeluid
met salsa, samba en tango
SmTnn"^ U45 Wirtschafts-
DE STEM
riMiirmffmisw
deelD
Film 4The War Game' en workshop in Breda
Raw Stylus
Bengels
Punk
Deborah Jeanne
Geen Nederlanders in finale
Scheveningen Muziek Concours
LOO H!r9ragazin' ontbijttelevisie
Lr eute 09.03 Dallas, soap 09.45 Te-
bah". tafiSWï 14,40 Ach"
„By de KRO wordt te veel gelachen
met de voet op de rem."
Fred van Doorn, hoofd amusement KRO
Gids
NI
WOENSDAG 13 MAART 1996
Van onze kunstredactie
Steven van Watermeulen gaat
de hoofdrol spelen in Caligula
van Albert Camus bij Het Zui
delijk Toneel, een voorstelling
van regisseur Ivo van Hove die
op 29 maart in Eindhoven in
première gaat en daarna
wordt gespeeld in o.a. Roos
endaal (2-4), Tilburg (24-4),
Bergen op Zoom (21-5) en
Breda (7 en 8 juni).
Keizer Caligula regeerde slechts
vier jaar over het Romeinse rijk,
van 37 tot 41 na Christus, maar
zijn naam zou verbonden blijven
aan gruwelijke wreedheid en
machtsmisbruik. In zijn kroniek
Het leven van twaalf keizers
heeft Suetonius een pikante op
somming gegeven van de exces
sen van Caligula zonder een ver-
klaring te zoeken voor de drijfve
ren van de in zijn ogen waanzin
nige keizer.
De 20e eeuwse Franse, existen
tialistische schrijver en Nobel
prijswinnaar Albert Camus (De
Val, De Pest) kende de histori
sche Caligula uit deze kroniek,
maar heeft hem in zijn gelijkna
mige toneelstuk gemodelleerd tot
een vertegenwoordiger van de
moderne mens. Ook zijn taal is
direct en zonder opsmuk, hoewel
met poëtische accenten, vooral
daar waar de maan - de keizer
was maanziek - ter sprake komt.
Camus schreef verschillende ver
sies van Caligula, waarvan de
eerste dateert van 1941 en waarin
de nadruk lag op de existentiële
crisis van de keizer. Beinvloed
door zijn ervaringen en inzichten
tijdens de Tweede Wereldoorlog
bewerkte hij zijn toneelstuk
grondig. De existentiële crisis
van de jonge keizer werd minder
belangrijk en moest wijken voor
het actuele thema van de opstand
tegen de tirannie van Caligula.
Deze tweede versie kreeg sinds de
oerpremière in 1945 een vaste
plaats op het wereldrepertoire.
De oorspronkelijke versie werd
echter pas in 1984 voor het eerst
in Frankrijk gepubliceerd. De
vertaling van Leonard Nolens
voor Het Zuidelijk Toneel is de
eerste Nederlandstalige publica
tie van het oorspronkelijke to
neelstuk, de versie waarvoor re
gisseur Ivo van Hove heeft geko
zen. Een fabel over een absurde
vrijheid die niet gelukkig maakt
omdat ze ten koste gaat van an
deren.
Met zijn jonge zuster Drusilla
(Katelijne Damen) beleeft de jon
ge keizer Caligula (Steven van
Watermeulen) een gekwelde, al
lesoverheersende liefde. Haar on
verwachtse dood ontneemt hem
alle zekerheden, behalve de ze
kerheid dat mensen dood gaan.
Caligula ontvlucht het hof en
blijft dagen onvindbaar. Terug in
het paleis vindt de keizer geen
ruimte voor zijn verdriet en
wordt opgeslorpt door de banale
eisen van het regeren. Hij wordt
bitter en komt tot het besluit: alle
gebeurtenissen zijn even (onbe
langrijk.
Hij neemt afstand van de wereld
en de mensen en installeert een
schrikbewind. Door de meest
wrede, absurde en tegenstrijdige
bevelen jaagt hij zijn volk en hof
houding tegen zich in het harnas.
Caligula heeft nog slechts een
doel voor ogen: zijn onderdanen
zo ver drijven dat ze in opstand
komen en een einde maken aan
zijn leven, dat voor hem geen zin
en betekenis meer heeft.
'Behalve de fantasieën van Cali
gula is niets in dit stuk historisch.
Zijn woorden zijn authentiek; de
manier waarop ze hier worden
gebruikt, is dat niet', aldus de
schrijver in een aantekening bij
zijn toneelstuk. De overige spe
lers in dit drama zijn: Mark Riet
man, Bart Siegers, Ramsey Nasr,
Henk van Ulsen, Wim van den
Henk van Ulsen speelt een
van de rollen in 'Caligula'
foto anp
Heuvel, Romijn Conen, Rob Das
en Jos van Gorp. Het toneelbeeld
en licht worden ontworpen door
Jan Versweyveld, Tessa Lute te
kent voor de kostuums.
Van onze filmredactie
De controversiële Britse ci
neast Peter Watkins bezoekt
in de week van 18 maart de
kunstacademie St. Joost in
Breda om een workshop te ge
ven over documentair pro
grammamaken. Op zaterdag
23 maart zal zijn nog altijd
spraakmakende film The War
Game uit 1967 worden ver
toond voor publiek. Hans
Beerekamp, filmredacteur
van NRC Handelsblad, zal de
filmer na afloop een openbaar
interview afnemen.
Peter Watkins is bekend van 'do
cumentaire reconstructies' met
een gedurfde visie en een uitge
sproken mening over onderwerp
en mediumgebruik, met een vaak
verbluffende suggestie van wer
kelijkheid. Zo geeft The War Ga
me een schokkend realistisch
beeld van een atoomaanval op
Engeland.
De film veroorzaakte bijna dertig
jaar geleden door zijn felle anti-
nucleaire boodschap en angst
aanjagende beelden veel weer
standen in de politiek en de me
dia.
'In de Derde Wereldoorlog zullen
waarschijnlijk 90 tot 95 procent
van de slachtoffers burgers zijn.
Insecten zijn de enige wezens die
een atoomtij d kunnen overleven.
De kakkerlak zal de wereld van
de dwaze mensen overnemen en
als concurrent alleen andere in
secten en bacteriën overhouden',
stelde de filmmaker in zijn met
een Oscar en tal van andere prij
zen bekroonde, gedramatiseerde
documentaire. Watkins ging voor
zijn filmverhaal uit van een (toen
niet onmogelijk geachte) uitbrei
ding van de Vietnamese oorlog,
waarbij de Amerikanen zouden
dreigen met tactische kernwa
pens en de Sovjets als tegenzet
een blokkade zouden afkondigen
van alle geallieerde verbindings
wegen met het westen. Dit zou er,
in de redenering van de cineast,
tenslotte toe leiden dat West-Eu
ropa het voornaamste oorlogster
rein zou worden.
The War Game toont de eerste
uitwerking van een boven Enge
land geëxplodeerde waterstof
bom, de vuurzeeën, de slachtof
fers en de onbeholpen reddings
acties. Overlevende doktoren
moeten elk 350 gewonden behan
delen. Velen belanden ook in een
permanente neurose omdat er on
voldoende psychiaters zijn om
hen te helpen.
Vier weken na de explosie ster
ven de meeste gewonden en ont
staan er hongerrellen en geweld
dadige demonstraties. Politie
mensen worden aangevallen. Het
hele beschaafde bouwsel van wet
en orde stort in elkaar. De Lon-
dense rioolratten, dragers van de
ziekte van Weill, komen tevoor
schijn en besmetten de mensheid.
Omdat er geen plaats is in de zie
kenhuizen worden de gewonden
op straat neergelegd, voor de hui
zen van de nog overgebleven art
sen.
BBC
In december 1967 draaide de film
in de toenmalige Beyerd Studio
in Breda en andere kleine zaaltjes
in het arthouse-filmcircuit. Hoe
wel gemaakt voor de BBC wei
gerde deze Britse omroep de film
te vertonen; reden voor Watkins
om de BBC te verlaten en als kri
tisch, onafhankelijk filmer ver
der te gaan.
Andere belangrijke films van
Watkins zijn Culloden, Punish
ment Park, Edvard Munch en
The Journey. Punishment Park
geeft een schokkend beeld van
een fascistisch Amerika na de
oorlog in Vietnam. Voor het Bri
tish Film Institute was het in
1985 een aanleiding om de naam
Peter Watkins en diens films uit
zijn lijst van films en filmmakers
te schrappen. Nog in 1989 con
stateerde de Time Out Film Gui
de bij de bespreking van de film
Cullodem. 'Zijn oeuvre kan geka
rakteriseerd worden als een pro
ces verlopend van polemische
hysterie tot regelrechte para
noia.'
Interviews
De omvangrijkste film van Watk
ins werd de vredesfilm The Jour
ney (1983-1986), die hij maakte
met steun van de Zweedse vre
desbeweging en andere instanties
over de gehele wereld. De 14,5
uur durende film toont diepte-in
terviews met families over de ge
hele wereld over wat ze weten en
denken van de effecten van nu
cleaire bewapening, over de we
reldwijde wapenwedloop, over
armoede in de wereld, als ook
over hun gevoelens bij de rol, die
televisie en opvoeding spelen bij
de opinievorming over deze on
derwerpen.
Geen van de grotere internatio-
Scène uit de film 'The War Game' van Peter Watkins uit 1967, over de gevolgen van een atoomaan
val op Engeland. foto archief de stem
nale televisiestations was bereid
het project te ondersteunen, het
was slechts te danken aan de Ca
nadese National Filmboard dat
tenminste het ruwe materiaal
ontwikkeld kon worden. Meer er
kenning, althans in beperkte
kring, kreeg Watkins voor zijn
film Edvard Munch, een gedra
matiseerd filmportret van de
Noorse schilder.
Peter Watkins geldt als een ver
klaard tegenstander van uitslui
tend op amusement en informa
tievoorlichting gerichte televisie.
Vandaar dat velen over zijn werk
gehoord hebben, maar dat slechts
weinigen het werkelijk hebben
gezien.
De vertoning van The War Game
vindt op zaterdag 23 maart om
13.00 uur plaats in het gebouw
van de Academie St. Joost (het
voormalige seminarie Groot IJ-
pelaar), Beukenlaan 1 in Breda.
Ook anderen dan de (film)stu-
denten zijn hierbij welkom. De
film duurt een uur, waarna het
interview volgt en vervolgens het
publiek vragen kan stellen.
HEEL AF en toe word je meer
dan blij verrast met een cd van
een groep waar je nog nooit van
gehoord heb. Pushing Against
The Flow van Raw Stylus is zo'n
plaat. De mix van moderne acid
jazz, ouderwetse soul/funk en
een vleugje rock zorgt voor een
ongekend swingend geluid dat je
vanaf de eerste tonen pakt en
een uur later nog lang niet ver
veelt. Het is pas de eerste cd van
het Engelse Raw Stylus, dat in
het begin van de jaren negentig
toch al enkele club-hits in Lon
den scoorde. De kern van de
groep bestaat uit DJ Ron Aslam,
multi-instrumentalist Jules
Brookes en zangeres Donna
Gardier. Voor de cd zijn daar
naast ruim 25 gastmuzikanten
ingeschakeld die er met hun bla
zers, bassen, drums en toetsen
een heerlijk groovend geheel van
hebben gemaakt. Onder de gast
muzikanten komen we bekende
namen tegen als die van Steely
Dan-voorman Donald Fagen en
jazz-veteraan Bernard Purdie.
Raw Stylus' muziek komt in de
buurt van groepen als Brand
New Heavies, maar waar die
bands vaak net iets te braaf en
geslepen klinken, laat Raw Sty
lus de vette, ruige sound niet los.
Wellicht komt dat doordat het
niet een puur Brits product is,
maar dat de plaat in New York is
opgenomen, met voor een groot
deel Amerikaanse muzikanten.
Raw Stylus blijft bovendien de
hele cd boeien omdat de compo
sities knap in elkaar steken en de
groep de grenzen van het genre
aftast door er soms vlotte trip
hop-beats en scratches doorheen
te mixen. Dat ligt dan weer een
MUZIEKRECENSIES
zo'n lekker bedje van soul en
jazzdance dat ik me niet kan
voorstellen dat hier iemand stil
bij kan blijven zitten. (Wired Re-
cords/BMG)
PAUL VERLINDEN
BENGELS IS een jonge naam
voor vier Oostbrabantse muzi
kanten die al meer dan vijftien
jaar op de Nederlandse podia te
vinden te zijn. Mare Lange,
Bart-Jan Baartmans, Dominiek
Maassen en Willem van Worg-
dragen speelden in de eerste
helft van de jaren tachtig samen
in Square Objects. Vervolgens
kwamen ze elkaar regelmatig te
gen in een hele trits van andere
bands. Nu zijn ze dus weer met
hun vieren verder gegaan als
Bengels en dat heeft een eerste
hele aardige cd opgeleverd: Voor
Altijd. Bengels maakt muziek
die de ene keer neigt naar Ame
rikaanse rhythm blues en de
andere keer naar Engelse six
ties-pop. Muziek met een ruige
ondertoon die echter steeds op
een subtiele en geraffineerde
manier neergezet wordt.
Bengels
Ook tekstueel is Voor Altijd een
aansprekende cd. Met een zachte
'g' zingt Lange de teksten van
Baartmans en Van Worgdragen
waarin de hoofdpersonen wor
stelen met een bestaan vol twij
fels, ontreddering maar ook lief
de. Clichés en pathos die de Ne
derlandstalige popmuziek vaak
zo moeilijk te verteren maken,
worden gelukkig vermeden
Voor Altijd is geproduceerd door
Jos Haagmans en Jan Hendriks.
De laatste speelt ook een enkele
keer gitaar op de cd. In een num
mers als Storm Van Binnen is
goed te horen dat hij de oude Doe
Maar-riffjes niet is verleerd.
Bengels heeft met Voor Altijd een
sympathieke cd gemaakt die we
gerust tot de betere in de Neder
pop mogen rekenen. (VIA/PIAS)
PAUL VERLINDEN
HET NOG immer rebelse platen
label Epitaph trakteert de aard
kloot op drie nieuwe punk-cd's:
Gas Huffer, Down by Law en
Wayne Kramer.
Gas Huffer, het zwaar gestoorde
Amerikaanse gezelschap, komt
wel met een heel lange titel The
Inhuman Ordeal of Special
Agent Gas Huffer. De naam
klinkt leuk, maar ik vind de mu
ziek minder leuk. Eigenlijk on
begrijpelijk van een gezelschap
dat al zeven jaar in de huidige
bezetting bezig is.
Nee, dan komt Down by Law be
ter voor de dag met All
Scratched Up. Een hardwerkend
cluppie Amerikanen dat sinds
1994 harde melodische muziek
voortbrengt. Zestien afwisselde
foto via
nummers staan op het plaatje:
van hartverwarmende zoete me
lodieën (jawel ook dat kan bij
punk) tot agressief en meesle
pend muzikaal geweld (het echte
punkgeluid). Toch komt All
Scratched Up wat vlak op mij
over en dat is spijtig.
Nee, dan doet Wayne Kramer
het nóg beter. De grootvader van
de punk, ooit begon hij met de
legendarische band MC5, komt
nu echt verpletterend voor de
dag-
Vorig jaar maakte hij al een pri
ma come-back met The Hard
Stuff. Een cd die niet te overtref
fen leek. Maar The Hard Stuff
valt in het niet bij Dangerous
Madness. Kramer heeft een ju
weeltje afgeleverd, punkrock
van de bovenste plank. Luister
maar eens naar nummers als
Dangerous Madness, Wild Ame
rica en Back to Detroit. Vooral
Back to Detroit is door zijn
'open karakter' een nummer om
van te watertanden. Ik vraag me
af of er dit jaar nog een band op
staat die opa Kramer kan evena
ren. Ik denk het niet. (Epitaph)
PETER VIERENHALM
MET AMERIKAANSE muzikan
ten die naar Nederland uitwijken
is het waarschijnlijk als met de
hier spelende basketballers uit
dat land; ze zijn niet goed genoeg
om daar op het hoogste plan mee
te spelen.
Deborah Jeanne won in de VS
een compositie-wedstrijd die was
uitgeschreven door de Ascap, de
Amerikaanse tegenhanger van de
Buma.
Maar Deborah woont niet in de
VS, maar in Nijmegen en van
daaruit tracht ze de wereld te
veroveren. De cd Fly moet daar
toe een eerste stap zijn. Al luiste
rend naar die plaat kom je al
gauw tot de conclusie dat Debo
rah Jeanne best aardige liedjes
schrijft, maar als uitvoerend ar
tieste schiet ze te kort. Haar zang
is onvast en zit soms tegen het
valse aan.
Als we nou in Nederland hele
maal geen artiesten van enig ni
veau hadden, zou ik nog kunnen
begrijpen dat een vaderlandse
platenfirma bij gebrek aan beter
dan maar in arrenmoede zijn heil
zoekt bij vrijwillig uitgeweken
Amerikanen. Maar er is in Neder
land volop kwaliteit. Al bij de
eefste de beste voorronde van de
Soundmixshow hoor je beter vo
caal werk. (Dig It, Music
Words)
WIM VAN LEEST
Torhout/Werchter (anp) - Het Belgische popfestival Tor.
hout/Werchter zal dit jaar in beide plaatsen twee dagen beslaan
De organisatie wil daarmee vieren dat het festival twintig jaar be
staat. Torhout/Werchter trekt jaarlijks vele muziekliefhebbers®
Nederland.
Het evenement begint vrijdag 5 juli in Torhout met onder anden
David Bowie, The Prodigy en Dog Eat Dog als blikvangers. Dit
programma is een dag later in Werchter te zien. De groepen dje
zaterdag in Torhout optreden (onder anderen Red Hot Chilly pej.
pers, Björk, Pulp en Rage Against The Machine), staan zondag ij
Werchter.
Een toegangsbewijs voor één dag kost 75 gulden, een
out voor twee dagen 115 gulden.
Een huis in Jeruzalem, bijbelver
haal voor de jeugd
Bertje Knor met Tom en Tim;
Williams wonderlaarzen; De melk
tandmuizen; La la liedjes; Nijntje
1-30 studio op stelten met Eddy 8
Freddy; Ratjetoe; Robbedoes; Uit
gestorven; Pete 8 Pete; Krux
Journaal
Goeiemiddag!
De week van, gesprekken
(ZW) Charlie Chaplin, Slapstick
1740 The Cosby Show
Boggle, spelletje
Ik heb al een boek
De aso show
(PP): CDA
Journaal
Middlemarch, serie
Televizier
Scream of Stone, speelfilm
Teevee studio. Gast: Daphne Dec
kers (tot 00.17)
114.01
14.06
(16.00
1)6.07
116.56
117.211
17.21
18.0
Amsterdam (anp) - Het loont de moeite mensen met kwaliteit it
winnen voor het boek. Dat zei Pieter de Jong, voorzitter van
Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boei
(CPNB), gisteravond in de Stadsschouwburg in Amsterdamt;
de officiële opening van de Boekenweek. De 61e Boekenweek
die van vandaag tot en met 23 maart plaatsheeft, staat in hel
teken van de literatuur uit Latijns-Amerika.
De Jong doelde op de keuze van noemt de CPNB de
de schrijver van het Boeken
weekgeschenk. In 1984 liet de
CPNB het Boekenweekgeschenk
voor het eerst door een literair
auteur schrijven. De oplage van
het boekje lag destijds op 380.000
exemplaren. Voor dit jaar ver
wacht de boekhandel 643.000
boeken af te zetten. Dat betekent
een stijging van 69 procent. De
keuze voor kwaliteit is daarmee
geslaagd te noemen. Het ge
schenk van 1996, Palmwijn, is
gratis bij de aankoop van 19,50
aan boeken. Adriaan van Dis
schreef de novelle.
Het Magisch Boekenbal, com
pleet met salsa, samba, reggae,
disco en tango, luidde dinsdag
avond de boeken-tiendaagse in.
De titel van het bal, dat alleen op
uitnodiging te bezoeken was, ver
wees naar het magisch realisme
van Latijns-Amerikaanse schrij
vers als Gabriel Garcia Marquez.
Met meer dan 600.000 'bezoekers'
het oudste en grootste cultuuli
evenement van Nederland. 6
Uitmarkt trekt jaarlijks ongeveg
een half miljoen bezoekers. Er
gasten op het Magisch Boekenbal
waren Van Dis, de sehrijfsterva
het Boekenweekessay Caroliji
Visser en minister Ritzen van on
derwijs, cultuur en
pen.
In het openingsprogramma nai|
Kamiel Kafka, alias
de wereld van de literatuur op i|
korrel. Daarna barstte
uur het feest los, waar ruimtwe-l
honderd auteurs op af waren jf
komen. Onder hen onder
Connie Palmen (AKO Literata|
Prijs 1995), Thomas Rosenboos
(Libris Literatuur Prijs 1995) e|
K. Schippers (P.C. Ho
1996). Uit Suriname endeAÜI
len waren Frank Martinus Aria|
Denis Henriquez en Henry
ckeberg naar de Stadssctaiir)
burg gekomen.
09.00
09.30
10.00
16.10
17.00
17.29
Koekeloere (tot 09.15)
Ik, Mik Loreland (tot 09.50)
Verhalen uit de bijbel. Afl. 1 (tot
10.15)
De Waltons, serie
Als je durft, jongerenmagazine
2 Vandaag, actualiteiten met
17.30 en 18.00 Journaal, 18.43
Sportjournaal en 18.51 Hoofdpun
ten uit het nieuws
Verrassend Nederland, vakantie
magazine
Ik weet het beter, spelletje
Enkelspel: Jan Wouters
Studio Sport
Visions of Murder, tv-film
Journaal
Modem management
Internet in de praktijk (tot 00.13)
20.C
21.0
22.C
22.1
22.3|
23.C
23.2]
NEDERLAND
07.00 Journaal
(7.07 Klokhuis
fo.24 Verhalenverteller
(7.29 Ontbijt-tv met elk half uur Jour
naal en 8.10 NOS-Sportjournaal
(9.00 Journaal
19.05 (PP): PvdA
Kook tv
Karei
Ontdek de chemie
Eenmaal andermaal
De week van
V09(ï!ö? 20R
Den Haag (anp) - De Nederlandse deelnemers aan het Sctet-
ningen Internationaal Muziek Concours hebben de finale i|
gehaald. De internationale jury heeft voor de finale, die don
derdag- en vrijdagavond in het Scheveningse Kurhaus woii
gehouden, vijf musici aangewezen: Andrea Duka Löwensta
en Uta Kunert, beiden uit Duitsland, József Lendvai i
rije), Catherine Leonard (Ierland) en Radoslaw Szulc i
Van de drie Nederlanders viel
Suzanne Groot (24) tijdens de
eerste ronde uit de boot. Armand
Gouder de Beauregard (23) en
Berent Korfker (25) bleven in de
halve finale steken.Het concours,
waaraan musici tot dertig jaar
kunnen deelnemen, staat dit jaar
in het teken van de viool.
Voor de wedstrijd hadden zich 72
violisten ingeschreven, van wie er
uiteindelijk 46 kwamen opdagen.
De gemiddelde leeftijd lag iets
MiddagEditie met 12.00 journaal,
12.15 Den Haag en 12.30 NOS-
Sportjournaal
Journaal
De macht van Morpheus
Zembla
Kunstmest
De wereld van Boudewijn Büch
Journaal
Desmonds, comedy
Allochtoon video circuit: Pijn
aan het gevoel, informatie over
psychische klachten
Hall of Fame: Charlie Chaplin
Dieren centraal, reportage over
07.0
07.1
07.1:
09.3
10.0
11.0
11.4
12.3
"•li
13.:
ui
14.:-
15.1
16.(
16.'
17.0
17.1
18.:
19.q
19.3
20.1
20.1
boven de 22 jaar. Nagenoeg e»
veel mannen als vrouwen!
meegedaan. De eerste prijs k|
draagt 25.000 gulden eneena»|
tal engagementen, de twee'
prijs 15.000, de derde i
den. In de finale moet
ciaal voor het concours gefflipfl
neerde korte solostuk Poli» Pq
petua van Jaap GeraedtsensJ
van de vioolconcerten
Brahms, Tsjaikovski of
worden uitgevoerd.
Breda - Chassé Theater. 'Mu-
ralis' door Dansgroep Kriszti-
na de Chatel. Choreografie van
Krisztina de Chatel op muziek
van Franz Schubert. Gezien op
dinsdag 12 maart.
Door Marjan Mes
Wie aan Dansgroep Krisztina
de Chatel denkt, denkt aan
organische groepen met puls
erende, eindeloos herhaalde
bewegingspatronen, die
steeds bijna onmerkbare ver
schuivingen ondergaan. Dich
te en hechte structuren met
kleine, onverwachtse varia
ties, krachtig en toch heel fij
nzinnig.
Bij het nieuwe werk Muralis, dat
gisteravond in het Bredase Chassé
Theater werd uitgevoerd, waren
de danspatronen veel losser, maar
misten daarmee ook het dwingen
de, bijna hallucinerende karakter
van eerdere stukken van de van
oorsprong Hongaarse choreogra
fe.
De Chatel ontwierp het in op
dracht van het Amsterdamse Mu
ziektheater bij het schitterende
Strijkkwartet in C van Franz
Schubert. Het eerste gedeelte van
dit tweeluik althans, het tweede
ging, heel gewaagd, zonder mu
ziek, met slechts de versterkte ge
luiden van de bewegende dansers
voeten en andere concrete gelui
den.
Het leek alsof de choreografe haar
sterke dansers ruintelijke beper
kingen had willen opleggen door
diagonaal op het toneel een wand
te plaatsen, een goudkleurige
muur met een elegant balkonnetje
eraan (van decorontwerpster Ju
dith Lansink).
Daarop stonden in het eerste aej
twee vrouwen, in enig""
broeierige, homo-erotische
terwijl beneden hen vier im
de vloer in beslag namen, met'
iswaar telkens weer den"
krachtige bewegingsfrasen,
niet als een organische eei
doch los van elkaar en maara.e
toe nog uni sono.
Snelle 'loop'-bewegingen
steeds gevolgd door een am
stilstand en daarna door
uitzwaaiende armen, maar
ook door plotselinge struike.
sen of ingenieuze sprongen
een climax kwamen deze*
uitgevoerde, uitwaaierende»'
patronen nauwelijks, even»'
de wisselende relaties tusse
mannen, die ondanks hun
houding ook iets vrouweV
den. En evenmin toen I"
vrouwen schuchter ware
daald en zich tussen de
mengden.
Ging het om homo
verhoudingen? In ieder ge*8
gen deze nauwelijks een
want de toenaderingen
ook steeds weer bestraft
het. Duidelijk werden De
bedoelingen in ieder ge"
ook niet toen na de par®
was onttakeld tot een kaa
sel en op het balkon de p
de twee vrouwen was ing
door twee mannen, met e
soort vaag uitdagend
Dit tweede, uitputtende
een soort, kale herhaling
eerste, met als groots
het ontbreken van de - -
een opvallende MassuW
die zich als enige achte
afzonderde.
BELGIË FRANS 1
.40 Double 7, spelletje 16.05 Luna park,
ïgerenmagazine 16.35 Neighbours,
ip 17.00 La bande a Carlos, magazine
7.30 The Waltons, serie 18.30 Régions
Br, regionale actualiteiten 18.50 Cartes
ir table, magazine 19.05 Le quotidien des
'ris 19.30 Nieuws 20.10 Droit de cité
itergrondreportage 21.15 Psycho IV -
«Beginning, Amerikaanse tv-film van
lick Garris met Anthony Perkins, Henry
"imas en Olivia Hussey 22.55 Coup de
rubriek 23.25 Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
f'OO Ga passé quand? 17.30 Cheval pas-
j .paardensportmagazine "00 lei Bla-
r indermagazine 19.00 Neighbours, se-
9.30 Nieuws. Aansl.: Super Goal. Aan-
tVous Permettez, Raymond 20.05 Dia-
trS;J0,et.balma9azine rond het natio-
ImfirL 20.35 2oom arrière: Voetbal:
■WCharleroi 21.35 Foot mondial,
raalmagazine 22.05 Nieuws 22.30 Les
ants du stade, serie portretten sporters
I Jour du monde en 8 jours (tot 23,05)
[DUITSLAND 1
éute in n"ts.pannin9s°efemngen 10.00
bs hm t jSran9lert' reportage 10.35
104 oJT ma9azine "-00 Heute
ischau iz d US Flltterabend 12-45
u 12-55 Presseschau 13.00 Mit-
L-Tl I Tagesschau 14.03 Re-
toe i fï* 1500 Ta9esschau 15.03
lege anwief'talkshow "-SS Jürgen
i.03 ^VuPS 16-00 Tagesschau
'!l)£ l met actue(e the"
E^n9eeT7ha5Us"-1?BriSantb0U-
trie iB» Z-'-55 tobotene Liebe,
tno, Manenhof, serie 18.54 Die
Schwe! 20'°0 Ta9esscfiau 20.15 Töd-
il*sSott's22PMar9e0?het 161
-00 Todesreinon Ta9«themen knr
igazin 00 5n n °°-30 Nacht" 'iJ
ielfiim 50 Quelques jours avec mol,
%6Mlsland 1 13'45 Dal,i Dal,i.
36 Theos Geburw'Gl'' 'eu9dserie
"naal 1515 Jf. 15-05 Logo, jeugd-
toner, tekenfilm 'C^'e Un<' die rtadcen
'«re HagSïf16"-45 heute 15.50
»s*deMen-
e 17-55 Hotol d j ldma9azin met
,e 19.25 Mons M Serie 19°0
tUrzeit- serie misdaadserie 20.15
«O Gesundheit<ml?t"UrC'ocunlemaires
22.15 2ünS8Hn Praxis 2145
5teeds meer Qh' documentaire-se-
Wn zogenaamd ,ensten "telken
leurti«' Om binn! de comPuterach-
'O'tos van reoerin 9en in de
dringen en banken