DE STEM Omstreden cineast Peter Watkins bezoekt St. Joost 'Caligula' van Camus bij Zuidelijk Toneel Ballet De e maalstroom langt SCHIJF Torhout-Werchter: twee maal twee dagen muziek 61e Boekenweek ingeluid met salsa, samba en tango SmTnn"^ U45 Wirtschafts- DE STEM riMiirmffmisw deelD Film 4The War Game' en workshop in Breda Raw Stylus Bengels Punk Deborah Jeanne Geen Nederlanders in finale Scheveningen Muziek Concours LOO H!r9ragazin' ontbijttelevisie Lr eute 09.03 Dallas, soap 09.45 Te- bah". tafiSWï 14,40 Ach" „By de KRO wordt te veel gelachen met de voet op de rem." Fred van Doorn, hoofd amusement KRO Gids NI WOENSDAG 13 MAART 1996 Van onze kunstredactie Steven van Watermeulen gaat de hoofdrol spelen in Caligula van Albert Camus bij Het Zui delijk Toneel, een voorstelling van regisseur Ivo van Hove die op 29 maart in Eindhoven in première gaat en daarna wordt gespeeld in o.a. Roos endaal (2-4), Tilburg (24-4), Bergen op Zoom (21-5) en Breda (7 en 8 juni). Keizer Caligula regeerde slechts vier jaar over het Romeinse rijk, van 37 tot 41 na Christus, maar zijn naam zou verbonden blijven aan gruwelijke wreedheid en machtsmisbruik. In zijn kroniek Het leven van twaalf keizers heeft Suetonius een pikante op somming gegeven van de exces sen van Caligula zonder een ver- klaring te zoeken voor de drijfve ren van de in zijn ogen waanzin nige keizer. De 20e eeuwse Franse, existen tialistische schrijver en Nobel prijswinnaar Albert Camus (De Val, De Pest) kende de histori sche Caligula uit deze kroniek, maar heeft hem in zijn gelijkna mige toneelstuk gemodelleerd tot een vertegenwoordiger van de moderne mens. Ook zijn taal is direct en zonder opsmuk, hoewel met poëtische accenten, vooral daar waar de maan - de keizer was maanziek - ter sprake komt. Camus schreef verschillende ver sies van Caligula, waarvan de eerste dateert van 1941 en waarin de nadruk lag op de existentiële crisis van de keizer. Beinvloed door zijn ervaringen en inzichten tijdens de Tweede Wereldoorlog bewerkte hij zijn toneelstuk grondig. De existentiële crisis van de jonge keizer werd minder belangrijk en moest wijken voor het actuele thema van de opstand tegen de tirannie van Caligula. Deze tweede versie kreeg sinds de oerpremière in 1945 een vaste plaats op het wereldrepertoire. De oorspronkelijke versie werd echter pas in 1984 voor het eerst in Frankrijk gepubliceerd. De vertaling van Leonard Nolens voor Het Zuidelijk Toneel is de eerste Nederlandstalige publica tie van het oorspronkelijke to neelstuk, de versie waarvoor re gisseur Ivo van Hove heeft geko zen. Een fabel over een absurde vrijheid die niet gelukkig maakt omdat ze ten koste gaat van an deren. Met zijn jonge zuster Drusilla (Katelijne Damen) beleeft de jon ge keizer Caligula (Steven van Watermeulen) een gekwelde, al lesoverheersende liefde. Haar on verwachtse dood ontneemt hem alle zekerheden, behalve de ze kerheid dat mensen dood gaan. Caligula ontvlucht het hof en blijft dagen onvindbaar. Terug in het paleis vindt de keizer geen ruimte voor zijn verdriet en wordt opgeslorpt door de banale eisen van het regeren. Hij wordt bitter en komt tot het besluit: alle gebeurtenissen zijn even (onbe langrijk. Hij neemt afstand van de wereld en de mensen en installeert een schrikbewind. Door de meest wrede, absurde en tegenstrijdige bevelen jaagt hij zijn volk en hof houding tegen zich in het harnas. Caligula heeft nog slechts een doel voor ogen: zijn onderdanen zo ver drijven dat ze in opstand komen en een einde maken aan zijn leven, dat voor hem geen zin en betekenis meer heeft. 'Behalve de fantasieën van Cali gula is niets in dit stuk historisch. Zijn woorden zijn authentiek; de manier waarop ze hier worden gebruikt, is dat niet', aldus de schrijver in een aantekening bij zijn toneelstuk. De overige spe lers in dit drama zijn: Mark Riet man, Bart Siegers, Ramsey Nasr, Henk van Ulsen, Wim van den Henk van Ulsen speelt een van de rollen in 'Caligula' foto anp Heuvel, Romijn Conen, Rob Das en Jos van Gorp. Het toneelbeeld en licht worden ontworpen door Jan Versweyveld, Tessa Lute te kent voor de kostuums. Van onze filmredactie De controversiële Britse ci neast Peter Watkins bezoekt in de week van 18 maart de kunstacademie St. Joost in Breda om een workshop te ge ven over documentair pro grammamaken. Op zaterdag 23 maart zal zijn nog altijd spraakmakende film The War Game uit 1967 worden ver toond voor publiek. Hans Beerekamp, filmredacteur van NRC Handelsblad, zal de filmer na afloop een openbaar interview afnemen. Peter Watkins is bekend van 'do cumentaire reconstructies' met een gedurfde visie en een uitge sproken mening over onderwerp en mediumgebruik, met een vaak verbluffende suggestie van wer kelijkheid. Zo geeft The War Ga me een schokkend realistisch beeld van een atoomaanval op Engeland. De film veroorzaakte bijna dertig jaar geleden door zijn felle anti- nucleaire boodschap en angst aanjagende beelden veel weer standen in de politiek en de me dia. 'In de Derde Wereldoorlog zullen waarschijnlijk 90 tot 95 procent van de slachtoffers burgers zijn. Insecten zijn de enige wezens die een atoomtij d kunnen overleven. De kakkerlak zal de wereld van de dwaze mensen overnemen en als concurrent alleen andere in secten en bacteriën overhouden', stelde de filmmaker in zijn met een Oscar en tal van andere prij zen bekroonde, gedramatiseerde documentaire. Watkins ging voor zijn filmverhaal uit van een (toen niet onmogelijk geachte) uitbrei ding van de Vietnamese oorlog, waarbij de Amerikanen zouden dreigen met tactische kernwa pens en de Sovjets als tegenzet een blokkade zouden afkondigen van alle geallieerde verbindings wegen met het westen. Dit zou er, in de redenering van de cineast, tenslotte toe leiden dat West-Eu ropa het voornaamste oorlogster rein zou worden. The War Game toont de eerste uitwerking van een boven Enge land geëxplodeerde waterstof bom, de vuurzeeën, de slachtof fers en de onbeholpen reddings acties. Overlevende doktoren moeten elk 350 gewonden behan delen. Velen belanden ook in een permanente neurose omdat er on voldoende psychiaters zijn om hen te helpen. Vier weken na de explosie ster ven de meeste gewonden en ont staan er hongerrellen en geweld dadige demonstraties. Politie mensen worden aangevallen. Het hele beschaafde bouwsel van wet en orde stort in elkaar. De Lon- dense rioolratten, dragers van de ziekte van Weill, komen tevoor schijn en besmetten de mensheid. Omdat er geen plaats is in de zie kenhuizen worden de gewonden op straat neergelegd, voor de hui zen van de nog overgebleven art sen. BBC In december 1967 draaide de film in de toenmalige Beyerd Studio in Breda en andere kleine zaaltjes in het arthouse-filmcircuit. Hoe wel gemaakt voor de BBC wei gerde deze Britse omroep de film te vertonen; reden voor Watkins om de BBC te verlaten en als kri tisch, onafhankelijk filmer ver der te gaan. Andere belangrijke films van Watkins zijn Culloden, Punish ment Park, Edvard Munch en The Journey. Punishment Park geeft een schokkend beeld van een fascistisch Amerika na de oorlog in Vietnam. Voor het Bri tish Film Institute was het in 1985 een aanleiding om de naam Peter Watkins en diens films uit zijn lijst van films en filmmakers te schrappen. Nog in 1989 con stateerde de Time Out Film Gui de bij de bespreking van de film Cullodem. 'Zijn oeuvre kan geka rakteriseerd worden als een pro ces verlopend van polemische hysterie tot regelrechte para noia.' Interviews De omvangrijkste film van Watk ins werd de vredesfilm The Jour ney (1983-1986), die hij maakte met steun van de Zweedse vre desbeweging en andere instanties over de gehele wereld. De 14,5 uur durende film toont diepte-in terviews met families over de ge hele wereld over wat ze weten en denken van de effecten van nu cleaire bewapening, over de we reldwijde wapenwedloop, over armoede in de wereld, als ook over hun gevoelens bij de rol, die televisie en opvoeding spelen bij de opinievorming over deze on derwerpen. Geen van de grotere internatio- Scène uit de film 'The War Game' van Peter Watkins uit 1967, over de gevolgen van een atoomaan val op Engeland. foto archief de stem nale televisiestations was bereid het project te ondersteunen, het was slechts te danken aan de Ca nadese National Filmboard dat tenminste het ruwe materiaal ontwikkeld kon worden. Meer er kenning, althans in beperkte kring, kreeg Watkins voor zijn film Edvard Munch, een gedra matiseerd filmportret van de Noorse schilder. Peter Watkins geldt als een ver klaard tegenstander van uitslui tend op amusement en informa tievoorlichting gerichte televisie. Vandaar dat velen over zijn werk gehoord hebben, maar dat slechts weinigen het werkelijk hebben gezien. De vertoning van The War Game vindt op zaterdag 23 maart om 13.00 uur plaats in het gebouw van de Academie St. Joost (het voormalige seminarie Groot IJ- pelaar), Beukenlaan 1 in Breda. Ook anderen dan de (film)stu- denten zijn hierbij welkom. De film duurt een uur, waarna het interview volgt en vervolgens het publiek vragen kan stellen. HEEL AF en toe word je meer dan blij verrast met een cd van een groep waar je nog nooit van gehoord heb. Pushing Against The Flow van Raw Stylus is zo'n plaat. De mix van moderne acid jazz, ouderwetse soul/funk en een vleugje rock zorgt voor een ongekend swingend geluid dat je vanaf de eerste tonen pakt en een uur later nog lang niet ver veelt. Het is pas de eerste cd van het Engelse Raw Stylus, dat in het begin van de jaren negentig toch al enkele club-hits in Lon den scoorde. De kern van de groep bestaat uit DJ Ron Aslam, multi-instrumentalist Jules Brookes en zangeres Donna Gardier. Voor de cd zijn daar naast ruim 25 gastmuzikanten ingeschakeld die er met hun bla zers, bassen, drums en toetsen een heerlijk groovend geheel van hebben gemaakt. Onder de gast muzikanten komen we bekende namen tegen als die van Steely Dan-voorman Donald Fagen en jazz-veteraan Bernard Purdie. Raw Stylus' muziek komt in de buurt van groepen als Brand New Heavies, maar waar die bands vaak net iets te braaf en geslepen klinken, laat Raw Sty lus de vette, ruige sound niet los. Wellicht komt dat doordat het niet een puur Brits product is, maar dat de plaat in New York is opgenomen, met voor een groot deel Amerikaanse muzikanten. Raw Stylus blijft bovendien de hele cd boeien omdat de compo sities knap in elkaar steken en de groep de grenzen van het genre aftast door er soms vlotte trip hop-beats en scratches doorheen te mixen. Dat ligt dan weer een MUZIEKRECENSIES zo'n lekker bedje van soul en jazzdance dat ik me niet kan voorstellen dat hier iemand stil bij kan blijven zitten. (Wired Re- cords/BMG) PAUL VERLINDEN BENGELS IS een jonge naam voor vier Oostbrabantse muzi kanten die al meer dan vijftien jaar op de Nederlandse podia te vinden te zijn. Mare Lange, Bart-Jan Baartmans, Dominiek Maassen en Willem van Worg- dragen speelden in de eerste helft van de jaren tachtig samen in Square Objects. Vervolgens kwamen ze elkaar regelmatig te gen in een hele trits van andere bands. Nu zijn ze dus weer met hun vieren verder gegaan als Bengels en dat heeft een eerste hele aardige cd opgeleverd: Voor Altijd. Bengels maakt muziek die de ene keer neigt naar Ame rikaanse rhythm blues en de andere keer naar Engelse six ties-pop. Muziek met een ruige ondertoon die echter steeds op een subtiele en geraffineerde manier neergezet wordt. Bengels Ook tekstueel is Voor Altijd een aansprekende cd. Met een zachte 'g' zingt Lange de teksten van Baartmans en Van Worgdragen waarin de hoofdpersonen wor stelen met een bestaan vol twij fels, ontreddering maar ook lief de. Clichés en pathos die de Ne derlandstalige popmuziek vaak zo moeilijk te verteren maken, worden gelukkig vermeden Voor Altijd is geproduceerd door Jos Haagmans en Jan Hendriks. De laatste speelt ook een enkele keer gitaar op de cd. In een num mers als Storm Van Binnen is goed te horen dat hij de oude Doe Maar-riffjes niet is verleerd. Bengels heeft met Voor Altijd een sympathieke cd gemaakt die we gerust tot de betere in de Neder pop mogen rekenen. (VIA/PIAS) PAUL VERLINDEN HET NOG immer rebelse platen label Epitaph trakteert de aard kloot op drie nieuwe punk-cd's: Gas Huffer, Down by Law en Wayne Kramer. Gas Huffer, het zwaar gestoorde Amerikaanse gezelschap, komt wel met een heel lange titel The Inhuman Ordeal of Special Agent Gas Huffer. De naam klinkt leuk, maar ik vind de mu ziek minder leuk. Eigenlijk on begrijpelijk van een gezelschap dat al zeven jaar in de huidige bezetting bezig is. Nee, dan komt Down by Law be ter voor de dag met All Scratched Up. Een hardwerkend cluppie Amerikanen dat sinds 1994 harde melodische muziek voortbrengt. Zestien afwisselde foto via nummers staan op het plaatje: van hartverwarmende zoete me lodieën (jawel ook dat kan bij punk) tot agressief en meesle pend muzikaal geweld (het echte punkgeluid). Toch komt All Scratched Up wat vlak op mij over en dat is spijtig. Nee, dan doet Wayne Kramer het nóg beter. De grootvader van de punk, ooit begon hij met de legendarische band MC5, komt nu echt verpletterend voor de dag- Vorig jaar maakte hij al een pri ma come-back met The Hard Stuff. Een cd die niet te overtref fen leek. Maar The Hard Stuff valt in het niet bij Dangerous Madness. Kramer heeft een ju weeltje afgeleverd, punkrock van de bovenste plank. Luister maar eens naar nummers als Dangerous Madness, Wild Ame rica en Back to Detroit. Vooral Back to Detroit is door zijn 'open karakter' een nummer om van te watertanden. Ik vraag me af of er dit jaar nog een band op staat die opa Kramer kan evena ren. Ik denk het niet. (Epitaph) PETER VIERENHALM MET AMERIKAANSE muzikan ten die naar Nederland uitwijken is het waarschijnlijk als met de hier spelende basketballers uit dat land; ze zijn niet goed genoeg om daar op het hoogste plan mee te spelen. Deborah Jeanne won in de VS een compositie-wedstrijd die was uitgeschreven door de Ascap, de Amerikaanse tegenhanger van de Buma. Maar Deborah woont niet in de VS, maar in Nijmegen en van daaruit tracht ze de wereld te veroveren. De cd Fly moet daar toe een eerste stap zijn. Al luiste rend naar die plaat kom je al gauw tot de conclusie dat Debo rah Jeanne best aardige liedjes schrijft, maar als uitvoerend ar tieste schiet ze te kort. Haar zang is onvast en zit soms tegen het valse aan. Als we nou in Nederland hele maal geen artiesten van enig ni veau hadden, zou ik nog kunnen begrijpen dat een vaderlandse platenfirma bij gebrek aan beter dan maar in arrenmoede zijn heil zoekt bij vrijwillig uitgeweken Amerikanen. Maar er is in Neder land volop kwaliteit. Al bij de eefste de beste voorronde van de Soundmixshow hoor je beter vo caal werk. (Dig It, Music Words) WIM VAN LEEST Torhout/Werchter (anp) - Het Belgische popfestival Tor. hout/Werchter zal dit jaar in beide plaatsen twee dagen beslaan De organisatie wil daarmee vieren dat het festival twintig jaar be staat. Torhout/Werchter trekt jaarlijks vele muziekliefhebbers® Nederland. Het evenement begint vrijdag 5 juli in Torhout met onder anden David Bowie, The Prodigy en Dog Eat Dog als blikvangers. Dit programma is een dag later in Werchter te zien. De groepen dje zaterdag in Torhout optreden (onder anderen Red Hot Chilly pej. pers, Björk, Pulp en Rage Against The Machine), staan zondag ij Werchter. Een toegangsbewijs voor één dag kost 75 gulden, een out voor twee dagen 115 gulden. Een huis in Jeruzalem, bijbelver haal voor de jeugd Bertje Knor met Tom en Tim; Williams wonderlaarzen; De melk tandmuizen; La la liedjes; Nijntje 1-30 studio op stelten met Eddy 8 Freddy; Ratjetoe; Robbedoes; Uit gestorven; Pete 8 Pete; Krux Journaal Goeiemiddag! De week van, gesprekken (ZW) Charlie Chaplin, Slapstick 1740 The Cosby Show Boggle, spelletje Ik heb al een boek De aso show (PP): CDA Journaal Middlemarch, serie Televizier Scream of Stone, speelfilm Teevee studio. Gast: Daphne Dec kers (tot 00.17) 114.01 14.06 (16.00 1)6.07 116.56 117.211 17.21 18.0 Amsterdam (anp) - Het loont de moeite mensen met kwaliteit it winnen voor het boek. Dat zei Pieter de Jong, voorzitter van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boei (CPNB), gisteravond in de Stadsschouwburg in Amsterdamt; de officiële opening van de Boekenweek. De 61e Boekenweek die van vandaag tot en met 23 maart plaatsheeft, staat in hel teken van de literatuur uit Latijns-Amerika. De Jong doelde op de keuze van noemt de CPNB de de schrijver van het Boeken weekgeschenk. In 1984 liet de CPNB het Boekenweekgeschenk voor het eerst door een literair auteur schrijven. De oplage van het boekje lag destijds op 380.000 exemplaren. Voor dit jaar ver wacht de boekhandel 643.000 boeken af te zetten. Dat betekent een stijging van 69 procent. De keuze voor kwaliteit is daarmee geslaagd te noemen. Het ge schenk van 1996, Palmwijn, is gratis bij de aankoop van 19,50 aan boeken. Adriaan van Dis schreef de novelle. Het Magisch Boekenbal, com pleet met salsa, samba, reggae, disco en tango, luidde dinsdag avond de boeken-tiendaagse in. De titel van het bal, dat alleen op uitnodiging te bezoeken was, ver wees naar het magisch realisme van Latijns-Amerikaanse schrij vers als Gabriel Garcia Marquez. Met meer dan 600.000 'bezoekers' het oudste en grootste cultuuli evenement van Nederland. 6 Uitmarkt trekt jaarlijks ongeveg een half miljoen bezoekers. Er gasten op het Magisch Boekenbal waren Van Dis, de sehrijfsterva het Boekenweekessay Caroliji Visser en minister Ritzen van on derwijs, cultuur en pen. In het openingsprogramma nai| Kamiel Kafka, alias de wereld van de literatuur op i| korrel. Daarna barstte uur het feest los, waar ruimtwe-l honderd auteurs op af waren jf komen. Onder hen onder Connie Palmen (AKO Literata| Prijs 1995), Thomas Rosenboos (Libris Literatuur Prijs 1995) e| K. Schippers (P.C. Ho 1996). Uit Suriname endeAÜI len waren Frank Martinus Aria| Denis Henriquez en Henry ckeberg naar de Stadssctaiir) burg gekomen. 09.00 09.30 10.00 16.10 17.00 17.29 Koekeloere (tot 09.15) Ik, Mik Loreland (tot 09.50) Verhalen uit de bijbel. Afl. 1 (tot 10.15) De Waltons, serie Als je durft, jongerenmagazine 2 Vandaag, actualiteiten met 17.30 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjournaal en 18.51 Hoofdpun ten uit het nieuws Verrassend Nederland, vakantie magazine Ik weet het beter, spelletje Enkelspel: Jan Wouters Studio Sport Visions of Murder, tv-film Journaal Modem management Internet in de praktijk (tot 00.13) 20.C 21.0 22.C 22.1 22.3| 23.C 23.2] NEDERLAND 07.00 Journaal (7.07 Klokhuis fo.24 Verhalenverteller (7.29 Ontbijt-tv met elk half uur Jour naal en 8.10 NOS-Sportjournaal (9.00 Journaal 19.05 (PP): PvdA Kook tv Karei Ontdek de chemie Eenmaal andermaal De week van V09(ï!ö? 20R Den Haag (anp) - De Nederlandse deelnemers aan het Sctet- ningen Internationaal Muziek Concours hebben de finale i| gehaald. De internationale jury heeft voor de finale, die don derdag- en vrijdagavond in het Scheveningse Kurhaus woii gehouden, vijf musici aangewezen: Andrea Duka Löwensta en Uta Kunert, beiden uit Duitsland, József Lendvai i rije), Catherine Leonard (Ierland) en Radoslaw Szulc i Van de drie Nederlanders viel Suzanne Groot (24) tijdens de eerste ronde uit de boot. Armand Gouder de Beauregard (23) en Berent Korfker (25) bleven in de halve finale steken.Het concours, waaraan musici tot dertig jaar kunnen deelnemen, staat dit jaar in het teken van de viool. Voor de wedstrijd hadden zich 72 violisten ingeschreven, van wie er uiteindelijk 46 kwamen opdagen. De gemiddelde leeftijd lag iets MiddagEditie met 12.00 journaal, 12.15 Den Haag en 12.30 NOS- Sportjournaal Journaal De macht van Morpheus Zembla Kunstmest De wereld van Boudewijn Büch Journaal Desmonds, comedy Allochtoon video circuit: Pijn aan het gevoel, informatie over psychische klachten Hall of Fame: Charlie Chaplin Dieren centraal, reportage over 07.0 07.1 07.1: 09.3 10.0 11.0 11.4 12.3 "•li 13.: ui 14.:- 15.1 16.( 16.' 17.0 17.1 18.: 19.q 19.3 20.1 20.1 boven de 22 jaar. Nagenoeg e» veel mannen als vrouwen! meegedaan. De eerste prijs k| draagt 25.000 gulden eneena»| tal engagementen, de twee' prijs 15.000, de derde i den. In de finale moet ciaal voor het concours gefflipfl neerde korte solostuk Poli» Pq petua van Jaap GeraedtsensJ van de vioolconcerten Brahms, Tsjaikovski of worden uitgevoerd. Breda - Chassé Theater. 'Mu- ralis' door Dansgroep Kriszti- na de Chatel. Choreografie van Krisztina de Chatel op muziek van Franz Schubert. Gezien op dinsdag 12 maart. Door Marjan Mes Wie aan Dansgroep Krisztina de Chatel denkt, denkt aan organische groepen met puls erende, eindeloos herhaalde bewegingspatronen, die steeds bijna onmerkbare ver schuivingen ondergaan. Dich te en hechte structuren met kleine, onverwachtse varia ties, krachtig en toch heel fij nzinnig. Bij het nieuwe werk Muralis, dat gisteravond in het Bredase Chassé Theater werd uitgevoerd, waren de danspatronen veel losser, maar misten daarmee ook het dwingen de, bijna hallucinerende karakter van eerdere stukken van de van oorsprong Hongaarse choreogra fe. De Chatel ontwierp het in op dracht van het Amsterdamse Mu ziektheater bij het schitterende Strijkkwartet in C van Franz Schubert. Het eerste gedeelte van dit tweeluik althans, het tweede ging, heel gewaagd, zonder mu ziek, met slechts de versterkte ge luiden van de bewegende dansers voeten en andere concrete gelui den. Het leek alsof de choreografe haar sterke dansers ruintelijke beper kingen had willen opleggen door diagonaal op het toneel een wand te plaatsen, een goudkleurige muur met een elegant balkonnetje eraan (van decorontwerpster Ju dith Lansink). Daarop stonden in het eerste aej twee vrouwen, in enig"" broeierige, homo-erotische terwijl beneden hen vier im de vloer in beslag namen, met' iswaar telkens weer den" krachtige bewegingsfrasen, niet als een organische eei doch los van elkaar en maara.e toe nog uni sono. Snelle 'loop'-bewegingen steeds gevolgd door een am stilstand en daarna door uitzwaaiende armen, maar ook door plotselinge struike. sen of ingenieuze sprongen een climax kwamen deze* uitgevoerde, uitwaaierende»' patronen nauwelijks, even»' de wisselende relaties tusse mannen, die ondanks hun houding ook iets vrouweV den. En evenmin toen I" vrouwen schuchter ware daald en zich tussen de mengden. Ging het om homo verhoudingen? In ieder ge*8 gen deze nauwelijks een want de toenaderingen ook steeds weer bestraft het. Duidelijk werden De bedoelingen in ieder ge" ook niet toen na de par® was onttakeld tot een kaa sel en op het balkon de p de twee vrouwen was ing door twee mannen, met e soort vaag uitdagend Dit tweede, uitputtende een soort, kale herhaling eerste, met als groots het ontbreken van de - - een opvallende MassuW die zich als enige achte afzonderde. BELGIË FRANS 1 .40 Double 7, spelletje 16.05 Luna park, ïgerenmagazine 16.35 Neighbours, ip 17.00 La bande a Carlos, magazine 7.30 The Waltons, serie 18.30 Régions Br, regionale actualiteiten 18.50 Cartes ir table, magazine 19.05 Le quotidien des 'ris 19.30 Nieuws 20.10 Droit de cité itergrondreportage 21.15 Psycho IV - «Beginning, Amerikaanse tv-film van lick Garris met Anthony Perkins, Henry "imas en Olivia Hussey 22.55 Coup de rubriek 23.25 Laatste nieuws BELGIË FRANS 2 f'OO Ga passé quand? 17.30 Cheval pas- j .paardensportmagazine "00 lei Bla- r indermagazine 19.00 Neighbours, se- 9.30 Nieuws. Aansl.: Super Goal. Aan- tVous Permettez, Raymond 20.05 Dia- trS;J0,et.balma9azine rond het natio- ImfirL 20.35 2oom arrière: Voetbal: ■WCharleroi 21.35 Foot mondial, raalmagazine 22.05 Nieuws 22.30 Les ants du stade, serie portretten sporters I Jour du monde en 8 jours (tot 23,05) [DUITSLAND 1 éute in n"ts.pannin9s°efemngen 10.00 bs hm t jSran9lert' reportage 10.35 104 oJT ma9azine "-00 Heute ischau iz d US Flltterabend 12-45 u 12-55 Presseschau 13.00 Mit- L-Tl I Tagesschau 14.03 Re- toe i fï* 1500 Ta9esschau 15.03 lege anwief'talkshow "-SS Jürgen i.03 ^VuPS 16-00 Tagesschau '!l)£ l met actue(e the" E^n9eeT7ha5Us"-1?BriSantb0U- trie iB» Z-'-55 tobotene Liebe, tno, Manenhof, serie 18.54 Die Schwe! 20'°0 Ta9esscfiau 20.15 Töd- il*sSott's22PMar9e0?het 161 -00 Todesreinon Ta9«themen knr igazin 00 5n n °°-30 Nacht" 'iJ ielfiim 50 Quelques jours avec mol, %6Mlsland 1 13'45 Dal,i Dal,i. 36 Theos Geburw'Gl'' 'eu9dserie "naal 1515 Jf. 15-05 Logo, jeugd- toner, tekenfilm 'C^'e Un<' die rtadcen '«re HagSïf16"-45 heute 15.50 »s*deMen- e 17-55 Hotol d j ldma9azin met ,e 19.25 Mons M Serie 19°0 tUrzeit- serie misdaadserie 20.15 «O Gesundheit<ml?t"UrC'ocunlemaires 22.15 2ünS8Hn Praxis 2145 5teeds meer Qh' documentaire-se- Wn zogenaamd ,ensten "telken leurti«' Om binn! de comPuterach- 'O'tos van reoerin 9en in de dringen en banken

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 18