DE STEM 'Ze is een rouw die lijft boeien' elmut zingt mooi, aar mist scholing delige tv-serie 'Charlotte Sophie Bentinck' naar boek van Hella Haasse Toneelschilderingen te zien in Van Gogh Museum Guus Meeuwis voelt zich geschaad door 'parodie' Poncke Princen speelt zichzelf in bioscoopfilm elg Lotti scoort in Breda Paul Hindemiths 'Ludus tonalis' SSQ is Soweto String Quartet Franse cd van Brabants Orkest Rudolf Escher Gids DINSDAG 12 MAART 1996 DEEL D Magiknu weer naar binnen?" Aan de fotosessie bij slot Zuy- lijkt geen einde te komen. Ze draagt een kort rokje en een [oesje waarin de wind vrij spel heeft. Het jasje heeft ze uitge- aan Gelaten staat ze te klappertanden in de kou. Nog één oto Glimlach. Nanette Kuijpers (31) speelt de titelrol in Char- tie Sophie Bentinck, een zesdelige televisie-serie die de Avro anaf vanavond uitzendt. zelf niet ingenomen met haar prestatie? „Dat vind ik een moei lijke vraag. Als je zolang met iets bezig bent, heb je onvoldoende afstand om een oordeel te vellen. Ik laat het liever aan de kijkers over." 'an de serie is een verkorte film- ersie gemaakt om het buiten- nd te veroveren. En met succes, it Frankrijk ontving ze al een ouden prijs voor de beste acteer- restatie op tv, verleend tijdens et FIPA-festival in Biarritz. Het ogtepunt van haar carrière? Ben je gek, dit is pas het begin! uttert de jonge diva ietwat alend tegen. indelijk mag haar jasje weer an. Regisseur Ben Verbong, voor 'e nieuwe serie tijdens hetzelfde stival bekroond met zilver, eeft haar gekozen uit ruim ;stig kandidaten: een onbekend 'ezicht voor televisiekijkend ederland. ie onbekendheid vindt Verbong en enkel probleem. „Integen- eel. Nanette heeft directheid en ontaniteit, gekruid met een -kere naïviteit. Bovendien is ze eel intelligent en hongerig naar "ormatie. Dat zijn eigenschap- n die ik ook in Charlotte Sop- 'eherken." anette Kuijpers volgde de oneelschool in Arnhem en de óle Nationale du Cirque in ontréal. Ze oogt klein en breek- ar. Toch overtuigt ze als Char- tte Sophie Bentinck, de eigen- ige vrouw die ze speelt: een nge gravin die leefde in de vori- e eeuw en die overigens pas erf op 85-jarige leeftijd, e serie is gebaseerd op ware W', vertelt de hoofdrolspeel- er. „Ik vond het een prachtige Charlotte Sophie trok zich 'ets aan van de gangbare opvat- "gen. Ze deed wat haar hart .aar ingaf. Ik hoop dat ik erin d ben dat geloofwaardig maken, zodat de mensen mis kien een beetje respect voor "ar krijgen. Toen ze nog leefde ze al genoeg verguisd." anette Kuijpers blijft tamelijk lichter onder alle aandacht. Is ze Charlotte Sophie (Nanette Knijpers) wordt uitgehuwelijkt aan Willem Bentinck (Die van Duin) in de serie 'Charlotte Sophie Bentinck'. Scenario Tevreden is in ieder geval Hella Haasse, op wier brievenroman Mevrouw Bentinck of onverenig baarheid van karakter de serie is gebaseerd. Ze voltooide dit boek in 1978. Later schreef ze nog een vervolg: De Groten der Aarde of Bentinck tegen Bentinck. De schrijfster: „Hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer mij deze serie bevalt. Ik vind dat vooral Nanette prachtig acteert. En het geheel ziet er schitterend uit. De entourage is werkelijk magnifiek, vindt u niet?" Ruim twee maanden filmde de Avro in Tsjechië, na een intensie ve voorbereiding waarbij een groot aantal kostuums, pruiken en authentieke rekwisieten werd verzameld. Ook in paleis Het Loo stond een draaidag op het pro gramma. Hella Haasse heeft bij vele opnames meegedacht. Samen met Jean van de Velde stippelde zij het scenario uit. „Ik heb natuurlijk het boek geschreven. Toch heb ik niet het gevoel dat Mevrouw Bentinck mijn geesteskind is. Deze roman is en blijft het gedachtengoed van Charlotte Sophie Bentinck. Ellen Vogel, die haar vijftigjarig toneeljubileum viert, speelt de moeder van Charlotte Sophie. foto avro Zoveel brieven kwam ik tegen die ik rechtstreeks kon gebruiken, brieven waaruit soms het zand om de inkt te drogen zó in mijn hand viel. Het is fascinerend zoals zij zichzelf heeft geportret teerd. Dat zou ik niet beter heb ben kunnen doen." Ze straalt alsof ze een geheim wil prijsgeven: „In Duitsland heb ik een pakje gevonden dat met een koord was omwonden en dat bij na honderd jaar geleden was ver zegeld. Daar kwam haar dagboek uit te voorschijn. Het was bijna te mooi om waar te zijn." Glundert: „Van zoiets kun je als schrijfster alleen maar dromen." Gelderland Bij toeval stuitte Hella Haasse op de papieren nalatenschap van de Duitse gravin, die in 1800 was gestorven. Eigenlijk was ze aan het spitten in archiefmateriaal om een historische roman te schrijven over Gelderland. „In Arnhem is een groot archief met documenten over de adel. Daar heb ik het dossier Bentinck ont dekt." Bentinck, die woonde in Den Haag, was destijds een vooraan staand politicus. „Charlotte Sop hie werd door haar ouders aan hem uitgehuwelijkt toen ze 18 was. Zodoende zijn veel gegevens over haar leven bewaard geble ven." Hella Haasse vond onder meer brieven van de Franse filosoof Voltaire, met wie de gravin corre spondeerde, en een aantal lief desbrieven. Tot haar verbazing bleek een deel van de correspon dentie met pijnlijke precisie onleesbaar gemaakt te zijn - een beetje zoals de farao's in het oude Egypte eikaars sporen trachtten uit te wissen. Kennelijk had iemand zijn best gedaan om te verhinderen dat pikante bijzon derheden uit de correspondentie bekend zouden worden. De schrijfster: „Ik vermoed dat dit Aubrey le Blond is geweest, haar Engelse achterkleindochter. Zij heeft ooit een biografie geschreven over Charlotte Sop hie. Daarin ontbreekt alles wat ook maar een beetje naar schan daal zou kunnen ruiken. De details zijn er consequent uit weggelaten. Op die manier blijft er natuurlijk weinig over," Levensgenieter Want scandaleus - gemeten naar achttiende-eeuwse maatstaven - was het leven van Charlotte Sop hie Bentinck wel. Eigenzinnig als ze was, besloot ze Willem Ben tinck en haar pasgeboren kind in de steek te laten voor de Duitse graaf en levensgenieter Albrecht zu Schaumburg Lippe, echtge noot van haar nicht Lottgen. Het drama dat volgde, was voer voor de croniques scandaleuses, de roddelbladen uit die tijd. Door heel Europa reisde Charlotte Sophie om te pleiten voor haar zaak, nadat Bentinck haar had verstoten en Albrecht, bij wie ze twee kinderen kreeg, jammerlijk was bezweken aan syfilis als gevolg van zijn vele amoureuze avonturen. Haar eigen kasteel in het Duitse Varel mocht ze niet meer betreden. Ze zou er pas na haar dood terugkeren om te wor den bijgezet in de slotkerk. Hella Haasse: „Ik heb me zeven jaar lang in haar leven verdiept. Langzamerhand kreeg ik het gevoel dat ik bij deze vrouw aan' tafel zat. Ze is iemand vol tegen spraken: onuitstaanbaar, liefde vol, ijdel, dapper, hoogmoedig en trouw, vol energie en doorzet tingsvermogen. Ze is een vrouw die blijft boeien. Daarbij was ze begaan met de lagere klasse. Al bleef ze zich van haar stand bewust, ze trad haar kamenier ster heel menselijk tegemoet. Dat was in die tijd hoogst ongebrui kelijk, net als haar eigenzinnige gedrag. Misschien was Charlotte Sophie Bentinck wel de eerste feministe." In de hoofdrollen zijn verder te zien: Die van Duin als Bentinck, Hiske van der Linden als Lottgen en Tom Jansen als Albrecht. Carl van der Plas en Ellen Vogel - die haar vijftigjarig toneeljubileum viert - spelen de ouders van Charlotte Sophie. 'Charlotte Sophie Bentinck', Nederland 1,20.30 uur Breda - Chassé Theater. Hel mut Lotti goes Classic. Gehoord op zondag 10 maart. Nog te horen: vanavond in het zelfde theater. oor Jan de Breet at er ook over Helmut Lotti 1 moge worden, de pro pers van zijn programma tti goes classic hebben er -B aangedaan om een biance te scheppen waarin e artiest zich verzekerd M van optimale support. '1 het openen van het doek F1 begin van de voorstel- 8 wordt duidelijk dat er "t uitgepakt zal worden. daverend O Fortuna uit Carl ,js Carmina Buranna laat geen bestaan aan de begelei- ^gelijkheden op deze *jen vijtigmans orkest in ropole Orkest-bezetting zet °n, met daarbij als extra een ™r dat voor vocale invul- 8® zorgt. e electroniea biedt daarbij de 'Jh t Dat laatste is wel £lum,a?r geeft bii het ■gen kleurverteke- °u£ "Ff veel lof over het e m J Vaak v°ortreffelij- ZlSTS °ok bedenkelijke ItevaTnen,!AiruitdeD^de er Wt t1 met vee' zwier sen VÏÏlcht bracht- Dat ab een h Walscha^ "elde j Positieve rol "line t faande de voor- "aeelaanW a6 duidelijker. J *dl"8 en belichting verse num sfeer van de 11e ma]riTerS,/>P een smaak" jvmgen zondergekke over 's len van die Weine 6 °m het hier allemaal draaide? Er was een zaal vol publieoek op hem afgekomen bij deze première in Nederland. Er moest dus wel gescoord worden. En dat dat lukte was zonneklaar aan het eind van de voorstelling toen het publieke na Kalinjka en Funiculi Funicola staande ova ties bracht en smeekte om nog meer. Dat de van God gegeven stem hem de mogelijkheid biedt om met name in het zoetgevooide lied de mensen aan zich te binden viel te constateren bij Santa Lucia en in zijn eigen liedje When you're down and troubled. In Una furtiva lacrima kwam hij ook toe aan de expressie, die we bij de echte operazanger krijgen geser veerd. Het publiek werd er echt stil van. Opvallend was ook zijn goeie aanpak in La donn' mobi le. Stevig op de benen en lekker gemarkeerd. Toch mag niet ongezegd blijven dat in de vertolkingen van het 'klassieke' repertoire duidelijk wordt dat Lotti een echte vakop leiding als zanger heeft gemist. Hij heeft te veel overgeslagen. Zijn dynamische schakeringen zijn wat povertjes en hij verliest in lange vocalen nogal eens de controle over de materie, In de diverse popnummers, die hij toch op deze avond ook graag kwijt wilde, viel te beluisteren dat hij niet voor niets al jaren furore maakt in de popwereld. Bij dit alles komt een absoluut ontbreken van dikdoenerij. De dankbare woorden aan het publiek en de gespeelde ver wondering over de ontdekking dat er boven in de zaal ook nog balkons met mensen bleken te zijn, horen bij het verlegen man neke dat nog steeds lijkt te schrikken van het eigen succes. Eigenlijk best wel de ideale schoonzoon. Paul Hindenith was de belang rijkste Duitse componist in de eerste helft van de 20e eeuw. Toen de nazi's in 1933 Duitsland politiek en artistiek in hun macht kregen verboden ze (onder andere) Hindemiths muziek. Hitler was weliswaar muzikaal aangelegd, maar alles wat na Wagner kwam was hem een ontaarde doorn in het oog. Toch speelt Hindemiths muziek niet heel ver buiten de grenzen van de traditionele tonaliteit af. Neem bijvoorbeeld zijn grote pianowerk Ludus tonalis ('klankspel'. Met deze cyclus heeft Paul Hindemith zijn versie gegeven van Das Wohltempe- rierte Klavier van Bach. Dat wil zeggen: de componist heeft de ontzagwekkende taak op zich genomen en volbracht om in navolging van Johann Sebastian Bach een rondgang te maken door de kwintencirkel via een reeks preludia en fugae. Hindemith heeft een knappe afwisseling tot stand gebracht van onversneden virtuositeit met contrapunt, pure klank abstracties en momenten van verstilling. In de vertolking van pianist Ulli Mustonen is hier een opname ter beschikking die tot herhaald gefascineerd luisteren noodt. Deze waardevolle piano-cd wordt gecompleteerd met een ander belangrijk 20e-eeuws werk, Visions fugitives van Ser gei Prokofiev. (Decca 444 803-2) HANS ROOSEBOOM 'Mozart would have loved it,' zo wordt de muziek van het SSQ aangeprezen. SSQ staat voor Soweto String Quartet. Er is hier sprake van vier geschoolde strijkers uit Soweto, die het compacte klanklichaam van het klassieke Europese strijkkwar tet toepassen op hun eigen muzikale traditie. De klank van die muziektraditie van zuidelijk Afrika is ons de afgelopen jaren enigszins ver trouwd geworden door de aan dacht die de Amerikaanse zan ger Paul Simon eraan heeft besteed. Die samenklanken zijn op deze cd heel goed herken baar. In feite getuigt deze cd van een interessante trend in de richting van mondialisering van de muziekcultuur. Immers, het bij uitstek Europese instituut strijkkwartet wordt hier beli chaamd door vier klassiek opgeleide jongens uit Soweto, en de muziek die ze presenteren is voorzien van een aanstekelijk swin gende Amerikaanse onder grond. Een puur strijkkwartet hoor je hier niet. Wel een ensemble dat wordt aange vuld met een stevige ritme sectie. Aardig onderdeel is de homage aan Paul Simon, wiens close harmo- ny-nummer Homeless door de vier strijkers fabelach tig wordt geïmiteerd. (BMG 74321 26865) Wie nog niet wist dat Het Brabants Orkest tegen woordig een Franse diri gent heeft, die moet maar laatste cd van het orkest: die staat vol Franse muziek. En het orkest toont zich van zijn aller beste kant. Het emsemble is op dreef, het laat zich hoorbaar door maestro Mare Soustrot meeslepen in enthousiasme voor deze muziek. De cd bevat publiekslievelingen als L'Apprentice sorcier (Dukas), Prélude a l'après midi d'un faun (Debussy), Pavane pour une Infante defunte (Ravel), Danse macabre (Saint- Saëns) en de Hongaarse mars (Berlioz). Daarnaast minder vaak gehoorde werken, zoals de Ouverture Le Roi d'Ys (Lalo), Bacchanale uit Samson et Délila (Saint-Saëns) en, het hoogte punt van de cd, de Ouverture Gwendoline van Emanuel Cha- brier. Een paar sterren uit het orkest mogen solistisch schitteren: Paul Uyterlinde (cello), Ray mond Delnoye (fluit), Maurits van den Berg (viool) en Theo Schoonbrood (hoorn). Zeer aan te bevelen, deze schijf, die niet in de handel is, maar slechts te bestellen op 040 26 55 699. HR eens luisteren naar de Rudolf Escher in 1948 foto clara van mesdag Lichte kost is het oeuvre van Rudolf Escher (1912-1980) niet. En zeker niet de werken die op een recente cd van Donemus zijn bijeengebracht. Wie de jaartal len van ontstaan van deze wer ken ziet begrijpt waarom er een zware schaduw over hangt, die van de Tweede Wereldoorlog. Sonata concertante dateert uit 1943, Arcana uit 1944 en de Sonata per violino e pianoforte uit 1950. Indrukwekkend en ondanks alles toegankelijk is Rudolf Eschers Arcana, suite voor piano-, een werk dat begint met een monumentaal 'Preludio'(Largo). In de daarop volgende 'Toccata' (Presto) is horen we dat Debussy een belangrijke leermeester van Escher moet zijn geweest. Niet dat er sprake is van epigonisme, daarvoor is het te oorspronke lijk, maar het is vooral de vir tuoze componeertrant die tot de vergelijking leidt. In de grandio ze 'Finale' van Arcana manifes teert Debussy zich overigens nog duidelijker. Maar laat er geen misverstand over bestaan: we heb ben hier te maken met een schitterend en oorspronkelijk pianostuk, dat alleen in de verte de genoemde verwant schap verraadt. De werken van de Nederlander Escher worden op deze cd geïnterpreteerd door Nederlanders: Sonata concertante door Harro Ruysenaars (cello) en Ronald Brautigam (piano), Sonata per violino e pianoforte door Vera Beths (viool) en Stan ley Hoogland (piano), en Arcana door Theo Bruins (piano). (Donemus Highlights CV 47) HR Amsterdam (anp) - Het Van Gogh Museum laat vanaf april twee 19e eeuwse achterdoeken zien, die een Frans operagezel schap bij hun optredens in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag gebruikte. Op het ene decorstuk voor een opera uit 1847, staat een stadsgezicht met kerk afgebeeld. Een havengezicht werd gebruikt voor een opera uit 1857. De doeken zijn gemiddeld 8 bij 10 meter en behoren tot de collectie van het Theater Instituut Neder land. Van alle honderden decors die in de schouwburgen werden geschilderd, zijn alleen de ach terdoeken bewaard gebleven. Het Theaterinstituut heeft dertig his torische achterdoeken. De twee exemplaren zijn in 1994 geres taureerd met steun van de Mond riaan Stichting. De doeken maakten deel uit van een coulissendecor dat bestond uit zijschermen, achterdoeken en friezen. Decorateur Bartholo- meus Johannes van Hove (1790- 1880) schilderde ze in het restau- ratieatelier van de Haagse schouwburg, waar hij 72 jaar in dienst was. De Koninklijke Schouwburg schonk de toneel schilderingen in 1972 aan het Theaterinstituut. Van Hove was een gewaardeerd decorateur, maar zijn werk werd niet gezien als kunst. Het schilde ren moest vaak binnen één week gebeuren. De decorateur liep al schilderend over het doek, waar bij de verf met lange kwasten werd aangebracht. Van Hove maakte de twee achter doeken voor de laatste akte van de opera La Siège de Leyde (1847) van componist Vogel en de eerste akte van de opera L'Etoile du Nord (1857) van Meyerbéer voor een Franstalig prestigieus gezelschap. De groep werd voor een aanzienlijk deel gefinancierd door Koning Willem II en III. De schilderingen zijn van 15 april tot 9 juni te zien. Guus Meeuwis foto dijkstra Tilburg (anp) - De Tilburgse zanger Guus Meeuwis heeft een kort geding aangespannen tegen de Dikke Lui Band uit Sneek. Aanleiding is de variant die deze band heet gemaakt op zijn huidige nummer 1 hit Per Spoor (Kedeng Kedeng). In plaats van Kedeng Kedeng zingt de band uit Sneek: Lekker Ding, Lekker Ding... Stoephoer!, een tekst die schadelijk is voor zijn reputatie, vindt Meeuwis. Met het kort geding wil Meeuwis, die rechten studeert, bereiken dat alle platen met daarop de gewraakte tekst uit de handel worden genomen. Bovendien ver langt de zanger-student een schadevergoeding. De dagvaar ding is inmiddels de deur uit. Een persiflage wil Meeuwis' manager W. van Schijndel de variant uit Friesland niet eens noemen. „Het is een behoorlijk foute tekst, vreselijk banaal. Bovendien is er geen toestem ming voor gevraagd. Per Spoor (Kedeng Kedeng) is de tweede nummer 1 hit van de Til burgse zanger en zijn band bin nen een jaar. Van het nummer zijn binnen vier weken 90.000 exemplaren verkocht. Zou iemand er een komische versie op maken, dan zou dat geen pro bleem zijn, stelt de manager. „Maar wat nu gebeurt, is wel een hele goedkope manier van mee- eten met het succes." Het kort geding dient waar schijnlijk nog deze week. Waar is nog niet bekend. Amsterdam (anp) - Poncke Princen, de Nederlandse militair die tijdens de politionele acties in Nederlands-Indië overliep naar de revolutionairen, is binnenkort in een Nederlandse bioscoop film te zien. Princen is in Gevangen op Java gewoon zichzelf. Poncke Princen, nu mensenrech tenactivist in Jakarta, en Duco van Weerlee, publicist op Bali, trekken in de film de sporen na van de schrijver en journalist Willem Walraven (1887-1943). In Gevangen op Java wordt de rol van Walraven gespeeld door Ger ard Thoolen. De film begint als Walraven in Bandung in de gevangenis zit, omdat hij staatsgevaarlijk zou zijn. Vanuit de cel blikt hij op zijn leven terug. Door zijn huwelijk met de Indische Itih hoort hij niet meer bij de Nederlanders, maar hij hoort evenmin echt in de Gor del van Smagard. Hij bekritiseert de Nederlandse kolonialisator (die is 'als een juffrouw die stof afneemt op een gigantische vul kaan'), hij dringt niet door tot de Indische samenleving. Hij droomt ervan nog eens naar Hol land te gaan, want hij wordt ver teerd door heimwee naar Rotter dam en zijn geboorteplaats Dirksland. Het komt er niet van. Uiteindelijk sterft hij in een Japans kamp. Poncke Princen en Duco van Weerlee voelen zich ieder op eigen wijze aan Walraven ver want. Ze toetsen hun eigen leven in Indonesië aan dat van Walra ven in Nederlands-Indië. Ze bezoeken aan het eind van de film ook het graf van Walraven, op een typische Europese begraafplaats op Java. Met behulp van een ongekende schat aan historisch filmmateri aal worden verleden en heden tot één geheel gemaakt. Er is geput uit de archieven van de Rijks voorlichtingsdienst, Polygoon, het Nederlands Filmmuseum, het Tropenmuseum, het Rijksmuse um voor Volkenkunde, de sectie militaire geschiedenis van de Koninklijke Landmacht en van een enkele particulier. Gevangen op Java is geregisseerd door Jan van den Berg. Met Henk van der Haar schreef hij het sce nario. De film werd mogelijk gemaakt door onder meer de Stichting Fonds voor de Neder landse Film en het Stimulerings fonds Nederlandse Culturele Omroepprodukties. Het is de bedoeling dat Gevangen op Java op 11 april in roulatie gaat in Amsterdam, Den Haag en Utrecht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17