DE STEM Verstappen brandt van eerzucht 79, 076-5428315 J Arrows goochelt met weinig geld Blind Date: olden Key Masseuses ervice Kleintje vrijen echt! gestuurd tratis Barkeeper gevr. JBE CB/27 MHZ zendapparatuur I De Zuid-Afrikaanse bos ket Frans Botha stond stijf I van de anabole steroïden, I Dat alles moet de internationale tordevan slikkers en spuiters in een ISr e s,emming gebracht pen. Zonder dat er, voor de ■Wering, een spuit of een pil Ito 3as Sekomen is. Gewoon Lil ^aan met rommelen het uitkomt, zeggen datje van mets wist. Trappen ze B Formule I zet in Melbourne de bakens voor de rest van het seizoen Coureurs en wagens Slechts een kwalificatie- training Veiligheid in Formule I is verbeterd I, JSJ3H iJcobs Breda Electronics ordeligste winkel voor geluid, licht en communicatie EX-Kontakt! Snel kontaul nel 'n hete vrouw 06-Q7f« I 75cpm),U2I Oudere HEREN gezoHhu iratis sex met dames an I .el 06-9705 (75cpm) 1 iTUDENTES g jratis sex op hun kamen» 3el 06-9603 (75cpml 1,1 dominante vrouwen gèvi I elnrs. v. gratis SM-kontaïl 3el nu 06-320.325.80 I 3M-VOOR-2: direkT^I /oor dominant sexkontam 36-320.329.99 (75cpml Homojongens onder elkaar I Hoor die knullen genietani I 36-320*330*88 (75cpm)J: I HOMO-KONTAKTEN dS apart Brabant/Zeeland I 3el 06-9614 (Nu 50cpml De snelste tele-dating service van Brabant en Zeeland (100 cpm) 06-350.20.279 extreem hete sexbeluste I vrouwen via je kenqeta 06-340.350.70. (50cphml. bs n leuke dames aanwezig. Kaatsheuvel). 0416-316796 I arantieloon bespreekbaar! Massagesalon Breda zoekt wegens drukte v.a. 18 jr. Full-, Parttime, ervaring niet vereist. Hoge verdiensten, geen intiem Info: 076-5222333 Een KLEINTJE nu noq j TREFZEKERDER dan voorheen. cort SM-Meesteres aanwezig. 5411089 Goed, beter: rive Sheila 21Sylvia 24, Irene 251 nina 20 jaar. Tevens escort. 376-5147510 Ma-za va 11.00 "1 tzegel naar Klundert Sandra op afspr. 0168-403916. Jacky 11-22] Oosterstr.17 Klundert. voor Club te Breda Werktijden van 20.00-04.001 Voor inf. 076-5214982 of 076-5614393. WENDY ook op zat. en zon. van 12-24uur. Ook escort Tel. 076-5206416 nu vanaf liesbosstraat 14 Breda/Princenhage Tel. 076-5212881 I ik weet eigenlijk niet goed watik Ivan doping denken moet. Wat is Lu eigenlijk, filosofisch gezien, I bet verschil tussen een hap amfe- I tamine en een bruine boterham Let kaas? Daar kunnen we lang I en breed over blijven praten, maar we tomen er waarschijnlijk niet luit Hoe het ook zij, voor zover ik I weet zijn alle sportbonden ter we- ield van mening dat doping I slecht onoirbaar en verboden is, Dat houdt in dat er beslist moet worden wat er wel jen wat er niet geslikt mag I worden, dat er controles I fcomen moeten en dat er I sancties op overtredingen [gezet moeten worden. [Dat is een duidelijke zaak [zolang dat hele systeem Ivan opsporing en sancties [volgens de regels werkt. |pw de manier waarop I alle procedures de laatste I weken links en rechts ver- kracht worden, begin ik I te denken dat het maar [beter voorgoed over- boord gegooid kan wor- I den [toen hij in december we- I reldkampioen van de !n- ternational Boxing Fede- ration (IBF) werd door de [Duitser Axel Schulz tegen [de mat timmerde. Botha ['reageerde positief, maar [vorige week besloot de IBF dat hij zijn titel mocht [houden. Wel moest-ie [een.boete van 50.000 dollar betalen en nóg een keer tegen Schulz om de [kampioensgordel boksen, maar nu wel clean graag. Enige, maar afdoende smoesje van Bot- ha, klakkeloos geslikt door de IBF: ]lk wist het écht niet...'. Ook in december positief: de Au- stralische zwemster Samantha Ri- ley. De internationale zwemfede- ratie besloot vorige week om de kanshebster op olympisch goud j niet te schorsen, toen haar trainer beweerde dat hij haar een ver- keerde hoofdpijnpil gegeven had. Ook dat smoesje werd snel gepikt, 1 de coach werd twee jaar ge schorst, en Riley bleef drijven: ze [wistvan niets... Waarna de Amerikaanse zwem- bond onmiddellijk besloot om de schorsing van Jennifer Foschi op te heffen. Die werd twee jaar ge- schorst, omdat in haar urinestaal sporen van het anabool mestero- [lone gevonden werden. Foschi (15) en haar ouders, u raadt het al, zweren bij hoog en bij laag dat I zevan niets wisten. I Natuurlijk trok de Chinese zwem- bond na de afhandeling van de af- hires Foschi en Riley hard aan de [bel bij de internationale zwemfe- deratie. Vooral omdat Riley, haar I coach en de Australische zwemfe- I deratie vorig jaar in de media aller lei lelijke dingen over Chinese zwemsters riepen en dat wie do- I ping slikte, niet hard genoeg ge- straft kon worden. Levenslang zou [oog niet genoeg zijn. De interna- i tonale zwemfederatie zwijgt maar even, want die weet het nu look niet meer. I Tenslotte was daar vorige week I het geval Andreas Berger, de Oos- I tenrijkse sprinter, die in 1993 voor lp jaar geschorst werd, nadat hij PI een vliegende controle betrapt i®- hie schorsing is door een I Oostenrijkse burgerrechter opge lden, omdat die hem onevenre- |®9 zwaar vond volgens de maat- tcrf Wn ®ostenr'i'<se techts- 1 rechts h'H'j Stap 'e naareen Kz' die de straf wel inkort. |Als de nu ingezette trend doorge- wordt, heeft het niet veel zin manier kunnen ze im«„ -r gewoon ver- teaSlf dfWil iw h l ooodslikken of naar Iw maals sPuiten- Wie &r" f*". sport maar I ti,ru,;i. P'aak van voor de l met Ha m*orie'worcit beloond E" mogelijke prijs: een veten en een rein ge" Léon Krijnen Door Jos van Rey Jos Verstappen maakt zon dag bij Arrows zijn come back in de Formule I. Arrows deelt het trieste lot van de kleinere teams. Een chronisch geldtekort dwingt de Engelse firma te improviseren. Als het nieuwe Formule I-sei- zoen voor Arrows net zo goed begint als het vorige racejaar eindigde, dan heeft de nieuwe werkgever van Jos Verstappen niets te klagen. Een kleine vier maanden geleden stuurde Gianni Morbidelli zijn wagen in Adelaide naar de derde plaats. Die plek op het erepodium was voor Arrows goud waard. De renstal klom in het wereldkam pioenschap van de constructeurs naar de achtste plaats. Met deze klassering telt een team echt mee bij de FOCA, de organisatie van Formule I-teams. Dank zij die klassering krijgt Arrows dit sei zoen een groot gedeelte vergoed van de reiskosten, die in de mil joenen lopen. Dat verlicht de zorgen van Jac kie Oliver. De 53-jarige Brit reed tussen 1967 en '77 precies 50 Grand Prix-races voor Lotus, BRM, McLaren en Shadow. Daarna richtte hij met enkele anderen het Arrows-team op. De 'o' in de naam Arrows komt van Olivers achternaam. Dé ex-cou- reur toonde zich een geslepen zakenman, die met kunst en vliegwerk het hoofd boven water weet te houden in de geldver slindende Formule I. Het team uit de Engelse plaats' Milton Keynes heeft na zijn debuut in 1978 aan 272 Grand Prix-races deelgenomen. Het beste resul taat ooit was een tweede plaats van de Belg Thierry Boutsen in de Grand Prix van San Marino in 1985 en een vierde plaats in de eindstand van de constructeurs in 1988. Arrows heeft moeten vechten voor het bestaan. Herhaaldelijk hing het zwaard van Damocles boven het hoofd van teambaas Oliver. Begin jaren negentig ver kocht Oliver zijn renstal voor vele miljoenen aan een steenrij ke Japanner, die de naam van het team veranderde in Foot work. Na twee teleurstellende seizoenen was de Japanner uit gekeken op zijn speeltje en kocht Oliver de hele handel voor een appel en een ei terug. De handige eigenaar/directeur behield daarna een goed oog voor Japanse miljoenen. Vorig jaar liet hij Taki Inoue in een van zijn wagens rijden, omdat de Japanse coureur de nodige mil joenen aan sponsorgeld mee bracht. Dat Inoue de benodigde kwaliteiten mist - de andere coureurs betitelen hem als 'rij dende chicane' - was van onder geschikt belang. De tweede Arrows-bolide kende vorig seizoen een wisselende be manning. De snelle Italiaan Gianni Morbidelli mocht begin nen. Halverwege het seizoen was zijn budget op en werd hij ver vangen door zijn landgenoot Max Papis. Minder begaafd maar wel kapitaalkrachtiger dan Morbidelli. De schoorsteen moest immers blijven roken bij Arrows. In de slotfase van het seizoen werden de zitjes weer verwisseld. Morbidelli had in de Grote Prijs van Canada al een belangrijk punt voor het wereld kampioenschap gescoord en met hem dacht Jackie Oliver nog be ter te kunnen scoren. Dus moest Papis uit de wagen om plaats te maken voor zijn voorganger, ook al bracht die vrijwel geen cent mee. De taktiek van Oliver werkte perfect met de derde plaats in Adelaide als tastbaar resultaat. Maar daarmee zijn lang niet alle zorgen de wereld uit, zoals wel bleek uit de langdurige onder handelingen met de sponsors van Verstappen. Arrows moet blijven letten op de kleintjes. In voorgaande jaren waren de fi nanciële middelen meestal hal verwege het seizoen al verbruikt. Geld om de auto, waarvan de krachtbron geleverd wordt door de Britse motorbouwer Brian Hart, verder te ontwikkelen en te testen was er nauwelijks. Af gewacht moet worden hoe het dit jaar loopt. De eerste tegen valler heeft Arrows al te verwer ken gekregen. Constructeur Alan Jenkins heeft het team ver laten om voor de nieuwe renstal van Jackie Stewart te gaan wer ken. Sport ZATERDAG 9 MAART 1996 DEEL Impressies uit Melbourne. Links een beeld van het nieuwe circuit, met op de achtergrond het casino. FOTO'S REUTERS Door Bert Willemsen e wurgende spanning rond het heroveren van een plaats in de Formule I is verdwe nen. Jos Verstappen kruipt weer in de smalle cockpit van een bo lide. De eerzucht brandt en boordevol optimisme loopt hij rond in Melbour ne, waar zondag de eerste race van het seizoen start. „Ik kan me weer in de kijker rijden", zegt de Limburger. De verrassend goede vijfde plaats in de eerste training gaf gisteren een gevoel van opluchting. Maar niet veel meer, want het Arrows-team beseft maar al te goed dat er geen al te drieste conclusies uit de geslaag de start getrokken mogen worden. Vers tappen hoeft maar terug te denken aan Jan Lammers, die zo'n vijftien jaar geleden in het Amerikaanse Long Beach plotseling voorop reed. Toch werd de Zandvoortse coureur nooit een grote in de Formule I. Long Beach was een stratencircuit. Hetzelfde geldt voor het Albert Park in Melbourne. Alles is nieuw, want de laatste keer dat de Formule I er reed was in 1958. De technici kunnen dus niet terugvallen op recente computergege vens om de auto's af te stellen op het cir cuit. Het Australische parcours is supersnel. Iets meer dan anderhalve minuut over 5,2 kilometer, dat is een gemiddelde rond de 200 kilometer per uur. Inclusief de vloeiende, snelle bochten waar de ware moed komt bovendrijven. Verstappen heeft een leeuwenhart. Dat komt boven drijven tijdens zo'n eerste training op een nieuw circuit. Maar verwacht niet dat 'Jos the Boss' gaat meedoen in de strijd om de overwinning, laat staan de wereldtitel. De wedkantoren taxeren zijn kansen voor het kampioenschap op 2000-1. Elke ingezette gulden levert dus 2000 gulden op als Vers tappen de titel pakt. In theorie kan er nog meer verdiend worden. Badoer en Monter- mini, de beide Forti-coureurs, staan 50.000-1. De voorspellingen van de book makers geven een goede afspiegeling van de prognoses. Damon Hill is topfavoriet (15-8), gevolgd door zijn Williams-team- genoot Jacques Villeneuve. Williams heeft de snelle wagen van vorig seizoen verder verbeterd. Michael Schumacher nam af scheid van zijn op maat gesneden Benet ton, Gerhard Berger en Jean Alesi moeten nog wennen aan dezelfde Benetton. De weg naar de titel lijkt voor Damon Hill open te liggen. Voorwaarde is wel dat de Engelsman afrekent met de concurrentie in eigen huis. De jonge Canadees Villeneu ve, wiens vader Gilles veertien jaar gele den tijdens de training van de Belgische Grand Prix in Zolder verongelukte, maakt geen aanstalten om ook maar een duim breed opzij te gaan. Gisteren reed de For mule I-debutant in Melbourne de snelste tijd. „Dat had ik helemaal niet verwacht maar het geeft wel een lekker gevoel", sprak hij verbaasd. „Er staat me een zwa re strijd te wachten", besefte favoriet Hill. Jean Alesi, overgestapt van Ferrari naar Benetton, staat op de wedkantoren derde Elf Formule I-teams hebben ingeschreven voor het komende seizoen. Ze zijn verplicht ieder twee wagens aan de start te brengen. 1. Michael Schumacher (Dui) 2. Eddie Irvine (GBr) 3. Jean Alesi (Fra) 4. Gerhard Berger (Oos) 5. Damon Hill (GBr) 6. Jacques Villeneuve (Can) 7. Mika Hakkinen (Fin) 8. David Coulthard (GBr) 9. Olivier Panis (Fra) 10. Pedro Paulo Diniz (Bra) 11. Rubens Barrichello (Bra) 12. Martin Brundle (GBr) 14. Johnny Herbert (GBr) 15. Heinz-Harald Frentzen (Dui) 16. Jos Verstappen (Ned) 17. Ricardo Rosset (Bra) 18. Ukyo Katayama (Jap) 19. Mika Salo (Fin) 20. Pedro Lamy (Por) 21. Taki Inoue (Jap) 22. Andrea Montermini (Ita) 23. Luca Badoer (Ita) Ferrari F310 Ferrari F310 Benetton B196-Renault Benetton B196-Renault Williams FW 18-Renault Williams FW18-RenaUlt McLaren MP4/ll-Mercedes McLaren MP4/ll-Mercedes Ligier JS43-Mugen Honda Ligier JS43-Mugen Honda Jordan 196-Peugeot Jordan 196-Peugeot Sauber C15-Ford Sauber C15-Ford Arrows FA17-Hart Arrows FA17-Hart Tyrrell 024-Yamaha Tyrrell 024-Yamaha Minardi M195B-Ford Minardi M195B-Ford Forti FG01-95B-Ford Forti FG01-95B-Ford met 10-3. Pas daarna volgt titelverdediger Schumacher: 6-1. Zo groot is het vertrou wen in Ferrari dus niet. Geen wonder, want Jean Alesi viel vorig keer met de ro de wagen in zeventien races dertien keer uit. Ferrari bouwde voor dit seizoen een compleet nieuwe auto, waarbij de 12-ci- linder-motor plaats maakte voor de meer gebruikelijk tien cilinders. Maar de zaken verliepen allerminst naar wens. Het chas sis doorstond de veiligheidstest van de au tosportbond FIA niet. Later zorgde de ver snellingsbak voor veel hoofdbrekens. „We komen twee weken voorbereidingstijd te kort", zegt Schumacher. Hij heeft zich bij voorbaat ingedekt. De eerzuchtige Duitser mikt dit seizoen niet op prolongatie van zijn wereldtitel, maar wel op een inciden tele overwinning. Mocht de Ferrari daar voor niet goed genoeg zijn, dan kan hij zijn tweejarig contract voortijdig beëindigen. De Italiaanse firma moet Schumacher een wagen leveren voor minimaal de derde plaats in het WK-klassement. Gebeurt dat niet dan stapt Schumacher op. Het jaarsa laris van 40 miljoen gulden zal hem dan een zorg zijn. In Australië worden zondag de bakens voor de rest van het seizoen ge zet. De Formule I is er razend populair. De Grand Prix in Adelaide trok vorig jaar 200.000 toeschouwers en in Melbourne worden er zondag nog meer verwacht. Toch is niet iedereen ingenomen met het luidruchtige circus dat in Albert Park is neergestreken. Milieu-activisten schuwen harde middelen niet om hun afkeer ken baar te maken. Vooral het kappen van en kele honderden bomen, noodzakelijk voor de aanleg van gebouwen en uitloopzones, heeft hen woedend gemaakt. De politie grijpt tegen betogers met harde hand in, maar de tegenstanders van de Grand Prix blijven actief. Ze zouden zondag de wed strijd willen saboteren door spijkers en> verf op de baan te gooien. Melbourne - Het nieuwe For mule 1-seizoen kent nieuwe wetten. De belangrijkste re gelwijziging betreft de trai ningen. Dit jaar wordt alleen op zaterdag gestreden voor de beste startplaatsen. Tot verle den jaar werd zowel op vrij dag als de dag voor de Grand Prix een tijdtraining gehou den. De FIA (Internationale Autosport Federatie) wil met deze vernieu wing het race-weekeinde aan trekkelijker en spectaculairder maken dan het was. Het gebeurde te vaak dat de sessies op zaterdag niets voorstelden, zeker als het regende en de coureurs hun tij- den toch niet meer konden verbe teren. Op vrijdag worden nu twee vrije trainingen en zaterdagmorgen één gehouden.s Middags krijgen de coureurs in zestig minuten en twaalf rondjes de kans een zo goed mogelijke tijd neer te zetten. Voor de Grand Prix van Australië is donderdag een extra training ingelast, bedoeld als verkenning omdat op het 5,269 km lange cir cuit in het Albert Park van Mel bourne voor het eerst een Grand Prix wordt. Dit seizoen is ook voor het eerst de zogenaamde 107 procent-regel van kracht. Achter de snelste komt honderd procent te staan. Coureurs die deze graadmeter meer dan 107 procent overschrij den mogen niet starten. Dus bij voorbeeld wanneer de snelste tijd 1.40,00 is, moet de concurrentie binnen 1.47,00. De internationale autosport federatie (FLA) heeft de veilig heidseisen in de Formule I voor dit seizoen aangescherpt. Voorgeschreven zijn een gro tere cockpit en een betere be scherming voor het hoofd van de coureur. De ruimte vóór de coureur moet tien centimeter breder (totaal 52 cm) en 12,5 centimeter langer (77,5) zijn. Door de grotere ope ning kan de rijder na een ongeluk gemakkelijker uit de auto ge haald worden. De grotere ruimte moet er tevens voor zorgen dat de rijder bij een frontale botsing niet met de helm tegen het stuur slaat. Een andere belangrijke wijziging betreft het verhogen van de zij kanten. Daarmee wordt voorko men dat de coureur bij een bot sing met zijn hoofd bovenop de zijkant knalt. Dat overkwam de Fin Mika Hakkinen vier maan den geleden tijdens de vorige Grand Prix van Australië. Hak kinen liep ernstig hoofdletsel op maar is intussen hersteld en be hoort dit weekeinde in Melbour ne tot de deelnemers. Aan de zijkanten van het hoofd is ook een speciale beschermer van 714 cm dikte aangebracht. Deze hoofdsteun bestaat uit keramiek en valt door de schok van een on geluk uiteen in duizenden kleine kogeltjes, hetgeen de energie van de botsing absorbeert. Tevens worden hoofd en hals van de cou reur door de hoofdsteun minder zwaar belast. De coureurs klagen wel dat de hoofdsteun hun uit zicht belemmert.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25