DE STEM
Verstappen brandt van eerzucht
79,
076-5428315
J
Arrows
goochelt met
weinig geld
Blind Date:
olden Key
Masseuses
ervice
Kleintje
vrijen echt!
gestuurd
tratis
Barkeeper gevr.
JBE CB/27 MHZ
zendapparatuur
I De Zuid-Afrikaanse bos
ket Frans Botha stond stijf
I van de anabole steroïden,
I Dat alles moet de internationale
tordevan slikkers en spuiters in een
ISr e s,emming gebracht
pen. Zonder dat er, voor de
■Wering, een spuit of een pil
Ito 3as Sekomen is. Gewoon
Lil ^aan met rommelen
het uitkomt, zeggen datje
van mets wist. Trappen ze
B
Formule I zet in Melbourne de bakens voor de rest van het seizoen
Coureurs en wagens
Slechts een
kwalificatie-
training
Veiligheid
in Formule I
is verbeterd
I,
JSJ3H
iJcobs Breda Electronics
ordeligste winkel voor geluid, licht en communicatie
EX-Kontakt! Snel kontaul
nel 'n hete vrouw 06-Q7f« I
75cpm),U2I
Oudere HEREN gezoHhu
iratis sex met dames an I
.el 06-9705 (75cpm) 1
iTUDENTES g
jratis sex op hun kamen»
3el 06-9603 (75cpml 1,1
dominante vrouwen gèvi I
elnrs. v. gratis SM-kontaïl
3el nu 06-320.325.80 I
3M-VOOR-2: direkT^I
/oor dominant sexkontam
36-320.329.99 (75cpml
Homojongens onder elkaar I
Hoor die knullen genietani I
36-320*330*88 (75cpm)J: I
HOMO-KONTAKTEN dS
apart Brabant/Zeeland I
3el 06-9614 (Nu 50cpml
De snelste tele-dating
service van Brabant
en Zeeland (100 cpm)
06-350.20.279
extreem hete sexbeluste I
vrouwen via je kenqeta
06-340.350.70. (50cphml.
bs
n leuke dames aanwezig.
Kaatsheuvel). 0416-316796 I
arantieloon bespreekbaar!
Massagesalon Breda zoekt
wegens drukte
v.a. 18 jr. Full-, Parttime,
ervaring niet vereist. Hoge
verdiensten, geen intiem
Info: 076-5222333
Een KLEINTJE nu noq j
TREFZEKERDER dan
voorheen.
cort
SM-Meesteres aanwezig.
5411089
Goed, beter:
rive
Sheila 21Sylvia 24, Irene 251
nina 20 jaar. Tevens escort.
376-5147510 Ma-za va 11.00
"1
tzegel naar
Klundert Sandra op afspr.
0168-403916. Jacky 11-22]
Oosterstr.17 Klundert.
voor Club te Breda
Werktijden van 20.00-04.001
Voor inf. 076-5214982 of
076-5614393.
WENDY ook op zat. en zon.
van 12-24uur. Ook escort
Tel. 076-5206416
nu vanaf
liesbosstraat
14 Breda/Princenhage Tel. 076-5212881
I ik weet eigenlijk niet goed watik
Ivan doping denken moet. Wat is
Lu eigenlijk, filosofisch gezien,
I bet verschil tussen een hap amfe-
I tamine en een bruine boterham
Let kaas? Daar kunnen we lang
I en breed over blijven praten, maar
we tomen er waarschijnlijk niet
luit Hoe het ook zij, voor zover ik
I weet zijn alle sportbonden ter we-
ield van mening dat doping
I slecht onoirbaar en verboden is,
Dat houdt in dat er beslist
moet worden wat er wel
jen wat er niet geslikt mag
I worden, dat er controles
I fcomen moeten en dat er
I sancties op overtredingen
[gezet moeten worden.
[Dat is een duidelijke zaak
[zolang dat hele systeem
Ivan opsporing en sancties
[volgens de regels werkt.
|pw de manier waarop
I alle procedures de laatste
I weken links en rechts ver-
kracht worden, begin ik
I te denken dat het maar
[beter voorgoed over-
boord gegooid kan wor-
I den
[toen hij in december we-
I reldkampioen van de !n-
ternational Boxing Fede-
ration (IBF) werd door de
[Duitser Axel Schulz tegen
[de mat timmerde. Botha
['reageerde positief, maar
[vorige week besloot de
IBF dat hij zijn titel mocht
[houden. Wel moest-ie
[een.boete van 50.000
dollar betalen en nóg een
keer tegen Schulz om de
[kampioensgordel boksen,
maar nu wel clean graag. Enige,
maar afdoende smoesje van Bot-
ha, klakkeloos geslikt door de IBF:
]lk wist het écht niet...'.
Ook in december positief: de Au-
stralische zwemster Samantha Ri-
ley. De internationale zwemfede-
ratie besloot vorige week om de
kanshebster op olympisch goud
j niet te schorsen, toen haar trainer
beweerde dat hij haar een ver-
keerde hoofdpijnpil gegeven had.
Ook dat smoesje werd snel gepikt,
1 de coach werd twee jaar ge
schorst, en Riley bleef drijven: ze
[wistvan niets...
Waarna de Amerikaanse zwem-
bond onmiddellijk besloot om de
schorsing van Jennifer Foschi op te
heffen. Die werd twee jaar ge-
schorst, omdat in haar urinestaal
sporen van het anabool mestero-
[lone gevonden werden. Foschi
(15) en haar ouders, u raadt het
al, zweren bij hoog en bij laag dat
I zevan niets wisten.
I Natuurlijk trok de Chinese zwem-
bond na de afhandeling van de af-
hires Foschi en Riley hard aan de
[bel bij de internationale zwemfe-
deratie. Vooral omdat Riley, haar
I coach en de Australische zwemfe-
I deratie vorig jaar in de media aller
lei lelijke dingen over Chinese
zwemsters riepen en dat wie do-
I ping slikte, niet hard genoeg ge-
straft kon worden. Levenslang zou
[oog niet genoeg zijn. De interna-
i tonale zwemfederatie zwijgt
maar even, want die weet het nu
look niet meer.
I Tenslotte was daar vorige week
I het geval Andreas Berger, de Oos-
I tenrijkse sprinter, die in 1993 voor
lp jaar geschorst werd, nadat hij
PI een vliegende controle betrapt
i®- hie schorsing is door een
I Oostenrijkse burgerrechter opge
lden, omdat die hem onevenre-
|®9 zwaar vond volgens de maat-
tcrf Wn ®ostenr'i'<se techts-
1 rechts h'H'j Stap 'e naareen
Kz' die de straf wel inkort.
|Als de nu
ingezette trend doorge-
wordt, heeft het niet veel
zin
manier kunnen ze
im«„ -r gewoon ver-
teaSlf dfWil
iw h l ooodslikken of naar
Iw maals sPuiten- Wie
&r" f*". sport maar
I ti,ru,;i. P'aak van voor de
l met Ha m*orie'worcit beloond
E" mogelijke prijs: een
veten en een rein ge"
Léon Krijnen
Door Jos van Rey
Jos Verstappen maakt zon
dag bij Arrows zijn come
back in de Formule I. Arrows
deelt het trieste lot van de
kleinere teams. Een chronisch
geldtekort dwingt de Engelse
firma te improviseren.
Als het nieuwe Formule I-sei-
zoen voor Arrows net zo goed
begint als het vorige racejaar
eindigde, dan heeft de nieuwe
werkgever van Jos Verstappen
niets te klagen. Een kleine
vier maanden geleden stuurde
Gianni Morbidelli zijn wagen
in Adelaide naar de derde
plaats.
Die plek op het erepodium was
voor Arrows goud waard. De
renstal klom in het wereldkam
pioenschap van de constructeurs
naar de achtste plaats. Met deze
klassering telt een team echt mee
bij de FOCA, de organisatie van
Formule I-teams. Dank zij die
klassering krijgt Arrows dit sei
zoen een groot gedeelte vergoed
van de reiskosten, die in de mil
joenen lopen.
Dat verlicht de zorgen van Jac
kie Oliver. De 53-jarige Brit reed
tussen 1967 en '77 precies 50
Grand Prix-races voor Lotus,
BRM, McLaren en Shadow.
Daarna richtte hij met enkele
anderen het Arrows-team op. De
'o' in de naam Arrows komt van
Olivers achternaam. Dé ex-cou-
reur toonde zich een geslepen
zakenman, die met kunst en
vliegwerk het hoofd boven water
weet te houden in de geldver
slindende Formule I. Het team
uit de Engelse plaats' Milton
Keynes heeft na zijn debuut in
1978 aan 272 Grand Prix-races
deelgenomen. Het beste resul
taat ooit was een tweede plaats
van de Belg Thierry Boutsen in
de Grand Prix van San Marino
in 1985 en een vierde plaats in de
eindstand van de constructeurs
in 1988.
Arrows heeft moeten vechten
voor het bestaan. Herhaaldelijk
hing het zwaard van Damocles
boven het hoofd van teambaas
Oliver. Begin jaren negentig ver
kocht Oliver zijn renstal voor
vele miljoenen aan een steenrij
ke Japanner, die de naam van
het team veranderde in Foot
work. Na twee teleurstellende
seizoenen was de Japanner uit
gekeken op zijn speeltje en kocht
Oliver de hele handel voor een
appel en een ei terug.
De handige eigenaar/directeur
behield daarna een goed oog
voor Japanse miljoenen. Vorig
jaar liet hij Taki Inoue in een
van zijn wagens rijden, omdat de
Japanse coureur de nodige mil
joenen aan sponsorgeld mee
bracht. Dat Inoue de benodigde
kwaliteiten mist - de andere
coureurs betitelen hem als 'rij
dende chicane' - was van onder
geschikt belang.
De tweede Arrows-bolide kende
vorig seizoen een wisselende be
manning. De snelle Italiaan
Gianni Morbidelli mocht begin
nen. Halverwege het seizoen was
zijn budget op en werd hij ver
vangen door zijn landgenoot
Max Papis. Minder begaafd
maar wel kapitaalkrachtiger
dan Morbidelli. De schoorsteen
moest immers blijven roken bij
Arrows. In de slotfase van het
seizoen werden de zitjes weer
verwisseld. Morbidelli had in de
Grote Prijs van Canada al een
belangrijk punt voor het wereld
kampioenschap gescoord en met
hem dacht Jackie Oliver nog be
ter te kunnen scoren. Dus moest
Papis uit de wagen om plaats te
maken voor zijn voorganger, ook
al bracht die vrijwel geen cent
mee. De taktiek van Oliver
werkte perfect met de derde
plaats in Adelaide als tastbaar
resultaat.
Maar daarmee zijn lang niet alle
zorgen de wereld uit, zoals wel
bleek uit de langdurige onder
handelingen met de sponsors
van Verstappen. Arrows moet
blijven letten op de kleintjes. In
voorgaande jaren waren de fi
nanciële middelen meestal hal
verwege het seizoen al verbruikt.
Geld om de auto, waarvan de
krachtbron geleverd wordt door
de Britse motorbouwer Brian
Hart, verder te ontwikkelen en
te testen was er nauwelijks. Af
gewacht moet worden hoe het
dit jaar loopt. De eerste tegen
valler heeft Arrows al te verwer
ken gekregen. Constructeur
Alan Jenkins heeft het team ver
laten om voor de nieuwe renstal
van Jackie Stewart te gaan wer
ken.
Sport
ZATERDAG 9 MAART 1996 DEEL
Impressies uit Melbourne.
Links een beeld van het
nieuwe circuit, met op de
achtergrond het casino.
FOTO'S REUTERS
Door Bert Willemsen
e wurgende spanning rond
het heroveren van een plaats
in de Formule I is verdwe
nen. Jos Verstappen kruipt
weer in de smalle cockpit van een bo
lide. De eerzucht brandt en boordevol
optimisme loopt hij rond in Melbour
ne, waar zondag de eerste race van het
seizoen start. „Ik kan me weer in de
kijker rijden", zegt de Limburger.
De verrassend goede vijfde plaats in de
eerste training gaf gisteren een gevoel van
opluchting. Maar niet veel meer, want het
Arrows-team beseft maar al te goed dat er
geen al te drieste conclusies uit de geslaag
de start getrokken mogen worden. Vers
tappen hoeft maar terug te denken aan Jan
Lammers, die zo'n vijftien jaar geleden in
het Amerikaanse Long Beach plotseling
voorop reed.
Toch werd de Zandvoortse coureur nooit
een grote in de Formule I. Long Beach was
een stratencircuit. Hetzelfde geldt voor het
Albert Park in Melbourne. Alles is nieuw,
want de laatste keer dat de Formule I er
reed was in 1958. De technici kunnen dus
niet terugvallen op recente computergege
vens om de auto's af te stellen op het cir
cuit.
Het Australische parcours is supersnel.
Iets meer dan anderhalve minuut over 5,2
kilometer, dat is een gemiddelde rond de
200 kilometer per uur. Inclusief de
vloeiende, snelle bochten waar de ware
moed komt bovendrijven. Verstappen
heeft een leeuwenhart. Dat komt boven
drijven tijdens zo'n eerste training op een
nieuw circuit. Maar verwacht niet dat 'Jos
the Boss' gaat meedoen in de strijd om de
overwinning, laat staan de wereldtitel. De
wedkantoren taxeren zijn kansen voor het
kampioenschap op 2000-1. Elke ingezette
gulden levert dus 2000 gulden op als Vers
tappen de titel pakt. In theorie kan er nog
meer verdiend worden. Badoer en Monter-
mini, de beide Forti-coureurs, staan
50.000-1. De voorspellingen van de book
makers geven een goede afspiegeling van
de prognoses. Damon Hill is topfavoriet
(15-8), gevolgd door zijn Williams-team-
genoot Jacques Villeneuve. Williams heeft
de snelle wagen van vorig seizoen verder
verbeterd. Michael Schumacher nam af
scheid van zijn op maat gesneden Benet
ton, Gerhard Berger en Jean Alesi moeten
nog wennen aan dezelfde Benetton. De
weg naar de titel lijkt voor Damon Hill
open te liggen. Voorwaarde is wel dat de
Engelsman afrekent met de concurrentie
in eigen huis. De jonge Canadees Villeneu
ve, wiens vader Gilles veertien jaar gele
den tijdens de training van de Belgische
Grand Prix in Zolder verongelukte, maakt
geen aanstalten om ook maar een duim
breed opzij te gaan. Gisteren reed de For
mule I-debutant in Melbourne de snelste
tijd. „Dat had ik helemaal niet verwacht
maar het geeft wel een lekker gevoel",
sprak hij verbaasd. „Er staat me een zwa
re strijd te wachten", besefte favoriet Hill.
Jean Alesi, overgestapt van Ferrari naar
Benetton, staat op de wedkantoren derde
Elf Formule I-teams hebben ingeschreven voor het komende seizoen. Ze zijn
verplicht ieder twee wagens aan de start te brengen.
1. Michael Schumacher (Dui)
2. Eddie Irvine (GBr)
3. Jean Alesi (Fra)
4. Gerhard Berger (Oos)
5. Damon Hill (GBr)
6. Jacques Villeneuve (Can)
7. Mika Hakkinen (Fin)
8. David Coulthard (GBr)
9. Olivier Panis (Fra)
10. Pedro Paulo Diniz (Bra)
11. Rubens Barrichello (Bra)
12. Martin Brundle (GBr)
14. Johnny Herbert (GBr)
15. Heinz-Harald Frentzen (Dui)
16. Jos Verstappen (Ned)
17. Ricardo Rosset (Bra)
18. Ukyo Katayama (Jap)
19. Mika Salo (Fin)
20. Pedro Lamy (Por)
21. Taki Inoue (Jap)
22. Andrea Montermini (Ita)
23. Luca Badoer (Ita)
Ferrari F310
Ferrari F310
Benetton B196-Renault
Benetton B196-Renault
Williams FW 18-Renault
Williams FW18-RenaUlt
McLaren MP4/ll-Mercedes
McLaren MP4/ll-Mercedes
Ligier JS43-Mugen Honda
Ligier JS43-Mugen Honda
Jordan 196-Peugeot
Jordan 196-Peugeot
Sauber C15-Ford
Sauber C15-Ford
Arrows FA17-Hart
Arrows FA17-Hart
Tyrrell 024-Yamaha
Tyrrell 024-Yamaha
Minardi M195B-Ford
Minardi M195B-Ford
Forti FG01-95B-Ford
Forti FG01-95B-Ford
met 10-3. Pas daarna volgt titelverdediger
Schumacher: 6-1. Zo groot is het vertrou
wen in Ferrari dus niet. Geen wonder,
want Jean Alesi viel vorig keer met de ro
de wagen in zeventien races dertien keer
uit. Ferrari bouwde voor dit seizoen een
compleet nieuwe auto, waarbij de 12-ci-
linder-motor plaats maakte voor de meer
gebruikelijk tien cilinders. Maar de zaken
verliepen allerminst naar wens. Het chas
sis doorstond de veiligheidstest van de au
tosportbond FIA niet. Later zorgde de ver
snellingsbak voor veel hoofdbrekens. „We
komen twee weken voorbereidingstijd te
kort", zegt Schumacher. Hij heeft zich bij
voorbaat ingedekt. De eerzuchtige Duitser
mikt dit seizoen niet op prolongatie van
zijn wereldtitel, maar wel op een inciden
tele overwinning. Mocht de Ferrari daar
voor niet goed genoeg zijn, dan kan hij zijn
tweejarig contract voortijdig beëindigen.
De Italiaanse firma moet Schumacher een
wagen leveren voor minimaal de derde
plaats in het WK-klassement. Gebeurt dat
niet dan stapt Schumacher op. Het jaarsa
laris van 40 miljoen gulden zal hem dan
een zorg zijn. In Australië worden zondag
de bakens voor de rest van het seizoen ge
zet. De Formule I is er razend populair. De
Grand Prix in Adelaide trok vorig jaar
200.000 toeschouwers en in Melbourne
worden er zondag nog meer verwacht.
Toch is niet iedereen ingenomen met het
luidruchtige circus dat in Albert Park is
neergestreken. Milieu-activisten schuwen
harde middelen niet om hun afkeer ken
baar te maken. Vooral het kappen van en
kele honderden bomen, noodzakelijk voor
de aanleg van gebouwen en uitloopzones,
heeft hen woedend gemaakt. De politie
grijpt tegen betogers met harde hand in,
maar de tegenstanders van de Grand Prix
blijven actief. Ze zouden zondag de wed
strijd willen saboteren door spijkers en>
verf op de baan te gooien.
Melbourne - Het nieuwe For
mule 1-seizoen kent nieuwe
wetten. De belangrijkste re
gelwijziging betreft de trai
ningen. Dit jaar wordt alleen
op zaterdag gestreden voor de
beste startplaatsen. Tot verle
den jaar werd zowel op vrij
dag als de dag voor de Grand
Prix een tijdtraining gehou
den.
De FIA (Internationale Autosport
Federatie) wil met deze vernieu
wing het race-weekeinde aan
trekkelijker en spectaculairder
maken dan het was. Het gebeurde
te vaak dat de sessies op zaterdag
niets voorstelden, zeker als het
regende en de coureurs hun tij-
den toch niet meer konden verbe
teren.
Op vrijdag worden nu twee vrije
trainingen en zaterdagmorgen
één gehouden.s Middags krijgen
de coureurs in zestig minuten en
twaalf rondjes de kans een zo
goed mogelijke tijd neer te zetten.
Voor de Grand Prix van Australië
is donderdag een extra training
ingelast, bedoeld als verkenning
omdat op het 5,269 km lange cir
cuit in het Albert Park van Mel
bourne voor het eerst een Grand
Prix wordt.
Dit seizoen is ook voor het eerst
de zogenaamde 107 procent-regel
van kracht. Achter de snelste
komt honderd procent te staan.
Coureurs die deze graadmeter
meer dan 107 procent overschrij
den mogen niet starten. Dus bij
voorbeeld wanneer de snelste tijd
1.40,00 is, moet de concurrentie
binnen 1.47,00.
De internationale autosport
federatie (FLA) heeft de veilig
heidseisen in de Formule I
voor dit seizoen aangescherpt.
Voorgeschreven zijn een gro
tere cockpit en een betere be
scherming voor het hoofd van
de coureur.
De ruimte vóór de coureur moet
tien centimeter breder (totaal 52
cm) en 12,5 centimeter langer
(77,5) zijn. Door de grotere ope
ning kan de rijder na een ongeluk
gemakkelijker uit de auto ge
haald worden. De grotere ruimte
moet er tevens voor zorgen dat de
rijder bij een frontale botsing
niet met de helm tegen het stuur
slaat.
Een andere belangrijke wijziging
betreft het verhogen van de zij
kanten. Daarmee wordt voorko
men dat de coureur bij een bot
sing met zijn hoofd bovenop de
zijkant knalt. Dat overkwam de
Fin Mika Hakkinen vier maan
den geleden tijdens de vorige
Grand Prix van Australië. Hak
kinen liep ernstig hoofdletsel op
maar is intussen hersteld en be
hoort dit weekeinde in Melbour
ne tot de deelnemers.
Aan de zijkanten van het hoofd is
ook een speciale beschermer van
714 cm dikte aangebracht. Deze
hoofdsteun bestaat uit keramiek
en valt door de schok van een on
geluk uiteen in duizenden kleine
kogeltjes, hetgeen de energie van
de botsing absorbeert. Tevens
worden hoofd en hals van de cou
reur door de hoofdsteun minder
zwaar belast. De coureurs klagen
wel dat de hoofdsteun hun uit
zicht belemmert.