Honderden guldens voordeel door tariefdaling bij de KLM 'tsubishi wil verloren marktaandeel terug rijzenslag op automarkt momenteel in volle gang EET WIJZER Twee keer konijn oeSTEM SURPLUS E3 Concurrentie Lancer Grote plannen Konijn met appels Konijn met sjalotten REIZEN KORT Fietsen met Interliner Gratis vliegen in Australië Ierland vakantiemarkt Brochure 'Wijs op reis' Goedkoper naar Londen Reisgids voor Japan VRIJDAG 8 MAART 1996 Canada fors goedkoper Reis prjohanvan Grinsven en vakantie in Canada is verwacht fors goedkoper worden. Oorzaak daarvan is ialing die luchtvaart- atschappij KLM heeft rttevoeid voor tickets van luchten op Toronto, Vancou- Montreal en Calgary. vakantieganger krijgt de kor- via een omweg, want KLM [t z0'n tien reisorganisaties aannee het veel zaken doet r je vluchten naar Canada -n forse korting. Hoeveel die 'draagt, wi' KLM-woordvoer- p. Wellhüner niet zeggen, ét is aan de betrokken reisorga- -ties om die korting - of een ervan - door te geven aan de usument. De prijsverlaging gelden voor complete rond- n, maar ook voor losse vlieg- "heeft reisorganisatie Holland seas Travel (HOT) haar eer- gepubliceerde prijzen ver- J6j met zo'n 300 tot 350 gul- Volgens marketingmanager Fluit is het al mogelijk om t HOT voor 679 gulden naar -da te vliegen. Zestigplussers jgen nog eens 100 gulden ra korting op een retourticket, 'ij Arke lopen de kortingen voor compleet reisarrangement op 1 600 gulden; gemiddeld is het jsvoordeel zo'n 500 gulden, dus woordvoerder R. Admi- 1 Een retourticket Vancouver ert bij Arke een voordeel op zo'n 500 gulden. M is tot de verlaagde prijzen omen om de concurrentie wat d uit de zeilen te nemen. Met e chartermaatschappijen als ada 300, Air Club Interna- nal en Air Transat hanteren al ger veel lagere prijzen dan de erlandse luchtvaartonderne- rd-Amerika-specialist Jan die zijn Canada-reizen tot 750 gulden goedkoper ft gemaakt - is blij met het a van de prijzen. Maar hij ft ook kritiek op het KLM- eid. Doets: „Toen wij als reis- "anisaties een half jaar geleden r de Canada-vliegtarieven r deze zomer onderhandelden t KLM was er geen enkele "te voor lagere prijzen. Nu ns wel. Maar ondertussen bben wij al een aantal klanten Goedkoop vliegen naar Canada, onder andere naar de levendige metropool Toronto, is mogelijk door een gezamenlijke actie van KLM en enkele Nederlandse reisorga nisaties. FOTO JOHAN VAN GRINSVEN verloren, mensen die een Cana da-reis te duur vonden. En we hebben onze brochures al uitge bracht. Daar staan nu dus zaken in die niet meer kloppen. Dus worden wij op kosten gejaagd om de nieuwe tarieven bij de mensen onder de aandacht te brengen". Doets en HOT brengen speciale nieuwsbrieven uit, Arke heeft de reisbureaus al geïnformeerd. H. Fluit van HOT: „Maar beter laat dan nooit, deze prijsverla ging"- Degenen die hun Canada-vakan tie al geboekt hebben, maken grote kans een lagere rekening dan overeengekomen te krijgen. Zo brengen in ieder geval Jan Doets, Arke en HOT voor hun vroegboekende klanten alsnog de lage tarieven in rekening. Wie nog een Canada-reis wil gaan boeken, doet er goed aan de aan biedingen van de diverse reisor ganisaties in de gaten houden en te vergelijken. Want niet alle reisbedrijven zijn door de KLM voor deze kortingsactie uitverko ren. Het prijsvoordeel geldt voor het hele zomerseizoen: van 1 april tot 1 november. Wellhüner van KLM: „Mensen kunnen nu tegen concurrerende prijzen met een Nederlandse lijndienst, direct en met een hoge frequentie naar Canada vliegen". De KLM-actie heeft de concur rentie niet onberoerd gelaten. Zo heeft chartermaatschappij Cana da 3000 de prijzen ook verlaagd: met 50 gulden. Een ticket naar Toronto of Halifax kan al vanaf 629 gulden, aldus directeur S. Schets. Zij is niet blij met de KLM-actie. „Aan dit soort prij zen verdient niemand meer iets. Maar de consument zal dat een zorg zijn, die profiteert nu van de lage Canada-tarieven. En gelijk heeft-ie." Volgens Schets creëert de KLM- actie ook onrust in de vakantie- markt. „Welke consument snapt nog dat een ticket voor Canada, zo'n zeven uur vliegen, veel goed koper is dan een vlucht naar Kopenhagen? Niemand. De klant weet niet dat wij zo goedkoop kunnen zijn omdat wij een char termaatschappij zijn, alleen in het hoogseizoen vliegen en op nagenoeg alle vluchten honderd procent vol zitten. Terwijl de maatschappij die een lijndienst onderhoudt op Kopenhagen het hele jaar vliegt, lang niet altijd vol zit en dus goede en slechte tij den tegen elkaar weg moet stre pen. En de consument betaalt daaraan mee." De woordvoerders van reisorga nisaties en luchtvaartmaat schappijen verwachten dat door deze lage prijzen het toerisme naar Canada flink stijgt. Datzelf de verwacht ook F. van Cleef van de afdeling Toerisme van de Canadese ambassade. „Vorig jaar hadden we ook al een mooi jaar, toen kwamen 106.411 Neder landse toeristen naar Canada. Dat is 12,4% meer dan in 1994." Hij hoopt dit jaar op een min stens even grote stijging. „Deze actie is voor Canada een uiter mate goede zaak." Door Rien van der Steen Merken met vaste voet op Neder landse bodem zitten met de han den in het haar. De automarkt in Nederland groeit niet meer. egelijkertijd zijn er wel meer merken bijgekomen. Dat roept dus om acties. Opel liet de prijzen akele weken geleden zakken, nauwd als het is om door olkswagen van zijn troon gesto ten te worden als marktleider, ragen wachtte niet lang: J week liet de importeur eten de Polo's, Golfs en Vento's w duizend gulden minder de deur uit te doen. En kijk, Peugeot heeft intussen besloten alle 605- en 805-modellen gratis van air conditioning te voorzien. De 805, de ruimte-auto van het Franse merk, is bovendien met duizend tot in totaal negenduizend gulden goedkoper geworden. Prijsverlagingen zijn aan de orde van de dag in de autobranche. Nieuwe modellen worden aange boden tegen scherpere prijzen dan de voorgaande types. Bestaande auto's worden voor zien van accessoires die tot dan toe duizenden guldens extra kostten. De prijzenslag is in volle hevigheid losgebarsten. Auto's worden beter uitgerust, zijn veili ger dan oude modellen, maar kosten naar verhouding minder dan twee en drie jaar geleden. Het probleem van de tweede- handsmarkt wordt intussen als maar groter. Want in plaats van een gebruikte auto aan te schaf fen zijn klanten nu eerder geneigd te kijken naar een voor delige nieuwe. Daewoo, het nieuwe Koreaanse merk dat in een jaar tijd meer dan zesduizend auto's op de Nederlandse weg zette en met een spraakmakende campagne een benijdenswaardige naamsbe kendheid opbouwde, heeft veel losgemaakt. Mitsubishi, dat de bui ziet hangen, komt met nieuwe modellen van de Colt en de Lan cer, die 1.000 en 1.500 gulden goedkoper zijn dan de voorgaan de modellen. Hyundai heeft de prijzen van enkele modellen met tweeduizend gulden verlaagd. Het andere Koreaanse merk, Kia, komt half april met een nieuwe middenklasser om, zoals de importeur het noemt, 'veel opschudding te veroorzaken bij de concurrenten in de midden klasse'. Want die Clarus wordt met een prijskaartje van 35.990 gulden een voordelige aanbie ding: een auto met een moderne 1.8 liter motor, standaard uitge rust met stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling en o.a. elektrisch bedienbare ruiten voor. Kia heeft de prijs van het basis model van de huidige midden klasser Sephia inmiddels met tweeduizend gulden verlaagd. Ook de kleine Kia Pride is met duizend gulden in prijs gezakt. Kia verkocht vorig jaar 2.750 auto's. Dit jaar mikt het merk, met nieuwe modellen als de Pre- gio, Clarus, Avella en varianten van de Sportage op 4.500 auto's in Nederland. En na al die nieuwe Koreanen staat er weer een nieuw merk te springen om de Nederlandse markt te bestoken: Proton, een sterk aan Mitsubishi verbonden produkt uit Maleisië. In België zit inmiddels een importeur, die vandaaruit Nederland zal bewer ken. tsubishi begint een euw offensief op de sderlandse markt. De -gelopen jaren ver leekte het imago van de leien perfectie van wel- f nogal. Tijd voor 'euw élan. Importdi- eteur Geert Vermeer '1 Vught is overtuigd en een groeiend markt- endeel in 1996. °w Rien van der Steen y mensen willen een auto «een sportieve uitstraling, zo «en autofabrikanten. Er gaat geen modelintroductie ('l oI er wordt hoog opge- e ni °Ver de kwaliteiten van j ,e,uwe euto, die 'vooral iong en fodgmep bestaat dus niet a„ 1"; ®annen en vrouwen 5(,t 33 )aar, alleenstaand k nkt°UWj' Mitsubishi doet "It ers, nu de nieuwe "an-w ?er voor deur aaronlrf ute ionSe "jders, nee kina °0r huisvr°uwen met an&enenstellenwaar" deze a,u Ult huis wonen en rit aantrekkelijk'. neet de "ieuwe Colt en dCg7enftVdnde!el«1Sche .vis in Ju de mdruk van et een mi gezette auto's> misvorm d!-Sering die in ziin l de jonge en dynami- niet bijster zal De Colt heeft een frisse vormgeving. Zodat niet te zien is dat de auto iets kleiner is dan zijn voorganger. De nieuwe Lancer: gelijkenis met de Mitsubishi Carisma en iets groter dan de voorgaande versie. Slechts leverbaar met een kleine motor om geen marktaandeel van de Carisma af te snoepen. aanspreken. De 1.3 liter motor is niet echt onderbemeten, maar er moeten geen grote prestaties van verlangd worden. De nieuwe Colt is iets korter dan zijn voorganger en biedt binnenin dus iets minder ruim te. De vormgeving van de auto is erop vooruitgegaan. Het ont werp oogt veel levendiger. Bin nenin valt de tweekleurige bekleding op. Voorin is genoeg been- en hoofdruimte en de bagageruimte is redelijk. De achterbank kan gelukkig plat. In plaats van een vijfversnel lingsbak is er een automaat in de aanbieding. Stuurbekrachti ging is standaard, net als een airbag en elektronische start blokkering. Dan de Lancer. Hoewel de auto op exact hetzelfde onderstel staat als de Colt ziet het voer tuig er heel anders uit. Door die aangebouwde koffer natuurlijk, maar ook door de andere neus. De Lancer lijkt achter heel sterk op de Carisma uit dezelfde stal. Het model Lancer, de oud ste Mitsubishi van Nederland want de eerste arriveerde hier in 1974, is al toe aan zijn zesde generatie. Het nieuwe model wordt net als de Colt in maart geleverd, maar dit keer met uitsluitend een 1.3 liter motor. Naar sterkere Lan cers was volgens de importeur weinig vraag. Maar het heeft natuurlijk ook alles te maken met de Carisma, die nog niet zo sterk aanslaat en waarvoor de Lancer in elk geval geen alter natief mag worden. De nieuwe Lancer is iets groter dan zijn voorganger. Een uit de kluiten gewassen Colt eigenlijk. De standaarduitrusting is ook dezelfde. Het zijn beide nette auto's, waarmee Mitsubishi probeert weer marktaandeel te winnen in Nederland. Importdirecteur Vermeer: „We hebben een erg breed aanbod. Importeur HNG in Sassenheim heeft juist een ingrijpende reorganisatie ach ter de rug. Dit jaar heb ik grote plannen met het merk. Dat gaat ook lukken met deze Colt en Lancer, die we voor een voorde lige prijs aanbieden. Duizend en vijftienhonderd gulden goedko per dan de laatste oude model len, die geen airbag hadden. Op de RAI-expositie over een jaar willen we de nieuwe Galant tentoonstellen: een compleet nieuwe auto, die boven de hui dige versie staat. Dat betekent dat de Carisma in vier- en vijf- deursuitvoering iets naar boven opschuift. Het topmodel Sigma verdwijnt. Daar komt later de Diamante voor terug." Colt 1.3 12V, 75 pk 27.245 gul den; Colt 1.6 16V 90 pk 32.245 gulden. Lancer 1.3 GLi 30.245 gulden, GLXi met automaat 36.545 gulden. Door Marijke Prins Bij 's lands grootste kruidenier zie ik steeds vaker een schoonge maakt en in stukken gesneden konijn in de koelvitrine liggen. Voor mij als waarnemer van eettrends betekent dit dat konijn is ingeburgerd. Hoog tijd voor wat recepten met konijn: een Griekse en een Franse. En houd je niet van konijn, dan maak je gewoon kip zo klaar, ook lekker. 1 konijn in stukken gesneden 100 gram boter 800 gram moesappels, geschild, uitgeboord en in dikke plakken eventueel: borrelglas Calvados zout en peper naar smaak Smelt de boter in een kasserol op een laag vur. Leg de stukken konijn in de boter en laat ze 45 minuten stoven; keer ze een paar keer om. Doe de stukken in een beboterde ovenschaal en maak om en om lagen met plakken appel. Kruid de lagen met zout en peper. Meng de calvados door de kooksappen in de kasserol en giet het nat over de stukken konijn en de appels. Sluit de schaal af en zet deze nog 30 minuten in een op 200 gram voorverwarmde oven. Opdienen in de kasserol. Serveren met gekookte aardappelen. 1 konijn in stukken gesneden 1 glas rode wijn 4 eetlepels rode-wijnazijn 2 tenen knoflook fijngesneden 2 laurierbladeren 'A theelepel zwarte-peperkorrels 1 stokje pijpkaneel 4 eetlepels olijfolie 700 gram sjalotten 1 theelepel tomatenpuree, opgelost in kopje water Marineer het konijn, het liefst een nacht, in de wijn, azijn en de kruiden. Haal de stukken uit de marinade, dep ze af en bewaar de (gezeefde) marinade. Maak de sjalotten schoon; laat ze eerst een kwartiertje in een kom lauw water weken, dan is het een peule- schil. Verhit in een grote braadpan de olijfolie en braad de stuken vlees rondom bruin. Leg de stukken konijn dan in een ovenvaste schaal. Giet de sjalotten vervolgens in de braadpan en laat ze rondom bruinen (let op dat ze niet aanbranden). Voeg dan de marinade en de opgeloste tomatenpasta toe. Giet de saus bij de konijn en zet de schotel VA uur in een op 175 graden voorver warmde oven. Je kunt het konijn ook rustig laten pruttelen in de pan. Lekker met aardappelpuree of rijst en een groene salade. Amsterdam (anp) - Het streekbusbedrijf Interliner gaat zijn passagiers fietsen verhuren. De rijwielen in de speciale groene Interliner-kleuren komen beschikbaar voor reizigers met een maand- of jaarabonnement. Bij de haltes voor de luxe lange- afstandsbussen komen stallingen en onderhoudsvoorzieningen. De maatschappij gaat er vanuit dat de passagier de fiets in de eerste plaats gebruikt om de afstand tussen huis en halte te overbruggen. De huurder kan met zijn rijwiel echter gaan en staan waar hij wil. In de huurovereenkomst die wordt afgesloten voor een kwartaal of een jaar is een verzekering tegen diefstal, een onderhoudscon tract en naar wens een afsluitbare stallingsplaats bij de Interli- ner-halte begrepen. Het project gaat van start met 200 fietsen, voorlopig in Leeuw arden, Groningen, Arnhem, Nijmegen, Wageningen, Apeldoorn, Zoetermeer en Enschede. Eerder begon Interliner al een taxiser vice van en naar de halteplaatsen. Deze service wordt binnen kort uitgebreid. Luchtvaartmaatschappij KLM blijft stunten. Niet alleen met de zogenaamde 'Zwaanzinnige Aanbiedingen' en kortingen op Canada-vluchten, maar ook met gratis vliegtickets in Australië. Wie met de Nederlandse maatschappij 'down under' vliegt, krijgt drie binnenlandse vluchten cadeau. Deze vluchten wor den uitgevoerd door Ansett Australia. Voorwaarde is dat de klant voor eind juni 1996 van Amsterdam naar Sydney vliegt. KLM-woordvoerder P. Wellhüner ontkent dat de maatschappij zich meer dan voorheen begeeft op het vlak van de prijsstunts. „Wij werken sinds begin dit jaar samen met de Australische maatschappij Ansett. Dat vinden wij een leuke gelegenheid om met deze actie te komen. Het blijft ons beleid dat we alleen met kortingen komen als er een aanleiding voor is." Daarnaast stelt de KLM-woordvoerder dat de concurrentie in de luchtvaart steeds harder wordt. Hij erkent dat vliegmaat schappijen daardoor steeds meer met lage prijzen klanten moe ten winnen. „Daarnaast moet je natuurlijk een goed produkt bieden." In het World Trade Centre in Amsterdam wordt op 16 en 17 maart de Ierland Vakantiemarkt gehouden. De Ieren vieren op 17 maart ook St. Patrick's Day, de nationale feestdag ter ere van de beschermheilige en volksheid met die naam. Op de Vakantie markt komen Ierse muziekgroepen, er zijn visdemonstraties en ook golfliefhebbers komen aan hun trekken. De markt is open van 11.00 tot 17.00 uur en de entree kost vijf gulden. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de 1996-editie van de jaarlijkse brochure 'Wijs op reis' uitgebracht. Daarin een grote hoeveelheid praktische raadgevingen voor Nederlanders die hun vakantie in het buitenland doorbrengen. Naast een voorwoord van minister H. van Mierlo zijn er hoofd stukjes opgenomen over grensdocumenten, andere gewoonten in andere landen, beveiligen van de eigen woning tijdens de afwe zigheid, verzekeringen, geld, dienstverlening van ambassades en consulaten, medische risico's, praktijken van criminelen en ver keer. Daarnaast biedt de brochure een handig adressengedeelte, waarin onder meer gegevens over toeristenbureaus te vinden zijn. Telefoonnummers voor bellen uit het buitenland, een over zicht van de wereldomroep en een controlelijstje voor vakantie gangers completeren de uitgave. Het gidsje is gratis beschikbaar bij diverse reisbureaus, gemeentehuizen en de Grenswisselkan toren (GWK). British Midland, de tweede grootste lijndienstmaatschappij van Groot-Brittannië, heeft de prijzen voor de retourvluchten Amsterdam-Londen verlaagd. Als een passagier vliegt op maan dag, dinsdag, woensdag, donderdag of zaterdag geldt het ver laagde tarief van 295 gulden (was 406 gulden). Op vrijdag of zondag kost een ticket 350 gulden. De nieuwe tarieven zijn gel dig tot 31 maart. Reizigers die gebruik willen maken van de aan bieding moeten ook een zaterdagnacht in het verblijf opnemen. In de Dominicus Reeks is een reisgids over Japan verschenen. Het boek is geschreven door Japan-kenner Johan Somerwil. Hij schreef de gids 'in eerste instantie voor diegenen die in korte tijd en met het openbaar vervoer Japan willen bereizen. De reisrou tes zijn zo gekozen dat alle toeristische hoogtepunten worden bezocht en men een grote verscheidenheid aan indrukken van het land opdoet'. De reisgids bevat achtergrondinformatie over land en volk, geschiedenis en cultuur, bezienswaardigheden en biedt prakti sche informatie, kaartjes en plattegronden. Het boek kost 36,90 gulden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 27