De ideale tas bestaat niet Octrooi voor de ultieme stuurklem n reizen 16.955.- Tien miljoen gulden in de flippo oorlog Olijfolie tegen het licht Oude reclame op video Talloze nieuwe varianten op de rugzak Openbaar vervoer vaart welbij Huishoudbeurs \R 1996 DÜSTEM SURPLUS E2 Is caravan van 3ETALEN ANCENTRUM IEDERLAND NSTRATIE BIJ HAPEREN zaterdag naart van Vaporetto® omreiniger, n daverend ucces ederland! JÉL- Üt Jli JÜ» Rugzakken 'Formatie surplus Interactief 'Iedereen die hem ziet wil mijn uitvinding hebben' ONDER DE KURK Kopers VRIJDAG 8 MAART 1996 menwerking met Hulst-St. Niklaas) Fax 0114-311391 16.00 u^r eale hulp in huis. bespaart u veel tijd en paraat zijn zo groot, dat aan u kunnen laten zien. er, made by Poll eken met alleen leiding- i milieubelastende zoals o.a. huismijt i geld itukken voor speciale zer niet mag ontbreken *j /ui*m 'enz.enz^ ania - Amsterdam luringcar met Assisi, Rome en .els met bad of i het vasteland naar ar Capri. in programma. tExtravagant en doorzichtig, een tas van BOO! Nina Ricci: modern en toch ouderwets. Door Jetty Ferwerda De zoveelste hangt weer aan I de schouder. En thuis staan sg eens een stuk of vijf tas- m, verschillend van formaat, I kleur, materiaal en voor I diverse gelegenheden. De ile tas is nog niet gevon- den. o'ii exemplaar waarmee je je I zonder problemen kunt vertonen bij een zakelijke bespreking, bij een feest of een avondje stappen. I Zo'n tas waar alles (lees: Filofax, I make-up, kladblok, pennen en n heleboel andere persoonlijke I rommel) onzichtbaar in past, en het liefst nog een paar bood- Zoveel gelegenheden, tassen. En evenzoveel fabrikanten die daar op insprin- :n, met talloze varianten op de I rugzak tot imitaties van grote I Momenteel is de tuttige handtas ig van weggeweest en een trendy mode-accessoire gewor den. Logisch met al die mantel pakjes en Jackie O.-jurkjes. Fel gekleurd lakplastic is het popu lairste materiaal voor de goedko pe exemplaren, evenals nylon in zwart, wit of zilver en doorzich tig kunststof. Hier en daar wil ook nog wel eens een dieren- of reptielprint opduiken. De duurdere handtas sen zijn gemaakt van kalfsleer of het goedkopere varkensleder. De kleuren zijn vaak wat meer inge togen: zwart, warmgrijs, blauw, cognac en het actuele beige. De vormen zijn klassiek en geïnspireerd op de Grace Kelly- tas of Chaneltas. Soms haalden ontwerpers hun ideeën uit ouderwetse sporttassen, porte monnees of buidels en verklein den of vergrootten juist de origi nele vormen. Nadeel van deze handtassen is, dat ze niet om de schouder kunnen, dus beide han den zijn nooit tegelijk vrij. Maar voor de nodige bewegings vrijheid zijn er de kleine tassen die aan een ceintuur vast te maken zijn of de rugzakken, die aan hun zoveelste opmars bezig zijn. Nu in nieuwe materialen, vormen en kleuren. Met als pop ulairste merk onder de jeugd: Kipling. Synthetische stoffen zijn bij rugzakken al langer aan de orde, naast canvas en zacht suède. Nieuw zijn de vierkantere modellen in nylon met een rub ber laagje of in lakplastic en de rugtassen met stiksels, sluitingen en labels van reflecterend mate riaal. Mini Minirugzakjes zijn favoriet bij fervente stappers en danslief hebbers, die zich bij het biljarten of op de dansvloer geen zorgen willen maken om hun portemon nee. Kleuren zijn binnen het rug zakaanbod fel (rood, oranje, geel), kruidig (paprika, kerrie, peper) of sober (bruin, zwart). Aan zakenmensen wordt tegen woordig ook gedacht. Dat vrese lijke, maar toch handige polstas- gaat de gigantische J consumentenbeurs weer van start. I En is open tot en met 24 maart. De I bezoekers - vooral vrouwen - zijn al druk aan het reserveren. Vorig jaar trok de 50e aflevering van de Huishoudbeurs net geen I hO.OOO mensen naar het RAI- complex in Amsterdam. Van dat 1 rec°rdaantal bezoekers kwam riiim de helft met de eigen auto, ongeveer eenderde koos - bijna traditiegetrouw - voor het open- l baar vervoer. Populair waren en ajn ook de dagtochten met de bus, overwegend gevuld met (groepjes) I wouwen. „De Huishoudbeurs is inderdaad de enige beurs waar voor we dit soort dagtochten orga niseren", zegt traffic-manager J. ermeulen van Kras Stervakan- les' „Bij andere beurzen gaan de mensen toch meer op eigen gele- genheid. Dit zijn vooral vrouwen, van opgeschoten dochters tot omas toe, die het wel makkelijk ngezellig vinden om zo een dagje ■tos heeft tussen 13 en 24 maart gelijks zo'n vier (op rustige vijftien (topdagen) w!n, bussen op de weg. Een «ome aanvulling in deze toch 2 slappere dagen, beaamt Ver- raen. „En een mooi stukje pro- "W* van de bus", aldus de j „5er' -Op deze manier ont- veel mensen toch wat het met een bus inhoudt." van»? rTeming ^an Dcmgen is v? gen(k week ook vaste BAï Tu Parkeerterrein bij de jfj.'u Kui®eman, hoofd van de bedriir v.erk°°P> schat dat het sen n m otaal zo n tachtig bus- aar Amsterdam laat rijden. n naar factie: Wim van Leest. Klassieke handtas van Laurent David, je (nee, nergens meer te krijgen) heeft nooit meer een moderne opvolger gekregen. Kipling pro beert het met een serie sobere business-tassen van polyester. Met speciale vakjes voor de por table telefoon, het adressenboek- je of de agenda. Afhankelijk van het gebruiksdoel biedt een tas als 'Mr Floppy' plaats aan een lap top en een 'Edge' ruimte aan vliegtuigtickets, een organiser en bagage voor enkele dagen. De kleuren zijn zoals het blijkbaar hoort: discreet zwart, grijs of olijfgroen. Kipling: kleine rugzakken Door Hans van Alebeek Het hele jaar door zijn er grote en kleine beurzen in de RAI in Amsterdam. Maar er is er maar eentje waarbij de parkeerter reinen tjokvol staan met bussen uit het hele land: de Huishoud beurs. „Het is voor ons een van de groot ste activiteiten van het voorjaar", aldus Kunneman. „Het grote voordeel is dat deze beurs geen introductie nodig heeft. Iedereen kent de Huishoudbeurs immers." De 51e aflevering van de Huis houdbeurs - met bijbehorende beurzen als Huis Interieur en de Negen Maanden Beurs - is er opnieuw een van de grote getallen. Ruim 600 bedrijven, organisaties en instellingen vullen samen het complex hallen met een totale oppervlakte van 75.000 vierkante meter. Dit jaar heeft de beurs 'interac tief' als leidend thema gekozen. Letterlijk is dat het geval in het technisch paviljoen, waar alles op het gebied van nieuwe media en de elektronische snelweg bij elkaar is gezet. Bij de andere paviljoens is - nog meer dan voor gaande jaren - gekozen voor onaf hankelijke presentatoren die tekst en uitleg geven en vragen vanuit het publiek beantwoorden. Binnen de beurs Huis Interieur zijn algemene thema's als slaap kamers, design, keukens en tuinen gegroepeerd in aparte hallen met namen als 'Flower Power', 'Pillow Talk' en 'Design Highlights'. De Negen Maanden Beurs (uitslui tend van 20 tot en met 24 maart) biedt alles op het gebied van kin deren, opvoeding en zwanger schap. De Huishoudbeurs staat uitgebreid stil bij zaken als fitness en gezondheid, koken, mode en uitgaan in eigen land. Traditiege trouw ontbreekt ook de 'eethal' niet, waar het publiek gratis kan snoepen en proeven bij de diverse stands. Dat heeft de touroperators er ove rigens niet van weerhouden om dit jaar voor het eerst een dag tocht Huishoudbeurs mét diner aan te bieden. Een probeersel, aldus Kras en Van Dongen. „Maar er zijn genoeg mensen die bij het boeken al aangeven, dat ze - van wege al het eten op de beurs - daar geen behoefte aan hebben", besluit Kunneman. Arièn van Hout monteert het prototype van de Outever in zijn auto. Door Hans van Alebeek Archimedes zat in bad toen hij zijn beroemde wet ont dekte. Ariën van Hout (58) uit Den Bosch keek televisie en zag in een flits de vondst waarmee hij wereldfaam hoopt te verwerven: de ultie me stuurklem om auto's tegen diefstal te beveiligen. Zijn uitvinding is al beschermd bij het Nederlandsch Octrooibu reau. Nu nog de fabrikant die het apparaat - genaamd Oute ver - op de markt wil brengen. Hij heeft er niet op zitten broe den. Nee, ineens wist Van Hout hoe de ideale stuurklem eruit moest zien. Helemaal onbekend met het probleem was hij niet: ruim dertig jaar zat hij in de auto's en in die tijd werden er maar liefst vijf wagens van hem gejat waaronder een Opel Admi raal en Saab Turbo. Op dit moment rijdt Van Hout een oud Fiësta'tje waarvoor hij een prototype van zijn 'ultieme stuurklem' ontwikkelde. Feite lijk een variant op een van de vele tientallen klemmen die er al te koop zijn waarmee stuur en gas/rempedaal aan elkaar vast gemaakt worden. „Maar dat zijn waardeloze din gen", zegt Van Hout. Een con clusie die wordt onderstreept door een onderzoek van de ANWB van vorig jaar waaruit bleek dat alle 24 onderzochte klemmen 'matig' tot 'slecht' zijn. Met wat klein gereedschap en prutswerk kregen zelfs Teken' de meeste sloten binnen enkele minuten open. „Met mijn slot kan dat niet", stelt Van Hout. Zijn uitvinding grijpt namelijk als een soort klauw over de stuurkolom heen. Het doorzagen van het stuur of stuurspaken heeft geen zin, de auto blijft onbestuurbaar zoals het Octrooibureau in zijn onder zoeksrapport constateerde. Van Hout heeft tot dusver zo'n 9.000 gulden gestoken in de Neder landse octrooi-aanvraag. Voor Europa loopt de - nog duurde re -aanvraagprocedure. „Het heeft me al behoorlijk wat FOTO CLEMENS LE BLANC geld gekost maar dat komt er wel uit", verwacht de Bossche naar. „Iedereen die het ziet, wil mijn kiem hebben. Hij is gemak kelijk te bedienen en lang niet zo duur als alarminstallaties of startblokkeersystemen." Van Hout denkt dat de Outever str aks voor zo'n 125 tot 180 gulden op de markt kan komen. Maar voorlopig wacht hij rustig af of er fabrikanten zijn die het apparaat in productie willen nemen. Vraag zal er, aldus de Bosschenaar, genoeg blijven. Vorig jaar werden er volgens het Verbond van Verzekeraars 34.654 auto's gestolen. „Dus dit levert me een zakcentje op. Daar ben ik van overtuigd", besluit Van Hout. Het lijkt erop dat chips-fabri kant Croky wat opgelucht kan ademhalen. De voetbalplaatjes die het antwoord moeten geven op de Flippo's van concurrent Smith's beginnen effect te krij gen. In het vakblad Distrifood zegt Croky-directeur R. de Zwart, dat het overweldigende succes van de Flippo's tot paniek leid de bij Croky. „Wij hadden niet verwacht dat de Flippo's een rage zouden worden. Begin 1995 hadden we nog een marktaandeel van 33 procent, juni vorig jaar bereikten we een dieptepunt met 18 pro cent." Croky investeerde tien miljoen gulden in de tegenaan val: de Topshots, plastic plaat jes met afbeeldingen van voet ballers. Het marktaandeel van Croky is daardoor weer geste gen naar 26 procent. Doel is 'minimaal ons oude marktaan deel van 33 procent heroveren', zegt De Zwart. Olijfolie is gezond. Daarover is zo langzamerhand iedereen het eens. Minder vet moet. En olijfolie - rijk aan onverzadigd vet - is een goede vervanger. Bovendien vanwege de aanwezigheid van vitamine E waarschijnlijk een remmer van kankerverwekkende stoffen. In Nederland is het olijf olie-verbruik de laatste tien jaar verdubbeld. Gemiddeld gebruikt een Nederlander op het moment zo'n tiende liter per jaar. De Consumentenbond heeft vijftien verschillende olijfoliën die in Nederland te koop zijn, tegen het licht gehouden. Figuurlijk dan, want olijfolie blijft het langst goed als-ie koel en donker staat. Interessant is dat twee soorten - La Bio Idea en Provence Régime - die in de natuurwinkels te koop zijn, er niet zo goed uitkomen. Die bevatten volgens het onderzoek een minieme hoeveelheid plantaardige olie die niet uit olijven komt. „Dat bijmengen is volgens de Europese verorde ning verboden," aldus de Consumentenbod. De 'beste koop' is volgens het onderzoek de Bertolli 'Extra', te koop bij verschillende super markten. 'Goed' scoort behalve die Bertolli, ook Fertilia van de natuurwinkel. De 'voordeligste keus' is Ulivetto van Aldi. Slecht tot matig scoort maar één merk: Royal Mail. De Consumentenbond concludeert dat de etiketten niet uitblinken door helderheid. „Verschillende talen en kreten zorgen voor verwar ring. Zo'n kreet is 'koud geperst'. Die term is nietszeggend, want alle olijfolie is koud geperst". Links en rechts is het al gesigna leerd.' oude reclamespotjes doen het goed. In Duitsland blijken de spotjes zélf interessante koop waar te zijn. Een man uit Keulen verzamelt spotjes die in de geheugens van mensen gegrifd zitten en zet ze op video. Tienduizenden van zulke video banden - onder de titel Mythos für Millionen- zijn al over de toonbank gegaan. Zo is er bij voorbeeld een band met een paar oude Volkswagen-spotjes. De meeste betrokken bedrijven vin den het wel interessant dat hun oude spotjes op die manier een nieuw leven in gaan. Maar, vol gens het tijdschrift Werben Verkaufen, geven niet alle bedrijven toestemming om hun oude reclames op video uit te geven. Een spotje van Herrenschokola- de dat destijds volgens de recla me potentieverhogend zou wer ken, mag niet worden uitgege ven. De bedrijven die toendertijd accoord gingen met zulke recla mes willen daar nu niet meer aan herinnerd worden. Binnenkort verschijnt een band met de titel Muttis Reich. Daarop staan spotjes die met wassen, poetsen en kindjes krijgen te maken heb ben. Wijnland Frankrijk is een beetje van zijn stuk gebracht. Met zorgen beladen is het de jaar gang 1996 binnen gegaan. De traditioneel trotse wijnprodu centen hebben hier en daar voor het eerst iets van hun fierheid moeten inleveren. Het was al enkele jaren aan de gang maar het blijkt door te zetten: de export daalt. Steeds meer. Het moet bij een niet gering aantal wijnbouwers gevoelig aangekomen zijn, dat van hun product het afgelopen jaar wereldwijd opnieuw minder naar de vaste klanten is gegaan. Met lede ogen zien zij aan, dat aan het eind van de exportlijn hun tot dan toe trouwe afnemers, de consu menten, heel goed in staat zijn om naar het andere kamp over te lopen. Er wordt stevig rondgeneusd in de buurlanden en ook in de nieuwe wijnlanden over zee. Het blijft niet bij kijken. Er wordt ook gekocht. Voor Frankrijk zou 1996 wel eens het jaar van de waarheid kun nen worden. Zal het land te maken krijgen met een defini tieve terugloop van de wijnex port of zal het uiteindelijk nog wel meevallen? Hoe ver zal de wijnreus moeten afdalen van zijn nog immer eenzame hoog te in de wereld? Er is hoop en troost. Over de verkoopcijfers van de topkwa liteiten in Bordeaux en Bour gogne bijvoorbeeld hoeven de producenten zich geen zorgen te maken. Die aantallen, zo zeggen de experts, krijgen geen knak. Want deze wijnen blijven uniek en zijn niet of nauwelijks te imiteren. Hoe wel je daar ook aan kunt twij felen als je sommige gewelde naars uit Zuid-Afrika, Austra lië of Californië op je tong hebt kunnen laten dansen. Het verlies zit hem vooral in de middenklasse en in de goedkope wijnen. Op die cate gorie hebben de nieuwe wijn- landen het vooral gemunt. En daar ook zijn de klappen gevallen tijdens de atoom- proeven in de Stille Zuidzee. Die explosies blijken het pro ces van de dalende export ver sneld te hebben. Heel aardig is het een en ander te zien in een rapport van het bureau Trend box, dat elk jaar in opdracht van het Produktschap voor Wijn een onafhankelijk onder zoek verricht naar het aan koopgedrag van de Neder landse consument. Want bezie je de tabel waarop je kunt aflezen waar de rode wijn vandaan kwam die wij de afgelopen vijf jaar hebben Door Hein Sluijter meer mogelijk. Het is waarlijk een trend geworden om eens iets anders te drinken dan wijn van Franse grond. In die periode hebben we sinds 1991 kans gezien om de totale aankoop van Franse rode wijn met 10 procent terug te brengen. Dat is niet gering. Het gaat zeker om miljoenen flessen. In 1991 was 74 procent van de aangeschafte flessen rode wijn van Franse herkomst, in 1995 was dat percentage dus nog maar 64 procent. De afname ging vorig jaar het hardst in november. In het jaar daar voor zagen we in die maand juist een piek in de aankoop! Niemand kan er meer omheen. De consumenten boycot van eind vorig jaar is met een duidelijk neergaande lijn goed op de grafieken te volgen. In december klom die lijn weliswaar weer wat omhoog, maar bleef toch ste ken onder het niveau van een jaar eerder. De overlopers, of zo je wilt de avonturiers, gingen vorig jaar vooral rode wijn halen uit ken nelijk twee favoriete landen, Zuid-Afrika en Spanje. Ook goed in de markt lagen Italië en Bulgarije. In cijfers sinds 1991: Zuid-Akrika zag zijn aandeel van de totale import stijgen van 0 naar 4 procent. Spanje van 7 naar 11 procent. Italië klom van 6 naar 8 pro cent. En Bulgarije steeg van 3 naar 5 procent. De andere nieuwe wijnlanden of in Euro pa bijvoorbeeld Portugal, blij ken geen echte concurrenten zijn. De vraag is nu hoe diep het Franse dal in de komende jaren zal worden. Want ook los gezien van wat de Fransen hebben uitgehaald in hun tro pische gebiedsdelen, is de con sument heel wispelturig geworden. Hij is, om met de woorden van Trendbox te spreken, 'uiterst variatiegewil- lig'. Hij kijkt in stijgende mate verder dan zijn neus lang is Soms wel duizenden kilome gekocht, dan is er ge^iensw^arJers verder. jes en plattegrondetGr^Tbof TriTf 36,90 l Ti

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25