De spaghetti wacht niet SS?S^hoeies; Retro-mode brengt fluisterzachte familieschoen terug Blinde smaaktest wijst Italiaanse soorten aan als de beste Grote keus Beet Probleempje De beste Testresultaat Hush Puppies rage waait over uit Amerika VRIJDAG 8 MAART 1996 DEEL Hilton in vork geproefde spaghetti JIAART 1996 Q t hl] door een »™-" rek gsonbekwaam of ont baar wordt verkia Bet een tbs-maatregel is e ouders zien met leedwe- hoe Wouter in 1991 men met zijn piepjong! iendin een huis koopt, n bouwvallige keet, waar] n slordige ton in gaat zit-] De schulden van Wou- stapelen zich op. Voorde! nilie Freriks breekt eet d van betrekkelijk rust Totdat, juli 1994, de! kering uitraakt. De gevol- zijn rampzalig, uter tuigt zijn voormaligs oonvader af. Slaat eet nis van zijn vriendin it aar omdat hij haar onder- heeft aangeboden. Woutei rorgt zichzelf niet meer, huis raakt vervuild. Wille- i besluit in te grijpen. Ze it zijn huis op. Ze krijs Wouter toestemming or financiële zaken min ol te beheren. Zo krijgt ze ir tempo een beeld van dl iciële chaos van Woutei ng hier, lening daar. zoon glijdt nog verder al ■ijdingen, rijden zonder rij] js en met onverzekerde s, achtervolgingen vat te, negeren van stoptekei chtpartijen zijn aan de orde de dag. In latere instantie It Wouter ook nog verdacl een schietpartij op een ïwagenkamp. imijn: „In die tijd krijgt hij een relatie met een meisje vijftien. Dat schaap, anders ik het niet zeggen, trekt bij in. Ze heeft geen inkomer niet naar school. Tot over- van ramp krijgt Woutei zijn baas, eigenaar van eet nvoorziening, een werkvor Hij is niet langer welke heeft zich daar onmoge. aakt. Voor verzuim had neest fantastische smoezel overlijden van schoonvaj opname op intensive care e der met hartinfarct in n ïuis. Ja, hij is een pathole leugenaar. Hij liegt o Hij heeft lak aan alles. :t geen angst voor de gev s omdat hij daar naar ei gen 'toch goed wordt ;d en geen schuldeisers dak krijgt'." ater staat er inmiddels en voor. Zijn vriendin neei relatie onder druk van na ers verbroken. En weer v hij in het oude vertrouwd] patroon. J 1 schuldenlast is opgeWP een ton. Willemijn: „Ais zie, denk ik: is dit d? Een vieze, ongewass eschoren en bijna tand el. Een gevaar voor de ma appii, waarover en mijn man en ik ons zorg ken. Wij staan voor hogelijk keuze: hem op sh jn zetten en laten verrekWj lemmet alle steun op de bestaan niet t| rziem Wat moeten we zoon toch kind" j vertelt Ze hooi en geen lepel erbij- geboren ^^JteefaUelnrnet een op een rijtje. foto's marc bolsius ie schappen in de supermarkten bezwijken onder de -erpakte spaghetti, macaroni, tagliatelle, lasagna. iet lijkt hier Italië wel. Pastagerechten zijn vreselijk lopulair. Uit onderzoek van Honig blijkt dat Neder- idersper jaar ruim 4,2 kilo nuttigen. Pasta is goed en snel klaar gemaakt. Maar voldoen de gerech- :en ook aan de eisen die een Italiaan stelt? Surplus irganiseerde een blinde smaaktest. Conclusie: er gaat iets boven Italiaanse spaghetti. loorNico Koolsbergen loberto Payer komt uit Venetië, ij woont echter al vele jaren in is directeur van Hil- Amsterdam en spreekt onze onberispelijk. En hij houdt lekker eten. Geen liflafjes eerlijk eten. Zoals het een betaamt. Van de Neder- hebbelijkheid de oor- wnkelijke smaak van allerlei whten te verstoppen onder en sausen, moeten ze in van Europa niets heb- 1 het echt zo erg g? Ga naar de dt wijs. Kijk hoe alles eten als het Bit uit het frituurvet komt. Zie op de eettafels aardappelen in de jus, salades i worden met dressings, verstopt worden t sauzen. En het ergste: pas- i rijst. Die zijn soms nauwe- te herkennen. «uwer zonder zonde is, werpe f®'e steen. De macaroni uit ^Kinderjaren was een feest. Met j uitgebakken spek, nasi- tomaten, een gebakken dat alles in flinke hoe- Het kind van toen pas jaren later hoe macaroni echt smaakt. Lekker. Beter zelfs. De Italianen zelf eten hun pasta meestal zonder toevoe ging, behalve wat boter. Of een zeer bescheiden tomatensausje. De Italiaan wil zien wat hij eet. Voor Roberto Payer gaan de Fransen vaak al te ver. „Ik houd niet van schilderijtjes op het bord." En die Nederlandse pasta gewoonten, brrr. Dat neemt niet weg dat pasta in ons land buiten gewoon populair is. Het begon met Italiaanse winkeltjes die zelf verse pasta maakten of pasta uit het moederland importeerden. Nu is er geen supermarkt meer zonder een grote keus. In Roberto's restaurant in Hilton Amsterdam zijn enkele heren bij een om in een blinde smaaktest te achterhalen hoe het zit met de kwaliteit van de spaghetti zoals die in de gewone Nederlandse supermarkt te koop is. Acht soor ten zullen de revue passeren. Alleen chef-kok Rieldo Frans - die ze in de keuken van het res taurant precies volgens de instructies op de verpakking klaar zal maken - weet in welke volgorde het panel ze voorge schoteld krijgt. Chef-kok Rieldo Frans laat de geteste spaghetti zien. De echte kenner, dat staat van de te voren vast, is Roberto Payer. Hij is de enige Italiaan in het gezelschap. Onno H. Kleyn, culi nair journalist, auteur van diver se kookboeken, Italiëminnaar en -kenner is een erkend deskundi ge. De fotograaf en de auteur van dit verhaal doen mee. Ook in de keuken wordt geproefd en geoor deeld. Rieldo Frans komt van Curapao en heeft uit zijn geboor teland grote kennis van kruiden en smaak mee genomen. Op de pakken de namen van Albert Heijn, de Spar en Honig. En enkele Italiaanse merken die hier worden geïmporteerd. De eis was dat ze gewoon in supermark ten verkrijgbaar moeten zijn, want de echte freaks zijn niet te beroerd om hun snoepgoed desnoods in Italië zelf te gaan halen. Pasta hoort al dente gegeten te worden. Slappe hap is taboe; pas ta moet 'beet' hebben en mag beslist niet te lang worden gekookt. Liever te kort dan te lang op het vuur. Om dezelfde reden wordt pasta onmiddellijk genuttigd, want anders gaart hij maar na. Zoals de Italianen zeg gen: de pasta wacht niet op de gasten, de gasten wachten op de pasta. Goede spaghetti is gemaakt van harde tarwe, een graanvariant die in Nederland praktisch onbekend is. Italianen zien altijd met verba zing hoe Nederlanders hun spag hetti plegen te draaien met vork en lepel, om slierten te mijden. Bij deze test gaat het op zijn Ita liaans: spaghetti om de, vork draaien tegen de rand van het bord en niet benauwd zijn voor slierten buiten de mond. Die wor den met de vork opgepakt en als nog in één keer naar binnen gewerkt. Het gaat niet om het uitdelen van punten; het is geen wetenschap pelijke test. De bedoeling is een idee te krijgen van de kwaliteit van spaghetti zoals die in de gewone Nederlandse supermarkt ligt. Om de paar minuten arri veert uit de keuken een nieuwe schaal, met aan de onderzijde een sticker om ze uit elkaar te kun nen houden. De eerste geeft een probleempje, want het panel moet voor de vuist weg een oor deel geven; er is nog geen verge lijkingsmateriaal. De meningen variëren, het ziet er wat papperig uit maar de smaak is goed. Chef kok Rieldo Frans is zo slim die eerste spaghetti helemaal aan het eind nog eens op te laten dienen, omdat het panel dan beter kan oordelen. En dan scoort deze spaghetti in alles goed. Nummer twee krijgt waardering. Maar unaniem wordt de derde schaal ervaren als het diepte punt. De fotograaf maakt een gemene opmerking: „Dit lijkt mij Honig". De vierde maakt alles goed, die wordt en blijft nummei één. Vijf 'smaakt naar niets'. Zes is 'goed'. Nummer zeven plakt te veel. Nummer acht roept vragen op. „Er blijft een meelsmaak ach ter," vindt Onno Kleyn. Helemaal normaal is hij niet, zegt Roberto Payer. Rieldo Frans verschijnt om hel verlossende woord te spreken Hij meldt direct wat hij zei: vindt: nummer één is de beste. Dt anderen blijven bij nummer vier En wat was nu wat? Roberto Pay er heeft reden tot lachen. De uil Italië geïmporteerde spaghetti blijken het hoogst te scoren Grandama wint met vlag en wim pel. Ook de favoriet van de chef is Italiaans: Delverde. Goed scoor de ook Grand'Italia. Op de vierde plaats komt de eerste Nederland se bijdrage: Honig. Maar toch had de fotograaf gelijk want de afgekeurde nummer drie blijkt ook van Honig, maar dan vlugko kend. De vragen rond nummei acht blijken ook niet voor niets te zijn gesteld: het ging om de meer- granen-spaghetti van Albert Heijn. Jammer voor de Spar maar die was de leverancier var de spaghetti die unaniem were getaxeerd als 'naar niets sma kend'. 1. Grandama 2/3. Grand'Italia en Delverde 4. Honig 5. Albert Heijn meergranen 6. Albert Heijn 7. Spar 8. Honig vlugkokend id'enTn beide gevallen is van zijn bestaan nie moeten wegdoen] kan mijn chrijven, mijn eigen enhartig vertelt WiUem| t haar hartewens is. 3 t hij door een voorval m J ste af, want hij is ziek. Wou 4 iet geholpen worden- nog voordat er sla llen. Onze grootste a g t hij wordt opgepakt vo°.s. stig vallen van jong bodeitf s er geen hulp word g jjJ opt het beslist verkeer ,1 een kwestie van tijd illemijn. Wou'el tranen verzucht ze- J randert niet meer. Onze nit-" a Om redenen vanP"va$ verha] namen in bovenstaand gefingeerd. Door Jetty Ferwerda De mode roept dit seizoen bij menigeen een déja-vu gevoel op. Oude klassiekers uit de jaren vijftig en zestig duiken in een moderner jasje op, van het poloshirt tot de twinset. Ook de Hush Puppies zijn na dertig jaar terug van wegge weest. De familieschoen is ineens te zien aan de voeten van trendsetters. Na ruim dertig jaar afwezigheid is deze fluisterzach te, lichtgewicht schoen van waterafstotend suède aan een onstuitbare opmars bezig. Tenminste, in zijn geboorteland Amerika. Sinds de herintroductie begin 1995 zijn daar zeven keer zoveel paren ver kocht als normaal. Vanaf eind vorige week zijn de schoenen ook te koop in 23 filialen van Dolcis. Nederland volgt als eerste Europese land de Ameri kaanse trend. Het waren de blue suède shoes van Elvis Presley in de jaren vijftig, het zijn anno 1996 de 'pantoffels' van Sharon Stone, David Bowie, Jack Nicholson en een heleboel topmodellen. Dat dankzij enkele toon aangevende Amerikaanse ontwerpers, John Bartlett en Anna Sui. Zij wilden de Hush Puppies als acces soire gebruiken voor hun modeshow, maar vroegen de fabrikant de schoenen te leveren in afwijkende kleuren als citroen-geel, paprika-rood en lila. Met name de modieuze tinten verleidden veel (jonge re) mensen tot aankoop van een paar Hush Puppies. Anna Sui vindt ze uitermate passen bij haar stijl, die wat sullig en truttig aan doet. In Engelse termen ook wel Geek Chic genoemd: bloemetjesprints voor nette bloesjes, college-ruiten voor plooirokjes en een recht, simpel silhouet. Maar je hoeft geen fashionvic- tim te zijn, om toch te vallen voor de schoenen. Wie ze eenmaal aan heeft gehad, wil niet snel iets anders meer. Waar vind je nog schoenen die meteen als een pantoffel zitten en ook nog stevig stappen? Han van Zoelen haalde voor Dolcis de Hush Puppies naar Nederland. Begin jaren zestig maakte hij ook al de introductie mee toen hij nog werkzaam was bij Hut schoenmode. „In Engeland waren ze een rage. In Nederland werd het een schoen voor de massa, al vond de directie van Hut ze destijds te duur. Maar alles wat uit dat nonchalante Amerika kwam, was populair." De Hush Puppies zijn na hun hoogtepunt in de Sixties een beetje op de achtergrond geraakt, maar werden nog wel sporadisch verkocht. „Met de huidige opleving van al die retro-stijlen verwacht ik dat een jonger, wat meer trendy publiek voor de kleuren valt." Wie niet zo goed durft, kan nog altijd voor zwart, peperbruin of donkerblauw kiezen. De Hush Puppies zijn qua eigenschappen hetzelfde als dertig jaar geleden. De zool is licht van gewicht (de helft minder dan van een normale schoen), de binnenzool zit er los in en het suède is waterafsto tend en makkelijk te onderhouden. De naam is afkomstig van een schoenenvertegen- woórdiger die in de jaren vijftig bleef eten bij een klant. Hij kreeg speciale gehaktballen voorgescho teld, die zijn gastheer hush puppies (vert. koest! hondjes), noemde. Waarom? Om zijn blaffende hon den stil te krijgen, voerde hij hen die speciale gehaktballen. De vertegenwoordiger vond het de perfecte naam voor de schoenen. Oude klassiekers uit de jaren vijftig en zestig in een nieuw jasje. De Hush Puppies, van familieschoen tot mode-accessoire, foto's marc bolsius

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23