)ESTEM Adriaan van Dis over Afrika, medelijden en schuldgevoelens C2 ÏUWS korts ielefeld ïaar Japan terdam Arena iter stappen p olympische P*stede Boekenweek 8 MAART 1996 ;aan het einde van dit Svl pia Bielefeld. De verdej! 'rekt, tekent vrijdag na dj t bij de ploeg uit de Twee. keren bekeken voordat de voetballer heeft met zij„ veken met de club onder- am. „Hij stond ook in de kroningen", vertelde Ger- Ier uiteindelijk voor Biele- ambities van de club hem tromotie en heeft grootse [Erik Groeleken onder con- lan Ulrich Stein, midden-1 Ir Fritz Walter. Nathalie Geeris (24) heeft |j de Japanse club Suzuyo f le die een contract in Japan E de Sassenheimse formatie ubs heeft de KNVB nieuwe balwedstrijden in de eredi- f am gaat van 12 maart naar vedstrijd Roda JC - RKC brt stond. Het treffen Spar- 127 maart. Hjgt een met computertech-1' begint in maart met de aan- Veld, dat in augustus bij de |zijn. het Prescription Athletic i de gegevens over vochtig- voedingstoestand van het I let veld wordt zo voortdu- Jatregelen worden genomen, oijvoorbeeld popconcerten, ^n luchtdoorlatend systeem, oeciaal ontwikkeld voor het wordt 'het heilige gras' tij- ld. itract bij Roda JC vee jaar bij Roda JC. De 26-1 iade zijn het eens geworden Bibon, de 21-jarige spits van I juli voor vier jaar in dienst I eGids VRIJDAG 8 MAART 1996 DEEL Ik ben altijd een liberale activist geweest' boor Ton Verbeeten 'offie met warme melk en koek. Adri aan van Dis raakt de koek niet aan. De hotelkamer is ruim, het hotel in Brus- tasel statig, een tikkeltje vergane chic. Beschrijver reist met Connie Palmen de theaters in Vlaanderen langs. Kenspreuk van de tournee js Geletterde mensen. De grote zaal van De Voor uit in Gent zat gisteravond barstensvol. «.Heerlijk om te doen. Connie is uiterst collegiaal, vro- |j!t en een harde werker. In april en mei trekken we Boor Nederland. Daarna verberg ik me anderhalf Lr. Schrijven." beschrijver, gekleed als een heer in vrije tijd, voelt lich op deze hotelkamer evenzeer thuis als in zijn ■eenvoudige huurwoning in Amsterdam'. Hij spreekt Iter zijn Boekenweekgeschenk Palmwijn. Kdnaan van Dis: „Palmwijn kan hallucinatorische jlfecten hebben. Je kunt er een trip mee maken. Het is keen onschuldig goedje, hoor. Maar, als je het laat listen, gist het ook in je hoofd. De palmwijn speelt te grote rol in de culturen van West-Afrika. Daar beidt het als een drank die je in contact brengt met de eesteswereld en je verhalen influistert. In de dorpen rei je vaak een man, een palmwijn drinker, die wordt bezien als de middelaar tussen de lagere en de hogere larciano Vink valt mee. De l\A-bekerduel tussen Barce- St gewricht op. Bij onderzoek I >leek dat er in de knie van de is, kan Vink waarschijnlijk pedstrijd tegen RKC. Duitse voetbalbond (DFB) I asper voorlopig op non-actief I le afgelopen week gespeelde fh - Borussia Dortmund twee Sammer niet met een rode it door de Zweedse aanvaller ird aangepakt. Kapser deed |kaart af. Ook de aanslag van :h) op de vrije verdediger van kaart afgedaan. jij de training voor de Grand in Melbourne het formule-1- -ainingstijd gereden. De Liffl- tot 1.35,07. is in een Williams-Renault de een gemiddelde snelheid van Hill (GBr), eveneens met een trainingstijd was voor Jean ,664. Wereldkampioen Micha- ien Ferrari de negende tijd: bden met zijn prestatie. „Het At ik in de tweede ronde even |De nieuwe baan in Melbourne s op is gereden. Er ligt dan ook i b deze gladde baan kan ik de [ik weinig moeite met onze iets asfalt over te brengen." Voor pigde Verstappen nog een aan- Iet circuit is echt een circuit oi." tZ vijf birdies, vijf bogeys en een laagde in de eerste ronde v ideeltelijk in zijn opzet om ee Ier vooralsnog niet hoger dan j wel lekker. Gelukkig blaei het juiste ritme te^komen. niet gemakkelijk. leveriano Ballesteros na 1 1 toernooi. De man die 54 Royal Golf Rabat nog niet ;en gedeelde 128e plaats op- aans Open. r,ron- 'e) 68 slagen, 2. Fany (Fra),G son (Eng), Cejka (Dui), Roc B Zim)McHenry (Ier) 70,51.1» skiërs voelen zich thuis op :reldbekerwedstrijden do t van Lillehammer, het oen iden. Lasse Kjus paj£te.'jf°ene ivitfjell definitief de alg ndré Aamodt zegevierde op rdal won de wereldbeker ken behaalde haar eerst ouwen. GEN l I ste wedstrijd voor 23,9*' ui) 1.23,84, 3. Kostner (Ita) 0oS hn (Dui) 1.24,45, 6-cG?'fster(OosI ogt (Dui) 1.25,16, 9. Schuster Seizinger 545 pnt, 2. Meiss r 291, 5. Gtschl 267. 979,3. inger 1372 pnt, 2. Wachter oor wereldbeker: 1. ^pI?[naaaldie! j Kjus (Noo) 1.33,45, 4. Ru"g (Oos) j jerg (Zwe) 1.34,18, 7. Wird11 I. Ghedina (Ita) 1.34,49, 10- Skaardal 312 pnt, 2. Knauss unggaldier 239. lied beroemd is Thepalmwine drun- jari (1952) van de Nigeriaanse nijver Amos Tutuola, het eerste loek uit de verdrukte zwarte Afri- Jaanse literatuur. Tutuola schreef |et in het Engels. Zo ongeveer elk wrd moest hij in het woordenboek Ipzoeken. In het boek komen de pookjes van Grimm en van Moeder le Gans op zijn Afrikaans aan bod, Ie hele mythologische wereld, maar pan alsof alles werkelijkheid is. Men- (er. met twee hoofden, mensen met Jen been, heel dat wonderbaarlijk ika. lik de palmwijn als medium lm mijn hoofdpersoon, de oudere Louw Susan Courtland, te doen ont laten. In haar leven heeft ze veel lllende meegemaakt en ze verkeert in let soort verdoving, dat je wel vaker "t bij mensen. Ze is een overlever, i niet meer nadenken over wat kaar overkomen is. Er zit een groot pksel op haar leed en op haar herin- "ingen. Daar onder kolkt het. Dat laat ze zo. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat olke mensen, als ze de dood onder Ren komen, toch zoiets willen als fraak nemen op dat verdoofde Ze willen alsnog iets doen, s betekenen. Met de dood onder Jffl komt het leven meer in zicht, pt klinkt cynisch, maar het is dik- TO zo. Daarom zie je ook dat men- P net één been de wereld rond wil- P lopen. Talent is een verdoezeling I® onvermogen. Als je weet dat iets hogelijk is, streef je ernaar. 1 is het ook met deze vrouw. Ze est voor een houding ten opzichte pn het slachtofferschap van de Afri- ff'Paar Het thema van Palm- JR Tijdens mijn reizen heb ik ont- r hoe misplaatst de rol van de r erlmg die arme landen is. die vreemde schuldgevoelens rwi hls westerlingen hebben, over «schuldgevoelens die je zelf hebt, et het grote witte westen in Afri- l_i™monieën heeft verstoord, f leden heeft opengelegd, gods- Ik» eft °PgHegd, talen heeft Li®!01' daarover heb ik lang L* slavemij- Als je al geen i»/eVOe'ens ^eht> dan worden ze le ie aafSedragen in de contacten C.' i1" de mensen hebt. In die contacten word je "ïonteerd met jjet slachtofferschap, met Afrika grote bedelnap. In Palmwijn voer ik een debat nam i over de verschillende opvattingen die ■arover bestaan." ÏÏand en aP°calyptische gebeurtenissen in L'! y!en Zlch af op een eiland voor de kust fcn Adriaan van Dis schreef zijn grote Pïïil duinen (1994), bekroond met de Gou- s nn? .met Trouw Publieksprijs, in afzonde- Kin vLj edand Gorée. Het eiland kwam in het E de zeventiende eeuw in handen van de Hol- die er driekwart eeuw later weer door de Ikar 6 Tuen veriaagd. Gorée ligt voor de rede van piilinie|n?nSta V3n ^ene§a''Is Gorée Het eiland samIanD'S: "^ee' Het is een gefantaseerd eiland, mee,nraaPsjel van Sierra Leone, van de Casa- fjet z"udgebied van Senegal en van Nige- [Uika se "sch voor de problemen van West- |eheéigi)arftisdlscHe bewegingen, regerende elites ig Versusn c an Hevoordelen, een islamitische rerge- "Pblazen" ^gelden te krijgen dut'kan0 ,e^aar, dan zul je zeggen: 'Kan dat?'. ®d. Er st n,atuurHjk, want het is een fantasie- t u. i 0°H; 'Wie zich herkent en het eiland en teveel fantasie. Het bestaat niet'." een christelijk volksdeel, olievondsten en van oliepijpieiciingen om de verzeke- „Ik ga nog een stapje verder in de symboliek. Het motto van het boek is een zeer geheimzinnige spreuk, die voor mij Van grote betekenis is. Uiteindelijk gaat Palmwijn over het afwijzen van slachtofferschap. Wat heeft Afrika, wat hebben mensen aan andermans medelijden? Niets. Ze hebben hooguit iets aan daad werkelijke hulp, maar niets aan compassie. Dan staat er: 'We carry within us the wonders we seek without us: There is all Afrika and her prodigies in us' (van Sir Thomas Browne, uit Religio Medici, 1643). Ja, 'we dragen in ons de wonderen die we buiten ons zoeken: in ons zit heel Afrika en al zijn wonderen'. Het gaat in zekere zin over ons zelf. Dus dat Afrika staat eigenlijk ook voor het slachtoffer. In die zin, dat klinkt natuurlijk heel raar, heeft het voor mij ook te maken met Indische duinen. Ook daarin wijs ik het slachtofferschap af. Je moet op een gegeven moment je eigen pad vinden, je ellende terzij de schuiven, jezelf een plek gunnen, jezelf opnieuw uitvinden. In die zin verschillen, naar mijn opvatting, een mens, een land, een continent niet zoveel van elkaar." Wildpark „Dat heruitvinden van Afrika is belangrijk. In het boek komen allerlei figuren voor die allemaal menin gen over Afrika verkondigen. Voor een deel van de westerlingen is Afrika een groot wildpark. Dat is de safari-leugen. Negenennegentig van de honderd Afri kanen hebben nog nooit een leeuw of een neushoorn gezien. Die zijn er bijna niet meer en die er nog zijn, zitten opgeborgen in wildparken. Anderen willen dat Afrika het zuivere continent blijft. Laat de eenvoud de eenvoud. Laat de roodbestofte wegen roodbestoft. En liever geen auto, geen koel kast, geen televisie en liever wel dat gezellige familiale zorgen voor elkaar. Juist daar, onder die plicht voor je familie te zorgen, lijden de mensen verschrikkelijk. Het staat iedere zelfontplooiing in de weg. Om die reden vluchten jongeren naar de grote stad. Dat zuivere Afrika bestaat dus niet meer. Afrika is een schuldig con tinent geworden. In je streven naar onafhankelijkheid, naar het heruitvinden van jezelf kun je niet onschuldig blijven. Je moet verantwoordelijkheden nemen en dat betekent dat je schuldigheid ervaart." „Waar ik voor pleit is dat al die landen een plek vinden in onze geschiedenis en in ons bewust zijn. Veel mensen uit die landen wonen al onder ons. In de toe komst zullen zij voor onze aow moeten zorgen. Daarom is het heel belangrijk dat we weten uit wat voor cultuur ze komen. Nou pleit ik niet voor cultuurrelativis me, maar voor het domweg weten dat het bestaat. Ik probeer met dit boek simpelweg aan iemands oorlel te trekken. Dat is de enige ambitie die ik heb. Geen grote boodschappen, al lijken die er wel in te zitten, maar gewoon: denk er eens aan dat het ook anders kan, dat er landen zijn waar andere wetmatigheden gelden, dat er volkeren zijn met een andere holocaust dan de onze. „Bijvoorbeeld die van de slaver nij. Daar weten we niks van en als we er al wat van weten dan gaat dat over de rol van de blanken. Dat het zo erg is dat we die men sen uit het land hebben wegge voerd en dat het zo goed is dat we de slavernij zelf hebben afge schaft. We weten absoluut niet wat het betekent voor een land als Mozambique, dat twintig pro cent van zijn bevolking, de beste en de sterkste zonen, zag weggevoerd. Het gaat niet om het schuldgevoel, het gaat om het weten wat het betekent als je een hap uit een cultuur wegsnijdt. De indringer die komt, die bewapend is en die plotseling taal, geloof, alles wegneemt. Wat betekent dat? Voor een deel ligt daar de oorzaak van de gelatenheid van de Afrikanen." Waterpunt „Daarom is het heruitvinden van Afrika door de Afri kanen zo belangrijk. Dat gaat met veel pijn en moeite en vaak met het nodige radicalisme. Voor een belang rijk deel zouden we dat proces los moeten laten. Daarmee pleit ik niet voor het afschaffen van de ont wikkelingshulp, maar wel voor het afschaffen van de gang van zaken waarin een witte bwana weer even een waterput komt slaan. Ik pleit voor een andere vorm van ontwikkelingshulp die het mogelijk maakt dat er een drukpers komt en dat er kranten verschij nen in de volkstaal zodat je daarmee de democratise ring, ik zou bijna zeggen de opstandigheid bevordert. Nee, het is niet echt een lachebekjesboek geworden, maar men kan zich misschien verlustigen in de stijl. Ik heb ook geen echte antwoorden. Ik heb ook niets willen zeggen, ik heb iets willen maken. En dat is een heel verschil. Voor de goede órde, ik citeer hier Paul Valéry." Elvenvoetjes „Mijn betrokkenheid met Afrika is natuurlijk voor een deel ontstaan tijdens mijn reizen. Eigenlijk voor De 61e Boekenweek, van woensdag 13 tot en met zater dag 23 maart, staat in het teken van de Zuid-Ameri kaanse en Caraïbische litera tuur en kreeg als motto de nostaligische kreet Eeuwig El Dorado mee. Reisliteratuurschrijfster Carolijn Visser schreef in opdracht van het CPNB het Boekenweek-essay Het goud van Bonanza. Daarvoor keer de zij terug naar Nicaragua. Adriaan van Dis schreef het Boekenweek-geschenk Palm wijn, dat in een recordoplage van 643.000 is uitgebracht. Iedereen die gedurende de Boekenweek voor 19,50 aan Nederlandse boeken koopt, krijgt van de boekhandelaar een gratis exemplaar. Beide boeken worden bespro ken op pagina D2 in deze Grote Gids. Maarten Steenmeijer, hoofd docent Spaanstalige letter kunde in Nijmegen, geeft op pagina D3 zijn visie op de Latijns-Amerikaanse litera tuur van Jorge Luis Borges tot Isabel Allende. In het kader van de Boeken week organiseert de Stichting Literaire Aktiviteiten Breda (SLAB) op vrijdag 15 maart een Boekengala in café Oncle Jean in Breda met Fleur Bourgonje en de muzikanten Carlos Jaramillo Luna en Daniel Pascual. Carolijn Vis ser komt dinsdag 19 maart naar De Bussel in Oosterhout om haar Boekenweek-essay toe te lichten. De Surinaamse schrijfster Cynthia Mcleod is op maan dag 18 maart in de biblio theek in Bergen op Zoom. In dezelfde plaats houdt Gerrit Komrij op vrijdag 22 maart een lezing (café Het Zwijns hoofd). het eerst toen ik na mijn studie Nederlands Zuid-Afrikaans ging studeren. Dat kwam domweg omdat ik een gedicht van Breyten Breytenbach las. Dat hing op een wc. Wintervers heette het. Ik dacht: jeetje wat een prachtige taal, alsof het Nederlands uit de klei wordt getrokken en plotseling elvenvoet jes krijgt. Het was pure schoonheid waardoor ik betrok ken raakte en na die schoonheid kwam de poltieke betrokkenheid. Ik kwam tot de ontdekking dat veel van mijn 'geliefde Zuid- Afrikaanse schrijvers niet konden schrijven wat ze wilden. Breytenbach leef de in balling schap in Parijs omdat hij met een Vietnamese vrouw was getrouwd, het boek Kennis van de avond van André Brink werd verboden. Ik raakte bevriend met die mensen en daardoor kwam ik in de journalistiek terecht. In het land der blinden is een oog koning. Ik wist iets wat anderen nog niet zo goed wisten. Daar wilde ik over berichten." Betrokken „Op het persoonlijke vlak heeft het ongetwijfeld te maken met mijn achter grond. Ik ben een kind, opge groeid in een oud-Indisch- gastenmilieu. Daarmee voel de ik me solidair, althans bij betrokken, wanneer de bui tenwereld ons, hen, als 'blau wen' zag. Daar hoorde ik toch ook weer niet bij omdat ik een 'totok' was, een echt Hollandse jongen die de oor log niet had meegemaakt, niet in een kamp had gezeten, en die puistjes kreeg van sambal. Dat gevoel, je hoort erbij en je hoort er niet bij, en het idee dat je een bruggenbouwer bent tussen twee culturen, dat heeft mij altijd geboeid. Daar bij komt nog de afstand tot het eigen land. Bij ons thuis werd je opgevoed met het begrip 'die Hollanders'. Alsof het om een vreemde stam ging. Daar heb ik altijd naar gezocht in de boeken die ik als kind las. Ik vereenzelvigde me met de rol van bruggenbouwer. Dat is bij me gebleven tijdens mijn studie en mijn reizen. Ik ben altijd een liberale activist geweest." Schrijven „Nu ik aan het schrijven ben en alleen maar schrijf, wat ik nu drie, vier jaar doe, merk ik dat ik de behoefte heb me helemaal te verdiepen in een onderwerp. Dit boek mocht niet te dik worden en ik wilde toch iets essayistisch schrijven en dan ook toch weer voor een groot publiek. Dus moest het een spannend verhaal worden. Ik heb nog nooit zo nagedacht als bij dit boek. Ik lag maar op bed met een zwaar hoofd van hoe zeg ik het nu duidelijk en toch niet al te opgelegd. Daar heb ik mezelf niet eerder de tijd voor gegund. Ik ben echt op alle punten een laatbloeier. Maar, we zetten gewoon door. Zo is het met het schrijverschap ook. Ik ben niet iemand die er meteen bam boem staat, al mag ik niet klagen over het publiek dat ik heb. Ik probeer me nog steeds te ontwikkelen, zei de oude sok. Adriaan van Dis: „Het heeft voor mij ook te maken met 'Indische duinen'. Ook daarin wijs ik het slacht offerschap af. Je moet op een gegeven mo mentje eigen pad vin den, je ellende ter zijde schuiven, jezelf een plek gunnen, jezelf opnieuw uit vinden." FOTO KLAAS 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15