l^inst Van Melle daalt 11 procent CAO-akkoord bereikt in streekvervoer endbureou ïedewerkers rionteur Tiwanden n monteur bsJïïiKKi- Voorzichtigheid voorop bij Oost-Europabank urbus en Boeing slepen Jjardenorders binnen 'Nieuwe terminal haven Amsterdam' Gesprek met banken biedt Fokker geen duidelijkheid Meeste auto-verzekeringen worden opnieuw duurder DESTEM ECONOMIE A7 Bredase snoepfabrikant wil aantal producten uitbreiden om minder op Mentos te hoeven leunen ascon Montageservice Dolan Betere resultaten voor fondsen van VastNed Groep CLT verkoopt uitgeverij Télé Star ECONOMIE KORT Unilever verkoopt deel make-up-poot Lagere nettowinst Rodamco Bata wil overname winkels CAO-conflict banken laait weer op Europese Commissie heeft vertrouwen PTT Telecom in Primeurcard CAO-overleg KLM vastgelopen \ART 1996 A6 erkt 20.650-21,250 kt 22,850 /erkt 245-315 kt 360 I Street DONDERDAG 7 MAART 1996 05/03 06/03 signal 587. 587, brands 47 46'/, tel.tel 64% 64'/, o corp 707. 70'/, oinc. 3114 31'/, company 52 51'/, 147, steel 147. g co 817. 807. gton sfe 81 82 20'/, acific 20% ron 55% 56 lita 16% 15 59 iler 577. >rp 81 807. edison 33 32'/, equipm. 65 62'/, int nemours 80% 79'/. chemical 80% 80% 75% man kodak 73% ncorp 80 82'/, motor 32% 32'/, electric 787. 77 motors 527. 52'/, lyear 50% 51 fett-pack. 96% 937. jus.mach. 119 117 26 dustries 26% airlines 33% 33'/, 407. 40'/, onnell 89% 88'/. ck co. 68 66/, bil oil 111% 11214 ega financ. 32 31 ips 41% 41'/, al dutch 1407. 1407, rs roebuck 49 47 acoinc. 80% 83'/, velers 67% 677, ted techn. 110 110% stinghouse 18% 18% itman corp 23% 237, olworth 14% 15 hebben gisteren een koord bereikt over een we CAO voor de 12.000 Jchaüöeurs. De vakbonden en X directie van de overkoepe- pndeVSN-groep kwamen een I jarige CAO overeen met '„loonsverhogingvan3 pro mt op 1 januari van dlt Jaar 2 procent op 1 januari II. IOnderhandelaar D. Ketting van E fervoersbond FNV spreekt van 'een zeer evenwichtig en goed contract'. De CAO-onderhandelingen in het streekvervoer mondden vorig jaar uit in een bitter conflict tus sen de Vervoersbond FNV en de VSN-directie over de dienstroos ters van de chauffeurs. Dat leidde tot wekenlange stakingen, waar bij de bussen op last van de rech ter in de spitsuren moésten rij den. Bij het begin van de onderhande lingen dit jaar legde VSN de eis op tafel dat chauffeurs voortaan in de uren dat ze ander werk deden dan het besturen van een bus minder betaald zouden krij gen. Uiteindelijk is in het CAO- akkoord opgenomen dat de VSN chauffeurs kan verplichten bui ten de spitsuren taxi's en tou ringcars te rijden. Daarbij blijft hun normale CAO echter wel van kracht. De werkgevers zijn tevreden met deze afspraak. Het kost ze welis waar iets meer dan ze aanvanke lijk wilden, maar ze bereiken de volgens hen zo noodzakelijke flexibele inzet van de bus chauffeurs. De bonden zijn tevreden omdat volledige betaling overeind is gebleven. Bonden en werkgevers hebben ook een afspraak gemaakt over extra ATV-dagen. Werknemers beneden de 50 jaar krijgen met ingang van. de dienstregeling 1997/1998 vier extra ATV-dagen en daarbovenop nog een eenmali ge ATV-dag. De VSN-groep is buitengewoon ingenomen met de wijze waarop de CAO-onderhandelingen dit jaar zijn verlopen. „Na de tumultueus verlopen gang van zaken vorig jaar zijn partijen er nu in stilte en zonder grote problemen snel uitgekomen. Dat is een compliment waard aan de bonden en misschien ook wel een beetje aan ons zelf," aldus VSN- woordvoerder C. Sleddering. Bestuurder Ketting van de Ver voersbond FNV heeft geconsta teerd dat er bij beide partijen duidelijk de wil aanwezig was om er aan tafel uit te komen. Hij ont kent dat de bonden zich gematig der hebben opgesteld, gezien de kwaliteit van het akkoord. Wel heeft volgens hem, ook bij de VSN-directie, meegespeeld dat niemand er baat bij zou hebben als er 'weer zo'n chaos zou ont staan als vorig jaar'. Lr Paul Verlinden usterdam/Breda De Bredase snoepfabrikant Van Melle eeft de winst vorig jaar met 11 procent zien dalen tot 48,3 mil- n gulden. Volgens directie-voorzitter I. van Melle is de winst [daarmee terug op een 'realistisch niveau' na het zeer goede advieskoers vorige koers slotkoers gisteren laten bieden exclaim n/b dividend x dividend 310 4,00 4,00 303 0,60 0,50 319 2,70 2,70 b 505 1,40 1,40 442 2,00 2,10 389 11,10 11,00 b 485 2,20 1,80 324 1,20 1,00 497 1,30 1,50 498 1,60 1,60 321 0,80 0,90 1178 6,60 6,40 872 3,80 3,40 437 1,80 1,60 300 80,00 a 78,00 1000 66,00 a 64,80 1007 44,50 44,00 1693 0,60 0,50 389 0,80 0,90 707 1,50 1,50 865 2,60 2,40 a 658 4,50 4,50 1050 0,50 0,60 525 3,70 3,20 2308 1,60 1,50 383 0,70 0,60 368 2,70 2,50 1008 1,80 2,20 b 478 4,20 5,10 431 2,00 1,60 828 3,20 3,00 519 0,70 b 1,00 595 4,40 5,80 390 0,40 a 0,30 420 1,00 0,60 3,80 462 4,60 534 2,40 2,20 685 1,40 1,30 308 0,40 0,40 588 1,20 a 1,20 365 3,30 3,30 567 1,10 0,70 2110 1,00 0,90 2670 33,50 a 32,00 b 2705 6,00 b 5,70 2670 40,00 a 38,00 b 433 848 3,50 2,70 a 1,70 1,00 882 0,60 1,10 316 4990,00 5030,00 liverse lokaties in Nederland gemotiveerde kandidaten, i weken beschikbaar en neDi ;g opstaan, dan kan je direK iordt thuis opgehaald, ig in Oosterhout of Dongen. laties zijn wij op z?e£. chillende lokaties in Nedermnaj Je bent leergierig, techniscn probleem met vroeg opstaan, in Oosterhout of Dongen. 17 tot 24 jaar. 5-561192 de regio zoeken wij een ..machines zowel elektrisch sfl n Engels en Duits is een 1.00-17.00, zat. van 9.00-13- ongen. Tel. 0162-322440^ gjt omzet van de snoepfabrikant uit-tella, Mentos) steeg in i met 2,6 procent naar 707 „gulden, j Melle vertelde gisteren tij de persconferentie in dat het bedrijf druk j is zijn assortimment te i. Het belangrijkste pro- j van Van Melle is Mentos. Üet mintsnoepje is goed voor 50 t van de omzet. „We zijn «afhankelijk van Mentos. Ik itoe dat dat een probleem is. concurrentie ligt op de loer. i Mentos is voor ons ook de i kanshebber om verder te „in nieuwe markten." :1 veel kleiner, is Fruit-tella Mentos een belangrijke it van het bedrijf. Dit jaar wil n Melle een heel nieuwe pro- Li op de markt zetten dat vol gens directie-lid E. van Dijk de olie heeft om Fruit-tella qua i te evenaren. Wat voor t het is, houdt hij angst- g geheim. I wil Van Melle het in Ie Verenigde Staten zeer succes- olie Airheads ('een platte plak Inbaar product') ook in Euro- la op de markt zetten. „Dat zijn loan aan het testen. De smaak i Europeaan is toch weer dan die van de Ameri- |aan," aldus Van Dijk poord-Amerika door het succes van de was Noord-Amerika jaar de best presterende van Van Melle. In Zuid- Imerika daarentegen gingen de aken minder goed. In Brazilië 'ig Van Melle gebukt onder de van de regering om |einflatie tegen te gaan. Het jaar Maar met verlies afgesloten. Zuid-Amerika zijn igoed voor 19 procent van ((omzet van Van Melle. it-Europa blijft, met een ntage van 52 de .rijkste regio voor Van Mel- De winst daalde hier echter. (bi verzadigde markt," aldus «Melle. Als voorbeeld gaf hij (Ierland waar per hoofd van de polking jaarlijks tussen de 5 en o aan suikerwerk geconsu- nerd wordt. consumptie blijft al jaren jbjk. Stijgende inkomens heb- aar geen enkel effect meer 'opa heeft Van Melle met concurrentie te maken, cldt ook voor Centraal- en W-Europa, goed voor 11 pro- Plï® de omzet, „Daar hebben f® te lijden ondier het succes 1 eerdere jaren," aldus Van lie, Pe "jfen daar als een van de pc Westerse bedrijven actief, Floor we een snelle groei [fMakten. Nu komen daar 1 opdagen waardoor .«en vechten om ons f«aandeel te houden." moet de komende jaren vooral uit Azië komen, waar Van Melle een fabriek in China aan het bouwen is. China wordt na Indonesië en de Filipijnen het derde land in het Verre Oosten waar Van Melle een productie locatie krijgt. Ook is Van Melle nu de Indiase markt aan het onderzoeken. De verkoop van de producten start daar mogelijk al snel. „Maar een productie-locatie zal daar zeker niet voor 1998 ver schijnen," aldus Van Melle. Groei Azië (17 procent van de omzet) liet vorig jaar een stabiele winst gevendheid zien. De groei in Indonesië en de Filipijnen wer den enigszins teniet gedaan door de omzetdaling in Japan en Tai wan. De investering in de Chinese fabriek bedraagt 40 miljoen gul den. De helft van het totale inves teringsbedrag dat Van Melle voor volgend jaar gereserveerd heeft. De investeringen worden daar mee beduidend hoger dan de 56 miljoen gulden in 1995. De hoge investeringen zullen de winst Van Melle dit jaar enigs zins onder druk zetten. Een winstverwachting sprak Van Melle echter niet uit. Ook omdat de valuta-ontwikkelingen onvoorspelbaar zijn. Zo werd de winst vorig jaar weer flink gedrukt door de harde gulden. Het bedrijf gaat er wel van uit dat de doelstellingen dit jaar weer gehaald worden. Zo heeft Van Melle als doelstelling dat de netto-winst als percentage van de omzet tussen 5 en 7 procent ligt. In 1995 bedroeg dat percentage 6,8 procent. Het jaar ervoor 7,9 procent. Van Melle gaat er vanuit dat dat laatste percentage niet snel meer gehaald wordt. „1994 was dan ook een jaar waarin wer kelijk alles meezat. Dat heb ik nog nooit meegemaakt." 40 procent Van Melle hanteert een percenta ge van 40 procent als ondergrens voor de solvabiliteit (eigen ver mogen in verhouding tot balan stotaal). Met 59 procent in 1995 zit het bedrijf daar ruim boven. Er zit dan ook behoorlijk wat vlees op te botten om bijvoor beeld een grote overname te financieren. „We zijn ook op zoek naar over namekandidaten en we hebben vorig jaar ook enkele gesprekken gevoerd, maar die zijn afgeketst." Hoewel Van Melle ook Europese bedrijven op het oog heeft, kijkt het bedrijf met name naar de opkomende markten als het om overname-kandidaten gaat. Hoewel de winst per aandeel vorig jaar daalde, stelt Van Melle mede gezien de goede kasposi- tie voor het contante dividend op 2 gulden te handhaven. Bij Van Melle werkten vorig jaar 2500 mensen, waarvan 1100 in Nederland. ps de 3. Er zijn vacatures op alle n|Veau!; verse richtingen. Alle redei vandaag bij ons langs te kom» (076) 522 25 16 :5a, (076) 501 85 00 (0168)38 13 21 1162)43 65 20 (076) 596 97 85 168) 33 50 10 •'en meegedeeld. gen genoemd, en zou orders 3,2" miljard pioeid m-"1jard gulden) zijn FdtdaU1 kana'ïsten §aan Les,i Airbus flinke prijs- L„ 8lsteren bekend L|t°rïr te Plaatsen eirio «e aanse aartsri- 1 vlieat.l §aat om acht" ^jj'®,va? het nieuwe e uij, f °P basis van de offi- Kar (4 e a.,.otaal 2T miljard «a kwtrd gUlden) zou" I«twoo va j,en °PtieS °P koont toestellen, tuin» .van. Airbus dertien De productie van Mentos-snoepjes bij Van Melle. Door Klaas Hoeneveld (anp) Londen (anp) - De Oost-Euro- pabank pronkte gisteren met een forse winstgroei over het afgelopen jaar. In het vijfde jaar van haar bestaan hebben de projecten waarbij de bank betrokken is, eindelijk een redelijk rendement opgele verd, zo verklaarde Bart le Blanc in een toelichting op de cijfers. De Nederlander is vice-president en verantwoordelijk voor het financiële beleid van de organi satie die voluit de Europese bank voor wederopbouw en ontwikke ling (EBRD) heet. Hij noteerde op het hoofdkantoor in Londen het afgelopen jaar 6 miljoen ecu (12,3 miljoen gulden) aan dividend uit deelnemingen in bedrijven en nog eens 37 miljoen ecu (76 miljoen gulden) aan boek winsten uit de verkoop van belangen. Dat resulteerde in een winstgroei van 1,0 miljoen ecu (2,05 miljoen gulden) tot 7,5 mil joen ecu (13,4 miljoen gulden). „Voor het eerst kregen we geld binnen uit onze eigenlijke activi teiten," aldus Le Blanc. De Le Blanc FOTO ANP inkomstenstroom uit het oosten moet in zijn ogen nog flink aan wassen. „Nu halen we 36 procent uit onze bancaire activiteiten. De bulk komt uit onze treasury. Dat hopen we binnen niet al te lange termijn te veranderen. We zijn tenslotte geen beleggingsmaat schappij, maar een bank." De Nederlander rekent erop dat de inkomsten uit projecten zullen toenemen. Op de meeste leningen geeft de bank voor een bepaalde tijd een vrijstelling van de aflos sing mee, zodat de Oosteurope anen zich in de eerste jaren niet druk hoeven te maken over het terugbetalen. Zij maken slechts een klein bedrag aan rente over. Pas na verloop van tijd moeten zij ook de hoofdsom gaan aflossen. Voor de eerste leningen die de bank vers trekte, is die tijd zo langzamer hand aangebroken. Toch is Le Blanc is enigszins terughoudend. „Ervaring met het terugbetalen hebben we niet," stelt hij vast. Een onzekere factor is verder het bedrag dat aande- lenparticitaties opleveren. De bank zal ook dit jaar afscheid nemen van projecten die zij heeft helpen opbouwen, maar hoeveel participaties dat zullen zijn en welke bedragen daarmee zijn gemoeid, is nog onduidelijk. Welk resultaat de ontwikkelings bank het lopende jaar gaat neer zetten, durft de vice-president dan ook nog niet te voorspellen. De bekendmaking van de fikse winstgroei komt een maand voor dat de aandeelhouders (de aange sloten landen) in de Bulgaarse li! J^/afp/anp) - De. Amerikaanse leasemaatschappij J|™nal Lease Finance Corporation (ILFC) heeft bij het "liegtuigbouwconsortium Airbus Industrie 38 vlieg veld en opties genomen op nog eens acht toestellen. Estate order voor A320 en A321. Bij de opties gaat ElL!ype A330-200, heeft het om A330's en A340's. De A330-200, waarvoor ILFC de eerste klant is, wordt geleverd vanaf april 1998. Het is een ver lengde versie van de A3 30 met een groter bereik. Het toestel kan 256 passagiers vervoeren en 11.800 kilometer vliegen zonder te tanken. ILFC, onderdeel van de verzeke ringsgigant American Interna tional Group, was ook de 'laun ching customer' voor de A319 en de A320. „We zijn zeer trots dat ILFC opnieuw vertrouwen heeft getoond in onze verder ontwik kelde vliegtuigen," aldus Airbus topman Jean Pierson. In Airbus Industrie participeren het Franse Aerospatiale (37,9 procent), het Duitse Dasa (37,9 procent), British Aerospace (20 procent) en het Spaanse Casa (4,2 procent). bikini het type A330- fs 91 in int i°' twaalf A340- rVan de J 3 twaaW toestel- 1 «temere types A319, Breda (anp) - Twee fondsen van de VastNed Groep, Vast Ned Retail en VastNed Offi ces/Industrial, hebben de winst in 1994 opgeschroefd. Het winkelfonds Retail houdt daarentegen het divi dend op hetzelfde niveau, terwijl Offices/Industrial meer dividend wil uitbeta len. Retail zag ondanks de slechtere markt van winkel panden de nettowinst met f 2,1 miljoen stijgen 58,9 mil joen gulden. De directie van VastNed stelt bij dit fonds een keuzedividend voor van 7,85 gulden per aandeel, net zoveel als in 1994. Dat divi dend kan geheel in contanten worden geïncasseerd of 2 gulden in contanten en een nader te bepalen percentage in aandelen ten laste van de agioreserve. Offices/Indus trial boekte een direct beleg gingsresultaat van 24,9 mil joen gulden, 1,6 miljoen meer dan in 1994. De directie wil per aandeel een dividend uit keren van 4,67 gulden, tegenover 4,56 gulden in 1994. Van dat bedrag krijgen beleggers 2,32 gulden in con tanten en een nader te bepa len percentage in aandelen ten laste van de agioreserve. Amsterdam (anp) - Het Ame rikaanse overslagbedrijf Ceres heeft vergevorderde plannen om in de Amerikaha- ven in Amsterdam een nieuwe containerterminal te bouwen. Dit heeft het gemeentelijk havenbedrijf Amsterdam bevestigd. Ceres heeft over de plannen een raamovereenkomst gesloten met de gemeente Amsterdam. De gemeenteraad moet op 3 april zijn oordeel geven. De terminal met een capaciteit van tenminste 400.000 laadkisten per jaar, moet een geduchte con current worden van de Noord- Duitse havens. Het bedrijf zal werk bieden aan ongeveer drie honderd mensen. De bouw van de containerterminal vergt een tota le investering van 150 miljoen gulden. De eigenaar en oprichter van Ceres, de van oorsprong Griekse Christos Kritikos, bemoeit zich persoonlijk met de plannen. Zijn bijnaam 'Mr. Con tainer' heeft hij verdiend door nadat hij zonder een drachme of dollar op zak in New York was aangekomen, daar een havenbe drijf te beginnen dat met een overslag van 1,3 miljoen contai ners nu het derde in grootte in de Verenigde Staten is. Naast New York heeft Ceres ook een vestiging in Halifax (Cana da). Bij de onderneming werken ongeveer 1200 mensen. Volgens de advocaat van Ceres in Neder land, Mr. Th. van Maaren, is het bedrijf vooral zo succesvol wegens de hoogwaardige techno- logiën waar het mee werkt. De plannen van Kritikos hangen nauw samen met de voorgenomen overname van het failliete haven bedrijf Combined Terminals Amsterdam (CTA). Met de gemeente Amsterdam heeft Ceres enige tijd geleden al overeen stemming bereikt over zaken als de huur van de bedrijfsterreinen. De onderhandelingen met de curatoren van CTA zijn echter nog niet afgerond. Ceres wil de bestaande activiteiten van CTA - overslag van containers, auto's en cacao - handhaven. De werkgele genheid bij CTA is daarbij veilig gesteld. CTA behandelde vorig jaar ongeveer 80.000 containers. Ceres ziet in CTA een basis om zijn activiteiten naar het Europe se continent uit te breiden. De bestaande faciliteiten bij CTA zijn voor de uitbreidingsplannen van Ceres echter te klein en te ouderwets. Betrokken partijen verwachten dat er begin april ook meer duidelijkheid komt over de toekomst van CTA. Na het faillis sement zijn de curatoren erin geslaagd om van CTA weer een goed lopend bedrijf te maken. De onderhandelingen over de overname duren nog enige tijd, omdat er veel partijen bij zijn betrokken. Het gaat volgens Van Maaren om een ingewikkelde Luxemburg (afp/anp) - Het Luxemburgse mediaconcern CLT, grootaandeelhouder van de Nederlandse tv-zen- ders RTL4 en RTL5, ver koopt de tijdschriftenuitge ver Télé Star voor 1,4 miljard Franse frank (ruim 450 mil joen gulden) aan de Britse groep EMAP. CLT wil de opbrengst gebruiken voor uitbreiding van de activiteiten op het gebied van televisie en radio, zo heeft het bedrijf woens dag meegedeeld. Het belangrijkste tijdschrift van Télé Star is het tv-blad Téléstar. Daarvan worden wekelijks in Frankrijk en België twee miljoen exem plaren verkocht. De uitge verij bezit verder Top Santé, met een oplage van 695.000 stuks het grootste Europese maandblad op het gebied van gezondheid, en het spel letjes- en puzzelblad Télé Star Jeux (oplage 216.000). Van onze Haagse redactie Den Haag - Het is nog niet duidelijk of Nederlandse financiers bereid zijn geld te steken in een zelfstandig, afgeslankt Fokker. Gisteren vond een gesprek plaats tussen een aantal grote banken, enkele grote pensioenfondsen, de bewindvoerders van Fokker en minister Wijers (Economische Zaken). Maar na afloop wilde geen van de partijen iets kwijt over mogelijke resultaten. „Op basis van de conclusies van deze bijeenkomst zullen de bewindvoerders de scenario's verder uitwerken en implemente ren," luidde Wijers korte verkla ring na afloop van het gesprek, dat hij 'goed en nuttig' noemde. De bijeenkomst vond plaats op initiatief van oud-bankier H. Langman en oud-Stork-topman F. Sickinghe, die op verzoek van de bewindvoerders al enige weken pogen Nederlandse finan ciers te interesseren in deelname in een zelfstandig Fokker II, ook wel het BV-Nederland-scenario genoemd. Fokker zou voor een zogeheten 'doorstart' na faillisse ment ruim een miljard aan nieuw kapitaal nodig hebben. Aan het gesprek gisteren namen in ieder geval ABN Amro (Fok kers huisbankier), ING, Rabo bank en enkele pensioenfondsen van grote bedrijven deel. De instellingen hadden hun finan cieel deskundigen op het terrein van lease-constructies afgevaar digd. De oprichting van een lea se-maatschappij voor de Fokker vliegtuigen is noodzakelijk om het noodlijdende bedrijf een nieuwe kans te geven. De Chinese staatsmaatschappij Avic en het Zuid-Koreaanse Samsung zijn ook 'nog steeds in de lucht' als overname-kandi daat, bevestigden gisteren zowel Haagse bronnen als Fokker. Maar een bod ligt er nog niet en de bewindvoerders staan onder grote tijdsdruk. Het boedelkrediet, dat Fokker sinds eind januari op de been houdt, loopt eind volgende week af. hoofdstad Sofia een besluit moe ten nemen over de gevraagde kapitaalsuitbreiding. Het fraaie eindcijfer zou de aarzelingen kunnen wegnemen die een aantal landen hebben over het bestaans recht van de bank. Eventuele twijfels over het resul taat onder de streep wil Le Blanc wegnemen. Het winstcijfer is via boekhoudkundige ingrepen mak kelijk op te krikken, door bij voorbeeld minder geld opzij te leggen voor mogelijke stroppen in de toekomst. Maar de vice-president wil niets van manipulatie met de cijfers weten en wijst in dit verband op de versnelde afschrijving en de verdrievoudiging van de voorzie ningen die de winst juist gedrukt hebben. „Als we echt de blits willen maken, hadden we een dikke winst moeten laten zien," aldus Le Blanc. „Maar dat is niet de lijn van het financiële beleid dat ik hier voer. Wij geven prioriteit aan het opbouwen van reserves boven het vertonen van hoge net towinsten. Hier is dus sprake van prudent, conservatief Hollands bankieren." zaak. De nieuwe terminal van Ceres moet begin 1999 operatio neel zijn. Rotterdam - Voedingsmiddelen- en zeepconcern Unilever ver koopt zijn belangen in de kleurencosmetica (make up) aan de Duitse Benckiser Groep. Het gaat om de activiteiten van Rimmel- Chicogo, dat internationale rechten heeft op het gebruik van de merken Rimmel, Pierre Robert, Sensiq en Chicogo. De verkochte bedrijfsbelangen hebben een omzet van meer dan 190 miljoen gulden. Rotterdam - Rodamco, het onroerend-goedfonds van de Robeco groep, heeft in het op 29 februari afgesloten boekjaar een netto winst behaald van 443 miljoen gulden, tegenover 453 miljoen in het boekjaar 1994/95. Per aandeel daalde de winst van 2,96 tot 2,78 gulden. Het totale resultaat, waarin naast de nettowinst ook herwaarderingsresultaten en overige veranderingen zijn meege nomen, steeg daarentegen aanzienlijk van 248 miljoen in 1994/95 tot 431 miljoen gulden in het afgelopen boekjaar. Rodamco moest in 1994/95 211 miljoen gulden afwaarderen op onroerend goed en valuta en afgelopen jaar slechts 4 miljoen. Best - Bata Nederland is alsnog op zoek naar een overnamekan didaat voor de schoenenwinkels in Nederland. Niet alleen de win kels die Bata wil sluiten, maar ook de 17 vestigingen die het bedrijf open wil houden staan in de etalage. Dat is gisteren beves tigd door betrokkenen uit de vakbonden en de ondernemingsraad. Op hun aandringen is Bata alsnog op zoek gegaan naar een seri euze koper. Naar verluidt zijn er nu een a twee belangstellenden. Bata wil 58 winkels sluiten. Woerden - De problemen met de CAO-bankbedrijf zijn nog niet van de wereld. Dinsdag nog berichtte de grootste bond in de sec tor, de FNV Dienstenbond, dat de ruzie met de Werkgeversver eniging van het Bankbedrijf was gesust. De FNV-bond schaarde zich gisteren echter alsnog achter de overige vier vakbonden en eiste nieuwe onderhandelingen. Met de onverwachte stap van de FNV Dienstenbond is een scheuring in het vakbondsfront voorko men. Zo'n scheuring dreigde doordat de vier overige bonden in het bankbedrijf zich dinsdag haastten te verklaren dat er wat hen betreft geen sprake is van een akkoord met de werkgeversvereni ging- Brussel - De Europese Commissie blijft vertrouwen houden in de ontwikkeling van de economie in de vijftien lidstaten van de Europese Unie. Toch zwakt commissaris Yves de Silguy (Finan ciën en Economie) de groeiverwachtingen voor de unie als geheel voor dit jaar af van 2,6 tot 2 procent. Ook spreekt hij niet langer over een 'tijdelijke dip' van de economie. Vooral in Duitsland zwakte de groei eind vorig jaar en begin 1996 af. Dat komt voor een groot deel door de in de loop van 1994 gestegen rente op lan ge termijn. Deze ging over de hele linie met 2,2 procentpunt omhoog. Den Haag - PTT Telecom voert gesprekken over deelname in de Primeurcard, de betaalchipkaart van de streekvervoerders ver enigd in de VSN en de supermarktorganisatie Superunie. Een woordvoerder van Primeurcard wilde gisteren geen commentaar geven, maar PTT Telecom bevestigt dat er overleg plaats heeft. Met de Primeurcard, die een concurrent moet worden van de chipknip van de gezamenlijke banken, loopt momenteel nog een proef in Asten en in Alphen aan den Rijn. Via de Superunie zou PTT Telecom toegang krijgen tot 21 supermarktketens met een gezamenlijk marktaandeel van 22 procent. Den Haag - Het overleg over een nieuwe CAO bij KLM is in een impasse terecht gekomen. De vakbonden hebben besloten het overleg op te schorten en eerst hun achterban te raadplegen. De meningsverschillen spitsen zich toe op maatregelen ter verbete ring van de werkgelegenheid en de hoogte van de structurele loonsverhoging. Van onze verslaggever Den Bosch - De premie voor autoverzekering gaat de komende jaren bij de meeste maatschappijen verder omhoog. Een groot aantal verzekeringsmaatschappijen lijdt nog verlies op het ver zekeren van auto's. In welke mate de premies omhoog gaan is niet te zeggen. „Dat is op dit moment alleen maar koffiedik kijken," aldus een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. De grootste schadepost voor de auto-verzekeraars vormen de schadeclaims na ongelukken. Zestig procent van de kosten komen voor rekening van de materiële schade aan voertuigen, motoren, caravans en vrachtwa gens. De kosten voor blikschade probe ren de verzekeraars de laatste jaren steeds strakker in de hand te houden. Afspraken met scha de-reparateurs worden aange trokken: 'er wordt wat strenger gekeken naar wat het allemaal mag kosten'. Diefstal van auto's bepaalt voor tien procent het kostenplaatje van de schadelast. Autodiefstal heeft zich vorig jaar voor het eerst gestabiliseerd, omdat steeds meer auto's al .door fabrieken worden uitgerust met doel treffende anti-inbraak en -dief stalsystemen. Voor letselschade (dertig procent van de kosten) moeten de verze keringsmaatschappijen steeds dieper in de buidel tasten. In de periode van 1988 tot 1993 is de post letselschade verdubbeld van 500 miljoen naar 1 miljard gul den. Steeds meer personen die betrok ken zijn bij een auto-ongeval houden er een zogenaamde 'whi plash' aan over. Volgens een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars wordt op dit moment in één van de drie letsel schade-dossiers melding gemaakt van whiplash. „Een heel sterke groeier," aldus, het Ver bond. i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7