l^inst Van Melle daalt 11 procent
CAO-akkoord bereikt in streekvervoer
endbureou
ïedewerkers
rionteur
Tiwanden
n monteur
bsJïïiKKi-
Voorzichtigheid voorop bij Oost-Europabank
urbus en Boeing slepen
Jjardenorders binnen
'Nieuwe terminal haven Amsterdam'
Gesprek met banken biedt
Fokker geen duidelijkheid
Meeste auto-verzekeringen
worden opnieuw duurder
DESTEM
ECONOMIE
A7
Bredase snoepfabrikant wil aantal producten uitbreiden om minder op Mentos te hoeven leunen
ascon Montageservice
Dolan
Betere resultaten
voor fondsen van
VastNed Groep
CLT verkoopt
uitgeverij
Télé Star
ECONOMIE KORT
Unilever verkoopt deel make-up-poot
Lagere nettowinst Rodamco
Bata wil overname winkels
CAO-conflict banken laait weer op
Europese Commissie heeft vertrouwen
PTT Telecom in Primeurcard
CAO-overleg KLM vastgelopen
\ART 1996 A6
erkt 20.650-21,250
kt 22,850
/erkt 245-315
kt 360
I Street
DONDERDAG 7 MAART 1996
05/03
06/03
signal
587.
587,
brands
47
46'/,
tel.tel
64%
64'/,
o corp
707.
70'/,
oinc.
3114
31'/,
company
52
51'/,
147,
steel
147.
g co
817.
807.
gton sfe
81
82
20'/,
acific
20%
ron
55%
56
lita
16%
15
59
iler
577.
>rp
81
807.
edison
33
32'/,
equipm.
65
62'/,
int nemours
80%
79'/.
chemical
80%
80%
75%
man kodak
73%
ncorp
80
82'/,
motor
32%
32'/,
electric
787.
77
motors
527.
52'/,
lyear
50%
51
fett-pack.
96%
937.
jus.mach.
119
117
26
dustries
26%
airlines
33%
33'/,
407.
40'/,
onnell
89%
88'/.
ck co.
68
66/,
bil oil
111%
11214
ega financ.
32
31
ips
41%
41'/,
al dutch
1407.
1407,
rs roebuck
49
47
acoinc.
80%
83'/,
velers
67%
677,
ted techn.
110
110%
stinghouse
18%
18%
itman corp
23%
237,
olworth
14%
15
hebben gisteren een
koord bereikt over een
we CAO voor de 12.000
Jchaüöeurs. De vakbonden en
X directie van de overkoepe-
pndeVSN-groep kwamen een
I jarige CAO overeen met
'„loonsverhogingvan3 pro
mt op 1 januari van dlt Jaar
2 procent op 1 januari
II.
IOnderhandelaar D. Ketting van
E fervoersbond FNV spreekt
van 'een zeer evenwichtig en goed
contract'.
De CAO-onderhandelingen in het
streekvervoer mondden vorig
jaar uit in een bitter conflict tus
sen de Vervoersbond FNV en de
VSN-directie over de dienstroos
ters van de chauffeurs. Dat leidde
tot wekenlange stakingen, waar
bij de bussen op last van de rech
ter in de spitsuren moésten rij
den.
Bij het begin van de onderhande
lingen dit jaar legde VSN de eis
op tafel dat chauffeurs voortaan
in de uren dat ze ander werk
deden dan het besturen van een
bus minder betaald zouden krij
gen.
Uiteindelijk is in het CAO-
akkoord opgenomen dat de VSN
chauffeurs kan verplichten bui
ten de spitsuren taxi's en tou
ringcars te rijden. Daarbij blijft
hun normale CAO echter wel van
kracht.
De werkgevers zijn tevreden met
deze afspraak. Het kost ze welis
waar iets meer dan ze aanvanke
lijk wilden, maar ze bereiken de
volgens hen zo noodzakelijke
flexibele inzet van de bus
chauffeurs.
De bonden zijn tevreden omdat
volledige betaling overeind is
gebleven.
Bonden en werkgevers hebben
ook een afspraak gemaakt over
extra ATV-dagen. Werknemers
beneden de 50 jaar krijgen met
ingang van. de dienstregeling
1997/1998 vier extra ATV-dagen
en daarbovenop nog een eenmali
ge ATV-dag.
De VSN-groep is buitengewoon
ingenomen met de wijze waarop
de CAO-onderhandelingen dit
jaar zijn verlopen.
„Na de tumultueus verlopen gang
van zaken vorig jaar zijn partijen
er nu in stilte en zonder grote
problemen snel uitgekomen. Dat
is een compliment waard aan de
bonden en misschien ook wel een
beetje aan ons zelf," aldus VSN-
woordvoerder C. Sleddering.
Bestuurder Ketting van de Ver
voersbond FNV heeft geconsta
teerd dat er bij beide partijen
duidelijk de wil aanwezig was om
er aan tafel uit te komen. Hij ont
kent dat de bonden zich gematig
der hebben opgesteld, gezien de
kwaliteit van het akkoord. Wel
heeft volgens hem, ook bij de
VSN-directie, meegespeeld dat
niemand er baat bij zou hebben
als er 'weer zo'n chaos zou ont
staan als vorig jaar'.
Lr Paul Verlinden
usterdam/Breda De Bredase snoepfabrikant Van Melle
eeft de winst vorig jaar met 11 procent zien dalen tot 48,3 mil-
n gulden. Volgens directie-voorzitter I. van Melle is de winst
[daarmee terug op een 'realistisch niveau' na het zeer goede
advieskoers
vorige koers
slotkoers gisteren
laten
bieden
exclaim
n/b
dividend
x dividend
310
4,00
4,00
303
0,60
0,50
319
2,70
2,70 b
505
1,40
1,40
442
2,00
2,10
389
11,10
11,00 b
485
2,20
1,80
324
1,20
1,00
497
1,30
1,50
498
1,60
1,60
321
0,80
0,90
1178
6,60
6,40
872
3,80
3,40
437
1,80
1,60
300
80,00 a
78,00
1000
66,00 a
64,80
1007
44,50
44,00
1693
0,60
0,50
389
0,80
0,90
707
1,50
1,50
865
2,60
2,40 a
658
4,50
4,50
1050
0,50
0,60
525
3,70
3,20
2308
1,60
1,50
383
0,70
0,60
368
2,70
2,50
1008
1,80
2,20 b
478
4,20
5,10
431
2,00
1,60
828
3,20
3,00
519
0,70 b
1,00
595
4,40
5,80
390
0,40 a
0,30
420
1,00
0,60
3,80
462
4,60
534
2,40
2,20
685
1,40
1,30
308
0,40
0,40
588
1,20 a
1,20
365
3,30
3,30
567
1,10
0,70
2110
1,00
0,90
2670
33,50 a
32,00 b
2705
6,00 b
5,70
2670
40,00 a
38,00 b
433
848
3,50
2,70 a
1,70
1,00
882
0,60
1,10
316
4990,00
5030,00
liverse lokaties in Nederland
gemotiveerde kandidaten,
i weken beschikbaar en neDi
;g opstaan, dan kan je direK
iordt thuis opgehaald,
ig in Oosterhout of Dongen.
laties zijn wij op z?e£.
chillende lokaties in Nedermnaj
Je bent leergierig, techniscn
probleem met vroeg opstaan,
in Oosterhout of Dongen.
17 tot 24 jaar.
5-561192
de regio zoeken wij een
..machines zowel elektrisch sfl
n Engels en Duits is een
1.00-17.00, zat. van 9.00-13-
ongen. Tel. 0162-322440^
gjt omzet van de snoepfabrikant
uit-tella, Mentos) steeg in
i met 2,6 procent naar 707
„gulden,
j Melle vertelde gisteren tij
de persconferentie in
dat het bedrijf druk
j is zijn assortimment te
i. Het belangrijkste pro-
j van Van Melle is Mentos.
Üet mintsnoepje is goed voor 50
t van de omzet. „We zijn
«afhankelijk van Mentos. Ik
itoe dat dat een probleem is.
concurrentie ligt op de loer.
i Mentos is voor ons ook de
i kanshebber om verder te
„in nieuwe markten."
:1 veel kleiner, is Fruit-tella
Mentos een belangrijke
it van het bedrijf. Dit jaar wil
n Melle een heel nieuwe pro-
Li op de markt zetten dat vol
gens directie-lid E. van Dijk de
olie heeft om Fruit-tella qua
i te evenaren. Wat voor
t het is, houdt hij angst-
g geheim.
I wil Van Melle het in
Ie Verenigde Staten zeer succes-
olie Airheads ('een platte plak
Inbaar product') ook in Euro-
la op de markt zetten. „Dat zijn
loan aan het testen. De smaak
i Europeaan is toch weer
dan die van de Ameri-
|aan," aldus Van Dijk
poord-Amerika
door het succes van de
was Noord-Amerika
jaar de best presterende
van Van Melle. In Zuid-
Imerika daarentegen gingen de
aken minder goed. In Brazilië
'ig Van Melle gebukt onder de
van de regering om
|einflatie tegen te gaan. Het jaar
Maar met verlies afgesloten.
Zuid-Amerika zijn
igoed voor 19 procent van
((omzet van Van Melle.
it-Europa blijft, met een
ntage van 52 de
.rijkste regio voor Van Mel-
De winst daalde hier echter.
(bi verzadigde markt," aldus
«Melle. Als voorbeeld gaf hij
(Ierland waar per hoofd van de
polking jaarlijks tussen de 5 en
o aan suikerwerk geconsu-
nerd wordt.
consumptie blijft al jaren
jbjk. Stijgende inkomens heb-
aar geen enkel effect meer
'opa heeft Van Melle met
concurrentie te maken,
cldt ook voor Centraal- en
W-Europa, goed voor 11 pro-
Plï® de omzet, „Daar hebben
f® te lijden ondier het succes
1 eerdere jaren," aldus Van
lie,
Pe "jfen daar als een van de
pc Westerse bedrijven actief,
Floor we een snelle groei
[fMakten. Nu komen daar
1 opdagen waardoor
.«en vechten om ons
f«aandeel te houden."
moet de komende jaren
vooral uit Azië komen, waar Van
Melle een fabriek in China aan
het bouwen is. China wordt na
Indonesië en de Filipijnen het
derde land in het Verre Oosten
waar Van Melle een productie
locatie krijgt. Ook is Van Melle
nu de Indiase markt aan het
onderzoeken. De verkoop van de
producten start daar mogelijk al
snel. „Maar een productie-locatie
zal daar zeker niet voor 1998 ver
schijnen," aldus Van Melle.
Groei
Azië (17 procent van de omzet)
liet vorig jaar een stabiele winst
gevendheid zien. De groei in
Indonesië en de Filipijnen wer
den enigszins teniet gedaan door
de omzetdaling in Japan en Tai
wan.
De investering in de Chinese
fabriek bedraagt 40 miljoen gul
den. De helft van het totale inves
teringsbedrag dat Van Melle voor
volgend jaar gereserveerd heeft.
De investeringen worden daar
mee beduidend hoger dan de 56
miljoen gulden in 1995.
De hoge investeringen zullen de
winst Van Melle dit jaar enigs
zins onder druk zetten. Een
winstverwachting sprak Van
Melle echter niet uit. Ook omdat
de valuta-ontwikkelingen
onvoorspelbaar zijn. Zo werd de
winst vorig jaar weer flink
gedrukt door de harde gulden.
Het bedrijf gaat er wel van uit
dat de doelstellingen dit jaar
weer gehaald worden. Zo heeft
Van Melle als doelstelling dat de
netto-winst als percentage van de
omzet tussen 5 en 7 procent ligt.
In 1995 bedroeg dat percentage
6,8 procent. Het jaar ervoor 7,9
procent. Van Melle gaat er vanuit
dat dat laatste percentage niet
snel meer gehaald wordt. „1994
was dan ook een jaar waarin wer
kelijk alles meezat. Dat heb ik
nog nooit meegemaakt."
40 procent
Van Melle hanteert een percenta
ge van 40 procent als ondergrens
voor de solvabiliteit (eigen ver
mogen in verhouding tot balan
stotaal). Met 59 procent in 1995
zit het bedrijf daar ruim boven.
Er zit dan ook behoorlijk wat
vlees op te botten om bijvoor
beeld een grote overname te
financieren.
„We zijn ook op zoek naar over
namekandidaten en we hebben
vorig jaar ook enkele gesprekken
gevoerd, maar die zijn afgeketst."
Hoewel Van Melle ook Europese
bedrijven op het oog heeft, kijkt
het bedrijf met name naar de
opkomende markten als het om
overname-kandidaten gaat.
Hoewel de winst per aandeel
vorig jaar daalde, stelt Van Melle
mede gezien de goede kasposi-
tie voor het contante dividend
op 2 gulden te handhaven. Bij
Van Melle werkten vorig jaar
2500 mensen, waarvan 1100 in
Nederland.
ps de
3. Er zijn vacatures op alle n|Veau!;
verse richtingen. Alle redei
vandaag bij ons langs te kom»
(076) 522 25 16
:5a, (076) 501 85 00
(0168)38 13 21
1162)43 65 20
(076) 596 97 85
168) 33 50 10
•'en meegedeeld.
gen genoemd,
en zou
orders 3,2" miljard
pioeid m-"1jard gulden) zijn
FdtdaU1 kana'ïsten §aan
Les,i Airbus flinke prijs-
L„ 8lsteren bekend
L|t°rïr te Plaatsen
eirio «e aanse aartsri-
1 vlieat.l §aat om acht"
^jj'®,va? het nieuwe
e uij, f °P basis van de offi-
Kar (4 e a.,.otaal 2T miljard
«a kwtrd gUlden) zou"
I«twoo va j,en °PtieS °P
koont toestellen,
tuin» .van. Airbus dertien
De productie van Mentos-snoepjes bij Van Melle.
Door Klaas Hoeneveld (anp)
Londen (anp) - De Oost-Euro-
pabank pronkte gisteren met
een forse winstgroei over het
afgelopen jaar. In het vijfde
jaar van haar bestaan hebben
de projecten waarbij de bank
betrokken is, eindelijk een
redelijk rendement opgele
verd, zo verklaarde Bart le
Blanc in een toelichting op de
cijfers.
De Nederlander is vice-president
en verantwoordelijk voor het
financiële beleid van de organi
satie die voluit de Europese bank
voor wederopbouw en ontwikke
ling (EBRD) heet.
Hij noteerde op het hoofdkantoor
in Londen het afgelopen jaar 6
miljoen ecu (12,3 miljoen gulden)
aan dividend uit deelnemingen in
bedrijven en nog eens 37 miljoen
ecu (76 miljoen gulden) aan boek
winsten uit de verkoop van
belangen. Dat resulteerde in een
winstgroei van 1,0 miljoen ecu
(2,05 miljoen gulden) tot 7,5 mil
joen ecu (13,4 miljoen gulden).
„Voor het eerst kregen we geld
binnen uit onze eigenlijke activi
teiten," aldus Le Blanc. De
Le Blanc
FOTO ANP
inkomstenstroom uit het oosten
moet in zijn ogen nog flink aan
wassen. „Nu halen we 36 procent
uit onze bancaire activiteiten. De
bulk komt uit onze treasury. Dat
hopen we binnen niet al te lange
termijn te veranderen. We zijn
tenslotte geen beleggingsmaat
schappij, maar een bank."
De Nederlander rekent erop dat
de inkomsten uit projecten zullen
toenemen. Op de meeste leningen
geeft de bank voor een bepaalde
tijd een vrijstelling van de aflos
sing mee, zodat de Oosteurope
anen zich in de eerste jaren niet
druk hoeven te maken over het
terugbetalen.
Zij maken slechts een klein
bedrag aan rente over. Pas na
verloop van tijd moeten zij ook de
hoofdsom gaan aflossen. Voor de
eerste leningen die de bank vers
trekte, is die tijd zo langzamer
hand aangebroken.
Toch is Le Blanc is enigszins
terughoudend. „Ervaring met het
terugbetalen hebben we niet,"
stelt hij vast. Een onzekere factor
is verder het bedrag dat aande-
lenparticitaties opleveren. De
bank zal ook dit jaar afscheid
nemen van projecten die zij heeft
helpen opbouwen, maar hoeveel
participaties dat zullen zijn en
welke bedragen daarmee zijn
gemoeid, is nog onduidelijk.
Welk resultaat de ontwikkelings
bank het lopende jaar gaat neer
zetten, durft de vice-president
dan ook nog niet te voorspellen.
De bekendmaking van de fikse
winstgroei komt een maand voor
dat de aandeelhouders (de aange
sloten landen) in de Bulgaarse
li! J^/afp/anp) - De. Amerikaanse leasemaatschappij
J|™nal Lease Finance Corporation (ILFC) heeft bij het
"liegtuigbouwconsortium Airbus Industrie 38 vlieg
veld en opties genomen op nog eens acht toestellen.
Estate order voor A320 en A321. Bij de opties gaat
ElL!ype A330-200, heeft het om A330's en A340's.
De A330-200, waarvoor ILFC de
eerste klant is, wordt geleverd
vanaf april 1998. Het is een ver
lengde versie van de A3 30 met
een groter bereik. Het toestel kan
256 passagiers vervoeren en
11.800 kilometer vliegen zonder
te tanken.
ILFC, onderdeel van de verzeke
ringsgigant American Interna
tional Group, was ook de 'laun
ching customer' voor de A319 en
de A320. „We zijn zeer trots dat
ILFC opnieuw vertrouwen heeft
getoond in onze verder ontwik
kelde vliegtuigen," aldus Airbus
topman Jean Pierson.
In Airbus Industrie participeren
het Franse Aerospatiale (37,9
procent), het Duitse Dasa (37,9
procent), British Aerospace (20
procent) en het Spaanse Casa (4,2
procent).
bikini het type A330-
fs 91 in int i°' twaalf A340-
rVan de J 3 twaaW toestel-
1 «temere types A319,
Breda (anp) - Twee fondsen
van de VastNed Groep, Vast
Ned Retail en VastNed Offi
ces/Industrial, hebben de
winst in 1994 opgeschroefd.
Het winkelfonds Retail
houdt daarentegen het divi
dend op hetzelfde niveau,
terwijl Offices/Industrial
meer dividend wil uitbeta
len. Retail zag ondanks de
slechtere markt van winkel
panden de nettowinst met f
2,1 miljoen stijgen 58,9 mil
joen gulden. De directie van
VastNed stelt bij dit fonds
een keuzedividend voor van
7,85 gulden per aandeel, net
zoveel als in 1994. Dat divi
dend kan geheel in contanten
worden geïncasseerd of 2
gulden in contanten en een
nader te bepalen percentage
in aandelen ten laste van de
agioreserve. Offices/Indus
trial boekte een direct beleg
gingsresultaat van 24,9 mil
joen gulden, 1,6 miljoen meer
dan in 1994. De directie wil
per aandeel een dividend uit
keren van 4,67 gulden,
tegenover 4,56 gulden in
1994. Van dat bedrag krijgen
beleggers 2,32 gulden in con
tanten en een nader te bepa
len percentage in aandelen
ten laste van de agioreserve.
Amsterdam (anp) - Het Ame
rikaanse overslagbedrijf
Ceres heeft vergevorderde
plannen om in de Amerikaha-
ven in Amsterdam een nieuwe
containerterminal te bouwen.
Dit heeft het gemeentelijk
havenbedrijf Amsterdam
bevestigd.
Ceres heeft over de plannen een
raamovereenkomst gesloten met
de gemeente Amsterdam. De
gemeenteraad moet op 3 april
zijn oordeel geven.
De terminal met een capaciteit
van tenminste 400.000 laadkisten
per jaar, moet een geduchte con
current worden van de Noord-
Duitse havens. Het bedrijf zal
werk bieden aan ongeveer drie
honderd mensen. De bouw van de
containerterminal vergt een tota
le investering van 150 miljoen
gulden. De eigenaar en oprichter
van Ceres, de van oorsprong
Griekse Christos Kritikos,
bemoeit zich persoonlijk met de
plannen. Zijn bijnaam 'Mr. Con
tainer' heeft hij verdiend door
nadat hij zonder een drachme of
dollar op zak in New York was
aangekomen, daar een havenbe
drijf te beginnen dat met een
overslag van 1,3 miljoen contai
ners nu het derde in grootte in de
Verenigde Staten is.
Naast New York heeft Ceres ook
een vestiging in Halifax (Cana
da). Bij de onderneming werken
ongeveer 1200 mensen. Volgens
de advocaat van Ceres in Neder
land, Mr. Th. van Maaren, is het
bedrijf vooral zo succesvol
wegens de hoogwaardige techno-
logiën waar het mee werkt.
De plannen van Kritikos hangen
nauw samen met de voorgenomen
overname van het failliete haven
bedrijf Combined Terminals
Amsterdam (CTA). Met de
gemeente Amsterdam heeft Ceres
enige tijd geleden al overeen
stemming bereikt over zaken als
de huur van de bedrijfsterreinen.
De onderhandelingen met de
curatoren van CTA zijn echter
nog niet afgerond. Ceres wil de
bestaande activiteiten van CTA -
overslag van containers, auto's en
cacao - handhaven. De werkgele
genheid bij CTA is daarbij veilig
gesteld. CTA behandelde vorig
jaar ongeveer 80.000 containers.
Ceres ziet in CTA een basis om
zijn activiteiten naar het Europe
se continent uit te breiden. De
bestaande faciliteiten bij CTA
zijn voor de uitbreidingsplannen
van Ceres echter te klein en te
ouderwets. Betrokken partijen
verwachten dat er begin april ook
meer duidelijkheid komt over de
toekomst van CTA. Na het faillis
sement zijn de curatoren erin
geslaagd om van CTA weer een
goed lopend bedrijf te maken.
De onderhandelingen over de
overname duren nog enige tijd,
omdat er veel partijen bij zijn
betrokken. Het gaat volgens Van
Maaren om een ingewikkelde
Luxemburg (afp/anp) - Het
Luxemburgse mediaconcern
CLT, grootaandeelhouder
van de Nederlandse tv-zen-
ders RTL4 en RTL5, ver
koopt de tijdschriftenuitge
ver Télé Star voor 1,4 miljard
Franse frank (ruim 450 mil
joen gulden) aan de Britse
groep EMAP.
CLT wil de opbrengst
gebruiken voor uitbreiding
van de activiteiten op het
gebied van televisie en radio,
zo heeft het bedrijf woens
dag meegedeeld.
Het belangrijkste tijdschrift
van Télé Star is het tv-blad
Téléstar. Daarvan worden
wekelijks in Frankrijk en
België twee miljoen exem
plaren verkocht. De uitge
verij bezit verder Top Santé,
met een oplage van 695.000
stuks het grootste Europese
maandblad op het gebied
van gezondheid, en het spel
letjes- en puzzelblad Télé
Star Jeux (oplage 216.000).
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Het is nog niet duidelijk of Nederlandse financiers
bereid zijn geld te steken in een zelfstandig, afgeslankt Fokker.
Gisteren vond een gesprek plaats
tussen een aantal grote banken,
enkele grote pensioenfondsen, de
bewindvoerders van Fokker en
minister Wijers (Economische
Zaken). Maar na afloop wilde
geen van de partijen iets kwijt
over mogelijke resultaten.
„Op basis van de conclusies van
deze bijeenkomst zullen de
bewindvoerders de scenario's
verder uitwerken en implemente
ren," luidde Wijers korte verkla
ring na afloop van het gesprek,
dat hij 'goed en nuttig' noemde.
De bijeenkomst vond plaats op
initiatief van oud-bankier H.
Langman en oud-Stork-topman
F. Sickinghe, die op verzoek van
de bewindvoerders al enige
weken pogen Nederlandse finan
ciers te interesseren in deelname
in een zelfstandig Fokker II, ook
wel het BV-Nederland-scenario
genoemd. Fokker zou voor een
zogeheten 'doorstart' na faillisse
ment ruim een miljard aan nieuw
kapitaal nodig hebben.
Aan het gesprek gisteren namen
in ieder geval ABN Amro (Fok
kers huisbankier), ING, Rabo
bank en enkele pensioenfondsen
van grote bedrijven deel. De
instellingen hadden hun finan
cieel deskundigen op het terrein
van lease-constructies afgevaar
digd. De oprichting van een lea
se-maatschappij voor de Fokker
vliegtuigen is noodzakelijk om
het noodlijdende bedrijf een
nieuwe kans te geven.
De Chinese staatsmaatschappij
Avic en het Zuid-Koreaanse
Samsung zijn ook 'nog steeds in
de lucht' als overname-kandi
daat, bevestigden gisteren zowel
Haagse bronnen als Fokker.
Maar een bod ligt er nog niet en
de bewindvoerders staan onder
grote tijdsdruk.
Het boedelkrediet, dat Fokker
sinds eind januari op de been
houdt, loopt eind volgende week
af.
hoofdstad Sofia een besluit moe
ten nemen over de gevraagde
kapitaalsuitbreiding. Het fraaie
eindcijfer zou de aarzelingen
kunnen wegnemen die een aantal
landen hebben over het bestaans
recht van de bank.
Eventuele twijfels over het resul
taat onder de streep wil Le Blanc
wegnemen. Het winstcijfer is via
boekhoudkundige ingrepen mak
kelijk op te krikken, door bij
voorbeeld minder geld opzij te
leggen voor mogelijke stroppen
in de toekomst.
Maar de vice-president wil niets
van manipulatie met de cijfers
weten en wijst in dit verband op
de versnelde afschrijving en de
verdrievoudiging van de voorzie
ningen die de winst juist gedrukt
hebben.
„Als we echt de blits willen
maken, hadden we een dikke
winst moeten laten zien," aldus
Le Blanc. „Maar dat is niet de lijn
van het financiële beleid dat ik
hier voer. Wij geven prioriteit
aan het opbouwen van reserves
boven het vertonen van hoge net
towinsten. Hier is dus sprake van
prudent, conservatief Hollands
bankieren."
zaak. De nieuwe terminal van
Ceres moet begin 1999 operatio
neel zijn.
Rotterdam - Voedingsmiddelen- en zeepconcern Unilever ver
koopt zijn belangen in de kleurencosmetica (make up) aan de
Duitse Benckiser Groep. Het gaat om de activiteiten van Rimmel-
Chicogo, dat internationale rechten heeft op het gebruik van de
merken Rimmel, Pierre Robert, Sensiq en Chicogo.
De verkochte bedrijfsbelangen hebben een omzet van meer dan
190 miljoen gulden.
Rotterdam - Rodamco, het onroerend-goedfonds van de Robeco
groep, heeft in het op 29 februari afgesloten boekjaar een netto
winst behaald van 443 miljoen gulden, tegenover 453 miljoen in
het boekjaar 1994/95. Per aandeel daalde de winst van 2,96 tot
2,78 gulden. Het totale resultaat, waarin naast de nettowinst ook
herwaarderingsresultaten en overige veranderingen zijn meege
nomen, steeg daarentegen aanzienlijk van 248 miljoen in 1994/95
tot 431 miljoen gulden in het afgelopen boekjaar. Rodamco moest
in 1994/95 211 miljoen gulden afwaarderen op onroerend goed en
valuta en afgelopen jaar slechts 4 miljoen.
Best - Bata Nederland is alsnog op zoek naar een overnamekan
didaat voor de schoenenwinkels in Nederland. Niet alleen de win
kels die Bata wil sluiten, maar ook de 17 vestigingen die het
bedrijf open wil houden staan in de etalage. Dat is gisteren beves
tigd door betrokkenen uit de vakbonden en de ondernemingsraad.
Op hun aandringen is Bata alsnog op zoek gegaan naar een seri
euze koper. Naar verluidt zijn er nu een a twee belangstellenden.
Bata wil 58 winkels sluiten.
Woerden - De problemen met de CAO-bankbedrijf zijn nog niet
van de wereld. Dinsdag nog berichtte de grootste bond in de sec
tor, de FNV Dienstenbond, dat de ruzie met de Werkgeversver
eniging van het Bankbedrijf was gesust. De FNV-bond schaarde
zich gisteren echter alsnog achter de overige vier vakbonden en
eiste nieuwe onderhandelingen. Met de onverwachte stap van de
FNV Dienstenbond is een scheuring in het vakbondsfront voorko
men. Zo'n scheuring dreigde doordat de vier overige bonden in
het bankbedrijf zich dinsdag haastten te verklaren dat er wat hen
betreft geen sprake is van een akkoord met de werkgeversvereni
ging-
Brussel - De Europese Commissie blijft vertrouwen houden in de
ontwikkeling van de economie in de vijftien lidstaten van de
Europese Unie. Toch zwakt commissaris Yves de Silguy (Finan
ciën en Economie) de groeiverwachtingen voor de unie als geheel
voor dit jaar af van 2,6 tot 2 procent. Ook spreekt hij niet langer
over een 'tijdelijke dip' van de economie. Vooral in Duitsland
zwakte de groei eind vorig jaar en begin 1996 af. Dat komt voor
een groot deel door de in de loop van 1994 gestegen rente op lan
ge termijn. Deze ging over de hele linie met 2,2 procentpunt
omhoog.
Den Haag - PTT Telecom voert gesprekken over deelname in de
Primeurcard, de betaalchipkaart van de streekvervoerders ver
enigd in de VSN en de supermarktorganisatie Superunie. Een
woordvoerder van Primeurcard wilde gisteren geen commentaar
geven, maar PTT Telecom bevestigt dat er overleg plaats heeft.
Met de Primeurcard, die een concurrent moet worden van de
chipknip van de gezamenlijke banken, loopt momenteel nog een
proef in Asten en in Alphen aan den Rijn. Via de Superunie zou
PTT Telecom toegang krijgen tot 21 supermarktketens met een
gezamenlijk marktaandeel van 22 procent.
Den Haag - Het overleg over een nieuwe CAO bij KLM is in een
impasse terecht gekomen. De vakbonden hebben besloten het
overleg op te schorten en eerst hun achterban te raadplegen. De
meningsverschillen spitsen zich toe op maatregelen ter verbete
ring van de werkgelegenheid en de hoogte van de structurele
loonsverhoging.
Van onze verslaggever
Den Bosch - De premie voor autoverzekering gaat de komende
jaren bij de meeste maatschappijen verder omhoog. Een groot
aantal verzekeringsmaatschappijen lijdt nog verlies op het ver
zekeren van auto's.
In welke mate de premies
omhoog gaan is niet te zeggen.
„Dat is op dit moment alleen
maar koffiedik kijken," aldus een
woordvoerder van het Verbond
van Verzekeraars.
De grootste schadepost voor de
auto-verzekeraars vormen de
schadeclaims na ongelukken.
Zestig procent van de kosten
komen voor rekening van de
materiële schade aan voertuigen,
motoren, caravans en vrachtwa
gens.
De kosten voor blikschade probe
ren de verzekeraars de laatste
jaren steeds strakker in de hand
te houden. Afspraken met scha
de-reparateurs worden aange
trokken: 'er wordt wat strenger
gekeken naar wat het allemaal
mag kosten'.
Diefstal van auto's bepaalt voor
tien procent het kostenplaatje
van de schadelast. Autodiefstal
heeft zich vorig jaar voor het
eerst gestabiliseerd, omdat steeds
meer auto's al .door fabrieken
worden uitgerust met doel
treffende anti-inbraak en -dief
stalsystemen.
Voor letselschade (dertig procent
van de kosten) moeten de verze
keringsmaatschappijen steeds
dieper in de buidel tasten. In de
periode van 1988 tot 1993 is de
post letselschade verdubbeld van
500 miljoen naar 1 miljard gul
den.
Steeds meer personen die betrok
ken zijn bij een auto-ongeval
houden er een zogenaamde 'whi
plash' aan over. Volgens een
woordvoerder van het Verbond
van Verzekeraars wordt op dit
moment in één van de drie letsel
schade-dossiers melding
gemaakt van whiplash. „Een heel
sterke groeier," aldus, het Ver
bond. i