'Casino' meedogenloos
meesterwerk Scorsese
Harde film over moord op Pasolini
Surrealistisch sprookje over
oorlog Joegoslavië
Geert de Jong als
Getatoeëerde Roos
UITGIDS
Choreograaf
Bow overleden
Filmproducent
Daniel dood
'Louisiana Radio
is een collectief'
]£}TEM
r H«a' of Z°N-9I?: Sene9al 23-45 5pel 14
30 Nachtmaaa7i„ misdaadserie 15-°°
LV2-35 bmscha9nS!,C,h«11-04 Arzte- soap 3
DE STEM
DONDERDAG 7 MAART'?9Ö6 D4
Amsterdam (anp) - Choreograaf
Jack Bow is op 87-jarige leeftijd
in zijn woonplaats Amsterdam
overleden. Bow, pseudoniem voor
Johannus Marinus Cornelus Bou-
man, was vele jaren verbonden
aan de Snip en Snap Revue, shows
van Wim Sonneveld en Toon Her
mans en aan de Hoofdstad Ope
rette en Opera Forum.
Bow, geboren in Amsterdam, was
voorbestemd voor een baan in de
reiswereld, maar zijn hart trok
naar het theater. Na lessen bij de
Britse choreograaf Jackson in
Carré in Amsterdam en Londen
vertrok hij naar Parijs. Daar
werkte hij vanaf 1931 als danser
bij de revues van Josephine Baker
en Mistinguett. Drie jaar later was
hij terug in Amsterdam. Hij kwam
terecht bij kleine revuegezel
schappen. Zijn eerste grote enga
gement was hij de Snip en Snap
Revue. Tot in de jaren tachtig
stond Bow op de planken. Zijn
laatste rol, een homoseksuele
artiest, speelde hij in het seizoen
1988/89 in de produktie Oude
Nieuwe Vrienden van Jos Brink
en Frank Sanders.
Los Angeles (rtr) - De Tsjechische
producent Frantisek (Frank)
Daniel, winnaar van de Oscar
voor de beste niet-Engelstalige
film in 1965, is op 69-jarige leef
tijd aan een hartaanval overle
den.
De man achter de winnende rol
prent The Shop On Main Street
overleed vorige week woensdag in
Palm Springs (Californië), waar
hij woonde. De producent maakte
ongeveer veertig films en stond
aan het hoofd van vier belangrij
ke Amerikaanse filmacademies.
Daniel, geboren in het voormalige
Tsjechoslowakije, vluchtte in
1968 na de Sovjet-invasie naar de
Verenigde Staten.
VERVOLG VAN UITGIDS - D1
Is het dan niet vreemd om met
rappers aan de slag te gaan?
„Rappers gaan als het ware terug
naar een traditie. Alle brassbands
uit die streek hebben een bood
schapper die tijdens de nummers
roept, brult en aanwijzingen geeft.
Hij gilt door een toeter, rap uit
noodzaak als het ware."
Hoewel De Vries eigenlijk verant
woordelijk is voor alle nummers,
spreekt hij duidelijk van een
groepsproduct. „Ik componeer
thuis, op mijn gitaartje. De daad
werkelijke songs worden tijdens
repetities en optredens geboren.
Iedereen draagt zijn steentje bij.
Je kunt het vergelijken met schil
deren. Ieder liedje is een schilde
rij, dat via talloze penseelstreken
tot stand komt, echter met een
aantal 'maren'. Het moet binding
hebben met Louisiana en het moet
binnen de bezetting en het con
cept van de groep passen".
De sfeer die ik in veel Louisiana
Radio-nummers proef doet mij
vermoeden dat De Vries er haast is
opgegroeid.
„Nee, die vraag wordt mij zo vaak
gesteld. Ik ben er nooit geweest en
heb er gewoonweg ook geen geld
voor. Maar dat is voor, mij niet
essentieel. Voor onze muziek is
dat toch niet nodig. Wij kunnen
ons goed in die sfeer verplaatsen.
Er zijn in Nederland wel tiendui
zend bluesbandjes en al die men
sen zijn toch ook niet in het Mis-
sissippi-Deltagebied of Chicago of
Austin, Texas geweest. Het is de
magie van de band die elke keer
weer de vonk doet overslaan op
zowel het publiek als onszelf."
Wat opvalt aan De Vries is dat hij
gedurende het gesprek constant
vol vuur over Louisiana Radio
spreekt. Hij leeft voor die muziek,
hij is die muziek. Hoe houdt hij
het avond aan avond vol?
„De magie van de band. Louisiana
Radio is extreem gezegd het col
lectief van vijf boeiende persoon
lijkheden en dat beseft ieder
bandlid. Wij, vijf samen is veel
meer dan vijf apart. Ieder bandlid
past precies binnen het concept en
als ik eerlijk ben is geen van de
muzikanten vervangbaar. De
geestdrift van ieder individu geeft
een bepaalde meerwaarde aan het
geheel. Natuurlijk zijn er bij ons
ook conflicten, maar daar komen
we altijd uit omdat we niet opge
ven wat we hebben. Louisiana
Radio is van ons en dat neemt nie
mand ons af".
Hoe ziet de toekomst van Louisia
na Radio eruit?
„Op dit moment ligt er een compi-
latie-cd met nummers van onze
eerste drie albums in de winkel en
de single Zydeco sont pas salé)
krijgt de nodige airplay op de
radio. Bovendien komt ons nieu
we album na de zomer uit. Wij
zullen ook dit jaar weer volop spe
len en het nodige werk hebben".
Morgenavond speelt de band in het
Bredase Para. In het voorprogram
ma The River Zydeco Band. Aan
vang 21.00 uur. Kaarten zijn ver
krijgbaar bij Para, Bullit en Roots
Mail Music.
Door Jos Kessels
Casino, het nieuwe, drie uur
durende epos van regisseur Mar
tin Scorsese, schildert de opkomst
en neergang van Sam 'Ace' Roth-
stein. Een man die zijn vertrou
wen in mensen verliest, uit een
verkeerd soort trots niet wil bui
gen en daardoor alles kwijt raakt.
Las Vegas vormt de ideale achter
grond voor dit genadeloze maar
meesterlijk gefilmde drama.
Casino begint overdonderend
wanneer Rothstein zijn autosleu
teltje omdraait en hij in zijn auto
wordt opgeblazen en minutenlang
in een hellevuur naar beneden tui
melt, op de hemelse klanken van
het slotkoor van de Matthëus Pas-
Sharon Stone (Ginger) steelt het hart van Robert de Niro (Ace Rothstein).
FOTO UNIVERSAL PICTURES
Door Jos Kessels
Ruim twintig jaar geleden is het
nu dat op een voetbalveldje in
Ostia het gruwelijk verminkte lijk
van de Italiaanse filmregisseur en
schrijver Pier Paolo Pasolini
gevonden werd. De moord houdt
de linkse gemoederen nog steeds
bezig.
Was het moord van hogerhand?
Moest Pasolini sterven omdat hij
te lastig werd voor een aantal
politici, onder wie Andreotti?
Werd een verbond van rechtse
extremisten en de onderwereld
Pasolini fataal?
De officiële lezing, dat Pasolini
gedood zou zijn door een jongen
die zich seksueel bedreigd voelde,
is altijd hoogst omstreden geble
ven. Van meet af aan is deze versie
in twijfel getrokken. De Italiaanse
cineast en schrijver Marco Tullio
Giordana stelt in Pasolini, un
delitto Italiano Italië als natie ver
antwoordelijk voor de misdaad.
De film begint met gierende auto
banden in de nacht van 2 novem
ber 1975. De politie houdt de jon
ge Pelosi aan, die in de auto van
Pasolini blijkt te rijden. Pelosi
wordt gearresteerd. In de cel ver
telt Pelosi tegen een andere
gevangene dat hij een beroemd
iemand gedood heeft, uit nood-
weer.De volgende dag wordt het
lijk van Pasolini gevonden, op een
veldje in Ostia, een havenstadje
vlakbij Rome. Pelosi bekent
tegenover de politie dat hij Pasoli
ni met een stuk hout om het leven
gebracht heeft, uit zelfverdedi
ging, omdat Pasolini hem seksueel
intimideerde.
Deze bekentenis verdeelt niet
alleen de politie, maar ook heel
Italië. Links gelooft niet dat Pelo
si alleen schuldig is, rechts is blij
van Pasolini verlost te zijn. Het
politie-onderzoek is opvallend
slordig. Getuigen worden niet ver
hoord en bewijsmateriaal ver
dwijnt. Pelosi geeft steeds meer
tegenstrijdige verklaringen af, die
door de advocaten van Pasolini's
zus aan het licht worden gebracht.
Toch zal de jongen veroordeeld
worden, voor doodslag.
Pasolini, un delitto Italiano is een
harde, aangrijpende film. Regis
seur Giordana heeft gekozen voor
een documentaire-achtige aan
pak. Hij vermengt nagespeelde
beelden met authentieke opnamen
en foto's, waaronder interviews
met Bertolucci en Moravia.
In sneltreinvaart vuurt Giordana
uit alle hoeken en gaten de infor
matie op de kijker af, met als
hoogtepunt de reconstructie in de
rechtszaal door een van de advo
caten van Pasolini's zuster. De
vermoedelijke waarheid gaat door
merg en been, omdat de moord
scènes door Giordana zo sugges
tief, hectisch en tegelijk klinisch
gefilmd zijn.
'Pasolini - un delitto Italiano' van Mar
co Tullio Giordano draait in Chassé
Cinema in Breda (zondagmiddag 10
maart ook als Gay Cinema).
Door Marjan Mes
Hoewel Underground een driedelig epos is
over Joegoslavië tussen 1941 en 1991 is er in
deze drie uur durende film van Emir
Kusturica nauwelijks een realistische scène
terug te vinden. Het is een irrationeel en
surrealistisch sprookje, vol krankzinnige,
onwerkelijke en absurde beelden, die getui
gen van een grootse kunstenaarsverbeel
ding, op het niveau van Fellini. Kusturica
won er de Gouden Palm in Cannes mee.
Het gaat om de bizarre lotgevallen van
Marko en Blacky, twee dikke vrienden uit
het ondergronds verzet tegen de Duitsers,
die elkaar beliegen en bedriegen vanwege
een vrouw en die na een halve eeuw onge
merkt eikaars vijanden zijn geworden. Ook
als de bommen inslaan houden de twee
vrienden niet op met vrijen en zuipen, ter
wijl een zigeuner-hoempa-orkest altijd
maar doorgaat met spelen.
Onvergetelijk is een van de beginscènes,
waarin een oppasser van de dierentuin tij
dens zijn voederronde wordt overvallen
Gouden Palm-winnaar 'Underground'
door Duitse bommen en de dieren in paniek
de stad invluchten. De oppasser, een van de
hoofdpersonages, ontfermt zich over een
moederloze baby-chimpansee, waarmee hij
vijftig jaar onthecht rondzwerft totdat hij
in 1991 opduikt in een Berlijnse psychiatri
sche kliniek.
Hoewel communistische partizanen, verrij
ken Marko en Blacky zichzelf met wapen
handel en smokkel. Hun trucs om de
begeerlijke, maar domme actrice Natalja
van elkaar af te pakken, zijn evenmin erg
fris. Als Blacky door de Duitsers wordt
gepakt, bevrijdt Marko hem en laat hem
onderduiken in een kelder waarin al een
deel van de bevolking van Belgrado schuilt
voor de Duitse bombardementen. Marko
maakt van de gelegenheid gebruik om
definitief Natalja in te pikken.
In 1945 weet Marko zijn vriend en diens
medekelderbewoners twintig jaar lang wijs
te maken dat de oorlog nog niet is afgelopen
en laat hen ondergronds wapens produce
ren, die hij bovengronds verhandelt aan
Tito. Dit ondergrondse bestaan is met zijn
hallucinerende beelden, ongetwijfeld een
metafoor voor Joegoslavië tijdens het com
munisme. Marko wordt intussen een
gevierde partijbons, die met zijn Natalja
een comfortabel maar leugenachtig dubbel
leven leidt. Blacky en zijn zoon, die al die
jaren 'ondergronds' zijn gebleven, herken
nen de werkelijkheid niet meer als ze boven
komen. In de nieuwe oorlog van 1991 schiet
Blacky er als een waanzinnige op los, alsof
hij nog steeds tegen de Duitsers vecht. Als
hij een bejaard paar in brand steekt, ont
gaat het hem dat het Marko en Natalja zijn.
Deze beelden blijven op het netvlies bran
den.
Kusturica, in 1954 als Bosnisch Serviër
geboren in Sarajevo, maar sinds vijftien
jaar als balling levend in Amerika, fasci
neert met zijn Underground op ongehoorde
wijze, zonder dat. zijn politieke standpunt
en alle bedoelingen helemaal duidelijk wor
den. Eerder verrastte hij met Toen vader op
zakenreis ging, waarmee hij in 1981 de
Gouden Leeuw in Venetië won en met de
surrealistische zigeunerfilm Time of the
gypsies die hem een regieprijs in Cannes
opleverde.
'Underground' van Emir Kusturica draait in Chas
sé Cinema Breda.
Daarna keren we terug naar 1973
wanneer de maffia Ace benadert
om een gokpaleis te runnen in Las
Vegas. Ace heeft weliswaar geen
vergunning, maar men heeft ver
trouwen in zijn geniale tips bij
weddenschappen, bovendien is hij
eerlijk en bescheiden. Met strakke
hand leidt hij het casino en zit dan
ook niet te wachten op de komst
van Nicky (Joe Pesci), die door de
maffia naar Las Vegas gestuurd
wordt om hem te beschermen.
Voor de driftige, gewelddadige
Nicky is Las Vegas een paradijs
waar hij ongestoord kan afpersen
en meiden versieren. Fout gaat het
pas als Ace verliefd wordt op Gin
ger (Sharon Stone), een 'hustler'
die klanten van hun geld afhelpt.
Ace vraagt haar ten huwelijk en
hoopt dat zij, hoewel ze zegt dat ze
niet van hem houdt, dat toch zal
gaan doen. Hij overlaadt haar
daarom met geschenken. Zij
wordt de ondergang van de twee
mannen. Dit is simpel gezegd het
verhaal van Casino, maar niets is
simpel in deze film.
Scorsese laat de stemmen van Ace
en Nicky verschillende visies
geven op hetzelfde verhaal. De
introductie van de vele personages
is weer onnavolgbaar. Scorsese
zoemt op de casino-bezoekers in
en typeert ze in een oogwenk, die
.een blijvende indruk achterlaat.
De kennismaking met Ginger is
weergaloos opgebouwd. Als een
boosaardige fee zweeft ze onaan
tastbaar door de casino's, gokkers
betoverend en hun fiches in de
lucht werpend, zeker van haar
zaakjes totdat ze zich laat inpak
ken door een pooierachtige jeugd
vriend. Ace ziet in Ginger echter
het huiselijke geluk, dat hij
nastreeft om een respectabel leven
te kunnen leiden. Hij schat zich
zelf te hoog in als hij denkt dat
Ginger wel van hem zal gaan hou
den. Later, als het huwelijk een
kille bokspartij is geworden, is hij
te koppig om zijn vergissing toe te
geven. Het trio wordt subliem ver
tolkt. De Niro is ditmaal ingehou
den en onderkoeld, Joe Pesci geeft
het schelden een nieuwe dimensie,
met heel wat originele invallen en
Sharon Stone overtreft zichaelf.
Verder biedt Casino een meester
lijk kijkje achter de schermen van
de gokstad. Van het eerste half
uur van de film maakt Scorsese
zelfs pure Las Vegas-poëzie.
De film bevat een aantal gruwelij
ke scènes, maar vooral de mentali
teit van de film is hard en ontlui
sterend. Scorsese gebruikt de gok-
stad en de maffia om een uiterst
sombere visie op liefde en vriend
schap te geven, die in adembene
mende beelden en ademstokkende
muziek van Bach gestalte krijgt.
Woorden schieten daarbij tekort.
Je moet hem gewoon zien.
'Casino' van Martin Scorsese draait in
Grand in Breda, Heuvelpoort in Til
burg en De Koning van Engeland in
Hulst.
Geert de Jong, de rasactrice,
speelt morgenavond in De Kring
in Roosendaal de hoofdrol in een
try-out van De Getatoeëerde
Roos, het hartstochtelijke melo
drama van de 'herontdekte'
Amerikaanse schrijver Tennes
see Williams uit 1951.
„Anti-intellectualistisch, katho
liek, ouderwets met een sfeer
van broeierige onderdrukte sek
sualiteit," zo kenschetst De Jong
het stuk.
Serafina (De Jong) koestert een
bijna mystiek-erotische liefde
vóórhaar man, een drugsmokke
laar, van wie ze een dochter
heeft, Rosa
(Camilla Sie-
gertsz). Wan
neer haar man
door de politie
wordt doodge
schoten, blijft
Serafina wan
hopig achter en
verliest haar
nog ongeboren
kind. De as van
haar man
bewaart ze in
een urn. Ze
zweert hem eeuwige trouw en
verwaarloost zichzelf. Ze ver
biedt Rosa de omgang met man
nen en sluit haar op in huis. Het
bericht dat haar man voor zijn
dood een jaar lang een verhou
ding gehad zou hebben met een
andere vrouw brengt Serafina's
geloof in eeuwige trouw aan het
wankelen. Leon van der Sanden
heeft deze voorstelling van het
RO Theater geregisseerd, met
verder onder anderen Herman
Naber, Marcel Hensema en
Chiara Tissen.
The Sikulu Company, het suc
cesvolle zwarte gezelschap uit
Zuid-Afrika, geeft vanavond en
op 8 en 9 maart in het Bredase
Chassé Theater voorstellingen
van de meeslepende show The
Journey. Het is het verhaal van
zwarte dorpsbewoners die door
de blanken van hun land worden
gejaagd en in Johannesburg
moeten zien te overleven in een
wereld van drugs en prostitutie.
Na de democratische verkiezin
gen mogen ze, dankzij Mandela,
naar hun dorp terugkeren. Voor
al de opzwepende muziek en de
folkloristische dansen, begeleid
door een levend orkest, maken er
een aanstekelijk theaterspekta
kel van.
In de serie Nieuwe Theater
makers presenteert de kleine
Chassé-zaal in Breda vanavond
het dansstuk We, spirits of the
air, dat de Spaanse choreograaf
Joaquim Sabaté maakte voor het
Haagse dansfestival Cadance.
Sabaté is gef
ascineerd door
de gestileerde
barok en over
dadige roman
tiek van de 19e
eeuwse opera,
maar is ook
geïnteresseerd
in het gewone
dagelijks leven
van nu. Hij
combineert die
elementen in
zijn chore
ografie waarin soepele, water-
vlugge bewegingen door hemzelf
en Peter Rombouts worden uit
gevoerd bij levende clavecimbel-
muziek van o.a. Scarlatti, Pur-
cell en Albeniz en liederen van
Handel en Vivaldi.
Marlies Helder is morgen
avond in de kleine Chassé-zaal
in Breda met haar indrukwek
kende, melancholieke theater
concert Right place, wrong time.
Met een prachtige, omfloerste
stem zingt zij op zeer eigen wijze
eigen liedjes in het Nederlands,
Frans, Duits en Engels. Een
vrouw die uren lang wacht op
een man die niet komt en dan de
kroeg ingaat, waar een vrouw,
die sterk op haar lijkt, juist het
podium betreedt en een voorstel
ling begint. De volgende ochtend
vroeg gaat ze dronken naar huis.
De onvoorspelbare muziek door
een groepje rasmuzikanten is
intrigerend.
Martine van Os speelt in Sorry
dat ik besta èen vrouw die na
negen jaar huwelijk nog een
kind wil, maar haar man (Onno
Roozen) interesseert het niet en
hij denkt bovendien dat hij
onvruchtbaar is. Het is een
■komedie van cabaretier Justus
.van Oei rond een engel (Dorijn
Curvers) die zich het lot aantrekt
van het stel en waarin Frans van
Deursen opdraaft als een nichte
rige kapper. In plaats van
levensvatbare personages zijn er
uitsluitend malle typetjes. Van
avond in De Nobelaer in Etten-
Leur, zaterdagavond in Chassé
Theater Breda.
Dansgroep Krisztina de Cha-
tel, het fascinerendste kleine
dansgezelschap van ons land,
komt op 12 maart naar het Bre
dase Chassé Theater met het in
opdracht van het Amsterdamse
Muziektheater geschreven stuk
Muralis. Een imposante gouden
wand met een renaissance-bal-
kon. doorsnijdt het podium
waarop vijf mannen onder de
zwaarte van maliënkolders
zwiepende en maaiende bewe
gingen maken en tegengestelde
krachten oproepen. Vijf musici
spelen het strijkkwintet in C Dur
van Schubert.
De dames op het balkon zijn op
dezelfde wijze gepantserd als de
mannen en dalen later naar
beneden. Dan valt het goud van
het beton en blijft alleen het sta
len staketsel over. Dezelfde cho
reografie, maar dan soberder en
met rolverwisselingen (de man
nen op het balkon) wordt dan
opnieüw uitgevoerd. In de cho
reografie speelt homo-erotiek
een niet helemaal opgehelderde
rol.
Ballet Tatarstan uit de Russi
sche republiek danst morgen
avond in.De Kring in Roosen
daal (14 maart in Etten-Leur)
het romantische, academische
ballet Het Zwanenmeer van
Marius Petipa bij de onvergan
kelijke muziek van Tsjaikovski.
De voorstelling van dit
beroemdste en mooiste ballet uit
de 19e eeuw werd alom geprezen
om zijn geweldige staaltjes van
ballettechniek.
Martine Bijl stopte tal van
pittige onderwerpen in haar
toneeldebuut Walters Hemel
maar echt geslaagd is deze tragi
komedie niet geworden. Een
schrijversechtpaar kampt met
competitieproblemen en met de
zorg voor een gehandicapte
zoon. De vrouw (Ingeborg Elze
vier) is succesvoller dan haar
man en dat steekt. Een onver
wachts dramatische gebeurtenis,
die als een donderslag bij helde
re hemel komt, verandert de ver
houding tussen het echtpaar.
Zaterdagavond in De Kring in
Roosendaal.
Het zwarte Zuidafrikaanse
gezelschap Sikulu is vanavond,
vrijdag en zaterdag in Chassé
Theater Breda met het spekta
kel 'The Journey'.
FOTO MAARTEN BRINKGREVE
Een maan voor misdeelden
van O'Neill is bij het Vlaamse
Theater De Korre een Vlaams
boerenmelodrama geworden, vol
Vlaamse woorden. Op 19 maart
is deze eigenzinnige bewerking
van regisseur Bob De Moor en
schrijver Filip Vanluchene te
zien in De Kring in Roosendaal.
Een boerenfamilie probeert te
overleven op een lapje grond dat
ze in pacht hebben van een aan
lager wal geraakte acteur, die
teert op het geld dat zijn ouders
hem hebben nagelaten. De socia
le afkomst en het verleden van
deze Ierse emigranten, die met
zichzelf en elkaar in de knoop
zitten, laten zich niet wegdrin
gen.
Het Nederlands Kinder
theater uit Purmerend komt
naar deze regio met zijn nieuwe
musical De wereld van Mathijs
van Manja Siebrecht en Erik van
der Wurff. Zang, muziek en spel
van kinderen tot 18 jaar dat de
droomwereld laat zien van een
jongen, die van natuur en dieren
houdt en bevriend is met een wat
zonderlinge jongen. Het NKT
kreeg landelijke bekendheid met
de kindermusical Toffe Tommie
Zorgenloos waarmee het zelfs
wereldwijd optrad. Zaterdag
avond (19.00 uur) in De Nobela
er in Etten-Leur, zondagmiddag
(14.15 uur) in De Bussel in Oos
terhout.
I Het Volk, het kleine maar ver
rassend originele toneelgroepje,
speelt morgenavond in De
Schattelijn in Geertruidenberg,
Nooit meer dansen. Het absurde
verhaal van Meneer de Ridder,
die na een leven vol teleurstel
lingen nog eenmaal wil schitte
ren in een door hem zelf bedach
te choreografie. Hij wordt in dit
streven bijgestaan door twee
professionele begeleiders van
zelfmoordbureau Nirwana. Het
droefgeestig-hilarische trio mis
lukkelingen wordt neergezet
door Bert Bunschoten, Wigbolt
Kruijver en Joep Kruijver,
tevens de makers.
OOK IN Dt BIOSCOOP
In ZUSJE van Robert Jan Westdijk
vallen een speèlse,betekenisvolle
vorm samen met eerv,verhaal over
een meisje (Kim v.anr Kooten) dat
door haar door een trauma gekwel
de broer met een' videocamera
wordt gevolgd. (CinêSol'2 in Breda)
Nicole Kidman wil in 'de ironische
komedie To die for van dus van 't
Sant beroemd wötdervtot e
(Chassé Cinema Breda)
t's
Jumanji is een d/óest avonturenver
haal vol vjsuéle effected rond een
oud gezelschapsspel,.dat met aan
stormende oerwóudbeestenen
overstromingen gevaarlijk tot leven
komt. Met een dolle RpBin Williams.
(Casino 3 Breda, City in Roosendaal,
Cinemactueel in Bergen op-, Zoon{
De Koning van Engelaiid in Hulst)
Komiek Jim Carrey/, dolt er Weer op
los als dierendetective in. Ace Ven
tura: when nature calls. (Cinésol I
en 3 in Breda, Centraal in Geertrui-'-
denberg, CinemacUieéi in Bergen op
Zoom, City in Roosendaal; De
Koning van Engeland in Hulst)'
Clueless varr Amy Medcering geeft
een leuk beeld van verwende tieneri-
in het mondaine .-Beyeriy' HHIs;
met Alicia Silverstorié 'als' het po
pulairste meisje van de school. (Mig
non in Breda, Roxy 1 in Bergen op
Zoom)
- VX-.
Heat van Michaèl Mann is eeri boei
ende misdaadthriller met véél sffeer,
waarin Robert de Niro een geweld
dadige crimineel en Al facino dé
rechercheur speelt, die de overval
moet onderzoeken waar deze' bij
betrokken was. (Casino 1 in Breda,
De Koning van Engeland in Hulst)
In Showgirls van Paul VerHoey.en
maakt Elizabeth Berkley carrière als
naaktdanseres in Us Vegas. (De
Koning'van Enggfand ip Hulst)
De Boefjes (Little Rascals) is'geb/i
seerd op de kinderfilmpjés uit de
jaren twintig.- ('Grand in' Breda,' De.
Koning van Bg'gëland in Hulst)'
Smoke van Wayne-Wang is een-sub
tiel groepsportret vgn gewpne men
sen in Brooklyn. .Met mooie, onop
gesmukte rollen van o.a. Harvey Kei
tel en William Hurt. (Chassé Cinejia
Breda, De Koning .vah Engeland in'
Hulst) v
In de mooie, poëtische film'II Pösti-1
no van Michael'Raafórd'sluit een'f
verbannen linkse' dichter'(Philippi,|
Noiret) vriendschap {netleen verle
gen, ongelettërde po.stb'gple (Massi
mo Troisi). (Chassg Cinema Smda'; I
''fW- -v-« 1
In de fascinerende,.complexe thriller I
The Usual Suspects van Bryan-'Sin f
ger bereideavijf.géyparljjk.e'cnrgine-'l
len in de gevangenis-een smaragd'I
roof vo.or. (Casino/. 2 IrtBrécfe, Ran
Bergen op Zoom,.,pe-'Koning van!
Engeland in Hulst')
Kickbokser Jean-Claüde van Damnul
knokt er weer .óp/losJn-Suddeitl
Death. (Centraal in Ge.ertruidenJ
berg, City in Roosendaal). - 'I
)0
iUERLAND 1
rijd van leven, serie
Teevee Studio
journaal
Goeiemiddagl, middagmagazine
0e week van...
pie Cosby Show, comedy
Boggle, spelletje
Animated Shakespeare, serie: The
Tempest
Fast Forward, jongerenmagazine
Filmspot rubriek
journaal. Aansl. Weeroverzicht
Kenmerk, actualiteitenrubriek
Het dorp zonder herinnering,
Deense documentaire over de
joodse gemeenschap in het Poolse
dorpje Przeworsk
yyilde Ganzen
Yoy, reportage over jonge dichters
Zorgvlied: Een begraafplaats
aan de Amstel, documentaire
Salomo (tot 23.45)
EDERLAND 2
Weer en klimaat. Afl. 1 t/m 5 (tot
10.40)
Stories From my Childhood,
sprookje
Wonderland (gepresenteerd door 18.30
Bassle Adriaan) met Mr. Bogus en 18.40
Dennis de Bengel 19.00
(PP): Unie 55+ 19.25 J
2 Vandaag, actualiteiten met 17.30 20.00
en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjour- 20.30
naai en 18.51 Hoofdpunten uit het 21.00
nieuws 22.00
Voor de verandering 22.16
Op nieuwe toeren, Nederlandse 22.34
muziek 23.101
Voetbal Europa Cup 2: Borussia
MG-Feyenoord live (tot 22.25)
Deadline, magazine over misdaad
ABN/AMRO-Tennistoemooi (met
om 23.30 Journaal) tot 00.25
NEDERLAND 3
]C Journaal
.07 Klokhuis
.24 Verhalenverteller
.29 Ontbijt-tv met elk half uur NOS-
Journaal en 8.10 NOS-Sportjour-
naal
Journaal
|9.05 (PP): GPV
kook tv
El.30 Vrouwzijn
Gospelclip
1.10 Oog in oog: Agnes, mijn duifje
Oog in oog: Bles
De week van
MiddagEditie met om 12.00 (NOS)
Journaal, 12.15 Den Haag en 12.30
(NOS) Sportjournaal
Journaal
Wie van de drie?
Hoe is het mogelijk
Ik weet het beter
De plantage
W.E.B.
Journaal
Na de oorlog, documentaire: Kunst
voor het volk!
A Day That Shook the World,
documentaire
Cagney Lacey, politieserie
Villa Achterwerk met Fruitbeest-
jes; 18.05 Hardop kijken; 18.09 Pin-
9"
Sesamstraat
07.00
07.10
07.15
08.08
08.35
09.30
10.00
11.00
11.45
12.30
13.30
14.15
14.30
15.10
16.00
16.10
17.00
17.10
18.30
19.00
19.30
20.00
20.30
22.00
22.20
23.00
23.35
00.25
01.10
Fotomodel Cindy Crawford
samen met WjlHani,, Baldwin nt
zwaar geschui de Misdaad te' lijf ill
de snelle actiefilm Fhi{ GameJ*-35 Neighbours, soap 17.00 La bande a
Koning van Engélafid in Hulst)..B™. magazine 17.25 Auf Achse, serie
r- rJQ Re9lons soir 18.50 Cartes sur table,
Michelle Pfeiffer; spéélt ,eenTRQ0®5®e 19.10 Le quotidien des sports
rol als onderwijzeres tjie een-z'oöiïW'Nieuws 20.10 Autant savoir, maga-
ongeregeld discipline bijbrengt licence to Kill, Engelse spiona-
Dangerous Minds (Casirtb'4 iniif», m u''van John Glen met Timothy
da, Cinem'aetuéeL ih;-"Bergen-tfBL tarey Lowell en Robert Davi 22.50
Zoom, City in Roosendaal) E j™- toi Abraham, Franse speel-
"'M: ÏL ai j3" T°'an(^e Zauberman met
In Father of théVbride'partlw Alaxarjdrovitch, Sacha lakovlev en
speelt komiek Steve Martin-één W'B lr Machkov 00.40 Nieuws
in de penopauze die zijn v/»»r
opnieuw zwange'r djaak'ten dairo»
nog dolgelukkig 'is met een kleit
kind. (Roxy in Bergen op Zoojn),
Een vertederend, 'spiekend bigt
speelt de hoofdrol irT.fiet koste
diersprookje Babfe, een buitér!
wone big van Chr-is;-N00rrah,(Cir
sol 1 in Breda, Centfaal,in-':iM"
daadse
Töchte
platten
21.15'
21.45
daadsa
00.30
BELGIË FRANS 2
™Foot m°ndial 18.00 lei Bla-bla 19.00
[*UMoap19.3° Nieuws 20.00 Les
il i 1e: Emi1 Zatopek 20-10 Voet"
k'inn Champions League 21.10
tonihi autosPortmagazine. Aansl.:
agen 22-20 Nieuws 22.45 Top
fB('tot2340)POrtma9aZine 23-10 La
denberg, CinemactueePihfeèrger?» 23.40)
Zoom, City in.Roosendaal;- B n.
Koning van.'Engelandjn Hulst) I DUITSLAND 1
Russische slechteriken, leuke te#®? J^enmagazin 09.00 Tagesschau
erho cmiW Ph-'-ohbverbiindetóK^llas,-
Skiên"fS0?P 09-15 Sp0rt extra met
es 10.30 u Lt! 'eh!m.T
sche snufjesëh- pógverblindi
locaties zijn te bewonderenfbu'm inJlna'e Lillehammer Super-G
deneye met Pierce Brosnani u-3" Ratgeber: Geld 10.35 Info
James Bond.-(Cirréso!'2 ib-Bfeda) 11 «t'-t11-00 Ta9esschau 11.04
j-'J finale im15 Sport extra met WB Ski-
Paul de Leeuw draaft grappen»- *3 iui#4a Super-G heren
pje!. (Roxy in Bergen op Zoom)
Tagesschau 14.03
'03 Juiiane 8 /Ta 15-00 Ta9esschau
IgenFlion- Andrea, talkshow 15.55
►03 Flieqe tallTIT6116-00 Ta9es5chaiJ
Pocanontas worui een i» —;,».10 Bri«ni alKsn°.w 17.00 Tagesschau
indianenprinsesje veflM °P ma9azine 17.55 Verbotene
blanke kolonist. '(Casino 2 in Br k »-25 Marienhof, serie 18.54
r-,in Rrraen*.: sm» m»n -
In de amusante Distjey-»-
Pocahontas wordt eenJSs
1:wnrliofH 0
II lUiai ICII^I IIIJC3JC wu.M-
blanke kolonist. (Casino -
Roxy en Cinemactueel in Bef9e"
Zoom, Centraal in Geertrura.enb.j
Duitsland
v»uy 111 nwjtiiuuu'i ■-
Engeland .in Hulst)
Chassé Cinema Breda .draait n®
dagavond in Les Fr/mf/du ra
das^van'AlfredHitchcock.uit
met Gary Grant als .fieri rm
hoogtevrees en Kim-Novak:, ai -i30
geheimzinnige verleidster. 145 T6|e_G^laijd 1 09.03 Dallas, soap
Cinema Paradiso vertoont.ma^l1 Litii^'TGeld 1a3s° Inf^Arblit
in Bergen op Zoom (OftengM* HOo
Citizen Kane van Orson W
maandag in Roosendaal cm
grapes of wrath van J°1 Krah,
Dinsdag in Cinemactueel en
dag in City: Metisse van Ma
Kassovitz, een snelle kaméöie
multi-culturelè
08.15
cursus J
gazin
am Rol
Probe,
medisrf
Clip 1
die Fol
Schlag:
15.00
Aktuell
leg II,
Rosso,
NRW-ll
Westfai
Streifzi
de 19.
WestpJ
21.00/
21.45
22.30 I
sexuellr
in der r;
Praunhf
Bohleni
gazin
ternbui
schau y
BI
07.00
News
Can't
cussie
Nick
',1S We9' Gold'6 20-00 Tagesschau
'■N Monito? a!+ ',"fernsehlotterie
»tgeschichten'22^naT 121-45 Hei- Nick 1
der der Welt Ta9esthemen 23.00 taalkwi
|ko, speelfihfl P®pa 'e
Bear Sh
tie 16.
HighM
hatuuri
journaa
18.35
Top of-
soap 2'
Beruf 11 0o T eld 1®-3S Info Arbeit ,.r
E? Ta9eSschau 13 0V 5 Presseschau '"sektt
0al|i Dallj sno,t, ™ttagsmagazin 22.00
krabeninse|' ieund 15 Ferien auf comedl
een n.u.u«,»..
houding in Pacijs.'
I "meninsel ia, J 1 5 Fenen auf
fcta9«cké S e? Ü4-38 Theos
BVor de ieimri ïj?® ""2 oder 3, spelle-
1,- ;°9°. jeugdjour-
15 4S u S'arken Ma|l-
"e 15,50 Unsere
serie 17 00 Ah j Jede Menge
La«erbach-c k" 9azin 17-55
Eur°cop in Köln, mis-
ge. De-
Questic
Tomorrj
BL
07.00
akfast